En verder worden er in die hele tekst geen rare constructies gebruikt, noch is het een massa juridische termen. Ik ben nog niet overtuigdquote:De aan het woord zijnde leden merken op dat het gevolg is dat degene die
een vrouw is geworden, toch als man in de geboorteakte van het kind komt te staan of dat
degene die man is geworden, toch als vrouw wordt vermeld in de geboorteakte van het kind.
Maar dat klopt toch? Een transman heeft een baarmoeder, baart het kind en wordt als vrouw in de akte gezet (dus analoog aan het biologisch geslacht). Taalkundig klopt het, of dat het gewenste resultaat is, is wat anders,quote:Op woensdag 19 december 2012 15:35 schreef wonderer het volgende:
Maar twee zinnen verder in die tekst staat
[..]
En verder worden er in die hele tekst geen rare constructies gebruikt, noch is het een massa juridische termen. Ik ben nog niet overtuigd
Ja, dat klopt, maar dat is mijn punt ook niet. Mijn punt is dat "vrouw geworden man" een transvrouw is en geen transman en dat volgende stukje ondersteunt dat, want dat gaat ook eerst over een geboren man.quote:Op woensdag 19 december 2012 15:37 schreef Onderweg het volgende:
[..]
Maar dat klopt toch? Een transman heeft een baarmoeder, baart het kind en wordt als vrouw in de akte gezet (dus analoog aan het biologisch geslacht).
De SGP snapt het wel, zij gebruiken de term "man geworden vrouw" voor transman:quote:Daar wordt een nadere regeling getroffen voor de situatie waarin een vrouw geworden man
toch een kind baart ...
quote:De leden van de SGP-fractie lezen dat de regering stelt dat de man geworden vrouw die een
kind baart als moeder dient te worden aangemerkt.
Dat is dus een transvrouw, heeft het kind verwekt maar niet gebaard. "vrouw geworden man" staat niet aan elkaar geschreven.... Een vrouwgewordenman zou een transvrouw zijn.quote:dat degene die een vrouw is geworden, toch als man in de geboorteakte van het kind komt te staan
Als dat een officieel taalgebruik is weet ik het ook niet meerquote:Op woensdag 19 december 2012 15:41 schreef Onderweg het volgende:
Dat is dus een transvrouw, heeft het kind verwekt maar niet gebaard. "vrouw geworden man" staat niet aan elkaar geschreven.... Een vrouwgewordenman zou een transvrouw zijn.
Ja, is dat nou een vader die vrouw geworden is, of een vrouw die vader geworden is?quote:Op woensdag 19 december 2012 15:51 schreef Joanne35 het volgende:
Pff, zelfs in de tekst van de wetswijzing gebruiken ze de termen door elkaar, lekker is dat![]()
En kom ook nog de term "vrouw geworden vader" tegen
Een vader die vrouw geworden is dusquote:onder de geldende wet is de erkenning door een vrouw geworden vader van zijn vóór de geslachtswijziging verwekt kind na de wijziging niet mogelijk
Ik denk dat het echt belangrijk is voor het onderscheid, verschil te maken tussen vlindergeworden en vlinder geworden. Het laatste is een verkorte annotatie van een zin, het eerste een of andere bepaling waarbij het iets zegt over de rups.quote:Op woensdag 19 december 2012 15:52 schreef Abby79 het volgende:
[..]
Als dat een officieel taalgebruik is weet ik het ook niet meer.
Het is toch ook een 'vlinder geworden rups' en niet een 'rups geworden vlinder'?
Waarom niet? Vleesgeworden god bestaat toch ook?http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/NL/EN/vleesgeworden . Dat is juist niet iets van vlees dat een God wordt, maar andersom, een God die 'materialiseert'. De constructie bestaat. Of vlindergeworden een betekenis heeft volgens de regels, is weer een ander verhaal.quote:Op woensdag 19 december 2012 16:09 schreef Abby79 het volgende:
Weet je wat, ik wacht Wonderers antwoord van de taalunie wel af.
Ik snap er niet veel meer van nu, ondanks dat ik toch een aardig niveau Nederlands heb gehad vroeger op het VWO.
Ik ben er eigenlijk best van overtuigd dat 'vlindergeworden' niet zou bestaan als constructie
Niet alle woorden volgen dezelfde regels. Ademhalen (figuurlijk) en water halen (letterlijk), bijvoorbeeld (Renkema p. 164). Vleesgeworden is niet letterlijk dat iets eerst geen vlees is en nu wel, maar vlinder geworden wel.quote:Op woensdag 19 december 2012 16:14 schreef Onderweg het volgende:
[..]
Waarom niet? Vleesgeworden god bestaat toch ook?http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/NL/EN/vleesgeworden . Dat is juist niet iets van vlees dat een God wordt, maar andersom, een God die 'materialiseert'. De constructie bestaat. Of vlindergeworden een betekenis heeft volgens de regels, is weer een ander verhaal.
Ademhalen is één werkwoord. Water halen niet, alleen halen is een werkwoord.quote:Op woensdag 19 december 2012 16:20 schreef wonderer het volgende:
[..]
Niet alle woorden volgen dezelfde regels. Ademhalen (figuurlijk) en water halen (letterlijk), bijvoorbeeld (Renkema p. 164). Vleesgeworden is niet letterlijk dat iets eerst geen vlees is en nu wel, maar vlinder geworden wel.
Nee, vleesgeworden betekent personificatie. Vleesgeworden afgunst, bijvoorbeeld (staat in de Van Dale). Dat kan nooit een letterlijke verandering zijn.quote:Op woensdag 19 december 2012 16:23 schreef Onderweg het volgende:
[..]
Ademhalen is één werkwoord. Water halen niet, alleen halen is een werkwoord.
Vleesgeworden God is wel iets dat geen vlees ('flesh') was maar het wel wordt door incarnatie.
Maar goed, de Taalunie heeft het laatste woordquote:De vleeswording (incarnatie) van het Woord is een, voor ons, onbegrijpelijk mysterie. God heeft Zich niet als mens verkleed, zoals verschillende Griekse filosofen vroeger leerden, maar werd werkelijk mens
Op http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1314116 is dat vanaf 06:05 minuten te zien.quote:Op woensdag 19 december 2012 18:35 schreef ArnosL het volgende:
Zonet op Nederland 1 een item over Genderdysorfie.
Tx.quote:Op donderdag 20 december 2012 04:20 schreef Xenzo het volgende:
[..]
Op http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1314116 is dat vanaf 06:05 minuten te zien.
quote:Geachte mevrouw ...,
Ik heb naar aanleiding van uw vraag navraag gedaan bij een expert op het gebied van internetaangifte.
Zijn advies is om aangifte te doen, gewoon onder vermelding van huidige naam en geslacht, maar in de aangifte in een vrij tekstveld wel even te vermelden dat er bij in het GBA een andere voornaam en geslacht geregistreerd zijn. Op die manier is de beoordelaar van de politie geïnformeerd.
Voor de politie is het GBA in principe wel leidend, dus de ideale situatie zou zijn dat de GBA-registatie wordt aangepast en daarna pas aangifte wordt gedaan, maar we veronderstellen dat dat wel in gang zal zijn gezet.
Ik hoop dat u zo verder komt.
Met vriendelijke groet,
...
Ik vond dat slisje zo schattigquote:Op donderdag 20 december 2012 16:59 schreef Xenzo het volgende:
Ja, inderdaad. Zij is niet alleen een heldin in mijn ogen, maar ook nog eens een prachtige vrouw om te zien.
Aldus een COC woordvoerder:quote:Op vrijdag 21 december 2012 19:45 schreef Hexley het volgende:
COC: Kamer stemt tegen vergoedingen transgenders.
Geen wonder dat ze tegenstemmen als je het een keuze blijft noemen.quote:”‘Je kunt niet van een transgender die voor een vrouwenlichaam kiest, verlangen dat zij jarenlang met een baard en zonder borsten door het leven gaat.”
Het laten behandelen van borstkanker is ook een keuze...quote:Op vrijdag 21 december 2012 21:45 schreef robinpunt het volgende:
Transitie is uiteindelijk toch ook een keuze? Het is misschien onvermijdelijk die keuze vroeg of laat te maken om een beetje plezierig te kunnen leven maar het blijft een keuze. Het is niet iets dat je zomaar overkomt ofzo.
Misschien zijn er transen voor wie het minder 'een keuze' is.quote:Op vrijdag 21 december 2012 21:49 schreef robinpunt het volgende:
Tsja, ik weet het niet. Ik zou ervoor kunnen kiezen om niet in transitie te gaan. Ik zou dan ongelukkig blijven maar ik zou nooit zelfmoord plegen. Alleen heb ik dan wel mijn leven lang psychische hulp nodig, wat uiteindelijk minstens zoveel gaat kosten als een transitie.
Zo waar ditquote:Op vrijdag 21 december 2012 22:10 schreef Joanne35 het volgende:
Die transitie is gewoon een medische behandeling die nodig is om zoveel mogelijk van je genderdysforie af te komen. En ja, je kan best voor een andere behandeling kiezen, maar bij geen enkele andere aandoening zal iemand het in zijn hoofd halen om je behandeling een keuze te noemen en daarom te twijfelen aan de noodzaak tot vergoeding. Alleen transseksuelen krijgen dat steeds voor hun kiezen.
Overigens noem ik dat borstkanker voorbeeld niet voor niets. Ik ken iemand die borstkanker heeft gehad, die een state of the art borstreconstructie krijgt van een top-chirurg waarbij buikvet en bloedvaten worden verplaatst om zo realistische borsten te reconstrueren. Die operatie duurt bijna een hele dag, zo complex is die. Wordt volledig vergoed door de verzekering. En volkomen terecht dat ze dat vergoed krijgt, ze voelt zich door haar borstamputatie aangetast in haar vrouwelijkheid en ik gun het haar echt.
Maar wat krijgen wij? We moeten het doen met wat siliconen die we uit eigen zak mogen betalen. En dat terwijl we veruit in de minderheid zijn in vergelijking met het aantal borstkanker patiënten. Ik vind die ongelijkheid gewoon niet goed te praten.
Als ik het stukje "Verslag van de eerste Transgenderdag" @ COC Twente-Acherhoek bekijk,quote:
quote:De workshopleider (Marcel Herwegh van Stichting Transvisie) gaf een uitgebreide en leerzame presentatie over allerlei aspecten van transgenders.
...
Genderjongens (jongens die zich meisje voelen) moeten vaak op vroege leeftijd opboksen tegen verwachtingspatronen in de maatschappij. Het dragen van een jurk als man is bijvoorbeeld opvallender dan meisjes die een stoere spijkerbroek dragen. Hierdoor komen de genderjongens eerder in aanraking met hulpverlening dan gendermeisjes.
+1quote:Op vrijdag 21 december 2012 22:10 schreef Joanne35 het volgende:
Die transitie is gewoon een medische behandeling die nodig is om zoveel mogelijk van je genderdysforie af te komen.
Ik zei helemaal niet dat het een lifestyle is en volgens mij weet jij helemaal niet hoe genderdysforisch ik ben.quote:Op vrijdag 21 december 2012 22:29 schreef Onderweg het volgende:
[..]
+1
Ik kan ook nogal boos worden als er transen zijn die -blijkbaar minder genderdysforisch- dit een 'lifestyle keuze' noemen. Als het een lyfestyle was, was ik wel een metro man geworden. Had mij een stuk minder problemen gegeven. Een dode vent of een vent in een jurk, dat was ongeveer mijn 'keuze'.
Dat zeg ik ook niet, wel ff goed lezen.quote:Op vrijdag 21 december 2012 22:31 schreef robinpunt het volgende:
[..]
Ik zei helemaal niet dat het een lifestyle is en volgens mij weet jij helemaal niet hoe genderdysforisch ik ben.
En van mij mogen ze. Ik hoop dat iedereen iemand vindt waar ze gelukkig mee worden. Blijf alleen van mijn leven af.quote:Op vrijdag 21 december 2012 22:34 schreef Joanne35 het volgende:
Ik snap wel wat je bedoelt, ben ook wel eens voorbeelden tegengekomen van transen die beweerden dat het voor hen een lifestyle keuze was. Overigens had ik ook ernstige twijfels of ze wel allemaal echt transseksueel waren. Eentje was er zelfs heel open over dat ze eigenlijk gewoon een homoseksuele man was die voor een leven als vrouw koos omdat ze dat nogal trendy leek te vinden en zo ook hoopte beter mannen te kunnen scoren, want hele vrouwelijke homo's schijnen daar wat moeite mee te hebben.
Ja, maar als het een lifestyle keuze is zou het niet vergoed moeten worden en vind ik ook niet dat ze toegang zouden moeten krijgen tot collectieve zorg, ga dan maar naar een privé-kliniek. Het waren trouwens wel amerikanen die het waarschijnlijk sowieso al uit eigen zak betaalden, in Nederland worden dat soort mensen er neem ik aan wel uitgefilterd bij de VU.quote:Op vrijdag 21 december 2012 22:35 schreef Onderweg het volgende:
[..]
En van mij mogen ze. Ik hoop dat iedereen iemand vindt waar ze gelukkig mee worden. Blijf alleen van mijn leven af.
Ik kwam dat soort keuzes ook tegen in de UK, inderdaad tot nu toe in NL niet, althans niet expliciet. Soms kom ik wel posts van Nederlanders tegen waar ik een dergelijke gedachtengang vermoed, maar die zullen neem ik aan wel ergens in de diagnose geduid worden.quote:Op vrijdag 21 december 2012 22:36 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Ja, maar als het een lifestyle keuze is zou het niet vergoed moeten worden en vind ik ook niet dat ze toegang zouden moeten krijgen tot collectieve zorg, ga dan maar naar een privé-kliniek. Het waren trouwens wel amerikanen die het waarschijnlijk sowieso al uit eigen zak betaalden, in Nederland worden dat soort mensen er neem ik aan wel uitgefilterd bij de VU.
Ik oordeel niet over hen, maar ik verwacht dat zij ( en anderen ) eveneens niet oordelen over mijn 'nood'.quote:Op vrijdag 21 december 2012 22:42 schreef Joanne35 het volgende:
En je moet natuurlijk altijd voorzichtig blijven met het beoordelen van dat soort mensen, het kan zijn dat er op de achtergrond wel degelijk genderdysforie in het spel is maar dat ze zich daar zelf niet zo van bewust zijn.
Ik oordeel niet over jouw 'nood'. Ik probeerde te verklaren waarom ik het in de context begrijpelijk vind dat een COC-woordvoerder het woord 'keuze' in de mond neemt. Ik heb 3 keuzes: transitie, een leven lang in therapie of zelfmoord. Ja, ik vind dat keuzes. Of iets een keuze is zegt niets over een eventuele noodzaak. En of transitie een keuze is of niet en of anderen het zien als keuze, is volgens mij de oorzaak ook helemaal niet van de discussie over wel/geen vergoeding. Er zijn wel meer behandelingen, die veel vaker voorkomen en veel meer kosten, die je een keuze zou kunnen noemen, waar je niemand over hoort.quote:Op vrijdag 21 december 2012 22:44 schreef Onderweg het volgende:
[..]
Ik oordeel niet over hen, maar ik verwacht dat zij ( en anderen ) eveneens niet oordelen over mijn 'nood'.
Wat wellicht mee zou kunnen spelen is dat 'normale' mensen transseksuelen verwart met travestieten. Niet dat ik dit goedkeur, integendeel zelfs, maar zulke beelden blijken er toch te zijn.quote:Op vrijdag 21 december 2012 22:15 schreef J.Gibbs het volgende:
[..]
Zo waar dit.
Misschien voelen wij ons zonder borsten ook wel minder vrouwelijk. Maar blijkbaar staat men daar dan weer niet bij stil.
Je beschrijft mijn jeugd hierquote:Op vrijdag 21 december 2012 22:59 schreef RadioSlut het volgende:
[..]
Nog een -raar- vraagje trouwens.
In hoeverre valt genderdysforie te manipuleren?
Ik bedoel dus: Een meisje dat van haar ouders alleen jongensdingen mag doen, meisjesachtige dingen worden verboden, en mag zich alleen mannelijk/jongenachtig gedragen. Dan zou er toch een kans aanwezig zijn dat zij zich in de puberteit last krijgt van dit (genderdysforie dus) soort gevoelens?
Dat snap ik. Ik heb in die reactie en de reactie daarvoor ook niet naar jou verwezen. Ik begrijp dat je je blijkbaar aangesproken voelt, maar ik heb jou daarbij niet gequote.quote:Op vrijdag 21 december 2012 22:57 schreef robinpunt het volgende:
[..]
Ik oordeel niet over jouw 'nood'.
Ik begrijp dat dat voor jou een optie is. Voor mij niet, of in ieder geval niet meer. Misschien omdat ik al wat jaren hiermee rondloop en de tank gewoon leeg is. Misschien dat medicatie kan helpen,maar dat zou er uit bestaan om alle gevoel te dempen, dus of je dan kan spreken van een leven betwijfel ik.quote:een leven lang in therapie
Dat verschil is idd niet beschreven, maar het ging dan puur om de vraag of dat soort dingen iemand dysforisch kan maken. Ik bedoel dus dat een meisje geen meisjesgedrag mag vertonen van haar familie en dat dat haar doet twijfelen of ze niet een jongen hoort te zijn.quote:Op vrijdag 21 december 2012 23:04 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Je beschrijft mijn jeugd hierHet enige verschil is eigenlijk dat zij geen operaties nodig heeft om vervolgens haarzelf te kunnen worden...
Doet me denken aan John Moneyquote:Op vrijdag 21 december 2012 23:43 schreef RadioSlut het volgende:
[..]
Dat verschil is idd niet beschreven, maar het ging dan puur om de vraag of dat soort dingen iemand dysforisch kan maken. Ik bedoel dus dat een meisje geen meisjesgedrag mag vertonen van haar familie en dat dat haar doet twijfelen of ze niet een jongen hoort te zijn.
Kijktipquote:
Dankjewel, heb ik morgen weer wat te doen.quote:
Maar dat is toch ook deel van de genezing, in de andere geslachtsrol gaan leven?quote:Op zaterdag 22 december 2012 00:44 schreef wonderer het volgende:
Volgens mij kan dat niet, want dan zou het andersom ook werken (dus GiD genezen met die therapie).
Ik had de vraag anders begrepen, maar wat jij zegt klinkt wel logisch.quote:Op zaterdag 22 december 2012 12:09 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Maar dat is toch ook deel van de genezing, in de andere geslachtsrol gaan leven?
Het enige verschil is dat er geen medische component bij zit. Maar genderdysforie heeft zowel lichamelijke als sociale kanten, ik denk dat die sociale dysforie wel degelijk kan ontstaan door iemand doelbewust in de verkeerde geslachtsrol op te voeden. Iemand verbieden om zichzelf te zijn zal altijd tot een bepaalde vorm van dysforie leiden denk ik.
Gefeliciteerd. Makkelijk bij te houden zo, per kalenderjaar ongeveer...quote:Op vrijdag 21 december 2012 23:24 schreef Maisnon het volgende:
Afgelopen zondag zat ik 1 jaar aan de hormonenen nu met oud en nieuw een jaar fulltime, het voelt als de dag van gisteren en een leven geleden tegelijkertijd
Je leest vaak dat de afwijkende sociale rol het eerst zichtbaar wordt (al dan niet terugkijkend naar toen) en dat de lichamelijke kant vaak ernstig wordt als de pubertijd nadert. Je zou dus zeggen dat iemand die in een verkeerde rol gedrukt wordt, (ook) vrij vroeg tekenen van GD zou krijgen.quote:Op zaterdag 22 december 2012 12:09 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Iemand verbieden om zichzelf te zijn zal altijd tot een bepaalde vorm van dysforie leiden denk ik.
Dankjequote:Op zaterdag 22 december 2012 12:49 schreef Onderweg het volgende:
[..]
Gefeliciteerd. Makkelijk bij te houden zo, per kalenderjaar ongeveer...
quote:These words lay the foundation for what is put forward today under the term “gender” as a new philosophy of sexuality. According to this philosophy, sex is no longer a given element of nature, that man has to accept and personally make sense of: it is a social role that we choose for ourselves, while in the past it was chosen for us by society.
quote:People dispute the idea that they have a nature, given by their bodily identity, that serves as a defining element of the human being. They deny their nature and decide that it is not something previously given to them, but that they make it for themselves.
quote:The words of the creation account: “male and female he created them” (Gen 1:27) no longer apply. No, what applies now is this: it was not God who created them male and female – hitherto society did this, now we decide for ourselves.
Ok, heb het even snel geprobeerd te vertalenquote:Op maandag 24 december 2012 11:55 schreef Skillsy het volgende:
Kan iemand dat stukje vertalen naar het Nederlands?Kan namelijk niet goed Engels
quote:Deze woorden vormen de fundering voor de term "gender", als een nieuwe filosofie van seksualiteit. Volgens deze filosifie is sekse niet langer een gegeven van de natuur dat de mens moet accepteren en begrijpen: het is een sociale rol die we voor onszelf kiezen, terwijl deze vroeger door de maatschappij voor ons gekozen werd.
quote:Mensen betwisten het idee dat ze een natuur hebben, vastgelegd door hun lichamelijke identiteit, die hun mens-zijn bepaald. Ze ontkennen hun natuur en beslissen dat het niet iets is dat aan hen gegeven is, ze bepalen het voor zichzelf.
quote:De woorden van de schepping: "als man en vrouw heeft hij hen geschapen" (Gen 1:27) zijn niet langer van toepassing. Nee, nu is dit van toepassing: het was niet God die hen tot man en vrouw heeft geschapen - tot dusverre besliste de maatschappij dit, nu beslissen we het voor onszelf.
Het komt erop neer dat hij blijkbaar vindt dat transseksualiteit niet echt bestaat (hij noemt het een filosofie) en dat de natuur je sekse bepaalt en dat je dat moet accepteren. Snap je?quote:Op maandag 24 december 2012 17:12 schreef Skillsy het volgende:
Dank je Joanne voor het stuk.Begrijp ondanks het in het Nederlands is helemaal niks van wat de paus hier zegt.Heb het meedere malen gelezen.Te moeilijke taal.
Bedoel je dat ie zegt dat je uitsluitend man of vrouw kunt zijn?quote:Op maandag 24 december 2012 18:32 schreef Fixers het volgende:
En daarbij spreekt hij ook nog van een strikte binair.
Dat zegt ie ja...quote:Op maandag 24 december 2012 18:46 schreef robinpunt het volgende:
[..]
Bedoel je dat ie zegt dat je uitsluitend man of vrouw kunt zijn?
Zoals ik het lees doet hij dat wel, hij is het er niet mee eens dat mensen zich niet houden aan hun god-gegeven lichaam. Ik lees het dus als 'je bent als man of vrouw geboren, leef daar naar'.quote:Op maandag 24 december 2012 19:51 schreef Skillsy het volgende:
Maar hij kraakt niet het trans-zijn an sich af maar ivm de eenheid van het gezin is dat wel slecht.Toch??
Ik kom uit een katholiek nest. Katholieken zijn over het algemeen wat ruimdenkender dan dat. Behalve als je bij het college van Kardinalen en de Paus aankomt, daar wordt door een conservatieve kliek alle vormen van modernisering tegen gehouden.quote:Op maandag 24 december 2012 20:45 schreef Abby79 het volgende:
Ok, het is maar weer eens duidelijk dat ik dat soort dingen dus niet geloof
dat er iets is als een god zou nog kunnen, maar dat die geen fouten kan maken? Nah
Ik kan bijna niet geloven dat jij hetzelfde hebt gelezen als ik en je kraamt nog meer onzin uit dan die vent zelf.quote:Op maandag 24 december 2012 19:51 schreef Skillsy het volgende:
Maar hij heeft het over "het gezin", de harmonie tussen een man en vrouw, dat dat het ideale situatie is voor een kind.Ik geloof wel dat hij daarin gelijk heeft.God heeft immers man en vrouw geschapen voor de voortplanting.Maar voel me aangevallen door zijn reactie, want ik ben niet getrouwd.Ik leef in kuisheid en voel me man.Ik zeg niet dat God een foutje heeft gemaakt maar het is de speling van de natuur.Maar hij kraakt niet het trans-zijn an sich af maar ivm de eenheid van het gezin is dat wel slecht.Toch??Als de paus even normaal taalgebruik gebruikt kan ik het snappen.
Ja versta (helaas) niet wat die man schrijft.quote:Op maandag 24 december 2012 22:12 schreef robinpunt het volgende:
[..]
Ik kan bijna niet geloven dat jij hetzelfde hebt gelezen als ik en je kraamt nog meer onzin uit dan die vent zelf.
Ik weet niet.quote:Op dinsdag 25 december 2012 12:18 schreef wonderer het volgende:
Overigens heeft god (als je daarin gelooft) helemaal niet de man en de vrouw geschapen voor de voortplanting. Dat hele voortplanten was uiteindelijk helemaal niet de bedoeling tenslotte, ze moesten in het paradijs leven tot het eind der tijden zonder schaamte en seks te kennen. Dat voortplanten kwam pas na die banaan.
Verder zou god het toch ook niet willen dat je je hele leven doodongelukkig bent?
Nee, het wordt pas een moeilijk onderwerp als mensen anderen ervan willen overtuigen dat hun visie de (enige) correcte is. Zolang iedereen vrij is en elkaar de ruimte geeft te geloven (of niet) zoals men zelf wil zijn er geen moeilijkheden. Helaas zijn er maar weing religies die dat als uitgangspunt hebbenquote:Op dinsdag 25 december 2012 14:18 schreef Skillsy het volgende:
Denk dat iedereen een verschillende kijk erop heeft.
Is een moeilijk onderwerp
Als ie zo graag wil dat we luisteren, moet ie maar niet van die tegenstrijdige instructies sturenquote:Op dinsdag 25 december 2012 14:18 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ik weet niet.
Man en vrouw waren bij de Schepping één menselijk wezen naar het beeld van één God. Toen scheidde God hen. Maar ondanks dat zijn man en vrouw zich voortdurend van de eenwording bewust. Seksualiteit is het samensmelten van man en vrouw
Er staat overigens ook : Man en vrouw leren elkaar kennen, komen tot de daad en daardoor wordt je verliefd. De liefde komt na de daad. Er staat namelijk in Genesis dat Adam gemeenschap had met Chava (Eva), zijn vrouw. Nergens staat dat liefde in het spel was vóór de gemeenschap
"wees vruchtbaar en vermenigvuldigt u"
Neen G'd wil niet dat we ongelukkig zijn, maar wil wel dat we luisteren naar hem.Zoals een kind dient te luisteren naaar zijn ouders.
We mogen elkaar niet veroodelen er wel opaanspreken.
Denk dat iedereen een verschillende kijk erop heeft.
Is een moeilijk onderwerp
Correct, maar het is niet het geloof of religie mensen probeerd te overtuigen maar de mensen zelf.Oorlog in Naam van G'd of Allah doen de mensen zelf, niet de religie die ze aanhangen.quote:Op dinsdag 25 december 2012 15:13 schreef Abby79 het volgende:
[..]
Nee, het wordt pas een moeilijk onderwerp als mensen anderen ervan willen overtuigen dat hun visie de (enige) correcte is. Zolang iedereen vrij is en elkaar de ruimte geeft te geloven (of niet) zoals men zelf wil zijn er geen moeilijkheden. Helaas zijn er maar weing religies die dat als uitgangspunt hebben.
quote:Op vrijdag 28 december 2012 01:36 schreef wonderer het volgende:
De wereld zou er anders maar saai uitzien zonder tv, kleding, kunst, kappers en theater.
Scheren heeft toch hetzelfde resultaat of niet soms? Die behandeling die u ondergaat klinkt best pijnlijk.quote:Op zondag 30 december 2012 13:54 schreef Joanne35 het volgende:
Het lijkt er op dat al die ontharingsbehandelingen toch hun vruchten af beginnen te werpen
Scheren is niet permanent... groot verschilquote:Op zondag 30 december 2012 17:51 schreef Xenzo het volgende:
[..]
Scheren heeft toch hetzelfde resultaat of niet soms? Die behandeling die u ondergaat klinkt best pijnlijk.
Scheren heeft juist het tegenovergestelde effectquote:Op zondag 30 december 2012 17:51 schreef Xenzo het volgende:
[..]
Scheren heeft toch hetzelfde resultaat of niet soms? Die behandeling die u ondergaat klinkt best pijnlijk.
Ik denk qua lichamelijk aspect wel. Maar aangezien transmannen qua hersenfunctionaliteit meer op geboren mannen lijken weet ik niet of ze qua gevoelens en andere dingen ook zo goed de vrouwen begrijpen.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 02:21 schreef Xenzo het volgende:
Ik denk dat transmannen vrouwen beter begrijpen dan biologisch geboren mannen, simpelweg omdat ze ooit "vrouw" geweest zijn qua lichaam en dus zouden moeten snappen dat bijvoorbeeld vrouwenkwaaltjes niet fijn zijn.
Ik ben toch maar even ingelogd. Dus hier ook nog even de vraag voor het geval anderen ook wat aan het antwoord hebben:quote:Op maandag 31 december 2012 12:20 schreef Joanne35 het volgende:
Heb eerst drie winters lang laserbehandelingen gehad (LightSheer Diode, ongeveer 10 behandelingen in totaal) en sinds oktober vorig jaar zo'n 12 elektrobehandelingen om de resterende lichte haren te verwijderen.
quote:Op vrijdag 4 januari 2013 02:21 schreef Xenzo het volgende:
Ik denk dat transmannen vrouwen beter begrijpen dan biologisch geboren mannen, simpelweg omdat ze ooit "vrouw" geweest zijn qua lichaam en dus zouden moeten snappen dat bijvoorbeeld vrouwenkwaaltjes niet fijn zijn.
Ja, ik weet dat de hersenen van transmannen erg lijken op die van biologisch geboren mannen... Maar volgens mij zitten transmannen qua gevoel tussen man en vrouw in, althans, als ze beginnen met hun transitie.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 03:19 schreef J.Gibbs het volgende:
Ik denk qua lichamelijk aspect wel. Maar aangezien transmannen qua hersenfunctionaliteit meer op geboren mannen lijken weet ik niet of ze qua gevoelens en andere dingen ook zo goed de vrouwen begrijpen.
Maar wat versta je dan onder begrijpen? Snap ik vrouwen beter omdat ik weet hoe het voelt als de voering van de baarmoeder naar buiten gulpt? Sowieso was mijn menstruatie een licht lichamelijk ongemak en heb ik nooit last gehad van PMS of wat dan ook. Ik kan me dan ook totaal niet inleven in de vrouwen die een week (of zelfs maar een dag) doodziek zijn, of die enorme stemmingswisselingen hebben of wat dan ook, daar heb ik simpelweg geen enkele ervaring mee.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 05:27 schreef Xenzo het volgende:
[..]
[..]
Ja, ik weet dat de hersenen van transmannen erg lijken op die van biologisch geboren mannen... Maar volgens mij zitten transmannen qua gevoel tussen man en vrouw in, althans, als ze beginnen met hun transitie.
Had ook al via DM gereageerd, maar hier nog even voor de lurkersquote:Op vrijdag 4 januari 2013 03:20 schreef J.Gibbs het volgende:
[..]
Ik ben toch maar even ingelogd. Dus hier ook nog even de vraag voor het geval anderen ook wat aan het antwoord hebben:
Betaal je die behandelingen nu allemaal zelf of worden ze (deels) vergoed door je zorgverzekeraar?
Nee hoor, qua gevoel maakt het geen moer uit volgens mij (behalve dan misschien dat hormonen hier nog wat invloed op kunnen hebben). Het verschil zit hem vooral in de levenservaringen. Wat wij als voordeel hebben boven andere mensen is dat wij weten hoe mannen resp. vrouwen zich gedragen als ze alleen zijn onder elkaar.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 05:27 schreef Xenzo het volgende:
[..]
Ja, ik weet dat de hersenen van transmannen erg lijken op die van biologisch geboren mannen... Maar volgens mij zitten transmannen qua gevoel tussen man en vrouw in, althans, als ze beginnen met hun transitie.
Misschien ben ik dan gewoon een uitzondering, want ik heb echt geen flauw idee...quote:Op vrijdag 4 januari 2013 09:52 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Nee hoor, qua gevoel maakt het geen moer uit volgens mij (behalve dan misschien dat hormonen hier nog wat invloed op kunnen hebben). Het verschil zit hem vooral in de levenservaringen. Wat wij als voordeel hebben boven andere mensen is dat wij weten hoe mannen resp. vrouwen zich gedragen als ze alleen zijn onder elkaar.
Hoe bedoel je? Ik mag aannemen dat je in je oude leven toch wel eens in het gezelschap van alleen vrouwen bent geweest?quote:Op vrijdag 4 januari 2013 10:09 schreef wonderer het volgende:
[..]
Misschien ben ik dan gewoon een uitzondering, want ik heb echt geen flauw idee...
Nope... Dingen als "vrouwen gaan samen naar de wc en doen daar vanalles" ken ik net als andere mannen alleen uit verhalen van anderen, niet uit eigen ervaring. De meiden met wie ik bevriend was, waren ook niet echt "meisje-meisjes" dus dat ging ook al niet.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 10:18 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Ik mag aannemen dat je in je oude leven toch wel eens in het gezelschap van alleen vrouwen bent geweest?
Dat is een ervaring die andere mannen niet hebben hoor
Dat vind ik wel heel ver gaan hoorquote:Op vrijdag 4 januari 2013 13:14 schreef wonderer het volgende:
Als "mietje" werd je ook niet als man behandeld, maar als een of ander subwezen,
En dat bedoelde ik dus met binair denken. Alleen maar omdat je een setje genitalien deelt, wil nog niet zeggen dat je dezelfde ervaringen hebt. Misschien als je een poosje doet alsof je niet trans bent en je conformeert naar de heersende ideeen over hoe een bepaalde sekse zich hoort te gedragen, dat je dan kunt zeggen dat je het leven van twee kanten hebt bekeken, maar ik kan dat gewoon pertinent niet. Die handvol "typisch vrouwelijke" ervaringen die ik misschien heb (en ik moet echt hard nadenken wat dat dan moet zijn) zijn echt niet genoeg om te kunnen zeggen dat ik weet hoe het is om als vrouw te leven.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 13:24 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Dat vind ik wel heel ver gaan hoor
Zowel het mietje als de alpha-male horen allebei bij de mannelijke soort, de een kan misschien zelfs wel niet zonder de ander
Wacht even, zeggen dat er meer dan roze en blauw is (ik) is binairder denken dan zeggen dat alles dat ook maar een beetje naar roze neigt onder roze te scharen, ook al lijkt het meer op blauw, en vice versa (jij)?quote:Op vrijdag 4 januari 2013 14:04 schreef Joanne35 het volgende:
Jij denkt dat er blijkbaar maar 1 vorm van vrouwelijke ervaringen is waaraan jij blijkbaar niet voldoet. Wie denkt er hier nou binair dan? Jij toch? Volgens jou bestaat er blijkbaar alleen maar roze en blauw en val jij daar niet onder, want jouw ervaringen liggen te ver van het roze af om nog roze genoemd te worden? Ik zeg dat er juist een hele schakering van roze en blauwe kleuren is.
Als jij zelf ook niet in roze en blauw zou denken zou je ook niet die body dysphoria gevoeld hebben, je verdeeld zelf net zo hard de wereld in mannen en vrouwen en niet in alleen maar mensen.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 14:07 schreef wonderer het volgende:
[..]
Wacht even, zeggen dat er meer dan roze en blauw is (ik) is binairder denken dan zeggen dat alles dat ook maar een beetje naar roze neigt onder roze te scharen, ook al lijkt het meer op blauw, en vice versa (jij)?
Het feit dat ik me prettiger voel in een lichaam dat meer mannelijke kenmerken heeft, doet toch geen afbreuk aan het feit dat er meer dan alleen puur man en puur vrouw bestaat??quote:Op vrijdag 4 januari 2013 15:18 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Als jij zelf ook niet in roze en blauw zou denken zou je ook niet die body dysphoria gevoeld hebben, je verdeeld zelf net zo hard de wereld in mannen en vrouwen en niet in alleen maar mensen.
quote:Op vrijdag 4 januari 2013 02:21 schreef Xenzo het volgende:
quote:Op vrijdag 4 januari 2013 03:19 schreef J.Gibbs het volgende:
Ik denk qua lichamelijk aspect wel. Maar aangezien transmannen qua hersenfunctionaliteit meer op geboren mannen lijken weet ik niet of ze qua gevoelens en andere dingen ook zo goed de vrouwen begrijpen.
quote:Op vrijdag 4 januari 2013 05:27 schreef Xenzo het volgende:
Het woord "begrijpen" is in dit geval heel erg ruim te nemen, waar ik op doelde was meer hoe vrouwen reageren op bepaalde dingen. Ik kan me voorstellen transmannen voor hun transitie zowel mannelijk als vrouwelijk denken en dergelijke, simpelweg omdat ze beide hormonen in hun lichamen hebben zitten waardoor de hersens "in de war" zijn om het zo maar even te zeggen. Ik weet het ook niet hé, dus val me a.u.b. niet aan als ik poep praat.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 09:06 schreef wonderer het volgende:
Maar wat versta je dan onder begrijpen? Snap ik vrouwen beter omdat ik weet hoe het voelt als de voering van de baarmoeder naar buiten gulpt? Sowieso was mijn menstruatie een licht lichamelijk ongemak en heb ik nooit last gehad van PMS of wat dan ook. Ik kan me dan ook totaal niet inleven in de vrouwen die een week (of zelfs maar een dag) doodziek zijn, of die enorme stemmingswisselingen hebben of wat dan ook, daar heb ik simpelweg geen enkele ervaring mee.
Ik ben nooit vrouw geweest. Nooit. Geen enkel moment in mijn leven. Ik had alleen een correct werkend vrouwenlichaam. Ik snap dan ook vrij weinig van vrouwen en wat ik ervan zie, ben ik blij dat ik op mannen val
Grappig, daar had ik nooit bij stil gestaan. Nu ik er zo over nadenk, dat lijkt mij verdomd handig!quote:Op vrijdag 4 januari 2013 09:52 schreef Joanne35 het volgende:
Wat wij als voordeel hebben boven andere mensen is dat wij weten hoe mannen resp. vrouwen zich gedragen als ze alleen zijn onder elkaar.
Dat viel mij ook op. Het is voor hun ook niet fijn om terug te denken aan die tijd, althans, dat lijkt mij dan.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 19:34 schreef Joanne35 het volgende:
Goh, alle transen hier leiden opeens aan amnesia lijkt het wel.
Ja, dat is inderdaad waar.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 19:34 schreef Joanne35 het volgende:
Dingen zelf ervaren is niet te vergelijken met er over lezen of over horen. Een voorbeeldje, mannen die vrouwen lastig vallen op straat. Zowel mannen als vrouwen weten dat het gebeurt, maar je kan je pas echt een beeld vormen van de schaal waarop het voorkomt en de gevoelens die het bij je op kan wekken als je daadwerkelijk ook als vrouw de straat op stapt.
Nee. Misschien heb jij dat ervaren, maar anderen zeker niet. En dan ook nog iemand belachelijk maken en zijn levenswijze in twijfel trekken.quote:Wat wij als voordeel hebben boven andere mensen is dat wij weten hoe mannen resp. vrouwen zich gedragen als ze alleen zijn onder elkaar.
Misschien moet je even lezen? Wonderer kwam zelf met dat voorbeeld aanzettenquote:Op vrijdag 4 januari 2013 20:33 schreef Nezhi het volgende:
Eerst voorbeelden aanhalen (vrouwen komen als horde de wc binnen), Wonderer gebruikt diezelfde voorbeelden en geeft aan dat hij er niet mee te maken heeft gehad, en wordt dan verweten dat hij ook binair denkt omdat hij dezelfde voorbeelden gebruikt?_________!
Wie maak ik in vredesnaam belachelijk dan? Ik probeer hier gewoon duidelijk te maken dat transseksuelen andere ervaringen in hun leven hebben dan cisgenders. Ik verbind daar geen enkel waardeoordeel aan, en het is me ook een raadsel waarom jij altijd zo'n moeite hebt met wat ik post. Misschien moet je dingen eens niet zo persoonlijk opvatten?quote:En dan ook nog iemand belachelijk maken en zijn levenswijze in twijfel trekken.
Doe ff normaal zegquote:Echt Joanne35, jij bent om te kotsen. Het enige wat je nog mist is DIE CIS SCUM als onderschrift.
quote:Je werd helemaal niet als man behandeld, ook al leek het er misschien op voor jou.
quote:Dat wonderer daar geen ene moer van opgestoken heeft is een heel ander verhaal.
Alleswetende helderziende Joanne35quote:Dus ga nou niet doen alsof je je hele leven al een mannenleven hebt geleid, want dat is dus echt niet zo, hoe graag je dat misschien ook wilt geloven
Er zijn erg veel mensen die niets meer kunnen herinneren, of hebben weggeduwd. Maar goed, dat heb jij niet ervaren dus dat kan dan niet zo zijnquote:Goh, alle transen hier leiden opeens aan amnesia lijkt het wel.
Doe eens even normaal tegen haar. Mag ik zo vrij zijn om even mezelf te citeren? Ja, dat mag ik.quote:
Hoe dan ook, laten we met z'n allen respect voor elkaar hebben en vooral niet zo snel dingen als een (persoonlijke) aanval zien. Joanne35 zegt wat zij denkt, net zoals ik en de rest hier dat ook doen. Dat we het niet altijd eens met elkaar zijn, dat is prima, maar kom op, is het nou echt zo lastig beste Nezhi om normaal te doen? Behandel andere mensen zoals uzelf ook behandeld wil worden, namelijk met respect, althans, dat neem ik voor het gemak maar even aan.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 19:21 schreef Xenzo het volgende:
Interessante discussie tussen Joanne35 en Wonderer. Wat ik eruit begrijp is dat Joanne35 probeert uit te leggen dat biologisch geboren mannen en vrouwen niet de ervaringen hebben die transseksuele mensen wél hebben, namelijk dat transseksuele mensen in het vorige leven ervaren hebben hoe het is om behandeld te worden en te leven als het "andere" geslacht om het zo maar even te zeggen.
@ Wonderer,
Waarom reageert u zo fel op Joanne35 als ik vragen mag? Of u het nou wil of niet, voor de buitenwereld bent u ooit een "vrouw" geweest. In uw geval een "vrouw" die erg mannelijk was, maar wel een vrouw. Net zoals Joanne35 kan ik me ook niet voorstellen dat een "vrouw" als een man behandeld wordt, daar het voor "vrouwen" een grove belediging is als ze met "man" aangesproken worden. Ikzelf heb ooit een keer een vrouw per ongeluk met "meneer" aangesproken, als blikken konden doden dan was ik nu dood geweest. Serieus, zij was beledigd (en dat kan ik me best voorstellen).
quote:Op vrijdag 4 januari 2013 19:34 schreef Joanne35 het volgende:
Goh, alle transen hier leiden opeens aan amnesia lijkt het wel.
Dingen zelf ervaren is niet te vergelijken met er over lezen of over horen. Een voorbeeldje, mannen die vrouwen lastig vallen op straat. Zowel mannen als vrouwen weten dat het gebeurt, maar je kan je pas echt een beeld vormen van de schaal waarop het voorkomt en de gevoelens die het bij je op kan wekken als je daadwerkelijk ook als vrouw de straat op stapt.
Dus het gaat er niet om hoe je iets ervaart, maar toch ook weer wel ....quote:Op vrijdag 4 januari 2013 18:41 schreef Joanne35 het volgende:
Het gaat er ook niet om hoe je dingen ervaart, het gaat er om dat transseksuelen 'undercover' zijn geweest bij het andere geslacht en dus hebben kunnen zien hoe het andere geslacht zich onderling gedraagt als ze onder elkaar zijn. Cisgenders hebben die ervaring niet.
Dat wonderer daar geen ene moer van opgestoken heeft is een heel ander verhaal.
Lekker dicteren hoe mensen hun leven hebben geleefd alsof ze erbij waren, insinueren dat ze achterlijk zijn omdat ze niet weten hoe het ander geslacht werkt (zie eerdere quotes), mannen én vrouwen generaliseren en dan iemands privéleven (of het echt waar is of niet?) op internet gooien in een discussie die er niet mee te maken heeft? Ja, dat is ook lekker normaal doen hoor! Vooral zo doorgaan. Die cis scum!quote:Op vrijdag 4 januari 2013 20:54 schreef Xenzo het volgende:
[..]
Doe eens even normaal tegen haar. Mag ik zo vrij zijn om even mezelf te citeren? Ja, dat mag ik.
Waar heb ik iemand achterlijk genoemd dan?quote:Op vrijdag 4 januari 2013 20:58 schreef Nezhi het volgende:
[..]
insinueren dat ze achterlijk zijn omdat ze niet weten hoe het ander geslacht werkt (zie eerdere quotes),
Ok, had ik niet moeten doen, was een slecht voorbeeld, excuses. Maar daar heeft hij zelf ook vaak genoeg over gepost hier in deze reeks, dus volgens mij was dat nou niet bepaald een geheim...quote:en dan iemands privéleven (of het echt waar is of niet?) op internet gooien
Weer die quote. ik heb geen enkel probleem met cisgenders.quote:Die cis scum!
Ik heb anders eerder het idee dat het andere mensen zijn die juist moeite hebben met wat ik vind. Ja, ik houd van discussies en ga die ook graag aan en probeer die met argumenten te onderbouwen, en ja dat gaat soms op het scherp van de snede, dit is uiteindelijk ook gewoon fok! en je moet dingen niet altijd meteen persoonlijk opvatten of serieus nemen. Maar ik heb wel degelijk respect voor andermans mening en accepteer ook wel degelijk dat ze er anders over kunnen denken, daarom is er ook een discussie, omdat we nu eenmaal anders tegen dingen aan kijken.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 20:56 schreef Onderweg het volgende:
[..]
Maar afgezien daarvan (het maakt mij echt helemaal niets uit wat jij wel of niet vindt) is al eerder gebleken dat je wat moeite hebt met mensen die niet precies hetzelfde vinden als jij vindt. En ja, jouw reacties zijn inderdaad onder de gordel. Als je een discussie wilt, zal je moeten accepteren dat niet iedereen jouw blauwdruk kan of wil accepteren.
...of omdat niet-transen niet zo verschrikkelijk overgevoelig zijn? Ik dacht dat we hier gewoon een interessante discussie hadden over ervaringen, en ben nogal verrast door de felle reacties opeens. Blijkbaar heb ik ergens een gevoelige snaar geraakt, was niet de bedoeling.quote:Maar goed, nogmaals, mij maakt het allemaal niets uit. Overigens is dit soort discussies wel de reden dat ik transen vaak ontwijk. Het is vaak veel gemakkelijker te praten met 'gewone' niet-transen, omdat zij niet zo bevooroordeeld zijn in hun meningen en reacties.
Ja, ga ik ook doen, weekend vieren. Jij ook een prettig weekend, en kom wel gewoon terug hoorquote:Prettig weekend verder en tot (nou ja, misschien wel nooit) .....
Nee, dit is niet het scherpst van de snede. Jij speelt op de man/vrouw. Volgens mij is dit niet de eerste keer dat ik tot die conclusie kom.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 21:26 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
.....onderbouwen, en ja dat gaat soms op het scherp van de snede, dit is uiteindelijk ook gewoon fok! en je moet dingen niet altijd meteen persoonlijk opvatten of serieus nemen. ....
Het raakt mij niet, dus waar overgevoeligheid vandaan komt, weet ik niet. Dit soort discussies zijn eindeloos en komen nooit tot een concensus en zelfs nooit tot acceptatie bij de partijen. Dat is het resultaat van een aantal jaren dit soort discussies volgen.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 21:26 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
...of omdat niet-transen niet zo verschrikkelijk overgevoelig zijn? Ik dacht dat we hier gewoon een interessante discussie hadden over ervaringen, en ben nogal verrast door de felle reacties opeens. Blijkbaar heb ik ergens een gevoelige snaar geraakt, was niet de bedoeling.
Ik vind dat je Wonderer tekort gedaan hebt met je reacties. Nu kan hij best voor zichzelf opkomen, maar wilde dat toch even zeggen. Als je de tijd hebt en eerdere discussies waarbij je betrokken bent, terugleest, is er een duidelijk patroon. Ik heb je er nog nooit op kunnen betrappen dat je iets wat iemand anders gezegd heeft, beaamde of zelfs ook maar zinvol benoemde. Steeds dezelfde argumenten komen terug zonder dat de discussie enige progressie heeft.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 21:26 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Ja, ga ik ook doen, weekend vieren. Jij ook een prettig weekend, en kom wel gewoon terug hoor
Ik neem deze post even als voorbeeld. In bijna alle stukjes die Xenzo gequote heeft staat 'ik denk', 'volgens mij' of een bewering die wordt ingeluid met 'ik'. Het zijn persoonlijke ideeën, opvattingen of ervaringen. Dit is niet per se goed of fout. Wees eens lief!quote:Op vrijdag 4 januari 2013 18:58 schreef Xenzo het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Het woord "begrijpen" is in dit geval heel erg ruim te nemen, waar ik op doelde was meer hoe vrouwen reageren op bepaalde dingen. Ik kan me voorstellen transmannen voor hun transitie zowel mannelijk als vrouwelijk denken en dergelijke, simpelweg omdat ze beide hormonen in hun lichamen hebben zitten waardoor de hersens "in de war" zijn om het zo maar even te zeggen. Ik weet het ook niet hé, dus val me a.u.b. niet aan als ik poep praat.
[..]
Grappig, daar had ik nooit bij stil gestaan. Nu ik er zo over nadenk, dat lijkt mij verdomd handig!
Fixed that for you.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 22:20 schreef ReginaGeorge het volgende:
Hoe leven jullie eigenlijk met het feit dat jullie nooit ECHT het wensgeslacht worden? Want je blijft natuurlijk altijd lichamelijk een vrouw met een implantaat, en de meeste vrouwen zullen daar op afknappen... bij mannen die vrouw worden al helemaal.
Zelfs na zo'n operatie kan je niet ECHT zijn wie je voelt dat je bent. Dat lijkt me wrang.
Ik geef toe: zoals u erover denkt, zo dacht ik eerst ook. Ik zal transseksualiteit nooit helemaal snappen hoe het is om te leven in het verkeerde lichaam, simpelweg omdat ik niet in hun situatie zit. Maar één ding is wat mij betreft een feit, mijn gedachtegangen die ik eerst had, die zijn veranderd na tientallen gesprekken die ik in deze topic-reeks gevoerd hebt. Transmannen- en vrouwen zijn wie ze zijn, ze zijn na hun transitie gelukkiger en vrijer dan voor hun transitie.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 22:20 schreef ReginaGeorge het volgende:
Hoe leven jullie eigenlijk met het feit dat jullie nooit ECHT het wensgeslacht worden? Want je blijft natuurlijk altijd lichamelijk een vrouw met een implantaat, en de meeste vrouwen zullen daar op afknappen... bij mannen die vrouw worden al helemaal. Zelfs na zo'n operatie kan je niet ECHT zijn wie je voelt dat je bent. Dat lijkt me wrang.
Ik ben anders niet degene die hier roept dat mensen om te kotsen zijn. Hoe denk je dat dat voelt als mensen dat over je roepen terwijl je gewoon een interessante discussie met iemand denkt te voeren? Als zijn doel was om me daarmee te raken dan is dat gelukt, want ik voel me knap beroerd nu terwijl ik hier gewoon met alleen maar goede bedoelingen loop te posten.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 22:00 schreef Onderweg het volgende:
[..]
Nee, dit is niet het scherpst van de snede. Jij speelt op de man/vrouw.
Doe ik anders vaak genoeg, hierboven nog een paar keer in reacties op Nehzi. Heb hem zelfs al mijn excuses al aangeboden.quote:Ik heb je er nog nooit op kunnen betrappen dat je iets wat iemand anders gezegd heeft, beaamde of zelfs ook maar zinvol benoemde.
Ik voer een discussie toch niet in mijn eentje? Tegenover elke reactie van mij staat er een van wonderer, die ook niet allemaal even mals zijn (zoals b.v. de uitspraak over subwezens). Sterker nog, je deed er zelf ook gewoon aan mee, dus ik vind het ook een beetje unfair van je om er nu opeens een probleem van te maken en te doen alsof ik hier de enige ben die verantwoordelijk zou zijn voor dit alles.quote:Steeds dezelfde argumenten komen terug zonder dat de discussie enige progressie heeft.
Ik plaats mezelf helemaal niet buiten de groep met die uitspraak, dat maak jij er van. En ik voel me ook zeker niet superieur aan anderen, je trekt uitspraken volkomen uit zijn verband hier. Je mag me rustig aanvallen op alles wat ik hier post, maar ga geen dingen lopen suggereren die er niet zijn.quote:Alleen al het gegeven dat je transen impliciet als overgevoelig bestempelt (terwijl je zelf ook trans bent en desondanks de vinger naar voren wijst) geeft aan dat je jezelf buiten die groep plaatst en daarmee een soort superioriteit creëert.
De discussie liep ook helemaal niet uit de hand, het was een best wel interessante discussie totdat Nehzi binnen kwam stormen en mij begon aan te vallen. Iets wat hij al vaker heeft gedaan en waar ik me inmiddels behoorlijk aan begin te irriteren. Vooral omdat hij me dan ook nog eens gaat lopen verwijten dat ik geen respect zou hebben voor mensen terwijl ik wel degelijk respect heb voor iedereen hier (zeker ook voor wonderer die ik ooit zelfs irl heb ontmoet), en Nehzi zelf degene is die hier mensen in hun gezicht loopt uit te schelden. Als hij een probleem heeft met wat ik schrijf, dan kan hij daar best op een normale wijze op reageren.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 22:20 schreef De_Sosjaalist het volgende:
Waarom lopen discussies hier eigenlijk zo vaak uit de hand?
Ik reageer "fel" (ik vind het nogal meevallen, maar goed) omdat ik er eigenlijk niet zo van gediend ben dat iemand anders mij dicteert hoe ik mijn leven geleefd moet hebben en welke ervaringen ik heb opgedaan, of ik dat nu leuk vind of niet. Dat bepaal ik nog altijd zelf en eigenlijk heeft Joanne en wie dan ook maar aan te nemen dat wat ik over mijn eigen leven en ervaringen schrijf, waar is.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 19:21 schreef Xenzo het volgende:
@ Wonderer,
Waarom reageert u zo fel op Joanne35 als ik vragen mag? Of u het nou wil of niet, voor de buitenwereld bent u ooit een "vrouw" geweest. In uw geval een "vrouw" die erg mannelijk was, maar wel een vrouw. Net zoals Joanne35 kan ik me ook niet voorstellen dat een "vrouw" als een man behandeld wordt, daar het voor "vrouwen" een grove belediging is als ze met "man" aangesproken worden. Ikzelf heb ooit een keer een vrouw per ongeluk met "meneer" aangesproken, als blikken konden doden dan was ik nu dood geweest. Serieus, zij was beledigd (en dat kan ik me best voorstellen).
quote:Op vrijdag 4 januari 2013 19:21 schreef Xenzo het volgende:
@ Wonderer,
In mijn beleving heeft Joanne35 dat ook niet gedaan.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 02:25 schreef wonderer het volgende:
Ik reageer "fel" (ik vind het nogal meevallen, maar goed) omdat ik er eigenlijk niet zo van gediend ben dat iemand anders mij dicteert hoe ik mijn leven geleefd moet hebben en welke ervaringen ik heb opgedaan, of ik dat nu leuk vind of niet.
Volgens uw eigen zeggen in een eerdere discussie in deze topic-reeks was u, voordat u in de transitie ging, een "vrouw" met een flinke cupmaat. Ik heb van u een tijd geleden via PM foto's gekregen van hoe u er uitzag voordat u met de transitie begon en hoe u er tegenwoordig eruit ziet. Laat helder zijn dat ik u niet wil beledigen, maar de foto waar u nog niet met uw transitie begonnen was, daar zag ik toch echt duidelijk een vrouw die wat mannelijke trekjes had. De foto van hoe u er tegenwoordig eruit ziet, daar is duidelijk op te zien dat u nu een man bent. Ik kan me gezien de eerder genoemde reden serieus niet voorstellen dat mensen, voordat u in transitie ging, u als man aangesproken- en als man behandeld hebben, daar zij een "vrouw" zagen, ook al had die "vrouw" wat mannelijke trekjes in het gezicht.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 02:25 schreef wonderer het volgende:
Dat een persoon niet als man behandeld wordt, wil nog niet zeggen dat die persoon dus als vrouw behandeld wordt.
Ik herken dit heel erg.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 02:25 schreef wonderer het volgende:
Dat een persoon niet als man behandeld wordt, wil nog niet zeggen dat die persoon dus als vrouw behandeld wordt.
In mijn beleving wel. Ik werd glashard tegengesproken toen ik over mijn eigen, persoonlijke (!!) ervaringen sprak.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 03:02 schreef Xenzo het volgende:
[..]
[..]
In mijn beleving heeft Joanne35 dat ook niet gedaan.
Wat zeg ik nou net? Dat iemand niet als man behandeld wordt, wil nog niet zeggen dat die persoon dan als vrouw behandeld wordt. Ik zeg niet dat ik voor de transitie als man gezien werd, ik zeg alleen dat ik niet als vrouw gezien werd. Neutraal. Ik hoorde nergens 100% bij en werd zowel bij de mannen als de vrouwen als een vreemde eend in de bijt gezien, waardoor ik zeker bij de vrouwen weinig tot geen ervaring heb met hoe vrouwen onderling met elkaar omgaan.quote:Ik kan me gezien de eerder genoemde reden serieus niet voorstellen dat mensen, voordat u in transitie ging, u als man aangesproken- en als man behandeld hebben, daar zij een "vrouw" zagen, ook al had die "vrouw" wat mannelijke trekjes in het gezicht.
Je doet allerlei aannames, ik word er een beetje moe van.quote:Wat ik me zit af te vragen is, waarom doet u daar zo lastig over, over dat u vroeger - en ook al wilt u dat liever vergeten dan wel ontkennen - als "vrouw" leefde en dus ook zodanig door de buitenwereld gezien en behandeld werd? U kunt beter trots en gelukkig zijn dat u nu een echte man bent, de kennis en ervaringen die u heeft gebruiken in uw leven.
Net zoals de topics over dat psychiatrische stoornissen niet bestaan en alle arbeidsongeschikten gewoon lui zijn.quote:Op zondag 6 januari 2013 10:16 schreef LintuxCx het volgende:
KLB / Omgebouwde leerling
Dat soort topics is echt een wekelijk iets, of niet?
Echt een ramp vind ik dit en ik vraag me af hoe ik dit zou moeten oplossen. Plassen met zo'n plastic piemel zeker? Mensonterend.quote:Op zondag 6 januari 2013 12:36 schreef Fixers het volgende:
maar ik heb ook genoeg plekken meegemaakt waar er zo'n grote stalen trog hangt waar je schouder aan schouder kan pissen.
Gewoon in het hokje gaan hequote:Op zondag 6 januari 2013 14:48 schreef robinpunt het volgende:
[..]
Echt een ramp vind ik dit en ik vraag me af hoe ik dit zou moeten oplossen. Plassen met zo'n plastic piemel zeker? Mensonterend.
Haha!quote:Op zondag 6 januari 2013 14:54 schreef Maisnon het volgende:
[..]
Gewoon in het hokje gaan hedat deed ik sowieso wel
die vieze urinoirs ik kon daar niet mee werken
Een vriendin van mij vroeg laatst: heb je nou nooit meer gehad dat je per ongeluk het verkeerde toilet in ging? haha, nee man!
Dat er in de vrouwentoiletten overal bloed aangesmeerd is neem ik voor liefnee grapje maar het kan daar wel minstens zo vies zijn
Ik heb nog nooit voor een urinoir gestaan. Gewoon een hokje in (en zittend plassenquote:Op zondag 6 januari 2013 14:48 schreef robinpunt het volgende:
[..]
Echt een ramp vind ik dit en ik vraag me af hoe ik dit zou moeten oplossen. Plassen met zo'n plastic piemel zeker? Mensonterend.
quote:Op zondag 6 januari 2013 15:02 schreef robinpunt het volgende:
[..]
Haha!
Maar dat hokje is ook niks, dat is toch het schijthokje? Ranzig. Ik snap dat hele staand plassen sowieso niet, dat is toch geen beschaving, als ik een penis had zou ik het nog niet doen. Dat mensen overal maar rustig poepen snap ik ook niet, doe dat gewoon thuis. Bij een noodsituatie prima maar sjongejonge mensen die te pas en te onpas overal maar zitten te schijten, in de Bijenkorf of you name it en het gebeurt.
Eén woord: smartphone.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:11 schreef Xenzo het volgende:
Mannen horen staand te pissen, vrouwen zittend en dus niet andersom. Sorry, maar zo denk ik erover.
Dat je na al die tijd in dit topic nog steeds vasthoudt aan dit soort arbitraire, rigide onderverdelingen... ben je echt gewoon niet in staat dat soort dingen los te laten?quote:Op zondag 6 januari 2013 17:11 schreef Xenzo het volgende:
Mannen horen staand te pissen, vrouwen zittend en dus niet andersom. Sorry, maar zo denk ik erover.
Ik zit wel eens naast een kerel met een blackberry en dan hoor ik dus constant die klikjes van het toetsenbordjequote:
quote:Op zondag 6 januari 2013 17:11 schreef Xenzo het volgende:
Biologisch geboren mannen en vrouwen die geen wens hebben om van geslacht te veranderen, die moeten in mijn ogen pissen zoals het hoort. Voor transgenders vind ik het anders, die horen te leven in het gewenste geslacht.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:47 schreef wonderer het volgende:
Dat je na al die tijd in dit topic nog steeds vasthoudt aan dit soort arbitraire, rigide onderverdelingen... ben je echt gewoon niet in staat dat soort dingen los te laten?
Ik ken zat cismannen die ook liever zittend plassen, om uiteenlopende redenen, en er zijn hulpdingetjes op de markt om staand plassen voor cisvrouwen ook makkelijker te maken (voor bijvoorbeeld festivals of onderweg).
Dat is eigenlijk wel bizar, als ik als man zijnde per ongeluk de vrouwentoilet in zou lopen dan is de kans bijzonder groot dat dames hysterisch reageren terwijl als een vrouw per ongeluk de herentoilet inloopt dan kijkt niemand om. Dat is eigenlijk wel gek, weet iemand misschien hoe dat komt? Ik ben daar wel benieuwd naar.quote:Op zondag 6 januari 2013 18:08 schreef robinpunt het volgende:
Hij merkte dat het tijd was om uit de kast te komen door de mensen op de toiletten: kwam ie op de damestoiletten, gingen de vrouwen de toilet weer uit om op het bordje te kijken of ze wel goed waren. Ging hij naar de herentoiletten, was er geen enkel probleem.
Ik kan er gewoon met mijn pet niet bij dat ondanks dat je hier maanden (jaren?) voorbeelden hebt gelezen die er allemaal op wijzen dat de wereld NIET zo rigide in elkaar zit als je denkt, dit soort dingen nog steeds uit je toetsenbord krijgt. Kun je specifieke situaties niet extrapoleren naar een algemenere notie? Sowieso, "het hoort (niet)"? Echt? Dat je iets een beetje onwennig of gek vindt omdat je het niet gewend bent, dat kan natuurlijk. Maar iets afwijzen omdat het niet "hoort"? Hoezo heb jij er last van hoe iemand naar het toilet gaat?quote:Op zondag 6 januari 2013 17:50 schreef Xenzo het volgende:
Biologisch geboren mannen en vrouwen die geen wens hebben om van geslacht te veranderen, die moeten in mijn ogen pissen zoals het hoort. Voor transgenders vind ik het anders, die horen te leven in het gewenste geslacht.
vrouwen denken meteen aan foute bedoelingen. als een man een vrouw ziet in het herentoilet is dat niet echt een bedreiging. zoiets.quote:Op zondag 6 januari 2013 18:20 schreef Xenzo het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk wel bizar, als ik als man zijnde per ongeluk de vrouwentoilet in zou lopen dan is de kans bijzonder groot dat dames hysterisch reageren terwijl als een vrouw per ongeluk de herentoilet inloopt dan kijkt niemand om. Dat is eigenlijk wel gek, weet iemand misschien hoe dat komt? Ik ben daar wel benieuwd naar.
Omdat vrouwen als de dood zijn dat ze aangerand worden in het toilet. Vraag me niet waarom.quote:Op zondag 6 januari 2013 18:20 schreef Xenzo het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk wel bizar, als ik als man zijnde per ongeluk de vrouwentoilet in zou lopen dan is de kans bijzonder groot dat dames hysterisch reageren terwijl als een vrouw per ongeluk de herentoilet inloopt dan kijkt niemand om. Dat is eigenlijk wel gek, weet iemand misschien hoe dat komt? Ik ben daar wel benieuwd naar.
doen vrouwen dat echt? aardig sick.quote:Op zondag 6 januari 2013 18:23 schreef wonderer het volgende:
[..]
Omdat vrouwen als de dood zijn dat ze aangerand worden in het toilet. Vraag me niet waarom.
Misschien heeft het ook te maken met het feit dat toiletten (en kleedkamers) een van de weinige plekken zijn waar leden van het andere geslacht gewoon NIET welkom zijn. Zo'n plek is voor een minderheidsgroep een soort van veilige haven en als "de vijand" daar dan in doordringt, is het extra eng.
Mannen weten dat een vrouw nou niet bepaald veel kan doen, en sowieso letten mannen veel minder op wie er binnenkomt; die lopen naar een pot, doen hun ding en lopen weer naar buiten. Volgens mij checken vrouwen zo'n beetje van iedereen welke kleren ze aan heeft, hoe hun haar zit en hoe duur hun schoenen zijn
quote:Op zondag 6 januari 2013 17:11 schreef Xenzo het volgende:
quote:Op zondag 6 januari 2013 17:47 schreef wonderer het volgende:
Dat je na al die tijd in dit topic nog steeds vasthoudt aan dit soort arbitraire, rigide onderverdelingen... ben je echt gewoon niet in staat dat soort dingen los te laten?
Ik ken zat cismannen die ook liever zittend plassen, om uiteenlopende redenen, en er zijn hulpdingetjes op de markt om staand plassen voor cisvrouwen ook makkelijker te maken (voor bijvoorbeeld festivals of onderweg).
quote:Op zondag 6 januari 2013 17:50 schreef Xenzo het volgende:
Biologisch geboren mannen en vrouwen die geen wens hebben om van geslacht te veranderen, die moeten in mijn ogen pissen zoals het hoort. Voor transgenders vind ik het anders, die horen te leven in het gewenste geslacht.
Nee, ik persoonlijk heb daar geen last van. Ik zeg ook niet dat ze dat niet mogen doen, ze moeten doen wat ze willen doen... Alleen in mijn beleving hoort dat niet, dat vrouwen staand plassen en mannen zittend plassen.quote:Op zondag 6 januari 2013 18:20 schreef wonderer het volgende:
Ik kan er gewoon met mijn pet niet bij dat ondanks dat je hier maanden (jaren?) voorbeelden hebt gelezen die er allemaal op wijzen dat de wereld NIET zo rigide in elkaar zit als je denkt, dit soort dingen nog steeds uit je toetsenbord krijgt. Kun je specifieke situaties niet extrapoleren naar een algemenere notie? Sowieso, "het hoort (niet)"? Echt? Dat je iets een beetje onwennig of gek vindt omdat je het niet gewend bent, dat kan natuurlijk. Maar iets afwijzen omdat het niet "hoort"? Hoezo heb jij er last van hoe iemand naar het toilet gaat?
Weet ik veel, ik ga al vijftien jaar niet meer naar het vrouwentoiletquote:Op zondag 6 januari 2013 18:24 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
doen vrouwen dat echt? aardig sick.
Zeggen dat iets niet hoort is een impliciete afkeuring van het gedrag, en nog best een sterke ("hoe hoort het eigenlijk"). Maar misschien is dat mijn taalachtergrond, dat ik erover struikel. Kwestie van semantiek.quote:Op zondag 6 januari 2013 18:25 schreef Xenzo het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Nee, ik persoonlijk heb daar geen last van. Ik zeg ook niet dat ze dat niet mogen doen, ze moeten doen wat ze willen doen... Alleen in mijn beleving hoort dat niet, dat vrouwen staand plassen en mannen zittend plassen.
quote:Op zondag 6 januari 2013 18:08 schreef robinpunt het volgende:
Hij merkte dat het tijd was om uit de kast te komen door de mensen op de toiletten: kwam ie op de damestoiletten, gingen de vrouwen de toilet weer uit om op het bordje te kijken of ze wel goed waren. Ging hij naar de herentoiletten, was er geen enkel probleem.
quote:Op zondag 6 januari 2013 18:20 schreef Xenzo het volgende:
Oké, dat verklaart wellicht waarom. Wel erg voor vrouwen, dat ze (onbewust) altijd alart zijn.quote:Op zondag 6 januari 2013 18:23 schreef wonderer het volgende:
Omdat vrouwen als de dood zijn dat ze aangerand worden in het toilet. Vraag me niet waarom.
Misschien heeft het ook te maken met het feit dat toiletten (en kleedkamers) een van de weinige plekken zijn waar leden van het andere geslacht gewoon NIET welkom zijn. Zo'n plek is voor een minderheidsgroep een soort van veilige haven en als "de vijand" daar dan in doordringt, is het extra eng.
Mannen weten dat een vrouw nou niet bepaald veel kan doen, en sowieso letten mannen veel minder op wie er binnenkomt; die lopen naar een pot, doen hun ding en lopen weer naar buiten. Volgens mij checken vrouwen zo'n beetje van iedereen welke kleren ze aan heeft, hoe hun haar zit en hoe duur hun schoenen zijn
Wie liep er dan per ongeluk de herentoilet op, of bedoel je dit in z'n algemeenheid? Want in het geval dat ik omschreef keek niemand om omdat Maxim eruit ziet als een man waardoor het niemand opviel dat hij op de herentoilet stond omdat hij daar hoort.quote:Op zondag 6 januari 2013 18:20 schreef Xenzo het volgende:
[..]
Haha ja dat doe ik hier in de lokale kroeg ook wel. Maar in gelegenheden waar ik niet zo vaak kom doe ik dat toch minder snelquote:Op zondag 6 januari 2013 19:04 schreef wonderer het volgende:
Volgens mij zijn veel mannen het ook wel gewend, aangezien vrouwen regelmatig bij de heren gaan plassen als er bij de dames een lange rij staat (in het theater in ieder geval wel).
Musicalsquote:Op zondag 6 januari 2013 19:06 schreef robinpunt het volgende:
Ga je vaak naar theater Wonderer, wat vind je leuk?
Ik nam het als voorbeeld, gewoon in z'n algemeenheid dus.quote:Op zondag 6 januari 2013 18:59 schreef robinpunt het volgende:
Wie liep er dan per ongeluk de herentoilet op, of bedoel je dit in z'n algemeenheid? Want in het geval dat ik omschreef keek niemand om omdat Maxim eruit ziet als een man waardoor het niemand opviel dat hij op de herentoilet stond omdat hij daar hoort.
quote:
Haha. Ik vind royal albert leuk, hoe nichterig is dat.quote:Op zondag 6 januari 2013 20:21 schreef wonderer het volgende:
[..]
Een van de weinige nichtendingen die ik leuk vind
Sowieso zijn de meeste vrouwen op mentaal gebied klachtwaardig.quote:Op zondag 6 januari 2013 18:23 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ik dacht eerst eigenlijk dat ik helemaal niet zo erg op vrouwen viel, ik was wel eens verliefd op een vrouw maar ik dacht niet dat dat gewoon een soort extreme bewondering was ofzo. Maar nu ik mijn genderidentiteit zo duidelijk is voor mezelf, voelt dat anders. Niet dat mijn seksuele oriëntatie is verandert, maar mijn seksuele identiteit wel. Eerder stond ik gewoon niet open voor de vrouw. Maar goed, vrouwen zijn echt leuk. Ze is zo grappig en onvoorspelbaar en ik heb echt het gevoel dat ik erg mijn best moet doen enzo, daar hou ik wel van.quote:
Dus eigenlijk was u biseksueel zonder dat te weten? Hoe dan ook: geniet en heb veel plezier en liefde met elkaar.quote:Op zondag 6 januari 2013 20:32 schreef robinpunt het volgende:
Ik dacht eerst eigenlijk dat ik helemaal niet zo erg op vrouwen viel, ik was wel eens verliefd op een vrouw maar ik dacht niet dat dat gewoon een soort extreme bewondering was ofzo. Maar nu ik mijn genderidentiteit zo duidelijk is voor mezelf, voelt dat anders. Niet dat mijn seksuele oriëntatie is verandert, maar mijn seksuele identiteit wel. Eerder stond ik gewoon niet open voor de vrouw. Maar goed, vrouwen zijn echt leuk. Ze is zo grappig en onvoorspelbaar en ik heb echt het gevoel dat ik erg mijn best moet doen enzo, daar hou ik wel van.
Nou het ligt wel wat gecompliceerder, ik wist het eigenlijk wel maar ik kon er niks mee. En dank u!quote:Op zondag 6 januari 2013 23:56 schreef Xenzo het volgende:
[..]
Dus eigenlijk was u biseksueel zonder dat te weten? Hoe dan ook: geniet en heb veel plezier en liefde met elkaar.
Bij mij ook nietquote:Op maandag 7 januari 2013 14:00 schreef Maisnon het volgende:
Toen je hier voor het eerst kwam had je toch nog een vriend? Dat is al wel snel gegaan danbij mij is er nog steeds niemand
Ja, maar da's al heel lang geleden, 6 maanden ofzo.quote:Op maandag 7 januari 2013 14:00 schreef Maisnon het volgende:
Toen je hier voor het eerst kwam had je toch nog een vriend? Dat is al wel snel gegaan danbij mij is er nog steeds niemand
Heel lang? dude! Dat heb je goed voor elkaar hoor zo snelquote:Op maandag 7 januari 2013 15:08 schreef robinpunt het volgende:
[..]
Ja, maar da's al heel lang geleden, 6 maanden ofzo.
Jullie moeten even op jacht gaan.
quote:Op maandag 7 januari 2013 15:54 schreef wonderer het volgende:
Ik wil niet op jacht gaan, ik wil iemand tegenkomen.
Wie dan?quote:Nou ja, ik weet wie ik wil maar dat gaat niet gebeuren
Ja, dat weet ze. Op zich gaat het heel goed en is er geen enkel probleem van haar kant maar ik voel wel dat er een kans is dat ik het zelf verpest omdat ik nu nog zo dysforisch ben.quote:Op maandag 7 januari 2013 15:27 schreef Maisnon het volgende:
Maar wat zegt ze overal van, weet ze welke stappen je wil nemen enzo?
Nou ja als iemand heel pikgericht is heb ik gewoon pechquote:Op maandag 7 januari 2013 16:22 schreef Xenzo het volgende:
Is het voor transmannen- en vrouwen lastiger om een relatie te krijgen of valt dat mee? Want ja, als ik lees hoe de mensen reageren in dit KLB-topic dan ga ik bijna denken dat het voor transseksuele mensen onmogelijk is.
I beg to differ.quote:Op maandag 7 januari 2013 18:49 schreef robinpunt het volgende:
[..]Je leeft niet in Love Actually ofzo, je moet er wel wat voor doen
watMaisnon zegt: Dude! 6 maanden, het is al bijna twee jaar geleden dat mijn ex me op straat zette. Maar ik vind het wel heel erg tof voor je!quote:Op maandag 7 januari 2013 15:08 schreef robinpunt het volgende:
[..]
Ja, maar da's al heel lang geleden, 6 maanden ofzo.
Jullie moeten even op jacht gaan.
Had je al eerder die peecock?Ja toch?Deze waren beter heb ik gelezen?Als je geld over hebt: JAquote:Op woensdag 9 januari 2013 16:17 schreef wonderer het volgende:
Ah, de 4"en 6.5" peecock zijn beschikbaar
Zal ik het doen of niet...?
Ben je er nou eigenlijk heel bewust mee bezig welke maat je neemt?quote:Op woensdag 9 januari 2013 16:17 schreef wonderer het volgende:
Ah, de 4"en 6.5" peecock zijn beschikbaar
Zal ik het doen of niet...?
Yep, ik heb zitten wachten tot de 4" beschikbaar kwam. De 5.5 vind ik te groot voor dagelijks gebruik. Ik heb nu ook de 4" en da's een prima maatje.quote:Op woensdag 9 januari 2013 19:43 schreef Fixers het volgende:
[..]
Ben je er nou eigenlijk heel bewust mee bezig welke maat je neemt?
Ja, ik heb de eerste versie nu en die bevalt qua gemak wel, maar is ook na een jaar nog niet lek-vrij. Dus ik hoop echt dat deze beter is...quote:Op woensdag 9 januari 2013 19:20 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Had je al eerder die peecock?Ja toch?Deze waren beter heb ik gelezen?Als je geld over hebt: JA![]()
Over dat vorige onderwerp te hebben , het staandplassen.Waarom doen jullie dat niet?Ik vind staandplassen veel makkelijker
De discussie dat heren toiletten smerig zijn of urinoirs valt behoorlijk mee.Elke toilet is wel smerig.
Serieus: mochten jullie een piemel hebben zouden jullie dan gaan zitten????![]()
Ikke niet hoor!En ruim ook niet mijn pis op
Ja dat versta ik welquote:Op woensdag 9 januari 2013 20:46 schreef J.Gibbs het volgende:
Ik heb dus ook nog zo'n "ding" maar ik ga niet staand plassen hoor. Dat spettert gewoon en als je zit heb je daar geen last van. Sowieso hoef ik 'm dan ook niet te zien en dat vind ik ook wel fijn.
Hoe minder ik 'm zie, hoe beter.
Heb je nare ervaringen opgelopen?Ieder zijn mening.quote:Op woensdag 9 januari 2013 20:59 schreef robinpunt het volgende:
Skillsy ik word er gewoon onpasselijk van, waar is de beschaving in godsnaam
Als mijn pa druppen zou achterlaten op mijn toiletbril dan zou ik gaan googlen naar bejaardenhuizen want dan lijkt mij de tijd rijpquote:Op woensdag 9 januari 2013 21:02 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Heb je nare ervaringen opgelopen?Ieder zijn mening.
Zien vind ik niet erg, maar wel steeds raarder worden merk ik. Vooral onder de douche met wassen bijvoorbeeld. Maar aan de andere kant vind ik het idee dat 'ie er straks niet meer is ook wel een beetje onwerkelijk.quote:Op woensdag 9 januari 2013 20:46 schreef J.Gibbs het volgende:
Ik heb dus ook nog zo'n "ding" maar ik ga niet staand plassen hoor. Dat spettert gewoon en als je zit heb je daar geen last van. Sowieso hoef ik 'm dan ook niet te zien en dat vind ik ook wel fijn.
Hoe minder ik 'm zie, hoe beter.
Wat een kinderachtige opmerking.Maar om erop in te gaan: ongeveer 2 derde van de mannen na hun 50ste gaan nadruppelen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 21:11 schreef robinpunt het volgende:
[..]
Als mijn pa druppen zou achterlaten op mijn toiletbril dan zou ik gaan googlen naar bejaardenhuizen want dan lijkt mij de tijd rijp
quote:Op woensdag 9 januari 2013 22:30 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Wat een kinderachtige opmerking.Maar om erop in te gaan: ongeveer 2 derde van de mannen na hun 50ste gaan nadruppelen.
Maar het is nogal taboe dus je hoort ze er niet over praten
Ik denk dat jouw pa zijn bek moet houden daarover als je zulke nogal gestapo gedachtes op na houdt
Ik druppel terwijl ik in mijn 20s ben
omdat "wij" phallopatienten een knik in onze buis hebben.Daar is niks aan te doen dan goed uitknijpen en dan nog.Die knik zit er omdat men de uitmonding van de plasbuis voorbij het schaambeen hebben moet zetten
Ik ken andere gasten die meer nadruppelen, ligt allemaal aan de anatomie
Ja, dat heb ik ook wel eens. En je weet dan ook dat je weer uit het dipje komt omdat het maar tijdelijk is. Omdat je niet lelijk bent maar je je alleen niet aantrekkelijk voelt omdat je op dat moment weinig zelfvertrouwen hebt. En dat transen ongelooofelijk kritisch op hun uiterlijk zijn en morgen of overmorgen je weer fluitend over straat loopt omdat dit nu eenmaal iets is dat je moét doen en je er gelukkiger van wordt.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 21:23 schreef Fixers het volgende:
Hebben jullie ook wel eens van die momenten dat je je transtitie niet meer ziet zitten. Dat het toch maar gedoemd is te mislukken en alle moeite voor niets is? Dat je jezelf lelijk voelt en daardoor onzeker, wat het probleem alleen maar erger maakt?
Ik heb nu zo'n dipje.
Ja, dat gevoel heb ik ook. Vaak genoeg... niet super vaak ofzo maar vaak genoeg dat ik me depri voel en dat ik me afvraag of het allemaal nog wel zin heeft. Dat ik dan tegen dat hele traject opzie enzo... Of dat ik iets denk van "ik word toch nooit een echte vrouw".quote:Op vrijdag 11 januari 2013 21:23 schreef Fixers het volgende:
Hebben jullie ook wel eens van die momenten dat je je transtitie niet meer ziet zitten. Dat het toch maar gedoemd is te mislukken en alle moeite voor niets is? Dat je jezelf lelijk voelt en daardoor onzeker, wat het probleem alleen maar erger maakt?
Ik heb nu zo'n dipje.
zoals Gibbs en Onderweg al aangaven, ja hoor, die hebben wij ook wel eens (gehad). Maar het komt allemaal wel goedquote:
Als ik die gehad heb, weet ik het niet meer, maar het gaat weer over. Waarschijnlijk ook best snel. Dus verwen jezelf lekker en hou vol!quote:Op vrijdag 11 januari 2013 21:23 schreef Fixers het volgende:
Ik heb nu zo'n dipje.
Ik vraag mij dat al een tijdje af (off-topic). Waarom plaatsen transmannen zoveel foto's? Op genderzone van Facebook werd ik dagelijks beloond met mastectomie-foto's. De 6-packs vliegen over het scherm, vergezeld van allerlei ander lichamelijk schoon. Ik zie dat bij transvrouwen veel minder. What's up with you guys?quote:
Aan de vorm van zijn borstspieren te zien is deze man als biologische man geboren, vrouwen en transmannen hebben namelijk een andere vorm van borstspieren dan biologisch mannen (lees: het enige wat bij transmannen qua spieren veranderd is de volume, niet de vorm voor de duidelijkheid).quote:Op vrijdag 11 januari 2013 22:55 schreef wonderer het volgende:
Dit was voor mij trouwens een foto waarbij ik dacht, oh mooi... cismannen hebben ook brede(re) heupen:
[ afbeelding ]
Tenzij dat een transjochie is natuurlijk... dat weet ik niet
Geen idee. Ik denk omdat het voor mannen meer geaccepteerd is dat ze halfnaakt door het leven gaan. Het grootste voordeel van die borstoperatie is (voor mij, maar ook veel anderen) dat je EINDELIJK met ontbloot bovenlichaam rond kan lopen.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 23:05 schreef Onderweg het volgende:
[..]
Ik vraag mij dat al een tijdje af (off-topic). Waarom plaatsen transmannen zoveel foto's? Op genderzone van Facebook werd ik dagelijks beloond met mastectomie-foto's. De 6-packs vliegen over het scherm, vergezeld van allerlei ander lichamelijk schoon. Ik zie dat bij transvrouwen veel minder. What's up with you guys?
Is dat zo? Ik heb er nooit zo op gelet, of die vorm anders is. Ga ik eens doenquote:Op vrijdag 11 januari 2013 23:32 schreef Xenzo het volgende:
[..]
Aan de vorm van zijn borstspieren te zien is deze man als biologische man geboren, vrouwen en transmannen hebben namelijk een andere vorm van borstspieren dan biologisch mannen (lees: het enige wat bij transmannen qua spieren veranderd is de volume, niet de vorm voor de duidelijkheid).
quote:Op vrijdag 11 januari 2013 22:55 schreef wonderer het volgende:
Dit was voor mij trouwens een foto waarbij ik dacht, oh mooi... cismannen hebben ook brede(re) heupen:
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 11 januari 2013 23:32 schreef Xenzo het volgende:
Aan de vorm van zijn borstspieren te zien is deze man als biologische man geboren, vrouwen en transmannen hebben namelijk een andere vorm van borstspieren dan biologisch mannen (lees: het enige wat bij transmannen qua spieren veranderd is de volume, niet de vorm voor de duidelijkheid).
Ja, dat is echt zo.quote:
Stelletje macho'squote:Op vrijdag 11 januari 2013 23:48 schreef wonderer het volgende:
[..]
Geen idee. Ik denk omdat het voor mannen meer geaccepteerd is dat ze halfnaakt door het leven gaan. Het grootste voordeel van die borstoperatie is (voor mij, maar ook veel anderen) dat je EINDELIJK met ontbloot bovenlichaam rond kan lopen.
Ik vind dat prettig hoor, veel beeldmateriaal, het werkt vaak motiverend. En handig, als die jongens niet zoveel foto's plaatsten dan had ik een heleboel echt niet geweten. T-journals en weblogs met veel foto's zijn toch het leukst om te volgen vind ik.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 23:05 schreef Onderweg het volgende:
[..]
Ik vraag mij dat al een tijdje af (off-topic). Waarom plaatsen transmannen zoveel foto's? Op genderzone van Facebook werd ik dagelijks beloond met mastectomie-foto's. De 6-packs vliegen over het scherm, vergezeld van allerlei ander lichamelijk schoon. Ik zie dat bij transvrouwen veel minder. What's up with you guys?
Ik heb me verdiept in het ontwikkelen van de borstspiergroep maar ik ben dit niet tegengekomen. Heb je een link naar deze info oid?quote:Op vrijdag 11 januari 2013 23:32 schreef Xenzo het volgende:
[..]
Yepquote:
Ik bedoelde het positief hoor. Het is gewoon te zien dat jullie echt mannen zijn en geen vrouwenquote:
[ afbeelding ]
quote:
quote:
quote:Op zaterdag 12 januari 2013 00:00 schreef robinpunt het volgende:
Ik heb me verdiept in het ontwikkelen van de borstspiergroep maar ik ben dit niet tegengekomen. Heb je een link naar deze info oid?
Kijk maar eens goed naar natuurlijke bodybuilders en mensen die (beroepsmatig) sporten, daar kunt u duidelijke verschillen zien tussen mannen en vrouwen qua vorm van spieren.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 00:00 schreef robinpunt het volgende:
Ik heb me verdiept in het ontwikkelen van de borstspiergroep maar ik ben dit niet tegengekomen. Heb je een link naar deze info oid?
Ik zie tussen mannen onderling net zoveel verschil, eerlijk gezegd... Wat voor soort verschil is het dan?quote:Op zaterdag 12 januari 2013 00:09 schreef Xenzo het volgende:
[..]
Kijk maar eens goed naar natuurlijke bodybuilders en mensen die (beroepsmatig) sporten, daar kunt u duidelijke verschillen zien tussen mannen en vrouwen qua vorm van spieren.
[ afbeelding ]
quote:
quote:
quote:Op zaterdag 12 januari 2013 00:00 schreef robinpunt het volgende:
quote:Op zaterdag 12 januari 2013 00:09 schreef Xenzo het volgende:
Kijk maar eens goed naar natuurlijke bodybuilders en mensen die (beroepsmatig) sporten, daar kunt u duidelijke verschillen zien tussen mannen en vrouwen qua vorm van spieren.
Als mensen daar geen verstand van hebben dan is het misschien lastig om de verschillen te zien. Maar goed, om antwoord te geven op uw vraag: vrouwen en transmannen hebben "smalle" borstspieren en zijn meestal ook "rond" qua vorm, biologisch geboren mannen hebben hoekerige en brede borstspieren.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 00:10 schreef wonderer het volgende:
Ik zie tussen mannen onderling net zoveel verschil, eerlijk gezegd... Wat voor soort verschil is het dan?
Ik geloof niet dat je dat kunt zeggen, dat ze van nature al mannelijker waren... Daar heb je absoluut geen aanwijzingen voor, alleen speculaties.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 01:04 schreef Xenzo het volgende:
Dit zijn mooie voorbeelden, het zijn beide transmannen die - zo te zien - van nature al mannelijker waren dan de gemiddelde vrouw. Trouwens, het zijn mooie mannen om te zien!
Dat zijn geen speculaties, dat is gewoon een feit als u puur naar het lichaam kijkt (lees: een vrouw-vrouw ziet er qua vormen anders uit dan een vrouw-die-mannelijk is).quote:Op zaterdag 12 januari 2013 01:11 schreef wonderer het volgende:
Ik geloof niet dat je dat kunt zeggen, dat ze van nature al mannelijker waren... Daar heb je absoluut geen aanwijzingen voor, alleen speculaties.
Laat ik het zo zeggen: het is zichtbaar, bij de ene persoon is dat meer zichtbaar dan bij de andere persoon.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 01:11 schreef wonderer het volgende:
Het kan best zijn dat er verschillen zijn tussen de bouw van mannen en vrouwen in het algemeen, maar die gegevens kun je niet gebruiken om in de individuele gevallen te zeggen of iemand wel of niet trans is.
quote:Op zaterdag 12 januari 2013 00:12 schreef Xenzo het volgende:
[..]
Als mensen daar geen verstand van hebben dan is het misschien lastig om de verschillen te zien. Maar goed, om antwoord te geven op uw vraag: vrouwen en transmannen hebben "smalle" borstspieren en zijn meestal ook "rond" qua vorm, biologisch geboren mannen hebben hoekerige en brede borstspieren.
Ik ga er wel vanuit dat het overgaat. Het is dat ik weet dat ik geen cyclus heb, anders zou ik zeggen dat ik ongesteld ben.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 22:53 schreef wonderer het volgende:
[..]
Als ik die gehad heb, weet ik het niet meer, maar het gaat weer over. Waarschijnlijk ook best snel. Dus verwen jezelf lekker en hou vol!
Ik ben best blij met de taille die ik al mijn hele leven heb. In de sauna is me een keer gezegd, lang voor ik aan de hormonen ging, dat ik van achter gezien best een vrouwelijk figuur heb. Een collega merkte tegen me op dat "die pillen al best veel voor mijn figuur hadden gedaan" Toen zat ik net twee maanden aan de androcur. Genoeg mannen met een zandlopertje.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 22:55 schreef wonderer het volgende:
[ afbeelding ]
Er zijn genoeg mannen die meer heupen hebben dan "gemiddeld" (al vraag ik me wel af wat het "gemiddelde" dan is).quote:Op zaterdag 12 januari 2013 08:35 schreef Fixers het volgende:
Ik ben best blij met de taille die ik al mijn hele leven heb. In de sauna is me een keer gezegd, lang voor ik aan de hormonen ging, dat ik van achter gezien best een vrouwelijk figuur heb. Een collega merkte tegen me op dat "die pillen al best veel voor mijn figuur hadden gedaan" Toen zat ik net twee maanden aan de androcur. Genoeg mannen met een zandlopertje.
Mijn heupen zijn voor mij op dit moment het grootste dysphorische punt, dus dan is het wel fijn dat het niet abnormaal is. Hoewel ik natuurlijk liever maatje 28 van broek had gehadquote:Op zaterdag 12 januari 2013 18:09 schreef Xenzo het volgende:
[..]
Er zijn genoeg mannen die meer heupen hebben dan "gemiddeld" (al vraag ik me wel af wat het "gemiddelde" dan is).
Oh, ik weet het wel zeker, maar het blijft irritantquote:Op zaterdag 12 januari 2013 18:54 schreef Xenzo het volgende:
@ Wonderer,
Ik denk dat dit vooral tussen de oren zit. Ik bedoel: als ik bijvoorbeeld een pukkel op mijn gezicht hebt dan valt het mij erg op terwijl de kans vrij aanwezig is dat de meeste mensen het niet eens zien.
Ga sporten en train bepaalde spieren (zoals schouders, bovenarmen, de zij- en voorkant van de buikspieren).quote:Op zaterdag 12 januari 2013 19:13 schreef Skillsy het volgende:
Ik heb ook grote heupen.Ben heel schriel , niet gespierd en dan vallen ze helemaal op.Maakt mij ook heel dysforisch
Dat weet ik, maar ben 10kg afgevallen door persoonlijke omstandigheden en kan ook niet normaal eten (BMI van 16,5 momenteel)En door het verlies van die kilo's steekt het (heup)bot helemaal eruit.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 19:52 schreef Xenzo het volgende:
[..]
Ga sporten en train bepaalde spieren (zoals schouders, bovenarmen, de zij- en voorkant van de buikspieren).
Dat is wel heel laagquote:Op zaterdag 12 januari 2013 21:02 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar ben 10kg afgevallen door persoonlijke omstandigheden en kan ook niet normaal eten (BMI van 16,5 momenteel)En door het verlies van die kilo's steekt het (heup)bot helemaal eruit.
Ja, dit vroeg ik dus niet. UITGEBREID. Lees het slotjesbericht eens? Als jij geen moeite wilt doen, dan doen mensen dat ook niet voor jou.quote:Op donderdag 17 januari 2013 16:44 schreef kirrikei het volgende:
Hallo allemaal,
Ik ben een student Humane Wetenschappen en ik doe een onderzoek naar transseksualiteit.
Ik zoek mensen die graag eens hun verhaal willen doen bij mij, dit gebeurt natuurlijk allemaal anoniem.
Wie zou mij graag helpen?
Alvast bedankt!
ja ik heb het aangepastquote:Op donderdag 17 januari 2013 16:47 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ja, dit vroeg ik dus niet. UITGEBREID. Lees het slotjesbericht eens? Als jij geen moeite wilt doen, dan doen mensen dat ook niet voor jou.
Beter.
quote:Op donderdag 17 januari 2013 16:44 schreef kirrikei het volgende:
Hallo allemaal,
Ik ben Britt en ik ben student Humane Wetenschappen. Ik doe een onderzoek naar transseksualiteit. Mijn hoofdvraag is hoe transseksuelen hun genderdysforie (het gevoel in het verkeerde lichaam te zitten) ervaren in de maatschappij. Ik vraag me af hoe zij het hebben ontdekt, ze al dan niet een lichamelijke operatie hebben ondergaan, de oorzaken en gevolgen en hoe in sociale situatie is Ik zoek dus mensen die graag eens hun ervaringen willen delen, dit gebeurt natuurlijk allemaal anoniem.
Wie zou mij graag helpen?
Alvast bedankt!
Ik onderzoek eigelijk de sociale situatie, hoe ze hun transseksualiteit ervaren in de maatschappij, dus ook liefde/seks/relatiesquote:Op donderdag 17 januari 2013 16:46 schreef wonderer het volgende:
Wat onderzoek je precies? Medisch traject, sociale impact, liefde/seks/relaties etc enz?
Nee.quote:Op donderdag 17 januari 2013 16:54 schreef Xenzo het volgende:
Kort door de bocht gezegd: volgens mij werkt dat net zoals geaardheden, de ene komt erachter dat hij homoseksueel is doordat hij op mannen valt en de andere komt erachter dat hij eigenlijk een meisje wil worden (of andersom). Ik zit niet in zo'n situatie, maar ik denk dat het ongeveer zo zou moeten gaan.
Transseksualiteit heeft niks met seksueel misbruik te maken.quote:Op donderdag 17 januari 2013 17:02 schreef kirrikei het volgende:
Ik onderzoek ook hoe het is ontstaan, en hoe hun vroegere leven eruitzag. Werden ze misbruikt, gepest of hadden ze eerder een normale jeugd. Ook vraag ik mij af wanneer het voor het eerst werd opgemerkt, en hoe je dat dan had opgemerkt, of had iemand anders het dan opgemerkt?
Groetjes.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |