abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 oktober 2012 @ 18:11:32 #1
377395 martijnde3de
Freedom is not free
pi_118587239
Geloven jullie in de hel en zo ja wat houd dat in denken jullie?

[ Bericht 27% gewijzigd door martijnde3de op 29-10-2012 18:21:56 ]
Government exists to protect us from each other. Where government has gone beyond its limits is in deciding to protect us from ourselves.
pi_118587392
Ja, dit topic.
  maandag 29 oktober 2012 @ 18:15:11 #3
377395 martijnde3de
Freedom is not free
pi_118587413
en dat zegt de duivel zelf :P
Government exists to protect us from each other. Where government has gone beyond its limits is in deciding to protect us from ourselves.
pi_118587556
hel1
hel (geen afbreking)
zelfstandig naamwoord; de (v(m)); meervoud: g.mv.
(901-1000) verwant met Engels hell, Duits Hel, Hölle; de benaming van de onderwereld hoort bij helen (verbergen), en de hel is dus eigenlijk ‘het verborgen rijk’
1. onderwereld (1)

onderwereld
onˇderˇweˇreld
zelfstandig naamwoord; de (v(m))
2. wereld van de misdadigers
synoniem: penozewereld
antoniem: bovenwereld

Ja die bestaat :P
pi_118587625
De hel is als je net je post wilt plaatsen en er komt een slot op het topic.
  maandag 29 oktober 2012 @ 18:21:35 #6
377395 martijnde3de
Freedom is not free
pi_118587716
Waarom krijg ik zo'n weinig serieuze antwoorden op een serieuze vraag?
pi_118587852
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 18:21 schreef martijnde3de het volgende:
Wat ik reageer toch serieus?
Ik geef een definitie van hel en volgens mij zijn we het er allemaal wel over eens dat die bestaat.

Kom jij anders eens met een andere definitie.
  maandag 29 oktober 2012 @ 18:26:08 #9
377395 martijnde3de
Freedom is not free
pi_118587928
Ik
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 18:24 schreef t4rt4rus het volgende:
Wat ik reageer toch serieus?
Ik geef een definitie van hel en volgens mij zijn we het er allemaal wel over eens dat die bestaat.

Kom jij anders eens met een andere definitie.
Jouw bedoel ik ook niet hoor.
pi_118588026
Aangezien TS moet beginnen... wat is jouw eigen definitie van de hel?
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_118588124
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 18:21 schreef martijnde3de het volgende:
Oké, je hebt gelijk. Sorry. :) Ik geloof er absoluut niet in, omdat het hele 'systeem' geen enkele zin heeft. Stel nu dat je zou leven zoals het volgens de richtlijnen 'moet' en je komt in de hemel. Wat moet je daar dan? En stel, je leeft er maar op los en komt in de hel. Voor eeuwig. Wat heeft dat dan voor zin? Denk je dat wij geschapen zijn door iets wat vervolgens eisen aan jouw bestaan gaat stellen?
pi_118589018
Nee
pi_118589055
fear nothing but fear itself ^O^
pi_118589106
Goed topic geworden.
  maandag 29 oktober 2012 @ 19:05:45 #15
377395 martijnde3de
Freedom is not free
pi_118589609
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 18:28 schreef bas-beest het volgende:
Aangezien TS moet beginnen... wat is jouw eigen definitie van de hel?
Ik geloof zelf niet in de hel is verzonnen zodat de mensen aardig tegen elkaar zijn.
pi_118590179
Ik heb weleens horen zeggen dat de hel en ook de duivel uitvindingen van de kerk zijn, om de massa 'godvrezend' te houden.
pi_118594424
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 19:19 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik heb weleens horen zeggen dat de hel en ook de duivel uitvindingen van de kerk zijn, om de massa 'godvrezend' te houden.
"Weleens horen zeggen" lol :P
pi_118594471
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 19:05 schreef martijnde3de het volgende:

[..]

Ik geloof zelf niet in de hel is verzonnen zodat de mensen aardig tegen elkaar zijn.
Is dat een zin?
pi_118595120
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 20:35 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Is dat een zin?
Die kon je wel volgen, toch? Of moet er een vertaling voor je worden gemaakt?
pi_118596463
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 20:45 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Die kon je wel volgen, toch? Of moet er een vertaling voor je worden gemaakt?
Ja, want dat is geen Nederlands.
pi_118597247
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 21:06 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Ja, want dat is geen Nederlands.
Goh...
'Ik geloof zelf niet in de hel. Deze is verzonnen opdat de mensen aardig tegen elkaar zouden zijn.'
Speciaal voor jou. :P
pi_118598435
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 21:16 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Goh...
'Ik geloof zelf niet in de hel. Deze is verzonnen opdat de mensen aardig tegen elkaar zouden zijn.'
Speciaal voor jou. :P
En nu weet TS voortaan ook hoe het hoort. ;)
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  maandag 29 oktober 2012 @ 21:41:23 #23
377395 martijnde3de
Freedom is not free
pi_118599122
Ik zag het nu pas dat de zin niet klopte.
excuses haast haast haast :)
  maandag 29 oktober 2012 @ 22:33:39 #24
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_118602518
Nee, ik geloof niet in de hel. Ik heb sowieso moeite met het idee van goden of (nog erger) één God. Naar mijn idee is die hel een idee van de kerk. Een soort van dreigementje: leid een keurig gelovig leven, of je gaat naar een pit vol vuur en ellende om zo gestraft te worden.

De enige hel is de hel die mensen voor zichzelf (of voor anderen) creëren uit bijv. afgunst, woede of jaloezie.
(Un)masking for the greater good.
pi_118602885
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 22:33 schreef Natalie het volgende:
Nee, ik geloof niet in de hel. Ik heb sowieso moeite met het idee van goden of (nog erger) één God. Naar mijn idee is die hel een idee van de kerk. Een soort van dreigementje: leid een keurig gelovig leven, of je gaat naar een pit vol vuur en ellende om zo gestraft te worden.

De enige hel is de hel die mensen voor zichzelf (of voor anderen) creëren uit bijv. afgunst, woede of jaloezie.
Zo denk ik er ook over. Het was- en is in bepaalde gebieden een prachtig middel om mensen te onderdrukken en in toom te houden.
pi_118621317
Maar de hel is niet alleen een concept van de (christelijke/katholieke) kerk, ook in het verre oosten bestond het, zoals bij de boeddhisten en de hindoeisten.
pi_118624188
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 14:31 schreef Gray het volgende:
Maar de hel is niet alleen een concept van de (christelijke/katholieke) kerk, ook in het verre oosten bestond het, zoals bij de boeddhisten en de hindoeisten.
De meeste, zo niet alle godsdiensten hebben wel een manier om mensen die "niet meedoen" te straffen. Het overgrote deel van de mensen zal niet vanuit zichzelf doen wat "de bijbel" zegt, daar moet een stok voor achter de deur zijn. Het idee dat je (tijdelijk) naar de hel gaat is een beproefd middel om het volk te laten doen wat je wil...

Behalve de joden, die doen het weer eens anders ;)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_118624860
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 14:31 schreef Gray het volgende:
Het christendom kwam ook niet ergens uit de ruimte. Ik kan me voorstellen dat het idee van de hel als onderdrukkingsmiddel van anderen is overgenomen.
pi_118626458
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 15:59 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Het christendom kwam ook niet ergens uit de ruimte. Ik kan me voorstellen dat het idee van de hel als onderdrukkingsmiddel van anderen is overgenomen.
Uiteraard, maar het is wel grappig dat het Christendom uit het Jodendom voortkomt en die laatste kent/kende geen hel. De Romeinen wel..

Scientology kwam wel uit de ruimte trouwens ;)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_118627113
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 16:35 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Uiteraard, maar het is wel grappig dat het Christendom uit het Jodendom voortkomt en die laatste kent/kende geen hel. De Romeinen wel..

Scientology kwam wel uit de ruimte trouwens ;)
Dat betekent mss. dat het christendom allang is gecorrumpeerd..

Oh ja! _O-
Er is nog een stroming die uit de ruimte komt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ra%C3%ABlisme
pi_118627473
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 16:49 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Dat betekent mss. dat het christendom allang is gecorrumpeerd..
Zoals elke religie zal het christendom ook veel hebben geleend bij de "buren". Zeker in de eerste paar honderd jaar zal er veel bij en afgehaald zijn.
C. Sagan
pi_118627592
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 16:56 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Zoals elke religie zal het christendom ook veel hebben geleend bij de "buren". Zeker in de eerste paar honderd jaar zal er veel bij en afgehaald zijn.
En de verlokking van de macht.. :
pi_118668237
Hell is empty,.....all devils are here...

Vond ik een veelzeggend zinnetje over de hell
There is only one religion
pi_118714397
Ik denk dat de hel er zo ongeveer uitziet ;

een lege kamer, met een tv, en de enige zenders die je kan ontvangen zijn rtl4 en sbs6.
"You can call me Susan if it makes you happy"
  donderdag 1 november 2012 @ 21:58:24 #35
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_118724309
het woord hel heeft martin luther in het nieuwe testament gezet als een vertaling voor sheol, gehenna, tartarus en hades, terwijl het verschllende dingen zijn (sheol en hades zijn het zelfde)

maar
ik zie wel aan het einde van de rit
volgens m'n stemmen ga ik branden in de hel.
pi_118724705
De meesten zullen het nooit kunnen navertellen of er een hel is..maar er zijn ook mensen die 'dood' geweest zijn, en door reanimatie oid zijn teruggekomen, en vertellen wat ze na hun sterven hebben ervaren..er zijn verhalen te ķver over dit fenomeen..dit is er eentje van..
  donderdag 1 november 2012 @ 22:27:28 #37
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_118725989
het leuke is dat al die verhalen 100% verschillend zijn, ook over de hemel.
pi_118727622
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 22:27 schreef Manke het volgende:
het leuke is dat al die verhalen 100% verschillend zijn, ook over de hemel.
Over het algemeen lijken ze in grote lijnen toch wel op elkaar @Manke..
Nu heb je genoeg mensen die in dit leven soms al 'de hel op aarde' ervaren..en ik denk dat niemand dat beter weet dan jij...ik geloof wel dat er meer is dan menigeen denkt, en de duivel heeft meerdere gedaanten..en waar jij last van hebt neem ik serieus, en ik geloof ook niet dat het inbeelding is..
"The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he doesn't exist"..
(sterkte btw met je/de stemmen Manke, en vertel ze maar dat ik gezegd heb dat ieder mens een zondaar is..) en dat iedereen wel weet hoe het de vorige keer met de duivel is afgelopen.. o|O
Houd je haaks.. :{
pi_118728002
Dit vind ik beter kloppen:
quote:
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he does exist.
  vrijdag 2 november 2012 @ 00:54:45 #40
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_118731186
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 22:59 schreef Maron het volgende:

[..]

Over het algemeen lijken ze in grote lijnen toch wel op elkaar @Manke..
Nu heb je genoeg mensen die in dit leven soms al 'de hel op aarde' ervaren..en ik denk dat niemand dat beter weet dan jij...ik geloof wel dat er meer is dan menigeen denkt, en de duivel heeft meerdere gedaanten..en waar jij last van hebt neem ik serieus, en ik geloof ook niet dat het inbeelding is..
"The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he doesn't exist"..
(sterkte btw met je/de stemmen Manke, en vertel ze maar dat ik gezegd heb dat ieder mens een zondaar is..) en dat iedereen wel weet hoe het de vorige keer met de duivel is afgelopen.. o|O
Houd je haaks.. :{
cool :)
alle christenen, zonder uitzondering, geloven me.
het was echt een hel, nu niet meer, maar wil ze weg hebben, ooit
toen ik tegen hun over 'de duivel' begon, zeiden ze ook 'de duivel???' en een ander 'gelooft ie dat?'
ze spelen echt mindgames.
heb ze wel vaak boos of pissig gemaakt :P weet alleen niet of ze het speelden. toen ik opgenomen was, hoorde ik elke ochtend een hele zware "draken" stem en toen die gek werd van mij, brulde het heel hard waardoor m'n oren gingen piepen. "Ik. word. gek. hier. (en een hele lange) aaaaaaaaaaaaaaargh!!" lol
  vrijdag 2 november 2012 @ 00:56:46 #41
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_118731220
en ik luister de hele tijd naar belphegor, beetje ironisch :P
pi_118731250
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 18:48 schreef TLC het volgende:
Ik denk dat de hel er zo ongeveer uitziet ;

een lege kamer, met een tv, en de enige zenders die je kan ontvangen zijn rtl4 en sbs6.
Voor mij persoonlijk zou de hel meer zijn zoals in de bijbel de hemel geschetst wordt.
pi_118731890
Een dominee schetste mij ooit dit plaatje van de hel:

Een plek waar iedereen aan een rijk gevulde tafel zit, maar waar de lepels zo lang zijn dat je ze niet naar de eigen mond kunt brengen, en waar je elkaar van voedsel zal moeten voorzien. Maar waar niemand een ander een hap eten gunt, en iedereen van de honger omkomt ondanks het gegeven dat er een overschot aan voedsel aanwezig is.
pi_118731927
Is die der al niet dan? Paar vage landjes die elkaar kapot maken om een sprookjes boek?
Ik zwaai naar dieren.
pi_118732170
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 02:32 schreef Tayu het volgende:
Een dominee schetste mij ooit dit plaatje van de hel:

Een plek waar iedereen aan een rijk gevulde tafel zit, maar waar de lepels zo lang zijn dat je ze niet naar de eigen mond kunt brengen, en waar je elkaar van voedsel zal moeten voorzien. Maar waar niemand een ander een hap eten gunt, en iedereen van de honger omkomt ondanks het gegeven dat er een overschot aan voedsel aanwezig is.
Helemaal van de pot gerukt dus.
  vrijdag 2 november 2012 @ 09:07:52 #46
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_118733454
Dat je in je eentje op FOK! zit en de enige andere user is tong80. En je kan niet uitloggen of van je bureaustoel af!
Mijn nieuwe ondertitel
pi_118734974
The following is supposedly an actual question given on a University of Washington chemistry mid-term. The answer by one student was so "profound" that the professor shared it with colleagues, via the Internet, which is, of course, why we now have the pleasure of enjoying it as well.

Bonus Question: Is Hell exothermic (gives off heat) or endothermic (absorbs heat)?

Most of the students wrote proofs of their beliefs using Boyle's Law (gas cools when it expands and heats when it is compressed) or some variant.

One student, however, wrote the following:

First, we need to know how the mass of Hell is changing in time. So we need to know the rate at which souls are moving into Hell and the rate at which they are leaving. I think that we can safely assume that once a soul gets to Hell, it will not leave. Therefore, no souls are leaving.

As for how many souls are entering Hell, let's look at the different Religions that exist in the world today. Most of these religions state that if you are not a member of their religion, you will go to Hell. Since there is more than one of these religions and since people do not belong to more than one religion, we can project that all souls go to Hell.

With birth and death rates as they are, we can expect the number of souls in Hell to increase exponentially. Now, we look at the rate of change of the volume in Hell because Boyle's Law states that in order for the temperature and pressure in Hell to stay the same, the volume of Hell has to expand proportionately as souls are added.

This gives two possibilities:

1. If Hell is expanding at a slower rate than the rate at which souls enter Hell, then the temperature and pressure in Hell will increase until all Hell breaks loose.

2. If Hell is expanding at a rate faster than the increase of souls in Hell, then the temperature and pressure will drop until Hell freezes over.

So which is it?

If we accept the postulate given to me by Teresa during my Freshman year that, "it will be a cold day in Hell before I go out with you", and take into account the fact that I went out with her last night, then number 2 must be true, and thus I am sure that Hell is exothermic and has already frozen over.

The corollary of this theory is that since Hell has frozen over, it follows that it is not accepting any more souls and is therefore, extinct . . . leaving only Heaven, thereby proving the existence of a divine being which explains why, last night, Teresa kept shouting "Oh my God."

THIS STUDENT RECEIVED THE ONLY "A."
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  vrijdag 2 november 2012 @ 12:33:52 #48
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_118738217
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 10:36 schreef delano.888 het volgende:
The following is supposedly an actual question given on a University of Washington chemistry mid-term. The answer by one student was so "profound" that the professor shared it with colleagues, via the Internet, which is, of course, why we now have the pleasure of enjoying it as well.

Bonus Question: Is Hell exothermic (gives off heat) or endothermic (absorbs heat)?

Most of the students wrote proofs of their beliefs using Boyle's Law (gas cools when it expands and heats when it is compressed) or some variant.

First, we need to know how the mass of Hell is changing in time. So we need to know the rate at which souls are moving into Hell and the rate at which they are leaving. I think that we can safely assume that once a soul gets to Hell, it will not leave. Therefore, no souls are leaving.

As for how many souls are entering Hell, let's look at the different Religions that exist in the world today. Most of these religions state that if you are not a member of their religion, you will go to Hell. Since there is more than one of these religions and since people do not belong to more than one religion, we can project that all souls go to Hell.

With birth and death rates as they are, we can expect the number of souls in Hell to increase exponentially. Now, we look at the rate of change of the volume in Hell because Boyle's Law states that in order for the temperature and pressure in Hell to stay the same, the volume of Hell has to expand proportionately as souls are added.

1. If Hell is expanding at a slower rate than the rate at which souls enter Hell, then the temperature and pressure in Hell will increase until all Hell breaks loose.

2. If Hell is expanding at a rate faster than the increase of souls in Hell, then the temperature and pressure will drop until Hell freezes over.

So which is it?

If we accept the postulate given to me by Teresa during my Freshman year that, "it will be a cold day in Hell before I go out with you", and take into account the fact that I went out with her last night, then number 2 must be true, and thus I am sure that Hell is exothermic and has already frozen over.

The corollary of this theory is that since Hell has frozen over, it follows that it is not accepting any more souls and is therefore, extinct . . . leaving only Heaven, thereby proving the existence of a divine being which explains why, last night, Teresa kept shouting "Oh my God."

_O- Goddelijk _O_
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_118738484
De hel is een machtig wapen in de handen van alle religies.
  vrijdag 2 november 2012 @ 12:46:45 #50
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_118738580
Ik geloof wel in leven na de dood, ik geloof in reincarnatie maar ik geloof echter niet in termen als hemel en hel. Dat is een verzinsel van de kerk om mensen in het gareel te houden.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_118766961
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2012 10:36 schreef delano.888 het volgende:

So which is it?

Wat is de bron? Dit is echt briljant :D
  zaterdag 3 november 2012 @ 11:09:49 #52
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_118768516
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2012 08:59 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Wat is de bron? Dit is echt briljant :D
De bron is die student :P

Daarbuiten zijn het er nogal wat, de eerste zin levert Ongeveer 170.000 resultaten op:
http://lmgtfy.com/?q=The+(...)n+chemistry+mid-term.
pi_118832526
Tja, als ik er nooit wat over gelezen zou hebben dan zou ik waarschijnlijk daar niet in geloofd hebben, maar de Hel behoort ook tot de plaatsen waarnaartoe bijvoorbeeld Sjamanen reizen met hun geest, of sommige mensen met een bijna-dood-ervaring hebben een hel gerapporteerd.. en zo wel meer. Dus wie ben ik dan om te beweren dat dat onzin zou zijn? Ik ga er dus wel vanuit ja...

Maar de hel als een plek waar je terecht komt omdat je niet religieus geleefd hebt, lijkt me onzin.

Ik denk dat de hel de plek is waar mensen terecht komen met een duistere denkgeest. Bijvoorbeeld psychopaten.. of mensen die vol haat zitten.. denk dat haat een heel erg belangrijke energie is die al dan niet bepaald hoe je hiernamaals eruit gaat komen te zien.

Moordenaars, verkrachters, haatdragenden, boosaardigen, dat soort mensen...
Ik heb ook begrepen dat zelfmoord over het algemeen niet verstandig is.
pi_118832749
1Ik geloof wel in leven na de dood, ik geloof in reincarnatie maar ik geloof echter niet in termen als hemel en hel. Dat is een verzinsel van de kerk om mensen in het gareel te houden.

Oh, maar binnen het boeddhisme en hindoeīsme wordt ook geloofd in de hel hoor.. meerdere hellen zelfs. Koude hellen, hete hellen... zoek maar eens op. Al zijn die wel tijdelijk, in tegenstelling tot de eeuwige hel van de Islam en het Christendom.
  maandag 5 november 2012 @ 10:14:57 #55
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_118839213
Zo'n eeuwige hel kan ook helemaal niet. Dan zouden er zo veel mensen zijn dan hou je geen ruimte meer over joh
Mijn nieuwe ondertitel
  maandag 5 november 2012 @ 11:11:07 #56
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_118840731
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 23:35 schreef Villas_Rubin het volgende:

[ code verwijderd ]

Oh, maar binnen het boeddhisme en hindoeīsme wordt ook geloofd in de hel hoor.. meerdere hellen zelfs. Koude hellen, hete hellen... zoek maar eens op. Al zijn die wel tijdelijk, in tegenstelling tot de eeuwige hel van de Islam en het Christendom.
Binnen het paganisme niet ;)
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_118847605
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 23:35 schreef Villas_Rubin het volgende:

[ code verwijderd ]

Het concept hel dat bestaat in bepaalde boeddhistische stromingen is afkomstig uit het hindoeisme, waar zoiets als een eeuwige ziel wordt gepredikt, met reincarnatie en een persoonlijke god. In het boeddhisme dat verder van het hindoeisme af ligt gelooft men niet in een eeuwige ziel. Men gelooft in verandering als eeuwige constante, de Realiteit is een alomaanwezige flux. Er kan dus ook geen hel zijn voor die ziel om in te verblijven.

Twee andere concepten zouden wellicht 'hel' genoemd kunnen worden in deze stromingen, zoals Samsara en de 'Six Realms'. Samsara is ongeveer het tegenovergestelde van Nirvana (een soort hemel), waarbij Samsara de materiele wereld voorstelt. Dat is dus de wereld waarin we leven! Maar ook Nirvana kan bereikt worden tijdens het leven.
De 'Six Realms' zijn bewustzijnstoestanden en zijn dus ook tijdens het leven aanwezig. De natuurlijke staat van de mens is daar al, en reist tijdens het leven door verschillende toestanden. Wat overigens ook geldt voor de 'verlichten'; de boeddha is in al deze toestanden aanwezig en toch ook niet.

De boeddha heeft wel uitspraken gedaan die dicht bij het hindoeisme liggen, simpelweg omdat het hindoeisme toen heel sterk was. Hij moest concessies doen om zijn boodschap te kunnen verspreiden. Vandaar oa de introductie van het concept van karma in boeddhisme, wat afkomstig is van hindoeisme.
pi_118849906
Mensen vinden de hel voor henzelf uit.
Denk jij hierna in het vagevuur te belanden, dan gebeurd dat.
Denk jij dat je hierna vereenigd wordt met je familie, dan gebeurd dat.
Denk jij dat je hierna een pony wordt die regenbogen uit zijn aars schiet, dan gebeurd dat (alleen in een andere universum)

Komt allemaal door de kracht van je eigen geest.
Twiddel
pi_118852985
quote:
7s.gif Op maandag 5 november 2012 15:19 schreef summer2bird het volgende:
Denk jij dat je hierna een pony wordt die regenbogen uit zijn aars schiet, dan gebeurd dat (alleen in een andere universum)

Oh geweldig! Ik wil een pony worden die regenbogen uit zijn aars schiet!
  maandag 5 november 2012 @ 17:04:43 #60
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_118854362
quote:
7s.gif Op maandag 5 november 2012 15:19 schreef summer2bird het volgende:

Ja :)
En daarnaast: waarom je eventueel zorgen maken over wat er gebeurt als je dood gaat? Je leeft nu. Daar kun je beter van genieten zonder je zorgen te maken over wat er daarna komt.
(Un)masking for the greater good.
pi_118858426
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 17:04 schreef Natalie het volgende:

[..]

Ja :)
En daarnaast: waarom je eventueel zorgen maken over wat er gebeurt als je dood gaat? Je leeft nu. Daar kun je beter van genieten zonder je zorgen te maken over wat er daarna komt.
Als er een hel zou bestaan zou ik er sowieso heen gaan, heb al afgesproken met aantal vrienden dat we strippoker gaan spelen. Dat lijkt me namelijk wel grappig.

[ Bericht 0% gewijzigd door Catnip op 05-11-2012 18:50:54 ]
pi_118858500
quote:
11s.gif Op maandag 5 november 2012 18:40 schreef Catnip het volgende:

[..]

Als er een hel zou bestaan zou ik er sowieso heen gaan, heb als afgesproken met een vrienden dat we strippoker gaan spelen. Dat lijkt me namelijk wel grappig.
Puber :P
pi_118858827
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 10:14 schreef sinepedraap het volgende:
Zo'n eeuwige hel kan ook helemaal niet. Dan zouden er zo veel mensen zijn dan hou je geen ruimte meer over joh
Haha ja klopt XD Ik denk dat bijna iedereen dan naar de hel zou gaan, er is namelijk geen mens zonder zonde :(
pi_118862116
1
2
3
4
5
6
Het concept hel dat bestaat in bepaalde boeddhistische stromingen is afkomstig uit het hindoeisme, waar zoiets als een eeuwige ziel wordt gepredikt, met reincarnatie en een persoonlijke god. In het boeddhisme dat verder van het hindoeisme af ligt gelooft men niet in een eeuwige ziel. Men gelooft in verandering als eeuwige constante, de Realiteit is een alomaanwezige flux. Er kan dus ook geen hel zijn voor die ziel om in te verblijven. 

Twee andere concepten zouden wellicht 'hel' genoemd kunnen worden in deze stromingen, zoals Samsara en de 'Six Realms'. Samsara is ongeveer het tegenovergestelde van Nirvana (een soort hemel), waarbij Samsara de materiele wereld voorstelt. Dat is dus de wereld waarin we leven! Maar ook Nirvana kan bereikt worden tijdens het leven.
De 'Six Realms' zijn bewustzijnstoestanden en zijn dus ook tijdens het leven aanwezig. De natuurlijke staat van de mens is daar al, en reist tijdens het leven door verschillende toestanden. Wat overigens ook geldt voor de 'verlichten'; de boeddha is in al deze toestanden aanwezig en toch ook niet.

De boeddha heeft wel uitspraken gedaan die dicht bij het hindoeisme liggen, simpelweg omdat het hindoeisme toen heel sterk was. Hij moest concessies doen om zijn boodschap te kunnen verspreiden. Vandaar oa de introductie van het concept van karma in boeddhisme, wat afkomstig is van hindoeisme.

Naar hoe ik het heb begrepen was het Boeddhisme juist in het begin een leer waarin God, hemel (verlichting) en Hel (verduistering) wél meededen, maar is dat er bij sommige stromingen juist uitgegaan om dat gekibbel over goden kwijt te raken (wat alleen maar tot geruzie leidde en volgens - vooral meer intellectuelere boeddhisten - van de kern van de leer afleidde. Boeddhisme tegenwoordig is dan ook een soort religie/spiritualiteit dat vooral een nogal intellectuele aard heeft. Je ziet ook dat het Boeddhisme vooral intellectuelen aantrekt.. zeker hier in het westen.

Maar hoe nu de oorspronkelijke leer van Boeddha was? Volgens mij horen daar een eeuwige ziel die in illusie is en Zijn Thuis (terugkeer naar de eeuwigheid; de hemel) meer moet vinden d.m.v. het omschakelen van zijn denken en waarneming tot uiteindelijke Verlichting, maar ook dus tijdelijk (illusoire) hemelen en hellen, net zo goed bij hoor. :) Ik ga daar wel vanuit in ieder geval. Ik ben niet zo heel erg overtuigd van de waarheid rondom al die intellectuele ideeën over boeddhisme, het leven en de verlichting..
pi_118863634
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 19:56 schreef Villas_Rubin het volgende:

[ code verwijderd ]

Naar hoe ik het heb begrepen was het Boeddhisme juist in het begin een leer waarin God, hemel (verlichting) en Hel (verduistering) wél meededen, maar is dat er bij sommige stromingen juist uitgegaan om dat gekibbel over goden kwijt te raken (wat alleen maar tot geruzie leidde en volgens - vooral meer intellectuelere boeddhisten - van de kern van de leer afleidde. Boeddhisme tegenwoordig is dan ook een soort religie/spiritualiteit dat vooral een nogal intellectuele aard heeft. Je ziet ook dat het Boeddhisme vooral intellectuelen aantrekt.. zeker hier in het westen.

Maar hoe nu de oorspronkelijke leer van Boeddha was? Volgens mij horen daar een eeuwige ziel die in illusie is en Zijn Thuis (terugkeer naar de eeuwigheid; de hemel) meer moet vinden d.m.v. het omschakelen van zijn denken en waarneming tot uiteindelijke Verlichting, maar ook dus tijdelijk (illusoire) hemelen en hellen, net zo goed bij hoor. :) Ik ga daar wel vanuit in ieder geval. Ik ben niet zo heel erg overtuigd van de waarheid rondom al die intellectuele ideeën over boeddhisme, het leven en de verlichting..
Je zou wat dieper moeten duiken in de leer van Boeddha zelf (Siddharta Gautama) om te zien dat hij een zeer praktische man was, die vrijwel alle metafysica verwees. Zelfs het centrale idee van Boeddhisme van Geen Zelf verwees hij deels door niet te reageren op vragen hiernaar. Reden is waarschijnlijk te vinden in The Middle Way en zijn kijk op de skandhas, de delen die een mens opmaken. Deze zijn vergankelijk en vergaan bij de dood en dus is van een leven na de dood geen sprake. Bovendien was er volgens de Boeddha geen leven en geen dood, want dat is wederom een andere vorm van dualisme.

En waarom gebruik je niet gewoon quote-tags?
pi_118877380
quote:
En waarom gebruik je niet gewoon quote-tags?
Nou... ik zie itt blijkbaar iedereen bij mijn reply-venster nergens een button waarmee ik kan kan quoten. Dus ik pak steeds de tekst en doe dan zelf maar even [quote]..{/quote]

waar dat toch aan ligt mag joost weten, maar het zou wel een stuk leuker zijn als ik ook even op dezelfde manier kon quoten als de rest hier. Heb al geprobeerd adblock uit te zetten voor fok! maar dat hielp ook niet.

*Later even een inhoudelijke reactie...*
pi_118877389
Doe mij maar een enkeltje. Kan niet veel slechter zijn dan op deze aardappel.
pi_118878254
quote:
Heaven and Hell

A huge, rough samurai once went to see a little monk, hoping to acquire the secrets of the universe.
"Monk," he said, in a voice accustomed to instant obedience. "teach me about heaven and hell."

The little monk looked up at the mighty warrior in silence. Then, after a moment, he said to the
samurai with utter disdain, "Teach YOU about heaven and hell? I couldn't teach you about
anything. You're dirty. You smell. Your blade is rusty. you're a disgrace, an embarrassment to the
samurai class. Get out of my sight at once. I can't stand you!"

The samurai was furious. He began to shake all over from the anger that raced through him. A red
flush spread over his face; he was speechless with rage. Quickly, menacingly, he pulled out his
sword and raised it above his head, preparing to slay the monk.

"That's hell." said the little monk quietly.

The samurai was overwhelmed. Stunned. The compassion and surrender of this little man who had
offered his life to give this teaching about hell! He slowly lowered his sword, filled with gratitude,
and for reasons he could not explain his heart became suddenly peaceful.

"And that's heaven," said the monk softly.
Dit is een verhaaltje uit het zen-boeddhisme. :)

Hier een andere versie:
quote:
A Zen master was asked by a Samurai whether there was hell in sooth as taught in the [Buddhist] Scriptures. "I must ask you," replied he, "before I give you an answer. For what purpose is your question? What business have you, a Samurai, with a thing of that sort? Why do you bother yourself about such an idle question? Surely you neglect your duty and are engaged in such a fruitless research. Does this not amount to your stealing the annual salary from your lord?" The Samurai, offended not a little with these rebukes, stared at the master, ready to draw his sword at another insult. Then the teacher said smilingly: "Now you are in Hell. Don't you see?"
:)

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 02:18 schreef Villas_Rubin het volgende:

[..]

Nou... ik zie itt blijkbaar iedereen bij mijn reply-venster nergens een button waarmee ik kan kan quoten. Dus ik pak steeds de tekst en doe dan zelf maar even [quote]..{/quote]

waar dat toch aan ligt mag joost weten, maar het zou wel een stuk leuker zijn als ik ook even op dezelfde manier kon quoten als de rest hier. Heb al geprobeerd adblock uit te zetten voor fok! maar dat hielp ook niet.

*Later even een inhoudelijke reactie...*
Je ziet niet dit: quote.png rechtsboven een post staan wanneer je er met je muis over gaat? Dan heb je waarschijnlijk een bepaalde plugin niet aanstaan. Gebruik Google Chrome, dan heb je geen problemen, al zou een browser als Firefox misschien ook wel helpen. Adblockers zijn sowieso niet toegestaan en kunnen je een ban opleveren. FOK! heeft niet zoveel banners, dus zet die voor FOK! gewoon uit. ;)

[ Bericht 12% gewijzigd door Gray op 06-11-2012 08:39:52 ]
pi_118954710
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 07:59 schreef Gray het volgende:

FOK! heeft niet zoveel banners, dus zet die voor FOK! gewoon uit. ;)
Niet de banners, dus...
  donderdag 8 november 2012 @ 10:28:21 #70
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_118970077
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:23 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Niet de banners, dus...
Alhier op m'n werk wel. Die worden geblokkeerd. Krijg ik ook geregeld een melding over (zo'n blauw mededelingen venster), dat er ads worden geblokkeerd en of ik zo vriendelijk wil zijn die blokkering op te heffen voor Fok!, maar ik heb geen adblocker of wat dan ook. Dat gebeurt al ergens op 't netwerk, waar ik geen invloed op heb.

Anyway, grotendeels banner free dus hier :P
  vrijdag 9 november 2012 @ 16:04:39 #71
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_119020031
Ik ben 2 jaar geleden overleden, en ging als homo uiteraard naar de hel. Ik werd persoonlijk verwelkomt door de duivel.
De hel is heel anders dan je denkt. Ik werd rondgeleid in de beach club vol mooie mannen die de hel is. Het is een zonnig strand met kristalhelder water, met een prachtig bos er achter. Overal barretjes en lekker eten.
Heerlijk luieren in een hangmat en een beetje fokken en cocktails drinken, jep, er is internet in de Hel, wat denken jullie dan.
Goed, na een paar dagen had ik zin de buurt een beetje te verkennen. Ik liep het strand af en na een uur of twee lopen kwam ik bij wat een vulkaanachtig gebied was, het rook er naar zwavel. Toen ik over een kraterrand keek zag ik het hellevuur, met gillende mensen erin. Ik was geschokt. De duivel had me belogen. Het was helemaal geen resort.
Daar ik aan de duivel dacht verscheen hij meteen en overstuur schold ik hem uit. Hij keek me minzaam aan en zei, pietje pietje was is er met je aan de hand, waarom ben je zo overstuur.
Ik wees op het hellevuur en zei, je hebt me belogen.
Hij schudde zijn hoofd en lachte, nee joh, das voor de christenen, die willen dat zo, net zoals jij deze beachclub wilt...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_119020234
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 16:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik ben 2 jaar geleden overleden, en ging als homo uiteraard naar de hel. Ik werd persoonlijk verwelkomt door de duivel.
De hel is heel anders dan je denkt. Ik werd rondgeleid in de beach club vol mooie mannen die de hel is. Het is een zonnig strand met kristalhelder water, met een prachtig bos er achter. Overal barretjes en lekker eten.
Heerlijk luieren in een hangmat en een beetje fokken en cocktails drinken, jep, er is internet in de Hel, wat denken jullie dan.
Goed, na een paar dagen had ik zin de buurt een beetje te verkennen. Ik liep het strand af en na een uur of twee lopen kwam ik bij wat een vulkaanachtig gebied was, het rook er naar zwavel. Toen ik over een kraterrand keek zag ik het hellevuur, met gillende mensen erin. Ik was geschokt. De duivel had me belogen. Het was helemaal geen resort.
Daar ik aan de duivel dacht verscheen hij meteen en overstuur schold ik hem uit. Hij keek me minzaam aan en zei, pietje pietje was is er met je aan de hand, waarom ben je zo overstuur.
Hij schudde zijn hoofd en lachte, nee joh, das voor de christenen, die willen dat zo, net zoals jij deze beachclub wilt...
Ik word ook homo !
  vrijdag 9 november 2012 @ 16:19:20 #73
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119020527
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 16:04 schreef Pietverdriet het volgende:
daar heb je em weer :P
  vrijdag 9 november 2012 @ 16:26:49 #74
139030 night
nacho libre
pi_119020790
In de hel is het geen pretje maar 's winters wel lekker warm.
If Hitler had been a Hippy how happy would we be.
pi_119023543
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 16:11 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik word ook homo !
Dan moet je niet naar dezelfde beach club as Pietje gaan..Dan hebben al die mooie mannen geen belangstelling voor je. Dat zou idd. de hel zijn.
pi_119026072
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 17:34 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Dan moet je niet naar dezelfde beach club as Pietje gaan..Dan hebben al die mooie mannen geen belangstelling voor je. Dat zou idd. de hel zijn.
Nou, genoeg andere leuke dingen daar. Beter dan in de hete zwavel gegooid worden :Y
  vrijdag 9 november 2012 @ 19:01:28 #77
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_119026227
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 18:57 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nou, genoeg andere leuke dingen daar. Beter dan in de hete zwavel gegooid worden :Y
Zat heteromannen voor wie een gaybeachclub de hel is
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_119026301
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2012 19:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zat heteromannen voor wie een gaybeachclub de hel is
Dat geloof ik best ja _O-
pi_119026474
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 16:26 schreef night het volgende:
In de hel is het geen pretje maar 's winters wel lekker warm.
Inderdaad wel fijn, ik bevries in de winter :(
pi_119027886
quote:
11s.gif Op vrijdag 9 november 2012 19:06 schreef Catnip het volgende:

[..]

Inderdaad wel fijn, ik bevries in de winter :(
Ik niet... Verwarming hier. :P

Maar ok, als ik het zo lees dan is de hel niet een plek (in het hiernamaals) maar een staat van bewustzijn of omstandigheid die we hier ook kunnen ervaren..
pi_119028318
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 19:38 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Maar ok, als ik het zo lees dan is de hel niet een plek (in het hiernamaals) maar een staat van bewustzijn of omstandigheid die we hier ook kunnen ervaren..
Geloof je in een leven na de dood dan?
Wat is het grootste medicijn?
-Geen idee, mijn dick is op.
pi_119028409
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 19:47 schreef Rawberry het volgende:

[..]

Geloof je in een leven na de dood dan?
Geen idee..
  vrijdag 9 november 2012 @ 19:49:56 #83
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_119028419
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 19:38 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

Of wel een "plek" die dezelfde is maar door iedereen anders wordt ervaren. (zoals die gaybeachclub, voor de één een hemel, voor de ander een hel)
pi_119028914
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 19:49 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Geen idee..
Ik zou het tof vinden mocht het bestaan. Hele nieuwe wereld enzo.
pi_119028971
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 19:49 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Of wel een "plek" die dezelfde is maar door iedereen anders wordt ervaren. (zoals die gaybeachclub, voor de één een hemel, voor de ander een hel)
It's the winner who calls, the loser who falls.
A fact that i know very wel.
One mans Heaven is another man's vision of Hell.

Magna Carta. :P

Ik geloof wel dat dat klopt, ja.
pi_119029045
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 19:59 schreef Rawberry het volgende:

[..]

Ik zou het tof vinden mocht het bestaan. Hele nieuwe wereld enzo.
Het lijkt me heel bijzonder om tot de ontdekking te komen dat je na je dood er toch nog blijkt te zijn.
pi_119029247
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 20:02 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Het lijkt me heel bijzonder om tot de ontdekking te komen dat je na je dood er toch nog blijkt te zijn.
Nooit een OBE gehad?
pi_119029312
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 20:06 schreef Rawberry het volgende:

[..]

Nooit een OBE gehad?
Nee, ik heb dat nooit mogen meemaken. Jij wel?
pi_119029391
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 20:07 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Nee, ik heb dat nooit mogen meemaken. Jij wel?
Eénmalig en heel kort. Gaf me wel een voorproefje van leven na de dood, denk ik.
pi_119029801
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 20:09 schreef Rawberry het volgende:

[..]

Eénmalig en heel kort. Gaf me wel een voorproefje van leven na de dood, denk ik.
Wat gaaf zeg! Het lijkt me makkelijker om aan te nemen dat er zoiets bestaat na zo'n ervaring. Ben je daardoor nou ook anders in het leven komen te staan?
pi_119030541
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 20:16 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Wat gaaf zeg! Het lijkt me makkelijker om aan te nemen dat er zoiets bestaat na zo'n ervaring. Ben je daardoor nou ook anders in het leven komen te staan?
Nouja, ik geloofde wel in een leven na de dood toen, nu heb ik meer zekerheid wat dat betreft.
pi_119030659
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 20:29 schreef Rawberry het volgende:

[..]

Nouja, ik geloofde wel in een leven na de dood toen, nu heb ik meer zekerheid wat dat betreft.
Ik heb het altijd een heel moeilijke vraag gevonden. Ik kan me niet voorstellen dat er niks is, maar tegelijkertijd lijkt er geen reden om aan te nemen dat er wel wat is.
pi_119030771
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 20:32 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik heb het altijd een heel moeilijke vraag gevonden. Ik kan me niet voorstellen dat er niks is, maar tegelijkertijd lijkt er geen reden om aan te nemen dat er wel wat is.
Is een beetje een existentiële vraag. Wat is het doel van het leven.
pi_119031108
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 20:34 schreef Rawberry het volgende:

[..]

Is een beetje een existentiële vraag. Wat is het doel van het leven.
Je hebt hem door ja. Alles lijkt zo doelloos als er geen hiernamaals is. Tegelijkertijd lijkt het bestaan absurd genoeg om het zo te laten zijn.
pi_119031987
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 20:40 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Je hebt hem door ja. Alles lijkt zo doelloos als er geen hiernamaals is. Tegelijkertijd lijkt het bestaan absurd genoeg om het zo te laten zijn.
Ik zou geen rust in mijn hoofd vinden mocht ik zo denken.
pi_119032081
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 20:55 schreef Rawberry het volgende:

[..]

Ik zou geen rust in mijn hoofd vinden mocht ik zo denken.
Dan heeft je OBE je eigenlijk een stukje extra rust gegeven in je bestaan? Dat is wel mooi :)
Zelfs als het toch niet blijkt te kloppen, dan heb je er een fijner leven door. :)
pi_119032195
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 20:57 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Dan heeft je OBE je eigenlijk een stukje extra rust gegeven in je bestaan? Dat is wel mooi :)
Zelfs als het toch niet blijkt te kloppen, dan heb je er een fijner leven door. :)
Achja, een geloof doet ook al veel imo.
pi_119032355
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 20:59 schreef Rawberry het volgende:

[..]

Achja, een geloof doet ook al veel imo.
Zeker! Als je bedenkt dat ook ziekteverloop beinvloed kan worden met het zg. placebo-effect, dan geloof ik zeker dat geloof een flinke invloed op je bestaan heeft.
pi_119032428
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 21:02 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Zeker! Als je bedenkt dat ook ziekteverloop beinvloed kan worden met het zg. placebo-effect, dan geloof ik zeker dat geloof een flinke invloed op je bestaan heeft.
Jup, 't kan bergen verzetten, bij manier van spreken ;)
  zaterdag 10 november 2012 @ 02:08:31 #100
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119045642
"het leven is een korte periode tussen 2 eeuwigheden" wie zei dat ook al weer? :)

het placebo-effect van geloof wordt zwaar overschat (mijn geloof was heel sterk, maar niks gebeurde), het echte werk daarentegen:
http://www.johnmellor.org/healing_testimonies.html

[ Bericht 2% gewijzigd door Manke op 10-11-2012 02:25:24 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')