abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 oktober 2012 @ 18:11:32 #1
377395 martijnde3de
Freedom is not free
pi_118587239
Geloven jullie in de hel en zo ja wat houd dat in denken jullie?

[ Bericht 27% gewijzigd door martijnde3de op 29-10-2012 18:21:56 ]
Government exists to protect us from each other. Where government has gone beyond its limits is in deciding to protect us from ourselves.
pi_118587392
Ja, dit topic.
  maandag 29 oktober 2012 @ 18:15:11 #3
377395 martijnde3de
Freedom is not free
pi_118587413
en dat zegt de duivel zelf :P
Government exists to protect us from each other. Where government has gone beyond its limits is in deciding to protect us from ourselves.
pi_118587556
hel1
hel (geen afbreking)
zelfstandig naamwoord; de (v(m)); meervoud: g.mv.
(901-1000) verwant met Engels hell, Duits Hel, Hölle; de benaming van de onderwereld hoort bij helen (verbergen), en de hel is dus eigenlijk ‘het verborgen rijk’
1. onderwereld (1)

onderwereld
on·der·we·reld
zelfstandig naamwoord; de (v(m))
2. wereld van de misdadigers
synoniem: penozewereld
antoniem: bovenwereld

Ja die bestaat :P
pi_118587625
De hel is als je net je post wilt plaatsen en er komt een slot op het topic.
  maandag 29 oktober 2012 @ 18:21:35 #6
377395 martijnde3de
Freedom is not free
pi_118587716
Waarom krijg ik zo'n weinig serieuze antwoorden op een serieuze vraag?
pi_118587852
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 18:21 schreef martijnde3de het volgende:
Wat ik reageer toch serieus?
Ik geef een definitie van hel en volgens mij zijn we het er allemaal wel over eens dat die bestaat.

Kom jij anders eens met een andere definitie.
  maandag 29 oktober 2012 @ 18:26:08 #9
377395 martijnde3de
Freedom is not free
pi_118587928
Ik
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 18:24 schreef t4rt4rus het volgende:
Wat ik reageer toch serieus?
Ik geef een definitie van hel en volgens mij zijn we het er allemaal wel over eens dat die bestaat.

Kom jij anders eens met een andere definitie.
Jouw bedoel ik ook niet hoor.
pi_118588026
Aangezien TS moet beginnen... wat is jouw eigen definitie van de hel?
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_118588124
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 18:21 schreef martijnde3de het volgende:
Oké, je hebt gelijk. Sorry. :) Ik geloof er absoluut niet in, omdat het hele 'systeem' geen enkele zin heeft. Stel nu dat je zou leven zoals het volgens de richtlijnen 'moet' en je komt in de hemel. Wat moet je daar dan? En stel, je leeft er maar op los en komt in de hel. Voor eeuwig. Wat heeft dat dan voor zin? Denk je dat wij geschapen zijn door iets wat vervolgens eisen aan jouw bestaan gaat stellen?
pi_118589018
Nee
pi_118589055
fear nothing but fear itself ^O^
pi_118589106
Goed topic geworden.
  maandag 29 oktober 2012 @ 19:05:45 #15
377395 martijnde3de
Freedom is not free
pi_118589609
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 18:28 schreef bas-beest het volgende:
Aangezien TS moet beginnen... wat is jouw eigen definitie van de hel?
Ik geloof zelf niet in de hel is verzonnen zodat de mensen aardig tegen elkaar zijn.
pi_118590179
Ik heb weleens horen zeggen dat de hel en ook de duivel uitvindingen van de kerk zijn, om de massa 'godvrezend' te houden.
pi_118594424
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 19:19 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik heb weleens horen zeggen dat de hel en ook de duivel uitvindingen van de kerk zijn, om de massa 'godvrezend' te houden.
"Weleens horen zeggen" lol :P
pi_118594471
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 19:05 schreef martijnde3de het volgende:

[..]

Ik geloof zelf niet in de hel is verzonnen zodat de mensen aardig tegen elkaar zijn.
Is dat een zin?
pi_118595120
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 20:35 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Is dat een zin?
Die kon je wel volgen, toch? Of moet er een vertaling voor je worden gemaakt?
pi_118596463
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 20:45 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Die kon je wel volgen, toch? Of moet er een vertaling voor je worden gemaakt?
Ja, want dat is geen Nederlands.
pi_118597247
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 21:06 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Ja, want dat is geen Nederlands.
Goh...
'Ik geloof zelf niet in de hel. Deze is verzonnen opdat de mensen aardig tegen elkaar zouden zijn.'
Speciaal voor jou. :P
pi_118598435
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 21:16 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Goh...
'Ik geloof zelf niet in de hel. Deze is verzonnen opdat de mensen aardig tegen elkaar zouden zijn.'
Speciaal voor jou. :P
En nu weet TS voortaan ook hoe het hoort. ;)
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  maandag 29 oktober 2012 @ 21:41:23 #23
377395 martijnde3de
Freedom is not free
pi_118599122
Ik zag het nu pas dat de zin niet klopte.
excuses haast haast haast :)
  maandag 29 oktober 2012 @ 22:33:39 #24
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_118602518
Nee, ik geloof niet in de hel. Ik heb sowieso moeite met het idee van goden of (nog erger) één God. Naar mijn idee is die hel een idee van de kerk. Een soort van dreigementje: leid een keurig gelovig leven, of je gaat naar een pit vol vuur en ellende om zo gestraft te worden.

De enige hel is de hel die mensen voor zichzelf (of voor anderen) creëren uit bijv. afgunst, woede of jaloezie.
(Un)masking for the greater good.
pi_118602885
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 22:33 schreef Natalie het volgende:
Nee, ik geloof niet in de hel. Ik heb sowieso moeite met het idee van goden of (nog erger) één God. Naar mijn idee is die hel een idee van de kerk. Een soort van dreigementje: leid een keurig gelovig leven, of je gaat naar een pit vol vuur en ellende om zo gestraft te worden.

De enige hel is de hel die mensen voor zichzelf (of voor anderen) creëren uit bijv. afgunst, woede of jaloezie.
Zo denk ik er ook over. Het was- en is in bepaalde gebieden een prachtig middel om mensen te onderdrukken en in toom te houden.
pi_118621317
Maar de hel is niet alleen een concept van de (christelijke/katholieke) kerk, ook in het verre oosten bestond het, zoals bij de boeddhisten en de hindoeisten.
pi_118624188
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 14:31 schreef Gray het volgende:
Maar de hel is niet alleen een concept van de (christelijke/katholieke) kerk, ook in het verre oosten bestond het, zoals bij de boeddhisten en de hindoeisten.
De meeste, zo niet alle godsdiensten hebben wel een manier om mensen die "niet meedoen" te straffen. Het overgrote deel van de mensen zal niet vanuit zichzelf doen wat "de bijbel" zegt, daar moet een stok voor achter de deur zijn. Het idee dat je (tijdelijk) naar de hel gaat is een beproefd middel om het volk te laten doen wat je wil...

Behalve de joden, die doen het weer eens anders ;)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_118624860
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 14:31 schreef Gray het volgende:
Het christendom kwam ook niet ergens uit de ruimte. Ik kan me voorstellen dat het idee van de hel als onderdrukkingsmiddel van anderen is overgenomen.
pi_118626458
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 15:59 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Het christendom kwam ook niet ergens uit de ruimte. Ik kan me voorstellen dat het idee van de hel als onderdrukkingsmiddel van anderen is overgenomen.
Uiteraard, maar het is wel grappig dat het Christendom uit het Jodendom voortkomt en die laatste kent/kende geen hel. De Romeinen wel..

Scientology kwam wel uit de ruimte trouwens ;)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_118627113
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 16:35 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Uiteraard, maar het is wel grappig dat het Christendom uit het Jodendom voortkomt en die laatste kent/kende geen hel. De Romeinen wel..

Scientology kwam wel uit de ruimte trouwens ;)
Dat betekent mss. dat het christendom allang is gecorrumpeerd..

Oh ja! _O-
Er is nog een stroming die uit de ruimte komt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ra%C3%ABlisme
pi_118627473
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 16:49 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Dat betekent mss. dat het christendom allang is gecorrumpeerd..
Zoals elke religie zal het christendom ook veel hebben geleend bij de "buren". Zeker in de eerste paar honderd jaar zal er veel bij en afgehaald zijn.
C. Sagan
pi_118627592
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 16:56 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Zoals elke religie zal het christendom ook veel hebben geleend bij de "buren". Zeker in de eerste paar honderd jaar zal er veel bij en afgehaald zijn.
En de verlokking van de macht.. :
pi_118668237
Hell is empty,.....all devils are here...

Vond ik een veelzeggend zinnetje over de hell
There is only one religion
pi_118714397
Ik denk dat de hel er zo ongeveer uitziet ;

een lege kamer, met een tv, en de enige zenders die je kan ontvangen zijn rtl4 en sbs6.
"You can call me Susan if it makes you happy"
  donderdag 1 november 2012 @ 21:58:24 #35
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_118724309
het woord hel heeft martin luther in het nieuwe testament gezet als een vertaling voor sheol, gehenna, tartarus en hades, terwijl het verschllende dingen zijn (sheol en hades zijn het zelfde)

maar
ik zie wel aan het einde van de rit
volgens m'n stemmen ga ik branden in de hel.
pi_118724705
De meesten zullen het nooit kunnen navertellen of er een hel is..maar er zijn ook mensen die 'dood' geweest zijn, en door reanimatie oid zijn teruggekomen, en vertellen wat ze na hun sterven hebben ervaren..er zijn verhalen te óver over dit fenomeen..dit is er eentje van..
  donderdag 1 november 2012 @ 22:27:28 #37
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_118725989
het leuke is dat al die verhalen 100% verschillend zijn, ook over de hemel.
pi_118727622
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 22:27 schreef Manke het volgende:
het leuke is dat al die verhalen 100% verschillend zijn, ook over de hemel.
Over het algemeen lijken ze in grote lijnen toch wel op elkaar @Manke..
Nu heb je genoeg mensen die in dit leven soms al 'de hel op aarde' ervaren..en ik denk dat niemand dat beter weet dan jij...ik geloof wel dat er meer is dan menigeen denkt, en de duivel heeft meerdere gedaanten..en waar jij last van hebt neem ik serieus, en ik geloof ook niet dat het inbeelding is..
"The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he doesn't exist"..
(sterkte btw met je/de stemmen Manke, en vertel ze maar dat ik gezegd heb dat ieder mens een zondaar is..) en dat iedereen wel weet hoe het de vorige keer met de duivel is afgelopen.. o|O
Houd je haaks.. :{
pi_118728002
Dit vind ik beter kloppen:
quote:
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he does exist.
  vrijdag 2 november 2012 @ 00:54:45 #40
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_118731186
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 22:59 schreef Maron het volgende:

[..]

Over het algemeen lijken ze in grote lijnen toch wel op elkaar @Manke..
Nu heb je genoeg mensen die in dit leven soms al 'de hel op aarde' ervaren..en ik denk dat niemand dat beter weet dan jij...ik geloof wel dat er meer is dan menigeen denkt, en de duivel heeft meerdere gedaanten..en waar jij last van hebt neem ik serieus, en ik geloof ook niet dat het inbeelding is..
"The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he doesn't exist"..
(sterkte btw met je/de stemmen Manke, en vertel ze maar dat ik gezegd heb dat ieder mens een zondaar is..) en dat iedereen wel weet hoe het de vorige keer met de duivel is afgelopen.. o|O
Houd je haaks.. :{
cool :)
alle christenen, zonder uitzondering, geloven me.
het was echt een hel, nu niet meer, maar wil ze weg hebben, ooit
toen ik tegen hun over 'de duivel' begon, zeiden ze ook 'de duivel???' en een ander 'gelooft ie dat?'
ze spelen echt mindgames.
heb ze wel vaak boos of pissig gemaakt :P weet alleen niet of ze het speelden. toen ik opgenomen was, hoorde ik elke ochtend een hele zware "draken" stem en toen die gek werd van mij, brulde het heel hard waardoor m'n oren gingen piepen. "Ik. word. gek. hier. (en een hele lange) aaaaaaaaaaaaaaargh!!" lol
  vrijdag 2 november 2012 @ 00:56:46 #41
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_118731220
en ik luister de hele tijd naar belphegor, beetje ironisch :P
pi_118731250
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 18:48 schreef TLC het volgende:
Ik denk dat de hel er zo ongeveer uitziet ;

een lege kamer, met een tv, en de enige zenders die je kan ontvangen zijn rtl4 en sbs6.
Voor mij persoonlijk zou de hel meer zijn zoals in de bijbel de hemel geschetst wordt.
pi_118731890
Een dominee schetste mij ooit dit plaatje van de hel:

Een plek waar iedereen aan een rijk gevulde tafel zit, maar waar de lepels zo lang zijn dat je ze niet naar de eigen mond kunt brengen, en waar je elkaar van voedsel zal moeten voorzien. Maar waar niemand een ander een hap eten gunt, en iedereen van de honger omkomt ondanks het gegeven dat er een overschot aan voedsel aanwezig is.
pi_118731927
Is die der al niet dan? Paar vage landjes die elkaar kapot maken om een sprookjes boek?
Ik zwaai naar dieren.
pi_118732170
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 02:32 schreef Tayu het volgende:
Een dominee schetste mij ooit dit plaatje van de hel:

Een plek waar iedereen aan een rijk gevulde tafel zit, maar waar de lepels zo lang zijn dat je ze niet naar de eigen mond kunt brengen, en waar je elkaar van voedsel zal moeten voorzien. Maar waar niemand een ander een hap eten gunt, en iedereen van de honger omkomt ondanks het gegeven dat er een overschot aan voedsel aanwezig is.
Helemaal van de pot gerukt dus.
  vrijdag 2 november 2012 @ 09:07:52 #46
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_118733454
Dat je in je eentje op FOK! zit en de enige andere user is tong80. En je kan niet uitloggen of van je bureaustoel af!
Mijn nieuwe ondertitel
pi_118734974
The following is supposedly an actual question given on a University of Washington chemistry mid-term. The answer by one student was so "profound" that the professor shared it with colleagues, via the Internet, which is, of course, why we now have the pleasure of enjoying it as well.

Bonus Question: Is Hell exothermic (gives off heat) or endothermic (absorbs heat)?

Most of the students wrote proofs of their beliefs using Boyle's Law (gas cools when it expands and heats when it is compressed) or some variant.

One student, however, wrote the following:

First, we need to know how the mass of Hell is changing in time. So we need to know the rate at which souls are moving into Hell and the rate at which they are leaving. I think that we can safely assume that once a soul gets to Hell, it will not leave. Therefore, no souls are leaving.

As for how many souls are entering Hell, let's look at the different Religions that exist in the world today. Most of these religions state that if you are not a member of their religion, you will go to Hell. Since there is more than one of these religions and since people do not belong to more than one religion, we can project that all souls go to Hell.

With birth and death rates as they are, we can expect the number of souls in Hell to increase exponentially. Now, we look at the rate of change of the volume in Hell because Boyle's Law states that in order for the temperature and pressure in Hell to stay the same, the volume of Hell has to expand proportionately as souls are added.

This gives two possibilities:

1. If Hell is expanding at a slower rate than the rate at which souls enter Hell, then the temperature and pressure in Hell will increase until all Hell breaks loose.

2. If Hell is expanding at a rate faster than the increase of souls in Hell, then the temperature and pressure will drop until Hell freezes over.

So which is it?

If we accept the postulate given to me by Teresa during my Freshman year that, "it will be a cold day in Hell before I go out with you", and take into account the fact that I went out with her last night, then number 2 must be true, and thus I am sure that Hell is exothermic and has already frozen over.

The corollary of this theory is that since Hell has frozen over, it follows that it is not accepting any more souls and is therefore, extinct . . . leaving only Heaven, thereby proving the existence of a divine being which explains why, last night, Teresa kept shouting "Oh my God."

THIS STUDENT RECEIVED THE ONLY "A."
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  vrijdag 2 november 2012 @ 12:33:52 #48
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_118738217
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 10:36 schreef delano.888 het volgende:
The following is supposedly an actual question given on a University of Washington chemistry mid-term. The answer by one student was so "profound" that the professor shared it with colleagues, via the Internet, which is, of course, why we now have the pleasure of enjoying it as well.

Bonus Question: Is Hell exothermic (gives off heat) or endothermic (absorbs heat)?

Most of the students wrote proofs of their beliefs using Boyle's Law (gas cools when it expands and heats when it is compressed) or some variant.

First, we need to know how the mass of Hell is changing in time. So we need to know the rate at which souls are moving into Hell and the rate at which they are leaving. I think that we can safely assume that once a soul gets to Hell, it will not leave. Therefore, no souls are leaving.

As for how many souls are entering Hell, let's look at the different Religions that exist in the world today. Most of these religions state that if you are not a member of their religion, you will go to Hell. Since there is more than one of these religions and since people do not belong to more than one religion, we can project that all souls go to Hell.

With birth and death rates as they are, we can expect the number of souls in Hell to increase exponentially. Now, we look at the rate of change of the volume in Hell because Boyle's Law states that in order for the temperature and pressure in Hell to stay the same, the volume of Hell has to expand proportionately as souls are added.

1. If Hell is expanding at a slower rate than the rate at which souls enter Hell, then the temperature and pressure in Hell will increase until all Hell breaks loose.

2. If Hell is expanding at a rate faster than the increase of souls in Hell, then the temperature and pressure will drop until Hell freezes over.

So which is it?

If we accept the postulate given to me by Teresa during my Freshman year that, "it will be a cold day in Hell before I go out with you", and take into account the fact that I went out with her last night, then number 2 must be true, and thus I am sure that Hell is exothermic and has already frozen over.

The corollary of this theory is that since Hell has frozen over, it follows that it is not accepting any more souls and is therefore, extinct . . . leaving only Heaven, thereby proving the existence of a divine being which explains why, last night, Teresa kept shouting "Oh my God."

_O- Goddelijk _O_
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_118738484
De hel is een machtig wapen in de handen van alle religies.
  vrijdag 2 november 2012 @ 12:46:45 #50
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_118738580
Ik geloof wel in leven na de dood, ik geloof in reincarnatie maar ik geloof echter niet in termen als hemel en hel. Dat is een verzinsel van de kerk om mensen in het gareel te houden.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_118766961
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 10:36 schreef delano.888 het volgende:

So which is it?

Wat is de bron? Dit is echt briljant :D
  zaterdag 3 november 2012 @ 11:09:49 #52
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_118768516
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2012 08:59 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Wat is de bron? Dit is echt briljant :D
De bron is die student :P

Daarbuiten zijn het er nogal wat, de eerste zin levert Ongeveer 170.000 resultaten op:
http://lmgtfy.com/?q=The+(...)n+chemistry+mid-term.
pi_118832526
Tja, als ik er nooit wat over gelezen zou hebben dan zou ik waarschijnlijk daar niet in geloofd hebben, maar de Hel behoort ook tot de plaatsen waarnaartoe bijvoorbeeld Sjamanen reizen met hun geest, of sommige mensen met een bijna-dood-ervaring hebben een hel gerapporteerd.. en zo wel meer. Dus wie ben ik dan om te beweren dat dat onzin zou zijn? Ik ga er dus wel vanuit ja...

Maar de hel als een plek waar je terecht komt omdat je niet religieus geleefd hebt, lijkt me onzin.

Ik denk dat de hel de plek is waar mensen terecht komen met een duistere denkgeest. Bijvoorbeeld psychopaten.. of mensen die vol haat zitten.. denk dat haat een heel erg belangrijke energie is die al dan niet bepaald hoe je hiernamaals eruit gaat komen te zien.

Moordenaars, verkrachters, haatdragenden, boosaardigen, dat soort mensen...
Ik heb ook begrepen dat zelfmoord over het algemeen niet verstandig is.
pi_118832749
1Ik geloof wel in leven na de dood, ik geloof in reincarnatie maar ik geloof echter niet in termen als hemel en hel. Dat is een verzinsel van de kerk om mensen in het gareel te houden.

Oh, maar binnen het boeddhisme en hindoeïsme wordt ook geloofd in de hel hoor.. meerdere hellen zelfs. Koude hellen, hete hellen... zoek maar eens op. Al zijn die wel tijdelijk, in tegenstelling tot de eeuwige hel van de Islam en het Christendom.
  maandag 5 november 2012 @ 10:14:57 #55
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_118839213
Zo'n eeuwige hel kan ook helemaal niet. Dan zouden er zo veel mensen zijn dan hou je geen ruimte meer over joh
Mijn nieuwe ondertitel
  maandag 5 november 2012 @ 11:11:07 #56
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_118840731
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 23:35 schreef Villas_Rubin het volgende:

[ code verwijderd ]

Oh, maar binnen het boeddhisme en hindoeïsme wordt ook geloofd in de hel hoor.. meerdere hellen zelfs. Koude hellen, hete hellen... zoek maar eens op. Al zijn die wel tijdelijk, in tegenstelling tot de eeuwige hel van de Islam en het Christendom.
Binnen het paganisme niet ;)
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_118847605
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 23:35 schreef Villas_Rubin het volgende:

[ code verwijderd ]

Het concept hel dat bestaat in bepaalde boeddhistische stromingen is afkomstig uit het hindoeisme, waar zoiets als een eeuwige ziel wordt gepredikt, met reincarnatie en een persoonlijke god. In het boeddhisme dat verder van het hindoeisme af ligt gelooft men niet in een eeuwige ziel. Men gelooft in verandering als eeuwige constante, de Realiteit is een alomaanwezige flux. Er kan dus ook geen hel zijn voor die ziel om in te verblijven.

Twee andere concepten zouden wellicht 'hel' genoemd kunnen worden in deze stromingen, zoals Samsara en de 'Six Realms'. Samsara is ongeveer het tegenovergestelde van Nirvana (een soort hemel), waarbij Samsara de materiele wereld voorstelt. Dat is dus de wereld waarin we leven! Maar ook Nirvana kan bereikt worden tijdens het leven.
De 'Six Realms' zijn bewustzijnstoestanden en zijn dus ook tijdens het leven aanwezig. De natuurlijke staat van de mens is daar al, en reist tijdens het leven door verschillende toestanden. Wat overigens ook geldt voor de 'verlichten'; de boeddha is in al deze toestanden aanwezig en toch ook niet.

De boeddha heeft wel uitspraken gedaan die dicht bij het hindoeisme liggen, simpelweg omdat het hindoeisme toen heel sterk was. Hij moest concessies doen om zijn boodschap te kunnen verspreiden. Vandaar oa de introductie van het concept van karma in boeddhisme, wat afkomstig is van hindoeisme.
pi_118849906
Mensen vinden de hel voor henzelf uit.
Denk jij hierna in het vagevuur te belanden, dan gebeurd dat.
Denk jij dat je hierna vereenigd wordt met je familie, dan gebeurd dat.
Denk jij dat je hierna een pony wordt die regenbogen uit zijn aars schiet, dan gebeurd dat (alleen in een andere universum)

Komt allemaal door de kracht van je eigen geest.
Twiddel
pi_118852985
quote:
7s.gif Op maandag 5 november 2012 15:19 schreef summer2bird het volgende:
Denk jij dat je hierna een pony wordt die regenbogen uit zijn aars schiet, dan gebeurd dat (alleen in een andere universum)

Oh geweldig! Ik wil een pony worden die regenbogen uit zijn aars schiet!
  maandag 5 november 2012 @ 17:04:43 #60
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_118854362
quote:
7s.gif Op maandag 5 november 2012 15:19 schreef summer2bird het volgende:

Ja :)
En daarnaast: waarom je eventueel zorgen maken over wat er gebeurt als je dood gaat? Je leeft nu. Daar kun je beter van genieten zonder je zorgen te maken over wat er daarna komt.
pi_118858426
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 17:04 schreef Natalie het volgende:

[..]

Ja :)
En daarnaast: waarom je eventueel zorgen maken over wat er gebeurt als je dood gaat? Je leeft nu. Daar kun je beter van genieten zonder je zorgen te maken over wat er daarna komt.
Als er een hel zou bestaan zou ik er sowieso heen gaan, heb al afgesproken met aantal vrienden dat we strippoker gaan spelen. Dat lijkt me namelijk wel grappig.

[ Bericht 0% gewijzigd door Catnip op 05-11-2012 18:50:54 ]
pi_118858500
quote:
11s.gif Op maandag 5 november 2012 18:40 schreef Catnip het volgende:

[..]

Als er een hel zou bestaan zou ik er sowieso heen gaan, heb als afgesproken met een vrienden dat we strippoker gaan spelen. Dat lijkt me namelijk wel grappig.
Puber :P
pi_118858827
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 10:14 schreef sinepedraap het volgende:
Zo'n eeuwige hel kan ook helemaal niet. Dan zouden er zo veel mensen zijn dan hou je geen ruimte meer over joh
Haha ja klopt XD Ik denk dat bijna iedereen dan naar de hel zou gaan, er is namelijk geen mens zonder zonde :(
pi_118862116
1
2
3
4
5
6
Het concept hel dat bestaat in bepaalde boeddhistische stromingen is afkomstig uit het hindoeisme, waar zoiets als een eeuwige ziel wordt gepredikt, met reincarnatie en een persoonlijke god. In het boeddhisme dat verder van het hindoeisme af ligt gelooft men niet in een eeuwige ziel. Men gelooft in verandering als eeuwige constante, de Realiteit is een alomaanwezige flux. Er kan dus ook geen hel zijn voor die ziel om in te verblijven. 

Twee andere concepten zouden wellicht 'hel' genoemd kunnen worden in deze stromingen, zoals Samsara en de 'Six Realms'. Samsara is ongeveer het tegenovergestelde van Nirvana (een soort hemel), waarbij Samsara de materiele wereld voorstelt. Dat is dus de wereld waarin we leven! Maar ook Nirvana kan bereikt worden tijdens het leven.
De 'Six Realms' zijn bewustzijnstoestanden en zijn dus ook tijdens het leven aanwezig. De natuurlijke staat van de mens is daar al, en reist tijdens het leven door verschillende toestanden. Wat overigens ook geldt voor de 'verlichten'; de boeddha is in al deze toestanden aanwezig en toch ook niet.

De boeddha heeft wel uitspraken gedaan die dicht bij het hindoeisme liggen, simpelweg omdat het hindoeisme toen heel sterk was. Hij moest concessies doen om zijn boodschap te kunnen verspreiden. Vandaar oa de introductie van het concept van karma in boeddhisme, wat afkomstig is van hindoeisme.

Naar hoe ik het heb begrepen was het Boeddhisme juist in het begin een leer waarin God, hemel (verlichting) en Hel (verduistering) wél meededen, maar is dat er bij sommige stromingen juist uitgegaan om dat gekibbel over goden kwijt te raken (wat alleen maar tot geruzie leidde en volgens - vooral meer intellectuelere boeddhisten - van de kern van de leer afleidde. Boeddhisme tegenwoordig is dan ook een soort religie/spiritualiteit dat vooral een nogal intellectuele aard heeft. Je ziet ook dat het Boeddhisme vooral intellectuelen aantrekt.. zeker hier in het westen.

Maar hoe nu de oorspronkelijke leer van Boeddha was? Volgens mij horen daar een eeuwige ziel die in illusie is en Zijn Thuis (terugkeer naar de eeuwigheid; de hemel) meer moet vinden d.m.v. het omschakelen van zijn denken en waarneming tot uiteindelijke Verlichting, maar ook dus tijdelijk (illusoire) hemelen en hellen, net zo goed bij hoor. :) Ik ga daar wel vanuit in ieder geval. Ik ben niet zo heel erg overtuigd van de waarheid rondom al die intellectuele ideeën over boeddhisme, het leven en de verlichting..
pi_118863634
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 19:56 schreef Villas_Rubin het volgende:

[ code verwijderd ]

Naar hoe ik het heb begrepen was het Boeddhisme juist in het begin een leer waarin God, hemel (verlichting) en Hel (verduistering) wél meededen, maar is dat er bij sommige stromingen juist uitgegaan om dat gekibbel over goden kwijt te raken (wat alleen maar tot geruzie leidde en volgens - vooral meer intellectuelere boeddhisten - van de kern van de leer afleidde. Boeddhisme tegenwoordig is dan ook een soort religie/spiritualiteit dat vooral een nogal intellectuele aard heeft. Je ziet ook dat het Boeddhisme vooral intellectuelen aantrekt.. zeker hier in het westen.

Maar hoe nu de oorspronkelijke leer van Boeddha was? Volgens mij horen daar een eeuwige ziel die in illusie is en Zijn Thuis (terugkeer naar de eeuwigheid; de hemel) meer moet vinden d.m.v. het omschakelen van zijn denken en waarneming tot uiteindelijke Verlichting, maar ook dus tijdelijk (illusoire) hemelen en hellen, net zo goed bij hoor. :) Ik ga daar wel vanuit in ieder geval. Ik ben niet zo heel erg overtuigd van de waarheid rondom al die intellectuele ideeën over boeddhisme, het leven en de verlichting..
Je zou wat dieper moeten duiken in de leer van Boeddha zelf (Siddharta Gautama) om te zien dat hij een zeer praktische man was, die vrijwel alle metafysica verwees. Zelfs het centrale idee van Boeddhisme van Geen Zelf verwees hij deels door niet te reageren op vragen hiernaar. Reden is waarschijnlijk te vinden in The Middle Way en zijn kijk op de skandhas, de delen die een mens opmaken. Deze zijn vergankelijk en vergaan bij de dood en dus is van een leven na de dood geen sprake. Bovendien was er volgens de Boeddha geen leven en geen dood, want dat is wederom een andere vorm van dualisme.

En waarom gebruik je niet gewoon quote-tags?
pi_118877380
quote:
En waarom gebruik je niet gewoon quote-tags?
Nou... ik zie itt blijkbaar iedereen bij mijn reply-venster nergens een button waarmee ik kan kan quoten. Dus ik pak steeds de tekst en doe dan zelf maar even [quote]..{/quote]

waar dat toch aan ligt mag joost weten, maar het zou wel een stuk leuker zijn als ik ook even op dezelfde manier kon quoten als de rest hier. Heb al geprobeerd adblock uit te zetten voor fok! maar dat hielp ook niet.

*Later even een inhoudelijke reactie...*
pi_118877389
Doe mij maar een enkeltje. Kan niet veel slechter zijn dan op deze aardappel.
pi_118878254
quote:
Heaven and Hell

A huge, rough samurai once went to see a little monk, hoping to acquire the secrets of the universe.
"Monk," he said, in a voice accustomed to instant obedience. "teach me about heaven and hell."

The little monk looked up at the mighty warrior in silence. Then, after a moment, he said to the
samurai with utter disdain, "Teach YOU about heaven and hell? I couldn't teach you about
anything. You're dirty. You smell. Your blade is rusty. you're a disgrace, an embarrassment to the
samurai class. Get out of my sight at once. I can't stand you!"

The samurai was furious. He began to shake all over from the anger that raced through him. A red
flush spread over his face; he was speechless with rage. Quickly, menacingly, he pulled out his
sword and raised it above his head, preparing to slay the monk.

"That's hell." said the little monk quietly.

The samurai was overwhelmed. Stunned. The compassion and surrender of this little man who had
offered his life to give this teaching about hell! He slowly lowered his sword, filled with gratitude,
and for reasons he could not explain his heart became suddenly peaceful.

"And that's heaven," said the monk softly.
Dit is een verhaaltje uit het zen-boeddhisme. :)

Hier een andere versie:
quote:
A Zen master was asked by a Samurai whether there was hell in sooth as taught in the [Buddhist] Scriptures. "I must ask you," replied he, "before I give you an answer. For what purpose is your question? What business have you, a Samurai, with a thing of that sort? Why do you bother yourself about such an idle question? Surely you neglect your duty and are engaged in such a fruitless research. Does this not amount to your stealing the annual salary from your lord?" The Samurai, offended not a little with these rebukes, stared at the master, ready to draw his sword at another insult. Then the teacher said smilingly: "Now you are in Hell. Don't you see?"
:)

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 02:18 schreef Villas_Rubin het volgende:

[..]

Nou... ik zie itt blijkbaar iedereen bij mijn reply-venster nergens een button waarmee ik kan kan quoten. Dus ik pak steeds de tekst en doe dan zelf maar even [quote]..{/quote]

waar dat toch aan ligt mag joost weten, maar het zou wel een stuk leuker zijn als ik ook even op dezelfde manier kon quoten als de rest hier. Heb al geprobeerd adblock uit te zetten voor fok! maar dat hielp ook niet.

*Later even een inhoudelijke reactie...*
Je ziet niet dit: quote.png rechtsboven een post staan wanneer je er met je muis over gaat? Dan heb je waarschijnlijk een bepaalde plugin niet aanstaan. Gebruik Google Chrome, dan heb je geen problemen, al zou een browser als Firefox misschien ook wel helpen. Adblockers zijn sowieso niet toegestaan en kunnen je een ban opleveren. FOK! heeft niet zoveel banners, dus zet die voor FOK! gewoon uit. ;)

[ Bericht 12% gewijzigd door Gray op 06-11-2012 08:39:52 ]
pi_118954710
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 07:59 schreef Gray het volgende:

FOK! heeft niet zoveel banners, dus zet die voor FOK! gewoon uit. ;)
Niet de banners, dus...
  donderdag 8 november 2012 @ 10:28:21 #70
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_118970077
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:23 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Niet de banners, dus...
Alhier op m'n werk wel. Die worden geblokkeerd. Krijg ik ook geregeld een melding over (zo'n blauw mededelingen venster), dat er ads worden geblokkeerd en of ik zo vriendelijk wil zijn die blokkering op te heffen voor Fok!, maar ik heb geen adblocker of wat dan ook. Dat gebeurt al ergens op 't netwerk, waar ik geen invloed op heb.

Anyway, grotendeels banner free dus hier :P
  vrijdag 9 november 2012 @ 16:04:39 #71
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_119020031
Ik ben 2 jaar geleden overleden, en ging als homo uiteraard naar de hel. Ik werd persoonlijk verwelkomt door de duivel.
De hel is heel anders dan je denkt. Ik werd rondgeleid in de beach club vol mooie mannen die de hel is. Het is een zonnig strand met kristalhelder water, met een prachtig bos er achter. Overal barretjes en lekker eten.
Heerlijk luieren in een hangmat en een beetje fokken en cocktails drinken, jep, er is internet in de Hel, wat denken jullie dan.
Goed, na een paar dagen had ik zin de buurt een beetje te verkennen. Ik liep het strand af en na een uur of twee lopen kwam ik bij wat een vulkaanachtig gebied was, het rook er naar zwavel. Toen ik over een kraterrand keek zag ik het hellevuur, met gillende mensen erin. Ik was geschokt. De duivel had me belogen. Het was helemaal geen resort.
Daar ik aan de duivel dacht verscheen hij meteen en overstuur schold ik hem uit. Hij keek me minzaam aan en zei, pietje pietje was is er met je aan de hand, waarom ben je zo overstuur.
Ik wees op het hellevuur en zei, je hebt me belogen.
Hij schudde zijn hoofd en lachte, nee joh, das voor de christenen, die willen dat zo, net zoals jij deze beachclub wilt...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_119020234
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 16:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik ben 2 jaar geleden overleden, en ging als homo uiteraard naar de hel. Ik werd persoonlijk verwelkomt door de duivel.
De hel is heel anders dan je denkt. Ik werd rondgeleid in de beach club vol mooie mannen die de hel is. Het is een zonnig strand met kristalhelder water, met een prachtig bos er achter. Overal barretjes en lekker eten.
Heerlijk luieren in een hangmat en een beetje fokken en cocktails drinken, jep, er is internet in de Hel, wat denken jullie dan.
Goed, na een paar dagen had ik zin de buurt een beetje te verkennen. Ik liep het strand af en na een uur of twee lopen kwam ik bij wat een vulkaanachtig gebied was, het rook er naar zwavel. Toen ik over een kraterrand keek zag ik het hellevuur, met gillende mensen erin. Ik was geschokt. De duivel had me belogen. Het was helemaal geen resort.
Daar ik aan de duivel dacht verscheen hij meteen en overstuur schold ik hem uit. Hij keek me minzaam aan en zei, pietje pietje was is er met je aan de hand, waarom ben je zo overstuur.
Hij schudde zijn hoofd en lachte, nee joh, das voor de christenen, die willen dat zo, net zoals jij deze beachclub wilt...
Ik word ook homo !
  vrijdag 9 november 2012 @ 16:19:20 #73
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119020527
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 16:04 schreef Pietverdriet het volgende:
daar heb je em weer :P
  vrijdag 9 november 2012 @ 16:26:49 #74
139030 night
nacho libre
pi_119020790
In de hel is het geen pretje maar 's winters wel lekker warm.
If Hitler had been a Hippy how happy would we be.
pi_119023543
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 16:11 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik word ook homo !
Dan moet je niet naar dezelfde beach club as Pietje gaan..Dan hebben al die mooie mannen geen belangstelling voor je. Dat zou idd. de hel zijn.
pi_119026072
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 17:34 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Dan moet je niet naar dezelfde beach club as Pietje gaan..Dan hebben al die mooie mannen geen belangstelling voor je. Dat zou idd. de hel zijn.
Nou, genoeg andere leuke dingen daar. Beter dan in de hete zwavel gegooid worden :Y
  vrijdag 9 november 2012 @ 19:01:28 #77
45206 Pietverdriet
pi_119026227
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 18:57 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nou, genoeg andere leuke dingen daar. Beter dan in de hete zwavel gegooid worden :Y
Zat heteromannen voor wie een gaybeachclub de hel is
pi_119026301
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2012 19:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zat heteromannen voor wie een gaybeachclub de hel is
Dat geloof ik best ja _O-
pi_119026474
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 16:26 schreef night het volgende:
In de hel is het geen pretje maar 's winters wel lekker warm.
Inderdaad wel fijn, ik bevries in de winter :(
pi_119027886
quote:
11s.gif Op vrijdag 9 november 2012 19:06 schreef Catnip het volgende:

[..]

Inderdaad wel fijn, ik bevries in de winter :(
Ik niet... Verwarming hier. :P

Maar ok, als ik het zo lees dan is de hel niet een plek (in het hiernamaals) maar een staat van bewustzijn of omstandigheid die we hier ook kunnen ervaren..
pi_119028318
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 19:38 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Maar ok, als ik het zo lees dan is de hel niet een plek (in het hiernamaals) maar een staat van bewustzijn of omstandigheid die we hier ook kunnen ervaren..
Geloof je in een leven na de dood dan?
Wat is het grootste medicijn?
-Geen idee, mijn dick is op.
pi_119028409
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 19:47 schreef Rawberry het volgende:

[..]

Geloof je in een leven na de dood dan?
Geen idee..
  vrijdag 9 november 2012 @ 19:49:56 #83
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_119028419
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 19:38 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

Of wel een "plek" die dezelfde is maar door iedereen anders wordt ervaren. (zoals die gaybeachclub, voor de één een hemel, voor de ander een hel)
pi_119028914
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 19:49 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Geen idee..
Ik zou het tof vinden mocht het bestaan. Hele nieuwe wereld enzo.
pi_119028971
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 19:49 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Of wel een "plek" die dezelfde is maar door iedereen anders wordt ervaren. (zoals die gaybeachclub, voor de één een hemel, voor de ander een hel)
It's the winner who calls, the loser who falls.
A fact that i know very wel.
One mans Heaven is another man's vision of Hell.

Magna Carta. :P

Ik geloof wel dat dat klopt, ja.
pi_119029045
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 19:59 schreef Rawberry het volgende:

[..]

Ik zou het tof vinden mocht het bestaan. Hele nieuwe wereld enzo.
Het lijkt me heel bijzonder om tot de ontdekking te komen dat je na je dood er toch nog blijkt te zijn.
pi_119029247
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 20:02 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Het lijkt me heel bijzonder om tot de ontdekking te komen dat je na je dood er toch nog blijkt te zijn.
Nooit een OBE gehad?
pi_119029312
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 20:06 schreef Rawberry het volgende:

[..]

Nooit een OBE gehad?
Nee, ik heb dat nooit mogen meemaken. Jij wel?
pi_119029391
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 20:07 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Nee, ik heb dat nooit mogen meemaken. Jij wel?
Eénmalig en heel kort. Gaf me wel een voorproefje van leven na de dood, denk ik.
pi_119029801
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 20:09 schreef Rawberry het volgende:

[..]

Eénmalig en heel kort. Gaf me wel een voorproefje van leven na de dood, denk ik.
Wat gaaf zeg! Het lijkt me makkelijker om aan te nemen dat er zoiets bestaat na zo'n ervaring. Ben je daardoor nou ook anders in het leven komen te staan?
pi_119030541
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 20:16 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Wat gaaf zeg! Het lijkt me makkelijker om aan te nemen dat er zoiets bestaat na zo'n ervaring. Ben je daardoor nou ook anders in het leven komen te staan?
Nouja, ik geloofde wel in een leven na de dood toen, nu heb ik meer zekerheid wat dat betreft.
pi_119030659
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 20:29 schreef Rawberry het volgende:

[..]

Nouja, ik geloofde wel in een leven na de dood toen, nu heb ik meer zekerheid wat dat betreft.
Ik heb het altijd een heel moeilijke vraag gevonden. Ik kan me niet voorstellen dat er niks is, maar tegelijkertijd lijkt er geen reden om aan te nemen dat er wel wat is.
pi_119030771
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 20:32 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik heb het altijd een heel moeilijke vraag gevonden. Ik kan me niet voorstellen dat er niks is, maar tegelijkertijd lijkt er geen reden om aan te nemen dat er wel wat is.
Is een beetje een existentiële vraag. Wat is het doel van het leven.
pi_119031108
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 20:34 schreef Rawberry het volgende:

[..]

Is een beetje een existentiële vraag. Wat is het doel van het leven.
Je hebt hem door ja. Alles lijkt zo doelloos als er geen hiernamaals is. Tegelijkertijd lijkt het bestaan absurd genoeg om het zo te laten zijn.
pi_119031987
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 20:40 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Je hebt hem door ja. Alles lijkt zo doelloos als er geen hiernamaals is. Tegelijkertijd lijkt het bestaan absurd genoeg om het zo te laten zijn.
Ik zou geen rust in mijn hoofd vinden mocht ik zo denken.
pi_119032081
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 20:55 schreef Rawberry het volgende:

[..]

Ik zou geen rust in mijn hoofd vinden mocht ik zo denken.
Dan heeft je OBE je eigenlijk een stukje extra rust gegeven in je bestaan? Dat is wel mooi :)
Zelfs als het toch niet blijkt te kloppen, dan heb je er een fijner leven door. :)
pi_119032195
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 20:57 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Dan heeft je OBE je eigenlijk een stukje extra rust gegeven in je bestaan? Dat is wel mooi :)
Zelfs als het toch niet blijkt te kloppen, dan heb je er een fijner leven door. :)
Achja, een geloof doet ook al veel imo.
pi_119032355
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 20:59 schreef Rawberry het volgende:

[..]

Achja, een geloof doet ook al veel imo.
Zeker! Als je bedenkt dat ook ziekteverloop beinvloed kan worden met het zg. placebo-effect, dan geloof ik zeker dat geloof een flinke invloed op je bestaan heeft.
pi_119032428
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 21:02 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Zeker! Als je bedenkt dat ook ziekteverloop beinvloed kan worden met het zg. placebo-effect, dan geloof ik zeker dat geloof een flinke invloed op je bestaan heeft.
Jup, 't kan bergen verzetten, bij manier van spreken ;)
  zaterdag 10 november 2012 @ 02:08:31 #100
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119045642
"het leven is een korte periode tussen 2 eeuwigheden" wie zei dat ook al weer? :)

het placebo-effect van geloof wordt zwaar overschat (mijn geloof was heel sterk, maar niks gebeurde), het echte werk daarentegen:
http://www.johnmellor.org/healing_testimonies.html

[ Bericht 2% gewijzigd door Manke op 10-11-2012 02:25:24 ]
pi_119047037
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 02:08 schreef Manke het volgende:
"het leven is een korte periode tussen 2 eeuwigheden" wie zei dat ook al weer? :)

het placebo-effect van geloof wordt zwaar overschat (mijn geloof was heel sterk, maar niks gebeurde), het echte werk daarentegen:
http://www.johnmellor.org/healing_testimonies.html
Misschien was je geloof toch niet zo sterk..
  zaterdag 10 november 2012 @ 15:17:46 #102
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119054381
quote:
11s.gif Op zaterdag 10 november 2012 08:24 schreef Catnip het volgende:

[..]

Misschien was je geloof toch niet zo sterk..
geloof in de bijbel is weg toen ik het OT begon te lezen.
pi_119069566
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 16:35 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Weet je wel hoe sterk de Bijbel als het Christendom is beïnvloed is door de Romeinen?
pi_119070107

[ Bericht 32% gewijzigd door Medi op 10-11-2012 22:56:10 ]
  zaterdag 10 november 2012 @ 23:31:28 #105
203039 pirlo444
adelante chicos!!!!!!!!!!!!!!!
pi_119072114
Ja daar zijn wij nu !
  zondag 11 november 2012 @ 03:57:19 #106
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119076630
ik geloof niet in de hel, anders gaan er miljarden branden omdat ze jezus niet kenden, ook zij die voor christus leefden, als je dit tegen een dchristen zegt, zeggen ze altijd 'god weet het t best, ook de straf die ze verdienen', tevens nergens in de bijbel staat dat je jezus moet accepteren, zo ver ik weet.
pi_119077058
Ik heb het gewoon losgelaten. Vroeger dacht ik altijd dat ik naar de hel zou gaan, dat heeft ook te maken met een stukje zelfacceptatie.
pi_119077149
quote:
11s.gif Op zondag 11 november 2012 08:47 schreef Catnip het volgende:
Ik heb het gewoon losgelaten. Vroeger dacht ik altijd dat ik naar de hel zou gaan, dat heeft ook te maken met een stukje zelfacceptatie.
wat heb je allemaal misdaan dan :D
pi_119077650
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 09:03 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

wat heb je allemaal misdaan dan :D
Tja, het is gewoon dat ik beslist niet perfect ben. En ik heb heel wat fouten gemaakt, hele domme dingen..mensen pijn doen enz. En daarom dacht ik dat altijd. Maar als je alles gewoon loslaat geen God geen satan maar alleen liefde..word het allemaal veel makkelijker..om toch in een liefdevolle God te gaan geloven.
Heel vaag, maar het heeft me wel geholpen.
pi_119077739
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 22:32 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Weet je wel hoe sterk de Bijbel als het Christendom is beïnvloed is door de Romeinen?
Ja dat weet ik, maar iets te vaak in discussie over geraakt zowel hoer als elders dat ik daar maar geen uitspraken meer over doe ;)
C. Sagan
pi_119077817
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 10:09 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Ja dat weet ik, maar iets te vaak in discussie over geraakt zowel hoer als elders dat ik daar maar geen uitspraken meer over doe ;)
Eigenlijk zou het wel gewoon moeten kunnen..:)
pi_119078150
quote:
11s.gif Op zondag 11 november 2012 10:18 schreef Catnip het volgende:
nlijk zou het wel gewo
Absoluut, maar heeft hier niet echt zijn plaats... Dit gaat meer over wat jij en ik geloven, niet waar het bijbelverhaal vandaan komt ;)

Wat ik echter in jouw verhaal niet snap is dat je van het uitgangspunt "ik ga naar de hel omdat ik...." naar "er is geen god, dus ook geen satan en geen hel" naar "er is een liefhebbende god" gaat, zonder die laatste stap:
"als er een liefhebbende god is, is er ook een satan en dus een hel, waar ik weer naar toe ga omdat ik..."

Betekent dat je wel in een god gelooft, maar niet in de bijbelse god? Hoe kom je dan bij jouw versie van god? Waarom is er wel een god maar geen tegenpool?
C. Sagan
pi_119078273
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 10:47 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Absoluut, maar heeft hier niet echt zijn plaats... Dit gaat meer over wat jij en ik geloven, niet waar het bijbelverhaal vandaan komt ;)

Wat ik echter in jouw verhaal niet snap is dat je van het uitgangspunt "ik ga naar de hel omdat ik...." naar "er is geen god, dus ook geen satan en geen hel" naar "er is een liefhebbende god" gaat, zonder die laatste stap:
"als er een liefhebbende god is, is er ook een satan en dus een hel, waar ik weer naar toe ga omdat ik..."

Betekent dat je wel in een god gelooft, maar niet in de bijbelse god? Hoe kom je dan bij jouw versie van god? Waarom is er wel een god maar geen tegenpool?
Haha het is vaag ik weet het.
Maar als ik denk dat er geen Satan krijg ik niet het gevoel alsof ik naar de hel ga, en een liefdevolle god stuurt je tenslotte niet zomaar naar de hel. Dus Satan en God bestaan wel voor mij, maar Satan laat ik gewoon achterwege en God is gewoon een liefdevolle god.
pi_119078749
dat god liefdevol is is een misvatting.
pi_119078852
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 11:24 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Sorry, ik had het misschien ook anders moeten formuleren.
pi_119078857
quote:
11s.gif Op zondag 11 november 2012 10:55 schreef Catnip het volgende:

[..]

Haha het is vaag ik weet het.
Maar als ik denk dat er geen Satan krijg ik niet het gevoel alsof ik naar de hel ga, en een liefdevolle god stuurt je tenslotte niet zomaar naar de hel. Dus Satan en God bestaan wel voor mij, maar Satan laat ik gewoon achterwege en God is gewoon een liefdevolle god.
Maar wat is liefdevol? Ik noem mijn ouders best liefdevol, maar als ik foute dingen deed, merkte ik het wel. Toegegeven, geen vagevuur, maar huisarrest, op de trap zitten, op de gang moeten kwam aardig overeen met mijn toenmalige beeld van een hel ;) En maakte ik mijn "zonde" niet goed, dan was er ook geen "redding".

Dus als jij dingen gedaan hebt die je (volgens je eerdere gedachtes) in de hel zouden doen belanden, waarom zou jouw god dan nu liefdevol zijn? Zou hij je vergeven? Omdat je spijt hebt of omdat je het goed gemaakt hebt? Is er geen straf voor je daden? En hoe gaat je god om met mensen die niet, zoals jij (wat ik uitmaak uit je posts) spijt hebben en zich nu beter inzetten?
C. Sagan
pi_119078874
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 11:24 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
amen!

en dat de hel voor iets slechts/ vervelends zou staan... ik geloof dat het met vrije wil begonnen is. Dat klinkt zo slecht nog niet.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_119078880
in de hel zitten alle losbandige sletjes. geeft je toch wat om over na te denken he - hemel, hel. mhhh.
pi_119079018
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 11:30 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Maar wat is liefdevol? Ik noem mijn ouders best liefdevol, maar als ik foute dingen deed, merkte ik het wel. Toegegeven, geen vagevuur, maar huisarrest, op de trap zitten, op de gang moeten kwam aardig overeen met mijn toenmalige beeld van een hel ;) En maakte ik mijn "zonde" niet goed, dan was er ook geen "redding".

Dus als jij dingen gedaan hebt die je (volgens je eerdere gedachtes) in de hel zouden doen belanden, waarom zou jouw god dan nu liefdevol zijn? Zou hij je vergeven? Omdat je spijt hebt of omdat je het goed gemaakt hebt? Is er geen straf voor je daden? En hoe gaat je god om met mensen die niet, zoals jij (wat ik uitmaak uit je posts) spijt hebben en zich nu beter inzetten?
Omdat God er toch voor heeft gezorgd dat ik nu mijn leven aan het beteren ben. Omdat God mij aanroept, ik riep hem niet aan maar God mij wel. Dat klinkt misschien wel heel dom, maar vroeger geloofde ik niet, had er heel veel moeite mee. Had veel problemen enz. Nu nog steeds, maar het gaat wel beter. En ja, God heeft me vergeven. Waarom? Omdat Jezus zijn leven voor mij heeft gegeven en dat omdat god zoveel om mij geeft!
pi_119079072
als het voor jou werkt om je beter te voelen, top ^O^
pi_119079144
quote:
11s.gif Op zondag 11 november 2012 11:38 schreef Catnip het volgende:

[..]

Omdat God er toch voor heeft gezorgd dat ik nu mijn leven aan het beteren ben. Omdat God mij aanroept, ik riep hem niet aan maar God mij wel. Dat klinkt misschien wel heel dom, maar vroeger geloofde ik niet, had er heel veel moeite mee. Had veel problemen enz. Nu nog steeds, maar het gaat wel beter. En ja, God heeft me vergeven. Waarom? Omdat Jezus zijn leven voor mij heeft gegeven en dat omdat god zoveel om mij geeft!
Als die versie werkt voor je, wat is er dom aan?
Iedereen mag zijn eigen god creëren natuurlijk, echter dat sluit de hel, noch satan niet uit. Jij gelooft dat je de hel ontsnapt bent, maar dat betekent niet dat die er nog niet steeds is. Jij hebt inmiddels een kaartje richting hemel gekregen (door je verbetering en de daarop volgende vergeving), maar waar gaan de verkrachters, dieven en moordenaars heen (die die verbetering niet laten zien)?
Neem aan dat jouw god in het geval van stelselmatig weigeren van zijn goedheid iets minder liefdevol zal zijn? Of komt iedereen uiteindelijk op hetzelfde plekje en kun je maar beter lekker doen wat je wil omdat er toch geen gevolgen aan vast zitten?
C. Sagan
pi_119079169
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 11:41 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Zeker top,
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 11:45 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Als die versie werkt voor je, wat is er dom aan?
Iedereen mag zijn eigen god creëren natuurlijk, echter dat sluit de hel, noch satan niet uit. Jij gelooft dat je de hel ontsnapt bent, maar dat betekent niet dat die er nog niet steeds is. Jij hebt inmiddels een kaartje richting hemel gekregen (door je verbetering en de daarop volgende vergeving), maar waar gaan de verkrachters, dieven en moordenaars heen (die die verbetering niet laten zien)?
Neem aan dat jouw god in het geval van stelselmatig weigeren van zijn goedheid iets minder liefdevol zal zijn? Of komt iedereen uiteindelijk op hetzelfde plekje en kun je maar beter lekker doen wat je wil omdat er toch geen gevolgen aan vast zitten?
Ik weet het niet, het is ook gewoon een moeilijk onderwerp. Ik vraag zelf ook altijd af waar mensen als Hitler dan heengaan..
pi_119079180
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 11:41 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Is dit trouwens sarcasme of niet lolol
pi_119079189
quote:
11s.gif Op zondag 11 november 2012 11:46 schreef Catnip het volgende:

[..]

Zeker top,

[..]

Ik weet het niet, het is ook gewoon een moeilijk onderwerp. Ik vraag zelf ook altijd af waar mensen als Hitler dan heengaan..
waar alle politici heengaan.
pi_119079206
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 11:47 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

waar alle politici heengaan.
Haha..dat wil ik niet eens weten lol
pi_119079234
quote:
11s.gif Op zondag 11 november 2012 11:48 schreef Catnip het volgende:

[..]

Haha..dat wil ik niet eens weten lol
nou ja het nederlandse leger heeft ook onschuldigen gedood de laatste jaren. rutte zien we niet als hitler, maar hij is natuurlijk mede verantwoordelijk voor wat er onder zijn bewind is gebeurd. denk je dat god gaat zeggen, tja ik zie wel dat jij het goede voor had, jammer van die kindjes? dat lijkt me een beetje opportunistisch denken.
pi_119079347
quote:

[..]

Ik weet het niet, het is ook gewoon een moeilijk onderwerp.
Maar dat maakt het ook zo interessant om over te lullen natuurlijk ;) Als het makkelijkw as, is er niets aan...
quote:
Ik vraag zelf ook altijd af waar mensen als Hitler dan heengaan..
De meeste grote geloven hebben wel een soort van beloning dan wel straf systeem. Doe je goed, ga je naar de hemel, doe je slecht, ga je naar de hel (of tijdelijk naar het vagevuur).
Daar waar je bij de katholieken je slechte daden goed kunt maken door vergeving te vragen (biechten en op aarde al een straf te ondergaan) is dat bij de protestanten al een stuk moeilijker, daar stapelen je daden gewoon op en wordt er aan "het einde" een berekening gemaakt, plussen en minnen. (uiteraard ligt het dieper dan dat).
Daarnaast is het, zoals FkTwkGs2012 al zegt, nogal afhankelijk van de tijdsgeest en de machthebbers wat goede daden zijn. Een collega van me heeft als zeer gelovig Christen vanuit zijn Nederlandse F16 bommen gegooid op Servië wat ongetwijfeld vele Serviërs het leven heeft gekost. Toch vindt hij dat hij de hemel in mag omdat dat geen slechte daad was. Ik denk dat als ik rond die tijd op vakantie was daar en een Serviër de keel had doorgesneden, hij over mijn daad anders zou denken, terwijl het resultaat wel redelijk gelijk is. Dus ja, wie gaat er naar de hemel, en wie naar de hel?
Ik denk dat iedere gelovige in zijn eigen hoofd wel redelijk denkt dat hij naar de hemel gaat of anders wel dingen zo gaat doen om dat te bewerkstelligen, ongeacht zijn verleden.
C. Sagan
  zondag 11 november 2012 @ 17:06:13 #128
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119090754
een kinderlijk geloof in jezus als zoon van god en martelaar voor allen, is genoeg om naar de hemel te gaan, zelfs de ergste zonde verandert dat niet, dus maak je geen zorgen Catnip :)
fok de hel
pi_119092118
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 17:06 schreef Manke het volgende:
een kinderlijk geloof in jezus als zoon van god en martelaar voor allen, is genoeg om naar de hemel te gaan, zelfs de ergste zonde verandert dat niet, dus maak je geen zorgen Catnip :)
fok de hel
Jij bent toch zelf zeer religieus met een geloof in goden, geesten, engelen, demonen en zielen ed? Je komt zo spottend over ineens wanneer het over religie gaat... :?
  zondag 11 november 2012 @ 18:10:28 #130
45206 Pietverdriet
pi_119092993
quote:

[..]

[..]

Argentinie
  zondag 11 november 2012 @ 18:21:25 #131
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119093445
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 17:46 schreef Gray het volgende:

[..]

Jij bent toch zelf zeer religieus met een geloof in goden, geesten, engelen, demonen en zielen ed? Je komt zo spottend over ineens wanneer het over religie gaat... :?
religie is man-made en made to rule en dient bespot te worden vind ik, maar dat doe ik hier niet. Geloof in Christus is geen religie.
Ik geloof in demonen dus automatisch ook in (1) god, niet meerdere, engelen en zielen weet ik niet.

Wat ik zei staat gewoon in de bijbel, een gelovige is een heilige die zondigt.
  zondag 11 november 2012 @ 18:44:45 #132
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119094321
eenmaal vergeven, altijd vergeven, ook voor alle toekomstige zonden, zo heilig is het offer, het grootste offer dat god kon brengen voor de menheid die hij liefheeft, het hoogste van het hoogste heeft zich vernederd tot het laagste van het laagste, daarom eist god dat je je vernedert naar hem. Moslims haten dit, dat ie zich vernederd heeft. kan niet! het is god, maar god kan alles, dus dat helemaal.
  Moderator zondag 11 november 2012 @ 18:45:53 #133
249559 crew  Lavenderr
pi_119094359
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2012 18:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Argentinie
:X
  zondag 11 november 2012 @ 18:51:33 #134
45206 Pietverdriet
pi_119094570
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 18:45 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

:X
Geef toe, hij was gevat en grappig
  Moderator zondag 11 november 2012 @ 18:52:54 #135
249559 crew  Lavenderr
pi_119094637
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2012 18:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Geef toe, hij was gevat en grappig
Ja, geef ik onmiddellijk toe _O_ .
pi_119094777
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 18:21 schreef Manke het volgende:

[..]

religie is man-made en made to rule en dient bespot te worden vind ik, maar dat doe ik hier niet. Geloof in Christus is geen religie.
Ik geloof in demonen dus automatisch ook in (1) god, niet meerdere, engelen en zielen weet ik niet.

Wat ik zei staat gewoon in de bijbel, een gelovige is een heilige die zondigt.
Ach so!

Het gaat volgens mij al mis met de aanname dat men iets als God kan kennen en ervan spreken alsof het een mens is. De grootste belediging die je kan tegen iets als God kan maken en de ergste zonde die je kan begaan is niet willen erkennen dat je zelf God bent. Valse bescheidenheid en bewust liegen is dat.

Mensen maken daarmee voor zichzelf een hel, en erger nog, voor elkaar.
  Moderator zondag 11 november 2012 @ 19:02:20 #137
249559 crew  Lavenderr
pi_119094979
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 18:56 schreef Gray het volgende:

[..]

Ach so!

Het gaat volgens mij al mis met de aanname dat men iets als God kan kennen en ervan spreken alsof het een mens is. De grootste belediging die je kan tegen iets als God kan maken en de ergste zonde die je kan begaan is niet willen erkennen dat je zelf God bent. Valse bescheidenheid en bewust liegen is dat.

Nou, ik ken wel een paar mensen die zich gedragen alsof ze God zelve zijn. Die hebben geen last van valse bescheidenheid hoor :N
  zondag 11 november 2012 @ 19:02:47 #138
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119094995
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 18:56 schreef Gray het volgende:

[..]

Ach so!

Wie mij heeft gezien, heeft de vader gezien -JC :)
Mensen zijn geen god maar dier.
Hindu guru's willen wel graag aanbeden worden als god.
pi_119095319
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:02 schreef Manke het volgende:

[..]

Mensen zijn niet God. En hoewel je mensen wel zou kunnen aanmerken als diersoort, leven we (in alle religies) toch met het idee dat we iets van die God waarin we stellig geloven in ons meedragen.

Dat vind ik ook het mooie in de betekenis van de groet die Hindoes en ook Boeddhisten aan elkaar geven, daar waar wij enkel "hoi" zeggen.

Namasté (ik groet het goddelijke in jou).
pi_119095364
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:02 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nou, ik ken wel een paar mensen die zich gedragen alsof ze God zelve zijn. Die hebben geen last van valse bescheidenheid hoor :N
Wanneer je jezelf als God herkent, herken je God ook in anderen. In alles eigenlijk.

Niet dat mij dat lukt, maar toch he?

quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:02 schreef Manke het volgende:

[..]

Dieren zijn ook God.

Overigens komt het christelijke geloof uit het boeddhisme en dat op zijn beurt weer uit het hindoeïsme. ;)

Dit zie je onder andere terug door het persona van de christus naast die van de boeddha te leggen, en die weer naast die van Krisha. Ook de vele parabelen van al deze religieuze stromingen hebben verrassend veel overlapping.

[ Bericht 3% gewijzigd door Gray op 11-11-2012 19:17:36 ]
pi_119095680
quote:

[..]

Als ik mijn vriendin vannacht mocht geloven, heb je het over mij ;)
C. Sagan
  Moderator zondag 11 november 2012 @ 19:19:55 #142
249559 crew  Lavenderr
pi_119095754
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:18 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Dan boft je vriendin :Y
pi_119095901
quote:

[..]

jaja, ow god ow god, not this shit again!
pi_119095937
quote:

[..]

Dat schijnt een normaal verschijnsel te zijn. Als je je ego verliest, verlies je ook je bescheidenheid en ander decorum.
  zondag 11 november 2012 @ 19:25:04 #145
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119095972
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:24 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Dat schijnt een normaal verschijnsel te zijn. Als je je ego verliest, verlies je ook je bescheidenheid en ander decorum.
Niet andersom? Ego weg, meer bescheiden?
  Moderator zondag 11 november 2012 @ 19:25:39 #146
249559 crew  Lavenderr
pi_119096001
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:24 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Je ego kun je niet verliezen.
pi_119096018
quote:

[..]

Jij bent God's gift to women? ;)
  zondag 11 november 2012 @ 19:26:00 #148
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119096022
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:11 schreef Gray het volgende:

[..]

Wanneer je jezelf als God herkent, herken je God ook in anderen. In alles eigenlijk.

Niet dat mij dat lukt, maar toch he?

[..]

Dieren zijn ook God.

Overigens komt het christelijke geloof uit het boeddhisme en dat op zijn beurt weer uit het hindoeïsme. ;)

Dit zie je onder andere terug door het persona van de christus naast die van de boeddha te leggen, en die weer naast die van Krisha. Ook de vele parabelen van al deze religieuze stromingen hebben verrassend veel overlapping.
I know, ben er ook nog niet helemaal uit :)
en hindoeisme is gebaseerd op onzin.
pi_119096219
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:26 schreef Manke het volgende:

[..]

I know, ben er ook nog niet helemaal uit :)
en hindoeisme is gebaseerd op onzin.
Hindoeisme is gebaseerd op nóg oudere geloven van dui-zen-den jaren geleden. Als Hindoeisme onzin is, is dan niet een religie als het christendom en het geloof in diens iconen ook onzin?

quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:25 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Je ego kun je niet verliezen.
Je kan er wel van ontkoppelen denk ik, al is het nog maar de vraag of dat wel zo ideaal is. Volgens mensen die als 'verlicht' werden geacht schijnt dat wel relaxt te zijn, al ligt het ook maar aan de persoon:
quote:
One day the Master announced that a young monk had reached an advanced state of enlightment. The news caused some stir. Some of the monks went to see the young monk. "We heard you are enlightened. Is that true?" they asked.
"It is," he replied.

"And how do you feel?"

"As miserable as ever," said the monk.

bron
pi_119096341
quote:
Jawel. Dat is wat "verlichting" is: het loslaten van het ego.
pi_119096454
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:25 schreef Manke het volgende:

[..]

Niet andersom? Ego weg, meer bescheiden?
Ja!
  zondag 11 november 2012 @ 19:36:38 #152
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119096532
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:30 schreef Gray het volgende:

[..]

Hindoeisme is gebaseerd op nóg oudere geloven van dui-zen-den jaren geleden. Als Hindoeisme onzin is, is dan niet een religie als het christendom en het geloof in diens iconen ook onzin?

[..]

Je kan er wel van ontkoppelen denk ik, al is het nog maar de vraag of dat wel zo ideaal is. Volgens mensen die als 'verlicht' werden geacht schijnt dat wel relaxt te zijn, al ligt het ook maar aan de persoon:

[..]

Dat zeg ik, op onzin :P
christendom is geen religie en heeft geen iconen, dat hebben de orthodoxen en katholieken erbij bedacht.

http://asimiqbal2nd.files(...)/errors-hinduism.pdf
  Moderator zondag 11 november 2012 @ 19:38:00 #153
249559 crew  Lavenderr
pi_119096599
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:32 schreef Tayu het volgende:

[..]

Maar waarom zou men los willen raken van het meest eigene wat men heeft? De ziel/het ego/gevoel.
Het lijkt mij het hoogste streven als je alles in balans kunt krijgen en daar heb je een heel leven voor nodig om dat te bereiken.
pi_119096609
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:32 schreef Tayu het volgende:

[..]

Niet helemaal, aangezien het ego ook een fysiek verschijnsel is. Wanneer je aan mensen vraagt waar hun 'ik', hun bewustzijn vandaan komt, of ze dat in hun lichaam aan willen wijzen, dan wijzen ze vaak naar de plek van 'het derde oog'. Dat lichaamsdeel verlies je niet wanneer je 'verlicht' raakt. Het speelt alleen een minder grote rol in je functioneren.
  zondag 11 november 2012 @ 19:39:02 #155
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119096651
"jij bent/iedereen is een andere ik"
pi_119096655
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:36 schreef Manke het volgende:

[..]

christendom is geen religie en heeft geen iconen, dat hebben de orthodoxen en katholieken erbij bedacht.

Orthodoxen en Katholieken zijn Christenen, en het Crhistelijke geloof is toch echt een religie.
  zondag 11 november 2012 @ 19:41:19 #157
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119096761
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:39 schreef Tayu het volgende:

[..]

Orthodoxen en Katholieken zijn Christenen, en het Crhistelijke geloof is toch echt een religie.
die kunnen zich geen christenen meer noemen door alle man-made regeltjes en tradities, de bijbel is zelfs taboe voor katholieken.
pi_119096771
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:38 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Maar waarom zou men los willen raken van het meest eigene wat men heeft? De ziel/het ego/gevoel.
Het lijkt mij het hoogste streven als je alles in balans kunt krijgen en daar heb je een heel leven voor nodig om dat te bereiken.
Omdat verlichting ertoe leidt, dat je niet wedergeboren zal worden. Alle leven is lijden.

En alle leven, komt voort uit verlangen van het ego.

Dus, om verlost te worden van het lijden, moet je het ego loslaten en daarbij al het verlangen van het ego. Als je dat lukt, dan ben je verlicht, en kun je het verlangen van wedergeboorte weerstaan.
pi_119096831
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:41 schreef Manke het volgende:

[..]

die kunnen zich geen christenen meer noemen door alle man-made regeltjes en tradities, de bijbel is zelfs taboe voor katholieken.
Welnee, ze hebben er enkel een extra boek bij geplakt, itt de Hervormden en Gereformeerden.
  zondag 11 november 2012 @ 19:43:49 #160
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119096899
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:42 schreef Tayu het volgende:

[..]

Welnee, ze hebben er enkel een extra boek bij geplakt, itt de Hervormden en Gereformeerden.
http://www.jesus-is-savio(...)_heresies-a_list.htm
pi_119096961
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:36 schreef Manke het volgende:

[..]

Christendom is wel een religie en is zeker grotendeels onzin. Het is gebaseerd op een fictief personage dat overgenomen is uit oudere religies zoals het boeddhisme en hindoeisme, geweven om een bestaand persoon die overigens zelf gestudeerd had onder het boeddhisme. Waar denk je dat Christus was in de tijd dat er niets over zijn leven te lezen is in de bijbel? Hij was een kind, verhaal houdt op, jaren later komt hij terug met verhalen over verlichting, naastenliefde en meer zaken geleend uit het boeddhisme.

De bestaande persoon is overigens de persoon die de Hare Krishna's aanbidden, Krishna. Zie je de gelijkenis tussen de naam Krishna en de titel Christus? Krishna was overigens gekruisigd, de sporen zijn nog terug te vinden in zijn graf.
pi_119096972
quote:
Ik weet niet wat je met die link wilt duidelijk maken.

Maar Het Katholicisme is een religie.

Zelfs het Boeddhisme is een religie (hoewel het geen Godsdienst is).
  Moderator zondag 11 november 2012 @ 19:45:23 #163
249559 crew  Lavenderr
pi_119096985
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:41 schreef Tayu het volgende:

[..]

Omdat verlichting ertoe leidt, dat je niet wedergeboren zal worden. Alle leven is lijden.

Dus, om verlost te worden van het lijden, moet je het ego loslaten en daarbij al het verlangen van het ego. Als je dat lukt, dan ben je verlicht, en kun je het verlangen van wedergeboorte weerstaan.
Nee, niet mee eens.
Een kind vraagt niet geboren te worden. Het is er en dan ligt het verder voor een groot deel aan opvoeding en normen en waarden hoe dat kind-deze ziel zo je wilt-opgroeit.
pi_119097051
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:38 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Is niets eigen aan; het biologische deel krijg je van je ouders, het psychologische deel uit de wereld tijdens je leven.
  zondag 11 november 2012 @ 19:47:40 #165
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119097077
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:45 schreef Tayu het volgende:

[..]

Ik weet niet wat je met die link wilt duidelijk maken.

Maar Het Katholicisme is een religie.

die link is een antwoord op jouw bewering :)
Klopt, en religie is hersenspoeling.
geloof in christus is geen religie
  Moderator zondag 11 november 2012 @ 19:48:08 #166
249559 crew  Lavenderr
pi_119097099
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:46 schreef Gray het volgende:

[..]

Is niets eigen aan; het biologische deel krijg je van je ouders, het psychologische deel uit de wereld tijdens je leven.
Aan je ego is niets eigens?
pi_119097174
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:45 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nee, niet mee eens.
Een kind vraagt niet geboren te worden. Het is er en dan ligt het verder voor een groot deel aan opvoeding en normen en waarden hoe dat kind-deze ziel zo je wilt-opgroeit.
Daar mag je het niet mee eens zijn, het is wel de basis van het Boeddhisme.

Al het leven leidt tot lijden, al het lijden leidt weer tot verlangen, en al het verlangen leidt weer tot leven.

Een eeuwigdurende cirkel dus.

De enige manier om die cirkel te doorbreken, is door verlichting. Het loslaten van het verlangen van het ego.

PS: Overigens is de geboorte van een kind een bewuste keuze van het kind, in het Boeddhisme.
  zondag 11 november 2012 @ 19:50:04 #168
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119097180
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:44 schreef Gray het volgende:

[..]

Christendom is wel een religie en is zeker grotendeels onzin. Het is gebaseerd op een fictief personage dat overgenomen is uit oudere religies zoals het boeddhisme en hindoeisme, geweven om een bestaand persoon die overigens zelf gestudeerd had onder het boeddhisme. Waar denk je dat Christus was in de tijd dat er niets over zijn leven te lezen is in de bijbel? Hij was een kind, verhaal houdt op, jaren later komt hij terug met verhalen over verlichting, naastenliefde en meer zaken geleend uit het boeddhisme.

De bestaande persoon is overigens de persoon die de Hare Krishna's aanbidden, Krishna. Zie je de gelijkenis tussen de naam Krishna en de titel Christus? Krishna was overigens gekruisigd, de sporen zijn nog terug te vinden in zijn graf.
geen idee, maar hij was niet naar india gegaan, gaat niet als fictief persoon :)
pi_119097262
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:41 schreef Tayu het volgende:

[..]

Er zijn alleen wat dilemma's omtrent het fenomeen dat verlichting heet. Als eerste: verlichting betekent bevrijden van de illusie van zelf; de realisatie van geen zelf. Maar als er geen zelf is, wat raakt dan verlicht?

Als geen zelf is, wat is er om herboren te worden?

Overigens is er wel een soort zelf, die meestal met hoofdletter wordt aangeduid. De illusie is echter dat men de zelf als de Zelf ziet. Dat is ook wat illusie betekent, niet dat iets niet is, maar dat het anders is dan het lijkt.
pi_119097341
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:52 schreef Gray het volgende:

[..]

Er zijn alleen wat dilemma's omtrent het fenomeen dat verlichting heet. Als eerste: verlichting betekent bevrijden van de illusie van zelf; de realisatie van geen zelf. Maar als er geen zelf is, wat raakt dan verlicht?

Als geen zelf is, wat is er om herboren te worden?

Overigens is er wel een soort zelf, die meestal met hoofdletter wordt aangeduid. De illusie is echter dat men de zelf als de Zelf ziet. Dat is ook wat illusie betekent, niet dat iets niet is, maar dat het anders is dan het lijkt.
Daarom kun je ook pas werkelijk verlicht zijn, wanneer je dat ego hebt losgelaten.
pi_119097348
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:45 schreef Tayu het volgende:

[..]

Bepaalde stromingen wel trouwens, zoals die van de Mahayana-tak, die veel meer naar het hindoeisme neigt.
pi_119097385
quote:
12s.gif Op zondag 11 november 2012 19:53 schreef Gray het volgende:

[..]

Bepaalde stromingen wel trouwens, zoals die van de Mahayana-tak, die veel meer naar het hindoeisme neigt.
Boeddhisme en Hindoeisme hebben raakvlakken. Dat is niet zo heel vreemd, aangezien religie voortkomt uit cultuur.
  Moderator zondag 11 november 2012 @ 19:54:49 #173
249559 crew  Lavenderr
pi_119097404
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:53 schreef Tayu het volgende:

[..]

Daarom kun je ook pas werkelijk verlicht zijn, wanneer je dat ego hebt losgelaten.
Dus iets wat je niet hebt moet je loslaten?

Ik kan jullie niet meer volgen. Helaas.
pi_119097437
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:54 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ieder mens heeft een ego, jij en ik hebben dat ook. Het loslaten van dat ego, is behoorlijk lastig.
  Moderator zondag 11 november 2012 @ 19:57:45 #175
249559 crew  Lavenderr
pi_119097511
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:55 schreef Tayu het volgende:

[..]

Ieder mens heeft een ego, jij en ik hebben dat ook. Het loslaten van dat ego, is behoorlijk lastig.
Dat zég ik toch al de hele tijd dat we dat hebben. Ziel/ego/gevoel.
Ik zie niet in waarom we iets los moeten laten wat ons IS.
  zondag 11 november 2012 @ 19:58:18 #176
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119097540
hoe kan je in het boeddhisme 'geloven' als het gebaseerd is op het hindoeisme, wat weer vol zit met wetenschappelijke fouten?
ik geloof niet dat het NT op het boeddhisme is gebaseerd, maar er zijn idd raakvlakken (geboren uit een maagd bv. veel gezegdes)

moslims zijn ook goed om hun wetenschappelijke fouten recht te lullen met recente ontdekkingen. Mieren praten in de koran en ineens hebben ze er wetenschappelijk bewijs voor "zie je, staat in de koraan, koraan is van god".
pi_119097574
quote:
11s.gif Op zondag 11 november 2012 19:48 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Aan je ego is niets eigens?
Het ego zegt dat het 'eigen' is. De vraag is of je dat moet geloven. ;)

Het is alsof iemand zegt: Ik lieg nooit!

quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:50 schreef Manke het volgende:

[..]

geen idee, maar hij was niet naar india gegaan, gaat niet als fictief persoon :)
Het tastbare bewijs zegt van wel. ;)

quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:53 schreef Tayu het volgende:

[..]

Verlichting is niet iets dat constant is. Het vereist werk en fasen van niet-verlichting. Dat is immers ook verlichting: de vergankelijkheid van alles inzien.
pi_119097608
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:54 schreef Tayu het volgende:

[..]

Boeddhisme en Hindoeisme hebben raakvlakken. Dat is niet zo heel vreemd, aangezien religie voortkomt uit cultuur.
De boeddha was een hindoe, net als dat de christus een jood was. ;)
  Moderator zondag 11 november 2012 @ 20:00:33 #179
249559 crew  Lavenderr
pi_119097655
Deze discussie wordt me te zweverig, ik ga heel banaal tv kijken.

:W
pi_119097742
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:58 schreef Manke het volgende:
hoe kan je in het boeddhisme 'geloven' als het gebaseerd is op het hindoeisme, wat weer vol zit met wetenschappelijke fouten?
ik geloof niet dat het NT op het boeddhisme is gebaseerd, maar er zijn idd raakvlakken (geboren uit een maagd bv. veel gezegdes)

moslims zijn ook goed om hun wetenschappelijke fouten recht te lullen met recente ontdekkingen. Mieren praten in de koran en ineens hebben ze er wetenschappelijk bewijs voor "zie je, staat in de koraan, koraan is van god".
Boeddhisme is niet gebasseerd op het Hindoeïsme, hoewel er wel wat raakvlakken zijn (wat logisch is, aangezien beide religies voortkomen uit een verwante cultuur).

Boeddhisme is geen godsdienst, maar een filosofie. Het is wel een religie.
pi_119097777
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:57 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat zég ik toch al de hele tijd dat we dat hebben. Ziel/ego/gevoel.
Ik zie niet in waarom we iets los moeten laten wat ons IS.
Maar net beweerde je dat je dat iets (het ego) los zou moeten laten wat je niet zou hebben :D

Waarom je dat los zou moeten/willen laten, is om vrij van lijden te worden. Dat is het doel.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tayu op 11-11-2012 20:15:10 ]
pi_119097803
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:59 schreef Gray het volgende:

[..]

De boeddha was een hindoe, net als dat de christus een jood was. ;)
Precies!
pi_119098223
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:58 schreef Manke het volgende:
Welke stroming van boeddhisme je aanhangt maakt of je deel uitmaakt van een religie of een levenswijze. Maar wanneer iemand kijkt naar de uitspraken van Gautama Boeddha (de eerste), dan zie je dat hij geen geloof predikte. Eerder het tegenovergestelde. Hij predikte twijfel, zodat ieder voor zichzelf kan uitzoeken welke illusies diegene laat lijden.

Verder ga ik niet proberen om je te overtuigen van de illusie die je jezelf voorhoudt met betrekking tot de bijbel en het christendom. Ik hoop dat je zelf op onderzoek gaat naar de ins en outs van je geloof, om deze op die manier te sterken. Dan kom je vanzelf tot dezelfde conclusies als waar ik toe gekomen ben. Maar dat is geheel je eigen keuze. Ieder zijn pad, aldus de boeddha. ;)

quote:
Tja, de islam heeft het trucje gewoon opnieuw uitgehaald: men neme een bestaande religie, verplaatsen deze naar een andere locatie met een andere cultuur, knip wat weg, plak wat aan en voila! Een kersverse religie. :)
pi_119098513
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 20:02 schreef Tayu het volgende:

[..]

Boeddhisme is niet gebasseerd op het Hindoeïsme, hoewel er wel wat raakvlakken zijn (wat logisch is, aangezien beide religies voortkomen uit een verwante cultuur).
Bepaalde stromingen van het boeddhisme zijn mengelmoezen van de leer van boeddha en die van het hindoeisme. De boeddha heeft her en der concessies gedaan om zijn leer onder een breder publiek te laten verspreiden, want hij kreeg bijna ruzie met de Brahmin.

quote:
Boeddhisme is geen godsdienst, maar een filosofie. Het is wel een religie.
Bepaalde stromingen van het boeddhisme zijn zeker wel een godsdienst. Die gaan ook uit van karma, van reincarnatie en het Ene dat zowel persoonlijk als onpersoonlijk is (wel/geen god). De boeddha zelf sprak overigens niet over een Creator, de Creatie en leven na de dood. Hij was een panentheist, een vorm van atheisme. ;)
  zondag 11 november 2012 @ 20:20:37 #185
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119098716
De bijbel, m.n. het OT vind ik onzin, maar bepaalde ervaringen laten me geloven dat het 'christendom' de waarheid is.
ervaringen als een innerlijke stem die zei dat ik bepaalde passages uit het NT moest lezen, welke op mij en wat er toen speelde bleken te slaan.
en genezingen in naam van jezus aanschouwd, een maat zag zelfs voor zijn ogen een been langer worden (om gelijk te worden met het andere) in een dienst, ik zag voor mijn neus een zwarte oudere vrouw weer gehoor krijgen.
en veel verhalen gehoord van mensen die zijn genezen.
pi_119099587
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 20:16 schreef Gray het volgende:

[..]

Bepaalde stromingen van het boeddhisme zijn mengelmoezen van de leer van boeddha en die van het hindoeisme. De boeddha heeft her en der concessies gedaan om zijn leer onder een breder publiek te laten verspreiden, want hij kreeg bijna ruzie met de Brahmin.

[..]

Bepaalde stromingen van het boeddhisme zijn zeker wel een godsdienst. Die gaan ook uit van karma, van reincarnatie en het Ene dat zowel persoonlijk als onpersoonlijk is (wel/geen god). De boeddha zelf sprak overigens niet over een Creator, de Creatie en leven na de dood. Hij was een panentheist, een vorm van atheisme. ;)
Net als in het Christendom (Hervormden, Gereformeerden, Katholieken, Pinkstergemeente, Baptisten enz) bestaan er ook in het Boeddhisme verschillende stromingen.

Buddha zelf is geen God. Hij was een Indiase prins, die tot bezinning kwam, hij had een levensfilosofie welke hij doorgaf. Hij belichaamt het goddelijke, wat ieder mens door studie en oefening zou kunnen behalen. In ieder mens schuilt de potentie een Buddha te worden. En zo vrij van lijden te worden, als men het verlangen los kan laten.

Maar in onze westerse denkwijze, klinkt dat maar vaag. Dat heeft met cultuur van doen. In het westen leven we maar 1 keer, om daarna voor eeuwig in de hemel te dansen dan wel in het vagevuur te branden. In het Boeddhisme en het Hindoeïsme (Katholieken geloven ook in reïncarnatie) keer je uit verlangen naar het leven weer terug. En gedurende al die levens met lijden, ontwikkel je je steeds verder, en soms kan dat verlangen (wanneer je dat niet kunt bedwingen) je zelfs brengen tot een lagere levensvorm.

Het zijn dan slechts enkelen, die zich door studie en oefening en na vele levens "verlicht" mogen weten. Zij hebben dan de status van de Buddha bereikt, en kunnen ieder verlangen tot leven en lijden weerstaan.

Het blijft een filosofie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tayu op 11-11-2012 20:48:38 ]
pi_119099784
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 20:20 schreef Manke het volgende:
De bijbel, m.n. het OT vind ik onzin, maar bepaalde ervaringen laten me geloven dat het 'christendom' de waarheid is.
ervaringen als een innerlijke stem die zei dat ik bepaalde passages uit het NT moest lezen, welke op mij en wat er toen speelde bleken te slaan.
en genezingen in naam van jezus aanschouwd, een maat zag zelfs voor zijn ogen een been langer worden (om gelijk te worden met het andere) in een dienst, ik zag voor mijn neus een zwarte oudere vrouw weer gehoor krijgen.
en veel verhalen gehoord van mensen die zijn genezen.
Dat schijnt een veelgebruikt trucje te zijn (in dergelijke diensten) van dat groeien van een been. Op Youtube staan daar filmpjes over, hoe ze dat precies doen. Google er maar eens op.
  zondag 11 november 2012 @ 20:41:25 #188
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119100101
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 20:37 schreef Tayu het volgende:

[..]

Dat schijnt een veelgebruikt trucje te zijn (in dergelijke diensten) van dat groeien van een been. Op Youtube staan daar filmpjes over, hoe ze dat precies doen. Google er maar eens op.
Ja, 1 keer liet Randi hoe het gefaked kan worden, maar dat aangroeien in dergelijke diensten is het topje van de ijsberg.
Ben een paar keer thuisgeweest bij een christelijk echtpaar die jarenlang hebben geholpen in genezingsdiensten en ze aanschouwden honderden genezingen, zoals het weer kunnen zien en horen.
Ja ik geloof ze :) waarom zouden ze liegen? Ze hebben er geen cent aan overgehouden.
pi_119100241
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 20:41 schreef Manke het volgende:

[..]

Ja, 1 keer liet Randi hoe het gefaked kan worden, maar dat aangroeien in dergelijke diensten is het topje van de ijsberg.
Ben een paar keer thuisgeweest bij een christelijk echtpaar die jarenlang hebben geholpen in genezingsdiensten en ze aanschouwden honderden genezingen, zoals het weer kunnen zien en horen.
Ja ik geloof ze :) waarom zouden ze liegen? Ze hebben er geen cent aan overgehouden.
Ik kan daar geen antwoord op geven. Mensen willen graag geloven in dergelijke wonderen. het geeft iets om aan vast te houden in moelijke tijden. Het maakt mij allemaal niet uit, zolang het mensen geen schade toebrengt. Hoop doet leven.
  zondag 11 november 2012 @ 20:52:38 #190
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119100889
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 20:43 schreef Tayu het volgende:

[..]

Ik kan daar geen antwoord op geven. Mensen willen graag geloven in dergelijke wonderen. het geeft iets om aan vast te houden in moelijke tijden. Het maakt mij allemaal niet uit, zolang het mensen geen schade toebrengt. Hoop doet leven.
Zou je als niet-christen geloven dat er iets raars gaande is als het voor je neus gebeurt of zou het je hoop en houvast geven? :)
pi_119101004
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 20:34 schreef Tayu het volgende:

[..]

Net als in het Christendom (Hervormden, Gereformeerden, Katholieken, Pinkstergemeente, Baptisten enz) bestaan er ook in het Boeddhisme verschillende stromingen.

Buddha zelf is geen God. Hij was een Indiase prins, die tot bezinning kwam, hij had een levensfilosofie welke hij doorgaf. Hij belichaamt het goddelijke, wat ieder mens door studie en oefening zou kunnen behalen. In ieder mens schuilt de potentie een Buddha te worden. En zo vrij van lijden te worden, als men het verlangen los kan laten.

Maar in onze westerse denkwijze, klinkt dat maar vaag. Dat heeft met cultuur van doen. In het westen leven we maar 1 keer, om daarna voor eeuwig in de hemel te dansen dan wel in het vagevuur te branden. In het Boeddhisme en het Hindoeïsme (Katholieken geloven ook in reïncarnatie) keer je uit verlangen naar het leven weer terug. En gedurende al die levens met lijden, ontwikkel je je steeds verder, en soms kan dat verlangen (wanneer je dat niet kunt bedwingen) je zelfs brengen tot een lagere levensvorm.

Het zijn dan slechts enkelen, die zich door studie en oefening en na vele levens "verlicht" mogen weten. Zij hebben dan de status van de Buddha bereikt, en kunnen ieder verlangen tot leven en lijden weerstaan.

Het blijft een filosofie.
Gezien ook vele stromingen in het boeddhisme leunen op doctrines, dogma's en een hierarchie hebben mag je best zeggen dat het een religie is. Het is anders dan vele andere religies, omdat het aanzet tot zelfkritiek en twijfel, plus dat het oorspronkelijk niet leunde op het geloof in een god. Het is net als zijn 'oprichter', een heel praktische levensovertuiging.

Overigens is er ook niet één enkele leer om te volgen. De boddha gaf immers ook aan elk van zijn discipelen een andere leer. Ieder pad naar The Middle Way is anders, ieder ontdekt zijn waarheden (The Noble Truths) op een andere manier, in een andere volgorde. :)
  zondag 11 november 2012 @ 20:58:16 #192
45206 Pietverdriet
pi_119101325
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 20:41 schreef Manke het volgende:

[..]

Dat wil nog niet zeggen dat het daadwerkelijk werkt, gaan ook hele volksstammen naar de homeopaat, en ook dat is onzin.
  zondag 11 november 2012 @ 21:00:31 #193
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119101521
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2012 20:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat wil nog niet zeggen dat het daadwerkelijk werkt, gaan ook hele volksstammen naar de homeopaat, en ook dat is onzin.
homeopathie heeft nog nooit een ziekte of aandoening genezen, dat vind ik weer bijgeloof :) .
pi_119101552
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 20:52 schreef Manke het volgende:

[..]

Zou je als niet-christen geloven dat er iets raars gaande is als het voor je neus gebeurt of zou het je hoop en houvast geven? :)
Ik ben heel Christelijk opgevoed. Mijn vader was voorganger, mijn moeder is nog altijd diaken binnen de Hervormde kerk. Toch hebben mijn ouders mij altijd de vrijheid gegund om mijn eigen pad te bewandelen. En zo heb ik in mijn jeugd deelgenomen aan vele gespreksgroepen en samenkomsten binnen de Kerk van mijn ouders, maar ook bij de Gereformeerden, en ik was bijzonder gecharmeerd van de Baptisten, daar ging ik wekelijks heen.

Later, wekte het Boeddhisme mijn interesse. En na mij daarin verdiept te hebben, ben ik naar Nepal gegaan, heb een aantal monasteries bezocht, en vooral heb ik met gedachten gewisseld. Ik voel me erg aangetrokken tot het Boeddhisme, en in veel dingen kan ik me ook vinden. Maar er zijn ook struikelblokken, waar ik het niet mee eens ben of niet mee eens wil zijn. Dat ben ik allemaal aan het onderzoeken, ik ben verre van verlicht.

Maar alles is een illusie. Ongeacht welke religie of levensfilosofie je ook aanhangt. Niet alles wat je denkt dat werkelijk is, is ook werkelijk zo.

Sommigen verdienen er in het entertainment hun brood mee.
pi_119101624
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 20:54 schreef Gray het volgende:

[..]

Gezien ook vele stromingen in het boeddhisme leunen op doctrines, dogma's en een hierarchie hebben mag je best zeggen dat het een religie is. Het is anders dan vele andere religies, omdat het aanzet tot zelfkritiek en twijfel, plus dat het oorspronkelijk niet leunde op het geloof in een god. Het is net als zijn 'oprichter', een heel praktische levensovertuiging.

Overigens is er ook niet één enkele leer om te volgen. De boddha gaf immers ook aan elk van zijn discipelen een andere leer. Ieder pad naar The Middle Way is anders, ieder ontdekt zijn waarheden (The Noble Truths) op een andere manier, in een andere volgorde. :)
Boeddhisme is een religie (ik heb nooit anders beweerd).
  zondag 11 november 2012 @ 21:04:40 #196
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119101826
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 21:00 schreef Tayu het volgende:

[..]

Ik ben heel Christelijk opgevoed. Mijn vader was voorganger, mijn moeder is nog altijd diaken binnen de Hervormde kerk. Toch hebben mijn ouders mij altijd de vrijheid gegund om mijn eigen pad te bewandelen. En zo heb ik in mijn jeugd deelgenomen aan vele gespreksgroepen en samenkomsten binnen de Kerk van mijn ouders, maar ook bij de Gereformeerden, en ik was bijzonder gecharmeerd van de Baptisten, daar ging ik wekelijks heen.

Later, wekte het Boeddhisme mijn interesse. En na mij daarin verdiept te hebben, ben ik naar Nepal gegaan, heb een aantal monasteries bezocht, en vooral heb ik met gedachten gewisseld. Ik voel me erg aangetrokken tot het Boeddhisme, en in veel dingen kan ik me ook vinden. Maar er zijn ook struikelblokken, waar ik het niet mee eens ben of niet mee eens wil zijn. Dat ben ik allemaal aan het onderzoeken, ik ben verre van verlicht.

Maar alles is een illusie. Ongeacht welke religie of levensfilosofie je ook aanhangt. Niet alles wat je denkt dat werkelijk is, is ook werkelijk zo.

Sommigen verdienen er in het entertainment hun brood mee.
Je hebt dus een christelijke achtergrond :)
Echt cool dat je helemaal naar Nepal bent geweest en kloosters hebt gezocht, lijkt me geweldig.
pi_119101948
quote:
7s.gif Op zondag 11 november 2012 21:04 schreef Manke het volgende:

[..]

Je hebt dus een christelijke achtergrond :)
Echt cool dat je helemaal naar Nepal bent geweest en kloosters hebt gezocht, lijkt me geweldig.
Ja, ik heb een puur Christelijke achtergrond, met 2 ouders die ook bijzonder actief waren en zijn in dat geloof. Mijn vader is al lange tijd overleden, vandaar.
  zondag 11 november 2012 @ 21:09:38 #198
45206 Pietverdriet
pi_119102169
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 21:00 schreef Manke het volgende:

[..]

homeopathie heeft nog nooit een ziekte of aandoening genezen, dat vind ik weer bijgeloof :) .
Er is trouwens onderzoek naar bidden voor zieken gedaan
Vier groepen
1. Groep patienten die verteld werd dat er voor ze gebeden werd maar waar dat niet voor gebeurde
2. Groep patienten waar niets aan werd verteld en waar niet voor gebeden werd
3. Groep patienten die verteld werd dat er voor ze gebeden werd en dat ook gebeurde
4. Groep patienten waar niets aan werd verteld en waar wel voor gebeden werd

Resultaat was dat de patienten die verteld werd dat er voor ze gebeden werd zich veel beroerder voelden. Dit lag er waarschijnlijk aan dat ze dachten dat het dan wel heel erg met ze moest zijn.
Positieve resultaten werden niet gevonden
pi_119102583
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 21:01 schreef Tayu het volgende:

[..]

Boeddhisme is een religie (ik heb nooit anders beweerd).
Okay, omdat je eerder schreef: het blijft een filosofie dacht ik even dat je misschien ook bedoelde dat het geen religie is. ;)
  zondag 11 november 2012 @ 21:21:45 #200
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119103017
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2012 21:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Er is trouwens onderzoek naar bidden voor zieken gedaan
Vier groepen
1. Groep patienten die verteld werd dat er voor ze gebeden werd maar waar dat niet voor gebeurde
2. Groep patienten waar niets aan werd verteld en waar niet voor gebeden werd
3. Groep patienten die verteld werd dat er voor ze gebeden werd en dat ook gebeurde
4. Groep patienten waar niets aan werd verteld en waar wel voor gebeden werd

Resultaat was dat de patienten die verteld werd dat er voor ze gebeden werd zich veel beroerder voelden. Dit lag er waarschijnlijk aan dat ze dachten dat het dan wel heel erg met ze moest zijn.
Positieve resultaten werden niet gevonden
bidden voor zieken is volgens mij niet bijbels en heeft volgens mij ook weinig tot geen effect. Wat ik zag was dat de ziektes worden geboden te vertrekken of te verschrompelen of wat dan ook of de demonen die het veroorzaakten te vertrekken (ja echt, had nog effect ook lol)
pi_119103152
quote:
14s.gif Op zondag 11 november 2012 21:15 schreef Gray het volgende:

[..]

Okay, omdat je eerder schreef: het blijft een filosofie dacht ik even dat je misschien ook bedoelde dat het geen religie is. ;)
Het is beide. Boeddhisme is een religie en het is een levensfilosofie.

Maar Boeddhisme is geen godsdienst.
  zondag 11 november 2012 @ 21:27:47 #202
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119103388
pi_119103465
quote:
7s.gif Op zondag 11 november 2012 21:27 schreef Manke het volgende:
[ afbeelding ]
LOL! :D
pi_119103467
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 21:23 schreef Tayu het volgende:

[..]

Het is beide. Boeddhisme is een religie en het is een levensfilosofie.

Maar Boeddhisme is geen godsdienst.
Niet alle stromingen. ;)
pi_119103504
Hel is trouwens ook je hoofd zó hard stoten dat je bloed proeft. Meh.
  zondag 11 november 2012 @ 21:31:02 #206
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119103610
1tj nog :P
pi_119103710
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 21:28 schreef Gray het volgende:

[..]

Niet alle stromingen. ;)
Jij stelt dat iedere religie een godsdienst is. Dat is niet geval.

Boeddhisme is geen godsdienst, het is wel een religie.
pi_119103731
Doe ik er ook eentje. :)

zondag 11 november 2012 @ 21:36:46 #209
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119104005
_O-
pi_119104105
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 21:32 schreef Tayu het volgende:

[..]

Jij stelt dat iedere religie een godsdienst is. Dat is niet geval.
Dat is niet wat ik stel, of niet bedoel tenminste. :N

Ik stel dat Boeddhisme als religie gezien kan worden en...

quote:
Boeddhisme is geen godsdienst, het is wel een religie.
...dat bepaalde takken van boeddhisme wel degelijk godsdiensten zijn. Sterker nog, de grootste stroming van het boeddhisme is een godsdienst, namelijk het Mahayana boeddhisme.
pi_119104663
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 21:38 schreef Gray het volgende:

[..]

Dat is niet wat ik stel, of niet bedoel tenminste. :N

Ik stel dat Boeddhisme als religie gezien kan worden en...

[..]

...dat bepaalde takken van boeddhisme wel degelijk godsdiensten zijn. Sterker nog, de grootste stroming van het boeddhisme is een godsdienst, namelijk het Mahayana boeddhisme.
Nee. Ook die stroming is geen godsdienst. Buddha is geen god. In ieder mens schuilt de potentie een Buddha te worden. Buddha is goddelijk, net als jij en ik.

"Centraal in de Mahayana-ideologie is de idee van de Bodhisattva: niet alleen de Boeddha, maar ieder mens kan de staat van Verlichting bereiken."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mahayana

En nogmaals: Ja, Boedhisme is een religie!

Maar een religie, staat niet gelijk aan een godsdienst.
pi_119104958
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 21:47 schreef Tayu het volgende:

[..]

Nee. Ook die stroming is geen godsdienst. Buddha is geen god. In ieder mens schuilt de potentie een Buddha te worden. Buddha is goddelijk, net als jij en ik.

"Centraal in de Mahayana-ideologie is de idee van de Bodhisattva: niet alleen de Boeddha, maar ieder mens kan de staat van Verlichting bereiken."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mahayana
quote:
Het Mahayana heeft een rijke kosmografie met allerlei bovennatuurlijke Boeddha's en Bodhisattva's die zich in zogenaamde Boeddhalanden of zuivere landen ophouden. Het concept van de Triniteit of trikaya, geeft steun aan deze constructies waardoor de Boeddha zelf tot een transcendente goddelijke figuur wordt.
quote:
De rijke kosmografie stelde de Mahayana ook in staat tamelijk syncretisch te zijn en andere geloven of godheden in zich op te nemen. Er zijn ook allerlei externe oorsprongen gesuggereerd om de opkomst van de Mahayana te verklaren, zoals de "populaire hindoe bhakti (devotie) stromingen en de Perzische en Grieks-Romeinse theologiën, die vanuit het noordwesten India binnen kwamen" (Tom Lowenstein, "De visie van de Boeddha").
;)

quote:
En nogmaals: Ja, Boedhisme is een religie!

Maar een religie, staat niet gelijk aan een godsdienst.
Niet als geheel, wel in delen.

Zelf neig ik sterk naar het zen-boeddhisme. :)
pi_119105065
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 21:51 schreef Gray het volgende:

[..]

[..]

[..]

;)

[..]

Niet als geheel, wel in delen.

Zelf neig ik sterk naar het zen-boeddhisme. :)
Ik ben Zen Boeddhist. Dat is ook de enige stroming waar ik als vrouw volledig in kan functioneren.
pi_119105204
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 21:53 schreef Tayu het volgende:

[..]

Ik ben Zen Boeddhist. Dat is ook de enige stroming waar ik als vrouw volledig in kan functioneren.
Heb je ook een roshi en zit je aangesloten bij een sekte/school?

Waarom is dat als vrouw een goede stroming?
pi_119105803
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 21:56 schreef Gray het volgende:

[..]

Heb je ook een roshi en zit je aangesloten bij een sekte/school?

Waarom is dat als vrouw een goede stroming?
In mijn woonplaats is er een Zen Boeddhistische tempel.

Het is een beetje hetzelfde als wat je bijvoorbeeld in onze Christelijke stromingen ziet. Tot een aantal decennia geleden was het niet denkbaar een vrouwelijke dominee te hebben, en een vrouwlijke Paus zie ik in de komende decennia niet gebeuren.

Vrouwlijke dominees zijn er inmiddels volop. En ook in het Zen Boeddhisme is de rol van de vrouw niet ondergeschikt aan die van de man.
  Moderator zondag 11 november 2012 @ 22:11:17 #216
249559 crew  Lavenderr
pi_119106201
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 20:02 schreef Tayu het volgende:

[..]

Maar net beweerde je dat je dat iets (het ego) los zou moeten laten wat je niet zou hebben :D

Waarom je dat los zou moeten/willen laten, is om vrij van lijden te worden. Dat is het doel.
Ik heb nog nooit gezegd dat je het ego los moet laten. Integendeel.
pi_119106214
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 22:05 schreef Tayu het volgende:

[..]

In mijn woonplaats is er een Zen Boeddhistische tempel.

Het is een beetje hetzelfde als wat je bijvoorbeeld in onze Christelijke stromingen ziet. Tot een aantal decennia geleden was het niet denkbaar een vrouwelijke dominee te hebben, en een vrouwlijke Paus zie ik in de komende decennia niet gebeuren.

Vrouwlijke dominees zijn er inmiddels volop. En ook in het Zen Boeddhisme is de rol van de vrouw niet ondergeschikt aan die van de man.
Ja, ook het boeddhisme was/is niet vrij van seksisme. :{

Het blijft mensenwerk he? ;)
pi_119106525
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 22:11 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit gezegd dat je het ego los moet laten. Integendeel.
Nee, je zei dat je geen ego hebt :D
  Moderator zondag 11 november 2012 @ 22:16:48 #219
249559 crew  Lavenderr
pi_119106571
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 22:16 schreef Tayu het volgende:

[..]

Nee, je zei dat je geen ego hebt :D
Jawel. Iedereen heeft een ego. Toch maar eens teruglezen dan :)
pi_119106599
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 22:11 schreef Gray het volgende:

[..]

Ja, ook het boeddhisme was/is niet vrij van seksisme. :{

Het blijft mensenwerk he? ;)
Inderdaad.

En er zijn wat dat betreft wel meer denkwijzen waar ik het niet mee eens ben. Of waar ik me iig niet in kan vinden.
pi_119106639
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 22:16 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Jawel. Iedereen heeft een ego. Toch maar eens teruglezen dan :)
Doe jij ook maar eens teruglezen dan :D

quote:
[quote]0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:54 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

[/quote]
pi_119106874
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 22:17 schreef Tayu het volgende:

[..]

Inderdaad.

En er zijn wat dat betreft wel meer denkwijzen waar ik het niet mee eens ben. Of waar ik me iig niet in kan vinden.
En dat kan gewoon met boeddhisme, zeker in zen. *O*
  Moderator zondag 11 november 2012 @ 22:20:50 #223
249559 crew  Lavenderr
pi_119106883
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 22:17 schreef Tayu het volgende:

[..]

Doe jij ook maar eens teruglezen dan :D
Nou nee. Ik heb nooit anders beweerd dan dat we allemaal een ego/ziel/ gevoel hebben en dat dat ons 'eigen' is en dat ik niet inzie waarom je daar vanaf zou willen.
pi_119106984
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 22:20 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nou nee. Ik heb nooit anders beweerd dan dat we allemaal een ego/ziel/ gevoel hebben en dat dat ons 'eigen' is en dat ik niet inzie waarom je daar vanaf zou willen.
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:54 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nee, jij beweerde dat je geen ego hebt, en dat je dat dus ook niet los kon laten:
pi_119107318
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 22:20 schreef Gray het volgende:

[..]

En dat kan gewoon met boeddhisme, zeker in zen. *O*
Gelukkig wel :D

Maar ik vrees dat het me nog een aantal levens gaat kosten, voor ik het trucje door heb.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tayu op 11-11-2012 22:35:57 ]
  Moderator zondag 11 november 2012 @ 22:27:33 #226
249559 crew  Lavenderr
pi_119107329
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 22:22 schreef Tayu het volgende:

[..]

[..]

Nee, jij beweerde dat je geen ego hebt, en dat je dat dus ook niet los kon laten:

Hoe kom je daar toch bij??
We hebben allemaal een ego, dat hoort bij ons. Nog sterker: daar kún je niet los van komen. Ik zou dat ook niet willen, want wat is het nut?
pi_119107378
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 22:27 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Hoe kom je daar toch bij??
We hebben allemaal een ego, dat hoort bij ons. Nog sterker: daar kún je niet los van komen. Ik zou dat ook niet willen, want wat is het nut?
Ik kom daarbij, omdat jij het zo schreef,

Lees maar eens terug.
  Moderator zondag 11 november 2012 @ 22:29:30 #228
249559 crew  Lavenderr
pi_119107451
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 22:22 schreef Tayu het volgende:

[..]

[..]

Ah. ik was daar aan het reageren op iemand die zei dat men geen ego heeft. Toen vroeg ik me af of je iets los kon laten wat je niet hebt. Dus ik denk dat je dat verkeerd geinterpreteerd hebt.

En nu ben ik er wel klaar mee hoor.
pi_119107594
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 22:29 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ah. ik was daar aan het reageren op iemand die zei dat men geen ego heeft. Toen vroeg ik me af of je iets los kon laten wat je niet hebt. Dus ik denk dat je dat verkeerd geinterpreteerd hebt.

En nu ben ik er wel klaar mee hoor.
Maar je reageerde op mij, en ik heb nooit beweerd dat een mens geen ego zou hebben :D
  Moderator zondag 11 november 2012 @ 22:36:45 #230
249559 crew  Lavenderr
pi_119107811
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 22:31 schreef Tayu het volgende:

[..]

Maar je reageerde op mij, en ik heb nooit beweerd dat een mens geen ego zou hebben :D
Goed hoor, wat jij wil.

Ik heb vaker gediscussieerd over het onderwerp 'ego' en nooit anders beweerd dan wat ik nu in deze discussie gezegd heb, dus vind het voor vandaag wel weer genoeg.

Prettige voortzetting.
pi_119108056
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 22:36 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Goed hoor, wat jij wil.

Ik heb vaker gediscussieerd over het onderwerp 'ego' en nooit anders beweerd dan wat ik nu in deze discussie gezegd heb, dus vind het voor vandaag wel weer genoeg.

Prettige voortzetting.
Lastig wel, als dat ego in de weg zit ;)

Sweet dreams.
pi_119108555
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2012 18:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Argentinie
Waarom XD
pi_119108745
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 22:27 schreef Tayu het volgende:

[..]

Gelukkig wel :D

Maar ik vrees dat het me nog een aantal levens gaat kosten, voor ik het trucje door heb.
Dat geloven in meerdere levens via reincarnatie is wel weer een heel apart perspectief voor een zelfverklaard zen boeddhist.

Zie:
quote:
Thich Nhat Hanh was asked: Do you have to believe in reincarnation to be a Buddhist?

His answer was: "Reincarnation means there is a soul that goes out of your body and enters another body. That is a very popular, very wrong notion of continuation in Buddhism. If you think that there is a soul, a self, that inhabits a body, and that goes out when the body disintegrates and takes another form, that is not Buddhism."
Dit is een standpunt waar ik achter sta.

Er is dus ook geen metafysische zelf, zoals de ziel, dat naar een hel kan gaan.
pi_119109115
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 22:56 schreef Gray het volgende:

[..]

Dat geloven in meerdere levens via reincarnatie is wel weer een heel apart perspectief voor een zelfverklaard zen boeddhist.

Zie:

[..]

Dit is een standpunt waar ik achter sta.
Ohw, maar zo denk iik daar ook over :D

Ik denk niet, dat ik als de persoon wie ik nu ben, weer terug in het leven zal keren. Ik geloof in reïncarnatie van het leven, maar niet in reïncarnatie van het ego.

Ik denk, dat je na je sterven terugkeert naar een bron van leven, een soort grote soep. En vanuit die soep van al het leven, ontstaat dan weer nieuw leven. Dat is allemaal vrij van een zelfbewustijn, maar niet vrij van verlangen.

Voor mij is het net als het water wat verdampt, in een wolk terecht komt en weer neerregent om vervolgens te verdampen.

Een voortdurende ciclus van leven.

Het Boeddhisme biedt daarin een ontsnappingsclausule, dmv verlichting. Voor diegenen die weten zich aan de truc van het leven te onttrekken.
pi_119109246
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 23:02 schreef Tayu het volgende:

[..]

Ohw, maar zo denk iik daar ook over :D

Ik denk niet, dat ik als de persoon wie ik nu ben, weer terug in het leven zal keren. Ik geloof in reïncarnatie van het leven, maar niet in reïncarnatie van het ego.

Ik denk, dat je na je sterven terugkeert naar een bron van leven, een soort grote soep. En vanuit die soep van al het leven, ontstaat dan weer nieuw leven. Dat is allemaal vrij van een zelfbewustijn, maar neit vrij van verlangen.

Voor mij is het net als het water wat verdampt, in een wolk terecht komt en weer neerregent om vervolgens te verdampen.

Een voortdurende ciclus van leven.

Het Boeddhisme biedt daarin een ontsnappingsclausule, dmv verlichting. Voor diegenen die weten zich aan de truc van het leven te onttrekken.
Ah, op die manier.

Ik zie alleen nog niet hoe verlichting een uitweg geeft van die cyclus. Immers, water verdwijnt ook niet.
pi_119109743
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 23:04 schreef Gray het volgende:

[..]

Ah, op die manier.

Ik zie alleen nog niet hoe verlichting een uitweg geeft van die cyclus. Immers, water verdwijnt ook niet.
Bij verlichting gaat het om het verlangen naar leven te kunnen weerstaan. En op die manier vrij van lijden te worden, omdat al het leven tot lijden leidt.

De gedachte in het Boeddhisme is, dat als je geen enkel verlangen naar leven kunt weerstaan, dat je dan zelfs als mug wedergeboren kunt worden. Dan zou je je zelfs tot de laagste levensvormen kunnen laten verleiden tot een wedergeboorte. Maar als je ieder verlangen tot leven zou kunnen weerstaan en dus verlicht bent, dan zou je in wat wij hier in het westen de hemel zouden noemen, tot rust kunnen komen. Nooit meer lijden. Want alle leven is lijden.

Diegenen die dat lukt, mogen dan eeuwig rusten in een goddelijke dimensie. Vrij van lijden.

Maar ik vraag me dan wel af, of "je" ook nog plezier kunt beleven, als er geen lijden meer is. Want hoe dan ook, blijven we in onze levensvorm toch behoorlijk dualistisch. Als het één er niet meer is, dan is het ander er waarschijnlijk ook niet meer?

Dan ben je. ergens in je goddelijke vlakte.
pi_119110728
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 23:15 schreef Tayu het volgende:

[..]

Bij verlichting gaat het om het verlangen naar leven te kunnen weerstaan. En op die manier vrij van lijden te worden, omdat al het leven tot lijden leidt.

De gedachte in het Boeddhisme is, dat als je geen enkel verlangen naar leven kunt weerstaan, dat je dan zelfs als mug wedergeboren kunt worden. Dan zou je je zelfs tot de laagste levensvormen kunnen laten verleiden tot een wedergeboorte. Maar als je ieder verlangen tot leven zou kunnen weerstaan en dus verlicht bent, dan zou je in wat wij hier in het westen de hemel zouden noemen, tot rust kunnen komen. Nooit meer lijden. Want alle leven is lijden.

Diegenen die dat lukt, mogen dan eeuwig rusten in een goddelijke dimensie. Vrij van lijden.

Maar ik vraag me dan wel af, of "je" ook nog plezier kunt beleven, als er geen lijden meer is. Want hoe dan ook, blijven we in onze levensvorm toch behoorlijk dualistisch. Als het één er niet meer is, dan is het ander er waarschijnlijk ook niet meer?

Dan ben je. ergens in je goddelijke vlakte.
Ik denk dat het meer een soort herstructurering van het collectieve ego is (kennis, je verleden), waarbij de beleving niet langer wordt gekleurd door externe verlangens, maar als een stift met uitwisbare inkt op het blanco canvas getekend wordt. De fysieke ontsnapping aan samsara (wat denk ik de beste omschrijving is van het boeddhistische concept van hel) vindt pas plaats bij het sterven (dus lichaam en daarmee het biologische aspect van het ego). Ontsnapping van de beleving van samsara is doordat de zogeheten big mind door de illusies van het biologische ego heen kan kijken en vrij is van het collectieve ego.

Mindfulness dus. :)

Over bevrijding van de cyclus van samsara dat voorbij het eigen leven gaat ben ik nog niet helemaal uit, al zou ik het misschien gooien op het stempel dat iemand met zijn daden/leven drukt op de wereld. Eventueel nog met paralelle universa etc, maar dat is wel weer een heeeeele flinke stap verder.
De boeddha was ietwat tegenstrijdig en onduidelijk in zijn uitspraken, voor zover ik dat nu gelezen heb. Maar dat kan ook met de geschriften te maken hebben. Ik probeer ook niet teveel waarde te hechten aan dat soort referenties, onder het mom van: wanneer je kennismaakt met de boeddha, vermoord 'm dan. Ook al is dat niet het voornaamste waar die koan naar verwijst. :P

En tja... of ik denk dat 'lagere' levensvormen kunnen ontsnappen aan samsara: NEE. Waarmee ik niet antwoord geef op de vraag of ze dat kunnen of niet. ;)
pi_119111819
Ik zeg wel heel stellig dat ik niet?! in reïncarnatie van het ego geloof... Maar het gekke is dat mijn leven mij iets anders duidelijk wil maken. Of ik laat me voor de gek houden, dat kan ook. Hoe dan ook. soms denk ik wel eens... wtf?!

Toen ik 14 jaar was, kwam mijn opa in het ziekenhuis te liggen wegens een medicijn vergiftiging.
Een week later, kwam ik in datzelfde ziekenhuis te liggen, langdurig, wegens vage klachten. Maar dat ziekenhuis was ver weg van de plaats waar ik woonde, dus dat op zich is al vreemd.
In die tijd, heb ik mijn opa leren kennen. Ik las hem iedere avond voor, uit Simon Carmiggelt en hij vertelde me over zijn leven, of beter over al het lachen en huilen in zijn leven. Een week nadat ik na 6 weken verblijf in het ziekenhuis naar huis mocht, overleed hij.

Enkele maanden later (ja, ik ging al jong op kamers wonen, op mijn 15e), ging ik op kamers wonen. Het idiote bleek te zijn, dat de kamer die ik huurde ook ooit de kamer van mijn opa was geweest, zo vertelde mijn oma. En bij het opknappen van die kamer, krabde ik de kranten van de muur die mijn opa daar ooit als isolatie had geplakt. Maf toch?!

Het wordt nog veel gekker.
Jaren later, raakte ik zwanger, niet gepland en ook niet uit liefde. Ik heb mijn zwangerschap doorgebracht in een Blijfhuis. In de stad waar mijn opa ooit studeerde, maar ik was er nooit geweest.
In die stad, heb ik nu mijn leven met mijn dochter voortgezet.

Het meest idiote is, dat mijn dochter nu is gaan studeren. Aan de enige opleiding die er ook maar is in dit land op dit vakgebied (precisietechnologie), in nu mijn woonplaats, en welke opleiding ook mijn opa hier ooit heeft gevolgd toen die opleiding net in het leven was geroepen.

Dat zijn dan van die dingen, waar ik die hele filosofie van die grote soep van het leven die los is van ego, toch wel in twijfel trek.

Maar misschien, is het ook allemaal wel pure toeval.

Je weet het maar niet.

PS: deze dingen hebben zich kriskras door het land afgespeeld. Het ziekenhuis was in stad Groningen, ik woonde toen in Hoogeveen, mijn eerste kamer was in de stad Groningen waar ik toen ging studeren, en nu woon ik al jaren in Leiden, waar mijn opa dus die enige opleiding heeft gedaan die mijn dochter nu ook doet.

[ Bericht 7% gewijzigd door Tayu op 12-11-2012 00:30:37 ]
pi_119124361
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 00:14 schreef Tayu het volgende:
Ik zeg wel heel stellig dat ik niet?! in reïncarnatie van het ego geloof... Maar het gekke is dat mijn leven mij iets anders duidelijk wil maken. Of ik laat me voor de gek houden, dat kan ook. Hoe dan ook. soms denk ik wel eens... wtf?!

Toen ik 14 jaar was, kwam mijn opa in het ziekenhuis te liggen wegens een medicijn vergiftiging.
Een week later, kwam ik in datzelfde ziekenhuis te liggen, langdurig, wegens vage klachten. Maar dat ziekenhuis was ver weg van de plaats waar ik woonde, dus dat op zich is al vreemd.
In die tijd, heb ik mijn opa leren kennen. Ik las hem iedere avond voor, uit Simon Carmiggelt en hij vertelde me over zijn leven, of beter over al het lachen en huilen in zijn leven. Een week nadat ik na 6 weken verblijf in het ziekenhuis naar huis mocht, overleed hij.

Enkele maanden later (ja, ik ging al jong op kamers wonen, op mijn 15e), ging ik op kamers wonen. Het idiote bleek te zijn, dat de kamer die ik huurde ook ooit de kamer van mijn opa was geweest, zo vertelde mijn oma. En bij het opknappen van die kamer, krabde ik de kranten van de muur die mijn opa daar ooit als isolatie had geplakt. Maf toch?!

Jaren later, raakte ik zwanger, niet gepland en ook niet uit liefde. Ik heb mijn zwangerschap doorgebracht in een Blijfhuis. In de stad waar mijn opa ooit studeerde, maar ik was er nooit geweest.

Het meest idiote is, dat mijn dochter nu is gaan studeren. Aan de enige opleiding die er ook maar is in dit land op dit vakgebied (precisietechnologie), in nu mijn woonplaats, en welke opleiding ook mijn opa hier ooit heeft gevolgd toen die opleiding net in het leven was geroepen.

Dat zijn dan van die dingen, waar ik die hele filosofie van die grote soep van het leven die los is van ego, toch wel in twijfel trek.

Je weet het maar niet.

PS: deze dingen hebben zich kriskras door het land afgespeeld. Het ziekenhuis was in stad Groningen, ik woonde toen in Hoogeveen, mijn eerste kamer was in de stad Groningen waar ik toen ging studeren, en nu woon ik al jaren in Leiden, waar mijn opa dus die enige opleiding heeft gedaan die mijn dochter nu ook doet.
Ik zou het op toeval en synchroniciteit gooien, maar dat maakt het niet minder bijzonder. :)
pi_119126016
Wow Tayu, jou verhaal :o
  maandag 12 november 2012 @ 15:18:32 #241
45206 Pietverdriet
pi_119126615
quote:

Je weet het maar niet.

Het leven schrijft vaak verhalen die, als ze door een schrijver waren geschreven als veel te onwaarschijnlijk werden afgedaan.
Voorbeeld
De producent van de komedie over de Hitlerdagboeken (Schtonk) zei dat ze na hun research zo verschrikkelijk veel moesten schrappen omdat anders mensen het nooit hadden gelooft. De film is vreselijk absurd, maar het mooiste is dat het grotendeels gewoon helemaal klopt.
Zo is er ook een film, two men went to war, een absurde comedie over twee britse tandartsen die in 1942 deserteerden, het kanaal over voeren en allerlei sabotage uitvoerden, inclusief het opblazen van een radarpost en daarna weer terug voeren in het zelfde gejatte bootje. Een zeer geflipte comedie waarvan je denkt, dit heeft Benny Hill of Andre van Duijn verzonnen. Echter, het is een zeer waar verhaal.
Zo zijn er meer mensen die in hun leven door ongelofelijk veel domme pech, zeer absurde gebeurtenissen of de meest vreemde toevallen worden achtervolgt.
pi_119138237
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 14:22 schreef Gray het volgende:

[..]

Ik zou het op toeval en synchroniciteit gooien, maar dat maakt het niet minder bijzonder. :)
Haha ja, dat doe ik dus ook. Maar toch speel ik in mijn achterhoofd wel eens met andere gedachten ;)
  maandag 12 november 2012 @ 21:08:54 #243
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_119142079
quote:

Je weet het maar niet.

Sjonge, dat is zoveel 'toevalligheid' dat ik het daar bijna niet meer op durf te gooien...
pi_119147323
quote:

Je weet het maar niet.

Hoogeveen? Daar heb ik ook nog 12 jaar gewoond, tot 2002 :D

Wat een toeval, dat kan bijna niet waar zijn :o
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_119153703
I might compare you to a kiss from a rose on the grey.
The more I get of you, the stranger it feels...

I've been kissed by a rose on the grey.
And if I should fall, at all...
I've been kissed by a rose on the grey.

dinsdag 13 november 2012 @ 04:42:21 #246
370366 smitjew
mijn onderschrift is speciaal
pi_119153708
Nee, ik snap ook niet waarom we over zulke dingen gaan denken. Als je dood bent ben je dood.

Niks geen lastige dingen, waarom zou je de tijd dat je leeft hier aan besteden aangezien je er maar op 1 manier achter kan komen.
Mijn naam is betsy, wil jij ook een vrouw met net zoveel haar als jezelf bel me dan op :
0906-090SEX
pi_119153718
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2012 04:42 schreef smitjew het volgende:
Nee, ik snap ook niet waarom we over zulke dingen gaan denken. Als je dood bent ben je dood.

Niks geen lastige dingen, waarom zou je de tijd dat je leeft hier aan besteden aangezien je er maar op 1 manier achter kan komen.
Als je jouw denkwijze volgt, kom je er dus nooit achter.
  dinsdag 13 november 2012 @ 04:49:12 #248
370366 smitjew
pi_119153721
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 04:47 schreef Tayu het volgende:

[..]

Als je jouw denkwijze volgt, kom je er dus nooit achter.
En bij die van jou wel :')
Mijn naam is betsy, wil jij ook een vrouw met net zoveel haar als jezelf bel me dan op :
0906-090SEX
pi_119153722
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2012 04:49 schreef smitjew het volgende:

[..]

En bij die van jou wel :')
Mijn denkwijze laat nog een mogelijkheid daartoe bestaan :D
  dinsdag 13 november 2012 @ 04:52:11 #250
370366 smitjew
pi_119153726
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 04:49 schreef Tayu het volgende:

[..]

Mijn denkwijze laat nog een mogelijkheid daartoe bestaan :D
En daar heb je wat aan?
0906-090SEX
pi_119153732
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2012 04:52 schreef smitjew het volgende:

[..]

En daar heb je wat aan?
Misschien wel.
  dinsdag 13 november 2012 @ 04:59:15 #252
370366 smitjew
pi_119153736
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 04:56 schreef Tayu het volgende:

[..]

Misschien wel.
Lekker vaag weer, duidelijkheid heb je wat aan.
0906-090SEX
pi_119153738
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2012 04:59 schreef smitjew het volgende:

[..]

Lekker vaag weer, duidelijkheid heb je wat aan.
Alsof jij die waarheid in pacht hebt, jij weet het evenmin. Jij moet het ook maar doen met de overtuiging die je hebt.
  dinsdag 13 november 2012 @ 05:03:51 #254
370366 smitjew
pi_119153740
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 05:02 schreef Tayu het volgende:

[..]

Alsof jij die waarheid in pacht hebt, jij weet het evenmin. Jij moet het ook maar doen met de overtuiging die je hebt.
Wat ik zei is, waarom zou je hier over nadenken?
Er is maar 1 manier om er achter te komen en iedereen zal er achterkomen.
0906-090SEX
pi_119153743
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2012 05:03 schreef smitjew het volgende:

[..]

Wat ik zei is, waarom zou je hier over nadenken?
Er is maar 1 manier om er achter te komen en iedereen zal er achterkomen.
Niet als je jouw denkwijze volgt van dood is dood. Als je werkelijk dood bent, kom je nergens meer achter.
  dinsdag 13 november 2012 @ 05:13:40 #256
370366 smitjew
pi_119153746
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 05:09 schreef Tayu het volgende:

[..]

Niet als je jouw denkwijze volgt van dood is dood. Als je werkelijk dood bent, kom je nergens meer achter.
Je bent dan gewoon weg.
Leeg dood, geen ziel en geest die afdwaald.
Dus dat maakt dan niet meer uit.
0906-090SEX
pi_119153749
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2012 05:13 schreef smitjew het volgende:

[..]

Je bent dan gewoon weg.
Leeg dood, geen ziel en geest die afdwaald.
Dus dat maakt dan niet meer uit.
Maar je kunt niet én weg zijn, én ergens nog achterkomen zoals jij beweert.

Het is het één of het ander. Óf je bent gewoon weg en je komt nergens achter, óf er blijft nog iets van jou bestaan en je komt wel ergens achter.

Maar weg zijn en ergens achterkomen, is hinkelen op 2 gedachten.
  dinsdag 13 november 2012 @ 05:21:34 #258
370366 smitjew
pi_119153751
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 05:17 schreef Tayu het volgende:

[..]

Maar je kunt niet én weg zijn, én ergens nog achterkomen zoals jij beweert.

Het is het één of het ander. Óf je bent gewoon weg en je komt nergens achter, óf er blijft nog iets van jou bestaan en je komt wel ergens achter.

Maar weg zijn en ergens achterkomen, is hinkelen op 2 gedachten.
Precies, je komt er nooit achter.
Dat is mijn punt dat het zonde is van je tijd om er aan te denken.
0906-090SEX
pi_119153752
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2012 05:21 schreef smitjew het volgende:

[..]

Precies, je komt er nooit achter.
Dat is mijn punt dat het zonde is van je tijd om er aan te denken.
5 Minuten geleden beweerde je nog heel stellig dat iedereen er achter zou komen :D
  dinsdag 13 november 2012 @ 05:24:26 #260
370366 smitjew
pi_119153755
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 05:22 schreef Tayu het volgende:

[..]

5 Minuten geleden beweerde je nog heel stellig dat iedereen er achter zou komen :D
Om jouw op deze denkwijze te brengen.
0906-090SEX
pi_119153757
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2012 05:24 schreef smitjew het volgende:

[..]

Om jouw op deze denkwijze te brengen.
Draaien en konkelen is wel jouw ding :D
  dinsdag 13 november 2012 @ 05:28:35 #262
370366 smitjew
pi_119153758
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 05:25 schreef Tayu het volgende:

[..]

Draaien en konkelen is wel jouw ding :D
Zekers, ben slaap dronken.
0906-090SEX
pi_119153759
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2012 05:28 schreef smitjew het volgende:

[..]

Zekers, ben slaap dronken.
Slaap lekker voor straks en droom wat moois :)
  dinsdag 13 november 2012 @ 05:32:53 #264
370366 smitjew
pi_119153763
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 05:29 schreef Tayu het volgende:

[..]

Slaap lekker voor straks en droom wat moois :)
Dankje, jij ook en geniet van het leven en denk niet te veel aan de dood.
0906-090SEX
pi_119153769
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2012 05:32 schreef smitjew het volgende:

[..]

Dankje, jij ook en geniet van het leven en denk niet te veel aan de dood.
In mijn overtuiging, bestaat er niet zoiets als dood, zoals jij over de dood denkt. In mijn overtuiging, is dood tevens een begin. Een cyclus van komen en gaan.
  dinsdag 13 november 2012 @ 05:40:42 #266
370366 smitjew
pi_119153776
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 05:37 schreef Tayu het volgende:

[..]

In mijn overtuiging, bestaat er niet zoiets als dood, zoals jij over de dood denkt. In mijn overtuiging, is dood tevens een begin. Een cyclus van komen en gaan.
Maar de persoon die je nu bent in dit leven, die vergaat van deze aardbol.
0906-090SEX
pi_119153787
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2012 05:40 schreef smitjew het volgende:

[..]

Maar de persoon die je nu bent in dit leven, die vergaat van deze aardbol.
Inderdaad.
  dinsdag 13 november 2012 @ 05:49:30 #268
370366 smitjew
pi_119153788
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 05:48 schreef Tayu het volgende:

[..]

Inderdaad.
Dat is klote :P
0906-090SEX
pi_119153789
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2012 05:49 schreef smitjew het volgende:

[..]

Dat is klote :P
Waarom is dat klote?
  dinsdag 13 november 2012 @ 05:53:48 #270
370366 smitjew
pi_119153793
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 05:50 schreef Tayu het volgende:

[..]

Waarom is dat klote?
Doodgaan is altijd kut omdat je personen waarvan je houd achter laat.
0906-090SEX
pi_119153798
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2012 05:53 schreef smitjew het volgende:

[..]

Doodgaan is altijd kut omdat je personen waarvan je houd achter laat.
Ja.

Maar er zijn anderen die er van overtuigd zijn dat ze herenigd zullen worden met diegenen waar ze van houden en die hen zijn voorgegaan.
  dinsdag 13 november 2012 @ 06:01:12 #272
370366 smitjew
pi_119153802
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 05:57 schreef Tayu het volgende:

[..]

Ja.

Maar er zijn anderen die er van overtuigd zijn dat ze herenigd zullen worden met diegenen waar ze van houden en die hen zijn voorgegaan.
Maar je hebt ook mensen die van iemand houden die niet van hem houd, hoe lossen ze dat op?
0906-090SEX
pi_119153804
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2012 06:01 schreef smitjew het volgende:

[..]

Maar je hebt ook mensen die van iemand houden die niet van hem houd, hoe lossen ze dat op?
Onbeantwoorde liefdes, zullen wel altijd onbeantwoord blijven.
pi_119153974
Het lijkt mij juist een hel om een eeuwigheid te moeten doorbrengen met de mensen die van me houden. Moet er niet aan denken! :X
  dinsdag 13 november 2012 @ 07:55:53 #275
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_119154216
Iedereen heeft zijn eigen idee over de dood. Houdt alles op? Is het een nieuw begin? Bestaat er zoiets al reïncarnatie? Etc. Etc. En da's prima.

Denk niet dat de dood iets is om de vrezen: het hoort erbij. Het is de enige zekerheid die je hebt als je wordt geboren: eens ga je dood. En wat er daarna gebeurt? Wie zal het zeggen.
pi_119154993
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 07:55 schreef Natalie het volgende:
Iedereen heeft zijn eigen idee over de dood. Houdt alles op? Is het een nieuw begin? Bestaat er zoiets al reïncarnatie? Etc. Etc. En da's prima.

Denk niet dat de dood iets is om de vrezen: het hoort erbij. Het is de enige zekerheid die je hebt als je wordt geboren: eens ga je dood. En wat er daarna gebeurt? Wie zal het zeggen.
Zo denk ik er ook over.
Maar om daar 24/7 mee bezig te zijn, no, thank you.
Laten we ons bezig houden met leven. Nu.
  dinsdag 13 november 2012 @ 09:43:48 #277
45206 Pietverdriet
pi_119155469
Tip 3,
Ga er van uit dat er geen hemel of hel is, geniet er nu gewoon van.
pi_119155851
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 09:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Tip 3,
Ga er van uit dat er geen hemel of hel is, geniet er nu gewoon van.
Gister nog naar Radar gekeken Piet: Chelati-therapie. Waarbij zuur in de aderen gespoten wordt. Schoonmaakazijn. Niet dat het helpt, maar het kost wel 115 euro per behandeling , maal 10.
Over hel gesproken..
pi_119155910
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 10:01 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Gister nog naar Radar gekeken Piet: Chelati-therapie. Waarbij zuur in de aderen gespoten wordt. Schoonmaakazijn. Niet dat het helpt, maar het kost wel 115 euro per behandeling , maal 10.
Over hel gesproken..
Probeer je nou te suggereren dat Piet zo'n zure baas is? :o
pi_119155941
quote:
15s.gif Op dinsdag 13 november 2012 10:03 schreef Gray het volgende:

[..]

Probeer je nou te suggereren dat Piet zo'n zure baas is? :o
Nee joh. Zou niet durven. Maar ik weet dat Piet ook zo de pest heeft aan die verlakkerij, dus vandaar.
pi_119155990
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 10:04 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nee joh. Zou niet durven. Maar ik weet dat Piet ook zo de pest heeft aan die verlakkerij, dus vandaar.
Mensen die off-topic posten gaan ook naar de hel, wist je dat? Mods hebben een speciale hel, waar de edit knopjes nét buiten bereik zijn. ;(
pi_119156079
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 10:06 schreef Gray het volgende:

[..]

Mensen die off-topic posten gaan ook naar de hel, wist je dat? Mods hebben een speciale hel, waar de edit knopjes nét buiten bereik zijn. ;(
Daarom voegde ik aan die post ook even de hel toe . Bleef het on topic :6
  dinsdag 13 november 2012 @ 10:09:55 #283
45206 Pietverdriet
pi_119156094
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 10:01 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Over hel gesproken..
Mensen die aderverkalking letterlijk nemen...
pi_119156125
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 10:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mensen die aderverkalking letterlijk nemen...
WC-eend door je aderen spuiten, pure hell !!
  dinsdag 13 november 2012 @ 10:12:16 #285
45206 Pietverdriet
pi_119156151
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 10:06 schreef Gray het volgende:

[..]

Mensen die off-topic posten gaan ook naar de hel, wist je dat? Mods hebben een speciale hel, waar de edit knopjes nét buiten bereik zijn. ;( een beachclub waar ze met een ballgag in hun mond over een kabelrol liggen
Verbeterd
One mans hell is another's heaven.
pi_119156819
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 10:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Verbeterd
One mans hell is another's heaven.
Dat is voor mij een heaven. :P
  dinsdag 13 november 2012 @ 11:52:45 #287
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_119158984
Ik denk dat de aarde de hel is
THE GREAT AWAKENING ! CHANGING OF THE GUARD GLOBALLY . MSM IS FAKE NEWS
  dinsdag 13 november 2012 @ 12:17:30 #288
176875 Spellmeista
||planetary Spells||
pi_119159720
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 11:52 schreef Summers het volgende:
Ik denk dat de aarde in balans is en geen hel.
  dinsdag 13 november 2012 @ 12:22:31 #289
45206 Pietverdriet
pi_119159874
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 12:17 schreef Spellmeista het volgende:

[..]

Ik denk dat de aarde in balans is en geen hel.
In balans met wat?
  dinsdag 13 november 2012 @ 12:23:24 #290
45206 Pietverdriet
pi_119159897
quote:
Dat komt omdat mensen er een potje van maken. Het is geen goddelijke straf, het zijn mensen
  dinsdag 13 november 2012 @ 12:24:03 #291
45206 Pietverdriet
pi_119159919
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 10:37 schreef Gray het volgende:

[..]

Dat is voor mij een heaven. :P
Oh dear, I never knew
  dinsdag 13 november 2012 @ 13:58:28 #292
176875 Spellmeista
||planetary Spells||
pi_119162823
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 12:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In balans met wat?
In balans met alles wat in haar omgeving is.
pi_119163035
quote:
Mensen maken soms een hel voor elkaar. Kan de aarde niet helpen.
  dinsdag 13 november 2012 @ 14:12:55 #294
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119163232
quote:
was het maar zo, dan was het niet zo koud
pi_119163379
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 14:12 schreef Manke het volgende:

[..]

was het maar zo, dan was het niet zo koud
Wie zegt dat de hel warm is? ;) Plus de aarde is aan het opwarmen, dus misschien is de aarde de hel (bijna).
C. Sagan
  dinsdag 13 november 2012 @ 14:27:42 #296
45206 Pietverdriet
pi_119163708
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 13:58 schreef Spellmeista het volgende:

[..]

In balans met alles wat in haar omgeving is.
De Maan?
pi_119164722
quote:
Ligt eraan hoe je het bekijkt..
pi_119164755
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 14:17 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Wie zegt dat de hel warm is? ;) Plus de aarde is aan het opwarmen, dus misschien is de aarde de hel (bijna).
In een comic die ik las, waarin de hel centraal staat, is de hel snijdend koud. :Y
pi_119164902
quote:
Oh dat is niet een heel vrolijke zienswijze.. Maar aan de andere kant: hoeveel mooier zou het hiernamaals dan zijn. :)
  dinsdag 13 november 2012 @ 15:06:52 #300
176875 Spellmeista
||planetary Spells||
pi_119165020
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 14:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De Maan?
Het Universum
  dinsdag 13 november 2012 @ 15:10:49 #301
45206 Pietverdriet
pi_119165190
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 15:06 schreef Spellmeista het volgende:

[..]

Het Universum
Met zwaartekracht?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')