Bron: http://www.nu.nl/binnenla(...)rianne-vaatstra.htmlquote:Verdachte aangehouden in zaak Marianne Vaatstra
Er is een verdachte aangehouden in de moordzaak van Marianne Vaatstra. Dat heeft het Openbaar Ministerie (OM) maandagochtend bevestigd.
Eerder meldde Peter R. de Vries al op Twitter dat er een '44-jarige blanke verdachte' gearresteerd was na een '100 procent DNA match'. Volgens RTL Nieuws gaat het om de 45-jarige Jasper S. uit Oudwoude. De verdachte is zondagavond gearresteerd.
De familie Vaatstra is zondagavond door de politie en het OM ingelicht.
Justitie wil nog geen details geven. Het OM en de politie Friesland geven maandag om 18.00 uur een persconferentie in Drachten. De persconferentie wordt gegeven door hoofdofficier van justitie Annet Bronsvoort en de Friese korpschef Nathalie Kramers.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
--quote:Dat klopt. Enkel een dissociatieve stoornis, welke een symptoom van best een flink aantal werkelijk psychhiatrische ziektebeelden kan zijn.
Desalniettemin, is dissociatie niet iets om te licht over te denken. Bij welk ziektebeeld het dan ook mag horen, is dissociatie best iets heel ingrijpends en iets heel naars. Niet zozeer dat er dan heel nare dingen zouden gebeuren, maar het kan zo zijn en dan weet je dat dus niet. En dat niet weten, is precies het nare ervan.
Dat zag ik inderdaad ook, goed om te zien. Beide kinderen hebben ook een grote vriendenkring, zijn leuke mensen. Maar zal daar verder niks over zeggen.quote:Gelijk hebben ze, al zag ik eerder vandaag bij de dochter veel steunbetuigingen. De gemeenschap hier leeft echt met hun mee.
Heb ooit ook wel eens wat andere dingen opgevangen, wat rare trekjes van hem m.b.t. opvoeden of zo.quote:De 2 collega boeren met wie hij regelmatig naar vergaderingen ging bevestigen dat nadat ze tussen 12 en 1 thuis waren gekomen hij met enige regelmaat de fiets pakte en nog ging fietsen. Dat is ook gebeurd bij het joyriden.
Als jij die mensen kent, dan hoop ik dat je ook bereid bent om ze op te vangen. Die mensen moeten vandaag in een werkelijke hel zijn beland, zonder parrt noch deel te hebben.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:39 schreef Carlos93 het volgende:
Nooit verwacht dat Jasper hier achter zou zitten. Verschrikkelijk, zeker omdat je hem dagelijks tegen kwam. Verder triest voor zijn vrouw en 2 kinderen. Zulke aardige en warme mensen.
Helpt dan ook niet mee dat het huis op televisie getoond wordt e.d. Mensen moeten niet altijd zo fel reageren op dit soort dingen. Je ziet ook nog wel eens dat de verkeerde mensen belaagd worden. Was dat niet de zaak Karst T. of zo? Waarbij de familie van een naamgenoot van alles over zich heen kreeg.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:45 schreef Carlos93 het volgende:
De familie heeft op dit moment professionele hulp en is ook niet in de buurt. Hierna worden ze uiteraard door de gemeenschap en door hun vrienden goed opgevangen.
Helaas zijn er bepaalde mensen die direct opmerkingen maakte dat ze het huis in de fik zouden zetten. Zijn nogal hardnekkige geruchten hier in de buurt.
Er leeft helaas genoeg van dat kansloos volk, waarvan ik denk dat ze er ook nog wel eens toe in staat kunnen zijn...quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:45 schreef Carlos93 het volgende:
De familie heeft op dit moment professionele hulp en is ook niet in de buurt. Hierna worden ze uiteraard door de gemeenschap en door hun vrienden goed opgevangen.
Helaas zijn er bepaalde mensen die direct opmerkingen maakte dat ze het huis in de fik zouden zetten. Zijn nogal hardnekkige geruchten hier in de buurt.
Eerst vrijwillig, toen kreeg ze spijt, wilde stoppen, maar hij zette toch door?quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:48 schreef alors het volgende:
Dat vrijwillige seks scenario geloof ik trouwens ook niet. Waarom zou al haar kleding dan kapotgesneden zijn?
Nare boel.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:45 schreef Carlos93 het volgende:
Het kan natuurlijk altijd gebeuren, als je sommige reacties ziet op sites zoals waldnet. Toch verwacht ik dat niemand het echt gaat uitvoeren.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:48 schreef Waffle het volgende:
[..]
Er leeft helaas genoeg van dat kansloos volk, waarvan ik denk dat ze er ook nog wel eens toe in staat kunnen zijn...
Wonen daar ook aso's ofzo? In het verleden ook hoe er werd gereageerd over asielzoekers en naar de burgermeester? Wat een types.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:45 schreef Carlos93 het volgende:
Of dat hij ineens doordraaidequote:Op dinsdag 20 november 2012 00:50 schreef OverRated het volgende:
[..]
Eerst vrijwillig, toen kreeg ze spijt, wilde stoppen, maar hij zette toch door?
Ieder dorp heeft wel een groepje aso's. De wat grotere groepen vind je vooral in Zwaagwesteinde en Kollumerzwaag. Deze lui zijn dan ook regelmatig betrokken bij vechtpartijen in de lokale uitgaansgelegenheden.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:54 schreef Ziba het volgende:
[..]
Wonen daar ook aso's ofzo? In het verleden ook hoe er werd gereageerd over asielzoekers en naar de burgermeester? Wat een types.
Ik kan in ieder geval met vrij grote zekerheid zeggen dat zijn kinderen hier niets van af wisten. Onvoorstelbaar wat zij nu doormaken..quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:50 schreef Tayu het volgende:
[..]
Nare boel.
Voor de dader boeit het me niet, wel of geen dissociatieve stoornis is wat mij betreft geen excuus.
Maar het zou toch wel heel triest zijn, als het vooral zijn vrouw en kinderen gaan zijn die voor zijn daden gaan opdraaien, zonder dat ze het ooit geweten hebben (daar ga ik van uit), en er nooit deel aan hebben gehad.
Zwaagwesteinde staat er hier in de regio vooral bekend om ja, de groep is daar behoorlijk groot.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:57 schreef Carlos93 het volgende:
[..]
Ieder dorp heeft wel een groepje aso's. De wat grotere groepen vind je vooral in Zwaagwesteinde en Kollumerzwaag. Deze lui zijn dan ook regelmatig betrokken bij vechtpartijen in de lokale uitgaansgelegenheden.
Van wat ik zag echt van die lompe boeren met bontkraagjes. Haha.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:57 schreef Carlos93 het volgende:
[..]
Ieder dorp heeft wel een groepje aso's. De wat grotere groepen vind je vooral in Zwaagwesteinde en Kollumerzwaag. Deze lui zijn dan ook regelmatig betrokken bij vechtpartijen in de lokale uitgaansgelegenheden.
Altijd feest in die feesttentenquote:Op dinsdag 20 november 2012 00:57 schreef Carlos93 het volgende:
[..]
De hele regio heeft wel zijn groepen jeugd. Tijdens feestweken is het 9/10 keren ook ruzie tussen de dorpen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:59 schreef OverRated het volgende:
[..]
Zwaagwesteinde staat er hier in de regio vooral bekend om ja, de groep is daar behoorlijk groot.
Kom je nooit achter. :pquote:Op dinsdag 20 november 2012 01:00 schreef Graslul het volgende:
Heb altijd mijn twijfels dat, in dit geval de vrouw van he-le-maal niets wist.
Vreselijk moet dat zijn ja voor die vrouw en kinderen. Hun hele wereld is vandaag ingestort.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:57 schreef OverRated het volgende:
[..]
Ik kan in ieder geval met vrij grote zekerheid zeggen dat zijn kinderen hier niets van af wisten. Onvoorstelbaar wat zij nu doormaken..
Zijn vrouw wist het hoogstwaarschijnlijk ook niet, maar wie weet.
Ik kan me niet voorstellen, dat zij dit al die jaren heeft geweten. En heeft gezwegen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:57 schreef OverRated het volgende:
[..]
Ik kan in ieder geval met vrij grote zekerheid zeggen dat zijn kinderen hier niets van af wisten. Onvoorstelbaar wat zij nu doormaken..
Zijn vrouw wist het hoogstwaarschijnlijk ook niet, maar wie weet.
Ik heb het gezien ja.quote:Op dinsdag 20 november 2012 01:02 schreef Carlos93 het volgende:
Ja met de feesttenten is het altijd feest. Zeker met de feesttent van Kollumerzwaag tijdens oud&nieuw. En dan vooral rond de jaarwisseling is het daar heel gezellig. Afgelopen jaar was er na afloop een massale vechtpartij tussen 2 groepen.
Ja, volgens mij is het gemiddelde opleidingsniveau hier behoorlijk laag. Het gemiddelde inkomen ook trouwens, maar dat zal vast en zeker met elkaar samenhangen. Als je naar Kollum kijkt, zie je vooral veel rijtjeswoningen en 2-onder-1-kap-woningen. Vrij oud, goedkoop en lelijk allemaal.quote:Op dinsdag 20 november 2012 01:00 schreef Waffle het volgende:
Er woont redelijk veel simpel volk daar in de omstreken
[..]
Dan ben je wel heel koelbloedig, als je dat zo lang kan verzwijgen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 01:04 schreef Tayu het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen, dat zij dit al die jaren heeft geweten. En heeft gezwegen.
Ik vind dat erg moeilijk om me voor te kunnen stellen.
Wellicht in de toekomst wel :p maar wilde enkel zeggen dat je familieleden van daders niet automatisch ook als slachtoffer kunt neerzetten.quote:
Wie weet. Ook de familieleden van de verdachte zullen verhoord worden, dus zoiets zou best naar buiten kunnen komen.quote:
Mee eens. Stel dat ze 't wel wisten, het is wel je vader/man, zegmaar. Maarja. Rare zaak.quote:Op dinsdag 20 november 2012 01:06 schreef Graslul het volgende:
[..]
Wellicht in de toekomst wel :p maar wilde enkel zeggen dat je familieleden van daders niet automatisch ook als slachtoffer kunt neerzetten.
Ja, dat moet het dan wel zijn.quote:Op dinsdag 20 november 2012 01:05 schreef Carlos93 het volgende:
[..]
Dan ben je wel heel koelbloedig, als je dat zo lang kan verzwijgen.
Ik denk dat men dacht dat het een manier zou kunnen zijn om een verdachte op te pakken.quote:Op dinsdag 20 november 2012 01:26 schreef tjoptjop het volgende:
Wat bezielt trouwens in godsnaam 6000 man om vrijwillig DNA af te staan![]()
En ondertussen Teeven een stijve pik bezorgen die nu waarschijnlijk helemaal zit te fappen op een landelijke database.quote:Op dinsdag 20 november 2012 01:31 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik denk dat men dacht dat het een manier zou kunnen zijn om een verdachte op te pakken.
Ze hebben daarin niet ongelijk gekregen.
Het DNA-materiaal van degenen die er niets mee te maken hebben, wordt vernietigd.quote:Op dinsdag 20 november 2012 01:35 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
En ondertussen Teeven een stijve pik bezorgen die nu waarschijnlijk helemaal zit te fappen op een landelijke database.
eensquote:Op dinsdag 20 november 2012 01:00 schreef Graslul het volgende:
Heb altijd mijn twijfels dat, in dit geval de vrouw van he-le-maal niets wist.
Wat heeft dat er nou weer mee te maken?quote:Op dinsdag 20 november 2012 01:36 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het DNA-materiaal van degenen die er niets mee te maken hebben, wordt vernietigd.
Dat beschrijft de huidige situatie.quote:Op dinsdag 20 november 2012 01:38 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Wat heeft dat er nou weer mee te maken?
Je kunt dit leed niet onderling vergelijken, maar de familie van de verdachte, mits zou blijken dat hij schuldig zou zijn, is toch wel weerzinwekkender dan het leed van iemand die familie is van een slachtoffer, denk ik. Ik zou zelfmoordpogingen niet geheel en al uitsluiten. En voor de kinderen verwacht ik zeer grote psychische problemen in de toekomst.quote:Op dinsdag 20 november 2012 01:38 schreef capricia het volgende:
[..]
eens
Vind het rot voor die familie.
Maar dat staat in geen vergelijk met wat de familie Vaatstra heeft moeten doorstaan.
Ja, die hebben zoveel verschillende gevoelens. Boosheid, teleurstelling, schaamte, schuldgevoel. Ga er maar eens aan staan....quote:Op dinsdag 20 november 2012 01:47 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je kunt dit leed niet onderling vergelijken, maar de familie van de verdachte, mits zou blijken dat hij schuldig zou zijn, is toch wel weerzinwekkender dan het leed van iemand die familie is van een slachtoffer, denk ik. Ik zou zelfmoordpogingen niet geheel en al uitsluiten. En voor de kinderen verwacht ik zeer grote psychische problemen in de toekomst.
Ja, wat ik gelezen heb is dat ze gescheiden zijn na die moord, wanneer weet ik niet precies, en dat de moeder geloof is gaan hechten aan wat de complotteurs als verklaring zagen, daar waar de vader meer op de lijn Peter R. de Vries heeft gezeten...quote:Op dinsdag 20 november 2012 01:48 schreef bloodymary1 het volgende:
Is er eigenlijk ook een moeder Vaatstra? Ik zie altijd de vader. Waarschijnlijk zal ze buiten de publiciteit willen blijven?
Dat maakt dit hele verhaal alleen nog maar treuriger. Juist de 2 mensen die een zo groot verdriet met elkaar deelden/delen, konden geen troost vinden bij elkaar.quote:Op dinsdag 20 november 2012 01:50 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, wat ik gelezen heb is dat ze gescheiden zijn na die moord, wanneer weet ik niet precies, en dat de moeder geloof is gaan hechten aan wat de complotteurs als verklaring zagen, daar waar de vader meer op de lijn Peter R. de Vries heeft gezeten...
Ik hoop dat ze toch weer bij elkaar komen als dit closure vindt...quote:Op dinsdag 20 november 2012 02:34 schreef Tayu het volgende:
[..]
Dat maakt dit hele verhaal alleen nog maar treuriger. Juist de 2 mensen die een zo groot verdriet met elkaar deelden/delen, konden geen troost vinden bij elkaar.
Dat zou mooi zijn. Maar in pijn zeggen mensen soms heel lelijke dingen die blijven steken in het hart.quote:Op dinsdag 20 november 2012 02:35 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze toch weer bij elkaar komen als dit closure vindt...
Ja, dat klopt wel, maar misschien kunnen ze als deze zaak leidt tot veroordeling de geschillen hierover opzij zetten... je weet het niet...quote:Op dinsdag 20 november 2012 02:37 schreef Tayu het volgende:
[..]
Dat zou mooi zijn. Maar in pijn zeggen mensen soms heel lelijke dingen die blijven steken in het hart.
Je hoort niemand op het nieuws over wat er met dat DNA gaat gebeuren.quote:Op dinsdag 20 november 2012 01:35 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
En ondertussen Teeven een stijve pik bezorgen die nu waarschijnlijk helemaal zit te fappen op een landelijke database.
Niet iedereen is aluhoedje, daarbij was het een kleine gemeenschap en iedereen wilde graag meewerken aan het pakken van de dader.quote:Op dinsdag 20 november 2012 01:26 schreef tjoptjop het volgende:
Of doodsbang voor je man.quote:Op dinsdag 20 november 2012 01:05 schreef Carlos93 het volgende:
[..]
Dan ben je wel heel koelbloedig, als je dat zo lang kan verzwijgen.
Doe eens normaal allebei.quote:Op dinsdag 20 november 2012 01:47 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je kunt dit leed niet onderling vergelijken, maar de familie van de verdachte, mits zou blijken dat hij schuldig zou zijn, is toch wel weerzinwekkender dan het leed van iemand die familie is van een slachtoffer, denk ik. Ik zou zelfmoordpogingen niet geheel en al uitsluiten. En voor de kinderen verwacht ik zeer grote psychische problemen in de toekomst.
Je ziet het vaak hoor, dat echtparen na het overlijden van hun kind uit elkaar gaan.quote:Op dinsdag 20 november 2012 02:34 schreef Tayu het volgende:
[..]
Dat maakt dit hele verhaal alleen nog maar treuriger. Juist de 2 mensen die een zo groot verdriet met elkaar deelden/delen, konden geen troost vinden bij elkaar.
Denk vooral ongeloof op het moment...quote:Op dinsdag 20 november 2012 05:11 schreef TLC het volgende:
Wat zal de vrouw van die man opgelucht zijn dat ze er nog is, voor hetzelfde geld had hij ook haar op een dag vermoord.
Dat wordt dus niet vernietigd gaf mevrouw de Hoofdoffiecier van Justitie gisteren al aan.quote:Op dinsdag 20 november 2012 01:36 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het DNA-materiaal van degenen die er niets mee te maken hebben, wordt vernietigd.
Die zou ik voor de zekerheid, preventief zeg maar, opsluiten. Die gaat binnenkort een keer door het lint.quote:
Dat is wel raar, want er werd toch beloofd dat het zou worden vernietigd?quote:Op dinsdag 20 november 2012 07:54 schreef Nies het volgende:
[..]
Dat wordt dus niet vernietigd gaf mevrouw de Hoofdoffiecier van Justitie gisteren al aan.
Het wordt met zorg behandeld. Das iets heel anders.
dat zou ik de brief moeten staan die ze gekregen hebben, ze willen nu ook dat iedereen die in een ziekenhuis is geweest en bloed heeft gegeven het DNA van opslaanquote:Op dinsdag 20 november 2012 08:18 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Dat is wel raar, want er werd toch beloofd dat het zou worden vernietigd?
Dan is het doel dus dat ze van iedere Nederlander uiteindelijk het DNA willen opslaan. En wat willen ze daarmee? Dit soort zaken eerder oplossen? Of kunnen ze er ook andere dingen mee?quote:Op dinsdag 20 november 2012 08:20 schreef Re het volgende:
[..]
dat zou ik de brief moeten staan die ze gekregen hebben, ze willen nu ook dat iedereen die in een ziekenhuis is geweest en bloed heeft gegeven het DNA van opslaan
daarom wat gemengde gevoelens over dit onderwerp
Daar stond ik ook behoorlijk van te kijken.Ik ging er van uit dat ze het zouden vernietigen, echter gister bij de persconferentie gaf dus de Hoofdofficier van Justitie aan dat ze het verzamelde DNA met voorzichtigheid en zorg zouden behandelen. Er is daar niets gezegd over vernietigen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 08:18 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Dat is wel raar, want er werd toch beloofd dat het zou worden vernietigd?
Op deze manier wekken ze alleen maar meer argwaan bij de burger.quote:Op dinsdag 20 november 2012 08:25 schreef Nies het volgende:
[..]
Daar stond ik ook behoorlijk van te kijken.Ik ging er van uit dat ze het zouden vernietigen, echter gister bij de persconferentie gaf dus de Hoofdofficier van Justitie aan dat ze het verzamelde DNA met voorzichtigheid en zorg zouden behandelen. Er is daar niets gezegd over vernietigen.
Ja. Ik zou in zaken als Marianne Vaatstra, Nikki Verstappen ed probleemloos mijn DNA afstaan (niet dat je aan mij als vrouw iets hebt, maar toch) mits het naderhand zou worden vernietigd, en dat wordt het nu dus niet.quote:Op dinsdag 20 november 2012 08:28 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Op deze manier wekken ze alleen maar meer argwaan bij de burger.
http://www.powned.tv/nieu(...)rd_mogelijk_ver.htmlquote:'Jasper S. is moord mogelijk vergeten'
Jasper S., de man die eergisteren is opgepakt in verband met de moord op Marianne Vaatstra, heeft volgens zijn vrienden een dissociatieve stoornis. Daardoor weet de 45-jarige Fries soms niet wat hij doet en wat de gevolgen van zijn daden zijn.
"Het kan voorkomen dat de persoonlijkheid die het dagelijks leven leidt, niets af weet van het trauma", zegt hoogleraar psychotraumatologie Onno van der Hart tegen het AD. Daardoor is het dus mogelijk dat S. de moord op Vaatstra in 1999 compleet vergeten is.
Uit een rechtbankverslag blijkt dat de dissociatieve stoornis in 2009 werd ontdekt toen hij werd veroordeeld voor joyriding. De verdachte zei na het incident dat hij zijn daad niet kon verklaren en dat hij wakker schrok toen de politie hem klem reed.
S. is zondag opgepakt omdat zijn dna 100 procent overeenkwam met dat wat op het lichaam van Marianne was gevonden. Hij had vrijwillig dna afgestaan in een grootschalig dna-onderzoek onder 8080 Friese mannen.
Daar ging het om het dna van de dader en mogelijk de familie voorzover dat nodig is om schuld vast te stellen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 07:54 schreef Nies het volgende:
[..]
Dat wordt dus niet vernietigd gaf mevrouw de Hoofdoffiecier van Justitie gisteren al aan.
Zou jij het weigeren als je de dader bent en weet dat je via het DNA van familie toch gepakt wordt?quote:Op dinsdag 20 november 2012 08:34 schreef Pino112 het volgende:
[..]
http://www.powned.tv/nieu(...)rd_mogelijk_ver.html
Verklaart mss waarom hij DNA heeft afgestaan.
Heel kwalijk dit.quote:Op dinsdag 20 november 2012 07:54 schreef Nies het volgende:
[..]
Ik had ergens gelezen dat hij tijdens het joy-rijden met een heel hoog-alcoholpromillage was opgepakt. Kan me wel voorstellen dat je dan gaten in je geheugen hebt, om daar meteen een stoornis aan toe te schrijven.quote:Op dinsdag 20 november 2012 08:34 schreef Pino112 het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 20 november 2012 08:34 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Staat hier dat de stoornis pas bestaat sinds het joyriden van Jasper S.?quote:De stoornis is door een psychiater ontdekt toen hij in 2009 werd veroordeeld voor joyriding, blijkt uit een rechtbankverslag. S. zei na het incident zelf dat hij zijn daad niet kon verklaren, waarna hij onderzoek liet doen naar zijn psyche. Tegen de rechter zei hij dat hij 'wakker schrok' toen de politie hem na een achtervolging klemreed. Tegen vrienden sprak hij van 'een verstandsverbijstering'.
Inderdaad, stond ook ergens.quote:Op dinsdag 20 november 2012 08:44 schreef lexgauw007 het volgende:
Maar hij beweerde toch in eerste instantie dat hij wilde vluchten omdat hij teveel gedronken had?
Sommige journalisten.quote:Op dinsdag 20 november 2012 08:34 schreef Pino112 het volgende:
[..]
precies en de dader ook. Als de dader vrijwillig meedeed waarom geeft hij zichzelf dan niet aan. Dan had die hele heiza niet gehoeven.quote:Op dinsdag 20 november 2012 01:26 schreef tjoptjop het volgende:
Nee, hij had tijdens die vergadering 5 borrels gehad, naar toch blies hij onder de toegestane grens van 0,5 promille.quote:Op dinsdag 20 november 2012 08:43 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik had ergens gelezen dat hij tijdens het joy-rijden met een heel hoog-alcoholpromillage was opgepakt. Kan me wel voorstellen dat je dan gaten in je geheugen hebt, om daar meteen een stoornis aan toe te schrijven.
Hij had wel gedronken maar kwam nier boven de grens van 0,5promillequote:Op dinsdag 20 november 2012 08:43 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik had ergens gelezen dat hij tijdens het joy-rijden met een heel hoog-alcoholpromillage was opgepakt. Kan me wel voorstellen dat je dan gaten in je geheugen hebt, om daar meteen een stoornis aan toe te schrijven.
ik dacht dat ie 0,5 promille had, dat is gewoon toegestaan als je daarmee in de auto zitquote:Op dinsdag 20 november 2012 08:43 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Goh jeetje! Wat een verrassing! De overheid is onbetrouwbaar met privacy-gevoelige info! Dat had ik nou noooooooit verwachtquote:Op dinsdag 20 november 2012 08:20 schreef Re het volgende:
[..]
dat zou ik de brief moeten staan die ze gekregen hebben, ze willen nu ook dat iedereen die in een ziekenhuis is geweest en bloed heeft gegeven het DNA van opslaan
daarom wat gemengde gevoelens over dit onderwerp
omdat het dan misschien voor hem veel confronterender is en hij nu misschien nog hoopte er onderuit te komen; dat het onderzoek faalde ofzoquote:Op dinsdag 20 november 2012 09:12 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
precies en de dader ook. Als de dader vrijwillig meedeed waarom geeft hij zichzelf dan niet aan. Dan had die hele heiza niet gehoeven.
Ja en de foto's die gemaakt werden door de politie van kentekens werden ook alleen gebruikt voor criminelen en helemaal niet opgeslagen en zo!!!11 1 !! Einz!quote:Op dinsdag 20 november 2012 01:36 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Zorgelijk inderdaad.quote:Op dinsdag 20 november 2012 09:12 schreef Lambiekje het volgende:
Wat ik ook denk is dat de het DNA verkrijgen een proef is hoe makkelijk wij ons overgeven aan het corrupte politiestaat. Het was een ordinair experiment. Missie geslaagd 89% klakkeloos hun DNA afgegeven. Nederlanders zijn zo walgelijk naief.
Om te kotsen inderdaad.quote:Op dinsdag 20 november 2012 09:12 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Wat ik ook denk is dat de het DNA verkrijgen een proef is hoe makkelijk wij ons overgeven aan het corrupte politiestaat. Het was een ordinair experiment. Missie geslaagd 89% klakkeloos hun DNA afgegeven. Nederlanders zijn zo walgelijk naief.
Sommige mensen zoals jij zijn gewoon te cynisch.quote:Op dinsdag 20 november 2012 09:12 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
precies en de dader ook. Als de dader vrijwillig meedeed waarom geeft hij zichzelf dan niet aan. Dan had die hele heiza niet gehoeven.
Ik ben van mening dat er geen snars van klopt dat Jasper de dader is... Dit is een ziekelijke rechterlijke dwaling.
Ja nou heel jammer! Kan de overheid lekker alles van me zien. En die gegevens dan opslaan in een slecht beveiligde database die binnen no time gehacked is en aangeboden wordt aan de hoogste bieder, zoals je zorgverzekeraar.quote:Op dinsdag 20 november 2012 09:37 schreef JohnDDD het volgende:
Toch jammer dat er in Nederland geen DNA wordt afgenomen bij mensen die voor mindere vergrijpen worden gearresteerd, zoals joyriding.
Lambiekje spoort gewoon niet, die is even ontsnapt uit BNW. Eigenlijk zou dat bij zulke users als sig moeten staan zodat iedereen meteen weet dat ze niet serieus genomen hoeven te worden.quote:Op dinsdag 20 november 2012 09:38 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Sommige mensen zoals jij zijn gewoon te cynisch.
Zet nu het alu hoedje maar weer af. De bevolking uit het gebied heeft zelf jaren gevraagd om een DNA onderzoek. Nu geeft het OM er gehoor aan en is het opeens een onderzoek om te kijken hoe makkelijk wij meegaan in DNA, kom op. Het heeft hier 13jaar enorm geleefd, iedreen wilde de dader. Prachtig dat het onderzoek succes heeft, hopelijk schrikt dit toekomstige daders af, dan is Marianne uiteindelijk toch niet voor niets gestorven.quote:
Onzin. Er moet een systeem komen waarbij er alleen passieve matching mogelijk is. Zoals bij paswoorden op internet. Die worden versleuteld opgeslagen en dan wordt van elk ingevoerd paswoord opnieuw de sleutel berekend en als die matcht met de opgeslagen sleutel krijg je toegang. Zo zou het voor DNA ook moeten zijn: DNA van mensen wordt versleuteld opgeslagen en als er een match is wordt er bij de verdachte opnieuw DNA afgenomen en "hard" vergeleken met gevonden DNA.quote:Op dinsdag 20 november 2012 09:39 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja nou heel jammer! Kan de overheid lekker alles van me zien. En die gegevens dan opslaan in een slecht beveiligde database die binnen no time gehacked is en aangeboden wordt aan de hoogste bieder, zoals je zorgverzekeraar.
Oopstelten en zijn holhamstertje Teevenervaren dit als een orgastische 1984 denk ik.... al kan ik me niet voorstellen dat men dit bewaart eigenlijk, maar jaquote:Op dinsdag 20 november 2012 09:21 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Goh jeetje! Wat een verrassing! De overheid is onbetrouwbaar met privacy-gevoelige info! Dat had ik nou noooooooit verwacht
Ze flikken het keer op keer op keer. Ik zei dat nog in 1 vd topics over dat DNA afstaan dat ik dat niet zou doen omdat ik de overheid niet geloof als ze zeggen dat ze het weer zouden vernietigen na de test, daar werd ik voor paranoïde uitgemaakt et voila: het is amper voorbij en ze geven het nog toe ook.
De vraag is wel of deze man nog meer op zijn geweten heeft, bijv. seksueel misbruik van zijn eigen kinderen of vrouw, agressief gedrag, etc.quote:Op dinsdag 20 november 2012 09:41 schreef Chooselife het volgende:
Uiteindelijk doet dit verhaal me denken aan de serie Twin Peaks. Waarin vader door een persoonlijkheidsstoornis zich aan zijn eigen dochter vergrijpt en daar achteraf niets van weet en het in zijn beleving zelfs is aangericht door een ander persoon.
Dat maakt dan niets uit, die sleutel om je DNA gegevens aan jouw personalia te koppelen is er, dus die zal dan ook gejat worden. De overheid bewijst keer op keer zowel onbetrouwbaar als incompetent te zijn op dit vlak.quote:Op dinsdag 20 november 2012 09:41 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Onzin. Er moet een systeem komen waarbij er alleen passieve matching mogelijk is. Zoals bij paswoorden op internet. Die worden versleuteld opgeslagen en dan wordt van elk ingevoerd paswoord opnieuw de sleutel berekend en als die matcht met de opgeslagen sleutel krijg je toegang. Zo zou het voor DNA ook moeten zijn: DNA van mensen wordt versleuteld opgeslagen en als er een match is wordt er bij de verdachte opnieuw DNA afgenomen en "hard" vergeleken met gevonden DNA.
Hackers weten continue in te breken in de zogenaamd 'best beveiligde databases ter wereld die onmogelijk te kraken bla bla bla' zijn. Sterker nog, sinds de digitalisering van alles is het duizenden malen makkelijker geworden dit soort data te jatten. Vroeger moest men nog fysiek ergens heen om duizenden pagina's papier te kopiëren, nu rippen ze het gewoon via een Russische server in een paar seconden.quote:Daarom hebben hackers er niets aan om paswoorddatabases te stelen, en kun je met versleutelde DNA gegeven ook niets.
quote:Op dinsdag 20 november 2012 09:41 schreef Chooselife het volgende:
Uiteindelijk doet dit verhaal me denken aan de serie Twin Peaks. Waarin vader door een persoonlijkheidsstoornis zich aan zijn eigen dochter vergrijpt en daar achteraf niets van weet en het in zijn beleving zelfs is aangericht door een ander persoon.
quote:Op maandag 19 november 2012 11:17 schreef Re het volgende:
ik ga maar weer eens naar Twin Peaks kijken denk ik
Ik kan me niet voorstellen dat ze het niet doen. Kom op keer op keer gebeuren dit soort dingen en blijken beloftes geen klap waar. En dan worden ze op de vingers getikt door de privacy-waakhond en gaan ze er alsnog gewoon mee door.quote:Op dinsdag 20 november 2012 09:42 schreef Re het volgende:
[..]
Oopstelten en zijn holhamstertje Teevenervaren dit als een orgastische 1984 denk ik.... al kan ik me niet voorstellen dat men dit bewaart eigenlijk, maar ja
Tuurlijk weten hackers in te breken, maar ze komen bijna nooit aan de echte paswoorden van mensen omdat die bijna nooit onversleuteld worden opgeslagen. Hackers kunnen zich ook zonder paswoord wel toegang tot een systeem verschaffen wat bij DNA niet kan. Bovendien kun je DNA - althans nog niet - niet namaken. Dus als ik allel 12, 15 en 31 heb en ik wil dat versleuteld opslaan dan wordt dat bijv. #$&(*#&$jfsdfhw378rhfd. Zelfs de persoonsgegevens (voorletter en achternaam) kunnen versleuteld worden opgeslagen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 09:44 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Dat maakt dan niets uit, die sleutel om je DNA gegevens aan jouw personalia te koppelen is er, dus die zal dan ook gejat worden. De overheid bewijst keer op keer zowel onbetrouwbaar als incompetent te zijn op dit vlak.
[..]
Hackers weten continue in te breken in de zogenaamd 'best beveiligde databases ter wereld die onmogelijk te kraken bla bla bla' zijn. Sterker nog, sinds de digitalisering van alles is het duizenden malen makkelijker geworden dit soort data te jatten. Vroeger moest men nog fysiek ergens heen om duizenden pagina's papier te kopiëren, nu rippen ze het gewoon via een Russische server in een paar seconden.
Wat denk je? Ik ben te dom om iets inhoudelijks te melden dus val ik diegene aan die het wel doet?quote:Op dinsdag 20 november 2012 09:40 schreef alors het volgende:
[..]
Lambiekje spoort gewoon niet, die is even ontsnapt uit BNW. Eigenlijk zou dat bij zulke users als sig moeten staan zodat iedereen meteen weet dat ze niet serieus genomen hoeven te worden.
Als die sleutel er is, kan die ook worden gejat en daarmee het bestand worden ontsleuteld. En gezien de enorme bedragen die ermee verdiend kunnen worden, gaat het 100% gebeuren.quote:Op dinsdag 20 november 2012 09:47 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Tuurlijk weten hackers in te breken, maar ze komen bijna nooit aan de echte paswoorden van mensen omdat die bijna nooit onversleuteld worden opgeslagen. Hackers kunnen zich ook zonder paswoord wel toegang tot een systeem verschaffen wat bij DNA niet kan. Bovendien kun je DNA - althans nog niet - niet namaken. Dus als ik allel 12, 15 en 31 heb en ik wil dat versleuteld opslaan dan wordt dat bijv. #$&(*#&$jfsdfhw378rhfd. Zelfs de persoonsgegevens (voorletter en achternaam) kunnen versleuteld worden opgeslagen.
Ik denk wel dat hij z'n hele leven al vlagen van bijzonder gedrag heeft vertoond. Dat zijn andere persoonlijkheid in het openbaar verschenen is.quote:Op dinsdag 20 november 2012 09:43 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
De vraag is wel of deze man nog meer op zijn geweten heeft, bijv. seksueel misbruik van zijn eigen kinderen of vrouw, agressief gedrag, etc.
quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:38 schreef OverRated het volgende:
Werd geen nieuw topic geopend.
[quote]De 2 collega boeren met wie hij regelmatig naar vergaderingen ging bevestigen dat nadat ze tussen 12 en 1 thuis waren gekomen hij met enige regelmaat de fiets pakte en nog ging fietsen. Dat is ook gebeurd bij het joyriden.
Lambiekje niet kennen, de grootste aluhoed van fok. Leuk dat hij zich druk maakt over DNA, maar dat hij het gebruikt om allerlei walgelijke complottheoriën aan te dragen dat schiet hier bij mij wel in het verkeerde keelgat.quote:Op dinsdag 20 november 2012 09:48 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Wat denk je? Ik ben te dom om iets inhoudelijks te melden dus val ik diegene aan die het wel doet?
Zelfs een kapotte klok geeft 2 x per dag de juiste tijd aan.quote:Op dinsdag 20 november 2012 09:56 schreef alors het volgende:
[..]
Lambiekje niet kennen, de grootste aluhoed van fok. Leuk dat hij zich druk maakt over DNA, maar dat hij het gebruikt om allerlei walgelijke complottheoriën aan te dragen dat schiet hier bij mij wel in het verkeerde keelgat.
quote:Op dinsdag 20 november 2012 09:54 schreef Alleskids het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op dinsdag 20 november 2012 00:38 schreef OverRated het volgende:
Werd geen nieuw topic geopend.
[quote]De 2 collega boeren met wie hij regelmatig naar vergaderingen ging bevestigen dat nadat ze tussen 12 en 1 thuis waren gekomen hij met enige regelmaat de fiets pakte en nog ging fietsen. Dat is ook gebeurd bij het joyriden.
Dat had hij zelf verklaard. De alcoholtest gaf aan dat hij binnen de norm zat.quote:Op dinsdag 20 november 2012 08:43 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Cynisch? Weet je wel wat cynisch is? Die user is gewoon niet goed in z'n hoofd. Niet te geloven.quote:Op dinsdag 20 november 2012 09:38 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Dit heeft niks met cynisme te maken, integendeel.quote:Op dinsdag 20 november 2012 09:38 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Je hebt dus niets inhoudelijks in te brengen. Leuk, maar hou dan gewoon je waffel dicht.quote:Op dinsdag 20 november 2012 09:56 schreef alors het volgende:
[..]
Lambiekje niet kennen, de grootste aluhoed van fok. Leuk dat hij zich druk maakt over DNA, maar dat hij het gebruikt om allerlei walgelijke complottheoriën aan te dragen dat schiet hier bij mij wel in het verkeerde keelgat.
Jij vindt dat Lambiekje daadwerkelijk wat zinnigs zegt?quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:12 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Je hebt dus niets inhoudelijks in te brengen. Leuk, maar hou dan gewoon je waffel dicht.
Ik ga er niet vanuit dat een psychiater zich ervoor leent om te gaan liegen voor de rechter, maar 1 door de verdachte in 2009 zelf ingeschakelde psychiater lijkt me iig niet voldoende om vast te stellen dat hij die stoornis in 1999 ook al had.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:08 schreef Ziba het volgende:
Maargoed, die kerel heeft dus officieel helemaal geen stoornis. Dat begrijpen jullie toch wel? Er wordt hier al gesproken van een stoornis terwijl niks vast stond. Er zou sprake van kunnen zijn..
Wat is er niet zinnig aan wat hij zegt?quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:13 schreef Ziba het volgende:
[..]
Jij vindt dat Lambiekje daadwerkelijk wat zinnigs zegt?
ik denk dat je gigantische verkijkt.quote:Op dinsdag 20 november 2012 09:40 schreef alors het volgende:
[..]
Lambiekje spoort gewoon niet, die is even ontsnapt uit BNW. Eigenlijk zou dat bij zulke users als sig moeten staan zodat iedereen meteen weet dat ze niet serieus genomen hoeven te worden.
Nou, die psychiater heeft gezegd dat er sprake van zou kunnen zijn. Dan betekent dus dat er helemaal niets is vastgesteld en dat het simpelweg niet zeker is. Dat is mijn punt. Alleen hier en in de media wordt gedaan alsof hij zeker weten die stoornis heeft.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ga er niet vanuit dat een psychiater zich ervoor leent om te gaan liegen voor de rechter, maar 1 door de verdachte in 2009 zelf ingeschakelde psychiater lijkt me iig niet voldoende om vast te stellen dat hij die stoornis in 1999 ook al had.
Ik ben erg benieuwd naar de bevindingen van het PBC (er vanuitgaande dat hij daar onderzocht zal worden).
Laten we het hopen, en dat hij niet gaat tegenwerken. Ben benieuwd wat zijn advocaat hem allemaal gaat adviseren...quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ga er niet vanuit dat een psychiater zich ervoor leent om te gaan liegen voor de rechter, maar 1 door de verdachte in 2009 zelf ingeschakelde psychiater lijkt me iig niet voldoende om vast te stellen dat hij die stoornis in 1999 ook al had.
Ik ben erg benieuwd naar de bevindingen van het PBC (er vanuitgaande dat hij daar onderzocht zal worden).
Dat wordt door mensen bepaald, zoals jij en ik. Die hebben een verzameling verschijnselen gebundeld en het een naam gegeven. En die verzamelnaam mag door een zelfbenoemd expert als label op een persoon worden geplakt. Daarin zit de relativiteit van de psychologie.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:08 schreef Ziba het volgende:
Maargoed, die kerel heeft dus officieel helemaal geen stoornis. Dat begrijpen jullie toch wel? Er wordt hier al gesproken van een stoornis terwijl niks vast stond. Er zou sprake van kunnen zijn.
quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:14 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Wat is er niet zinnig aan wat hij zegt?
quote:Op dinsdag 20 november 2012 09:12 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat er geen snars van klopt dat Jasper de dader is... Dit is een ziekelijke rechterlijke dwaling.
quote:Op dinsdag 20 november 2012 09:58 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
ja grote kans dat hij toen ook een rondje is gaan fietsen.
Die psychiater heeft dus destijds al een slag om de arm gehouden, doen ze wel vaker als ze als enige gevraagd zijn er over te verklaren.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:15 schreef Ziba het volgende:
[..]
Nou, die psychiater heeft gezegd dat er sprake van zou kunnen zijn. Dan betekent dus dat er helemaal niets is vastgesteld en dat het simpelweg niet zeker is. Dat is mijn punt. Alleen hier en in de media wordt gedaan alsof hij zeker weten die stoornis heeft.
Vast dat laatste.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die psychiater heeft dus destijds al een slag om de arm gehouden, doen ze wel vaker als ze als enige gevraagd zijn er over te verklaren.
Of de er was simpelweg niet voldoende tijd geweest om tot een definitieve diagnose te komen.
Omdat hij toevalligerwijs ook een paar zinnige dingen zei in dit draadje.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:20 schreef HyperViper het volgende:
Oke goed punt.Waarom neem ik het ook in godsnaam op voor Lambiekje...
Lastig hé, je kunt niet selectief achter de meningen van complotdenkers aanlopenquote:Op dinsdag 20 november 2012 10:20 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Oke goed punt.Waarom neem ik het ook in godsnaam op voor Lambiekje...
Inderdaad. Maar dat heb ik vaker gedaan. Komt hij 2 pagina's later met de meest waanzinnige bocht... Eigenlijk moet ik hem geen brokken meer geven.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
Omdat hij toevalligerwijs ook een paar zinnige dingen zei in dit draadje.
Zijn wantrouwen richting overheid is nl. wel correct. Hij slaat af en toe een tikje door, dat dan weer wel.
Goed gezegd.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Lastig hé, je kunt niet selectief achter de meningen van complotdenkers aanlopen
En ja, het zou een behoorlijk teken van onbetrouwbaarheid zijn als ze de monsters niet zouden vernietigen, maar in de discussie daarover is het niet handig om (de bronnen van) Lambiekje als basis te nemen, voor je het weet zit je de versie van Micha Kat te verdedigen en het leven van onschuldige voorbijgangers te vernietigen.
quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:06 schreef Ziba het volgende:
[..]
Overigens zie ik niet wat er zo schadelijk is aan het feit dat het dna blijkbaar wordt gehouden. Wat maakt 't nou echt uit?
Dan mogen ze ook vertellen wat ze er mee gaan doen. Mensen kunnen bang zijn dat ze dan alsnog voor dingen die ze in het verleden hebben gedaan kunnen worden gepakt.quote:
Doet mij een beetje denken aan het DNA verhaal van DS4. Stel dat jij in zo'n databank staat en jouw DNA wordt gevonden in het huis waar iemand vermoord is. Ik weet niet in hoeverre dit mogelijk is maar ik neem aan dat er een mogelijkheid bestaat dat er fouten gemaakt worden. Dan wat? Moeten we ons niet afvragen waarom we het wél zouden moeten doen? Zoals een andere user ook al aangaf, tientallen hits per misdrijf... Waar stopt het?quote:
Al even afgezien van het feit dat de deelnemers dan voorgelogen zijn, het zou alleen maar voor dit onderzoek gebruikt worden en daarna worden vernietigd, zijn er genoeg mensen die er niet op zitten te wachten dat de overheid hun DNA opslaat, en dat recht heeft de overheid ook niet als jij niet van de zware misdaad verdacht bent.quote:
Omdat DNA alleen geen sluitend bewijs is. Lullig dat ze jouw DNA daar vinden. Uit nader onderzoek zal je onschuld wel blijken.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:33 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Doet mij een beetje denken aan het DNA verhaal van DS4. Stel dat jij in zo'n databank staat en jouw DNA wordt gevonden in het huis waar iemand vermoord is. Ik weet niet in hoeverre dit mogelijk is maar ik neem aan dat er een mogelijkheid bestaat dat er fouten gemaakt worden. Dan wat? Moeten we ons niet afvragen waarom we het wél zouden moeten doen? Zoals een andere user ook al aangaf, tientallen hits per misdrijf... Waar stopt het?
Dus ja, wat is het probleem dan eigenlijk. Boeiend. Mij zou het niet uitmaken in ieder geval.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:38 schreef Montagui het volgende:
[..]
Omdat DNA alleen geen sluitend bewijs is. Lullig dat ze jouw DNA daar vinden. Uit nader onderzoek zal je onschuld wel blijken.
En kan je misschien zelfs iets verklaren waardoor de echte dader sneller gepakt kan worden, waarvan jezelf niet verwacht had dat het in het belang van de zaak was...quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:38 schreef Montagui het volgende:
[..]
Omdat DNA alleen geen sluitend bewijs is. Lullig dat ze jouw DNA daar vinden. Uit nader onderzoek zal je onschuld wel blijken.
Het zal niet de eerste keer zijn dat dat niet gebeurd. En daar moet ik maar op vertrouwen? Wat een drogreden om dit goed te keuren.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:38 schreef Montagui het volgende:
[..]
Uit nader onderzoek zal je onschuld wel blijken.
Commerciele partijen? Voor wat?quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:40 schreef DS4 het volgende:
DNA is bijzonder interessant. Niet alleen voor opsporing, maar ook voor commerciële doeleinden. Zodra de databank een groot deel van de inwoners gaat omvatten is het slechts een kwestie van tijd dat het naar commerciële partijen gaat.
Daarom moeten we zeer terughoudend zijn met DNA afnemen.
Dat is leuk gezegd, maar de praktijk wijst uit dat het ook geregeld mis gaat.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:38 schreef Montagui het volgende:
Kun je uitleggen op welke manier DNA interessant is voor commerciele doeleinden?quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:40 schreef DS4 het volgende:
DNA is bijzonder interessant. Niet alleen voor opsporing, maar ook voor commerciële doeleinden. Zodra de databank een groot deel van de inwoners gaat omvatten is het slechts een kwestie van tijd dat het naar commerciële partijen gaat.
Daarom moeten we zeer terughoudend zijn met DNA afnemen.
Dat zou lullig zijn inderdaad.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:32 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Mensen kunnen bang zijn dat ze dan alsnog voor dingen die ze in het verleden hebben gedaan kunnen worden gepakt.
wat dacht je van banken of verzekeringen... kijken of je nog een lening krijgt als uit je genen blijkt dat je x% kans hebt op een vroegtijdige dodelijke ziekte of probeer eens een ziektekostenverzekering af te sluiten als ze weten dat je toch wel ziek wordtquote:
Bv zorgverzekering: risico.quote:
Ach nee, ik geloof niet dat het zo ver kan gaan.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:43 schreef Re het volgende:
[..]
wat dacht je van banken of verzekeringen... kijken of je nog een lening krijgt als uit je genen blijkt dat je x% kans hebt op een vroegtijdige dodelijke ziekte of probeer eens een ziektekostenverzekering af te sluiten als ze weten dat je toch wel ziek wordt
Ik wel. Je DNA kan zooooveel over jezelf vertellen, ik zou niet willen dat de overheid dat in een database heeft staan.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:44 schreef Ziba het volgende:
[..]
Ach nee, ik geloof niet dat het zo ver kan gaan.
het is al zo ver, de kennis is er, als ik je DNA heb weet ik zowat alles van jequote:Op dinsdag 20 november 2012 10:44 schreef Ziba het volgende:
[..]
Dat het jou niet uit zou maken betekent ook automatisch dat het anderen ook niet uit zou maken?quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:40 schreef Ziba het volgende:
[..]
Dus ja, wat is het probleem dan eigenlijk. Boeiend. Mij zou het niet uitmaken in ieder geval.
Waarom zou dit niet zo ver gaan? Omdat de burgers het niet willen? Geloof mij maar dat die corporaties het wél willen. Wie denk jij dat belangrijker is? Het is een realistisch scenario.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:44 schreef Ziba het volgende:
[..]
bron: http://www.blikopnieuws.n(...)geestelijk_ziek.htmlquote:Kollumerland - De burgemeester van Kollumerland is na de arrestatie van de 45-jarige verdachte van de moord van Marianne Vaatstra op bezoek geweest bij de ouders die net als de verdachte wonen in Oudwoude.
In het Radio 1-Journaal zei burgemeester Bearn Bilker dat zij het heel moeilijk hebben. "De familie leeft in een roes met de wetenschap dat hun zoon verdachte is. Dat is zwaar. De ouders vragen zich vooral af waarom hun zoon dit zou hebben gedaan. Ook vragen ze zich af hoe het nu verder moet met het gezin en de boerderij."
Ten tijde van de moord woonde de ouders bij hun zoon in op de boerderij. Met de vrouw en zoon van de verdachte heeft de burgemeester geen contact gehad. Zij zijn na de inval direct ondergedoken buiten Friesland.
De verdachte geestelijk zwak
De verdachte blijkt al eerder in aanraking te zijn geweest met justitie. Zo moest hij in 2009 nog voor de rechtbank verschijnen omdat hij met een slok op was gaan joyriden met de auto van een boer. Hij werd na een achtervolging door de politie aangehouden, zo blijkt uit een krantenartikel uit 2009 van het Nieuwsblad van Noord-Oost Friesland.
De verdachte verklaarde tegenover de rechter ''niet meer te weten waarom hij de auto van zijn broer stal. Het trok''. Het drong pas in de auto tot hem door dat hij verkeerd bezig was. "Ik schrok wakker", zo verklaarde hij destijds.
Een door de verdachte geraadpleegde psychiater verklaarde dat er sprake kan zijn geweest van een 'dissociatieve fugue'. Een aandoening waardoor iemand allerlei handelingen kan verrichten zonder het zelf echt te beseffen en zonder zicht te hebben op de gevolgen. Van de rechter kreeg hij uiteindelijk een boete opgelegd van 750 euro en een half jaar rijontzegging.
Bewonersbijeenkomst
Vanavond worden in Oudwoude en Zwaagwesteinde een bewonersbijeenkomsten gehouden. Het is een besloten bijeenkomst. Op de bijeenkomst zullen het Openbaar Ministerie, de politie en de gemeente zijn vertegenwoordigd om informatie te geven en vragen te beantwoorden.
Dat weet ik. Ik geloof alleen niet dat bijvoorbeeld verzekeringen jou geen lening meer willen geven omdat door middel van jouw DNA bekend is dat jij zoveel procent kans hebt op een dodelijke ziekte. Dat kan je niet maken, lijkt mij. Dus nee.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:45 schreef Re het volgende:
[..]
het is al zo ver, de kennis is er, als ik je DNA heb weet ik zowat alles van je
en vertel eens hoeveel je premie omhoog gaat als je rookt... waarom moet je invullen of je een chronische ziekte hebt als je een levensverzekering wilt afsluiten... voor de lol of zo?quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:47 schreef Ziba het volgende:
[..]
Dat weet ik. Ik geloof alleen niet dat bijvoorbeeld verzekeringen jou geen lening meer willen geven omdat door middel van jouw DNA bekend is dat jij zoveel procent kans hebt op een dodelijke ziekte. Dat kan je niet maken, lijkt mij. Dus nee.
Denk ook dat dit niet zomaar kan. Dan moeten mensen het maar gewoon zelf betalen of doodgaan ofzo?quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:47 schreef Ziba het volgende:
[..]
Dat weet ik. Ik geloof alleen niet dat bijvoorbeeld verzekeringen jou geen lening meer willen geven omdat door middel van jouw DNA bekend is dat jij zoveel procent kans hebt op een dodelijke ziekte. Dat kan je niet maken, lijkt mij. Dus nee.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |