SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je hebt het beide? Pardon?quote:Op maandag 5 november 2012 16:00 schreef stoeltafel het volgende:
Is jullie geheugen ook een zeef? Vergeet de laatste tijd echt zoveel dagelijkse zaken. Ben trouwens getest op add/adhd en heb het beide.
Mijn psycholoog zei dat ik ook dat laatste heb wss, nu nog een hetero anamnese en dan weet ik het zeker.quote:Op maandag 5 november 2012 16:32 schreef stoeltafel het volgende:
Ja, is dat zo gek? Mijn psychiater zei dat er drie types zijn. ADHD, ADD en een combinatie. Zelf heb ik het laatste.
Toen ik voor eerst getest werd heette alles wat afwijkend was nog MBD en kon je er in je pubertijd overheen groeien, zonder dat er psychologen/psychiaters aan te pas kwamen.quote:Op maandag 5 november 2012 16:32 schreef stoeltafel het volgende:
Ja, is dat zo gek? Mijn psychiater zei dat er drie types zijn. ADHD, ADD en een combinatie. Zelf heb ik het laatste.
ADHD is het gecombineerde type bij mijn weten.quote:Op maandag 5 november 2012 16:32 schreef stoeltafel het volgende:
Yep, rampzalig. Als me gevraagd wordt iets te doen, of ik beloof iets te doen, en er komen andere zaken tussendoor, vergeet ik het geheid. Dan weet ik hooguit nog dát ik iets zou doen, maar wat...?!quote:Op maandag 5 november 2012 16:00 schreef stoeltafel het volgende:
Is jullie geheugen ook een zeef? Vergeet de laatste tijd echt zoveel dagelijkse zaken. Ben trouwens getest op add/adhd en heb het beide.
Precies, héél irritant.quote:Op dinsdag 6 november 2012 08:36 schreef Skull-splitter het volgende:
En dan zit je op de fiets, in de trein of de auto en dan schiet het ineens te binnen.
DSM is natuurlijk niet het enige handboek he?quote:Op dinsdag 6 november 2012 12:07 schreef Fes1-2 het volgende:
Volgens de DSM (het handboek van de psychiatrie) bestaat ADD niet. Alles valt nog steeds onder de noemer ADHD met drie subtypes. ADD is het overwegend onoplettende type maar heet dus officieel ADHD - PI (predominantly inattentive).
Er zijn al wel verschillende nieuwsberichten verschenen dat ADD straks mogelijk als andere stoornis wordt gezien als ADHD. Naar mijn mening zijn de twee ook echt volkomen anders.
Dat DSM niet het enige handboek is geloof ik graag. Maar je moet natuurlijk wel ergens vanuit gaan.quote:Op dinsdag 6 november 2012 12:15 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
DSM is natuurlijk niet het enige handboek he?
En in welke zin zijn die twee volgens jou volkomen anders dan?
Tegenover jouw link zet ik dan de low-arousal theorie. Als je die theorie volgt kom je tot de conclusie dat hyperactiviteit juist voortkomt uit een poging het eigen onderprikkelde brein wakker te houden.quote:Op dinsdag 6 november 2012 12:36 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Dat DSM niet het enige handboek is geloof ik graag. Maar je moet natuurlijk wel ergens vanuit gaan.
Verder zou je dit stukje eens moeten lezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sluggish_cognitive_tempo
Bij ADHD denk ik echt aan impulsiviteit. Iets wat ik (ADD) ook wel heb maar veel minder. In het verhaal dat ik continu onderprikkeld ben en ik daardoor opzoek ga naar meer uitdagendere taken of stimulerendere taken kan ik me juist heel goed vinden. Niet dat ik me in alle punten van dat SCT verhaal kan vinden of dat ik denk dat dat echt ADD is maar ik vind ze op die manier wel echt verschillend aan elkaar.
Voor je naar een duurdere zorgverzekeraar gaat..quote:Op woensdag 7 november 2012 07:55 schreef Maarten1 het volgende:
Hallo allemaal
Ik ben laatst getest op ADD, en ze willen in het voorjaar eens gaan experimenteren met medicatie.
Dus ik ben aan het kijken naar een nieuwe zorgverzekering.
Ik zit even te zoeken op internet maar zie door de bomen het bos niet meer.
Nu vroeg ik me af hoe jullie je zorgverzekering uitgezocht hebben? Ik weet nog niet wat voor medicijnen ik voorgeschreven ga krijgen.
Onderstaande vond ik, daar werd Avéro Achmea aanvullend pakket AV3 Royaal aangeraden, maar die is natuurlijk wel duur per maand.
http://www.psyq.nl/files/(...)g_ADHD_2011-2012.pdf
Dus de vraag, welke zorgverzekering hebben jullie, en hebben jullie nog tips om een uit te zoeken?
Ik vind het belachelijk dat mensen die dit niet zijn een ADHD diagnose krijgen, om eerlijk te zijn.quote:Op woensdag 7 november 2012 10:09 schreef Tommelaer het volgende:
Je zou je zelf de vraag kunnen stellen: Ben je echt een extreem geval en ben je een ramp voor jezelf en je omgeving?
Ja mooi ik ook. Iemand die ik ken herkend zich ook wel in de symptomen en is bij een psychiater geweest. Maar die persoon kan wel gewoon huiswerk maken en netjes zn propedeuse halen. WTF man. Ik kon nog niet eens één uur in de week huiswerk maken. En dat is een understatement. Het ligt eerder in de buurt van nog niet eens één uur in zes maanden. Gelukkig dat ik wel de brains had om mn HAVO af te maken en dat wiskunde of natuurkunde ook niet heel veel van elkaar verschillen... althans gelukkig. Mn pogingen tot het volgen van een HBO studie zijn totaal geflopt.quote:Op woensdag 7 november 2012 10:18 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Ik vind het belachelijk dat mensen die dit niet zijn een ADHD diagnose krijgen, om eerlijk te zijn.
HBO heb ik ook nog gered. Zodra iets echt moet (lees: het al te laat is) dan gebeurt er wel wat en m'n pa hield me met dat soort dingen erg kort, dus had ook nog een stok achter de deur.quote:Op woensdag 7 november 2012 15:32 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Ja mooi ik ook. Iemand die ik ken herkend zich ook wel in de symptomen en is bij een psychiater geweest. Maar die persoon kan wel gewoon huiswerk maken en netjes zn propedeuse halen. WTF man. Ik kon nog niet eens één uur in de week huiswerk maken. En dat is een understatement. Het ligt eerder in de buurt van nog niet eens één uur in zes maanden. Gelukkig dat ik wel de brains had om mn HAVO af te maken en dat wiskunde of natuurkunde ook niet heel veel van elkaar verschillen... althans gelukkig. Mn pogingen tot het volgen van een HBO studie zijn totaal geflopt.
Bij mij ging het altijd van hmmmmmm nu is het al te laat. Kan ik net zo goed spelletjes blijven spelen of internettenquote:Op woensdag 7 november 2012 15:34 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
HBO heb ik ook nog gered. Zodra iets echt moet (lees: het al te laat is) dan gebeurt er wel wat en m'n pa hield me met dat soort dingen erg kort, dus had ook nog een stok achter de deur.
Toen ik ging werken is de hele bende in elkaar gedonderd
Mijn schuldgevoelfunctie is er echt een uit het allerhoogste segmentquote:Op woensdag 7 november 2012 15:36 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Bij mij ging het altijd van hmmmmmm nu is het al te laat. Kan ik net zo goed spelletjes blijven spelen of internetten![]()
Proefwerkweek stond bij mij ook altijd gelijk aan vakantie
Tja als je presteert dan doe ik het op het laatste moment ook altijd het beste. Vreemd genoeg heb ik ook nog steeds het idee als ik te laat op mn werk kom ik op zo'n dag meer werk verzet dan op de dagen dat ik gewoon op tijd ben.quote:Op woensdag 7 november 2012 15:38 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Mijn schuldgevoelfunctie is er echt een uit het allerhoogste segment
Maar ik sloeg er ook wel eens eentje over hoor.
Ja als het MOETMOETMOET.... Maar ga een ander maar uitleggen dat je daar geen controle over hebt.quote:Op woensdag 7 november 2012 15:39 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Tja als je presteert dan doe ik het op het laatste moment ook altijd het beste. Vreemd genoeg heb ik ook nog steeds het idee als ik te laat op mn werk kom ik op zo'n dag meer werk verzet dan op de dagen dat ik gewoon op tijd ben.
Klopt, een extreem geval was ik ook maar ik heb mijzelf allerlei kunstjes aangeleerd om maar niet constant medicatie te hoeven slikken. Als ik een paar dagen achter elkaar slik voel ik me net zo'n zombie. Ik loop bij een coach die mij hierbij ondersteund btw.quote:Op woensdag 7 november 2012 10:18 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Ik vind het belachelijk dat mensen die dit niet zijn een ADHD diagnose krijgen, om eerlijk te zijn.
Hey,quote:Op woensdag 7 november 2012 10:09 schreef Tommelaer het volgende:
[..]
Voor je naar een duurdere zorgverzekeraar gaat..
Eerst zou ik na gaan of medicatie voor jouw wel echt toegevoegde waarde heeft. Je zou je zelf de vraag kunnen stellen: Ben je echt een extreem geval en ben je een ramp voor jezelf en je omgeving?
Kijk ook na de nadelen en de periode waarin de medicatie echt effectieve waarde heeft.
Na een bepaalde periode heeft de medicatie geen effect meer en moet je er andere medicatie bij gaan slikken in de meeste gevallen. Dit wordt door vooral psyq nooit verteld aan het begin.
Medicatie is een symptoombestrijder van korte duur en pakt niet de oorzaak aan.
Ik ben geen tegenstander van medicatie maar ik ben wel van mening dat je niet iets moet slikken als het eigenlijk weinig bijdraagt. Dus ben je een ramp voor jezelf en je omgeving door je ADD dan is het te overwegen.
Ik zelf slik alleen maar als ik zeer belangrijke afspraken heb of vervgaderingen. Door mijzelf dingen aan te leren wat ik qua tips van experts heb gehad heb ik al een groot gedeelte van mijn problemen onder controle.
En als je toch kiest voor medicatie dan zou ik als ADDer sterk overwegen om als medicatie dextro-amfetamine te vragen. Deze schijnen bij veel ADDers als beste uit de de bus te komen als medicatie.
Ritalin en Concerta zijn voor de meeste een ramp.
Als zorgverzekeraar heb ik Salland deze verzekeraar is heel reeel qua vergoeding. Concerta wordt tot een bepaald bedrag vergoed en van Dex heb ik nooit een rekening gezien.
Geen idee, ik weet dat concerta een heel gedoe was om daar vergoeding voor te regelen.quote:Op donderdag 8 november 2012 12:15 schreef frenkck het volgende:
Ik dacht dat alleen concerta een probleem kan zijn bij verzekeraars, maar dextro amfetamine zit net als Ritalin volgens mij in het basispakket van elke zorgverzekeraar.
Nee. Je wilt je alleen niet vastleggen aan de normen die gesteld worden door de huidige maatstaven van de maatschappij.quote:Op vrijdag 9 november 2012 15:10 schreef muiske41 het volgende:
Pff.. gister weer bij de psych geweest (GGZ) weer eens over plannen gehad. Als ik mn taken plan, dat dat dan een rustig gevoel geeft in je hoofd. probleem van plannen is dat er dan niks spontaans meer mogelijk is. ik wil me niet dag in dag uit aan een lijstje houden waarop staat wat ik allemaal moet doen.. Dan wordt alles zo fucking voorspelbaar. Ik doe iets wanneer ik daar zin in heb, en tegenwoordig zijn belangrijke dingen wel op tijd (rekeningen enz) en de overige dingen is wel balen als ik weer op mn sodemieter krijg, maar ik doe het ten minste wel op mijn manier. ((of ben ik nu gewoon rete koppig?))
