Nee, dan heb je het nog steeds over de joodse theologie, gezien Jezus een vrome jood was. Zie Matt.5/17 -19quote:Op dinsdag 4 december 2012 16:05 schreef Murvgeslagen het volgende:
Haal je Jezus er wel bij dan heb je het over de christelijke theologie.
Als Willie van der Steen dit verzonnen heeft is die theologie van generlei waarde. Het doet er wel toe dus.quote:Terecht merk je wel op dat de christelijke theologie zijn grondslag heeft in de Joodse. En of God dat nu verzonnen heeft, of Paulus of Willie van der steen doet dan niks ter zake.
Dat hebben ze reeds lang voor jou gedaan.quote:Op dinsdag 4 december 2012 16:11 schreef Murvgeslagen het volgende:
Het heeft geen toegevoegde waarde voor een theologische discussie. En waar ik voor wil waken is dat we de theologische en historische discussie door de war gaan halen.
En wat voor invloed heeft dat op de discussie mocht dat zo zijn?quote:Op dinsdag 4 december 2012 16:21 schreef ATON het volgende:
[..]
Nee, dan heb je het nog steeds over de joodse theologie, gezien Jezus een vrome jood was. Zie Matt.5/17 -19
Jij vind de theologie meer waarde hebben mocht hij van Paulus of een paar oude joden afkomen wil je zeggen?quote:Als Willie van der Steen dit verzonnen heeft is die theologie van generlei waarde. Het doet er wel toe dus.
Dan kunnen we dat rechtzetten.quote:Op dinsdag 4 december 2012 16:22 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat hebben ze reeds lang voor jou gedaan.
Geen oeverloze discussie naast de kwestie.quote:Op dinsdag 4 december 2012 16:35 schreef Murvgeslagen het volgende:
En wat voor invloed heeft dat op de discussie mocht dat zo zijn?
Als het N.T. helemaal geen gedachtengoed in zich heeft, waarom sleep je er dan nog Genesis bij ??quote:De opmerking ging trouwens over het NT, die komt niet voor in joodse gedachtegoed.
Ja, wat dacht je ?? En ik heb het hier niet over een paar oude joden hoor !!quote:Jij vind de theologie meer waarde hebben mocht hij van Paulus of een paar oude joden afkomen wil je zeggen?
Doe maar.quote:Op dinsdag 4 december 2012 16:51 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dan kunnen we dat rechtzetten.
ja, maar dat is toch in het oude testament niet anders?quote:Op dinsdag 4 december 2012 16:11 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Het heeft geen toegevoegde waarde voor een theologische discussie. En waar ik voor wil waken is dat we de theologische en historische discussie door de war gaan halen.
Als we het over Jezus hebben in relatie tot de boom en zonde dan zit daar een flinke theologische laag vanuit het christelijke (paulinistiche) gedachtegoed over het onderwerp zonde.
En God zag dat het goed was. Genesisquote:Op dinsdag 4 december 2012 15:43 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
maar ze konden niet weten dat het niet goed was om tegen God in te gaan, ze hadden immers nog geen kennis van goed en kwaad.
Je kan niet begrijpen waarom je niet zou moeten zondigen zonder goed van kwaad te kunnen onderscheiden.
Het heeft 40 dagen achter elkaar constant geregend (40 dagen en nachten) daarna periodiek (dus niet meer constant, maar af en toe geregend).quote:Op dinsdag 4 december 2012 15:47 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Er volgt direct na de vermelding dat de aarde 150 dagen onderwater staat dat God het liet ophouden met regenen en dat toen het water ging zakken.
Het meest logisch is dus om aan te nemen dat hier gezegd wordt dat God het 150 dagen liet regenen.
Onzin, en we vallen in herhaling.quote:Op dinsdag 4 december 2012 18:00 schreef man1986 het volgende:
[..]
En God zag dat het goed was. Genesis
Goed kan bestaan zonder kwaad. Goed is niet afhankelijk van kwaad. God is niet afhankelijk van de duivel. Althans vanuit een bijbelse visie. Andere religies door de geschiedenis heen hebben gepoogd om er een filosofie omheen te bouwen om deze ogenschijnlijke dualiteit te verklaren (yin yan filosofie etc.)
Wanneer God Adam had gecreëerd zag Hij dat het goed was.
Adam had kennis van zonde, maar hij had geen kennis van goed en kwaad.
De verwarring treedt op wanneer men de 4 concepten door elkaar heen haalt:
A- zonde.
B- zondaar.
C- Goed.
D- kennis van goed en kwaad.
Om zonde te kennen, hoef je geen zondaar te zijn (Jezus kende zonde, maar Hij was geen zondaar).
Om Goed te kennen, hoef je niet van de kennis van goed en kwaad te proeven (Adam kende Goed, maar niet de kennis van goed en kwaad).
De verwarring treedt alleen op wanneer men Goed vermengt met de kennis van goed en kwaad.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afweermechanismequote:Op dinsdag 4 december 2012 18:18 schreef man1986 het volgende:
@UltraR
Jij maakt jouw standpunt duidelijk met in jouw ogen goede argumenten.
Jammer dat je dan anderen in dit topic met zulke termen en links afschildert.
Je wilt dus alleen maar je stem laten horen en je bent het verder niet gediend van een inhoudelijke reactie.
Dat is idd een goede omschrijving van het probleem in discussiëren met diepgelovigen. Waar jij een, idd op de persoon gerichte, wetenschappelijke theorie als dooddoener ziet, zie ik die als manier om (zelf)inzicht te vergroten en kennis op te doen.quote:Op dinsdag 4 december 2012 18:30 schreef man1986 het volgende:
Ik kan ook net zo makkelijk bij elke reactie die ik plaats op jullie commentaar een link plaatsen met wat ik denk dat het aan jullie zogenaamd 'mankeert' .
Afgezien dat niets te maken heeft met de topic, is het ook nog een dooddoener voor de verdere discussie met de persoon in kwestie.
Nee, wat dat betreft kun je je inderdaad beter richten op de inhoud.quote:Op dinsdag 4 december 2012 18:40 schreef man1986 het volgende:
Je kunt wel begrijpen dat in een discussie, religieus of niet, een beschrijving van een bepaalde mentale toestand toegeven aan de discussiepartner niet bepaald bijdraagt aan een verdere inhoudelijke gesprek.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet meer aanwezig in dit forum.
Dan begrijp je me waarschijnlijk verkeerd. Genesis wordt er niet bijgesleept, maar Jezus. Dit topic gaat juist over een gedeelte van genesis.quote:Op dinsdag 4 december 2012 17:03 schreef ATON het volgende:
[..]
Geen oeverloze discussie naast de kwestie.
Als het N.T. helemaal geen gedachtengoed in zich heeft, waarom sleep je er dan nog Genesis bij ??
Hoezo dat, alleen vanwege de geschiedkundige waarde?quote:Ja, wat dacht je ?? En ik heb het hier niet over een paar oude joden hoor !!
Ik ga daar zeker Jezus niet bij Genesis slepen hoor. Dat is jou probleem.quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:27 schreef Murvgeslagen het volgende:
Dan begrijp je me waarschijnlijk verkeerd. Genesis wordt er niet bijgesleept, maar Jezus. Dit topic gaat juist over een gedeelte van genesis.
Op het moment dat je de theologische Jezus er bij haalt bij een discussie over genesis dan heeft dan invloed op de theologische uitleg omdat hij een aantal nieuwe concepten ten aanschijn roept..
Nee vanwege de theologische waarde als je het over het christendom wil hebben. Tjonge, wat is dat toch moeilijk zeg !quote:Hoezo dat, alleen vanwege de geschiedkundige waarde?
God stelde: ALS je van DEZE boom eet zul je voorzeker sterven. Maar hetgeen de mens sterfelijk maakte was de scheiding van de boom des levens. Wanneer dringt het eens tot je door? Het enige wat God deed was de mens scheiden van de boom des levens, zodat zijn voorspelling uitkwam. Ik heb je nu al een paar vergelijkingen gegeven. Wie ore heeft om te horen die hore wat ik te vertellen heb.quote:Op dinsdag 4 december 2012 14:21 schreef man1986 het volgende:
Als God ze niet had gescheiden van de boom des levens, dan zou God een leugenaar zijn geweest met Zijn waarschuwing, ´gij zult zeker sterven´.
Want hadden Adam en Eva van de boom des levens geproeft na hun zonde, dan zouden ze onsterfelijk worden in hun zondige natuur. En dat zou van God een leugenaar maken.
Aangezien God´s waarschuwing achteraf waar bleek te zijn, namelijk dat het eten van de boom van de kennis van goed en kwaad zonde en dus dood tot gevolg heeft, had Hij dus juist gehandeld door de toegang tot de boom des levens van hen te ontnemen.
Waar staat dit? Ik lees erin dat zij nog niet gegeten hadden van de boom des levens, anders zouden ze leven in eeuwigheid. En dan was de scheiding niet nodig geweest.quote:Je vergelijking klopt niet met de Val van de mens, want Adam en Eva waren al onsterfelijk vóór hun zonde en hadden al toegang tot de boom des levens .
dus jij wil zeggen dat mensen zonder kennis van goed en kwaad slim kunnen zijn? Denk nog eens.quote:Verder werden Adam en Eva niet ´slim´ door het eten van de boom van de kennis van goed en kwaad. Met andere woorden, hun IQ werd niet hoger na het eten ervan. Ze kwamen tot de kennis van goed en kwaad, dat is anders dan ´slim worden´.
Dat zeg jij maar dit staat niet in de Bijbel. Ik heb tig keer duidelijk gemaakt dat niet het eten van die boom van de kennis van goed en kwaad tot de dood leidde, maar het afgescheiden worden van die boom des levens. Dit heb jij nog bekend ook, maar het dringt maar niet door.quote:Het voorbeeld met het pistool is ook niet juist, want voor Adam en Eva om te sterven was het alleen een kwestie geweest om van de boom van de kennis van goed en kwaad te eten. Dit zorgde ervoor dat zonde de wereld binnenkwam, en met zonde de gevolgen van zonde (dood, ziekte etc.).
Suske en Wiske en de gevallen ratquote:Als je technisch wilt zijn:
Daarna als de begeerte bevrucht is, baart zij zonde, en als de zonde volgroeid is, brengt zij de dood voort.
Jakobus 1:15
Logisch nadenken zonder kennis van goed en kwaadquote:Het grappige is juist dat een logisch nadenken had kunnen voorkomen dat Adam en Eva zouden hebben gezondigd. Dus je kunt zeggen dat logisch nadenken ervoor kon zorgen dat Adam en Eva nu nog steeds niet hadden gezondigd en eeuwig in paradijs hadden geleefd.
Het enige wat ik lees in Genesis is dat het eten van de boom van kennis van goed en kwaad ervoor gezorgd heeft dat ze als goden waren, en hun ogen geopend werden. En dat god ervoor gezorgd heeft dat ze niet eeuwig konden leven door ze het paradijs uit te zetten. Ik lees niet dat ze toegang hadden tot de boom des levens. En al helemaal niet dat ze daarvan gesnoept hebben.quote:Zoals je in Genesis kunt lezen leidt het eten van de boom van de kennis van goed en kwaad tot zonde en dood. En wat was het geval nadat Adam en Eva van de boom geproeft hadden, juist zonde en dood!
Vóór hun zonde waren ze zondevrij en hadden toegang tot de boom des levens.
Ná hun zonde werden ze sterfelijk en als gevolg kregen ze van God geen toegang meer tot de boom des levens.
Als je nou ook net zoveel talent had voor lezen..
Je denkt: Ik herhaal tien keer een leugen, dan gaan ze dat vanzelf geloven?quote:Nee, aangezien de boom van de kennis van goed en kwaad vanzelf zonde en dood voortbrengt na het eten ervan.
God maakte Adam en Eva niet sterfelijk door hen de toegang tot de boom des levens te ontnemen, maar Adam en Eva werden sterfelijk juist doordat ze voor die andere boom kozen. De boom van de kennis van goed en kwaad is de bron van zonde en dood.
Heb je al ergens gelezen dat ze die keuze hadden?quote:De keuze is óf de boom des levens óf de boom van de kennis van goed en kwaad.
Allebei proeven heeft God voorkomen door ze toegang tot de boom des levens te ontnemen nadat ze de andere hadden geproeft.
Het is óf óf, niet en en.
Dat zeg jij. Een beetje meer respect voor mijn bijbelkennis is wel op haar plaats.quote:Wat betreft zonde en de betekenis daarvan heb je ongelijk.
Dit is wel de sneuste opmerking die ik ooit gelezen heb. Is zonde kwaad? Ja, maar kunnen ze dat weten als ze nog niet van de boom gegeten hadden?quote:Adam en Eva hoefden niet te eten van de boom van de kennis van goed en kwaad om te weten wat zonde is. Zonde is Gods wet overtreden. Wisten Adam en Eva voor hun Val wat zonde is? Ja, want zonde is het overtreden van Gods wet. Deze logische conclusie had Adam kunnen trekken.
Dat is een theologisch bedenksel, dat Jezus zondevrij was. Jezus zelf zei van niet, alleen God is goed zei hij. Maar je moet Genesis niet uitleggen aan de hand van wat Jezus wel of niet gedaan heeft. Daar heeft Haushofer nog iets over gezegd.quote:Ieder die zondigt overtreedt Gods wet, want zondigen is Gods wet overtreden. 1 Johannes 3
Maar wat is dan wel het verschil tussen vóór zonde en ná zonde? Het verschil is de kennis van goed en kwaad. Dus je kunt zondevrij zijn en toch weten wat zonde is. We hebben Jezus daar als een voorbeeld van. Hij was zondevrij, maar toch wist Hij als geen ander wat zonde was en wat de oorzaken en gevolgen van zonde waren.
Zelfs de letterlijke woorden begrijp jij niet. Ik geef het bijna op. Je bent in mijn ogen gewoon een enorme trol die hier morgen of over een week niet meer is. Een virus die je met antibiotica uit kan schakelen.quote:God bekende niets, Hij zag dat zonde de wereld had binnengekomen en voorkwam dat de zondige mens onsterfelijk zou worden via de boom des levens. Als je gelooft dat je als ´god´ bent, dan vraag ik je om als een hypothese even voor een sneltrein te gaan staan. Je zult dan achterkomen dat je helemaal niet een ´god´ bent, maar een zondige sterfeling. Met andere woorden, ´gij zult als goden zijn´ was de leugen dat de duivel gebruikte om hen te verleiden.
Ik denk niet dat jij bekend bent met gnostici, of het moet zijn dat jouw dominee nog wat gezegd heeft daarover. Deze mensen stonden in het vroege christendom bekend als enorm slimme mensen, in tegenstelling tot de orthodoxe letterknechten. Mensen die jij volgt, en die de geschiedenis geschreven hebben.quote:Ik ben bekend met gnostici en hoe zij de bijbelteksten omdraaien. De verdraaiing van de tekst zorgt ervoor dat de definities omgedraaid worden. Zo wordt het Goede juist het Kwade en het Kwade wordt het Goede. Heel erg creatief, maar totaal inconsistent met de bijbel.
God gaf Adam en Eva nadrukkelijk de toestemming om juist wel van alle bomen in het hof te eten, dus ook de boom des levens, behalve de boom van de kennis van goed en kwaad.quote:Op dinsdag 4 december 2012 20:09 schreef BerjanII het volgende:
Ik lees niet dat ze toegang hadden tot de boom des levens.
En waarom mochten A en E geen kennis nemen van goed en kwaad?quote:Op dinsdag 4 december 2012 23:10 schreef man1986 het volgende:
[..]
God gaf Adam en Eva nadrukkelijk de toestemming om juist wel van alle bomen in het hof te eten, dus ook de boom des levens, behalve de boom van de kennis van goed en kwaad.
En de HEERE God gebood de mens: Van alle bomen van de hof mag u vrij eten. Gen 2:16
Waar was de boom des levens? In het hof:
En de HEERE God liet allerlei bomen uit de aardbodem opkomen, begerenswaardig om te zien en goed om van te eten; ook de boom des levens, in het midden van de hof. Gen 2:9
Vóór hun Val hadden Adam en Eva wél toegang tot de boom des levens (in het midden van de hof).
Sterker nog, God gebood de mens: u mag vrij eten!
Echt he... Doet me denken aan een vrij oude discussie tussen mij en Ali. Uiteindelijk komt het hier op neer: vind je dat Adam en Eva zonder kennis van goed en kwaad al konden en moesten weten wat goed en kwaad is aan hun handelen? Ik niet, hij wel. Klaar.quote:
De verwarring treedt op wanneer men de 4 concepten door elkaar heen haalt:quote:Op dinsdag 4 december 2012 23:16 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Echt he... Doet me denken aan een vrij oude discussie tussen mij en Ali. Uiteindelijk komt het hier op neer: vind je dat Adam en Eva zonder kennis van goed en kwaad al konden en moesten weten wat goed en kwaad is aan hun handelen? Ik niet, hij wel. Klaar.
Vertel eens, is een zonde niet iets slechts/kwaads?quote:Op dinsdag 4 december 2012 23:30 schreef man1986 het volgende:
[..]
De verwarring treedt op wanneer men de 4 concepten door elkaar heen haalt:
A- zonde.
B- zondaar.
C- Goed.
D- kennis van goed en kwaad.
De bijbel definieert zondigen als het volgende:quote:Op dinsdag 4 december 2012 23:37 schreef ZureMelk het volgende:
[..]
Vertel eens, is een zonde niet iets slechts/kwaads?
Want als dat wel zo is dan kan A&E de zonde niet aangerekend worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |