quote:
Op zondag 6 januari 2013 11:58 schreef Janneke141 het volgende:Met achteruit rijden heb ik ook nooit zo'n moeite, ik kan dat alleen echt niet op mijn spiegels. Kijk altijd gewoon achterom.
Vind ik knap, achteruit kijken bij een aanhanger, je kan er toch niet doorheen kijken?

Ik heb zelf de afgelopen weken heel veel met kleine aanhangertjes achter een groot voertuig gereden, waar die dus echt achter verdwijnt en dan merk ik dat ik, zeker met indraaien, liever over links draai dan over rechts, puur en alleen omdat ik dan mijn kop uit het raam kan steken. Verder ben ik in die paar weken een stuk makkelijker geworden. Als ik dwars over de weg sta omdat ik een keer moet steken, rijd ik rustig naar binnen in plaats van dat ik haast ga maken. Men wacht maar 10 seconde langer. Verder trek ik hem als ie te scheef gaat gewoon even recht en ga dan weer door naar achter, is een stuk makkelijker.
quote:
Op zondag 6 januari 2013 12:26 schreef Ridocar het volgende:Herkenbaar, ik zie ze ook altijd voorbij vliegen. Vooral caravans met de zomer. Alleen vergeten ze dat die kleine bandjes niet berekend zijn op dergelijke snelheden. Dan is het wachten op een klapbandje.
Reed laatst met een aanhanger achter een paar treuzels, was ik het zat reed ik op gegeven moment ook links iets van 140...

Kort stukje maar, dat ding is zo ongebalanceerd als de pest (aggregaat wagen enkel-assig) dus gaat lekker stuiteren bij de kleinste hobbel. Mijn vader reed altijd (en wellicht rijdt ie nog steeds) ook altijd wel door met de caravan. Ding was zwaarder uitgevoerd dan nodig (schokbrekers/vering, stabilisator, banden voor 2 ton bij iets dat max. 1400 mag wegen) en ik weet nog dat wij op gegeven moment op rijstrook 1 in Frankrijk, heuveltje op, terwijl op 2 en 3 vrachtwagens reden die flink in snelheid terug deden, door aan het klimmen waren met 125 a 130. Nu scheelt het dat wij nog nooit een slingerende/stuiterende caravan hebben gehad (althans, waar ik bij ben geweest). Aannemelijk door het beladen: Voor te zwaar, gaat er voor wat af naar de as of naar de auto, maar we gaan niet meer stapelen achter, verder staat alles van gewicht laag (voordeel van keukenblok+toiletblok op de as hebben).
Ach, ik kon als kind altijd wel lachen, ik kon met mijn pa samen een caravan helemaal op zijn plaats zetten (mits ruimte) met de auto eraan. Alhoewel ik vaak botste (en nog steeds wel bots) met mijn pa, qua karakter, ging dat altijd prima. Zelfde gold voor aankoppelen. Ik wist der halve ook als 14 en 15 jarige al prima waar je op moest letten bij het aankoppelen van een aanhanger danwel caravan. Stond ik dan zo nu en dan op een camping bij mensen die weer eens laat waren (mover eronder, maar niet kijken naar regengoten e.d., dus 1 as vast, auto ervoor, maar half erop, ik meldde dat, was gek, gas geven en plof, schoot toch los...

Of zeggen dat mensen ergens niet door passen, mensen toch proberen, halverwege een draai stoppen en weer, met de Hollandse moeilijkheid, weer terug moeten. Hilarisch.