Mijn behandelaar heeft zelf ook adhd, dus opzich heb ik er tot nu toe wel veel aan. Alleen dat plannen inderdaad, ik heb er gewoon niets mee. Probleem is dat dit wel tot wrijving zorgt tussen mij en mn partner. Zij is van het plannen en als ik dan dingen laat liggen krijgen we vaak ruzie.quote:Op vrijdag 9 november 2012 15:48 schreef Tommelaer het volgende:
[..]
Nee. Je wilt je alleen niet vastleggen aan de normen die gesteld worden door de huidige maatstaven van de maatschappij.
Als plannen en afvinklijstjes niet jouw ding zijn en je in je eigen wereld heel goed zonder kunt dan is de keus makkelijk, lijkt me.
In mijn situatie had de coach bij psyq eerder een negatieve werking dan een positieve. Er is veel meer te vinden buiten deze bedrijven. De sessies waren ook veel te kort om tot een werkelijk plan te komen.
http://www.bol.com/nl/p/b(...)ek/1001004002726929/quote:Op vrijdag 9 november 2012 15:10 schreef muiske41 het volgende:
Pff.. gister weer bij de psych geweest (GGZ) weer eens over plannen gehad. Als ik mn taken plan, dat dat dan een rustig gevoel geeft in je hoofd. probleem van plannen is dat er dan niks spontaans meer mogelijk is. ik wil me niet dag in dag uit aan een lijstje houden waarop staat wat ik allemaal moet doen.. Dan wordt alles zo fucking voorspelbaar. Ik doe iets wanneer ik daar zin in heb, en tegenwoordig zijn belangrijke dingen wel op tijd (rekeningen enz) en de overige dingen is wel balen als ik weer op mn sodemieter krijg, maar ik doe het ten minste wel op mijn manier. ((of ben ik nu gewoon rete koppig?))
Dextroamfetamine wordt magistraal bereid meen ik(door de apotheker gemaakt)quote:Op woensdag 7 november 2012 10:09 schreef Tommelaer het volgende:
[..]
Voor je naar een duurdere zorgverzekeraar gaat..
Eerst zou ik na gaan of medicatie voor jouw wel echt toegevoegde waarde heeft. Je zou je zelf de vraag kunnen stellen: Ben je echt een extreem geval en ben je een ramp voor jezelf en je omgeving?
Kijk ook na de nadelen en de periode waarin de medicatie echt effectieve waarde heeft.
Na een bepaalde periode heeft de medicatie geen effect meer en moet je er andere medicatie bij gaan slikken in de meeste gevallen. Dit wordt door vooral psyq nooit verteld aan het begin.
Medicatie is een symptoombestrijder van korte duur en pakt niet de oorzaak aan.
Ik ben geen tegenstander van medicatie maar ik ben wel van mening dat je niet iets moet slikken als het eigenlijk weinig bijdraagt. Dus ben je een ramp voor jezelf en je omgeving door je ADD dan is het te overwegen.
Ik zelf slik alleen maar als ik zeer belangrijke afspraken heb of vervgaderingen. Door mijzelf dingen aan te leren wat ik qua tips van experts heb gehad heb ik al een groot gedeelte van mijn problemen onder controle.
En als je toch kiest voor medicatie dan zou ik als ADDer sterk overwegen om als medicatie dextro-amfetamine te vragen. Deze schijnen bij veel ADDers als beste uit de de bus te komen als medicatie.
Ritalin en Concerta zijn voor de meeste een ramp.
Als zorgverzekeraar heb ik Salland deze verzekeraar is heel reeel qua vergoeding. Concerta wordt tot een bepaald bedrag vergoed en van Dex heb ik nooit een rekening gezien.
Jup, heeeel herkenbaar. 's avonds zie ik iets en denk ik "daar ga ik morgen eens mee aan de slag" De volgende dag geen fuck zin meer dus dan komt er niks meer van terecht..quote:Op maandag 12 november 2012 13:43 schreef AverageJoe het volgende:
Kennen jullie het ook het fenomeen: motivatie swings. Dat je de avond voor de nieuwe dag nog ontzettend gemotiveerd ben en de volgende morgen bijna geen motivatie meer over hebt of niet vooruit te branden bent.
Weer heel herkenbaar. En als ik dan 's avonds in bed lig snap ik niet dat er weer niets van mijn plannen terecht is gekomen...quote:Op dinsdag 13 november 2012 04:37 schreef muiske41 het volgende:
[..]
Jup, heeeel herkenbaar. 's avonds zie ik iets en denk ik "daar ga ik morgen eens mee aan de slag" De volgende dag geen fuck zin meer dus dan komt er niks meer van terecht..
Kan me voorstellen dat je daar gek van wordt...quote:Op vrijdag 9 november 2012 15:54 schreef muiske41 het volgende:
[..]
Mijn behandelaar heeft zelf ook adhd, dus opzich heb ik er tot nu toe wel veel aan. Alleen dat plannen inderdaad, ik heb er gewoon niets mee. Probleem is dat dit wel tot wrijving zorgt tussen mij en mn partner. Zij is van het plannen en als ik dan dingen laat liggen krijgen we vaak ruzie.
De dingen waar ik nu vooral tegen aan loop is te laat komen op het werk (al redelijk wat gezeik mee gehad), schriftelijk werk laten liggen waardoor het een grote bulk wordt die ik moet afwerken. originele stukken op het werk kwijt raken (ook niet zo handig) en veel dingen kwijtraken, pasjes sleutels e.d. Ik zou daar zoooo graag vanaf willen komen. maar tot nu toe heeft niemand echt een duidelijke handleiding kunnen geven in hoe je dat kunt doenHet zal geheit te maken hebben met die enorme chaos in mijn hoofd.
Ik heb ook eens zitten denken aan haptonomie, schijn je veel meer bezig te zijn met je hoofd en met je gedachten en zorgen dat je rustig wordt.
Zoooo herkenbaarquote:Op dinsdag 13 november 2012 04:37 schreef muiske41 het volgende:
[..]
Jup, heeeel herkenbaar. 's avonds zie ik iets en denk ik "daar ga ik morgen eens mee aan de slag" De volgende dag geen fuck zin meer dus dan komt er niks meer van terecht..
ja, drm stel ik ook altijd maar 1 doel per dagquote:Op maandag 12 november 2012 13:43 schreef AverageJoe het volgende:
Kennen jullie het ook het fenomeen: motivatie swings. Dat je de avond voor de nieuwe dag nog ontzettend gemotiveerd ben en de volgende morgen bijna geen motivatie meer over hebt of niet vooruit te branden bent.
Herkenbaar!quote:Op vrijdag 16 november 2012 12:57 schreef ieniminimuis het volgende:
Dat komt mij zeer bekend voor. Meestal vertaald het in mijn leven als ik verveel me dood ook al heb ik duizend dingen te doen.
Ik had dagen waarop ik echt letterlijk niets deed voor mijn studie, maar ik werd gek van het niets doen. Nu moet ik van mezelf van 9 tot 5 aan de slag aan mijn scriptie, maar per twee uur ben ik zo'n 10-15 min productief. Daarna is mijn aandacht al weer verplaatst naar iets anders, soms studiegerelateerd, soms iets totaal anders. Voorbeeldje; gisteren redelijk op tijd opgestaan, dan scriptiebestand openen, tegelijkertijd mail, fb en fok checken. Dan een zin lezen in mijn scriptie (van waar was ik ook al weer gebleven?) dan op fb mopperen tegen vriendin. Ondertussen bedenken dat ik nog wasjes moet draaien. Laat ik dat dan maar eerst doen. Terug naar scriptie, muziekje aan. Owja die muziek mis ik nog op mijn pc, laat ik dat eens opzoeken. Owja morgen vrijdag laat ik artikelen uitprinten om in de trein te kunnen lezen. Ondertussen starend naar scriptie. Ergens rond 4 uur bedenken dat het brood op is. Zal ik nog op de fiets stappen om naar de super te gaan? Er zijn ook nog wel andere dingen te eten als ontbijt. Keuze maken duurt zo'n 10 min. Ondertussen ben ik de hele dag nog aan het malen over het feestje van afgelopen zaterdag, wat heb ik gezegd? Kon ik dat echt niet anders zeggen? En ook wat ga ik dit weekend doen? Een typische dag, waarop ik eigenlijk niet veel nuttigs heb gedaan, behalve 2-3 zinnen tikken voor mijn scriptie en een stukje lezen (maar ondertussen wel chatten met een vriendin waardoor ik geen idee heb wat ik heb gelezen).
Tijdens het schrijven van dit stukje al duizend keer afgeleid door wat er buiten gebeurd.
je mag mij wel PMen met je verhaal of bellen als dat opluchtquote:Op vrijdag 16 november 2012 14:12 schreef Chicolate het volgende:
Yups, herkenbaar. Al lukt het me niet om het hele stuk te lezen, teveel tekst in 1 blok dus ik sla steeds regels over.
Ik probeer me op dit moment te concentreren op mijn scriptie, maar ben ongelooflijk boos en gefrustreerd. Overweeg om een rondje rond het gebouw te gaan rennen, want mijn hoofd is nu écht niet in staat om een droge tekst te lezen, analyseren en samenvatten. Ik vind dat normaal al moeilijk, al helemaal als ik overloop door sterke emoties.
Mwa het vreemde is. Ik voel mezelf helemaal nooit 'afgeleid' zoals het altijd in die symptomen lijst omschreven / geïnterpreteerd wordt. Het is gewoon de continu aanwezige onmacht om ergens aan te beginnen en daarom ga ik dus maar wat anders doen. De hele dag door wordt ik er wel door mezelf aan herinnerd dat ik eigenlijk met iets anders bezig zou moeten zijn maar toch gebeurt er niks. Als ik dan toevallig iets op nu.nl lees over het heelal is het goed mogelijk dat ik de 2 uur daarna over de relativiteitstheorie en weet ik het wat zit te lezen. Om maar iets te noemen.quote:Op vrijdag 16 november 2012 12:57 schreef ieniminimuis het volgende:
Dat komt mij zeer bekend voor. Meestal vertaald het in mijn leven als ik verveel me dood ook al heb ik duizend dingen te doen.
Ik had dagen waarop ik echt letterlijk niets deed voor mijn studie, maar ik werd gek van het niets doen. Nu moet ik van mezelf van 9 tot 5 aan de slag aan mijn scriptie, maar per twee uur ben ik zo'n 10-15 min productief. Daarna is mijn aandacht al weer verplaatst naar iets anders, soms studiegerelateerd, soms iets totaal anders. Voorbeeldje; gisteren redelijk op tijd opgestaan, dan scriptiebestand openen, tegelijkertijd mail, fb en fok checken. Dan een zin lezen in mijn scriptie (van waar was ik ook al weer gebleven?) dan op fb mopperen tegen vriendin. Ondertussen bedenken dat ik nog wasjes moet draaien. Laat ik dat dan maar eerst doen. Terug naar scriptie, muziekje aan. Owja die muziek mis ik nog op mijn pc, laat ik dat eens opzoeken. Owja morgen vrijdag laat ik artikelen uitprinten om in de trein te kunnen lezen. Ondertussen starend naar scriptie. Ergens rond 4 uur bedenken dat het brood op is. Zal ik nog op de fiets stappen om naar de super te gaan? Er zijn ook nog wel andere dingen te eten als ontbijt. Keuze maken duurt zo'n 10 min. Ondertussen ben ik de hele dag nog aan het malen over het feestje van afgelopen zaterdag, wat heb ik gezegd? Kon ik dat echt niet anders zeggen? En ook wat ga ik dit weekend doen? Een typische dag, waarop ik eigenlijk niet veel nuttigs heb gedaan, behalve 2-3 zinnen tikken voor mijn scriptie en een stukje lezen (maar ondertussen wel chatten met een vriendin waardoor ik geen idee heb wat ik heb gelezen).
Tijdens het schrijven van dit stukje al duizend keer afgeleid door wat er buiten gebeurd.
Ik heb het beide. Alleen wat jij omschrijft is vermijdingsgedrag.quote:Op vrijdag 16 november 2012 17:11 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Mwa het vreemde is. Ik voel mezelf helemaal nooit 'afgeleid' zoals het altijd in die symptomen lijst omschreven / geïnterpreteerd wordt. Het is gewoon de continu aanwezige onmacht om ergens aan te beginnen en daarom ga ik dus maar wat anders doen. De hele dag door wordt ik er wel door mezelf aan herinnerd dat ik eigenlijk met iets anders bezig zou moeten zijn maar toch gebeurt er niks. Als ik dan toevallig iets op nu.nl lees over het heelal is het goed mogelijk dat ik de 2 uur daarna over de relativiteitstheorie en weet ik het wat zit te lezen. Om maar iets te noemen.
Het is de gedachte dat ik weet dat ik ergens anders mee bezig moet zijn waardoor ik me soms echt behoorlijk kut voel. Gewoon afgeleid zijn zie ik meer als de kamer binnenlopen, een berg vieze was zien liggen en plotseling de was gaan doen en ondertussen vergeten waar je nou eigenlijk mee bezig was.
Is dit ook herkenbaar of niet? Ik zie het bij mezelf dan ook meer als een probleem om me te motiveren dan dat ik afgeleid ben en daardoor niks uitvoer.
Edit: Als ik terugblik op mijn schooltijd zou 10-15 minuten productief zijn per twee uur echt een persoonlijk record zijn geweest. Hoe ging dat met huiswerk maken dan ipv nu je scriptie?
Lijkt me dat jij medicatie hebt voorgeschreven gekregen voor de portomonai van de psych.quote:Op vrijdag 16 november 2012 14:23 schreef Rezzy het volgende:
Bij mij is ADD vastgesteld. De psych biedt geen begeleiding maar schrijft alleen medicatie voor. Zijn argument: 'Wij zijn vooral goed in mensen die echt flink zijn vastgelopen.
Anyway,
Ik gebruik op advies psych nu om de 3 uur 2x 10mg methylfenidaat. Dit helpt op zich redelijk, maar niet spectaculair voor wat betreft de afgeleidheid etc. Nadeel is dat ik, nou ja, er niet aardiger op wordt zeg maar. Een nog korter lontje dan gewoonlijk, zeker tegen het einde van de 3 uur. En ook enorm vaak last van hoofdpijn (voordat ik medicatie had was dat niet zo). Herkenbaar? Tips?
quote:Op maandag 19 november 2012 11:55 schreef Probability het volgende:
Nou ik hoor officieel in dit topic hoor.. Geloof t alleen zelf nog niet zo, heb het net te horen gekregen
je moet jezelf nog steeds overhalen om aan de gang te gaan, maar het maakt het net dat beetje makkelijkerquote:Op maandag 19 november 2012 08:58 schreef Fes1-2 het volgende:
@ Selyn. Dat van die tijd erbij schrijven is misschien wel een goed idee! Thanks
Nog meer poing!!!quote:Op dinsdag 20 november 2012 09:34 schreef piepkuiken21 het volgende:
poing poing, ik ben een beetje nerveus, morgen intake bij Busypeople
Ik ben gelukkig niet lichamelijk druk, alleen in mijn hoofd.quote:Op dinsdag 20 november 2012 09:45 schreef piepkuiken21 het volgende:
haha dat valt wel meet die hit, soms ben ik nog drukker....
Youtube, drank (niet te veel) en meditatie.quote:Op dinsdag 20 november 2012 21:35 schreef piepkuiken21 het volgende:
ik begin nu ook heel nerveus te doen, heel irritant hoe kom ik in vredesnaam in slaap?
Ik ook niet maar een bavaria 0.0 is erg prettig.quote:Op dinsdag 20 november 2012 22:01 schreef piepkuiken21 het volgende:
nee alcohol doe ik niet dat gaat fout....
Als je het kunt vermijden dan is dat voor de meesten het beste. Zeker voor de toekomst.quote:
Ik ben nog moedig genoeg om het verschil te willen ervaren, als ik ook maar iets vind waar ik de kriebels van krijg dan kwak ik het eruit.quote:Op dinsdag 20 november 2012 22:55 schreef Tommelaer het volgende:
[..]
Als je het kunt vermijden dan is dat voor de meesten het beste. Zeker voor de toekomst.
Kom op, je bent geen autist... Vind ik als ik heel eerlijk ben een beetje kul.quote:Op donderdag 22 november 2012 18:13 schreef Probability het volgende:
Weet al hoe dat komt, morgen andere planning dan normaal + geen vrije rustige avondjes gehad.
Ik ben nu 29, sinds 21e uit huis, naast politieopleiding in Amsterdam geen ruk bereikt, werk nu bijna drie jaar in een stichting, heb gepoogd voltijd HBO op te pakken, later overgestapt naar deeltijd maar het biedt me geen uitdaging en dan stroopt alles op, kan me er ook niet toe zetten. Verlies dat betreft ook erg de interesse, merk dat ik mijn handen en hoofd wel vol heb met 28 uur onregelmatig werk (heb tussen 18 en 21e eigenlijk 60u per week gewerkt en dan had ik die zondag ook echt wel nodig) en een pseudo-sociaal leven, en dat ik gelukkig ben als ik dat gewoon hanteer.quote:Op donderdag 22 november 2012 18:22 schreef psymeuk het volgende:
Hè vet chill, mijn moeder meldde me net dat ik nog niets bereikt heb in mijn leven. Met de beste bedoelingen dat wel, maar 't sloopt nou juist die ontspannen flow waar ik deze week in zit... Pfff...
Daar even op doorgaand heb ik een vraag:
Welke nieuwe problemen ondervond je toen je op jezelf ging wonen?
ik ga zo op vakantie en dat is verandering = stressquote:Op donderdag 22 november 2012 23:40 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Kom op, je bent geen autist... Vind ik als ik heel eerlijk ben een beetje kul.
Tuurlijk, rust moet je hebben, maar IMO werkt dat iets anders dan even een vrij moment hebben.
(Ik kan dagen vrij hebben en niet tot rust komen, en dan tot rust komen met een vrij drukke dag)
Omdezelfde reden had ik veel moeite met een intaker die het opnam voor ADHD'ers die niet tijdig zich af zouden kunnen melden: fuck op, iedereen met een mobieltje kan een agenda aanmaken die zelf aangeeft dat ze een afspraak hebben, vanaf een nokia van 6 jaar oud tot de laatste telefoons...
Hoewel dat ook niet waterdicht is, vorige week voor jan lul bij psych gezeten omdat ik het dus verkeerd in de telefoon had gezet.
Vandaag met een client op mijn werk een folder doorgenomen, viel me op dat net zoals zovaak problemen met relaties zo prominent in beeld zijn, maar nergens wordt uitgelegd waarom dit zo zou zijn, kan iemand anders daar wat meer over vertellen?
[..]
Ik ben nu 29, sinds 21e uit huis, naast politieopleiding in Amsterdam geen ruk bereikt, werk nu bijna drie jaar in een stichting, heb gepoogd voltijd HBO op te pakken, later overgestapt naar deeltijd maar het biedt me geen uitdaging en dan stroopt alles op, kan me er ook niet toe zetten. Verlies dat betreft ook erg de interesse, merk dat ik mijn handen en hoofd wel vol heb met 28 uur onregelmatig werk (heb tussen 18 en 21e eigenlijk 60u per week gewerkt en dan had ik die zondag ook echt wel nodig) en een pseudo-sociaal leven, en dat ik gelukkig ben als ik dat gewoon hanteer.
Qua huishouden: ik merk dat ik bij vrienden en vriendin altijd wel opruim en dingen netjes achterlaat, zelf heb ik nog niet het zelfrespect of het automatisme om dingen op te ruimen en dingen grondig aan te pakken. Opruimen geschied dus in explosies van productiviteit maar ook dan merk ik dat ik van alles tegelijk oppak. Dus afwas, muziek, opruimen, afwas, was opbergen, afdrogen, stofzuigen, opruimen, was aanzetten.
Als ik langere tijd een vaste volgorde voor shit aanhoud, hetgeen me rond mijn 14e goed lukte, dan is er weinig aan de hand en kan ik mijn kamer/woning goed bijhouden, dus het is een kwestie van doen en volhouden, volhouden, volhouden en scherp houden. Het valt te doen, maar vereist gewoon energie. Nu ben ik me daar heel bewust op aan het richten.
Iets waar ik zelf veel om tob is het niet kunnen volgen van enige opleiding omdat ik me gewoon de vinkentering in verveel tot er een te groot gat ontstaat om nog in te kunnen ingrijpen. Dan groeit het me boven het hoofd en weet ik geen uitweg meer. Als ik deadlines kort houd dan valt het allemaal prima te doen, krijg ook goede kritieken van docenten en medeleerlingen. Maar dat houd ik niet lang vol.
Daarnaast heb ik wel te maken met faalangst/perfectionisme in die zin dat als ik ergens aan begin (het liefst schrijven, tekenen, klei) dat dat goed gaat tot ik tegen een moeite aan loop (beheersing van techniek, inspiratie, tegenslag doordat een medium niet meewerkt) dan heb ik de neiging op te geven en pas na laaaaange tijd weer op te pakken. Terwijl ik weet dat ik gewoon niet moet janken en door moet zetten en dit soort activiteiten de enige activiteiten zijn die me rust in mijn donder geven. Hier wil ik dus zeker ook aan werken, want ik heb vorig jaar gemerkt dat projectmatig creatief bezig zijn me rust en voldoening geeft. Helaas kwam ik daar met mijn toenmalige vriendin niet uit en durfde ik met haar dit soort angsten en problemen (zoals opleiding en eigen beleving van prive-tijd) niet te bespreken omdat ik dacht dat ze mijn problemen niet naast de hare kon hebben. Inmiddels heb ik geleerd dat je juist wel dat soort dingen moet delen, al durf ik mijn huidige vriendin niet te vertellen dat ik heel erg twijfel of ik wel door moet gaan met school.
Die twijfel bestaat vooral uit het feit dat ik dan een belofte breek met mijzelf (een studie volgen na het stoppen bij de politie) enerzijds, anderzijds dat ik dan meer ruimte voor rust krijg die ik nu wel nodig heb na een zeer tumulteuse periode van de afgelopen 3 jaar, waarvan vooral het laatste jaren met intervallen erg zwaar en lastig was.
wat is dat?quote:Op vrijdag 23 november 2012 01:02 schreef Skull-splitter het volgende:
Geen ASS comorbiditeit? Kan gewoon een karaktertrek zijn, maar de enige stress die ik bij vakantie ervaar is het werkelijke vertrek.
Edit:
Nu ben ik gewoon een lakse vent die bij een vergeten onderbroek en tandenborstel in land van bestemming gewoon nieuwe haalt natuurlijk
Haha zo ben ik ook. Vreemd genoeg heb ik altijd alles bij me =/ mega relaxt man vakantie. Ben er wel weer aan toequote:Op vrijdag 23 november 2012 01:02 schreef Skull-splitter het volgende:
Geen ASS comorbiditeit? Kan gewoon een karaktertrek zijn, maar de enige stress die ik bij vakantie ervaar is het werkelijke vertrek.
Edit:
Nu ben ik gewoon een lakse vent die bij een vergeten onderbroek en tandenborstel in land van bestemming gewoon nieuwe haalt natuurlijk
Lastig is dat altijd he.. zou wel tegen je willen zeggen: Hou vol! je kan het! je moet doorgaan, het is maar tijdelijk etc..quote:Op vrijdag 23 november 2012 10:06 schreef Skull-splitter het volgende:
SLB'er gemaild, vanmorgen begripvolle mail teruggehad, maar ik zie studie gewoon nu niet zitten, lijk het al druk genoeg met werk en mezelf te hebben.
Heel herkenbaar.. Ik wil ook graag een opleiding gaan doen en ander werk. heb net zoals jij de politieopleiding gedaan en werk daar nu ook. Op zich een heerlijk baantje, je hebt veel vrijheid alleen de dictatuur van leidinggevende ben ik behoorlijk zat. Hou niet zo van autoritaire persoontjes en die zitten er hier veel. Zit nu te kijken naar een pedagogische opleiding om ergens in de zorg aan de slag te kunnen.. Maarrr, 4 jaar lang studeren in deeltijd en een baan is toch wel erg lastig..quote:Op vrijdag 23 november 2012 21:03 schreef Skull-splitter het volgende:
Lees eerdere post voor de afweging. Ik weet dat ik het kan, maar op dit moment staat mijn hoofd er domweg niet naar.
Ik moest van m'n coach aan een papieren agenda en sindsdien ben ik eigenlijk altijd wel op tijd bij klanten en 'vergeet' ik geen afspraken meer. Het is alleen ook zo dat ik niet erg veel afspraken heb op het moment en ik heb mn school carriere al compleet verpest..quote:Op maandag 26 november 2012 03:09 schreef Essiejj het volgende:
Hoi![]()
Heb mijzelf wel is langeleden aangemeld hier, maar totaal vergeten![]()
Maar ik heb een vraag, binnenkort ga ik weer naar school (mijn laatste kans eigenlijk), ik heb geen diploma's omdat ik nooit de discipline kon opbrengen om elke dag naar school te gaan, nu schijnt dat bij ADD/ADHD te horen. Maar hoe doen jullie dat?
Herkenbaar.quote:Op woensdag 28 november 2012 10:53 schreef ieniminimuis het volgende:
Ik heb het gehad met mezelf. Ben voornamelijk boos op mezelf omdat ik mijn eigen problemen niet kan oplossen. En het feit dat ik geen reet uitvoer, terwijl ik wel heel graag wil.
Dus ben ik nu een mail aan het schrijven aan de studentenpsycholoog, die ik overigens de afgelopen 2 weken al duizend keer in mijn hoofd geschreven en verstuurd had. Met haar maar bekijken waar het aanligt en wat we eraan kunnen doen. Ben ook wel benieuwd naar haar insteek. Als ze maar niet aankomt zetten met depressie, want daar voel ik mij veel te vrolijk voor.
Haha precies wat je zegt is bij mij ook zo kut. In mn hoofd heb ik het allemaal al gedaan en om het vervolgens dan 'in het echt' te doen is echt verschrikkelijk (lastigquote:Op woensdag 28 november 2012 10:53 schreef ieniminimuis het volgende:
Ik heb het gehad met mezelf. Ben voornamelijk boos op mezelf omdat ik mijn eigen problemen niet kan oplossen. En het feit dat ik geen reet uitvoer, terwijl ik wel heel graag wil.
Dus ben ik nu een mail aan het schrijven aan de studentenpsycholoog, die ik overigens de afgelopen 2 weken al duizend keer in mijn hoofd geschreven en verstuurd had. Met haar maar bekijken waar het aanligt en wat we eraan kunnen doen. Ben ook wel benieuwd naar haar insteek. Als ze maar niet aankomt zetten met depressie, want daar voel ik mij veel te vrolijk voor.
Dat kan ik ook totaal nietquote:Op woensdag 28 november 2012 12:08 schreef ieniminimuis het volgende:
*mopper mopper mopper*
mail terug van studentenpsycholoog, ik sta op de wachtlijst en kan na de Kerstvakantie op gesprek komen...
Ze geeft als tip aan om met andere studiegenootjes te gaan werken op de universiteit en om kleine taken te doen ipv grote. Alsof ik dit zelf nog nooit bedacht had... Daarbij zijn al mijn jaargenoten en vrienden al uitgestudeerd om met iets anders bezig.
Ik word hier zo moedeloos van.
Huisarts is een optie, maar die heb ik 5 jaar lang niet gezien en zit tevens ook nog in mijn oude woonplaats. Grrrr...
edit: had trouwens ook mijn dyslexie verklaring gevonden. Aangezien ik had gelezen dat veel ADD'ers vaak een reken, schrijf of lees stoornis hebben. En wat toch wel opvalt is het verwerken van auditieve informatie, formuleren van zinnen, weglaten van letters en het onthouden/leren van woordjes.
Ik heb ook erg veel opleidingen achter de rug en geen enkele met een papiertje.. Maar in december moet ik nog een examen Nederlands doen en dan heb ik mijn MBO-3 diploma.. Ik heb dit in BBL gedaan.. Eens in de 4 weken naar school.. En het huiswerk? Dat deed ik vaak op het laatste moment.. Ik ben nu 26 en ik heb afgelopen jaren gewoon gemerkt dat je zonder diploma's moeilijk een baan kunt vinden, want ze willen een afgeronde mbo-opleiding en in welke richting dat maakt ze geen reet uit.. Sinds kort zit ik in de WW dus ik moet echt dat papiertje hebben.. En het stomme is dat ik hem al had kunnen hebben, maar omdat ik me een week vergist had in de datum doordat ik dit niet in mijn agenda had gezet.. Zo irritant je weet dat je veel dingen vergeet en nog zet je het niet in je agenda..quote:Op maandag 26 november 2012 03:09 schreef Essiejj het volgende:
Hoi![]()
Heb mijzelf wel is langeleden aangemeld hier, maar totaal vergeten![]()
Maar ik heb een vraag, binnenkort ga ik weer naar school (mijn laatste kans eigenlijk), ik heb geen diploma's omdat ik nooit de discipline kon opbrengen om elke dag naar school te gaan, nu schijnt dat bij ADD/ADHD te horen. Maar hoe doen jullie dat?
Is je diagnose ADD of ADHD?quote:Op zaterdag 1 december 2012 15:33 schreef Hel1tjuh het volgende:
Hebben jullie iets van cursussen gedaan om er beter mee om te gaan?
En hoe is jullie ervaring met de verschillende medicijnen?
Ik baal ervan dat ze dit 3 jaar geleden al niet hebben gezien, want dat had me heel veel problemen gescheeld.. Loop iedere keer tegen dezelfde dingen aan namelijk..
Eigenlijk zeg je dus dat niets werkt?quote:Op zaterdag 1 december 2012 23:44 schreef Tommelaer het volgende:
[..]
Is je diagnose ADD of ADHD?
Cursussen werken niet op lange termijn. Tenminste bij mij.
Medicatie werken bij mij tegendraads.
Momenteel neem ik Rilatine MR 40mg én ik ga wekelijks naar de psycholoog. Elke keer dat ik van de psycholoog kwam had ik het gevoel van: wat zit ik daar toch te doen, het is tijd- én geldverlies!!quote:Op zondag 2 december 2012 12:04 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Eigenlijk zeg je dus dat niets werkt?
Cursussen ben ik nu mee bezig, medicatie volgt eind december. Vind de begeleiding tot op heden wat tam, mag wat mij betreft wat agressiever.
Morgen naar reguliere psych, overmorgen adhdpraatgroep
quote:Op zondag 2 december 2012 12:49 schreef Zenuwpees het volgende:
[..]
Momenteel neem ik Rilatine MR 40mg én ik ga wekelijks naar de psycholoog. Elke keer dat ik van de psycholoog kwam had ik het gevoel van: wat zit ik daar toch te doen, het is tijd- én geldverlies!!
Maar als ik nu terugkijk (na pakweg 5 weken, elke week een afspraak): het helpt toch. Ik heb veel meer nuttige dingen gedaan dan moest ik alles op mijn eentje geprobeerd hebben. De psycholoog helpt mij met realistische planningen te maken (wat ik zelf niet kan). Dit wil nog niet zeggen dat ik mij er elke keer aan houdt, maar vooral het feit dat het elke week bekeken wordt en het dus eigenlijk mini-deadlines zijn, heeft mij al goed geholpen! Zo doe ik toch iets ipv niets. Wat mij ook goed geholpen heeft is dat ze mij er telkens op wijst: ja, dat is weer je adhd die de bovenhand neemt. En zo leer ik het zelf herkennen.
Wat de medicatie betreft, door wordt nog naar gezocht wat voor mij het beste werkt. De psychiater heeft mij laten beginnen met Rilatine MR 20mg, daarna 30 en nu 40. Ik heb nooit bijwerkingen gehad maar ook nooit het gevoel dat het helpt. Na een week volledig te zijn gestopt met medicatie merkte ik pas wat voor effect het had. Door geen pillen te nemen was ik plots weer superveel afgeleid tijdens het studeren, liep ik te dagdromen, had vreselijke stemmingswisselingen en noem maar op. De pillen helpen dus wel degelijk, het was mij alleen niet opgevallen.
Ik ben van mening dat de combinatie therapie-pillen (in mijn geval dan toch) het beste werkt. De pillen helpen om de tips van de psycholoog op te volgen. Een cursus volgen kan handig zijn, maar ik denk dat het effect snel verloren gaat omdat er achteraf geen opvolging meer is en je niet meer gecorrigeerd wordt.
Zover ik heb gehoord en gelezen is dexamfetamine inderdaad ongeveer 2x zo potent als methylfenidaat. Echt vergelijken kan ik het niet goed, want tussen mijn vroegere ritalin gebruik en dextroamfetamine nu zat zo'n 3 jaar van geen medicatie.quote:Op maandag 3 december 2012 09:58 schreef MonsieurCosmopolite het volgende:
Aaah gelukkig, al die bruten die hier een paar maanden geleden kwamen melden dat medicatie slecht en onzinnig is en we het maar gewoon met wilskracht moeten doen, zijn weer wegEn nee, zie dit aub niet als aanleiding om er weer over te beginnen, open dan maar een eigen topic
Anyway, even kort door de bocht: sinds maart diagnose ADD, in de zomer even dex geprobeerd omdat ik het idee had dat de chaos in m'n kop echt minder moest kunnen worden dan met ritalin. Waarschijnlijk niet genoeg geduld gehad met het proberen, dus snel weer terug gegaan naar methylfenidaat. Ik zat uiteindelijk op ~6x2 pillen van 10mg per dag (elke 3 uur 2 pillen, ook voor t slapen gaan) en dat werkte wel aardig.
Nu weet ik niet of het komt door de langere tijd deze medicijnen gebruiken, door de ingang van de herfst of door een combinatie van beiden en een nog achterliggende andere stribbeling met mijzelf, maar ik functioneer echt niet meer. Al sinds eind september heel wisselende periodes gehad. Dan een weekje niet kunnen slapen, dan langzaamaan weer opkrabbelen en m'n ding kunnen doen. Vorige week was ik zeker een week lang compleet apathisch, emotieloos, heel eng. Ik heb besloten dat ik maar moet aannemen dat het door de methylfenidaat komt en ben er toen mee gestopt en overgegaan op de dex die ik nog had liggen. Ik moet nog een moment vinden om m'n medicijnman te benaderen om er over te babbelen en dexi's voor te laten schrijven, maar tot die tijd vraag ik mij af of het jullie bekend voorkomt én of jullie weten wat een equivalente dosis zou zijn met dex. Ik weet dat ze zeggen dat 1x5 mg dex ongeveer gelijk staat aan 1x10 mg methylfenidaat, maar beide medicijnen werken volgens een ander mechanisme en aan nattevingerwerk heb ik niet veel, ik ben benieuwd naar ervaring!
Nu merkte ik zelf dus dat 1x5mg dex per 4 uur niet voldoende is, maar ik merkte ook dat ik mij nu veel meer mijzelf noem, het voelde echt als een bevrijding. Punt is natuurlijk wel dat ik nu veel minder medicijnen gebruik dan ik ingesteld op methylfenidaat deed, maar toch...
Net gekeken maar vind het broddelwerk, te kort door de bocht. Momenteel lopen er onderzoeken naar de effectiviteit.quote:Op maandag 3 december 2012 10:05 schreef ieniminimuis het volgende:
Toen ik gisteren aan het zappen was na mijn film stuitte ik nog op een laatste stukje van een programma over ADHD. Hier te zien: http://brandpunt.kro.nl/s(...)everingen/02-12-2012
Gaat voornamelijk over kinderen, het gebruik van medicatie en de toename in het aantal ADHD gevallen.
Mee eens.quote:Op maandag 3 december 2012 14:40 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Ik vind het vooral jammer dat men erg gespitst is op productiviteit (wat zienderogen toe kan nemen) en minder op de kwaliteit van leven.
Ben ik het helemaal mee eensquote:Op maandag 3 december 2012 14:46 schreef Selyn het volgende:
[..]
Mee eens.
Vind het persoonlijk ook jammer dat er zo gefocust wordt op alleen maar medicatie en niet een combinatie van therapie en/of coaching en medicatie samen.
Daarnaast hoor ik ook nooit iets over alleen maar therapie en/of coaching.
Ikzelf vind eigenlijk dat er eerst met therapie en coaching begonnen moet worden en medicatie als laatste redmiddel voorgeschreven zou moeten worden in plaats van meteen de pillen erin te douwen.
Nee.. Vanaf mijn 12e weet ik het wel ongeveer.. Maar daarvoor? Kijk mijn vader heeft wel een test ingevuld over mijn kindertijd en die was ook wel overduidelijk.. Maar het contact met hem is er nu niet en ik weet ook niet in hoeverre hij echt antwoord kan geven op die vragen dan.. Omdat hij toen gewoon erg vaak afwezig of bezopen was..quote:Op maandag 3 december 2012 16:01 schreef Skull-splitter het volgende:
En zelf kun je niet genoeg terughalen uit je jeugd om je eigen heteroanamnese te kunnen doen?
Ik kan mijn beleving van veel situaties terughalen tot mijn 2e...quote:Op maandag 3 december 2012 16:10 schreef Hel1tjuh het volgende:
[..]
Nee.. Vanaf mijn 12e weet ik het wel ongeveer.. Maar daarvoor? Kijk mijn vader heeft wel een test ingevuld over mijn kindertijd en die was ook wel overduidelijk.. Maar het contact met hem is er nu niet en ik weet ook niet in hoeverre hij echt antwoord kan geven op die vragen dan.. Omdat hij toen gewoon erg vaak afwezig of bezopen was..
Als ik kijk vanaf mijn 12e ja dan is het er ook al wel duidelijk, maar dat zie ik ook pas sinds een paar dagen, omdat ik me er meer in heb verdiept.. Klein voorbeeldje: ik wieg mezelf in slaap en dat doe ik echt al van jongs af aan..
En zo vroeg ik gisteren mijn vriend bijvoorbeeld; was ik ook al zo toen ik 18 was.. Ja zei hij..
Ik heb veel verdrongen.. Omdat er enkele traumatische dingen in mijn jeugd zijn gebeurd..quote:Op maandag 3 december 2012 16:49 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Ik kan mijn beleving van veel situaties terughalen tot mijn 2e...
Wat betreft medicatieeffect/beleving: ik drink slechts en vaak tot ik in een lichte roes kom en dan vind ik het wel best, kan wel aardig wat verstouwen en hetzelfde niveau blijven. Veel koffiedrinken overprikkelt ook aardig maar wordt daar vaak wel productiever/creatiever op.
Ik kan niks met verdringen, onthoud veel en weeg alles af. Depressies duren hier vaak omdat de druppel me vaak maanden lang bezighoudt zonder dat ik er grip op krijg.quote:Op maandag 3 december 2012 17:08 schreef Hel1tjuh het volgende:
[..]
Ik heb veel verdrongen.. Omdat er enkele traumatische dingen in mijn jeugd zijn gebeurd..
Wat bedoel je met overprikkelen?
Hoe bedoel je; je kan niks met verdringen? Je hebt het over jezelf dan neem ik aan?quote:Op maandag 3 december 2012 18:50 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Ik kan niks met verdringen, onthoud veel en weeg alles af. Depressies duren hier vaak omdat de druppel me vaak maanden lang bezighoudt zonder dat ik er grip op krijg.
Qua overprikkeling: ik bedoel dat mijn hersenen dan zoveel sneller een reeks gedachten afwerken, al word ik daar lichamelijl wel erg onrustig van...
Ik onthou veel details, kan hele situaties terughalen, niet altijd even betrouwbaar maar wel de impressie die het mij gegeven heeft. Uitspraken kan ik vaak opslaan en maanden later glashard iemand op pakken als iemand dat ontkent.quote:Op dinsdag 4 december 2012 17:26 schreef Hel1tjuh het volgende:
[..]
Hoe bedoel je; je kan niks met verdringen? Je hebt het over jezelf dan neem ik aan?
Is dat niet gewoon je persoonlijkheidquote:Op dinsdag 4 december 2012 23:01 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Is het voor mede-ADD'ers hier een herkenbaar iets dat het soms zo verschrikkelijk moeilijk is te onderscheiden wat een grapje is en wat serieus is bedoeld? Ik word er soms echt stapelgek van en vat mensen vaak zo ontzettend verkeerd op
Dat weet ik dus niet, vandaar dag ik het vraagquote:Op woensdag 5 december 2012 15:43 schreef Probability het volgende:
[..]
Is dat niet gewoon je persoonlijkheid
Weet niet ik ben daar altijd heel erg goed in, zie ook snel wanneer mensen liegenquote:Op woensdag 5 december 2012 16:50 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Dat weet ik dus niet, vandaar dag ik het vraag
Ja, dát kan ik dan wél weer goedquote:Op donderdag 6 december 2012 08:33 schreef Probability het volgende:
[..]
Weet niet ik ben daar altijd heel erg goed in, zie ook snel wanneer mensen liegen
Beter, maar duurt nog wel ff..quote:Op donderdag 6 december 2012 13:07 schreef Skull-splitter het volgende:
Krijg net mail dat mijn medicatie onderweg is, eerste afspraak waarna ik kan innemen staat op 21 december
Nee, maar dat wordt wel vaak genoemd bij mensen met NLD of met een variant in de ASS reeks.quote:Op dinsdag 4 december 2012 23:01 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Is het voor mede-ADD'ers hier een herkenbaar iets dat het soms zo verschrikkelijk moeilijk is te onderscheiden wat een grapje is en wat serieus is bedoeld? Ik word er soms echt stapelgek van en vat mensen vaak zo ontzettend verkeerd op
WOW. wordt je niet helemaal gek van de hoeveelheid?quote:Op dinsdag 4 december 2012 17:34 schreef Hel1tjuh het volgende:
2e dag met medicijnen en ik moet zeggen ik voel me heerlijk
De medicijnen die ik slik zijn trouwens:
Welbutrin 150 mg
Sertraline 50 mg
Ritalin 3 x 5 mg en na een week 3 x 10 mg
Ja ben een behoorlijke junk.. Zit wel een stukje geschiedenis achter hoorquote:Op donderdag 6 december 2012 14:47 schreef Tommelaer het volgende:
[..]
WOW. wordt je niet helemaal gek van de hoeveelheid?
Je bent dus een goede klant van je psych.
Vaak moet je enkele vragenlijsten invullen, soms moet je ook nog een IQtest doen en een gesprek met één van je ouders en/of basisschoolrapporten overleggen..quote:Op donderdag 6 december 2012 16:00 schreef wild-r0se het volgende:
Vandaag was ik bij mn psycholoog, voor aantal dingen uit het verleden etc en toen begon ze dat er 'misschien wel meer aan de hand kon zijn' Ze opperde ADD en ik herken mijzelf hier ook wel in. Nou is het zo dat mijn psycholoog dit niet mag testen en het in haar praktijk (er werken nog een stuk of 10) ook niet kan, maar ze wil me evt. wel doorverwijzen. Ook is ze niet iemand die snel mensen een etiketje wil geven of doorstuurt voor dit soort onderzoeken, das wel fijne gedachte. Sowieso sta ik wel open voor dit soort onderzoeken. Baad het niet dan schaad het niet. Ook als de uitkomst is dat ik het niet heb, dan is dat ook weer bekend![]()
Nou is mijn vraag met name, wat zijn jullie ervaringen hiermee? Wat houd zo'n onderzoek in?
quote:Op donderdag 6 december 2012 17:40 schreef Hel1tjuh het volgende:
[..]
Vaak moet je enkele vragenlijsten invullen, soms moet je ook nog een IQtest doen en een gesprek met één van je ouders en/of basisschoolrapporten overleggen..
Maar het verschilt ook weer per instelling hoe ze dit onderzoeken..
Iedereen kan zich overigens vaak wel herkennen in enkele symptomen..
Ritalin retard. En dan mag ik nog twee weken tegen het doosje aankijken...quote:Op donderdag 6 december 2012 14:21 schreef Hel1tjuh het volgende:
[..]
Beter, maar duurt nog wel ff..
Wat ga je slikken?
Waarom mag je pas dan beginnen?quote:Op donderdag 6 december 2012 20:03 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Ritalin retard. En dan mag ik nog twee weken tegen het doosje aankijken...
Onderzoek valt wel mee, ik ben er ook aan begonnen omdat ik een 100% score had, zij het met nuances.quote:Op donderdag 6 december 2012 18:13 schreef wild-r0se het volgende:
[..]klinkt niet eens als een heel erg/zwaar/vervelend onderzoek
maar.. ik herken me in praktisch alles. Mn psych zei dat ze twijfelt en wil het graag onderzocht hebben, ook om het evt. anders uit te kunnen sluiten.
Jep!quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:37 schreef HerrFritz het volgende:
Ben al sinds mijn zestiende bekend met het feit dat ik add heb, door diagnose van de kinderpsycholoog. Ik heb vandaag 17 maanden een relatie met een lieve vriendin. En gister hadden we weer flink ruzie, naja meer zij was flink boos, om iets wat ik had gedaan, naja niet had gedaan.
Om een of andere manier durf ik niet terug boos op haar te worden. Bang dat ik haar kwets. Overigens probeer ik sowieso nooit echt ergens een probleem van te maken (zijn al genoeg problemen oo de wereld), mensen die dat herkennen??
Hoe ga jij daar mee om??? Zo als ik het nu doe weet mijn vriendin gewoon niet waar ik mee zit aangaande haar gedrag, maar ik durf vaak mijn frustraties over haar niet te uiten omdat ik haar niet wil kwetsen, ze is een eigenwijze perfectionistische schorpioen..quote:
Er zijn verschillende manieren om iets te bespreken. Je kunt je frustraties naar d'r hoofd slingeren in een verhitte discussie of een keertje er samen voor gaan zitten en haar uitleggen dat sommige dingen je een beetje irriteren en samen zoeken naar een oplossing.quote:Op vrijdag 7 december 2012 11:09 schreef HerrFritz het volgende:
Jaha wél bespreken, is helaas makkelijker gezegd dan gedaan. Die feedback regels daar kan ik wel wat mee ja thnx!!! Ik ben eigenlijk vanuit me ouders huis gelijk gaan samen wonen, iets wat mij wel een hooo heeft geleerd, maar denk dat het makkelijker zou zijn geweest als ik eerst op mezelf had geweest, nu heb ik in een jaar tijd veel geleerd over hoe dingen te doen in een huishouden en alle verantwoordelijkheden die daarbij horen, terwijl ik met mijn ADD en zo eigenlijk geen stap verder ben gekomen... Tis gelukkig ook niet lastig als je bij alles vaak denkt jet komt wel
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hoe je het brengt ligt natuurlijk ook een beetje aan wat voor dingen je tegenaan loopt die je vervelend vindt of je storen.
Af en toe je gevoelens uiten blijft prettig en lucht op.
Heb al bijna 7 jaar een relatie met een binnenvetter terwijl ik ook niet heel erg open ben over dat soort dingen (wel meer dan hij), En niet alleen voel ik me zelf beter na zo'n "gesprekje", maar je relatie zelf voelt ook beter aan.You're dead to me!
I'm eating all your sandwiches,
Dead people don't need them...
Hier ook, tegen heug en meug wel proberen maar merken dat het je niet genoeg boeit om vol te houden waardoor alles bleeft steken. Daarnaast 28 uur werken. Het is gewoon net iets teveel van het goede.quote:Op vrijdag 7 december 2012 16:56 schreef Ramboetan het volgende:
Bah, ik ben dit schooljaar begonnen aan mijn 2e HBO studie nadat de eerste noodgedwongen moest stoppen voor februari. Waarschijnlijk wordt het dit keer hetzelfde liedje. Niets voor mij dat studeren, helaas.
Herken vooral het niet willen kwetsen. De lieve vrede proberen te bewaren.quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:37 schreef HerrFritz het volgende:
Ben al sinds mijn zestiende bekend met het feit dat ik add heb, door diagnose van de kinderpsycholoog. Ik heb vandaag 17 maanden een relatie met een lieve vriendin. En gister hadden we weer flink ruzie, naja meer zij was flink boos, om iets wat ik had gedaan, naja niet had gedaan.
Om een of andere manier durf ik niet terug boos op haar te worden. Bang dat ik haar kwets. Overigens probeer ik sowieso nooit echt ergens een probleem van te maken (zijn al genoeg problemen oo de wereld), mensen die dat herkennen??
Haha mooi ik herken dat wel dingen snel weer beu zijn. En dat afschrijven in een blog ofzo dat werkt ook altijd wel fijn, vind het zelf altijd wel leuk om dat te doen en lezen dus als je wil mag je wel de link pmen if gewoon hier plaatsenquote:Op vrijdag 7 december 2012 20:03 schreef Hel1tjuh het volgende:
Wat ook helpt is om het bij jezelf te houden en niet te beginnen met jij, maar met ik.
Dit onderwerp is bij ons in het begin ook meerdere malen naar voren gekomen, maar we zijn nu 8,5 jaar samen en dan leer je het wel
Ik heb ook moeite met gezichtsuitdrukkingen en weet soms ook niet of iets nou een grapje is of niet..
Vandaag trouwens voor het eerst weer eens moe geweest en heb vannacht erg goed geslapen! Misschien komt dit ook wel doordat ik nu 's avonds ook nog ritalin inneem..
En ik ben bezig om een weblog op te zetten over adhd en hoe ik hier mee omga..
(Vriend: pak nou een algemene domeinnaam en niet eentje met het woord adhd erin, want voor hetzelfde geld ben je het over 2 maanden weer beu)
Studie werk en van alles bij elkaarquote:Op maandag 10 december 2012 12:50 schreef Selyn het volgende:
Niet alles op post its schrijven, maar gewoon een notitieboekje gebruiken om jezelf en alles om je heen te organiseren. Losse post its maken de boel alleen maar rommeliger en onoverzichtelijker.
Ik maak een lijstje waarbij ik voor elke "taak" een hokje zet die ik in kan kleuren als ik klaar ben met die specifieke taak.
Als dingen te groot lijken (of eigenlijk voelen) kun je ze opdelen in kleinere deeltaken en evt. de tijd erbij zetten die je denkt dat het je gaat kosten. Op die manier neemt het rationele -het kost eigenlijk niet zoveel tijd- het over van het gevoelsmatige -het is me te veel-.
Ik weet niet of het bij jou gaat om huiswerk ofzo? Want dan kan het opdelen wel werken, inclusief het gebruik maken van een wekkertje zoals je al zei.
Succes in ieder geval!
Is dat iets typisch? Ik heb m'n iphone laatst in de bouwmarkt laten liggenquote:Op maandag 10 december 2012 22:34 schreef Hel1tjuh het volgende:
Pff weer een paar momentjes gehad hoor! Vorige week onderweg naar Amsterdam, kom ik er 40 km op weg achter dat ik mn laptop vergeten ben, konden we weer terug..
En vandaag mn telefoon, iphone 4 (net nieuw) in een pashokje laten liggen, gelukkig lag hij er nog.. Maar oei oei..
Verder gaat het eigelijk wel lekker.. Kan weer normaal slapen en ben nog steeds niet moe overdag!
Ja, niks doen doet mij ook geen goed, en doorgaans kom ik inderdaad meer tot rust als ik juist ergens mee bezig ben.. alleen ben ik wel zo ontzettend perfectionistisch/tikkie obsessief in al mijn projectjes dat ze haast wel een soort van hyperfocus vereisen, en nu ik sinds kort veel meer ben gaan werken merk ik dat ik dat dus vaak 's avonds en in het weekend nog moeilijk op kan brengen.quote:Op donderdag 13 december 2012 21:37 schreef Skull-splitter het volgende:
Juist omdat het je eigen ding is en het energienopzuigt en je tijdsperceptie volledig aantast lijkt me dat het meest ontspannen.
Ik gaf bij een psycholoog aan dat ik niet tot rust kwam, behalve als ik dingen maak, dus creatief bezig ben. Tekenen, boetseren, dooie gemak een krant lezen, dat soort dingen.
Wel had ik vorige maand voor het eerst in 15 (!) jaar rust in mijn knar zonder ergens aan te denken, zonder iets te moeten, volledig in het element. Teken dat ik het mezelf dus veel te druk maak terwijl ik niets doe.
De ontkenningsfase.. Heb ik ook lang gehad bij mijn depressie, kon het woord niet eens uitspreken.. Maar je kunt het beter gewoon accepteren en er iets positiefs uithalen door te kijken naar je gedrag van al die jaren.. Want nu weet je waar sommige dingen vandaan komen en kun je eraan werken..quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:08 schreef Probability het volgende:
Kun je eigenlijk voor een second opinion gaan? Onlangs de diagnose gehad maar ben het er niet zo mee eens of eigenlijk is het meer dat ik 't liever niet wil. Dus misschien is het wel niet zo.
Blowen of anders oxa/tema/alpra/lora of codeïne :p ?quote:Op donderdag 13 december 2012 21:04 schreef Maartel het volgende:
Ik meen me vaag te herinneren dat ik dit misschien al eens eerder heb gevraagd, maar hoe komen jullie tot 'rust'?
Als ik het over dingen heb waar ik doorgaans plezier in heb/van ontspan, zit dit vooral in ontwerpen/editen/maken van lijstjes/schrijven/muziek mixen e.d. creatieve dingen, maar daar stort ik me altijd met zo'n 200% in dat het me mentaal toch ook nogal leeg kan zuigen.
Ik weet echter, zeker sinds ik niet meer drink, niet hoe ik op een moment dat mijn kop echt om rust schreeuwt, die rust kan pakken. Want als ik bijvoorbeeld 5 minuten tv kijk zonder ondertussen nog 3 andere dingen te doen, word ik al snel gek van de verveling en innerlijke onrust, zelfs wanneer ik me verder fysiek en geestelijk al bekaf voel
(overigens maakt mijn mix van autisme/adhd het vermoedelijk nog iets lastiger om de behoefte aan rust/sensatie in balans te krijgen)
Yup. Al kende ik de term niet eens. Maar wanneer ik me 'gemotiveerd' voel dan vertrouw ik mezelf al niet. Ik heb hooguit het idee: "zal ik morgen...?" Maar de 'euforie' en de 'fata morgana' van het einddoel (al is dat alleen maar een kastje van Ikea die al weken geleden in elkaar moest worden gezet) zakt al snel weer weg. Eventuele "mogelijke plannen" voor morgen maar de volgende dag complete lethargie, bankhangen, jezelf in de weg lopen, en totaal niet weten wat ik wil maar alles behalve juist dát wat je de vorige dag van plan was. Je laten leiden door 10 ingevingen per uur en niet kunnen kiezen. Of is het: Niet willen kiezen. Ja en je vergeet ze ook net zo makkelijk. DE simpelste dingen voelen als een triatlon. Niet vooruit te branden.quote:Op maandag 12 november 2012 13:43 schreef AverageJoe het volgende:
Het is na de diagnose inderdaad een ontdekkingsreis wat het beste bij je past en werkt. Ik heb enkel ADD, de hyperactiviteit ken ik niet. Maar methylfenidaat had geen werking bij me. Werd er niet onrustiger van (mensen zonder AD(H)D ervaren dat), maar de storm gedachten werd er ook niet minder van. Keynote: in de tijd dat ik de diagnose te horen kreeg kampte ik ook met een paniekstoornis met agorafobie, in die tijd was wat er speelde, voor mij nogal een raadsel. Ik had paniekaanvallen, maar wist niet waardoor en waarom en hoe dat precies werkte in mijn hoofd.quote:Op maandag 17 december 2012 10:51 schreef Monomeism het volgende:
[..]
Yup. Al kende ik de term niet eens. Maar wanneer ik me 'gemotiveerd' voel dan vertrouw ik mezelf al niet. Ik heb hooguit het idee: "zal ik morgen...?" Maar de 'euforie' en de 'fata morgana' van het einddoel (al is dat alleen maar een kastje van Ikea die al weken geleden in elkaar moest worden gezet) zakt al snel weer weg. Eventuele "mogelijke plannen" voor morgen maar de volgende dag complete lethargie, bankhangen, jezelf in de weg lopen, en totaal niet weten wat ik wil maar alles behalve juist dát wat je de vorige dag van plan was. Je laten leiden door 10 ingevingen per uur en niet kunnen kiezen. Of is het: Niet willen kiezen. Ja en je vergeet ze ook net zo makkelijk. DE simpelste dingen voelen als een triatlon. Niet vooruit te branden.
Algemeen ..
Bij mij is een half jaar geleden adhd/add vastgesteld. Ik kwam bij de huisarts op een ochtend omdat ik een jaar geleden op mijn werk ook niet meer kon verbergen dat ik depressief was en besloot eens een keer naar de huisarts te gaan om iets rustgevends. Na mijn scheiding enkele jaren geleden heb ik me eigenlijk subtiel beetje bij beetje steeds meer verstopt voor de wereld en vrienden. Ja en dan ga je het één en ander vertellen en dan zegt zo'n huisarts dat hij wel zo z'n vermoedens heeft. Hup naar PsyQ. Depressie ambulant. Test gedaan, intake, schoolrapporten van vroeger meegenomen, vragenlijsten... Vier maanden verder. adhd. Soort van opluchting, herkenning maar ook een probleem erbij omdat ik nu het idee heb dat het alleen maar chaotischer lijkt te zijn geworden juist omdát ik het weet. En "was dat geen modeziekte"!?
Ik gebruik nu pas sinds september (na vriendelijk doch dringend advies het toch maar eens te proberen) voor het eerst methylfenidaat retard 25 mg (6 uur werkend)
In het begin de eerste weken merkte ik er zelf niet zo veel van behalve dat ik nog steeds geen fuck uitvoerde qua "get a life!" maar ik nu wél die spanning, de malende gedachten en die onbestemde paniek voor een deel kwijt was. Toen een vriendin aan mij vroeg: "En? merk je er al wat van?" en ik zei dat ik me "nu minder druk maakte over dingen" en zij antwoorde: "Oh goed man!" en ik eraan toevoegde: "de rekeningen enzo"......
Ik werd er pas na een paar weken wat rustiger van in die zin dat ik het nu echt zelf ervoer. Die vriendin was het al eerder opgevallen dat ik rustiger was met spreken. Maar toen ik daarna een paar dagen wat slordiger was geweest met de tijden omdat ik nachtdiensten draai dan begon ik meteen weer aan te modderen. De onrust en de spanning waren in één klap terug. Als een op volle toeren draaiende dieseltrein op houten blokken met de uitlaat naar binnen. Zoveel energie die er dan niet uit lijkt te kunnen en die in je lichaam een soort vuile verbranding geeft. Vreemde ervaring.
Ik denk dat ik mijn draai nog even moet vinden.
Bij PsyQ werd ik direct doorverwezen naar deze site, even kiezen welke medicatie en je ziet een overzicht van de verzekeringen & de kosten/vergoedingen voor die medicatiequote:Op maandag 17 december 2012 13:05 schreef BasNijmegen het volgende:
Aangezien het weer richting het eind van het jaar gaat, ben ik van plan om van zorgverzekeraar te veranderen.
- Wat is jullie ervaring rondom de zorgverzekeraars en de vergoeding van Concerta?
- Onder welke naam valt Concerta betreft aanvullende verzekeringen? (alternatieve geneeswijzen?)
Eerder in dit topic zat jij toch ook al met verandering en stress? Niet lullig bedoelt maar misschien heb je een lichte vorm van autisme?quote:Op dinsdag 18 december 2012 12:31 schreef Probability het volgende:
Hebben jullie ook dat als je lange werkdagen maakt (10 uur achter elkaar pogingen tot concentreren) je s avonds en soms ook de volgende dag dan heel gevoelig wordt voor geluid, mensen die praten, eetgeluiden, enz tot woedeuitbarstingen aan toe? Ik merk echt dat ik per dag wel tijd alleen/rustig door moet brengen.
Dat weet ik niet?quote:Op dinsdag 18 december 2012 12:36 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Eerder in dit topic zat jij toch ook al met verandering en stress? Niet lullig bedoelt maar misschien heb je een lichte vorm van autisme?
Ik herken me er niet in iig maar weet wel dat dat soort symptomen daar onder vallen.
Teveel hooi op je vork, waarschijnlijk langere tijd.quote:Op dinsdag 18 december 2012 12:31 schreef Probability het volgende:
Hebben jullie ook dat als je lange werkdagen maakt (10 uur achter elkaar pogingen tot concentreren) je s avonds en soms ook de volgende dag dan heel gevoelig wordt voor geluid, mensen die praten, eetgeluiden, enz tot woedeuitbarstingen aan toe? Ik merk echt dat ik per dag wel tijd alleen/rustig door moet brengen.
Yes ik werk 60 uur per week (waarvan 50 uur concentreren en wetenschappelijke stukken opleveren in een drukke omgeving) daarnaast nog studeren & vakken bijwerken.quote:Op dinsdag 18 december 2012 12:53 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Teveel hooi op je vork, waarschijnlijk langere tijd.
Ik merk wel als ik eigenlijk teveel heb gedaan dat ik dan eerst een dag of zelfs 2 even niets moet doen....
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ziet er denk ik wel een beetje sneu uit, maar het voordeel ervan is dat m'n vriend het niet hoeft te ontgelden waardoor ik me daarna niet schuldig hoef te voelen en als hij er op dat moment bij staat moeten we daarna ook altijd even erom lachen
You're dead to me!
I'm eating all your sandwiches,
Dead people don't need them...
Vertel....quote:Op vrijdag 21 december 2012 11:43 schreef Skull-splitter het volgende:
Net medicatiebijeenkomst gehad, maar wat vond ik dat een belediging voor mijn intellect...
Bizar, ik heb na mn intake (3uur ongv) nog 1 gesprek gehad voor de uitslag (45min) en daarna een kort gesprek met de arts die even uitlegde wat het was en hoe het werkte (extreem globaal) en een bloeddruk meting deed. Duurde nog niet eens 30min en ik stond buiten met recept.quote:Op zaterdag 22 december 2012 10:32 schreef Skull-splitter het volgende:
Najah, je moést naar die bijeenkomst voor je uberhaupt mocht beginnen, maar de derde keer uitleg krijgen hoe iets wert en wat de randvoorwaarden zijn... Bit too much. Ik heb mijn medicatie al binnen dus recept is ook niet het probleem...
Ik vind het gewoon schandalig dat het je drie keer wordt uitgelegd, je nog een consult krijgt bij een nieuwe arts ondanks dat je al bent toegewezen aan een arts. En ik mag er een ruim uur voor reizen, ik vind het gewoon zonde van de tijd.
Net mijn eerste pil binnen, merk nagenoeg geen verschil behalve dat ik graag nog even geslapen had, het is iets rustiger in mijn hoofd wel maar we zijn er ook nog niet.
Die depressie heb ik al een aantal jaar (manisch), alleen het afgelopen half jaar heb ik een heel diep dal gehad waarvan gister toch echt het breekpunt kwam. Ik praat al een paar jaar wekelijks (of eens in de 2 weken) met een psycholoog, maar binnenkort ga ik ook weer naar een psychiater, ook ivm mogelijke medicatie. Ritalin is natuurlijk niet heel zwaar spul (overigens, dat vind ik aangezien ik er geen enorme gevolgen van heb gekregen) maar AD volgensmij wel. Ik zie het allemaal niet meer zitten om eerlijk te zijn maar als AD me daarbij zou kunnen helpen... maar de combinatie is dus mogelijk? Stoppen met ritalin/concerta is een optie maar dit doe ik liever niet omdat ik me dan helemaal niet meer kan focussen op m'n schoolwerk.quote:Op maandag 24 december 2012 19:53 schreef Skull-splitter het volgende:
Welkom! 16 jaar is een rottige tijd om een depressie in te ontwikkelen, maar wel fijn dat je er behandeling voor zoekt/hebt gevonden.
Stelregel is dat men eerst een depressie wil behandelen, al dan niet met antidepressiva, omdat anders je emotie/beleving de werking van ritalin nagenoeg teniet kan doen of op zijn minst sterk beïnvloeden.
Geen man overboord, al zou je liever gisteren dan vandaag geholpen zijn of iig minder last van je problematiek hebben.
Er hier over praten kan helpen, het helpt om te zien dat je allemaal wel écht anders bent, maar toch ontzettend veel dezelfde problemen kunt hebben. Niemand is perfect en mensen hebben nogal de neiging om iemands highlight-reel te vergelijken met onze eigen behind the scenes als het ware, als je hoofd nooit stopt met denken werkt dat soms dubbel zo heftig.
Ik heb daar juist helemaal geen last van, hoewel ik wel ADHD heb. Het is wel zo, en dat zul je misschien wel herkennen, dat wanneer ik een gesprek heb met iemand ik toch veel moeite moet doen om alles mee te krijgen. Zeker in een drukkere omgeving, waar ik andere gesprekken niet buiten kan sluiten.quote:Op donderdag 27 december 2012 09:02 schreef IAMCOMINGHOME het volgende:
Hallo ik heb ook ADD. Waar ik eigenlijk niks over kan vinden maar wat ik mij wel af vroeg is of je sociaal beperkter bent met ADD. Het is niet zo dat ik geen vrienden heb maar ik merk wel dat het sociale gedeelte mij moeilijk af gaat en ik daar beperkter in ben. Is dit iets wat jullie ook herkennen?
Ik herken dit wel een beetje ja. Mijn psycholoog vertelde mij ook dat er zeker een aantal licht autistische trekjes aanwezig zijn bij ADDers..quote:Op donderdag 27 december 2012 09:02 schreef IAMCOMINGHOME het volgende:
Hallo ik heb ook ADD. Waar ik eigenlijk niks over kan vinden maar wat ik mij wel af vroeg is of je sociaal beperkter bent met ADD. Het is niet zo dat ik geen vrienden heb maar ik merk wel dat het sociale gedeelte mij moeilijk af gaat en ik daar beperkter in ben. Is dit iets wat jullie ook herkennen?
Niet als je je rijbewijs al hebt heb ik begrepen op diverse websites. Als je je rijbewijs moet halen heeft het grotere consequenties (zeker als je dan medicatie gebruikt).quote:Op donderdag 27 december 2012 15:20 schreef Probability het volgende:
Heeft de diagnose eigenlijk invloed op het hebben van den rijbewijs?
Hoeft toch niet zo lang te duren? 1 belletje of fax vanaf GGZ zou dan toch voldoende moeten zijn?quote:Op donderdag 27 december 2012 16:43 schreef Robophatt het volgende:
Fuuck my life. Blijkbaar vervalt je recept na drie maanden, wat betekent dat ik morgen weer via de huisarts in contact moet komen met het rc ggz om een nieuw recept te krijgen. Als dat weer 4 weken duurt word ik echt gestoord, ik begin over anderhalve week met stage. En aangezien ik docent word en ik dus voor grote klassen is dat echt big fun zonder medicijnen... Merk ik nu al met presentaties geven.
Dat dacht ik ook, maar blijkbaar moet ik me dus echt opnieuw in behandeling laten plaatsen. Vorige keer duurde het alleen al 6 weken om daar uberhaubt binnen te komen. Zou denken dat ze daar een dossier van me hebben? Hoop dat het snel gefixt kan worden, het enige wat ik nodig heb is een kort gesprek met die psychiater die me die medicijnen de vorige keer voorschreef.quote:Op donderdag 27 december 2012 17:06 schreef frenkck het volgende:
[..]
Hoeft toch niet zo lang te duren? 1 belletje of fax vanaf GGZ zou dan toch voldoende moeten zijn?
Ik vond ritalin echt afschuwelijk. Was constant misselijk en had een gigantische rebound als het uitwerkte zodat ik dan extreem druk werd. Kon daardoor 's nachts minder goed slapen, dus kreeg daar weer melatonine voor waar ik niet sneller van in slaap viel maar vaster door sliep zodat ik 's ochtends ellendig was. En je moet het om de zoveel uur innemen, maar natuurlijk vergeet je wanneer en ben ik te koppig om een wekker te zetten, dus dan neem je het iets te snel achter elkaar in en krijg je (cluster)hoofdpijn...quote:Op donderdag 27 december 2012 19:25 schreef StormInATeacup het volgende:
Hoi!
Sinds 2 weken bestaat bij mij de officiële diagnose ADHD. Ik ben mijn hele leven al druk geweest, kon mij nergens op concentreren, raakte van alles kwijt, een en al chaos. Na 1 gesprek met de psycholoog en 1 gesprek met de psychiater heb ik ritalin meegekregen
Vanaf 3 februari mag ik beginnen met mijn instelschema, ben benieuwd!
Zijn er hier meer mensen die ritalin gebruiken? Werden jullie ook via een opbouwende schema ingesteld op de dosis? En wat waren de effecten?
Een quookerkraan is misschien een goede investering voor je. ;-)quote:Op zondag 30 december 2012 16:39 schreef Helza het volgende:
Voor de duizendste keer thee gemaakt... wat bij mij betekend, water in de water koker doen en aanzetten. Weglopen, en na een (paar) uur realiseren dat ik thee aan het maken was. Water opnieuw laten koken.. en weer vergeten
Thee zetten betekend hier in huis dat ik water heb gekookt
Na een tijdje ga je koude thee (in mijn geval) best waarderenquote:Op zondag 30 december 2012 17:25 schreef Skull-splitter het volgende:
Heel bekend. Of koffie zetten en pas gaan drinken als het afgekoeld is...
Mmmh.. Had dat bij alles drinken eten mij moeder liet vaak vallen ,, hij eet altijd koude schotel''.quote:Op zondag 30 december 2012 17:25 schreef Skull-splitter het volgende:
Heel bekend. Of koffie zetten en pas gaan drinken als het afgekoeld is...
Ook al zo herkenbaar!! Ik had in een jaar tijd 6 nieuwe pinpassen nodig... en later doken ze op de gekste plekken op. Tegenwoordig laat ik 'm gewoon in de zelfde tas zitten.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 10:02 schreef muiske41 het volgende:
Ben al weken een pinpas kwijt. Ging gisteren een dvd opzetten die ik een tijd eerder ook al wilde kijken.. Goh, wat vind ik in de hoes, mijn pinpas!! Hoe kom ik er toch bij om dat ding daar in te doen... soms wordt je best wel moe van jezelf (en gelukkig kunnen we er ook om lachen)
Ja, dat was voor mij ook een issue, werk krijgen EN houden. 't werd al snel saai. Nadat ik was gestopt met opleiding #2 ben ik een jaar gaan werken. Ik werkte in een callcenter, het was kut, maar ik heb in die tijd wel veel trucjes geleerd om met ADHD om te gaan, wat voor mij de basis vormt om nu alsnog op goede voet een opleiding te volgen.. T zijn vooral van die kleine dingen, zoals op tijd komen, de juiste spullen meenemen, werk goed bijhouden en overzicht krijgen.quote:Op woensdag 2 januari 2013 10:04 schreef Skull-splitter het volgende:
Tjah, onderschat...
Ik weet dat ik alles aankan maar ik haak nu voor de derde keer af bij een HBO omdat ik het te makkelijk voor woorden vond, anderen op sleeptouw ging nemen of juist achterover leunen. Liep daardoor goed vast.
Nu maar afgesproken niet angstvallig naar een opleiding te kijken, maar eerst werk rond te krijgen en te houden. Ik heb een vriendin die WO heeft gedaan en dat niet veroordeelt, ik kan goed met haar meekomen en van mijn vriendengroep is iedereen WO of HBO opgeleid. Allemaal goed te volgen.
Als ik je post zo lees, lijk je inderdaad een ADHD'er.quote:Op donderdag 3 januari 2013 23:41 schreef Tuntuns het volgende:
Wat kan ik nu het beste doen?
Ik ben inmiddels in de 30 en dit kan zo echt niet langer.
Ik heb zelf hele goede ervaringen met Mentaal Beter, die zitten geloof ik door 't hele land. Ik kreeg binnen 2 weken een afspraak, na 1 maand een uitgebreid ADHD onderzoek en 2 weken later gesprek met een psychiater ivm medicijnen en definitieve diagnose. Ik ben bij hun terecht gekomen door een kennis die het daar ook erg prettig vond.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 13:48 schreef Selyn het volgende:
We zouden hier eigenlijk een lijstje moeten hebben van goede psychologen, psychiaters, praktijken en instellingen.
Ik werd hier naar de Gelderse roos doorgestuurd door m'n huisarts, maar na 6 telefoontjes had ik nog geen eerste afspraak en ze stonden al niet zo goed bekend. Ik zag al een en al duister en verdoemenis met afspraken die niet door zouden gaan en dat ik dan zelf maar een nieuwe afspraak zou moeten regelen e.d. Fijn! het koste me al 3 dagen om uberhaupt mezelf ertoe aan te zetten om 1 belletje te doen.
Uiteindelijk een praktijkje/instelling in de buurt gevonden waar ik vrij vlot terecht kon en als een afspraak niet doorging werd ik netjes gebeld en werd er meteen een nieuwe afspraak gemaakt. Heb het daar echt naar mijn zin gehad! Ze wisten zelfs welke smaak thee ik het liefst had haha!
iig zou het best handig zijn voor mensen zoals tuntuns die ergens heen gestuurd worden waar ze geen vertrouwen in hebben. Kun je gewoon even kijken of iemand bij je in de buurt ergens behandeling heeft (gehad) en zich bij die psych/instelling zich op z'n gemak voelde en dan proberen daar een afspraak te maken. Wachtlijsten kom je overal wel tegen dus daar hoeft het niet aan te liggen.
Dat zijn nog eens fijne wachttijden!quote:Op zaterdag 5 januari 2013 14:18 schreef StormInATeacup het volgende:
[..]
Ik heb zelf hele goede ervaringen met Mentaal Beter, die zitten geloof ik door 't hele land. Ik kreeg binnen 2 weken een afspraak, na 1 maand een uitgebreid ADHD onderzoek en 2 weken later gesprek met een psychiater ivm medicijnen en definitieve diagnose. Ik ben bij hun terecht gekomen door een kennis die het daar ook erg prettig vond.
Het beste is om ook idd in omgeving (indien mogelijk) te peilen waar een goede praktijk zit.
Meer is niet altijd beter. En soms past medicatie niet bij je.quote:Op zondag 6 januari 2013 18:00 schreef Skull-splitter het volgende:
Ik ga aanstaande vrijdag weer mijn medicatiegroep missen. Sowieso belachelijk dat je vaste tijden moet kunnen, maar ik werk onregelmatig en schijn nog een sociaal leven te hebben.
Technisch gezien moet ik opnieuw beginnen over een lange tijd, het slaat echt helemaal nergens op. Woensdag ben ik er toch, even kijken wat arts er van vindt.
Medicatie is verhoogd, merk iets meer effect maar mag van mij met nog eens tien MG omhoog.
Ik merk wel verschil, maar zal het altijd met arts overleggen.quote:Op zondag 6 januari 2013 22:13 schreef Tommelaer het volgende:
[..]
Meer is niet altijd beter. En soms past medicatie niet bij je.
Herkennen jullie dit? Ik heb dit geloof ik altijd.. Ik verkeer nu ook in een fase van totale paniek. Maar blijkbaar is dat iets ' normaals' en gaat het over. En is mijn leven/carriere/studie niet echt bijna voorbij/geen redden meer aan. (Tenzij ik nu handel naar mijn gevoel en heel erg niets ga doen)quote:33. Begrijp stemmingswisselingen en leer hier mee omgaan. Begrijp dat je stemmingen doorlopend kunnen veranderen, ongeacht wat er in de wereld gebeurt. Verspil geen tijd met je af te vragen waar de stemmingswisseling vandaan komt en zoek ook niemand om de schuld te geven. Richt jezelf liever op leren accepteren dat je een slechte bui hebt, wetende dat het wel weer over gaat, en zoek manieren om het sneller te laten overgaan. Verandering van handelingen, bijvoorbeeld deelnemen aan een nieuwe activiteit (liefst interactief, dus niet kijken naar zwemmen, maar het zelf gaan doen), maar een gesprek houden met een vriend of gaan tennissen of een boek lezen, helpt enorm om over de stemming heen te komen.
34. Hou er rekening mee dat de volgende cyclus veel voorkomt bij volwassen met ADD:
- Iets "prikkelt" je psychologisch systeem, een verandering of een overgang, een teleurstelling of zelfs een succes. Het voorgaande kan behoorlijk triviaal zijn.
- Deze "prikkeling" wordt gevolgd door een mini-paniek, met een opeens optredend verlies van perspectief, de wereld wordt op zijn kop gezet.
- Je probeert om te gaan met deze paniek door je vaak obsessief en volhardend te richten op één aspect van de situatie. Dit kan een uur duren, of een dag of zelfs een paar maanden.
Ik weet niet wat je moet doen. Maar probeer voor jezelf even te relativeren waarvoor je het doet en waarom je het leuk vindt om te doen.quote:Op maandag 7 januari 2013 13:26 schreef Probability het volgende:
Blijkbaar is dit uitstel gedrag iets van adhd/add ok. Maar ik zit er mooi wel NU mee. En het moet NU weg. En kleine stukjes opdelen plannen blabla weet ik veel lukt niet.
Ik vind het nu helemaal niet leuk maar ik wil gewoon m'n studie halenquote:Op maandag 7 januari 2013 14:12 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je moet doen. Maar probeer voor jezelf even te relativeren waarvoor je het doet en waarom je het leuk vindt om te doen.
Wat ik zelf doe als ik bijvoorbeeld iets moet schrijven is het beruchte document te openen en uiteindelijk word ik wel geprikkeld om er naar te kijken en hopelijk om er ook iets mee te gaan doen. Hetzelfde geld voor een boek of ander studiemateriaal. Ik leg het open voor mij neer, terwijl ik nog wel facebook oid open heb staan. Vaak word ik wel genoeg geprikkeld om een klein stukje te lezen.
Ik zorg dat ik altijd nog ergens anders prikkels vandaan heb, maar dat ik toch probeer om met mijn hoofd bij de het lezen/schrijven ben.
Ik denk dat het belangrijkste is dat je jezelf niet dwingt, maar prikkelt om bezig te gaan. Daarnaast vind ik het zelf belangrijk dat ik mezelf niet afreken als ik te weinig gedaan zou hebben. Elke blz, zin enz. dat ik gelezen/getikt heb vind ik al goed.
Hopelijk kun je hier iets mee.
Ik vind het zeer merkwaardig dat je naar een medicatiegroep moet, aangezien de ervaring/effecten/voorgeschiedenis voor iedereen anders is :Squote:Op zondag 6 januari 2013 18:00 schreef Skull-splitter het volgende:
Ik ga aanstaande vrijdag weer mijn medicatiegroep missen. Sowieso belachelijk dat je vaste tijden moet kunnen, maar ik werk onregelmatig en schijn nog een sociaal leven te hebben.
Technisch gezien moet ik opnieuw beginnen over een lange tijd, het slaat echt helemaal nergens op. Woensdag ben ik er toch, even kijken wat arts er van vindt.
Medicatie is verhoogd, merk iets meer effect maar mag van mij met nog eens tien MG omhoog.
Tjah... Ergens vind ik hem gelijk hebben...quote:Op maandag 7 januari 2013 12:01 schreef Tommelaer het volgende:
Weer een collum over ADHD in de volkskrant van Bram Bakker...
http://www.volkskrant.nl/(...)l-groot-genoeg.dhtml
Hij heeft goede en minder goede uitspraken.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 00:09 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Tjah... Ergens vind ik hem gelijk hebben...
Als er in plaats van melkproducten suikers had gestaan had iedereen het onmiddelijk aangenomen. Raar dat sommige voedingstoffen de naam hebben om ADHD-verschijnselen te veroorzaken maar het van andere voedingsstoffen ondenkbaar is dat ze dit doen.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 11:10 schreef Tommelaer het volgende:
[..]
Hij heeft goede en minder goede uitspraken.
Met het stoppen met melkproducten ben ik wel een stuk scherper geworden merk ik.
Dus het onderdeel voeding kan best wel eens te maken hebben met ADD of asan verwanten.
Zeker als ik kijk naar medicatie dat voor mij niet het gewenste resultaat opleverd.
Precies, mijn zoontje heeft een diagnose pdd-nos maar door het vervangen van koeiemelk door geitenmelk is hij echt stappen vooruit gegaan. Hij had ook al koemelk allergie als baby zijnde maar we dachten dat hij er overheen was, niet dus. Trouwens soja-producten gaat hij van overgeven. Ook nog zo iets raars.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 11:43 schreef DEiE het volgende:
[..]
Als er in plaats van melkproducten suikers had gestaan had iedereen het onmiddelijk aangenomen. Raar dat sommige voedingstoffen de naam hebben om ADHD-verschijnselen te veroorzaken maar het van andere voedingsstoffen ondenkbaar is dat ze dit doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |