abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121221900
Soms ontkom je er niet aan. Je gaat verhuizen, op vakantie, of je moet een auto op een trailer vervoeren. En dan heb je opeens een aanhanger achter je auto. Hoe is het dan gesteld met je skills? Deel hier je ervaringen, tips en trucs.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_121221947
Gewoon rijden, en bij achteruit rijden zorge dat je maar heel kleine stuurbewegingen maakt.
Bijna de helft van de km die ik maak zijn met aanhanger denk ik
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_121222244
Ik heb alleen maar B en mag maar beperkt met aanhanger rijden maar in het verleden is al gebleken dat ik de skills meer heb dan een ouwe vandaag die er nog gratis E achter B bij kreeg...

Let ook maar eens op huisvrouwen van 50 die met paardentrailer rijden... gewoon omdat het mag... :')
  zondag 6 januari 2013 @ 11:21:00 #4
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_121222269
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2013 11:02 schreef Ridocar het volgende:
Hoe is het dan gesteld met je skills?
Niet best. Vooruit gaat prima, maar zodra het achteruit moet koppel ik 'm net zo lief af :').
Maar goed, ik rij ook bijna nooit met zo'n ding. In 12,5 jaar rijbewijs misschien drie keer. Een dagje oefenen zou wellicht wonderen doen, maar ik heb zelf geen aanhanger in bezit.
Wat me dan wel weer prima afgaat is het moeten "missen" van de binnenspiegel, dankzij vele kilometers ervaring met gesloten bestelwagens.

Eerste ervaring met aanhanger was dan wel weer grappig, op weg naar Tsjechië met de sleurhut voor een midweekje vakantie zei m'n pa opeens "ik ben moe, rij jij maar een eindje." Natuurlijk net op een plek waar even later werkzaamheden plaatsvonden met versmalde rijstroken, slingerbochten en dergelijke ellende.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_121222455
Zolang ik niet achteruit ga, gaat het prima :D
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_121222533
Hoe kan achteruit nou "moeilijk" zijn, gewoon 1-2x doen, lukt het dan nog niet?
Dan ontbreekt er een hoop aan je inzicht en logisch denken.
pi_121222608
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 11:35 schreef Pap89 het volgende:
Hoe kan achteruit nou "moeilijk" zijn, gewoon 1-2x doen, lukt het dan nog niet?
Dan ontbreekt er een hoop aan je inzicht en logisch denken.
Je moet de andere kant op sturen dan waar je heen wil toch? Bovendien ook hele kleine stuurbewegingen maken. Best lastig vind ik, krijg je niet onder de knie als je 1 keer per jaar of nog minder met een aanhanger rijdt.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_121222722
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 11:35 schreef Pap89 het volgende:
Hoe kan achteruit nou "moeilijk" zijn, gewoon 1-2x doen, lukt het dan nog niet?
Dan ontbreekt er een hoop aan je inzicht en logisch denken.
Tja, niet iedereen is geboren met het stuur in de handen. Ik heb het ook moeten leren.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zondag 6 januari 2013 @ 11:49:22 #9
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_121222778
Ja, dat dus. Het zal best te doen zijn, maar als je eens in de vier jaar zo'n ding huurt om wat troep af te voeren schiet het niet zo op :+.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_121222821
Op de camping veel met skelter en kar gereden en ook veel achteruit gereden dus toen ik eenmaal een aanhangwagen achter de auto had ging het bijna vanzelf :P
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  zondag 6 januari 2013 @ 11:58:10 #11
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_121222958
Zelfs vooruit rijden is voor sommige mensen nog wel een uitdaging met een aanhanger hoor. Die 'vergeten' even dat ze toch echt langer nodig hebben om een kruispunt over te steken. Of dan rij je op de snelweg met 120 en word je ingehaald door een caravan.

Met achteruit rijden heb ik ook nooit zo'n moeite, ik kan dat alleen echt niet op mijn spiegels. Kijk altijd gewoon achterom.

Vooruit denken is nog wel eens een issue. Ik ben al twee keer een boerenerf met een oprit van 200 meter opgereden om er daar achter te komen dat je geen plek hebt om te draaien :')
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_121223691
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 11:58 schreef Janneke141 het volgende:
Zelfs vooruit rijden is voor sommige mensen nog wel een uitdaging met een aanhanger hoor. Die 'vergeten' even dat ze toch echt langer nodig hebben om een kruispunt over te steken. Of dan rij je op de snelweg met 120 en word je ingehaald door een caravan.
Herkenbaar, ik zie ze ook altijd voorbij vliegen. Vooral caravans met de zomer. Alleen vergeten ze dat die kleine bandjes niet berekend zijn op dergelijke snelheden. Dan is het wachten op een klapbandje.
quote:
Met achteruit rijden heb ik ook nooit zo'n moeite, ik kan dat alleen echt niet op mijn spiegels. Kijk altijd gewoon achterom.
Tip als je recht achteruit moet. kijk in de spiegels hoeveel aanhanger je ziet en stuur daar waar je steeds meer aanhanger ziet, dus waar deze naartoe neigt. Zie je bijvoorbeeld je aanhanger meer in de linkerspiegel dan moet je ook je stuur naar links draaien.Zie je 'm meer in de rechterspiegel, stuur dan naar rechts. Kwart slagje hooguit.
quote:
Vooruit denken is nog wel eens een issue. Ik ben al twee keer een boerenerf met een oprit van 200 meter opgereden om er daar achter te komen dat je geen plek hebt om te draaien :')
Mooie gelegenheid om te oefenen, toch? :P
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zondag 6 januari 2013 @ 12:52:27 #13
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_121224658
Zolang ik niet achteruit hoef te rijden gaat het me prima af met een aanhangwagen.

Ik moet meer oefenen met zo'n ding. Ik heb er nog maar twee keer mee gereden, en zat soms te stoeien welke kant ie dan uit moest. maar gelukkig ben ik niet de enigste :+
  FOK!fotograaf zondag 6 januari 2013 @ 13:00:47 #14
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_121224986
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 11:58 schreef Janneke141 het volgende:
Met achteruit rijden heb ik ook nooit zo'n moeite, ik kan dat alleen echt niet op mijn spiegels. Kijk altijd gewoon achterom.
Vind ik knap, achteruit kijken bij een aanhanger, je kan er toch niet doorheen kijken? :P

Ik heb zelf de afgelopen weken heel veel met kleine aanhangertjes achter een groot voertuig gereden, waar die dus echt achter verdwijnt en dan merk ik dat ik, zeker met indraaien, liever over links draai dan over rechts, puur en alleen omdat ik dan mijn kop uit het raam kan steken. Verder ben ik in die paar weken een stuk makkelijker geworden. Als ik dwars over de weg sta omdat ik een keer moet steken, rijd ik rustig naar binnen in plaats van dat ik haast ga maken. Men wacht maar 10 seconde langer. Verder trek ik hem als ie te scheef gaat gewoon even recht en ga dan weer door naar achter, is een stuk makkelijker.

quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2013 12:26 schreef Ridocar het volgende:
Herkenbaar, ik zie ze ook altijd voorbij vliegen. Vooral caravans met de zomer. Alleen vergeten ze dat die kleine bandjes niet berekend zijn op dergelijke snelheden. Dan is het wachten op een klapbandje.
Reed laatst met een aanhanger achter een paar treuzels, was ik het zat reed ik op gegeven moment ook links iets van 140... :P Kort stukje maar, dat ding is zo ongebalanceerd als de pest (aggregaat wagen enkel-assig) dus gaat lekker stuiteren bij de kleinste hobbel. Mijn vader reed altijd (en wellicht rijdt ie nog steeds) ook altijd wel door met de caravan. Ding was zwaarder uitgevoerd dan nodig (schokbrekers/vering, stabilisator, banden voor 2 ton bij iets dat max. 1400 mag wegen) en ik weet nog dat wij op gegeven moment op rijstrook 1 in Frankrijk, heuveltje op, terwijl op 2 en 3 vrachtwagens reden die flink in snelheid terug deden, door aan het klimmen waren met 125 a 130. Nu scheelt het dat wij nog nooit een slingerende/stuiterende caravan hebben gehad (althans, waar ik bij ben geweest). Aannemelijk door het beladen: Voor te zwaar, gaat er voor wat af naar de as of naar de auto, maar we gaan niet meer stapelen achter, verder staat alles van gewicht laag (voordeel van keukenblok+toiletblok op de as hebben).
Ach, ik kon als kind altijd wel lachen, ik kon met mijn pa samen een caravan helemaal op zijn plaats zetten (mits ruimte) met de auto eraan. Alhoewel ik vaak botste (en nog steeds wel bots) met mijn pa, qua karakter, ging dat altijd prima. Zelfde gold voor aankoppelen. Ik wist der halve ook als 14 en 15 jarige al prima waar je op moest letten bij het aankoppelen van een aanhanger danwel caravan. Stond ik dan zo nu en dan op een camping bij mensen die weer eens laat waren (mover eronder, maar niet kijken naar regengoten e.d., dus 1 as vast, auto ervoor, maar half erop, ik meldde dat, was gek, gas geven en plof, schoot toch los... :') Of zeggen dat mensen ergens niet door passen, mensen toch proberen, halverwege een draai stoppen en weer, met de Hollandse moeilijkheid, weer terug moeten. Hilarisch. _O-
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_121225542
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2013 12:26 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Herkenbaar, ik zie ze ook altijd voorbij vliegen. Vooral caravans met de zomer. Alleen vergeten ze dat die kleine bandjes niet berekend zijn op dergelijke snelheden. Dan is het wachten op een klapbandje.
Mijn caravan heeft denk ik betere banden dan mijn auto :)
Het probleem is niet zozeer kans op een klapband, dat risico heeft meer met uitdroging te maken dan met snelheid, als wel het slingeren. Als een aanhanger eenmaal gaat slingeren en je rijdt 120 dan zijn de meeste mensen de sigaar.
pi_121225698
Ontopic overigens:
Nergens last van, heb al jaren E achter B en rijd al sinds ik mijn rijbewijs heb regelmatig met de caravan en ook regelmatig met aanhangers. Achteruit is altijd weer even wennen, maar heb nog nooit hoeven afkoppelen gelukkig :)

Op de camping prak ik de caravan met de auto praktisch altijd op zijn plek, alhoewel je wel eens plekken hebt waar het echt schier onmogelijk is en dus niet lukt. Ik heb voor het aankoppelen ook geen hulp nodig over het algemeen, ik krijg de trekhaak in 99 van de 100 gevallen op een paar centimeter van de koppeling.
  zondag 6 januari 2013 @ 13:22:18 #17
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_121225733
Als je achteruit rijdt gewoon rustig corrigeren dan is het een eitje om recht te rijden, en gewoon de andere kant op sturen bij het draaien en zo.

Doe het 3 keer op een parkeerplaats en je kan het. Zou het alleen niet oefenen in een drukke straat of zo.
Mijn nieuwe ondertitel
pi_121226332
let ook op kogeldruk, bij een beetje auto moet die rond 75 kilo zijn, dus je moet hem nog net kunnen tillen als hij op de kogel ligt. te zwaar dan stuurt je auto te licht, je trekhaak raakt de grond bij een drempel oid, en bij een te lichte kogeldruk zwabbert je aanhanger alle kanten uit.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_121232438
overigens snap ik niet waarom mensen een piepklein aanhangertje moeten hebben, zo'n ding zie je gewoon niet in je spiegels. Wmb kun je beter een grotere aanhanger hebben. Dan kun je er fatsoenlijk langs kijken, en die dingen scharen minder snel.
Opleggers zijn in dat opzicht heel makkelijk. Al staat 'ie haaks op de trekker, dan kun je 'm nog recht krijgen, achteruitrijdend. Dat komt door de enorme afstand tussen koppelschotel en as(sen).Het enige nadeel is het kopschot. Bij het maken van een bocht ben je het zicht volledig kwijt in je spiegels.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  FOK!fotograaf zondag 6 januari 2013 @ 18:16:07 #20
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_121234004
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2013 17:42 schreef Ridocar het volgende:
overigens snap ik niet waarom mensen een piepklein aanhangertje moeten hebben, zo'n ding zie je gewoon niet in je spiegels. Wmb kun je beter een grotere aanhanger hebben. Dan kun je er fatsoenlijk langs kijken, en die dingen scharen minder snel.
Opleggers zijn in dat opzicht heel makkelijk. Al staat 'ie haaks op de trekker, dan kun je 'm nog recht krijgen, achteruitrijdend. Dat komt door de enorme afstand tussen koppelschotel en as(sen).Het enige nadeel is het kopschot. Bij het maken van een bocht ben je het zicht volledig kwijt in je spiegels.
Dat riep mijn pa jaren geleden al en dat snap ik eindelijk: Een klein bagagewagentje met korte dissel rijdt veel kuttiger achteruit dan een tandemasser en daarom zou het raar zijn dat je met B wel met zo'n klein kutding mag rijden, maar niet met een lang en vaak zwaarder geval.
Wat bij een vrachtwagen natuurlijk nog meespeelt is dat het draaipunt zich op de trekker bevindt, tussen de assen en niet, zoals bij een auto, erachter, waardoor je dat uitzwenken al niet hebt.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_121244433
Het niet kunnen achteruitrijden zit echt tussen de oren bij mensen.

Je moet niet na gaan denken welke kant je op moet sturen ... gewoon de kant waar je de aanhanger ''teveel'' ziet in je spiegels naartoe sturen. Als je daar op let kun je honderden meters recht achteruit rijden.

Bij bochtjes is het ook simpel ... zorgen dat de afstand van de as(sen) van de aanhanger tot de stoeprand gelijk blijft. Moeilijker is 't niet.
Dag iedereen.
pi_121245813
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 13:16 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Mijn caravan heeft denk ik betere banden dan mijn auto :)
Het probleem is niet zozeer kans op een klapband, dat risico heeft meer met uitdroging te maken dan met snelheid, als wel het slingeren. Als een aanhanger eenmaal gaat slingeren en je rijdt 120 dan zijn de meeste mensen de sigaar.
Nee, zonder gein. Die kleine bandjes zoals die onder een vouwwagentje zijn niet berekend op snelheden van 130, wat in Frankrijk gewoon mag. Je hebt in dat formaat wel speciale hogesnelheidsbanden, maar je moet er specifiek om vragen bij je bandenboer.

En misschien een open deur, maar in NL mag je al een tijdje 90 met een aanhanger.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_121246594
Geen probleem, ook achteuitrijden niet.
Heb je trouwens aanhangers voor auto's met 2 draaipunten?
Dus op de kogel en op de voorste wielen?

Dat vind ik wel een uitdaging om achteruit mee te rijden.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_121247844
quote:
2s.gif Op zondag 6 januari 2013 21:46 schreef junkiexp het volgende:
Geen probleem, ook achteuitrijden niet.
Heb je trouwens aanhangers voor auto's met 2 draaipunten?
Dus op de kogel en op de voorste wielen?

Dat vind ik wel een uitdaging om achteruit mee te rijden.
Een schamelwagen. Dan moet je eerst de stuuras de juiste richting op sturen en dan de rest mee laten komen. je moet dan de hoeken van auto en aanhanger bij elkaar houden, dus de stuurhoek van de aanhanger en de trekhaak gelijk houden.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_121248424
quote:
2s.gif Op zondag 6 januari 2013 21:46 schreef junkiexp het volgende:
Geen probleem, ook achteuitrijden niet.
Heb je trouwens aanhangers voor auto's met 2 draaipunten?
Dus op de kogel en op de voorste wielen?

Dat vind ik wel een uitdaging om achteruit mee te rijden.
ja zeker die zijn er

of als semie dieplader
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')