precies ditquote:Op donderdag 20 september 2012 20:59 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Ze mogen je vragen om in je tas te kijken.
Je bent totaal niet verplicht om hieraan mee te werken.
Indien het aangekondigd staat bij de ingang als huisregel kunnen ze je bij weigering van de controle de toegang tot de winkel ontzeggen.
Niet aan meewerken dus, het ergste wat je kan gebeuren is dat je ergens anders moet winkelen waar je wel als klant wordt behandeld ipv als potentiele crimineel.
Handig, dan moet je met de auto naar de supermarkt, of je tas wordt van je fiets gejat... Plastic tasjes willen ze namelijk ook verbiedenquote:Op donderdag 20 september 2012 21:43 schreef drumstickNL het volgende:
Dan zou een logische stap zijn om tassen in zijn geheel te verbieden in de supermarkt; is dat wat je wil TS?
Je weet niet dat als mensen kratjes kopen dat ze maar 1 biertje op de toonbank leggen?,,,,quote:Op donderdag 20 september 2012 20:56 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waar dan? In m'n binnenzak?
Dan hebben ze kratjes bij zich, en een karretje.quote:Op donderdag 20 september 2012 21:57 schreef igottagun het volgende:
[..]
Je weet niet dat als mensen kratjes kopen dat ze maar 1 biertje op de toonbank leggen?,,,,
En als ze niet bij de ingang maar bij de uitgang controleren?quote:Op donderdag 20 september 2012 20:59 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Ze mogen je vragen om in je tas te kijken.
Je bent totaal niet verplicht om hieraan mee te werken.
Indien het aangekondigd staat bij de ingang als huisregel kunnen ze je bij weigering van de controle de toegang tot de winkel ontzeggen.
Niet aan meewerken dus, het ergste wat je kan gebeuren is dat je ergens anders moet winkelen waar je wel als klant wordt behandeld ipv als potentiele crimineel.
Niet altijd, assumption is the mother of all fuckups.quote:Op donderdag 20 september 2012 22:07 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dan hebben ze kratjes bij zich, en een karretje.
Alsof je dan op de politie gaat wachten.quote:Op donderdag 20 september 2012 22:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Huisregels, ze mogen t vragen.
Als je niet meewerkt bellen ze de politie die wel mag kijken.
Zitten wel paar voorwaarden aan vast geloof ik zoals redelijke verdenking maar die verzinnen ze wel gewoon.
Wel moet het duidelijk aangegeven staan bij de ingang.
Het zijn voornamelijk dingen waar middelbare scholieren nog wel eens tegenaan lopen.
Enige manier om er wat aan te doen is er niet meer te winkelen.
Maar ja zoals gezegd meeste mensen zijn makke schapen.
Alsof de politie daar überhaupt voor komt.quote:Op donderdag 20 september 2012 22:16 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Alsof je dan op de politie gaat wachten.
Dat is niet slim. Als je een redelijke verdenking moet verzinnen, heb je zomaar kans dat het gevonden bewijsmateriaal achteraf onrechtmatig verkregen blijkt.quote:Op donderdag 20 september 2012 22:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Zitten wel paar voorwaarden aan vast geloof ik zoals redelijke verdenking maar die verzinnen ze wel gewoon.
Ik zou zo vrolijk blijven staan wachten alleen om de politie te laten zien dat ik niets heb. Dat flikt zo'n winkel een paar keer en daarna komen ze niet meer namelijk.quote:Op donderdag 20 september 2012 22:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Wel moet het duidelijk aangegeven staan bij de ingang.
Het zijn voornamelijk dingen waar middelbare scholieren nog wel eens tegenaan lopen.
Enige manier om er wat aan te doen is er niet meer te winkelen.
Maar ja zoals gezegd meeste mensen zijn makke schapen.
En als de winkel echt achterdochtig is, voeren ze dan een beleid in dat iedereen eerst z'n tas in een kluisje moet doen en dat je anders niet naar binnen mag.quote:Op donderdag 20 september 2012 23:09 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Ik zou zo vrolijk blijven staan wachten alleen om de politie te laten zien dat ik niets heb. Dat flikt zo'n winkel een paar keer en daarna komen ze niet meer namelijk.
Zal vast maar als je winkel zulke trekjes begint te vertonen dan moet je wel in een pauper deel van een pauper stad wonen.quote:Op donderdag 20 september 2012 23:16 schreef Igen het volgende:
[..]
En als de winkel echt achterdochtig is, voeren ze dan een beleid in dat niemand erin komt en iedereen eerst z'n tas in een kluisje moet doen.
Ja, er zijn echt supermarkten (de dichtstbijzinde LIDL hier bijvoorbeeld) die dat doen.
In mijn geval is de LIDL niet de dichtstbijzijnde supermarkt, laat dat duidelijk zijn.quote:Op donderdag 20 september 2012 23:17 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Zal vast maar als je winkel zulke trekjes begint te vertonen dan moet je wel in een pauper deel van een pauper stad wonen.
Ze mogen je wel tegenhouden tot de politie er is. Ze mogen je niet opsluiten.quote:Op donderdag 20 september 2012 22:16 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Alsof je dan op de politie gaat wachten.
Ow? Op grond waarvan?quote:Op donderdag 20 september 2012 23:37 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ze mogen je wel tegenhouden tot de politie er is.
Wanneer iemand (medewerker) je op een misdrijf / overtreding betrapt, dan staat de wet het toe de persoon vast te houden tot de politie of ander bevoegd gezag het over neemt.quote:
Ja, als hij je betrapt, een verdenking is geen heterdaad. Bij een heterdaad mag de persoon inderdaad aangehouden worden in afwachting van de politie.quote:Op donderdag 20 september 2012 23:59 schreef snabbi het volgende:
verdenking van
[..]
Wanneer iemand (medewerker) je op een misdrijf / overtreding betrapt, dan staat de wet het toe de persoon vast te houden tot de politie of ander bevoegd gezag het over neemt.
Lees de OP nog eens; het gaat hier niet om een 'verdenking van' (laat staan een 'heterdaadje') maar om een routinecontrole.quote:Op donderdag 20 september 2012 23:59 schreef snabbi het volgende:
verdenking van
[..]
Wanneer iemand (medewerker) je op een misdrijf / overtreding betrapt, dan staat de wet het toe de persoon vast te houden tot de politie of ander bevoegd gezag het over neemt.
bron : http://www.kvodeventer.nl/index.php/tassencontrolequote:Tassencontrole mag uitsluitend, indien daarvan melding wordt gemaakt bij de huisregels. De huisregels hangen zichtbaar bij de ingang van de winkel.
Een klant die de winkel binnenkomt, die conformeert zich dus aan deze regels. Op het moment dat het vermoeden bestaat dat een klant iets in de tas heeft, mag een tassencontrole worden uitgevoerd. Op het moment dat de klant meewerkt en er iets in de tas zit, wat eigendom is van de winkel, volgt aanhouding etc.
Op het moment dat de klant niet mee wil werken, maar er is een vermoeden dat er iets in de tas zit, mag de klant worden aanhouden en worden meegenomen naar kantoor. De tas mag dan in beslag worden genomen: daar mag verder niet in worden gekeken! Dat moet worden overgelaten aan de politie.
Als de klant niet mee wil werken, maar er is geen vermoeden dat er iets in de tas zit, kan hem op de huisregels worden gewezen. Als de klant dan nog niet mee wil werken, mag u hem vorderen om de winkel te verlaten; daarbij mag direct een ontzegging worden gegeven. Indien de klant hieraan niet voldoet, kan hij worden aangehouden voor lokaalvredebreuk. Uiteraard moet de politie dan gebeld worden.
Op grond waarvan vindt die aanhouding plaats? Dat mag enkel als je iemand op heterdaad betrapt, niet bij een verdenking en ook niet bij overtreding van de huisregels.quote:Op vrijdag 21 september 2012 09:36 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
bron : http://www.kvodeventer.nl/index.php/tassencontrole
Puur een eerste hit van google.
Maar ik vraag me serieus af hoe het zit qua wetsartikelen die dit ondersteunen etc.
Want dat staat er uiteraard niet bij.
Het is maar een quote.quote:Op vrijdag 21 september 2012 09:40 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Op grond waarvan vindt die aanhouding plaats? Dat mag enkel als je iemand op heterdaad betrapt, niet bij een verdenking en ook niet bij overtreding van de huisregels.
Toch is het onzin, ook op priveterrein gelden de Nederlandse wetten. Zie artikel 53 wetboek v strafvordering. Als je als burger mij vasthoudt op slechts verdenking krijg je zeker een aanklacht wegens vrijheidsberoving.quote:Op vrijdag 21 september 2012 09:42 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Het is maar een quote.
Winkel is prive terrein.
Andere regels zover ik weet.
Ik zeg al, daarom vraag ik me af wat precies de ondersteunende wetsartikelen zijn.
Maar als je die website bekijkt, niet zomaar een random site.
Waarna ze zullen verwijzen op de huisregels en de rechter ze in het gelijk stellen.quote:Op vrijdag 21 september 2012 09:54 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Toch is het onzin, ook op priveterrein gelden de Nederlandse wetten. Zie artikel 53 wetboek v strafvordering. Als je als burger mij vasthoudt op slechts verdenking krijg je zeker een aanklacht wegens vrijheidsberoving.
Een overtreding van de huisregels is geen misdrijf en dus geen reden tot aanhouding. Huisregels staan niet boven de wet.quote:Op vrijdag 21 september 2012 09:56 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Waarna ze zullen verwijzen op de huisregels en de rechter ze in het gelijk stellen.
Als je naar binnenloopt en de winkel aan de voorwaarde heeft voldaan aan duidelijke vermelding bij ingang heb je geen poot om op de staan.
Je bent niet de eerste namelijk he.
Als ik vermoed dat jij iets gejat hebt in mijn huis hou ik je ook aan hoor tot de politie er is.quote:Op vrijdag 21 september 2012 10:00 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Een overtreding van de huisregels is geen misdrijf en dus geen reden tot aanhouding. Huisregels staan niet boven de wet.
Waarom zou ik? Ik kan uit het Sv en Sr al afleiden dat het strafbaar is om als burger iemand vast te houden op verdenking (of sowieso buiten heterdaad). Dan is er namelijk geen wettelijke grondslag voor de vrijheidsberoving.quote:Op vrijdag 21 september 2012 10:10 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Als ik vermoed dat jij iets gejat hebt in mijn huis hou ik je ook aan hoor tot de politie er is.
Anyway ik zou zeggen probeer het uit.
Weet je meteen hoe het werkt.
Ik wacht wel tot R_one me corrigeerd.quote:Op vrijdag 21 september 2012 10:14 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Waarom zou ik? Ik kan uit het Sv en Sr al afleiden dat het strafbaar is om als burger iemand vast te houden op verdenking (of sowieso buiten heterdaad). Dan is er namelijk geen wettelijke grondslag voor de vrijheidsberoving.
Zou zomaar kunnen dat zelfs het bewijs wat daarna in mijn tas wordt gevonden ongeldig is, vanwege het schenden van mijn rechten als vastgelegd in Sv.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |