Ik denk wel dat ik een robot thuis hebt dan die doet wat ik zeg.quote:Op vrijdag 21 september 2012 11:06 schreef Tijn het volgende:
[..]
Zeker, er is al +/- 150 jaar een gigantische automatiseringsslag aan de gang, die begon met de industriële revolutie en nu met computers en robots z'n hoogtepunt aan het bereiken is. De vraag is niet of robots een hoop van ons bestaande werk zullen gaan doen, maar of we genoeg andere banen weten te creëren om iedereen aan het werk te houden.
Het is de combinatie van ons vermogen om automatisering steeds verder door te voeren en de almaar groeiende wereldbevolking die toch ooit tot een keerpunt in de maatschappij zullen moeten komen, want hoe lang kunnen we nog op deze manier doorgaan?
Het is niet alleen automatisering die werk uit handen neemt. Ook het anders organiseren van processen levert een besparing van arbeidsplaatsen op.quote:Op vrijdag 21 september 2012 11:06 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is de combinatie van ons vermogen om automatisering steeds verder door te voeren en de almaar groeiende wereldbevolking die toch ooit tot een keerpunt in de maatschappij zullen moeten komen, want hoe lang kunnen we nog op deze manier doorgaan?
Walgelijk. Als ik een huisje huur wil ik juist persoonlijk contact en advies.quote:Op vrijdag 21 september 2012 21:22 schreef HarryP het volgende:
[..]
Het is niet alleen automatisering die werk uit handen neemt. Ook het anders organiseren van processen levert een besparing van arbeidsplaatsen op.
Zo was ik deze zomer bij CenterParks, ingecheckt via internet. We kwamen aanrijden, hebben 1 persoon gesproken door het auto raampje. En toen we weer weggingen de sleutels in de inlever bak gegooid. Het gehele proces geoptimaliseerd en teruggebracht tot een contact momentje van een minuut.
Dat geldt voor bijna niemand (meer). Het boeken van vakanties gebeurt al jaren op zeer grote schaal volledig geautomatiseerd via internet, met advies van recentiesites als Zoover of TripAdvisor. De laatste keer dat ik niet via internet een weekendje weg boekte is zeker 10 jaar geleden, als het niet meer is.quote:Op zaterdag 22 september 2012 01:22 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Walgelijk. Als ik een huisje huur wil ik juist persoonlijk contact en advies.
Als je woont in een omgeving waar persoonlijke zorg, aandacht, oprecht advies, vriendelijkheid en behulpzaamheid de norm zijn, dan ga je vanzelf van dat kille, geautomatiseerde, onpersoonlijke, hypereffectieve, maar daardoor ook wrang gevoeliger voor fouten systeem verafschuwen....quote:Op zaterdag 22 september 2012 22:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat geldt voor bijna niemand (meer). Het boeken van vakanties gebeurt al jaren op zeer grote schaal volledig geautomatiseerd via internet, met advies van recentiesites als Zoover of TripAdvisor. De laatste keer dat ik niet via internet een weekendje weg boekte is zeker 10 jaar geleden, als het niet meer is.
Je kunt dat "walgelijk" vinden, maar het is gewoon de realiteit. Zeker grote organisaties willen het boekingsproces zo automatisch mogelijk inrichten, en dat lukt ze goed.
robots zullen zelflerende robots gaan ontwerpenquote:Op maandag 10 september 2012 22:48 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, waar het om gaat is dat er niet voor alle mensen op de wereld een baan is op die manier. Zeker niet omdat de wereldbevolking nog enorm gaat toenemen.
Interessant! Mensen moeten dus omgeschoold gaan worden willen we niet massale werkloosheid krijgen. Het probleem is dat de ontwikkelingen zo snel gaan nu dat niet iedereen op tijd omgeschoold kan worden. Overheden moeten hier echt goed op gaan letten.quote:Op zondag 18 november 2012 00:22 schreef Probably_on_pcp het volgende:
De manier waarop je een robot kunt programmeren wordt hier ontzettend simpel gemaakt
Enabling End-Users to Program New Robot Skills
http://www.zeitnews.org/a(...)ram-new-robot-skills
Goed artikel na het lezen van dit topic: NWS / Schokende openbaring over vliegtuigmaaltijdenquote:Op woensdag 21 november 2012 18:47 schreef Probably_on_pcp het volgende:
This Burger Was Made Entirely by a Robot
http://www.huffingtonpost(...)robot_b_2160251.html
Geniaal, dat zal een hoop geld schelen.quote:Op woensdag 21 november 2012 18:47 schreef Probably_on_pcp het volgende:
What do you think? Where do we go from here with a machine that will make a burger from raw materials? Even scarier thought, what if this machine produced burgers that tasted good? You know that awkward moment when you realize a robot might be making your burgers in the futur
Nee dat het overgrote deel van het werk voor ons wordt gedaan door machines, zodat de mens bevrijd kan worden van het werk waar hij niet bepaald gelukkig van wordt.quote:Op woensdag 21 november 2012 20:15 schreef Erasmo het volgende:
Maarruh, pcp wat wil je dan? Dat de spijkers weer met de hand gesmeed worden?
Ach, als AI zich verder ontwikkelt dan zullen verschillende AI's ook verschillende persoonlijkheden krijgen met verschillende opvattingen. Sommigen zullen dan de mens verdedigen en anderen niet. Beetje als de Transformers zeg maarquote:Op maandag 26 november 2012 11:22 schreef Digi2 het volgende:
Onderzoek naar potentieel gevaar kunstmatige intelligentie
AMSTERDAM - De vooraanstaande Cambridge University gaat onderzoek doen naar de potentiële gevaren van kunstmatige intelligentie.
Dat meldt AP.
De universiteit richt een Center for the Study of Existential Risk op en gaat onder meer het mogelijke gevaar van kunstmatige intelligentie onderzoeken.
"Het is een aannemelijke voorspelling dat ergens in deze of de komende eeuw intelligentie zal ontsnappen aan de huidige biologische beperkingen", aldus Huw Price, filosofieprofessor aan Cambridge. "Dan is de mens niet langer het slimste ding op aarde."
Kwaadaardig
Price benadrukt dat het niet gaat om kwaadaardige machines, maar om machines die zich niet interesseren voor onze belangen.
Als voorbeeld noemt de professor het bestaan van intelligente machines die niet geven om duurzaamheid. Hij vergelijkt het risico met de manier waarop mensen het bestaan van diverse dieren bedreigen of hebben bedreigd.
"Mensen zien het gevaar van kunstmatige intelligentie als een verwaarloosbare zorg, maar we weten niet hoe serieus het risico is. We weten niet in welk tijdsbestek het zich gaat ontwikkelen en zorgen wegwuiven is gevaarlijk", aldus Price.
Nu
Vraag me af of dat gecorrigeerd is voor leeftijd. Ook de VS vergrijsd als ik het goed heb. De babyboom van de jaren 40 gaat de laatste jaren met pensioenquote:Op woensdag 21 november 2012 19:52 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[ afbeelding ]
Hmmm... investeringen en andere zaken groeien weer door na de crisis maar de werkgelegenheid is gedaald. Het gevolg van automatisering om kosten te besparen in economisch moeilijke tijden?
De haven van Rotterdam wel eens gezien ? Of autofabrieken ? Geen mens meer te vinden wanneer het magazijnen ed betreft. Sensors en redelijk AI's blijken al jaren te voldoen.quote:Op maandag 10 september 2012 22:31 schreef El_Matador het volgende:
Spelletjes en schaak zijn zaken met een vast aantal variabelen. In de echte wereld heb je te maken met veeeel meer variabelen. Zo kan het gevaarlijk zijn een robot in te zetten in een magazijn, die bijvoorbeeld pallets laadt, maar niet kan begrijpen waarom en zo ook niet kan inspelen op noodsituaties.
Voor voorgeprogrammeerde zaken zijn computers voldoende. En zelfs dan niet. De menselijke interpretatie is immer nodig, misschien niet direct (een robot kan het simpele werk wel aan), maar dan toch zeker indirect (wie stuurt die robots aan en wie controleert ze).
Voor gestandaardiseerd werk? Uiteraard. Maar dat is iets anders dan intelligent werk...quote:Op maandag 26 november 2012 18:02 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
De haven van Rotterdam wel eens gezien ? Of autofabrieken ? Geen mens meer te vinden wanneer het magazijnen ed betreft. Sensors en redelijk AI's blijken al jaren te voldoen.
De vraag is: is er intelligent werk voor iedereen en is iedereen daar intelligent genoeg voor?quote:Op maandag 26 november 2012 18:04 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Voor gestandaardiseerd werk? Uiteraard. Maar dat is iets anders dan intelligent werk...
200 jaar geleden werkten de meeste mensen in de landbouw en konden niet lezen of schrijven.quote:Op woensdag 28 november 2012 08:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
De vraag is: is er intelligent werk voor iedereen en is iedereen daar intelligent genoeg voor?
Mensen zijn nu niet intelligenter dan vroeger. Ze weten misschien meer, maar kennis maakt je niet slim.quote:Op woensdag 28 november 2012 09:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
200 jaar geleden werkten de meeste mensen in de landbouw en konden niet lezen of schrijven.
Ok de toon van je nieuwsberichten deed even anders vermoedenquote:Op woensdag 21 november 2012 20:18 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Nee dat het overgrote deel van het werk voor ons wordt gedaan door machines, zodat de mens bevrijd kan worden van het werk waar hij niet bepaald gelukkig van wordt.
Ik denk niet dat het zo snel gaat. Misschien elke generatie een dag eraf ofzo. De hoop is alleen dat die trend überhaupt wordt ingezet, want voorlopig is er nog weinig sprake van enig denken in die richting.quote:Op woensdag 28 november 2012 11:07 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Het zou me niks verbazen als over 20 jaar een standaard werkweek de helft korter is.
Kan je zien wat voor een verspilling van resources het was al die mensen een beetje in de modder te laten wroeten.quote:Op woensdag 28 november 2012 09:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Mensen zijn nu niet intelligenter dan vroeger. Ze weten misschien meer, maar kennis maakt je niet slim.
Ik denk het niet, ik denk dat we over 20 jaar eerder meer werken met nog hogere productiviteit om de kosten van de vergrijzing te betalen. Reken er maar om 40 uur te werken waarvan 60-70% voor de overheid (Belastingen, premies).quote:Op woensdag 28 november 2012 11:07 schreef Erasmo het volgende:
Daar kan ik me in vinden, alleen die overstap moet goed worden aangepakt. Het zou me niks verbazen als over 20 jaar een standaard werkweek de helft korter is.
Over 20 jaar telt Nederland 18 miljoen inwoners en gaat de wereldbevolking richting de 9 miljard. Wat gaan al die mensen doen als we niet minder maar juist meer uren gaan werken en ondertussen door blijven automatiseren? Of komt er een grote berg werkloosheid aan?quote:Op woensdag 28 november 2012 11:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik denk het niet, ik denk dat we over 20 jaar eerder meer werken met nog hogere productiviteit om de kosten van de vergrijzing te betalen. Reken er maar om 40 uur te werken waarvan 60-70% voor de overheid (Belastingen, premies).
Over 20 jaar mag ik hopen dat de vergrijzing over zijn top is en dat de babyboom-generatie aan het afsterven is.quote:Op woensdag 28 november 2012 11:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik denk het niet, ik denk dat we over 20 jaar eerder meer werken met nog hogere productiviteit om de kosten van de vergrijzing te betalen. Reken er maar om 40 uur te werken waarvan 60-70% voor de overheid (Belastingen, premies).
We sluiten ze gewoon op.quote:Op woensdag 28 november 2012 11:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Over 20 jaar telt Nederland 18 miljoen inwoners en gaat de wereldbevolking richting de 9 miljard. Wat gaan al die mensen doen als we niet minder maar juist meer uren gaan werken en ondertussen door blijven automatiseren? Of komt er een grote berg werkloosheid aan?
Je vergeet de 3e Wereldoorlog die al een tijdje op de agenda staat. We gaan terug naar 5 miljard in een 3e Wereldoorlog die integraal op youtube te volgen zal zijn. De eerste oorlog met op maat gesneden google ads. "Luchtalarm gehoord? Bestel je gasmasker voor 22:00 en ontvang hem de volgende ochtend! Geen bezorgkosten!" - "Nucleaire aanval onderweg naar het huis van je grootouders? Sluit nu snel een last-minute levensverzekering af!"quote:Op woensdag 28 november 2012 11:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Over 20 jaar telt Nederland 18 miljoen inwoners en gaat de wereldbevolking richting de 9 miljard. Wat gaan al die mensen doen als we niet minder maar juist meer uren gaan werken en ondertussen door blijven automatiseren? Of komt er een grote berg werkloosheid aan?
Oorlog, honger en ziekte helpen zeker tegen de overbevolking en de daarmee samenhangende werkloosheid. De vraag is of we niet liever zelf een beleid voeren waardoor we die ellende kunnen voorkomen.quote:Op woensdag 28 november 2012 12:46 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Je vergeet de 3e Wereldoorlog die al een tijdje op de agenda staat. We gaan terug naar 5 miljard in een 3e Wereldoorlog die integraal op youtube te volgen zal zijn. De eerste oorlog met op maat gesneden google ads. "Luchtalarm gehoord? Bestel je gasmasker voor 22:00 en ontvang hem de volgende ochtend! Geen bezorgkosten!" - "Nucleaire aanval onderweg naar het huis van je grootouders? Sluit nu snel een last-minute levensverzekering af!"
Ja, dat zou beter zijn maar dat gaat toch nooit lukken.quote:Op woensdag 28 november 2012 12:54 schreef Tijn het volgende:
Oorlog, honger en ziekte helpen zeker tegen de overbevolking en de daarmee samenhangende werkloosheid. De vraag is of we niet liever zelf een beleid voeren waardoor we die ellende kunnen voorkomen.
Coming soon to a street near you: WAR!quote:Op woensdag 28 november 2012 12:50 schreef Erasmo het volgende:
Het meeste in het Midden-Oosten is al live te volgen hoor
Oh, dr zullen genoeg mensen zijn die de verregaande automatisering als een bedreiging zien ipv een kans. Ik ben niet 1 van die mensen. Dit is juist een enorme kans voor de mensheid.quote:Op woensdag 28 november 2012 11:07 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Ok de toon van je nieuwsberichten deed even anders vermoeden
Dit lijkt mij idd de beste tussenstap. Oh echt wat een heerlijk idee, een werkweek van 20 uur!quote:Daar kan ik me in vinden, alleen die overstap moet goed worden aangepakt. Het zou me niks verbazen als over 20 jaar een standaard werkweek de helft korter is.
Ja die mensen vergeten blijkbaar dat er een tijd was dat we onze was en de vaat met de hand deden en dat wasmachines en vaatwasmachines niet meer weg te denken zijn uit ons leven.quote:Op woensdag 28 november 2012 13:45 schreef tjoptjop het volgende:
Curieus dat bijna ieder artikel wel een beetje inspeelt op angst. Dat het eng is als er geen menselijke interactie meer is, mensen vervangen voor robots etc.
Die kan je nu al krijgen.quote:Op woensdag 28 november 2012 16:59 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Dit lijkt mij idd de beste tussenstap. Oh echt wat een heerlijk idee, een werkweek van 20 uur!
Wat dacht je van meer produceren?quote:Op woensdag 28 november 2012 11:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja het is iets wat je in feite in alle tijden aan kan halen. Uitvinding van het wiel, de stoommachine, verbrandingsmotor etc. etc.quote:Op woensdag 28 november 2012 17:01 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ja die mensen vergeten blijkbaar dat er een tijd was dat we onze was en de vaat met de hand deden en dat wasmachines en vaatwasmachines niet meer weg te denken zijn uit ons leven.
En gezien de komende nivelleringsdrang zal het financieel ook niet zo heel veel meer uit gaan maken, 20u of 40uquote:Op woensdag 28 november 2012 17:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die kan je nu al krijgen.
Part time werken heet dat
Bij veel functies is dat geen optie.quote:Op woensdag 28 november 2012 17:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die kan je nu al krijgen.
Part time werken heet dat
Tja, dat laat zien hoe bespottelijk nivelleren is.quote:Op woensdag 28 november 2012 17:11 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
En gezien de komende nivelleringsdrang zal het financieel ook niet zo heel veel meer uit gaan maken, 20u of 40u
Jammer dat de leukste/interessantste banen vaak niet in parttime variant zijn
Ja, klopt. Keuzes Keuzesquote:Op woensdag 28 november 2012 17:16 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Bij de veel functies is dat geen optie.
Mensen zijn veul intelligenter dan vroeger; er zijn oneindig veel meer keuzes om te maken en dat in steeds minder tijd. Daar is een intelligentie voor nodig die zelfs de wetenschappers uit de Verlichting niet hadden.quote:Op woensdag 28 november 2012 09:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Mensen zijn nu niet intelligenter dan vroeger. Ze weten misschien meer, maar kennis maakt je niet slim.
Voor massaproductie heb je vooral machines nodig en slechts een handjevol mensen.quote:Op woensdag 28 november 2012 17:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat dacht je van meer produceren?
Waarom is dat raar? Als je een bedrijf hebt en je kunt robots inzetten die goedkoper zijn dan mensen en die niet zeuren en ziek worden, dan investeer je toch in robots?quote:Op donderdag 29 november 2012 04:06 schreef El_Matador het volgende:
Onderwijs is een tak die nooit uitsterft. Ook m.b.t. automatisering is daar genoeg werk in.
Maar ik geloof niet in 20-urige werkweken. Dat kon in de jaren 20 ook, en dat gebeurde ook niet.
~40 uur werk is simpelweg mogelijk voor de mens. Het zou raar zijn dat niet te benutten.
Omdat zoals ik al zei robots nooit mensen kunnen vervangen. Ze kunnen een toevoeging zijn waardoor bepaalde processen gestroomlijnder verlopen, zoals machines dat in de industriele revolutie deden. Maar er is altijd een bepaalde slechts menselijke intelligentie nodig. Iets wat robots gewoon missen.quote:Op donderdag 29 november 2012 04:35 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Waarom is dat raar? Als je een bedrijf hebt en je kunt robots inzetten die goedkoper zijn dan mensen en die niet zeuren en ziek worden, dan investeer je toch in robots?
En hoe zie jij de menselijke samenleving in de toekomst? Denk jij dat we over tienduizend jaar nog steeds 40 uur per week werken? Of denk jij dat er ooit een punt zal komen dat het meeste werk door robots verricht kan worden?
Er is ook niemand die denkt dat mensen überhaupt overbodig worden. Maar door toenemende automatisering zijn er wel minder mensen nodig, terwijl de wereldbevolking exponentieel toeneemt. De vraag is of dit ertoe gaat leiden dat de beroepsbevolking structureel groter is dan de arbeidsmarkt. En zo ja, wat doen we dan?quote:Op donderdag 29 november 2012 18:43 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Omdat zoals ik al zei robots nooit mensen kunnen vervangen. Ze kunnen een toevoeging zijn waardoor bepaalde processen gestroomlijnder verlopen, zoals machines dat in de industriele revolutie deden. Maar er is altijd een bepaalde slechts menselijke intelligentie nodig. Iets wat robots gewoon missen.
En?quote:Op woensdag 28 november 2012 23:42 schreef Tijn het volgende:
[..]
Voor massaproductie heb je vooral machines nodig en slechts een handjevol mensen.
Dat dacht men in 1885 ookquote:Op donderdag 29 november 2012 18:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er is ook niemand die denkt dat mensen überhaupt overbodig worden. Maar door toenemende automatisering zijn er wel minder mensen nodig,
De Aarde is al veel te vol, maar de bevolkingsgroei neemt af en stijgt dus zeker niet meer exponentieel.quote:terwijl de wereldbevolking exponentieel toeneemt.
Er zal altijd werk zijn. Genoeg. Zolang je voldoende opleiding behoudt. En zie; ook daar is weer werk in.quote:De vraag is of dit ertoe gaat leiden dat de beroepsbevolking structureel groter is dan de arbeidsmarkt. En zo ja, wat doen we dan?
Automatisering op de huidige schaal is niet te vergelijken met wat dan ook in het verleden.quote:Op donderdag 29 november 2012 19:22 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat dacht men in 1885 ook
Niet dus.
Dat is niet waar. Dat de groei afneemt van (bijvoorbeeld) 5% naar 4% betekent alleen maar dat de verdubbellingstijd iets wordt verlengd, maar er blijft sprake van exponentiële groei.quote:De Aarde is al veel te vol, maar de bevolkingsgroei neemt af en stijgt dus zeker niet meer exponentieel.
Wie garandeert dat? En wat als je te dom bent voor zo'n opleiding?quote:Er zal altijd werk zijn. Genoeg. Zolang je voldoende opleiding behoudt. En zie; ook daar is weer werk in.
Op een gegeven moment loop je tegen andere grenzen aan dan arbeid.quote:Op woensdag 28 november 2012 17:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
maar de wereld kan niet zonder groeiquote:Op donderdag 29 november 2012 20:10 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Op een gegeven moment loop je tegen andere grenzen aan dan arbeid.
Oh? Met 1 miljoen Nederlanders al die machines in 1885 met geen enkele ervaring op zo'n schaal lijkt me veul ingrijpender...quote:Op donderdag 29 november 2012 19:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
Automatisering op de huidige schaal is niet te vergelijken met wat dan ook in het verleden.
quote:Dat is niet waar. Dat de groei afneemt van (bijvoorbeeld) 5% naar 4% betekent alleen maar dat de verdubbellingstijd iets wordt verlengd, maar er blijft sprake van exponentiële groei.
Onderwijs is altijd nodig. En ook "dommere" mensen genieten onderwijs.quote:Wie garandeert dat? En wat als je te dom bent voor zo'n opleiding?
Ik denk dat je een beetje in de war bent.quote:Op donderdag 29 november 2012 21:09 schreef El_Matador het volgende:
[..]kijk nog even de definitie van "exponentieel" na, wil je??
Bevolkingsgroei betekent dan ook toename van het aantal mensen, niet toename van de groei. En deze bevolkingsgroei is exponentieel, want 3% per jaar is een toenemend aantal mensen per jaar.quote:Op donderdag 29 november 2012 23:34 schreef El_Matador het volgende:
Nu 7 miljard mensen, over een jaar 3% meer. Het is niet zo dat de groei met 3% toeneemt, maar het aantal mensen.
Over een jaar of 50 is de bevolking verdubbeld ten opzichte van nu. Ik vraag me af of we dan nog een leefbare planeet hebben, zeker niet als iedereen werkloos isquote:Dat vlakt ook af over een jaar of 50, dan wordt zelfs een krimp verwacht.
Het hangt nauw met elkaar samen. Automatisering in een krimpe samenleving zou helemaal niet zo bezwaarlijk zijn. Het probleem met verregaande automatisering is nou juist dat er mensen overbodig worden gemaakt terwijl er tegelijkertijd alleen maar meer mensen bijkomen.quote:Het gaat trouwens wel ver buiten het topic, dat ging over automatisering en robitisering.
Ik betoog juist dat dat niet zo is. Er is niet zoiets als "overbodige mensen" of "te veel of te weinig werk". Er is altijd genoeg werk om te doen, nee, niet precies dat werk wat die robot doet, maar dat opent juist weer nieuwe markten met nieuw werk.quote:Op vrijdag 30 november 2012 01:08 schreef Tijn het volgende:
Het hangt nauw met elkaar samen. Automatisering in een krimpe samenleving zou helemaal niet zo bezwaarlijk zijn. Het probleem met verregaande automatisering is nou juist dat er mensen overbodig worden gemaakt terwijl er tegelijkertijd alleen maar meer mensen bijkomen.
En zoals men altijd zegt in de economie: "Resultaten uit het verleden, bieden altijd garanties voor de toekomst".quote:
Denk je niet dat er grenzen zijn? Dat er een punt bereikt kan worden waarop het aantal nieuwe banen simpelweg tekort schiet voor de toenemende beroepsbevolking?quote:Op vrijdag 30 november 2012 03:12 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik betoog juist dat dat niet zo is. Er is niet zoiets als "overbodige mensen" of "te veel of te weinig werk". Er is altijd genoeg werk om te doen, nee, niet precies dat werk wat die robot doet, maar dat opent juist weer nieuwe markten met nieuw werk.
Nee, want banen zijn flexibeler dan mensen. Er komt simpelweg een nieuwe markt.quote:Op vrijdag 30 november 2012 09:01 schreef Tijn het volgende:
[..]
Denk je niet dat er grenzen zijn? Dat er een punt bereikt kan worden waarop het aantal nieuwe banen simpelweg tekort schiet voor de toenemende beroepsbevolking?
En nog steeds ga je niet op in op het feit dat robots en AI steeds meer kunnen van wat mensen ook kunnen. Onze "edge" op robots en AI wordt steeds kleiner en dat proces zal alleen maar doorgaan. Maar continu blijf je maar roepen dat er wel weer banen voor terugkomen zonder echt specifiek te worden. Je hebt een soort van geloof dat de markt vanzelf wel met oplossingen komt.quote:Op vrijdag 30 november 2012 09:03 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee, want banen zijn flexibeler dan mensen. Er komt simpelweg een nieuwe markt.
Voorlopig neemt de beroepsbevolking trouwens af in het Westen. Minder kinderen geboren en meer vergrijzing.
Jij gaat juist uit van het heden. Alle automatisering in het verleden heeft niet geleid tot het verdwijnen van werk, maar tot herdefiniering en het scheppen van nieuwe banen. Geen enkele reden om aan te nemen dat dat nu anders is.quote:Op vrijdag 30 november 2012 16:58 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
En nog steeds ga je niet op in op het feit dat robots en AI steeds meer kunnen van wat mensen ook kunnen. Onze "edge" op robots en AI wordt steeds kleiner en dat proces zal alleen maar doorgaan. Maar continu blijf je maar roepen dat er wel weer banen voor terugkomen zonder echt specifiek te worden. Je hebt een soort van geloof dat de markt vanzelf wel met oplossingen komt.
De wereld kan prima zonder groei.quote:Op donderdag 29 november 2012 21:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar de wereld kan niet zonder groei
De vraag is of jij niet degene bent die van het heden uitgaat.quote:Jij gaat juist uit van het heden. Alle automatisering in het verleden heeft niet geleid tot het verdwijnen van werk, maar tot herdefiniering en het scheppen van nieuwe banen. Geen enkele reden om aan te nemen dat dat nu anders is. Daarbij is die AI een niche markt. Grootschalige implementatie is nog ver weg. Maar als dat gebeurt, ontstaan er meer banen, net als de ITers van nu.
De wereld kan ook prima zonder mensen, maar de economie niet zonder groeiquote:
Dat hangt ervanaf; een monetaire economie niet nee. Een grondstoffen/energie-economie wel. En daar gaan we sowieso naartoe. Of je het leuk vindt (grondstoffenspeurders/producenten) of niet (bankiersquote:Op vrijdag 30 november 2012 21:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De wereld kan ook prima zonder mensen, maar de economie niet zonder groei
Vertel, hoe werkt zo een fantasie economie?quote:Op vrijdag 30 november 2012 21:34 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat hangt ervanaf; een monetaire economie niet nee. Een grondstoffen/energie-economie wel. En daar gaan we sowieso naartoe. Of je het leuk vindt (grondstoffenspeurders/producenten) of niet (bankiers).
Geen enkel probleem. De zon levert meer dan genoeg energie, en dat is aan te vullen met kernfusie. We hoeven slechts de techniek uit te ontwikkelen.quote:Op vrijdag 30 november 2012 21:01 schreef delpit het volgende:
Ik vind het heel lastig om te zien hoe dat eruit gaat zien. Gaat er een kunstmatige intelligentie, gelijkwaardig of superieur aan de onze ontstaan? Wat betekent het feit dat we qua grondstoffen tegen grenzen aan lopen. Wanneer is de volgende grote doorbraak in energietechnologie te verwachten?
Ja, want de ruimte en de grondstoffen zijn oneindig!quote:Op woensdag 28 november 2012 17:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Niks fantasie; pure logica. Een monetaire economie is juist een fantasie-economie, nergens (meer) op gebaseerd. Goud is allang de standaard niet meer en hoewel de economie draait op de olieprijs, is die prijs niet de kostprijs en wordt de economie bepaald door afspraken over de waarde van geld.quote:Op vrijdag 30 november 2012 21:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vertel, hoe werkt zo een fantasie economie?
En daar zit misschien wel een kern van het huidige probleem en de onvoorspelbaarheid van de nabije toekomst in. Als het lukt om echte controle over de materie te verkrijgen zijn de mogelijkheden zowat onbeperkt en hebben zaken als geld in essentie geen waarde meer.quote:Niks fantasie; pure logica. Een monetaire economie is juist een fantasie-economie, nergens (meer) op gebaseerd. Goud is allang de standaard niet meer en hoewel de economie draait op de olieprijs, is die prijs niet de kostprijs en wordt de economie bepaald door afspraken over de waarde van geld.
Vertel, hoe werkt zo een economie was de vraag.quote:Op vrijdag 30 november 2012 22:51 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Niks fantasie; pure logica. Een monetaire economie is juist een fantasie-economie, nergens (meer) op gebaseerd. Goud is allang de standaard niet meer en hoewel de economie draait op de olieprijs, is die prijs niet de kostprijs en wordt de economie bepaald door afspraken over de waarde van geld.
Op het moment dat grondstoffen de leidraad worden, verandert alles. En dan pas is het logisch; olie is de basis van onze huidige economie en wordt dus ook de basis van de waarde van zaken.
Om over ertsen nog maar te zwijgen...
De olie wordt duur betaald en het bier (mits lokaal geproduceerd) goedkoop.quote:Op zaterdag 1 december 2012 09:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vertel, hoe werkt zo een economie was de vraag.
Goed, je lult dus maar wat en hebt geen ideequote:Op zaterdag 1 december 2012 09:25 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De olie wordt duur betaald en het bier (mits lokaal geproduceerd) goedkoop.
Die grondstoffen moeten uitgedrukt worden in een waarde-eenheid om ze te kunnen verhandelen op een beurs of site, een valuta.quote:Op vrijdag 30 november 2012 22:51 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Niks fantasie; pure logica. Een monetaire economie is juist een fantasie-economie, nergens (meer) op gebaseerd. Goud is allang de standaard niet meer en hoewel de economie draait op de olieprijs, is die prijs niet de kostprijs en wordt de economie bepaald door afspraken over de waarde van geld.
Op het moment dat grondstoffen de leidraad worden, verandert alles. En dan pas is het logisch; olie is de basis van onze huidige economie en wordt dus ook de basis van de waarde van zaken.
Om over ertsen nog maar te zwijgen...
Nuquote:Mbo'ers komen moeilijker aan een baan
DEN HAAG - Mensen met een gemiddeld opleidingsniveau vinden steeds minder makkelijk een baan.
De werkgelegenheid voor deze groep - veelal mbo'ers- is in 10 jaar tijd met 4,5 procent afgenomen. In 2011 was 5,3 procent van de gemiddeld opgeleiden werkloos.
Dat schrijft het Centraal Planbureau in een maandag verschenen studie.
Een van de belangrijkste oorzaken van de daling van de werkgelegenheid onder mbo'ers is automatisering van bepaalde werkzaamheden zoals boekhouden of verplaatsing ervan naar het buitenland. Ook zijn functies die contact met klanten vergen, vervangen door contact via internet.
Loonongelijkheid
Tegelijk met deze ontwikkelingen, signaleert het CPB een groeiende loonongelijkheid. Hoogopgeleide werknemers lopen met hun loon uit op de rest.
''De afgelopen vijftien jaar is de vraag naar hoogopgeleide werknemers sneller gestegen dan het eveneens toegenomen aanbod. Daardoor verdienen zij steeds meer, vergeleken met mensen die minder hoog zijn opgeleid'', aldus het CPB.
Volgens de studie zijn de verschillen in brutoloon tussen de boven- en onderkant van de arbeidsmarkt nu ongeveer 15 procent hoger dan eind jaren negentig.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |