abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 18 januari 2013 @ 15:26:56 #1
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_121724229

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.


BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)
Finviz

AEX

Europese Indices

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index en dagverschil in percentage


Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken

--

Ik vond dit wel interessant: http://www.zerohedge.com/(...)860-billion-deposits
ZH geeft er een negatieve spin aan "lol hebben de banken meer geld om mee te gokken" maar in feite geeft dit toch aan dat de betreffende banken voorzichtiger/verstandiger zijn geworden?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_121735208
.

[ Bericht 100% gewijzigd door arjan1212 op 18-01-2013 20:18:59 ]
pi_121736477
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 19:58 schreef arjan1212 het volgende:
Dat zerohedge verhaal kan nooit kloppen
Zerohedge is een leuk en vaak informatief blog, maar veel posts/voorspellingen moet je met een knipoog lezen. Het is een beetje zwart-wit waar enkel de zwarte punten naar voren komen en dat is inderdaad niet altijd waarheidsgetrouw.
pi_121739019
De deposits over loans geven trouwens aan dat er niet genoeg kredietwaardige partijen zijn die geld willen of kunnen lenen van de bank. Wat de bank doet met dat verschil is helemaal niet duidelijk, maar ik denk dat het merendeel gestald staat bij de centrale bank gezien de deposits aldaar.
pi_121739067
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 14:53 schreef JimmyJames het volgende:
Ik zit nu te kijken naar National Oilwell Varco. Het lijkt me op het eerste oog een mooi aandeel: grote moat, redelijk goedkoop (k/w (ttm): 12,5, forward k/w: 9,6), geen schulden, een sterk management (CEO van het jaar 2012 volgens morningstar) en Buffett is een (kleine) positie aan het opbouwen.

http://online.barrons.com(...)062470798490446.html
http://news.morningstar.com/articlenet/article.aspx?id=579188
http://seekingalpha.com/a(...)folio-q3-2012-update
Ik heb enkele weken geleden een aantal aandelen in mijn portefeuille opgenomen voor circa 68 dollar p/s. Mede op basis van de redenen die je hierboven noemt. In bijna iedere installatie zit wel een Varco onderdeel.

Onlangs ook Aetna (AET), Greenbrier Companies (GBX), Marathon Petroleum Corp (MPC) en North American Palladium (PAL) aangeschaft.

Vanmiddag mijn turbo long op General Electric verkocht en PowerShares Emerg Mrkts Sov Debt Port ETF (PCY) toegevoegd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dr.Cooper op 18-01-2013 21:10:58 (Turbo i.p.v. sprinter) ]
  vrijdag 18 januari 2013 @ 22:13:21 #6
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_121743258

Het instapmoment komt eraan heren, volgens deze meneer zegt dat we in een 90% waardevermindering in aandelen zullen zien in de (nabije?) toekomst.

Het enige wat ik kan denken: Kom maar op met McDonalds voor 9$ per stuk met een dividend yield van 35%. :9

[ Bericht 0% gewijzigd door monkyyy op 18-01-2013 22:23:47 ]
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_121744313
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 22:13 schreef monkyyy het volgende:

Het instapmoment komt eraan heren, volgens deze meneer zegt dat we in een 90% waardevermindering in aandelen zullen zien in de (nabije?) toekomst.

Het enige wat ik kan denken: Kom maar op met McDonalds voor 9$ per stuk met een dividend yield van 35%. :9
Don't quit your dayjob ;)
  vrijdag 18 januari 2013 @ 22:47:05 #8
256829 Sokz
Livin' the life
pi_121745346
yet.*
pi_121745565
quote:
99s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 22:47 schreef Sokz het volgende:
yet.*
true ;)
pi_121765510
Deze beurs is so saai :'( Nu staat de vix ook nog eens op laagste punt in 6 jaar. geen beweging in te krijgen
pi_121765959
Nou tnt en post nl - 40% in een dag was anders wel sensationeel
  zaterdag 19 januari 2013 @ 17:06:06 #12
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_121767213
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 16:13 schreef 123dudeguys het volgende:
Deze beurs is so saai :'( Nu staat de vix ook nog eens op laagste punt in 6 jaar. geen beweging in te krijgen
Ik mis ook de dagen dat bijv. een griekse minister een uitspraak deed over een referendum en dat ING 10% omlaag ging op een paar uur tijd.
Paardelul !!!
  zaterdag 19 januari 2013 @ 20:51:13 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_121775674
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 16:13 schreef 123dudeguys het volgende:
Deze beurs is so saai :'( Nu staat de vix ook nog eens op laagste punt in 6 jaar. geen beweging in te krijgen
Dan maak je daar toch weer gebruik van. Extreem lage VIX = opties kopen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 19 januari 2013 @ 23:01:01 #14
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_121781324
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 17:06 schreef Anno2012 het volgende:

[..]

Ik mis ook de dagen dat bijv. een griekse minister een uitspraak deed over een referendum en dat ING 10% omlaag ging op een paar uur tijd.
ja he? :P maar met een extreme lage VIX betekend meestal wel dat er weer wat actie op komst is ^O^
  zaterdag 19 januari 2013 @ 23:17:33 #15
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_121781949
Een 15-20% dip in zou ik zeer verwelkomen, het is moeilijk goede deals te vinden. Hopelijk zien we een augustus 2011 achtige debt-ceiling-soap-dip binnenkort.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_121782085
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 16:13 schreef 123dudeguys het volgende:
Deze beurs is so saai :'( Nu staat de vix ook nog eens op laagste punt in 6 jaar. geen beweging in te krijgen
Veel van die 'beleggers' die in de tijde van de wilde beursdagen in 08/09 aan het beleggen waren zijn ook allemaal weer uitgerookt. Is ook een van de andere redenen dat het zo rustig is.

Ik geef toe, in die tijd was het een stuk 'leuker'. Je sprong toen echt als een bezetene in elk derivaat. Schijt aan als je eens een flink verlies pakte, je had immers meerdere kansen op 1 dag.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 20 januari 2013 @ 09:59:45 #17
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_121789538
Ik was even aan het kijken voor een obligatie van Aegon en ik zag opzich wel 2 mooie. Maar wat is nu precies het gevaar van die obligaties? Want ik zie daar geen gevaar in alleen als Aegon zou omvallen maar dat zie ik niet gebeuren.

Hij kan wel dalen maar omdat je toch uiteindelijk weer die 100 % krijgt zit hem daar ook geen risico in toch?
En ze staan ook beide onder de 100 % dus dan heb je dat toch ook al?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_121792404
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 09:59 schreef AQuila360 het volgende:
Ik was even aan het kijken voor een obligatie van Aegon en ik zag opzich wel 2 mooie. Maar wat is nu precies het gevaar van die obligaties? Want ik zie daar geen gevaar in alleen als Aegon zou omvallen maar dat zie ik niet gebeuren.
Naast het risico op faillisement, loop je rente risico. Als je de obligatie koopt dan wordt de 'yield to maturity' (YTM) van het aankoopmoment, jouw rendement tot aan de aflossing, bijvoorbeeld 3%.

Stel je nu voor dat het algemene rente niveau stijgt. Dit lijkt redelijk waarschijnlijk omdat nog verder dalen bijna niet meer mogelijk is. Jouw Aegon obligatie zal zich daar dan niet aan onttrekken. Een stijging van de YTM betekent automatisch dat de prijs van de obligatie zakt. Dit kan een forse daling zijn, zeker bij langlopende obligaties. Je kunt de obligatie dan alleen met verlies verkopen.

Nu geef je aan de obligatie niet te willen verkopen. Zo'n daling van de koers laat je dan misschien koud, los van de frustratie dat je de obligatie lager had kunnen inkopen als je x maanden had gewacht. Als dit laatste je ook weinig kan schelen, dan is een obligatie met een YTM waarmee je tevreden bent, waarschijnlijk een goed product voor je portfolio.

Realiseer je echter dat als er inflatie optreedt, dat jouw 3% YTM steeds armzaliger wordt. Ook de uiteindelijke aflossing van de hoofdsom wordt dan steeds minder waard in koopkracht gerekend. In het geval van hyperinflatie zijn zowel de coupon betalingen als de hoofdsom na een paar jaar gereduceerd tot een fooi.

Je maakt met de aankoop van een obligatie dus een commitment aan een bepaald rendement. Hier zit je in zekere zin aan vast. Met name langlopende obligaties zijn dus wel degelijk riskant en je moet een visie hebben over de toekomstige rente/inflatie gedurende de resterende looptijd.
  zondag 20 januari 2013 @ 13:47:45 #19
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_121796288
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 12:10 schreef jaco het volgende:

[..]

Naast het risico op faillisement, loop je rente risico. Als je de obligatie koopt dan wordt de 'yield to maturity' (YTM) van het aankoopmoment, jouw rendement tot aan de aflossing, bijvoorbeeld 3%.

Stel je nu voor dat het algemene rente niveau stijgt. Dit lijkt redelijk waarschijnlijk omdat nog verder dalen bijna niet meer mogelijk is. Jouw Aegon obligatie zal zich daar dan niet aan onttrekken. Een stijging van de YTM betekent automatisch dat de prijs van de obligatie zakt. Dit kan een forse daling zijn, zeker bij langlopende obligaties. Je kunt de obligatie dan alleen met verlies verkopen.

Nu geef je aan de obligatie niet te willen verkopen. Zo'n daling van de koers laat je dan misschien koud, los van de frustratie dat je de obligatie lager had kunnen inkopen als je x maanden had gewacht. Als dit laatste je ook weinig kan schelen, dan is een obligatie met een YTM waarmee je tevreden bent, waarschijnlijk een goed product voor je portfolio.

Realiseer je echter dat als er inflatie optreedt, dat jouw 3% YTM steeds armzaliger wordt. Ook de uiteindelijke aflossing van de hoofdsom wordt dan steeds minder waard in koopkracht gerekend. In het geval van hyperinflatie zijn zowel de coupon betalingen als de hoofdsom na een paar jaar gereduceerd tot een fooi.

Je maakt met de aankoop van een obligatie dus een commitment aan een bepaald rendement. Hier zit je in zekere zin aan vast. Met name langlopende obligaties zijn dus wel degelijk riskant en je moet een visie hebben over de toekomstige rente/inflatie gedurende de resterende looptijd.
Bedankt voor de uitleg Jaco!

Ik dacht bijvoorbeeld aan deze:

Het betreft de Aegon Perpetual Capital Securities EUR. Deze achtergestelde obligatie keert een variabele couponrente uit (elk kwartaal) die gebaseerd is op de tienjaarsrente. Bovenop deze rente wordt een opslag van 0,1% gegeven. Momenteel is de coupon van dit hybride product gelijk aan 1,8205%. Dat is niet veel, en op basis van de huidige tienjaars rente zal het volgende kwartaal de coupon eerder lager dan hoger zijn. Wel aangenaam van deze obligatie is de koers van circa 54%. Dat maakt dat het couponrendement bijna het dubbele is (ruim 3%). Dat begint er al meer op te lijken. Mocht de rente gaan stijgen (eerder vroeg dan laat in mijn opinie), dan gaat het hard omhoog met het couponrendement. Ik verwacht dat de koers van deze obligatie dan ook een positieve impuls krijgt. Daarom neem ik voor 20.000 euro nominaal deze eeuwigdurende lening (vervroegde aflossing op 100% vanaf 2014 is overigens mogelijk!) in portefeuille.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_121832005
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 13:47 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Bedankt voor de uitleg Jaco!

Ik dacht bijvoorbeeld aan deze:
Dit is een perpetual bond. Vergeet mijn uitleg maar, want dat is een totaal ander verhaal. Een perpetual is meer een kontrakt met allerlei voorwaarden rondom de aflossing en de rente. Alleen in de ruwe fundamenten lijkt dat nog op een obligatie. Ik ken deze specifieke perpetual niet en heb er geen mening over.

Het lijkt alsof je een informele beschrijving van een onbekende persoon uit een forum oid hebt gekopieerd. Het is hoogst onverstandig om op basis van dergelijke informatie een investering te doen. Ik begrijp dat het product op 54% van de uitgifte prijs noteert. Ik denk dat je eerst moet nagaan waarom de koers zo enorm gezakt is.
  maandag 21 januari 2013 @ 09:47:59 #21
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_121834139
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 04:27 schreef jaco het volgende:

[..]

Dit is een perpetual bond. Vergeet mijn uitleg maar, want dat is een totaal ander verhaal. Een perpetual is meer een kontrakt met allerlei voorwaarden rondom de aflossing en de rente. Alleen in de ruwe fundamenten lijkt dat nog op een obligatie. Ik ken deze specifieke perpetual niet en heb er geen mening over.

Het lijkt alsof je een informele beschrijving van een onbekende persoon uit een forum oid hebt gekopieerd. Het is hoogst onverstandig om op basis van dergelijke informatie een investering te doen. Ik begrijp dat het product op 54% van de uitgifte prijs noteert. Ik denk dat je eerst moet nagaan waarom de koers zo enorm gezakt is.
Kwam van een collumnist van IEX die ik altijd wel volg al is dit al wel iets ouder. En ik ga er vanuit dat die zo gezakt is vanwege de lage rente die je er op dit moment voor krijgt.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_121834200
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 09:47 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Kwam van een collumnist van IEX die ik altijd wel volg al is dit al wel iets ouder. En ik ga er vanuit dat die zo gezakt is vanwege de lage rente die je er op dit moment voor krijgt.
Assumption is the mother of all fuckups, he. Met perps al helemaal.

Het hangt helemaal van de precieze voorwaarden af.
pi_121838925
Hoe kan het dat de beurzen in Europa de laatste tijd zo optimistisch zijn? Zie ik iets positiefs over het hoofd? Het lijkt mij nog veel te vroeg om de vlag uit te steken in Europa.. Of is de beurs te hard afgestraft de laatste tijd en is er nu een correctie?
pi_121839188
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 12:15 schreef the85mc het volgende:
Hoe kan het dat de beurzen in Europa de laatste tijd zo optimistisch zijn? Zie ik iets positiefs over het hoofd? Het lijkt mij nog veel te vroeg om de vlag uit te steken in Europa.. Of is de beurs te hard afgestraft de laatste tijd en is er nu een correctie?
Wat is het alternatief, voor minder dan 2% op een spaarrekening zetten? ;)
pi_121839307
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 12:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Wat is het alternatief, voor minder dan 2% op een spaarrekening zetten? ;)
Dus eigenlijk is er geld 'te veel' en wordt het maar op de beurs uitgegeven? Klinkt niet logisch dat de beurs dan nu pas aantrekt, goedkoop geld is er al sinds de banken hun geld bijna voor niks kunnen lenen.
pi_121839769
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 12:25 schreef the85mc het volgende:

[..]

Dus eigenlijk is er geld 'te veel' en wordt het maar op de beurs uitgegeven? Klinkt niet logisch dat de beurs dan nu pas aantrekt, goedkoop geld is er al sinds de banken hun geld bijna voor niks kunnen lenen.
Wellicht, maar wat er recent veranderd is, is dat er weer netto geld in mutual funds binnen wordt gebracht, waar dat tot op heden vooral netto onttrokken werd.

Sinds wanneer is de beurs logisch, zeker voor wat het gedrag van particulieren betreft?
Niet kopen op 200, maar het een koopje vinden op 350, en dat soort zaken ;)
  maandag 21 januari 2013 @ 16:03:24 #27
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_121848754
ik zit al op 18% rendement dit jaar _O- het wordt echter wel tijd om het meeste eruit te gooien, het begint zo langzamerhand namelijk wel tijd te worden voor een correctie.
pi_121849469
quote:
14s.gif Op maandag 21 januari 2013 16:03 schreef Shispeed het volgende:
ik zit al op 18% rendement dit jaar _O- het wordt echter wel tijd om het meeste eruit te gooien, het begint zo langzamerhand namelijk wel tijd te worden voor een correctie.
Welke aandelen heb je?
pi_121849524
quote:
14s.gif Op maandag 21 januari 2013 16:03 schreef Shispeed het volgende:
ik zit al op 18% rendement dit jaar _O- het wordt echter wel tijd om het meeste eruit te gooien, het begint zo langzamerhand namelijk wel tijd te worden voor een correctie.
dat is toch redelijk sick, of niet? :D
  maandag 21 januari 2013 @ 17:36:40 #30
256829 Sokz
Livin' the life
pi_121852726
7%; hup cisco. :P
  maandag 21 januari 2013 @ 18:34:02 #31
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_121854750
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 16:19 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Welke aandelen heb je?
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 16:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

dat is toch redelijk sick, of niet? :D
ja ik zit alleen alleen in KPN, Grontmij en Nokia dus dat geeft misschien een wat vertekend beeld, omdat ik niet veel (kan) spreid(en). En ik heb nog wat extra rendement kunnen halen door verkopen en lager terugkopen. :)
pi_121855181
quote:
10s.gif Op maandag 21 januari 2013 18:34 schreef Shispeed het volgende:

[..]

[..]

ja ik zit alleen alleen in KPN, Grontmij en Nokia dus dat geeft misschien een wat vertekend beeld, omdat ik niet veel (kan) spreid(en). En ik heb nog wat extra rendement kunnen halen door verkopen en lager terugkopen. :)
Dat is nu al de tactiek van 2013: gewoon lukraak alle troep opkopen die compleet door het putje is gegaan de laatste jaren :D
pi_121855533
PS: voor wat betreft Nokia: Nokia Siemens networks gaat een bond uitgegeven (circa 700M). Let eens op de rating. Three levels below investment-grade. Oops

http://www.bloomberg.com/(...)up-to-1-billion.html
  maandag 21 januari 2013 @ 18:58:03 #34
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_121855729
Whoop whoop Nokia _O_
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 21 januari 2013 @ 18:58:51 #35
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_121855775
Lekker shorten dus
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 21 januari 2013 @ 19:04:24 #36
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_121856008
quote:
14s.gif Op maandag 21 januari 2013 16:03 schreef Shispeed het volgende:
ik zit al op 18% rendement dit jaar _O- het wordt echter wel tijd om het meeste eruit te gooien, het begint zo langzamerhand namelijk wel tijd te worden voor een correctie.
Alleen zijn correcties gewoon niet te timen. Voor hetzelfde geld stijgt KPN nog gewoon 20% door. Daar valt echt geen peil op te trekken. Al die mensen die vandaag kochten geloofden dat tenminste wel (en die verkochten uiteraard niet)
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 21 januari 2013 @ 19:08:18 #37
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_121856173
KPN moet ik nog verkopen ja fuuuuuuuu
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 21 januari 2013 @ 20:12:21 #38
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_121859696
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 18:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat is nu al de tactiek van 2013: gewoon lukraak alle troep opkopen die compleet door het putje is gegaan de laatste jaren :D
nou het was niet lukraak, maar wel troep inderdaad, en ik heb het sentiment ook wel erg mee :P

quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 19:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Alleen zijn correcties gewoon niet te timen. Voor hetzelfde geld stijgt KPN nog gewoon 20% door. Daar valt echt geen peil op te trekken. Al die mensen die vandaag kochten geloofden dat tenminste wel (en die verkochten uiteraard niet)
nee klopt, maar aangezien we steeds stijgen op niks zit er naar mijn inzien binnenkort wel een correctie aan te komen, wanneer is inderdaad erg moeilijk te peilen. KPN blijf ik wel aanhouden, Grontmij waarschijnlijk ook, Nokia gaat er binnenkort uit.
  maandag 21 januari 2013 @ 21:36:13 #39
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_121863238
The death of the PC is toch onzin? Beetje spreadsheets op m'n "tablet" maken de rest van 'n leven zeker.

Never. :{w
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  maandag 21 januari 2013 @ 21:38:51 #40
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_121863455
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:36 schreef monkyyy het volgende:
The death of the PC is toch onzin? Beetje spreadsheets op m'n "tablet" maken de rest van 'n leven zeker.

Never. :{w
Ik denk wel dat de marges zullen minimaliseren. Bovendien zullen over 5 tot 10 jaar alle kantoor-PC's vervangen zijn door thin clients. Dat is een lichte processor, een beetje geheugen en een netwerkkaart. Kost misschien 6 tientjes om te maken. Marge van 0.
Die traditionele windows-bakken met harddisk, voedingen, dvd-spelers, videokaarten et cetera zjin dan echt verdwenen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 21 januari 2013 @ 21:47:02 #41
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_121864081
En hopelijk maakt INTC maakt dan die processors. O-)
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_121864173
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 18:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
PS: voor wat betreft Nokia: Nokia Siemens networks gaat een bond uitgegeven (circa 700M). Let eens op de rating. Three levels below investment-grade. Oops

http://www.bloomberg.com/(...)up-to-1-billion.html
Maar let ook eens op de yield van zulk papier! Totaal geen reden meer om investment grade te zijn...
Abre los ojos
pi_121864284
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:48 schreef MrUnchained het volgende:

[..]

Maar let ook eens op de yield van zulk papier! Totaal geen reden meer om investment grade te zijn...
Hoeveel yield het dan?
pi_121864318
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:47 schreef monkyyy het volgende:
En hopelijk maakt INTC maakt dan die processors. O-)
Wellicht voor op de server in het data centrum...
Abre los ojos
  maandag 21 januari 2013 @ 21:51:17 #45
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_121864426
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:49 schreef MrUnchained het volgende:

[..]

Wellicht voor op de server in het data centrum...
Wie anders?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_121864547
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Hoeveel yield het dan?
5,3% gemiddeld voor junk staat er in het artikel. NSN is nog niet bekend, maar gegeven de recente winstgevendheid van NSN en de netto kaspositie zal het vast geen hoge junk yield worden.
Abre los ojos
pi_121864561
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:51 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Wie anders?
AMD of een karrevracht aan ARMbased fabrikanten? ;)
pi_121864694
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:51 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Wie anders?
Verschillende ARM licentienemers hebben een server CPU in ontwerp. Launch in 2014 dacht ik.
Abre los ojos
pi_121864741
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:52 schreef MrUnchained het volgende:

[..]

5,3% gemiddeld voor junk staat er in het artikel. NSN is nog niet bekend, maar gegeven de recente winstgevendheid van NSN en de netto kaspositie zal het vast geen hoge junk yield worden.
5.3% voor junk. Begrijp dan dat er iets heel serieus mis is met de risicoperceptie op dit moment. Zowel ten aanzien van insolventierisico als duratierisico..... :)
pi_121864840
En PC markt zelf is natuurlijk ook ARM het grote risico, ook als het client model van LXIV het niet gaat worden.
Abre los ojos
pi_121864889
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

5.3% voor junk. Begrijp dan dat er iets heel serieus mis is met de risicoperceptie op dit moment. Zowel ten aanzien van insolventierisico als duratierisico..... :)
Eens. Het walhalla voor private equity buyouts.
Abre los ojos
  maandag 21 januari 2013 @ 21:57:35 #52
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_121864962
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

AMD of een karrevracht aan ARMbased fabrikanten? ;)
Neuh. Intel pakt dat wel.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_121864988
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:56 schreef MrUnchained het volgende:

[..]

Eens. Het walhalla voor private equity buyouts.
Alleen houdt uiteindelijk iemand de zak vast, en de laatste keer was in 2008 :)
pi_121865007
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:57 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Neuh. Intel pakt dat wel.
en waarom?
pi_121865054
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
5.3% voor junk. Begrijp dan dat er iets heel serieus mis is met de risicoperceptie op dit moment. Zowel ten aanzien van insolventierisico als duratierisico..... :)
Ik denk dat er een hoop partijen handig gebruik maken van deze risicoperceptie om bepaalde posities af te bouwen. Voordat op dag x iedereen tegelijk de nooduitgang wil pakken.
  maandag 21 januari 2013 @ 21:58:56 #56
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_121865077
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:56 schreef MrUnchained het volgende:
En PC markt zelf is natuurlijk ook ARM het grote risico, ook als het client model van LXIV het niet gaat worden.
De processorarchitectuur staat toch los van de wijze waarop het netwerk is ingericht!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_121865080
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Alleen houdt uiteindelijk iemand de zak vast, en de laatste keer was in 2008 :)
Vaak wij met zijn allen, als belastingbetaler!
Abre los ojos
  maandag 21 januari 2013 @ 21:59:09 #58
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_121865097
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik denk wel dat de marges zullen minimaliseren. Bovendien zullen over 5 tot 10 jaar alle kantoor-PC's vervangen zijn door thin clients. Dat is een lichte processor, een beetje geheugen en een netwerkkaart. Kost misschien 6 tientjes om te maken. Marge van 0.
Die traditionele windows-bakken met harddisk, voedingen, dvd-spelers, videokaarten et cetera zjin dan echt verdwenen.
Hm. Ja en nee. Standaard office apps gaan op de thin client, maar de technische branche zal de computing power nodig blijven hebben, om over de programmeurs nog maar niet te spreken.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 21 januari 2013 @ 22:00:00 #59
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_121865157
Ik zit te denken om INTC te verkopen (he gekocht op 26.1, ergens in mei zo uit mn hoofd) maar ik zie gewoon niet wie anders de chips gaat maken. AMD heeft een long term debt van hier tot aan tokio dacht ik en INTC maakt gewoon solide materiaal dacht ik.

Iemand, probeer me te overtuigen waarom ik INTC niet zou moeten verkopen. ^O^
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  maandag 21 januari 2013 @ 22:00:36 #60
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_121865202
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

en waarom?
Intel heeft zijn productielijnen nu op orde en gaat straks een nieuwe processor introduceren waarmee ze weer een belangrijke slag gaan slaan, ook op de low-end kant van de markt, normaliter voorbehouden aan AMD.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_121865206
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:58 schreef LXIV het volgende:

[..]

De processorarchitectuur staat toch los van de wijze waarop het netwerk is ingericht!
Ik krijg de indruk dat ARM eerst de CPU in de server aanvalt en de desktop markt nog laat liggen? Voor de rest wel eens met je.
Abre los ojos
  maandag 21 januari 2013 @ 22:00:51 #62
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_121865227
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

5.3% voor junk. Begrijp dan dat er iets heel serieus mis is met de risicoperceptie op dit moment. Zowel ten aanzien van insolventierisico als duratierisico..... :)
De markt is altijd hysterisch. En de rente is natuurlijk heel erg laag. Dat is ook een factor van betekenis.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 21 januari 2013 @ 22:01:38 #63
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_121865299
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:59 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Hm. Ja en nee. Standaard office apps gaan op de thin client, maar de technische branche zal de computing power nodig blijven hebben, om over de programmeurs nog maar niet te spreken.
Ja, maar dat zijn echt maar hele kleine aantallen ten opzichte van alle kantoorbakken die er staan.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 21 januari 2013 @ 22:02:48 #64
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_121865396
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:00 schreef MrUnchained het volgende:

[..]

Ik krijg de indruk dat ARM eerst de CPU in de server aanvalt en de desktop markt nog laat liggen? Voor de rest wel eens met je.
Dat zal te maken hebben dat het stroomverbruik bij servers een belangrijkere rol speelt dan bij desktops. Daarom zie je deze architectuur ook veel in laptops en andere draagbare devices.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_121865479
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:01 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, maar dat zijn echt maar hele kleine aantallen ten opzichte van alle kantoorbakken die er staan.
Gaan we terug naar de workstation tijd?
pi_121865486
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:00 schreef monkyyy het volgende:
Ik zit te denken om INTC te verkopen (he gekocht op 26.1, ergens in mei zo uit mn hoofd) maar ik zie gewoon niet wie anders de chips gaat maken. AMD heeft een long term debt van hier tot aan tokio dacht ik en INTC maakt gewoon solide materiaal dacht ik.

Iemand, probeer me te overtuigen waarom ik INTC niet zou moeten verkopen. ^O^
Ik niet. Volgens mij heb ik nog recent gepost dat ik INTC de grootste short van alle bekende aandelen vind.
Abre los ojos
  maandag 21 januari 2013 @ 22:04:37 #67
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_121865559
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:03 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Gaan we terug naar de workstation tijd?
Ik snap je vraag niet?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_121865880
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik snap je vraag niet?
Specifieke computers voor technische taken. En dan thin clients voor huis tuin en keuken werk.

Vroeger had je die scheiding toch ook een beetje met de workstations (Silicon Graphic bijv.), alleen om dat de vooruitgang zo snel ging was het eigenlijk op een gegeven moment niet meer nodig. Denk aan
  maandag 21 januari 2013 @ 22:09:12 #69
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_121865978
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:01 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, maar dat zijn echt maar hele kleine aantallen ten opzichte van alle kantoorbakken die er staan.
De IT-branche is nog steeds aan het groeien, en die branche zal steeds meer computing power nodig gaan hebben.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_121866112
quote:
7s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:09 schreef Scorpie het volgende:

[..]

De IT-branche is nog steeds aan het groeien, en die branche zal steeds meer computing power nodig gaan hebben.
Da's ook niet de vraag, de vraag is of er iets aan te verdienen is :)
  maandag 21 januari 2013 @ 22:11:03 #71
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_121866158
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:08 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Specifieke computers voor technische taken. En dan thin clients voor huis tuin en keuken werk. Vroeger had je die scheiding toch ook met de workstations (Silicon Graphic bijv.), alleen om dat de vooruitgang zo snel ging was het eigenlijk op een gegeven moment niet meer nodig. Denk aan
Ok. Ja, misschien wel meer differentiatie. Uiteindelijk gaat alles om de kosten. En aangezien er toch niet enorm veel meer vooruitgang te maken is voor kantooapplicaties zal het voortaan wel gaan om maakprijs, onderhoudsprijs en stroomverbruik.

Wij hebben in ieder geval thin clients en onze serverparken gaan allemaal over naar energiezuinige ARM apparatuur. Heel beheersbaar, heel zuinig en werkt prima.

Als Google een laptop oid op de markt brengt die helemaal thin-client is (dus enkel een browser en een hele goede cloud voor de data en de software) dan koop ik hem wel. Lekker gemakkelijk en nooit meer kloten met upgrades en sticks e.d.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 21 januari 2013 @ 22:11:48 #72
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_121866240
quote:
7s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:09 schreef Scorpie het volgende:

[..]

De IT-branche is nog steeds aan het groeien, en die branche zal steeds meer computing power nodig gaan hebben.
80% van de IT-branche is helpdeskwerk en netwerkbeheer. Kan prima op een thin-client toch?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 21 januari 2013 @ 22:12:16 #73
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_121866286
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:11 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ok. Ja, misschien wel meer differentiatie. Uiteindelijk gaat alles om de kosten. En aangezien er toch niet enorm veel meer vooruitgang te maken is voor kantooapplicaties zal het voortaan wel gaan om maakprijs, onderhoudsprijs en stroomverbruik.

Wij hebben in ieder geval thin clients en onze serverparken gaan allemaal over naar energiezuinige ARM apparatuur. Heel beheersbaar, heel zuinig en werkt prima.

Als Google een laptop oid op de markt brengt die helemaal thin-client is (dus enkel een browser en een hele goede cloud voor de data en de software) dan koop ik hem wel. Lekker gemakkelijk en nooit meer kloten met upgrades en sticks e.d.
Voor de standaard office-meuk is dat ideaal idd.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 21 januari 2013 @ 22:12:57 #74
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_121866362
quote:
7s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:12 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Voor de standaard office-meuk is dat ideaal idd.
Ja. En ook nog eens prima voor het milieu.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_121866446
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:57 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Neuh. Intel pakt dat wel.
Ehm, nee
Intel moet nu direct met het ARM platform concurreren dat zal hun marges enorm onder druk zetten. I3s, I5 en I7s met marges van 40 tot 60% zijn verleden tijd. Ook de marges op hun chipsets zullen flink dalen. ARM SOCś met IObridges,GPU en memory controller zijn heel erg goedkoop. Intel heeft middels patenten andere chipset leveranciers zoals VIA en SiS het onmogelijk gemaakt. Dit quasi monopolie legde geen windeieren. Ten minste tot nu toe. Linux, windows8, Android, IOS draaien ook op een ARM SOC. Het x86 monopolie is definitief doorbroken en dat heeft zijn consequenties.
Intel heeft een behoorlijke technologische voorsprong maar om dat de komende jaren om te zetten in blijvende hoge marges zal moeilijk blijken.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 21 januari 2013 @ 22:14:06 #76
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_121866471
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:11 schreef LXIV het volgende:

[..]

80% van de IT-branche is helpdeskwerk en netwerkbeheer. Kan prima op een thin-client toch?
https://www.werk.nl/pucs/(...)ument/wdo_008540.pdf

Tweede pagina.

Vierde pagina:

quote:
Het merendeel van de banen heeft betrekking op ontwikkeling en productie (88%).
Dat zijn de mensen die niet veel aan een Thin Client hebben. Toegegeven, het gaat hier om 100k tot 120k aan mensen, niet zo bijster veel.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_121866586
En technische zaken kunnen uiteindelijk ook naar het data center? Volgens mij is Nvidia ook steeds meer de GPU in de cloud aan het positioneren.
Abre los ojos
  maandag 21 januari 2013 @ 22:17:52 #78
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_121866827
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:13 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Ehm, nee
Intel moet nu direct met het ARM platform concurreren dat zal hun marges enorm onder druk zetten. I3s, I5 en I7s met marges van 40 tot 60% zijn verleden tijd. Ook de marges op hun chipsets zullen flink dalen. ARM SOCś met IObridges,GPU en memory controller zijn heel erg goedkoop. Intel heeft middels patenten andere chipset leveranciers zoals VIA en SiS het onmogelijk gemaakt. Dit quasi monopolie legde geen windeieren. Ten minste tot nu toe. Linux, windows8, Android, IOS draaien ook op een ARM SOC. Het x86 monopolie is definitief doorbroken en dat heeft zijn consequenties.
Intel heeft een behoorlijke technologische voorsprong maar om dat de komende jaren om te zetten in blijvende hoge marges zal moeilijk blijken.
Kosten zullen altijd leidend zijn in de keuze voor een technologie. Hele lange tijd was de snelst mogelijke processortechnologie de belangrijkste factor. Hiermee konden medewerkers immers sneller werken, en arbeid was veel duurder dan stroom of de afschrijving van apparatuur.

Nu zijn computers snel genoeg voor het meeste werk. Het gaat opvallen hoeveel van de kosten van een groot serverpark in het stroomverbruik zitten (50%). Als je door slimme technologie die kosten met de helft of meer beperkt (en dat is op deze manier dus mogelijk), dan wordt je serverpark gewoon 25% goedkoper!! Hierdoor zullen ze dus kiezen voor ARM-processoren. Eigenlijk is deze ontwikkeling te danken aan mobiele technologie, waar stroomverbruik (om andere redenen) essentieel was.

En ook dat thin-client gebeuren: het is natuurlijk ontzettend duur om een technisch medewerker ergens naar toe te sturen om een PC weer aan de praat te krijgen. Dat hoeft bij Thin Clients in principe ook bijna nooit meer.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 21 januari 2013 @ 22:18:21 #79
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_121866872
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:13 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Ehm, nee
Intel moet nu direct met het ARM platform concurreren dat zal hun marges enorm onder druk zetten. I3s, I5 en I7s met marges van 40 tot 60% zijn verleden tijd. Ook de marges op hun chipsets zullen flink dalen. ARM SOCś met IObridges,GPU en memory controller zijn heel erg goedkoop. Intel heeft middels patenten andere chipset leveranciers zoals VIA en SiS het onmogelijk gemaakt. Dit quasi monopolie legde geen windeieren. Ten minste tot nu toe. Linux, windows8, Android, IOS draaien ook op een ARM SOC. Het x86 monopolie is definitief doorbroken en dat heeft zijn consequenties.
Intel heeft een behoorlijke technologische voorsprong maar om dat de komende jaren om te zetten in blijvende hoge marges zal moeilijk blijken.
Daarom verwacht ik ook niet dat Intel de huidige strategie van hoge marges zal gaan volhouden. Ze hebben echter recentelijk de productielijnen op orde gebracht (bron) waardoor ze die marges niet meer hoeven te halen en toch zullen kunnen gaan wedijveren met ARM based processors.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 21 januari 2013 @ 22:18:55 #80
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_121866922
quote:
7s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:18 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Daarom verwacht ik ook niet dat Intel de huidige strategie van hoge marges zal gaan volhouden. Ze hebben echter recentelijk de productielijnen op orde gebracht (bron) waardoor ze die marges niet meer hoeven te halen en toch zullen kunnen gaan wedijveren met ARM based processors.
Intel is wel heel erg goed in het bakken van chips.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 21 januari 2013 @ 22:19:04 #81
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_121866938
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

Kosten zullen altijd leidend zijn in de keuze voor een technologie. Hele lange tijd was de snelst mogelijke processortechnologie de belangrijkste factor. Hiermee konden medewerkers immers sneller werken, en arbeid was veel duurder dan stroom of de afschrijving van apparatuur.

Nu zijn computers snel genoeg voor het meeste werk. Het gaat opvallen hoeveel van de kosten van een groot serverpark in het stroomverbruik zitten (50%). Als je door slimme technologie die kosten met de helft of meer beperkt (en dat is op deze manier dus mogelijk), dan wordt je serverpark gewoon 25% goedkoper!! Hierdoor zullen ze dus kiezen voor ARM-processoren. Eigenlijk is deze ontwikkeling te danken aan mobiele technologie, waar stroomverbruik (om andere redenen) essentieel was.

En ook dat thin-client gebeuren: het is natuurlijk ontzettend duur om een technisch medewerker ergens naar toe te sturen om een PC weer aan de praat te krijgen. Dat hoeft bij Thin Clients in principe ook bijna nooit meer.
Het hele begrip van je eigen serverpark in beheer gaan houden gaat eruit. Alles vanaf MKB zal de cloud ingaan.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 21 januari 2013 @ 22:19:53 #82
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_121866998
quote:
7s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:19 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Het hele begrip van je eigen serverpark in beheer gaan houden gaat eruit. Alles vanaf MKB zal de cloud ingaan.
Ja, maar voor 60K clients is het weer de moeite waard. Zeker als de data geheim is.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_121867527
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:19 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, maar voor 60K clients is het weer de moeite waard. Zeker als de data geheim is.
Ben je gek, gewoon hosten offshoren naar een buitenwijk in Bangalore :P
pi_121867664
quote:
7s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:18 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Daarom verwacht ik ook niet dat Intel de huidige strategie van hoge marges zal gaan volhouden. Ze hebben echter recentelijk de productielijnen op orde gebracht (bron) waardoor ze die marges niet meer hoeven te halen en toch zullen kunnen gaan wedijveren met ARM based processors.
Ipv hoge marges zullen ze het op lage marges maar enorm hoge omzetten moeten gaan gooien. Ze zullen dan concurrende SOC´s voor mobieltjes, smartphones, notepads ed moeten gaan leveren. Dat is echter wel een heel competitieve markt met talrijke chipbakkers zoals AMD, TSMC, Asrock, Texas instruments. De kapitaalkrachtigste is wel Samsung die heel goede ARM soc´s bakt.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 21 januari 2013 @ 22:31:13 #85
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_121867900
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:27 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Ipv hoge marges zullen ze het op lage marges maar enorm hoge omzetten moeten gaan gooien. Ze zullen dan concurrende SOC´s voor mobieltjes, smartphones, notepads ed moeten gaan leveren. Dat is echter wel een heel competitieve markt met talrijke chipbakkers zoals AMD, TSMC, Asrock, Texas instruments. De kapitaalkrachtigste is wel Samsung die heel goede ARM soc´s bakt.
Intel is wel in staat (qua technische kennis en kapitaalkracht) om echt een nieuwe generatie processoren op de markt te zetten. Ook ARM natuurlijk. Als ze inzetten om dat op 15 nm ofzo te doen, dan hebben ze gewoon weer een voorsprong.

En dat is dan toch ook waar ze precies mee bezig zijn? Intel loopt wat dat betreft nog steeds voorop. Ze hebben niet voor niets geinvesteerd in ASML. En volgens mij is dat moeilijker dan die ARM architectuur op zich.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_121868818
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:31 schreef LXIV het volgende:

Intel is wel in staat (qua technische kennis en kapitaalkracht) om echt een nieuwe generatie processoren op de markt te zetten. Ook ARM natuurlijk. Als ze inzetten om dat op 15 nm ofzo te doen, dan hebben ze gewoon weer een voorsprong.

En dat is dan toch ook waar ze precies mee bezig zijn? Intel loopt wat dat betreft nog steeds voorop. Ze hebben niet voor niets geinvesteerd in ASML. En volgens mij is dat moeilijker dan die ARM architectuur op zich.
Sterker nog Intel heeft zelf licencies van ARM. Ze kunnen naast x86 SOC´s ook ARM cores op 15nm gaan bakken. Intel kan inzetten op energie zuiniger SOC´s dan de concurrentie. Voor een langere batterijduur willen mensen meer betalen. De marges op dergelijke chipsets kunnen dan ook wat groter zijn. x86 compabiliteit heeft trouwens nog steeds wel een meerwaarde omdat vrijwel alles wat los en vastzit qua software er op loopt.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_121868871
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:31 schreef LXIV het volgende:

[..]

Intel is wel in staat (qua technische kennis en kapitaalkracht) om echt een nieuwe generatie processoren op de markt te zetten. Ook ARM natuurlijk. Als ze inzetten om dat op 15 nm ofzo te doen, dan hebben ze gewoon weer een voorsprong.

En dat is dan toch ook waar ze precies mee bezig zijn? Intel loopt wat dat betreft nog steeds voorop. Ze hebben niet voor niets geinvesteerd in ASML. En volgens mij is dat moeilijker dan die ARM architectuur op zich.
Maar dan blijft de vraag of daar voldoende geld in te verdienen is (om de huidge marketcap te rechtvaardigen). Iets zegt mij dat als er veel alternatieven zijn, dit altijd ten koste van de marge gaat, zelfs als je iets beter of op een grote schaal kan dan de ander.
  maandag 21 januari 2013 @ 22:47:07 #88
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_121868969
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:44 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Sterker nog Intel heeft zelf licencies van ARM. Ze kunnen naast x86 SOC´s ook ARM cores op 15nm gaan bakken. Intel kan inzetten op energie zuiniger SOC´s dan de concurrentie. Voor een langere batterijduur willen mensen meer betalen. De marges op dergelijke chipsets kunnen dan ook wat groter zijn. x86 compabiliteit heeft trouwens nog steeds wel een meerwaarde omdat vrijwel alles wat los en vastzit qua software er op loopt.
Die X86 is gewoon remmende voorsprong. Ik zou het wel prima vinden als die architectuur eindelijk eens uitgefaseerd werd.
Maar inderdaad, Intell kan de zuinigste en snelste ARM processoren maken, en op die manier veel marge maken. En niet alleen voor mobiele processoren is dat interessant, maar ook voor de servermarkt. En er zijn al gewoon besturingssystemen voor natuurlijk.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 21 januari 2013 @ 22:49:06 #89
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_121869100
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Maar dan blijft de vraag of daar voldoende geld in te verdienen is (om de huidge marketcap te rechtvaardigen). Iets zegt mij dat als er veel alternatieven zijn, dit altijd ten koste van de marge gaat, zelfs als je iets beter of op een grote schaal kan dan de ander.
Als jij veruit de beste maakt denk ik van wel. 25% minder stroomverbruik is toch echt heel wat waard op de mobiele en servermarkt. Puur rationeel gezien kijkt zo'n bedrijf dan gewoon naar terugverdientijd. En als de afschrijving op de hardware maar 10% van de kosten is en je 25% minder stroomverbruik realiseert, is het gewoon logisch om die duurdere hardware te kopen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_121869464
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:49 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als jij veruit de beste maakt denk ik van wel. 25% minder stroomverbruik is toch echt heel wat waard op de mobiele en servermarkt. Puur rationeel gezien kijkt zo'n bedrijf dan gewoon naar terugverdientijd. En als de afschrijving op de hardware maar 10% van de kosten is en je 25% minder stroomverbruik realiseert, is het gewoon logisch om die duurdere hardware te kopen.
Alleen denk ik niet dat ze dat extreem veel beter kunnen dan de talloze concurrenten - als ze dat wel kunnen verstoppen ze dat best goed me dunkt
  maandag 21 januari 2013 @ 22:54:47 #91
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_121869510
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Alleen denk ik niet dat ze dat extreem veel beter kunnen dan de talloze concurrenten.
Dat kunnen ze nu juist wel. Ik denk dat ze zeker zo'n 12 maanden voorlopen!!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_121869591
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:54 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat kunnen ze nu juist wel. Ik denk dat ze zeker zo'n 12 maanden voorlopen!!
:? waar blijkt dat uit, ik lees alleen maar dat hun architecturen zowel op GPU als soc gebied juist meer stroom vreet? (ik ben wel een noob hoor). Alleen op CPU gebied hebben ze een voorsprong op AMD - maar daar is ook maar 1 concurrent.

Waarom blazen ze dan niet iedereen uit de markt?
pi_121869688
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die X86 is gewoon remmende voorsprong. Ik zou het wel prima vinden als die architectuur eindelijk eens uitgefaseerd werd.
Maar inderdaad, Intell kan de zuinigste en snelste ARM processoren maken, en op die manier veel marge maken. En niet alleen voor mobiele processoren is dat interessant, maar ook voor de servermarkt. En er zijn al gewoon besturingssystemen voor natuurlijk.
x86 is geen architectuur maar een instructieset. De instructiesetten van x86, MIPS, Powerpc van IBM en ARM zijn nogal verschillend. Een OS moet de ¨vertaalslag¨ maken en de programmas moeten anders gecompileerd worden. In het geval je een software repository gebruikt zoals onder Linux of Mac OSX krijg je automatisch de juiste versie voor je instructieset. Het gebruik van dergelijke repositories zoals de apps bijv maakt het nogal instructieset onafhankelijk.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 21 januari 2013 @ 22:59:43 #94
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_121869833
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

:? waar blijkt dat uit, ik lees alleen maar dat hun architecturen zowel op GPU als soc gebied juist meer stroom vreet? (ik ben wel een noob hoor). Alleen op CPU gebied hebben ze een voorsprong op AMD.
Je hebt eigenlijk 2 dingen. De "baktechniek", dus de manier hoe ze (met een machine van ASML) een chip bakken. Daarin loopt Intel ruim voor.
Dan heb je nog de architectuur, het ontwerp. Die staat in principe los van de baktechniek. Zeg maar wat voor bedrading ze dan op die chips bakken. Iets meer software-achtig als het ware. Daarin heeft ARM-architectuur bepaalde voordelen boven de X86 architectuur.
Als Intell ARM architectuur gaat bakken op met hun technologische kennis, dan kunnen ze dat op hele kleine schaal doen, veel kleiner dan de concurrenten. Hierdoor wordt een processor met dezelfde architectuur maar met kleinere onderdeeltjes, veel zuiniger of sneller (of een combinatie hiervan). Dat is het voordeel van intell.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_121870054
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je hebt eigenlijk 2 dingen. De "baktechniek", dus de manier hoe ze (met een machine van ASML) een chip bakken. Daarin loopt Intel ruim voor.
Dan heb je nog de architectuur, het ontwerp. Die staat in principe los van de baktechniek. Zeg maar wat voor bedrading ze dan op die chips bakken. Iets meer software-achtig als het ware. Daarin heeft ARM-architectuur bepaalde voordelen boven de X86 architectuur.
Als Intell ARM architectuur gaat bakken op met hun technologische kennis, dan kunnen ze dat op hele kleine schaal doen, veel kleiner dan de concurrenten. Hierdoor wordt een processor met dezelfde architectuur maar met kleinere onderdeeltjes, veel zuiniger of sneller (of een combinatie hiervan). Dat is het voordeel van intell.
Blijft mijn vraag: waarom blazen ze dan niet iedereen uit de markt? Ik ben nog niet erg overtuigd hoor :)

En waarom kunnen ze dat met gpu's met welke supercomputers worden bestukt kennelijk niet?

En tenslotte, kan pakweg TMSC, die nog veel meer gespecialiseerd zijn, dat niet inlopen? Waarom laat bijv. Apple zijn soc's dan bij Samsung en nu bij TMSC bakken als Intel dat efficienter kan?
  maandag 21 januari 2013 @ 23:07:50 #96
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_121870462
Een crowdfunded ARM-project om in de gaten te houden:
Parallella: supercomputing for the masses?
http://www.parallella.org/
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  maandag 21 januari 2013 @ 23:13:27 #97
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_121870843
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 23:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Blijft mijn vraag: waarom blazen ze dan niet iedereen uit de markt? Ik ben nog niet erg overtuigd hoor
Nou, ze hebben natuurlijk een heel behoorlijke marktdominantie, zeker op de processormarkt. En niet altijd is de beste processor de beste koop. Er is ook een budgetmarkt. Volgens mij maakt intell wel de meeste marge
quote:
En waarom kunnen ze dat met gpu's met welke supercomputers worden bestukt kennelijk niet?
Kan ook wel, maar dat is toch ook weer een heel eigen technologie. Je kunt natuurlijk niet overal tegelijk de beste in zijn, je moet je focussen
quote:
En tenslotte, kan pakweg TMSC, die nog veel meer gespecialiseerd zijn, dat niet inlopen?
De investeringen om naar een nieuwe schaalgrootte te gaan zijn echt enorm, denk aan vele miljarden. Dat doe je niet zo maar. En de snelheid waarmee deze markt zich ontwikkeld is enorm hoog (al vele jaren). Je moet dat wel bij kunnen houden!
quote:
Waarom laat bijv. Apple zijn soc's dan bij Samsung en nu bij TMSC bakken als Intel dat efficienter kan?
Ik denk dat Samsung dat goedkoper kan. En voor een tablet oid is de prijs natuurlijk wel van groot belang. Ik weet niet of een consument altijd 100 euro meer wil betalen voor 10% minder stroomverbruik.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_121871871
De GPU´s van AMD, NVDIA en ARM zijn stukken beter dan die van Intel alhoewel ze wel met een inhaalslag bezig zijn. Zo heeft Intel nu een cross license met NVDIA. En toch gaat mijn voorkeur uit naar intel GPU´s omdat ik linux daarmee crashfree probleemloos kan draaien. de AMD-ATI drivers zijn doorgaans bagger. De nieuwste Samsung SOC is 28nm technologie. Intel zit op 22nm. Samsung en IBM zitten echter niet stil en hebben al testexemplaren op 14 nm geproduceerd. Vooral IBM heeft nogal wat patenten waar intel van zou watertanden zoals SOI en TSV. Hoe dan ook de concurrentie zal hevig zijn en de consument zal kunnen profiteren van zuinigere, snellere en goedkopere ¨computers¨ in welke vorm dan ook.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 22 januari 2013 @ 12:45:38 #99
391065 NY_aannemer
Shut the fuck up and work!
pi_121884003
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 23:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Blijft mijn vraag: waarom blazen ze dan niet iedereen uit de markt? Ik ben nog niet erg overtuigd hoor :)
Waarom blazen ze dan niet iedereen uit de markt? Omdat die markt niet verder kijkt dan een paar week in de toekomst. Ik ben zelf ook niet overtuigd. Dit is typerend een markt die zo snel op de zaken vooruit loopt, dat het berekenen van toekomstige winsten in zo'n fragiele sector enorm variabel zijn.

Ik ben wel benieuwd naar het aantal patenten wat dit soort bedrijven per periode, bijvoorbeeld een aantal week of maand aan het uitschrijven is?
The world has no benefit of sad little crybabies
pi_121886890
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ben je gek, gewoon hosten offshoren naar een buitenwijk in Bangalore :P
Niet gek... Dit is wel degelijk een grote markt.
Private cloud heet dat, en daar wil de klant (of een groep klanten met dezelfde specificaties/eisen) invloed uitoefenen op waar de servers die de private cloud in de lucht houden precies staan, waar de failover (redundante) servers staan, en wat de beveiliging is van beide.
Een rondleiding door het serverbosje is vaak onderdeel van het verkoop praatje in deze gevallen, dit soort complexen zien er dan ook vaak erg futuristisch uit, een mooie ontwikkeling vind ik het.

quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je hebt eigenlijk 2 dingen. De "baktechniek", dus de manier hoe ze (met een machine van ASML) een chip bakken. Daarin loopt Intel ruim voor.
Dan heb je nog de architectuur, het ontwerp. Die staat in principe los van de baktechniek. Zeg maar wat voor bedrading ze dan op die chips bakken. Iets meer software-achtig als het ware. Daarin heeft ARM-architectuur bepaalde voordelen boven de X86 architectuur.
Als Intell ARM architectuur gaat bakken op met hun technologische kennis, dan kunnen ze dat op hele kleine schaal doen, veel kleiner dan de concurrenten. Hierdoor wordt een processor met dezelfde architectuur maar met kleinere onderdeeltjes, veel zuiniger of sneller (of een combinatie hiervan). Dat is het voordeel van intell.
Op zich scheelt het nog niet eens zoveel.
Intel zit met Ivybridge op 22nm, terwijl de Snapdragon S4 nu op 28nm zit

De Broadwell van Intel die ongeveer nu in productie gaat en mss eind dit jaar, of begin 2014 in de schappen komt is 14 nm, dit is wel degelijk een heel groot verschil in stroom verbruik.

ARM zal zelf ook met een 14 nm variant komen (ik geloof in samenwerking met IBM)
Deze stap zal de komende jaren de grootste stroomverbruik verbetering zijn.

Eerstvolgend op de roadmap staat in 2016 de 10nm chips, dit is dus een veel kleinere stap terwijl we er, indien haalbaar, eerst nog maar op moeten wachten.

Qua verdere vermindering van stroomverbruik zal het de komende jaren na 2014/14nm dus allemaal van optimalisaties moeten komen.

[ Bericht 49% gewijzigd door Artimunor op 22-01-2013 14:10:00 ]
pi_121893276
Heeft iemand hier al LTE (of een andere 4G) verbinding gebruikt in combinatie met een smartphone, laptop of tablet ?

Ik begrijp van diverse blogs and forum postings dat het zeer snel en prettig werkt. Misschien dat deze technologie langer in de markt blijft als de 3G generatie. Dat zou een bullcase voor de mobiele telecom sector kunnen zijn. Als een telco de LTE eenmaal heeft uitgerold dan kan dit langdurig geexploiteerd worden.

Ik kan ook nog niet veel concreets vinden over "5G". Dit lijkt iets voor de verre toekomst. Als een mobiele telco daar voorlopig niet in hoeft te investeren terwijl 4G al in de lucht is (bijvoorbeeld Singtel en NTT Docomo zijn hier al ver mee) dan kan er een periode ontstaan met hogere winsten en vrije kasstromen.
pi_121895951
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 16:28 schreef jaco het volgende:
Heeft iemand hier al LTE (of een andere 4G) verbinding gebruikt in combinatie met een smartphone, laptop of tablet ?

Ik begrijp van diverse blogs and forum postings dat het zeer snel en prettig werkt. Misschien dat deze technologie langer in de markt blijft als de 3G generatie. Dat zou een bullcase voor de mobiele telecom sector kunnen zijn. Als een telco de LTE eenmaal heeft uitgerold dan kan dit langdurig geexploiteerd worden.

Ik kan ook nog niet veel concreets vinden over "5G". Dit lijkt iets voor de verre toekomst. Als een mobiele telco daar voorlopig niet in hoeft te investeren terwijl 4G al in de lucht is (bijvoorbeeld Singtel en NTT Docomo zijn hier al ver mee) dan kan er een periode ontstaan met hogere winsten en vrije kasstromen.
Alles is relatief aan je concurrenten natuurlijk. Lagere kosten kunnen ook simpelweg lagere tarieven zijn, je profiteert pas als je kosten lager zijn relatief aan je concurrenten.
pi_121898621
Ik zit nog steeds erg te twijfelen over extra of minder posities in Easyjet. Ik las in het jaar-verslag van Easyjet over het hedgen van fuel prices.

quote:
easyJet operates under a clear set of treasury policies agreed by the Board. The aim of easyJet’s hedging policy is to reduce short term earnings volatility. Therefore, easyJet hedges forward, on a rolling basis, between 65% and 85% of the next 12 months anticipated fuel and currency requirements and between 45% and 65% of the following 12 months anticipated requirements.Details of current hedging arrangements are set out below:
Ik ken helaas de markt niet dusdanig goed of dit nu een vrij laag percentage is? Ik vind de 65-85% namelijk erg variabel. Als je kijkt bijvoorbeeld naar de beweging in prijs..

quote:
A $10 movement per metric tonne impacts the FY’13 fuel bill by $4 million
Dat kan enorm uit de klauwen lopen (winst is slechts een paar honderd miljoen) als er iets op politiek gebied in een olie land volledig de mist in gaat. Zou je dan juist niet een veel hoger percentage verwachten qua hedging?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_121911537
Mijn call opties Rimm hebben tot nog toe een mooie 200% rendement, even wachten tot na de 30e en dan eens lekker winst nemen.
pi_121913097
quote:
AMD neemt Apple- en Qualcomm-technici in de arm voor soc-ontwikkeling

Door Dimitri Reijerman

AMD heeft twee chipengineers ingehuurd die afkomstig zijn van Apple en Qualcomm, maar die eerder in dienst waren van AMD. Beide engineers hebben de nodige ervaring met het ontwerpen van energiezuinig apu's en soc's.

AMD heeft inmiddels de berichten over de overstap van de twee engineers bevestigd. Het gaat om Charles Matar, voorheen werkzaam bij Qualcomm en vooral deskundig op het gebied van embedded chipontwerpen, en Wayne Meretsky, afkomstig van Apple en betrokken bij het A5-soc-ontwerp. Beide chipdeskundigen zullen aan de slag gaan bij het ontwerpen van nieuwe energiezuinige cpu's en soc's bij AMD. Matar wordt vice-president bij de de afdeling System-on-Chip Development, terwijl Meretsky verantwoordelijk wordt voor de afdeling waar software wordt ontwikkeld.

Met de twee chipdeskundigen, die al eerder voor AMD werkten, wil het bedrijf naar eigen zeggen uitbreiden in 'nieuwe markten'. AMD is daar min of meer toe gedwongen door de terugloop van de pc-verkoop als gevolg van de populariteit van tablets en smartphones. De chipbakker zal zich met name gaan richten op soc's en energiezuinige cpu's. Zo wil het bedrijf nog dit jaar de Temash-apu uitbrengen, terwijl op de CES de Kabini- en Richland-apu's werden aangekondigd.
Tweakers

Ook AMD ziet zich gedwongen het business model aan te passen. Ze zijn al in de markt met hun APU´s (Accelerated Processor Units) combined traditional x86 CPU cores with discrete-level graphics cores on the same die. Intel heeft dus een concurrent met de x86 instructieset. De huidige APU´s mogen dan een stuk sneller zijn dan de intel atom´s en Ivy bridge mobiles, ze trekken wel veel meer stroom. En aan de softwarekant hebben ze zeker het nodige te doen. Als je Linux wilt draaien is de keuze voor een intel chipset gauw gemaakt om die reden :Y

[ Bericht 3% gewijzigd door Digi2 op 22-01-2013 23:18:03 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_121918795
Ik kan me (met onder meer google en ibm beiden meer dan 4% in de plus nabeurs) niet aan de indruk onttrekken dat de resultaten eerder cresendo dan in mineur gaan, en dat dit nog wel eens heel agressief naar boven zou kunnen uitbreken (ook onder invloed van een stortvloed aan liquiditeit waar nog lang geen einde aan is, en lage rentestanden die kennelijk toch nog lager kunnen)

Toch wel het beetje van de heersende opinie hier. Hoe ken dat?
pi_121919459
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 23:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik kan me (met onder meer google en ibm beiden meer dan 4% in de plus nabeurs) niet aan de indruk onttrekken dat de resultaten eerder cresendo dan in mineur gaan, en dat dit nog wel eens heel agressief naar boven zou kunnen uitbreken (ook onder invloed van een stortvloed aan liquiditeit waar nog lang geen einde aan is, en lage rentestanden die kennelijk toch nog lager kunnen)

Toch wel het beetje van de heersende opinie hier. Hoe ken dat?
Tot nog toe vallen de resultaten van Q4 redelijk mee inderdaad, ik had gezien de neerwaarste druk op de wereldeconomie anders verwacht. Misschien komt het nog (volgende kwartalen), misschien niet. Niemand die het weet en dat is ook de reden dat ik niet in de markt zit.
pi_121919905
De heersende consenses is trouwens wel vrij optimistisch met een winstgroei in 2013 en 2014 van dubbele cijfers. Er word dus niet echt in mineur gedacht en ingeprijst, integendeel.
pi_121920419
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 23:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik kan me (met onder meer google en ibm beiden meer dan 4% in de plus nabeurs) niet aan de indruk onttrekken dat de resultaten eerder cresendo dan in mineur gaan, en dat dit nog wel eens heel agressief naar boven zou kunnen uitbreken (ook onder invloed van een stortvloed aan liquiditeit waar nog lang geen einde aan is, en lage rentestanden die kennelijk toch nog lager kunnen)

Toch wel het beetje van de heersende opinie hier. Hoe ken dat?
IBM heeft een AAA rating en keert stevig dividend uit. Ze zijn vooral een IP bedrijf geworden met een formidabele patenten portefueille. De harddisk tak hadden ze al verkocht evenals de PC tak aan Lenovo. Ze blijken tov van Intel, Apple en MS steviger in hun schoenen te staan tijdens economisch barre tijden. Ze bewijzen in staat te zijn ver van te voren hun business model om te gooien. Google heeft trouwens Ray Kurzweil in dienst genomen en dat vind ik een heel clevere zet. Google verdient goed aan de commercials. Die op Youtube beginnen me onderhand wel te ergeren.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  woensdag 23 januari 2013 @ 00:21:47 #110
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_121920685
IBM mooi op weg richting hun doel, 20$ EPS in 2015. :9
En Well Fargo verhoogt het dividend met 14%. :9
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_121921265
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 00:07 schreef piepeloi55 het volgende:
De heersende consenses is trouwens wel vrij optimistisch met een winstgroei in 2013 en 2014 van dubbele cijfers. Er word dus niet echt in mineur gedacht en ingeprijst, integendeel.
Dat komt toch overeen met jouw hosanna gevoel? (en dus eventuele gronden voor een daling spoedig ..)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_121921953
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 00:33 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Dat komt toch overeen met jouw hosanna gevoel? (en dus eventuele gronden voor een daling spoedig ..)
Dat hosanna gevoel heb ik en diverse indicatoren die de risicoperceptie weerspiegelen nog steeds. Dat is eigenlijk alleen maar versterkt de afgelopen weken.

Het hangt er wel vanaf wat je spoedig vind, niemand kan weten hoelang dit feestje doorgaat en het is imo naief als je een tijdspanne kunt geven. Ik blijf er echter bij dat als deze trend draait er een forse correctie op de loer kan liggen. Iets dat trouwens heel normaal is na een jarenlange stijging, de onderliggende fundamenten en de risicoperceptie/verwachtingen die extreme vormen aanneemt de laatste tijd.

Jij als trader hebt meer oog voor een tijdspanne lijkt me. Wat voor gevoel heb je hier zelf bij?
pi_121922143
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2013 00:53 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Dat hosanna gevoel heb ik en diverse indicatoren die de risicoperceptie weerspiegelen nog steeds. Dat is eigenlijk alleen maar versterkt de afgelopen weken.

Het hangt er wel vanaf wat je spoedig vind, niemand kan weten hoelang dit feestje doorgaat en het is imo naief als je een tijdspanne kunt geven. Ik blijf er echter bij dat als deze trend draait er een forse correctie op de loer kan liggen. Iets dat trouwens heel normaal is na een jarenlange stijging, de onderliggende fundamenten en de risicoperceptie/verwachtingen die extreme vormen aanneemt de laatste tijd.

Jij als trader hebt meer oog voor een tijdspanne lijkt me. Wat voor gevoel heb je hier zelf bij?
Ik heb heel toevallig net een paar uur gesproken met een goede vriend van me die ook full-time belegt en we gingen zo'n beetje al zijn aandelen in de portefeuille af of er nog eventuele opties voor mij bij zaten. Bleek dus dat die gehele groep aandelen (>20 meer dan stuks) sinds Augustus vorig jaar zo'n 20-50% zijn gestegen. Toen kregen we toch wel wat hoogtevrees en besloten we toch maar om nu niet bij te kopen en wanneer de mogelijkheid zich voor doet bepaalde zaken te verkopen. Hij was degene waarom ik in 2005 ben begonnen met beleggen. Enige optie die even over bleef waren wat uranium bedrijven die op de beurs stonden, dit met het oog op het feit dat veel van die bedrijven enorm zijn gestraft en dat er wel degelijk nog een evt. toekomst in zit (China .. etc).

Mijn oog op de beurs komende 1/2 maand? Ik zit te wachten op een trigger die de boel naar beneden trekt. Ik beleg op dit moment ook veel te weinig, behalve een paar specifieke toko's die iedereen hier inmiddels wel kent. Heb een full-time M&A baan aangeboden gekregen, al wel contract, nog niet getekend. Zal er voor zorgen dat ik helaas nog veel minder mag beleggen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_121922323
Ik bezit op dit moment geen aandelen maar na een flinke correctie zou ik aandelen IBM willen kopen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_121922410
Zelf kijk ik weinig naar individuele bedrijven en heb het oog vrijwel alleen gericht op de macro ontwikkelingen. Geloof dat ik de markt toch niet kan outperformen zonder leverage. Maar ook hier het gevoel dat er zeer weinig koopjes zijn en dit lijkt me dan ook meer een moment om de opwaartse rit mee te pakken met een stoploss in de buurt.

Zou trouwens gaan voor de baan en genoeg kapitaal wegzetten voor een instapmoment in de toekomst. Dat is wat ikzelf ook doe. Geeft ook een hoop rust of heb je echt het gevoel dat je een edge hebt als je handelt?
pi_121922488
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 01:06 schreef Digi2 het volgende:
Ik bezit op dit moment geen aandelen maar na een flinke correctie zou ik aandelen IBM willen kopen.
Bij een flinke correctie zou ik snoeihard veel McDonalds, Novo en Geely inkopen. De rest moet ik dan nog even afwachten omdat ik niet weet 'hoeveel' we zakken. :)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_121922578
quote:
1s.gif Op woensdag 23 januari 2013 01:10 schreef piepeloi55 het volgende:
Zelf kijk ik weinig naar individuele bedrijven en heb het oog vrijwel alleen gericht op de macro ontwikkelingen. Geloof dat ik de markt toch niet kan outperformen zonder leverage. Maar ook hier het gevoel dat er zeer weinig koopjes zijn en dit lijkt me dan ook meer een moment om de opwaartse rit mee te pakken met een stoploss in de buurt.

Zou trouwens gaan voor de baan en genoeg kapitaal wegzetten voor een instapmoment in de toekomst. Dat is wat ikzelf ook doe. Geeft ook een hoop rust of heb je echt het gevoel dat je een edge hebt als je handelt?
Macro waardes zijn op het moment lastig in te schatten, zijn mijn inziens helemaal niet zo heel goed en lopen slecht in lijn met de beurskoersen afgelopen weken. Ik heb het idee dat een kleine macro plus al in een te grote plus op de aandelen markt wordt neergezet.

Ik leef op dit moment een beetje hot en her in verschillende landen en twijfelde over een poosje beleggen of weer aan het werk en heb toch voor het laatste gekozen. Alleen is een bestaan van werk en geld opzij zetten voor een instap moment niet mijn ding. Ik zal hoe dan ook weer straks meer beleggen. Ik hoop juist met een baan dat er weer wat meer rust in de tent komt dan gaat het beleggen ook vanzelf weer beter.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_121923687
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 18:44 schreef sitting_elfling het volgende:

> A $10 movement per metric tonne impacts the FY’13 fuel bill by $4 million

Dat kan enorm uit de klauwen lopen (winst is slechts een paar honderd miljoen) als er iets op politiek gebied in een olie land volledig de mist in gaat. Zou je dan juist niet een veel hoger percentage verwachten qua hedging?
Er gaan 7,15 barrels in een metric tonne. De olieprijs noteert per barrel, dus stel dat de olieprijs $20 stijgt, hetgeen behoorlijk extreem zou zijn, dan stijgt een metric tonne 20 x 7,15 = $143. Dit kost Easyjet dan 143/10 * $4 = 57,2 miljoen extra.

Als je stelt dat de winst een paar honderd miljoen is, dan kan die 57,2 miljoen goed geabsorbeerd worden. Op basis van deze getallen, lijkt de olieprijs redelijk goed gehedged. (Misschien wordt jet fuel bedoeld ipv olie, maar ik neem aan dat de volatiliteit van beiden ongeveer gelijk is).
  woensdag 23 januari 2013 @ 09:10:40 #119
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_121925203
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 01:15 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Bij een flinke correctie zou ik snoeihard veel McDonalds, Novo en Geely inkopen. De rest moet ik dan nog even afwachten omdat ik niet weet 'hoeveel' we zakken. :)
Waarom McDonalds ?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  woensdag 23 januari 2013 @ 11:09:33 #120
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_121928465
Fuuuuu ik had mijn SNS shorts te snel gedumpt.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  woensdag 23 januari 2013 @ 11:31:58 #121
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_121929367
Ik denk er aan om een boel van mijn spaargeld te steken in PostNL en Tomtom vanwege de enorm lage koersen vergeleken met 5 jaar terug en het over 5 jaar weer top kan zijn :P
Ik twijfel of ik Unilever zou moeten verkopen, het gaat op dit moment wel goed.
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_121930179
quote:
11s.gif Op woensdag 23 januari 2013 11:31 schreef corehype het volgende:
Ik denk er aan om een boel van mijn spaargeld te steken in PostNL en Tomtom vanwege de enorm lage koersen vergeleken met 5 jaar terug en het over 5 jaar weer top kan zijn :P
Ik twijfel of ik Unilever zou moeten verkopen, het gaat op dit moment wel goed.
PostNL gaat failliet.
pi_121930197
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 04:03 schreef jaco het volgende:

[..]

Er gaan 7,15 barrels in een metric tonne. De olieprijs noteert per barrel, dus stel dat de olieprijs $20 stijgt, hetgeen behoorlijk extreem zou zijn, dan stijgt een metric tonne 20 x 7,15 = $143. Dit kost Easyjet dan 143/10 * $4 = 57,2 miljoen extra.

Als je stelt dat de winst een paar honderd miljoen is, dan kan die 57,2 miljoen goed geabsorbeerd worden. Op basis van deze getallen, lijkt de olieprijs redelijk goed gehedged. (Misschien wordt jet fuel bedoeld ipv olie, maar ik neem aan dat de volatiliteit van beiden ongeveer gelijk is).
Kerosine lijkt me minder volatiel omdat daar waarde aan is toegevoegd?
pi_121937075
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 09:10 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Waarom McDonalds ?
Omdat ze nog steeds relatief weinig winst halen uit de Asia-Pacific regio, daar valt nog (veel) meer te halen. Ze specifiek richten op omzet per burgertent en niet hoeveelheid burgertenten. De cijfers gewoon goed zijn, zie http://www.aboutmcdonalds(...)20Report%20Final.pdf

Jaar in jaar uit een lichte verbetering van de resultaten, geen gekke schuld posities. Ook qua huur van de 14.000 huur contracten die ze hebben hebben, houden ze goed onder controle, zelfde geld voor de exposure naar andere currencies (misschien is de Euro wat te hoog ..). En dan vraag ik me af, zullen er over 10 jaar nog steeds mensen bij de McDonalds eten in plaats van een andere bekenden voedselketens? Dan denk ik ja .. Die branding werkt gewoon prima, al vanaf de happy meal voor kleine kids. Plak dat weer tegen een nieuwe Disney-film en je zit gebakken!
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  woensdag 23 januari 2013 @ 14:41:48 #125
322355 Synesius
Dies Diem Docet
pi_121937426
quote:
11s.gif Op woensdag 23 januari 2013 11:31 schreef corehype het volgende:
Ik denk er aan om een boel van mijn spaargeld te steken in PostNL en Tomtom vanwege de enorm lage koersen vergeleken met 5 jaar terug en het over 5 jaar weer top kan zijn :P
Ik twijfel of ik Unilever zou moeten verkopen, het gaat op dit moment wel goed.
Dat ze lage koersen hebben wil nog niet zeggen dat ze ondergewaardeerd zijn, en elk aandeel kan in principe over 5 jaar weer top zijn. Als ik jou was zou ik naar iets meer kijken dan alleen de koers.
pi_121937615
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 04:03 schreef jaco het volgende:

[..]

Er gaan 7,15 barrels in een metric tonne. De olieprijs noteert per barrel, dus stel dat de olieprijs $20 stijgt, hetgeen behoorlijk extreem zou zijn, dan stijgt een metric tonne 20 x 7,15 = $143. Dit kost Easyjet dan 143/10 * $4 = 57,2 miljoen extra.

Als je stelt dat de winst een paar honderd miljoen is, dan kan die 57,2 miljoen goed geabsorbeerd worden. Op basis van deze getallen, lijkt de olieprijs redelijk goed gehedged. (Misschien wordt jet fuel bedoeld ipv olie, maar ik neem aan dat de volatiliteit van beiden ongeveer gelijk is).
Dank! Er wordt inderdaad naar mijn weten jet fuel gebruikt. Als ik dan bijv. het hele jaarverslag van KLM er bij pak kon ik niks vinden over het hedgen van jet fuel.

Zoals ik ook bij het jaar verslag van Easyjet kon lezen;

quote:
The market price for jet fuel remained high and volatile over the year, mostly in excess of $1,000 per tonne. Our hedging activities continued to defer the full impact of this. Average price paid increased by $164 to $982 per tonne; in sterling terms, an increase of £110 to £618. Of the total increase in fuel costs of £232 million, £182 million (£2.77 per seat) is due to the roll off of fuel purchases
hedged at favourable rates. Forward purchases of 1.8 million tonnes of fuel for 2013 and 2014 were executed during the periodic dips below $1,000 at an average price of $992 per tonne. As a result the hedged percentages are 78% for 2013 at $985 per tonne and 55% for 2014 at $993 per tonne.
Ik houd het dus nog maar even vast.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_121938508
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 16:28 schreef jaco het volgende:
Heeft iemand hier al LTE (of een andere 4G) verbinding gebruikt in combinatie met een smartphone, laptop of tablet ?

Ik begrijp van diverse blogs and forum postings dat het zeer snel en prettig werkt. Misschien dat deze technologie langer in de markt blijft als de 3G generatie. Dat zou een bullcase voor de mobiele telecom sector kunnen zijn. Als een telco de LTE eenmaal heeft uitgerold dan kan dit langdurig geexploiteerd worden.

Ik kan ook nog niet veel concreets vinden over "5G". Dit lijkt iets voor de verre toekomst. Als een mobiele telco daar voorlopig niet in hoeft te investeren terwijl 4G al in de lucht is (bijvoorbeeld Singtel en NTT Docomo zijn hier al ver mee) dan kan er een periode ontstaan met hogere winsten en vrije kasstromen.
Ik heb een 4g telefoon (geimporteerd), maar zelfs met mijn grote batterij heb ik 4G uitgezet: het vreet stroom.
In U.S. zijn daarom telefoons met grote batterijen in trek, anders kom je gewoon de dag niet meer door, iets wat we in europa ook meer en meer zullen gaan zien.

I.p.v. 1500 mAh telefoons van 3000 mAh of groter
(ter vergelijking: de iphone 5 heeft een 1430 mAh, en de Razr Maxx HD een 3300 mAh batterij, terwijl ze bijna even dik zijn)
  woensdag 23 januari 2013 @ 16:15:12 #128
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_121941903
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 14:34 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Omdat ze nog steeds relatief weinig winst halen uit de Asia-Pacific regio, daar valt nog (veel) meer te halen. Ze specifiek richten op omzet per burgertent en niet hoeveelheid burgertenten. De cijfers gewoon goed zijn, zie http://www.aboutmcdonalds(...)20Report%20Final.pdf

Jaar in jaar uit een lichte verbetering van de resultaten, geen gekke schuld posities. Ook qua huur van de 14.000 huur contracten die ze hebben hebben, houden ze goed onder controle, zelfde geld voor de exposure naar andere currencies (misschien is de Euro wat te hoog ..). En dan vraag ik me af, zullen er over 10 jaar nog steeds mensen bij de McDonalds eten in plaats van een andere bekenden voedselketens? Dan denk ik ja .. Die branding werkt gewoon prima, al vanaf de happy meal voor kleine kids. Plak dat weer tegen een nieuwe Disney-film en je zit gebakken!
En van alle fastfood ketens is McDonalds ook de lekkerste :9
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  woensdag 23 januari 2013 @ 16:51:25 #129
359659 dinosteen
Stenen zijn hard
pi_121943587
Wat denken jullie van het kopen van SNS reaal aandelen. Als ze worden overgenomen door een andere partij zullen ze wel weer flink stijgen lijkt mij zo..
  woensdag 23 januari 2013 @ 16:56:03 #130
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_121943787
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 16:51 schreef dinosteen het volgende:
Wat denken jullie van het kopen van SNS reaal aandelen. Als ze worden overgenomen door een andere partij zullen ze wel weer flink stijgen lijkt mij zo..
Binnen paar dagen nationalisatie. Net zoals bijv. Dexia in belgie.
Ik zou eraf blijven. Maar wie ben ik :P
Paardelul !!!
pi_121943864
Gewoon failliet laten gaan. Niemand die het bedrijf zal missen.
  woensdag 23 januari 2013 @ 17:00:01 #132
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_121943951
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 18:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat is nu al de tactiek van 2013: gewoon lukraak alle troep opkopen die compleet door het putje is gegaan de laatste jaren :D
Als ik zo het topic doorlees, dit somt het wel op.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_121944036
Zitten er nog addertjes onder het gras bij de gratis registratie op FD.nl? Ik kan de algemene voorwaarden niet doorlezen door een fout op de website.
  woensdag 23 januari 2013 @ 17:14:08 #134
391065 NY_aannemer
Shut the fuck up and work!
pi_121944505
quote:
14s.gif Op woensdag 23 januari 2013 16:58 schreef Sloggi het volgende:
Gewoon failliet laten gaan. Niemand die het bedrijf zal missen.
Is het niet jammer, weer een bank minder in Nederland?
The world has no benefit of sad little crybabies
  woensdag 23 januari 2013 @ 17:16:22 #135
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_121944590
quote:
14s.gif Op woensdag 23 januari 2013 16:58 schreef Sloggi het volgende:
Gewoon failliet laten gaan. Niemand die het bedrijf zal missen.
Ik wel!
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  woensdag 23 januari 2013 @ 17:16:38 #136
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_121944603
SNS. Tja, ik denk dat er sowieso niet meer dan de marketcap voor betaald zal worden en anders minder. Dat legt een plafond.
Anderzijds zitten er heel veel partijen short, die toch op zeker moment moeten gaan kopen om die posities te cashen.

Ik weet niet wat ik er mee zou willen. Heb het niet. Als je 1000 stuks koops blijft je verlies beperkt tot 800 euro. Klein gokje kan altijd.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_121944928
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 17:14 schreef NY_aannemer het volgende:

[..]

Is het niet jammer, weer een bank minder in Nederland?
Een ongezonde bank minder is nooit jammer.
pi_121947882
quote:
14s.gif Op woensdag 23 januari 2013 17:24 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Een ongezonde bank minder is nooit jammer.
Wel makkelijk, hoef je straks nog maar op één plaats offerte aan te vragen. Herstel: kan je nog maar op één plaats offerte aanvragen. Krijg je 'm waarschijnlijk blanco terug, met een post it velletje waar je moet tekenen ;)
pi_121947965
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 17:16 schreef LXIV het volgende:
SNS. Tja, ik denk dat er sowieso niet meer dan de marketcap voor betaald zal worden en anders minder. Dat legt een plafond.
Anderzijds zitten er heel veel partijen short, die toch op zeker moment moeten gaan kopen om die posities te cashen.

Ik weet niet wat ik er mee zou willen. Heb het niet. Als je 1000 stuks koops blijft je verlies beperkt tot 800 euro. Klein gokje kan altijd.
Verwaterd tot de max.

Vraag is wat er gebeurt met de achtergestelde leningen die her en der in het concern zitten. Soepzooitje.
  woensdag 23 januari 2013 @ 18:41:06 #140
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_121948131
Ik zou mijn handen niet branden aan SNS nu.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_121950274
quote:
7s.gif Op woensdag 23 januari 2013 17:01 schreef Sloggi het volgende:
Zitten er nog addertjes onder het gras bij de gratis registratie op FD.nl? Ik kan de algemene voorwaarden niet doorlezen door een fout op de website.
Het is gewoon een standaard aanmelding.
  woensdag 23 januari 2013 @ 22:52:52 #142
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_121963760
Netflix +31% in after hours. 8)7
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_121964215
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 22:52 schreef monkyyy het volgende:
Netflix +31% in after hours. 8)7
ja, logisch toch, ze maakten 13 centen winst in een kwartaal. Dat maakt hun verwachte P/E ergens in de buurt van de 120 of zo :P

Apple -6% afterhours. De rek is er een beetje uit, Steve, waar ben je?
http://www.cnbc.com/id/100401967
pi_121964398
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 22:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ja, logisch toch, ze maakten 13 centen winst in een kwartaal. Dat maakt hun verwachte P/E ergens in de buurt van de 120 of zo :P

Apple -6% afterhours. De rek is er een beetje uit, Steve, waar ben je?
http://www.cnbc.com/id/100401967
Hij schijnt te werken aan de iPhone 6.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_121984297
Jaja, zaken doen met Microsoft gaat zo:

http://www.nu.nl/gadgets/(...)kia-geld-kosten.html
  donderdag 24 januari 2013 @ 14:41:48 #146
256829 Sokz
Livin' the life
pi_121985071
tsja wat hadden ze verwacht dan. :P
  donderdag 24 januari 2013 @ 15:02:32 #148
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_121985918
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 22:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ja, logisch toch, ze maakten 13 centen winst in een kwartaal. Dat maakt hun verwachte P/E ergens in de buurt van de 120 of zo :P

Apple -6% afterhours. De rek is er een beetje uit, Steve, waar ben je?
http://www.cnbc.com/id/100401967
Dit doet auwie nu hoor.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_121986479
quote:
7s.gif Op donderdag 24 januari 2013 15:02 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dit doet auwie nu hoor.
ik dacht even dat je het over Nokia had (-11% nu) :D

It's a mad ride.
  donderdag 24 januari 2013 @ 15:15:53 #150
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_121986505
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 15:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ik dacht even dat je het over Nokia had (-11% nu) :D

It's a mad ride.
Die ook :D maar Apple gaat ook los nu. Short op Nokia gaan denk ik zo.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_121987738
Als ik de koersgrafiek van Apple bekijk lijkt het net een bubble die leegloopt. Alleen was Apple op het moment zelf zijnde geen bubble gezien de waarderingen, ze kunnen alleen de mooie cijfers niet volhouden. Althans daar word nu vanuit gegaan.
pi_121995116
AAPL -55.45 (-10.79%)

Dang.
జ్ఞ‌ా
pi_121995493
Beetje offtopic, maar hebben jullie Bloomberg Billionaires gezien?
జ్ఞ‌ా
  donderdag 24 januari 2013 @ 18:58:38 #154
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_121995664
quote:
3s.gif Op donderdag 24 januari 2013 18:46 schreef µ het volgende:
AAPL -55.45 (-10.79%)

Dang.
Begint serieus interessant te worden.
Please Move The Deer Crossing Sign
  donderdag 24 januari 2013 @ 19:24:06 #155
391065 NY_aannemer
Shut the fuck up and work!
pi_121996975
quote:
3s.gif Op donderdag 24 januari 2013 18:54 schreef µ het volgende:
Beetje offtopic, maar hebben jullie Bloomberg Billionaires gezien?
Neen, wat is daar zo special aan?
The world has no benefit of sad little crybabies
pi_121997056
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 19:24 schreef NY_aannemer het volgende:
[..]
Neen, wat is daar zo special aan?
Ik vind 'm interessant, zeker met filteren en plotten, en met de backgroundinfo erbij :s).
జ్ఞ‌ా
  donderdag 24 januari 2013 @ 21:58:42 #157
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_122006517
Toen ik zag dat McCormick (MKC) flink omlaag was gegaan na hun earnings release, ben ik nogmaals het jaarverslag gaan lezen. En wat zien we daar voor mooie grafiek? O+



Als je nooit je dividend zou herinvesteren, zou je je dividend inkomen zien ver 56-voudigen in die periode, drie markt crashes, meerdere recessies, golf oorlogen, alle de schuldencrisissen: Al het macro spul doet er niet toe op de lange termijn, als het bedrijf een pareltje is.

Dit is exact het type bedrijf waarmee ik m'n broker account vol mee wil stoppen, simpel (Wat is er niet te begrijpen aan specerijen verkopen? :9 ), grote winstmarges, mogelijkheden tot groei (slecht enkele procenten van de omzet komt uit Azië), aandeelhouder vriendelijk, financieel zeer sterk etc.

Helaas herkent de markt ook nog steeds dat het kwaliteit is en is het vrijwel chronisch over gewaardeerd, net zoals BF.B Ik denk dat fair value rond de 56-58$ ligt.

Mocht het niet zo ver komen, dan zijn er betere deals te krijgen in de 14,999 andere bedrijven die er verhandeld worden. Maar ik zou graag deze willen toevoegen aan de portefeuille, misschien dat ik in de nabije toekomst eindelijk een kans krijg.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  donderdag 24 januari 2013 @ 22:26:15 #158
256829 Sokz
Livin' the life
pi_122008122
Zit Azië niet vol met lokale shops die deze specerijen verkopen of heb ik een te romantisch beeld van het huidige verre oosten? :+
pi_122008820
quote:
99s.gif Op donderdag 24 januari 2013 22:26 schreef Sokz het volgende:
Zit Azië niet vol met lokale shops die deze specerijen verkopen - -
tjokvol ; en dan nog wat c_/
  donderdag 24 januari 2013 @ 22:45:57 #160
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_122009313
quote:
99s.gif Op donderdag 24 januari 2013 22:26 schreef Sokz het volgende:
Zit Azië niet vol met lokale shops die deze specerijen verkopen of heb ik een te romantisch beeld van het huidige verre oosten? :+
Oh zeker, maar ze verkopen niet alleen aan consumenten, ook voedselproducenten nemen specerijen en kruiden van McCormick af en daar zit vooral de groei. Alhoewel de marges bij consumenten veel hoger zijn.

Hoeveel betaal je in de supermarkt voor zo'n potje gedroogde peterselie van 5 gram:

http://webwinkel.ah.nl/pr(...)script.modules.build

278 euro per kilo dus, 15x zo duur als biefstuk ongeveer, de consument wordt flink gepakt. _O-
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_122010311
En dit bedrijf is het enige die dat kan? Ik meende net van je gelezen te hebben dat het heel simpel en inzichtelijk is. Nou dan :)

PS: zon mooie grafiek kun je ws. ook van Nokia en van ING maken. Tot voor kort dan :)
pi_122011139
Ik krijg toch wel hoogtevrees. Drie van m'n belangrijkste aandelen staan op een alltime high (easyjet/novo) of een bijna all time high (Geely) en nog een andere sloot maar dat is echt korte termijn.

Afromen is een optie maar ik heb echt geen idee waar ik het in zou moeten stoppen. Dan kom je op van die tokkie aandelen uit die al flink zijn afgstraft zoals Apco of Apollo. En om nou een potje te investeren in bijv. 1 specifieke sector, 2/3 aandelen in uranium bedrijven (die zo rond de 0,5-1,5 dollar zijn genoteerd).
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_122012517
quote:
11s.gif Op donderdag 24 januari 2013 22:45 schreef monkyyy het volgende:
278 euro per kilo dus, 15x zo duur als biefstuk ongeveer, de consument wordt flink gepakt. _O-
Absurd. Die verbazing heb ik altijd al gehad. Bij de toko is het vaak een stuk goedkoper.
pi_122012933
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 23:13 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik krijg toch wel hoogtevrees. Drie van m'n belangrijkste aandelen staan op een alltime high (easyjet/novo) of een bijna all time high (Geely) en nog een andere sloot maar dat is echt korte termijn.

Afromen is een optie maar ik heb echt geen idee waar ik het in zou moeten stoppen. Dan kom je op van die tokkie aandelen uit die al flink zijn afgstraft zoals Apco of Apollo. En om nou een potje te investeren in bijv. 1 specifieke sector, 2/3 aandelen in uranium bedrijven (die zo rond de 0,5-1,5 dollar zijn genoteerd).
De luxe problemen die een rally teweeg kan brengen, leuk om te lezen.
pi_122014384
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 23:47 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

De luxe problemen die een rally teweeg kan brengen, leuk om te lezen.
Ik denk dat ik wel degelijk een gedeelte ga afromen qua winst. Easyjet en Novo pak ik beide zeker weer op mocht er een enorme cut komen op beide aandelen. Easyjet heeft het financieel het beste voor elkaar qua financiele cover en mocht de economie in elkaar krimpen, zullen de easyjet vluchten niet minder vol zitten. Daar komt nog eens bij dat ze al flink lopen te saneren op kosten per stoel etc. Maar de koersen staan nu zo hoog dat ik geen trek heb in dalingen van 15/20%. Novo zwijg ik over, dat aandeel prijs ik al jaren hier :P.

Het nadeel van het luxe van de hoge beurskoersen is dat je van nature meer risico gaat opzoeken.

En ja, normaliter zijn dat CFDs maar daar moet je hoofd echt even voor staan. Dus dan de tijd maar wat steken in een soort van strategie weer verder ontwikkelen.

Ik heb wel eens nagedacht, stel nu, dat de gehele financiele wereld afgesloten zou zijn voor particulieren. Dat jij dus als particulier niet kunt beleggen. Ook niet via een bank of een wealth manager. Alleen financiele instellingen mogen mee doen met de beurs. Wat een saaie wereld zou het dan zijn zeg :') Ik zou dood ongelukkig worden 1) omdat je echt nog veel harder moet werken om geld bij elkaar te sprokkelen en omdat 2) het iets is wat je uit je bed drijft. Geld staat op het spel, dat is iets wat je wakker maakt! Niet die kutwekker omdat je om 9 uur op het werk moet zijn om de loonslaaf uit te hangen.

Ik zou dan ook zeggen voor iedere student die iets met finance zou willen doen, ga iets nuttig studeren en hou er deze hobby op de side naast. Ik heb er echt spijt van dat ik economie & econometrie heb lopen doen :').
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_122016193
quote:
fling[/url] het volgende:[/b]
Ik heb wel eens nagedacht, stel zou zijn voor Ook niet via een bank of een wealth manager. Alleen financiele instellingen mogen mee doen met de beurs. Wat een saaie wereld zou het dan zijn zeg :') Ik zou dood ongelukkig worden 1) omdat je echt nog veel harder moet werken om geld bij elkaar te sprokkelen en omdat 2) het iets is wat je uit je bed drijft. Geld staat op het spel, dat is iets wat je wakker maakt! Niet die kutwekker omdat je om 9 uur op het werk moet zijn om de loonslaaf uit te hangen.
Ook buiten de financiele wereld kan het goed boeren zijn, als je interesse daar niet lag had je misschien een goed idee gehad irl. Nu ligt je interesse immers voornamelijk in de financiele wereld neem ik aan. Ikzelf heb het grootste deel van mijn vermogen daaraan te danken, niet aan beleggingen of hard werken en eigenlijk is het ook een soort edge als het goed uitpakt.

Eerlijk gezegd kan ik me wel erg vinden in het verhaal met die kutwekker. Het geeft gewoon een kick als je iets doet waar je passie ligt, iets opbouwt uit het niets en er ook echt iets te verdienen (of verliezen) valt. Dat gevoel heb ik nooit kunnen evenaren met iets anders en hoe je het went of keert je verlangt erna alsof het een of andere drug is. Dan vraag je je weleens af voor hoeverre je het doet voor de kick of de mogelijke opbrengst al telt die natuurlijk altijd. Ik denk dat jij je daar ook wel enigzins in herkent.

In de beleggingswereld is dat echter heel gevaarlijk als je het mij vraagt, aangezien het vaak leid tot misallocatie. Dat en het geloof dat ik de markt niet structureel kan outperformen zijn de hoofdzakelijke reden dat ik niet aan dag/week of maand trading doe.
  vrijdag 25 januari 2013 @ 02:13:24 #167
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_122017346
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 23:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
PS: zon mooie grafiek kun je ws. ook van Nokia en van ING maken. Tot voor kort dan :)
Aah, het bekende "Het bedrijf kan failliet gaan en dan??" verhaal, laat me daar eens goed op in gaan.

Laten we naar een hypothetisch scenario kijken. Mijn kleine broertje wint 100.000 euro en vraagt ons om het te investeren voor later. Hij wil dat we het 25 jaar lang vastzetten, tot die tijd kan er absoluut niemand bij.

We besluiten om blue chip aandelen ervan te kopen. We verdelen de 100K in stapeltjes van 4k en kopen 25 verschillende aandelen, we geven de broker het commando dividend te herinvesteren. We kopen blue chips zoals Coca Cola, Pepsi, Nestle, Unilever, Berkshire, Colgate, Procter & Gamble, Johnson and Johnson, Exxon, shell, Phillip Morris, Walmart, Diageo, Walt disney, etc.

Wat worden zijn returns? Dan moeten we een aantal aannames doen:

Stel 25 Blue chips, deze delen we op in 6 types:
• Type A: gaan 5 failliet in jaar 1, we verliezen 20% van ons kapitaal direct.
• Type B: 5 een meh rendement van gemiddeld 6% leveren over de 25 jaar
• Type C: 5 een oke rendement leveren van 8% per jaar.
• Type D: 5 een gemiddeld rendement leveren van 10% per jaar.
• Type E: 4 een boven gemiddeld rendement leveren 12% per jaar.
• Type F: En we slaan 1 home run van 20% rendement per jaar.

5 blue chips gaan failliet in die 25 jaar, 15 leveren een gemiddeld/lager dan gemiddeld rendement gezien historische rendementen, 4 leveren iets beter dan gemiddeld en 1 top pick.

We zijn sowieso 20% van ons geld kwijt, dat moet afschuwelijk zijn toch? Nee, dat is het niet: De 100k van mijn broertje is in 25 jaar tijd veranderd in ¤ 1093086.93, of een annual return van 10,04%.

Zoals sommige weten ben ik fan van spreadsheets, dus ik heb er even gauw 1 in elkaar gedraaid met bovenstaande aannames:



In de groene cel zien we hoeveel de 100k is geworden na 25 jaar. Wat kunnen uit dit hypothetische scenario van lange termijn investeren precies leren?

• Zorg dat je gediversifieerde bent, zodra 1 bedrijf failliet gaat mag dat absoluut niet jouw portefeuille de grond in jagen. In dit scenario ging 20% meteen failliet en toch kwamen we op prima rendement uit. Zelfs als we grove inschattigsfouten maken en hadden geïnvesteerd in bedrijven als Nokia, Furniture Brands International, Enron, Lehman etc zou dat weinig uitmaken.

• Een paar home-runs in je account en je gaat uitstekende returns krijgen dankzij compound interest. Onze ene bedrijfje (type F) dat gemiddeld 20% per jaar leverde in die 25 jaar, is meer waard dan Type E en type B bij elkaar. Wat bedrijf F zou kunnen zijn? Walmart (WMT) die je aanschafte in 1977 toen het een market cap van ~8B , of misschien philip morris (MO) die sinds de "50 gemiddeld 20% heeft geleverd.

• Plant zoveel mogelijk zaadjes nu je nog jong bent. ¤100 voor 50 jaar geïnvesteerd tegen gemiddeld stock returns groeit naar ¤11739 na 50 jaar (50 jaar zie ik als een investment lifetime), wacht 10 jaar en dat wordt ¤4526, wacht 20 jaar en dat wordt ¤1745.

Ik hoop dat dit duidelijkheid verschaft. :)
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_122018140
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 15:44 schreef piepeloi55 het volgende:
Als ik de koersgrafiek van Apple bekijk lijkt het net een bubble die leegloopt. Alleen was Apple op het moment zelf zijnde geen bubble gezien de waarderingen, ze kunnen alleen de mooie cijfers niet volhouden. Althans daar word nu vanuit gegaan.
Over het algemeen kun je er vanuit gaan dat een goed geleid bedrijf de earnings van vorig jaar kan herhalen en zelfs verhogen, tenzij er een recessie plaatsvindt. In de meeste aandelen analyses is dan ook de centrale vraag in hoeverre de earnings gaan groeien.

Wat veel analisten over het hoofd zien, is de enorme omvang van de earnings van Apple als absoluut getal. De P/E mocht dan 15 zijn, wat niet gigantisch hoog is, maar je mag daar niet uit concluderen dat het aandeel een koopje was. Je moet je serieus afvragen of de laatste E elk jaar geevenaard kan worden als die al zo enorm hoog is. Apple was jaren lang de meest succesvolle consumenten electronica producent en zal dat moeten blijven om de E te kunnen evenaren.

Dit is in deze sector nauwelijks vol te houden. Kijk eens naar deze laatste ontwikkelingen bij Samsung (tussen 3:30 - 6.00)
pi_122018143
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 17:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Alles is relatief aan je concurrenten natuurlijk. Lagere kosten kunnen ook simpelweg lagere tarieven zijn, je profiteert pas als je kosten lager zijn relatief aan je concurrenten.
Ja, de mate van competitie is ook belangrijk, waarschijnlijk zelfs belangrijker als het effect waar ik op doelde. Met veel concurrentie is er een druk op de individuele telco om te blijven innoveren om bij te blijven bij de concurrentie. Wat ik bedoelde met het uitblijven van de 5G standaard, is dat dit de telco sector als geheel wat ademruimte verschaft. Los van de prijzenslag rond de bestaande 2G/3G/4G diensten, is er tenminste geen noodzaak tot nog meer capex uitgaven aan een upgrade.

Dit kan de free cash flow gunstig beinvloeden bij telco's die de 4G investeringen grotendeels gedaan hebben, dat overleefd hebben en zich voorlopig alleen met onderhoudsinvesteringen geconfronteerd zien. Ik zit een beetje te denken aan NTT Docomo. In Japan zijn slechts 3 telco's aktief met een zeer lage onderlinge overstap (churn rate). NTT Docomo heeft daarvan de minste schuld, de laagste waardering en doet vooralsnog geen dwaze dingen zoals Sprint Nextel overnemen.
pi_122018146
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 15:03 schreef Artimunor het volgende:

[..]

Ik heb een 4g telefoon (geimporteerd), maar zelfs met mijn grote batterij heb ik 4G uitgezet: het vreet stroom.
In U.S. zijn daarom telefoons met grote batterijen in trek, anders kom je gewoon de dag niet meer door, iets wat we in europa ook meer en meer zullen gaan zien.
Dit lijkt me een enorm nadeel. Weet jij of de batterijen makers dit probleem kunnen oplossen of is het een gegeven dat batterijen deze omvang blijven houden om dergelijke stroom te leveren ?
pi_122019351
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 02:13 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Aah, het bekende "Het bedrijf kan failliet gaan en dan??" verhaal, laat me daar eens goed op in gaan.

Laten we naar een hypothetisch scenario kijken. Mijn kleine broertje wint 100.000 euro en vraagt ons om het te investeren voor later. Hij wil dat we het 25 jaar lang vastzetten, tot die tijd kan er absoluut niemand bij.

We besluiten om blue chip aandelen ervan te kopen. We verdelen de 100K in stapeltjes van 4k en kopen 25 verschillende aandelen, we geven de broker het commando dividend te herinvesteren. We kopen blue chips zoals Coca Cola, Pepsi, Nestle, Unilever, Berkshire, Colgate, Procter & Gamble, Johnson and Johnson, Exxon, shell, Phillip Morris, Walmart, Diageo, Walt disney, etc.

Wat worden zijn returns? Dan moeten we een aantal aannames doen:

Stel 25 Blue chips, deze delen we op in 6 types:
• Type A: gaan 5 failliet in jaar 1, we verliezen 20% van ons kapitaal direct.
• Type B: 5 een meh rendement van gemiddeld 6% leveren over de 25 jaar
• Type C: 5 een oke rendement leveren van 8% per jaar.
• Type D: 5 een gemiddeld rendement leveren van 10% per jaar.
• Type E: 4 een boven gemiddeld rendement leveren 12% per jaar.
• Type F: En we slaan 1 home run van 20% rendement per jaar.

5 blue chips gaan failliet in die 25 jaar, 15 leveren een gemiddeld/lager dan gemiddeld rendement gezien historische rendementen, 4 leveren iets beter dan gemiddeld en 1 top pick.

We zijn sowieso 20% van ons geld kwijt, dat moet afschuwelijk zijn toch? Nee, dat is het niet: De 100k van mijn broertje is in 25 jaar tijd veranderd in ¤ 1093086.93, of een annual return van 10,04%.

Zoals sommige weten ben ik fan van spreadsheets, dus ik heb er even gauw 1 in elkaar gedraaid met bovenstaande aannames:

[ afbeelding ]

In de groene cel zien we hoeveel de 100k is geworden na 25 jaar. Wat kunnen uit dit hypothetische scenario van lange termijn investeren precies leren?

• Zorg dat je gediversifieerde bent, zodra 1 bedrijf failliet gaat mag dat absoluut niet jouw portefeuille de grond in jagen. In dit scenario ging 20% meteen failliet en toch kwamen we op prima rendement uit. Zelfs als we grove inschattigsfouten maken en hadden geïnvesteerd in bedrijven als Nokia, Furniture Brands International, Enron, Lehman etc zou dat weinig uitmaken.

• Een paar home-runs in je account en je gaat uitstekende returns krijgen dankzij compound interest. Onze ene bedrijfje (type F) dat gemiddeld 20% per jaar leverde in die 25 jaar, is meer waard dan Type E en type B bij elkaar. Wat bedrijf F zou kunnen zijn? Walmart (WMT) die je aanschafte in 1977 toen het een market cap van ~8B , of misschien philip morris (MO) die sinds de "50 gemiddeld 20% heeft geleverd.

• Plant zoveel mogelijk zaadjes nu je nog jong bent. ¤100 voor 50 jaar geïnvesteerd tegen gemiddeld stock returns groeit naar ¤11739 na 50 jaar (50 jaar zie ik als een investment lifetime), wacht 10 jaar en dat wordt ¤4526, wacht 20 jaar en dat wordt ¤1745.

Ik hoop dat dit duidelijkheid verschaft. :)
Vooral bij langdurige investeringen zoals 25 jaar maakt de waardering waarop je aandelen koopt enorm uit voor het rendement. Maak diezelfde spreadsheet maar eens van een marketcrash van 50% en de daaropvolgende jaren van een averige return van 9,8% (historisch gemiddeld) incl dividend. En een scenario waarin je instapt vanaf de bodem.
pi_122019450
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 05:17 schreef jaco het volgende:
Dit is in deze sector nauwelijks vol te houden. Kijk eens naar deze laatste ontwikkelingen bij Samsung (tussen 3:30 - 6.00)
Dat is inderdaad het probleem van die sector voor investeerders. Je weet niet hoe het landschap er over 1 of 2 jaar uitziet, laat staan 10 jaar. Ik ben dan ook geen fan van tech bedrijven.
pi_122020436
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 02:13 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Aah, het bekende "Het bedrijf kan failliet gaan en dan??" verhaal, laat me daar eens goed op in gaan.

Laten we naar een hypothetisch scenario kijken. Mijn kleine broertje wint 100.000 euro en vraagt ons om het te investeren voor later. Hij wil dat we het 25 jaar lang vastzetten, tot die tijd kan er absoluut niemand bij.

We besluiten om blue chip aandelen ervan te kopen. We verdelen de 100K in stapeltjes van 4k en kopen 25 verschillende aandelen, we geven de broker het commando dividend te herinvesteren. We kopen blue chips zoals Coca Cola, Pepsi, Nestle, Unilever, Berkshire, Colgate, Procter & Gamble, Johnson and Johnson, Exxon, shell, Phillip Morris, Walmart, Diageo, Walt disney, etc.

Wat worden zijn returns? Dan moeten we een aantal aannames doen:

Stel 25 Blue chips, deze delen we op in 6 types:
• Type A: gaan 5 failliet in jaar 1, we verliezen 20% van ons kapitaal direct.
• Type B: 5 een meh rendement van gemiddeld 6% leveren over de 25 jaar
• Type C: 5 een oke rendement leveren van 8% per jaar.
• Type D: 5 een gemiddeld rendement leveren van 10% per jaar.
• Type E: 4 een boven gemiddeld rendement leveren 12% per jaar.
• Type F: En we slaan 1 home run van 20% rendement per jaar.

5 blue chips gaan failliet in die 25 jaar, 15 leveren een gemiddeld/lager dan gemiddeld rendement gezien historische rendementen, 4 leveren iets beter dan gemiddeld en 1 top pick.

We zijn sowieso 20% van ons geld kwijt, dat moet afschuwelijk zijn toch? Nee, dat is het niet: De 100k van mijn broertje is in 25 jaar tijd veranderd in ¤ 1093086.93, of een annual return van 10,04%.

Zoals sommige weten ben ik fan van spreadsheets, dus ik heb er even gauw 1 in elkaar gedraaid met bovenstaande aannames:

[ afbeelding ]

In de groene cel zien we hoeveel de 100k is geworden na 25 jaar. Wat kunnen uit dit hypothetische scenario van lange termijn investeren precies leren?

• Zorg dat je gediversifieerde bent, zodra 1 bedrijf failliet gaat mag dat absoluut niet jouw portefeuille de grond in jagen. In dit scenario ging 20% meteen failliet en toch kwamen we op prima rendement uit. Zelfs als we grove inschattigsfouten maken en hadden geïnvesteerd in bedrijven als Nokia, Furniture Brands International, Enron, Lehman etc zou dat weinig uitmaken.

• Een paar home-runs in je account en je gaat uitstekende returns krijgen dankzij compound interest. Onze ene bedrijfje (type F) dat gemiddeld 20% per jaar leverde in die 25 jaar, is meer waard dan Type E en type B bij elkaar. Wat bedrijf F zou kunnen zijn? Walmart (WMT) die je aanschafte in 1977 toen het een market cap van ~8B , of misschien philip morris (MO) die sinds de "50 gemiddeld 20% heeft geleverd.

• Plant zoveel mogelijk zaadjes nu je nog jong bent. ¤100 voor 50 jaar geïnvesteerd tegen gemiddeld stock returns groeit naar ¤11739 na 50 jaar (50 jaar zie ik als een investment lifetime), wacht 10 jaar en dat wordt ¤4526, wacht 20 jaar en dat wordt ¤1745.

Ik hoop dat dit duidelijkheid verschaft. :)
Neen, dat was niet inhoud van mijn opmerking. :)

Stijgende dividenden zijn alleen vol te houden bij stijgende winsten. Stijgende winsten zijn alleen vol te houden als het bedrijf iets kan wat een ander niet kan (dupliceren). Vandaar mijn voorbeelden en vandaar mijn vraag. Wat is zo uniek aan specerijen dat een ander dat niet kan?
  vrijdag 25 januari 2013 @ 09:50:28 #174
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122020507
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 05:40 schreef jaco het volgende:

[..]

Dit lijkt me een enorm nadeel. Weet jij of de batterijen makers dit probleem kunnen oplossen of is het een gegeven dat batterijen deze omvang blijven houden om dergelijke stroom te leveren ?
Er is wel vooruitgang in batterijtechnologie, maar niet zo extreem als bijvoorbeeld bij de halfgeleidertechnologie (die verdubbelt iedere 2 jaar). Denk aan een groei van volume-gewicht vs vermogen van 5-10%. Dat is onvoldoende om de toegenomen behoefte af te dekken.
Theoretisch is er geen praktische limiet aan de hoeveelheid energie die op te slaan is in een beperkt volume, de weg is nog wel open.
Wel worden chips ook steeds zuiniger, dat gaat wel snel. Maar die zuinigheid wordt dus compleet te niet gedaan door de toegenomen behoefte aan rekencapaciteit.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_122021233
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 05:17 schreef jaco het volgende:

[..]

Over het algemeen kun je er vanuit gaan dat een goed geleid bedrijf de earnings van vorig jaar kan herhalen en zelfs verhogen, tenzij er een recessie plaatsvindt. In de meeste aandelen analyses is dan ook de centrale vraag in hoeverre de earnings gaan groeien.

Wat veel analisten over het hoofd zien, is de enorme omvang van de earnings van Apple als absoluut getal. De P/E mocht dan 15 zijn, wat niet gigantisch hoog is, maar je mag daar niet uit concluderen dat het aandeel een koopje was. Je moet je serieus afvragen of de laatste E elk jaar geevenaard kan worden als die al zo enorm hoog is. Apple was jaren lang de meest succesvolle consumenten electronica producent en zal dat moeten blijven om de E te kunnen evenaren.

Dit is in deze sector nauwelijks vol te houden. Kijk eens naar deze laatste ontwikkelingen bij Samsung (tussen 3:30 - 6.00)
Kijk, dát is innovatie. Niet een lullig notificatiecentrum of een iets langere accuduur.
pi_122025640
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 01:13 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]
Eerlijk gezegd kan ik me wel erg vinden in het verhaal met die kutwekker. Het geeft gewoon een kick als je iets doet waar je passie ligt, iets opbouwt uit het niets en er ook echt iets te verdienen (of verliezen) valt. Dat gevoel heb ik nooit kunnen evenaren met iets anders en hoe je het went of keert je verlangt erna alsof het een of andere drug is. Dan vraag je je weleens af voor hoeverre je het doet voor de kick of de mogelijke opbrengst al telt die natuurlijk altijd. Ik denk dat jij je daar ook wel enigzins in herkent.
Ik doe het sowieso voor beide. Die kick is net zo belangrijk als de monetaire waarde van je porto. Die kick is hetgeen wat je echt uit bed rammelt. Ik weet nog wel toen ik begon met beleggen en voor het eerst meer dan duizend euro in een turbo had gestopt, Ik kon niet slapen en vond het maar wat spannend om die beurskoers de volgende dag te zien :'). Dit is echt jaren geleden. Ik kan me nu bijv. geen laatste nacht meer herinneren waar ik wakker heb gelegen van beurskoersen.

quote:
In de beleggingswereld is dat echter heel gevaarlijk als je het mij vraagt, aangezien het vaak leid tot misallocatie. Dat en het geloof dat ik de markt niet structureel kan outperformen zijn de hoofdzakelijke reden dat ik niet aan dag/week of maand trading doe.
Ik denk dat dat geloof van de markt kunnen verslaan ook een realistischer beeld gaat worden als je een aantal jongens kent die als trader voor de grote bulge bracket banks werken op de trading afdeling.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_122026115
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 12:34 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik doe het sowieso voor beide. Die kick is net zo belangrijk als de monetaire waarde van je porto. Die kick is hetgeen wat je echt uit bed rammelt. Ik weet nog wel toen ik begon met beleggen en voor het eerst meer dan duizend euro in een turbo had gestopt, Ik kon niet slapen en vond het maar wat spannend om die beurskoers de volgende dag te zien :'). Dit is echt jaren geleden. Ik kan me nu bijv. geen laatste nacht meer herinneren waar ik wakker heb gelegen van beurskoersen.
Die tijden heb ik ook gehad ja, leuk om een keer meegemaakt te hebben. Maar dat houd je natuurlijk geen jaren vol.

quote:
Ik denk dat dat geloof van de markt kunnen verslaan ook een realistischer beeld gaat worden als je een aantal jongens kent die als trader voor de grote bulge bracket banks werken op de trading afdeling.
Ik heb vroeger een tijdje gedaytrade, relatief kleine bedragen dat wel, maar (vooral achteraf) toch meer het gevoel gekregen dat ik geen flauw benul had welke richting de markt opgaat en het vooral op gevoel gaat. Dat vind ik geen goede indicator om te traden.

Af en toe doe ik trouwens nog wel een trade, maar alleen bij dingen die vrij zeker aanvoelen en dat zijn er niet veel. De laatste trade was tijdens de nacht van het Boehner plan b, waar de markt redelijk steeg gedurende de dag terwijl duidelijk was dat het plan keihard werd afgeschoten in de senaat of door Obama als het al uberhaupt door het congres kwam. En dat leid dan weer tot spanningen (dus lagere koersen) in de financiele wereld.

Maar over het algemeen heb ik dit 'sure thing'-gevoel niet en doe daar dan ook niet aan.
  vrijdag 25 januari 2013 @ 13:41:53 #178
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122028133
Perpetuals mogen dan het tegenovergestelde zijn van turbos, maar het koersverloop is weer eens 'interessant'.
ASR 10% perpetual in een paar dagen van 118 naar 114, mijn hoogwatervrees twee weken geleden op 120 was dus terrecht.
Hij gedraagt zich nu alsof het de SNS bank zelve is...
  vrijdag 25 januari 2013 @ 13:55:58 #179
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122028690
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 13:41 schreef Lemans24 het volgende:
Perpetuals mogen dan het tegenovergestelde zijn van turbos, maar het koersverloop is weer eens 'interessant'.
ASR 10% perpetual in een paar dagen van 118 naar 114, mijn hoogwatervrees twee weken geleden op 120 was dus terrecht.
Hij gedraagt zich nu alsof het de SNS bank zelve is...
Is die weer zover teruggevallen? Jammer dat KPN nu toevallig niet op 4,50 oid staat, dan kon ik weer omswitchen. Liever heb ik het vaste rendement van die perp.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 25 januari 2013 @ 14:09:22 #180
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122029222
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 13:55 schreef LXIV het volgende:

[..]

Is die weer zover teruggevallen? Jammer dat KPN nu toevallig niet op 4,50 oid staat, dan kon ik weer omswitchen. Liever heb ik het vaste rendement van die perp.
Hij kan zomaar ook weer stijgen.
Net nog 114,55 nu 115,64. Dat soort bewegingen zie ik de lastste weken wel vaker. Maar ik moet er eigenlijk niet dagelijks naar kijken, heeft toch geen zin.
pi_122045207
Wat is de mening hier over Netflix? Meer dan 60% erbij in 3 dagen. Een P/E ratio van bijna 600.... Wat is de grens?

- Edit: Ik heb even gekeken maar er is nog geen turbo short voor. Helaas.

[ Bericht 26% gewijzigd door Dr.Cooper op 25-01-2013 21:00:41 ]
  vrijdag 25 januari 2013 @ 22:08:45 #182
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122050261
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 14:09 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Hij kan zomaar ook weer stijgen.
Net nog 114,55 nu 115,64. Dat soort bewegingen zie ik de lastste weken wel vaker. Maar ik moet er eigenlijk niet dagelijks naar kijken, heeft toch geen zin.
En gesloten op 116,70 nota bene! Een stijging na eerder vandaag enorm gedaald te zijn, met enorm volume. Dat onderstreept maar weer dan ik er niet te vaak naar moet kijken...
Hier zaten wel wat kansen voor de daghandelaars, denk ik.
pi_122050870
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 22:08 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

En gesloten op 116,70 nota bene! Een stijging na eerder vandaag enorm gedaald te zijn, met enorm volume. Dat onderstreept maar weer dan ik er niet te vaak naar moet kijken...
Hier zaten wel wat kansen voor de daghandelaars, denk ik.
Had je de senior notes van SNS eens moeten zien :)

Goddamn, wat een actie. Van met z'n allen door de nooduitgang naar help van wie van ik stukken kopen :)

Ik vind 7% op 7 jarig achtergesteld geld nou niet zo bijzonder hoor
  vrijdag 25 januari 2013 @ 22:19:30 #184
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122050886
Ik vind trouwens dat obligatiehouders WEL moeten 'meebetalen' als een bank (of bedrijf) failliet gaat. Je gaat toch bewust het risico aan?
  vrijdag 25 januari 2013 @ 22:24:19 #185
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122051138
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 22:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Had je de senior notes van SNS eens moeten zien :)
heb je een linkje?
pi_122051264
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 22:19 schreef Lemans24 het volgende:
Ik vind trouwens dat obligatiehouders WEL moeten 'meebetalen' als een bank (of bedrijf) failliet gaat. Je gaat toch bewust het risico aan?
Dat hadden ze al veel eerder moeten doen. Houders van aandelen en obligaties verschaffen risicokapitaal. Dat houdt in dat je er positief rendement op kan maken, maar OOK negatief rendement. Bij elk "normaal" bedrijf in financiële problemen mogen ze wel bijdragen, dus waarom bij een bank niet?
pi_122052563
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 22:26 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Dat hadden ze al veel eerder moeten doen. Houders van aandelen en obligaties verschaffen risicokapitaal. Dat houdt in dat je er positief rendement op kan maken, maar OOK negatief rendement. Bij elk "normaal" bedrijf in financiële problemen mogen ze wel bijdragen, dus waarom bij een bank niet?
Omdat er meer dan genoeg weerstandsvermogen in zit om senior obligatiehouders te vrijwaren. Zelfs het tier 2 vermogen wordt niet geraakt bij een faillissement. Dus ik begrijp dat opportunistische gerammel van de heren politici niet.

Dat je het tier 1 vermogen en de aandeelhouders wegvaagd, prima. Maar om politiek te scoren maar even de wetten van vermogensrecht naar believen en willekeurig op zijn kop zet, nah. Dit is toch niet het eerste beste bananenland? :)
pi_122052722
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 22:24 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

heb je een linkje?
kan geen daggrafiek vinden, zoek maar op SNS 4.625 bijvoorbeeld. Looptijd iets meer dan 1 jaar, zo senior als maar kan, van 102 naar 93 naar 99 :D (uit het hoofd)
pi_122060616
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 22:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Omdat er meer dan genoeg weerstandsvermogen in zit om senior obligatiehouders te vrijwaren. Zelfs het tier 2 vermogen wordt niet geraakt bij een faillissement. Dus ik begrijp dat opportunistische gerammel van de heren politici niet.

Dat je het tier 1 vermogen en de aandeelhouders wegvaagd, prima. Maar om politiek te scoren maar even de wetten van vermogensrecht naar believen en willekeurig op zijn kop zet, nah. Dit is toch niet het eerste beste bananenland? :)
Zolang er geen hypotheek etc. gesteld is is een kleine afboeking mogelijk? Als er eenmaal formeel een faillissement is en alle posities moeten worden afgewikkeld dan kan 1) de uitbetaling lang duren / dus discount; 2) voor je het weet zijn die assets vele miljarden minder waard met de curator als forced seller.
Abre los ojos
pi_122072217
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 12:34 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik doe het sowieso voor beide. Die kick is net zo belangrijk als de monetaire waarde van je porto. Die kick is hetgeen wat je echt uit bed rammelt. Ik weet nog wel toen ik begon met beleggen en voor het eerst meer dan duizend euro in een turbo had gestopt, Ik kon niet slapen en vond het maar wat spannend om die beurskoers de volgende dag te zien :'). Dit is echt jaren geleden. Ik kan me nu bijv. geen laatste nacht meer herinneren waar ik wakker heb gelegen van beurskoersen.

[..]

Ik denk dat dat geloof van de markt kunnen verslaan ook een realistischer beeld gaat worden als je een aantal jongens kent die als trader voor de grote bulge bracket banks werken op de trading afdeling.
dat betekent dat je oud wordt. vroeger was ik ook enthousiast maar nu ik een goed systeem hebt is het alleen maar wachten op signalen. ik merk ook dat ik RTLZ saaier vindt. Het is gewoon niet relevant meer, het is alleen maar entertainment. als ik nadenk over wat mij rendement opleverde, ik merkte dat 90% van wat ik deed geen relevantie had voor mijn systeem. Die tijd heb ik nu sowieso vrij, traden blijkt dus erg saai te zijn. ik heb maar één trade gedaan deze maand en deze maand is dus extreem saai. ik hoop op iets als mei of november vorig jaar. :Y
pi_122073053
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 00:20 schreef sitting_elfling het volgende:

Ik zou dan ook zeggen voor iedere student die iets met finance zou willen doen, ga iets nuttig studeren en hou er deze hobby op de side naast. Ik heb er echt spijt van dat ik economie & econometrie heb lopen doen :').
waarom heb je er spijt van?

quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 15:44 schreef piepeloi55 het volgende:
Als ik de koersgrafiek van Apple bekijk lijkt het net een bubble die leegloopt. Alleen was Apple op het moment zelf zijnde geen bubble gezien de waarderingen, ze kunnen alleen de mooie cijfers niet volhouden. Althans daar word nu vanuit gegaan.
op seekingalpha stond een artikel over dat vlak voor de top (en een tijdje voor de mei dip) sprake was van vreemde optie posities.

Op 17 aug
"Basically, today I noticed that the call options trading on Apple went wild again. In just the front month, around 379500 calls traded hands. The underlying to 379500 is 37.95 million AAPL shares. In the cash market, only around 15.7 million shares actually traded hands, while the 3 month average volume is 14.4 million shares traded daily. So Apple's front month call options traded the equivalent to 242% of the daily volume and 265% of the average 3 month volume."

Correlatie is geen causatie maar dit is wel interessant...

[ Bericht 47% gewijzigd door 123dudeguys op 26-01-2013 15:52:01 ]
pi_122073526
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 22:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Omdat er meer dan genoeg weerstandsvermogen in zit om senior obligatiehouders te vrijwaren. Zelfs het tier 2 vermogen wordt niet geraakt bij een faillissement. Dus ik begrijp dat opportunistische gerammel van de heren politici niet.

Dat je het tier 1 vermogen en de aandeelhouders wegvaagd, prima. Maar om politiek te scoren maar even de wetten van vermogensrecht naar believen en willekeurig op zijn kop zet, nah. Dit is toch niet het eerste beste bananenland? :)
Wat heeft het laten meebetalen van obligatiehouders met het vermogensrecht te maken?
pi_122073768
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 15:59 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Wat heeft het laten meebetalen van obligatiehouders met het vermogensrecht te maken?
You kidding?

Ergens in Nederland schijnen we nog het e.e.a. aan rechtsregels te hebben - en let wel, de interventiewet breekt daar _niet_ op in, zelfs maar niet een beetje.

Die zeggen dat dit de dwingende volgorde is van nemen van verlies:
- aandeelhouders
- gelijkgestelden aan aandeelhouders (in casu zijn dat de certificaten van de staat); hadden ze dat neit gewild, hadden ze destijds geld onder een andere titel moeten verstrekken
- pariticipatiehouders
- tier 1 achtergstelde leningen
- tier 2 achtergestelde leningen
- senior bond holders en overige concurrente vorderingen (waaronder depositos)
- covered bond holders

En dan heb ik het nog geeneens over het feit dat deze stukken deels bij gezonde onderdelen zitten die niet aansprakelijk zijn voor PF (Reaal), en deels in Bank (deels aansprakelijk) en Holding (geheel aansprakelijk)

Zo mag je Fitch opmerking ook begrijpen, als de staat denkt lukraak oportunistisch deze volgorde naar eigen populair believen maar even naar eigen onderbuik goedvinden van geval tot geval aan te passen, nou, dan berg je maar. Niet alleen gaan we dan 250 jaar terug in de tijd, maar plaatsen we ons qua rechtstaat ergens tussen Burma en Mozambique in ;)

Zie je waar senior bond holders ergens in de volgorde staan? Dan zijn we ongeveer 6 miljard verder. En dat is ongeveer de hele netto PF portefeuille ....

Dat is exact waarom ik zo'n hekel aan politiek heb :) Een mengeling van theather en volstrekte ondeskundigheid :D
pi_122073885
Weer wat geleerd :).

Hoe zit het met die certificaten van de staat? Tot welk bedrag zal de staat door die certificaten moeten bijspringen?

Want uiteindelijk komt de obligatiehouder aan de beurt, als de schuld maar groot genoeg en er maar genoeg verlies genomen moet worden.
pi_122074529
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 16:11 schreef Sloggi het volgende:
Weer wat geleerd :).

Hoe zit het met die certificaten van de staat? Tot welk bedrag zal de staat door die certificaten moeten bijspringen?

Want uiteindelijk komt de obligatiehouder aan de beurt, als de schuld maar groot genoeg en er maar genoeg verlies genomen moet worden.
Ik meen iets minder dan 600M euro. Oorspronkelijk 750M, maar daar is een deel van afgelost.
pi_122074638
Dan is de staat toch gewoon zo'm 600 miljoen euro kwijt en hoeft de staat pas weer geld bij te leggen als alle andere belanghebbenden hun verlies hebben genomen, waaronder - indien nodig - de obligatiehouders?

Ik zie niet hoe Dijsselbloem ongelijk heeft.
pi_122075043
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 16:33 schreef Sloggi het volgende:
Dan is de staat toch gewoon zo'm 600 miljoen euro kwijt en hoeft de staat pas weer geld bij te leggen als alle andere belanghebbenden hun verlies hebben genomen, waaronder - indien nodig - de obligatiehouders?

Ik zie niet hoe Dijsselbloem ongelijk heeft.
Dijsselbloem suggereert dat hij de senior obligatieshouders voor de rest kan laten betalen. :)
"Want dat zijn er meer' om zijn onderbouwing maar even te parafraseren :D

Nou daarvoor zitten dan eerst de aandeelhouders (eigen vermogen circa 4 mrd meen ik), de participatiehouders (is in november met goedkeurig door DNB nog 200M op terugbetaald), certificaten van stichting SNS Reaal, certificaten van de staat, en tier 1 _achtergestelde obligaties_ en tier 2 _achtergestelde_ obligaties. En dan kan ie eens aan obligatiehouders gaan denken.
pi_122075118
Na het icesave en DSB debacle kan niemand meer met droge ogen aankomen met ¨Ich habe es nicht gewusst¨ als je bonds hebt gekocht of depositos hebt die niet onder het garantiestelsel vallen. Mensen die besluiten onder een steen te leven zullen de consequenties toch echt zelf moeten dragen. Er zullen vast wel weer rechtzaken van komen maar zover mij bekent zijn de afgelopen rechtzaken slecht afgelopen voor de aanklagers.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_122075151
Nou ja, het is natuurlijk wel zo dat je in principe pas je geld als obligatiehouder kwijt bent bij een faillissement. De bank gaat echter niet failliet, maar hij wordt gered; je geld ben je volgens de spelregels dus niet kwijt. Dijsselbloem zal dus moeten onderhandelen met de obligatiehouders, aldus een jurist in het FD.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 26-01-2013 16:48:35 ]
pi_122075164
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 16:46 schreef Digi2 het volgende:
Na het icesave en DSB debacle kan niemand meer met droge ogen aankomen met ¨Ich habe es nicht gewusst¨ als je bonds hebt gekocht of depositos hebt die niet onder het garantiestelsel vallen. Mensen die besluiten onder een steen te leven zullen de consequenties toch echt zelf moeten dragen. Er zullen vast wel weer rechtzaken van komen maar zover mij bekent zijn de afgelopen rechtzaken slecht afgelopen voor de aanklagers.
Dat is het punt ook niet. Het punt is dat men suggereeert dat men de rangorde achteraf wil veranderen.
pi_122075202
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 16:47 schreef Sloggi het volgende:
Nou ja, het is natuurlijk wel zo dat je in principe pas je geld als obligatiehouder kwijt bent bij een faillissement. De bank gaat echter niet failliet, maar hij wordt gered; je geld ben je volgens de spelregels dus niet kwijt. Dijsselbloem zal dus moeten onderhandelen met de obligatiehouders.
En die obligatiehouders kunnen op hun beurt gewoon keihard zeggen: Nee, wij doen niet mee aan een vrijwillige haircut, ga eerst maar bij de aandeelhouders en de participatiehouders halen. Dan hebben ze ook nog gelijk ook, wat rechtvaardigt het verschil in rendement anders?
pi_122075207
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 16:47 schreef Sloggi het volgende:
Nou ja, het is natuurlijk wel zo dat je in principe pas je geld als obligatiehouder kwijt bent bij een faillissement. De bank gaat echter niet failliet, maar hij wordt gered; je geld ben je volgens de spelregels dus niet kwijt. Dijsselbloem zal dus moeten onderhandelen met de obligatiehouders, aldus een jurist in het FD.
Dat is een beetje lastig als je jezelf een deadline van een paar weken heb gesteld :)

Ik zou als obligatiehouder de telefoon althans even niet opnemen, en zo ik 'm wel sprak naar het burgerlijk wetboek verwijzen :D
pi_122075208
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 16:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat is het punt ook niet. Het punt is dat men suggereeert dat men de rangorde achteraf wil veranderen.
Die suggestie heb ik nergens gelezen. Dijsselbloem wil de obligatiehouders niet ontzien, maar als ze niet aan de beurt komen hebben ze gewoon geluk.
pi_122075258
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 16:49 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Die suggestie heb ik nergens gelezen. Dijsselbloem wil de obligatiehouders niet ontzien, maar als ze niet aan de beurt komen hebben ze gewoon geluk.
Dat heb ik wel gehoord hoor. (Senior) Obligatiehouders moeten bloeden _voor_ de staat. Nou, zo werkt dat niet in een non dictatoriaal land, en dan nog staan daar dus drie partijen tussen in rangorde.

Als de staat staatssteun verstrekt, moet ze dat slimmer doen en op een ander punt in de rangorde instappen. Da's een heel ander verhaal :)
pi_122075337
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 16:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat heb ik wel gehoord hoor. (Senior) Obligatiehouders moeten bloeden _voor_ de staat. Nou, zo werkt dat niet in een non dictatoriaal land, en dan nog staan daar dus drie partijen tussen in rangorde.
Misschien werd gedoeld op kosten voor de staat naast de kosten die ze sowieso moeten maken als certificaathouders. Ik weet het ook niet.
pi_122075380
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 16:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat is het punt ook niet. Het punt is dat men suggereeert dat men de rangorde achteraf wil veranderen.
Dat kan inderdaad zomaar niet. Dan moet de staat aansturen op een feitelijk faillisement en een doorstart. Zoiets als de USgov met GM heeft gedaan. Anders zal de rechter een streep door de rekening zetten. Ik neem aan dat ze in den Haag genoeg juristen hebben die de politici adviseren. Het kan ook een strategie zijn om de bondhouders te dwingen een haircut te accepteren omdat zij anders helemaal met lege handen zouden kunnen achterblijven.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_122075450
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 16:54 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dat kan inderdaad zomaar niet. Dan moet de staat aansturen op een feitelijk faillisement en een doorstart. Zoiets als de USgov met GM heeft gedaan. Anders zal de rechter een streep door de rekening zetten. Ik neem aan dat ze in den Haag genoeg juristen hebben die de politici adviseren. Het kan ook een strategie zijn om de bondhouders te dwingen een haircut te accepteren omdat zij anders helemaal met lege handen zouden kunnen achterblijven.
Zou kunnen, maar dan zijn ze wel dom daar. Nooit bluffen als je het niet waar kunt maken, imho.

Afijn, nog een paar weken popcorn vermoed ik :)
pi_122075881
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 16:49 schreef Sloggi het volgende:
Die suggestie heb ik nergens gelezen. Dijsselbloem wil de obligatiehouders niet ontzien, maar als ze niet aan de beurt komen hebben ze gewoon geluk.
Zo heb ik het ook begrepen. Misschien heeft dino een linkje voor ons?
pi_122075890
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 16:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Zou kunnen, maar dan zijn ze wel dom daar. Nooit bluffen als je het niet waar kunt maken, imho.

Afijn, nog een paar weken popcorn vermoed ik :)
Als je het waar kunt maken is het geen bluf.

[ Bericht 88% gewijzigd door #ANONIEM op 26-01-2013 17:11:26 ]
pi_122076099
quote:
12s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 17:11 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Als je het waar kunt maken is het geen bluf.
En dat waarmaken kan juist niet volgens het nederlandse recht.
  zaterdag 26 januari 2013 @ 17:46:02 #211
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122077220
Volgens mij is het sowieso een non-discussie, want SNS komt iets van 2 miljard tekort, wat al bijna helemaal wordt afgedekt door achtergestelde leningen. Wat er dan nog tekort zou kunnen zijn wordt dan verdeeld over de rest van de obligatiehouders. Wat zou dat zijn, een cut van 10%? Dat is boven de huidige marktwaarde zelfs.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 26 januari 2013 @ 19:27:40 #212
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_122081712
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 02:13 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Aah, het bekende "Het bedrijf kan failliet gaan en dan??" verhaal, laat me daar eens goed op in gaan.

Laten we naar een hypothetisch scenario kijken. Mijn kleine broertje wint 100.000 euro en vraagt ons om het te investeren voor later. Hij wil dat we het 25 jaar lang vastzetten, tot die tijd kan er absoluut niemand bij.

We besluiten om blue chip aandelen ervan te kopen. We verdelen de 100K in stapeltjes van 4k en kopen 25 verschillende aandelen, we geven de broker het commando dividend te herinvesteren. We kopen blue chips zoals Coca Cola, Pepsi, Nestle, Unilever, Berkshire, Colgate, Procter & Gamble, Johnson and Johnson, Exxon, shell, Phillip Morris, Walmart, Diageo, Walt disney, etc.

Wat worden zijn returns? Dan moeten we een aantal aannames doen:

Stel 25 Blue chips, deze delen we op in 6 types:
• Type A: gaan 5 failliet in jaar 1, we verliezen 20% van ons kapitaal direct.
• Type B: 5 een meh rendement van gemiddeld 6% leveren over de 25 jaar
• Type C: 5 een oke rendement leveren van 8% per jaar.
• Type D: 5 een gemiddeld rendement leveren van 10% per jaar.
• Type E: 4 een boven gemiddeld rendement leveren 12% per jaar.
• Type F: En we slaan 1 home run van 20% rendement per jaar.

5 blue chips gaan failliet in die 25 jaar, 15 leveren een gemiddeld/lager dan gemiddeld rendement gezien historische rendementen, 4 leveren iets beter dan gemiddeld en 1 top pick.

We zijn sowieso 20% van ons geld kwijt, dat moet afschuwelijk zijn toch? Nee, dat is het niet: De 100k van mijn broertje is in 25 jaar tijd veranderd in ¤ 1093086.93, of een annual return van 10,04%.

Zoals sommige weten ben ik fan van spreadsheets, dus ik heb er even gauw 1 in elkaar gedraaid met bovenstaande aannames:

[ afbeelding ]

In de groene cel zien we hoeveel de 100k is geworden na 25 jaar. Wat kunnen uit dit hypothetische scenario van lange termijn investeren precies leren?

• Zorg dat je gediversifieerde bent, zodra 1 bedrijf failliet gaat mag dat absoluut niet jouw portefeuille de grond in jagen. In dit scenario ging 20% meteen failliet en toch kwamen we op prima rendement uit. Zelfs als we grove inschattigsfouten maken en hadden geïnvesteerd in bedrijven als Nokia, Furniture Brands International, Enron, Lehman etc zou dat weinig uitmaken.

• Een paar home-runs in je account en je gaat uitstekende returns krijgen dankzij compound interest. Onze ene bedrijfje (type F) dat gemiddeld 20% per jaar leverde in die 25 jaar, is meer waard dan Type E en type B bij elkaar. Wat bedrijf F zou kunnen zijn? Walmart (WMT) die je aanschafte in 1977 toen het een market cap van ~8B , of misschien philip morris (MO) die sinds de "50 gemiddeld 20% heeft geleverd.

• Plant zoveel mogelijk zaadjes nu je nog jong bent. ¤100 voor 50 jaar geïnvesteerd tegen gemiddeld stock returns groeit naar ¤11739 na 50 jaar (50 jaar zie ik als een investment lifetime), wacht 10 jaar en dat wordt ¤4526, wacht 20 jaar en dat wordt ¤1745.

Ik hoop dat dit duidelijkheid verschaft. :)
Het is echt geweldig, ik zou die aandelen nog 100 jaar in de familie houden, heb je 14 miljard.
En mijn achterachterkleinkinderen zwemmen straks in 142 biljoen euro.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  zaterdag 26 januari 2013 @ 20:16:27 #213
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_122084005
nvm

[ Bericht 97% gewijzigd door monkyyy op 26-01-2013 20:23:56 ]
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zaterdag 26 januari 2013 @ 20:24:45 #214
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_122084285
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 20:16 schreef monkyyy het volgende:
nvm
Ik zag het wel ;)
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_122120782
Weet iemand via welke broker je zou kunnen investeren op de beurs van Warsaw? Ik had Emperia Holding SA op het hoog.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_122120957
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 17:17 schreef sitting_elfling het volgende:
Weet iemand via welke broker je zou kunnen investeren op de beurs van Warsaw? Ik had Emperia Holding SA op het hoog.
Het lijkt erop dat Saxo Bank dit mogelijk maakt: http://www.saxobank.com/prices/stocks/commissions
pi_122121107
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 17:21 schreef jaco het volgende:

[..]

Het lijkt erop dat Saxo Bank dit mogelijk maakt: http://www.saxobank.com/prices/stocks/commissions
Dank ^O^ . Binck, Alex, IB, etc. bieden allemaal niet de beurs van Warsaw aan ;( en Saxo heb ik natuurlijk niet. Eens kijken of het verstandig is om daar een account te openen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 27 januari 2013 @ 17:43:08 #218
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_122121796
Heeft hier iemand naar DFS gekeken? Zo op het eerste oog lijkt die cheap vergeleken met MA en V.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_122128385
Vervelend, alle blue chip dividend bedrijven waar ik interesse in heb traden bijna op hun 52-week high (MCD, JNJ, PG). Zo kan ik mijn dividend growth portfolio niet echt uitbreiden ;( . Zit met genoeg cash te wachten, maar ik wil een bedrijf niet kopen op de 52-week high...de meeste (voor mij interessante) aandelen zijn veel te duur :( .
  zondag 27 januari 2013 @ 20:22:25 #220
256829 Sokz
Livin' the life
pi_122130315
Dat dacht ik ook met NVO op 100. ;)
pi_122130877
quote:
99s.gif Op zondag 27 januari 2013 20:22 schreef Sokz het volgende:
Dat dacht ik ook met NVO op 100. ;)
Dat dacht ik ook toen hij op 60 stond :P

quote:
Op dinsdag 6 april 2010 19:44 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Interessant!
Ik heb een verkoop voor bamboo op 38 btw. Ik heb 't allemaal niet zo heel erg diep gevolgd, welke heb je nog gehouden dan?
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2010 19:57 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Novo Nordisk & Geely, de 2 troetelaandeeltjes :P. Als 5AB boven de 35 blijft en door stormt zou ik het aandeel gewoon houden hoor! Ik was het wat zat dat het overduidelijk de weerstand van de 35 aan het testen was maar continu niet kon breken. (zelfde geld voor Geely maar daar heb ik meer vertrouwen in op lange termijn dan een bamboo bouwer :P)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_122130993
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 19:48 schreef QBay het volgende:
Vervelend, alle blue chip dividend bedrijven waar ik interesse in heb traden bijna op hun 52-week high (MCD, JNJ, PG). Zo kan ik mijn dividend growth portfolio niet echt uitbreiden ;( . Zit met genoeg cash te wachten, maar ik wil een bedrijf niet kopen op de 52-week high...de meeste (voor mij interessante) aandelen zijn veel te duur :( .
ABT, INTC, MSFT?
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
pi_122131440
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 20:30 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook toen hij op 60 stond :P

[..]

[..]

ow, waar staat asian bamboo tegenwoordig ook alweer? :P
pi_122136121
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 20:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ow, waar staat asian bamboo tegenwoordig ook alweer? :P
Op de vraag welke heb je gehouden was het NVO en GLY, niet 5AB :P En ja ik zou het weer kopen mits het over de 35 zou gaan :').

:')
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_122136311
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 21:36 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Op de vraag welke heb je gehouden was het NVO en GLY, niet 5AB :P En ja ik zou het weer kopen mits het over de 35 zou gaan :').

:')
auw auw ;)
  zondag 27 januari 2013 @ 21:41:14 #226
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122136554
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 21:36 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Op de vraag welke heb je gehouden was het NVO en GLY, niet 5AB :P En ja ik zou het weer kopen mits het over de 35 zou gaan :').

:')
Op 35 is het goedkoper dan op 6? Die logica snap ik ook nooit helemaal
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_122150690
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 21:41 schreef LXIV het volgende:

[..]

Op 35 is het goedkoper dan op 6? Die logica snap ik ook nooit helemaal
Omdat ik altijd een aandeel koop die al in een sterke trend zit en voldoet aan een aantal sterke financiele ratio's, cash, profitable etc. Jaren geleden voldeed Novo daar bijv. prima aan al stond het toen ook op year-high.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_122153019
quote:
14s.gif Op maandag 28 januari 2013 09:45 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Zo dat is lang geleden tony!
Ja hé :)

Heb een drukke periode achter de rug met afstuderen en eerste baan, dus geen tijd meer gehad om in aandelen te stoppen. Gisteren in de krant gelezen dat 't zo 'slecht' gaat met Apple, ik ben er echt even uit geweest :D.

Is er iets speciaals gebeurd met 5AB btw? Fraude o.i.d.?
pi_122153774
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 10:04 schreef tony_clifton- het volgende:

Is er iets speciaals gebeurd met 5AB btw? Fraude o.i.d.?
5AB is best een mooi verhaal!

Vraag naar bamboo fibre verdampte terwijl 5AB tegelijkertijd kampte met productie issues (fabrieken/nieuwe technieken), ze konden dus niet aan de kleinere vraag voldoen. En de kosten voor het harvesten van bamboo ging ook omhoog. Dus moest het bedrijf gaan interen op de cash flow posities. Die sjofele CEO van 5AB kwam alleen continu met overdreven positieve forecasts en die vielen dus elk kwartaal een beetje tegen. En toen ging het rap naar beneden want investeerders waren het beu _O-

In 1 van zijn reports schreef de CEO ook;

quote:
Dear shareholders,

I regret to inform you that our business developed much worse
than forecast in the first half of the year ..
En maar met die grote grijns continu in dat blaadje (8>
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_122153927
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 10:37 schreef sitting_elfling het volgende:

En maar met die grote grijns continu in dat blaadje (8>
Ik denk dat ie ook wel reden heeft om te blijven lachen ;)

Er is echt geen Chinese owned bedrijf waar de directeur/eigenaar niet blijft lachen hoor. Die hebben in de regel hele bijzondere opvattingen over 'transacties met gelieerde partijen'.
  maandag 28 januari 2013 @ 10:57:41 #231
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122154329
We weer frappant als je op Google Finance kijkt naar de berichten gezet op de koersontwikkeling. NIets dan lof van analisten en positieve berichten toen de koers boven de 50 stond en een heel stuk op de weg naar beneden. Komt het dan onder de 10, komt er opeens ook slecht nieuws naar buiten.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_122154333
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 10:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik denk dat ie ook wel reden heeft om te blijven lachen ;)

Er is echt geen Chinese owned bedrijf waar de directeur/eigenaar niet blijft lachen hoor. Die hebben in de regel hele bijzondere opvattingen over 'transacties met gelieerde partijen'.
Je staat nog steeds sceptisch over die joint venture :D.

Niet dat 't niet onterecht kan zijn hoor, maar dat was 2 jaar geleden ook al :P.
pi_122154415
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 10:57 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Je staat nog steeds sceptisch over die joint venture :D.

Niet dat 't niet onterecht kan zijn hoor, maar dat was 2 jaar geleden ook al :P.
Nou meer secptisch over corporate governance in China in het algemeen. Zo ongeveer elke jaarrekening van een Chinese toko met een pater familias aan het roer zie ik tenenkrommende constrcuties, en dat is nog maar het stuk wat ze toelichten :D
  maandag 28 januari 2013 @ 11:03:21 #234
391065 NY_aannemer
Shut the fuck up and work!
pi_122154485
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 10:57 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Je staat nog steeds sceptisch over die joint venture :D.

Niet dat 't niet onterecht kan zijn hoor, maar dat was 2 jaar geleden ook al :P.
Asian Bamboo is nu wel een outsider voor in de portefeuille. De users hier hebben het met name over hosanna en hoge koersen. 5AB voldoet aan exact het tegenovergestelde! Beetje tegendraads dat het bedrijf alleen ook niet heel erg positief over komt _O-
The world has no benefit of sad little crybabies
pi_122158858
Inderdaad, bedrijven met tandpastasmile CEO's die keer op keek blijken te liegen kan je beter links laten liggen. Genoeg vissen in de vijver.

Ben nog eens een paar uurtjes aan 't researchen. Hopelijk doe ik een beetje meer inspiratie op dan te blijven schrijven op USO :').
pi_122159088
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 13:04 schreef tony_clifton- het volgende:
Inderdaad, bedrijven met tandpastasmile CEO's die keer op keek blijken te liegen kan je beter links laten liggen. Genoeg vissen in de vijver.

Ben nog eens een paar uurtjes aan 't researchen. Hopelijk doe ik een beetje meer inspiratie op dan te blijven schrijven op USO :').
Zit je op dit moment nog hevig belegt of is de porto volledig leeg? Ik kan me van vroeger herinneren dat je altijd een sloot van belgische bedrijven in je porto had right?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_122159527
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 13:09 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Zit je op dit moment nog hevig belegt of is de porto volledig leeg? Ik kan me van vroeger herinneren dat je altijd een sloot van belgische bedrijven in je porto had right?
Quasi volledig leeg :).

Ik heb nog een paar aandeeltjes Ablynx en een rest Thrombogenics. Dat is het aandeel dat ooit > 70% van mijn pf uitmaakte. Uiteindelijk heb ik op zeker gespeeld en ter waarde van de inleg verkocht vlak voor hun FDA panel. De laatste aandelen hou ik bij tot het bedrijf overgenomen wordt, dus dat is eigenlijk risicoloos.

Ik zeg het; ik heb gewoon nul inspiratie wat te doen op de beurs :). De VIX staat laag dus ik denk dat aan de zijlijn blijven staan misschien zo slecht niet is nu.
pi_122166433
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 10:57 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Je staat nog steeds sceptisch over die joint venture :D.

Niet dat 't niet onterecht kan zijn hoor, maar dat was 2 jaar geleden ook al :P.
je zou sceptisch moeten zijn over elk chinees bedrijf op een niet chinese beurs. lees de berichten op de blog van Paul Gillis, je haren gaan overeind staan. Het zou zomaar kunnen dat alle chinese aandelen in de USA zoals BIDU binnen een jaar gedelist worden.
pi_122216644
Ik heb in december een schaduwportefeuille aangemaakt. Bijna 9% rendement, alleen de SNS-perpetual heeft het niet bijster goed gedaan :').

https://docs.google.com/file/d/0B0AoHuVv7QZKT0VTSDJFZmdteU0/edit

De AEX is in die periode iets minder dan 4% gestegen.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2013 16:29:48 ]
pi_122217533
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 16:20 schreef Sloggi het volgende:
Ik heb in december een schaduwportefeuille aangemaakt. Bijna 9% rendement, alleen de SNS-perpetual heeft het niet bijster goed gedaan :').

https://docs.google.com/file/d/0B0AoHuVv7QZKT0VTSDJFZmdteU0/edit

De AEX is in die periode iets minder dan 4% gestegen.
December 2012? Fantastisch. Beter ga je nu met echt geld aan de slag. Bij voorkeur geld van je familie en vrienden erbij.
:')
pi_122217866
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 16:43 schreef Oneironaut het volgende:

[..]

December 2012? Fantastisch. Beter ga je nu met echt geld aan de slag. Bij voorkeur geld van je familie en vrienden erbij.
:')
Hmm, even denken. Nee.

Ik heb geen verstand van beleggen en dat pretendeer ik ook niet. Deze winst is gebaseerd op geluk en een klein beetje gezond verstand.

Waarom ik het hier dan plaats? Omdat ik het lijstje in december hier heb geplaatst en er misschien mensen zijn die geïnteresseerd zijn in een update.
pi_122221464
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 16:20 schreef Sloggi het volgende:
Ik heb in december een schaduwportefeuille aangemaakt. Bijna 9% rendement, alleen de SNS-perpetual heeft het niet bijster goed gedaan :').

https://docs.google.com/file/d/0B0AoHuVv7QZKT0VTSDJFZmdteU0/edit

De AEX is in die periode iets minder dan 4% gestegen.
hier zijn de transactiekosten volgens mij nog niet in verwerkt, als je nu alles zou verkopen heb je misschien net een fictief tientje verdiend.
  dinsdag 29 januari 2013 @ 20:06:11 #244
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122226804
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 16:50 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Hmm, even denken. Nee.

Ik heb geen verstand van beleggen en dat pretendeer ik ook niet. Deze winst is gebaseerd op geluk en een klein beetje gezond verstand.

Waarom ik het hier dan plaats? Omdat ik het lijstje in december hier heb geplaatst en er misschien mensen zijn die geïnteresseerd zijn in een update.
Je kansen als leek zijn echt niet zoveel slechter dan de kansen van een expert hoor! Dat is juist weer het mooie van de beurs.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_122236555
Hooray, the 90s are here again! :)

http://finance.yahoo.com/(...)er-4q-212113084.html

quote:
Nonetheless, Amazon's stock is up 5 percent in after-hours trading in the heels of the announcement.
  dinsdag 29 januari 2013 @ 22:41:54 #246
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_122237487
Wel weer opvallend dat sinds een partij met een flink percentage Aperam in het short selling register staat van de AFM het aandeel hard teruggaat. Zagen we eerder bij SBMO, Fugro en Imtech.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  dinsdag 29 januari 2013 @ 22:47:08 #247
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_122237855
De EPS van AMZN zegt niet zoveel aangezien ze alles in R&D aan het pompen zijn, revenue is waarschijnlijk harder dan verwacht gestegen ofzo.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_122238172
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 22:47 schreef monkyyy het volgende:
De EPS van AMZN zegt niet zoveel aangezien ze alles in R&D aan het pompen zijn, revenue is waarschijnlijk harder dan verwacht gestegen ofzo.
Ja, die heb ik al eerder gehoord, circa een decennium geleden.

Wat voor iets revolutionairs gaan ze concreet met die R&D doen dan? Het is nota bene een online warenhuis?
  dinsdag 29 januari 2013 @ 22:52:48 #249
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_122238205
Geen idee.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_122238425
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 22:52 schreef monkyyy het volgende:
Geen idee.
:D
pi_122238574
_O_
pi_122238851
Ze hebben ongeveer dezelfde marketcap als Unilever.

Akzo Nobel past er ongeveer 8 keer in.

DSM 12 keer.

Misschien moet die ook maar eens wat meer R&D kosten gaan maken, dan worden ze de nieuwe AAPL ;) Ik begrijp geen jota van Amazon :)
pi_122238985
Amazon :')

Echt een trainwreck waiting to happen.
  dinsdag 29 januari 2013 @ 23:09:28 #254
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_122239163
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 22:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ja, die heb ik al eerder gehoord, circa een decennium geleden.

Wat voor iets revolutionairs gaan ze concreet met die R&D doen dan? Het is nota bene een online warenhuis?
Cloud computing en kindles in nieuwe kleuren _O_
Please Move The Deer Crossing Sign
  woensdag 30 januari 2013 @ 01:39:20 #255
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122243662
Ben even weg en ineens zijn obligaties (perpetuals) eng geworden? Heel wat procenten eraf de laatse dagen... Ook al gaat SNS een probleem worden, heeft ASR daar toch niks mee te maken?
pi_122244314
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 22:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Wat voor iets revolutionairs gaan ze concreet met die R&D doen dan? Het is nota bene een online warenhuis?
De AWS/Cloud service die ze aanbieden is inmiddels big business geworden. Hiervoor programmeren ze ongetwijfeld veel nieuwe software code en onder GAAP is dat meestal R&D totdat bewezen is dat het software project geschikt is om commercieel aan te bieden.

Ik speculeer nu dat dit een behoorlijke R&D post kan zijn, want in de gisteren vrijgegeven V&W rekening wordt R&D niet eens als aparte post genoemd. Ik geloof daarom niet dat deze uitgaven de sleutel tot analyse van Amazon vormen.

Door de meeste analisten wordt gesteld dat Amazon de verkoopprijzen op haar site laag houdt om klanten te trekken. Je moet daarom de thesis geloven dat Amazon later de verkoopprijzen kan verhogen zonder dat de klanten weglopen. Op dat moment heeft Amazon de schaalvoordelen van een verfijnd distributienetwerk, waardoor de prijzen ondanks verhoging nog steeds onder die van de concurrent blijven. (Als er nog concurrenten zijn want Circuit City is al failliet, terwijl Best Buy en RadioShack voor hun bestaan vechten.)

Ik ben niet long Amazon, maar ik vind het een goed bedrijf. Er wordt fors geinvesteerd, maar ik heb nog nooit het gevoel gehad dat dit naar een onzin project gaat. Ik zou het aandeel liever kopen als Apple omdat het businessmodel duurzaam is. Ik hoop het daarom ooit eens op een flinke dip te kunnen aanschaffen voor de lange termijn portefeuille.
pi_122244364
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 09:50 schreef LXIV het volgende:
Wel worden chips ook steeds zuiniger, dat gaat wel snel. Maar die zuinigheid wordt dus compleet te niet gedaan door de toegenomen behoefte aan rekencapaciteit.
Is er bij LTE/4G ook niet veel extra energie nodig om met het basisstation te communiceren ?

Ik heb wat verder gezocht naar de eerste LTE ervaringen en ik las ook dat het signaal snel wegvalt binnenshuis. Het is minder robuust als 2G en 3G verbindingen. Ook treden er problemen op als veel mensen tegelijk een basisstation gebruiken, vergelijkbaar met WiFi tijdens een congres. Tenslotte is het LTE gebruik duur en wachten mensen tot ze thuis zijn om bijvoorbeeld een app te updaten via WiFi.

Het lijkt erop dat LTE vooral geschikt is voor het pure mobiele gebruik onderweg. Mogelijk dat het geschikt is om in een bundel met een vaste thuis/kantoor connectie aan te bieden, zodat je telefoonnummer over WiFi bereikbaar wordt zodra je binnen het bereik daarvan bent. Dit wordt dan echter een probleem voor de puur mobiele telco's zoals Vodafone die geen vaste lijnen aanbieden (althans niet aan de consument).
  woensdag 30 januari 2013 @ 06:43:08 #258
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122244434
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 06:03 schreef jaco het volgende:

[..]

Is er bij LTE/4G ook niet veel extra energie nodig om met het basisstation te communiceren ?

Ik heb wat verder gezocht naar de eerste LTE ervaringen en ik las ook dat het signaal snel wegvalt binnenshuis. Het is minder robuust als 2G en 3G verbindingen.
Minder robuust dan 3G?
3G is al bijna nergens in Nederland echt goed. Sterker nog, in grote delen van het land is er geen werkende 3G verbinding, zelfs in de steden niet. Ze hebben niet voor niets EDGE weer geactiveerd, vorig jaar.
pi_122246997
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2013 01:39 schreef Lemans24 het volgende:
Ben even weg en ineens zijn obligaties (perpetuals) eng geworden? Heel wat procenten eraf de laatse dagen... Ook al gaat SNS een probleem worden, heeft ASR daar toch niks mee te maken?
Ik hield de laatste tijd de 'iShares Markit iBoxx Euro High Yield Bond (IHYG)' in de gaten (zie hier), dat is een ETF van ruim 300 verschillende bedrijfsobligaties onder investment-grade. Die is in 2012 bijna 25% meer waard geworden (incl. rente-uitkeringen)! De yield to maturity zit nu zelfs rond de 5%, wat ik toch wel extreem laag vind voor risicovolle obligaties. Aangezien aandelen weer flink aan het stijgen zijn, kan ik me voorstellen dat steeds meer investeerders uit obligaties en in aandelen gaan, je ziet dan ook dat de laatste paar dagen deze ETF wat minder waard is geworden/de yield to maturity aan het stijgen is. Wat mij betreft mag het nog wel een stuk goedkoper worden voor dit product echt weer interresant wordt.

Op RTLZ ook een klein stukje over een mogelijke obligatiekrach: http://www.rtl.nl/compone(...)f-obligatiekrach.xml
  woensdag 30 januari 2013 @ 10:18:00 #260
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_122247239
Hoe kan het dat de Dow Jones nagenoeg aan zijn all time high zit, de DAX ook aardig in de buurt zit van zijn top en wij hier in Nederland net over 50% van onze all time high zijn heengegaan?

Dat Duitsland het economisch gezien wat beter doet is duidelijk, maar ik dacht dat Nederland in Europa niet heel veel slechter presteerde, mede gezien de ratings en de lage rente? En dan de USA, daar heerst toch een veel grotere crisis met verhogingen van het schuldenplafond enz., waarom zien we dat niet terug in de Dow Jones? Of is er een verschil in de opbouw van de index die dit verklaart en mag je huidige standen niet zomaar met recordstanden vergelijken zonder aanvullende info?
pi_122250730
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 05:40 schreef jaco het volgende:

[..]

Dit lijkt me een enorm nadeel. Weet jij of de batterijen makers dit probleem kunnen oplossen of is het een gegeven dat batterijen deze omvang blijven houden om dergelijke stroom te leveren ?
het is oplosbaar, verdubbeling is mogelijk zonder dat een telefoon veel dikker wordt. zelfde tech als nu, het laad alleen langer. (relatief gezien niet)
ook is men bezig met 4g veel energie zuiniger te maken, en natuurlijk duurdere typen batterijen kunnen veel meer, dit wordt echter zelden gebruikt vanwege de kosten.
Het grootste probleem is de wegwerpmaatschappij, er zitten zoveel crap componeneten in je 'high-end' telefoon, expres. doe mij maar wat lagere winstmarges voor apple (30% is echt te veel) en dan 50 euro meer productie kosten en allemaal high grade materials.
dan mag die 50 euro er zelfs van mij nog wel bij in de eindprijs, als ik dan ook maar weet dat het high grade componenten zijn.
  woensdag 30 januari 2013 @ 13:22:37 #262
391065 NY_aannemer
Shut the fuck up and work!
pi_122251867
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 10:18 schreef Coelho het volgende:
Hoe kan het dat de Dow Jones nagenoeg aan zijn all time high zit, de DAX ook aardig in de buurt zit van zijn top en wij hier in Nederland net over 50% van onze all time high zijn heengegaan?

Dat Duitsland het economisch gezien wat beter doet is duidelijk, maar ik dacht dat Nederland in Europa niet heel veel slechter presteerde, mede gezien de ratings en de lage rente? En dan de USA, daar heerst toch een veel grotere crisis met verhogingen van het schuldenplafond enz., waarom zien we dat niet terug in de Dow Jones? Of is er een verschil in de opbouw van de index die dit verklaart en mag je huidige standen niet zomaar met recordstanden vergelijken zonder aanvullende info?
Verschil van opbouw van index. De Nederlandse AEX, is niet echt Nederlands en kun je die recordstanden dus niet echt met elkaar vergelijken.
The world has no benefit of sad little crybabies
  woensdag 30 januari 2013 @ 13:29:56 #263
256829 Sokz
Livin' the life
pi_122252087
+ DAX is herbeleggingsindex, die gaat altijd wat vlotter.
  woensdag 30 januari 2013 @ 13:43:10 #264
391065 NY_aannemer
Shut the fuck up and work!
pi_122252495
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 22:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Hooray, the 90s are here again! :)

http://finance.yahoo.com/(...)er-4q-212113084.html

[..]

Maar Amazon is toch de beste in zijn soort? Wie zou het straks beter moeten doen? We kopen straks toch steeds meer online? En ze hebben toch zo'n mokkel van Google aan het roer staan?
The world has no benefit of sad little crybabies
pi_122254405
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 13:43 schreef NY_aannemer het volgende:

[..]

Maar Amazon is toch de beste in zijn soort? Wie zou het straks beter moeten doen? We kopen straks toch steeds meer online? En ze hebben toch zo'n mokkel van Google aan het roer staan?
Marissa Mayer = Yahoo

En Amazon doet ook veel op vlak van cloud. Dat heeft ook wel toekomst denk ik. Of ze dat in geld kunnen omzetten is een andere vraag. Dan zou ik op dit moment eerder geld inzetten op Mayer btw.
pi_122254513
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 14:38 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Marissa Mayer = Yahoo

En Amazon doet ook veel op vlak van cloud. Dat heeft ook wel toekomst denk ik. Of ze dat in geld kunnen omzetten is een andere vraag.
Dat laatste is mijn punt. Amazon en honderden anderen.

Het kindle model begrijp ik nog wel, alhoewel ik denk dat zoiets geen excessieve winsten kan opleveren vanwege piracy, maar 'cloud' wordt straks net zo'n commodity als nu allerlei share services zijn, imho. Plus dat ik denk dat deze soort serices straks voornamelijk met hardware of software meeverkocht gaat worden, maar niet door een derde aanbieder.

Maar ik begrijp zo weinig van Amazon dat ik er toch niet short op durf :)
pi_122255172
En ook de Amerikaanse economie staat stil, ondanks een enorm begrotingstekort, QE en stijgend assetsprijzen. Ik ben aan het wachten op de eerste keynesianen die oproepen tot nog meer stimuleringen.
pi_122255549
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 14:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat laatste is mijn punt. Amazon en honderden anderen.

Het kindle model begrijp ik nog wel, alhoewel ik denk dat zoiets geen excessieve winsten kan opleveren vanwege piracy, maar 'cloud' wordt straks net zo'n commodity als nu allerlei share services zijn, imho. Plus dat ik denk dat deze soort serices straks voornamelijk met hardware of software meeverkocht gaat worden, maar niet door een derde aanbieder.

Maar ik begrijp zo weinig van Amazon dat ik er toch niet short op durf :)
Dat laatste komt mij bekend voor. Vorig jaar dacht ik dat 't moment om Apple te shorten daar was. Niet gedurfd (want duur). Wanneer de opties op FB verhandeld werden wou ik ook puts kopen. Niet gedaan (want duur). Had er toch iets mooi mee kunnen verdienen :).

Ik snap Amazon ook niet echt. Wat ik vreemd vind is dat er geen 'distributed' cloudsoftware beschikbaar is. Ik zou gerust een paar van de gigabytes die ik niet gebruik willen afstaan, in ruil voor wat opslagruimte op andere computers. Zwaar encrypted natuurlijk, maar ik denk niet dat 't een probleem is, als je ziet wat je met programma's zoals TrueCrypt kan doen.
pi_122256315
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 14:58 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik ben aan het wachten op de eerste keynesianen die oproepen tot nog meer stimuleringen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_122256944
quote:
Hoe verassend van Krugman(ahum), maar ik kan hem niet helemaal goed rekenen aangezien dit gesprek plaatsvond voordat de cijfers uitkwamen.

Een 'keynesiaan' (alhoewel dit niets meer met de gedachte van keynes te maken heeft) heeft trouwens altijd gelijk in tijden als deze. Groeit de economie dan komt dat door de stimuleringen, groeit deze niet dan komt het door een gebrek aan stimuleringen.
pi_122257141
Eigenlijk zegt -0,1% of +0,1% niets, ik ben meer benieuwd hoe de komende kwartalen eruit gaan zien in de VS nu ook daar langzaam (met de nadruk op langzaam) austerity plaatsvind.
  woensdag 30 januari 2013 @ 15:53:57 #272
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_122257579
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 15:42 schreef piepeloi55 het volgende:
Eigenlijk zegt -0,1% of +0,1% niets, ik ben meer benieuwd hoe de komende kwartalen eruit gaan zien in de VS nu ook daar langzaam (met de nadruk op langzaam) austerity plaatsvind.
het is inderdaad zo verschrikkelijk saai de laatste tijd, er moet onderhand wel wat gaan gebeuren.
pi_122258410
quote:
10s.gif Op woensdag 30 januari 2013 15:53 schreef Shispeed het volgende:
het is inderdaad zo verschrikkelijk saai de laatste tijd, er moet onderhand wel wat gaan gebeuren.
Er gebeurd ook genoeg, kijk de koersen maar eens opveren.

Als je het mij vraagt prijst de markt nu een enorme positieve ontwikkeling waarin er amper nog oog is voor risico. Dat meet zich ook af in de diverse indicatoren waaruit je dat af kunt lezen (VIX, long/short posities/margin debt/rentestanden/particulieren die weer (massaal) toetreden e.d.). Allemaal gemotiveerd door bepaalde beleidsbeslissingen. Dat zal vast en zeker nog een tijdje doorgaan, maar de kans dat de markt op een dag wakker word en beseft dat het toch niet zo risicoloos was is imo levensgroot.

Als je momenteel kijkt naar de markten dan krijg ik het euforische gevoel weer dat voorafging aan vorige toppen. S&P500 standen van 2400 worden weer uit de kast getrokken en de winsten zullen op zijn minst t/m 2015 met dubbele cijfers groeien terwijl gelijktijdig alle fundamenten eind 2013 wonderbaarlijk zullen verbeteren.

Hoelang dit feestje precies door zal gaan, niemand die het weet. Het grootste risico is natuurlijk dat er vroeg of laat toch weer een risk event optreed en de nooduitgang maar door enkele tegelijk genomen kan worden. Gezien de huidige stemming (en dus de ernst van de perceptie aanpassing) word het dan wel weer wat drukker op dit forum gok ik zo.

[ Bericht 0% gewijzigd door piepeloi55 op 30-01-2013 16:19:40 ]
  woensdag 30 januari 2013 @ 16:25:11 #274
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_122258840
Ik had SNS moeten volgen ;(
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
  woensdag 30 januari 2013 @ 16:32:36 #275
391065 NY_aannemer
Shut the fuck up and work!
pi_122259102
quote:
9s.gif Op woensdag 30 januari 2013 16:25 schreef corehype het volgende:
Ik had SNS moeten volgen ;(
De afgrond in? Lijkt me niet hoor!
The world has no benefit of sad little crybabies
  woensdag 30 januari 2013 @ 19:16:17 #276
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_122266534
quote:
De afgrond in? Lijkt me niet hoor!
Ik zou het verkopen eind van de dag met 20% winst :P

Wat vind je van deze, een faker of zijn binaire opties zo goed?

"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_122266682
Het was al lang bekend dat de TNT deal niet door zou gaan, maar toch nog een paar procent eraf. Ik zie het niet hoor.. :{
Eerst denken, dan typen
  woensdag 30 januari 2013 @ 19:22:38 #278
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122266794
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 10:05 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Ik hield de laatste tijd de 'iShares Markit iBoxx Euro High Yield Bond (IHYG)' in de gaten (zie hier), dat is een ETF van ruim 300 verschillende bedrijfsobligaties onder investment-grade. Die is in 2012 bijna 25% meer waard geworden (incl. rente-uitkeringen)! De yield to maturity zit nu zelfs rond de 5%, wat ik toch wel extreem laag vind voor risicovolle obligaties. Aangezien aandelen weer flink aan het stijgen zijn, kan ik me voorstellen dat steeds meer investeerders uit obligaties en in aandelen gaan, je ziet dan ook dat de laatste paar dagen deze ETF wat minder waard is geworden/de yield to maturity aan het stijgen is. Wat mij betreft mag het nog wel een stuk goedkoper worden voor dit product echt weer interresant wordt.

Op RTLZ ook een klein stukje over een mogelijke obligatiekrach: http://www.rtl.nl/compone(...)f-obligatiekrach.xml
Tja, toch wel zuur dat ik eigenlijk het omslagpunt perfect aanvoelde, op 9 januari. Net niet verkocht toen... Een krach zal wel meevallen trouwens, want uiteindelijk is van 120% naar 100% natuurlijk ook maar 1/6 eraf. Het blijft een obligatie met 10% rente, dus dalen naar nul zie ik nooit gebeuren.
pi_122266842
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 19:16 schreef corehype het volgende:

[..]

Ik zou het verkopen eind van de dag met 20% winst :P

Wat vind je van deze, een faker of zijn binaire opties zo goed?

AEX / Optieclub 'binaire opties' ;)
జ్ఞ‌ా
  donderdag 31 januari 2013 @ 10:35:50 #280
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_122289672
KPN weer koopwaardig op dit niveau? Ik twijfel.
pi_122291912
We hebben een trend. Facebook gooit het tegenvallende resultaat ook op R&D kosten :)

Cost overrun? Noem het gewoon R&D cq. investering in de toekomst.
Weer eens wat anders dan activeren ten tzt als bijzondere last afboeken om ze uit de operationele resultaten te halen (of als je Aegon heet: via het vermogen ;) )
pi_122295592
Je komt de meest sentimentele dingen tegen tussen het financiele nieuws: http://www.belegger.nl/nieuws/2630053/recordomzet-playmobil.html
pi_122302129
quote:
10s.gif Op donderdag 31 januari 2013 13:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Je komt de meest sentimentele dingen tegen tussen het financiele nieuws: http://www.belegger.nl/nieuws/2630053/recordomzet-playmobil.html
Je komt ook dingen tegen die nog steeds het ongelijk van dino bewijzen :P

Novo Nordisk Profits SURGE

8-)

(Tot dusverre dan eh :* )
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_122303426
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 16:04 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Je komt ook dingen tegen die nog steeds het ongelijk van dino bewijzen :P

Novo Nordisk Profits SURGE

8-)

(Tot dusverre dan eh :* )
Zolang niemand mij kan uitleggen wat zij kunnen wat een ander niet kan, en waarom zij niet onderheving kunnen zijn aan concurrentie, zegt me dat niet zoveel :)

Mag wel een hint zijn dat de koers er nauwelijks op reageert overigens ;)
pi_122303561
quote:
10s.gif Op donderdag 31 januari 2013 16:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Zolang niemand mij kan uitleggen wat zij kunnen wat een ander niet kan, en waarom zij niet onderheving kunnen zijn aan concurrentie, zegt me dat niet zoveel :)

Mag wel een hint zijn dat de koers er nauwelijks op reageert overigens ;)
Nah, je kunt het ook zien als dat men dit soort resultaten gewoon verwachtte, en dit soort goede(!) resultaten dus al ingeprijsd waren! :D Niks geen luchtbel, Novo gaat gewoon naar de 200,-
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_122303631
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 16:34 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Nah, je kunt het ook zien als dat men dit soort resultaten gewoon verwachtte, en dit soort goede(!) resultaten dus al ingeprijsd waren! :D Niks geen luchtbel, Novo gaat gewoon naar de 200,-
Ik wantrouw elke post waarin 'gewoon' staat. :P
  donderdag 31 januari 2013 @ 16:36:43 #287
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_122303635
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2013 01:39 schreef Lemans24 het volgende:
Ben even weg en ineens zijn obligaties (perpetuals) eng geworden? Heel wat procenten eraf de laatse dagen... Ook al gaat SNS een probleem worden, heeft ASR daar toch niks mee te maken?
En vandaag vertellen 'anonieme bronnen' dat ASR aan SNS verkocht gaat worden. Voorkennis dus...
pi_122303773
quote:
1s.gif Op donderdag 31 januari 2013 16:36 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

En vandaag vertellen 'anonieme bronnen' dat ASR aan SNS verkocht gaat worden. Voorkennis dus...
Gerucht he

Niet heel geloofwaardig imho. En bovendien zou dat de staat eigenaar zijn van zowel ASR als SNS Reaal, dus dat zou eerder de koersen van de SNS obligaties naar het niveau van ASR moeten laten doen groeien (totaal niet dus).

Ik zou die escargot maar met wat sodium consumeren....

Tenslotte zijn alle oblies gezakt, incluis Delta Llody, NIBC, ING en Aegon. Lijkt me meer een combi van enge uitspraken van Distelbloem en stijgende (basis)rente.
  donderdag 31 januari 2013 @ 18:45:46 #289
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122308577
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 16:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Gerucht he

Niet heel geloofwaardig imho. En bovendien zou dat de staat eigenaar zijn van zowel ASR als SNS Reaal, dus dat zou eerder de koersen van de SNS obligaties naar het niveau van ASR moeten laten doen groeien (totaal niet dus).

Ik zou die escargot maar met wat sodium consumeren....

Tenslotte zijn alle oblies gezakt, incluis Delta Llody, NIBC, ING en Aegon. Lijkt me meer een combi van enge uitspraken van Distelbloem en stijgende (basis)rente.
Als dat gebeurt en alle obligaties met dezelfde achtergesteldheid worden gelijk gesteld dan zal de koers wel ergens in het midden komen. Het kan natuurlijk wel, al was de hoop dat ASR aan een meer kredietwaardige partij verkocht zou gaan worden. Het idee zal wel zijn dat de combinatie kredietwaardig genoeg is.

Maar het lijkt mij ook niet waarschijnlijk. ING mocht SNS niet steunen ivm geen aqcuisities door de staatssteun. Maar dan zou SNS, dat ook staatsteun ontvangen heeft, wel ASR mogen overnemen? Dat lijkt mij raar.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_122308635
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 18:45 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als dat gebeurt en alle obligaties met dezelfde achtergesteldheid worden gelijk gesteld dan zal de koers wel ergens in het midden komen. Het kan natuurlijk wel, al was de hoop dat ASR aan een meer kredietwaardige partij verkocht zou gaan worden. Het idee zal wel zijn dat de combinatie kredietwaardig genoeg is.

Maar het lijkt mij ook niet waarschijnlijk. ING mocht SNS niet steunen ivm geen aqcuisities door de staatssteun. Maar dan zou SNS, dat ook staatsteun ontvangen heeft, wel ASR mogen overnemen? Dat lijkt mij raar.
nou ja, de facto zou dan de staat SNS Reaal overnemen....

Die krijgen dan immers betaald in aandelen SNS Reaal voor een tegenwaarde van 2 mrd ofzo
D.i. > 95%
  donderdag 31 januari 2013 @ 18:50:31 #291
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122308718
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 18:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

nou ja, de facto zou dan de staat SNS Reaal overnemen....

Die krijgen dan immers betaald in aandelen SNS Reaal voor een tegenwaarde van 2 mrd ofzo
D.i. > 95%
Voor obligatiehouders ASR is dit dan toch minder goed nieuws. Want ik kan me niet voorstellen dat de totale kredietwaardigheid dan stijgt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_122308773
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 18:50 schreef LXIV het volgende:

[..]

Voor obligatiehouders ASR is dit dan toch minder goed nieuws. Want ik kan me niet voorstellen dat de totale kredietwaardigheid dan stijgt.
Dat zou eigenlijk niet moeten uitmaken, want kredietwaardigheid speelt zich af op entiteitsniveau.... (maar in de beleving van mensen werkt dat vast niet zo). Ik bedoel, er verdwijnt geen geld of zekerheden uit ASR.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 01:31:53 #293
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_122328466
Het artikel van de nytimes over de laatste cijfers van Shell stemt me niet echt bullish over het aandeel:
http://www.nytimes.com/20(...)-billion-profit.html
Please Move The Deer Crossing Sign
  vrijdag 1 februari 2013 @ 11:43:58 #294
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_122335210


bijzonder koersverloop bij KPN vandaag op Binck :D
pi_122336087
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 11:43 schreef Shispeed het volgende:
[ afbeelding ]

bijzonder koersverloop bij KPN vandaag op Binck :D
Le fu?
జ్ఞ‌ా
pi_122336171
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 11:43 schreef Shispeed het volgende:
[ afbeelding ]

bijzonder koersverloop bij KPN vandaag op Binck :D
Maar eens kijken welk technisch patroon Royce hierin ontdekt :D
  vrijdag 1 februari 2013 @ 12:13:38 #297
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_122336315
Hij blijft goed :P

Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 1 februari 2013 @ 12:34:32 #298
78918 SeLang
Black swans matter
pi_122337011
Ik ben trouwens weer serieus naar een paar TA-achtige edges aan het kijken maar ik wordt steeds van m'n werk gehouden door vogeltjes in de tuin met lente in hun bol. Waarschijnlijk vind ik (weer) niets en dan valt er een uitgebreid topic te verwachten over de resultaten van het onderzoek, zoals toen met die macrocijfers. Als ik wel iets vind dat bruikbaar is dan komt dat topic er uiteraard niet :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 1 februari 2013 @ 12:56:43 #299
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_122337746
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 12:13 schreef Perrin het volgende:
Hij blijft goed :P

[ afbeelding ]
dit spreekt meer dan 1000 woorden inderdaad :P
pi_122338221
quote:
10s.gif Op donderdag 31 januari 2013 16:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Zolang niemand mij kan uitleggen wat zij kunnen wat een ander niet kan, en waarom zij niet onderheving kunnen zijn aan concurrentie, zegt me dat niet zoveel :)
Insuline moet gekoeld worden gedistribueerd. Het concurrentievoordeel van Novo Nordisk zit hem in het bestaande 'cold chain' netwerk. De relaties met dokters en ziekenhuizen speelt hierin ook een rol. Die hele setup kopieer je niet zomaar.

Voor gedetailleerde uitleg, deze analist die is opgeleid als arts:
Vanaf ongeveer minuut 6:00 gaat het over de 'moat' van Novo. Ik vind het aandeel zelf veel te duur, maar het staat wel op mijn watchlist, mede omdat ik bovenstaand verhaal overtuigend vind.
pi_122349439
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 13:10 schreef jaco het volgende:

[..]

Insuline moet gekoeld worden gedistribueerd. Het concurrentievoordeel van Novo Nordisk zit hem in het bestaande 'cold chain' netwerk. De relaties met dokters en ziekenhuizen speelt hierin ook een rol. Die hele setup kopieer je niet zomaar.

Voor gedetailleerde uitleg, deze analist die is opgeleid als arts:
Vanaf ongeveer minuut 6:00 gaat het over de 'moat' van Novo. Ik vind het aandeel zelf veel te duur, maar het staat wel op mijn watchlist, mede omdat ik bovenstaand verhaal overtuigend vind.
Maar vanaf waar weer koopwaardig? 'T lijkt mij misschien een soort Apple-aandeel...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')