abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119921668
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:05 schreef Murvgeslagen het volgende:

Haal je Jezus er wel bij dan heb je het over de christelijke theologie.
Nee, dan heb je het nog steeds over de joodse theologie, gezien Jezus een vrome jood was. Zie Matt.5/17 -19
quote:
Terecht merk je wel op dat de christelijke theologie zijn grondslag heeft in de Joodse. En of God dat nu verzonnen heeft, of Paulus of Willie van der steen doet dan niks ter zake.
Als Willie van der Steen dit verzonnen heeft is die theologie van generlei waarde. Het doet er wel toe dus.
pi_119921744
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:11 schreef Murvgeslagen het volgende:
Het heeft geen toegevoegde waarde voor een theologische discussie. En waar ik voor wil waken is dat we de theologische en historische discussie door de war gaan halen.
Dat hebben ze reeds lang voor jou gedaan.
  dinsdag 4 december 2012 @ 16:35:44 #103
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_119922286
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:21 schreef ATON het volgende:

[..]

Nee, dan heb je het nog steeds over de joodse theologie, gezien Jezus een vrome jood was. Zie Matt.5/17 -19
En wat voor invloed heeft dat op de discussie mocht dat zo zijn?

De opmerking ging trouwens over het NT, die komt niet voor in joodse gedachtegoed.

quote:
Als Willie van der Steen dit verzonnen heeft is die theologie van generlei waarde. Het doet er wel toe dus.
Jij vind de theologie meer waarde hebben mocht hij van Paulus of een paar oude joden afkomen wil je zeggen?
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  dinsdag 4 december 2012 @ 16:51:11 #104
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_119922955
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:22 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat hebben ze reeds lang voor jou gedaan.
Dan kunnen we dat rechtzetten.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_119923451
Was mijn laatste reactie verder duidelijk, man1986? :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_119923479
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:35 schreef Murvgeslagen het volgende:
En wat voor invloed heeft dat op de discussie mocht dat zo zijn?
Geen oeverloze discussie naast de kwestie.

quote:
De opmerking ging trouwens over het NT, die komt niet voor in joodse gedachtegoed.
Als het N.T. helemaal geen gedachtengoed in zich heeft, waarom sleep je er dan nog Genesis bij ??

quote:
Jij vind de theologie meer waarde hebben mocht hij van Paulus of een paar oude joden afkomen wil je zeggen?
Ja, wat dacht je ?? En ik heb het hier niet over een paar oude joden hoor !!
pi_119923497
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:51 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Dan kunnen we dat rechtzetten.
Doe maar.
pi_119924209
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:11 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Het heeft geen toegevoegde waarde voor een theologische discussie. En waar ik voor wil waken is dat we de theologische en historische discussie door de war gaan halen.

Als we het over Jezus hebben in relatie tot de boom en zonde dan zit daar een flinke theologische laag vanuit het christelijke (paulinistiche) gedachtegoed over het onderwerp zonde.
ja, maar dat is toch in het oude testament niet anders?
en je kan dus ook andere conclusies uit het scheppingsverhaal trekken dan de standaard geaccepteerde.
pi_119925409
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 15:43 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

maar ze konden niet weten dat het niet goed was om tegen God in te gaan, ze hadden immers nog geen kennis van goed en kwaad.
Je kan niet begrijpen waarom je niet zou moeten zondigen zonder goed van kwaad te kunnen onderscheiden.
En God zag dat het goed was. Genesis

Goed kan bestaan zonder kwaad. Goed is niet afhankelijk van kwaad. God is niet afhankelijk van de duivel. Althans vanuit een bijbelse visie. Andere religies door de geschiedenis heen hebben gepoogd om er een filosofie omheen te bouwen om deze ogenschijnlijke dualiteit te verklaren (yin yan filosofie etc.)

Wanneer God Adam had gecreëerd zag Hij dat het goed was.
Adam had kennis van zonde, maar hij had geen kennis van goed en kwaad.

De verwarring treedt op wanneer men de 4 concepten door elkaar heen haalt:
A- zonde.
B- zondaar.
C- Goed.
D- kennis van goed en kwaad.

Om zonde te kennen, hoef je geen zondaar te zijn (Jezus kende zonde, maar Hij was geen zondaar).
Om Goed te kennen, hoef je niet van de kennis van goed en kwaad te proeven (Adam kende Goed, maar niet de kennis van goed en kwaad).

De verwarring treedt alleen op wanneer men Goed vermengt met de kennis van goed en kwaad.

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 15:47 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Er volgt direct na de vermelding dat de aarde 150 dagen onderwater staat dat God het liet ophouden met regenen en dat toen het water ging zakken.
Het meest logisch is dus om aan te nemen dat hier gezegd wordt dat God het 150 dagen liet regenen.
Het heeft 40 dagen achter elkaar constant geregend (40 dagen en nachten) daarna periodiek (dus niet meer constant, maar af en toe geregend).
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_119925615
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 18:00 schreef man1986 het volgende:

[..]

En God zag dat het goed was. Genesis

Goed kan bestaan zonder kwaad. Goed is niet afhankelijk van kwaad. God is niet afhankelijk van de duivel. Althans vanuit een bijbelse visie. Andere religies door de geschiedenis heen hebben gepoogd om er een filosofie omheen te bouwen om deze ogenschijnlijke dualiteit te verklaren (yin yan filosofie etc.)

Wanneer God Adam had gecreëerd zag Hij dat het goed was.
Adam had kennis van zonde, maar hij had geen kennis van goed en kwaad.

A- zonde.
B- zondaar.
C- Goed.

Om zonde te kennen, hoef je geen zondaar te zijn (Jezus kende zonde, maar Hij was geen zondaar).
Om Goed te kennen, hoef je niet van de kennis van goed en kwaad te proeven (Adam kende Goed, maar niet de kennis van goed en kwaad).

De verwarring treedt alleen op wanneer men Goed vermengt met de kennis van goed en kwaad.

Onzin, en we vallen in herhaling.

-God kan wel zien of iets goed of kwaad is, aangezien hij die kennis wel bezit volgens de bijbel. Heeft dus niet met deze discussie van doen.

-Goed kan niet bestaan zonder kwaad. Als kwaad niet bestaat, dan is er ook geen goed, dan is er enkel dat ene wat alles is, zonder dat je daar een betekenisvolle term aan kunt hangen.
Je kan toch ook niet spreken van licht, wanneer je niet weet wat duister is, wanneer licht alles is wat je ooit hebt gezien? Dat kan alleen omdat wij die kennis bezitten van licht en donker. Als het altijd licht zou zijn zou de term licht niet bestaan, omdat het altijd zo is. En mocht er al een term aan gegeven zijn dan is het een inhoudsloze term omdat je niets hebt om het tegen af te zetten. Precies zo met goed en kwaad.

Adam is door god verteld dat er zoiets als zonde is, en dat hij moet doen wat god zegt omdat het anders zonde is. Maar om dit te kunnen begrijpen zou Adam kennis moeten hebben van goed en kwaad. Anders kan hij niet begrijpen dat het niet goed ofwel slecht/kwaad is om in te gaan tegen god zijn gebod om naar hem te luisteren. Adam en Eva kunnen niet weten wat het inhoudt om niet naar god te luisteren. Dan kan god honderd keer zeggen 'je bent stout als je niet naar me luistert', maar stout is een begrip dat enkel te begrijpen valt met kennis van goed en kwaad.

Als de hele wereld blauw is, wordt daar dan de term blauw aan gehangen? Wordt daar überhaupt een term aan gehangen? Nope. Begrippen worden alleen gegeven om dingen te kunnen onderscheiden. Als er alleen maar goed (bekend) is, wordt daar geen term aan gegeven en geen waarde aan gehecht. Omdat men simpelweg niet beter weet.

En nu ga ik hierover ophouden. Zoals vele religieuzen wil je het gewoon niet snappen. Cognitieve dissonantie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantie

[ Bericht 0% gewijzigd door UltraR op 04-12-2012 18:29:32 ]
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_119925864
@UltraR

Jij maakt jouw standpunt duidelijk met in jouw ogen goede argumenten.
Jammer dat je dan anderen in dit topic met zulke termen en links afschildert.
Je wilt dus alleen maar je stem laten horen en je bent het verder niet gediend van een inhoudelijke reactie.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_119925889
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 18:18 schreef man1986 het volgende:
@UltraR

Jij maakt jouw standpunt duidelijk met in jouw ogen goede argumenten.
Jammer dat je dan anderen in dit topic met zulke termen en links afschildert.
Je wilt dus alleen maar je stem laten horen en je bent het verder niet gediend van een inhoudelijke reactie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afweermechanisme

Verdiep je erin. Ik heb er zelf in mijn jeugdjaren ook last van gehad. Het valt je ook niet kwalijk te nemen. Wat je wel kwalijk valt te nemen is als je weigert je erin te verdiepen en te kijken of je er misschien iets van herkend bij jezelf. Dat is de eerste stap.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_119926265
Ik kan ook net zo makkelijk bij elke reactie die ik plaats op jullie commentaar een link plaatsen met wat ik denk dat het aan jullie zogenaamd 'mankeert' .

