2*2*2*2*2 = 5quote:Op woensdag 19 september 2012 19:33 schreef GlowMouse het volgende:
2x = 32, dan is x toch niet zo lastig te vinden?
Gebruik superscript om het grondtal van de logaritme aan te geven. Je hebt:quote:Op woensdag 19 september 2012 19:35 schreef OhNoes het volgende:
[..]
Maar is hier ook een rekenregel voor, lijkt me wel toch.
Kan hem niet vinden en weet het niet meer, is al lang geleden die logaritmes
Oke.quote:Op woensdag 19 september 2012 19:46 schreef Riparius het volgende:
[..]
Gebruik superscript om het grondtal van de logaritme aan te geven. Je hebt:
2log 32 = 2log 25 = 5
In het algemeen is glog gp = p, immers glog gp is de exponent waartoe je het grondtal g moet verheffen om gp te krijgen.
Dan moet je het wel even afmaken:quote:Op woensdag 19 september 2012 19:59 schreef OhNoes het volgende:
[..]
Oke.
10 log 0,0001 = x
10log 10-4 = x
Ja oke, leek me wel overduidelijk dus had het niet getypt x]quote:Op woensdag 19 september 2012 20:00 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dan moet je het wel even afmaken:
10log 10-4 = -4
Niet helemaal: je zoekt een macht van 2 die gelijk is aan 1/16.quote:Op woensdag 19 september 2012 20:08 schreef OhNoes het volgende:
2log1/16 = x
Dus hier kijk moet je kijken hoeveel in het kwadraat 16 is, en daar dan een min voor pleuren?
Dat is juist. Volgens de definitie van de logaritme is glog a de exponent waartoe je g moet verheffen om a te krijgen, dus:quote:Oftewel
24 = 16
2-4 = 1/16
x = -4
toch?
Maar dat komt eigenlijk op hetzelfde neer als
2log1/16 = x <--> 2x = 1/16
Ik ken/kan die termen allemaal niet zo goed dus beetje gek verwoord, maar dat bedoelde ik inderdaadquote:Op woensdag 19 september 2012 20:15 schreef Riparius het volgende:
[..]
Niet helemaal: je zoekt een macht van 2 die gelijk is aan 1/16.
[..]
Dat is juist. Volgens de definitie van de logaritme is glog a de exponent waartoe je g moet verheffen om a te krijgen, dus:
glog a = b is equivalent met gb = a
Volgende vraagquote:Op woensdag 19 september 2012 20:15 schreef Riparius het volgende:
[..]
Niet helemaal: je zoekt een macht van 2 die gelijk is aan 1/16.
[..]
Dat is juist. Volgens de definitie van de logaritme is glog a de exponent waartoe je g moet verheffen om a te krijgen, dus:
glog a = b is equivalent met gb = a
Maak gebruik van de rekenregel:quote:Op woensdag 19 september 2012 20:20 schreef OhNoes het volgende:
[..]
Volgende vraag
2log x = -2
x = 2-2
Hoe reken je een negatieve macht uit zonder rekenmachine?
Dat was hem.quote:Op woensdag 19 september 2012 20:22 schreef Riparius het volgende:
[..]
Maak gebruik van de rekenregel:
a-p = 1/ap
Hoe splits je een logaritme?quote:Op woensdag 19 september 2012 20:22 schreef Riparius het volgende:
[..]
Maak gebruik van de rekenregel:
a-p = 1/ap
Correct.quote:Op woensdag 19 september 2012 20:57 schreef OhNoes het volgende:
[..]
Kan dus alleen als binnen de haakjes het product staat van 2 getallen? of het quotiënt dus
Dat is correct, maar die substitutie is hier niet echt nodig.quote:Op woensdag 19 september 2012 20:59 schreef OhNoes het volgende:
maar log (x + 2) = 0 moet je dus uitrekenen op deze manier
10 log (x + 2) = 0
10 log y = 0
y = 100
y = 1
x + 2 = 1
x = -1
Dat is toch alweer wat verder gevorderd... Dat behandelen ze helemaal nog niet op het vwo (of havo). Vergeef mij.quote:Op woensdag 19 september 2012 20:59 schreef Riparius het volgende:
[..]
log(a + b) = log a + log(1 + b/a)
Je zou toch moeten zien dat a(1 + b/a) = a + bquote:Op woensdag 19 september 2012 21:02 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Dat is toch alweer wat verder gevorderd... Dat behandelen ze helemaal nog niet op het vwo (of havo). Vergeef mij.
Ik mis een regel. y = x + 2quote:Op woensdag 19 september 2012 21:01 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dat is correct, maar die substitutie is hier niet echt nodig.
Dat zag ik pas na m'n post. En dan heb je nog steeds een logaritme met zowel a als b. Ik dacht dat OhNoes doelde op een splitsing van x en 2..quote:Op woensdag 19 september 2012 21:03 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je zou toch moeten zien dat a(1 + b/a) = a + b
Absoluut, dat had ik over het hoofd gezien.quote:Op woensdag 19 september 2012 21:04 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ik mis een regel. y = x + 2
Formeel ben je toch verplicht om dit te definieren?
Het is allemaal herhaling, heb het al een jaar of 1,5 niet meer gedaan.quote:Op woensdag 19 september 2012 21:00 schreef Amoeba het volgende:
Maar ben je letterlijk te lam om De Rekenregels Voor Logaritmen op te zoeken? We zijn geen huiswerkmaakinstituut hier.
Ik zei vandaag nog dat je altijd scherp was.quote:Op woensdag 19 september 2012 21:05 schreef Riparius het volgende:
[..]
Absoluut, dat had ik over het hoofd gezien.
Formeel, formeel..quote:Op woensdag 19 september 2012 21:04 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ik mis een regel. y = x + 2
Formeel ben je toch verplicht om dit te definieren?
Het zijn echt basisvraagjes. Zodra je op Google zoekt naar het vetgedrukte kom je al je antwoorden tegen.. Door zelf te doen leer je het meeste.quote:Op woensdag 19 september 2012 21:08 schreef OhNoes het volgende:
[..]
Het is allemaal herhaling, heb het al een jaar of 1,5 niet meer gedaan.
Kan wel die regeltjes allemaal dom gaan lezen, maar door het te doen leer je sneller van.
Je pakt dingen ook sneller op als je interactie over het onderwerp hebt met anderen, ipv alleen maar lezen lezen lezen.
Maargoed, je hoeft niet te helpen als je niet wilt.
Wiskundig gezien moet het allemaal wel kloppen he...quote:Op woensdag 19 september 2012 21:08 schreef OhNoes het volgende:
[..]
Formeel, formeel..
Het is maar huiswerk, zolang ik het snap.
Denk ik schrijf het even allemaal lang uit voor de duidelijkheid x]
Wacht maar tot je gaat programmeren en vergeet een variabele te declareren ...quote:Op woensdag 19 september 2012 21:08 schreef OhNoes het volgende:
[..]
Formeel, formeel..
Het is maar huiswerk, zolang ik het snap.
Denk ik schrijf het even allemaal lang uit voor de duidelijkheid x]
quote:Op woensdag 19 september 2012 21:10 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Wiskundig gezien moet het allemaal wel kloppen he...
Ja, oke.quote:Op woensdag 19 september 2012 21:10 schreef Riparius het volgende:
[..]
Wacht maar tot je gaat programmeren en vergeet een variabele te declareren ...
Dit. Wederom had je even de rekenregels voor logaritmen op kunnen zoeken..quote:Op woensdag 19 september 2012 22:12 schreef VanishedEntity het volgende:
gebruik alog(x) = ln(x) / ln(a)
In mijn boek staat dit:quote:Op woensdag 19 september 2012 22:12 schreef VanishedEntity het volgende:
gebruik alog(x) = ln(x) / ln(a)
Oke, sorryquote:Op woensdag 19 september 2012 22:21 schreef Amoeba het volgende:
Schrijf eens ln(a) voor elog(a) ! Dat is er niet voor niets.
Eerst zorgen dat de grondtallen van de logaritmen in beide leden gelijk worden. Hiervoor maak je gebruik van de rekenregel:quote:Op woensdag 19 september 2012 22:08 schreef OhNoes het volgende:
Even nog een vraagje, ik moet y uitdrukken in x.
2 log y = 4 log x
Dankjequote:Op woensdag 19 september 2012 22:28 schreef Riparius het volgende:
[..]
Eerst zorgen dat de grondtallen van de logaritmen in beide leden gelijk worden. Hiervoor maak je gebruik van de rekenregel:
blog a = glog a / glog b
Dus krijgen we:
2log y = 2log x / 2log 4
Nu is 2log 4 = 2, dus hebben we:
2log y = ½∙2log x
Nu breng je de factor ½ onder het log teken. We maken dus gebruik van de rekenregel:
p∙glog a = glog ap
Dus krijgen we:
2log y = 2log x1/2
En dus:
y = x1/2
Met deze regel kun je een logaritme altijd omzetten naar een logaritme met ieder ander gewenst grondtal. Ik kies hier voor omzetten naar grondtal 2 omdat het linkerlid grondtal 2 heeft en ik de grondtallen in linker- en rechterlid aan elkaar gelijk wil maken.quote:Op woensdag 19 september 2012 22:36 schreef OhNoes het volgende:
[..]
Dankje
Klein vraagje nog, op het begin gebruik je deze regel
blog a = glog a / glog b
Hoe kom je nu aan grondgetal 2?
Of kan je elk grondgetal naar keuze dan invullen
2log y = 2log x / 2log 4
Volgens dit document lijkt me dat je het derde boek op de 4e pagina nodig hebt. Maar je kunt het natuurlijk beter navragen aan een docent.quote:Op woensdag 19 september 2012 22:29 schreef Trinitrobenzeen het volgende:
Kan iemand mij misschien vertellen hoe het boek voor Wiskunde A op VWO 6 niveau heet? Ik snap de indeling van Getal & Ruimte niet echt.
Zal ik ook zeker doen, wou alleen nu alvast wat uitzoeken, hartstikke bedankt (7)quote:Op woensdag 19 september 2012 22:42 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Volgens dit document lijkt me dat je het derde boek op de 4e pagina nodig hebt. Maar je kunt het natuurlijk beter navragen aan een docent.
Welke is k a en welke is k b?quote:Op vrijdag 21 september 2012 20:33 schreef Amoeba het volgende:
Het zijn somrijen, ofwel je neemt de som van alle gehele getallen tussen k=a en k=b, voor de functie beschreven in de somrij.
De Griekse hoofdletter Σ (sigma) is hier gebruikt als somteken. Bij vraag 5 bijvoorbeeld is het de bedoeling dat je de som bepaalt van de uitdrukkingen van de gedaante 1,04k waarbij je k laat lopen van 0 t/m 27.quote:Op vrijdag 21 september 2012 20:25 schreef eMazing het volgende:
Beste mensen,
zouden jullie mij kunnen helpen met vraag 5 en 6? Het probleem is, dat ik niet weet waar deze symbolen voor staan.
http://i.imgur.com/GdxNw.jpg
De termen waarvan je de som moet bepalen vormen een zogeheten meetkundige reeks. Weet je hoe je de som bepaalt van een (eindige) meetkundige reeks?quote:Wat ik heb gedaan:
1.04 * (1.04^28 : 0.04). ANS x 100. Waarom is dit fout? Dit is vraag 5 waar ik het nu over heb.
Ja, t1 x (1-r^(n) / 1-r)quote:Op vrijdag 21 september 2012 21:04 schreef Riparius het volgende:
[..]
De Griekse hoofdletter Σ (sigma) is hier gebruikt als somteken. Bij vraag 5 bijvoorbeeld is het de bedoeling dat je de som bepaalt van de uitdrukkingen van de gedaante 1,04k waarbij je k laat lopen van 0 t/m 27.
[..]
De termen waarvan je de som moet bepalen vormen een zogeheten meetkundige reeks. Weet je hoe je de som bepaalt van een (eindige) meetkundige reeks?
De formule is op zich wel in orde (maar gebruik sub- en superscript en geen letter x als teken voor vermenigvuldiging), maar je struikelt hier ook meteen over je starre interpretatie van de formule. Die k is een index die de opeenvolgende termen van een label voorziet, maar het hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn dat de eerste term de index k = 1 heeft. Dat mag ook best k = 1000 zijn of zo.quote:Op vrijdag 21 september 2012 21:12 schreef eMazing het volgende:
[..]
Ja, t1 ∙ ((1-rn)/(1-r))
Maar zo makkelijk is het niet? Bij de ene is het getal onder het sigma teken 0, bij de andere 1. Hoe moet ik dit aanpakken?
Ik zou persoonlijk niet met zulke formules gaan kutten, maar eerst de eigenwaarden van die matrix uitrekenen.quote:Op vrijdag 21 september 2012 19:12 schreef Dale. het volgende:
Vraagje... ik heb de volgende matrix A:
[ afbeelding ]
Hiervan moet ik [ afbeelding ] bepalen. Om dit uit te rekenen moet ik eerst [ afbeelding ] voor bepalen. Hieruit krijg ik (wel m.b.v. wolfram alpha, http://www.wolframalpha.c(...)2C+-1%2C+0%5D%5D%5Ek, maar ook gecontroleerd voor de gevallen k = {0..4}) het volgende:
[ afbeelding ]
Nu krijg ik dus voor [ afbeelding ] het volgende...
[ afbeelding ]
Nu kom ik voor een aantal elementen van de matrix wel op het correcte antwoord, [ afbeelding ], [ afbeelding ], [ afbeelding ]
Echter als ik nu [ afbeelding ] uitwerk krijg ik:
[ afbeelding ]
Terwijl dit [ afbeelding ] zou moeten zijn... Waar maak ik de fout? Of klopt de uitwerking van Wolfram Alpha niet (alhoewel die wel dus iig voor de eerste 5 k's, 0..4, klopt).
Wat moet ik met t1 doen? En is het niet (1 - 1.0428 - 1)/(1 - 1.04)? Dus de 1 en de r omgedraaid? Zo staat de formule namelijk in mijn boek.quote:Op vrijdag 21 september 2012 21:25 schreef Riparius het volgende:
[..]
Zo vind je voor de som van de eerste reeks (opgave 5) dus:
(1,0428 - 1)/(1,04 -1)
Dit moet je uiteraard nog met die factor 100 vermenigvuldigen die voor het somteken staat.
Kwestie (a+b)(a-b)=a^2-b^2quote:Op zaterdag 22 september 2012 15:19 schreef DeGemaskerdeMuchacho het volgende:
Loop weer ergens tegen aan:
Ontbind in factoren:
(15a^5 - 8b^4)(15a^5 + 8b^4)
= 15a(15a^5 + 8b^4) -8b^4(15a^5 + 8b^4)
= 225a^10-64b^8
Welke regels hanteer ik bij 15a * 8b^4, en -8b^4 * 15a^5?
Dit is de eerste term. En aangezien je termen van de gedaante 1,04k zijn met k = 0..27 heb je dus t1 = 1,040 = 1.quote:
Nee, want hier pruts je er een extra term -1 bij die hier niet hoort. Je kunt de uitdrukking voor de som van de termen uiteraard wel opschrijven alsquote:En is het niet (1 - 1.0428 - 1)/(1 - 1.04)?
Je moet je niet zo vastbijten in formules, en vooral niet in formules die je (nog) niet begrijpt. Gebruik nu maar mijn formulering in woorden om een meetkundige reeks te sommeren, dan is de kans op vergissingen een stuk kleiner.quote:Dus de 1 en de r omgedraaid? Zo staat de formule namelijk in mijn boek.
Van je laatste regel klopt dus geen fuck vriend.quote:Op zaterdag 22 september 2012 15:23 schreef Fsmxi het volgende:
[..]
Kwestie (a+b)(a-b)=a^2-b^2
Dus (15a^5)^2-(8b^4)^2=225^10-64^8
Bedankt.quote:
Ik begrijp je vraag niet. Ben je nu bezig met differentiaalrekening of bedoel je hier iets anders met afgeleide? Indien iets anders, wat dan precies? De uitdrukking die je geeft is te vereenvoudigen tot:quote:Op zaterdag 22 september 2012 16:44 schreef eMazing het volgende:
[..]
Bedankt.
Klopt het trouwens als ik zeg dat een afgeleide altijd in een haakjesformule moet worden geschreven xy(xy + xy + xy), tenzij dit niet kan?
Jawel hoor, gewoon wat a'tjes voor de ^ plaatsenquote:Op zaterdag 22 september 2012 16:12 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Van je laatste regel klopt dus geen fuck vriend.
substitutie a=15a^5 en b= 8b^4quote:Op zaterdag 22 september 2012 16:12 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Van je laatste regel klopt dus geen fuck vriend.
Die vraag was een beetje vaag, maar ik denk dat ik het antwoord al weet.quote:Op zaterdag 22 september 2012 16:50 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik begrijp je vraag niet. Ben je nu bezig met differentiaalrekening of bedoel je hier iets anders met afgeleide? Indien iets anders, wat dan precies? De uitdrukking die je geeft is te vereenvoudigen tot:
3∙x2y
Jouw vraag weet ik wel te beantwoorden. Je schrijft een functie gewoonlijk in zijn meest simpele vorm op. Soms is dit wat vaag, maar probeer te vereenvoudigen daar waar dat kan. Dus inderdaad, 3x2y is hier een betere oplossing.quote:Op zaterdag 22 september 2012 17:12 schreef eMazing het volgende:
[..]
Die vraag was een beetje vaag, maar ik denk dat ik het antwoord al weet.
Ik zou nog een vraag willen stellen over die som formule van de image: http://i.imgur.com/GdxNw.jpg
Bij vraag 6 doe ik:
( 1-1.02^(30) ) / (1-1.02)
ANS x 500
Hier komt dan 20284.04 uit, terwijl het antwoord in de buurt ligt: 20689.72. Ik weet zeker dat ik geen invoerfout heb gemaakt, dus wat heb ik verkeerd gedaan? Omdat k=1 mag n gewoon 30 zijn toch? (ipv n+1 = 31) Wat doe ik fout?
En b'tjes mag ik hopen. Kwam echt een beetje knullig over... Maar dat doet niets af aan mijn stelling. Wat voor het = teken staat is niet hetzelfde als wat na het = teken staat, dus klopt het niet. Dus niks 'Jawel hoor'.quote:Op zaterdag 22 september 2012 16:56 schreef thenxero het volgende:
[..]
Jawel hoor, gewoon wat a'tjes voor de ^ plaatsen
Er zijn 30 termen want k = 1..30. Maar de eerste term is hier 1,021 = 1,02 en niet 1. De som van de reeks bedraagt dusquote:Op zaterdag 22 september 2012 17:12 schreef eMazing het volgende:
[..]
Die vraag was een beetje vaag, maar ik denk dat ik het antwoord al weet.
Ik zou nog een vraag willen stellen over die som formule van de image: http://i.imgur.com/GdxNw.jpg
Bij vraag 6 doe ik:
( 1-1.02^(30) ) / (1-1.02)
ANS x 500
Hier komt dan 20284.04 uit, terwijl het antwoord in de buurt ligt: 20689.72. Ik weet zeker dat ik geen invoerfout heb gemaakt, dus wat heb ik verkeerd gedaan? Omdat k=1 mag n gewoon 30 zijn toch? (ipv n+1 = 31) Wat doe ik fout?
Is een eindoplossing van x(x + 2x) simpeler dan x2 + 2x2 dan?quote:Op zaterdag 22 september 2012 17:42 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Jouw vraag weet ik wel te beantwoorden. Je schrijft een functie gewoonlijk in zijn meest simpele vorm op. Soms is dit wat vaag, maar probeer te vereenvoudigen daar waar dat kan. Dus inderdaad, 3x2y is hier een betere oplossing.
Heb je nu Riparius zijn uitleg gelezen of niet?
[..]
En b'tjes mag ik hopen. Kwam echt een beetje knullig over... Maar dat doet niets af aan mijn stelling. Wat voor het = teken staat is niet hetzelfde als wat na het = teken staat, dus klopt het niet. Dus niks 'Jawel hoor'.
Ja. x(x+2x) is gelijk aan 3x2. Je mag zelf 'beslissen' wat je makkelijker vindt maat.quote:Op zaterdag 22 september 2012 18:46 schreef eMazing het volgende:
[..]
Is een eindoplossing van x(x + 2x) simpeler dan x2 + 2x2 dan?
@Riparius, bedankt.
Haha oke, ja het antwoordenprogramma rekent nu alleen het antwoord met haakjes goed, dus ik dacht dat daar misschien een wiskundige prioriteitsregel voor was.quote:Op zaterdag 22 september 2012 19:22 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ja. x(x+2x) is gelijk aan 3x2. Je mag zelf 'beslissen' wat je makkelijker vindt maat.
Je gebruikt hierbij de quotiëntregel. Onthoud dit met de regel:quote:Op zaterdag 22 september 2012 19:51 schreef eMazing het volgende:
[..]
Haha oke, ja het antwoordenprogramma rekent nu alleen het antwoord met haakjes goed, dus ik dacht dat daar misschien een wiskundige prioriteitsregel voor was.
Ik heb nog één vraag voordat ik stop met jullie lastigvallen: http://i.imgur.com/pYP8A.jpg
Hoe pak ik dit aan? -7x / x2, daarvan weet ik niet wat daar uitkomt?
Is dit tegenwoordig universitaire stof?quote:Op zaterdag 22 september 2012 19:51 schreef eMazing het volgende:
[..]
Haha oke, ja het antwoordenprogramma rekent nu alleen het antwoord met haakjes goed, dus ik dacht dat daar misschien een wiskundige prioriteitsregel voor was.
Ik heb nog één vraag voordat ik stop met jullie lastigvallen: http://i.imgur.com/pYP8A.jpg
Hoe pak ik dit aan? -7x / x2, daarvan weet ik niet wat daar uitkomt?
`quote:Op zaterdag 22 september 2012 19:59 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Je gebruikt hierbij de quotiëntregel. Onthoud dit met de regel:
1. nat - tan
Ofwel:
noemer * afgeleide teller - teller * afgeleide noemer
Dit verschil deel je door:
noemer2
Ik ga even het antwoord in een spoiler editten.
De laatste regel niet helemaal 'gecontroleerd', maar ik ben er wel van overtuigd dat het goed is.
En , en daarvan bepaal je op de normale wijze de afgeleide. Ofwel 7x-2
En mocht je geïnteresseerd zijn in het bewijs van de quotiëntregel:
http://www.wisfaq.nl/pagina.asp?nummer=1531
veelste veel werk . Gewoon elke term apart uitdelen en met de machtsregel differentiërenquote:Op zaterdag 22 september 2012 19:59 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Je gebruikt hierbij de quotiëntregel. Onthoud dit met de regel:
1. nat - tan
Ofwel:
noemer * afgeleide teller - teller * afgeleide noemer
Dit verschil deel je door:
noemer2
Ik ga even het antwoord in een spoiler editten.
De laatste regel niet helemaal 'gecontroleerd', maar ik ben er wel van overtuigd dat het goed is.
En , en daarvan bepaal je op de normale wijze de afgeleide. Ofwel 7x-2
En mocht je geïnteresseerd zijn in het bewijs van de quotiëntregel:
http://www.wisfaq.nl/pagina.asp?nummer=1531
Dat kan ook.. Ik dacht dat het 'de bedoeling' was het op deze wijze te doen, en ik heb verder toch niet echt iets nuttigs te doen.quote:Op zaterdag 22 september 2012 20:15 schreef VanishedEntity het volgende:
[..]
veelste veel werk . Gewoon elke term apart uitdelen en met de machtsregel differentiëren
Dat is het grote nadeel van dergelijke geautomatiseerde toetsen. Er gaat niets boven een echte docent die ook echt les geeft en zelf de gemaakte opgaven nakijkt en weer bespreekt. De makers hebben waarschijnlijk niet eens de moeite genomen een beetje intelligente parser te schrijven zodat alle correcte antwoorden ook inderdaad goed worden gerekend. En nee, als je bij dit soort opgaven haakjes weg kunt werken, dan moet je dat ook doen, tenzij de opgave iets anders vraagt of tenzij het laten staan van de haakjes een vervolgopgave juist eenvoudiger maakt.quote:Op zaterdag 22 september 2012 19:51 schreef eMazing het volgende:
[..]
Haha oke, ja het antwoordenprogramma rekent nu alleen het antwoord met haakjes goed, dus ik dacht dat daar misschien een wiskundige prioriteitsregel voor was.
Deze zou je uit het blote hoofd op moeten kunnen schrijven, want je ziet natuurlijk direct dat dit gelijk is aan 8x4 + 8x2 - 7x-1 zodat de afgeleide dus wordt 32x3 + 16x + 7x-2. Maar wat zegt het programma als je dit antwoord precies zo invoert?quote:Ik heb nog één vraag voordat ik stop met jullie lastigvallen: http://i.imgur.com/pYP8A.jpg
Hoe pak ik dit aan? -7x / x2, daarvan weet ik niet wat daar uitkomt?
Ja die heb ik, ik mag zeggen dat polynomen continu zijn op hun domein en wortels ook(zolang de uitdrukking binnen de wortel groter of gelijk is aan 0)quote:Op zondag 23 september 2012 16:56 schreef thenxero het volgende:
Heb je een stelling die zegt dat wortels continu zijn? En polynomen? etc
Om dit helemaal met een epsilon delta bewijs te doen is niet makkelijk, maar met zulke stellingen voorhanden ben je zo klaar.
Ook weet ik dat de functie niet continu is op x=1 zelf, maar hoe laat ik zien dat ie op elk ander punt wel continu is?quote:Op zondag 23 september 2012 16:56 schreef thenxero het volgende:
Heb je een stelling die zegt dat wortels continu zijn? En polynomen? etc
Om dit helemaal met een epsilon delta bewijs te doen is niet makkelijk, maar met zulke stellingen voorhanden ben je zo klaar.
De regel die je hier geeft voor de sinus van de som van twee hoeken (resp. rotaties) is een zogeheten additietheorema. Ik ben er zelf niet voor om de (rotatie)hoeken aan te duiden met x of y, want dit geeft vaak aanleiding tot begripsverwarring, dat blijkt hier wel weer.quote:Op zondag 23 september 2012 16:59 schreef MouzurX het volgende:
Ze zeggen hier:
sin(x+y) = sin(x)*cos(y) + cos(x)*sin(y)
Maar wat is y?
Hiervoor werd er alleen gebruikt van:
Sin(1/3pi) = de y coordinaat van het punt in de bovenste hoek etc.
Maar nu gaan ze x+y doen? Ik dacht dat je bij sin een hoek moest invullen? Wat is X dan en wat is Y?
Je hoeft feitelijk alleen nog maar de continuïteit van je functie aan te tonen voor x = -1 en x = 2.quote:Op zondag 23 september 2012 17:10 schreef flopsies het volgende:
[..]
Ook weet ik dat de functie niet continu is op x=1 zelf, maar hoe laat ik zien dat ie op elk ander punt wel continu is?
Dat maakt het veel duidelijker, dank jequote:Op zondag 23 september 2012 17:14 schreef Riparius het volgende:
[..]
De regel die je hier geeft voor de sinus van de som van twee hoeken (resp. rotaties) is een zogeheten additietheorema. Ik ben er zelf niet voor om de (rotatie)hoeken aan te duiden met x of y, want dit geeft vaak aanleiding tot begripsverwarring, dat blijkt hier wel weer.
De sinus van een (rotatie)hoek is meetkundig gedefinieerd als de y-coördinaat van het beeldpunt van (1;0) bij rotatie om de oorsprong over de gegeven hoek. Drukken we deze (rotatie)hoek uit in radialen, dan geldt bijvoorbeeld sin(π/3) = ½√3. Het is beter om Griekse kleine letters te gebruiken voor rotatiehoeken, dan kun je bijvoorbeeld schrijven:
cos(α+β) = cos α∙cos β - sin α∙sin β
sin(α+β) = sin α∙cos β + cos α∙sin β
Als je een bewijs wil zien voor deze identiteiten, dan moet je dit maar eens bestuderen.
Dan ben je er toch? Je moet continuïteit op x=-1 checken omdat je daar eigenlijk van de ene op de andere functie overstapt. Dan moeten de boven en onderlimiet wel dezelfde waardes geven. Op x=1 hoef je niet te kijken vanwege de vraagstelling, en op x=2 moet je even checken omdat je daar een punt toevoegt. De stellingen garanderen continuïteit op de rest van R.quote:Op zondag 23 september 2012 17:05 schreef flopsies het volgende:
[..]
Ja die heb ik, ik mag zeggen dat polynomen continu zijn op hun domein en wortels ook(zolang de uitdrukking binnen de wortel groter of gelijk is aan 0)
En vraag 5: Ln(3)-ln(9) = Ln(3)-Ln(32) = Ln(3)-2Ln(3) = -Ln(3)quote:Op zondag 23 september 2012 20:52 schreef eMazing het volgende:
Beste mensen,
ik heb nog 3 vragen waar ik bepaalde stappen van niet begrijp: http://i.imgur.com/QPaDb.jpg
Vraag 4, 5 en 6.
Laat ik bij vraag 4 beginnen. Ik heb gegoogled op de change-of-base formule. Echter zijn alle voorbeelden die ik daar zie simpele gevallen zoals 3log(x) en deze is wat moeilijker. Hoe pas ik deze formule hier toe?
Vraag 5: bij de laatste stap is ln9 opeens weg (woprdt niet vereenvoudigd) en wordt ln3 een negatief getal (-1/5 ln3). Waarom? Wat gebeurt hier?
Vraag 6: Waarom verdwijnt (1/2) opeens en verandert 9x in -9x?
Sorry dat ik jullie lastigval met deze vragen. Ik lees de boeken door, maar vind dat het allemaal erg vaag is. Aan feedback van studiegenoten te horen ben ik niet de enige. Weet je iets niet, ben je fucked, of mag je lekker in de rij staan bij een werkcollege, wat eens per week is.
--
Er is echt niets vaags aan, en moeilijk is het ook niet. Dit had je allemaal op school moeten leren. Afgaande op je posts hier op FOK van de laatste tijd denk ik dat je gewoon een hoop essentiële basiskennis mist voor de opleiding die je bent gaan doen.quote:Op zondag 23 september 2012 20:52 schreef eMazing het volgende:
Beste mensen,
ik heb nog 3 vragen waar ik bepaalde stappen van niet begrijp: http://i.imgur.com/QPaDb.jpg
Vraag 4, 5 en 6.
Laat ik bij vraag 4 beginnen. Ik heb gegoogled op de change-of-base formule. Echter zijn alle voorbeelden die ik daar zie simpele gevallen zoals 3log(x) en deze is wat moeilijker. Hoe pas ik deze formule hier toe?
Vraag 5: bij de laatste stap is ln9 opeens weg (wordt niet vereenvoudigd) en wordt ln3 een negatief getal (-1/5 ln3). Waarom? Wat gebeurt hier?
Vraag 6: Waarom verdwijnt (1/2) opeens en verandert 9x in -9x?
Sorry dat ik jullie lastigval met deze vragen. Ik lees de boeken door, maar vind dat het allemaal erg vaag is. Aan feedback van studiegenoten te horen ben ik niet de enige. Weet je iets niet, ben je fucked, of mag je lekker in de rij staan bij een werkcollege, wat eens per week is.
--
Essentiele basiskennis die misschien niet zo essentieel bleek voor mensen met wiskunde a. Toch bedankt.quote:Op zondag 23 september 2012 21:22 schreef Riparius het volgende:
[..]
Er is echt niets vaags aan, en moeilijk is het ook niet. Dit had je allemaal op school moeten leren. Afgaande op je posts hier op FOK van de laatste tijd denk ik dat je gewoon een hoop essentiële basiskennis mist voor de opleiding die je bent gaan doen.
Tja, dan denk ik toch dat ze mensen die op school niet genoeg wiskunde hebben gedaan (lees: alleen wiskunde A) maar toch aan een opleiding willen beginnen met een aardige dosis wiskunde eerst een toelatingsexamen zouden moeten laten afleggen, of gewoon niet zouden moeten toelaten. Misschien denk je nu dat het even een paar weken doorbijten is en dat het dan verder allemaal smooth sailing wordt, maar dat is niet zo, het gebrek aan een solide basis zal je verderop ook opbreken.quote:Op zondag 23 september 2012 21:54 schreef eMazing het volgende:
[..]
Essentiele basiskennis die misschien niet zo essentieel bleek voor mensen met wiskunde a. Toch bedankt.
quote:Op zondag 23 september 2012 22:08 schreef Riparius het volgende:
[..]
Tja, dan denk ik toch dat ze mensen die op school niet genoeg wiskunde hebben gedaan (lees: alleen wiskunde A) maar toch aan een opleiding willen beginnen met een aardige dosis wiskunde eerst een toelatingsexamen zouden moeten laten afleggen, of gewoon niet zouden moeten toelaten. Misschien denk je nu dat het even een paar weken doorbijten is en dat het dan verder allemaal smooth sailing wordt, maar dat is niet zo, het gebrek aan een solide basis zal je verderop ook opbreken.
Dank jullie wel.quote:Op zondag 23 september 2012 21:01 schreef VanishedEntity het volgende:
vraag 4: Ik zou de 3*9log(x) omzetten naar een log met grondtal 3.
2*3log(x) - 3*9log(x) = 3
2*3log(x) - 3*3log(x)/9log(3) = 3
2*3log(x) - 3*3log(x)/2 = 3 ......... (Remembert; 9log(3) = 2 want 3*3 = 32 = 9)
2*3log(x) - (3/2)*3log(x) = 3
(1/2)*3log(x) = 3
3log(x) = 6
36 = x = 729
Vraag 5: dat hebben ze idioot ranzig uitgelegd zeg . Zou ik nooit zo doen. Wat ik zou doen is:
e5x-1 = 3/9 = 1/3 =3-1 => 5x-1 = ln(3-1) => 5x-1 = -ln3 => 5x = 1 - ln3 => x = (1 - ln3)/5
Vraag6: ik zou het grondtal (1/2) omzetten naar een echte macht van 2, nl. 2-1. dan krijg je 2x+4 = (1/2)9-2x = 22x-9
Zou je me deze stap uit kunnen leggen? Wat is de logica dat je opeens bij een quotient komt bij die 2e log?quote:Op zondag 23 september 2012 21:01 schreef VanishedEntity het volgende:
vraag 4: Ik zou de 3*9log(x) omzetten naar een log met grondtal 3.
2*3log(x) - 3*9log(x) = 3
2*3log(x) - 3*3log(x)/9log(3) = 3
2*3log(x) - 3*3log(x)/2 = 3 ......... (Remembert; 9log(3) = 2 want 3*3 = 32 = 9)
2*3log(x) - (3/2)*3log(x) = 3
(1/2)*3log(x) = 3
3log(x) = 6
36 = x = 729
cht van 2, nl. 2-1. dan krijg je 2x+4 = (1/2)9-2x = 22x-9
Dat is weer gewoon de rekenregel voor het veranderen van het grondtal van een logaritme toepassen, alleen doet VanishedEntity het wel verkeerd om. We hebben:quote:Op maandag 24 september 2012 00:36 schreef eMazing het volgende:
[..]
Zou je me deze stap uit kunnen leggen? Wat is de logica dat je opeens bij een quotient komt bij die 2e log?
Wat heb jij een achterlijk kutte notatie zeg.quote:Op maandag 24 september 2012 12:23 schreef Gwniemand het volgende:
Nou, het is eigenlijk van statistiek en de formule is..
P(X>30) = e ^(-Lambda * x) = e ^-(4.2) (0.5) = 0.1225
Het gemiddelde is 4.2
Maar het punt is, ik begrijp niet wat ik voor die E moet invullen, ik neem aan dat er een getal ofzo moet komen te staan?
Ook dit is niet waar!quote:
Je gaat die formule omschrijven totdat dat X aan de rechterkant overblijft.quote:Op maandag 24 september 2012 12:38 schreef Gwniemand het volgende:
ggrrr
ik bedoel dus
0.613 = 13.75 - X / 6
X= 10.07
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
Delen door een breuk is hetzelfde als vermenigvuldigen met het omgekeerde:quote:Op maandag 24 september 2012 20:55 schreef Moos. het volgende:
Eigenlijk is het natuurkunde maar goed, het heeft betrekking tot wiskunde. In mijn boek hebben ze het over coödinatentransformatie, dus hoe je van een kromme lijn een rechte maakt, zodat je de constante uit een grafiek kan halen. Dit doen ze door 1 gedeeld door x te doen. Als voorbeeld nemen ze een omgekeerd evenredig verband dus:
y=c/x >> y=c*(1/x)
Maar waarom mag dit? Hoe komen ze opeens bij die 1/x?
Je moet iets verder kijken dan je neus lang is: k loopt van 10 t/m 70, dus hoeveel termen zijn er?quote:Op dinsdag 25 september 2012 00:09 schreef DeGemaskerdeMuchacho het volgende:
Volgende probleem. Bereken de volgende som:
70
(sigma) (7k - 2)
k=10
Wat ik doe: 0,5n (a1 + an)
Dus 35 (68 + 488)
35*556 = 19.460
Waar gaat dit fout?
en dan nog een stukje verder..quote:s²= 441.6865 / (115-1)
= 41.6865 / 114
Het klopt wel wat je zegt. Maar in feite is dit gewoon de rekenregel:quote:Op maandag 24 september 2012 20:58 schreef Ron.Jeremy het volgende:
[..]
Delen door een breuk is hetzelfde als vermenigvuldigen met het omgekeerde:
y = c / (x/1) -> y = c * (1/x)
61quote:Op dinsdag 25 september 2012 01:24 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je moet iets verder kijken dan je neus lang is: k loopt van 10 t/m 70, dus hoeveel termen zijn er?
Dit klopt niet, want de uitdrukking in het linkerlid is afhankelijk van x en dus geen constante. Je had eerst wat anders staan. Als elke term van je reeks is op te vatten als het product van een term uit een rekenkundige reeks en een term met hetzelfde rangnummer uit een meetkundige reeks, dan heb je een zogeheten reken-meetkundige rij. Google daar maar eens op of kijk even hier (maar: er zitten nogal wat typo's in de afleiding in dit linkje. Zie ook hier).quote:Op dinsdag 25 september 2012 17:12 schreef dynamiet het volgende:
Hoe kan het volgende met de hand worden uitgerekend?
Idd fout van mij, dit had het moeten zijn:quote:Op dinsdag 25 september 2012 17:45 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dit klopt niet, want de uitdrukking in het linkerlid is afhankelijk van x en dus geen constante. Je had eerst wat anders staan. Als elke term van je reeks is op te vatten als het product van een term uit een rekenkundige reeks en een term met hetzelfde rangnummer uit een meetkundige reeks, dan heb je een zogeheten reken-meetkundige rij. Google daar maar eens op of kijk even hier (maar: er zitten nogal wat typo's de afleiding in dit linkje. Zie ook hier.
Het kan ook eleganter als je van differentiaalrekening en integraalrekening gebruik maakt. Stel even x in de plaats van 1/3, dan zijn de termen van je reeks van de gedaante:quote:Op dinsdag 25 september 2012 17:47 schreef dynamiet het volgende:
[..]
Idd fout van mij, dit had het moeten zijn:
Je link lijkt erg nuttig, hier zal ik even verder mee spelen.
Heel erg bedankt! Hier heb ik wat aanquote:Op dinsdag 25 september 2012 18:22 schreef Riparius het volgende:
[..]
Het kan ook eleganter als je van differentiaalrekening en integraalrekening gebruik maakt. Stel even x in de plaats van 1/3, dan zijn de termen van je reeks van de gedaante:
(1) n∙xn
Dit zou je moeten doen denken aan een afgeleide, immers als we xn+1 differentiëren naar x dan krijgen we (n+1)∙xn. Dit is niet helemaal hetzelfde als n∙xn, maar we hebben wel:
(2) n∙xn = (n+1)∙xn - xn
En dus hebben we (voor |x| < 1) ook:
(3) Σ n∙xn = Σ (n+1)∙xn - Σ xn
waarbij we de som steeds nemen over n = 0..∞
Als je dus de som kunt bepalen van elk van de beide reeksen in het rechterlid van (3), dan heb je ook de som van de reeks in het linkerlid van (3). Welnu, de tweede reeks in het rechterlid van (3) is eenvoudig, want dit is een meetkundige reeks met eerste term x0 = 1 en reden x, dus hebben we:
(4) Σ xn = 1/(1-x) (|x| < 1)
Maar nu de eerste reeks in het rechterlid van (3). Als we deze termsgewijs primitiveren dan krijgen we als algemene term xn+1, want de afgeleide hiervan is immers (n+1)∙xn. Maar een reeks met als algemene term xn+1 is weer een meetkundige reeks, in dit geval met als eerste term x1 = x en weer x als reden. Dus hebben we:
(5) Σ xn+1 = x/(1-x) (|x| < 1)
En beide leden van (5) differentiëren naar x geeft dan:
(6) Σ (n+1)∙xn = 1/(1-x)2 (|x| < 1)
Dus vinden we op grond van (3), (4) en (6) dat:
(7) Σ n∙xn = 1/(1-x)2 - 1/(1-x) (|x| < 1)
En substitueren van x = 1/3 in (7) geeft dan:
(8) Σ n∙(1/3)n = 1/(2/3)2 - 1/(2/3) = 9/4 - 3/2 = 9/4 - 6/4 = 3/4
QED
Het kan korter, bedenk ik me net. Je hebt namelijk:quote:Op dinsdag 25 september 2012 19:40 schreef dynamiet het volgende:
[..]
Heel erg bedankt! Hier heb ik wat aan
Ik heb hem niet maar gezien de ratings is het geen miskoop. Sowieso is het maar ¤3,17. Als je de gewone wolfram alpha fijn vindt, dan zal je dat ook wel waarderen. Denk alleen dat het niet heel erg veel toevoegt t.o.v. de gewone site.quote:Op woensdag 26 september 2012 20:00 schreef gogosweden het volgende:
iemand hier die wolfram alpha app gekocht heeft?
Is het het geld waard?
(link voor android, hij is er ook voor iOS: klik )
ik zit er een beetje over in dat het met een mobiel toetsenbord natuurlijk veel kutter werken is.quote:Op woensdag 26 september 2012 20:24 schreef thenxero het volgende:
[..]
Ik heb hem niet maar gezien de ratings is het geen miskoop. Sowieso is het maar ¤3,17. Als je de gewone wolfram alpha fijn vindt, dan zal je dat ook wel waarderen. Denk alleen dat het niet heel erg veel toevoegt t.o.v. de gewone site.
Ik heb 'm gepiraat. Geen slechte app, maar de site is beter.quote:Op woensdag 26 september 2012 20:00 schreef gogosweden het volgende:
iemand hier die wolfram alpha app gekocht heeft?
Is het het geld waard?
(link voor android, hij is er ook voor iOS: klik )
hmm even kijken wat ik zal doen dan.quote:Op donderdag 27 september 2012 07:11 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ik heb 'm gepiraat. Geen slechte app, maar de site is beter.
Zonder parametrisch model wordt dat lastig. Of x2/x3 moeten discreet zijn en je voor elke combinatie (x2,x3) veel waarnemingen x1 hebt.quote:Op donderdag 27 september 2012 02:05 schreef Physics het volgende:
Ik moet de sample mean en covariance uitrekenen van een variabele (vector) stochastische vector conditioneel op twee variabelen (vectoren)stochastische vectoren met MATLAB. Er is niet genoeg bewijs om aan te nemen dat de variabelen stochasten individueel of gezamenlijk normaal verdeeld zijn. Hoe werkt dat (formule/idee, MATLAB code tikken lukt zelf nog wel)?
Nee ik heb een 24x3 data matrix, dus voor elk paar (x2,x3) heb ik één x1.quote:Op donderdag 27 september 2012 10:50 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Zonder parametrisch model wordt dat lastig. Of x2/x3 moeten discreet zijn en je voor elke combinatie (x2,x3) veel waarnemingen x1 hebt.
Je stochast is univariaat, en je vector bestaat uit waarnemingen.quote:Op donderdag 27 september 2012 13:53 schreef Physics het volgende:
Hoe bedoel je dat de stochasten niet vectorwaardig zijn?
Dat klopt, en hoezo zou er dan geen covariantie kunnen zijn tussen de stochasten?quote:Op donderdag 27 september 2012 14:16 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Je stochast is univariaat, en je vector bestaat uit waarnemingen.
Je had het over "gegeven x_2, x_3", en dan is de covariantie 0 want dan zijn x_2 en x_3 constanten.quote:
Misschien moet je de vraag opnieuw stellen zodra je weer nuchter bent, want hier is geen chocola van te maken.quote:Op zaterdag 29 september 2012 10:19 schreef Hoplahopla het volgende:
Ik heb een vraag over verzamelingenleer en dan in het bijzonder over relaties tussen verzamelingen:
Wanneer is er nou sprake van een transitieve relatie? En geldt deze relatie ook voor een relatie met daarin slechts één element. Wat ik begrepen heb is dat voor een transitieve relatie altijd geldt:<a, b>, <b, c> en dus <c, a>, maar iemand merkte op dat een enkele element (dus bijvoorbeeld <a, b>) ook transitief is.
Mijn vraag is: wanneer is er sprake van transitiviteit? En hoe zit het met een relatie R als er maar één relatie in zit, dus {<a, b>}. Want ik heb begrepen dat bij transitiviteit een driehoeksrelatie speelt, maar dat is blijkbaar niet het enige.quote:Op zaterdag 29 september 2012 11:02 schreef thabit het volgende:
[..]
Misschien moet je de vraag opnieuw stellen zodra je weer nuchter bent, want hier is geen chocola van te maken.
Maar als er nou alleen aRb in een relatie zit, dan is er geen sprake van transitiviteit? (Misschien heb ik het niet helemaal goed begrepen hoor.)quote:Op zaterdag 29 september 2012 12:45 schreef thenxero het volgende:
Als er één element in je verzameling zit, en dat element heeft een relatie met zichzelf, dan is er sprake van transitiviteit. Want aRb, bRc, aRc worden dan allemaal aRa. En uiteraard:
aRa en aRa ==> aRa.
Daar stond de puzzel, maar hij is inmiddels weggehaald: [Bèta overig] Huiswerk- en vragentopicquote:Op zaterdag 29 september 2012 21:28 schreef GoodGawd het volgende:
Stond hier gister niet een puzzel met 4 van die sterretjes erin? Repost? :p I like puzzles.
e ln (1,05)x = eln1,05x toch?quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 19:27 schreef Amoeba het volgende:
Je tweede regel is in feite niet goed. Het is niet ln(1.05x)
Nee. log(ab) = b*log(a)quote:
Je hebt uiteraard:quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 18:57 schreef OhNoes het volgende:
Kan iemand mij misschien helpen met het volgende?
Schrijf als een exponentiele functie met grondtel e de groei van ¤3000 tegen 5% rente per jaar.
Nu is de groei dus y = 3000 * 1,05x
Maar het grondgetal moet e zijn, hoe krijg ik dat ingodsnaam voor elkaar
Correct. (als ik me niet vergis )quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 19:36 schreef OhNoes het volgende:
[..]
Ohja, dat maakt dus
y = e ln(3150) * x ?
Nee.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 19:36 schreef OhNoes het volgende:
[..]
Ohja, dat maakt dus
y = e ln(3150) * x ?
Jawel. Bij (eln(1.05))x = eln(1.05)xquote:Op dinsdag 2 oktober 2012 19:38 schreef OhNoes het volgende:
Dan is de regel (ap)q = apq toch niet gebruikt?
Daar gebruik je toch log(ab) = b*log(a) ?quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 19:47 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Jawel. Bij e^ln(1.05)^x = e^ln(1.05)x
Nee.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 19:48 schreef OhNoes het volgende:
[..]
Daar gebruik je toch log(ab) = b*log(a) ?
Ik zal je maar even uit je lijden verlossen, want dit wordt een gebed zonder end. Ik verbaas me iedere dag meer over het volstrekte gebrek aan basale wiskundekennis bij mensen die vervolgopleidingen gaan doen waar je die kennis gewoon nodig hebt, maar goed dat is een andere discussie (Bram, kom er maar in ...).quote:
Maar als we gebruiken dat.quote:
Ja, dat kan, maar dan moet je twee machten berekenen in plaats van één en heeft het gebruik van logaritmen en de omzetting naar een e-macht dus praktisch gesproken geen zin.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 19:55 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Maar als we gebruiken dat.
y = ln(3000) + ln(1.05)x
y = ln(3000) + ln(1.05x)
ln(a) + ln(b) = ln(ab)
met a = 3000
b = 1.05x
Zou je in feite kunnen zeggen dat de uitkomst ook gelijk mag zijn aan (andere situatie...)
y = eln(3000*1.05^x)
Toch?
1 | rotation = (rotation % 360 + 360) % 360; |
1 | rotation = rotation % 360; |
% is de modulus, dus het restgetal. 359 % 361 = 359; 361 % 360 = 1.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 13:08 schreef GlowMouse het volgende:
Ik ken % niet precies, maar wellicht is er een verschil als rotation < 0.
1 2 3 | var rotation = -10; alert(rotation % 360); alert((rotation % 360 + 360) % 360); |
In sommige programmeertalen heeft de rest x%y bij deling hetzelfde teken als x (in andere programmeertalen heeft het hetzelfde teken als y). Dat stuk code zorgt ervoor dat er altijd een getal in {0, ..., 359} uitkomt.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 12:58 schreef MichielPH het volgende:
In een stuk code van Google kwam ik dit tegen:
[ code verwijderd ]
Voegt dit nog iets toe, vergeleken met
[ code verwijderd ]
Ik zie het namelijk niet.
Exact! Ik had het geprobeerd in Excel, en daar waren de beide formules gelijk. In Eclipse' debugger kreeg je inderdaad nog negatieve getallen. Dank!quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 14:31 schreef thabit het volgende:
[..]
In sommige programmeertalen heeft de rest x%y bij deling hetzelfde teken als x (in andere programmeertalen heeft het hetzelfde teken als y). Dat stuk code zorgt ervoor dat er altijd een getal in {0, ..., 359} uitkomt.
Maak even een grafiek van je functie (klik) dan zie je beter wat de bedoeling is. En je moet natuurlijk wel per stationair punt afzonderlijk aangeven of het een (locaal) minimum of een (locaal) maximum betreft, dat heb je zo te zien nog niet gedaan. Daarvoor kun je een tekenschema maken van de eerste afgeleide, of gebruik maken van de tweede afgeleide zoals hier wordt gevraagd.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 13:46 schreef RealMadrid10 het volgende:
Hallo fokkers,
Ik ben bezig met mijn huiswerk (Wiskunde) en ik kom niet uit de volgende opgave:
Bepaal de stationaire punten van de onderstaande functie:
(bepaal de waarden van x waarvoor de eerste afgeleide gelijk is aan nul).
Bepaal de functie waarde in deze stationaire punten en bepaal of deze punten locale maxima of minima zijn met behulp van de tweede afgeleide.
h(x) = 4x + 1/x
Doe eens wat aan je notatie en gebruik superscript voor exponenten. Je hebt:quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 16:29 schreef RealMadrid10 het volgende:
Enkele opgaven verder loop ik nog tegen een andere kleine vraag aan mbt partiële afgeleiden.
Ik ga hier niet de opgave neer typen maar een voorbeeld.
VB: Y = F(C,M) 100 C^0,5 M^0,5
Bereken de partiële afgeleide wanneer C varieert en M is constant en omgekeerd.
Moet een dergelijke functie op de reguliere manier afgeleid worden, dus 100 C^0,5 en M^0,5 op de normale manier ( A * N * X ^ (N-1)) voor elk van de 2 onderdelen berekenen en herschrijven hierbij rekening houdend met of C of M constant is?
Oke, als ik op de link klik wordt het locale minimum en het lokale maximum gegeven. Ik snap echter niet hoe dit berekend wordt.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 16:25 schreef Riparius het volgende:
[..]
Maak even een grafiek van je functie (klik) dan zie je beter wat de bedoeling is. En je moet natuurlijk wel per stationair punt afzonderlijk aangeven of het een (locaal) minimum of een (locaal) maximum betreft, dat heb je zo te zien nog niet gedaan. Daarvoor kun je een tekenschema maken van de eerste afgeleide, of gebruik maken van de tweede afgeleide zoals hier wordt gevraagd.
Die indruk had ik al. Weet je wat het maken van een tekenschema voor de eerste afgeleide inhoudt?quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 16:36 schreef RealMadrid10 het volgende:
[..]
Oke, als ik op de link klik wordt het locale minimum en het lokale maximum gegeven. Ik snap echter niet hoe dit berekend wordt.
Wel, je had al gevonden dat h'(x) = 0 voor x = -1/2 of voor x = -1/2. Teken nu een horizontale getallenlijn en geef daarop de punten x = -1/2 en x = 1/2 aan. Zet daar nullen boven en zet + en - tekens boven de lijn daar waar de eerste afgeleide positief resp. negatief is, en een asterisk bij x = 0 waar de afgeleide niet gedefinieerd is. Dan krijg je dus zoiets:quote:
1 2 3 | ++++++++++++++++++++0------------*------------0++++++++++++++++++++ ____________________|____________|____________|____________________ -1/2 0 1/2 |
Ja, maar begrijp je ook waarom h(x) voor x = x0 een locaal maximum bereikt als h'(x0) = 0 en h''(x0) < 0 ?quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 16:52 schreef RealMadrid10 het volgende:
Maar feitelijk hoef ik slechts te bepalen of de stationaire punten een lokaal minimum of een lokaal maximum zijn.
En wanneer ik de stationaire punten als X invul in de 2e afgeleide, en deze uitkomst lager of groter is dan 0 kan ik toch met zekerheid zeggen of dit een lokaal minimum of maximum is?
Ja, want als een converse functie een minimum heeft is dat een globaal minimum en als een concave functie een maximum heeft is dat een globaal maximum.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 16:57 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ja, maar begrijp je ook waarom h(x) voor x = x0 een locaal maximum bereikt als h'(x0) = 0 en h''(x0) < 0 ?
Je bedoelt hier ongetwijfeld convexe.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 17:05 schreef RealMadrid10 het volgende:
[..]
Ja, want als een converse functie een minimum heeft is dat een globaal minimum en als een concave functie een maximum heeft is dat een globaal maximum.
Ja, maar ik heb het idee dat je hier gewoon oplepelt wat er in je boek staat zonder dat je het echt begrijpt. Hierboven zei je nog dat je niet begreep hoe WolframAlpha de locale minima en maxima van je functie berekende.quote:Als F' = 0 is er sprake van een lokaal maximum als F´´ kleiner is als 0 en een lokaal minimum als F´´ groter is als 0.
Klopt!quote:
Klopt maar dit is toch een van die dingen die je uit je hoofd moet leren en altijd kunt toepassen?quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 17:08 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je bedoelt hier ongetwijfeld convexe.
[..]
Ja, maar ik heb het idee dat je hier gewoon oplepelt wat er in je boek staat zonder dat je het echt begrijpt. Hierboven zei je nog dat je niet begreep hoe WolframAlpha de locale minima en maxima van je functie berekende.
Als je hebt gevonden voor welke waarde(n) van x je functie h(x) een minimum of een maximum bereikt, dan kun je de waarde van dat minimum resp. maximum toch gewoon berekenen door de gevonden waarde(n) van x in te vullen in het functievoorschrift van je functie h(x) ? Wat begrijp je hier niet aan? De verticale positie van een punt op de grafiek voor elke x = x0 is immers de functiewaarde h(x0).quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 17:09 schreef RealMadrid10 het volgende:
[..]
Klopt!
Wat is echter nog steeds niet begrijp is hoe ik met behulp van de 2e afgeleide zou moeten kunnen berekenen dat het locale maximum en locale minimum -4 respectievelijk 4 is.
Nee, je moet bij wiskunde nooit kritiekloos dingen uit het hoofd leren. Je moet begrijpen waarom iets is zoals het is. Dat is iets heel anders. Dus nu de hamvraag: kun je uitleggen waarom dit zo is?quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 17:11 schreef RealMadrid10 het volgende:
[..]
Klopt maar dit is toch een van die dingen die je uit je hoofd moet leren en altijd kunt toepassen?
Keiner dan 0 lokaal max.
Groter dan 0 lokaal min.
Ja.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 17:22 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, je moet bij wiskunde nooit kritiekloos dingen uit het hoofd leren. Je moet begrijpen waarom iets is zoals het is. Dat is iets heel anders. Dus nu de hamvraag: kun je uitleggen waarom dit zo is?
Dat klopt nog, maar preciezer is het om te spreken van de richtingscoëfficiënt van de raaklijn aan de curve in elk punt van de grafiek van de functie.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 17:34 schreef RealMadrid10 het volgende:
[..]
Ja.
De eerste afgeleide bepaalt de richtingscoëfficiënt.
Dat is op zijn minst erg onduidelijk uitgedrukt, en ik zou een dergelijk antwoord bij een examen niet goed rekenen.quote:De tweede afgeleide bepaalt of de grafiek toenemend daalt/stijgt of afnemend daalt/stijgt.
Deze redenering rammelt. Als je eerst de waarden van x hebt bepaald waarvoor de eerste afgeleide gelijk is aan nul, dan is het een dooddoener om te zeggen dat de eerste afgeleide voor die waarden van x niet negatief kan zijn. En je bewering de tweede afgeleide met een uitkomst kleiner dan 0 houdt in dat de grafiek moet stijgen is onjuist. Tenslotte moet je niet zeggen dat de grafiek van een functie horizontaal loopt in het punt x = 0 als de afgeleide (ergens) nul is want dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Je bedoelt hier kennelijk dat de grafiek van een functie horizontaal loopt in een punt x = x0 als de eerste afgeleide van die functie nul is voor x = x0.quote:Wanneer je op zoek gaat naar het locale minimum of maximum stel je eerste de eerste afgeleide op 0.
Invullen in de tweede afgeleide met een uitkomst kleiner dan 0 houdt in dat de grafiek moet stijgen omdat de eerste afgeleide nooit negatief kan zijn.
En dat de eerste afgeleide 0 is wil zeggen dat deze in punt X=0 horizontaal loopt.
Je weet toch wat de x-coördinaat van het stationaire punt (x=x0) is?quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 20:47 schreef RealMadrid10 het volgende:
Oke, ik leer graag van je. Maar ik begrijp nou nog steeds niet hoe ik zonder het schema wat jij uitgetekend hebt kunt berekenen dat het exacte lokale maximum en minimum -4/4 is.
Ik kom dus tot de 16 en -16 zoals ik eerder gepost heb. Hieruit kan ik dus vaststellen dat het om een lokaal maximum en minimum gaat (want groter of kleiner dan 0 op basis van 2e afgeleide). Hoe bereken ik nu vanuit die 16/-16 (of anders) dat het exacte punt -4/4 betreft?
Je hebt gevonden dat h''(x) = 2x-3 en kennelijk bereken je dan vervolgens h''(-1/2) = -16 en h''(1/2) = 16. Maar dat wordt niet gevraagd. Aangezien h'(-1/2) = h'(1/2) = 0 heb je voldoende aan de vaststellingen dat h''(-1/2) < 0 en h''(1/2) > 0 om te concluderen dat h(x) voor x = -1/2 een locaal maximum bereikt en voor x = 1/2 een locaal minimum. Maar om de waarde van dat locale maximum bij x = -1/2 resp. de waarde van dat locale minimum bij x = 1/2 te berekenen moet je dan uiteraard x = -1/2 resp. x = 1/2 substitueren in je functievoorschrift h(x) = 4x + 1/x. Dan vind je h(-1/2) = -4 en h(1/2) = 4.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 20:47 schreef RealMadrid10 het volgende:
Oke, ik leer graag van je. Maar ik begrijp nou nog steeds niet hoe ik zonder het schema wat jij uitgetekend hebt kunt berekenen dat het exacte lokale maximum en minimum -4/4 is.
Ik kom dus tot de 16 en -16 zoals ik eerder gepost heb. Hieruit kan ik dus vaststellen dat het om een lokaal maximum en minimum gaat (want groter of kleiner dan 0 op basis van 2e afgeleide). Hoe bereken ik nu vanuit die 16/-16 (of anders) dat het exacte punt -4/4 betreft?
Ik denk dat je derde argument juist je hoofdargument is.quote:Op zondag 7 oktober 2012 13:49 schreef RealMadrid10 het volgende:
De reden dat ik deze stof niet goed begrijp is omdat het door de leraar in recordtempo behandeld wordt en er nauwelijks oefenmateriaal voor handen is.
Daarnaast mist ik op dit gebied de ´basis´ om het direct goed te kunnen begrijpen. Ik moet dus veel bijspijkeren om het te kunnen bijbenen.
Vandaar de soms domme vragen.
Wel, de kettingregel in de notatie van Leibniz zegt:quote:Op zondag 7 oktober 2012 15:33 schreef Maryn. het volgende:
Ik wil graag het volgende differentieren [ afbeelding ]:
[ afbeelding ]
S valt weg.
Nu gebruik ik chainrule: u = -r(T-t).
Dus so far heb ik:
[ afbeelding ]
Maar hoe ga ik nu verder met u?
thanks
Ik bedoel hiermee dat je bijvoorbeeld u'(t) schrijft in plaats van u'. Zo zie je dat u (en dus ook de afgeleide als deze geen constante is) afhangt van de (onafhankelijke) variabele t.quote:Op zondag 7 oktober 2012 17:48 schreef Maryn. het volgende:
Thanks.. hoe kun je onafhankelijke variabele aangeven.. wat bedoel je?
Nee, dit is niet goed, je hebt du/dt = r.quote:Ok nu dus:
df/du = -r(T-t) = -rT + rt = r
Dit linkje werkt niet in FOK. Ik zal het even voordoen, maar dan wat uitgebreider dan je het gewoonlijk op zou schrijven. Zo uitgebreid hoef je het niet op te schrijven, maar het is goed om eens een keer te zien hoe het nu precies in elkaar zit. We hebben:quote:dus antwoord is dan
http://latex.codecogs.com/gif.latex?f'=%20-rke^{(T-t)}
Zijn mijn stappen zo goed?
Lagrange (1736-1813) was een Frans wiskundige die de bekende notatie met primes voor de afgeleiden heeft ingevoerd, dus f'(x) voor de eerste afgeleide functie van f(x) naar x, f''(x) voor de tweede afgeleide functie van f(x) naar x en zo voort. Dit wordt natuurlijk gauw onoverzichtelijk en daarom schrijft men meestal f(n)(x) voor de n-de afgeleide functie van f(x) naar x indien n > 3. De onafhankelijke variabele (hier x) wordt ook wel weggelaten en dan schrijf je dus f' en f'' voor resp. de eerste en de tweede afgeleide functie van een functie f. Maar dan kun je niet meer zien naar welke variabele er is gedifferentieerd. De notatie van Leibniz heeft dat bezwaar niet: aan dy/dx kun je meteen zien dat het gaat om de afgeleide naar x van een (afhankelijke) variabele y die afhangt van een (onafhankelijke) variabele x.quote:Ik moet zeggen dat ik niet bekend ben met Lagrange.. dus snap je misschien niet helemaal.
Die opgaven waren uit oude (school)boeken, dus dat is dan de eerste plaats waar je zou kunnen kijken. Ik heb pas ontdekt dat de UvA een deel van de collectie van het Nederlands Schoolmuseum online heeft gezet. Het gaat daarbij om een kleine 5000 titels uit voornamelijk de latere 19e eeuw. Er zitten uiteraard ook veel wiskunde titels bij, vooral (veel) vlakke meetkunde en algebra, maar ook goniometrie en analytische meetkunde en wat stereometrie (dat waren toen aparte schoolvakken). En voor de lagere school had je natuurlijk rekenkunde, veel rekenkunde (kom daar nu eens om). Differentiaal- en integraalrekening stond toen niet op het programma, dat kwam pas veel later (in de jaren '50 van de 20e eeuw).quote:Op maandag 8 oktober 2012 12:36 schreef Amoeba het volgende:
Riparius, weet jij nog zo'n mooi elementair puzzeltje waar we ons hoofd over kunnen breken? Denk aan die bol/driehoek/lijn door A(1, 1) snijpunten. Zoiets.
Vreemd... ik krijg geen exact antwoord.quote:Op maandag 8 oktober 2012 20:09 schreef Riparius het volgende:
[..]
In een gegeven vierkant is een ander zoodanig geplaatst, dat de hoekpunten van het laatste in de zijden van het eerste liggen. Als nu het oppervlak van 't ingescheven vierkant 2/3 is van het oppervlak van 't gegeven vierkant, vraagt men naar den hoek tusschen de zijden van het grootste en die van het kleinste vierkant (Eindexamen 1879).
Je zit toch niet stiekem een calculator of zo te gebruiken?quote:Op maandag 8 oktober 2012 20:29 schreef thenxero het volgende:
[..]
Vreemd... ik krijg geen exact antwoord.
Ja, om te checken of het aan mij lag of dat er echt geen exacte uitdrukking voor is. Ik kwam uit op tan x = 1/(3+sqrt(3)). Hadden ze daar vroeger niet één of andere rekenlat voor?quote:Op maandag 8 oktober 2012 20:31 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je zit toch niet stiekem een calculator of zo te gebruiken?
Achter in dat boekje staat toch hele tabel ofzo?quote:Op maandag 8 oktober 2012 20:33 schreef thenxero het volgende:
[..]
Ja, om te checken of het aan mij lag of dat er echt geen exacte uitdrukking voor is. Ik kwam uit op tan x = 1/(3+sqrt(3)). Hadden ze daar vroeger niet één of andere rekenlat voor?
Inderdaad, er waren goniometrische tafels en ik neem aan dat die ook op het examen gebruikt mochten worden of erbij werden geleverd. Maar niettemin is er een exact antwoord mogelijk bij het vraagstuk.quote:Op maandag 8 oktober 2012 20:46 schreef Fsmxi het volgende:
[..]
Achter in dat boekje staat toch hele tabel ofzo?
Correct. Maar dan is het niet 2R, maar 2SR.quote:Op maandag 8 oktober 2012 22:34 schreef BankzakenExpert het volgende:
Hoi, vandaag voor het eerst les in afgeleide functies gehad en ik ben nu hiermee aan het oefenen. Ik zoek de afgeleide van:
R2S + T
Moet de S in deze formule als constante behandeld worden?
Ik zelf denk zelf van wel en dat het dus: 2R moet zijn.
Want in principe staat er R2 x S + T als ik het goed heb.
Zonder verdere gegevens weet je niet of R,S, of T de variabele is (of dat er wellicht meerdere variabelen zijn). Als R de variabele is, dan is de afgeleide naar R gelijk aan 2RS. Als S de variabele is, dan R², en als T de variabele is dan is de afgeleide 1.quote:Op maandag 8 oktober 2012 22:34 schreef BankzakenExpert het volgende:
Hoi, vandaag voor het eerst les in afgeleide functies gehad en ik ben nu hiermee aan het oefenen. Ik zoek de afgeleide van:
R2S + T
Moet de S in deze formule als constante behandeld worden?
Ik zelf denk zelf van wel en dat het dus: 2R moet zijn.
Want in principe staat er R2 x S + T als ik het goed heb.
Tja, dat is erg flauw (of misschien sarcastisch bedoeld als indicatie van het huidige niveau) want als de hoek van de zijde van het ingeschreven vierkant met het grote vierkant 45 graden bedraagt dan is de oppervlakte van het ingeschreven vierkant precies de helft van het grote vierkant en omgekeerd. En dat wist Plato ook al.quote:Op maandag 8 oktober 2012 22:17 schreef GlowMouse het volgende:
Deze vraag zou ook nu nog op het vwo gesteld kunnen worden, met een iets eenvoudigere goniometrische identiteit zoals eentje met 45 graden.
Meestal staat er iets in de trant van:quote:Op maandag 8 oktober 2012 22:34 schreef BankzakenExpert het volgende:
Hoi, vandaag voor het eerst les in afgeleide functies gehad en ik ben nu hiermee aan het oefenen. Ik zoek de afgeleide van:
R2S + T
Moet de S in deze formule als constante behandeld worden?
Ik zelf denk zelf van wel en dat het dus: 2R moet zijn.
Want in principe staat er R2 x S + T als ik het goed heb.
Heb je de reacties wel gelezen?quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:05 schreef BankzakenExpert het volgende:
Nou, wij hebben vandaag 3 methoden kort behandeld: Som, Quotiënt en product.
Y = (f)R = Pr2 + Qr / r2S + T
Hierbij is Quotiënt van toepassing.
Afgeleide 1e gedeelte = 2PR + Q
Afgeleide 2e gedeelte = 2R? of 2SR
Wel de haakjes correct gebruiken. Je bedoelt:quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:05 schreef BankzakenExpert het volgende:
Nou, wij hebben vandaag 3 methoden kort behandeld: Som, Quotiënt en product.
Y = (f)R = Pr2 + Qr / r2S + T
Hierbij is Quotiënt van toepassing.
Afgeleide 1e gedeelte = 2PR + Q
Afgeleide 2e gedeelte = 2R? of 2SR
Laat me je vertellen dat het niveau bedroevend is. Je denkt vast dat ik slechts een middelmatige leerling ben, maar van mijn school ben ik veruit de meest bedreven danwel gemotiveerde wiskundeleerling. Zelfs met een hoek van 45° zou 9/10 er nog niet uitkomen.quote:Op maandag 8 oktober 2012 22:58 schreef Riparius het volgende:
[..]
Tja, dat is erg flauw (of misschien sarcastisch bedoeld als indicatie van het huidige niveau) want als de hoek van de zijde van het ingeschreven vierkant met het grote vierkant 45 graden bedraagt dan is de oppervlakte van het ingeschreven vierkant precies de helft van het grote vierkant en omgekeerd. En dat wist Plato ook al.
Nou, ik betwijfel of je hetgeen je tot nu toe geleerd hebt dan wel begrepen hebt, of is het de bedoeling veel moeilijker te doen dan nodig?quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:35 schreef BankzakenExpert het volgende:
Oke, het is duidelijk.
De afgeleide van de noemer is 2RS.
Andere methoden als de quotiëntregel zullen we de volgende les wel krijgen dan.
De uitwerking is correct, maar het is duidelijk dat een algebraïsche aanpak nogal wat rekenwerk oplevert.quote:Op maandag 8 oktober 2012 22:22 schreef Amoeba het volgende:
Hieronder dan mijn uitwerking:
[snip]
Met dank aan Riparius voor het laatste stukje.
Ah, op die manier. Maar goed, dan had hij inderdaad haakjes moeten gebruiken. En dan wordt het uiteraard wel een kwestie van de quotiëntregel gebruiken en krijgen we:quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:47 schreef Amoeba het volgende:
Riparius, ik vrees dat zijn formule er zo uitziet:
Of heb ik dit mis?
(Ondanks dat zijn haakjes anders impliceren, of beter gebrek aan)
Nog even een aanvulling. Ik bedacht dat het nog korter kan als je gebruik maakt van Pythagoras:quote:
Je vergeet te noemen dat x geen 0 mag zijn en dat H in echelonvorm moet staan.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 20:27 schreef flopsies het volgende:
Ik heb een vraag over lineaire afhankelijkheid van vectoren ( lineaire algebra).
In mijn boek staat dat als je een matrix A en een vector x hebt en Ax=0, en je rij-reduceert deze matrix naar een matrix H zodat Hx=0, als de i'de kolom van H dan geen zogenaamde ''pivot'' heeft, dan is de i'de kolomvector van A lineair afhankelijk. Waarom is dit? Ik snap niet hoe je dat kunt zeggen over de kolomvectoren van A terwijl je kijkt naar H. Als je elementaire rij operaties uitvoert op A om H te krijgen, danverander je toch de kolomvectoren steeds?(bij elke rijoperatie verander je toch dezelfde component (bijvoorbeeld de x-component van alle vectoren) van alle kolomvectoren?)
Sorry maar ik zie dit dus niet ( dat de lineaire afhankelijkheiden tussen de kolommen niet veranderen). Zou je dit uit kunnen leggen?quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 22:16 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Je vergeet te noemen dat x geen 0 mag zijn en dat H in echelonvorm moet staan.
Door ero's veranderen de kolomvectoren inderdaad, maar lineaire afhankelijkheden tussen de kolommen veranderen niet. Dat zie je zelf ook al omdat je dezelfde x gebruikt.
Ik betwijfel of er manieren zijn die heel veel beter zijn dan dit. Waar komt de opgave vandaan?quote:Op woensdag 10 oktober 2012 13:48 schreef kutkloon7 het volgende:
Een vraag over getaltheorie. De opgave is: bereken de 70e decimaal van 1/141. Ik weet dat breuken een periodieke decimaalontwikkeling hebben, dus ik begon met het berekenen van de minimale periode (oftewel de orde van 10 modulo 141). Die moet een deler zijn van het aantal inverteerbare restklassen modulo 141, dus die heb ik berekend.
Dit is te berekenen met de Euler totiënt-functie, die multiplicatief is, dus ik heb gedaan: ϕ(141) = ϕ(3)ϕ(47). Dit zijn beide priemgetallen, en voor priemmachten geldt ϕ(pk) = pk - pk-1, dus ϕ(141) = 2 * 46 = 92. Dus ord141(100)|141.
Dus ik bereken achtereenvolgend: 102, 104, 1023, 1046, en jawel 1046 = 1 (mod 141). Dus de periode van 1/141 is 46.
Nou moet ik het 70e decimaal berekenen. Nu komt dat dus overeen met het 24e decimaal, maar dan moet ik alsnog 24 decimalen berekenen, ik weet niet of dat de bedoeling is. Weet iemand een betere manier? (Misschien ook in het voorgaande, dat was ook allemaal nog wat omslachtig en een beetje gevoelig voor rekenfouten)
probeer het eens uit met een 2x2 matrix, en schrijf de tweede kolom als een constante maal de eerste kolom.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 16:04 schreef flopsies het volgende:
[..]
Sorry maar ik zie dit dus niet ( dat de lineaire afhankelijkheiden tussen de kolommen niet veranderen). Zou je dit uit kunnen leggen?
Uit een oud tentamen getaltheorie, opgave 2d.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 16:14 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik betwijfel of er manieren zijn die heel veel beter zijn dan dit. Waar komt de opgave vandaan?
Nu wordt het opeens een stuk makkelijkerquote:Wat is het kleinste getal a zodat:
1070 = a (mod 141)
Ik had de vraag even los opgeschreven, daarom had ik b niet gezien...
- Wat is het inversebeeld van de lege verzameling?quote:Op donderdag 11 oktober 2012 17:12 schreef dynamiet het volgende:
Volgende probleem:
"Let f be a function from A to B, let S be a subset of B, then
.
Prove the following: let G be a collection of subsets
of B, such that this collection is a sigma-algebra. Prove that the collection
of inverse images of elements of G is a sigma-algebra of subsets of A."
Ik zou echt niet weten hoe ik dit moet aanpakken, iemand een tip hoe ik kan starten?
Ik wou hem er alleen op attenderen.quote:Op zondag 14 oktober 2012 19:26 schreef VanishedEntity het volgende:
Dat hoeft ook niet (direct) want je mag er wel vanuit gaan dat Fsmxi de substitutietechiniek in 1 of andere vorm gehad heeft als hij dit soort integralen voor zn kiezen krijgt. De Stieltjesnotatie gebruik ik vooral omdat deze meer overzicht geeft bij het uitwerken van integralen die directe substitutie en/of partiële integratie behoeven.
Ja, toch wel, want je functie G(a,b) = (a-b)∙ea-b is niet symmetrisch in a en b zodat je ∂G/∂b niet kunt verkrijgen door a en b om te wisselen in de uitdrukking voor ∂G/∂a.quote:Op maandag 15 oktober 2012 12:42 schreef BankzakenExpert het volgende:
En wanneer we de afgeleide naar b willen (wordt niet gevraagd) verandert er in principe niets?
Dan moet je er wel bij vertellen welke variabele je als onafhankelijke variabele wil beschouwen.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 14:34 schreef knight18 het volgende:
Ik moet x^2 + 3xy + y^2 = 5 impliciet gaan differentieren.
Je beschouwt kennelijk y als functie van x. Bij het bepalen van de afgeleide van 3xy = 3x∙y(x) naar x pas je (correct) de productregel toe. Maar dan moet je dat ook doen bij y2 = y(x)∙y(x). Wat krijg je dan?quote:Ik twijfel echter tussen 2 antwoorden.
Namelijk: 2x +3 y + 3xy' + 2y' = 0
of 2x + 3y +3xy' + 2yy' =0
In de opgave staat er : bepaal de eerste afgeleide van y (y') in het punt (1,1) door impliciet differetieren van x^2 + 3xy + y^2 = 5quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 15:19 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dan moet je er wel bij vertellen welke variabele je als onafhankelijke variabele wil beschouwen.
[..]
Je beschouwt kennelijk y als functie van x. Bij het bepalen van de afgeleide van 3xy = 3x∙y(x) naar x pas je (correct) de productregel toe. Maar dan moet je dat ook doen bij y2 = y(x)∙y(x). Wat krijg je dan?
Dat is toch geen probleem? Impliciet differentiëren naar x geeft:quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 15:38 schreef knight18 het volgende:
[..]
In de opgave staat er : bepaal de eerste afgeleide van y (y') in het punt (1,1) door impliciet differentiëren van x2 + 3xy + y2 = 5
De V is wat anders als het woordje 'en', aan beide kanten van de V moeten situaties staan, dus je bedoelt:quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 22:35 schreef OhNoes het volgende:
even een klein vraagje; (x*sqrtx)² = x² * x V x * x?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |