Die zet ik altijd in de hoek, tot ik voldoende heb om een was te draaien.quote:Op zondag 4 november 2012 15:50 schreef Devvie het volgende:
Volgespoten sokken apart van de rest wassen..
Dit ja.quote:Op zondag 4 november 2012 15:51 schreef trovey het volgende:
Wasverzachter is het toverwoord voor jou.
Wasverzachter heb ik mijn ouders ooit eens zover gekregen om te gebruiken maar dit had geen effect. Het werd alsnog hard.quote:Op zondag 4 november 2012 15:50 schreef Devil010 het volgende:
www.google.nl en dan 'wasverzachter' intikken.
Als dat zou helpen. Heeft die er ook nog invloed op?quote:
Het water moet toch verwarmd worden en je was bewogen? Als het één of ander of beiden niet goed gaan, bestaat de kans dat je was er niet zo prettig uitkomt. Hoe droog je het?quote:Op zondag 4 november 2012 16:12 schreef Dimens het volgende:
[..]
Als dat zou helpen. Heeft die er ook nog invloed op?
Het wordt zomers buiten opgehangen en 's winters binnen.quote:Op zondag 4 november 2012 16:15 schreef eNaSnI het volgende:
[..]
Het water moet toch verwarmd worden en je was bewogen? Als het één of ander of beiden niet goed gaan, bestaat de kans dat je was er niet zo prettig uitkomt. Hoe droog je het?
Witte was voor was dat wit gekleurd is en bonte was voor de was met kleren in allerlei kleuren. Beide van Omo.quote:
Wat van Robijn gebruik jij? Jij hangt je was dus ook op en hebt geen last van kleding dat hard wordt?quote:Op zondag 4 november 2012 16:17 schreef Jussi het volgende:
Ik klop het altijd een paar keer uit voordat ik het ophang + robijntje.
Dan zou het nog steeds een mysterie zijn waarom vrijwel dezelfde kleding van een vriend welke 2 straten verder woont met waarschijnlijk precies hetzelfde water, zijn kleding 5 jaar lang goed kan houden zonder dat zijn kleding keihard wordt en zoveel kleur verliest.quote:Op zondag 4 november 2012 16:18 schreef Franknfurter het volgende:
Heb je niet heel veel kalk in je water zitten?
Omdat hij misschien een betere filter heeft ofzo. Je hebt ook garantie op je wasmachine he, volgens mij kun je best even de winkel opbellen om te vragen of ze iemand ernaar laten kijken.quote:Op zondag 4 november 2012 16:22 schreef Dimens het volgende:
[..]
Dan zou het nog steeds een mysterie zijn waarom vrijwel dezelfde kleding van een vriend welke 2 straten verder woont met waarschijnlijk precies hetzelfde water, zijn kleding 5 jaar lang goed kan houden zonder dat zijn kleding keihard wordt en zoveel kleur verliest.
Een filter tegen waterhardheid? Is er iemand die hier meer over kan vertellen?quote:Op zondag 4 november 2012 16:23 schreef Franknfurter het volgende:
[..]
Omdat hij misschien een betere filter heeft ofzo. Je hebt ook garantie op je wasmachine he, volgens mij kun je best even de winkel opbellen om te vragen of ze iemand ernaar laten kijken.
Maar daar staat niets over machines die kalkaanslag tegengaan.quote:Op zondag 4 november 2012 16:27 schreef Franknfurter het volgende:
http://www.wasmachinespot(...)asmachine-voorkomen/
Dit vind ik op google, ik weet niet of er wat nuttigs tussenzit. (Van die filter weet ik niet of het bestaat haha, ik ben ook maar een leek op wasgebied)
filter is onzin. goed wasmiddel moet voldoende zijn.quote:Op zondag 4 november 2012 16:25 schreef Dimens het volgende:
[..]
Een filter tegen waterhardheid? Is er iemand die hier meer over kan vertellen?
Ik hoop eigenlijk op een verklaring waarom mijn kleding altijd hard wordt en kleuren vervagen. Misschien is het inderdaad de wasmachine en heeft het helemaal geen zin om andere kleding te kopen.quote:Op zondag 4 november 2012 16:36 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
filter is onzin. goed wasmiddel moet voldoende zijn.
vraag die vriend van een paar straten verderop hoe hij wast en met welke middelen, en hoe hij droogt. ga hetzelfde doen. klaar.
je wast alles op 90 graden?quote:Op zondag 4 november 2012 16:48 schreef Dimens het volgende:
[..]
Ik hoop eigenlijk op een verklaring waarom mijn kleding altijd hard wordt en kleuren vervagen. Misschien is het inderdaad de wasmachine en heeft het helemaal geen zin om andere kleding te kopen.
Ik trek net ook nog even dat vest aan, en hij is ook gekrompen. Het zit voor geen meter en ik heb echt niet meer de behoefte om dat ding nog aan te doen. ¤70,- voor een vest wat ik een week gedragen heb en nu waarschijnlijk de kast in gaat en nooit meer gedragen gaat worden. En nu heb ik weer een synthetisch vest van 3 jaar geleden aan want dat is het enige wat niet hardt wordt en nog lekker zit.
Nee zoals je misschien al kunt raden, moet het zo besparend als mogelijk zijn en wordt het allemaal op lage temperatuur gewassen.quote:
Maar dat verklaart nog steeds niet waarom de kleding van een vriend twee straten verderop wel goed blijft terwijl die hetzelfde water gebruikt. Zijn er ook wasmiddelen die hier op inspelen?quote:Op zondag 4 november 2012 16:51 schreef relativity het volgende:
Meestal komt dit door kalkaanslag die zich aan je kleren gaat hechten, waardoor sommige kledingstukken net een plank lijken.
Een beetje azijn bij de wasbeurt doet wonderen! Ook goed voor kleurbehoud overigens.
welk merk wasmiddel en hoeveel gebruik je?quote:Op zondag 4 november 2012 16:52 schreef Dimens het volgende:
[..]
Nee zoals je misschien al kunt raden, moet het zo besparend als mogelijk zijn en wordt het allemaal op lage temperatuur gewassen.
quote:Op zondag 4 november 2012 16:53 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
welk merk wasmiddel en hoeveel gebruik je?
De hoeveelheid varieert hoe vies de was is en ik heb daar niet altijd kijk op hoeveel erin gaat.quote:Op zondag 4 november 2012 16:20 schreef Dimens het volgende:
[..]
Witte was voor was dat wit gekleurd is en bonte was voor de was met kleren in allerlei kleuren. Beide van Omo.
Dus een andere wasmachine kan wel degelijk uitmaken?quote:Op zondag 4 november 2012 16:54 schreef relativity het volgende:
isschien gebruikt hij andere wasmiddelen en wellicht gebruikt hij ook een scheutje azijn bij de was. Daarnaast zijn er grote verschillen in wasmachines/droogtrommels/etc...
Daarom azijn toevoegen!quote:Hard water heeft bijna drie maar zoveel waspoeder nodig. Hard water gebruikt zeep om kalkdeeltjes te neutraliseren. Het verbruik van de vaatwasser en wasmachine stijgt, hetzelfde geldt bij verzorgings- en schoonmaakproducten.
quote:Op zondag 4 november 2012 16:54 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
http://www.goeievraag.nl/(...)del-gebruiken.287736
quote:Je was wordt niet zozeer ‘harder’ van hard water trouwens ; dat heeft er meer mee te maken of je wasverzachter gebruikt, dat verder geen enkel echt nut heeft, buitengewoon milieuonvriendelijk is en er voor zorgt dat je hand- en theedoeken minder goed absorberen. Gebruik dat dus liever niet ; het is echt op geen enkele manier te verdedigen.
Nee. Ik weet nog heel goed dat ik in 2007 samen met hem precies hetzelfde vest hadden gekocht op het printje na. Hij draagt dat vest nu nog steeds terwijl ik het na een paar keer dragen heb weggegooid omdat het keihard was en niet te dragen. Als ik dan zijn vest aan doe, voelt het nog steeds alsof het net nieuw is en de kleuren zijn nog gewoon goed. Tevens was er van dat printje ook niet zoveel meer te zien omdat de kleuren helemaal vaal waren geworden.quote:Op zondag 4 november 2012 16:57 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
het kan ook zijn dat hij dezelfde resultaten heeft als jij maar het als normaal ziet en er geen probleem mee heeft natuurlijk.
Gebeurd ook niet.quote:Op zondag 4 november 2012 16:58 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
voor theedoeken / handdoeken enzo moet je dan ook nooit wasverzachter gebruiken.
Voeg jij azijn toe aan je was?quote:Op zondag 4 november 2012 16:56 schreef relativity het volgende:
Ik heb hier een waterhardheid van 9,4 dH.* (vrij hard) en nergens problemen mee...
[..]
Daarom azijn toevoegen!
Stop je dat dan ook gewoon in het bakje waar je wasmiddel toevoegt? Wat gebruik je verder voor wasmiddelen?quote:Op zondag 4 november 2012 17:04 schreef relativity het volgende:
IK voeg bij elke wasbeurt een scheut azijn toe ja. Voor kleurbehoud, het oplossen van kalk in kleding (waardoor kleren hard worden) en voor onderhoud van de wasmachine.
Zoek het maar eens op op google.
Als wasmiddel gebruik ik robijn klein en krachtig en wasverzachter robijn sensation. Ik hang het altijd op en heb nooit last van harde kleren.quote:Op zondag 4 november 2012 16:21 schreef Dimens het volgende:
[..]
Wat van Robijn gebruik jij? Jij hangt je was dus ook op en hebt geen last van kleding dat hard wordt?
Een theelepeltje helpt ook niet. Je moet er meteen een hele dop in doen. Wellicht zelfs meer afhankelijk van de hoeveelheid wasgoed.quote:Op zondag 4 november 2012 16:08 schreef Dimens het volgende:
Wasverzachter heb ik mijn ouders ooit eens zover gekregen om te gebruiken maar dit had geen effect. Het werd alsnog hard.
Dat ligt niet niet aan het gebruik van eventuele wasverwachter.quote:Tevens verliest mijn kleding ook snel kleur. Vooral zwart wordt snel grijs wat nu ook al het geval is bij dat vest.
Dit doe ik standaard 1 keer per maand. De ene maand met Soda voor alle zeepresten inderdaad en de andere maand met azijn voor de kalk.quote:Op zondag 4 november 2012 17:21 schreef Natalie het volgende:
Draai ook even de wasmachine, zonder dat er iets in zit, op een programma van 90 graden voor een uurtje of 1,5 a 2. Om even de zeepresten uit de machine te halen.
Mja, je zou de TS haast adviseren om eigen wasmiddel/wasverzachter te komen en niet meer samen te wassen met was van anderen. Kan hij/zij tenminste zelf bepalen wat er gebruikt wordt.quote:Op zondag 4 november 2012 17:22 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Dit doe ik standaard 1 keer per maand. De ene maand met Soda voor alle zeepresten inderdaad en de andere maand met azijn voor de kalk.
Maar als ik TS zo hoor is een kookprogramma alles behalve gewenst in zijn/haar huis..
Laat je was eens wassen bij een familielid of vriend. Kijken hoe het daar uit de machine komt.quote:Op zondag 4 november 2012 17:31 schreef erikkll het volgende:
Ik vind het echt heel gek, dit. Ik heb hier nog nooit last van gehad en heb alle wasmiddelen wel een x gebruikt, op elke mogelijke manier wel toegediend en het water is hier werkelijk keihard. Ik kan me haast niet voorstellen dat het aan 1 van die dingen ligt, dus moet het wel aan de machine liggen.
Ik ben dus niet TS he.quote:Op zondag 4 november 2012 17:32 schreef Natalie het volgende:
[..]
Laat je was eens wassen bij een familielid of vriend. Kijken hoe het daar uit de machine komt.
Moet ik misschien ook maar gaan kopen dan. alleen heb ik geen idee hoe ik dat nu moet testen als ik geen nieuwe kleding heb waar ik het op kan testen.quote:Op zondag 4 november 2012 17:15 schreef Jussi het volgende:
[..]
Als wasmiddel gebruik ik robijn klein en krachtig en wasverzachter robijn sensation. Ik hang het altijd op en heb nooit last van harde kleren.
Dat had ik gespotquote:
Gooi nou eerst eens een scheut azijn in die machine en laat 'm een vol programma op 90 graden draaien.quote:Op zondag 4 november 2012 17:33 schreef Dimens het volgende:
Net nog even na gevraagd en ons water blijkt helemaal niet hard te zijn.
[..]
Moet ik misschien ook maar gaan kopen dan. alleen heb ik geen idee hoe ik dat nu moet testen als ik geen nieuwe kleding heb waar ik het op kan testen.
Maar ik zeg juist dat ik hier nog nooit last van gehad heb en dat ik op allerlei verschillende manieren heb gewassenquote:Op zondag 4 november 2012 17:35 schreef Natalie het volgende:
[..]
Dat had ik gespot
Maar je post lijkt vanuit jezelf geschreven, dus ik denk: ook even erik helpen.
Het moet altijd een volle was zijn want dat bespaard weer natuurlijk. Dat hele natuur gedoe kan mij echt gestolen worden. Kost mij op deze manier echt klauwen met geld wat ik niet eens heb. Dat vest kan ik net zo goed ook meteen weggooien want ik zie het mijzelf niet eens meer dragen.quote:Op zondag 4 november 2012 17:19 schreef Natalie het volgende:
[..]
Een theelepeltje helpt ook niet. Je moet er meteen een hele dop in doen. Wellicht zelfs meer afhankelijk van de hoeveelheid wasgoed.
Hoe doe jij dat als je was ook donkere delen heeft mar voor de rest heel kleurrijk is? Waar gooi je het dan bij?quote:Dat ligt niet niet aan het gebruik van eventuele wasverwachter.
Gebruik voor donkere kleuren een speciaal wasmiddel voor donkere of zwarte was, en daarnaast een wasverwachter voor donkere was. Dat komt 't goed.
Harde kleding lijkt me niet fijn
Wat is een vol programma? Is dat 2 uur, is dat 5 uur? Ik weet het niet want ik was vrijwel nooit en het staat allemaal voor ingesteld.quote:Op zondag 4 november 2012 17:35 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Gooi nou eerst eens een scheut azijn in die machine en laat 'm een vol programma op 90 graden draaien.
Dit is al de tweede keer vandaag dat ik over iets heen lees...quote:Op zondag 4 november 2012 17:36 schreef erikkll het volgende:
[..]
Maar ik zeg juist dat ik hier nog nooit last van gehad heb en dat ik op allerlei verschillende manieren heb gewassen
Hahaha. Toch was het lief van je hoorquote:Op zondag 4 november 2012 17:42 schreef Natalie het volgende:
[..]
Dit is al de tweede keer vandaag dat ik over iets heen lees...
Vergeef me. Het is zondag. Daar moet ik het maar op gooien. De TS kan het misschien alsnog gebruiken
Heb zelf overigens ook nooit last van harde was.
Teveel was en te weinig wasmiddel/wasverzachter kan ervoor zorgen dat niet alle was genoeg water/wasmiddel/wasverzachter krijgt. Zou me kunnen voorstellen dat dat harde was tot gevolg kan hebben. Prop zo'n machine nooit helemaal vol. Met nadruk op 'proppen', want zodra je dat moet doen om al je was in de machine te krijgen, dan zit er teveel in.quote:Op zondag 4 november 2012 17:38 schreef Dimens het volgende:
Het moet altijd een volle was zijn want dat bespaard weer natuurlijk. Dat hele natuur gedoe kan mij echt gestolen worden. Kost mij op deze manier echt klauwen met geld wat ik niet eens heb. Dat vest kan ik net zo goed ook meteen weggooien want ik zie het mijzelf niet eens meer dragen.
In de gekleurde was + een wasmiddel/wasverzachter met kleurbeschermer.quote:Hoe doe jij dat als je was ook donkere delen heeft mar voor de rest heel kleurrijk is? Waar gooi je het dan bij?
Ik deed m'n best.quote:Op zondag 4 november 2012 17:45 schreef erikkll het volgende:
[..]
Hahaha. Toch was het lief van je hoor
Dat, zelf doen wij er dan nog van die kleurvangdoekjes bij die je bij de Action etc. krijgt. Je schrikt je soms de pleuris als je ziet hoeveel kleur je was af kan geven, zelfs na tig beurten nog.quote:Op zondag 4 november 2012 17:46 schreef Natalie het volgende:
In de gekleurde was + een wasmiddel/wasverzachter met kleurbeschermer.
Misschien dat dat er wel mee te maken heeft maar ik ga vanaf nu dan ook mijn was gewoon zelf doen. Dan is het maar drie kledingstukken dat het moet wassen maar om nou elke drie maanden weer een maandsalaris aan nieuwe kleding uit te geven, is ook zo zonde.quote:Op zondag 4 november 2012 17:46 schreef Natalie het volgende:
[..]
Teveel was en te weinig wasmiddel/wasverzachter kan ervoor zorgen dat niet alle was genoeg water/wasmiddel/wasverzachter krijgt. Zou me kunnen voorstellen dat dat harde was tot gevolg kan hebben. Prop zo'n machine nooit helemaal vol. Met nadruk op 'proppen', want zodra je dat moet doen om al je was in de machine te krijgen, dan zit er teveel in.
[..]
In de gekleurde was + een wasmiddel/wasverzachter met kleurbeschermer.
Ik ken ze, idd.quote:Op zondag 4 november 2012 17:48 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Dat, zelf doen wij er dan nog van die kleurvangdoekjes bij die je bij de Action etc. krijgt. Je schrikt je soms de pleuris als je ziet hoeveel kleur je was af kan geven, zelfs na tig beurten nog.
't Is allicht een goed idee om het eens voor jezelf te testen. Zachte was is idd ook wat waardquote:Op zondag 4 november 2012 17:50 schreef Dimens het volgende:
Misschien dat dat er wel mee te maken heeft maar ik ga vanaf nu dan ook mijn was gewoon zelf doen. Dan is het maar drie kledingstukken dat het moet wassen maar om nou elke drie maanden weer een maandsalaris aan nieuwe kleding uit te geven, is ook zo zonde.
Als ik de machine leeg draai om de zeepresten eruit te krijgen, dan doe ik hem op een volledig programma. Die duurt iets van 2 uur, zo uit mijn hoofd.quote:Maar oké. Hoe lang moet ik dan de wasmachine op 90 graden laten draaien?
beetje soda erbij en weg is alle vette zeeptroepquote:Op zondag 4 november 2012 17:55 schreef Natalie het volgende:
[..]
't Is allicht een goed idee om het eens voor jezelf te testen. Zachte was is idd ook wat waard
[..]
Als ik de machine leeg draai om de zeepresten eruit te krijgen, dan doe ik hem op een volledig programma. Die duurt iets van 2 uur, zo uit mijn hoofd.
Succes! Laat maar weten hoe het is bevallen - of nietquote:Op zondag 4 november 2012 19:26 schreef Dimens het volgende:
Ik ga het allemaal eens proberen. Bedankt allemaal.
Poederquote:
1300 toeren.quote:op hoeveel toeren laat je de was centrifuceren?
Een LG WD-13481TP. Zou toen een goede koop zijn en hij heeft dit label wat mijn ouders belangrijk vinden;quote:ik weet niet wat voor wasmachine je hebt maar er kunnen zoveel dingen een rol spelen bij dit probleem...
Verwarmen en watertoevoer lijken mij goed. Het kan zijn dat hij inderdaad teveel toeren maakt maar dit willen mijn ouders graag omdat anders het huis bij het drogen zo vochtig wordt.quote:misschien kan je machine het water niet meer goed verwarmen, of verwamt het juist te hoog..
misschien tapt ie niet genoeg water waardoor je was niet goed schoon wordt of hij maakt teveel toeren waar kleding ook stuk van kan worden...
een wasdroger kan ook veel schelen trouwens.
Zal ik ook eens doen.quote:hoe ruikt je was? test anders eens een was ZONDER wasmiddel en verzachter en ruik dan ook eens.
leuk he, er achter komen dat hoe je ouders "het" deden uiteindelijk gewoon de verkeerde manier wasquote:Op zaterdag 10 november 2012 23:32 schreef Dimens het volgende:
Mijn eerste was is eruit. Het is net opgehangen maar ruikt ontzettend fris en voelt ontzettend zacht aan.![]()
Nog even laten drogen en strijken en dan het uiteindelijke resultaat, maar voor nu ziet het er goed uit.
Ja. Ik was dan ook alleen nog maar mijn eigen kleren. Ik heb zelfs een eigen wasmand gekocht.quote:Op zaterdag 10 november 2012 23:39 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
leuk he, er achter komen dat hoe je ouders "het" deden uiteindelijk gewoon de verkeerde manier was
Ik heb eerst de wasmachine voor twee uur lang met een flinke scheut azijn gedraaid voor twee uur en ook nog eens met soda. Daarna was gedaan met Robijn klein en krachtig zoals die vriend van mij dat ook doet en dan ook nog half om half Robijn wasverzachter en azijn. Het kwam er echt ontzettend fris en zacht uit, zo heb ik het nog nooit gehad. Heb nog even het internet afgezocht en dit bleek de beste resultaten te geven en volgens mij is dat dus ook zo.quote:
linkje naar website anders dan deze waar dit als beste wasmethode staat (ik heb er nog nooit van gehoord nmlquote:Op zaterdag 10 november 2012 23:49 schreef Dimens het volgende:
[..]
Ik heb eerst de wasmachine voor twee uur lang met een flinke scheut azijn gedraaid voor twee uur en ook nog eens met soda. Daarna was gedaan met Robijn klein en krachtig zoals die vriend van mij dat ook doet en dan ook nog half om half Robijn wasverzachter en azijn. Het kwam er echt ontzettend fris en zacht uit, zo heb ik het nog nooit gehad. Heb nog even het internet afgezocht en dit bleek de beste resultaten te geven en volgens mij is dat dus ook zo.
Dan moet ik weer zoeken. Kwam dit in elk geval veel tegen. Om de twee weken was op 95 graden met soda of azijn. En azijn met wasverzachter is om wasverzachter te besparen en het nare geurtje wat azijn achter laat ook kwijt te raken.quote:Op zaterdag 10 november 2012 23:51 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
linkje naar website anders dan deze waar dit als beste wasmethode staat (ik heb er nog nooit van gehoord nml)
ow kay ik dacht van dreft en wasverzachter en azijn. prima ik begrijp umquote:Op zaterdag 10 november 2012 23:53 schreef Dimens het volgende:
[..]
Dan moet ik weer zoeken. Kwam dit in elk geval veel tegen. Om de twee weken was op 95 graden met soda of azijn. En azijn met wasverzachter is om wasverzachter te besparen en het nare geurtje wat azijn achter laat ook kwijt te raken.
Nouja wasmiddel kan best iets anders zijn maar die vriend van mij gebruik klein en krachtig van Robijn dus dat gebruik ik dan ook maar.quote:Op zaterdag 10 november 2012 23:54 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ow kay ik dacht van dreft en wasverzachter en azijn. prima ik begrijp um
slim bedacht. is de was al droog (voor de finale check)?quote:Op zaterdag 10 november 2012 23:54 schreef Dimens het volgende:
[..]
Nouja wasmiddel kan best iets anders zijn maar die vriend van mij gebruik klein en krachtig van Robijn dus dat gebruik ik dan ook maar.
Nog niet. Die is net opgehangen dus ik zal morgen het resultaat weten.quote:Op zaterdag 10 november 2012 23:55 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
slim bedacht. is de was al droog (voor de finale check)?
Nee, Alleen mijn kleren zaten erin en niet zoveel kleren. Ook maar op 800 toeren gezet en niet op 1300 toeren om pullen en beschadiging te voorkomen. Ik was ook voortaan alleen mijn kleren dus ik bepaal zelf hoeveel erin gaat.quote:Op zaterdag 10 november 2012 23:58 schreef matthijst het volgende:
Zat de machine nu wel vol?
Die nieuwe LG machines gebruiken nauwelijks water. Kan me zo voorstellen dat een volle machine minder goed wast dan een minder volle machine?
Oftewel: misschien moeten je ouders die machine gewoon minder vol doen.
lijkt mij sterkquote:Op zondag 11 november 2012 00:05 schreef Dimens het volgende:
Ik kreeg ook als tip van de Sting, waar ik het vest heb gekocht, om binnen en buiten te strijken. Dit zou ook voor meer verzachting zorgen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |