Niet best. Vooruit gaat prima, maar zodra het achteruit moet koppel ik 'm net zo lief afquote:
Je moet de andere kant op sturen dan waar je heen wil toch? Bovendien ook hele kleine stuurbewegingen maken. Best lastig vind ik, krijg je niet onder de knie als je 1 keer per jaar of nog minder met een aanhanger rijdt.quote:Op zondag 6 januari 2013 11:35 schreef Pap89 het volgende:
Hoe kan achteruit nou "moeilijk" zijn, gewoon 1-2x doen, lukt het dan nog niet?
Dan ontbreekt er een hoop aan je inzicht en logisch denken.
Tja, niet iedereen is geboren met het stuur in de handen. Ik heb het ook moeten leren.quote:Op zondag 6 januari 2013 11:35 schreef Pap89 het volgende:
Hoe kan achteruit nou "moeilijk" zijn, gewoon 1-2x doen, lukt het dan nog niet?
Dan ontbreekt er een hoop aan je inzicht en logisch denken.
Herkenbaar, ik zie ze ook altijd voorbij vliegen. Vooral caravans met de zomer. Alleen vergeten ze dat die kleine bandjes niet berekend zijn op dergelijke snelheden. Dan is het wachten op een klapbandje.quote:Op zondag 6 januari 2013 11:58 schreef Janneke141 het volgende:
Zelfs vooruit rijden is voor sommige mensen nog wel een uitdaging met een aanhanger hoor. Die 'vergeten' even dat ze toch echt langer nodig hebben om een kruispunt over te steken. Of dan rij je op de snelweg met 120 en word je ingehaald door een caravan.
Tip als je recht achteruit moet. kijk in de spiegels hoeveel aanhanger je ziet en stuur daar waar je steeds meer aanhanger ziet, dus waar deze naartoe neigt. Zie je bijvoorbeeld je aanhanger meer in de linkerspiegel dan moet je ook je stuur naar links draaien.Zie je 'm meer in de rechterspiegel, stuur dan naar rechts. Kwart slagje hooguit.quote:Met achteruit rijden heb ik ook nooit zo'n moeite, ik kan dat alleen echt niet op mijn spiegels. Kijk altijd gewoon achterom.
Mooie gelegenheid om te oefenen, toch?quote:Vooruit denken is nog wel eens een issue. Ik ben al twee keer een boerenerf met een oprit van 200 meter opgereden om er daar achter te komen dat je geen plek hebt om te draaien
Vind ik knap, achteruit kijken bij een aanhanger, je kan er toch niet doorheen kijken?quote:Op zondag 6 januari 2013 11:58 schreef Janneke141 het volgende:
Met achteruit rijden heb ik ook nooit zo'n moeite, ik kan dat alleen echt niet op mijn spiegels. Kijk altijd gewoon achterom.
Reed laatst met een aanhanger achter een paar treuzels, was ik het zat reed ik op gegeven moment ook links iets van 140...quote:Op zondag 6 januari 2013 12:26 schreef Ridocar het volgende:
Herkenbaar, ik zie ze ook altijd voorbij vliegen. Vooral caravans met de zomer. Alleen vergeten ze dat die kleine bandjes niet berekend zijn op dergelijke snelheden. Dan is het wachten op een klapbandje.
Mijn caravan heeft denk ik betere banden dan mijn autoquote:Op zondag 6 januari 2013 12:26 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Herkenbaar, ik zie ze ook altijd voorbij vliegen. Vooral caravans met de zomer. Alleen vergeten ze dat die kleine bandjes niet berekend zijn op dergelijke snelheden. Dan is het wachten op een klapbandje.
Dat riep mijn pa jaren geleden al en dat snap ik eindelijk: Een klein bagagewagentje met korte dissel rijdt veel kuttiger achteruit dan een tandemasser en daarom zou het raar zijn dat je met B wel met zo'n klein kutding mag rijden, maar niet met een lang en vaak zwaarder geval.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:42 schreef Ridocar het volgende:
overigens snap ik niet waarom mensen een piepklein aanhangertje moeten hebben, zo'n ding zie je gewoon niet in je spiegels. Wmb kun je beter een grotere aanhanger hebben. Dan kun je er fatsoenlijk langs kijken, en die dingen scharen minder snel.
Opleggers zijn in dat opzicht heel makkelijk. Al staat 'ie haaks op de trekker, dan kun je 'm nog recht krijgen, achteruitrijdend. Dat komt door de enorme afstand tussen koppelschotel en as(sen).Het enige nadeel is het kopschot. Bij het maken van een bocht ben je het zicht volledig kwijt in je spiegels.
Nee, zonder gein. Die kleine bandjes zoals die onder een vouwwagentje zijn niet berekend op snelheden van 130, wat in Frankrijk gewoon mag. Je hebt in dat formaat wel speciale hogesnelheidsbanden, maar je moet er specifiek om vragen bij je bandenboer.quote:Op zondag 6 januari 2013 13:16 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Mijn caravan heeft denk ik betere banden dan mijn auto![]()
Het probleem is niet zozeer kans op een klapband, dat risico heeft meer met uitdroging te maken dan met snelheid, als wel het slingeren. Als een aanhanger eenmaal gaat slingeren en je rijdt 120 dan zijn de meeste mensen de sigaar.
Een schamelwagen. Dan moet je eerst de stuuras de juiste richting op sturen en dan de rest mee laten komen. je moet dan de hoeken van auto en aanhanger bij elkaar houden, dus de stuurhoek van de aanhanger en de trekhaak gelijk houden.quote:Op zondag 6 januari 2013 21:46 schreef junkiexp het volgende:
Geen probleem, ook achteuitrijden niet.
Heb je trouwens aanhangers voor auto's met 2 draaipunten?
Dus op de kogel en op de voorste wielen?
Dat vind ik wel een uitdaging om achteruit mee te rijden.
ja zeker die zijn erquote:Op zondag 6 januari 2013 21:46 schreef junkiexp het volgende:
Geen probleem, ook achteuitrijden niet.
Heb je trouwens aanhangers voor auto's met 2 draaipunten?
Dus op de kogel en op de voorste wielen?
Dat vind ik wel een uitdaging om achteruit mee te rijden.
Omdat die dingen goedkoper zijn en omdat je die makkelijker kwijt kan ergens. Liever wat meer moeite met rijden dan een groot ding dat je een paar keer per jaar gebruikt maar ondertussen nergens kwijt kan.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:42 schreef Ridocar het volgende:
overigens snap ik niet waarom mensen een piepklein aanhangertje moeten hebben, zo'n ding zie je gewoon niet in je spiegels. Wmb kun je beter een grotere aanhanger hebben. Dan kun je er fatsoenlijk langs kijken, en die dingen scharen minder snel.
Opleggers zijn in dat opzicht heel makkelijk. Al staat 'ie haaks op de trekker, dan kun je 'm nog recht krijgen, achteruitrijdend. Dat komt door de enorme afstand tussen koppelschotel en as(sen).Het enige nadeel is het kopschot. Bij het maken van een bocht ben je het zicht volledig kwijt in je spiegels.
Hele tekst: HIERquote:De regels vanaf 19 januari 2013
Een rijbewijs B volstaat zolang de caravan inclusief laadvermogen niet meer weegt dan
750 kg. Is uw caravan zwaarder en heeft uw caravan dus een eigen gele kentekenplaat, dan mag de maximaal toegestane massa (gewicht) van de caravan plus de maximaal toegestane massa van de auto, bij elkaar opgeteld niet meer dan 3500 kg zijn.
Let op: Het gaat om de maximaal toegestane massa's van de auto en de caravan zoals die op het kenteken staan!
quote:Op zondag 6 januari 2013 22:44 schreef cambriagmx het volgende:
Waarom ? Regels zijn nu nog soepeler ? Of zie ik wat over het hoofd ?
quote:Rijbewijscategorieën E
BE: in de categorie BE mag de toegestane maximum massa van de oplegger of aanhangwagen voortaan niet meer bedragen dan 3500 kg. Voor de oplegger of middenasaanhangwagen is hierop wel een uitzondering mogelijk. de toegestane maximum massa van de oplegger of middenasaanhangwagen mag meer zijn dan 3500 kg als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
• de toegestane maximumlast onder de koppeling van de oplegger of middenasaanhangwagen mag niet meer bedragen dan het verschil tussen de toegestane maximum massa van het trekkend motorrijtuig en de massa in rijklare toestand van het trekkend motorrijtuig.
• de toegestane maximum aslast dan wel de som van de toegestane maximum aslasten van de oplegger of middenasaanhangwagen mag niet meer bedragen dan 3500 kg.
• de toegestane maximum aslast van de oplegger of middenasaanhangwagen en de toegestane maximum massa van het trekkend motorrijtuig tezamen mag niet meer zijn dan 7000 kg.
