Ja die heb ik gelezen. Maar ik vond dat het teveel ging over invoegen en ruimte geven. Waar artikel 5 een artikel is dat ook gebruikt kan worden wanneer er geen overtreding van een ander wetsartikel heeft plaatsgevonden.quote:
En wat is ritsen? Juist ja, ook een soort invoegen.quote:Op dinsdag 18 september 2012 12:24 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Ja die heb ik gelezen. Maar ik vond dat het teveel ging over invoegen en ruimte geven. Waar artikel 5 een artikel is dat ook gebruikt kan worden wanneer er geen overtreding van een ander wetsartikel heeft plaatsgevonden.
Want artikel 5 gaat puur over het creëren van een gevaarlijke situatie en dat is te beoordelen door desbetreffende dienstdoende agent.
Dat zegt nog steeds niks over het al dan niet veroorzaken van een gevaarlijke situatie lieve schat.quote:Op dinsdag 18 september 2012 13:49 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
En wat is ritsen? Juist ja, ook een soort invoegen.
Nee, weet ikquote:Op dinsdag 18 september 2012 13:50 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Dat zegt nog steeds niks over het al dan niet veroorzaken van een gevaarlijke situatie lieve schat.
Dat zou kunnen, maar ja erg lastig aan te tonen zolang die dame minder dan 120 km/u reed.quote:Op dinsdag 18 september 2012 02:15 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Een gevaarlijke situatie creëren is dan weer wél strafbaar. Wat hier mogelijk het geval was. Dit valt dan onder artikel 5 van de Wegenverkeerswet.
Nee, zij mag niet hinderen. Hij moet al het verkeer bij een ritssituatie voor laten gaan, echter zij dient hem geen mogelijkheden te ontnemen om in te voegen door gas bij te geven, hetgeen hier wel gebeurt. Juridisch zou dit nog wel eens een lastige situatie kunnen worden.quote:Op dinsdag 18 september 2012 13:59 schreef spoorrails het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, maar ja erg lastig aan te tonen zolang die dame minder dan 120 km/u reed.
ik geef alleen aan dat zij dus geen voorrang had hoeven te verlengen aan deze Fokker, Wat hijzelf wel dacht dat tie recht op had.
Heb je gelijk inquote:Op dinsdag 18 september 2012 13:55 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Nee, weet ikMaar je kan het wel op de kapstok gooien, maar waarom zou je als het ook gewoon wettelijk vastgelegd is en niet aan de interpretatie van desbetreffende diender hoeft over te laten?
Ik had het niet opgevat alsof dat 'ie meende voorrang te hebben, maar misschien dat dat aan mij ligt?quote:Op dinsdag 18 september 2012 13:59 schreef spoorrails het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, maar ja erg lastig aan te tonen zolang die dame minder dan 120 km/u reed.
ik geef alleen aan dat zij dus geen voorrang had hoeven te verlengen aan deze Fokker, Wat hijzelf wel dacht dat tie recht op had.
Nope, ligt niet aan jou :-) Ik ben met een behoorlijk verschil aan het inhalen (en ja, okee, ik reed daarbij iets harder dan toegestaan), en als iedereen gewoon z'n snelheid aanhoudt was er helemaal niets aan de hand geweest, had ik ruim voor haar ingevoegd en gewoon op de cc verder gegaan.quote:Op dinsdag 18 september 2012 15:33 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Ik had het niet opgevat alsof dat 'ie meende voorrang te hebben, maar misschien dat dat aan mij ligt?
90% vind ik heel erg overdreven, het is een groot voordeel van de motor dat we overal tussendoor kunnen. Automobilisten die ongesteld gaan zitten doen omdat wij er tussendoor gaan moeten eens aan andere mensen leren denken. Als ze ook zo graag als eerste weg willen zijn, moeten ze ook maar hun motorrijbewijs halen, dan is het gezeik gelijk voorbij.quote:Op maandag 17 september 2012 21:47 schreef existenz het volgende:
[..]
Helaas vind 90% van de motorrijders dit tegenwoordig een recht. Net als dat ze vinden dat zij de koning van de file zijn omdat ze er tussendoor mogen. Helaas kent naar mijn ervaring 95% vd motorrijders de definitie van een file niet en blijft nog rustig tussen de auto's inrijden als deze al weer enige tijd minimaal 50 rijden... Of nog erger als deze inmiddels alweer vrolijk 80 rijdt... Oh ja en boos worden als de ene auto links staat voorgesorteerd op de rechterbaan en de andere rechts op de linkerbaan... Ja, dan kun je er niet tussendoor. Je mag er misschien wel tussendoor volgens de wet in een file, maar je kunt het op dat moment niet en dan mag je het ook niet volgens de wet. Hoef je dus ook niet boos te gaan doen..
Nee, jij hebt een erg kleine definitie van file. Een file is, volgens het wetboek, een rij van meerdere auto's (bijv. 2) die minder hard dan de vmax rijden.quote:Op woensdag 19 september 2012 07:29 schreef _VoiD_ het volgende:
de motorrijders die ik tegenkom in files hebben in ieder geval een erg ruime definitie van file (>50).
Dat klopt ook niet, dan is er namelijk altijd een file op drukke wegenquote:Op woensdag 19 september 2012 12:06 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Nee, jij hebt een erg kleine definitie van file. Een file is, volgens het wetboek, een rij van meerdere auto's (bijv. 2) die minder hard dan de vmax rijden.
Eens, daar erger ik me als autorijder ook aan...quote:Op dinsdag 18 september 2012 23:47 schreef dylanrr het volgende:
Waar ik echter wel schijtziek van word zijn de automobilisten die vinden dat motorrijders niet door de file mogen rijden en dus hun auto naar de wegbelijning gooien als ze een motorrijder zien. Hierdoor ontstaan wel levensgevaarlijke situaties en dan vinden ze het opeens gek als de motorrijder boos wordt.
Ik vind het wel irritant als ze vooraan komen staan en vervolgens hun gashendel niet kunnen vinden, waardoor de automobilisten wel gehinderd worden. Blijf dan in de rij.quote:Op woensdag 19 september 2012 18:20 schreef existenz het volgende:
[..]
Eens, daar erger ik me als autorijder ook aan...
Volgens mij is het begrip 'file' helemaal niet in wetgeving gedefinieerd.quote:Op woensdag 19 september 2012 12:06 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Nee, jij hebt een erg kleine definitie van file. Een file is, volgens het wetboek, een rij van meerdere auto's (bijv. 2) die minder hard dan de vmax rijden.
Nee hoor, is niet veranderd: linkerknipperlicht aan tot je 3kwart ben gegaan en dan pas de rechterknipperlicht aan om aan te geven dat je de rotonde gaat verlaten.quote:Op dinsdag 18 september 2012 22:45 schreef Martijn93 het volgende:
Straks rijd ik op een rotonde af waar al 1 auto op rijd die knipperlicht aan heeft om af te gaan en dus de rotonde te verlaten, en mijn richting op te komen. Er is nog een auto die als het ware van links de rotonde op komt rijden, hij heeft ook knipperlicht naar rechts aan waardoor ik verwacht dat hij de auto voor hem volgt, en ik lekker door kan rijden de rotonde op want ik kwam aanrijden. Blijkt dat hij de 3e afslag van de rotonde neemt!? is dit nieuw ofzo?
Volgens mij moet je bij ritsen ook snelheid van overig verkeer aannemen.quote:Op dinsdag 18 september 2012 21:46 schreef JF_ het volgende:
[..]
Nope, ligt niet aan jou :-) Ik ben met een behoorlijk verschil aan het inhalen (en ja, okee, ik reed daarbij iets harder dan toegestaan), en als iedereen gewoon z'n snelheid aanhoudt was er helemaal niets aan de hand geweest, had ik ruim voor haar ingevoegd en gewoon op de cc verder gegaan.
Zij blijft echter in de middenbaan hangen (==onnodig links) en geeft flink gas bij en door die combinatie van twee acties moet ik me ineens aanpassen om een ongeluk te vermijden. Dat is volgens mij de definitie van artikel 5 - gevaar veroorzaken voor andere weggebruiker. Juridisch gezien zou ik niet weten wat ik fout deed behalve een Muldertje van 20kmh.
Maar vergeleken bij de grapjas vanochtend op de A20 die bepaald moeite had met het concept ritsen stelt t eigenlijk niet zo veel voor. (Bouwvakker in gele aftandse transporter rijdt naast me en stuurt doodleuk naar rechts bij het bord 'ritsen vanaf hier' - gelukkig ruimte zat op de rechterstrook omdat die was afgekruisd wegens ongeval, anders had 't me minstens een nieuwe spiegel gekost).
Dat gaat niet, dan haal je nooit iemand in, 1 van hun moet harder rijden.quote:Op woensdag 19 september 2012 18:32 schreef spoorrails het volgende:
[..]
Volgens mij moet je bij ritsen ook snelheid van overig verkeer aannemen.
Weet niet of alleen die dame in kwestie 100 reed of ook de rest van de automobilisten.
je neemt het nu te letterlijk. 5-10 km per uur verschil....quote:Op woensdag 19 september 2012 18:34 schreef Kloonhommel het volgende:
[..]
Dat gaat niet, dan haal je nooit iemand in, 1 van hun moet harder rijden.
quote:Op vrijdag 14 september 2012 13:31 schreef ElizabethR het volgende:
Ok, ik woon dan in Ierland, en de chauffeurs daar staan niet bepaald bekend om hun excellente manier van autorijden, sterker nog, ze maken veel, erg veel fouten. Dat is echter wel debet aan de manier waarop hier tot voor kort autorijles werd gegeven, namelijk.... niet. Plak een paar L-platen op je ruit en vraag papa of mama om met je mee te rijden, en vraag een examen aan, klaar. De Ieren kunnen dus niet rijden, maar ze zijn lang niet zo asociaal in hun rijgedrag als de Nederlanders.
Afgelopen week weer eens in Nederland geweest, en de trieste opsomming is als volgt en komt dagelijks voor in dit topic:
* geen voorrang geven
* bumperkleven
* "De Vinger" geven
* toeteren
* geen richting aangeven
* rechts inhalen
* niet willen ritsen maar op het laatste moment voordringen
* afsnijden, vooral BMW's en Audi's hebben daar een handje van
Met als hoogtepunt een Audi-rijder die, terwijl ik aan het inhalen was, van verre al begon met lichtsignalen en toeteren om hem erdoor te laten, toen ie met veel te hoge snelheid kwam aanscheuren. Aangezien ik niet gevoelig ben voor dat soort ongein, bleef ik gewoon op mijn gemakje inhalen, en toen ik dus weer naar rechts kon, sneed ie me echt grof, en ging langzamer voor me rijden, constant remmen, en slingeren. Aangezien ik nog steeds ongevoelig bleef en gewoon doorreed, scheurde ie na een halve minuut ofzo in volle vaart weg, luid toeterend.
Dat soort gedrag zie je in Ierland beslist niet! Daar zijn ze lang niet zo asociaal.
Ben jij een spast ofzo? Hoe kan je over die paar regels nu 5 minuten typen? Of ben je zo'n fatty met vingers zo dik als rookworsten? Dat zal het wel zijn.quote:Op zondag 16 september 2012 01:02 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Joh....![]()
Dus moest ik mijn eigen post maar naar het topic overhevelen, aangezien ik niet voor de kat zijn kut vijf minuten ga typen, dus het was niet zo leuk om dat andere topic gewoon op slot te vinden zonder merge.
Dank je, groetjes, dramaqueen.
Hoe wil jij linksaf gaan op een doorgaande weg zonder afslagen naar links?quote:Op woensdag 19 september 2012 18:32 schreef Kloonhommel het volgende:
[..]
Nee hoor, is niet veranderd: linkerknipperlicht aan tot je 3kwart ben gegaan en dan pas de rechterknipperlicht aan om aan te geven dat je de rotonde gaat verlaten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |