abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119391762
Dissociatie wordt veroorzaakt door angst. Normaal gesproken volgt op angst een vecht- of een vluchtreactie. Indien men niet kan vechten of vluchten, en men gedwongen is in een angstige situatie te blijven, kunnen de hersenen besluiten zich te onttrekken aan de wereld
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dissociatieve_stoornis

de stoornis die in 2009 is geconstateerd kan heel goed los staan van de moord in 1999. wellicht is de stoornis ontstaan uit angst ondekt te worden als moordenaar. er is genoeg onderzoek gedaan in deze zaak, en wellicht zijn ze dicht bij hem in de buurt geweest ergens na de moord en vlak voor hij besloot de auto te stelen en te joyrijden. en daarna net doen of hij gek was.

het kan niet anders of hij is 13 jaar echt bang geweest. in die regio lopen emoties wel eens uit de hand. lik op stuk komt er vaak genoeg voor, als ontdekt werd dat hij de moordenaar was, dan was (is) hij zijn leven niet zeker
pi_119391765
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 17:30 schreef h-fc het volgende:
Deze zaak heeft mij al van begin af aan gefascineerd. Ik hoop dat de onderste steen boven komt, nadat Jasper bekend heeft en zijn volledige verhaal heeft gedaan. Zo zou ik veel vragen beantwoord willen zien worden. De rechercheurs waren in ieder geval op de goede weg, ook al hadden ze zonder dit DNA-onderzoek Jasper never nooit gepakt.

Hier de laatste Marianne Vaatstra aflevering van Peter R de Vries:
Same here. Voor mijn hobbie (okay, fout woord) heb ik veel met moorden te maken.

Het was wel duidelijk dat deze moord toch uiteindelijk wel opgelost zou worden. Ze trokken steeds meer uit de kast.

Ik vraag me af of iemand zich nog met de zaak had bezig gehouden had als Peter zich er niet in vastgebeten had.
Je raekt an de dinge geweun.
pi_119391778
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 17:30 schreef Tayu het volgende:

[..]

Dissociatieve stoornis op zich, is dan ook geen ziektebeeld. Het is een symptoom dat voorkomt bij specifieke stoornissen.
Als ik uit mag gaan van wikipedia, dan hoeft het geen deel uit te maken van een ander psychisch ziektebeeld.
pi_119391827
quote:
13s.gif Op maandag 19 november 2012 17:32 schreef alors het volgende:

[..]

Jij weet echt niks.
Ik denk dat ik hier nu ongeveer de enige aanwezig ben die in zo'n omgeving is opgegroeid.

Dus neem het maar van me aan: de gemiddelde boer is wat we in een beschaafde wereld een dierenbeul noemen. Maar hij heeft weinig keuze, omdat het zijn broodwinning is.
pi_119391848
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 17:26 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Alles wat in de weg loopt wordt doorgaans vermoord: ganzen, katten, konijnen, eksters, zieke dieren, ongewenste nakomelingen (dieren uiteraard). Dat is het leven van een boer.
Wat een onzin, de meeste boeren die ik ken hebben juist een heel erf vol katten (en ja, die geven ze gewoon eten), ganzen en konijnen.
pi_119391873
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 17:34 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Ik denk dat ik hier nu ongeveer de enige aanwezig ben die in zo'n omgeving is opgegroeid.

Dus neem het maar van me aan: de gemiddelde boer is wat we in een beschaafde wereld een dierenbeul noemen. Maar hij heeft weinig keuze, omdat het zijn broodwinning is.
Een kennis van mij is een boerenzoon, en die ruimt ook dieren uit de weg als dat nodig is, hoor.

Van kittens tot koeien.
pi_119391877
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 17:26 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Alles wat in de weg loopt wordt doorgaans vermoord: ganzen, katten, konijnen, eksters, zieke dieren, ongewenste nakomelingen (dieren uiteraard). Dat is het leven van een boer.
_O- :')
pi_119391880
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 17:35 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Wat een onzin, de meeste boeren die ik ken hebben juist een heel erf vol katten (en ja, die geven ze gewoon eten), ganzen en konijnen.
Katten tegen muizen ja, hebben een functie. Ganzen als wakers, ook een functie.
  maandag 19 november 2012 @ 17:36:17 #34
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_119391883
Ik weet niet of jullie ooit weleens een dagje hebben meegekeken in de rechtbank. Meer dan de helft van de verdachten beroepen zich op "ik weet er niks meer van", "ik zou zoiets nooit doen" en dat soort bullshit. Hopende dat ze er zo mee weg komen.

En bij dit mannetje is er een psychiater in het verhaal gekomen. Of de diagnose juist is... Geen idee. In zou verwachten dat ie dan meer uit zou hebben gevreten, om de haverklap dus.

[ Bericht 28% gewijzigd door gohan16 op 19-11-2012 17:41:51 ]
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_119391886
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 17:36 schreef Messina het volgende:

[..]

Een kennis van mij is een boerenzoon, en die ruimt ook dieren uit de weg als dat nodig is, hoor.

Van kittens tot koeien.
Precies.
pi_119391893
quote:

[..]

Ik heb totaal andere ervaringen en ik ben er ook opgegroeid.
know'm sayin?
word? word.
pi_119391910
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 17:36 schreef Messina het volgende:

[..]

Van kittens tot koeien.
Een koe kun je echt niet ongemerkt ruimen
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
pi_119391932
quote:

[..]

Ik ook, raar dat ik een andere ervaring heb dan.

quote:
Lul niet zo slap man.
pi_119391941
De stoornis wordt in ieder geval veroorzaakt door angst. Hoewel ik nou niet echt begrijp wat de stoornis nou precies is? Dat je simpelweg 'van de wereld raakt', de tijd verliest en daardoor niet meer de grip op de realiteit hebt?
pi_119391948
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 17:37 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Een koe kun je echt niet ongemerkt ruimen
Hoezo ongemerkt? Die worden gewoon opgehaald, hoor. Die worden echt niet begraven op 't erf.
pi_119391984
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 17:33 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Als ik uit mag gaan van wikipedia, dan hoeft het geen deel uit te maken van een ander psychisch ziektebeeld.
Maar die tekst is sowieso gedateerd.

Al enkele jaren geleden heeft men aan de Fight/Flght reactie ook de Fright reactie toegevoegd, en die staat daar niet vermeld.

Maar de eerste zin is correct, " Een dissociatieve stoornis is een psychische aandoening waarbij dissociatie het belangrijkste kenmerk is."

Een ander woord voor "kenmerk", is een "symptoom".

Dus daar staat exact, wat ik al zei.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tayu op 19-11-2012 17:44:28 ]
pi_119391985
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 17:36 schreef gohan16 het volgende:
Ik weet niet of jullie ooit weleens een dagje hebben meegekeken in de rechtbank. Meer dan de helft van de verdachten beroepen zich op "ik weet er niks meer van", "ik zou zoiets nooit doen" en dat soort bullshit. Hopende dat ze er zo mee weg komen.
Maar die hebben niet allemaal een diagnose gesteld door een psychiater van jaren eerder.
pi_119392010
Is het is hier nu serieus de discussie of hij makkelijk(er) iemands keel doorsnijdt omdat hij boer is en het zodoende vaker heeft gedaan bij vee?
pi_119392042
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 17:39 schreef h-fc het volgende:
Is het is hier nu serieus de discussie of hij makkelijk(er) iemands keel doorsnijdt omdat hij boer is en het zodoende vaker heeft gedaan bij vee?
Volgens sommigen hier wel ja... :') Boeren slachten halal!
pi_119392095
pi_119392184
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 17:37 schreef Mignon het volgende:
De stoornis wordt in ieder geval veroorzaakt door angst. Hoewel ik nou niet echt begrijp wat de stoornis nou precies is? Dat je simpelweg 'van de wereld raakt', de tijd verliest en daardoor niet meer de grip op de realiteit hebt?
Onder bepaalde bedreigende omstandigheden, zijn je hersenen in staat zich los te koppelen van wat jou op dat moment overkomt. Op dat moment, heb je geen enkel besef meer van tijd, plaats, of de persoon wie jij bent. Wanneer je hersenen die truc eenmaal hebben geleerd, kan het gebeuren dat je hersenen spontaan deze reactie geven op alles wat lijkt op de situatie die je eerder had meegemaakt toen je dit hebt geleerd. Het vervelende van angst is, dat het generaliserend is. En dus kunnen bepaalde situaties die helemaal niet bedreigend zijn, toch door de hersenen op die manier worden geïnterpreteerd en deze dissociatieve reactie in werking stellen. Die situaties heten dan "triggers".
pi_119392190
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 17:38 schreef Tayu het volgende:

[..]

Maar die tekst is sowieso gedateerd.

Al enkele jaren geleden heeft met aan de Fight/Flght reactie ook de Fright reactie toegevoegd, en die staat daar niet vermeld.

Maar de eerste zin is correct, " Een dissociatieve stoornis is een psychische aandoening waarbij dissociatie het belangrijkste kenmerk is."

Een ander woord voor "kenmerk", is een "symptoom".

Dus daar staat exact, wat ik al zei.
Er zijn verschillende dissociatieve stoornissen, maar het is niet zo dat ze altijd horen bij het ziektebeeld borderline of PTSS. Sterker nog, voor een diagnose staat er in het DSM-IV dat de stoornis niet uitsluitend onderdeel van [instert stoornis] mag zijn. Dan zou dat namelijk de diagnose zijn.

Maar goed, niet heel belangrijk verder. :)
pi_119392295
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 17:44 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Er zijn verschillende dissociatieve stoornissen, maar het is niet zo dat ze altijd horen bij het ziektebeeld borderline of PTSS. Sterker nog, voor een diagnose staat er in het DSM-IV dat de stoornis niet uitsluitend onderdeel van [instert stoornis] mag zijn. Dan zou dat namelijk de diagnose zijn.

Maar goed, niet heel belangrijk verder. :)
Borderline was nog niet genoemd.

Pas op, want het is vast heel stigmatiserend voor mensen die aan borderline lijden ;)
  maandag 19 november 2012 @ 17:47:16 #50
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_119392326
En, zijn jullie eruit met de huis-tuin-en-keuken-psychologie?
zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')