Zie voor meer informatie en voorbeelden de factsheets voor rijbewijscategorie B. De geldigheidsduur van het rijbewijs is tien jaar.
er rijden meer BE trailers dan je in de gaten hebt denk ik.quote:Op zondag 6 januari 2013 22:49 schreef cambriagmx het volgende:
Ja maar een caravan of aanhanger van 3500 kilo rijd ik niet snel mee. Volgens mij niet veel mensen...
ik ben benieuwd.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 02:09 schreef T42 het volgende:
Ridocar ik rij met een biervat als aanhanger rond. Zal morge een foto plaatsen.
quote:En dan heb ik nog een aanhanger die niet achteruit kan technisch
Baas.quote:Op maandag 7 januari 2013 00:59 schreef Sounddragon het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Indien niet gekker als dit, krijg je mij niet aan het zweten
Je mag met B nog steeds geen aanhanger trekken waarvan de TMM hoger ligt dan de auto mag trekken. (Met E dus wel)quote:Op dinsdag 8 januari 2013 11:26 schreef Ridocar het volgende:
Als je je C haalt mag je een aanhanger tot 750 Kilo rijden. Daarboven moet je CE hebben. Punt.
Maar met B mag je tot 3500 Kilo TMM. En straks is de verhouding trekkend voertuig en aanhangwagen vrij. Als het aan mij lag zou ook met B de grens op 750 mogen, maar dan heb je een hoop automobilisten die opeens niet meer met hun karretje op weg mogen...
Neh, dat is 'klein spul' mijn (ex) collega, die was pas baasquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Die deed natuurlijk ook weinig zonder onze oogjes rondom, en de stuurman van de roller, maar toch..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
Dat mag officieel vast niet met die brommobielquote:Op dinsdag 8 januari 2013 17:37 schreef asfalthooligan het volgende:
Of het is dezelfde of een vergelijkende boot in franeker staat er al 2 jaar zo,n boot weg te kwijnen onafgebouwd
Ik heb gewoon soms een ongebruikelijke combi
En ja de brommobiel trekt het met gemak
er is al eens een renault espace mee getrokken en een kar met 750 kg aan gewicht
[ afbeelding ]
welke auto van 900 kg mag 3500 kg trekkenquote:Op woensdag 9 januari 2013 20:01 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Dat mag officieel vast niet met die brommobiel
Zelf alweer een poosje niet met aanhanger gereden (een gelede bus is nou éénmaal officieel geen bus + aanhanger), wel in bezit van BE en ik mag met de huidige auto 3500 KG trekken. Totaal combigewicht van 4400 KG dus
Skills zijn ok; achteruit rijden is een peuleschil.
Denkfoutjequote:Op woensdag 9 januari 2013 20:04 schreef densmee het volgende:
[..]
welke auto van 900 kg mag 3500 kg trekken
je rijdt een patro, landcruiser of landrover?quote:Op woensdag 9 januari 2013 20:05 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Denkfoutje [ afbeelding ]
Zie edit.
gewicht 1900 kgquote:Op woensdag 9 januari 2013 20:17 schreef daNpy het volgende:
X5, Touareg, F150, F1500, F350, Pajero etc
Patrol inderdaad.quote:Op woensdag 9 januari 2013 20:09 schreef densmee het volgende:
[..]
je rijdt een patro, landcruiser of landrover?
Variomaat en caravan klinkt inderdaad als een recept voor succesquote:Op maandag 29 juni 2015 17:32 schreef Barcaconia het volgende:
Inmiddels heb ik sinds half 2013 (mijn laatste reactie in dit topic) nog vele duizenden aanhangerkilometers gemaakt dus ik ben nu helemaal klaar voor de DAF aanhanger-achteruitrij-cross en dergelijke capriolen
Optie 2. Opbokken met al die elektronische hulpmiddelen aan/op auto's. Daar worden mensen alleen maar onkundiger van. En mensen zijn al zo onkundig op en rond de weg...quote:Op maandag 29 juni 2015 16:03 schreef Ridocar het volgende:
Dikke schop.
VW heeft een functie, Trailer Assist, dat het achteruitrijden een stuk makkelijker maakt. Wat denken jullie ervan? Handig of "Daar gaat weer een stukje rijvaardigheid naar een systeem"? Ik neig naar het laatste, maar voor de af-en-toe-rijders kan het handig zijn.
Eens. Straks zullen mensen gewoon al hun vaardigheden aan technologie hangen. Parkeersensoren worden al op die manier gebruikt, dus ik zie vast wel een keer een aanrijding gebeuren omdat een of andere dromer gewoon ongezien een rijstrook opschuift. "Maar mijn voertuigdetectie gaf niets aan"quote:Op dinsdag 30 juni 2015 00:25 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Optie 2. Opbokken met al die elektronische hulpmiddelen aan/op auto's. Daar worden mensen alleen maar onkundiger van. En mensen zijn al zo onkundig op en rond de weg...
Ik vermoed dat het systeem de hoek van de dissel meet, dan zou het in principe niet uitmaken of je er een kar van 4 tot 10 meter achter zet. Alleen schamel word dan wat tricky..quote:Op dinsdag 30 juni 2015 02:10 schreef Ridocar het volgende:
Ik ben trouwens benieuwd hoe het systeem met een heel klein aanhangertje, een grote caravan of zelfs een schamelwagen omgaat. Waarschijnlijk zijn dat soort wagens een stap te ver voor dat systeem, kun je alsnog zelf gaan prullen.
Had altijd gewoon 15" kleine vrachtwagenbanden onder de vouwwagen liggen. 130-140 zonder problemen.quote:Op zondag 6 januari 2013 21:35 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Nee, zonder gein. Die kleine bandjes zoals die onder een vouwwagentje zijn niet berekend op snelheden van 130, wat in Frankrijk gewoon mag. Je hebt in dat formaat wel speciale hogesnelheidsbanden, maar je moet er specifiek om vragen bij je bandenboer.
En misschien een open deur, maar in NL mag je al een tijdje 90 met een aanhanger.
Mijn Alpenkreuzer heeft ook grote bandjes, weegt niks, dus kan met gemak op 130 achter de auto, maar ik ben dan altijd op vakantie, en heb geen haast. dus ~90 is hard zat.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 09:06 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Had altijd gewoon 15" kleine vrachtwagenbanden onder de vouwwagen liggen. 130-140 zonder problemen.
Leuk systeem, maareh.... moest 'ie nu vooruit corrigeren en strekken?quote:Op dinsdag 30 juni 2015 08:46 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het systeem de hoek van de dissel meet, dan zou het in principe niet uitmaken of je er een kar van 4 tot 10 meter achter zet. Alleen schamel word dan wat tricky..
Edit:
Inderdaad de hoek van de dissel word gemeten
Dan vraag ik me weer af hoe dit systeem bij weinig/geen licht werkt, lijkt me wel grappig.
Bochtje is idd niet zo heel ingewikkeld, maar dit soort karretjes zijn ook niet heel moeilijk om te besturen. Als je iedereen een middagje geeft kan je met zo'n karretje naar achter sturen.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 11:22 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Leuk systeem, maareh.... moest 'ie nu vooruit corrigeren en strekken?
Ik bedoel, niet om mezelf op de schouder te kloppen maar op spiegels rij ik deze combi in één keer de bocht om. (en heel wat users hier ook)
Maakt op examen ook niet uit, als je de omgeving maar goed in de gaten blijft houden. Het bochtje zelf mag hartstikke lelijk zijn.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 17:24 schreef daNpy het volgende:
Boeiend of je een keer moet steken voor een bocht, je bent niet op examen
Als je dat na je examen niet oefent vind ik het best jammer als je dat nog steeds niet vloeiend kunt.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 17:24 schreef daNpy het volgende:
Boeiend of je een keer moet steken voor een bocht, je bent niet op examen
Dat is dan ook weer zo. Mensen laden die caravan dan gewoon helemaal vol alsof het een standaard tandemasser is.quote:Belangrijker is die lui die hun caravan of aanhanger niet fatsoenlijk kunnen laden én dit niet eens opmerken tijdens het rijden
Dan krijg je pas "leuk" slinger gedrag.
Dan kan je er alsnog wel mee rijden.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 23:48 schreef T42 het volgende:
heb 2 aanhangers waar je niet mee achteruit kunt rijden
1 technisch niet en de ander is zo klein dat als je hem ziet je al te laat bent.
Ik zag 'm staan, eerder in dit topic. Maar hoe zit die "triangel" dan aan de sleepkever vast?quote:Op dinsdag 30 juni 2015 23:48 schreef T42 het volgende:
heb 2 aanhangers waar je niet mee achteruit kunt rijden
1 technisch niet en de ander is zo klein dat als je hem ziet je al te laat bent.
Ik heb van mijn vader altijd geleerd op een vlakker stuk weg te trekken, ook al moet je daarvoor een stukje terug. En dan als je dreigt te gaan slippen, lekker de banden laten slippen.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 22:37 schreef Fer het volgende:
Waar ik mij wel aan erger, steeds kleinere koppelingen op auto's! Beetje achteruit een grasveld op en helling op en het stinkt alweer. En dan blijf ik onder 2000 toeren en max 1-2s slippen op de koppeling. Vroegere auto's hadden er nooit last van. Misschien heeft turbogat er ook mee te maken, een moderne ecodiesel komt onder de 1500 toeren niet weg.
De milieustraat en de camping, twee plekken waar je veel mensen kunt zien klungelen. Een keertje met mijn vrouw (toen nog vriendin) wat rommel wegrijden naar de milieustraat. Dus zij rijden (Ik heb daar nooit zin in) en prachtig om te zien hoe zij gewoon het karretje overal kan neerzetten waar het maar nodig was. Ik geef allang geen aanwijzingen meer, gewoon omdat het 1. dat gebaren zo stom staat en 2. ze het beter zelf kan doen. (En uiteraard mag ik de rommel over de rand kieperen) En dan om je heen kijken en zien hoe stoere huispappa's aan het prullen zijn.quote:Op woensdag 1 juli 2015 00:48 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik heb van mijn vader altijd geleerd op een vlakker stuk weg te trekken, ook al moet je daarvoor een stukje terug. En dan als je dreigt te gaan slippen, lekker de banden laten slippen.
Over campings gesproken, daar ooit zo gelachen. Flink stijl stukje (over de 10%) om boven te komen. Weg vol met grind (zoals men alle campingweggetjes in Frankrijk over het algemeen doet, lig je zo lekker open als je op je bek gaat), in een scherpte bocht (alleen een Fransoos kan dit bedenken met bovenaan caravanplaatsen), auto met caravan eerst terug laten zakken tot een vlakker stuk, daar liet pa hem scharen (zodat de koppeling eerst op kan komen en je daarna pas dat hele gewicht van je caravan krijgt), ondertussen wij naar boven om mensen tegen te houden, want pa zou niet stoppen en grind in je scheenbenen is niet lekker. Anita met rood pittig kapsel en 2 jengelende koters geloofde het allemaal wel en liep stug door. Pa komt naar boven, Anita+koters naar de zijkant (natuurlijk midden in de buitenbocht) en de voorbanden hielden in de bocht hun grip niet, dus dat begon te graven. Gewoon het gas erop houden, anders kom je nog nooit boven. Staat pa boven, komt Anita met 2 inmiddels bloedende koters verhaal halen over het grind dat ze tegen hun benen aan kregen en waarom hij niet even rustig deed en de koppeling liet slippen.![]()
We hadden nog gewaarschuwd.
Op een andere camping als 14 of 15 jarig jochie weggestuurd: "Want ik snapte er niets van." Echtpaar in een toen net nieuwe "4x4", meen dat het een X5 was, veel te grote caravan erachter op een camping. 2 Kids erbij. Waarschijnlijk geprobeerd om in 1x vanaf Nederland naar Zuid Frankrijk te rijden, want ze kwamen in het donker aan en waarschijnlijk ook de eerste keer met een caravan op pad. Laatste stukje naar hun plaats rijdt pa zich vast in een regengoot (zo'n halve buis die in de grond ligt met van die rijroosters erover). Niet met de auto, nee, hij kreeg het voor elkaar om met een wiel van de caravan erin te komen. Afkoppelen en mover erop, werkte niet (goh, dat zei ik al en toen moest ik alleen nog maar mijn mond houden). Auto weer aankoppelen, moeder die verkeerd tips staat te geven, pa die het in het donker toch echt beter kan zien in zijn dooie hoek. Ging met lekker geschreeuw. Caravan erop, zat niet goed op de kogel. Ik zeg dat. "Houd je mond nou eens." Nam maar wat afstand. Auto paar keer gas geven en ploenk, daar lag de caravan op zijn koppeling op de grond en stond de auto een flink stuk verder op het veldje. Of ik eraan gezeten had? "Nee, ik koppel alleen altijd de caravan van mijn ouders af en aan, dus ik weet inmiddels wel waar ik op moet letten. En er zit zo'n mooi palletje op de koppeling die uit moet komen als de kogel er goed in zit."![]()
Uiteindelijk kwam dat ding er met flink wat sjorren en veel koppeling op roken wel uit.
En die talloze keren dat mensen ruzie staan te maken omdat ze hem niet op zijn plek kregen. Goud.
Dat zag ik 2 weken terug gebeuren, net over de grens bij Venlo, dat stuk snelweg zonder vluchtstrook. Vrachtwagen ging inene in de remmen en gooide hem deels naar links, zien we een band langsrollen. En voor ons een hoop vonken van de bootaanhanger waar die vanaf kwam. En de auto die erbij hoorde en ervoor reed ging achteruit op een snelweg zonder vluchtstrook (!) terug naar het pechvak waar die ander hem in zette.quote:Op woensdag 1 juli 2015 00:49 schreef HighLander het volgende:
hmmm keertje op de snelweg een band verloren van de aanhanger, 150 meter voor de afslag die ik moest hebben... ook niet ideaal.
Ik kan het, ook bij bijvoorbeeld een bouwmarkt iemand die met 7 keer steken nog steeds geen meter achteruit gekomen is, nooit laten om er naar te gaan kijken en erbij te lachen. En meneer achter het stuur schreeuwen naar mevrouw die in de dode hoek staat en mevrouw terug schreeuwen dat meneer bijna een paaltje om rijdt... Heerlijk.quote:Op woensdag 1 juli 2015 01:43 schreef Ridocar het volgende:
En dan om je heen kijken en zien hoe stoere huispappa's aan het prullen zijn.
De meeste prutsers bij zo`n bouwmarkt hebben natuurlijk ook van die kleine skelter aanhangers van 1,5m / 2m lang, daar hoef je maar naar te wijzen en dan sta je al dwars als je achteruit rijd.quote:Op woensdag 1 juli 2015 10:47 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ik kan het, ook bij bijvoorbeeld een bouwmarkt iemand die met 7 keer steken nog steeds geen meter achteruit gekomen is, nooit laten om er naar te gaan kijken en erbij te lachen.
quote:Op dinsdag 30 juni 2015 18:01 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Als je dat na je examen niet oefent vind ik het best jammer logisch als je dat nog steeds niet vloeiend kunt.
Naja ik raakte de band niet zozeer kwijt, hij viel meer volledig uit elkaar.quote:Op woensdag 1 juli 2015 10:47 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dat zag ik 2 weken terug gebeuren, net over de grens bij Venlo, dat stuk snelweg zonder vluchtstrook. Vrachtwagen ging inene in de remmen en gooide hem deels naar links, zien we een band langsrollen. En voor ons een hoop vonken van de bootaanhanger waar die vanaf kwam. En de auto die erbij hoorde en ervoor reed ging achteruit op een snelweg zonder vluchtstrook (!) terug naar het pechvak waar die ander hem in zette.
Dit zijn vaak van die bouwmarkt leendingen... Maar inderdaad, met een langere aanhanger stuur je een stuk makkelijker weg, maar zelfs dan. Kom op, je kan toch wel iets.quote:Op woensdag 1 juli 2015 11:02 schreef bluemoon23 het volgende:
De meeste prutsers bij zo`n bouwmarkt hebben natuurlijk ook van die kleine skelter aanhangers van 1,5m / 2m lang, daar hoef je maar naar te wijzen en dan sta je al dwars als je achteruit rijd.
dat scharen is niet echt handig met alles wat meer dan 1 as heeft, de banden wringen dan zo hard dat ze gloeiend heet worden en van de velg afgetrokken wordenquote:Op woensdag 1 juli 2015 14:11 schreef Fer het volgende:
Ja op de camping, zo'n vrouw die ergens in een dode hoek, naast of achter de caravan staat, aanwijzingen te geven.
Maar om nog terug te komen op die koppeling, ik probeer dat ding echt te ontzien, in tegenstelling tot andere mensen. Maar je kan niet voorkomen dat je soms op een krappe helling met flinke dot gas op gang moet komen en dan stinkt het al snel.
Expres met wielspin doe ik niet meer, dan kickt de traction control erin en die laat ik liever aanstaan omdat anders de elektronische sper niet meedoet.
Lang geleden, nog zonder electronica nog een sper gesimuleerd. Gas, koppeling los, wielspin met 1 wiel en dan met links de rem intrappen, remt het spinnende wiel iets af en krijgt het andere wiel meer koppel.
Maar het zijn noodgrepen. Iets achteruit rollen tot beide willen goede grip hebben is het beste. Ook ietwat scharen scheelt met wegkomen.
De Clixtar. Een bekend voorbeeld, eigenlijk wel handig en duidelijk te zien hoever de maas van een BE-rijbewijs reikt als je meer dan 3,5 ton wilt rijden zonder "echte" aanhanger.quote:Op woensdag 1 juli 2015 20:22 schreef Dunnevandale het volgende:
http://www.veldhuizen.eu/(...)ar&catid=3&Itemid=26
Deze werd in dit topic al genoemd maar ik blijf het geniaal vinden,een auto met aanhanger die rijdt als een bus(je)![]()
Tsja, er is heel veel mogelijk, mijn bus met 6 meter aan laadruimte mag je ook legaal met een B rijden.quote:Op woensdag 1 juli 2015 20:22 schreef Dunnevandale het volgende:
http://www.veldhuizen.eu/(...)ar&catid=3&Itemid=26
Deze werd in dit topic al genoemd maar ik blijf het geniaal vinden,een auto met aanhanger die rijdt als een bus(je)![]()
quote:Op woensdag 1 juli 2015 21:21 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Tsja, er is heel veel mogelijk, mijn bus met 6 meter aan laadruimte mag je ook legaal met een B rijden.
Het is zelfs mogelijk om een combi met de bus te maken die 3500+750 kilogram weegt en een meter of 12/13 is aan totale lengte. Ook mag je die combi rijden zonder BE. En dan schuivel je over de weg met dus zo'n 4,5 ton en een woeste lengte...
En dan heb ik het nog eens over het feit dat er ook een schamelwagen achter past van een meter of 7 aan lengte, en dan mag je dus met BE een combi rijden die langer is dan sommige vrachtwagens....
Jammer trouwens dat die Clixtar FWD is, anders was het nog enigszins te doen voor de banden, zitten ook mooie bandjes voorop. 315/80/22,5
![]()
Ja ik vind het ook nog steeds heel bijzonder,heb wel gehoord dat de regels veranderd gaan worden.quote:Op woensdag 1 juli 2015 21:07 schreef Ridocar het volgende:
[..]
De Clixtar. Een bekend voorbeeld, eigenlijk wel handig en duidelijk te zien hoever de maas van een BE-rijbewijs reikt als je meer dan 3,5 ton wilt rijden zonder "echte" aanhanger.
Die zijn al veranderd. Vanaf 19 januari 2013 mogen mensen die hun BE-rijbewijs halen niet meer met alle typen BE-voertuigen rijden. (ik dacht dat de grens voor de aanhanger op 3500 was vastgesteld ipv onbeperkt)quote:Op woensdag 1 juli 2015 21:56 schreef Dunnevandale het volgende:
[..]
[..]
Ja ik vind het ook nog steeds heel bijzonder,heb wel gehoord dat de regels veranderd gaan worden.
Misschien ook wel terecht .
Heb je een link?quote:Op woensdag 1 juli 2015 21:21 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Het is zelfs mogelijk om een combi met de bus te maken die 3500+750 kilogram weegt en een meter of 12/13 is aan totale lengte. Ook mag je die combi rijden zonder BE. En dan schuivel je over de weg met dus zo'n 4,5 ton en een woeste lengte...
Renault Mascott , das een speciale versie van de Renault Master, zit een blok in met 156 pk.quote:Op donderdag 2 juli 2015 20:18 schreef Fer het volgende:
[..]
Heb je een link?
Ik zocht zoiets ooit voor een camper. Een extra meter achterop met laadruimte onder en boven een bed. Liefst met intrekbare as, om 120 te kunnen als je minder zwaar bent.
Ook leuk tot enkele jaren gelden mocht je een BE combi ook 120/130 in Belgie/Frankrijk. Gelukkig is dat nu 90 (voor combi's +3500kg)
Correct.quote:Op donderdag 2 juli 2015 20:02 schreef Ridocar het volgende:
(ik dacht dat de grens voor de aanhanger op 3500 was vastgesteld ipv onbeperkt)
En terechtquote:Op donderdag 2 juli 2015 20:02 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Die zijn al veranderd. Vanaf 19 januari 2013 mogen mensen die hun BE-rijbewijs halen niet meer met alle typen BE-voertuigen rijden. (ik dacht dat de grens voor de aanhanger op 3500 was vastgesteld ipv onbeperkt)
Voor mij dus de reden om hem voor die tijd te halen... Blijven namelijk, indien gunstiger, de oude regels van kracht.quote:
Het stomme is dat de regels voor een aanhanger met alleen B juist versoepeld zijn.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 19:41 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Voor mij dus de reden om hem voor die tijd te halen... Blijven namelijk, indien gunstiger, de oude regels van kracht.
Valt toch wel mee? Aanhanger mag nu zwaarder zijn dan de lege auto. Met gemiddelde autogewicht en trekgewicht tegenwoordig komt dit in de praktijk amper voor.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 21:38 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Het stomme is dat de regels voor een aanhanger met alleen B juist versoepeld zijn.
Veel auto's hebben toch wel een hoger trekgewicht als leeggewicht?quote:Op zaterdag 4 juli 2015 22:42 schreef Fer het volgende:
[..]
Valt toch wel mee? Aanhanger mag nu zwaarder zijn dan de lege auto. Met gemiddelde autogewicht en trekgewicht tegenwoordig komt dit in de praktijk amper voor.
200-300kg vaak niet veel hoger.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 22:54 schreef daNpy het volgende:
[..]
Veel auto's hebben toch wel een hoger trekgewicht als leeggewicht?
maar wel hogerquote:
Maar nog steeds blijft de grens van 3500 kg gehandhaafd.quote:
Dat dan weer wel. Dat vorige regeltje hing in elkaar van allerlei mitsen en maren. Het is nu meer aangepast naar de huidige technische maatstaven.quote:Op zaterdag 4 juli 2015 22:42 schreef Fer het volgende:
[..]
Valt toch wel mee? Aanhanger mag nu zwaarder zijn dan de lege auto. Met gemiddelde autogewicht en trekgewicht tegenwoordig komt dit in de praktijk amper voor.
Als je een aanhanger wilt huren?quote:Op zondag 5 juli 2015 05:52 schreef SebbeSwensje het volgende:
Pro-tip: Bij de Texaco kijken ze niet of je E achter B hebt.
Ja en dat is maar goed ookquote:Op zondag 5 juli 2015 03:33 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Maar nog steeds blijft de grens van 3500 kg gehandhaafd.
3500kg voor jan alleman en 7500kg na slechts een dagcursus + examen. Vind je dat niet zwaar genoeg. Het sowieso gek dat iemand die ooit BE gekregen heeft nu 12000kgmag rijden en iemand die nu een c1 haalt 7500kg.quote:Op zondag 5 juli 2015 05:46 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Maar dan vind ik het nog een raar gebeuren, zeker met het stukje B+. Ik zou liever zien dat B zonder bevoegdheden voor aanhanger is (fietsendrager uitgezonderd), B+ het huidige B, dus tot 3500kg totaal, en BE gewoon als vroeger, dat je qua aanhanger alleen technisch beperkt bent. Nu moet je in veel gevallen een C1E-rijbewijs hebben om met veel huidige BE-combi's mag rijden.
Je haalt wat dingen door de war. Met C1 mag je 7500 kg in 1 voertuig. Met BE mag je trekkend voertuig nog steeds max. 3500 kg zijn. In de oude regels kom je op max 20% schoteldruk en wat geschuif met gewicht aan zo'n 12000 kg maximaal treingewicht(reëel gezien), in de nieuwe hebben ze het beperkt dat je max. 3500 kg aanhanger mag trekken. Echter mag je ook daar schuiven met gewichten en een deel van je oplegger (of middenas aanhanger) gewicht bij de trekker rekenen, zo lang je dus die 7 ton niet over gaat (en de maximale lasten van je auto).quote:Op zondag 5 juli 2015 09:58 schreef Fer het volgende:
[..]
3500kg voor jan alleman en 7500kg na slechts een dagcursus + examen. Vind je dat niet zwaar genoeg. Het sowieso gek dat iemand die ooit BE gekregen heeft nu 12000kgmag rijden en iemand die nu een c1 haalt 7500kg.
Mja, C1 en C1E halen is ook niet gek duur, dan les je ook in een veredeld busje.quote:Op maandag 6 juli 2015 20:16 schreef Fer het volgende:
Blijft staan dat een BE examen veel simpeler is dan een C(1), dus dat het nu op 3500kg beperkt wordt is helemaal niet gek.
Het oude BE was nooit bedoeld om kleine vrachtwagentjes te besturen, meer een maas in de wet. Alhoewel het in de praktijk wel goed ging geloof ik, nooit gekke dingen gezien met een BE combi.
Als je code 95 (voor beroeps chauffeurs) erbij wilt is het duurder ¤1645quote:Basis Pakket;
Inclusief zelfstudiepakket C1
Inclusief 21 uur internet training
Inclusief theorie examens RV1L + R2C
Inclusief duo dag opleiding met aansluitend examen
Compleet slechts ¤ 999,-
quote:Basis Pakket beroepschauffer rijbewijs C1 met vakbekwaanheid code 95;
Inclusief zelfstudiepakket C1 beroepschauffeur
Inclusief 21 uur internet training
Inclusief theorie examens RV1 en V2C en V3C
Inclusief duo dag opleiding met aansluitend examen
Praktijkdag, laden en lossen en praktijktoets besloten terrein
Compleet slechts ¤ 1645,-
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |