quote:Op zondag 23 december 2012 15:41 schreef Dennis101 het volgende:
Ehh, ik zou maar niet meer in een automaat stappen als je dit niet eens weet.. Levensgevaarlijk.
Automaten die ik gewend ben rijden niet eerder voordat je gas geeft.quote:Op zondag 23 december 2012 15:41 schreef Dennis101 het volgende:
Ehh, ik zou maar niet meer in een automaat stappen als je dit niet eens weet.. Levensgevaarlijk.
Zoals ik zeg, levensgevaarlijk dat je dit niet weet. Bij een 'echte' automaat is dit altijd zo. Bij die semi-automaten is dat geloof ik niet zo.quote:Op zondag 23 december 2012 15:42 schreef Compoantje het volgende:
[..]
Automaten die ik gewend ben rijden niet eerder voordat je gas geeft.
Onder andere in een vrachtwagen.
Ik heb ook geen ervaring met oude automaten inderdaad. Ik dacht dat dat allemaal hetzelfde werkte, maar niet dus.quote:Op zondag 23 december 2012 15:44 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Zoals ik zeg, levensgevaarlijk dat je dit niet weet. Bij een 'echte' automaat is dit altijd zo. Bij die semi-automaten is dat geloof ik niet zo.
Het is volgens mij alleen bij de traditionele automaten met koppelomvormer (ong. alles van >6-7 jaar oud en tegenwoordig nog steeds bij wat grotere auto's).quote:Op zondag 23 december 2012 15:44 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Zoals ik zeg, levensgevaarlijk dat je dit niet weet. Bij een 'echte' automaat is dit altijd zo. Bij die semi-automaten is dat geloof ik niet zo.
Het ging deze keer redelijk hard, maar dat had ook te maken met dat ie stationair wat te hard liep.quote:Op zondag 23 december 2012 15:45 schreef Parzival het volgende:
wellicht te veel olie in de bak?
mijn gaat ook vooruit als je m in D zet.. maar dan blijft die wel kruipen.. en beetje remdruk is voldoende om hem te stoppen
Deze komt uit '69. Inderdaad met koppelomvormer.quote:Op zondag 23 december 2012 15:46 schreef Palomar het volgende:
[..]
Het is volgens mij alleen bij de traditionele automaten met koppelomvormer (ong. alles van >6-7 jaar oud en tegenwoordig nog steeds bij wat grotere auto's).
Nou ja, ook een moderne auto kan nog een automaat met koppelomvormer hebben.quote:Op zondag 23 december 2012 15:45 schreef Compoantje het volgende:
[..]
Ik heb ook geen ervaring met oude automaten inderdaad. Ik dacht dat dat allemaal hetzelfde werkte, maar niet dus.
Nouja, dan weten we het nu.
Bij ekte automaten kan je niet eens schakelen zonder de rem in te trappen.quote:Op zondag 23 december 2012 15:49 schreef Parzival het volgende:
daarom voet op de rem als je schakelt.. - overigens heeft de mijne wel wat PK'tjes.. maar echt er vandoor gaat die niet als je geen gas geeft
idd.. zelfde als dat je een handgeschakelde auto altijd start met de koppeling ingetrapt.quote:Op zondag 23 december 2012 15:49 schreef Parzival het volgende:
daarom voet op de rem als je schakelt..
WTF...quote:Op zondag 23 december 2012 15:42 schreef Compoantje het volgende:
[..]
Automaten die ik gewend ben rijden niet eerder voordat je gas geeft.
Onder andere in een vrachtwagen.
Njaquote:Op zondag 23 december 2012 15:55 schreef Sounddragon het volgende:
Ouwere Yanken rijden idd gewoon weg, en meestal kun je die idd zonder remmetje in D kwakken, héél slekt voor de bak, maar ze doen het wel.
Voortaan maar eerst effe je pootje op de rem zetten he
Standaard fail als je van schakel naar automaat gaat. Ook ik deed dit bij mijn eerste automaat, na 1 keer is het trouwens wel afgeleerdquote:Op zondag 23 december 2012 16:31 schreef blackbeartje het volgende:
Laatste mijn MOEDER laten rijden in mijn automaat auto...
Serieus hoe stom kunnen mensen zijn..
ik leg het haar uit..
1 doe je voet op de rem
2 pak de handel en zet hem in de D als je vooruit wil en in de R als je achteruit wil...
mens zet hem in de R en we vliegen achteruit.. was ze vergeten druk op de rem uit te oefenen... gelukkig heb ik sterke handrem
en ze wil nu elke keer met links remmen en rechts gas geven..
en bij elke bocht zet ze hem in de sportstand [ knop zit op de pook ] en dan schakelt hij terug en raakt ze in paniek xD ja ze rijd al 30 jaar handbak ... hoe VASTGEKOEKT KAN JE ZIJN
De R van Racen!quote:Op zondag 23 december 2012 16:31 schreef blackbeartje het volgende:
Laatste mijn MOEDER laten rijden in mijn automaat auto...
Serieus hoe stom kunnen mensen zijn..
ik leg het haar uit..
1 doe je voet op de rem
2 pak de handel en zet hem in de D als je vooruit wil en in de R als je achteruit wil...
mens zet hem in de R en we vliegen achteruit.. was ze vergeten druk op de rem uit te oefenen... gelukkig heb ik sterke handrem
en ze wil nu elke keer met links remmen en rechts gas geven..
en bij elke bocht zet ze hem in de sportstand [ knop zit op de pook ] en dan schakelt hij terug en raakt ze in paniek xD ja ze rijd al 30 jaar handbak ... hoe VASTGEKOEKT KAN JE ZIJN
Maar das niet eerlijk, want KITT kon ook springen!quote:Op zondag 23 december 2012 17:24 schreef Parzival het volgende:
en als we dan toch aan het topperen zijn.. ook de Knight Rider KITT reed vanzelf weg in de D stand..
Dat is wel een voordeel van traditionele automaten. De hellingproef wordt echt een eitje. Zelfs op steile bergweggetjes in Frankijk bijvoorbeeld (al vind ik het zelf doen met koppeling en handrem leukerquote:Op zondag 23 december 2012 17:56 schreef Cybje het volgende:
Bij veel semi-automaten (dus met gerobotiseerde koppeling) is dit vaak niet zo. Dan gaat de koppeling vaak pas aangrijpen als je gas geeft. Nadeel hiervan is bij sommige auto's ook dat als je op een helling staat en je laat je rem los, je achteruit rijdt.
kanquote:Op zondag 23 december 2012 20:04 schreef Compoantje het volgende:
M'n vader vertelde me net ook dat als hij op de rem trapte tijdens het rijden, de motor afsloeg.
Wat kan dit zijn? Heeft dat nog iets met die automaat te maken of..?
Kan kloppen dat ie nog niet helemaal vol met olie zit. We hebben er nu 6 liter inzitten, volgens mij kan er maximaal 7 in.quote:
met of zonder koppelomvormer? die dingen lusten ook gauw een liter of 2.quote:Op zondag 23 december 2012 20:11 schreef Compoantje het volgende:
[..]
Kan kloppen dat ie nog niet helemaal vol met olie zit. We hebben er nu 6 liter inzitten, volgens mij kan er maximaal 7 in.
Met links remmen geeft sowieso leuke effecten. Bijzonder om te zien hoe minder gedoseerd dat over het algemeen gaatquote:Op zondag 23 december 2012 16:43 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Standaard fail als je van schakel naar automaat gaat. Ook ik deed dit bij mijn eerste automaat, na 1 keer is het trouwens wel afgeleerd
Tot iemand je advies letterlijk neemt.. Zeik op jezelf..quote:Op zondag 23 december 2012 20:23 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
ja boeiend, TS snapt wat ik bedoel,
al dat grammer nazi gezeik
doe het gewoon niet, of wordt docent Nederlands,quote:Op zondag 23 december 2012 20:24 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Tot iemand je advies letterlijk neemt.. Zeik op jezelf..
Schrijf gewoon correct Nederlands.. Is jouw gebrek..quote:Op zondag 23 december 2012 20:25 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
doe het gewoon niet, of wordt docent Nederlands,
rembekrachtiger, vacuumlek..quote:Op zondag 23 december 2012 20:04 schreef Compoantje het volgende:
M'n vader vertelde me net ook dat als hij op de rem trapte tijdens het rijden, de motor afsloeg.
Wat kan dit zijn? Heeft dat nog iets met die automaat te maken of..?
En dat maakt een automaat dus zo über-relaxed in de file. Lekker meekruipen door enkel de rem wat op te laten komen, laat de rest maar klooien steeds met die korte eerste versnelling van ze.quote:Op zondag 23 december 2012 20:16 schreef Karina het volgende:
Ik rijd ook automaat en als ik bijvoorbeeld bij een stoplicht sta en niet op de rem trap of de auto niet in N zet dan rijd hij ook langzaam naar voren, dat is altijd bij een automaat voorzover ik weet.
Moet ie de koppeling intrappenquote:Op zondag 23 december 2012 20:04 schreef Compoantje het volgende:
M'n vader vertelde me net ook dat als hij op de rem trapte tijdens het rijden, de motor afsloeg.
Wat kan dit zijn? Heeft dat nog iets met die automaat te maken of..?
Dat was destijds inderdaad de reden dat ik op automaat was overgestaptquote:Op zondag 23 december 2012 20:34 schreef Kriegel het volgende:
[..]
En dat maakt een automaat dus zo über-relaxed in de file. Lekker meekruipen door de rem wat op te laten komen, laat de rest maar klooien steeds met die korte eerste versnelling van ze.
gefeliciteerdquote:Op zondag 23 december 2012 20:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Schrijf gewoon correct Nederlands.. Is jouw gebrek..
Met.quote:Op zondag 23 december 2012 20:12 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
met of zonder koppelomvormer? die dingen lusten ook gauw een liter of 2.
Ja, nou, zo gaat het wel inderdaad.quote:Op zondag 23 december 2012 20:35 schreef .Neovo. het volgende:
[..]
Moet ie de koppeling intrappen
Flauw, ik weet het
van die irritante droeftoeters die met een automaat voor je staan en constant de remlichtjes aanhebbenquote:Op zondag 23 december 2012 20:35 schreef Karina het volgende:
[..]
Dat was destijds inderdaad de reden dat ik op automaat was overgestaptTegenwoordig sta ik zelden meer in de file, maar ook in de stad, als je veel moet stoppen bij stoplichten en er veel bochten zijn waar je normaal zou moeten schakelen is het heel relaxt rijden
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook meestal op de rem trap en de auto niet in N zet.quote:Op zondag 23 december 2012 20:48 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
van die irritante droeftoeters die met een automaat voor je staan en constant de remlichtjes aanhebben
mijn semi automaat kon ik zonder gas geven toch bijn 25kmh uit halen op stationairquote:Op zondag 23 december 2012 15:44 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Zoals ik zeg, levensgevaarlijk dat je dit niet weet. Bij een 'echte' automaat is dit altijd zo. Bij die semi-automaten is dat geloof ik niet zo.
Idd, vooral in het donker. Sinds LED's gemeengoed zijn is het zicht er niet beter op gewordenquote:Op zondag 23 december 2012 20:51 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ik begrijp dat dit lekkerder rijdt. maar irritant is het wel
Het parkeren maakt het ook erg chill, je hoeft alleen de rem te gebruiken.quote:Op zondag 23 december 2012 20:34 schreef Kriegel het volgende:
[..]
En dat maakt een automaat dus zo über-relaxed in de file. Lekker meekruipen door enkel de rem wat op te laten komen, laat de rest maar klooien steeds met die korte eerste versnelling van ze.
Dat wil zeggen, tenzij je een auto hebt die fatsoenlijk wegkomt in z'n twee, dan is het niet zo'n punt.
Je kunt alleen vooruit parkeren?quote:Op maandag 24 december 2012 01:51 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Het parkeren maakt het ook erg chill, je hoeft alleen de rem te gebruiken.
huhquote:Op maandag 24 december 2012 01:53 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Je kunt alleen vooruit parkeren?
Dat valt mij dus op als ik automaat rijd, ik zit constant aan de pook. Ook leuk zijn automaten schakelfunctie. Tik tegen de pook (of flippers) en opschakelen. Ook leuk speelgoed.quote:Op zondag 23 december 2012 20:48 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
van die irritante droeftoeters die met een automaat voor je staan en constant de remlichtjes aanhebben
Met een handgeschakelde bak moet je ook gewoon de rem ingetrapt houden hoor.quote:Op zondag 23 december 2012 20:48 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
van die irritante droeftoeters die met een automaat voor je staan en constant de remlichtjes aanhebben
Zodra de auto achter mij stil staat, wil ik de rem wel eens los laten.quote:Op maandag 24 december 2012 09:41 schreef sinepedraap het volgende:
Ook als je een keer geraakt wordt van achter kan je maar beter al op de rem staan
Ook dat je motor perfect moet lopen. Heb 2.5 jaar in automaten gereden en had de volgende problemen:quote:Op zondag 23 december 2012 22:56 schreef blup het volgende:
Bij (oude) automaten is het niveau van de bak olie essentieel. Te veel, te weinig, te oud, verkeerde olie, kan allemaal bijdragen aan nerveus schakelen, stoten tijdens schakelen, veelste laat door schakelen noem het op.
Een koe eet gras.quote:Automaat rijdt uit zichzelf weg.
?quote:Op maandag 24 december 2012 01:53 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Je kunt alleen vooruit parkeren?
Nog chillere automaat: variomatic. volledig traploos dus geen 'klappen' of slome kickdown, en dan ook nog een centrifugaalkoppeling dus niet met je voet op de rem voor het stoplicht en toch lekker in de D laten staan.quote:Op maandag 24 december 2012 09:41 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Met een handgeschakelde bak moet je ook gewoon de rem ingetrapt houden hoor.
Van die gasten die lopen te spelen met de koppeling en voor en achteruit rijden
Ook als je een keer geraakt wordt van achter kan je maar beter al op de rem staan.
Tevens: automaatrijden voor de elite
Lekker linkerbeen laten rusten en in je rechthand een bakje koffie in de lucht houden en je hoeft geen fuck te doen behalve beetje sturen en gassen/remmen
Pubertjes van 18 in een Golf die automaatvrees hebben![]()
Nog beter: elektrische auto. 100% koppel vanaf 0 omwentelingen en heeft simpelweg geen versnellingen: gegarandeerd een rustige rijervaringquote:Op maandag 24 december 2012 14:52 schreef powerflux het volgende:
[..]
Nog chillere automaat: variomatic. volledig traploos dus geen 'klappen' of slome kickdown
altijd?quote:Op zondag 23 december 2012 15:54 schreef Palomar het volgende:
[..]
idd.. zelfde als dat je een handgeschakelde auto altijd start met de koppeling ingetrapt.
Verbruik van een auto met Variomatic valt best wel mee. Een Daf 46 kan bijvoorbeeld makkelijk 1:15 rijden. Het zijn natuurlijk wel oudere auto's, zonder bijvoorbeeld modern injectiesysteem om de inspuiting volledig strak te regelen. Dus een vergelijkbare moderne auto zal uiteraard iets zuiniger rijden.quote:Op maandag 24 december 2012 14:52 schreef powerflux het volgende:
[..]
Nog chillere automaat: variomatic. volledig traploos dus geen 'klappen' of slome kickdown, en dan ook nog een centrifugaalkoppeling dus niet met je voet op de rem voor het stoplicht en toch lekker in de D laten staan.
minpuntje: verbruik en geluid. maar chicks kicken op variomatics.
op zich best een net verbruik. voor 780 kg ofzo. daihatsu cuore doet 1:18 ofzo met automaat, zelfde gewichtsklasse (wel wat meer pk's). maar veel is er niet gewijzigd mbt verbruik helaas.quote:
Klopt, ware het niet dat TS bijna tegen z'n eigen huis aan reedquote:Op dinsdag 25 december 2012 22:27 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Zo moeilijk is automaat rijden niet. Kijk maar naar buschauffeurs. Die mensen hebben in feite amper rijvaardigheden en mogen toch automaat rijden.
*vind-ik-leukquote:Op dinsdag 25 december 2012 22:27 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Zo moeilijk is automaat rijden niet. Kijk maar naar buschauffeurs. Die mensen hebben in feite amper rijvaardigheden en mogen toch automaat rijden.
Ja omdat Compoantje Senior TS heeft gefopt.quote:Op dinsdag 25 december 2012 22:29 schreef Cybje het volgende:
[..]
Klopt, ware het niet dat TS bijna tegen z'n eigen huis aan reed
Of het komt omdat vrachtwagens zwaarder zijn of meestal zwaar beladen zijn. Dan zullen ze misschien minder snel uit zichzelf gaan rollen als je geen gas bijgeeft. Een personenauto met automaat zal ook minder snel gaan kruipen als er een zware aanhanger achter zit.quote:Op dinsdag 25 december 2012 15:56 schreef Compoantje het volgende:
Hij hoort geen cm vooruit/achteruit te rijden. Mede omdat ie dit zelf ook gewend is in z'n vrachtwagen.
Maar zoals ik al zei, we hebben geen ervaring in auto's met automaten, dus het zal bij vrachtwagens wel anders zijn.
Verbruik is met een Bosch CVT (opvolger variomatic) in stadsverkeer juist lager dan met een handbak.quote:Op maandag 24 december 2012 14:52 schreef powerflux het volgende:
[..]
Nog chillere automaat: variomatic. volledig traploos dus geen 'klappen' of slome kickdown, en dan ook nog een centrifugaalkoppeling dus niet met je voet op de rem voor het stoplicht en toch lekker in de D laten staan.
minpuntje: verbruik en geluid. maar chicks kicken op variomatics.
Nee, maar helemaal niet in de vrachtwagen van m'n vader. Ook als er geen oplegger achter zit.quote:Op dinsdag 25 december 2012 23:03 schreef Palomar het volgende:
[..]
Of het komt omdat vrachtwagens zwaarder zijn of meestal zwaar beladen zijn. Dan zullen ze misschien minder snel uit zichzelf gaan rollen als je geen gas bijgeeft. Een personenauto met automaat zal ook minder snel gaan kruipen als er een zware aanhanger achter zit.
Je pa zit er echt naast, een vol-automaat met koppelomvormer in een personenauto zal in D en R altijd aan het kruipen/rijden slaan zodra je de rem loslaat*. Hoort gewoon bij het mechanisme en zodra je eraan gewend bent is het eigenlijk alleen maar handig.quote:Op dinsdag 25 december 2012 15:56 schreef Compoantje het volgende:
Gisteravond ervoor gezorgd dat de olie op peil was en even weer gestart en mee gereden, nu kroop hij gewoon vooruit, in 'drive', de 1 en de 2. Zoals het volgens jullie hoort
Een heel verschil vergeleken met vorige keer, toen schoot ie dus echt vooruit, nadat we de rem op lieten komen. En zonder dat we gas gaven.
M'n vader blijft erbij dat ie gewoon stil hoort te staan als je hem in de versnelling hebt. Maakt nie tuit in welke versnelling. Hij hoort geen cm vooruit/achteruit te rijden. Mede omdat ie dit zelf ook gewend is in z'n vrachtwagen.
Maar zoals ik al zei, we hebben geen ervaring in auto's met automaten, dus het zal bij vrachtwagens wel anders zijn.
Nee, Vrachtauto's hebben vrijwel altijd een robotbak. Dat is in feite een gewone versnellingsbak met split, tussenbak en een gewone droge platenkoppeling. Alleen het schakelen en koppelen wordt gedaan door een computer. Daarom kan een vrachtauto de aandrijving geheel ontkloppelen. Dat is ook de reden dat een vrachtauto met automaat precies rijdt als eentjemet een handbak. Dus met dezelfde pauzes tussen het schakelen. Alleen heeft een automaat maat twee pedalen en een knopje met D, N en R (en soms nog wat keuzes) maar zeker geen standje P.quote:Op dinsdag 25 december 2012 23:03 schreef Palomar het volgende:
[..]
Of het komt omdat vrachtwagens zwaarder zijn of meestal zwaar beladen zijn. Dan zullen ze misschien minder snel uit zichzelf gaan rollen als je geen gas bijgeeft. Een personenauto met automaat zal ook minder snel gaan kruipen als er een zware aanhanger achter zit.
Als je dat niet beheerst idd. Ik rem vaak links, maar heb dat ook geleerd in de racerij voordat ik op de openbare weg die fratsen uit ging halen.quote:Op zondag 23 december 2012 20:15 schreef TommyGun het volgende:
Met links remmen geeft sowieso leuke effecten. Bijzonder om te zien hoe minder gedoseerd dat over het algemeen gaat.
Eens. Tenzij op pole position voor het verkeerslicht zet ik de automaat altijd in de neutraal.quote:Op zondag 23 december 2012 20:51 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ik begrijp dat dit lekkerder rijdt. maar irritant is het wel
Nederland is vrijwel altijd vlak, dus waar heb je het over?quote:Op maandag 24 december 2012 09:41 schreef sinepedraap het volgende:
Met een handgeschakelde bak moet je ook gewoon de rem ingetrapt houden hoor.
Van die gasten die lopen te spelen met de koppeling en voor en achteruit rijden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |