In het Nederlands wel, in het Hebreeuws nietquote:Op maandag 31 december 2012 11:39 schreef carramba het volgende:
[..]
Natuurlijk kan je dat lezen als "wanneer" maar waarom zou je dat dat doen? Er staat immers "op de dag". Naar mijn begrip bedoelt men dan ook op de dag.
In de hemelse gewesten is dus zonde mogelijk. En niet zomaar zonde maar een hele grote georganiseerde.quote:Op dinsdag 18 december 2012 23:29 schreef man1986 het volgende:
[..]
De duivel heeft als eerste van alle geschapen wezens gezondigd tegen God.
Later heeft de duivel een derde van alle hemelse engelen kunnen overtuigen om hem te volgen en tegen God te keren. De duivel en de rebelse engelen (demonen) hebben de mensheid kunnen overtuigen dat zij niet bestaan en dat er geen spirituele dimensie bestaat in het leven.
Door zijn haat tegen God probeert de duivel alles te verdraaien in Gods Schepping.
Concreet betekent dit dat hij als doel heeft om Gods Woord te verdraaien (gnostiek christendom en jodendom).
De duivel probeert mensen van Gods Woord af te halen door middel van religie en spiritualiteit.
De duivel wordt in de bijbel de god van deze wereld genoemd. Hij is dus tijdelijk aan de macht, maar niet voor lang.
Het ultiem doel van de duivel is:
Ik zal opstijgen boven de wolkenhoogten,
ik zal mij gelijkstellen met de Allerhoogste.
Jesaja 14:14
De duivel is bezig met een machtstrip en wil God evenaren.
Daarvoor zal hij alles eraan doen om dit te bereiken.
Dat betekent liegen, bedriegen, oplichten, oorlog voeren etc.
Er zijn mensen in deze wereld die bewust voor de duivel kiezen en hem aanbidden (luciferianisten).
De duivel zal die mensen in grote machtspositie plaatsen en alle rijkdom van de aarde aan hen geven.
De duivel heeft zulke mensen wijsgemaakt dat hij de uiteindelijke overwinnaar is tijdens de grote conflict (zie boek Openbaring) tussen goed en kwaad. Hij heeft de luciferianisten overtuigt dat hij Jezus Christus bij Zijn Wederkomst zal overheersen en overwinnen. De duivel heeft hen met valse beloftes overtuigt van zijn plan tegen God.
De duivel is de oorsprong van twijfel in Gods Woord.
God gaf maar 1 gebod aan Adam en Eva.
De duivel veranderde dat ene gebod in een twijfel tegen God, met als gevolg de val van de mens.
De duivel heeft ons van God losgemaakt met zijn sluwheid en leugens.
Een slechte boom brengt slechte vruchten voort en dat geldt des te meer voor de duivel..
Ze kregen eerst Rambo 4 te zien in het paradijs.quote:Op donderdag 3 januari 2013 10:31 schreef hoatzin het volgende:
Op zich al heel bijzonder dat Adam en Eva gelijk doorhadden wat sterven is he?
Dan zouden ze dus kennis hebben van goed en kwaad. Maar is dit verder nog nooit iemand opgevallen? Adam en eva hadden kennis van goed en kwaad (niet van de boom eten anders dood, dood is straf op zonde) terwijl ze nog niet van de boom gegeten hadden.quote:Op donderdag 3 januari 2013 11:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ze kregen eerst Rambo 4 te zien in het paradijs.
En hoe je zo'n 1000 Birmezen binnen 79 minuten kunt omleggenquote:Op donderdag 3 januari 2013 11:07 schreef hoatzin het volgende:
Dan zouden ze dus kennis hebben van goed en kwaad.
Hetzelfde geldt voor Kaïn, die zijn broer Abel doodt. De eerste dood in de bijbel is een moord, maar je kunt je afvragen in hoeverre je dit Kaïn kunt verwijten als je geen ervaring met sterven hebt.quote:Maar is dit verder nog nooit iemand opgevallen? Adam en eva hadden kennis van goed en kwaad (niet van de boom eten anders dood, dood is straf op zonde) terwijl ze nog niet van de boom gegeten hadden.
bijzonder..
Dit is tegen lezertjes die de hele rimram letterlijk nemen. Als je het folkloristisch bekijkt zijn er natuurlijk geen problemen.quote:Op donderdag 3 januari 2013 11:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En hoe je zo'n 1000 Birmezen binnen 79 minuten kunt omleggen
[..]
Hetzelfde geldt voor Kaïn, die zijn broer Abel doodt. De eerste dood in de bijbel is een moord, maar je kunt je afvragen in hoeverre je dit Kaïn kunt verwijten als je geen ervaring met sterven hebt.
Maar zo "bijzonder" is dit niet; deze verhalen zijn onstaan uit folklore. Folklore blinkt niet uit in consistentie. Een dergelijke analyse ("klopt dit wel? Is dat wel consistent?") lijkt mij persoonlijk dus nogal zinloos. Het is zoiets als poëzie in een handleiding voor tostiroosters zoeken.
Dat er Christenen zijn die zich geen raad weten met het verhaal zonder een dergelijke "rationele" lezing vind ik persoonlijk jammer. Ik vraag me altijd af wat zo'n geloof nu precies voorstelt als je een dergelijk "rationeel fundament", wat naar mijn idee erg wankel is, nodig hebt.
Tsja, wil je daar überhaupt moeite in steken? Als iemand jou probeert te overtuigen dat je gedichten moet gaan zoeken in een tostiroosterhandleiding, ga je daar dan heel diep mee in discussie?quote:Op donderdag 3 januari 2013 11:32 schreef hoatzin het volgende:
Dit is tegen lezertjes die de hele rimram letterlijk nemen. Als je het folkloristisch bekijkt zijn er natuurlijk geen problemen.
Er zijn nog hele volksstammen die die folklore als betrouwbare geschiedenis bestempelen. Ik was ook ooit zo'n stempelaar. En je weet, stoppers zijn de grootste en (irritantste, ik weet het) schoppers.quote:Op donderdag 3 januari 2013 11:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tsja, wil je daar überhaupt moeite in steken? Als iemand jou probeert te overtuigen dat je gedichten moet gaan zoeken in een tostiroosterhandleiding, ga je daar dan heel diep mee in discussie?
Is het dan niet veel interessanter om het te lezen als folkore, en daar een betekenis uit te halen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |