abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120944568
Maandag krijgen mijn vriendin en ik de sleutels van ons huis.
Mooi hoekpand met garage, schuur, oprit voor 3 auto's, zolder met vaste trap en dakkapel, etc.

Er moet nog wel het een en ander gebeuren.
Alles is enkelglas, sommige kozijnen zijn rot, houten vloer woonkamer heeft koprot, geen CV en elektra uit 1963.

Wat zou ik kwijt zijn aan het vervangen van alle elektra in het huis? Heb nu drie groepen zonder aardlek. Hoe lang zijn pro's daar mee bezig?

Wat zou ik kwijt zijn aan het installeren van CV in het hele huis? Hoe lang zijn ze daar mee bezig?
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_120944661
Haal je geld maar uit de kluis.
The world of SKA music
pi_120944716
CV zou waarschijnlijk 5 dagen duren electra duurt wat langer of je moet het lelijk willen doen met kabelgoten en de prijs zal je wat duizenden euro's kosten.
The world of SKA music
  zondag 30 december 2012 @ 03:52:00 #4
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_120944812
Het hangt er maar vanaf wat je er voor over hebt.
Wil je alles laten opknappen door bouwbedrijven etc.
Of wil je goede werklieden zwart betalen?
Of wil je voor een dubbeltje op de eerste rang zitten?

Voor de CV zou ik zeker een lease contract afsluiten met een erkend bedrijf.
Voor de vervanging van de elektra zou ik in elk geval iemand inschakelen die er veel verstand van heeft (desnoods zwart zolang hij maar een professional is... dat kan al gauw de helft schelen, maar je krijgt geen garantie).

En de dubbele ramen, probeer het tijdens de winter nog met wat voorzetramen.

Zodra de temperaturen gaan oplopen rond april, kun je altijd een gepensioneerde professional inhuren. Natuurlijk blijft dat een gok, tenzij je mensen kent die goede ervaringen met iemand hebben.

Maar ik wil je niet op foute ideeën brengen (tenzij je bijna door jouw geld heen bent).
- Laat de CV door een erkend bedrijf installeren...
- Als je ook verzekerd wilt zijn tegen brand etc, dan laat je de electra ook over aan een erkend bedrijf.
- dubbelglas, laat het in elk geval beneden doen door een erkend bedrijf (en dat kan ook de sociale werkvoorziening zijn... die gasten zijn weliswaar stukken langzamer dan het gemiddelde commerciële bedrijf... maar de mensen van de werkvoorziening hebben doorgaans meer eer in hun werk dan de gemiddelde werknemer. Wat die jongens doen, dat doen ze vaak goed of juist extra goed. Dus als je de tijd hebt, en je wilt topwerk... vraag dan eens een offerte aan de lokale sociale werkplaats. Niet alleen voor de ramen of het vloerrot... maar doe het voor de zekerheid ook voor de elektra.

Mijn ouders hebben het lokale sociale werkvoorzieningsbedrijf ingeschakeld voor de aanbouw van een serre... Daar hebben ze nu bijna 10 jaar nog geen greintje spijt van gehad.
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
pi_120944908
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 03:39 schreef strikeforce het volgende:
Haal je geld maar uit de kluis.
Ik heb een bouwdepot.
pi_120944953
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 03:52 schreef EricOscuro het volgende:

Voor de vervanging van de elektra zou ik in elk geval iemand inschakelen die er veel verstand van heeft (desnoods zwart zolang hij maar een professional is... dat kan al gauw de helft schelen, maar je krijgt geen garantie).

En de dubbele ramen, probeer het tijdens de winter nog met wat voorzetramen.

Zodra de temperaturen gaan oplopen rond april, kun je altijd een gepensioneerde professional inhuren. Natuurlijk blijft dat een gok, tenzij je mensen kent die goede ervaringen met iemand hebben.

Maar ik wil je niet op foute ideeën brengen (tenzij je bijna door jouw geld heen bent).
- Als je ook verzekerd wilt zijn tegen brand etc, dan laat je de electra ook over aan een erkend bedrijf.
- dubbelglas, laat het in elk geval beneden doen door een erkend bedrijf (en dat kan ook de sociale werkvoorziening zijn... die gasten zijn weliswaar stukken langzamer dan het gemiddelde commerciële bedrijf... maar de mensen van de werkvoorziening hebben doorgaans meer eer in hun werk dan de gemiddelde werknemer. Wat die jongens doen, dat doen ze vaak goed of juist extra goed. Dus als je de tijd hebt, en je wilt topwerk... vraag dan eens een offerte aan de lokale sociale werkplaats. Niet alleen voor de ramen of het vloerrot... maar doe het voor de zekerheid ook voor de elektra.

Mijn ouders hebben het lokale sociale werkvoorzieningsbedrijf ingeschakeld voor de aanbouw van een serre... Daar hebben ze nu bijna 10 jaar nog geen greintje spijt van gehad.
Het maakt me niet zo veel uit of het allemaal supermooi is eerlijk gezegd.
Ik interesseer me helemaal niet in intereur, design, meubels, etc.

Wel moet het gewoon goed gedaan worden, wit, door een prof.
Ik ben ook bereid zelf enorm veel te doen. Ik zou bv al alle sleuven in muren kunnen frezen, zelf het schakelmateriaal inkopen en opbouwen, etc.

Hoe werkt dat eigenlijk als je in de woonkamer meer wandcontactdozen wil? Verdeel je vanuit 1 punt naar meerdere stopcontacten? Of trek je voor elk stopcontact een draad naar de meterkast?
Hoe weet je vanuit welk punt je kunt aftappen?

Het dubbel glas doe ik van de zomer pas. Heb gewoon overal rolluiken, dus echt koud of onveilig zal het niet zijn.

De cv moet ook door een prof in het wit gedaan worden. Al wil ik hier ook wel zelf alle radiatoren ophangen bijvoorbeeld.
  zondag 30 december 2012 @ 04:31:04 #7
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_120945142
quote:
14s.gif Op zondag 30 december 2012 04:05 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

Het maakt me niet zo veel uit of het allemaal supermooi is eerlijk gezegd.
Ik interesseer me helemaal niet in intereur, design, meubels, etc.

Ik ben ook bereid zelf enorm veel te doen. Ik zou bv al alle sleuven in muren kunnen frezen, zelf het schakelmateriaal inkopen en opbouwen, etc.

Hoe werkt dat eigenlijk als je in de woonkamer meer wandcontactdozen wil? Verdeel je vanuit 1 punt naar meerdere stopcontacten? Of trek je voor elk stopcontact een draad naar de meterkast?

Het dubbel glas doe ik van de zomer pas. Heb gewoon overal rolluiken, dus echt koud of onveilig zal het niet zijn.

De cv moet ook door een prof in het wit gedaan worden. Al wil ik hier ook wel zelf alle radiatoren ophangen bijvoorbeeld.
Je bent in elk geval goed bezig door alles door profs te willen doen.
Dat is heel belangrijk, zeker waar het om de CV en de elektra gaat.
En dan nog niet alleen opdat alles goed werkt, maar ook voor jouw verzekering.

Want mocht er iets misgaan met de elektra etc... dan wil je niet dat een eventuele brand een eigen risico is omdat je zwartwerkers in dienst had, die alle werkzaamheden ontkennen.

Dus ja, dat frezen in muren en dat weer dicht pleisteren kun je het beste zelf doen.
Het kopen van materiaal daarentegen kun je beter overlaten aan de professionals.

En ook geen probleem om de radiatoren zelf op te hangen, verzekeringstechnisch.

Maar zou je een professional zwart willen betalen voor de elektra, maak dan in elk geval een contract met hem dat hij hoegenaamd jou een gratis vriendendienst bewijst.
Dan kun je tenminste bij een verzekering aankomen als het misgaat en hierdoor schade ontstaat... In elk geval zal de verzekering dan tenminste uitkeren... mocht er schade uit ontstaan.

quote:
Dit zijn de centrale vragen die je aan de professional moet stellen. Maar een vraag kan ik zelf al beantwoorden; niet elk stekcontact heeft een eigen ingang. Stroomeenheden zijn op een aantal contacten aangesloten, en die contacten vinden elkaar doorgaans al voor de contactpunten.

En goed dat je de ramen pas dubbelglas wilt doen... maar als ik jou was zou ik zeker voor de belangrijkste (dus verwarmde) ruimtes kiezen voor de rest van deze maanden. Dit zal ongetwijfeld jouw woonkamer zijn (als je ook jouw pc hierin hebt staan).
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
pi_120946191
quote:
14s.gif Op zondag 30 december 2012 04:05 schreef mighty_myte het volgende:

.
Als je al zelf de sleuven freest, heb je het meeste en zwaarste werk al gedaan. Draden trekken en contactdozen/schakelaars monteren, is het werk niet. Ook kan je via internet alles (elektrisch) goedkoop inkopen. Aftakken naar wandcontactdozen/schakelaars en lichtpunten, doe je via het centraaldozensysteem, google daar eens op.

Advies: laat de nieuwe groepenkast (2 aardlekschakelaars + hoofdschakelaar + voldoende groepen) door een prof. electricien installeren, ook de aarde laten doormeten. Da's belangrijk voor de totale veiligheid.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 30 december 2012 @ 11:07:15 #9
97111 ukga
Siewosie baas
pi_120947921
Als je alle kozijne plus glas gaat vervangen heb ik slecht nieuws voor je spaarrekening
  zondag 30 december 2012 @ 12:19:55 #10
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_120950106
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 03:52 schreef EricOscuro het volgende:

Een ketel leasen? Zonde van het geld. Je betaald hem 5 keer.
Als je het geld wel hebt, betaal hem zelf gewoon.

De tip van de sociale werkvoorziening vind ik dan wel weer een goeie.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_120950289
Je koopt een huis zonder dat je enig idee hebt van de verbouwkosten?
  zondag 30 december 2012 @ 14:59:41 #12
240100 ATan
Listige code is lastig lezen
pi_120956954
quote:
Er moet nog wel het een en ander gebeuren.
Alles is enkelglas, sommige kozijnen zijn rot, houten vloer woonkamer heeft koprot, geen CV en elektra uit 1963.

Wat zou ik kwijt zijn aan het vervangen van alle elektra in het huis? Heb nu drie groepen zonder aardlek. Hoe lang zijn pro's daar mee bezig?

Wat zou ik kwijt zijn aan het installeren van CV in het hele huis? Hoe lang zijn ze daar mee bezig?
Geen paniek, dit moet goed te doen zijn.
- rotte kozijnen vervangen doe je zelf, + nieuw glas (opmeten, bestellen en laten bezorgen na offerte). Je kan in plaats van dubbel glas ook dubbeldik glas bestellen. Is ook prima. Dubbelglas kan altijd nog als je meer gaat verdienen. Je dient namenlijk bestedingsruimte te reserveren om het dak te kunnen vervangen over een jaar of 10 zodra de huizenprijzen weer gaan stijgen en je weer overwaarde krijgt op je huis.
- houten vloer vervangen kan je ten dele zelf, slopen kan je zelf, balken laten plaatsen kan je niet zelf, maar als ik jou was zou ik ditmaal gaan voor een niet-houten ondervloer, want anders komt het probleem vanzelf weer terug.
- CV aanleggen kan je zelf, ik heb het ook gedaan. Ophangen radiatoren kan je zelf, plaatsen CV ketel kan je wellicht ook zelf, aanleggen buizen kan je zelf, thermostaatje ophangen in de woonkamer en draadje doortrekken kan je zelf, expansievat ophangen kan je zelf (ook verkrijgbaar in wit), maken dakdoorvoer en inregelen CV kan je laten doen. Daarna bloempotjes op je schoorstenen plaatsen met wat zand erin zodat het vocht buiten blijft, de gaskachel kan het dan niet meer droogstoken.
- elektra vervangen: infrezen van sleuven en plaatsen van wandcontactdozen en buizen waar de elektra doorheen kan lopen kan je zelf doen (overigens vond ik sleuventrekkers maar zware ondingen, het ging sneller door af te tekenen, sleuven in te slijpen met de haakse slijper met diamandblad, daarna 5 cm diep weghakken met de boorhamer). Nieuwe groependoos en draden laten trekken, lekker laten doen, kost weinig, ga niet met elektra kloten als je er geen grondige kennis van hebt. 1x in een aarde boog kijken en je bent voortaan gedeeltelijk blind en arbeidsongeschikt.
Het meeste kan je zelf doen, maar let wel doe kamer voor kamer en ga NIET alles tegelijk slopen. Dit is een meerjarenproject en je wilt alleen de puinzooi hebben in die ene kamer die je helemaal opknapt.

Als je het daarentegen wel snel schoon en fris wilt hebben in het hele huis, dan kan je wel alvast al het behang eraf halen (gaat snelste met een verfspuit vol water en verticale strepen snijden met stanleymes) en de vloerbedekking eruit halen (strepen snijden met haakmes), daarna het huis helemaal stucen (kan je in principe ook zelf, maar helemaal laten doen kost iets van 2500 euro), daarna doorlopend laminaat leggen zonder drempels (kan je in principe ook zelf, maar laten doen kost ongeveer 1000 euro). Dan wel glad laten stucen en niet met structuur, want dan kan je nog later in de muren hakken en zagen en het eenvoudig daarna repareren met extra stuc en schuren met de minimouse. Alles verven (of laten verven), met verf die jij zelf uitzoekt zodat je na twee jaar nog steeds hetzelfde merk weet en plekjes kan repareren. Ik gebruikte Hornbach Polar White, dat was goedkoop en dekt heel goed. En ohja, stuc of verf wat op laminaat valt kan je eenvoudig schoonmaken, maar niet als het op vloerbedekking valt..

Om een lang verhaal kort te maken, voorkom puinzooi overal, voorkom stress, voorkom het moeten uitgeven van grote bedragen.

Dit zou mijn volgorde zijn:
- wc pot en stortbak vervangen
- vloer woonkamer vervangen, kozijnen woonkamer vervangen, nieuw dubbeldik glas plaatsen.
- In het hele huis: behang eraf, vloerbedekking eruit, drempels eruit, vloer drempels egaliseren, muren stucen, plafond en muren schilderen, laminaat leggen.
- daarna de andere kamers kamer voor kamer opknappen. Oude wandcontactdozen en gaskachels voorlopig lekker laten zitten, je hebt ze nodig. Wat je wel kan doen is alvast voorbereiden, door alleen daar waar nodig, nieuwe wandcontactdozen en elektrabuizen uit te frezen en hakken, verder de nieuwe verwarmingradiator ophangen, buizen verwarming aanleggen zover het kan.
- Electra afmaken
- CV plaatsen en verwarming afmaken
- badkamer vervangen
- keuken vervangen
- de rest van het toilet vervangen

[ Bericht 0% gewijzigd door ATan op 30-12-2012 15:32:27 ]
pi_120961465
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 14:59 schreef ATan het volgende:

[..]

Geen paniek, dit moet goed te doen zijn.

Fijn. :P
quote:
- rotte kozijnen vervangen doe je zelf, + nieuw glas (opmeten, bestellen en laten bezorgen na offerte). Je kan in plaats van dubbel glas ook dubbeldik glas bestellen. Is ook prima. Dubbelglas kan altijd nog als je meer gaat verdienen. Je dient namenlijk bestedingsruimte te reserveren om het dak te kunnen vervangen over een jaar of 10 zodra de huizenprijzen weer gaan stijgen en je weer overwaarde krijgt op je huis.

Er zijn een paar kozijnen (van de ramen die open kunnen) rot. De grote vaste kozijnen zijn goed. Ze zijn waarschijnlijk ook groot genoeg om dubbel glas in te zetten.

Het dak is nog vrij nieuw. Volgens de bouwkundige kon dat nog 40 jaar mee.
quote:
- houten vloer vervangen kan je ten dele zelf, slopen kan je zelf, balken laten plaatsen kan je niet zelf, maar als ik jou was zou ik ditmaal gaan voor een niet-houten ondervloer, want anders komt het probleem vanzelf weer terug.

Dit was ik ook van plan, zo'n betonnen vloer,. Ik denk dat ik dit helemaal zelf kan doen.
quote:
- CV aanleggen kan je zelf, ik heb het ook gedaan. Ophangen radiatoren kan je zelf, plaatsen CV ketel kan je wellicht ook zelf, aanleggen buizen kan je zelf, thermostaatje ophangen in de woonkamer en draadje doortrekken kan je zelf, expansievat ophangen kan je zelf (ook verkrijgbaar in wit), maken dakdoorvoer en inregelen CV kan je laten doen. Daarna bloempotjes op je schoorstenen plaatsen met wat zand erin zodat het vocht buiten blijft, de gaskachel kan het dan niet meer droogstoken.

CV lijkt me juist iets om uit te laten besteden. Daar ben ik waarschijnlijk 10x zo lang mee bezig als een pro. Vooral het leggen van alle buizen door het huis lijkt mee een ramp. Ik voorzie echt elk half uur een rit naar de bouwmarkt als ik dat zelf in elkaar ga klooien.
quote:
- elektra vervangen: infrezen van sleuven en plaatsen van wandcontactdozen en buizen waar de elektra doorheen kan lopen kan je zelf doen (overigens vond ik sleuventrekkers maar zware ondingen, het ging sneller door af te tekenen, sleuven in te slijpen met de haakse slijper met diamandblad, daarna 5 cm diep weghakken met de boorhamer). Nieuwe groependoos en draden laten trekken, lekker laten doen, kost weinig, ga niet met elektra kloten als je er geen grondige kennis van hebt. 1x in een aarde boog kijken en je bent voortaan gedeeltelijk blind en arbeidsongeschikt.

Ik heb toevallig al mijn NEN-boeken weggegooid een paar weken terug. :') Dit laat ik grotendeels doen. Het trekken van draden en het aansluiten tenminste.
quote:
Het meeste kan je zelf doen, maar let wel doe kamer voor kamer en ga NIET alles tegelijk slopen. Dit is een meerjarenproject en je wilt alleen de puinzooi hebben in die ene kamer die je helemaal opknapt.

Het moet in twee jaar klaar zijn. Ik heb van de bank twee jaar gekregen om mijn bouwdepot op te maken.
quote:
Als je het daarentegen wel snel schoon en fris wilt hebben in het hele huis, dan kan je wel alvast al het behang eraf halen (gaat snelste met een verfspuit vol water en verticale strepen snijden met stanleymes) en de vloerbedekking eruit halen (strepen snijden met haakmes), daarna het huis helemaal stucen (kan je in principe ook zelf, maar helemaal laten doen kost iets van 2500 euro), daarna doorlopend laminaat leggen zonder drempels (kan je in principe ook zelf, maar laten doen kost ongeveer 1000 euro). Dan wel glad laten stucen en niet met structuur, want dan kan je nog later in de muren hakken en zagen en het eenvoudig daarna repareren met extra stuc en schuren met de minimouse. Alles verven (of laten verven), met verf die jij zelf uitzoekt zodat je na twee jaar nog steeds hetzelfde merk weet en plekjes kan repareren. Ik gebruikte Hornbach Polar White, dat was goedkoop en dekt heel goed. En ohja, stuc of verf wat op laminaat valt kan je eenvoudig schoonmaken, maar niet als het op vloerbedekking valt..

Goed plan. Alle behang er af en de vloeren bedekken is het eerste wat we doen.
quote:
Om een lang verhaal kort te maken, voorkom puinzooi overal, voorkom stress, voorkom het moeten uitgeven van grote bedragen.

Dit zou mijn volgorde zijn:
- wc pot en stortbak vervangen
- vloer woonkamer vervangen, kozijnen woonkamer vervangen, nieuw dubbeldik glas plaatsen.
- In het hele huis: behang eraf, vloerbedekking eruit, drempels eruit, vloer drempels egaliseren, muren stucen, plafond en muren schilderen, laminaat leggen.
- daarna de andere kamers kamer voor kamer opknappen. Oude wandcontactdozen en gaskachels voorlopig lekker laten zitten, je hebt ze nodig. Wat je wel kan doen is alvast voorbereiden, door alleen daar waar nodig, nieuwe wandcontactdozen en elektrabuizen uit te frezen en hakken, verder de nieuwe verwarmingradiator ophangen, buizen verwarming aanleggen zover het kan.
- Electra afmaken
- CV plaatsen en verwarming afmaken
- badkamer vervangen
- keuken vervangen
- de rest van het toilet vervangen

Bedankt voor de uitgebreide reactie.

Ik had de volgende volgorde in mijn hoofd:

Alles sauzen en goedkope (voorlopige) vloerbedekking leggen
Slaapkamers doen qua electra
Er gaan wonen
Zolder doen: isoleren, dakkapel renoveren, electra
Op zolder gaan wonen
Woonkamer strippen
Nieuwe vloer storten, openhaard uitbreken, stucen, kozijnen en glas
In woonkamer gaan wonen
De WC, badkamer en keuken opknappen

Ideeen?
pi_120961530
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 12:25 schreef Sport_Life het volgende:
Je koopt een huis zonder dat je enig idee hebt van de verbouwkosten?
Ik weet wat het gaat kosten en heb daar ook het geld voor. Ik doe alleen altijd alsof ik geen idee heb zodat mensen objectief gaan adviseren.
pi_120962487
quote:
14s.gif Op zondag 30 december 2012 16:40 schreef mighty_myte het volgende:
CV lijkt me juist iets om uit te laten besteden. Daar ben ik waarschijnlijk 10x zo lang mee bezig als een pro. Vooral het leggen van alle buizen door het huis lijkt mee een ramp. Ik voorzie echt elk half uur een rit naar de bouwmarkt als ik dat zelf in elkaar ga klooien.
Valt reuze mee hoor. Je tekent vantevoren uit hoe de leidingen gaan lopen, en dan koop je die leidingen + koppelstukjes met iets van 10% extra als marge. Kun je toch weer terugbrengen.

Het schema kun je eventueel hier ter beoordeling op fok plaatsen zodat je niets gaat ophangen dat niet werkt.

Het meest tijdrovende is door de muren heen komen. Als je het gaat doen en zorgt voor een dikke boormachine is dat ook prima te doen, maar je moet niet gaan prutsen met een ongeschikt hobbyding.
pi_120962524
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 17:00 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Valt reuze mee hoor. Je tekent vantevoren uit hoe de leidingen gaan lopen, en dan koop je die leidingen + koppelstukjes met iets van 10% extra als marge. Kun je toch weer terugbrengen.

Het schema kun je eventueel hier ter beoordeling op fok plaatsen zodat je niets gaat ophangen dat niet werkt.

Het meest tijdrovende is door de muren heen komen. Als je het gaat doen en zorgt voor een dikke boormachine is dat ook prima te doen, maar je moet niet gaan prutsen met een ongeschikt hobbyding.
Ik ben van plan alle gereedschap dat ik nodig heb te kopen. :P
pi_120962554
quote:
14s.gif Op zondag 30 december 2012 17:01 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

Ik ben van plan alle gereedschap dat ik nodig heb te kopen. :P
Nou, kijk aan dan. :D
pi_120962690
quote:
14s.gif Op zondag 30 december 2012 16:41 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

Ik weet wat het gaat kosten en heb daar ook het geld voor. Ik doe alleen altijd alsof ik geen idee heb zodat mensen objectief gaan adviseren.
Oke ik dacht al :D. Je zal niet de eerste zijn namelijk :X.
pi_120962794
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 17:05 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Oke ik dacht al :D. Je zal niet de eerste zijn namelijk :X.
Mijn budget is ruim toereikend als ik delen zelf doe. Als ik alles uitbesteed kom ik een paar mille tekort.
pi_120963278
Dat van die CV is ook een kwestie van handigheid en ervaring. Met de moderne koppel- en perstechnieken, kan je in kruipruimtes heel veel en heel makkelijk met slangen en perskoppelingen werken. Mooi buisje omhoog en aankoppelen aan d eradiator.

22 mm buizen in het zicht wordt al lastiger; die moet je mooi kunnen buigen, anders wordt 't een gek gezicht met scheve en kromme buizen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_120963555
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 17:18 schreef blomke het volgende:
Dat van die CV is ook een kwestie van handigheid en ervaring. Met de moderne koppel- en perstechnieken, kan je in kruipruimtes heel veel en heel makkelijk met slangen en perskoppelingen werken. Mooi buisje omhoog en aankoppelen aan d eradiator.

22 mm buizen in het zicht wordt al lastiger; die moet je mooi kunnen buigen, anders wordt 't een gek gezicht met scheve en kromme buizen.
Als je het ff netjes op een stukje karton uittekent is het toch niet zo'n punt? Uit de losse hand wordt het in ieder geval niets.
pi_120963605
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 17:24 schreef CafeRoker het volgende:

Als je het ff netjes op een stukje karton uittekent is het toch niet zo'n punt? Uit de losse hand wordt het in ieder geval niets.
Bedankt voor de goede tip!
  zondag 30 december 2012 @ 17:35:23 #23
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_120964115
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 17:24 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Dan wel zorgen dat je een fatsoenlijk buigblok regelt. Niet zo'n hobbybob ding met als resultaat idioor grote bochten,
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_120964541
In de woonkamer moet de boel in het cement komen te liggen. Daar heb ik dus geen last van buizen buigen en dergelijke. Misschien gaan we voor vloerverwarming als hoofdverwarming.
De andere kamers mogen best buizen hebben lopen langs de muur.
  zondag 30 december 2012 @ 19:17:57 #25
240100 ATan
Listige code is lastig lezen
pi_120969011
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 17:18 schreef blomke het volgende:
Gelukkig is het materiaal niet duur, je mag het best een paar keer fout buigen. Je leert al snel eerst te weinig af te snijden met de buizensnijder, dan precies af te tekenen tegen de koppeling (meten hoeveel de koppeling in gaat), daarna het buisstukje precies aftekenen met een cdmarkerstift en op maat snijden. Het enige prijzige is het 22mm buigijzer, die kan je op marktplaats kopen, maar dan moet je zelf even aftekenen op het buigijzer waar de 45 graden precies is, want dat is na jaren van gebruik niet meer accuraat weergegeven op het relief. Of de bocht 45 graden is kan je natuurlijk meten aan de hand van de hoek van een kamerdeur. Tevens zou ik bij het buigen van de buizen een dik boek op de grond leggen en daar het buigijzer op te zetten, zodat je de vloer niet kapot maakt.

[ Bericht 0% gewijzigd door ATan op 30-12-2012 19:42:31 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')