Als ze het kunnen bewijzen dan zal mevrouw ook een boete opgelegd krijgen.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:29 schreef sanneyentl het volgende:
Waar kan je exact iemand (anoniem) aangeven omdat hij/zij zwart werkt?
Iemand die (helaas) dicht bij mij staat door familie/gezin profiteert er lekker op los.
Ik moet diegene sowieso niet, dus komt mij mooi uit :p Maar deze persoon werkt parttime in loondienst en werkt aardig wat uurtjes zwart onder de naam van het bedrijf van diens moeder. Diens moeder wilt de persoon niet in dienst nemen, omdat dit voor een werkgever vrij duur is etc.
Daarnaast heeft die persoon ook nog een uitkering, deze vervalt wel binnekort, maar daar heeft diegene aardig wat maandjes nog van mee kunnen profiteren.
De rest in de familie studeert hard en werkt hard voor alles en bij diegene komt alles maar aanwaaien en doet die persoon dit soort dingen. Word maar eens tijd dat diegene hier eens op gepakt wordt en maar eens echt moet gaan werken voor geld zoals het hoort.
Maar als ik die persoon aangeef, wat heeft dat dan eventueel voor gevolgen voor diens moeder?
gelul. ik denk dat TS de situatie duidelijk genoeg gemaakt heeft.quote:
Heb jij uberhaupt wel kennis van de tweede wereldoorlog?quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:34 schreef controlaltdelete het volgende:
NSB-er idd. In 40-45 gaven ze ook mensen vanwege jaloezie en wat centen. Al zou iemand de boel oplichten ik wil geen snitch zijn.
Jup. Het is überhaupt trouwensquote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:34 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Heb jij uberhaupt wel kennis van de tweede wereldoorlog?
blijkbaar niet dusquote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:36 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Jup. Het is überhaupt trouwens
belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:29 schreef sanneyentl het volgende:
Iemand die (helaas) dicht bij mij staat door familie/gezin profiteert er lekker op los.
Ik moet diegene sowieso niet, dus komt mij mooi uit :p Maar deze persoon werkt parttime in loondienst en werkt aardig wat uurtjes zwart onder de naam van het bedrijf van diens moeder. Diens moeder wilt de persoon niet in dienst nemen, omdat dit voor een werkgever vrij duur is etc.
Daarnaast heeft die persoon ook nog een uitkering, deze vervalt wel binnekort, maar daar heeft diegene aardig wat maandjes nog van mee kunnen profiteren.
De rest in de familie studeert hard en werkt hard voor alles en bij diegene komt alles maar aanwaaien en doet die persoon dit soort dingen. Word maar eens tijd dat diegene hier eens op gepakt wordt en maar eens echt moet gaan werken voor geld zoals het hoort.
Maar als ik die persoon aangeef, wat heeft dat dan eventueel voor gevolgen voor diens moeder?
Doe wat je moet doen maar ik zou het nooit kunnen, beetje anoniem iemand aangeven. Waarom durf je er niet voor uit te komen ipv het anoniem te doen?quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:40 schreef sanneyentl het volgende:
Dan maar een nsb-er..
Iedereen bij 'ons' studeert en moet veel werken voor eigen centen (zoals het hoort overigens), en die persoon ligt languit op de bank, werkt af en toe wit en de rest zwart en krijgt ook nog eens uitkering.
En het erge is nog dat moeders alles regelt. Baan, het zwart werken en de uitkering. Diegene hoeft dus eigen vrij weinig te doen.
En toevallig moet jij hem niet.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:40 schreef sanneyentl het volgende:
Dan maar een nsb-er..
Iedereen bij 'ons' studeert en moet veel werken voor eigen centen (zoals het hoort overigens), en die persoon ligt languit op de bank, werkt af en toe wit en de rest zwart en krijgt ook nog eens uitkering.
En het erge is nog dat moeders alles regelt. Baan, het zwart werken en de uitkering. Diegene hoeft dus eigen vrij weinig te doen.
quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:51 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Het is op zich wel degelijk het geval dat veel van de mensen die onderduikers verraadden dit deden uit financiele overwegingen, of uit persoonlijke rancune.
Dat is dus meten met twee maten. Waarom praat je die zwartwerker er dan niet op aan?quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:51 schreef sanneyentl het volgende:
Nee die zou ik niet aangeven inderdaad. Maar haar er wel even op wijzen dat ze met en niet studeren, klein beetje wit werken, de rest zwart werken en een uitkering niet ver gaat komen in het leven en het ook echt te ver gaat betreft belastingontduiken.
Er zit voor mij verschil tussen een keer een zwart klusje of zo'n beetje er alles aan doen om de belasting te ontduiken.
Dat laatste is net zo goed de schuld van de werkgever. En verder moet je ook toegeven dat jij je aan die persoon stoort; dat zwartwerken komt er dan nog eens bij.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 13:03 schreef sanneyentl het volgende:
Het is vaak genoeg te sprake gekomen. Niet zo zeer het directe belasting ontduiken, maar wel dat het ook op een nette manier kan door je bijvoorbeeld gewoon in te schrijven bij de kvk en dus voor jezelf te starten.
Er word dan gezegt dat diegene dit wel van plan is, maar dat wordt alleen maar uitgesteld. Kortom, niets mee gedaan. Het is overigens niet de eerste keer dat die persoon dit doet. Al eerder een uitkering gehad (arbeidsongeschikt, vanwege knieblessure), en zich ontzettend aangesteld. Er kon namelijk niet gewerkt worden maar wel uitgaan, sporten etc. Erg knap..
Ook al eerder een keer bij een andere werkgever geheel zwart gewerkt.
Omdat anders een hoop gedoe?quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:47 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Doe wat je moet doen maar ik zou het nooit kunnen, beetje anoniem iemand aangeven. Waarom durf je er niet voor uit te komen ipv het anoniem te doen?
Waarschijnlijk zou TS (en ik ook) dan niet zo principieel zijn, maar maakt dat wat uit? Die vriendin wordt dan wel eer door een ander aangegeven.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:47 schreef Staal het volgende:
[..]
En toevallig moet jij hem niet.
Of zou je ook zo principieel zijn als het om je beste vriendin zou gaan?
wat is het met dat aangeven? Als ik loop te kloten met iets dan zeggen mensen in mijn omgeving daar wat van. waarom meteen aangeven? Dat lijkt mij zo'n beetje het laatste middel..quote:Waarschijnlijk zou TS (en ik ook) dan niet zo principieel zijn, maar maakt dat wat uit? Die vriendin wordt dan wel eer door een ander aangegeve
Naast dit, wil ik maar gelijk even toevoegen dat het geneuzel over wat je er allemaal van vindt, óók niets toevoegt.(open daarvoor een topic in POL, als je dát wilt bediscussiëren).quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:39 schreef Five_Horizons het volgende:
Het 'NSB'/40-45-geneuzel mag vanaf hier wel achterwege blijven. Voegt niets toe aan het topic en is simpelweg off topic.
Ik snap niet dat iemand het goed kan vinden dat er overheidsgeld onjuist wordt besteed (onterechte uitkering). Als dit op macroniveau gebeurd staat iedereen op zijn achterste benen, maar als het dan in de directe omgeving gebeurd zou je er niks van mogen zeggen?quote:Op dinsdag 15 januari 2013 13:31 schreef cracktor het volgende:
[..]
wat is het met dat aangeven? Als ik loop te kloten met iets dan zeggen mensen in mijn omgeving daar wat van. waarom meteen aangeven? Dat lijkt mij zo'n beetje het laatste middel..
Ik krijg daar zo'n gevoel van dat ik altijd overal onder de loep lig. het leeft niet lekker in angst. En nee ook niet als je weet dat je niets verkeerd doet. We zijn met zen allen onze eigen gevangenis aan het bouwen, zien jullie dat niet?
Je moet er juist wat van zeggen vanuit mijn optiek. maar dat er op macroniveau zoveel gebeurt vind ik altijd pure stemmingmakerij. Alleen wat ervan zeggen en iemand anoniem aangeven zijn heel verschillende dingen.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 13:46 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Ik snap niet dat iemand het goed kan vinden dat er overheidsgeld onjuist wordt besteed (onterechte uitkering). Als dit op macroniveau gebeurd staat iedereen op zijn achterste benen, maar als het dan in de directe omgeving gebeurd zou je er niks van mogen zeggen?
Ah, daar is me reactie dus gebleven.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 13:40 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Naast dit, wil ik maar gelijk even toevoegen dat het geneuzel over wat je er allemaal van vindt, óók niets toevoegt.(open daarvoor een topic in POL, als je dát wilt bediscussiëren).
Ook die one-liners mik ik gewoon uit het topic.
Wat is het verschil daarin?quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:51 schreef sanneyentl het volgende:
Er zit voor mij verschil tussen een keer een zwart klusje of zo'n beetje er alles aan doen om de belasting te ontduiken.
terecht.. beetje uitkering en werken..quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:33 schreef leeell het volgende:
flinke NSB-streek, maar aangezien meneer een uitkering geniet is het volledig terecht.
Waarom zou je iemand anders laten betalen voor jouw fraude?quote:Op dinsdag 15 januari 2013 15:39 schreef Pulver het volgende:
Laat ik het zo stellen:
Ik doe ook wel eens klusjes 'zwart'. Ook voor familie en vrienden. En ik heb een uitkering.
Als iemand mij aangeeft en daar kom ik achter (en geloof me, het komt altijd uit), dan weet ik zo'n persoon te vinden. Als mijn familie daar ook nog eens schade van ondervind (in jou geval dus die moeder), dan ben je helemaal de Sjaak.
Zo moet je dat een beetje in je achterhoofd houden als je iemand erbij wil naaien.
Ik zou je elke cent laten betalen die ik mis zou lopen.
Welnee man!quote:Op dinsdag 15 januari 2013 15:40 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waarom zou je iemand anders laten betalen voor jouw fraude?
Jij bent het hier die geld van de overheid aanneemt, niet die "aangever".
Ah, de "als ik het niet doe, doet iemand anders het wel"-argumentatiequote:Op dinsdag 15 januari 2013 15:46 schreef Pulver het volgende:
[..]
Welnee man!
Het zijn vaak klussen die anders helemaal niet doorgaan, omdat het wit niet te betalen is.
Daar is toch niets mis mee?quote:Op dinsdag 15 januari 2013 15:47 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ah, de "als ik het niet doe, doet iemand anders het wel"-argumentatie.
Het gaat nog niet eens over het zwartwerken, het gaat over het hebben van een uitkering naast je klusjes.
Feitelijk is daar wel iets mis mee, mede daardoor schijnt zwartwerken niet te mogen van onze lieve overheid en moet je het aangeven als je werkt naast je uitkeringquote:
Van onze lieve overheid mag heel veel niet. Je mag ook niet zonder licht op je fiets rijden (in het donker dan), maar dat zie ik ook dagelijks. Moet ik dan de politie bellen om iedereen zonder licht aan te geven?quote:Op dinsdag 15 januari 2013 15:52 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Feitelijk is daar wel iets mis mee, mede daardoor schijnt zwartwerken niet te mogen van onze lieve overheid en moet je het aangeven als je werkt naast je uitkering.
dit soort volk hebben we het dan over..quote:Op dinsdag 15 januari 2013 15:39 schreef Pulver het volgende:
Probeer eerst eens voor jezelf na te gaan wat "jouw" gewin is, door hem aan te geven.
Behalve dan dat het je alleen maar gaat om die persoon een kunstje te flikken, want dat is het gene waar je het om te doen is. Persoonlijk vind ik dat een achterbakse hoerenstreek.
En je hebt al lang en breed uitgezocht hoe je hem kan aangeven, je vraag is alleen hoe je dat anoniem kan doen.
Dat moeders dan ook door de belasting onder de loep wordt genomen, weet je zelf ook wel.
Laat ik het zo stellen:
Ik doe ook wel eens klusjes 'zwart'. Ook voor familie en vrienden. En ik heb een uitkering.
Als iemand mij aangeeft en daar kom ik achter (en geloof me, het komt altijd uit), dan weet ik zo'n persoon te vinden. Als mijn familie daar ook nog eens schade van ondervind (in jou geval dus die moeder), dan ben je helemaal de Sjaak.
Zo moet je dat een beetje in je achterhoofd houden als je iemand erbij wil naaien.
Wordt de gemeenschap benadeeld doordat jij zonder licht fietst? Nee, hoogstens als je geschept wordt omdat een ander je niet zag.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 16:00 schreef Pulver het volgende:
[..]
Van onze lieve overheid mag heel veel niet. Je mag ook niet zonder licht op je fiets rijden (in het donker dan), maar dat zie ik ook dagelijks. Moet ik dan de politie bellen om iedereen zonder licht aan te geven?
Waar leg je de grens van aangeven?
Dat rondrijden zonder licht, gaat niet op kosten van mijn belastincenten. Een zwartwerkende profiteur weldegelijk en dat zou voor mij en zijn om die wel aan te geven. Als die persoon dan oo nog gemiste inkomsten bij mij op zou willen halen, zou ik hem heel veel succes wensen.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 16:00 schreef Pulver het volgende:
[..]
Van onze lieve overheid mag heel veel niet. Je mag ook niet zonder licht op je fiets rijden (in het donker dan), maar dat zie ik ook dagelijks. Moet ik dan de politie bellen om iedereen zonder licht aan te geven?
De grens leg je bij het berokkenen van schade. Als jij inbreekt in een huis en daar de boel leeghaalt, hoop ik dat de buren ook tijdig de politie waarschuwen. Zijn ze dan meteen NSB'ers?quote:Op dinsdag 15 januari 2013 16:00 schreef Pulver het volgende:
[..]
Ja, daar is van alles mis mee. Daar zijn uitkeringen niet voor bedoelt, sterker nog, hierdoor komt er minder geld voor mensen die het wel echt nodig hebben omdat ze géén klusjes er bij kunnen doen.quote:
Ik heb de Godwin nooit gemaakt, hou me daarin ten goede.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 16:13 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De grens leg je bij het berokkenen van schade. Als jij inbreekt in een huis en daar de boel leeghaalt, hoop ik dat de buren ook tijdig de politie waarschuwen. Zijn ze dan meteen NSB'ers?
Als je van beroep een profiteur bent denk je dat waarschijnlijk ja. IN mijn ogen ben je dan een parasiet.quote:
Dat is zeer prettig, maar snap je het verschil tussen uitkeringsfraude (¤ 1.000 - ¤ 1.200 per maand teveel ontvangen van ons allemaal) en het fietsen zonder verlichting?quote:Op dinsdag 15 januari 2013 16:17 schreef Pulver het volgende:
[..]
Ik heb de Godwin nooit gemaakt, hou me daarin ten goede.
Grappig dat je dat zegt.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 16:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, daar is van alles mis mee. Daar zijn uitkeringen niet voor bedoelt, sterker nog, hierdoor komt er minder geld voor mensen die het wel echt nodig hebben omdat ze géén klusjes er bij kunnen doen.
Je belazert de boel op 2 manieren dus. Je kan dat betaalde werk doen, dus krijg je daardoor minder uitkering. Niks mis mee.
Heb je geen gewetenswroeging?
Dit.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 16:26 schreef GSbrder het volgende:
Ik heb minder moeite met een zwartwerker die een volledige baan heeft en daarnaast klust, dan een zwartwerker die een uitkering ontvangt. De eerste betaalt iets minder belasting dan hij zou moeten, de tweede ontvangt geld van de overheid en hetgeen hij kan werken, geschiedt ook nog eens onbelast.
Hier net zo.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 16:26 schreef GSbrder het volgende:
Ik heb minder moeite met een zwartwerker die een volledige baan heeft en daarnaast klust, dan een zwartwerker die een uitkering ontvangt. De eerste betaalt iets minder belasting dan hij zou moeten, de tweede ontvangt geld van de overheid en hetgeen hij kan werken, geschiedt ook nog eens onbelast.
Dat dus.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 16:26 schreef GSbrder het volgende:
Wat een moraalridder-reacties. Nee, hij mag hem niet dus dit is de ultieme situatie om iemand mooi aan te geven. Nee, zodra het je beste vriend is geef je iemand niet aan. Nou en. Zo gaat dat.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:47 schreef Staal het volgende:
[..]
En toevallig moet jij hem niet.
Of zou je ook zo principieel zijn als het om je beste vriendin zou gaan?
Nee, ook als je geen baan hebt maak ik me daar niet zo druk om, maar als je een uitkering hebt omdat je geen inkomen hebt of kunt vergaren, en je blijkt dan toch inkomen te hebben, dan is die uitkering onterecht.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 16:32 schreef Pulver het volgende:
Het begint me steeds duidelijker te worden.
Je mag alleen zwartwerken als je daarnaast ook nog een betaalde baan hebt.
Dat geeft je blijkbaar het excuus om de belasting te tillen.
(en jullie het excuus om die mensen in te huren).
Nee, ook dan is het niet legaal, maar het is minder ergquote:Op dinsdag 15 januari 2013 16:32 schreef Pulver het volgende:
Nee je mag helemaal niet zwartwerken.Alleen is t net iets minder kwalijk als je al werkt dan wanneer je al gratis geld pakt en zo de boel dubbel oplicht.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 16:32 schreef Pulver het volgende:
Het gaat om een stiefbroer, en met die melding wordt de stiefmoeder ook nog even gepakt.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 16:33 schreef Ziba het volgende:
[..]
Wat een moraalridder-reacties. Nee, hij mag hem niet dus dit is de ultieme situatie om iemand mooi aan te geven. Nee, zodra het je beste vriend is geef je iemand niet aan. Nou en. Zo gaat dat.
Heb je wel eens gehoord van "aangenomen werk"?quote:Op dinsdag 15 januari 2013 16:35 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nee, ook dan is het niet legaal, maar het is minder erg. Iemand die per jaar ¤ 20.000,- aan belasting betaalt en ¤ 5.000,- zwart bijklust, is minder fout bezig dan iemand die per jaar voor ¤ 20.000,- een uitkering trekt en hetzelfde bedrag bijklust.
Dat is en blijft illegaal, en ik heb er zelf geen enkel probleem mee als iemand jou erbij naait. Sterker nog, ik vind dat de overheid die mensen wel mag belonen.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 16:52 schreef Pulver het volgende:
[..]
Heb je wel eens gehoord van "aangenomen werk"?
Zo nee, zal ik het je even uitleggen.
Stel dat iemand met een hele kleine beurs een wasmachine aansluiting wil hebben.
(puur een voorbeeld)
En dan kan dat voor die persoon nodig zijn.
Kan het zo zijn dat het een rotklus is waar je makkelijk 8 uur mee bezig bent.
Wit ben je dan 8 keer 75 euro = 600 euro aan loon kwijt. Onbetaalbaar dus.
Ik doe dat als aangenomen werk en vraag dan 100 euro.
Dan heeft die persoon toch datgene wat hij of zij wil hebben en heb ik 100 euro als zakcentje erbij.
Maar geef ik dat op aan het UWV, moet ik die 100 euro weer inleveren.
Dus heb ik voor Jan Lul gewerkt en zo stom ben ik nou ook weer niet.
Laat staan dat zo iemand als de TS me gaat lopen verklikken.
En daar zijn er heel veel van hier op fokquote:Op dinsdag 15 januari 2013 16:38 schreef silly87 het volgende:
Maarja ik walg best wel van jou soort mensen dus
Als je dit vier keer per maand doet, heb jij 400 euro en daarnaast krijg je alsnog een volledige uitkering. Denk je dat het voor jou nog gaat lonen om een volledige baan te nemen? In een fulltime dienstverband zou je ook kunnen zeggen; "tsja, ik heb vier weken gewerkt en de laatste week gaat volledig op aan inkomensbelasting."quote:Op dinsdag 15 januari 2013 16:52 schreef Pulver het volgende:
[..]
Stel dat iemand met een hele kleine beurs een wasmachine aansluiting wil hebben.
(puur een voorbeeld)
Dan heeft die persoon toch datgene wat hij of zij wil hebben en heb ik 100 euro als zakcentje erbij.
je kunt deze discussie niet winnen..quote:Op dinsdag 15 januari 2013 16:52 schreef Pulver het volgende:
[..]
(puur een voorbeeld)
Je doet het voorkomen alsof er geen verliezer is. Maar het is helemaal geen win-win. De belastingbetaler verliest. Want die geeft jou die andere 500,-.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 16:52 schreef Pulver het volgende:
[..]
(puur een voorbeeld)
Noem je wel een "als" op.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 16:59 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Als je dit vier keer per maand doet, heb jij 400 euro en daarnaast krijg je alsnog een volledige uitkering. Denk je dat het voor jou nog gaat lonen om een volledige baan te nemen? In een fulltime dienstverband zou je ook kunnen zeggen; "tsja, ik heb vier weken gewerkt en de laatste week gaat volledig op aan inkomensbelasting."
Het is vrij normaal dat je geld "inlevert" als je werkt, zo betalen we allerlei dingen voor elkaar en kunnen we andere mensen, die echt niet kunnen werken, hun uitkering geven.
Als je het minder vaak hebt, dan is het toch ook geen ramp om daarmee te stoppen?quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:03 schreef Pulver het volgende:
[..]
Noem je wel een "als" op.
Als ik zo'n klusje 4 keer per maand heb zou ik blij zijn.
Je moet niet invullen wat er niet is.
Op zwartwerk draait de economie nog een beetje. Of denk je nou echt dat alles zo netjes de boeken ingaat?quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:04 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Als je het minder vaak hebt, dan is het toch ook geen ramp om daarmee te stoppen?
Jij geen 100 - 400 euro, maar ook geen uitkeringsfraude.
Je blijft zwartwerk en uitkeringsfraude kennelijk gelijkstellen, terwijl het dat niet is.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:07 schreef Pulver het volgende:
[..]
Op zwartwerk draait de economie nog een beetje. Of denk je nou echt dat alles zo netjes de boeken ingaat?
Nee, dat denk ik niet. Maar of de economie erop "draait", is de vraag.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:07 schreef Pulver het volgende:
[..]
Op zwartwerk draait de economie nog een beetje. Of denk je nou echt dat alles zo netjes de boeken ingaat?
Oh, nu ben ik heel benieuwd waar jij het verschil in ziet.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je blijft zwartwerk en uitkeringsfraude kennelijk gelijkstellen, terwijl het dat niet is.
Iemand kan ook zwartwerken zonder een uitkering, dan is het geen uitkeringsfraude.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:11 schreef Pulver het volgende:
[..]
Oh, nu ben ik heel benieuwd waar jij het verschil in ziet.
Je kan ook zwartwerken zonder dat je een uitkering hebt. Zoals bijv stratenmakers en tuinmannen kunnen doen.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:11 schreef Pulver het volgende:
[..]
Oh, nu ben ik heel benieuwd waar jij het verschil in ziet.
Of de gehuwde vrouw die een paar uurtjes schoonmaakt.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:13 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Je kan ook zwartwerken zonder dat je een uitkering hebt. Zoals bijv stratenmakers en tuinmannen kunnen doen.
Of een schoolgaande tiener die oppast op de kinderen van de buren.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:13 schreef Leandra het volgende:
Je kan ook zwartwerken zonder dat je een uitkering hebt. Zoals bijv stratenmakers en tuinmannen kunnen doen.
Dat ook ja. Er zijn zoveel voorbeelden te verzinnenquote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of de gehuwde vrouw die een paar uurtjes schoonmaakt.
Tuurlijk niet!quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Iemand kan ook zwartwerken zonder een uitkering, dan is het geen uitkeringsfraude.
je moet niet zo zeuren want anders blijf ik helemaal op me reet zitten.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Pulver heeft daar kennelijk wat moeite mee
Dan ga je proberen meer klusjes te krijgen, 4 per week ofzo, kun je je de belasting nog permitteren ook!quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:16 schreef Pulver het volgende:
[..]
Tuurlijk niet!
Als ik maar één klusje heb van 100 euro in die maand, ken ik daar toch niet van rondkomen?
Kan ik hooguit een krat bier van kopen en een keer me tank volgooien.
stumpert,quote:Op dinsdag 15 januari 2013 16:52 schreef Pulver het volgende:
[..]
(puur een voorbeeld)
Als je het wel kunt verdienen maar niet doet wegens geen zin of gratis geld, dan mogen ze wat mij betreft je uitkering stopzetten.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:18 schreef Pulver het volgende:
[..]
je moet niet zo zeuren want anders blijf ik helemaal op me reet zitten.
Wees blij dat ik af en toe nog wat doe!
En hoe zou je dat dan gaan doen?quote:Op dinsdag 15 januari 2013 15:39 schreef Pulver het volgende:
Probeer eerst eens voor jezelf na te gaan wat "jouw" gewin is, door hem aan te geven.
Behalve dan dat het je alleen maar gaat om die persoon een kunstje te flikken, want dat is het gene waar je het om te doen is. Persoonlijk vind ik dat een achterbakse hoerenstreek.
En je hebt al lang en breed uitgezocht hoe je hem kan aangeven, je vraag is alleen hoe je dat anoniem kan doen.
Dat moeders dan ook door de belasting onder de loep wordt genomen, weet je zelf ook wel.
Laat ik het zo stellen:
Ik vind dus dat dat bij een uitkering in de voorwaarden moet. Uitkering is 1000 piek, je mag er nog 200 per maand bijpakken als je het netjes opgeeft. koop maar lekker een krat bier Pulver, en geniet ervan na je harde arbeidquote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:16 schreef Pulver het volgende:
[..]
Tuurlijk niet!
Als ik maar één klusje heb van 100 euro in die maand, ken ik daar toch niet van rondkomen?
Kan ik hooguit een krat bier van kopen en een keer me tank volgooien.
Afzakken naar het niveau van geweld denk ik. Ik zou hem keihard in z'n gezicht uitlachen als ie daar aan m'n deur stond te schreeuwenquote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:21 schreef theunderdog het volgende:
[..]
En hoe zou je dat dan gaan doen?
Alsof ik nooit met Polen gewerkt heb. Je doet alsof ik nooit gewerkt heb en daar zit je helemaal mis.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:19 schreef GeintegreerdePool het volgende:
Pulver, ik kan zo een Pools paspoort voor je regelen. Kan je zo aan de slag in de kassen voor het minimumloon, ik hoorde dat ze harde, eerlijke werkers zoeken. Win/win situatie lijkt me, wij hoeven jouw uitkering niet meer te betalen, jij hebt een baan en met je Karpatenkop zul je vrij snel nieuwe vrienden maken onder mijn landgenoten.
Verklaar dan het verschijnsel "armoedeval" eens..quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:24 schreef cracktor het volgende:
wie denkt dat leven op een uitkering zo aangenaam is moet het vooral eens proberen. Je kan je lol niet op, wat een feest!
Net vond ik je al een spelling flamer en nu ben je nog een toetsenbord hooligan ook!quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:24 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Afzakken naar het niveau van geweld denk ik. Ik zou hem keihard in z'n gezicht uitlachen als ie daar aan m'n deur stond te schreeuwen
Absoluut niet. Ik ben er volledig van overtuigd dat er momenten waren dat je gewerkt hebt, of het nou zwart was of niet.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:25 schreef Pulver het volgende:
[..]
Alsof ik nooit met Polen gewerkt heb. Je doet alsof ik nooit gewerkt heb en daar zit je helemaal mis.
Maar dat denken wel meer mensen hier geloof ik.
1000 euro is kapot veel , zeker met alle toeslagen die je nog krijgt. dat kan best water minder allemaal.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:24 schreef cracktor het volgende:
[..]
Ik vind dus dat dat bij een uitkering in de voorwaarden moet. Uitkering is 1000 piek, je mag er nog 200 per maand bijpakken als je het netjes opgeeft. koop maar lekker een krat bier Pulver, en geniet ervan na je harde arbeid
ik lig er niet wakker van.
wie denkt dat leven op een uitkering zo aangenaam is moet het vooral eens proberen. Je kan je lol niet op, wat een feest!
doe het zelf? Ik heb geen ideequote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:28 schreef Shodan het volgende:
[..]
Verklaar dan het verschijnsel "armoedeval" eens..
Dus omdat jij het niet mag stelen moet iemand die niets fout doet het betalen?quote:Op dinsdag 15 januari 2013 15:39 schreef Pulver het volgende:
Laat ik het zo stellen:
Nee, een hooligan zou zeggen dat ie je wel ff kapot zou rammen. Ik zeg enkel dat ik je uit zou lachen, want serieus, wat wil jij doen om je geld (dat niet eens van jou is, je hebt er geen recht op) terug te krijgen?quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:28 schreef Pulver het volgende:
[..]
Net vond ik je al een spelling flamer en nu ben je nog een toetsenbord hooligan ook!
Ik vind je heel stoer, mag ik je aanraken?
Dat is fijn, de een kan vrolijk wat bijpakken en mag het houden, en zou dus ook gewoon kunnen verdienen, en de WAO'er die niet meer gewoon kan verdienen en dus ook niets bij kan pakken mag op een houtje bijten.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:24 schreef cracktor het volgende:
[..]
Ik vind dus dat dat bij een uitkering in de voorwaarden moet. Uitkering is 1000 piek, je mag er nog 200 per maand bijpakken als je het netjes opgeeft. koop maar lekker een krat bier Pulver, en geniet ervan na je harde arbeid
ik lig er niet wakker van.
ja dat mag dan natuurlijk ook veranderen. We kunnen natuurlijk niet elke dag taart eten.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:29 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
1000 euro is kapot veel , zeker met alle toeslagen die je nog krijgt. dat kan best water minder allemaal.
Misschien heb ik wel veel meer gewerkt dan jij (of in ieder geval meer belasting betaald voor me arbeid), dat weet je niet.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:29 schreef GeintegreerdePool het volgende:
[..]
Absoluut niet. Ik ben er volledig van overtuigd dat er momenten waren dat je gewerkt hebt, of het nou zwart was of niet.
mag wel maar dan moet je er lekker voor gaan werken ipv op je luie reet te blijven zitten en op gemeenschapsgeld te teren.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:30 schreef cracktor het volgende:
[..]
ja dat mag dan natuurlijk ook veranderen. We kunnen natuurlijk niet elke dag taart eten.
van mij mag elke uitkeringsgerechtigde iets erbij pakken. Het houd mensen vrolijk en ze blijven bezig met nuttige dingen, waardoor ze sneller zullen gaan werken.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is fijn, de een kan vrolijk wat bijpakken en mag het houden, en zou dus ook gewoon kunnen verdienen, en de WAO'er die niet meer gewoon kan verdienen en dus ook niets bij kan pakken mag op een houtje bijten.
Zo hou je de verkeerden wel in een uitkering en degenen die het echt nodig hebben op dat aangename feestinkomen
Maar die WAO'er die er niets bij kan pakken mag van dat schijntje blijven rondkomen omdat de rest teveel krijgt?quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:33 schreef cracktor het volgende:
[..]
van mij mag elke uitkeringsgerechtigde iets erbij pakken. Het houd mensen vrolijk en ze blijven bezig met nuttige dingen, waardoor ze sneller zullen gaan werken.
Minimumloon moet misschien iets omhoog, uitkering laag houden, daartussen een kleine marge die je zelf mag invullen. Iedereen blij
Minimumloon omlaag, uitkering omlaag, dan hou je minima interessant voor de arbeidsmarktquote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:33 schreef cracktor het volgende:
[..]
van mij mag elke uitkeringsgerechtigde iets erbij pakken. Het houd mensen vrolijk en ze blijven bezig met nuttige dingen, waardoor ze sneller zullen gaan werken.
Minimumloon moet misschien iets omhoog, uitkering laag houden, daartussen een kleine marge die je zelf mag invullen. Iedereen blij
Ben ik helemaal met je eens!quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:33 schreef cracktor het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:35 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Minimumloon omlaag, uitkering omlaag, dan hou je minima interessant voor de arbeidsmarkt.
nee natuurlijk niet. Het is een breed plan waarbij je met veel factoren rekening zou moeten houden. Mijn insteek hierin is vooral dat een beperkte deelname aan een arbeidsproces zonder veel consequenties tov de belasting en uitkeringsverstrekker voor alle partijen zeer voordelig zou kunnen zijn.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar die WAO'er die er niets bij kan pakken mag van dat schijntje blijven rondkomen omdat de rest teveel krijgt?
Lul niet, toen ik nog twee banen had was ik dezelfde mening toegedaan.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:35 schreef Tchock het volgende:
[..]
Natuurlijk ben jij het daar mee eens, jij hoeft het niet te betalen
Je had in Hongarije een bouwvakker die met een circelzaag zijn been af probeerde te zagen om in de ziektewet te komen.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:38 schreef GSbrder het volgende:
Helemaal mooi;
Als nou iemand die zwart bijklust, door gebrekkige omstandigheden, zijn rug vernaggeld en daardoor nog langer thuis zit. Dan heb je 100 euro in het handje, maar doe je een beroep op de zorg én een uitkering, langer dan dat noodzakelijk zou zijn als je niet de beunhaas wilde spelen.
Nee, jij die mensen wel even geld komt aftroggelen omdat je zelf fraudeert, dat is een leuke.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:39 schreef Pulver het volgende:
[..]
Lul niet, toen ik nog twee banen had was ik dezelfde mening toegedaan.
En dat maakt het verschil tussen al die betweters hier.
Mij zal het allemaal aan me reet roesten, wat ik hier lees zijn meningen van gasten die net komen kijken. Weten van toeten noch blazen. Die kan ik niet serieus nemen.
Het maakt me ook niet uit wat je er mee doet, hoevaak je bijklust en welke nobele Robin Hood-kwaliteiten je dergelijk zwartwerken toedicht, maar het is gewoon iets wat "wij" (de samenleving) vinden dat niet mag en als iemand je verlinkt bij het UWV, is dat voor jou ongunstiger dan wanneer je ze zelf even doorgeeft dat je af en toe een zakcentje meepakt.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:39 schreef Pulver het volgende:
[..]
Lul niet, toen ik nog twee banen had was ik dezelfde mening toegedaan.
En dat maakt het verschil tussen al die betweters hier.
Mij zal het allemaal aan me reet roesten, wat ik hier lees zijn meningen van gasten die net komen kijken. Weten van toeten noch blazen. Die kan ik niet serieus nemen.
Dat is het voordeel van melden: ze gaan het onderzoeken en als je terecht je uitkering ontvangt is er niets aan de hand. Bij fraude mag er imho wel zeer streng worden opgetreden. En hoe komt iedereen erbij dat een melder automatisch jaloers is? Dat heb ik nooit begrepen.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 18:16 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Heftig topic...
Voor de goede orde, mijn uitgangspunt: uitkeringsfraude is FRAUDE en dus keihard fout. Ten eerste vang je overheidsgeld (het geld dus van de hardwerkende belastingbetalers) waar je dus GEEN recht op hebt, ten tweede bezorg je de goedwillende mensen die buiten hun schuld een beroep moeten doen op een uitkering een slechte naam.
Maar om dan iemand meteen "aan te geven"?, nee, dat lijkt me niet de aangewezen weg. Probeer om te beginnen eerst eens een diepgaand gesprek met die persoon aan te gaan, het zou zo maar kunnen zijn dat de zaken toch heel anders in elkaar zitten dan jij - met je door aversie gekleurde bril - denkt. Ik ben zelf ooit een keer 'gemeld' bij het UWV door een door jaloezie gedreven persoon (alsof je jaloers moet zijn op iemand die door omstandigheden tijdelijk een beroep moet doen op een uitkering) - gelukkig bleek ik volslagen terecht die uitkering te ontvangen en ging die 'melder' op haar bek, maar een prettig gevoel dat iemand dus kulverhalen achter je rug om over je vertelt aan instanties, dat zat (en zit) me dus echt niet lekker. Kijk dus heel erg goed uit met wat je doet.
Mocht die persoon inderdaad de boel belazeren en je hebt daarvoor afdoende bewijs, dan kun je hem inderdaad melden bij het UWV, maar persoonlijk zal het mijn keuze nooit zijn.
Goed, dan zal ik maar inhoudelijk reageren ipv. af te kraken.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:31 schreef Pulver het volgende:
[..]
Misschien heb ik wel veel meer gewerkt dan jij (of in ieder geval meer belasting betaald voor me arbeid), dat weet je niet.
Maar kom maar op met je waarde oordeel....
Kijk, nu reageer je inhoudelijk. daar kan ik veel meer mee.quote:
Daar ging het al gelijk mis bij mij.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 19:18 schreef Piet_Piraat het volgende:
Als ZZP-er was je bij het UWV verkeerd, voor bijstand moet je bij de gemeente zijn.
Dus omdat jij niet weet bij welke instantie je moet zijn trek je maar iemand over de balie bij de instantie waarvan jij vindt dat ze je moeten betalen?quote:Op dinsdag 15 januari 2013 19:23 schreef Pulver het volgende:
[..]
Daar ging het al gelijk mis bij mij.
Ik had geen ervaring met werkloos zijn....maar ik kreeg wel heel snel ervaring in het kastje naar de muur.
quote:Op dinsdag 15 januari 2013 17:35 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Minimumloon omlaag, uitkering omlaag, dan hou je minima interessant voor de arbeidsmarkt.
Wat heeft bril te maken met die mixtape? Mensen horen niet of je bril op hebt.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 19:38 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
oh, het mag best mét tegenzin hoor. Daar klaagt TS niet over
Nee muts,quote:Op dinsdag 15 januari 2013 19:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dus omdat jij niet weet bij welke instantie je moet zijn trek je maar iemand over de balie bij de instantie waarvan jij vindt dat ze je moeten betalen?
Droeftoeter.
quote:Op dinsdag 15 januari 2013 19:44 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Wat heeft bril te maken met die mixtape? Mensen horen niet of je bril op hebt.
Als ZZP'er heb je geen recht op WW, er is ook geen premie voor betaald.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 19:46 schreef Pulver het volgende:
[..]
Nee muts,
Als je al een half jaar tegen die droogkloten aan loopt te ouwehoeren, die dondersgoed weten hoe het werkt, maar je het liefste naar de tering zie gaan, omdat je niet voldoet aan het plaatje wat hun het meeste geld oplevert, dan word ik sjaggie.
En ja, dan trek ik iemand over de balie.
Zouden meer mensen moeten doen.
Hoe kan ik nou vertrouwen dat jij deze 'zwartwerker' goed ingeschat hebt als je niet een kunt googlen hoe je hem aan moet geven? Of maak je dit topic aan voor complimentjes? Want TS, je komt nogal over als iemand die zelf geen productief leven heeft, en andere mensen gaat beoordelen (anoniem nog welquote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:29 schreef sanneyentl het volgende:
Helemaal mee eens!quote:Op dinsdag 15 januari 2013 19:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als ZZP'er heb je geen recht op WW, er is ook geen premie voor betaald.
Het is een verzekering; geen premie, geen uitkering.
Je had dus naar de gemeentelijke sociale dienst gemoeten.
Dat is zoiets als boos worden op de dokter als je er komt wegens pijn en hij wil weten waar je precies pijn hebt.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 19:54 schreef Pulver het volgende:
[..]
Helemaal mee eens!
Maar ik had twee banen en dat stopte zo'n beetje tegelijkertijd.
Dus ga je naar het UWV....en de eerste vraag is: wat voor uitkering wilt U hebben?
DAT WEET IK TOCH GODVERDOMME NIET!!! (sorry dat ik schreeuw)
Ik heb toch geen verstand van uitkeringen? Dat is hun pakkie om dat uit te zoeken.
Het zijn over het algemeen een stelletje kklootzakken daar. Ik had een tijd geleden ontslag gehad en dezelfde middag had ik kontakt opgenomen met wat te doen. Ik moest dus zo snel mogelijk langs komen. Kom je daar krijg je de vraag heeft u een afspraak? Ne, ik moest meteen langskomen.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 19:54 schreef Pulver het volgende:
[..]
Helemaal mee eens!
Dus ga je naar het UWV....en de eerste vraag is: wat voor uitkering wilt U hebben?
Ik heb toch geen verstand van uitkeringen? Dat is hun pakkie om dat uit te zoeken.
Als je een eigen bedrijf start, dan ligt bij jou de verantwoordelijkheid om jezelf vooraf te verdiepen in het scenario: wat als het fout gaat?quote:Op dinsdag 15 januari 2013 19:54 schreef Pulver het volgende:
Helemaal mee eens!
jouw gebrek aan kennis is natuurlijk ook hun schuld. ze mogen nog van geluk spreken dat je er maar 1 over de balie hebt getrokken. je zou in je recht staan als je 3 bommen naar binnen had gegooid hoor.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 19:54 schreef Pulver het volgende:
[..]
Helemaal mee eens!
Leuk gebracht maar gaat niet helemaal op.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 20:04 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Als je een eigen bedrijf start, dan ligt bij jou de verantwoordelijkheid om jezelf vooraf te verdiepen in het scenario: wat als het fout gaat?
En een half jaar van kastje naar muur, als echt zonder werk zit, dan is dat 26x40 = 1040 uur die je hieraan hebt besteed? Of heb je daar 1000 uur van op je gat gezeten?
Sorry, ik zeg het even hard, maar ik kan ook boos worden van mensen die de schuld afschuiven op anderen. Ik werk mijn hele leven al en betaal veel belasting. Daar kan ik goed mee leven, ik krijg er ook een heleboel voor terug.
Maar als ik jouw reacties lees, dan betaal ik dus mee aan jouw falen?
Heel vervelend dat je bedrijf nat is gegaan, daar wordt je geen ondernemer voor. Maar om nu zwart te gaan werken, dat is geen excuus. Je compenseert nu jouw fout met ons belastinggeld.
Klinkt als een leuk verhaal dat nog steeds geen excuus is om naast een uitkering (van onze centen) zwart te gaan werken.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 20:19 schreef Pulver het volgende:
Leuk gebracht maar gaat niet helemaal op.
Ik had een eigen rijschool, opleiding daarvoor is zo'n 6000 euro.
Dat moet je ten eerste zien terug te verdienen.
Plus dat je investeert in een nieuwe auto (en nog wat meer, maar dat maakt nu even niet uit)
Dan gaat het UWV dat via de re-integratie "gratis" geven.
Waardoor de markt totaal verziekt wordt en je rijscholen krijgt die zelfs voor 20 euro per uur les geven.
Die mensen zien ze na twee jaar bij het UWV ook weer terug en daar gaat het ze om.
Zo houden ze zichzelf daar aan het werk.
ik vind het helemaal geen leuk verhaal!quote:Op dinsdag 15 januari 2013 20:26 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Klinkt als een leuk verhaal dat nog steeds geen excuus is om naast een uitkering (van onze centen) zwart te gaan werken.
Ik heb de afgelopen jaren een studie gedaan, of eigenlijk 1.5. In plaats van een full-time baan met inkomsten, heb ik nu eigenlijk alleen maar kosten gehad. Aan het eind van de rit heb je een diploma en een leuke studieschuld.
Als ik nu, door de slechte economie (waar ik niets aan kan doen, maar de overheid misschien wel?) elke maand een deel van jouw geld ga jatten omdat ik geen werk zou kunnen vinden, zou jij dat dan leuk vinden? Want dat is wat jij doet!
Nou, volgens mij heb ik nog een sollicitatie plicht. Maar dat is stomquote:
Nogmaals, je hoeft niet te werken als je niet wil. Verwacht dan ook geen staatshulp.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 20:40 schreef Pulver het volgende:
[..]
Nou, volgens mij heb ik nog een sollicitatie plicht. Maar dat is stom
Ik geloof er niet in dat ik wel voor jou moet werken - alles wat je aan energie daarin steekt is verspilde moeite. Dus, 0 euro en een gratis doos voor onder de brug kun je krijgen.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 20:36 schreef Pulver het volgende:
Ik geloof namelijk niet dat je mensen kan dwingen om te werken. Alles wat je aan energie daarin steekt is verspilde moeite.
Maar dat 'erbij lappen' klinkt misschien wat uit zijn verband getrokken. Als ik nu elke maand van jou kom stellen, of van iemand van je familie. Zou je dat dan gewoon toelaten? Of zou je op zoek gaan naar een instantie waar je dat kan aangeven? Wees eens eerlijk! En als je nu zegt dat het niet uitmaakt, dan kom ik morgen even wat ophalenquote:Op dinsdag 15 januari 2013 20:36 schreef Pulver het volgende:
[..]
ik vind het helemaal geen leuk verhaal!
En het stukje over zwartwerk was alleen maar omdat de TS zo graag iemand erbij wil lappen.
Daar heb ik inderdaad een broertje aan dood.
kom op, het is persoonlijke rancune en daar kan ik echt pissed om worden.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 20:47 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Maar dat 'erbij lappen' klinkt misschien wat uit zijn verband getrokken. Als ik nu elke maand van jou kom stellen, of van iemand van je familie. Zou je dat dan gewoon toelaten? Of zou je op zoek gaan naar een instantie waar je dat kan aangeven? Wees eens eerlijk! En als je nu zegt dat het niet uitmaakt, dan kom ik morgen even wat ophalen![]()
Ik zou er niet over twijfelen om die persoon aan te geven, alhoewel ik toegeef dat het een abstracte manier van kijken is om dit als stelen van mijzelf te zien. Ik geef geld aan de regering, de zwartwerker pikt een deel van dat geld.
Met andere overtredingen heb ik er meer moeite mee. Zou jij 30km te hard rijden, dan kost dat mij geen geld. Tenzij je niet snel genoeg kan remmen en over mijn dochtertje heen gaat... dan raakt het mij ineens wel.
Wanneer zou je overgaan tot het 'verlinken' van iemand? Ik denk wanneer je in staat bent om te beredeneren dat je daarmee een ander schade kan berokkenen, hetzij financieel of op andere vlakken.
Dan vragen ze eerst of ie uitkering heeft.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 20:56 schreef Pulver het volgende:
En zeg nou niet dat je zo'n hekel hebt aan "de zwartwerker", want als ie voor 1000 euro minder je keuken kan tegelen zeg je ook geen nee.
Dit is natuurlijk mosterd na de maaltijd, maar had je geen boekhouder? Als het een tijd goed ging, kon je geen financiële reserves opbouwen? Want een schuld van 20k is voor een zzp-er ongeveer 3-6 maanden omzet. Deze fouten ken ik namelijk uit eigen ervaring. Ik had zelf een eigen bedrijfje, ging ook een tijd genoeg, maar ik was voor 70-80% van de omzet afhankelijk van 1 klant. Door mijn eigen luiheid/stomheid heb ik nagelaten om actief naar meer klanten te zoeken en toen de grootste klant niet meer betaalde, zat ik ook opeens zonder geld, omdat ik een te kleine financiële reserve aanhield. Ik heb het nog 3 maanden geprobeerd, maar toen ik geen andere grote klanten meer kon vinden, heb ik de bedrijfsactiviteiten beëindigd. Ik bleef wel zitten met 4k restschuld, voornamelijk bij de Belastingdienst, maar via de gemeentelijke schuldhulpverlening waren de afspraken zo gemaakt en was alles binnen 1 jaar afbetaald.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 19:15 schreef Pulver het volgende:
[..]
Kijk, nu reageer je inhoudelijk. daar kan ik veel meer mee.
Alleen ligt het niet zo simpel.
Kijk, ik heb een eigen bedrijf gehad (als ZZP-er).
Ging heel lang goed maar op een gegeven moment niet meer.
Kut en klote enzo...had ik een schuld van 20K.
Dus ik naar het UWV...
Recht op een uitkering had ik volgens mij nog steeds.
Maar nee, ik kreeg geen rooie cent! Niks nada!
Achteraf bleek dat ik te boek stond als "zelfredzaam".
Dat houd dus in dat je niets moet betalen blijkbaar.
Na een half jaar was de 20K 40K geworden (ja, dat gaat heel erg rap!)
Gas / water / licht was ondertussen afgesloten, me huisdiertjes daaraan doodgegaan.
Deed die klootzakken allemaal niets, want ik was nog steeds "zelfredzaam".
Totdat ik bijna één over de balie trok en ik van me bed werd afgehaald vanwege bedreiging.
Toen pas ging een belletje af bij die gasten.
Vertel mij nou niets over het UWV.
Het zijn mensen die ik niet in mijn vriendenkring wil hebben.
Je moet psychiater worden, je weet toch altijd wat anderen denken.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 20:56 schreef Pulver het volgende:
[..]
kom op, het is persoonlijke rancune en daar kan ik echt pissed om worden.
En zeg nou niet dat je zo'n hekel hebt aan "de zwartwerker", want als ie voor 1000 euro minder je keuken kan tegelen zeg je ook geen nee.
Dat was raar...quote:Op dinsdag 15 januari 2013 22:17 schreef GeintegreerdePool het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk mosterd na de maaltijd, maar had je geen boekhouder? Als het een tijd goed ging, kon je geen financiële reserves opbouwen? Want een schuld van 20k is voor een zzp-er ongeveer 3-6 maanden omzet. Deze fouten ken ik namelijk uit eigen ervaring. Ik had zelf een eigen bedrijfje, ging ook een tijd genoeg, maar ik was voor 70-80% van de omzet afhankelijk van 1 klant. Door mijn eigen luiheid/stomheid heb ik nagelaten om actief naar meer klanten te zoeken en toen de grootste klant niet meer betaalde, zat ik ook opeens zonder geld, omdat ik een te kleine financiële reserve aanhield. Ik heb het nog 3 maanden geprobeerd, maar toen ik geen andere grote klanten meer kon vinden, heb ik de bedrijfsactiviteiten beëindigd. Ik bleef wel zitten met 4k restschuld, voornamelijk bij de Belastingdienst, maar via de gemeentelijke schuldhulpverlening waren de afspraken zo gemaakt en was alles binnen 1 jaar afbetaald.
Misschien dat je te lang probeerde het bedrijf overeind te houden, iets wat trouwens heel vaak voorkomt? Als de marktomstandigheden veranderen, zoals met de lagere tarieven voor rijscholen, moet je businessplan opnieuw evalueren of het zin heeft om door te gaan.
In de kritiek over het UWV kan ik mij absoluut vinden. Dozijnen van inkomen/re-integratie consulenten, jobcoaches, psychologen, adviseurs en consultants die je uiteindelijk tips geven over je CV (natuurlijk tegenstrijdig), elkaar doodgooien met dure onderzoeken en rapporten, maar als het op hulp bij het vinden van werk aankomt, je adviseren bij uitzendbureaus in te schrijven.Een sector die gebaat is om zoveel mogelijk mensen niet aan het werk te helpen.
Mijn advies: opstaan en opnieuw proberen. Doe ik ook, simpel baantje als postbode voor een basisinkomen, volgende maand starten met een nieuw bedrijf, voorlopig part-time natuurlijk. Want zitten en niets doen, gaat je naar verloop van tijd slopen.
Bemoei je er niet mee, sjampie!quote:Op dinsdag 15 januari 2013 22:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je moet psychiater worden, je weet toch altijd wat anderen denken.
Zegt degene die aan het staatsinfuus ligt. Kssst, scheer je weg, steuntrekkert! Ga een baan zoeken!quote:
Ik zou niet weten waar ik zo'n beunhaas zou moeten vinden.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 20:56 schreef Pulver het volgende:
[..]
kom op, het is persoonlijke rancune en daar kan ik echt pissed om worden.
Hoezo raar? Of je zit in de schuldsanering voor die 40k, dan is er idd. weinig motivatie om gedurende die 3 jaar die een wettelijke schuldsanering duurt, iets anders te doen dan van de uitkering te leven. Je kan namelijk moeilijk die 40k in 3 jaar opzij zetten, dan zou je 1100 euro per maand moeten sparen. Dan maar 3 jaar zwart bijklussen en de schulden zijn weg. Goed geraden?quote:
Op het bedrag na, zit je er niet eens zo ver naastquote:Op woensdag 16 januari 2013 00:10 schreef GeintegreerdePool het volgende:
[..]
Hoezo raar? Of je zit in de schuldsanering voor die 40k, dan is er idd. weinig motivatie om gedurende die 3 jaar die een wettelijke schuldsanering duurt, iets anders te doen dan van de uitkering te leven. Je kan namelijk moeilijk die 40k in 3 jaar opzij zetten, dan zou je 1100 euro per maand moeten sparen. Dan maar 3 jaar zwart bijklussen en de schulden zijn weg. Goed geraden?
Klussen zoals..?quote:Op dinsdag 15 januari 2013 15:46 schreef Pulver het volgende:
[..]
Welnee man!
Het zijn vaak klussen die anders helemaal niet doorgaan, omdat het wit niet te betalen is.
Uhm... ik heb nergens gesteld dat 'iedere' melder 'dus' 'jaloers' is, alleen in geval van mijn persoonlijke ervaring was dat inderdaad zo - mevrouw-de-melder (ja ik weet dus heel precies wie het was) meende dat ik zogenaamd geen recht had op mijn toenmalige WW-uitkering omdat ik destijds een echtgenoot had met een zeer goede baan en dus een dito inkomen. Ze was kennelijk niet op de hoogte van het feit dat het recht op een WW-uitkering niks te maken heeft met persoonlijk vermogen dan wel inkomsten van mogelijke partners/huisgenoten.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 18:35 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dat is het voordeel van melden: ze gaan het onderzoeken en als je terecht je uitkering ontvangt is er niets aan de hand. Bij fraude mag er imho wel zeer streng worden opgetreden. En hoe komt iedereen erbij dat een melder automatisch jaloers is? Dat heb ik nooit begrepen.
Als ik jou zo zie fulmineren zoals je doet in dit topic, dan snap ik echt niet dat je er een half jaar over doet om er achter te komen dat je bij het UWV aan het verkeerde adres bent in jouw specifieke geval.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 19:46 schreef Pulver het volgende:
[..]
Nee muts,
Als je al een half jaar tegen die droogkloten aan loopt te ouwehoeren, die dondersgoed weten hoe het werkt, maar je het liefste naar de tering zie gaan, omdat je niet voldoet aan het plaatje wat hun het meeste geld oplevert, dan word ik sjaggie.
En ja, dan trek ik iemand over de balie.
Zouden meer mensen moeten doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |