Niet best. Vooruit gaat prima, maar zodra het achteruit moet koppel ik 'm net zo lief afquote:
Je moet de andere kant op sturen dan waar je heen wil toch? Bovendien ook hele kleine stuurbewegingen maken. Best lastig vind ik, krijg je niet onder de knie als je 1 keer per jaar of nog minder met een aanhanger rijdt.quote:Op zondag 6 januari 2013 11:35 schreef Pap89 het volgende:
Hoe kan achteruit nou "moeilijk" zijn, gewoon 1-2x doen, lukt het dan nog niet?
Dan ontbreekt er een hoop aan je inzicht en logisch denken.
Tja, niet iedereen is geboren met het stuur in de handen. Ik heb het ook moeten leren.quote:Op zondag 6 januari 2013 11:35 schreef Pap89 het volgende:
Hoe kan achteruit nou "moeilijk" zijn, gewoon 1-2x doen, lukt het dan nog niet?
Dan ontbreekt er een hoop aan je inzicht en logisch denken.
Herkenbaar, ik zie ze ook altijd voorbij vliegen. Vooral caravans met de zomer. Alleen vergeten ze dat die kleine bandjes niet berekend zijn op dergelijke snelheden. Dan is het wachten op een klapbandje.quote:Op zondag 6 januari 2013 11:58 schreef Janneke141 het volgende:
Zelfs vooruit rijden is voor sommige mensen nog wel een uitdaging met een aanhanger hoor. Die 'vergeten' even dat ze toch echt langer nodig hebben om een kruispunt over te steken. Of dan rij je op de snelweg met 120 en word je ingehaald door een caravan.
Tip als je recht achteruit moet. kijk in de spiegels hoeveel aanhanger je ziet en stuur daar waar je steeds meer aanhanger ziet, dus waar deze naartoe neigt. Zie je bijvoorbeeld je aanhanger meer in de linkerspiegel dan moet je ook je stuur naar links draaien.Zie je 'm meer in de rechterspiegel, stuur dan naar rechts. Kwart slagje hooguit.quote:Met achteruit rijden heb ik ook nooit zo'n moeite, ik kan dat alleen echt niet op mijn spiegels. Kijk altijd gewoon achterom.
Mooie gelegenheid om te oefenen, toch?quote:Vooruit denken is nog wel eens een issue. Ik ben al twee keer een boerenerf met een oprit van 200 meter opgereden om er daar achter te komen dat je geen plek hebt om te draaien
Vind ik knap, achteruit kijken bij een aanhanger, je kan er toch niet doorheen kijken?quote:Op zondag 6 januari 2013 11:58 schreef Janneke141 het volgende:
Met achteruit rijden heb ik ook nooit zo'n moeite, ik kan dat alleen echt niet op mijn spiegels. Kijk altijd gewoon achterom.
Reed laatst met een aanhanger achter een paar treuzels, was ik het zat reed ik op gegeven moment ook links iets van 140...quote:Op zondag 6 januari 2013 12:26 schreef Ridocar het volgende:
Herkenbaar, ik zie ze ook altijd voorbij vliegen. Vooral caravans met de zomer. Alleen vergeten ze dat die kleine bandjes niet berekend zijn op dergelijke snelheden. Dan is het wachten op een klapbandje.
Mijn caravan heeft denk ik betere banden dan mijn autoquote:Op zondag 6 januari 2013 12:26 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Herkenbaar, ik zie ze ook altijd voorbij vliegen. Vooral caravans met de zomer. Alleen vergeten ze dat die kleine bandjes niet berekend zijn op dergelijke snelheden. Dan is het wachten op een klapbandje.
Dat riep mijn pa jaren geleden al en dat snap ik eindelijk: Een klein bagagewagentje met korte dissel rijdt veel kuttiger achteruit dan een tandemasser en daarom zou het raar zijn dat je met B wel met zo'n klein kutding mag rijden, maar niet met een lang en vaak zwaarder geval.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:42 schreef Ridocar het volgende:
overigens snap ik niet waarom mensen een piepklein aanhangertje moeten hebben, zo'n ding zie je gewoon niet in je spiegels. Wmb kun je beter een grotere aanhanger hebben. Dan kun je er fatsoenlijk langs kijken, en die dingen scharen minder snel.
Opleggers zijn in dat opzicht heel makkelijk. Al staat 'ie haaks op de trekker, dan kun je 'm nog recht krijgen, achteruitrijdend. Dat komt door de enorme afstand tussen koppelschotel en as(sen).Het enige nadeel is het kopschot. Bij het maken van een bocht ben je het zicht volledig kwijt in je spiegels.
Nee, zonder gein. Die kleine bandjes zoals die onder een vouwwagentje zijn niet berekend op snelheden van 130, wat in Frankrijk gewoon mag. Je hebt in dat formaat wel speciale hogesnelheidsbanden, maar je moet er specifiek om vragen bij je bandenboer.quote:Op zondag 6 januari 2013 13:16 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Mijn caravan heeft denk ik betere banden dan mijn auto![]()
Het probleem is niet zozeer kans op een klapband, dat risico heeft meer met uitdroging te maken dan met snelheid, als wel het slingeren. Als een aanhanger eenmaal gaat slingeren en je rijdt 120 dan zijn de meeste mensen de sigaar.
Een schamelwagen. Dan moet je eerst de stuuras de juiste richting op sturen en dan de rest mee laten komen. je moet dan de hoeken van auto en aanhanger bij elkaar houden, dus de stuurhoek van de aanhanger en de trekhaak gelijk houden.quote:Op zondag 6 januari 2013 21:46 schreef junkiexp het volgende:
Geen probleem, ook achteuitrijden niet.
Heb je trouwens aanhangers voor auto's met 2 draaipunten?
Dus op de kogel en op de voorste wielen?
Dat vind ik wel een uitdaging om achteruit mee te rijden.
ja zeker die zijn erquote:Op zondag 6 januari 2013 21:46 schreef junkiexp het volgende:
Geen probleem, ook achteuitrijden niet.
Heb je trouwens aanhangers voor auto's met 2 draaipunten?
Dus op de kogel en op de voorste wielen?
Dat vind ik wel een uitdaging om achteruit mee te rijden.
Omdat die dingen goedkoper zijn en omdat je die makkelijker kwijt kan ergens. Liever wat meer moeite met rijden dan een groot ding dat je een paar keer per jaar gebruikt maar ondertussen nergens kwijt kan.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:42 schreef Ridocar het volgende:
overigens snap ik niet waarom mensen een piepklein aanhangertje moeten hebben, zo'n ding zie je gewoon niet in je spiegels. Wmb kun je beter een grotere aanhanger hebben. Dan kun je er fatsoenlijk langs kijken, en die dingen scharen minder snel.
Opleggers zijn in dat opzicht heel makkelijk. Al staat 'ie haaks op de trekker, dan kun je 'm nog recht krijgen, achteruitrijdend. Dat komt door de enorme afstand tussen koppelschotel en as(sen).Het enige nadeel is het kopschot. Bij het maken van een bocht ben je het zicht volledig kwijt in je spiegels.
Hele tekst: HIERquote:De regels vanaf 19 januari 2013
Een rijbewijs B volstaat zolang de caravan inclusief laadvermogen niet meer weegt dan
750 kg. Is uw caravan zwaarder en heeft uw caravan dus een eigen gele kentekenplaat, dan mag de maximaal toegestane massa (gewicht) van de caravan plus de maximaal toegestane massa van de auto, bij elkaar opgeteld niet meer dan 3500 kg zijn.
Let op: Het gaat om de maximaal toegestane massa's van de auto en de caravan zoals die op het kenteken staan!
quote:Op zondag 6 januari 2013 22:44 schreef cambriagmx het volgende:
Waarom ? Regels zijn nu nog soepeler ? Of zie ik wat over het hoofd ?
quote:Rijbewijscategorieën E
BE: in de categorie BE mag de toegestane maximum massa van de oplegger of aanhangwagen voortaan niet meer bedragen dan 3500 kg. Voor de oplegger of middenasaanhangwagen is hierop wel een uitzondering mogelijk. de toegestane maximum massa van de oplegger of middenasaanhangwagen mag meer zijn dan 3500 kg als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
• de toegestane maximumlast onder de koppeling van de oplegger of middenasaanhangwagen mag niet meer bedragen dan het verschil tussen de toegestane maximum massa van het trekkend motorrijtuig en de massa in rijklare toestand van het trekkend motorrijtuig.
• de toegestane maximum aslast dan wel de som van de toegestane maximum aslasten van de oplegger of middenasaanhangwagen mag niet meer bedragen dan 3500 kg.
• de toegestane maximum aslast van de oplegger of middenasaanhangwagen en de toegestane maximum massa van het trekkend motorrijtuig tezamen mag niet meer zijn dan 7000 kg.
Zie voor meer informatie en voorbeelden de factsheets voor rijbewijscategorie B. De geldigheidsduur van het rijbewijs is tien jaar.
er rijden meer BE trailers dan je in de gaten hebt denk ik.quote:Op zondag 6 januari 2013 22:49 schreef cambriagmx het volgende:
Ja maar een caravan of aanhanger van 3500 kilo rijd ik niet snel mee. Volgens mij niet veel mensen...
ik ben benieuwd.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 02:09 schreef T42 het volgende:
Ridocar ik rij met een biervat als aanhanger rond. Zal morge een foto plaatsen.
quote:En dan heb ik nog een aanhanger die niet achteruit kan technisch
Baas.quote:Op maandag 7 januari 2013 00:59 schreef Sounddragon het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Indien niet gekker als dit, krijg je mij niet aan het zweten
Je mag met B nog steeds geen aanhanger trekken waarvan de TMM hoger ligt dan de auto mag trekken. (Met E dus wel)quote:Op dinsdag 8 januari 2013 11:26 schreef Ridocar het volgende:
Als je je C haalt mag je een aanhanger tot 750 Kilo rijden. Daarboven moet je CE hebben. Punt.
Maar met B mag je tot 3500 Kilo TMM. En straks is de verhouding trekkend voertuig en aanhangwagen vrij. Als het aan mij lag zou ook met B de grens op 750 mogen, maar dan heb je een hoop automobilisten die opeens niet meer met hun karretje op weg mogen...
Neh, dat is 'klein spul' mijn (ex) collega, die was pas baasquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Die deed natuurlijk ook weinig zonder onze oogjes rondom, en de stuurman van de roller, maar toch..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
Dat mag officieel vast niet met die brommobielquote:Op dinsdag 8 januari 2013 17:37 schreef asfalthooligan het volgende:
Of het is dezelfde of een vergelijkende boot in franeker staat er al 2 jaar zo,n boot weg te kwijnen onafgebouwd
Ik heb gewoon soms een ongebruikelijke combi
En ja de brommobiel trekt het met gemak
er is al eens een renault espace mee getrokken en een kar met 750 kg aan gewicht
[ afbeelding ]
welke auto van 900 kg mag 3500 kg trekkenquote:Op woensdag 9 januari 2013 20:01 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Dat mag officieel vast niet met die brommobiel
Zelf alweer een poosje niet met aanhanger gereden (een gelede bus is nou éénmaal officieel geen bus + aanhanger), wel in bezit van BE en ik mag met de huidige auto 3500 KG trekken. Totaal combigewicht van 4400 KG dus
Skills zijn ok; achteruit rijden is een peuleschil.
Denkfoutjequote:Op woensdag 9 januari 2013 20:04 schreef densmee het volgende:
[..]
welke auto van 900 kg mag 3500 kg trekken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |