Ahja het was in Duitsland een wet.quote:Op vrijdag 28 december 2012 10:32 schreef BasEnAad het volgende:
Het is geen wet. Holocaustontkenning valt in Nederland onder discriminatie, heeft de Hoge Raad ooit uitgesproken.
Zo lang het voor enorm veel ophef zorgt lijkt het me niet de moeite waard.quote:Op vrijdag 28 december 2012 10:41 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Is een dergelijke wet te handhaven in de toekomst?
Beetje smakeloze vergelijking bij dit onderwerp.quote:Op vrijdag 28 december 2012 10:59 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Dus: laat de holocaust-ontkenners (de ratten) uit hun holen en spelonken komen om ze nu met tegenargumenten te confronteren.
Woorden halverwege een zin schrijven we in het Nederlands zonder hoofdletter.quote:
Hoe ik de woorden schrijf verandert niet heel veel hoe ik er over denk .quote:Op vrijdag 28 december 2012 11:31 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Woorden halverwege een zin schrijven we in het Nederlands zonder hoofdletter.
En juist in het woordje "waarheid" zit nou net het probleem: de overheid maakt die waarheid in dit geval, door te stellen dat er anders over praten niet mag. Dat neemt niet weg dat er wellicht mensen anders over denken, die moeten alleen hun mond houden. En wat mij betreft is dat erger dan je mening (hoe vreemd ook!) mogen uitspreken.
Hoe weet jij zo stellig dat het is gebeurd? Was je er zelf bij? Er zijn ook genoeg mensen die twijfelen aan de maanlanding. Of mensen die denken dat ene god dinosaurusbotjes heeft neergelegd om ons op een dwaalspoor te zetten. Feit is: je kan onmogelijk bewijzen dat iets in het verleden gebeurd is, en niet in scene is gezet. Daar zou de overheid zich niet mee moeten bemoeien.quote:Op vrijdag 28 december 2012 11:41 schreef GekkePoes het volgende:
... maar boos worden als je zegt dat het wél is gebeurd.
Wat er gebeurd is in het verre verleden laat ik me niet over uit. Maar als je gewoon ziet dat er duizenden foto's van zijn gemaakt. In die tijd hadden ze echt geen fotoshop waar je honderden massagraven kon nabootsen, mensen die in rijen stonden voor goederentreinen, en mensen die vel over been aan het werk zijn in die zogenaamde werkkampen. Alle foto's die gemaakt zijn door honderden mensen. En de gedachte die is gebleven van mensen die nog steeds denken dat er een mensenras superieur is. Maar dat is dan een mening. hoe ik erover denk.quote:Op vrijdag 28 december 2012 11:49 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hoe weet jij zo stellig dat het is gebeurd? Was je er zelf bij? Er zijn ook genoeg mensen die twijfelen aan de maanlanding. Of mensen die denken dat ene god dinosaurusbotjes heeft neergelegd om ons op een dwaalspoor te zetten. Feit is: je kan onmogelijk bewijzen dat iets in het verleden gebeurd is, en niet in scene is gezet. Daar zou de overheid zich niet mee moeten bemoeien.
Tsja, 't is heel simpel:quote:Op vrijdag 28 december 2012 12:07 schreef GekkePoes het volgende:
Het is pas echt jammer dat als ik nu iets met eigen ogen zou zien(andere situatie dan), dat anderen het een leugen noemen. Probeer dan je gelijk maar eens te krijgen.
Ja. precies, dat bedoel ik dusquote:Op vrijdag 28 december 2012 12:14 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Tsja, 't is heel simpel:
-Pietje: ik was er, en is is zus gegaan.
-Jantje: ik was er ook, maar het ging zo!
En nu?
Vrijheid van meningsuiting staat niet gelijk aan vrijheid op beledigen.quote:Op vrijdag 28 december 2012 10:36 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ahja het was in Duitsland een wet.
Nog steeds vreemd dat dat zwaarder weegt dan vrijheid van meningsuiting.
Goede posting, juist het gebrek aan tegengeluid zorgt voor vervuiling van de geschiedschrijving.quote:Op vrijdag 28 december 2012 10:59 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ik ben zelf absoluut geen holocaust-ontkenner. Het gaat er mij om om een juist anti-serum te hebben voor de toekomst om lieden met racistische ideeen te confronteren met de gevolgen. Om echter een juist vaccin te hebben is het soms nodig om licht besmet te raken, zodat er anti-stoffen worden gecreeerd. Dus: laat de holocaust-ontkenners (de ratten) uit hun holen en spelonken komen om ze nu met tegenargumenten te confronteren.
Is ontkennen of minimaliseren per definitie een belediging en wat jij als een belediging ervaart kan ik als niet beledigend.quote:Op vrijdag 28 december 2012 22:18 schreef DeParo het volgende:
[..]
Vrijheid van meningsuiting staat niet gelijk aan vrijheid op beledigen.
Ik heb dan ook niet op Mark Rutte gestemd. Een discussie is in algemene zin nooit een probleem, echter is de informatie voor handen en is er geen reden om er aan te twijfelen, daarnaast gaat de ontkenning vaak verder omdat er redenen worden gegeven waarom het aantal van zo'n zes miljoen dan is gebruikt. Het zou daarbij om een complot van Amerikanen of Joden gaan om zo andere landen weer te kunnen domineren. Het is geen oprechte twijfel, het is een misselijkmakende vorm van maatschappijkritiek die een bepaalde grens overschrijdt, het is lijnrecht staan tegenover de normen en waarden die onze samenleving kenmerkt en wanneer je daarmee mensen beledigd en/of/ aanvalt moeten daar grenzen aan worden gesteld dat is duidelijk.quote:Op vrijdag 28 december 2012 23:00 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Is ontkennen of minimaliseren per definitie een belediging en wat jij als een belediging ervaart kan ik als niet beledigend.
Marc Rutte pleitte er in 2009 al voor om met revisionisten in debat te gaan ipv ze te bestraffen.
Ik heb ooit op een ander forum (Stiwot) een debat gevoerd met King Arthur op Storm Front.quote:Op vrijdag 28 december 2012 23:03 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik heb dan ook niet op Mark Rutte gestemd. Een discussie is in algemene zin nooit een probleem, echter is de informatie voor handen en is er geen reden om er aan te twijfelen, daarnaast gaat de ontkenning vaak verder omdat er redenen worden gegeven waarom het aantal van zo'n zes miljoen dan is gebruikt. Het zou daarbij om een complot van Amerikanen of Joden gaan om zo andere landen weer te kunnen domineren. Het is geen oprechte twijfel, het is een misselijkmakende vorm van maatschappijkritiek die een bepaalde grens overschrijdt, het is lijnrecht staan tegenover de normen en waarden die onze samenleving kenmerkt en wanneer je daarmee mensen beledigd en/of/ aanvalt moeten daar grenzen aan worden gesteld dat is duidelijk.
Dat jij het al goed onderbouwde argumenten vindt noem ik al verwerpelijk. Ik heb op verschillende sites, in RL ben ik ze volgens mij niet tegen gekomen zover ik weet, wel degelijk discussies gehad. Het voornaamste is om zo iemand eerst te vragen waarom hij zo denkt, waar zijn twijfel is ontstaan, en als hij eerlijk antwoord geeft en/of/ als je wat dieper graaft kom je vaak al bij de dubieuze beweegredenen. Dat dat soort lui dan ook op Stormfront zitten zou jou al genoeg moeten kunnen zeggen, vraag je je dan niet af of ze daadwerkelijk twijfelen, of dat het meer met kritiek of standpunten op andere gronden te maken heeft anders ga je ook niet even op zo'n site vertoeven.quote:Op vrijdag 28 december 2012 23:11 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Ik heb ooit op een ander forum (Stiwot) een debat gevoerd met King Arthur op Storm Front.
Zeg maar Stiwot tegen SF
Ik merk aan de manier hoe je schrijft dat je daar nooit aan mee hebt gedaan.
Het was een goed, leerzame discussie waar de revisionisten met goed onderbouwde argumenten kwamen, kijk uiteindelijk eindigde het in een pad stelling maar het was niet misselijkmakend of iets dergelijks.
Ga eens in debat met ze, en vergis je niet, dat is geen appeltje / eitje ik weet nog goed dat een projectleider van Stiwot schreef, met HAVO geschiedenis red je het niet, hij had helaas gelijk.
Het ligt er aan waar de discussie over gaat maar de Stormfront-standpunten vallen uiteraard niet onder een gedoogbeleid. Voor de rest zie dus boven.quote:Overigens gaat het er niet om of het wel of niet is gebeurd het gaat er om of je het recht hebt er een discussie over te voeren.
Het waren geen SF standpunten, dat zou teveel eer zijn voor dat forum.quote:Op vrijdag 28 december 2012 23:23 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het ligt er aan waar de discussie over gaat maar de Stormfront-standpunten vallen uiteraard niet onder een gedoogbeleid. Voor de rest zie dus boven.
Ik heb inderdaad niet deelgenomen aan die ontzettend bekende en wijdverspreide discussie ergens op het internet nee dat klopt,quote:Op vrijdag 28 december 2012 23:32 schreef Buster24 het volgende:
Het was forum tegen forum en ik maakte daar deel van uit.
Ik merk dat je die discussie niet gelezen hebt en er niet aan deel hebt genomen.
Zoals ik al schreef, Stiwot is een forum met zeer veel kennis in huis, zelf heb ik werkelijk ieder kamp tussen Westerbork en Kroatië (Jasenovac) bezocht dus heb redelijk wat kennis in huis en toch konden we links of rechtsom niet "winnen" van de revisionisten (hoe spijtig ook)
Als je ziet hoe eenvoudig ze fotovervalsingen, vertaalfouten e.d. aan konden tonen denk ik dat er best eens kritisch gekeken mag worden naar de geschiedschrijving rond de holocaust.
Want gerespecteerde historische en noemenswaardige kenners hebben uiteraard een account op Stormfront? Je weet toch zelf wat voor lui daar blijven komen?quote:Het waren geen SF standpunten, dat zou teveel eer zijn voor dat forum.
Ze waren gepost op SF
Je mag het best doen maar ik vind het dom. Het is jouw leven, het staat je vrij, maar ik kan me op dit moment wel nuttigere taken bedenken om mee bezig te houden, die mensen willen niet van mening veranderen, ik hoop toch dat je begrijpt waar zo'n site voor staat.quote:Overigens reageert de Anne Frank stichting tegenwoordig ook op revisionisten dus waarom zouden wij, eenvoudige zielen, dat niet mogen.
In Nederland is er geen wet die dat verbiedt.quote:Op vrijdag 28 december 2012 23:11 schreef Buster24 het volgende:
Overigens gaat het er niet om of het wel of niet is gebeurd het gaat er om of je het recht hebt er een discussie over te voeren
In Nederland trad de rechtbank ook volgens mij pas bestraffend op toen de AEL spotprenten maakte over de Holocaust waarin ze het simpelweg ontkenden.quote:Op zaterdag 29 december 2012 00:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
In Nederland is er geen wet die dat verbied.
In andere landen waar er een holocaustwet is, weet ik niet hoe dat in de praktijk werkt.
Ik dacht dat in die landen dat een discussie niet verboden is en dat justitie niet achter elke scheet van een holocaustontkenner gaat hollen . Ze kunnen gewoon doorlullen op verjaardagsfeestjes en stammtischen ?
Wat lees je toch slecht, echt droevig.quote:Op vrijdag 28 december 2012 23:42 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad niet deelgenomen aan die ontzettend bekende en wijdverspreide discussie ergens op het internet nee dat klopt,![]()
, sorry zeg. Verder vraag ik me af in hoeverre jij echt een expert bent als je de bovenstaande onzin vol blijft houden.
Waar schrijf ik dat dan????quote:Op vrijdag 28 december 2012 23:42 schreef DeParo het volgende:
Want gerespecteerde historische en noemenswaardige kenners hebben uiteraard een account op Stormfront? Je weet toch zelf wat voor lui daar blijven komen?
Zucht.............................quote:Op vrijdag 28 december 2012 23:42 schreef DeParo het volgende:
Je mag het best doen maar ik vind het dom. Het is jouw leven, het staat je vrij, maar ik kan me op dit moment wel nuttigere taken bedenken om mee bezig te houden, die mensen willen niet van mening veranderen, ik hoop toch dat je begrijpt waar zo'n site voor staat.
Cole bedoel je.quote:Op vrijdag 28 december 2012 23:23 schreef DeParo het volgende:
Hoe dan ook had ik wel eens een interview gelezen met een bekende Holocaustontkenner. Die man vond dat hij sterke argumenten en vragen had die de experts in zijn ogen niet konden beantwoorden. Zo vreemd was dat niet altijd want hij liet zich rondleiden door Auschwitz bijvoorbeeld om zijn gids te vragen waarom de muren van de gaskamer wel of niet een bepaalde kleur hadden door het gebruik van Zyklon B. Die gids was geen chemicus, dus of hij nu wel of niet het goede antwoord gaf, zo sterk was dat dus helemaal niet, integendeel zelfs, het was gewoon pure onzin.
Volgens mij heeft de gaskamer van Auschwitz ook een rol gespeeld in het Zundel proces en was de "deskundige" Fred A. Leuchter.quote:
De wet (in Duitsland) ziet toe op publicaties en redevoeringen m.b.t de holocaust ontkenning. De reden hiervoor is vrij pragmatisch: deze komen altijd vanuit de rechts-extremistische hoek en zijn bedoeld om de daden van het Duitse Rijk te bagatelliseren, het Joodse volk te kleineren en gelijktijdig rechts-extremistisch gedachtegoed te verspreiden. Niet om een maatschappelijk of wetenschappelijk debat te voeren. Veelal wordt het in een pseudo-wetenschappelijk sausje gegoten en worden er een aantal forse beledigingen richting allerlei bekende en minder bekende Joden wordt geuit. In Duitsland mogen om dezelfde reden wel meer dingen niet m.b.t Nazi verheerlijking puur om te zorgen dat de nazi subcultuur geen houvast heeft. Als je een keer in privé sfeer twijfelt aan de holocaust hoef je niet de komende 20 jaar door te brengen in een cel.quote:Op zaterdag 29 december 2012 00:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
In Nederland is er geen wet die dat verbiedt.
In andere landen waar er een holocaustwet is, weet ik niet hoe dat in de praktijk werkt.
Ik dacht dat in die landen dat een discussie niet verboden is en dat justitie niet achter elke scheet van een holocaustontkenner gaat hollen . Ze kunnen gewoon doorlullen op verjaardagsfeestjes en aan de stammtischen ?
Klopt ja. Knap staaltje prutswerk.quote:Op zaterdag 29 december 2012 00:22 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Volgens mij heeft de gaskamer van Auschwitz ook een rol gespeeld in het Zundel proces en was de "deskundige" Fred A. Leuchter.
Die naam klinkt bekendquote:
Dat suggereer je in ieder geval wel, maar inderdaad dat maakt je geen expert, verder geef je slechts antwoord op een klein stukje van mijn post.quote:Op zaterdag 29 december 2012 00:17 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Wat lees je toch slecht, echt droevig.
Ik schrijf nergens dat ik een expert bent. zucht........lezen, lees eens wat je forumgenoten schrijven!!!
Kennis in huis hebben maakt je geen expert.
Geef een link zou ik zeggen in plaats van dit eromheen gedraai.quote:Waar schrijf ik dat dan????
Niemand van Stiwot had een account op SF Stiwot postte op Stiwot en SF (King Arthur) postte op SF dus dat ging met enige vertraging .
Maar goed als je niet de moeite neemt die discussie op te zoeken en na te lezen VOOR je een oordeel geeft weet je dat niet.
Ik vraag me al een tijdje af waarom je de hele tijd een discussie aanhaalt waar ik niet eens aan heb deelgenomen?quote:Zucht.............................
En wederom lees je slecht het was niet mijn discussie maar een FORUM discussie.
Geen probleem.quote:Fijn dat ik met mijn leven mag doen wat ik wil, bedankt, echt tof van je.
Als je weet waar ze voor staan ga je die idiote discussie niet eens aan, dan had je al geweten dat je ze bijna toch niet kan overtuigen, zij worden niet gedreven door daadwerkelijke kritiek op hoe over de Holocaust wordt gedacht maar ze hebben onder meer andere politieke overtuigingen wat de leidraad vormt voor hun mening.quote:Goh zou ik niet weten waar SF voor staat? Denk je echt dat ik dat niet weet?
Je mist echt mensenkennis, sorry, en dan druk ik me voorzichtig uit.
Onzin, ik stel dat het dom is om met SF een discussie aan te willen gaan, de conclusie die jij er uit trekt vind ik ook niet zo heel snugger. Je verwijst nu al tig keer naar een discussie waarvan ik maar moet aannemen dat die daadwerkelijk heeft plaatsgevonden haha.quote:Ik stop weer met je, je leest slecht, vult dingen in, doet weer net of JIJ de enige bent met verstand van zaken.
Volgens mij reageerde jij eerst op mij en niet andersom.quote:Nu weet ik weer waarom ik je negeerde, je werkt me op mijn zenuwen.
Op de meeste fora kan je iemand onder de negeer knop zetten, ik ga kijken of dat bij jou ook kan.
Ik vind je fotoverslagen zeer interessant maar vergeet niet dat je daarmee nog geen expert bent op dit gebied. Ik kijk uit naar je volgende verslag.quote:Pffffffffffffff ik ga weer bezig met belangrijke zaken, mijn fotoverslag over kamp Ravensbrück afmaken
(bezocht ik afgelopen zomer ) en mijn reis naar het concentratiekamp Drancy voorbereiden (bezoek ik in februari)
Dat is ook de reden dat we het debat wel aan moeten gaan.quote:Op zaterdag 29 december 2012 00:53 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Klopt ja. Knap staaltje prutswerk.
Helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 29 december 2012 07:02 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Dat is ook de reden dat we het debat wel aan moeten gaan.
Leuchter werd ontmaskert tijdens het Zundelproces maar op internet zwerven zijn rapporten (onderzoeken) nog steeds.
Jaren lang is er uit een gevoel van politieke correctheid nooit gereageerd op revisionisten en stonden
"wij" langs de zijlijn te kijken hoe "zij" het internet kaapten.
Ik schrik iedere keer weer als ik ga googelen hoeveel pseudowetenschappelijke sites ik tegenkom
met revisionistisch gedachtegoed, die sites zien er goed verzorgd uit, eenvoudig leesbaar en soms moet je echt goed lezen voor je in de gaten hebt welke strekking ze hebben.
Door het te negeren los je niets op, de jeugd leest en een deel zal het oppikken als waarheid.
Daarom vind ik het zo goed dat er nu eindelijk WEL gereageerd wordt
http://www.platformeducatiewo2.nl/holocaustontkenning/
En dit initiatief (heeft ook in het blad Kijk gestaan) mag best worden uitgediept.
De holocaustontkenning is inderdaad makkelijk te weerleggen. Vandaar ook dat 99.5% (al dan niet meer) van de mensen ook gelooft dat deze heeft plaatsgevonden. Er bestaat geen serieus debat over. Dat is ook de insteek van het 'verbieden' van de ontkenning. Namelijk om de revisionisten geen publiek podium te geven aangezien revisionisten dit in de praktijk altijd misbruiken voor het trachten te creëren van oproer. In Duitsland zijn om dezelfde redenen ook herdenkingsbijeenkomsten van Nazi Iconen verboden evenals optredens van bepaalde rockbands.quote:Op zaterdag 29 december 2012 10:37 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Het is belangrijk dat nu alle revisionisten in een open arena worden uitgenodigd.
Want, internet hebben ze toch al voor een groot deel in handen. Ze vinden het prima dat Holocaustontkenning (nog) verboden is. Ze hebben hun platform op internet. Kijk ook bv eens op YouTube-commentaren op filmpjes van Nazipropagandafilmpjes, zoals Nazi-liederen, Hitlertoespraken, Wochenschau-uitzendingen etc. Straks zijn alle WOII-overlevenden overleden en dan zal het argument van "belediging" steeds moeilijker worden, omdat er geen directe slachtoffers zijn. Kun je als kleinkind van een nazi-slachtoffer nog slachtoffer genoemd worden. Ik denk het niet. En dan komen de revisionisten met hun troef: "Ons is altijd de mond gesnoerd", en dan zijn velen geinteresseerd in hun argumenten.
De holocaustontkennis-argumenten zijn makkelijk te weerleggen. Laat ze hun argumenten noemen en deze zullen stuk voor stuk worden ontzenuwd door tegen-argumenten. Nu kunnen we de tegenargumenten vastleggen met nu nog directe slachtoffers die het hebben meegemaakt. Straks niet meer.
Je hebt het over Duitsland, natuurlijk.quote:Op zaterdag 29 december 2012 11:08 schreef Ryon het volgende:
Duitse rechters (Nederlands trouwens ook) veroordeelden voor 1994 praktisch altijd als de ontkenning het oogmerk had van opruiing, haatzaaiing en vijandschap tegen het Joodse volk aan te wakkeren. Na 1994 werd een speciale bepaling van kracht die holocaustontkenning of nuancering strafbaar stelde. Dit met als oogpunt het beschermen van het politieke klimaat (Nazi gedachtegoed zo min mogelijk ruimte geven) en het beschermen van de openbare orde.
Nee, die hebben wij niet. Valt in Nederland al gewoon onder artikel 137c en e van het wetboek van strafrecht. Er is een initiatiefswetsvoorstel om het net als in Duitsland apart te verbieden. De vraag is alleen of dat wat toevoegt.quote:Op zaterdag 29 december 2012 11:16 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je hebt het over Duitsland, natuurlijk.
Ik weet van geen speciale bepaling in Nederland.
De vrijheid van meningsuiting is nergens ter wereld absoluut en zal dat ook nooit zijn. Dus hierbij is hij dan al op voorhand afgeschaft.quote:Op zaterdag 29 december 2012 11:23 schreef theunderdog het volgende:
Vrijheid van meningsuiting moet absoluut zijn, wanneer dat het niet is dan is er ook geen vrijheid van meningsuiting.
Je kan dus beter stellen, dat er nergens vrijheid van meningsuiting is.quote:Op zaterdag 29 december 2012 11:25 schreef Ryon het volgende:
[..]
De vrijheid van meningsuiting is nergens ter wereld absoluut en zal dat ook nooit zijn. Dus hierbij is hij dan al op voorhand afgeschaft.
In sommige landen wordt hij wat meer beperkt dan in andere landen ja. De VS kent met zijn First Amandment doctrine een ruimere VvM dan bijv de meeste Europese landen. Maar bepaalde uitingen (op het gebied van pornografie en seksualiteit) worden bijv in Europa weer minder beperkt of beter beschermd. Landen met een sterk maatschappelijk moraal (bijv de islamistische staten) zullen nog veel meer beperkingen kennen. Er zijn echter tal van rechtvaardigingsgronden te vinden waarom de VvM op een of andere wijze beperkt zou moeten worden en elke maatschappij is er vrij in om zelf te beslissen welke gronden zij om welke reden wel of niet van belang achten.quote:Op zaterdag 29 december 2012 11:27 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je kan dus beter stellen, dat er nergens vrijheid van meningsuiting is.
In bepaalde landen kun je beter en veiliger je mening geven, dan andere landen, dat dan weer wel.
Het ging mij erom, dat er geen *vrijheid van meningsuiting* bestaat, in geen enkel land.quote:Op zaterdag 29 december 2012 11:33 schreef Ryon het volgende:
[..]
In sommige landen wordt hij wat meer beperkt dan in andere landen ja. De VS kent met zijn First Amandment doctrine een ruimere VvM dan bijv de meeste Europese landen. Maar bepaalde uitingen (op het gebied van pornografie en seksualiteit) worden bijv in Europa weer minder beperkt of beter beschermd. Landen met een sterk maatschappelijk moraal (bijv de islamistische staten) zullen nog veel meer beperkingen kennen. Er zijn echter tal van rechtvaardigingsgronden te vinden waarom de VvM op een of andere wijze beperkt zou moeten worden en elke maatschappij is er vrij in om zelf te beslissen welke gronden zij om welke reden wel of niet van belang achten.
De holocaustontkenning speelt in Duitsland en haar buurlanden (en Israël ook) een belangrijkere rol dan in China. Terwijl zij daar ook niet vies zijn van het beperken van de VvM. De Armeense genocide is weer een big issue in veel Zuid-Europese landen en in Frankrijk. And so on.
Zo expliciet was die ontkenning in de cartoon helemaal niet.quote:Op zaterdag 29 december 2012 00:13 schreef DeParo het volgende:
[..]
In Nederland trad de rechtbank ook volgens mij pas bestraffend op toen de AEL spotprenten maakte over de Holocaust waarin ze het simpelweg ontkenden.
Nou, hij bestaat dus wel. Alleen is hij nergens absoluut. Dat wordt ook overal als wenselijk ervaren.quote:Op zaterdag 29 december 2012 11:36 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het ging mij erom, dat er geen *vrijheid van meningsuiting* bestaat, in geen enkel land.
Vrijheid van meningsuiting betekent namelijk, dat je vrij bent je mening te geven. Het is dus belachelijk dat je bepaalde dingen weer niet mag zeggen.
1: Ik snap goed waarom je niet in een Bioscoopzaal *brand, brand* mag roepen. Alleen wanneer dat niet meer mag, heb je dus ook geen vrijheid van meningsuiting.quote:Op zaterdag 29 december 2012 11:41 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nou, hij bestaat dus wel. Alleen is hij nergens absoluut. Dat wordt ook overal als wenselijk ervaren.
En zo belachelijk is het niet dat je bepaalde dingen niet mag zeggen. De uiting 'Brand! Brand!' in een verduisterde en volle bioscoopzaal mag bijvoorbeeld ook niet vanwege de gevolgen die deze uiting heeft (paniek, chaos en vertrapping). Zo zijn er talloze uitingen te bedenken die direct of indirect tot heel veel schade leiden. Denk bijv ook aan de verspreiding van kinderpornografie. Wat ook praktisch overal ter wereld verboden is. Net zoals haatzaaien of oproepen tot geweld.
Dat voorstel werd toch in 2011 afgewezen door de Tweede Kamer ?quote:Op zaterdag 29 december 2012 11:24 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nee, die hebben wij niet. Valt in Nederland al gewoon onder artikel 137c en e van het wetboek van strafrecht. Er is een initiatiefswetsvoorstel om het net als in Duitsland apart te verbieden. De vraag is alleen of dat wat toevoegt.
De PVV wil, zoals bekend, artikel 137c afschaffen. Wilders kennende zal hij dan een apart holocaust ontkenning verbod wel interessant vinden.
Er is wel degelijk vrijheid van meningsuiting. Alleen al het feit dat wij hier met elkaar kunnen discussiëren bewijst dat er in ieder geval tot op zekere hoogte de vrijheid bestaat. Natuurlijk is elk mens vrij om zijn eigen definitie aan het begrip vrijheid te geven of aan vrijheid van meningsuiting en op basis daarvan te betogen of die wel of niet bestaat. Maar dat discussieert lastig. Als men het heeft over 'vrijheid' en zeker 'vrijheid van meningsuiting' dan doelt men op een al reeds goed gedefinieerd begrip.quote:Op zaterdag 29 december 2012 11:45 schreef theunderdog het volgende:
[..]
1: Ik snap goed waarom je niet in een Bioscoopzaal *brand, brand* mag roepen. Alleen wanneer dat niet meer mag, heb je dus ook geen vrijheid van meningsuiting.
Ik zeg nergens, dat ik vind dat men alles maar moet kunnen roepen. Ik zeg alleen, dat wanneer dat niet mag mag is er ook geen vrijheid van meningsuiting.
2: Kinderpornografie verspreiden, valt niet meer onder een *mening*. Wanneer ik kinderpornografie ga verspreiden over het internet, is dat gewoon een daad.
*kinder*pornografie wordt gezien als een uiting, maar die uiting wordt duidelijk gemaakt in een daad.quote:Op zaterdag 29 december 2012 11:51 schreef Ryon het volgende:
[..]
Er is wel degelijk vrijheid van meningsuiting. Alleen al het feit dat wij hier met elkaar kunnen discussiëren bewijst dat er in ieder geval tot op zekere hoogte de vrijheid bestaat. Natuurlijk is elk mens vrij om zijn eigen definitie aan het begrip vrijheid te geven of aan vrijheid van meningsuiting en op basis daarvan te betogen of die wel of niet bestaat. Maar dat discussieert lastig. Als men het heeft over 'vrijheid' en zeker 'vrijheid van meningsuiting' dan doelt men op een al reeds goed gedefinieerd begrip.
Zie voor een aantal verschillende definities bijvoorbeeld ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijheid
Pornografie (dus ook kinderpornografie) wordt ook gezien als een uiting. Wel eentje die geen enkele bijdrage levert aan het maatschappelijk of politiek debat maar een uiting die enkel als bedoeling heeft om lust op te wekken. Om die reden wordt pornografie in de meeste landen nauwelijks tot helemaal niet beschermd door de VvM. Maar in Europa ligt dat net weer even wat anders.
Ah, ik had dat wetsvoorstel niet meer gevolgd. Dat het is afgeschoten is ook wel terecht, aangezien symboolwetgeving meer kost dan het oplevert.quote:Op zaterdag 29 december 2012 11:48 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat voorstel werd toch in 2011 afgewezen door de Tweede Kamer ?
http://www.bnr.nl/program(...)-ontkennen-holocaust
http://www.nu.nl/politiek(...)ennen-holocaust.html
Bekijk het eens nuchter. Het zal wel zijn dat mensen in besloten kring kankeren over allerlei groepen mensen, inclusief over Joden en roepen dat die miljoenenmoord nooit gebeurde cq een Joodse truc is. Dat kun je toch niet voorkomen.
Met het internet kun je een heleboel van waar ook ter wereld bekijken.
Maar dan moet je wel doelgericht op zoek zijn naar holocaustontkenningen.
Meestal komt dat niet uit Nederland
Wanneer hebben we in Nederland zelf nu te maken met een agitator die herhaaldelijk in het openbaar, mondeling, schriftelijk,virtueel zit te liegen dat het allemaal nooit is gebeurd?
Bijna nooit....
Nail the bastard op anti-semitisme . Zo niet.... ga de diskussie aan of leer er mee leven.
Niet te snel de vrijheden van meningsuiting inperken voor die enkele maf.
Ik snap wat je bedoelt. Maar handelingen zijn ook uitingen. Denk bijvoorbeeld aan het verbranden van een Bijbel of de Amerikaanse vlag. Symbolic Speech zoals de Amerikanen dat noemen. Verspreiden van pamfletten met afbeeldingen erop (komisch bedoeld of pornografisch) op de openbare weg of op het internet valt dus ook onder uitingen.quote:Op zaterdag 29 december 2012 11:55 schreef theunderdog het volgende:
[..]
*kinder*pornografie wordt gezien als een uiting, maar die uiting wordt duidelijk gemaakt in een daad.
Als ik kinderpornografie ga verspreiden, dan is dat geen mening meer. Omdat, ik het heb *verspreid*, iets verspreiden is een daad.
Nu kun je met allerlei manieren, gaan mierenneuken, maar ik denk dat je donders goed weet wat ik bedoel.
Tja, maar als je het op die manier bekijkt, kun je het in elkaar slaan van iemand ook zien als een uiting.quote:Op zaterdag 29 december 2012 12:00 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt. Maar handelingen zijn ook uitingen. Denk bijvoorbeeld aan het verbranden van een Bijbel of de Amerikaanse vlag. Symbolic Speech zoals de Amerikanen dat noemen. Verspreiden van pamfletten met afbeeldingen erop (komisch bedoeld of pornografisch) op de openbare weg of op het internet valt dus ook onder uitingen.
Interessant dat je dat aandraagt. In criminele organisaties wordt het toebrengen van lichamelijk leed (afsnijden van een vinger, in elkaar meppen van een persoon, publiek ten toon spreiden van een opgehangen persoon zoals in Mexico) veelal ook gebruikt om een boodschap uit te dragen. Vaak een waarschuwing dat mensen op hun tellen moeten passen. Je zou dat inderdaad als symbolic speech kunnen zien.quote:Op zaterdag 29 december 2012 12:02 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Tja, maar als je het op die manier bekijkt, kun je het in elkaar slaan van iemand ook zien als een uiting.
En waarom niet?quote:Op zaterdag 29 december 2012 12:11 schreef Ryon het volgende:
[..]
Interessant dat je dat aandraagt. In criminele organisaties wordt het toebrengen van lichamelijk leed (afsnijden van een vinger, in elkaar meppen van een persoon, publiek ten toon spreiden van een opgehangen persoon zoals in Mexico) veelal ook gebruikt om een boodschap uit te dragen. Vaak een waarschuwing dat mensen op hun tellen moeten passen. Je zou dat inderdaad als symbolic speech kunnen zien.
Echter zal deze uiting nooit beschermd worden door welk recht op VvM dan ook.
Dat klopt helemaal! Het toebrengen van schade is ook de beperkingsgrond waar de VvM veelal mee wordt beperkt. In Amerika is dat zelfs een hele belangrijke grens die je veel terug ziet komen in de jurisprudentie.quote:Op zaterdag 29 december 2012 12:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
En waarom niet?
Juist, omdat je mensen er ernstige schade mee aanbrengt. En dat doe je ook met kinderpornografie verspreiden.
Dat klopt niet helemaal. Een handeling kan zowel bestaan uit de uiting als wel uit de feitelijk handeling zelf. Het onderscheid wordt niet gemaakt waar men schade aan ondervindt. Bij verbranding van de Koran kan men zowel direct schade ondervinden aan de handeling (vernieling van eigendom) als wel aan de uiting die de verbrander ermee wil maken (een belediging van een populair geloof, dit met een oproer als gevolg). De uiting kan verboden worden omdat deze niet mogelijk is zonder de schadeveroorzakende handeling. De handeling kan ook weer verboden worden, omdat deze door sommige mensen niet los gezien kan worden van de uiting (ook het per ongeluk verbranden van een Koran kan opgevat worden als een belediging en wellicht om die reden strafbaar worden gesteld).quote:Dat is ook vaak het verschil tussen een mening en een daad. Met een mening kun je mensen kwetsen, maar met een daad kun je mensen ernstige schade toebrengen.
De belangrijkste rede dat kinderpornografie verspreiden/kijken enz niet mag, is omdat het inderdaad niet los gezien kan worden van de productie. Sterker nog, door het te kijken houdt je de productie in stand.quote:Op zaterdag 29 december 2012 13:27 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat klopt helemaal! Het toebrengen van schade is ook de beperkingsgrond waar de VvM veelal mee wordt beperkt. In Amerika is dat zelfs een hele belangrijke grens die je veel terug ziet komen in de jurisprudentie.
[..]
Dat klopt niet helemaal. Een handeling kan zowel bestaan uit de uiting als wel uit de feitelijk handeling zelf. Het onderscheid wordt niet gemaakt waar men schade aan ondervindt. Bij verbranding van de Koran kan men zowel direct schade ondervinden aan de handeling (vernieling van eigendom) als wel aan de uiting die de verbrander ermee wil maken (een belediging van een populair geloof, dit met een oproer als gevolg). De uiting kan verboden worden omdat deze niet mogelijk is zonder de schadeveroorzakende handeling. De handeling kan ook weer verboden worden, omdat deze door sommige mensen niet los gezien kan worden van de uiting (ook het per ongeluk verbranden van een Koran kan opgevat worden als een belediging en wellicht om die reden strafbaar worden gesteld).
Binnen het debat rondom kinderpornografie (en met name het slachtofferloze virtuele kinderpornografie) komt dit aspect ook om de hoek kijken. Kinderpornografie is in eerste instantie verboden omdat (a) de productie ervan schade veroorzaakt bij een kind en de uiting niet los gezien kan worden van de productie (b) de uiting ervan extreme walging oproept bij de gemiddelde Nederlander/Amerikaan. (A) is een beperkingsgrond op het gebied van schade, (B) verwijst naar een beperkingsgrond op basis van het moraal en op basis dat mensen er aanstoot aannemen. Interessanter wordt het als je virtuele kp erbij betrekt. Wat bijv in Amerika wel is toegestaan.
Dat ben ik het met je eens. Maar dat mensen ergens aanstoot aannemen of het walgelijk vinden is wel een van de redenen waarom een aantal zaken verboden zijn, of slechts beperkt (onder speciale omstandigheden) vertoond mogen worden. Sommige zaken worden gezien als zo walgelijk (poepseks) dat deze alleen goed afgeschermd (dus alleen voor mensen die daar echt behoefte aan hebben) te zien mogen zijn. Een gevaar bestaat echter dat de meerderheid van een land gaat bepalen wat wel en niet door de beugel kan. In een goedwerkende democratie zou men daar altijd voor moeten waken.quote:Op zaterdag 29 december 2012 13:31 schreef theunderdog het volgende:
[..]
De belangrijkste rede dat kinderpornografie verspreiden/kijken enz niet mag, is omdat het inderdaad niet los gezien kan worden van de productie. Sterker nog, door het te kijken houdt je de productie in stand.
Dat is dan ook een goede reden. Iets gaan verbieden, omdat veel mensen het walgelijk vinden, slaat dan weer helemaal nergens op.
Hoe kom je aan dat cijfer 99,5%?quote:Op zaterdag 29 december 2012 11:08 schreef Ryon het volgende:
[..]
De holocaustontkenning is inderdaad makkelijk te weerleggen. Vandaar ook dat 99.5% (al dan niet meer) van de mensen ook gelooft dat deze heeft plaatsgevonden..
Bron: The Jerusalem Postquote:according to polls one-third of Swedish young people doubt that the Holocaust occurred.
Uhm, de ontkenning werd gezien als belediging en dan neem ik aan binnen antisemitisme inderdaad, waar ontkenning van de Holocaust al vrij snel binnenvalt maar het was wel degelijk gericht op de ontkenning die zeer duidelijk door de AEL werd gebruikt.quote:Op zaterdag 29 december 2012 11:40 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zo expliciet was die ontkenning in de cartoon helemaal niet.
En de veroordeling was dat de rechter het als anti-semitisme zag, niet omdat het een holocaustontkenning zou zijn.
http://www.nu.nl/internet(...)nnodig-grievend.html
http://vorige.nrc.nl/mult(...)toon_AEL_246618a.jpg
Straks ook laat ze maar naar de film Shoa kijken. Ook beweer je dat het internet gekaapt zou zijn maar als ik ben het zelden tegen gekomen tenzij ik er direct naar zocht, dus dat valt wel mee, en heeft er misschien meer mee te maken naar welke sites je eigenlijk aan het zoeken bent.quote:Op zaterdag 29 december 2012 10:37 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Het is belangrijk dat nu alle revisionisten in een open arena worden uitgenodigd.
Want, internet hebben ze toch al voor een groot deel in handen. Ze vinden het prima dat Holocaustontkenning (nog) verboden is. Ze hebben hun platform op internet. Kijk ook bv eens op YouTube-commentaren op filmpjes van Nazipropagandafilmpjes, zoals Nazi-liederen, Hitlertoespraken, Wochenschau-uitzendingen etc. Straks zijn alle WOII-overlevenden overleden en dan zal het argument van "belediging" steeds moeilijker worden, omdat er geen directe slachtoffers zijn. Kun je als kleinkind van een nazi-slachtoffer nog slachtoffer genoemd worden. Ik denk het niet. En dan komen de revisionisten met hun troef: "Ons is altijd de mond gesnoerd", en dan zijn velen geinteresseerd in hun argumenten.
De holocaustontkennis-argumenten zijn makkelijk te weerleggen. Laat ze hun argumenten noemen en deze zullen stuk voor stuk worden ontzenuwd door tegen-argumenten. Nu kunnen we de tegenargumenten vastleggen met nu nog directe slachtoffers die het hebben meegemaakt. Straks niet meer.
Ik zal ter verduidelijking de uitspraak laten zien om te laten zien waarom ik gelijk heb.quote:Op zaterdag 29 december 2012 11:40 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zo expliciet was die ontkenning in de cartoon helemaal niet.
En de veroordeling was dat de rechter het als anti-semitisme zag, niet omdat het een holocaustontkenning zou zijn.
http://www.nu.nl/internet(...)nnodig-grievend.html
http://vorige.nrc.nl/mult(...)toon_AEL_246618a.jpg
De ontkenning was niet expliciet.. wel suggestief ( zegt het vonnis)quote:Op zaterdag 29 december 2012 18:59 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik zal ter verduidelijking de uitspraak laten zien om te laten zien waarom ik gelijk heb.
Het hof heeft de context waarin AEL de cartoon heeft geplaatst – namelijk het publiekelijk aan de orde stellen van een dubbele moraal die in het Westen zou bestaan ten aanzien van cartoons over moslims en cartoons over Joden - meegewogen in zijn oordeel. Daarbij is het van oordeel dat die bedoeling die de AEL met de cartoon had, ook voor derden eenvoudig kenbaar moet zijn. Dat was echter onvoldoende het geval. Het hof vindt verder de suggestie die spreekt uit de cartoon, namelijk dat de Holocaust op slinkse wijze zou worden verzonnen of overdreven, meer grievend dan voor dit beoogde doel gerechtvaardigd is. Dit had ook op een minder grievende wijze aan de orde kunnen worden gesteld, volgens het hof.
http://www.rechtspraak.nl(...)oon-houdt-stand.aspx
Ik zal het nog verder verduidelijken.quote:Op zaterdag 29 december 2012 19:10 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De ontkenning was niet expliciet.. wel suggestief ( zegt het vonnis)
Net zo vond ik beide heren ook niet expliciet joodse mannen .
Het hof zegt niet dat de ontkenning zelf bestraft wordt, maar de grievende wijze ervan.
Het is ook een juridisch monsterlijk geval als een holocaustontkenning dmv van dit anti-discriminatieartikel verboden zou zijn. Maak dan openlijk een holocaustwet, zoals in sommige buurlanden.
Dat is mij niet duidelijk . Ik lees dat niet in de gegeven tekstquote:Op zaterdag 29 december 2012 19:17 schreef DeParo het volgende:
Het hof acht het grievend omdat de Holocaust door de AEL wordt ontkend en dat is in strijd met het recht op vrije meningsuiting volgens het Europese Hof, het is niet slechts de grievende wijze van de ontkenning, het is dat de ontkenning per definitie al grievend genoeg is.
Het staat er toch vrij duidelijk. Hun zogenaamde doel hadden ze anders kenbaar kunnen maken, door gebruik te maken van ontkenning van de Holocaust, is het onnodig grievend.quote:Op zaterdag 29 december 2012 19:44 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat is mij niet duidelijk . Ik lees dat niet in de gegeven tekst
Dat zei ik toch.quote:Op zondag 30 december 2012 00:02 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het staat er toch vrij duidelijk. Hun zogenaamde doel hadden ze anders kenbaar kunnen maken, door gebruik te maken van ontkenning van de Holocaust, is het onnodig grievend.
Nogmaals nee, het is grievend omdat de Holocaust wordt ontkend, de ontkenning wordt dus wel degelijk bestraft want het doel van de spotprent was volgens de AEL niet ontkenning van de Holocaust. Het is niet de wijze waarop de Holocaust wordt ontkent die wordt bestraft, maar de wijze wat de AEL dan ook wilde doen, omdat ze de Holocaust hebben ontkend in die spotprent.quote:Op zondag 30 december 2012 02:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat zei ik toch.
Niet de ontkenning zelf wordt bestraft maar de WIJZE waarop.
Toch niet hoor.quote:Op zondag 30 december 2012 02:37 schreef DeParo het volgende:
[..]
Nogmaals nee, het is grievend omdat de Holocaust wordt ontkend, de ontkenning wordt dus wel degelijk bestraft want het doel van de spotprent was volgens de AEL niet ontkenning van de Holocaust. Het is niet de wijze waarop de Holocaust wordt ontkent die wordt bestraft, maar de wijze wat de AEL dan ook wilde doen, omdat ze de Holocaust hebben ontkend in die spotprent.
Het maakt me niet zoveel uit wat jij vindt, je kan zoveel met woordjes spelen als je zelf wil maar het gaat er hier om dat het hof uitspraak heeft gedaan dat het bagatelliseren en/of ontkennen van de Holocaust deze spotprent dusdanig grievend maken dat het bestraft dient te worden, dus het is wel degelijk het ontkennen en/of bagatelliseren wat hier wordt bestraft, dit is nogmaals waarom ik gelijk heb, dit heb ik twee keer onderbouwd met duidelijke bronnen mocht jij het daarmee nog steeds niet eens zijn hoop ik dat je bij deze voortaan bronnen gaat gebruiken.quote:Op zondag 30 december 2012 03:38 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Toch niet hoor.
De holocaustontkenning op zich wordt niet bestraft.
De cartoon is niet fris ..maar het was geen expliciete holocaustontkenning.
Je kunt ook de suggestie er in zien dat de heren de dodencijfers van de holocaust aan het opkrikken zijn
Verder waren zij ook al niet zulke duidelijk Joodse heren. En daarmee is het anti-semitisme ook niet zo helder.
Ik vind het een vonnis niet juist.
De holocaustontkenning was niet duidelijk... Wel de suggestie dat er cijfers gefaked zijn, maar niet alle cijfers.... werden verworpen. Het is bagatelliseren, dat wel... En dat kun je een gedeeltelijke ontkenning noemen.
Je kunt ook beweren... misschien was die bewering van gefakede cijfers maar een half miljoen...
Dus geen ontkenning dan . Hoeveel doden er ontkend worden is niet te zien in de tekening.
Jajaja.. wie er perse in wilt zien dat zowat alle doden ontkend worden .. ziet dat ook..
Dat is precies wat er mis is met je .quote:Op zondag 30 december 2012 04:04 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het maakt me niet zoveel uit wat jij vindt,
Het is juist dat de DeParo in deze wel gelijk heeft. Het Hof heeft nadrukkelijk aangegeven dat de holocaustontkenning als buitengewoon grievend wordt ervaren door de Joodse nabestaanden en dat de holocaustontkenning daarom is uitgezonderd van bescherming van 10 EVRM (vrijheid van meningsuiting in het verdrag).quote:Op zondag 30 december 2012 11:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat is precies wat er mis is met je .
De bronnen die je aanvoert geven je geen gelijk. Integendeel
Maar jij wilt vooral zien wat je wilt zien.
Was jij niet al eens permanent verbannen van Fok wegens die irritante diskussiehouding ?
Daar heb je een goed punt.quote:Op zondag 30 december 2012 11:45 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat jij, ik of de gedaagde/appellant van mening is dat er helemaal geen sprake is van een holocaust ontkenning of belediging van het Joodse ras is compleet niet relevant als de rechter daar anders over beslist.
Hoe kom je aan dat cijfer 99,5%?quote:Op zaterdag 29 december 2012 11:08 schreef Ryon het volgende:
[..]
De holocaustontkenning is inderdaad makkelijk te weerleggen. Vandaar ook dat 99.5% (al dan niet meer) van de mensen ook gelooft dat deze heeft plaatsgevonden..
Bron: The Jerusalem Postquote:according to polls one-third of Swedish young people doubt that the Holocaust occurred.
Zo lees ik het niet.quote:Op zondag 30 december 2012 11:45 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het is juist dat de DeParo in deze wel gelijk heeft. Het Hof heeft nadrukkelijk aangegeven dat de holocaustontkenning als buitengewoon grievend wordt ervaren door de Joodse nabestaanden en dat de holocaustontkenning daarom is uitgezonderd van bescherming van 10 EVRM (vrijheid van meningsuiting in het verdrag).
Nou, het voordeel van het gebruik maken van art 137c is dat in theorie niet elke ontkenning van de holocaust strafbaar is (zoals in Duitsland dat wel het geval is). Er moet een vermoeden van een beledigend karakter inzitten. Wat in theorie een puur wetenschappelijk werk over de holocaust gewoon toestaat. In de praktijk zijn dergelijke publicaties altijd gekoppeld aan antisemitisch gedachtegoed en hebben praktisch wel altijd het doel om te beledigen.quote:Op zondag 30 december 2012 12:09 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zo lees ik het niet.
Maar in dat geval wordt artikel 137 misbruikt voor het intolerante standpunt dat elke holocausterkenning beledigend is voor Joden. Dat elke ontkenning door velen als grievend wordt ervaren, kan ik me indenken. Ik vind het ook op zich grievend, maar dat is wat anders als beledigend.
Laten we niet te opgefokt doen en tolerant blijven. Zeker in Nederland, waar we publiekelijk nauwelijks last hebben van die engerds
Maar dan zijn we er toch ... wat ik al de hele tijd zei.quote:Op zondag 30 december 2012 12:24 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nou, het voordeel van het gebruik maken van art 137c is dat in theorie niet elke ontkenning van de holocaust strafbaar is (zoals in Duitsland dat wel het geval is). Er moet een vermoeden van een beledigend karakter inzitten. Wat in theorie een puur wetenschappelijk werk over de holocaust gewoon toestaat. In de praktijk zijn dergelijke publicaties altijd gekoppeld aan antisemitisch gedachtegoed en hebben praktisch wel altijd het doel om te beledigen.
Oke dan kan 1/3 van de Zweedse jeugd die niet in de Holocaust gelooft ook 1/2 of 1/5 zijnquote:Op zondag 30 december 2012 12:03 schreef Ryon het volgende:
Daar had ik overheen gelezen:
De 99.5% was een aanname
Het probleem is dat jij wilt wat je wilt zien, ik heb je tig keer uitgelegd waarom jouw interpretatie verkeerd is en hier expliciet het gebruik van Holocaustontkenning wordt bestraft, waarom dat er bij jou niet ingaat is verder niet mijn probleem. De bron toont jouw ongelijk, en mijn gelijk, lees het zo vaak als je kan maar iets anders is er niet in te zien en waarom ik ooit niet of wel gebanned geweest zou zijn gaat jou verder niet aan.quote:Op zondag 30 december 2012 11:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat is precies wat er mis is met je .
De bronnen die je aanvoert geven je geen gelijk. Integendeel
Maar jij wilt vooral zien wat je wilt zien.
Was jij niet al eens permanent verbannen van Fok wegens die irritante diskussiehouding ?
Snap je het echt niet, ontkenning wordt gestraft in deze straf maar dat betekent niet dat het altijd wordt gestraft, maar in deze zaak is het wel degelijk de ontkenning die wordt bestraft. Nederland heeft voor zover ik weet geen Holocaustwet, maar het hof in Arnhem beriep hier zich op de zaak dat deze spotprent Holocaustontkenning bevat afgaande op Europese uitspraken, dat is de reden dat zij tot deze strafmaat bepaalden en niet anders.quote:Op zondag 30 december 2012 12:50 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar dan zijn we er toch ... wat ik al de hele tijd zei.
De belediging, laster en discriminatie van Joden wordt bestraft. Niet de ontkenning zelf.
Dat vind ik wel terecht.
Een ontkenning zonder Joden te beledigen en te discrimineren is zeker denkbaar.
Iemand kan ook het bestaan van god ontkennen zonder iemand te beledigen en te discrimineren
Het hof in Arnhem heeft bepaald dat Holocaustontkenning niet onder de vrijheid van meningsuiting valt. Je kan draaien wat je wilt maar dat betekent dus in essentie al belediging. Ook al is het een zeer kleine referentie naar de zaak. Dat betekent dus dat Holocaustontkenning in deze dus wel degelijk is bestraft kennelijk.quote:Op zondag 30 december 2012 12:09 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zo lees ik het niet.
Maar in dat geval wordt artikel 137 misbruikt voor het intolerante standpunt dat elke holocausterkenning beledigend is voor Joden. Dat elke ontkenning door velen als grievend wordt ervaren, kan ik me indenken. Ik vind het ook op zich grievend, maar dat is wat anders als beledigend en Jodenhaat.
Laten we niet te opgefokt doen en tolerant blijven. Zeker in Nederland, waar we publiekelijk nauwelijks last hebben van die engerds
Alles wat iemand zegt is voor iemand anders op deze planeet wel een belediging. Dus ja eigenlijk wel.quote:Op vrijdag 28 december 2012 22:18 schreef DeParo het volgende:
[..]
Vrijheid van meningsuiting staat niet gelijk aan vrijheid op beledigen.
Is het dan strafbaar in Nederland ?quote:Op woensdag 2 januari 2013 12:36 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Stel dat de uitspraak:
De holocaust heeft nooit plaatsgevonden
strafbaar blijft.
Ik zou niet weten waarom dat gebeurt, jij doet de hele tijd alsof dat onafwendbaar is, ik zie daar geen enkele reden voor! Twijfelen we nog aan de moord op Caesar, Kruistochten, Piramides?quote:Op woensdag 2 januari 2013 12:36 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Stel dat de uitspraak:
strafbaar blijft.
Hoe zit het dan met de uitspraak:
Ik heb moeite te geloven dat de holocaust ooit heeft plaatsgevonden.
De bekende ik-boodschap, waarbij je in principe moeilijk wat tegenin kunt brengen.
En iets wat op een gegeven moment niet eens zo vreemd is, bij bv Chinezen of Indiërs die een paar jaar school krijgen om te leren hoe je moet lezen, schrijven en tapijten moet knopen, en waarbij hun ouders en grootouders ook niets anders hebben geleerd.
En waarbij WO II iets is van heel lang geleden, heel ver weg.
Wij in het westen vinden WO II (nog) heel bijzonder, maar dat zal mondiaal en in de toekomst steeds minder worden, en steeds meer "vermengd" met andere historische gebeurtenissen.
Dat denk ik niet maar in ieder geval binnen ons Westerse model wat als belediging kan worden opgevat uiteraard. Belediging moet je natuurlijk niet bepaald tolereren.quote:Op woensdag 2 januari 2013 07:43 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Alles wat iemand zegt is voor iemand anders op deze planeet wel een belediging. Dus ja eigenlijk wel.
Mmmmmmmmmmm is een grijs gebied, ook voor een rechter, met een beetje pech mag je hetquote:Op woensdag 2 januari 2013 12:36 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Goede comeback, zeg.quote:
Onzin regel die je daar verzint. "Het westerse model" wat jij aanhaalt is juist eentje van pluriformiteit en (of je het nou leuk vind of niet) omvat vele vele culturen die allemaal hun eigen claim of moraliteit en vaak ook nog de Waarheid (met een grote W) maken.quote:maar in ieder geval binnen ons Westerse model wat als belediging kan worden opgevat uiteraard. Belediging moet je natuurlijk niet bepaald tolereren.
Dank.quote:
Het staat bol van respect en tolerantie jegens elkaar en ontkenning van de Holocaust valt daar duidelijk niet onder, een Westers model heeft geen ruimte voor dat soort verwerpelijke zaken als Holocaustontkenning, lijkt me vrij duidelijk.quote:Onzin regel die je daar verzint. "Het westerse model" wat jij aanhaalt is juist eentje van pluriformiteit en (of je het nou leuk vind of niet) omvat vele vele culturen die allemaal hun eigen claim of moraliteit en vaak ook nog de Waarheid (met een grote W) maken.
Dat is het domste wat je kan doen, als er geen bepaalde grenzen zijn dan kan iedereen van alles roepen zonder er ook maar op tegengesproken te worden, men probeert daarmee de waarheid aan gruzelementen te gooien omdat het kan en omdat ze denken dat er iets mee te halen valt.quote:De enige manier om daar correct mee om te gaan is vrijheid van meningsuiting zonder limiet. Als het je niet bevalt wat iemand zegt dan luister je er niet naar en iemands recht om zijn arm te zwaaien stopt bij jouw neus. Verder heb je maar te accepteren dat mensen dingen roepen die jou beledigen. Of het nou een mening is over de kuisheid van je oma of over de morele onhoudbaarheid van het regime van het land van je ouders/grootouders.
Het is zeer goed te onderscheiden. Sterker nog, er wordt al gelet op smaad en beledigingen, en die worden al bestraft.quote:Het is uiteindelijk niet te onderscheiden strafrechtelijk gezien en je zou het ook niet moeten willen onderscheiden.
Ik merk aan jouw opmerkingen helemaal niet zo dat je die intelligentie en wijsheid zou hebben.quote:Liever leef ik in een land waar mensen opgroeien met de intelligentie en wijsheid om zelf in te schatten wat handige statements zijn dan een land waar de overheid wel eens eventjes gaat bepalen of jouw woorden wel acceptabel waren.
Toch zou ik wel hun argumenten willen horen. Zijn er foto's vervalst? Dan wil ik weten waarom. Zeggen ze dat er dingen niet kloppen, dan wil ik weten wat niet, en hoe ze dat kunnen bewijzen. Etc. Ik zou het graag een keer ergens willen lezen.quote:Op donderdag 3 januari 2013 12:23 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Lees de 66 antwoorden op de sjoa-ontkenning.
Een prima harnas om alle revisionisten uit de tent te lokken en van repliek te dienen.
Als je al deze "argumenten" van revisionisten doorneemt word je op het laatst "wagenziek".
Wagenziekte treedt op als je bv een boek leest in de auto.
Je ogen zeggen tegen je dat je stilstaat, terwijl je gevoel zegt dat je rijdt.
De "argumenten" van de revisionisten zijn zo krankzinnig dat er ook een spagaat ontstaat tussen realiteit en fantasie.
Want je probeert je toch te verplaatsen in de argumenten van de revisionisten.
De 'ik vind' argumentatie maakt an sich niet zoveel uit. De holocaust ontkenning is strafbaar onder bepaalde omstandigheden. Als jij thuis op een verjaardagsfeestje opeens aangeeft te twijfelen aan het bestaan van de holocaust zonder hier verder op in te gaan dan is er niets aan de hand.quote:Op woensdag 2 januari 2013 12:36 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Stel dat de uitspraak:
strafbaar blijft.
De bekende ik-boodschap, waarbij je in principe moeilijk wat tegenin kunt brengen.
Dat hangt er vanaf. WO I en de Armeense genocide/opgeblazen struikelpartij in de woestijn zijn in veel landen nog steeds zeer beladen en veel besproken onderwerpen. Terwijl dat van nog veel langer geleden dateert dan de WO II.quote:En iets wat op een gegeven moment niet eens zo vreemd is, bij bv Chinezen of Indiërs die een paar jaar school krijgen om te leren hoe je moet lezen, schrijven en tapijten moet knopen, en waarbij hun ouders en grootouders ook niets anders hebben geleerd.
En waarbij WO II iets is van heel lang geleden, heel ver weg.
Wij in het westen vinden WO II (nog) heel bijzonder, maar dat zal mondiaal en in de toekomst steeds minder worden, en steeds meer "vermengd" met andere historische gebeurtenissen.
Dat is een politiek statement. Die je in in ieder geval in het Westen (ook niet in Amerika, wat wel dicht in de buurt komt) in de praktijk tegenkomt.quote:Op donderdag 3 januari 2013 02:35 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Goede comeback, zeg.
[..]
Onzin regel die je daar verzint. "Het westerse model" wat jij aanhaalt is juist eentje van pluriformiteit en (of je het nou leuk vind of niet) omvat vele vele culturen die allemaal hun eigen claim of moraliteit en vaak ook nog de Waarheid (met een grote W) maken.
De enige manier om daar correct mee om te gaan is vrijheid van meningsuiting zonder limiet. Als het je niet bevalt wat iemand zegt dan luister je er niet naar en iemands recht om zijn arm te zwaaien stopt bij jouw neus. Verder heb je maar te accepteren dat mensen dingen roepen die jou beledigen. Of het nou een mening is over de kuisheid van je oma of over de morele onhoudbaarheid van het regime van het land van je ouders/grootouders.
Het is uiteindelijk niet te onderscheiden strafrechtelijk gezien en je zou het ook niet moeten willen onderscheiden.
Liever leef ik in een land waar mensen opgroeien met de intelligentie en wijsheid om zelf in te schatten wat handige statements zijn dan een land waar de overheid wel eens eventjes gaat bepalen of jouw woorden wel acceptabel waren.
Dan is de aanklacht van het OM dat het antisemitisme is , dan wel zwaar beledigend.quote:Op donderdag 3 januari 2013 13:57 schreef Ryon het volgende:
Als jij tijdens een manifestatie van het lokale rechts-extremistische clubje in een speech aangeeft te twijfelen aan de holocaust met argumentatie in de zin van 'want de zionisten liegen over alles, dus hier ook over' kan het best zijn dat je jezelf mag verantwoorden voor de rechter.
Niet helemaal. Ik verwees met mijn voorbeeld naar bestaande (oude) rechtspraak waarin de rechter juist wel tot een veroordeling is gekomen. De rechter viel toen over het gebruik van 'Zionistische zwendel'. Je hebt natuurlijk gelijk dat de veroordeling gebaseerd is op 137c, d of e (groepsbelediging, haatzaaien en openbaarmaking van beledigende uiting) en niet op een artikel dat specifiek de holocaust ontkenning strafbaar stelt. Maar dat hoeft ook niet.quote:Op donderdag 3 januari 2013 14:44 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dan is de aanklacht van het OM dat het antisemitisme is , dan wel zwaar beledigend.
Als de sprekerd alleen maar over "de zionisten" en "liegen over alles" spreekt en niet over "de joden", kan zijn verweer zijn dat hij kritiek heeft op een politieke ideologie en niet over een etnische afkomst.
Het lijkt me dat een rechter hem vrijspreekt, want een holocaustontkenning is niet verboden in Nederland.
Ik kom die gedachte steeds tegen... ook bij Rutte 2 jaar terug.quote:Op donderdag 3 januari 2013 15:12 schreef Ryon het volgende:
. Dit heeft een pragmatische reden: volgens vaste jurisprudentie is de holocaustontkenning inherent aan belediging van het Joodse volk en om die reden al strafbaar conform artikel 137c (en e). Daar is geen aparte wetgeving meer voor nodig.
Wetgeving is vrij prijzig om in te voeren. Daarom bestaat er een noodzakelijkheidsvereiste. Alleen als de wetgeving echt nodig is wordt er een wet van gemaakt.quote:Op donderdag 3 januari 2013 15:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik kom die gedachte steeds tegen... ook bij Rutte 2 jaar terug.
Dat heb je ook niet verkeerd gezien. Het Verbeke arrest (zowel door de strafrechter als de civiele rechter behandeld met een verschillende redenering! Wat de verwarring aanzienlijk vergroot) ontloopt inderdaad de principiële vraag of een zakelijke ontkenning van de holocaust ook al strafbaar of onrechtmatig is. Het was een stuk duidelijker geweest als de Hoge Raad zich daar wel over had uitgelaten.quote:Men baseert zich op het Verbeke-arrest en zover ik die tekst snapte ging het niet om de holocaustontkenning zelf.
De veroordeling ging over de beledigende manier waarop.
Mij lijkt die jurisprudentie helemaal niet zo vastliggend.
Maar ja ... ik ben ook geen jurist.
Mwah, er bestaat geen verantwoord debat over in Nederland. Art 137c is een van de middelen waarmee wij racistische uitingen willen tegengaan en momenteel is de holocaustontkenning niets anders dan dat. Een uiting gedaan door een groep randdebielen met als doel om allerlei vage antisemitische gevoelens te kunnen uiten.quote:Ik vind het trouwens een schandalig en geniepig polderopzetje om zo een holocaustwet in te voeren.
Dat moet niet met artikel 137.
Heb dan ballehhh en komt tot een aparte holocaustwet of ... heb ballehhh om het niet te doen, omdat de holocaustontkenning in Nederland helemaal geen issue is.
Die mafketel op zijn lezinkje of zuippartijtje ken je laten lullen. Blijf gewoon uit de buurt van dat soort lieden.
Zulke dingen vind ik gewoon echt kwalijkquote:Op woensdag 16 januari 2013 07:34 schreef Cobra4 het volgende:
Holocaustontkenner weer voor rechter
[...]
Welke lobby ?quote:Op woensdag 16 januari 2013 11:37 schreef Mgolovic het volgende:
Het is absoluut ongewenst, maar dat het verboden is is ronduit belachelijk. Niets anders dan een resultaat van de ... lobby.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |