Misschien was je geloof toch niet zo sterk..quote:Op zaterdag 10 november 2012 02:08 schreef Manke het volgende:
"het leven is een korte periode tussen 2 eeuwigheden" wie zei dat ook al weer?
het placebo-effect van geloof wordt zwaar overschat (mijn geloof was heel sterk, maar niks gebeurde), het echte werk daarentegen:
http://www.johnmellor.org/healing_testimonies.html
geloof in de bijbel is weg toen ik het OT begon te lezen.quote:Op zaterdag 10 november 2012 08:24 schreef Catnip het volgende:
[..]
Misschien was je geloof toch niet zo sterk..
Weet je wel hoe sterk de Bijbel als het Christendom is beïnvloed is door de Romeinen?quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 16:35 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Uiteraard, maar het is wel grappig dat het Christendom uit het Jodendom voortkomt en die laatste kent/kende geen hel. De Romeinen wel..
wat heb je allemaal misdaan danquote:Op zondag 11 november 2012 08:47 schreef Catnip het volgende:
Ik heb het gewoon losgelaten. Vroeger dacht ik altijd dat ik naar de hel zou gaan, dat heeft ook te maken met een stukje zelfacceptatie.
Tja, het is gewoon dat ik beslist niet perfect ben. En ik heb heel wat fouten gemaakt, hele domme dingen..mensen pijn doen enz. En daarom dacht ik dat altijd. Maar als je alles gewoon loslaat geen God geen satan maar alleen liefde..word het allemaal veel makkelijker..om toch in een liefdevolle God te gaan geloven.quote:Op zondag 11 november 2012 09:03 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
wat heb je allemaal misdaan dan
Ja dat weet ik, maar iets te vaak in discussie over geraakt zowel hoer als elders dat ik daar maar geen uitspraken meer over doequote:Op zaterdag 10 november 2012 22:32 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Weet je wel hoe sterk de Bijbel als het Christendom is beïnvloed is door de Romeinen?
Eigenlijk zou het wel gewoon moeten kunnen..:)quote:Op zondag 11 november 2012 10:09 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Ja dat weet ik, maar iets te vaak in discussie over geraakt zowel hoer als elders dat ik daar maar geen uitspraken meer over doe
Absoluut, maar heeft hier niet echt zijn plaats... Dit gaat meer over wat jij en ik geloven, niet waar het bijbelverhaal vandaan komtquote:
Haha het is vaag ik weet het.quote:Op zondag 11 november 2012 10:47 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Absoluut, maar heeft hier niet echt zijn plaats... Dit gaat meer over wat jij en ik geloven, niet waar het bijbelverhaal vandaan komt
Wat ik echter in jouw verhaal niet snap is dat je van het uitgangspunt "ik ga naar de hel omdat ik...." naar "er is geen god, dus ook geen satan en geen hel" naar "er is een liefhebbende god" gaat, zonder die laatste stap:
"als er een liefhebbende god is, is er ook een satan en dus een hel, waar ik weer naar toe ga omdat ik..."
Betekent dat je wel in een god gelooft, maar niet in de bijbelse god? Hoe kom je dan bij jouw versie van god? Waarom is er wel een god maar geen tegenpool?
Sorry, ik had het misschien ook anders moeten formuleren.quote:Op zondag 11 november 2012 11:24 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
dat god liefdevol is is een misvatting.
Maar wat is liefdevol? Ik noem mijn ouders best liefdevol, maar als ik foute dingen deed, merkte ik het wel. Toegegeven, geen vagevuur, maar huisarrest, op de trap zitten, op de gang moeten kwam aardig overeen met mijn toenmalige beeld van een helquote:Op zondag 11 november 2012 10:55 schreef Catnip het volgende:
[..]
Haha het is vaag ik weet het.
Maar als ik denk dat er geen Satan krijg ik niet het gevoel alsof ik naar de hel ga, en een liefdevolle god stuurt je tenslotte niet zomaar naar de hel. Dus Satan en God bestaan wel voor mij, maar Satan laat ik gewoon achterwege en God is gewoon een liefdevolle god.
amen!quote:Op zondag 11 november 2012 11:24 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
dat god liefdevol is is een misvatting.
Omdat God er toch voor heeft gezorgd dat ik nu mijn leven aan het beteren ben. Omdat God mij aanroept, ik riep hem niet aan maar God mij wel. Dat klinkt misschien wel heel dom, maar vroeger geloofde ik niet, had er heel veel moeite mee. Had veel problemen enz. Nu nog steeds, maar het gaat wel beter. En ja, God heeft me vergeven. Waarom? Omdat Jezus zijn leven voor mij heeft gegeven en dat omdat god zoveel om mij geeft!quote:Op zondag 11 november 2012 11:30 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Maar wat is liefdevol? Ik noem mijn ouders best liefdevol, maar als ik foute dingen deed, merkte ik het wel. Toegegeven, geen vagevuur, maar huisarrest, op de trap zitten, op de gang moeten kwam aardig overeen met mijn toenmalige beeld van een helEn maakte ik mijn "zonde" niet goed, dan was er ook geen "redding".
Dus als jij dingen gedaan hebt die je (volgens je eerdere gedachtes) in de hel zouden doen belanden, waarom zou jouw god dan nu liefdevol zijn? Zou hij je vergeven? Omdat je spijt hebt of omdat je het goed gemaakt hebt? Is er geen straf voor je daden? En hoe gaat je god om met mensen die niet, zoals jij (wat ik uitmaak uit je posts) spijt hebben en zich nu beter inzetten?
Als die versie werkt voor je, wat is er dom aan?quote:Op zondag 11 november 2012 11:38 schreef Catnip het volgende:
[..]
Omdat God er toch voor heeft gezorgd dat ik nu mijn leven aan het beteren ben. Omdat God mij aanroept, ik riep hem niet aan maar God mij wel. Dat klinkt misschien wel heel dom, maar vroeger geloofde ik niet, had er heel veel moeite mee. Had veel problemen enz. Nu nog steeds, maar het gaat wel beter. En ja, God heeft me vergeven. Waarom? Omdat Jezus zijn leven voor mij heeft gegeven en dat omdat god zoveel om mij geeft!
Zeker top,quote:Op zondag 11 november 2012 11:41 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
als het voor jou werkt om je beter te voelen, top
Ik weet het niet, het is ook gewoon een moeilijk onderwerp. Ik vraag zelf ook altijd af waar mensen als Hitler dan heengaan..quote:Op zondag 11 november 2012 11:45 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Als die versie werkt voor je, wat is er dom aan?
Iedereen mag zijn eigen god creëren natuurlijk, echter dat sluit de hel, noch satan niet uit. Jij gelooft dat je de hel ontsnapt bent, maar dat betekent niet dat die er nog niet steeds is. Jij hebt inmiddels een kaartje richting hemel gekregen (door je verbetering en de daarop volgende vergeving), maar waar gaan de verkrachters, dieven en moordenaars heen (die die verbetering niet laten zien)?
Neem aan dat jouw god in het geval van stelselmatig weigeren van zijn goedheid iets minder liefdevol zal zijn? Of komt iedereen uiteindelijk op hetzelfde plekje en kun je maar beter lekker doen wat je wil omdat er toch geen gevolgen aan vast zitten?
Is dit trouwens sarcasme of niet lololquote:Op zondag 11 november 2012 11:41 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
als het voor jou werkt om je beter te voelen, top
waar alle politici heengaan.quote:Op zondag 11 november 2012 11:46 schreef Catnip het volgende:
[..]
Zeker top,
[..]
Ik weet het niet, het is ook gewoon een moeilijk onderwerp. Ik vraag zelf ook altijd af waar mensen als Hitler dan heengaan..
nou ja het nederlandse leger heeft ook onschuldigen gedood de laatste jaren. rutte zien we niet als hitler, maar hij is natuurlijk mede verantwoordelijk voor wat er onder zijn bewind is gebeurd. denk je dat god gaat zeggen, tja ik zie wel dat jij het goede voor had, jammer van die kindjes? dat lijkt me een beetje opportunistisch denken.quote:Op zondag 11 november 2012 11:48 schreef Catnip het volgende:
[..]
Haha..dat wil ik niet eens weten lol
Maar dat maakt het ook zo interessant om over te lullen natuurlijkquote:Op zondag 11 november 2012 11:46 schreef Catnip het volgende:
[..]
Ik weet het niet, het is ook gewoon een moeilijk onderwerp.
De meeste grote geloven hebben wel een soort van beloning dan wel straf systeem. Doe je goed, ga je naar de hemel, doe je slecht, ga je naar de hel (of tijdelijk naar het vagevuur).quote:Ik vraag zelf ook altijd af waar mensen als Hitler dan heengaan..
Jij bent toch zelf zeer religieus met een geloof in goden, geesten, engelen, demonen en zielen ed? Je komt zo spottend over ineens wanneer het over religie gaat...quote:Op zondag 11 november 2012 17:06 schreef Manke het volgende:
een kinderlijk geloof in jezus als zoon van god en martelaar voor allen, is genoeg om naar de hemel te gaan, zelfs de ergste zonde verandert dat niet, dus maak je geen zorgen Catnip
fok de hel
Argentiniequote:Op zondag 11 november 2012 11:46 schreef Catnip het volgende:
[..]
[..]
Ik weet het niet, het is ook gewoon een moeilijk onderwerp. Ik vraag zelf ook altijd af waar mensen als Hitler dan heengaan..
religie is man-made en made to rule en dient bespot te worden vind ik, maar dat doe ik hier niet. Geloof in Christus is geen religie.quote:Op zondag 11 november 2012 17:46 schreef Gray het volgende:
[..]
Jij bent toch zelf zeer religieus met een geloof in goden, geesten, engelen, demonen en zielen ed? Je komt zo spottend over ineens wanneer het over religie gaat...
Geef toe, hij was gevat en grappigquote:
Ja, geef ik onmiddellijk toequote:Op zondag 11 november 2012 18:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geef toe, hij was gevat en grappig
Ach so!quote:Op zondag 11 november 2012 18:21 schreef Manke het volgende:
[..]
religie is man-made en made to rule en dient bespot te worden vind ik, maar dat doe ik hier niet. Geloof in Christus is geen religie.
Ik geloof in demonen dus automatisch ook in (1) god, niet meerdere, engelen en zielen weet ik niet.
Wat ik zei staat gewoon in de bijbel, een gelovige is een heilige die zondigt.
Nou, ik ken wel een paar mensen die zich gedragen alsof ze God zelve zijn. Die hebben geen last van valse bescheidenheid hoorquote:Op zondag 11 november 2012 18:56 schreef Gray het volgende:
[..]
Ach so!
Het gaat volgens mij al mis met de aanname dat men iets als God kan kennen en ervan spreken alsof het een mens is. De grootste belediging die je kan tegen iets als God kan maken en de ergste zonde die je kan begaan is niet willen erkennen dat je zelf God bent. Valse bescheidenheid en bewust liegen is dat.
Mensen maken daarmee voor zichzelf een hel, en erger nog, voor elkaar.
Wie mij heeft gezien, heeft de vader gezien -JCquote:Op zondag 11 november 2012 18:56 schreef Gray het volgende:
[..]
Ach so!
Het gaat volgens mij al mis met de aanname dat men iets als God kan kennen en ervan spreken alsof het een mens is. De grootste belediging die je kan tegen iets als God kan maken en de ergste zonde die je kan begaan is niet willen erkennen dat je zelf God bent. Valse bescheidenheid en bewust liegen is dat.
Mensen maken daarmee voor zichzelf een hel, en erger nog, voor elkaar.
Mensen zijn niet God. En hoewel je mensen wel zou kunnen aanmerken als diersoort, leven we (in alle religies) toch met het idee dat we iets van die God waarin we stellig geloven in ons meedragen.quote:Op zondag 11 november 2012 19:02 schreef Manke het volgende:
[..]
Wie mij heeft gezien, heeft de vader gezien -JC
Mensen zijn geen god maar dier.
Hindu guru's willen wel graag aanbeden worden als god.
Wanneer je jezelf als God herkent, herken je God ook in anderen. In alles eigenlijk.quote:Op zondag 11 november 2012 19:02 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou, ik ken wel een paar mensen die zich gedragen alsof ze God zelve zijn. Die hebben geen last van valse bescheidenheid hoor
Dieren zijn ook God.quote:Op zondag 11 november 2012 19:02 schreef Manke het volgende:
[..]
Wie mij heeft gezien, heeft de vader gezien -JC
Mensen zijn geen god maar dier.
Hindu guru's willen wel graag aanbeden worden als god.
Als ik mijn vriendin vannacht mocht geloven, heb je het over mijquote:Op zondag 11 november 2012 19:02 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou, ik ken wel een paar mensen die zich gedragen alsof ze God zelve zijn. Die hebben geen last van valse bescheidenheid hoor
Dan boft je vriendinquote:Op zondag 11 november 2012 19:18 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Als ik mijn vriendin vannacht mocht geloven, heb je het over mij
jaja, ow god ow god, not this shit again!quote:Op zondag 11 november 2012 19:18 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Dat schijnt een normaal verschijnsel te zijn. Als je je ego verliest, verlies je ook je bescheidenheid en ander decorum.quote:Op zondag 11 november 2012 19:02 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Niet andersom? Ego weg, meer bescheiden?quote:Op zondag 11 november 2012 19:24 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dat schijnt een normaal verschijnsel te zijn. Als je je ego verliest, verlies je ook je bescheidenheid en ander decorum.
Je ego kun je niet verliezen.quote:Op zondag 11 november 2012 19:24 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dat schijnt een normaal verschijnsel te zijn. Als je je ego verliest, verlies je ook je bescheidenheid en ander decorum.
Jij bent God's gift to women?quote:Op zondag 11 november 2012 19:18 schreef The_stranger het volgende:
[..]
I know, ben er ook nog niet helemaal uitquote:Op zondag 11 november 2012 19:11 schreef Gray het volgende:
[..]
Wanneer je jezelf als God herkent, herken je God ook in anderen. In alles eigenlijk.
Niet dat mij dat lukt, maar toch he?
[..]
Dieren zijn ook God.
Overigens komt het christelijke geloof uit het boeddhisme en dat op zijn beurt weer uit het hindoeïsme.
Dit zie je onder andere terug door het persona van de christus naast die van de boeddha te leggen, en die weer naast die van Krisha. Ook de vele parabelen van al deze religieuze stromingen hebben verrassend veel overlapping.
Hindoeisme is gebaseerd op nóg oudere geloven van dui-zen-den jaren geleden. Als Hindoeisme onzin is, is dan niet een religie als het christendom en het geloof in diens iconen ook onzin?quote:Op zondag 11 november 2012 19:26 schreef Manke het volgende:
[..]
I know, ben er ook nog niet helemaal uit
en hindoeisme is gebaseerd op onzin.
Je kan er wel van ontkoppelen denk ik, al is het nog maar de vraag of dat wel zo ideaal is. Volgens mensen die als 'verlicht' werden geacht schijnt dat wel relaxt te zijn, al ligt het ook maar aan de persoon:quote:
quote:One day the Master announced that a young monk had reached an advanced state of enlightment. The news caused some stir. Some of the monks went to see the young monk. "We heard you are enlightened. Is that true?" they asked.
"It is," he replied.
"And how do you feel?"
"As miserable as ever," said the monk.
bron
Jawel. Dat is wat "verlichting" is: het loslaten van het ego.quote:Op zondag 11 november 2012 19:25[/ur
l] schreef [url=http://forum.fok.nl/user/profile/249559]Lavenderr het volgende:
[..]
Je ego kun je niet verliezen.
Ja!quote:Op zondag 11 november 2012 19:25 schreef Manke het volgende:
[..]
Niet andersom? Ego weg, meer bescheiden?
Dat zeg ik, op onzinquote:Op zondag 11 november 2012 19:30 schreef Gray het volgende:
[..]
Hindoeisme is gebaseerd op nóg oudere geloven van dui-zen-den jaren geleden. Als Hindoeisme onzin is, is dan niet een religie als het christendom en het geloof in diens iconen ook onzin?
[..]
Je kan er wel van ontkoppelen denk ik, al is het nog maar de vraag of dat wel zo ideaal is. Volgens mensen die als 'verlicht' werden geacht schijnt dat wel relaxt te zijn, al ligt het ook maar aan de persoon:
[..]
Maar waarom zou men los willen raken van het meest eigene wat men heeft? De ziel/het ego/gevoel.quote:Op zondag 11 november 2012 19:32 schreef Tayu het volgende:
[..]
Jawel. Dat is wat "verlichting" is: het loslaten van het ego.
Niet helemaal, aangezien het ego ook een fysiek verschijnsel is. Wanneer je aan mensen vraagt waar hun 'ik', hun bewustzijn vandaan komt, of ze dat in hun lichaam aan willen wijzen, dan wijzen ze vaak naar de plek van 'het derde oog'. Dat lichaamsdeel verlies je niet wanneer je 'verlicht' raakt. Het speelt alleen een minder grote rol in je functioneren.quote:Op zondag 11 november 2012 19:32 schreef Tayu het volgende:
[..]
Jawel. Dat is wat "verlichting" is: het loslaten van het ego.
Orthodoxen en Katholieken zijn Christenen, en het Crhistelijke geloof is toch echt een religie.quote:Op zondag 11 november 2012 19:36 schreef Manke het volgende:
[..]
Dat zeg ik, op onzin
christendom is geen religie en heeft geen iconen, dat hebben de orthodoxen en katholieken erbij bedacht.
http://asimiqbal2nd.files(...)/errors-hinduism.pdf
die kunnen zich geen christenen meer noemen door alle man-made regeltjes en tradities, de bijbel is zelfs taboe voor katholieken.quote:Op zondag 11 november 2012 19:39 schreef Tayu het volgende:
[..]
Orthodoxen en Katholieken zijn Christenen, en het Crhistelijke geloof is toch echt een religie.
Omdat verlichting ertoe leidt, dat je niet wedergeboren zal worden. Alle leven is lijden.quote:Op zondag 11 november 2012 19:38 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Maar waarom zou men los willen raken van het meest eigene wat men heeft? De ziel/het ego/gevoel.
Het lijkt mij het hoogste streven als je alles in balans kunt krijgen en daar heb je een heel leven voor nodig om dat te bereiken.
Welnee, ze hebben er enkel een extra boek bij geplakt, itt de Hervormden en Gereformeerden.quote:Op zondag 11 november 2012 19:41 schreef Manke het volgende:
[..]
die kunnen zich geen christenen meer noemen door alle man-made regeltjes en tradities, de bijbel is zelfs taboe voor katholieken.
http://www.jesus-is-savio(...)_heresies-a_list.htmquote:Op zondag 11 november 2012 19:42 schreef Tayu het volgende:
[..]
Welnee, ze hebben er enkel een extra boek bij geplakt, itt de Hervormden en Gereformeerden.
Christendom is wel een religie en is zeker grotendeels onzin. Het is gebaseerd op een fictief personage dat overgenomen is uit oudere religies zoals het boeddhisme en hindoeisme, geweven om een bestaand persoon die overigens zelf gestudeerd had onder het boeddhisme. Waar denk je dat Christus was in de tijd dat er niets over zijn leven te lezen is in de bijbel? Hij was een kind, verhaal houdt op, jaren later komt hij terug met verhalen over verlichting, naastenliefde en meer zaken geleend uit het boeddhisme.quote:Op zondag 11 november 2012 19:36 schreef Manke het volgende:
[..]
Dat zeg ik, op onzin
christendom is geen religie en heeft geen iconen, dat hebben de orthodoxen en katholieken erbij bedacht.
http://asimiqbal2nd.files(...)/errors-hinduism.pdf
Ik weet niet wat je met die link wilt duidelijk maken.quote:Op zondag 11 november 2012 19:43 schreef Manke het volgende:
[..]
http://www.jesus-is-savio(...)_heresies-a_list.htm
Nee, niet mee eens.quote:Op zondag 11 november 2012 19:41 schreef Tayu het volgende:
[..]
Omdat verlichting ertoe leidt, dat je niet wedergeboren zal worden. Alle leven is lijden.
En alle leven, komt voort uit verlangen van het ego.
Dus, om verlost te worden van het lijden, moet je het ego loslaten en daarbij al het verlangen van het ego. Als je dat lukt, dan ben je verlicht, en kun je het verlangen van wedergeboorte weerstaan.
Is niets eigen aan; het biologische deel krijg je van je ouders, het psychologische deel uit de wereld tijdens je leven.quote:Op zondag 11 november 2012 19:38 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Maar waarom zou men los willen raken van het meest eigene wat men heeft? De ziel/het ego/gevoel.
Het lijkt mij het hoogste streven als je alles in balans kunt krijgen en daar heb je een heel leven voor nodig om dat te bereiken.
die link is een antwoord op jouw beweringquote:Op zondag 11 november 2012 19:45 schreef Tayu het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je met die link wilt duidelijk maken.
Maar Het Katholicisme is een religie.
Zelfs het Boeddhisme is een religie (hoewel het geen Godsdienst is).
Aan je ego is niets eigens?quote:Op zondag 11 november 2012 19:46 schreef Gray het volgende:
[..]
Is niets eigen aan; het biologische deel krijg je van je ouders, het psychologische deel uit de wereld tijdens je leven.
Daar mag je het niet mee eens zijn, het is wel de basis van het Boeddhisme.quote:Op zondag 11 november 2012 19:45 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee, niet mee eens.
Een kind vraagt niet geboren te worden. Het is er en dan ligt het verder voor een groot deel aan opvoeding en normen en waarden hoe dat kind-deze ziel zo je wilt-opgroeit.
geen idee, maar hij was niet naar india gegaan, gaat niet als fictief persoonquote:Op zondag 11 november 2012 19:44 schreef Gray het volgende:
[..]
Christendom is wel een religie en is zeker grotendeels onzin. Het is gebaseerd op een fictief personage dat overgenomen is uit oudere religies zoals het boeddhisme en hindoeisme, geweven om een bestaand persoon die overigens zelf gestudeerd had onder het boeddhisme. Waar denk je dat Christus was in de tijd dat er niets over zijn leven te lezen is in de bijbel? Hij was een kind, verhaal houdt op, jaren later komt hij terug met verhalen over verlichting, naastenliefde en meer zaken geleend uit het boeddhisme.
De bestaande persoon is overigens de persoon die de Hare Krishna's aanbidden, Krishna. Zie je de gelijkenis tussen de naam Krishna en de titel Christus? Krishna was overigens gekruisigd, de sporen zijn nog terug te vinden in zijn graf.
Er zijn alleen wat dilemma's omtrent het fenomeen dat verlichting heet. Als eerste: verlichting betekent bevrijden van de illusie van zelf; de realisatie van geen zelf. Maar als er geen zelf is, wat raakt dan verlicht?quote:Op zondag 11 november 2012 19:41 schreef Tayu het volgende:
[..]
Omdat verlichting ertoe leidt, dat je niet wedergeboren zal worden. Alle leven is lijden.
En alle leven, komt voort uit verlangen van het ego.
Dus, om verlost te worden van het lijden, moet je het ego loslaten en daarbij al het verlangen van het ego. Als je dat lukt, dan ben je verlicht, en kun je het verlangen van wedergeboorte weerstaan.
Daarom kun je ook pas werkelijk verlicht zijn, wanneer je dat ego hebt losgelaten.quote:Op zondag 11 november 2012 19:52 schreef Gray het volgende:
[..]
Er zijn alleen wat dilemma's omtrent het fenomeen dat verlichting heet. Als eerste: verlichting betekent bevrijden van de illusie van zelf; de realisatie van geen zelf. Maar als er geen zelf is, wat raakt dan verlicht?
Als geen zelf is, wat is er om herboren te worden?
Overigens is er wel een soort zelf, die meestal met hoofdletter wordt aangeduid. De illusie is echter dat men de zelf als de Zelf ziet. Dat is ook wat illusie betekent, niet dat iets niet is, maar dat het anders is dan het lijkt.
Bepaalde stromingen wel trouwens, zoals die van de Mahayana-tak, die veel meer naar het hindoeisme neigt.quote:Op zondag 11 november 2012 19:45 schreef Tayu het volgende:
[..]
Zelfs het Boeddhisme is een religie (hoewel het geen Godsdienst is).
Boeddhisme en Hindoeisme hebben raakvlakken. Dat is niet zo heel vreemd, aangezien religie voortkomt uit cultuur.quote:Op zondag 11 november 2012 19:53 schreef Gray het volgende:
[..]
Bepaalde stromingen wel trouwens, zoals die van de Mahayana-tak, die veel meer naar het hindoeisme neigt.
Dus iets wat je niet hebt moet je loslaten?quote:Op zondag 11 november 2012 19:53 schreef Tayu het volgende:
[..]
Daarom kun je ook pas werkelijk verlicht zijn, wanneer je dat ego hebt losgelaten.
Ieder mens heeft een ego, jij en ik hebben dat ook. Het loslaten van dat ego, is behoorlijk lastig.quote:Op zondag 11 november 2012 19:54 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dus iets wat je niet hebt moet je loslaten?
Ik kan jullie niet meer volgen. Helaas.
Dat zég ik toch al de hele tijd dat we dat hebben. Ziel/ego/gevoel.quote:Op zondag 11 november 2012 19:55 schreef Tayu het volgende:
[..]
Ieder mens heeft een ego, jij en ik hebben dat ook. Het loslaten van dat ego, is behoorlijk lastig.
Het ego zegt dat het 'eigen' is. De vraag is of je dat moet geloven.quote:
Het tastbare bewijs zegt van wel.quote:Op zondag 11 november 2012 19:50 schreef Manke het volgende:
[..]
geen idee, maar hij was niet naar india gegaan, gaat niet als fictief persoon
Verlichting is niet iets dat constant is. Het vereist werk en fasen van niet-verlichting. Dat is immers ook verlichting: de vergankelijkheid van alles inzien.quote:Op zondag 11 november 2012 19:53 schreef Tayu het volgende:
[..]
Daarom kun je ook pas werkelijk verlicht zijn, wanneer je dat ego hebt losgelaten.
De boeddha was een hindoe, net als dat de christus een jood was.quote:Op zondag 11 november 2012 19:54 schreef Tayu het volgende:
[..]
Boeddhisme en Hindoeisme hebben raakvlakken. Dat is niet zo heel vreemd, aangezien religie voortkomt uit cultuur.
Boeddhisme is niet gebasseerd op het Hindoeïsme, hoewel er wel wat raakvlakken zijn (wat logisch is, aangezien beide religies voortkomen uit een verwante cultuur).quote:Op zondag 11 november 2012 19:58 schreef Manke het volgende:
hoe kan je in het boeddhisme 'geloven' als het gebaseerd is op het hindoeisme, wat weer vol zit met wetenschappelijke fouten?
ik geloof niet dat het NT op het boeddhisme is gebaseerd, maar er zijn idd raakvlakken (geboren uit een maagd bv. veel gezegdes)
moslims zijn ook goed om hun wetenschappelijke fouten recht te lullen met recente ontdekkingen. Mieren praten in de koran en ineens hebben ze er wetenschappelijk bewijs voor "zie je, staat in de koraan, koraan is van god".
Maar net beweerde je dat je dat iets (het ego) los zou moeten laten wat je niet zou hebbenquote:Op zondag 11 november 2012 19:57 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat zég ik toch al de hele tijd dat we dat hebben. Ziel/ego/gevoel.
Ik zie niet in waarom we iets los moeten laten wat ons IS.
Precies!quote:Op zondag 11 november 2012 19:59 schreef Gray het volgende:
[..]
De boeddha was een hindoe, net als dat de christus een jood was.
Welke stroming van boeddhisme je aanhangt maakt of je deel uitmaakt van een religie of een levenswijze. Maar wanneer iemand kijkt naar de uitspraken van Gautama Boeddha (de eerste), dan zie je dat hij geen geloof predikte. Eerder het tegenovergestelde. Hij predikte twijfel, zodat ieder voor zichzelf kan uitzoeken welke illusies diegene laat lijden.quote:Op zondag 11 november 2012 19:58 schreef Manke het volgende:
hoe kan je in het boeddhisme 'geloven' als het gebaseerd is op het hindoeisme, wat weer vol zit met wetenschappelijke fouten?
ik geloof niet dat het NT op het boeddhisme is gebaseerd, maar er zijn idd raakvlakken (geboren uit een maagd bv. veel gezegdes)
Tja, de islam heeft het trucje gewoon opnieuw uitgehaald: men neme een bestaande religie, verplaatsen deze naar een andere locatie met een andere cultuur, knip wat weg, plak wat aan en voila! Een kersverse religie.quote:moslims zijn ook goed om hun wetenschappelijke fouten recht te lullen met recente ontdekkingen. Mieren praten in de koran en ineens hebben ze er wetenschappelijk bewijs voor "zie je, staat in de koraan, koraan is van god".
Bepaalde stromingen van het boeddhisme zijn mengelmoezen van de leer van boeddha en die van het hindoeisme. De boeddha heeft her en der concessies gedaan om zijn leer onder een breder publiek te laten verspreiden, want hij kreeg bijna ruzie met de Brahmin.quote:Op zondag 11 november 2012 20:02 schreef Tayu het volgende:
[..]
Boeddhisme is niet gebasseerd op het Hindoeïsme, hoewel er wel wat raakvlakken zijn (wat logisch is, aangezien beide religies voortkomen uit een verwante cultuur).
Bepaalde stromingen van het boeddhisme zijn zeker wel een godsdienst. Die gaan ook uit van karma, van reincarnatie en het Ene dat zowel persoonlijk als onpersoonlijk is (wel/geen god). De boeddha zelf sprak overigens niet over een Creator, de Creatie en leven na de dood. Hij was een panentheist, een vorm van atheisme.quote:Boeddhisme is geen godsdienst, maar een filosofie. Het is wel een religie.
Net als in het Christendom (Hervormden, Gereformeerden, Katholieken, Pinkstergemeente, Baptisten enz) bestaan er ook in het Boeddhisme verschillende stromingen.quote:Op zondag 11 november 2012 20:16 schreef Gray het volgende:
[..]
Bepaalde stromingen van het boeddhisme zijn mengelmoezen van de leer van boeddha en die van het hindoeisme. De boeddha heeft her en der concessies gedaan om zijn leer onder een breder publiek te laten verspreiden, want hij kreeg bijna ruzie met de Brahmin.
[..]
Bepaalde stromingen van het boeddhisme zijn zeker wel een godsdienst. Die gaan ook uit van karma, van reincarnatie en het Ene dat zowel persoonlijk als onpersoonlijk is (wel/geen god). De boeddha zelf sprak overigens niet over een Creator, de Creatie en leven na de dood. Hij was een panentheist, een vorm van atheisme.
Dat schijnt een veelgebruikt trucje te zijn (in dergelijke diensten) van dat groeien van een been. Op Youtube staan daar filmpjes over, hoe ze dat precies doen. Google er maar eens op.quote:Op zondag 11 november 2012 20:20 schreef Manke het volgende:
De bijbel, m.n. het OT vind ik onzin, maar bepaalde ervaringen laten me geloven dat het 'christendom' de waarheid is.
ervaringen als een innerlijke stem die zei dat ik bepaalde passages uit het NT moest lezen, welke op mij en wat er toen speelde bleken te slaan.
en genezingen in naam van jezus aanschouwd, een maat zag zelfs voor zijn ogen een been langer worden (om gelijk te worden met het andere) in een dienst, ik zag voor mijn neus een zwarte oudere vrouw weer gehoor krijgen.
en veel verhalen gehoord van mensen die zijn genezen.
Ja, 1 keer liet Randi hoe het gefaked kan worden, maar dat aangroeien in dergelijke diensten is het topje van de ijsberg.quote:Op zondag 11 november 2012 20:37 schreef Tayu het volgende:
[..]
Dat schijnt een veelgebruikt trucje te zijn (in dergelijke diensten) van dat groeien van een been. Op Youtube staan daar filmpjes over, hoe ze dat precies doen. Google er maar eens op.
Ik kan daar geen antwoord op geven. Mensen willen graag geloven in dergelijke wonderen. het geeft iets om aan vast te houden in moelijke tijden. Het maakt mij allemaal niet uit, zolang het mensen geen schade toebrengt. Hoop doet leven.quote:Op zondag 11 november 2012 20:41 schreef Manke het volgende:
[..]
Ja, 1 keer liet Randi hoe het gefaked kan worden, maar dat aangroeien in dergelijke diensten is het topje van de ijsberg.
Ben een paar keer thuisgeweest bij een christelijk echtpaar die jarenlang hebben geholpen in genezingsdiensten en ze aanschouwden honderden genezingen, zoals het weer kunnen zien en horen.
Ja ik geloof zewaarom zouden ze liegen? Ze hebben er geen cent aan overgehouden.
Zou je als niet-christen geloven dat er iets raars gaande is als het voor je neus gebeurt of zou het je hoop en houvast geven?quote:Op zondag 11 november 2012 20:43 schreef Tayu het volgende:
[..]
Ik kan daar geen antwoord op geven. Mensen willen graag geloven in dergelijke wonderen. het geeft iets om aan vast te houden in moelijke tijden. Het maakt mij allemaal niet uit, zolang het mensen geen schade toebrengt. Hoop doet leven.
Gezien ook vele stromingen in het boeddhisme leunen op doctrines, dogma's en een hierarchie hebben mag je best zeggen dat het een religie is. Het is anders dan vele andere religies, omdat het aanzet tot zelfkritiek en twijfel, plus dat het oorspronkelijk niet leunde op het geloof in een god. Het is net als zijn 'oprichter', een heel praktische levensovertuiging.quote:Op zondag 11 november 2012 20:34 schreef Tayu het volgende:
[..]
Net als in het Christendom (Hervormden, Gereformeerden, Katholieken, Pinkstergemeente, Baptisten enz) bestaan er ook in het Boeddhisme verschillende stromingen.
Buddha zelf is geen God. Hij was een Indiase prins, die tot bezinning kwam, hij had een levensfilosofie welke hij doorgaf. Hij belichaamt het goddelijke, wat ieder mens door studie en oefening zou kunnen behalen. In ieder mens schuilt de potentie een Buddha te worden. En zo vrij van lijden te worden, als men het verlangen los kan laten.
Maar in onze westerse denkwijze, klinkt dat maar vaag. Dat heeft met cultuur van doen. In het westen leven we maar 1 keer, om daarna voor eeuwig in de hemel te dansen dan wel in het vagevuur te branden. In het Boeddhisme en het Hindoeïsme (Katholieken geloven ook in reïncarnatie) keer je uit verlangen naar het leven weer terug. En gedurende al die levens met lijden, ontwikkel je je steeds verder, en soms kan dat verlangen (wanneer je dat niet kunt bedwingen) je zelfs brengen tot een lagere levensvorm.
Het zijn dan slechts enkelen, die zich door studie en oefening en na vele levens "verlicht" mogen weten. Zij hebben dan de status van de Buddha bereikt, en kunnen ieder verlangen tot leven en lijden weerstaan.
Het blijft een filosofie.
Dat wil nog niet zeggen dat het daadwerkelijk werkt, gaan ook hele volksstammen naar de homeopaat, en ook dat is onzin.quote:Op zondag 11 november 2012 20:41 schreef Manke het volgende:
[..]
Ja, 1 keer liet Randi hoe het gefaked kan worden, maar dat aangroeien in dergelijke diensten is het topje van de ijsberg.
Ben een paar keer thuisgeweest bij een christelijk echtpaar die jarenlang hebben geholpen in genezingsdiensten en ze aanschouwden honderden genezingen, zoals het weer kunnen zien en horen.
Ja ik geloof zewaarom zouden ze liegen? Ze hebben er geen cent aan overgehouden.
homeopathie heeft nog nooit een ziekte of aandoening genezen, dat vind ik weer bijgeloofquote:Op zondag 11 november 2012 20:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat wil nog niet zeggen dat het daadwerkelijk werkt, gaan ook hele volksstammen naar de homeopaat, en ook dat is onzin.
Ik ben heel Christelijk opgevoed. Mijn vader was voorganger, mijn moeder is nog altijd diaken binnen de Hervormde kerk. Toch hebben mijn ouders mij altijd de vrijheid gegund om mijn eigen pad te bewandelen. En zo heb ik in mijn jeugd deelgenomen aan vele gespreksgroepen en samenkomsten binnen de Kerk van mijn ouders, maar ook bij de Gereformeerden, en ik was bijzonder gecharmeerd van de Baptisten, daar ging ik wekelijks heen.quote:Op zondag 11 november 2012 20:52 schreef Manke het volgende:
[..]
Zou je als niet-christen geloven dat er iets raars gaande is als het voor je neus gebeurt of zou het je hoop en houvast geven?
Boeddhisme is een religie (ik heb nooit anders beweerd).quote:Op zondag 11 november 2012 20:54 schreef Gray het volgende:
[..]
Gezien ook vele stromingen in het boeddhisme leunen op doctrines, dogma's en een hierarchie hebben mag je best zeggen dat het een religie is. Het is anders dan vele andere religies, omdat het aanzet tot zelfkritiek en twijfel, plus dat het oorspronkelijk niet leunde op het geloof in een god. Het is net als zijn 'oprichter', een heel praktische levensovertuiging.
Overigens is er ook niet één enkele leer om te volgen. De boddha gaf immers ook aan elk van zijn discipelen een andere leer. Ieder pad naar The Middle Way is anders, ieder ontdekt zijn waarheden (The Noble Truths) op een andere manier, in een andere volgorde.
Je hebt dus een christelijke achtergrondquote:Op zondag 11 november 2012 21:00 schreef Tayu het volgende:
[..]
Ik ben heel Christelijk opgevoed. Mijn vader was voorganger, mijn moeder is nog altijd diaken binnen de Hervormde kerk. Toch hebben mijn ouders mij altijd de vrijheid gegund om mijn eigen pad te bewandelen. En zo heb ik in mijn jeugd deelgenomen aan vele gespreksgroepen en samenkomsten binnen de Kerk van mijn ouders, maar ook bij de Gereformeerden, en ik was bijzonder gecharmeerd van de Baptisten, daar ging ik wekelijks heen.
Later, wekte het Boeddhisme mijn interesse. En na mij daarin verdiept te hebben, ben ik naar Nepal gegaan, heb een aantal monasteries bezocht, en vooral heb ik met gedachten gewisseld. Ik voel me erg aangetrokken tot het Boeddhisme, en in veel dingen kan ik me ook vinden. Maar er zijn ook struikelblokken, waar ik het niet mee eens ben of niet mee eens wil zijn. Dat ben ik allemaal aan het onderzoeken, ik ben verre van verlicht.
Maar alles is een illusie. Ongeacht welke religie of levensfilosofie je ook aanhangt. Niet alles wat je denkt dat werkelijk is, is ook werkelijk zo.
Sommigen verdienen er in het entertainment hun brood mee.
Ja, ik heb een puur Christelijke achtergrond, met 2 ouders die ook bijzonder actief waren en zijn in dat geloof. Mijn vader is al lange tijd overleden, vandaar.quote:Op zondag 11 november 2012 21:04 schreef Manke het volgende:
[..]
Je hebt dus een christelijke achtergrond![]()
Echt cool dat je helemaal naar Nepal bent geweest en kloosters hebt gezocht, lijkt me geweldig.
Er is trouwens onderzoek naar bidden voor zieken gedaanquote:Op zondag 11 november 2012 21:00 schreef Manke het volgende:
[..]
homeopathie heeft nog nooit een ziekte of aandoening genezen, dat vind ik weer bijgeloof.
Okay, omdat je eerder schreef: het blijft een filosofie dacht ik even dat je misschien ook bedoelde dat het geen religie is.quote:Op zondag 11 november 2012 21:01 schreef Tayu het volgende:
[..]
Boeddhisme is een religie (ik heb nooit anders beweerd).
bidden voor zieken is volgens mij niet bijbels en heeft volgens mij ook weinig tot geen effect. Wat ik zag was dat de ziektes worden geboden te vertrekken of te verschrompelen of wat dan ook of de demonen die het veroorzaakten te vertrekken (ja echt, had nog effect ook lol)quote:Op zondag 11 november 2012 21:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er is trouwens onderzoek naar bidden voor zieken gedaan
Vier groepen
1. Groep patienten die verteld werd dat er voor ze gebeden werd maar waar dat niet voor gebeurde
2. Groep patienten waar niets aan werd verteld en waar niet voor gebeden werd
3. Groep patienten die verteld werd dat er voor ze gebeden werd en dat ook gebeurde
4. Groep patienten waar niets aan werd verteld en waar wel voor gebeden werd
Resultaat was dat de patienten die verteld werd dat er voor ze gebeden werd zich veel beroerder voelden. Dit lag er waarschijnlijk aan dat ze dachten dat het dan wel heel erg met ze moest zijn.
Positieve resultaten werden niet gevonden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |