abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117040993
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:26 schreef Sicstus het volgende:
Hoi,

Ik werd zojuist verzocht mijn tas te openen voor de kassamedewerker van de supermarkt waar ik al 8 jaar kom. Ze vertelde me dat dit een nieuwe maatregel is tegen winkeldiefstal. Ik keek rond bij de kassa en vroeg me af waar dit verzoek/verplichting vermeldt stond. De caissiere wist me te vertellen dat het op de sticker bij de ingang stond.
Na een tijdje zoeken vond ik de sticker, en naast allerlei informatie over het gebruik van mandjes e.d. stond er in een hoekje van de sticker het volgend: 'Wij verzoeken u steeksproefsgewijs uw tas te laten controleren door onze medewerkers om winkeldiefstal te voorkomen'.

Nu is mijn vraag aan de FOK! juristen: is dit rechtsgeldig? Met andere woorden: mag de supermarkt eisen om mijn tas in te zien? En wat mogen ze doen als ik dit weiger?
Ten eerste Fok! Juristen :')

En ten tweede, pfffft leven is oneerlijk he :')
I want some NASTY !!!
pi_117041283
Je laat je toch niet vrijwillig als crimineel behandelen
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_117041890
quote:
13s.gif Op donderdag 20 september 2012 21:11 schreef Jesse_ het volgende:
Je laat je toch niet vrijwillig als crimineel behandelen
Als je niets te verbergen heb, wat maak je nou druk om :')

Hier in Rotterdam heb je ook om de zoveel weken "preventief fouilleren", is het dan zo erg? :')
I want some NASTY !!!
pi_117042048
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 21:20 schreef nasty_popovich het volgende:

[..]

Hier in Rotterdam heb je ook om de zoveel weken "preventief fouilleren", is het dan zo erg? :')
Als je gesteld bent op je vrijheid dan is dat heel erg.
pi_117042081
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 21:20 schreef nasty_popovich het volgende:

[..]

Mensen die denken dat ze niks te verbergen hebben :')
pi_117043437
Je moest eens weten hoeveel mensen spullen jatten bij de supermarkt; als ze dan niet in een tas mogen kijken zou het helemaal een grap zijn.

Dan zou een logische stap zijn om tassen in zijn geheel te verbieden in de supermarkt; is dat wat je wil TS?
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
  donderdag 20 september 2012 @ 21:47:56 #32
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_117043677
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:59 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Ze mogen je vragen om in je tas te kijken.
Je bent totaal niet verplicht om hieraan mee te werken.
Indien het aangekondigd staat bij de ingang als huisregel kunnen ze je bij weigering van de controle de toegang tot de winkel ontzeggen.

Niet aan meewerken dus, het ergste wat je kan gebeuren is dat je ergens anders moet winkelen waar je wel als klant wordt behandeld ipv als potentiele crimineel.
precies dit ^O^
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_117043762
quote:
14s.gif Op donderdag 20 september 2012 21:43 schreef drumstickNL het volgende:
Dan zou een logische stap zijn om tassen in zijn geheel te verbieden in de supermarkt; is dat wat je wil TS?
Handig, dan moet je met de auto naar de supermarkt, of je tas wordt van je fiets gejat... Plastic tasjes willen ze namelijk ook verbieden :D
censuur :O
pi_117044289
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:56 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Waar dan? In m'n binnenzak?
Je weet niet dat als mensen kratjes kopen dat ze maar 1 biertje op de toonbank leggen?,,,,
pi_117044585
Ik zou, mits ik tijd genoeg heb.. weigeren.. gewoon omdat het kan :) ( En ik volledig in mijn recht zou staan).
No Guts, No Glory
pi_117044861
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 21:57 schreef igottagun het volgende:

[..]

Je weet niet dat als mensen kratjes kopen dat ze maar 1 biertje op de toonbank leggen?,,,,
Dan hebben ze kratjes bij zich, en een karretje.
censuur :O
pi_117044875
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 20:59 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Ze mogen je vragen om in je tas te kijken.
Je bent totaal niet verplicht om hieraan mee te werken.
Indien het aangekondigd staat bij de ingang als huisregel kunnen ze je bij weigering van de controle de toegang tot de winkel ontzeggen.

Niet aan meewerken dus, het ergste wat je kan gebeuren is dat je ergens anders moet winkelen waar je wel als klant wordt behandeld ipv als potentiele crimineel.
En als ze niet bij de ingang maar bij de uitgang controleren?

Maar je kan dan ook gewoon zoiets zeggen als "Nee, volgens mij hebt u daar het wettelijk recht niet toe", je hebt best kans dat ze daar niet van terug hebben.

Heb zelf een keer na het kopen van een paar repen chocola gehad:
Beveiliger: "Stak u daar nou een reep chocola in uw zak?"
Ik: "Ja, twee stuks."
Beveiliger: "Oh, okee."
:')
pi_117044998
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 22:07 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dan hebben ze kratjes bij zich, en een karretje.
Niet altijd, assumption is the mother of all fuckups.
pi_117045186
Huisregels, ze mogen t vragen.

Als je niet meewerkt bellen ze de politie die wel mag kijken.

Zitten wel paar voorwaarden aan vast geloof ik zoals redelijke verdenking maar die verzinnen ze wel gewoon.

Wel moet het duidelijk aangegeven staan bij de ingang.

Het zijn voornamelijk dingen waar middelbare scholieren nog wel eens tegenaan lopen.

Enige manier om er wat aan te doen is er niet meer te winkelen.

Maar ja zoals gezegd meeste mensen zijn makke schapen.
pi_117045436
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 22:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Zitten wel paar voorwaarden aan vast geloof ik zoals redelijke verdenking maar die verzinnen ze wel gewoon.

Het zijn voornamelijk dingen waar middelbare scholieren nog wel eens tegenaan lopen.

Alsof je dan op de politie gaat wachten.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_117045543
quote:
1s.gif Op donderdag 20 september 2012 22:16 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Alsof de politie daar überhaupt voor komt.
(en ook de politie mag niet in je tasje kijken)
pi_117048456
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 22:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Dat is niet slim. Als je een redelijke verdenking moet verzinnen, heb je zomaar kans dat het gevonden bewijsmateriaal achteraf onrechtmatig verkregen blijkt.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_117048515
quote:

Ik zou zo vrolijk blijven staan wachten alleen om de politie te laten zien dat ik niets heb. Dat flikt zo'n winkel een paar keer en daarna komen ze niet meer namelijk.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_117048917
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 23:09 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Ik zou zo vrolijk blijven staan wachten alleen om de politie te laten zien dat ik niets heb. Dat flikt zo'n winkel een paar keer en daarna komen ze niet meer namelijk.
En als de winkel echt achterdochtig is, voeren ze dan een beleid in dat iedereen eerst z'n tas in een kluisje moet doen en dat je anders niet naar binnen mag.

Ja, er zijn echt supermarkten (de dichtstbijzinde LIDL hier bijvoorbeeld) die dat doen. :')

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-09-2012 23:16:52 ]
pi_117048961
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 23:16 schreef Igen het volgende:

[..]

En als de winkel echt achterdochtig is, voeren ze dan een beleid in dat niemand erin komt en iedereen eerst z'n tas in een kluisje moet doen.

Ja, er zijn echt supermarkten (de dichtstbijzinde LIDL hier bijvoorbeeld) die dat doen. :')
Zal vast maar als je winkel zulke trekjes begint te vertonen dan moet je wel in een pauper deel van een pauper stad wonen. :')
No amount of money ever bought a second of time.
pi_117049039
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 23:17 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Zal vast maar als je winkel zulke trekjes begint te vertonen dan moet je wel in een pauper deel van een pauper stad wonen. :')
In mijn geval is de LIDL niet de dichtstbijzijnde supermarkt, laat dat duidelijk zijn. ;)

Maar het blijft evengoed achterlijk. Andere supermarkten doen het niet en ik ga dus nooit meer naar de LIDL.
pi_117050079
quote:
1s.gif Op donderdag 20 september 2012 22:16 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Ze mogen je wel tegenhouden tot de politie er is. Ze mogen je niet opsluiten.
Uiteindelijk staat er ook op de deur, "wij verzoeken". Je bent niets verplicht. Ze mogen je wel weigeren.
pi_117050677
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 23:37 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ze mogen je wel tegenhouden tot de politie er is.
Ow? Op grond waarvan? :?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_117051103
verdenking van
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 23:49 schreef r_one het volgende:

[..]

Ow? Op grond waarvan? :?
Wanneer iemand (medewerker) je op een misdrijf / overtreding betrapt, dan staat de wet het toe de persoon vast te houden tot de politie of ander bevoegd gezag het over neemt.
  vrijdag 21 september 2012 @ 00:01:00 #50
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_117051210
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 23:59 schreef snabbi het volgende:
verdenking van

[..]

Wanneer iemand (medewerker) je op een misdrijf / overtreding betrapt, dan staat de wet het toe de persoon vast te houden tot de politie of ander bevoegd gezag het over neemt.
Ja, als hij je betrapt, een verdenking is geen heterdaad. Bij een heterdaad mag de persoon inderdaad aangehouden worden in afwachting van de politie.

Mocht een winkel mij ooit zo willen aanhouden (ik jat namelijk niet) dan eis ik dat ik losgelaten wordt en mag vertrekken. Doen ze dat niet zal de politie niets vinden en wordt er aangifte gedaan van vrijheidsberoving.
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')