Afgezien dat niets te maken heeft met de topic, is het ook nog een dooddoener voor de verdere discussie met de persoon in kwestie.
pi_119926325
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 18:30 schreef man1986 het volgende:
Ik kan ook net zo makkelijk bij elke reactie die ik plaats op jullie commentaar een link plaatsen met wat ik denk dat het aan jullie zogenaamd 'mankeert' .

Afgezien dat niets te maken heeft met de topic, is het ook nog een dooddoener voor de verdere discussie met de persoon in kwestie.
Dat is idd een goede omschrijving van het probleem in discussiëren met diepgelovigen. Waar jij een, idd op de persoon gerichte, wetenschappelijke theorie als dooddoener ziet, zie ik die als manier om (zelf)inzicht te vergroten en kennis op te doen.
Waar jij de bijbel ziet als een goede basis voor argumentatie, zie ik dat als geheel gelijkwaardig aan citeren uit Harry Potter, de Koran, of Roodkapje. Met die aantekening erbij dat Harry Potter en Roodkapje een gemiddeld betere moraal bevatten dan de bijbel.

[ Bericht 32% gewijzigd door UltraR op 04-12-2012 18:38:49 ]
pi_119926594
Je kunt wel begrijpen dat in een discussie, religieus of niet, een beschrijving van een bepaalde mentale toestand toegeven aan de discussiepartner niet bepaald bijdraagt aan een verdere inhoudelijke gesprek.
pi_119928235
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 18:40 schreef man1986 het volgende:
Je kunt wel begrijpen dat in een discussie, religieus of niet, een beschrijving van een bepaalde mentale toestand toegeven aan de discussiepartner niet bepaald bijdraagt aan een verdere inhoudelijke gesprek.
Nee, wat dat betreft kun je je inderdaad beter richten op de inhoud.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 4 december 2012 @ 19:27:22 #117
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_119928519
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 17:03 schreef ATON het volgende:

[..]

Geen oeverloze discussie naast de kwestie.

Als het N.T. helemaal geen gedachtengoed in zich heeft, waarom sleep je er dan nog Genesis bij ??
Dan begrijp je me waarschijnlijk verkeerd. Genesis wordt er niet bijgesleept, maar Jezus. Dit topic gaat juist over een gedeelte van genesis.

Op het moment dat je de theologische Jezus er bij haalt bij een discussie over genesis dan heeft dan invloed op de theologische uitleg omdat hij een aantal nieuwe concepten ten aanschijn roept..

quote:
Ja, wat dacht je ?? En ik heb het hier niet over een paar oude joden hoor !!
Hoezo dat, alleen vanwege de geschiedkundige waarde?
pi_119929616
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 19:27 schreef Murvgeslagen het volgende:
Dan begrijp je me waarschijnlijk verkeerd. Genesis wordt er niet bijgesleept, maar Jezus. Dit topic gaat juist over een gedeelte van genesis.

Op het moment dat je de theologische Jezus er bij haalt bij een discussie over genesis dan heeft dan invloed op de theologische uitleg omdat hij een aantal nieuwe concepten ten aanschijn roept..
Ik ga daar zeker Jezus niet bij Genesis slepen hoor. Dat is jou probleem.

quote:
Hoezo dat, alleen vanwege de geschiedkundige waarde?
Nee vanwege de theologische waarde als je het over het christendom wil hebben. Tjonge, wat is dat toch moeilijk zeg !
pi_119930614
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:21 schreef man1986 het volgende:

Als God ze niet had gescheiden van de boom des levens, dan zou God een leugenaar zijn geweest met Zijn waarschuwing, ´gij zult zeker sterven´.

Want hadden Adam en Eva van de boom des levens geproeft na hun zonde, dan zouden ze onsterfelijk worden in hun zondige natuur. En dat zou van God een leugenaar maken.

Aangezien God´s waarschuwing achteraf waar bleek te zijn, namelijk dat het eten van de boom van de kennis van goed en kwaad zonde en dus dood tot gevolg heeft, had Hij dus juist gehandeld door de toegang tot de boom des levens van hen te ontnemen.
God stelde: ALS je van DEZE boom eet zul je voorzeker sterven. Maar hetgeen de mens sterfelijk maakte was de scheiding van de boom des levens. Wanneer dringt het eens tot je door? Het enige wat God deed was de mens scheiden van de boom des levens, zodat zijn voorspelling uitkwam. Ik heb je nu al een paar vergelijkingen gegeven. Wie ore heeft om te horen die hore wat ik te vertellen heb.

quote:
Je vergelijking klopt niet met de Val van de mens, want Adam en Eva waren al onsterfelijk vóór hun zonde en hadden al toegang tot de boom des levens .
Waar staat dit? Ik lees erin dat zij nog niet gegeten hadden van de boom des levens, anders zouden ze leven in eeuwigheid. En dan was de scheiding niet nodig geweest.

quote:
Verder werden Adam en Eva niet ´slim´ door het eten van de boom van de kennis van goed en kwaad. Met andere woorden, hun IQ werd niet hoger na het eten ervan. Ze kwamen tot de kennis van goed en kwaad, dat is anders dan ´slim worden´.
dus jij wil zeggen dat mensen zonder kennis van goed en kwaad slim kunnen zijn? Denk nog eens.

quote:
Het voorbeeld met het pistool is ook niet juist, want voor Adam en Eva om te sterven was het alleen een kwestie geweest om van de boom van de kennis van goed en kwaad te eten. Dit zorgde ervoor dat zonde de wereld binnenkwam, en met zonde de gevolgen van zonde (dood, ziekte etc.).
Dat zeg jij maar dit staat niet in de Bijbel. Ik heb tig keer duidelijk gemaakt dat niet het eten van die boom van de kennis van goed en kwaad tot de dood leidde, maar het afgescheiden worden van die boom des levens. Dit heb jij nog bekend ook, maar het dringt maar niet door.

quote:
Als je technisch wilt zijn:
Daarna als de begeerte bevrucht is, baart zij zonde, en als de zonde volgroeid is, brengt zij de dood voort.
Jakobus 1:15
Suske en Wiske en de gevallen rat

quote:
Het grappige is juist dat een logisch nadenken had kunnen voorkomen dat Adam en Eva zouden hebben gezondigd. Dus je kunt zeggen dat logisch nadenken ervoor kon zorgen dat Adam en Eva nu nog steeds niet hadden gezondigd en eeuwig in paradijs hadden geleefd.
Logisch nadenken zonder kennis van goed en kwaad :D Af en toe denk ik dat mensen zoals jij ook nog niet gesnoept hebben van die boom.

quote:
Zoals je in Genesis kunt lezen leidt het eten van de boom van de kennis van goed en kwaad tot zonde en dood. En wat was het geval nadat Adam en Eva van de boom geproeft hadden, juist zonde en dood!
Vóór hun zonde waren ze zondevrij en hadden toegang tot de boom des levens.
Ná hun zonde werden ze sterfelijk en als gevolg kregen ze van God geen toegang meer tot de boom des levens.
Als je nou ook net zoveel talent had voor lezen..
Het enige wat ik lees in Genesis is dat het eten van de boom van kennis van goed en kwaad ervoor gezorgd heeft dat ze als goden waren, en hun ogen geopend werden. En dat god ervoor gezorgd heeft dat ze niet eeuwig konden leven door ze het paradijs uit te zetten. Ik lees niet dat ze toegang hadden tot de boom des levens. En al helemaal niet dat ze daarvan gesnoept hebben.
Tevens kom ik na goed en begrijpend lezen tot de conclusie dat ze niet na hun zonde sterfelijk werden, maar dat God dat een handje geholpen heeft door ze te scheiden van die andere boom. Stel dat ze wel snoepten van die andere boom, dan zouden ze eeuwig leven hebben. Dit houdt in dat het eten van de boom van kennis van goed en kwaad niet de dood met zich mee bracht. Heb je ooit al onsterfelijke stervelingen meegemaakt? Zou een rare situatie zijn.

quote:
Nee, aangezien de boom van de kennis van goed en kwaad vanzelf zonde en dood voortbrengt na het eten ervan.
God maakte Adam en Eva niet sterfelijk door hen de toegang tot de boom des levens te ontnemen, maar Adam en Eva werden sterfelijk juist doordat ze voor die andere boom kozen. De boom van de kennis van goed en kwaad is de bron van zonde en dood.
Je denkt: Ik herhaal tien keer een leugen, dan gaan ze dat vanzelf geloven?

Ik niet hoor.

quote:
De keuze is óf de boom des levens óf de boom van de kennis van goed en kwaad.
Allebei proeven heeft God voorkomen door ze toegang tot de boom des levens te ontnemen nadat ze de andere hadden geproeft.
Het is óf óf, niet en en.
Heb je al ergens gelezen dat ze die keuze hadden?

quote:
Wat betreft zonde en de betekenis daarvan heb je ongelijk.
Dat zeg jij. Een beetje meer respect voor mijn bijbelkennis is wel op haar plaats.

quote:
Adam en Eva hoefden niet te eten van de boom van de kennis van goed en kwaad om te weten wat zonde is. Zonde is Gods wet overtreden. Wisten Adam en Eva voor hun Val wat zonde is? Ja, want zonde is het overtreden van Gods wet. Deze logische conclusie had Adam kunnen trekken.
Dit is wel de sneuste opmerking die ik ooit gelezen heb. Is zonde kwaad? Ja, maar kunnen ze dat weten als ze nog niet van de boom gegeten hadden?

quote:
Ieder die zondigt overtreedt Gods wet, want zondigen is Gods wet overtreden. 1 Johannes 3

Maar wat is dan wel het verschil tussen vóór zonde en ná zonde? Het verschil is de kennis van goed en kwaad. Dus je kunt zondevrij zijn en toch weten wat zonde is. We hebben Jezus daar als een voorbeeld van. Hij was zondevrij, maar toch wist Hij als geen ander wat zonde was en wat de oorzaken en gevolgen van zonde waren.
Dat is een theologisch bedenksel, dat Jezus zondevrij was. Jezus zelf zei van niet, alleen God is goed zei hij. Maar je moet Genesis niet uitleggen aan de hand van wat Jezus wel of niet gedaan heeft. Daar heeft Haushofer nog iets over gezegd.

quote:
God bekende niets, Hij zag dat zonde de wereld had binnengekomen en voorkwam dat de zondige mens onsterfelijk zou worden via de boom des levens. Als je gelooft dat je als ´god´ bent, dan vraag ik je om als een hypothese even voor een sneltrein te gaan staan. Je zult dan achterkomen dat je helemaal niet een ´god´ bent, maar een zondige sterfeling. Met andere woorden, ´gij zult als goden zijn´ was de leugen dat de duivel gebruikte om hen te verleiden.
Zelfs de letterlijke woorden begrijp jij niet. Ik geef het bijna op. Je bent in mijn ogen gewoon een enorme trol die hier morgen of over een week niet meer is. Een virus die je met antibiotica uit kan schakelen.

quote:
Ik ben bekend met gnostici en hoe zij de bijbelteksten omdraaien. De verdraaiing van de tekst zorgt ervoor dat de definities omgedraaid worden. Zo wordt het Goede juist het Kwade en het Kwade wordt het Goede. Heel erg creatief, maar totaal inconsistent met de bijbel.
Ik denk niet dat jij bekend bent met gnostici, of het moet zijn dat jouw dominee nog wat gezegd heeft daarover. Deze mensen stonden in het vroege christendom bekend als enorm slimme mensen, in tegenstelling tot de orthodoxe letterknechten. Mensen die jij volgt, en die de geschiedenis geschreven hebben.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_119940507
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 20:09 schreef BerjanII het volgende:
Ik lees niet dat ze toegang hadden tot de boom des levens.
God gaf Adam en Eva nadrukkelijk de toestemming om juist wel van alle bomen in het hof te eten, dus ook de boom des levens, behalve de boom van de kennis van goed en kwaad.

En de HEERE God gebood de mens: Van alle bomen van de hof mag u vrij eten. Gen 2:16

Waar was de boom des levens? In het hof:

En de HEERE God liet allerlei bomen uit de aardbodem opkomen, begerenswaardig om te zien en goed om van te eten; ook de boom des levens, in het midden van de hof. Gen 2:9

Vóór hun Val hadden Adam en Eva wél toegang tot de boom des levens (in het midden van de hof).
Sterker nog, God gebood de mens: u mag vrij eten!
  dinsdag 4 december 2012 @ 23:13:28 #121
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_119940639
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 23:10 schreef man1986 het volgende:

[..]

God gaf Adam en Eva nadrukkelijk de toestemming om juist wel van alle bomen in het hof te eten, dus ook de boom des levens, behalve de boom van de kennis van goed en kwaad.

En de HEERE God gebood de mens: Van alle bomen van de hof mag u vrij eten. Gen 2:16

Waar was de boom des levens? In het hof:

En de HEERE God liet allerlei bomen uit de aardbodem opkomen, begerenswaardig om te zien en goed om van te eten; ook de boom des levens, in het midden van de hof. Gen 2:9

Vóór hun Val hadden Adam en Eva wél toegang tot de boom des levens (in het midden van de hof).
Sterker nog, God gebood de mens: u mag vrij eten!
En waarom mochten A en E geen kennis nemen van goed en kwaad?
En waarom moesten A en E door God vermoord worden als gevolg?
En waarom dragen mensen die A en E nooit gekend hebben hun schuld (erfzonde)?

Wat een belachelijk verhaal!
Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.
  dinsdag 4 december 2012 @ 23:16:57 #122
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_119940784
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 20:01 schreef ATON het volgende:
Reeds tot op het bot afgekloven. Slotje.
Echt he... Doet me denken aan een vrij oude discussie tussen mij en Ali. Uiteindelijk komt het hier op neer: vind je dat Adam en Eva zonder kennis van goed en kwaad al konden en moesten weten wat goed en kwaad is aan hun handelen? Ik niet, hij wel. Klaar.
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_119941339
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 december 2012 23:16 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Echt he... Doet me denken aan een vrij oude discussie tussen mij en Ali. Uiteindelijk komt het hier op neer: vind je dat Adam en Eva zonder kennis van goed en kwaad al konden en moesten weten wat goed en kwaad is aan hun handelen? Ik niet, hij wel. Klaar.
A- zonde.
B- zondaar.
C- Goed.
  dinsdag 4 december 2012 @ 23:37:18 #124
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_119941648
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 23:30 schreef man1986 het volgende:

[..]

A- zonde.
B- zondaar.
C- Goed.
Vertel eens, is een zonde niet iets slechts/kwaads?
Want als dat wel zo is dan kan A&E de zonde niet aangerekend worden.
Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.
pi_119941998
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 23:37 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Vertel eens, is een zonde niet iets slechts/kwaads?
Want als dat wel zo is dan kan A&E de zonde niet aangerekend worden.
De bijbel definieert zondigen als het volgende:
Ieder die zondigt overtreedt Gods wet, want zondigen is Gods wet overtreden. 1 Johannes 3

Adam en Eva wisten heel goed waar ze mee bezig waren, geen kwestie van 'onwetendheid' dus:

‘We mogen de vruchten van alle bomen eten,’ antwoordde de vrouw, 3 ‘behalve die van de boom in het midden van de tuin. God heeft ons verboden van de vruchten van die boom te eten of ze zelfs maar aan te raken; doen we dat toch, dan zullen we sterven.'Gen 3:2-3
  dinsdag 4 december 2012 @ 23:48:39 #126
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_119942060
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 23:46 schreef man1986 het volgende:

[..]

Adam en Eva wisten heel goed waar ze mee bezig waren, geen kwestie van 'onwetendheid' dus:

‘We mogen de vruchten van alle bomen eten,’ antwoordde de vrouw, 3 ‘behalve die van de boom in het midden van de tuin. God heeft ons verboden van de vruchten van die boom te eten of ze zelfs maar aan te raken; doen we dat toch, dan zullen we sterven.'Gen 3:2-3
Dus als ik jou goed begrijp is het niet slecht/kwaad om te zondigen?
pi_119942189
Zonde en zondigen zijn 2 verschillende concepten. Dus je hebt me verkeerd begrepen.
pi_119942337
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 23:46 schreef man1986 het volgende:

[..]

ze begreep dat ze dood zou gaan als ze ervan zou eten.
dat is iets anders dan weten/begrijpen dat je een zonde begaat.
pi_119942408
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 23:55 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

ze begreep dat ze dood zou gaan als ze ervan zou eten.
dat is iets anders dan weten/begrijpen dat je een zonde begaat.
En wat versta jij onder zonde en zondigen?
pi_119942537
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 23:57 schreef man1986 het volgende:

[..]

En wat versta jij onder zonde en zondigen?
in deze context tegen de wil van God ingaan.

Buiten deze context zoals oma zegt "boter op je reet smeren en droog brood eten"
pi_119942623
En wat is je punt?
  woensdag 5 december 2012 @ 00:05:22 #132
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_119942727
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 23:30 schreef man1986 het volgende:

[..]

A- zonde.
B- zondaar.
C- Goed.
Daar gaan we weer ( in een poging een sprookje te analyseren )...

Ja, Adam en Eva wisten dat het niet mocht. Maar wisten ze ook dat iets doen wat niet mocht slecht is als ze geen kennis van goed en kwaad hadden?

Ik kan een geestelijk gehandicapte mijn instructies laten herhalen. Maar kan ik boos worden als de instructies niet nageleefd worden? Alleen als je een moreel verheven Jaloerse Woestijngod / christen bent.
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_119943303
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:05 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Daar gaan we weer ( in een poging een sprookje te analyseren )...

Ja, Adam en Eva wisten dat het niet mocht. Maar wisten ze ook dat iets doen wat niet mocht slecht is als ze geen kennis van goed en kwaad hadden?
Je hebt als aanname dat Goed en Kwaad een dualiteit is, daarom ook je verwarring.
In veel verschillende religies en filosofieën zijn deze 2 van elkaar afhankelijk (de bekendste concept daarvan is yin yan).

Vanuit de bijbelvisie is dat juist niet zo. Goed heeft kwaad niet nodig.
Adam en Eva hadden geen kennis van goed en kwaad, maar wel kennis van Goed.

Kennis van Goed hadden ze al. God's waarschuwing aan hen was om te voorkomen dat ze ook in het bezit zouden komen met de kennis van goed en kwaad.

A&E wisten dus dat ze goed waren. God had ze ook met die bedoeling gemaakt.

quote:
Ik kan een geestelijk gehandicapte mijn instructies laten herhalen. Maar kan ik boos worden als de instructies niet nageleefd worden? Alleen als je een moreel verheven Jaloerse Woestijngod / christen bent.
Je analogie klopt niet, aangezien een geestelijk gehandicapte per definitie een beperking heeft.
Terwijl Adam en Eva juist geen beperkingen hadden.
pi_119943305
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:02 schreef man1986 het volgende:
En wat is je punt?
maar wat is jouw punt
zondigen is het begaan van een zonde
De zonde is in dit geval het eten van die vrucht en bij het eten van die vrucht waren adam en eva aan het zondigen.
Adam en Eva gingen dus tegen de wil van je algoede God in en deden daardoor iets wat niet goed was.
Maar dat betekend niet dat ze wisten dat het een goede of kwade handeling was om tot die wetenschap te komen moesten ze eerst de kennis van goed en kwaad verkrijgen.
Ze gingen zich ook pas vanaf dat moment schamen over het feit dat ze naakt waren.
(waarom je je daarvoor zou moeten schamen als je met 1 ander mens en je maker bent is punt 2)
pi_119943326
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:24 schreef man1986 het volgende:

[..]

Je hebt als aanname dat Goed en Kwaad een dualiteit is, daarom ook je verwarring.
In veel verschillende religies en filosofieën zijn deze 2 van elkaar afhankelijk (de bekendste concept daarvan is yin yan).

waaruit blijkt dat?
kennis van goed houd ook kennis van kwaad in, anders weet je niet waarom je het kwade niet zou moeten doen
quote:
Kennis van Goed hadden ze al. God's waarschuwing aan hen was om te voorkomen dat ze ook in het bezit zouden komen met de kennis van goed en kwaad.

[..]

Je analogie klopt niet, aangezien een geestelijk gehandicapte bij definitie een beperking heeft.
  woensdag 5 december 2012 @ 00:36:43 #136
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_119943640
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 23:51 schreef man1986 het volgende:
Zonde en zondigen zijn 2 verschillende concepten. Dus je hebt me verkeerd begrepen.
Als A&E wisten dat ze tegen Gods wil in gingen maar niet wisten dat tegen Gods wil in gaan slecht is dan kan hen niets verweten worden.
Je woordspelletjes en ontwijkingen verhullen niet dat jouw religie een ethisch dwaalspoor is.
pi_119943773
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:36 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Als A&E wisten dat ze tegen Gods wil in gingen maar niet wisten dat tegen Gods wil in gaan slecht is dan kan hen niets verweten worden.
Je woordspelletjes en ontwijkingen verhullen niet dat jouw religie een ethisch dwaalspoor is.
Maar als ze vantevoren zouden weten wat ze achteraf zouden weten, dan heeft achteraf weten geen nut, want ze weten het al vantevoren!

Dus God's waarschuwing was op zijn plaats.
  woensdag 5 december 2012 @ 00:50:07 #138
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_119943930
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:42 schreef man1986 het volgende:

[..]

Maar als ze vantevoren zouden weten wat ze achteraf zouden weten, dan heeft achteraf weten geen nut, want ze weten het al vantevoren!

Dus God's waarschuwing was op zijn plaats.
Waarom zou het nuttig zijn het achteraf te weten in plaats van vooraf? Weet jij liever achteraf dat de soep te heet was om te eten of heb je liever dat iemand je waarschuwt? In het geval van A&E konden ze er niets van leren dat ze niet al geleerd hadden door van de boom te eten dus was het volkomen zinloos en derhalve moreel verwerpelijk werk van God.
pi_119943961
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:50 schreef ZureMelk het volgende:
of heb je liever dat iemand je waarschuwt?
En God had ze vantevoren gewaarschuwd :)
  woensdag 5 december 2012 @ 00:56:36 #140
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_119944075
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:51 schreef man1986 het volgende:

[..]

Nee dat had hij niet.
Hij heeft alleen laten weten dat het tegen zijn wil was, niet dat het fout was. Als het niet fout is dan hoeven ze zich er dus niet aan te houden net zoals bv het niet volgen van regels tegen sneeuwlawines in een warme zomer niet fout is.
God heeft A&E dus keihard genaaid om zijn sadistische spelletjes te kunnen spelen. Een goede God speelt niet van dat soort sadistische spelletjes. Een verantwoordelijke God zorgt ervoor dat er niet nodeloos ongelukken gebeuren. Het trieste is van vrijwel alle gewone mensen meer verantwoordelijkheidsgevoel en ethisch besef hebben dan jouw God.
Hoe bizar is dat??!!!
Waarom zou zo'n God aanbeden moeten worden. Uit angst waarschijnlijk.
pi_119944085
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:51 schreef man1986 het volgende:

[..]

maar maakt die waarschuwing het slecht om een bepaalde handeling uit te voeren.
daarbij zet hij mensen in neer bij iets waar ze niet aan mogen komen, dat ie een absolute garantie dat het gaat gebeuren, hij heeft ons immers nieuwsgierig gemaakt.
pi_119944163
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:56 schreef ZureMelk het volgende:
Een verantwoordelijke God zorgt ervoor dat er niet nodeloos ongelukken gebeuren.
Door hen vantevoren te waarschuwen :)

quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:57 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Waarom zouden A&E een bepaalde handeling uitvoeren als zo'n handeling vantevoren is verboden door God?
Juist, om God's wet te verbreken. En God's wet verbreken is zondigen

quote:
daarbij zet hij mensen in neer bij iets waar ze niet aan mogen komen, dat ie een absolute garantie dat het gaat gebeuren, hij heeft ons immers nieuwsgierig gemaakt..
Absolute garantie? Dus geen vrije wil en geen vrije keuze?
  woensdag 5 december 2012 @ 01:03:59 #143
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_119944190
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:57 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

daarbij zet hij mensen in neer bij iets waar ze niet aan mogen komen, dat ie een absolute garantie dat het gaat gebeuren, hij heeft ons immers nieuwsgierig gemaakt.

Exact, het was gewoon een valstrik. God maakt een val die onherroepelijk tot de ondergang van de feilbare proefpersonen leidt en kijkt lachend toe. Psycho-God strikes again!!!
  woensdag 5 december 2012 @ 01:05:49 #144
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_119944221
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 01:02 schreef man1986 het volgende:

[..]

[..]

Waarom zouden A&E een bepaalde handeling uitvoeren als zo'n handeling vantevoren is verboden door God?

[..]

Precies, een ongehoorzaam kind trap je gewoon dood. Had het maar moeten luisteren toch?
  woensdag 5 december 2012 @ 01:07:14 #145
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_119944242
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 01:03 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Exact, het was gewoon een valstrik. God maakt een val die onherroepelijk tot de ondergang van de feilbare proefpersonen leidt en kijkt lachend toe. Psycho-God strikes again!!!
Ahh wat een schitterend filmpje! Vooral dat: It was an invisible hand!!! Religie verklaard in 2 seconde door een stoute kleuter. En nu moet ik verdomme slapen want half 7 op...
pi_119944337
quote:

[..]

[..]

[..]

Ze hadden nog geen kennis van wat fout is en er zijn regelmatig mensen die dingen doen die mogelijk dodelijk zijn als er iets fout gaat, een alwetende God had 1 en 1 bij elkaar kunnen zetten en weten dat de kans behoorlijk groot is dat er uiteindelijk van die boom gegeten zou worden, al was het uit pure verveling.
pi_119944424
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 01:13 schreef Mr.44 het volgende:
dat de kans behoorlijk groot is
Wat heeft een grote of kleine kans te maken met het feit dat Adam en Eva een vrije wil hadden?
pi_119945865
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 23:51 schreef man1986 het volgende:
Voor het goede begrip, leg jij me eens uit wat het verschil is tussen zonde en zondigen ? :?
  woensdag 5 december 2012 @ 09:35:57 #149
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_119946866
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 10:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Er staat ook niet dat de slang het slechtste of meest verdorven dier was, maar het sluwste dier (wat God gemaakt had!)
Als de slang dus echt sluw geweest zou zijn, had hij Adam en Eva eerst van de Boom des Levens laten eten en dan van de Boom der Kennis.
The sky is no limit
  woensdag 5 december 2012 @ 09:48:43 #150
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_119947144
quote:

[..]

[..]

[..]

Maar als alwetende God wist hij dat ze van de boom zouden eten en een sterfelijk leven vol met pijn en leed zouden gaan lijden. Waarom zet je om te beginnen dan die boom neer? Alleen toch als je een psychopaat bent? En dat noemt zich dan je Vader - tegenwoordig zou dit een zaak voor de Kinderbescherming zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door freeDragon op 05-12-2012 10:20:16 ]
The sky is no limit
pi_119947330
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 01:20 schreef man1986 het volgende:

[..]

Wat heeft een grote of kleine kans te maken met het feit dat Adam en Eva een vrije wil hadden?
we hebben een compleet vrije wil?
pi_119950040
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:24 schreef man1986 het volgende:

[..]

[..]

Je analogie klopt niet, aangezien een geestelijk gehandicapte per definitie een beperking heeft.
maar even analyseren; nadat ze hebben gegeten van de boom van goed en kwaad, gaan ze zich schamen voor hun naaktheid. daaruit concludeer ik, dat die appel ze dus zelfbewustzijn gaf. god zegt dan ook; ze zijn nu als goden geworden.
hoe precies is dat iets negatiefs? voor de mens was dat positief. wij gingen in een klap van een soort dier-mensen naar bewuste wezens, die gods gelijke zijn.

en punt twee; god is in het oude testament helemaal niet goed. elke keer als de mens zich ontwikkeld, neemt ie maatregelen. hij geeft ons lichamelijke ongemakken, veroordeeld ons tot een keihard leven van het land, hij zorgd ervoor dat we elkaar niet meer kunnen verstaan, en als dat allemaal ons er niet onder weet te houden, roeit ie de gehele mensheid uit, op twee na.
dat klinkt mij in de oren als een enorme jaloerse gek, een slechte god.
dat serpent, die hielp ons ons potentieel te ontwikkelen.

de god van jesus, in het nieuwe testament, dat is wel een goede god. via jesus probeert ie ons een leefwijze te geven zodat we onze goddelijke mogelijkheden beter kunnen handelen. die god leert ons WEL over goed en kwaad, en de gevlolgen van slecht leven.
daaruit kun je concluderen dat god zich heeft bezint over zijn eigen slechte daden en eindelijk accepteert dat wij mensen niet af te stoppen zijn. hij roeit niet meer de gehele menshied uit, maar pakt alleen nog diegenen die slecht zijn tijdens hun leven, door ze naar de hel te sturen.

ofterwijl, de christelijke god heeft spijt gekregen dat ie zo'n slecht figuur is geweest, en laat ons de goden zijn die we zijn.
het bijbelverhaal is dus niet een verhaal over hoe de mens verlicht kan worden, want dat waren we al sinds we die appel aten. het is een verhaal over hoe god zelf verlicht wordt en kiest voor het goede.
pi_119950869
Het is vrij simpel allemaal...
Als God zegt: Als je van de boom van kennis van goed en kwaad eet zul je zeker sterven.
Dan zijn er een aantal biologische waarheden die we kunnen raadplegen om er achter te komen wat er precies gebeurt, en wat die boom precies doet.

Stel, we nemen fruitvliegjes...
Die laten we lekker hun gang gaan. Dan zien we dat die beestjes een bepaalde levenslengte hebben (laten we zeggen een dag). Ze planten zich lekker voort, en sterven dan een natuurlijke dood. Nemen we de voortplanting tijdelijk weg, en laten we ze langer wachten tot ze nakomelingen kunnen produceren, dan zien we dat ze ook daadwerkelijk langer gaan leven. Het resultaat van het steeds verlaten van de voortplanting heeft tot gevolg dat de soort een veel langer leven krijgt (tot wel 10 keer langer).

Als we stellen dat Adam en Eva zich niet konden voortplanten en de enige manier voor hun om hun genen te behouden was om niet te sterven, dan zou je ook kunnen denken dat door het eten van de boom van kennis van goed en kwaad ze de mogelijkheid kregen om zichzelf voort te planten (voorts verduidelijkt door de schaamte voor hun naaktheid (het bedekken van de schaamstreek en borsten), en de straf die God ze oplegde mbt baringspijn). Dat betekent automatisch dat hun genen zich ook op andere manieren konden preserveren dan niet sterven, wat er in resulteert dat zij ook stervelijk werden. Dus ja, als God zegt dat ze zeker zullen sterven, dan klopt dat als zij zich na het eten konden voortplanten. Het ontzeggen van toegang tot de boom des levens zorgt er voor dat ze dus ook niet opnieuw onsterfelijk konden worden. Door het eten wordt dus een biologisch proces in gang gezet, wat er in resulteert dat niet alleen Adam en Eva sterfelijk worden, maar ook dat elke volgende generatie korter en korter zal leven omdat ze zich eerder voortplanten. Getuige ook de lijst met namen en leeftijden verderop in de bijbel.

Dus... Opgelost, slotje. :D
pi_119951259
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 09:35 schreef freeDragon het volgende:

[..]

Als de slang dus echt sluw geweest zou zijn, had hij Adam en Eva eerst van de Boom des Levens laten eten en dan van de Boom der Kennis.
zie deze post:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 09:48 schreef freeDragon het volgende:

[..]

Maar als alwetende God wist hij dat ze van de boom zouden eten en een sterfelijk leven vol met pijn en leed zouden gaan lijden. Waarom zet je om te beginnen dan die boom neer? Alleen toch als je een psychopaat bent? En dat noemt zich dan je Vader - tegenwoordig zou dit een zaak voor de Kinderbescherming zijn.
Zonder de boom van de kennis van goed en kwaad zou er geen sprake zijn van een vrije wil of vrije keuze.
  woensdag 5 december 2012 @ 12:29:20 #155
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_119951818
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 12:12 schreef man1986 het volgende:

[..]

zie deze post:
SPOILER
[..]

Zonder de boom van de kennis van goed en kwaad zou er geen sprake zijn van een vrije wil of vrije keuze.
Ik zie je post... en nu

Dus sterven en lijden is een vereiste voor het hebben van een vrije wil of keuze? Dus jouw god heeft geen vrije wil of keuze (want niet sterfelijk en zonder lijden)?
The sky is no limit
pi_119951831
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 11:32 schreef okiokinl het volgende:

[..]

maar even analyseren; nadat ze hebben gegeten van de boom van goed en kwaad, gaan ze zich schamen voor hun naaktheid. daaruit concludeer ik, dat die appel ze dus zelfbewustzijn gaf. god zegt dan ook; ze zijn nu als goden geworden.
hoe precies is dat iets negatiefs? voor de mens was dat positief. wij gingen in een klap van een soort dier-mensen naar bewuste wezens, die gods gelijke zijn.
dank dat je tijd neemt om het verhaal te analyseren.
Je conclusie dat Adam en Eva zelfbewustzijn kregen na het eten van de vrucht van de boom (trouwens, in genesis staat nergens 'appel, maar dat ter zijde) is ongegrond. Aangezien God vóór hun Val een dialoog voert met Adam en Eva, dat eist al een zelfbewustzijn. De 'schaamte' komt voort uit het feit dat ze nu kennis hebben van goed en kwaad en kennis hebben van hun zondige natuur.

quote:
en punt twee; god is in het oude testament helemaal niet goed. elke keer als de mens zich ontwikkeld, neemt ie maatregelen. hij geeft ons lichamelijke ongemakken, veroordeeld ons tot een keihard leven van het land, hij zorgd ervoor dat we elkaar niet meer kunnen verstaan, en als dat allemaal ons er niet onder weet te houden, roeit ie de gehele mensheid uit, op twee na.
dat klinkt mij in de oren als een enorme jaloerse gek, een slechte god.
dat serpent, die hielp ons ons potentieel te ontwikkelen.
Hoe ben jij 'potentieel ontwikkelt' dankzij de serpent?

quote:
de god van jesus, in het nieuwe testament, dat is wel een goede god. via jesus probeert ie ons een leefwijze te geven zodat we onze goddelijke mogelijkheden beter kunnen handelen. die god leert ons WEL over goed en kwaad, en de gevlolgen van slecht leven.
daaruit kun je concluderen dat god zich heeft bezint over zijn eigen slechte daden en eindelijk accepteert dat wij mensen niet af te stoppen zijn. hij roeit niet meer de gehele menshied uit, maar pakt alleen nog diegenen die slecht zijn tijdens hun leven, door ze naar de hel te sturen.
De God van de OT en NT is hetzelfde:

Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.
Matteüs 5:17

quote:
ofterwijl, de christelijke god heeft spijt gekregen dat ie zo'n slecht figuur is geweest, en laat ons de goden zijn die we zijn.
het bijbelverhaal is dus niet een verhaal over hoe de mens verlicht kan worden, want dat waren we al sinds we die appel aten. het is een verhaal over hoe god zelf verlicht wordt en kiest voor het goede.
Uit welke gnostieke boek heb je dat vandaan gehaald? Ben eigenlijk benieuwd :)
pi_119952213
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 12:29 schreef freeDragon het volgende:

[..]

Ik zie je post... en nu

Dus sterven en lijden is een vereiste voor het hebben van een vrije wil of keuze? Dus jouw god heeft geen vrije wil of keuze (want niet sterfelijk en zonder lijden)?
Je verwart vrije wil met een zondige natuur.

quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 11:56 schreef TagForce het volgende:
Het is vrij simpel allemaal...

Als we stellen dat Adam en Eva zich niet konden voortplanten...
Die aanname klopt niet, aangezien Adam en Eva wél konden voortplanten vóór hun Val:

‘Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde.' Genesis 1:28
pi_119952565
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 12:40 schreef man1986 het volgende:

[..]

Die aanname klopt niet, aangezien Adam en Eva wél konden voortplanten vóór hun Val:

‘Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde.' Genesis 1:28
Dat stukje is een samenvatting van het scheppingsproces van het universum. Het laatste deel waarin hij de mens maakt wordt in Hoofdstuk 2 beschreven. Wees vruchtbaar en word talrijk is dus een uitspraak van God die hij pas na de zondeval doet. Eerder was het namelijk niet de bedoeling dat zij de aarde zouden bevolken, maar slechts het hof van Eden zouden onderhouden.
Na de zondeval waren ze inderdaad vruchtbaar. En God was ook de beroerdste niet, dus hij wenst ze veel succes.
pi_119952677
Ik zeg vóór de val, jij zegt ná de val. Ok, kun je dan vanuit genesis laten zien dat jouw claim klopt?
De mens wordt gemaakt op dag 6, beschreven in Genesis 1.
In Genesis 2 wordt er onder andere dieper op ingegaan op de gebeurtenissen op dag 6 van Genesis 1.

De zondeval vond plaats ná dag 7.

[ Bericht 50% gewijzigd door man1986 op 05-12-2012 12:59:34 ]
pi_119953128
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 12:54 schreef man1986 het volgende:

Ik zeg vóór de val, jij zegt ná de val. Ok, kun je dan vanuit genesis laten zien dat jouw claim klopt?
Welke claim? Dat het na de zondeval is? Of dat ze onvruchtbaar waren?

Dat laatste kan ik niet laten zien als je mijn interpretatie van de text niet wil aannemen. Ik zeg alleen dat de text zoals die in Genesis gepresenteerd wordt ook als zodanig geinterpreteerd kan worden.

edit: over het eerste... In Genesis 1:28 staat dat de mens de aarde moest bevolken...
Genesis 2:15 schrijft echter: God, de HEER, bracht de mens dus in de tuin van Eden, om die te bewerken en erover te waken.
Welk van de 2 is het? Moesten we direct de aarde bevolken, of moesten we dat pas nadat we uit het paradijs getrapt werden?
pi_119953840
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 13:06 schreef TagForce het volgende:

[..]

Welke claim? Dat het na de zondeval is? Of dat ze onvruchtbaar waren?
Allebei, kun je dat onderbouwen?

quote:
Dat laatste kan ik niet laten zien als je mijn interpretatie van de text niet wil aannemen. Ik zeg alleen dat de text zoals die in Genesis gepresenteerd wordt ook als zodanig geinterpreteerd kan worden.
Jouw 'interpretatie' moet wel inhoudelijk overeenkomen met de context van Genesis.

quote:
edit: over het eerste... In Genesis 1:28 staat dat de mens de aarde moest bevolken...
Genesis 2:15 schrijft echter: God, de HEER, bracht de mens dus in de tuin van Eden, om die te bewerken en erover te waken.
Welk van de 2 is het? Moesten we direct de aarde bevolken, of moesten we dat pas nadat we uit het paradijs getrapt werden?
We 'moesten' niets, en je geeft ons een valse dilemma.
Het is niet óf voortplanten óf de tuin bewerken.
pi_119953871
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 12:54 schreef man1986 het volgende:
De mens wordt gemaakt op dag 6, beschreven in Genesis 1.
In Genesis 2 wordt er onder andere dieper op ingegaan op de gebeurtenissen op dag 6 van Genesis 1.

De zondeval vond plaats ná dag 7.
Genesis 2 is een ander scheppingsverhaal

Alle dieren en planten die in genesis 1 is geschapen zijn voordat de mens man en vrouw is geschapen (wat erop lijkt te duiden dat te tegelijk zijn geschapen) wordt nu geschapen tussen het scheppen van adam en het maken van Eva uit zijn rib.
pi_119954012
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 13:27 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Genesis 2 is een ander scheppingsverhaal

Alle dieren en planten die in genesis 1 is geschapen zijn voordat de mens man en vrouw is geschapen (wat erop lijkt te duiden dat te tegelijk zijn geschapen) wordt nu geschapen tussen het scheppen van adam en het maken van Eva uit zijn rib.
Genesis 2 is o.a een verdere uiteenzetting (gaat dieper op in) van de gebeurtenissen op dag 6.
pi_119954033
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 13:31 schreef man1986 het volgende:

[..]

Genesis 2 is o.a een verdere uiteenzetting (gaat dieper op in) van de gebeurtenissen op dag 6.
werden de planten geschapen op dag 6?
pi_119954156
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 13:32 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

werden de planten geschapen op dag 6?
Op dag 3.
pi_119954177
een andere hint is dat heet eerste deel van het scheppingsverhaal het steeds heeft over God en het tweede deel over JHWH.
pi_119954217
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 13:36 schreef man1986 het volgende:

[..]

Op dag 3.
en volgens genesis 2, zijn er al planten voordat de mens gemaakt werd?
pi_119954283
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 13:36 schreef Mr.44 het volgende:
een andere hint is dat heet eerste deel van het scheppingsverhaal het steeds heeft over God en het tweede deel over JHWH.
Wat is je punt?
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 13:37 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

en volgens genesis 2, zijn er al planten voordat de mens gemaakt werd?
Ja.
pi_119954378
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 13:39 schreef man1986 het volgende:

[..]

Wat is je punt?
dat genesis een product is van verschillende Joodse verhalen die zijn samengesteld tot 1 boek door verschillende schrijvers en niet het werk van 1 man die 1 verhaal heeft opgeschreven
quote:
[..]

Ja.
4 This is the account of the heavens and the earth when they were created, when the Lord God made the earth and the heavens.

5 Now no shrub had yet appeared on the earth[a] and no plant had yet sprung up, for the Lord God had not sent rain on the earth and there was no one to work the ground, 6 but streams[b] came up from the earth and watered the whole surface of the ground. 7 Then the Lord God formed a man[c] from the dust of the ground and breathed into his nostrils the breath of life, and the man became a living being.

8 Now the Lord God had planted a garden in the east, in Eden; and there he put the man he had formed. 9 The Lord God made all kinds of trees grow out of the ground—trees that were pleasing to the eye and good for food. In the middle of the garden were the tree of life and the tree of the knowledge of good and evil.

waar worden hier planten gemaakt voor of na de mens?

en worden op de zesde dag de dieren voor of na de mens gemaakt volgens genesis?
pi_119955033
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 13:42 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

dat genesis een product is van verschillende Joodse verhalen die zijn samengesteld tot 1 boek door verschillende schrijvers en niet het werk van 1 man die 1 verhaal heeft opgeschreven
Dus?

quote:
[..]

waar worden hier planten gemaakt voor of na de mens?
Voor de mens.

quote:
en worden op de zesde dag de dieren voor of na de mens gemaakt volgens genesis?
Na de mens.
pi_119955551
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 12:29 schreef man1986 het volgende:

[..]

dank dat je tijd neemt om het verhaal te analyseren.
Je conclusie dat Adam en Eva zelfbewustzijn kregen na het eten van de vrucht van de boom (trouwens, in genesis staat nergens 'appel, maar dat ter zijde) is ongegrond. Aangezien God vóór hun Val een dialoog voert met Adam en Eva, dat eist al een zelfbewustzijn. De 'schaamte' komt voort uit het feit dat ze nu kennis hebben van goed en kwaad en kennis hebben van hun zondige natuur.
ze werden zich bewust van hun eigen naaktheid. daarvoor dachten ze er niet over na, net zoals een dier er niet over nadenkt.
dit is een versimpelde manier om een verschil te trekken tussen wel zelfbewust en niet zelfbewust.

quote:
[..]

Hoe ben jij 'potentieel ontwikkelt' dankzij de serpent?

nou, eerst waren adam en eva twee poppetjes in en tuin. nadat het serpent hen had verleid, noemt god ze zijn gelijke. dat is nogal een ontwikkeling, toch?
quote:
[..]

De God van de OT en NT is hetzelfde:

Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.
Matteüs 5:17
en jij ziet geen verschil in karakter tussen de god uit het oude en nieuwe testament?
quote:
[..]

Uit welke gnostieke boek heb je dat vandaan gehaald? Ben eigenlijk benieuwd :)
niet uit een boek, gewoon zelf nadenken.
pi_119955614
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 13:59 schreef man1986 het volgende:

[..]

Dus?

[..]

Voor de mens.

[..]

Na de mens.
24 God zei toen: "Laat de aarde dieren voortbrengen; vee, kruipende dieren en allerlei wilde dieren." En weer gebeurde wat Hij had gezegd.
25 God maakte alle soorten wilde dieren, vee en kruipende dieren, elk naar hun eigen soort. God zag dat ook dat goed was.
26 Toen zei God: "Laat Ons mensen maken die op Ons lijken en kunnen heersen over alle dieren op aarde, in de zeeën en in de lucht."
27 God schiep daarop de mens als Zijn evenbeeld. Als man en vrouw schiep Hij hen.
28 God zegende hen en zei: "Vermenigvuldig je, bevolk de aarde en onderwerp haar. Heers over de vissen, de vogels en alle andere dieren.

de dieren worden hier geschapen voor dat de mens geschapen is

21-22 Zo maakte God de grote zeedieren, allerlei vissen en vogels, elk naar hun eigen aard. En Hij keek er met welgevallen naar en zegende ze. "Vermenigvuldig je en bevolk de zeeën", zei Hij tegen hen en tegen de vogels zei Hij: "Zorg dat jullie aantal groeit, zodat de aarde vol wordt."
23 Nadat het avond was geweest, werd het weer morgen: de vijfde dag.

hier worden trouwens vogels gemaakt op de 5de dag

En de HERE God zei: "Het is niet goed voor de mens alleen te zijn. Ik zal iemand maken met wie hij zijn leven kan delen en die hem kan helpen."
19-20 De HERE God maakte uit het stof dieren en vogels en bracht ze bij de mens om te zien hoe hij ze zou noemen. De naam die hij koos, zou voor altijd hun naam blijven. Maar geen van deze dieren was geschikt als helper voor Adam.

hier worden vogels gemaakt toen Adam al bestond.

was adam dan al gemaakt voor de 5 dag of op de 6de dag?
pi_119955889
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 14:13 schreef okiokinl het volgende:

[..]

ze werden zich bewust van hun eigen naaktheid. daarvoor dachten ze er niet over na, net zoals een dier er niet over nadenkt.
dit is een versimpelde manier om een verschil te trekken tussen wel zelfbewust en niet zelfbewust.
Ze voerden een dialoog met God voor de zondeval.

quote:
[..]

nou, eerst waren adam en eva twee poppetjes in en tuin. nadat het serpent hen had verleid, noemt god ze zijn gelijke. dat is nogal een ontwikkeling, toch?
Adam en Eva hadden niet het scheppende vermogen zoals God dat wel heeft, dus nee.

quote:
[..]

en jij ziet geen verschil in karakter tussen de god uit het oude en nieuwe testament?

Ik zie geen tegenstrijdigheid.
pi_119955933
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 14:15 schreef Mr.44 het volgende:
was adam dan al gemaakt voor de 5 dag of op de 6de dag?
Op de 6de dag.
pi_119956401
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 14:23 schreef man1986 het volgende:

[..]

Op de 6de dag.
hoe kunnen de vogels dan op de 5de en de 6de dag gemaakt worden?
pi_119957068
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 12:12 schreef man1986 het volgende:
Nonsens! Niks met elkaar te zien.
pi_119957145
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 13:31 schreef man1986 het volgende:

Ook al nonsens. Verschillende bron, meer niet !
pi_119957356
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 14:54 schreef ATON het volgende:

[..]

Nonsens! Niks met elkaar te zien.
Inderdaad; de vrije wil deze boom wel of niet te betasten bestond al.
pi_119958474
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 14:22 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ze voerden een dialoog met God voor de zondeval.

nou en? het zijn mensen, die zouden best een gesprek kunnen voeren zonder het zelfbewustzijn wat wij nu hebben.
quote:
[..]

Adam en Eva hadden niet het scheppende vermogen zoals God dat wel heeft, dus nee.
god zegt het zelf, dus hoezo nee? en als wij zo doorgaan, qua wetenschap, dan krijgen wij dat scheppende vermogen vanzelf in de toekomst.
quote:
[..]

Ik zie geen tegenstrijdigheid.
nieuw testament; god is liefde, alle zonden worden vergeven.
oud testament; god roeit de gehele mensheid uit als ze niet luisteren.
lijkt mij behoorlijk tegenstrijdig.
pi_119958723
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 14:37 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

hoe kunnen de vogels dan op de 5de en de 6de dag gemaakt worden?
Vogels werden gemaakt op dag 5.
Adam werd gemaakt op dag 6.

God besloot om alle dieren opnieuw te maken in het hof op dag 6, zodat Adam ze kon benoemen en daaruit evt. een partner te kiezen. God maakte alle dieren opnieuw op dag 6 en Adam benoemde alle dieren met een naam. Tussen alle dieren die God opnieuw maakte was geen partner te bekennen die paste bij Adam.

Dus dieren bestonden al op de aarde voordat Adam gemaakt was.
Maar nadat God Adam had gemaakt, besloot Hij om alle dieren opnieuw te maken in het hof , zodat Adam ze kon benoemen.
pi_119959172
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 15:35 schreef man1986 het volgende:

[..]

Vogels werden gemaakt op dag 5.
Adam werd gemaakt op dag 6.

God besloot om alle dieren opnieuw te maken in het hof op dag 6, zodat Adam ze kon benoemen en daaruit evt. een partner te kiezen. God maakte alle dieren opnieuw op dag 6 en Adam benoemde alle dieren met een naam. Tussen alle dieren die God opnieuw maakte was geen partner te bekennen die paste bij Adam.

Dus dieren bestonden al op de aarde voordat Adam gemaakt was.
Maar nadat God Adam had gemaakt, besloot Hij om alle dieren opnieuw te maken in het hof , zodat Adam ze kon benoemen.
waar in de tekst staat dat god ze opnieuw maakt?
pi_119959276
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 15:29 schreef okiokinl het volgende:

[..]

nou en? het zijn mensen, die zouden best een gesprek kunnen voeren zonder het zelfbewustzijn wat wij nu hebben.
Je stelt 'schaamte' gelijk aan 'zelfbewustzijn'.
Dit leidt tot de conclusie: 'geen schaamte', dus 'geen zelfbewustzijn'.
Wat is je definitie van zelfbewustzijn?

quote:
[..]

god zegt het zelf, dus hoezo nee? en als wij zo doorgaan, qua wetenschap, dan krijgen wij dat scheppende vermogen vanzelf in de toekomst.
Scheppende vermogen krijg je niet 'vanzelf'.
Of je hebt het, of je hebt het niet. Er is geen middenweg.
En mensen hebben dat eenmaal niet, God wel.

quote:
[..]

nieuw testament; god is liefde, alle zonden worden vergeven.
oud testament; god roeit de gehele mensheid uit als ze niet luisteren.
lijkt mij behoorlijk tegenstrijdig.
Waarheid spreekt zichzelf niet tegen.
pi_119959547
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 15:50 schreef man1986 het volgende:

Waarheid spreekt zichzelf niet tegen.
Dat moet de conclusie zijn dat de Bijbel geen waarheid is. :P
pi_119959549
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 15:47 schreef Mr.44 het volgende:

Dat verzint ie ter plaatse om die onzin die hij vertelt te laten kloppen.
pi_119959552
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 15:47 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Toen vormde hij uit aarde alle in het wild levende dieren en alle vogels, en hij bracht die bij de mens om te zien welke namen de mens ze zou geven. Gen 2:19

Dus alle levende dieren en vogels bestonden al in het wild (op de aarde), maar op dag 6 besloot God om ze opnieuw te vormen in het hof en gaf Adam de taak om ze één voor één te benoemen.

Hier maakt de bijbel onderscheid tussen:
A) in het wild levende dieren.
B) in het hof levende dieren.

A werd vóór Adam gecreeerd (Gen 1).
B werd ná Adam gecreeerd (Gen 2).
pi_119959605
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 15:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat moet de conclusie zijn dat de Bijbel geen waarheid is. :P
Bestaat 'waarheid' als categorie in jouw wereldbeeld?
Ik wacht er nog op :P
pi_119959707
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:00 schreef man1986 het volgende:

[..]

Bestaat 'waarheid' als categorie in jouw wereldbeeld?
Ik wacht er nog op :P
Jahoor. De enige reden dat ik daar niet eerder op reageerde was omdat waarheid in mijn optiek helemaal niets te maken heeft met determinisme.

Of absolute waarheid bestaat heb ik dan weer zo mijn twijfels bij, maar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid bestaat zeker. :)
pi_119959738
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 15:59 schreef man1986 het volgende:

[..]

Toen vormde hij uit aarde alle in het wild levende dieren en alle vogels, en hij bracht die bij de mens om te zien welke namen de mens ze zou geven. Gen 2:19

Dus alle levende dieren en vogels bestonden al in het wild (op de aarde), maar op dag 6 besloot God om ze opnieuw te vormen in het hof en gaf Adam de taak om ze één voor één te benoemen.

Hier maakt de bijbel onderscheid tussen:
A) in het wild levende dieren.
B) in het hof levende dieren.

A werd vóór Adam gecreeerd (Gen 1).
B werd ná Adam gecreeerd (Gen 2).
maar dat staat niet in de tekst van de bijbel, dat is wat jij ervan maakt om de tekst kloppend te krijgen
  woensdag 5 december 2012 @ 16:10:00 #189
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_119959902
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 15:50 schreef man1986 het volgende:
Scheppende vermogen krijg je niet 'vanzelf'.
Of je hebt het, of je hebt het niet. Er is geen middenweg.
En mensen hebben dat eenmaal niet, God wel.
Dan is God dus zondig.

En zo niet, dan heeft de mens zonde geschapen buiten God om, en zijn wij God.
I thought you thought
pi_119959984
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Jahoor. De enige reden dat ik daar niet eerder op reageerde was omdat waarheid in mijn optiek helemaal niets te maken heeft met determinisme.

Of absolute waarheid bestaat heb ik dan weer zo mijn twijfels bij, maar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid bestaat zeker. :)
Als iemand claimt 'Ik ben de Waarheid' (Jezus), bedoelt Hij:
'Ik ben de (aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid) waarheid'.
of 'Ik ben de (absolute) Waarheid'?
pi_119960017
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:10 schreef Scabies het volgende:

[..]

Dan is God dus zondig.

En zo niet, dan heeft de mens zonde geschapen buiten God om, en zijn wij God.
Zondigen is geen schepping, maar een overtreding.
  woensdag 5 december 2012 @ 16:16:17 #192
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_119960096
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:13 schreef man1986 het volgende:

[..]

Zondigen is geen schepping, maar een overtreding.
De mogelijkheid tot zondigen kan niet geschapen worden door iets dat geen zonde kent en perfect is.
Dat concept moet dus reeds in God zelf zitten, dus God is zondig.
God heeft zelfs kennis van goed en kwaad nog voordat er kwaad in de wereld was.
"Toen zei de HEERE God: Zie, de mens is geworden als één van Ons, omdat hij goed en kwaad kent"
I thought you thought
pi_119960200
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:16 schreef Scabies het volgende:

[..]

De mogelijkheid tot zondigen kan niet geschapen worden door iets dat geen zonde kent en perfect is.
Dat concept moet dus reeds in God zelf zitten, dus God is zondig.
God heeft zelfs kennis van goed en kwaad nog voordat er kwaad in de wereld was.
"Toen zei de HEERE God: Zie, de mens is geworden als één van Ons, omdat hij goed en kwaad kent"
Zondigen is een overtreding en geen schepping.
pi_119960272
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:05 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

maar dat staat niet in de tekst van de bijbel, dat is wat jij ervan maakt om de tekst kloppend te krijgen
Lees wat er staat in Genesis 1 en 2 en zie dat ze als geheel consistent en coherent zijn.
  woensdag 5 december 2012 @ 16:29:06 #195
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_119960552
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:19 schreef man1986 het volgende:

[..]

Zondigen is een overtreding en geen schepping.
Je leest niet goed: De mogelijkheid tot zondigen kan niet geschapen worden door iets dat geen zonde kent en perfect is.
Als mensen kunnen zondigen, dan bestaat die mogelijkheid. Die mogelijkheid is dus geschapen.
I thought you thought
pi_119960812
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:21 schreef man1986 het volgende:

[..]

Lees wat er staat in Genesis 1 en 2 en zie dat ze als geheel consistent en coherent zijn.
Nee, dat zijn ze niet, niet zonder allerlei aannames te maken. Dat er onderscheid is tussen in het hof levende dieren en in het wild levende dieren heb ik echt nog nooit als excuus gehoord.
pi_119960818
Wat bedoel je met 'geschapen'? Want binnen de bijbel heeft dat een andere connotatie dan buiten de bijbel om.
pi_119960840
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:36 schreef Young_David het volgende:

[..]

Nee, dat zijn ze niet, niet zonder allerlei aannames te maken. Dat er onderscheid is tussen in het hof levende dieren en in het wild levende dieren heb ik echt nog nooit als excuus gehoord.
Het staat er wel degelijk in.
pi_119960861
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:12 schreef man1986 het volgende:

[..]

Als iemand claimt 'Ik ben de Waarheid' (Jezus), bedoelt Hij:
'Ik ben de (aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid) waarheid'.
of 'Ik ben de (absolute) Waarheid'?
Dat hangt van de persoon af. Christenen - is mijn inschatting - interpreteren deze vermeende uitspraak van ene JC als 'absolute waarheid'.

Of hij dit werkelijk heeft gezegd en hoe hij dat dan bedoelde kan mij eigenlijk niet heel erg boeien.
pi_119960956
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:36 schreef man1986 het volgende:

[..]

Het staat er wel degelijk in.
Vers 19 bedoel je? Zou je zo kunnen interpreteren ja. Ik interpreteer het anders.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')