bronquote:Terwijl Europa wegzinkt in recessie en conflict, groeit de Amerikaanse economie met zo'n 2 procent per jaar. De Fed heeft sinds 2008 zo ongeveer de helft van het begrotingstekort gefinancierd met z'n quantitative easing en daarmee de Amerikaanse burger een enorme dienst bewezen. De paniekverhalen over de onvermijdelijkheid van hyperinflatie en in elkaar donderende obligatiemarkten, kunnen - vier jaar later - naar het rijk der fabelen worden verwezen.
Dit uitblijven van de grote Amerikaanse inflatie is overigens voor maar weinig serieuze economen een verrassing. Inflatie is namelijk een gevolg van meer vraag dan aanbod. We weten ook dat schuldafbouw, bezuinigen en belastingverhogingen een remmende uitwerking hebben op de vraag en daarmee op de inflatie.
De Amerikaanse burger had het geluk dat zijn monetaire beleidsmakers deze belangrijke les van de Grote Depressie geleerd hadden. De Europese burger trof een wreder lot. Met een blind geloof in het heil van een harde munt, weigerde Europa de onconventionele 'monetaire verruiming' in te zetten, zoals ze in de VS is ingezet. Het gevolg is dat we er nu een stuk slechter voor staan dan de VS. Qua schuldenprobleem, qua werkloosheid en qua vertrouwen.
Ook dit heeft weinig economen verbaasd, want er is geen land dat ooit met louter fiscale verschuivingen uit een schuldencrisis is gekomen. De uitgaven van de een zijn namelijk de inkomsten van de ander. Een internationale schuldencrisis eindigt altijd in kwijtschelding en inflatie, waarbij geldt: hoe meer inflatie hoe minder kwijtschelding nodig is.
Onnodig
De ontkenning van deze economische realiteit in het monetaire beleid heeft ertoe geleid dat de Europese politieke problemen onnodig gecompliceerd zijn geworden.
Als de monetaire beleidsinstrumenten juist waren ingezet, zouden we nu in Europa debatteren over het afremmen van loonstijgingen in de sterke landen. Serieuze inflatie komt namelijk altijd vanuit de lonen. In plaats daarvan gaat het nu over het politieke gifmengsel van belastingverhogingen en bezuinigen in combinatie met kwijtschelding van Zuid-Europese schulden.
En hoe realistisch is dat nu? Je kan wel een sprookjeswereld als enige referentiekader maar hoe nuttig is dat?quote:Op woensdag 28 november 2012 22:14 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, dat gaat je inderdaad niet lukken als je het takenpakket van de overheid hetzelfde houdt.
Ik heb ook niet gezegd dat het direct merkbaar is heh doekie.quote:Op woensdag 28 november 2012 22:21 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En hoe realistisch is dat nu? Je kan wel een sprookjeswereld als enige referentiekader maar hoe nuttig is dat?
Zelfs als je het takenpakket terugschroeft duurt het even voor je er financieel iets positiefs van merkt op de begroting.
Ik haalde de huidige omstandigheden aan waar jij vervolgens op reageerde. Wist ik veel dat je het over 2025 had. Lijkt me ook voornamelijk een gezocht excuus achteraf, eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 28 november 2012 22:22 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik heb ook niet gezegd dat het direct merkbaar is heh doekie.
een negatieve rente wil nog wel eens helpenquote:Op woensdag 28 november 2012 13:54 schreef Rezania het volgende:
Ja, mooie gedachtegang, maar hoe dan?
Lokale ondernemers (ik ben er zelf een) gewoon hun eigen broek laten ophouden.quote:Op donderdag 29 november 2012 12:02 schreef Brinker het volgende:
Helemaal mee eens. En vooral de lokale ondernemers steunen, deze hebben het het allerzwaarst.
Nee geen belastingverlagingen met die zogenaamde "trickle down" ideeen. Want het is al lang bewezen dat dat niet werkt en er dan alleen maar geld opgepot wordt.quote:Op woensdag 28 november 2012 17:11 schreef Kowloon het volgende:
Wat TS, pleit je nou voor een belastingverlaging?Dan moet de overheid wel meer gaan bezuinigen hoor. Mijn steun heb je.
Goed artikelquote:Op woensdag 28 november 2012 22:14 schreef Tem het volgende:
Dit is wel een aardig artikel dan al die lapmiddelen.
[..]
bron
Uitstel van executie. De Amerikanen krijgen de rekening nog wel gepresenteerd, als ze over een paar jaar voor zo'n $25,000,000,000,000 in het rood staan. Kunnen ze Japan achterna.quote:Op woensdag 28 november 2012 22:14 schreef Tem het volgende:
Dit is wel een aardig artikel dan al die lapmiddelen.
[..]
bron
Geniaalquote:Op vrijdag 30 november 2012 12:21 schreef Rhalius het volgende:
Door de werkloosheid terug te dringen zijn er minder mensen die van een uitkering leven en meer mensen die geld te besteden hebben.
Pak de werkloosheid aan, en de economie zal verbeteren.
Klopt hoor maar iedere economie krijgt uiteindelijk de rekening gepresenteerd aangezien het negen van tien keer op een bubble gebaseerd is. Nu gaat china nog goed al loopt de groei daar ook al wat terug, uiteindelijk ontkom je bijna niet aan devalueren van je munt volgens mij.quote:Op vrijdag 30 november 2012 11:28 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Uitstel van executie. De Amerikanen krijgen de rekening nog wel gepresenteerd, als ze over een paar jaar voor zo'n $25,000,000,000,000 in het rood staan. Kunnen ze Japan achterna.
De vergeet je in de OP een heel essentieel iets.quote:Op woensdag 28 november 2012 13:49 schreef Arolsen het volgende:
Door het slechte consumentenvertrouwen gaat het slecht met de economie. Dat terwijl er nog genoeg mensen zijn in Nederland die voldoende geld hebben. Alleen zolang deze mensen op hun geld blijven zitten valt de economie stil. Kan de regering niet een plan bedenken om deze mensen te stimuleren om weer meer te gaan consumeren zodat de economie weer uit de recessie komt. Op die manier kan het probleem beter verholpen worden dan door weer te gaan bezuinigen.
Dat klinkt als een goed idee. Nee. Dat klinkt als een goede maatschappij. Is dat echter niet iets wat vanuit ieder mens zelf zou moeten komen? Hoe wil je zo'n maatschappij bereiken met fiat geld?quote:Op vrijdag 30 november 2012 16:19 schreef Hexagon het volgende:
Het lijkt me eerder een fijne bijzaak dat er minder geconsumeerd wordt.
Beter hervormen we de economie naar een model waarbij consumptie niet het hoogste doel is in het leven.
Je geeft een prima reden waarom hier een taak voor overheden ligt.quote:Op vrijdag 30 november 2012 16:36 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat klinkt als een goed idee. Nee. Dat klinkt als een goede maatschappij. Is dat echter niet iets wat vanuit ieder mens zelf zou moeten komen? Hoe wil je zo'n maatschappij bereiken met fiat geld?
Ehhh. Nee. Hoe zou een overheid dat kunnen bewerkstelligen en nog veel belangrijker hoe ga je dat doen met fiat geld als betaalmiddel?quote:Op vrijdag 30 november 2012 16:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je geeft een prima reden waarom hier een taak voor overheden ligt.
Een overheid kan dat bewerkstelligen door consumptie meer te belasten en arbeid minder. En ook door duurzaam produceren te bevorderen tov niet duurzaam produceren.quote:Op vrijdag 30 november 2012 16:46 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ehhh. Nee. Hoe zou een overheid dat kunnen bewerkstelligen en nog veel belangrijker hoe ga je dat doen met fiat geld als betaalmiddel?
Wat een onzin. De overheid kan iets bereiken door minder hard te zwepen. De overheid bewerkstelligt niets, het manipuleert.quote:Op vrijdag 30 november 2012 17:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Een overheid kan dat bewerkstelligen door consumptie meer te belasten en arbeid minder. En ook door duurzaam produceren te bevorderen tov niet duurzaam produceren.
Zo werkt dat niet. Dan consumeren de armen niet meer en de rijken wel.quote:Op vrijdag 30 november 2012 17:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Een overheid kan dat bewerkstelligen door consumptie meer te belasten en arbeid minder. En ook door duurzaam produceren te bevorderen tov niet duurzaam produceren.
Dat is niet waar. Ik roep niet dat mensen met geld hufters zijn. Ik roep alleen dat mensen die geld op een oneerlijke manier verdienen hufters zijn. En verder praat de regering mensen angst en onzekerheid aan. Beter gaan ze iets doen.quote:Op zaterdag 1 december 2012 09:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je wilt dat mensen geld uitgeven moeten ze vertrouwen hebben dat te kunnen doen zonder dat ze dat later nodig hebben.
Kortom, de economie moet bloeien en floreren.
Dit bereik je niet door de overheid steeds verder te laten groeien (lastenverzwaring) en te nivelleren, (selectieve lastenverzwaring)
TS wil graag dat de mensen met geld consumeren, huilend bijna, tegelijkertijd roept hij hier al jaren dat mensen met geld hufters zijn en schuld aan alles wat slecht is.
Als TS al piept wanneer atlas even een stiptheids actie voert, wat gaat hij jammeren als Atlas staakt
Ah nee, maar jij vind wel altijd dat mensen als ik meer belastingen moeten betalen..quote:Op zaterdag 1 december 2012 13:55 schreef Arolsen het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Ik roep niet dat mensen met geld hufters zijn. Ik roep alleen dat mensen die geld op een oneerlijke manier verdienen hufters zijn. En verder praat de regering mensen angst en onzekerheid aan. Beter gaan ze iets doen.
In den haag in ieder geval wel.quote:Op woensdag 28 november 2012 13:59 schreef Scorpie het volgende:
Betekent stimuleren in jouw woordenboekje dwingen tot?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |