Nee, dan heb je het nog steeds over de joodse theologie, gezien Jezus een vrome jood was. Zie Matt.5/17 -19quote:Op dinsdag 4 december 2012 16:05 schreef Murvgeslagen het volgende:
Haal je Jezus er wel bij dan heb je het over de christelijke theologie.
Als Willie van der Steen dit verzonnen heeft is die theologie van generlei waarde. Het doet er wel toe dus.quote:Terecht merk je wel op dat de christelijke theologie zijn grondslag heeft in de Joodse. En of God dat nu verzonnen heeft, of Paulus of Willie van der steen doet dan niks ter zake.
Dat hebben ze reeds lang voor jou gedaan.quote:Op dinsdag 4 december 2012 16:11 schreef Murvgeslagen het volgende:
Het heeft geen toegevoegde waarde voor een theologische discussie. En waar ik voor wil waken is dat we de theologische en historische discussie door de war gaan halen.
En wat voor invloed heeft dat op de discussie mocht dat zo zijn?quote:Op dinsdag 4 december 2012 16:21 schreef ATON het volgende:
[..]
Nee, dan heb je het nog steeds over de joodse theologie, gezien Jezus een vrome jood was. Zie Matt.5/17 -19
Jij vind de theologie meer waarde hebben mocht hij van Paulus of een paar oude joden afkomen wil je zeggen?quote:Als Willie van der Steen dit verzonnen heeft is die theologie van generlei waarde. Het doet er wel toe dus.
Dan kunnen we dat rechtzetten.quote:Op dinsdag 4 december 2012 16:22 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat hebben ze reeds lang voor jou gedaan.
Geen oeverloze discussie naast de kwestie.quote:Op dinsdag 4 december 2012 16:35 schreef Murvgeslagen het volgende:
En wat voor invloed heeft dat op de discussie mocht dat zo zijn?
Als het N.T. helemaal geen gedachtengoed in zich heeft, waarom sleep je er dan nog Genesis bij ??quote:De opmerking ging trouwens over het NT, die komt niet voor in joodse gedachtegoed.
Ja, wat dacht je ?? En ik heb het hier niet over een paar oude joden hoor !!quote:Jij vind de theologie meer waarde hebben mocht hij van Paulus of een paar oude joden afkomen wil je zeggen?
Doe maar.quote:Op dinsdag 4 december 2012 16:51 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dan kunnen we dat rechtzetten.
ja, maar dat is toch in het oude testament niet anders?quote:Op dinsdag 4 december 2012 16:11 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Het heeft geen toegevoegde waarde voor een theologische discussie. En waar ik voor wil waken is dat we de theologische en historische discussie door de war gaan halen.
Als we het over Jezus hebben in relatie tot de boom en zonde dan zit daar een flinke theologische laag vanuit het christelijke (paulinistiche) gedachtegoed over het onderwerp zonde.
En God zag dat het goed was. Genesisquote:Op dinsdag 4 december 2012 15:43 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
maar ze konden niet weten dat het niet goed was om tegen God in te gaan, ze hadden immers nog geen kennis van goed en kwaad.
Je kan niet begrijpen waarom je niet zou moeten zondigen zonder goed van kwaad te kunnen onderscheiden.
Het heeft 40 dagen achter elkaar constant geregend (40 dagen en nachten) daarna periodiek (dus niet meer constant, maar af en toe geregend).quote:Op dinsdag 4 december 2012 15:47 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Er volgt direct na de vermelding dat de aarde 150 dagen onderwater staat dat God het liet ophouden met regenen en dat toen het water ging zakken.
Het meest logisch is dus om aan te nemen dat hier gezegd wordt dat God het 150 dagen liet regenen.
Onzin, en we vallen in herhaling.quote:Op dinsdag 4 december 2012 18:00 schreef man1986 het volgende:
[..]
En God zag dat het goed was. Genesis
Goed kan bestaan zonder kwaad. Goed is niet afhankelijk van kwaad. God is niet afhankelijk van de duivel. Althans vanuit een bijbelse visie. Andere religies door de geschiedenis heen hebben gepoogd om er een filosofie omheen te bouwen om deze ogenschijnlijke dualiteit te verklaren (yin yan filosofie etc.)
Wanneer God Adam had gecreëerd zag Hij dat het goed was.
Adam had kennis van zonde, maar hij had geen kennis van goed en kwaad.
De verwarring treedt op wanneer men de 4 concepten door elkaar heen haalt:
A- zonde.
B- zondaar.
C- Goed.
D- kennis van goed en kwaad.
Om zonde te kennen, hoef je geen zondaar te zijn (Jezus kende zonde, maar Hij was geen zondaar).
Om Goed te kennen, hoef je niet van de kennis van goed en kwaad te proeven (Adam kende Goed, maar niet de kennis van goed en kwaad).
De verwarring treedt alleen op wanneer men Goed vermengt met de kennis van goed en kwaad.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afweermechanismequote:Op dinsdag 4 december 2012 18:18 schreef man1986 het volgende:
@UltraR
Jij maakt jouw standpunt duidelijk met in jouw ogen goede argumenten.
Jammer dat je dan anderen in dit topic met zulke termen en links afschildert.
Je wilt dus alleen maar je stem laten horen en je bent het verder niet gediend van een inhoudelijke reactie.
Dat is idd een goede omschrijving van het probleem in discussiëren met diepgelovigen. Waar jij een, idd op de persoon gerichte, wetenschappelijke theorie als dooddoener ziet, zie ik die als manier om (zelf)inzicht te vergroten en kennis op te doen.quote:Op dinsdag 4 december 2012 18:30 schreef man1986 het volgende:
Ik kan ook net zo makkelijk bij elke reactie die ik plaats op jullie commentaar een link plaatsen met wat ik denk dat het aan jullie zogenaamd 'mankeert' .
Afgezien dat niets te maken heeft met de topic, is het ook nog een dooddoener voor de verdere discussie met de persoon in kwestie.
Nee, wat dat betreft kun je je inderdaad beter richten op de inhoud.quote:Op dinsdag 4 december 2012 18:40 schreef man1986 het volgende:
Je kunt wel begrijpen dat in een discussie, religieus of niet, een beschrijving van een bepaalde mentale toestand toegeven aan de discussiepartner niet bepaald bijdraagt aan een verdere inhoudelijke gesprek.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet meer aanwezig in dit forum.
Dan begrijp je me waarschijnlijk verkeerd. Genesis wordt er niet bijgesleept, maar Jezus. Dit topic gaat juist over een gedeelte van genesis.quote:Op dinsdag 4 december 2012 17:03 schreef ATON het volgende:
[..]
Geen oeverloze discussie naast de kwestie.
Als het N.T. helemaal geen gedachtengoed in zich heeft, waarom sleep je er dan nog Genesis bij ??
Hoezo dat, alleen vanwege de geschiedkundige waarde?quote:Ja, wat dacht je ?? En ik heb het hier niet over een paar oude joden hoor !!
Ik ga daar zeker Jezus niet bij Genesis slepen hoor. Dat is jou probleem.quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:27 schreef Murvgeslagen het volgende:
Dan begrijp je me waarschijnlijk verkeerd. Genesis wordt er niet bijgesleept, maar Jezus. Dit topic gaat juist over een gedeelte van genesis.
Op het moment dat je de theologische Jezus er bij haalt bij een discussie over genesis dan heeft dan invloed op de theologische uitleg omdat hij een aantal nieuwe concepten ten aanschijn roept..
Nee vanwege de theologische waarde als je het over het christendom wil hebben. Tjonge, wat is dat toch moeilijk zeg !quote:Hoezo dat, alleen vanwege de geschiedkundige waarde?
God stelde: ALS je van DEZE boom eet zul je voorzeker sterven. Maar hetgeen de mens sterfelijk maakte was de scheiding van de boom des levens. Wanneer dringt het eens tot je door? Het enige wat God deed was de mens scheiden van de boom des levens, zodat zijn voorspelling uitkwam. Ik heb je nu al een paar vergelijkingen gegeven. Wie ore heeft om te horen die hore wat ik te vertellen heb.quote:Op dinsdag 4 december 2012 14:21 schreef man1986 het volgende:
Als God ze niet had gescheiden van de boom des levens, dan zou God een leugenaar zijn geweest met Zijn waarschuwing, ´gij zult zeker sterven´.
Want hadden Adam en Eva van de boom des levens geproeft na hun zonde, dan zouden ze onsterfelijk worden in hun zondige natuur. En dat zou van God een leugenaar maken.
Aangezien God´s waarschuwing achteraf waar bleek te zijn, namelijk dat het eten van de boom van de kennis van goed en kwaad zonde en dus dood tot gevolg heeft, had Hij dus juist gehandeld door de toegang tot de boom des levens van hen te ontnemen.
Waar staat dit? Ik lees erin dat zij nog niet gegeten hadden van de boom des levens, anders zouden ze leven in eeuwigheid. En dan was de scheiding niet nodig geweest.quote:Je vergelijking klopt niet met de Val van de mens, want Adam en Eva waren al onsterfelijk vóór hun zonde en hadden al toegang tot de boom des levens .
dus jij wil zeggen dat mensen zonder kennis van goed en kwaad slim kunnen zijn? Denk nog eens.quote:Verder werden Adam en Eva niet ´slim´ door het eten van de boom van de kennis van goed en kwaad. Met andere woorden, hun IQ werd niet hoger na het eten ervan. Ze kwamen tot de kennis van goed en kwaad, dat is anders dan ´slim worden´.
Dat zeg jij maar dit staat niet in de Bijbel. Ik heb tig keer duidelijk gemaakt dat niet het eten van die boom van de kennis van goed en kwaad tot de dood leidde, maar het afgescheiden worden van die boom des levens. Dit heb jij nog bekend ook, maar het dringt maar niet door.quote:Het voorbeeld met het pistool is ook niet juist, want voor Adam en Eva om te sterven was het alleen een kwestie geweest om van de boom van de kennis van goed en kwaad te eten. Dit zorgde ervoor dat zonde de wereld binnenkwam, en met zonde de gevolgen van zonde (dood, ziekte etc.).
Suske en Wiske en de gevallen ratquote:Als je technisch wilt zijn:
Daarna als de begeerte bevrucht is, baart zij zonde, en als de zonde volgroeid is, brengt zij de dood voort.
Jakobus 1:15
Logisch nadenken zonder kennis van goed en kwaadquote:Het grappige is juist dat een logisch nadenken had kunnen voorkomen dat Adam en Eva zouden hebben gezondigd. Dus je kunt zeggen dat logisch nadenken ervoor kon zorgen dat Adam en Eva nu nog steeds niet hadden gezondigd en eeuwig in paradijs hadden geleefd.
Het enige wat ik lees in Genesis is dat het eten van de boom van kennis van goed en kwaad ervoor gezorgd heeft dat ze als goden waren, en hun ogen geopend werden. En dat god ervoor gezorgd heeft dat ze niet eeuwig konden leven door ze het paradijs uit te zetten. Ik lees niet dat ze toegang hadden tot de boom des levens. En al helemaal niet dat ze daarvan gesnoept hebben.quote:Zoals je in Genesis kunt lezen leidt het eten van de boom van de kennis van goed en kwaad tot zonde en dood. En wat was het geval nadat Adam en Eva van de boom geproeft hadden, juist zonde en dood!
Vóór hun zonde waren ze zondevrij en hadden toegang tot de boom des levens.
Ná hun zonde werden ze sterfelijk en als gevolg kregen ze van God geen toegang meer tot de boom des levens.
Als je nou ook net zoveel talent had voor lezen..
Je denkt: Ik herhaal tien keer een leugen, dan gaan ze dat vanzelf geloven?quote:Nee, aangezien de boom van de kennis van goed en kwaad vanzelf zonde en dood voortbrengt na het eten ervan.
God maakte Adam en Eva niet sterfelijk door hen de toegang tot de boom des levens te ontnemen, maar Adam en Eva werden sterfelijk juist doordat ze voor die andere boom kozen. De boom van de kennis van goed en kwaad is de bron van zonde en dood.
Heb je al ergens gelezen dat ze die keuze hadden?quote:De keuze is óf de boom des levens óf de boom van de kennis van goed en kwaad.
Allebei proeven heeft God voorkomen door ze toegang tot de boom des levens te ontnemen nadat ze de andere hadden geproeft.
Het is óf óf, niet en en.
Dat zeg jij. Een beetje meer respect voor mijn bijbelkennis is wel op haar plaats.quote:Wat betreft zonde en de betekenis daarvan heb je ongelijk.
Dit is wel de sneuste opmerking die ik ooit gelezen heb. Is zonde kwaad? Ja, maar kunnen ze dat weten als ze nog niet van de boom gegeten hadden?quote:Adam en Eva hoefden niet te eten van de boom van de kennis van goed en kwaad om te weten wat zonde is. Zonde is Gods wet overtreden. Wisten Adam en Eva voor hun Val wat zonde is? Ja, want zonde is het overtreden van Gods wet. Deze logische conclusie had Adam kunnen trekken.
Dat is een theologisch bedenksel, dat Jezus zondevrij was. Jezus zelf zei van niet, alleen God is goed zei hij. Maar je moet Genesis niet uitleggen aan de hand van wat Jezus wel of niet gedaan heeft. Daar heeft Haushofer nog iets over gezegd.quote:Ieder die zondigt overtreedt Gods wet, want zondigen is Gods wet overtreden. 1 Johannes 3
Maar wat is dan wel het verschil tussen vóór zonde en ná zonde? Het verschil is de kennis van goed en kwaad. Dus je kunt zondevrij zijn en toch weten wat zonde is. We hebben Jezus daar als een voorbeeld van. Hij was zondevrij, maar toch wist Hij als geen ander wat zonde was en wat de oorzaken en gevolgen van zonde waren.
Zelfs de letterlijke woorden begrijp jij niet. Ik geef het bijna op. Je bent in mijn ogen gewoon een enorme trol die hier morgen of over een week niet meer is. Een virus die je met antibiotica uit kan schakelen.quote:God bekende niets, Hij zag dat zonde de wereld had binnengekomen en voorkwam dat de zondige mens onsterfelijk zou worden via de boom des levens. Als je gelooft dat je als ´god´ bent, dan vraag ik je om als een hypothese even voor een sneltrein te gaan staan. Je zult dan achterkomen dat je helemaal niet een ´god´ bent, maar een zondige sterfeling. Met andere woorden, ´gij zult als goden zijn´ was de leugen dat de duivel gebruikte om hen te verleiden.
Ik denk niet dat jij bekend bent met gnostici, of het moet zijn dat jouw dominee nog wat gezegd heeft daarover. Deze mensen stonden in het vroege christendom bekend als enorm slimme mensen, in tegenstelling tot de orthodoxe letterknechten. Mensen die jij volgt, en die de geschiedenis geschreven hebben.quote:Ik ben bekend met gnostici en hoe zij de bijbelteksten omdraaien. De verdraaiing van de tekst zorgt ervoor dat de definities omgedraaid worden. Zo wordt het Goede juist het Kwade en het Kwade wordt het Goede. Heel erg creatief, maar totaal inconsistent met de bijbel.
God gaf Adam en Eva nadrukkelijk de toestemming om juist wel van alle bomen in het hof te eten, dus ook de boom des levens, behalve de boom van de kennis van goed en kwaad.quote:Op dinsdag 4 december 2012 20:09 schreef BerjanII het volgende:
Ik lees niet dat ze toegang hadden tot de boom des levens.
En waarom mochten A en E geen kennis nemen van goed en kwaad?quote:Op dinsdag 4 december 2012 23:10 schreef man1986 het volgende:
[..]
God gaf Adam en Eva nadrukkelijk de toestemming om juist wel van alle bomen in het hof te eten, dus ook de boom des levens, behalve de boom van de kennis van goed en kwaad.
En de HEERE God gebood de mens: Van alle bomen van de hof mag u vrij eten. Gen 2:16
Waar was de boom des levens? In het hof:
En de HEERE God liet allerlei bomen uit de aardbodem opkomen, begerenswaardig om te zien en goed om van te eten; ook de boom des levens, in het midden van de hof. Gen 2:9
Vóór hun Val hadden Adam en Eva wél toegang tot de boom des levens (in het midden van de hof).
Sterker nog, God gebood de mens: u mag vrij eten!
Echt he... Doet me denken aan een vrij oude discussie tussen mij en Ali. Uiteindelijk komt het hier op neer: vind je dat Adam en Eva zonder kennis van goed en kwaad al konden en moesten weten wat goed en kwaad is aan hun handelen? Ik niet, hij wel. Klaar.quote:
De verwarring treedt op wanneer men de 4 concepten door elkaar heen haalt:quote:Op dinsdag 4 december 2012 23:16 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Echt he... Doet me denken aan een vrij oude discussie tussen mij en Ali. Uiteindelijk komt het hier op neer: vind je dat Adam en Eva zonder kennis van goed en kwaad al konden en moesten weten wat goed en kwaad is aan hun handelen? Ik niet, hij wel. Klaar.
Vertel eens, is een zonde niet iets slechts/kwaads?quote:Op dinsdag 4 december 2012 23:30 schreef man1986 het volgende:
[..]
A- zonde.
B- zondaar.
C- Goed.
De bijbel definieert zondigen als het volgende:quote:Op dinsdag 4 december 2012 23:37 schreef ZureMelk het volgende:
[..]
Vertel eens, is een zonde niet iets slechts/kwaads?
Want als dat wel zo is dan kan A&E de zonde niet aangerekend worden.
Dus als ik jou goed begrijp is het niet slecht/kwaad om te zondigen?quote:Op dinsdag 4 december 2012 23:46 schreef man1986 het volgende:
[..]
De bijbel definieert zondigen als het volgende:
Ieder die zondigt overtreedt Gods wet, want zondigen is Gods wet overtreden. 1 Johannes 3
Adam en Eva wisten heel goed waar ze mee bezig waren, geen kwestie van 'onwetendheid' dus:
‘We mogen de vruchten van alle bomen eten,’ antwoordde de vrouw, 3 ‘behalve die van de boom in het midden van de tuin. God heeft ons verboden van de vruchten van die boom te eten of ze zelfs maar aan te raken; doen we dat toch, dan zullen we sterven.'Gen 3:2-3
ze begreep dat ze dood zou gaan als ze ervan zou eten.quote:Op dinsdag 4 december 2012 23:46 schreef man1986 het volgende:
[..]
De bijbel definieert zondigen als het volgende:
Ieder die zondigt overtreedt Gods wet, want zondigen is Gods wet overtreden. 1 Johannes 3
Adam en Eva wisten heel goed waar ze mee bezig waren, geen kwestie van 'onwetendheid' dus:
‘We mogen de vruchten van alle bomen eten,’ antwoordde de vrouw, 3 ‘behalve die van de boom in het midden van de tuin. God heeft ons verboden van de vruchten van die boom te eten of ze zelfs maar aan te raken; doen we dat toch, dan zullen we sterven.'Gen 3:2-3
En wat versta jij onder zonde en zondigen?quote:Op dinsdag 4 december 2012 23:55 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
ze begreep dat ze dood zou gaan als ze ervan zou eten.
dat is iets anders dan weten/begrijpen dat je een zonde begaat.
in deze context tegen de wil van God ingaan.quote:Op dinsdag 4 december 2012 23:57 schreef man1986 het volgende:
[..]
En wat versta jij onder zonde en zondigen?
Daar gaan we weer ( in een poging een sprookje te analyseren )...quote:Op dinsdag 4 december 2012 23:30 schreef man1986 het volgende:
[..]
A- zonde.
B- zondaar.
C- Goed.
Je hebt als aanname dat Goed en Kwaad een dualiteit is, daarom ook je verwarring.quote:Op woensdag 5 december 2012 00:05 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Daar gaan we weer ( in een poging een sprookje te analyseren )...
Ja, Adam en Eva wisten dat het niet mocht. Maar wisten ze ook dat iets doen wat niet mocht slecht is als ze geen kennis van goed en kwaad hadden?
Je analogie klopt niet, aangezien een geestelijk gehandicapte per definitie een beperking heeft.quote:Ik kan een geestelijk gehandicapte mijn instructies laten herhalen. Maar kan ik boos worden als de instructies niet nageleefd worden? Alleen als je een moreel verheven Jaloerse Woestijngod / christen bent.
maar wat is jouw puntquote:
waaruit blijkt dat?quote:Op woensdag 5 december 2012 00:24 schreef man1986 het volgende:
[..]
Je hebt als aanname dat Goed en Kwaad een dualiteit is, daarom ook je verwarring.
In veel verschillende religies en filosofieën zijn deze 2 van elkaar afhankelijk (de bekendste concept daarvan is yin yan).
Vanuit de bijbelvisie is dat juist niet zo. Goed heeft kwaad niet nodig.
Adam en Eva hadden geen kennis van goed en kwaad, maar wel kennis van Goed.
quote:Kennis van Goed hadden ze al. God's waarschuwing aan hen was om te voorkomen dat ze ook in het bezit zouden komen met de kennis van goed en kwaad.
A&E wisten dus dat ze goed waren. God had ze ook met die bedoeling gemaakt.
[..]
Je analogie klopt niet, aangezien een geestelijk gehandicapte bij definitie een beperking heeft.
Terwijl Adam en Eva juist geen beperkingen hadden.
Als A&E wisten dat ze tegen Gods wil in gingen maar niet wisten dat tegen Gods wil in gaan slecht is dan kan hen niets verweten worden.quote:Op dinsdag 4 december 2012 23:51 schreef man1986 het volgende:
Zonde en zondigen zijn 2 verschillende concepten. Dus je hebt me verkeerd begrepen.
Maar als ze vantevoren zouden weten wat ze achteraf zouden weten, dan heeft achteraf weten geen nut, want ze weten het al vantevoren!quote:Op woensdag 5 december 2012 00:36 schreef ZureMelk het volgende:
[..]
Als A&E wisten dat ze tegen Gods wil in gingen maar niet wisten dat tegen Gods wil in gaan slecht is dan kan hen niets verweten worden.
Je woordspelletjes en ontwijkingen verhullen niet dat jouw religie een ethisch dwaalspoor is.
Waarom zou het nuttig zijn het achteraf te weten in plaats van vooraf? Weet jij liever achteraf dat de soep te heet was om te eten of heb je liever dat iemand je waarschuwt? In het geval van A&E konden ze er niets van leren dat ze niet al geleerd hadden door van de boom te eten dus was het volkomen zinloos en derhalve moreel verwerpelijk werk van God.quote:Op woensdag 5 december 2012 00:42 schreef man1986 het volgende:
[..]
Maar als ze vantevoren zouden weten wat ze achteraf zouden weten, dan heeft achteraf weten geen nut, want ze weten het al vantevoren!
Dus God's waarschuwing was op zijn plaats.
En God had ze vantevoren gewaarschuwdquote:Op woensdag 5 december 2012 00:50 schreef ZureMelk het volgende:
of heb je liever dat iemand je waarschuwt?
Nee dat had hij niet.quote:Op woensdag 5 december 2012 00:51 schreef man1986 het volgende:
[..]
En God had ze vantevoren gewaarschuwd
maar maakt die waarschuwing het slecht om een bepaalde handeling uit te voeren.quote:Op woensdag 5 december 2012 00:51 schreef man1986 het volgende:
[..]
En God had ze vantevoren gewaarschuwd
Door hen vantevoren te waarschuwenquote:Op woensdag 5 december 2012 00:56 schreef ZureMelk het volgende:
Een verantwoordelijke God zorgt ervoor dat er niet nodeloos ongelukken gebeuren.
Waarom zouden A&E een bepaalde handeling uitvoeren als zo'n handeling vantevoren is verboden door God?quote:Op woensdag 5 december 2012 00:57 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
maar maakt die waarschuwing het slecht om een bepaalde handeling uit te voeren.
Absolute garantie? Dus geen vrije wil en geen vrije keuze?quote:daarbij zet hij mensen in neer bij iets waar ze niet aan mogen komen, dat ie een absolute garantie dat het gaat gebeuren, hij heeft ons immers nieuwsgierig gemaakt..
Exact, het was gewoon een valstrik. God maakt een val die onherroepelijk tot de ondergang van de feilbare proefpersonen leidt en kijkt lachend toe. Psycho-God strikes again!!!quote:Op woensdag 5 december 2012 00:57 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
maar maakt die waarschuwing het slecht om een bepaalde handeling uit te voeren.
daarbij zet hij mensen in neer bij iets waar ze niet aan mogen komen, dat ie een absolute garantie dat het gaat gebeuren, hij heeft ons immers nieuwsgierig gemaakt.
Precies, een ongehoorzaam kind trap je gewoon dood. Had het maar moeten luisteren toch?quote:Op woensdag 5 december 2012 01:02 schreef man1986 het volgende:
[..]
Door hen vantevoren te waarschuwen
[..]
Waarom zouden A&E een bepaalde handeling uitvoeren als zo'n handeling vantevoren is verboden door God?
Juist, om God's wet te verbreken. En God's wet verbreken is zondigen
[..]
Absolute garantie? Dus geen vrije wil en geen vrije keuze?
Ahh wat een schitterend filmpje! Vooral dat: It was an invisible hand!!! Religie verklaard in 2 seconde door een stoute kleuter. En nu moet ik verdomme slapen want half 7 op...quote:Op woensdag 5 december 2012 01:03 schreef ZureMelk het volgende:
[..]
Exact, het was gewoon een valstrik. God maakt een val die onherroepelijk tot de ondergang van de feilbare proefpersonen leidt en kijkt lachend toe. Psycho-God strikes again!!!
Ze hadden nog geen kennis van wat fout is en er zijn regelmatig mensen die dingen doen die mogelijk dodelijk zijn als er iets fout gaat, een alwetende God had 1 en 1 bij elkaar kunnen zetten en weten dat de kans behoorlijk groot is dat er uiteindelijk van die boom gegeten zou worden, al was het uit pure verveling.quote:Op woensdag 5 december 2012 01:02 schreef man1986 het volgende:
[..]
[..]
Waarom zouden A&E een bepaalde handeling uitvoeren als zo'n handeling vantevoren is verboden door God?
[..]
Wat heeft een grote of kleine kans te maken met het feit dat Adam en Eva een vrije wil hadden?quote:
Voor het goede begrip, leg jij me eens uit wat het verschil is tussen zonde en zondigen ?quote:Op dinsdag 4 december 2012 23:51 schreef man1986 het volgende:
Zonde en zondigen zijn 2 verschillende concepten. Dus je hebt me verkeerd begrepen.
Als de slang dus echt sluw geweest zou zijn, had hij Adam en Eva eerst van de Boom des Levens laten eten en dan van de Boom der Kennis.quote:Op dinsdag 4 december 2012 10:01 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Er staat ook niet dat de slang het slechtste of meest verdorven dier was, maar het sluwste dier (wat God gemaakt had!)
Maar als alwetende God wist hij dat ze van de boom zouden eten en een sterfelijk leven vol met pijn en leed zouden gaan lijden. Waarom zet je om te beginnen dan die boom neer? Alleen toch als je een psychopaat bent? En dat noemt zich dan je Vader - tegenwoordig zou dit een zaak voor de Kinderbescherming zijn.quote:Op woensdag 5 december 2012 01:02 schreef man1986 het volgende:
[..]
[..]
[..]
we hebben een compleet vrije wil?quote:Op woensdag 5 december 2012 01:20 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wat heeft een grote of kleine kans te maken met het feit dat Adam en Eva een vrije wil hadden?
maar even analyseren; nadat ze hebben gegeten van de boom van goed en kwaad, gaan ze zich schamen voor hun naaktheid. daaruit concludeer ik, dat die appel ze dus zelfbewustzijn gaf. god zegt dan ook; ze zijn nu als goden geworden.quote:Op woensdag 5 december 2012 00:24 schreef man1986 het volgende:
[..]
Je hebt als aanname dat Goed en Kwaad een dualiteit is, daarom ook je verwarring.
In veel verschillende religies en filosofieën zijn deze 2 van elkaar afhankelijk (de bekendste concept daarvan is yin yan).
Vanuit de bijbelvisie is dat juist niet zo. Goed heeft kwaad niet nodig.
Adam en Eva hadden geen kennis van goed en kwaad, maar wel kennis van Goed.
Kennis van Goed hadden ze al. God's waarschuwing aan hen was om te voorkomen dat ze ook in het bezit zouden komen met de kennis van goed en kwaad.
A&E wisten dus dat ze goed waren. God had ze ook met die bedoeling gemaakt.
[..]
Je analogie klopt niet, aangezien een geestelijk gehandicapte per definitie een beperking heeft.
Terwijl Adam en Eva juist geen beperkingen hadden.
zie deze post:quote:Op woensdag 5 december 2012 09:35 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Als de slang dus echt sluw geweest zou zijn, had hij Adam en Eva eerst van de Boom des Levens laten eten en dan van de Boom der Kennis.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zonder de boom van de kennis van goed en kwaad zou er geen sprake zijn van een vrije wil of vrije keuze.quote:Op woensdag 5 december 2012 09:48 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Maar als alwetende God wist hij dat ze van de boom zouden eten en een sterfelijk leven vol met pijn en leed zouden gaan lijden. Waarom zet je om te beginnen dan die boom neer? Alleen toch als je een psychopaat bent? En dat noemt zich dan je Vader - tegenwoordig zou dit een zaak voor de Kinderbescherming zijn."When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
quote:Op woensdag 5 december 2012 12:12 schreef man1986 het volgende:
[..]
zie deze post:Ik zie je post... en nuSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
Zonder de boom van de kennis van goed en kwaad zou er geen sprake zijn van een vrije wil of vrije keuze.
Dus sterven en lijden is een vereiste voor het hebben van een vrije wil of keuze? Dus jouw god heeft geen vrije wil of keuze (want niet sterfelijk en zonder lijden)?The sky is no limit
dank dat je tijd neemt om het verhaal te analyseren.quote:Op woensdag 5 december 2012 11:32 schreef okiokinl het volgende:
[..]
maar even analyseren; nadat ze hebben gegeten van de boom van goed en kwaad, gaan ze zich schamen voor hun naaktheid. daaruit concludeer ik, dat die appel ze dus zelfbewustzijn gaf. god zegt dan ook; ze zijn nu als goden geworden.
hoe precies is dat iets negatiefs? voor de mens was dat positief. wij gingen in een klap van een soort dier-mensen naar bewuste wezens, die gods gelijke zijn.
Hoe ben jij 'potentieel ontwikkelt' dankzij de serpent?quote:en punt twee; god is in het oude testament helemaal niet goed. elke keer als de mens zich ontwikkeld, neemt ie maatregelen. hij geeft ons lichamelijke ongemakken, veroordeeld ons tot een keihard leven van het land, hij zorgd ervoor dat we elkaar niet meer kunnen verstaan, en als dat allemaal ons er niet onder weet te houden, roeit ie de gehele mensheid uit, op twee na.
dat klinkt mij in de oren als een enorme jaloerse gek, een slechte god.
dat serpent, die hielp ons ons potentieel te ontwikkelen.
De God van de OT en NT is hetzelfde:quote:de god van jesus, in het nieuwe testament, dat is wel een goede god. via jesus probeert ie ons een leefwijze te geven zodat we onze goddelijke mogelijkheden beter kunnen handelen. die god leert ons WEL over goed en kwaad, en de gevlolgen van slecht leven.
daaruit kun je concluderen dat god zich heeft bezint over zijn eigen slechte daden en eindelijk accepteert dat wij mensen niet af te stoppen zijn. hij roeit niet meer de gehele menshied uit, maar pakt alleen nog diegenen die slecht zijn tijdens hun leven, door ze naar de hel te sturen.
Uit welke gnostieke boek heb je dat vandaan gehaald? Ben eigenlijk benieuwdquote:ofterwijl, de christelijke god heeft spijt gekregen dat ie zo'n slecht figuur is geweest, en laat ons de goden zijn die we zijn.
het bijbelverhaal is dus niet een verhaal over hoe de mens verlicht kan worden, want dat waren we al sinds we die appel aten. het is een verhaal over hoe god zelf verlicht wordt en kiest voor het goede.
Je verwart vrije wil met een zondige natuur.quote:Op woensdag 5 december 2012 12:29 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Ik zie je post... en nu
Dus sterven en lijden is een vereiste voor het hebben van een vrije wil of keuze? Dus jouw god heeft geen vrije wil of keuze (want niet sterfelijk en zonder lijden)?
Die aanname klopt niet, aangezien Adam en Eva wél konden voortplanten vóór hun Val:quote:Op woensdag 5 december 2012 11:56 schreef TagForce het volgende:
Het is vrij simpel allemaal...
Als we stellen dat Adam en Eva zich niet konden voortplanten...
Dat stukje is een samenvatting van het scheppingsproces van het universum. Het laatste deel waarin hij de mens maakt wordt in Hoofdstuk 2 beschreven. Wees vruchtbaar en word talrijk is dus een uitspraak van God die hij pas na de zondeval doet. Eerder was het namelijk niet de bedoeling dat zij de aarde zouden bevolken, maar slechts het hof van Eden zouden onderhouden.quote:Op woensdag 5 december 2012 12:40 schreef man1986 het volgende:
[..]
Die aanname klopt niet, aangezien Adam en Eva wél konden voortplanten vóór hun Val:
‘Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde.' Genesis 1:28
Welke claim? Dat het na de zondeval is? Of dat ze onvruchtbaar waren?quote:Op woensdag 5 december 2012 12:54 schreef man1986 het volgende:
Ik zeg vóór de val, jij zegt ná de val. Ok, kun je dan vanuit genesis laten zien dat jouw claim klopt?
Allebei, kun je dat onderbouwen?quote:Op woensdag 5 december 2012 13:06 schreef TagForce het volgende:
[..]
Welke claim? Dat het na de zondeval is? Of dat ze onvruchtbaar waren?
Jouw 'interpretatie' moet wel inhoudelijk overeenkomen met de context van Genesis.quote:Dat laatste kan ik niet laten zien als je mijn interpretatie van de text niet wil aannemen. Ik zeg alleen dat de text zoals die in Genesis gepresenteerd wordt ook als zodanig geinterpreteerd kan worden.
We 'moesten' niets, en je geeft ons een valse dilemma.quote:edit: over het eerste... In Genesis 1:28 staat dat de mens de aarde moest bevolken...
Genesis 2:15 schrijft echter: God, de HEER, bracht de mens dus in de tuin van Eden, om die te bewerken en erover te waken.
Welk van de 2 is het? Moesten we direct de aarde bevolken, of moesten we dat pas nadat we uit het paradijs getrapt werden?
Genesis 2 is een ander scheppingsverhaalquote:Op woensdag 5 december 2012 12:54 schreef man1986 het volgende:
Ik zeg vóór de val, jij zegt ná de val. Ok, kun je dan vanuit genesis laten zien dat jouw claim klopt?
De mens wordt gemaakt op dag 6, beschreven in Genesis 1.
In Genesis 2 wordt er onder andere dieper op ingegaan op de gebeurtenissen op dag 6 van Genesis 1.
De zondeval vond plaats ná dag 7.
Genesis 2 is o.a een verdere uiteenzetting (gaat dieper op in) van de gebeurtenissen op dag 6.quote:Op woensdag 5 december 2012 13:27 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Genesis 2 is een ander scheppingsverhaal
Alle dieren en planten die in genesis 1 is geschapen zijn voordat de mens man en vrouw is geschapen (wat erop lijkt te duiden dat te tegelijk zijn geschapen) wordt nu geschapen tussen het scheppen van adam en het maken van Eva uit zijn rib.
werden de planten geschapen op dag 6?quote:Op woensdag 5 december 2012 13:31 schreef man1986 het volgende:
[..]
Genesis 2 is o.a een verdere uiteenzetting (gaat dieper op in) van de gebeurtenissen op dag 6.
Op dag 3.quote:Op woensdag 5 december 2012 13:32 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
werden de planten geschapen op dag 6?
Wat is je punt?quote:Op woensdag 5 december 2012 13:36 schreef Mr.44 het volgende:
een andere hint is dat heet eerste deel van het scheppingsverhaal het steeds heeft over God en het tweede deel over JHWH.
Ja.quote:Op woensdag 5 december 2012 13:37 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
en volgens genesis 2, zijn er al planten voordat de mens gemaakt werd?
dat genesis een product is van verschillende Joodse verhalen die zijn samengesteld tot 1 boek door verschillende schrijvers en niet het werk van 1 man die 1 verhaal heeft opgeschrevenquote:
4 This is the account of the heavens and the earth when they were created, when the Lord God made the earth and the heavens.quote:[..]
Ja.
Dus?quote:Op woensdag 5 december 2012 13:42 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
dat genesis een product is van verschillende Joodse verhalen die zijn samengesteld tot 1 boek door verschillende schrijvers en niet het werk van 1 man die 1 verhaal heeft opgeschreven
Voor de mens.quote:[..]
waar worden hier planten gemaakt voor of na de mens?
Na de mens.quote:en worden op de zesde dag de dieren voor of na de mens gemaakt volgens genesis?
ze werden zich bewust van hun eigen naaktheid. daarvoor dachten ze er niet over na, net zoals een dier er niet over nadenkt.quote:Op woensdag 5 december 2012 12:29 schreef man1986 het volgende:
[..]
dank dat je tijd neemt om het verhaal te analyseren.
Je conclusie dat Adam en Eva zelfbewustzijn kregen na het eten van de vrucht van de boom (trouwens, in genesis staat nergens 'appel, maar dat ter zijde) is ongegrond. Aangezien God vóór hun Val een dialoog voert met Adam en Eva, dat eist al een zelfbewustzijn. De 'schaamte' komt voort uit het feit dat ze nu kennis hebben van goed en kwaad en kennis hebben van hun zondige natuur.
nou, eerst waren adam en eva twee poppetjes in en tuin. nadat het serpent hen had verleid, noemt god ze zijn gelijke. dat is nogal een ontwikkeling, toch?quote:[..]
Hoe ben jij 'potentieel ontwikkelt' dankzij de serpent?
en jij ziet geen verschil in karakter tussen de god uit het oude en nieuwe testament?quote:[..]
De God van de OT en NT is hetzelfde:
Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. Matteüs 5:17
niet uit een boek, gewoon zelf nadenken.quote:[..]
Uit welke gnostieke boek heb je dat vandaan gehaald? Ben eigenlijk benieuwd
24 God zei toen: "Laat de aarde dieren voortbrengen; vee, kruipende dieren en allerlei wilde dieren." En weer gebeurde wat Hij had gezegd.quote:Op woensdag 5 december 2012 13:59 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dus?
[..]
Voor de mens.
[..]
Na de mens.
Ze voerden een dialoog met God voor de zondeval.quote:Op woensdag 5 december 2012 14:13 schreef okiokinl het volgende:
[..]
ze werden zich bewust van hun eigen naaktheid. daarvoor dachten ze er niet over na, net zoals een dier er niet over nadenkt.
dit is een versimpelde manier om een verschil te trekken tussen wel zelfbewust en niet zelfbewust.
Adam en Eva hadden niet het scheppende vermogen zoals God dat wel heeft, dus nee.quote:[..]
nou, eerst waren adam en eva twee poppetjes in en tuin. nadat het serpent hen had verleid, noemt god ze zijn gelijke. dat is nogal een ontwikkeling, toch?
Ik zie geen tegenstrijdigheid.quote:[..]
en jij ziet geen verschil in karakter tussen de god uit het oude en nieuwe testament?
Op de 6de dag.quote:Op woensdag 5 december 2012 14:15 schreef Mr.44 het volgende:
was adam dan al gemaakt voor de 5 dag of op de 6de dag?
Nonsens! Niks met elkaar te zien.quote:Op woensdag 5 december 2012 12:12 schreef man1986 het volgende:
Zonder de boom van de kennis van goed en kwaad zou er geen sprake zijn van een vrije wil of vrije keuze.
Ook al nonsens. Verschillende bron, meer niet !quote:Op woensdag 5 december 2012 13:31 schreef man1986 het volgende:
Genesis 2 is o.a een verdere uiteenzetting (gaat dieper op in) van de gebeurtenissen op dag 6.
nou en? het zijn mensen, die zouden best een gesprek kunnen voeren zonder het zelfbewustzijn wat wij nu hebben.quote:Op woensdag 5 december 2012 14:22 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ze voerden een dialoog met God voor de zondeval.
god zegt het zelf, dus hoezo nee? en als wij zo doorgaan, qua wetenschap, dan krijgen wij dat scheppende vermogen vanzelf in de toekomst.quote:[..]
Adam en Eva hadden niet het scheppende vermogen zoals God dat wel heeft, dus nee.
nieuw testament; god is liefde, alle zonden worden vergeven.quote:[..]
Ik zie geen tegenstrijdigheid.
Vogels werden gemaakt op dag 5.quote:Op woensdag 5 december 2012 14:37 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
hoe kunnen de vogels dan op de 5de en de 6de dag gemaakt worden?
waar in de tekst staat dat god ze opnieuw maakt?quote:Op woensdag 5 december 2012 15:35 schreef man1986 het volgende:
[..]
Vogels werden gemaakt op dag 5.
Adam werd gemaakt op dag 6.
God besloot om alle dieren opnieuw te maken in het hof op dag 6, zodat Adam ze kon benoemen en daaruit evt. een partner te kiezen. God maakte alle dieren opnieuw op dag 6 en Adam benoemde alle dieren met een naam. Tussen alle dieren die God opnieuw maakte was geen partner te bekennen die paste bij Adam.
Dus dieren bestonden al op de aarde voordat Adam gemaakt was.
Maar nadat God Adam had gemaakt, besloot Hij om alle dieren opnieuw te maken in het hof , zodat Adam ze kon benoemen.
Je stelt 'schaamte' gelijk aan 'zelfbewustzijn'.quote:Op woensdag 5 december 2012 15:29 schreef okiokinl het volgende:
[..]
nou en? het zijn mensen, die zouden best een gesprek kunnen voeren zonder het zelfbewustzijn wat wij nu hebben.
Scheppende vermogen krijg je niet 'vanzelf'.quote:[..]
god zegt het zelf, dus hoezo nee? en als wij zo doorgaan, qua wetenschap, dan krijgen wij dat scheppende vermogen vanzelf in de toekomst.
Waarheid spreekt zichzelf niet tegen.quote:[..]
nieuw testament; god is liefde, alle zonden worden vergeven.
oud testament; god roeit de gehele mensheid uit als ze niet luisteren.
lijkt mij behoorlijk tegenstrijdig.
Dat moet de conclusie zijn dat de Bijbel geen waarheid is.quote:Op woensdag 5 december 2012 15:50 schreef man1986 het volgende:
Waarheid spreekt zichzelf niet tegen.
Dat verzint ie ter plaatse om die onzin die hij vertelt te laten kloppen.quote:Op woensdag 5 december 2012 15:47 schreef Mr.44 het volgende:
waar in de tekst staat dat god ze opnieuw maakt?
Toen vormde hij uit aarde alle in het wild levende dieren en alle vogels, en hij bracht die bij de mens om te zien welke namen de mens ze zou geven. Gen 2:19quote:Op woensdag 5 december 2012 15:47 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
waar in de tekst staat dat god ze opnieuw maakt?
Bestaat 'waarheid' als categorie in jouw wereldbeeld?quote:Op woensdag 5 december 2012 15:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat moet de conclusie zijn dat de Bijbel geen waarheid is.
Jahoor. De enige reden dat ik daar niet eerder op reageerde was omdat waarheid in mijn optiek helemaal niets te maken heeft met determinisme.quote:Op woensdag 5 december 2012 16:00 schreef man1986 het volgende:
[..]
Bestaat 'waarheid' als categorie in jouw wereldbeeld?
Ik wacht er nog op
maar dat staat niet in de tekst van de bijbel, dat is wat jij ervan maakt om de tekst kloppend te krijgenquote:Op woensdag 5 december 2012 15:59 schreef man1986 het volgende:
[..]
Toen vormde hij uit aarde alle in het wild levende dieren en alle vogels, en hij bracht die bij de mens om te zien welke namen de mens ze zou geven. Gen 2:19
Dus alle levende dieren en vogels bestonden al in het wild (op de aarde), maar op dag 6 besloot God om ze opnieuw te vormen in het hof en gaf Adam de taak om ze één voor één te benoemen.
Hier maakt de bijbel onderscheid tussen:
A) in het wild levende dieren.
B) in het hof levende dieren.
A werd vóór Adam gecreeerd (Gen 1).
B werd ná Adam gecreeerd (Gen 2).
Dan is God dus zondig.quote:Op woensdag 5 december 2012 15:50 schreef man1986 het volgende:
Scheppende vermogen krijg je niet 'vanzelf'.
Of je hebt het, of je hebt het niet. Er is geen middenweg.
En mensen hebben dat eenmaal niet, God wel.
Als iemand claimt 'Ik ben de Waarheid' (Jezus), bedoelt Hij:quote:Op woensdag 5 december 2012 16:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jahoor. De enige reden dat ik daar niet eerder op reageerde was omdat waarheid in mijn optiek helemaal niets te maken heeft met determinisme.
Of absolute waarheid bestaat heb ik dan weer zo mijn twijfels bij, maar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid bestaat zeker.
Zondigen is geen schepping, maar een overtreding.quote:Op woensdag 5 december 2012 16:10 schreef Scabies het volgende:
[..]
Dan is God dus zondig.
En zo niet, dan heeft de mens zonde geschapen buiten God om, en zijn wij God.
De mogelijkheid tot zondigen kan niet geschapen worden door iets dat geen zonde kent en perfect is.quote:Op woensdag 5 december 2012 16:13 schreef man1986 het volgende:
[..]
Zondigen is geen schepping, maar een overtreding.
Zondigen is een overtreding en geen schepping.quote:Op woensdag 5 december 2012 16:16 schreef Scabies het volgende:
[..]
De mogelijkheid tot zondigen kan niet geschapen worden door iets dat geen zonde kent en perfect is.
Dat concept moet dus reeds in God zelf zitten, dus God is zondig.
God heeft zelfs kennis van goed en kwaad nog voordat er kwaad in de wereld was.
"Toen zei de HEERE God: Zie, de mens is geworden als één van Ons, omdat hij goed en kwaad kent"
Lees wat er staat in Genesis 1 en 2 en zie dat ze als geheel consistent en coherent zijn.quote:Op woensdag 5 december 2012 16:05 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
maar dat staat niet in de tekst van de bijbel, dat is wat jij ervan maakt om de tekst kloppend te krijgen
Je leest niet goed: De mogelijkheid tot zondigen kan niet geschapen worden door iets dat geen zonde kent en perfect is.quote:Op woensdag 5 december 2012 16:19 schreef man1986 het volgende:
[..]
Zondigen is een overtreding en geen schepping.
Nee, dat zijn ze niet, niet zonder allerlei aannames te maken. Dat er onderscheid is tussen in het hof levende dieren en in het wild levende dieren heb ik echt nog nooit als excuus gehoord.quote:Op woensdag 5 december 2012 16:21 schreef man1986 het volgende:
[..]
Lees wat er staat in Genesis 1 en 2 en zie dat ze als geheel consistent en coherent zijn.
Het staat er wel degelijk in.quote:Op woensdag 5 december 2012 16:36 schreef Young_David het volgende:
[..]
Nee, dat zijn ze niet, niet zonder allerlei aannames te maken. Dat er onderscheid is tussen in het hof levende dieren en in het wild levende dieren heb ik echt nog nooit als excuus gehoord.
Dat hangt van de persoon af. Christenen - is mijn inschatting - interpreteren deze vermeende uitspraak van ene JC als 'absolute waarheid'.quote:Op woensdag 5 december 2012 16:12 schreef man1986 het volgende:
[..]
Als iemand claimt 'Ik ben de Waarheid' (Jezus), bedoelt Hij:
'Ik ben de (aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid) waarheid'.
of 'Ik ben de (absolute) Waarheid'?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |