abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122132989
Marketing, we zijn tegenwoordig niet anders gewend dan dat we overal dood gegooid worden met merken en reclame! Bedrijven geven een aanzienlijk percentage van hun omzet uit aan het adverteren van hun producten, vele duizenden (wereldwijd zelfs miljoenen) mensen hebben er een fulltime baan aan! Maar is dit allemaal geen verspilling van resources die ook productief ingezet zouden kunnen worden?

Denk er maar eens over na: Als bedrijven zichzelf niet zouden kunnen onderscheiden met gelikte reclame campagnes, kunnen ze zich alleen nog maar onderscheiden door middel van prijs en kwaliteit! Deze pijlers zullen meer focus binnen het bedrijf krijgen en meer resources zullen hier naartoe gaan. Ook doordat de resources die naar marketing gingen, nu hierop ingezet kunnen worden. Dit is in het voordeel van de consument omdat deze nu een beter productaanbod krijgt!

Maar er zitten ook nadelen aan, niet alles zal goedkoper worden namelijk. Marketing en advertenties zorgen ervoor dat veel producten in het dagelijks leven betaalbaar of zelfs gratis zijn! Zonder advertenties op tv, zou je fors meer moeten betalen voor je TV aansluiting, veel liefdadigheidsinstellingen en sportclubs moeten het ook hebben van commerciėle sponsoren om te kunnen opereren en bijna alle sites op het internet zijn gratis dankzij reclame!

Wat is jou mening hierin? Zouden we wel of niet beter af zijn zonder marketing? :)
pi_122135025
Krispy Kreme is een van de grootste donutketens van Amerika geworden zonder aan reclame te doen. Gewoon via word-of-mouth. Laatste jaren zijn ze helaas wel aan reclame begonnen geloof ik.

De beste en goedkoopste zonnecreme die ik ken heet "No-Ad". Het heet zo omdat ze niet aan reclame doen.

Gewoon kwaliteit leveren is ook goed voor de business. Toyota is niet de grootste autoleverancier ter wereld geworden dankzij reclame. Desondanks hun suffe reclame zelfs. Mensen vragen hun collega's tijdens de koffiepauze, "welke automerk is het meest betrouwbaar?" en krijgen "Toyota" als antwoord.

Maar reclame werkt wel, anders zouden ze het niet doen. Zie Apple. Bedrijf is puur op reclame en hype gebouwd. Mensen leggen 100 euro extra neer om 16 GB geheugen er bij te kopen in zo'n iPad.
  zondag 27 januari 2013 @ 21:27:58 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122135409
Met een goed product kun je best zonder reclame om succesvol te zijn. Maar als je een slecht product hebt kun je adverteren tot je een ons weegt, je redt het uiteindelijk niet.
The End Times are wild
pi_122135674
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 21:27 schreef LXIV het volgende:
Met een goed product kun je best zonder reclame om succesvol te zijn. Maar als je een slecht product hebt kun je adverteren tot je een ons weegt, je redt het uiteindelijk niet.
dat klopt, maar dat 'uiteindelijk' kan een aardige tijd duren.
  zondag 27 januari 2013 @ 21:31:12 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122135701
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 21:30 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

dat klopt, maar dat 'uiteindelijk' kan een aardige tijd duren.
Volgens mij gaat dat best wel snel. 5 jaar ofzo.
The End Times are wild
pi_122135745
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 21:31 schreef LXIV het volgende:

[..]

Volgens mij gaat dat best wel snel. 5 jaar ofzo.
In die tijd kun je aardig wat binnengeharkt hebben.
  zondag 27 januari 2013 @ 21:33:01 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_122135852
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 21:31 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

In die tijd kun je aardig wat binnengeharkt hebben.
Nou, wil je groeien dan moet je toch al kwaliteit hebben. Of je hebt iets moois en breekt het in 5 jaar af. Dat is natuurlijk geen binnenharken.

En wat betreft Apple enzo, je kunt wel roepen dat het geen kwaliteit is, maar blijkbaar vinden mensen het gebruikersgemak en allerlei nieuwe concepten toch gewoon goed.
The End Times are wild
  zondag 27 januari 2013 @ 21:45:04 #9
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_122136906
Daarnaast zorgt marketing er niet alleen voor dat je een andere keuze maakt tussen een rits producten. Je koopt ook producten waarvan je nog niet wist dat ze er waren of waarvan je nog niet wist waar je het voor nodig zou hebben. Stimuleert de consumptie :)
pi_122140968
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 21:33 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nou, wil je groeien dan moet je toch al kwaliteit hebben. Of je hebt iets moois en breekt het in 5 jaar af. Dat is natuurlijk geen binnenharken.

En wat betreft Apple enzo, je kunt wel roepen dat het geen kwaliteit is, maar blijkbaar vinden mensen het gebruikersgemak en allerlei nieuwe concepten toch gewoon goed.
Apple producten zijn niet slecht, ze zijn goed in wat ze doen. Maar dat mensen bereid zijn om 100 euro extra neer te leggen voor wat extra flash geheugen die Apple waarschijnlijk $5 voor inkoopt komt puur duur marketing. Men zit in zo'n temple experience daar op de Leidseplein en denkt niet meer goed.
pi_122150395
Bedoel je niet advertenties/reclames? Marketing is veel en veel breder.
pi_122150754
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 02:49 schreef tjoptjop het volgende:
Bedoel je niet advertenties/reclames? Marketing is veel en veel breder.
True, ze hebben hedendaags zelfs marketing-wiskunde studies :').

Welke kleuren ijs het beste verkocht worden in bepaalde periodes van het jaar. Wat een kut studie lijkt me dat :')
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_122150909
Uiteraard zal je beter af zijn omdat je meer over je keuzes na zult denken, maar omdat menig mens op de automatische piloot werkt geloven ze eerder in een iPhone dan een Nokia. En prijs kwaliteit is verder iets wat doorgaans niet op de agenda van een ondernemer staat. Hoge prijs voor zo minimaal mogelijke kwaliteit lijkt meer het geval, maximale winst.

De meesten weten bv allemaal dat technologieen achtergehouden worden en dat hiermee adhv levensduur mee gespeeld word. Full HD is allang overtroffen alleen nog niet genoeg uitgemolken.
pi_122151099
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 21:33 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nou, wil je groeien dan moet je toch al kwaliteit hebben. Of je hebt iets moois en breekt het in 5 jaar af. Dat is natuurlijk geen binnenharken.

En wat betreft Apple enzo, je kunt wel roepen dat het geen kwaliteit is, maar blijkbaar vinden mensen het gebruikersgemak en allerlei nieuwe concepten toch gewoon goed.
Maar als Apple echt zulke goede producten zou leveren, zou Apple dan ook niet in een normale product vergelijking hoog uit de test moeten komen? En ik denk dat het juist bij Apple de prijs/kwaliteitverhouding erg ten goede zou komen als ze door omstandigheden gedwongen zouden worden om hun marges flink in te perken.
pi_122151112
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 02:49 schreef tjoptjop het volgende:
Bedoel je niet advertenties/reclames? Marketing is veel en veel breder.
Dat weet ik, maar ik bedoel echt marketing in het algemeen.
Goed, zaken als het onderzoeken waar de consument behoefte naar heeft zou je misschien nog onder kwaliteit kunnen schuiven. Maar ik wil eigenlijk dat alle resources die ingezet worden op het aanprijzen van een product, ingezet worden op het verbeteren van de prijs/kwaliteit verhouding van dit product!
pi_122151206
Hoe zie je dat voor je? Gaat de wet voorschrijven dat een blikje tomaten saus een bepaald formaat krijgt met een voorgeschreven kleur, het lettertype vasgelegd is en dat de naam alleen "Tomatensaus" mag zijn?

En hoe wil je een nieuw product op de markt zetten als je er geen reclame voor mag maken? Geen hond koopt een product wat hij of zij niet kent, op z'n minst heb je een display in de winkel nodig.

Je doet net alsof consumenten alleen geintresseerd zijn in prijs/kwaliteit, waarom denk je dat?

[ Bericht 22% gewijzigd door Sparqq op 28-01-2013 08:12:20 ]
pi_122151510
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 07:49 schreef stephano1990 het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar ik bedoel echt marketing in het algemeen.
Goed, zaken als het onderzoeken waar de consument behoefte naar heeft zou je misschien nog onder kwaliteit kunnen schuiven. Maar ik wil eigenlijk dat alle resources die ingezet worden op het aanprijzen van een product, ingezet worden op het verbeteren van de prijs/kwaliteit verhouding van dit product!
Waarom? Zie de Lidl bijvoorbeeld.

Voordat zij zich vestigen in een ander land sturen zij daar eerst voor een jaar lang werknemers naar toe. Die zitten daar alles te beschrijven, wat eten mensen daar, wat hebben ze het liefste. Welke producten kopen ze veel, waar zitten goede marges op? Waar kunnen we geld op verdienen en dan trekken ze direct daarna een sloot van winkels open. Works every time.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_122152536
'T kan erger.

Coca Cola en Pepsi zou 50% goedkoper kunnen zijn ware het niet dat je betaalt voor de reclame. Geen van beide bedrijven durft het aan om te stoppen met al die miljarden er tegen aan te gooien uit schrik voor wat de hypothetische gevolgen zouden zijn.
pi_122152579
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 21:27 schreef LXIV het volgende:
Met een goed product kun je best zonder reclame om succesvol te zijn. Maar als je een slecht product hebt kun je adverteren tot je een ons weegt, je redt het uiteindelijk niet.
Tell sell bestaat nog steeds en levert per defenitie rotzooi. :D
pi_122152630
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 09:40 schreef tony_clifton- het volgende:
'T kan erger.

Coca Cola en Pepsi zou 50% goedkoper kunnen zijn ware het niet dat je betaalt voor de reclame. Geen van beide bedrijven durft het aan om te stoppen met al die miljarden er tegen aan te gooien uit schrik voor wat de hypothetische gevolgen zouden zijn.
Zo dat is lang geleden tony!
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_122152736
even een kanttekening; marketing is echt veel meer dan *reclame*

het omvat ook de verpakking van een product, plaatsing in de schappen, link met andere producten, hoeveelheid in de verpakking, enzovoorts
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  maandag 28 januari 2013 @ 09:55:14 #22
391065 NY_aannemer
Shut the fuck up and work!
pi_122152822
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 09:51 schreef simmu het volgende:
even een kanttekening; marketing is echt veel meer dan *reclame*

het omvat ook de verpakking van een product, plaatsing in de schappen, link met andere producten, hoeveelheid in de verpakking, enzovoorts
*eens met Simmu.

Helaas is het wel zo als je met iemand van de marketing afdeling praat, dat ze zich zelf veel meer toe-eigenen dan dat ze daadwerkelijk doen.
The world has no benefit of sad little crybabies
pi_122158740
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 07:49 schreef stephano1990 het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar ik bedoel echt marketing in het algemeen.
Goed, zaken als het onderzoeken waar de consument behoefte naar heeft zou je misschien nog onder kwaliteit kunnen schuiven. Maar ik wil eigenlijk dat alle resources die ingezet worden op het aanprijzen van een product, ingezet worden op het verbeteren van de prijs/kwaliteit verhouding van dit product!
Je bedoelt dus wel het adverteren/reclame maken.

Zoals gezegd, marketing is veel breder en is vaak compleet geintegreerd in de product ontwikkeling. Het kluisdeur effect van het dichtdoen van een Mercedes portier is marketing, het motorgeluid van een Ferrari is marketing, de mate van weerstand bij het openschanieren van een Macbook air is marketing. De bakker die graag naast de supermarkt een winkel opent is marketing, evenals de slager die z'n waar aantrekkelijk etaleert in de vitrine etc etc.
pi_122158942
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 07:49 schreef stephano1990 het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar ik bedoel echt marketing in het algemeen.
Goed, zaken als het onderzoeken waar de consument behoefte naar heeft zou je misschien nog onder kwaliteit kunnen schuiven. Maar ik wil eigenlijk dat alle resources die ingezet worden op het aanprijzen van een product, ingezet worden op het verbeteren van de prijs/kwaliteit verhouding van dit product!
en ook de mate van kwaliteit is een kwestie van marketing :P
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_122160058
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 13:06 schreef simmu het volgende:

[..]

en ook de mate van kwaliteit is een kwestie van marketing :P
Uiteraard, in welke vorm dan ook. Als voorbeeld Saab (vanaf jaren 70 volgens mij), die kon niet op tegen de snelheid en luxe van Mercedes en BMW en heeft zich derhalve volledig op veiligheid gestort als onderscheidende factor.

Dus om de TT te beantwoorden, nee!

Naast dat het onmogelijk is zou het een verschrikkelijk saaie wereld worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')