abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117038608
Hoi,

Ik werd zojuist verzocht mijn tas te openen voor de kassamedewerker van de supermarkt waar ik al 8 jaar kom. Ze vertelde me dat dit een nieuwe maatregel is tegen winkeldiefstal. Ik keek rond bij de kassa en vroeg me af waar dit verzoek/verplichting vermeldt stond. De caissiere wist me te vertellen dat het op de sticker bij de ingang stond.
Na een tijdje zoeken vond ik de sticker, en naast allerlei informatie over het gebruik van mandjes e.d. stond er in een hoekje van de sticker het volgend: 'Wij verzoeken u steeksproefsgewijs uw tas te laten controleren door onze medewerkers om winkeldiefstal te voorkomen'.

Nu is mijn vraag aan de FOK! juristen: is dit rechtsgeldig? Met andere woorden: mag de supermarkt eisen om mijn tas in te zien? En wat mogen ze doen als ik dit weiger?
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_117038702
Je kan natuurlijk enorme stampij gaan maken, maar je kan ook gewoon je dildo thuislaten, zodat je zonder schaamte je tas open kunt doen voor de medewerker indien daarom verzocht wordt.
Zolang ze niet met hun jatten in je tas zitten is er weinig aan de hand.
.
En wees blij dat het in jouw supermarkt steekproefsgewijs is, in die van mij doen ze het al drie weken standaard, ik word er helemaal tureluurs van.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  donderdag 20 september 2012 @ 20:30:16 #3
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_117038810
Ze mogen het vragen, maar jij bent dan geloof ik niet verplicht om hier gehoor aan te geven. Als ze dan diefstal vermoeden kunnen ze de politie erbij halen.
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
  † In Memoriam † donderdag 20 september 2012 @ 20:30:48 #4
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_117038839
Als het in het begin van de winkel aangegeven is dan mogen ze dat, want bij het passeren van het poortje ben je stilzwijgend akkoord gegaan met de voorwaarden van de winkel.
  donderdag 20 september 2012 @ 20:31:08 #5
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_117038861
Je mag gewoon weigeren, maar dan maak je jezelf wel verdacht. Officieel mag alleen een agent dat doen en dan ook niet zomaar.
Maar he, dit is standaard in elke winkel, al meer dan 40 jaar. Dus who cares?
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:30 schreef De_Kardinaal het volgende:
Als het in het begin van de winkel aangegeven is dan mogen ze dat, want bij het passeren van het poortje ben je stilzwijgend akkoord gegaan met de voorwaarden van de winkel.
En als daar in staat dat ze je keihard in je reet mogen naaien als je zowel appels als peren tegelijk in je mandje hebt?
De supermarkt staat natuurlijk niet boven de NL wetgeving.
Op dinsdag 2 oktober 2012 14:27 schreef tong80 het volgende: _O_ :P
pi_117038928
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:31 schreef dr.Bellows het volgende:
Je mag gewoon weigeren, maar dan maak je jezelf wel verdacht. Officieel mag alleen een agent dat doen en dan ook niet zomaar.
Maar he, dit is standaard in elke winkel, al meer dan 40 jaar. Dus who cares?
Mja, zo kun je denken. Maar dat is wel de mentaliteit waardoor we met z'n allen van alles door onze strot geduwd krijgen door de politici en bankiers. De makke-schapen-mentaliteit.

Zijn jullie meningen trouwens op wetgeving/jurisprudentie gebaseerd, of zijn het gewoon lekenmeningen?
  † In Memoriam † donderdag 20 september 2012 @ 20:34:44 #7
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_117039063
pi_117039071
quote:
Dus ik een winkel heb waarbij ik ergens in een hoekje van de ruit een stickertje heb geplakt met de tekst 'wie hier binnentreed moet zich steeksproefsgewijs ontkleden ter voorkoming van winkeldiefstal' of 'joden niet gewenst', dan moeten klanten daar dus aan voldoen? Want ze gaan immers stilzwijgend akkoord met mijn voorwaarden?
  donderdag 20 september 2012 @ 20:35:23 #9
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_117039103
Doen ze bij onze supermarkt ook wel eens. Weliswaar alleen wel je boodschappentas. Niet in je handtas.
  † In Memoriam † donderdag 20 september 2012 @ 20:35:46 #10
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_117039126
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:34 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Dus ik een winkel heb waarbij ik ergens in een hoekje van de ruit een stickertje heb geplakt met de tekst 'wie hier binnentreed moet zich steeksproefsgewijs ontkleden ter voorkoming van winkeldiefstal' of 'joden niet gewenst', dan moeten klanten daar dus aan voldoen? Want ze gaan immers stilzwijgend akkoord met mijn voorwaarden?
Nee, want dergelijke dingen zijn via andere wetten beschermd.
pi_117039150
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:34 schreef Sicstus het volgende:

[..]

het moet wel (enigsinds) duidelijk zichtbaar op e ruit zitten..
pi_117039187
quote:
Wij verzoeken u steeksproefsgewijs uw tas te laten controleren
M.a.w. de eerstvolgende keer dat je er bent, stap je naar een medewerker toe en zeg je: "Dit is een steekproef", en laat je je tas controleren O-)
censuur :O
pi_117039211
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:35 schreef Bienelientjee het volgende:
Doen ze bij onze supermarkt ook wel eens. Weliswaar alleen wel je boodschappentas. Niet in je handtas.
Bij deze supermarkt vragen ze dus ook inzage in de persoonlijke (niet-boodschappen) tassen.
pi_117039212
Maar goed waar maak je je druk over als je niks te verbergen hebt...............
Doe gewoon dan doe je al gek genoeg.
pi_117039246
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:36 schreef mschol het volgende:

[..]

het moet wel (enigsinds) duidelijk zichtbaar op e ruit zitten..
Ik vind het niet duidelijk zichtbaar. Maarja, dat is natuurlijk voor meerdere interpretatie vatbaar.
pi_117039276
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:37 schreef ikbenschipper het volgende:
Maar goed waar maak je je druk over als je niks te verbergen hebt...............
Deze smiley is de laatste tijd teveel gebruikt, maar toch:

:')
pi_117039359
Ik had bij AH pas een flesje bier op de band staan... Ik had geen karretje, geen mandje (meer), en geen tas. Miep: "Heeft u een krat bier?" :') |:(
pi_117039400
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:39 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik had bij AH pas een flesje bier op de band staan... Ik had geen karretje, geen mandje (meer), en geen tas. Miep: "Heeft u een krat bier?" :') |:(
Dat is normaal?
pi_117039450
Misschien heb je onbewust de indruk gewekt dat je iets hebt meegenomen. Ik weet zo'n beetje hoe het in z'n werk gaat. Als je een bepaalde vaste klant niet mag of iemand gedroeg zich irritant tegen het personeel dan deden wij nog wel eens melden bij de hoofdcassiere om die klant dan bij de kassa te controleren. Vonden ze niet leuk hoor.
As je de bal nie hep kejje ook nie score, da's logisch natuurluk
pi_117039517
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:41 schreef RonnieHansen het volgende:
Misschien heb je onbewust de indruk gewekt dat je iets hebt meegenomen. Ik weet zo'n beetje hoe het in z'n werk gaat. Als je een bepaalde vaste klant niet mag of iemand gedroeg zich irritant tegen het personeel dan deden wij nog wel eens melden bij de hoofdcassiere om die klant dan bij de kassa te controleren. Vonden ze niet leuk hoor.
Wat schiet je daar mee op dan?
pi_117039541
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:41 schreef RonnieHansen het volgende:
Ik had wel een alcoholwalm om me heen ja, dat is zo.
pi_117039672
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:37 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Bij deze supermarkt vragen ze dus ook inzage in de persoonlijke (niet-boodschappen) tassen.
Heb je er problemen mee dan gewoon weigeren. Je staat in je recht om te weigeren. Of een andere supermarkt kiezen.
  donderdag 20 september 2012 @ 20:47:04 #23
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_117039762
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:39 schreef RemcoDelft het volgende:
Misschien zie je eruit als een alcoholist. Was vast geen A-merk pilsener...?
Op dinsdag 2 oktober 2012 14:27 schreef tong80 het volgende: _O_ :P
pi_117040323
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:40 schreef igottagun het volgende:

[..]

Dat is normaal?
Waar dan? In m'n binnenzak?
pi_117040514
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:26 schreef Sicstus het volgende:
Nu is mijn vraag aan de FOK! juristen: is dit rechtsgeldig? Met andere woorden: mag de supermarkt eisen om mijn tas in te zien? En wat mogen ze doen als ik dit weiger?
Ze mogen je vragen om in je tas te kijken.
Je bent totaal niet verplicht om hieraan mee te werken.
Indien het aangekondigd staat bij de ingang als huisregel kunnen ze je bij weigering van de controle de toegang tot de winkel ontzeggen.

Niet aan meewerken dus, het ergste wat je kan gebeuren is dat je ergens anders moet winkelen waar je wel als klant wordt behandeld ipv als potentiele crimineel.
pi_117040993
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:26 schreef Sicstus het volgende:
Hoi,

Ik werd zojuist verzocht mijn tas te openen voor de kassamedewerker van de supermarkt waar ik al 8 jaar kom. Ze vertelde me dat dit een nieuwe maatregel is tegen winkeldiefstal. Ik keek rond bij de kassa en vroeg me af waar dit verzoek/verplichting vermeldt stond. De caissiere wist me te vertellen dat het op de sticker bij de ingang stond.
Na een tijdje zoeken vond ik de sticker, en naast allerlei informatie over het gebruik van mandjes e.d. stond er in een hoekje van de sticker het volgend: 'Wij verzoeken u steeksproefsgewijs uw tas te laten controleren door onze medewerkers om winkeldiefstal te voorkomen'.

Ten eerste Fok! Juristen :')

En ten tweede, pfffft leven is oneerlijk he :')
I want some NASTY !!!
pi_117041283
Je laat je toch niet vrijwillig als crimineel behandelen
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_117041890
quote:
13s.gif Op donderdag 20 september 2012 21:11 schreef Jesse_ het volgende:
Je laat je toch niet vrijwillig als crimineel behandelen
Als je niets te verbergen heb, wat maak je nou druk om :')

Hier in Rotterdam heb je ook om de zoveel weken "preventief fouilleren", is het dan zo erg? :')
I want some NASTY !!!
pi_117042048
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 21:20 schreef nasty_popovich het volgende:

[..]

Hier in Rotterdam heb je ook om de zoveel weken "preventief fouilleren", is het dan zo erg? :')
Als je gesteld bent op je vrijheid dan is dat heel erg.
pi_117042081
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 21:20 schreef nasty_popovich het volgende:

[..]

Mensen die denken dat ze niks te verbergen hebben :')
pi_117043437
Je moest eens weten hoeveel mensen spullen jatten bij de supermarkt; als ze dan niet in een tas mogen kijken zou het helemaal een grap zijn.

Dan zou een logische stap zijn om tassen in zijn geheel te verbieden in de supermarkt; is dat wat je wil TS?
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
  donderdag 20 september 2012 @ 21:47:56 #32
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_117043677
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:59 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Indien het aangekondigd staat bij de ingang als huisregel kunnen ze je bij weigering van de controle de toegang tot de winkel ontzeggen.

Niet aan meewerken dus, het ergste wat je kan gebeuren is dat je ergens anders moet winkelen waar je wel als klant wordt behandeld ipv als potentiele crimineel.
precies dit ^O^
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_117043762
quote:
14s.gif Op donderdag 20 september 2012 21:43 schreef drumstickNL het volgende:
Dan zou een logische stap zijn om tassen in zijn geheel te verbieden in de supermarkt; is dat wat je wil TS?
Handig, dan moet je met de auto naar de supermarkt, of je tas wordt van je fiets gejat... Plastic tasjes willen ze namelijk ook verbieden :D
pi_117044289
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:56 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Waar dan? In m'n binnenzak?
Je weet niet dat als mensen kratjes kopen dat ze maar 1 biertje op de toonbank leggen?,,,,
pi_117044585
Ik zou, mits ik tijd genoeg heb.. weigeren.. gewoon omdat het kan :) ( En ik volledig in mijn recht zou staan).
No Guts, No Glory
pi_117044861
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 21:57 schreef igottagun het volgende:

[..]

Je weet niet dat als mensen kratjes kopen dat ze maar 1 biertje op de toonbank leggen?,,,,
Dan hebben ze kratjes bij zich, en een karretje.
pi_117044875
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:59 schreef Wokkel het volgende:

[..]

En als ze niet bij de ingang maar bij de uitgang controleren?

Maar je kan dan ook gewoon zoiets zeggen als "Nee, volgens mij hebt u daar het wettelijk recht niet toe", je hebt best kans dat ze daar niet van terug hebben.

Heb zelf een keer na het kopen van een paar repen chocola gehad:
Beveiliger: "Stak u daar nou een reep chocola in uw zak?"
Ik: "Ja, twee stuks."
Beveiliger: "Oh, okee."
:')
pi_117044998
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 22:07 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dan hebben ze kratjes bij zich, en een karretje.
Niet altijd, assumption is the mother of all fuckups.
pi_117045186
Huisregels, ze mogen t vragen.

Als je niet meewerkt bellen ze de politie die wel mag kijken.

Zitten wel paar voorwaarden aan vast geloof ik zoals redelijke verdenking maar die verzinnen ze wel gewoon.

Wel moet het duidelijk aangegeven staan bij de ingang.

Het zijn voornamelijk dingen waar middelbare scholieren nog wel eens tegenaan lopen.

Enige manier om er wat aan te doen is er niet meer te winkelen.

Maar ja zoals gezegd meeste mensen zijn makke schapen.
pi_117045436
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 22:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Zitten wel paar voorwaarden aan vast geloof ik zoals redelijke verdenking maar die verzinnen ze wel gewoon.

Het zijn voornamelijk dingen waar middelbare scholieren nog wel eens tegenaan lopen.

Alsof je dan op de politie gaat wachten.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_117045543
quote:
1s.gif Op donderdag 20 september 2012 22:16 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Alsof de politie daar überhaupt voor komt.
(en ook de politie mag niet in je tasje kijken)
pi_117048456
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 22:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Dat is niet slim. Als je een redelijke verdenking moet verzinnen, heb je zomaar kans dat het gevonden bewijsmateriaal achteraf onrechtmatig verkregen blijkt.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_117048515
quote:

Ik zou zo vrolijk blijven staan wachten alleen om de politie te laten zien dat ik niets heb. Dat flikt zo'n winkel een paar keer en daarna komen ze niet meer namelijk.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_117048917
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 23:09 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Ik zou zo vrolijk blijven staan wachten alleen om de politie te laten zien dat ik niets heb. Dat flikt zo'n winkel een paar keer en daarna komen ze niet meer namelijk.
En als de winkel echt achterdochtig is, voeren ze dan een beleid in dat iedereen eerst z'n tas in een kluisje moet doen en dat je anders niet naar binnen mag.

Ja, er zijn echt supermarkten (de dichtstbijzinde LIDL hier bijvoorbeeld) die dat doen. :')

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-09-2012 23:16:52 ]
pi_117048961
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 23:16 schreef Igen het volgende:

[..]

En als de winkel echt achterdochtig is, voeren ze dan een beleid in dat niemand erin komt en iedereen eerst z'n tas in een kluisje moet doen.

Ja, er zijn echt supermarkten (de dichtstbijzinde LIDL hier bijvoorbeeld) die dat doen. :')
Zal vast maar als je winkel zulke trekjes begint te vertonen dan moet je wel in een pauper deel van een pauper stad wonen. :')
No amount of money ever bought a second of time.
pi_117049039
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 23:17 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Zal vast maar als je winkel zulke trekjes begint te vertonen dan moet je wel in een pauper deel van een pauper stad wonen. :')
In mijn geval is de LIDL niet de dichtstbijzijnde supermarkt, laat dat duidelijk zijn. ;)

Maar het blijft evengoed achterlijk. Andere supermarkten doen het niet en ik ga dus nooit meer naar de LIDL.
pi_117050079
quote:
1s.gif Op donderdag 20 september 2012 22:16 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Ze mogen je wel tegenhouden tot de politie er is. Ze mogen je niet opsluiten.
Uiteindelijk staat er ook op de deur, "wij verzoeken". Je bent niets verplicht. Ze mogen je wel weigeren.
pi_117050677
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 23:37 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ze mogen je wel tegenhouden tot de politie er is.
Ow? Op grond waarvan? :?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_117051103
verdenking van
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 23:49 schreef r_one het volgende:

[..]

Ow? Op grond waarvan? :?
Wanneer iemand (medewerker) je op een misdrijf / overtreding betrapt, dan staat de wet het toe de persoon vast te houden tot de politie of ander bevoegd gezag het over neemt.
  vrijdag 21 september 2012 @ 00:01:00 #50
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_117051210
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 23:59 schreef snabbi het volgende:
verdenking van

[..]

Wanneer iemand (medewerker) je op een misdrijf / overtreding betrapt, dan staat de wet het toe de persoon vast te houden tot de politie of ander bevoegd gezag het over neemt.
Ja, als hij je betrapt, een verdenking is geen heterdaad. Bij een heterdaad mag de persoon inderdaad aangehouden worden in afwachting van de politie.

Mocht een winkel mij ooit zo willen aanhouden (ik jat namelijk niet) dan eis ik dat ik losgelaten wordt en mag vertrekken. Doen ze dat niet zal de politie niets vinden en wordt er aangifte gedaan van vrijheidsberoving.
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
pi_117051298
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 23:59 schreef snabbi het volgende:
verdenking van

[..]

Lees de OP nog eens; het gaat hier niet om een 'verdenking van' (laat staan een 'heterdaadje') maar om een routinecontrole.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_117054716
quote:
Tassencontrole mag uitsluitend, indien daarvan melding wordt gemaakt bij de huisregels. De huisregels hangen zichtbaar bij de ingang van de winkel.
Een klant die de winkel binnenkomt, die conformeert zich dus aan deze regels. Op het moment dat het vermoeden bestaat dat een klant iets in de tas heeft, mag een tassencontrole worden uitgevoerd. Op het moment dat de klant meewerkt en er iets in de tas zit, wat eigendom is van de winkel, volgt aanhouding etc.
Op het moment dat de klant niet mee wil werken, maar er is een vermoeden dat er iets in de tas zit, mag de klant worden aanhouden en worden meegenomen naar kantoor. De tas mag dan in beslag worden genomen: daar mag verder niet in worden gekeken! Dat moet worden overgelaten aan de politie.
Als de klant niet mee wil werken, maar er is geen vermoeden dat er iets in de tas zit, kan hem op de huisregels worden gewezen. Als de klant dan nog niet mee wil werken, mag u hem vorderen om de winkel te verlaten; daarbij mag direct een ontzegging worden gegeven. Indien de klant hieraan niet voldoet, kan hij worden aangehouden voor lokaalvredebreuk. Uiteraard moet de politie dan gebeld worden.
bron : http://www.kvodeventer.nl/index.php/tassencontrole

Puur een eerste hit van google.
Maar ik vraag me serieus af hoe het zit qua wetsartikelen die dit ondersteunen etc.
Want dat staat er uiteraard niet bij.
pi_117054806
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 09:36 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

bron : http://www.kvodeventer.nl/index.php/tassencontrole

Puur een eerste hit van google.
Maar ik vraag me serieus af hoe het zit qua wetsartikelen die dit ondersteunen etc.
Want dat staat er uiteraard niet bij.
Op grond waarvan vindt die aanhouding plaats? Dat mag enkel als je iemand op heterdaad betrapt, niet bij een verdenking en ook niet bij overtreding van de huisregels.
'And I called your name,
pi_117054845
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 september 2012 09:40 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Op grond waarvan vindt die aanhouding plaats? Dat mag enkel als je iemand op heterdaad betrapt, niet bij een verdenking en ook niet bij overtreding van de huisregels.
Het is maar een quote.
Winkel is prive terrein.
Andere regels zover ik weet.

Ik zeg al, daarom vraag ik me af wat precies de ondersteunende wetsartikelen zijn.
Maar als je die website bekijkt, niet zomaar een random site.
pi_117055170
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 09:42 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Het is maar een quote.
Winkel is prive terrein.
Andere regels zover ik weet.

Ik zeg al, daarom vraag ik me af wat precies de ondersteunende wetsartikelen zijn.
Maar als je die website bekijkt, niet zomaar een random site.
Toch is het onzin, ook op priveterrein gelden de Nederlandse wetten. Zie artikel 53 wetboek v strafvordering. Als je als burger mij vasthoudt op slechts verdenking krijg je zeker een aanklacht wegens vrijheidsberoving.
'And I called your name,
pi_117055232
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 september 2012 09:54 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Toch is het onzin, ook op priveterrein gelden de Nederlandse wetten. Zie artikel 53 wetboek v strafvordering. Als je als burger mij vasthoudt op slechts verdenking krijg je zeker een aanklacht wegens vrijheidsberoving.
Waarna ze zullen verwijzen op de huisregels en de rechter ze in het gelijk stellen.

Als je naar binnenloopt en de winkel aan de voorwaarde heeft voldaan aan duidelijke vermelding bij ingang heb je geen poot om op de staan.

Je bent niet de eerste namelijk he.
pi_117055325
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 09:56 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Waarna ze zullen verwijzen op de huisregels en de rechter ze in het gelijk stellen.

Als je naar binnenloopt en de winkel aan de voorwaarde heeft voldaan aan duidelijke vermelding bij ingang heb je geen poot om op de staan.

Je bent niet de eerste namelijk he.
Een overtreding van de huisregels is geen misdrijf en dus geen reden tot aanhouding. Huisregels staan niet boven de wet.
'And I called your name,
pi_117055591
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 september 2012 10:00 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Een overtreding van de huisregels is geen misdrijf en dus geen reden tot aanhouding. Huisregels staan niet boven de wet.
Als ik vermoed dat jij iets gejat hebt in mijn huis hou ik je ook aan hoor tot de politie er is.

Anyway ik zou zeggen probeer het uit.
Weet je meteen hoe het werkt.
pi_117055670
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 10:10 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Als ik vermoed dat jij iets gejat hebt in mijn huis hou ik je ook aan hoor tot de politie er is.

Anyway ik zou zeggen probeer het uit.
Weet je meteen hoe het werkt.
Waarom zou ik? Ik kan uit het Sv en Sr al afleiden dat het strafbaar is om als burger iemand vast te houden op verdenking (of sowieso buiten heterdaad). Dan is er namelijk geen wettelijke grondslag voor de vrijheidsberoving.
Zou zomaar kunnen dat zelfs het bewijs dat daarna in mijn tas wordt gevonden ongeldig is, vanwege het schenden van mijn rechten als vastgelegd in Sv.
'And I called your name,
pi_117055693
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 september 2012 10:14 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Waarom zou ik? Ik kan uit het Sv en Sr al afleiden dat het strafbaar is om als burger iemand vast te houden op verdenking (of sowieso buiten heterdaad). Dan is er namelijk geen wettelijke grondslag voor de vrijheidsberoving.
Zou zomaar kunnen dat zelfs het bewijs wat daarna in mijn tas wordt gevonden ongeldig is, vanwege het schenden van mijn rechten als vastgelegd in Sv.
Ik wacht wel tot R_one me corrigeerd.

Een van de weinige die qua juridisch inzicht wel weet waar hij over praat ondanks dat ik em soms niet kan uitstaan. :P
  vrijdag 21 september 2012 @ 10:24:18 #61
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_117055896
Wat doe je moeilijk zeg, me_wesley spreekt ware woorden.
pi_117058395
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 10:15 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Ik wacht wel tot R_one me corrigeerd.
Ik heb weinig toe te voegen aan de uitleg van Me_Wesley.
quote:
Een van de weinige die qua juridisch inzicht wel weet waar hij over praat ondanks dat ik em soms niet kan uitstaan. :P
Seriously? :D
How come? :?
.
pi_117058905
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 11:48 schreef r_one het volgende:

[..]

Ik heb weinig toe te voegen aan de uitleg van Me_Wesley.

[..]

Seriously? :D
How come? :?
Je kan soms tikje arrogant doen. :P

Maar okay vreemd.
Vraag me af waar dat stuk dat ik gequote had van die site zich op wil beroepen dan.
  vrijdag 21 september 2012 @ 12:09:46 #64
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_117059066
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 12:04 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Maar okay vreemd.
Vraag me af waar dat stuk dat ik gequote had van die site zich op wil beroepen dan.
Dat beroept zich nergens op, maar in de praktijk gaat het wel vaak zo omdat veel mensen dus niet weten hoe het echt in elkaar zit.
pi_117059861
Ik heb altijd geleerd dat een dergelijke controleplicht een winkelmedewerker het recht gaf om mij aan te houden als ik werd verdacht van winkeldiefstal.

Als ik het goed heb begrepen mag ik gewoon de deur uitlopen?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_117060139
quote:
11s.gif Op vrijdag 21 september 2012 12:34 schreef Ridocar het volgende:
Ik heb altijd geleerd dat een dergelijke controleplicht een winkelmedewerker het recht gaf om mij aan te houden als ik werd verdacht van winkeldiefstal.

Als ik het goed heb begrepen mag ik gewoon de deur uitlopen?
Ja, tenzij je op heterdaad betrapt bent (dus iemand heeft je een goed in je broekzak zien stoppen, en zonder te betalen de winkel uit zien lopen). In dat geval is hij gerechtigd je aan te houden en vast te houden tot de politie ter plaatse is.

Maar dit is dus enkel bij het op heterdaad betrappen van een misdrijf zoals vastgelegd in het WSr. Dit kan dus niet als je iemand betrapt op door rood rijden. Niet als iemand de huisregels overtreedt. Ook niet als je iemand van een misdrijf verdenkt. Je moet het op heterdaad hebben waargenomen.
'And I called your name,
pi_117060460
Dat maakt winkelen een stuk leuker. Niet dat ik van het proletarisch winkelen ben, je betaalt voor wat je wilt hebben, in alle gevallen dat ik 'verplicht' was mijn tas te laten zien heb ik nog nooit iets gestolen. Maar ergens zit ik te wachten op die ene keer dat ik scene kan schoppen...
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  † In Memoriam † vrijdag 21 september 2012 @ 12:55:48 #68
25682 2cv
Niet subtiel
pi_117060654
quote:
Ik hang een bord om mijn nek met de tekst 'ik neem alles mee zonder er voor te betalen'. Dat de supermarkt mij niet tegengehouden heeft betekent dat ze stilzwijgend akkoord zijn gegaan met mijn voorwaarde.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 21 september 2012 @ 12:56:24 #69
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_117060677
Ik heb een keer een tassencontrole geweigerd. Daarop werd ik 'staande gehouden' door de beveiliger die mij naar een aparte ruimte probeerde te geleiden. Na duidelijk te hebben gemaakt dat niet te accepteren is er ter plekke op de politie gewacht (1/2 uur). De (licht gefrustreerde) politie heeft in de 'lege' tas gekeken. Daarna heeft de winkel excuses aangeboden en een flesje wijn mee gegeven voor de overlast.
pi_117060916
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 12:56 schreef malleable het volgende:
Ik heb een keer een tassencontrole geweigerd. Daarop werd ik 'staande gehouden' door de beveiliger die mij naar een aparte ruimte probeerde te geleiden. Na duidelijk te hebben gemaakt dat niet te accepteren is er ter plekke op de politie gewacht (1/2 uur). De (licht gefrustreerde) politie heeft in de 'lege' tas gekeken. Daarna heeft de winkel excuses aangeboden en een flesje wijn mee gegeven voor de overlast.
Staandehouden mag een beveiliger al helemáál in geen enkel geval.
'And I called your name,
pi_117060938
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 12:04 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Ik probeer soms met verve mijn standpunt te verdedigen, dat weet ik :P
.
pi_117061182
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 12:56 schreef malleable het volgende:
Dan ben jij heel vriendelijk geweest. gewoon weglopen. houden ze je met dwang staand? dan heet dat wederrechtelijke vrijheidsberoving.gewoon aangifte van doen dan ook.
  vrijdag 21 september 2012 @ 13:13:43 #73
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_117061421
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 13:08 schreef Shotty het volgende:

[..]

Dan ben jij heel vriendelijk geweest. gewoon weglopen. houden ze je met dwang staand? dan heet dat wederrechtelijke vrijheidsberoving.gewoon aangifte van doen dan ook.
De beveiliger dwong mij zeer effectief en zonder geweld te blijven staan. Ging allemaal heel netjes, goede beveiliger in mijn ogen. Hoe het juridisch exact zit weet ik niet maar op dat moment weglopen was niet gelukt.
pi_117061533
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 13:13 schreef malleable het volgende:

[..]

De beveiliger dwong mij zeer effectief en zonder geweld te blijven staan. Ging allemaal heel netjes, goede beveiliger in mijn ogen. Hoe het juridisch exact zit weet ik niet maar op dat moment weglopen was niet gelukt.
dan is het officieel:
WvS
Artikel: 282 lid 1 Hij die opzettelijk iemand wederrechtelijk van de vrijheid berooft of beroofd houdt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie
  vrijdag 21 september 2012 @ 13:31:50 #75
351921 CruellaDeVil
Incognito Dierenliefhebster
pi_117062177
quote:
Zo simpel is het echt niet. Je kan als bedrijf in je voorwaarden zetten wat je wilt, maar als het niet rechtsgeldig is dan heb je gewoon pech. En voor zover ik weet heeft winkelpersoneel simpelweg de bevoegdheid niet je te dwingen je tas te laten onderzoeken. Ze mogen je erom verzoeken, maar je hebt alle recht te weigeren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')