abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:30:20 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115813090
Verkoop van levensmiddelen buiten de bebouwde kom..

Het is in Nederland vrijwel nergens of liever, niet, toegestaan levensmiddelen te verkopen buiten de bebouwde kom. Dit staan gemeentes niet toe omdat ze zo hun binnensteden willen beschermen. Is dit een goede zaak? Ik denk het niet. Het heeft als resultaat dat Supermarkten in Nederland relatief klein zijn en er geen hypermarkten zijn. Voor de consument is dit een slechte zaak.
Waarom? Omdat vastgoed in de binnensteden duur is en dat merk je terug in de prijs van de producten, het aanbod is krapper omdat er de schapruimte beperkt is. Een Hypermarkt aan de snelweg zou een ruimer assortiment kunnen voeren omdat ze een veel groter bereik hebben, en producten waar minder vraag naar is zullen ze ook kunnen voeren omdat er meer klanten zijn.
Heeft het zin de binnensteden te beschermen? Nee, dit is door de steeds snellere opkomst van internetwinkelen achterhaald. De enigen die daar onder zullen lijden zijn de grote vastgoedjongens en de overheid hoeft deze helemaal niet te beschermen.
Van de vakantie zul je ze wel kennen, de rijk gesorteerde hypermarkten in Frankrijk, Italie en Spanje. Prachtige producten, scherpe prijzen, en ook een ruime keuze aan nonfood artikelen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_115813269
Alsjeblieft niet, zulke ketens slopen de binnensteden, kijk maar in de USA, nergens is daar meer een leefbaar centrum over.
For great justice!
pi_115813272
Volgens mij zijn de producten in de Nederlandse supermarkten al zeer scherp geprijst. Scherper dan in veel van die grote winkels in onze buurlanden in elk geval. Heb er ook wel nieuwsberichten over voorbij zien komen. Zal er mee te maken hebben dat de concurrentie veel scherper is hier.

Oh, en ik vind het argument dat het niet erg prettig is wanneer de binnensteden leegstromen toch ook wel van belang. Een gevarieerd winkelaanbod brengt toch wat extra's in een binnenstad.

Blijft het grotere aanbod over, dat zou leuk zijn maar als ik in ruil daarvoor niet meer met de fiets boodschappen kan doen omdat de winkel te ver weg is :P...
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:40:51 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_115813285
Ik zou heel graag de grote "malls" zien, die ze in heel veel landen hebben. VS, Australie, maar ook Frankrijk en deels in Belgie: gewoon een drukke doorgaande weg buiten de stad, met daarlangs grote winkels met grote parkeerplaatsen. Lijkt me ideaal!
censuur :O
pi_115813311
Ik heb trouwens liever 5 kleinere supermarkten dichter bij elkaar dan één mega-markt verder weg. Ik woon dan ook in een stad en heb geen auto. Lijkt me echt killing voor de leefbaarheid van de steden.
For great justice!
pi_115813323
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:40 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik zou heel graag de grote "malls" zien, die ze in heel veel landen hebben. VS, Australie, maar ook Frankrijk en deels in Belgie: gewoon een drukke doorgaande weg buiten de stad, met daarlangs grote winkels met grote parkeerplaatsen. Lijkt me ideaal!
En dan wel GRATIS parkeren, anders gaat het bij voorbaat al mislukken...
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:44:23 #7
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_115813368
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:42 schreef tcr het volgende:

[..]

En dan wel GRATIS parkeren, anders gaat het bij voorbaat al mislukken...
gratis parkeren in Nederland¿ :')
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:44:41 #8
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_115813371
Ik woon in een historische binnenstad met een hoop kleine ondernemers en geen grote supermarkt. Voor mijn boodschappen ga ik of naar de markt op 200 meter afstand, de kleine zelfstandige, of een keer in de week de grote supermarkt aan de rand van de bebouwde kom, die alles heeft.

Grote supermarkten hebben invloed op de kleine zelfstandige, aan de andere kant veranderen de tijden. De kleine zelfstandige in de dorpskern of binnenstad, zal altijd wel blijven bestaan. Een groter 'gevaar' voor deze ondernemingen is eerder de continu stijgende huurprijs ipv concurrentie van de grote jongens.

Misschien is een oplossing juist wel om het contrast te vergroten; de kleine zelfstandige binnen de bebouwde kom en de grote jongens daar weren en aan de buitenrand plaatsen.
Op dinsdag 2 oktober 2012 14:27 schreef tong80 het volgende: _O_ :P
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:44:56 #9
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_115813379
Mits het er niet te veel worden (1 per 250.000 inwoners oid), ben ik wel voor.
Ok stelletje hokboeren
pi_115813413
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:41 schreef Q. het volgende:
Ik heb trouwens liever 5 kleinere supermarkten dichter bij elkaar dan één mega-markt verder weg. Ik woon dan ook in een stad en heb geen auto. Lijkt me echt killing voor de leefbaarheid van de steden.
gezellig met het hele gezin op zaterdagmiddag naar de mega-markt O+
pi_115813448
Nee alsjeblieft niet. Ga je liever winkelen in het historisch centrum van de stad of ga je naar één groot gebouw?
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:49:31 #12
45206 Pietverdriet
pi_115813470
quote:
13s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:40 schreef Q. het volgende:
Alsjeblieft niet, zulke ketens slopen de binnensteden, kijk maar in de USA, nergens is daar meer een leefbaar centrum over.
Het maakt juist dat de historische binnensteden in Nederland weer een woonfunctie kunnen krijgen. De meeste binnensteden in NL verschralen juist omdat er steeds minder mensen wonen omdat winkels liever een paar vierkante meter extra in de winkel hebben dan een trap naar boven
pi_115813477
hypermarkten _O_
Wǒ shì dá hóng, of the Eggman, of the Walrus
pi_115813495
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het maakt juist dat de historische binnensteden in Nederland weer een woonfunctie kunnen krijgen.
Wonen zonder voorzieningen, nee, dat is aantrekkelijk. Het zorgt er alleen maar voor dat de leegstand in de binnensteden nog verder toeneemt en ze onleefbaar worden.
For great justice!
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:52:11 #15
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_115813534
Ik moet zeggen dat ik het juist lekker vind om naar de supermarkt te kunnen lopen/fietsen, en dat er meerdere bij elkaar in de buurt zitten. Een grote hypermarkt buiten de stad zou ik leuk vinden, maar niet als vervanging van de winkels in de binnensteden.
pi_115813560
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het maakt juist dat de historische binnensteden in Nederland weer een woonfunctie kunnen krijgen. De meeste binnensteden in NL verschralen juist omdat er steeds minder mensen wonen omdat winkels liever een paar vierkante meter extra in de winkel hebben dan een trap naar boven
leuk die woonfunctie, worden de laatste actieve functies in een binnenstad (vermaak zou nog over kunnen blijven) ook weggejaagd omdat de bejaarden die in de binnenstad komen te wonen dat niet trekken vanwege alle herrie en overlast...
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:53:07 #17
45206 Pietverdriet
pi_115813562
quote:
13s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:50 schreef Q. het volgende:

[..]

Wonen zonder voorzieningen, nee, dat is aantrekkelijk. Het zorgt er alleen maar voor dat de leegstand in de binnensteden nog verder toeneemt en ze onleefbaar worden.
Binnensteden in NL gaan sowieso de winkels verliezen omdat mensen op internet inkopen. Dit maakt plaats voor horeca, bewoning en een ander aanbod.
Binnensteden zijn nu juist, als gevolg van dit beleid ongelofelijk schraal, overal dezelfde ketenwinkels vanwege de hoge huur. Nauwelijks bewoning omdat de vierkante meters van een trap naar boven meer opleveren aan winkelruimte dan aan huur van de woning erboven.
pi_115813570
Ben voor, maar dan niet in steden kleiner dan ca. 150.000 inwoners, of één / twee per provincie.
Dit zorgt er voor dat in bijvoorbeeld Frankrijk of België hele steden van 30.000 inwoners die in Nederland een bruisende stad zouden zijn, op zaterdagochtend!! helemaal uitgestorven zijn.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:54:27 #19
45206 Pietverdriet
pi_115813593
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:53 schreef 99.999 het volgende:

[..]

leuk die woonfunctie, worden de laatste actieve functies in een binnenstad (vermaak zou nog over kunnen blijven) ook weggejaagd omdat de bejaarden die in de binnenstad komen te wonen dat niet trekken vanwege alle herrie en overlast...
De tijden veranderen. Geen enkele reden voor de overheid hier nog te reguleren.
pi_115813595
Met een gewone supermarkt langs de snelweg zou ik al blij zijn. Hoeft niet perse zo'n mega-mall te zijn. Ik vind het erg hinderlijk dat ik na een rit van twee uur in de auto me nog eens een buitenwijk in moet wurmen en een parkeermeter moet vullen om m'n avondeten te bemachtigen.
pi_115813625
Eens, tijdens een zombieapocalypse zijn hypermarkten de place to be.
Maar tot die tijd doe ik mijn boodschappen liever in het centrum.
Extremistisch gematigd.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:56:10 #22
45206 Pietverdriet
pi_115813630
Een mall is trouwens compleet wat anders, dat is een overdekt winkelcentrum
pi_115813635
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:52 schreef kwiwi het volgende:
Ik moet zeggen dat ik het juist lekker vind om naar de supermarkt te kunnen lopen/fietsen, en dat er meerdere bij elkaar in de buurt zitten. Een grote hypermarkt buiten de stad zou ik leuk vinden, maar niet als vervanging van de winkels in de binnensteden.
De komst van hypermarkten gaat sowieso ten koste van bestaande supermarkten/winkels in wijken, buurten en binnensteden. Nogmaals, kijk maar naar wat Walmart heeft gedaan met de oude Main Streets in de USA.
For great justice!
pi_115813636
Nou doe maar niet. Dan blijven de centrums van de steden gezellig. Want meestal bouwt men om een supermarkt heen. Waar een supermarkt is komt ineens ook een Blokker of een kledingzaak. En zo herhaalt het zich een beetje.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_115813649
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het zorgen voor een leefbare stad is geen overheidstaak?
For great justice!
pi_115813655
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Een mall is trouwens compleet wat anders, dat is een overdekt winkelcentrum
En die hebben we toch al wel. (Kronenburg, Arnhem / Alexandirum, Rotterdam)
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:57:31 #27
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_115813663
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:56 schreef Q. het volgende:

[..]

De komst van hypermarkten gaat sowieso ten koste van bestaande supermarkten/winkels in wijken, buurten en binnensteden. Nogmaals, kijk maar naar wat Walmart heeft gedaan met de oude Main Streets in de USA.
Daarom zeg ik ook: als het erbij kan prima, maar niet ter vervanging van.
pi_115813678
Wǒ shì dá hóng, of the Eggman, of the Walrus
pi_115813688
Ik denk dat NL sowieso wel gesteld is op een gezellig dagje uit shoppen, dus heel erg hoeven we denk ik niet te vrezen (voor de écht gezellige binnensteden dan, dus niet Lelystad of Almere :P)
pi_115813692
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Binnensteden in NL gaan sowieso de winkels verliezen omdat mensen op internet inkopen. Dit maakt plaats voor horeca, bewoning en een ander aanbod.
Binnensteden zijn nu juist, als gevolg van dit beleid ongelofelijk schraal, overal dezelfde ketenwinkels vanwege de hoge huur. Nauwelijks bewoning omdat de vierkante meters van een trap naar boven meer opleveren aan winkelruimte dan aan huur van de woning erboven.
Een deel van de winkels zal inderdaad verdwijnen door online winkelen maar dit zal slechts een klein deel van de winkels zijn, waarbij de offline winkel geen toegevoegde waarde heeft ivm standaardproducten.
For great justice!
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:58:59 #31
45206 Pietverdriet
pi_115813706
quote:
5s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:57 schreef Q. het volgende:

[..]

Het zorgen voor een leefbare stad is geen overheidstaak?
Hell en verdoemenis omdat er buiten de bebouwde kom levensmiddelen worden verkocht? Moet internetwinkelen dan ook maar verboden worden?
pi_115813719
Het is helaas al wel een trend dat winkels verhuizen van het centrum naar een winkelcentra daarbuiten
pi_115813735
Ik ben er persoonlijk niet zo'n fan van. Het heeft denk ik ook iets met geografische afstand te maken. In Frankrijk stikt het ervan maar heb je ook nog goede binnensteden, alleen daar ligt het vaak ver buiten het centrum. Dat is hier niet haalbaar.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:00:24 #34
45206 Pietverdriet
pi_115813741
quote:
3s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:58 schreef Q. het volgende:

[..]

Een deel van de winkels zal inderdaad verdwijnen door online winkelen maar dit zal slechts een klein deel van de winkels zijn, waarbij de offline winkel geen toegevoegde waarde heeft ivm standaardproducten.
Maar levensmiddelen mogen niet buiten de bebouwde kom worden verkocht?
pi_115813756
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:57 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Daarom zeg ik ook: als het erbij kan prima, maar niet ter vervanging van.
Het kan er niet bij zonder ernstige negatieve gevolgen te hebben voor de bestaande winkels.
For great justice!
pi_115813762
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

(Lagere) Overheden hebben juist belang bij levende binnensteden. Dit heeft positieve invloed op het vestigingsklimaat van een gemeente. Zie geen enkele reden waarom ze zich daar niet druk over zouden mogen maken.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:01:25 #37
45206 Pietverdriet
pi_115813766
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:59 schreef VacaLoca het volgende:
Het is helaas al wel een trend dat winkels verhuizen van het centrum naar een winkelcentra daarbuiten
Jep, je ziet steeds meer industrieterreinen met een meubelboulevard, een bouwmarkt, een tuincentrum en snuisterijen bij elkaar.
pi_115813774
quote:
3s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:00 schreef Q. het volgende:

[..]

Het kan er niet bij zonder ernstige negatieve gevolgen te hebben voor de bestaande winkels.
Ik denk dat de binnenstad weinig te vrezen heeft, de wijkwinkelcentra wel.
pi_115813785
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jep, je ziet steeds meer industrieterreinen met een meubelboulevard, een bouwmarkt, een tuincentrum en snuisterijen bij elkaar.
Maar die ga je ook niet in een binnenstad neerzetten, logisch.
pi_115813791
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:01 schreef JRRY het volgende:

[..]

En dus de leefbaarheid van de wijken als niemand meer op de fiets naar de supermarkt kan en gaat. Lekker, nog meer auto's de wijken in en uit. Dat is lekker leefbaar.
For great justice!
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:02:48 #41
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_115813808
quote:
3s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:00 schreef Q. het volgende:

[..]

Het hoeft niet te betekenen dat er geen winkels in het centrum meer overblijven hoor (wellicht wat minder, maar zolang de basisdingen blijven vind ik het prima). Ook in de VS zijn er steden/dorpen die gewoon nog een centrum hebben, ondanks dat er een Walmart e.d. in de buurt liggen.
pi_115813809
quote:
3s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:58 schreef Q. het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat heel veel winkels gaan verdwijnen door internet. Wat dat betreft is het misschien al te laat voor hypermarkten hier.
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:03:06 #43
45206 Pietverdriet
pi_115813819
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:01 schreef 99.999 het volgende:

[..]

(Lagere) Overheden hebben juist belang bij levende binnensteden. Dit heeft positieve invloed op het vestigingsklimaat van een gemeente. Zie geen enkele reden waarom ze zich daar niet druk over zouden mogen maken.
Het heeft er juist voor gezorgd dat de huren in de binnensteden enorm hoog zijn, die alleen betaald kunnen worden door internationale ketens, waardoor binnensteden verschralen en leeglopen wat bewoning aangaat.
pi_115813823
quote:

[..]

Tja, die zijn al grotendeels dood...
pi_115813827
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:02 schreef Q. het volgende:

[..]

En dus de leefbaarheid van de wijken als niemand meer op de fiets naar de supermarkt kan en gaat. Lekker, nog meer auto's de wijken in en uit. Dat is lekker leefbaar.
Daar moet dan maar wat op verzonnen worden.
pi_115813840
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Verkoop van levensmiddelen buiten de bebouwde kom..

Het is in Nederland vrijwel nergens of liever, niet, toegestaan levensmiddelen te verkopen buiten de bebouwde kom. Dit staan gemeentes niet toe omdat ze zo hun binnensteden willen beschermen. Is dit een goede zaak? Ik denk het niet. Het heeft als resultaat dat Supermarkten in Nederland relatief klein zijn en er geen hypermarkten zijn. Voor de consument is dit een slechte zaak.
Waarom? Omdat vastgoed in de binnensteden duur is en dat merk je terug in de prijs van de producten, het aanbod is krapper omdat er de schapruimte beperkt is. Een Hypermarkt aan de snelweg zou een ruimer assortiment kunnen voeren omdat ze een veel groter bereik hebben, en producten waar minder vraag naar is zullen ze ook kunnen voeren omdat er meer klanten zijn.
Heeft het zin de binnensteden te beschermen? Nee, dit is door de steeds snellere opkomst van internetwinkelen achterhaald. De enigen die daar onder zullen lijden zijn de grote vastgoedjongens en de overheid hoeft deze helemaal niet te beschermen.
Van de vakantie zul je ze wel kennen, de rijk gesorteerde hypermarkten in Frankrijk, Italie en Spanje. Prachtige producten, scherpe prijzen, en ook een ruime keuze aan nonfood artikelen.
In Duitsland is het ook mislukt niet? De Wall Mart is weer weggegaan omdat het gewoon niet aansloeg bij de Duitse cultuur.
pi_115813842
inb4 Wal-Mart :r :r :r
pi_115813845
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Maar levensmiddelen mogen niet buiten de bebouwde kom worden verkocht?
Nee, daar gaat het niet om. Het gaat om die zeer grote winkels die je voorstelt ver weg buitenaf die het winkelaanbod uit de binnensteden gaan vervangen.
pi_115813880
quote:

[..]

Ook binnensteden gaan er onder lijden, dat lijkt me logisch. Een klein winkelcentrum in een woonwijk voor wat dagelijkse benodigdheden zie ik nog wel overleven.
pi_115813888
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:02 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Het hoeft niet te betekenen dat er geen winkels in het centrum meer overblijven hoor (wellicht wat minder, maar zolang de basisdingen blijven vind ik het prima). Ook in de VS zijn er steden/dorpen die gewoon nog een centrum hebben, ondanks dat er een Walmart e.d. in de buurt liggen.
http://www.mojvideo.com/v(...)1f86b6d0fc6a59a6147d
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:06:14 #51
45206 Pietverdriet
pi_115813918
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:03 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

In Duitsland is het ook mislukt niet? De Wall Mart is weer weggegaan omdat het gewoon niet aansloeg bij de Duitse cultuur.
Famila, Real
Dat Wallmarkt mislukte had een andere reden, de onbekendheid met hoe de Duitse consument wil winkelen, bv vlees wil men niet voorverpakt.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:06:21 #52
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_115813930
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:05 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ook binnensteden gaan er onder lijden, dat lijkt me logisch. Een klein winkelcentrum in een woonwijk voor wat dagelijkse benodigdheden zie ik nog wel overleven.
Neeee, mensen vinden oude binnensteden gezellig, waardoor ze eerder de zaterdagmiddag zullen doorbrengen in de oude binnenstad, op een lekker terrasje om vervolgens nog even de V&D binnen te lopen met tante Truus, dan de zaterdagmiddag doorbrengen in de lokale hypermarkt.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:06:57 #54
45206 Pietverdriet
pi_115813941
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:03 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nee, daar gaat het niet om. Het gaat om die zeer grote winkels die je voorstelt ver weg buitenaf die het winkelaanbod uit de binnensteden gaan vervangen.
Internet vervangt de winkels in de binnenstad.
pi_115813942
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Famila, Real
Dat Wallmarkt mislukte had een andere reden, de onbekendheid met hoe de Duitse consument wil winkelen, bv vlees wil men niet voorverpakt.
In Duitsland heb je trouwens nog best wel chille binnensteden.
pi_115813964
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het heeft er juist voor gezorgd dat de huren in de binnensteden enorm hoog zijn, die alleen betaald kunnen worden door internationale ketens, waardoor binnensteden verschralen en leeglopen wat bewoning aangaat.
Dat leeglopen qua bewoning valt in heel veel gevallen nog wel een beetje mee (op z'n minst). Maar wat jij voorstelt zal de verschraling enkel maar gigantisch versnellen. Ik zie de meerwaarde daar niet zo van in. Zeker wanneer je er vele zelfstandige ondernemers de nek mee omdraait.

Ben dus nog steeds wel benieuwd naar de grote voordelen van je voorstel. Houdt het op bij twee soorten extra pindakaas of heeft het nog meer voordelen?
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:08:11 #57
45206 Pietverdriet
pi_115813969
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:06 schreef JRRY het volgende:

[..]

Ondanks dat deze in de oorlog aan gort zijn gegooid en nauwelijks nog historische gebouwen hebben
pi_115814004
quote:

[..]

Neeee, mensen vinden oude binnensteden gezellig, waardoor ze eerder de zaterdagmiddag zullen doorbrengen in de oude binnenstad, op een lekker terrasje om vervolgens nog even de V&D binnen te lopen met tante Truus, dan de zaterdagmiddag doorbrengen in de lokale hypermarkt.
Op een terrasje pakken kan een binnenstad niet overleven als mensen de boodschappen uiteindelijk elders doen. Het is juist de combinatie die het sterk maakt.
pi_115814007
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ondanks dat deze in de oorlog aan gort zijn gegooid en nauwelijks nog historische gebouwen hebben
Dat wel. Maar het is er wel druk en soms zelfs ook gezellig.
Was laatst in Aachen, druk dat het was. Nou is dat ook wel een vrij grote stad, maar bijvoorbeeld Kleve (45.000 inwoners) heeft 3!! hypermarkten en de binnenstad is erg druk, drukker dan vergelijkbare steden in NL zelfs.
pi_115814016
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Internet vervangt de winkels in de binnenstad.
Deels wel, deels niet.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:10:01 #61
45206 Pietverdriet
pi_115814019
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:07 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat leeglopen qua bewoning valt in heel veel gevallen nog wel een beetje mee (op z'n minst). Maar wat jij voorstelt zal de verschraling enkel maar gigantisch versnellen. Ik zie de meerwaarde daar niet zo van in. Zeker wanneer je er vele zelfstandige ondernemers de nek mee omdraait.

Ben dus nog steeds wel benieuwd naar de grote voordelen van je voorstel. Houdt het op bij twee soorten extra pindakaas of heeft het nog meer voordelen?
Welke zelfstandige ondernemers? Die zijn nu juist degene die kunnen profiteren van de dalende huren en een veranderende binnenstad. De binnensteden in NL zijn op het moment juist zo schraal door het ingrijpen in de markt door de overheid, alleen de grote ketens kunnen de huren betalen en het vastgoed is in handen van de louche vastgoedmaffia.
pi_115814028
quote:

[..]

Ook wel veel vrij dode binnensteden.
pi_115814043
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Welke zelfstandige ondernemers? Die zijn nu juist degene die kunnen profiteren van de dalende huren en een veranderende binnenstad. De binnensteden in NL zijn op het moment juist zo schraal door het ingrijpen in de markt door de overheid, alleen de grote ketens kunnen de huren betalen en het vastgoed is in handen van de louche vastgoedmaffia.
Tja, je kijkt dus niet verder dan de lokale hoofdstraat.
pi_115814053
pi_115814084
Maar bij zo'n hypermarkt is toch helemaal geen ruimte voor kleine ondernemers, omdat die ene markt vaak al alles verkoopt zoals je zelf zegt, ook non-food artikelen. Dan ligt echt alles bij één winkel.
Oh, and that's a bad miss!
pi_115814089
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:10 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ook wel veel vrij dode binnensteden.
Zoals Oberhausen :N
Maar dat ligt dan meer aan de megamalls
pi_115814108
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:09 schreef JRRY het volgende:

[..]

Dat wel. Maar het is er wel druk en soms zelfs ook gezellig.
Was laatst in Aachen, druk dat het was. Nou is dat ook wel een vrij grote stad, maar bijvoorbeeld Kleve (45.000 inwoners) heeft 3!! hypermarkten en de binnenstad is erg druk, drukker dan vergelijkbare steden in NL zelfs.
In Meppen (35.000 inwoners) valt het mij altijd een beetje tegen in vergelijking met NL-steden van vergelijkbare omvang. Ondanks best veel Nederlanders die daar naar de lokale Kaufland gaan en ook nog even de stad in.
pi_115814130
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:12 schreef Brentmeister het volgende:
Maar bij zo'n hypermarkt is toch helemaal geen ruimte voor kleine ondernemers, omdat die ene markt vaak al alles verkoopt zoals je zelf zegt, ook non-food artikelen. Dan ligt echt alles bij één winkel.
De mobiele snackbar op het parkeerterrein kan leuk draaien :P
pi_115814131
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:13 schreef 99.999 het volgende:

[..]

In Meppen (35.000 inwoners) valt het mij altijd een beetje tegen in vergelijking met NL-steden van vergelijkbare omvang. Ondanks best veel Nederlanders die daar naar de lokale Kaufland gaan en ook nog even de stad in.
Ja. Dat bedoel ik dus. Het hoeft niet dodend te zijn voor de binnenstad. Hoe het staat gesteld met de woonwijken daar weet ik niet :)
pi_115814159
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:14 schreef 99.999 het volgende:

[..]

De mobiele snackbar op het parkeerterrein kan leuk draaien :P
Als dat al toegestaan wordt ;) Vaak hebben die hypermarkten ook allerhande warm eten te koop.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:16:47 #71
45206 Pietverdriet
pi_115814170
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:17:57 #72
45206 Pietverdriet
pi_115814198
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:12 schreef Brentmeister het volgende:
Moeten supermarkten dan ook maar verboden worden, omdat het de concurrentie aangaat met groentenboer en slager?
pi_115814200
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:16 schreef Brentmeister het volgende:

[..]

Als dat al toegestaan wordt ;) Vaak hebben die hypermarkten ook allerhande warm eten te koop.
In Duitsland staat er vaak wel een stalletje met Currywurst :9.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:18:21 #74
12621 tcr
*nix 4ever
pi_115814207
quote:
12s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:44 schreef wise het volgende:

[..]

gratis parkeren in Nederland¿ :')
Als de Hypermarkt buiten het centrum zit, bij voorkeur aan een snelweg dan wil ik niet nog eens betalen voor parkeren. Zo sluit je namelijk de 'fun-shoppers' uit. Die kunnen dan net zo goed de stad in.
pi_115814292
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:40 schreef 99.999 het volgende:
Volgens mij zijn de producten in de Nederlandse supermarkten al zeer scherp geprijst. Scherper dan in veel van die grote winkels in onze buurlanden in elk geval. Heb er ook wel nieuwsberichten over voorbij zien komen. Zal er mee te maken hebben dat de concurrentie veel scherper is hier.

Oh, en ik vind het argument dat het niet erg prettig is wanneer de binnensteden leegstromen toch ook wel van belang. Een gevarieerd winkelaanbod brengt toch wat extra's in een binnenstad.

Blijft het grotere aanbod over, dat zou leuk zijn maar als ik in ruil daarvoor niet meer met de fiets boodschappen kan doen omdat de winkel te ver weg is :P...
Er is nog een reden dat de prijzen in NL zo laag liggen. Door de grafkwaliteit die een supermarkt levert, kunnen de prijzen ook een stuk lager zijn.

Ik zie ook liever een carrefour deze kant op komen, maar dan wel met de kwaliteit die men in Frankrijk heeft. Niet een veredelde ah xxl. Maar dat zal niet aanslaan in NL omdat de grote hoeveelheid van de bevolking geen flikker geeft om goed eten.

Maxis heeft het in muiden geprobeerd, maar is daar ook weggegaan. Nu zit daar een ah xl. Voor hypermarkten is de nl'se consument niet klaar. Terwijl ze het heerlijk vinden als ze in het buitenland zijn.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_115814303
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Moeten supermarkten dan ook maar verboden worden, omdat het de concurrentie aangaat met groentenboer en slager?
Nee? Ik zeg het alleen maar omdat jij zegt dat er in de binnenstad alleen nog maar ruimte is voor de grote ketens door de hoge huren. Van mij hoeft een hypermarkt helemaal niet verboden, tenzij het betekent dat de binnensteden echt helemaal uitsterven.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:22:37 #77
45206 Pietverdriet
pi_115814311
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:18 schreef 99.999 het volgende:

[..]

In Duitsland staat er vaak wel een stalletje met Currywurst :9.
Zelfs in een gat als Kleve staan bij de Kaufland (wat geeneens echt een Hypermarkt is) een viswinkel, een bakkerij, een griekse levensmiddelen handelaar, een kiosk en een lederwarenhandelaar.
pi_115814318
Goed plan. Dat gezeur mbt het centrum is een beetje vreemd, want dit gaat vooral om boodschappen en niet om kleding, etc. (Al wordt dat wel verkocht in hypermarkten, maar je wil er niet in rondlopen.) De meeste mensen kopen al teveel boodschappen om even op de fiets mee te nemen.

Gezeur mbt concurrentie voor kleine winkelier is ook wat scheef. Dan moet je ook zuur doen over de Bijenkorf, V&D, Hema, Selexyz, MediaMarkt, Saturn, etc.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:24:07 #79
45206 Pietverdriet
pi_115814358
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:22 schreef Brentmeister het volgende:

[..]

Nee? Ik zeg het alleen maar omdat jij zegt dat er in de binnenstad alleen nog maar ruimte is voor de grote ketens door de hoge huren. Van mij hoeft een hypermarkt helemaal niet verboden, tenzij het betekent dat de binnensteden echt helemaal uitsterven.
Ze hoeven niet verboden, ze zijn in principe verboden of liever, niet mogelijk in NL en het sterven van de binnensteden als dat al gebeurd is eerder aan Internet te wijden
pi_115814493
quote:
Het bewijs dat je je klant centraal moeten zetten wil je die wat kunnen verkopen.

Zo eenvoudig is het. Ook in NL.

NL'se consument wil in NL een winkelcentrum om de hoek, of een 'gezellig' centrum in.
1947-2016
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:32:02 #81
45206 Pietverdriet
pi_115814569
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:29 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Het bewijs dat je je klant centraal moeten zetten wil je die wat kunnen verkopen.

Zo eenvoudig is het. Ook in NL.

NL'se consument wil in NL een winkelcentrum om de hoek, of een 'gezellig' centrum in.
Bepaal jij dat? Of mag de consument dat beslissen?
pi_115814575
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:21 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Er is nog een reden dat de prijzen in NL zo laag liggen. Door de grafkwaliteit die een supermarkt levert, kunnen de prijzen ook een stuk lager zijn.

Ik zie ook liever een carrefour deze kant op komen, maar dan wel met de kwaliteit die men in Frankrijk heeft. Niet een veredelde ah xxl. Maar dat zal niet aanslaan in NL omdat de grote hoeveelheid van de bevolking geen flikker geeft om goed eten.

Maxis heeft het in muiden geprobeerd, maar is daar ook weggegaan. Nu zit daar een ah xl. Voor hypermarkten is de nl'se consument niet klaar. Terwijl ze het heerlijk vinden als ze in het buitenland zijn.
Tja als die extra 'kwaliteit' niet alleen de prijzen van de versproducten flink opdrijft maar ook die van de zelfde houdbare producten die elders flink goedkoper zijn dan kom je er inderdaad niet.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:33:21 #83
45206 Pietverdriet
pi_115814600
De prijzen in NL liggen helemaal niet laag, In Duitsland liggen ze stukken lager en de kwaliteit is ook nog eens beter.
pi_115814608
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zelfs in een gat als Kleve staan bij de Kaufland (wat geeneens echt een Hypermarkt is) een viswinkel, een bakkerij, een griekse levensmiddelen handelaar, een kiosk en een lederwarenhandelaar.
Dat lukt in Nederland in een wijkwinkelcentrum van een wat grotere stad ook wel. Met ook nog een Blokker en een Hema er bij :P.
pi_115814613
We kunnen supermarkten ook helemaal verbieden. Iedereen naar de kruidenier, gezellig. :o
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:36:24 #86
45206 Pietverdriet
pi_115814662
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:33 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat lukt in Nederland in een wijkwinkelcentrum van een wat grotere stad ook wel. Met ook nog een Blokker en een Hema er bij :P.
Waar ben je dan bang voor?
Het levensmiddelenverkoopverbod heeft ook tot gevolg dat een boerenmarkt niet van de grond komt in NL.
pi_115814693
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:22 schreef NightH4wk het volgende:
Goed plan. Dat gezeur mbt het centrum is een beetje vreemd, want dit gaat vooral om boodschappen en niet om kleding, etc. (Al wordt dat wel verkocht in hypermarkten, maar je wil er niet in rondlopen.) De meeste mensen kopen al teveel boodschappen om even op de fiets mee te nemen.

Gezeur mbt concurrentie voor kleine winkelier is ook wat scheef. Dan moet je ook zuur doen over de Bijenkorf, V&D, Hema, Selexyz, MediaMarkt, Saturn, etc.
Als die grote trekkers in of nabij een binnenstad zitten is dat eerder positief voor de kleinere winkeliers. Mensen die naar de V&D of Hema gaan lopen ook nog wel even bij een andere winkel naar binnen. Ga je naar een Hypermarkt 10 km verderop dan duik je niet nog even een winkeltje in de binnenstad in.
pi_115814744
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:33 schreef Pietverdriet het volgende:
De prijzen in NL liggen helemaal niet laag, In Duitsland liggen ze stukken lager en de kwaliteit is ook nog eens beter.
Ik had je deze link al eens eerder gegeven http://www.z24.nl/bedrijv(...)latief_goedkoop.html dit onderzoek klopt dus niet?
pi_115814805
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waar ben je dan bang voor?
Dat de binnensteden kaalgeslagen worden. Dat heb ik je toch al een aantal malen uitgelegd? En daarbij kijk ik wel iets verder dan de lokale hoofdstraat.

quote:
Het levensmiddelenverkoopverbod heeft ook tot gevolg dat een boerenmarkt niet van de grond komt in NL.
Neuh, dat is niet waar.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:44:32 #90
45206 Pietverdriet
pi_115814891
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:41 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat de binnensteden kaalgeslagen worden. Dat heb ik je toch al een aantal malen uitgelegd? En daarbij kijk ik wel iets verder dan de lokale hoofdstraat.

Wil je dan ook maar internetverkoop verbieden, want dat is veel meer een bedreiging voor winkels.
quote:
Neuh, dat is niet waar.
Gek dan toch dat ze in de UK, Frankrijk, Duitsland wel floreren, maar in NL er niet zijn...
pi_115814960
Ik stel voor: Internetwinkels moeten 10% duurder zijn (ghehe) en hypermarkten alleen in gebieden met een verzorgingsgebied van 250.000 inwoners +
pi_115814982
Zoiets als dit is wel geinig
http://www.terhuurne.nl/NL/index.php
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:48:54 #93
45206 Pietverdriet
pi_115814985
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:47 schreef JRRY het volgende:
Ik stel voor: Internetwinkels moeten 10% duurder zijn (ghehe) en hypermarkten alleen in gebieden met een verzorgingsgebied van 250.000 inwoners +
Nederland heeft niet nog meer regulering nodig, maar juist minder
pi_115815092
quote:
Ik ben net terug uit Frankrijk en daar liggen de prijzen gemiddeld een dikke euro hoger bij de Carrefour / SuperU dan hier bij de AH. Alleen lokale producten zijn goedkoper en het eten het gemiddelde restaurant is goedkoper (ik zat overigens niet echt in de buurt van een grote stad, dat was al gauw 1,5 uur rijden).

Maar ik zou het wel wat vinden, een megasupermarkt buiten de bebouwde kom en een kleine kruideniers in de stad voor de vergeten boodschap op de fiets.
pi_115815184
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wil je dan ook maar internetverkoop verbieden, want dat is veel meer een bedreiging voor winkels.
Leuk dat je elke keer probeert dat er bij te halen maar dat is een heel ander type bedreiging waar een winkelier zelfs meer tegen kan doen dan tegen een hypermarkt die hem met grof geweld wegblaast.
quote:
[..]

Gek dan toch dat ze in de UK, Frankrijk, Duitsland wel floreren, maar in NL er niet zijn...
Neuh, dat is niet waar.
En het is al helemaal niet te linken aan een of ander verbod (welk verbod precies?) op de verkoop van voedsel buiten de bebouwde kom.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:15:29 #96
45206 Pietverdriet
pi_115815650
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:58 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Leuk dat je elke keer probeert dat er bij te halen maar dat is een heel ander type bedreiging waar een winkelier zelfs meer tegen kan doen dan tegen een hypermarkt die hem met grof geweld wegblaast.
Als de consument naar de hypermarkt wil, waarom moet de overheid ze dan tegenhouden?
Als de consument er niet naartoe gaat, wordt het sowieso niets. Schijnbaar vind jij dat jij en dat moet bepalen voor anderen?
quote:
Neuh, dat is niet waar.
En het is al helemaal niet te linken aan een of ander verbod (welk verbod precies?) op de verkoop van voedsel buiten de bebouwde kom.
In zover ik weet alle gemeenten in Nederland is het niet toegestaan levensmiddelen te verkopen buiten de bebouwde kom
pi_115815855
Hypermarkten zijn leuk, maar meer ook niet. Overigens vind ik het argument dat markten buiten het centrum winkeliers om zeep helpen, een tikkeltje zwak. In de meeste gevallen is er namelijk sprake van en-en, niet of-of.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_115815951
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als de consument naar de hypermarkt wil, waarom moet de overheid ze dan tegenhouden?
Als de consument er niet naartoe gaat, wordt het sowieso niets. Schijnbaar vind jij dat jij en dat moet bepalen voor anderen?
ik ben inderdaad van mening dat overheden zich mogen bemoeien met de leefbaarheid en vitaliteit van de binnensteden :). Daarover verschillen we van mening.

[..]
quote:
In zover ik weet alle gemeenten in Nederland is het niet toegestaan levensmiddelen te verkopen buiten de bebouwde kom
Ben toch wel erg benieuwd in welke wet zoiets dan is opgenomen.
Overigens kan ik me niet voorstellen dat er dan voor zaken als boerenmarkten niet eenvoudig een uitzondering gemaakt kan worden.
pi_115816008
Is de AH XL trouwens niet een soort van hypermarkt? Of wil Piet per se van die Franse apparaten waar je niet alleen je boodschappen kunt doen, maar ook gelijk een kano en een vouwwagen kunt halen?
pi_115816227
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:38 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik had je deze link al eens eerder gegeven http://www.z24.nl/bedrijv(...)latief_goedkoop.html dit onderzoek klopt dus niet?
Volgens mij wel, in Duitsland heb je dan wel een breder assortiment in die grote Hypermarkten maar echt goedkoper is het niet. Enige wat ik aanzienlijk goedkoper insloeg was snoepvoer voor de vogels, de rest van de boodschappen waren overwegend duurder of op hetzelfde prijspeil als in Nederland.
pi_115816408
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:27 schreef KoosVogels het volgende:
Is de AH XL trouwens niet een soort van hypermarkt? Of wil Piet per se van die Franse apparaten waar je niet alleen je boodschappen kunt doen, maar ook gelijk een kano en een vouwwagen kunt halen?
Nee de XL is geen hypermarkt. Het is een grote supermarkt maar valt nog steeds in het niet bij de Hyper U's en zo.
pi_115816591
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:37 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Nee de XL is geen hypermarkt. Het is een grote supermarkt maar valt nog steeds in het niet bij de Hyper U's en zo.
Akkoord. Maar moet zeggen dat ik er ook niet wakker van lig dat we geen Hypermarkten hebben. Ja, het is soms wel makkelijk dat je in Frankrijk een verse visje kan halen bij de supermarkt. Maar kan ook even naar de visboer lopen.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:44:43 #103
321876 Cherna
Fuck the System
pi_115816710
quote:
Dit.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:45:42 #104
45206 Pietverdriet
pi_115816746
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:25 schreef 99.999 het volgende:

[..]

ik ben inderdaad van mening dat overheden zich mogen bemoeien met de leefbaarheid en vitaliteit van de binnensteden :). Daarover verschillen we van mening.

[..]

[..]

Ben toch wel erg benieuwd in welke wet zoiets dan is opgenomen.
Overigens kan ik me niet voorstellen dat er dan voor zaken als boerenmarkten niet eenvoudig een uitzondering gemaakt kan worden.
Maar het feit dat internet de winkels uit de binnensteden harder pakt dan een hypermarkt ontken je, je hebt schijnbaar geen zin om niet meer op internet te kunnen winkelen. Dat is met twee maten meten. Schijnbaar mogen internetaanbieders van jou wel de concurrentie aan, maar een hypermarkt niet.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:47:15 #105
45206 Pietverdriet
pi_115816818
quote:
Tja, en ik vind een hypermarkt nu juist geweldig leuk. Ik vind dat de consument zelf moet kunnen kiezen en niet een kindermeisjeoverheid die bepaald wat goed voor ons is.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:47:25 #106
321876 Cherna
Fuck the System
pi_115816823
quote:
Dat is ook waar. Doe er al mijn boodschappen. Alleen veel zaken die je normaal bij een drogist koopt zijn in Duitsland stukken duurder. Die haal ik dan in NL
pi_115816895
Overigens bestaat ook de kans dat zo'n hypermarkt de lokale middenstand om zeep helpt. Zie je in de VS gebeuren met al die klote-marts.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:49:08 #108
45206 Pietverdriet
pi_115816904
quote:
12s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:47 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dat is ook waar. Doe er al mijn boodschappen. Alleen veel zaken die je normaal bij een drogist koopt zijn in Duitsland stukken duurder. Die haal ik dan in NL
Zoals? Wel eens bij DM en zo geweest?
Er is juist na het failliet van Schlecker een enorme prijzenslag aan de gang op drogisterij artikelen.
pi_115816927
quote:
Bron?
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:49:52 #110
45206 Pietverdriet
pi_115816936
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:48 schreef KoosVogels het volgende:
Overigens bestaat ook de kans dat zo'n hypermarkt de lokale middenstand om zeep helpt. Zie je in de VS gebeuren met al die klote-marts.
Zoals ik al eerder zei, dat doet internetwinkelen op het moment ook, moet je dat dan maar verbieden?
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:50:15 #111
45206 Pietverdriet
pi_115816951
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:49 schreef Bananenman het volgende:

[..]

Bron?
Participerend onderzoek
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:50:21 #112
321876 Cherna
Fuck the System
pi_115816956
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zoals? Wel eens bij DM en zo geweest?
Er is juist na het failliet van Schlecker een enorme prijzenslag aan de gang op drogisterij artikelen.
Tandpasta, bepaalde medicamenten
pi_115816975
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tja, en ik vind een hypermarkt nu juist geweldig leuk. Ik vind dat de consument zelf moet kunnen kiezen en niet een kindermeisjeoverheid die bepaald wat goed voor ons is.
Maar volgens mij klopt je verhaal niet, want wat te denken van die Lidl en zo bij Muiden?

https://maps.google.nl/ma(...)809&t=h&z=17&iwloc=A
pi_115816997
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zoals ik al eerder zei, dat doet internetwinkelen op het moment ook, moet je dat dan maar verbieden?
Internetverkoop is inderdaad killing voor kleine winkeltjes. Echter, mensen blijven nog steeds hun visje halen bij de visboer en hun vlees bij de slager.
pi_115817030
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:51 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Internetverkoop is inderdaad killing voor kleine winkeltjes. Echter, mensen blijven nog steeds hun visje halen bij de visboer en hun vlees bij de slager.
Dat doet het gros natuurlijk al lang en breed bij de supermarkt.
pi_115817056
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:52 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Sloebers ja.
pi_115817092
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Participerend onderzoek
Grappig, ik concludeerde het tegenovergestelde uit participerend onderzoek.
pi_115817096
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:52 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Sloebers ja.
Haha, ja hoor. Vandaar de enorme slachting onder slagers de afgelopen 20 jaar.
pi_115817103
Van mij mag de kleine ondernemer wel beschermd worden tegen het grootwinkelbedrijf. Verder zijn malls toch verpestend voor het landschap.
pi_115817107
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:53 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Haha, ja hoor.
En mensen zonder smaak.
pi_115817130
Jij bent toch ook een sloeber, Hofstad?
pi_115817146
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:54 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En mensen zonder smaak.
Och, 90% komt van dezelfde leveranciers. 100% dat jij het verschil niet proeft in een blinde smaaktest, behalve dan misschien bij echt exclusief vlees.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:55:22 #123
321876 Cherna
Fuck the System
pi_115817149
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:52 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Dat klopt, maar er zijn nu eenmaal zaken waar je veel aandacht aan hecht die koop ik liever bij een speciallist.
Zo koop ik mijn bril altijd nog bij de lokale opticien. Bij Hans Anders zullen ze me nooit zien. Service en advies is voor mij ook belangrijk.
pi_115817163
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:54 schreef KoosVogels het volgende:
Jij bent toch ook een sloeber, Hofstad?
Had ik niet 2 x jouw modale salaris?
pi_115817187
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:55 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Och, 90% komt van dezelfde leveranciers. 100% dat jij het verschil niet proeft in een blinde smaaktest, behalve dan misschien bij echt exclusief vlees.
Ja, ga jij maar een kabeljauw halen bij de supermarkt of een bij de visboer. Bijna hetzelfde inderdaad.
pi_115817247
quote:
12s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:55 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dat klopt, maar er zijn nu eenmaal zaken waar je veel aandacht aan hecht die koop ik liever bij een speciallist.
Zo koop ik mijn bril altijd nog bij de lokale opticien. Bij Hans Anders zullen ze me nooit zien. Service en advies is voor mij ook belangrijk.
Ik ga ook liever naar een goede bouwzaak waar mensen werken die met hun handen kunnen werken als de gamma hoor. Alleen het is te weinig voor dergelijke zaken om daar op te draaien. Zo haal ik wel eens biefstuk vd haas bij de slager en die is echt perfect, maar met het karbonaatje merk je echt geen verschil en ik heb geen zin om 4 winkels in te lopen 's avonds als ik na het werk alles in 1 keer in kan slaan. Dat is het ook natuurlijk. En dat de AH hier tot 22:00 open is en ook op zondag.
pi_115817276
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:56 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ja, ga jij maar een kabeljauw halen bij de supermarkt of een bij de visboer. Bijna hetzelfde inderdaad.
Vis is vrouwenvoedsel, dus daar kan ik geen mening over geven.
Maar met vlees is het echt zo hoor, dacht je dat de slager zelf slacht of zo?
pi_115817284
Oh, en een stukkie vlees van de supermarkt is exact hetzelfde als iets van de slager. Zeker uit de Randstad?
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:58:56 #129
45206 Pietverdriet
pi_115817292
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:51 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Niet alleen voor kleine winkels.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:59:53 #130
45206 Pietverdriet
pi_115817328
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:54 schreef Arolsen het volgende:
Van mij mag de kleine ondernemer wel beschermd worden tegen het grootwinkelbedrijf. Verder zijn malls toch verpestend voor het landschap.
Het gaat niet over shopping malls, dat is wat anders.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:00:19 #131
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_115817345
quote:

[..]

Wij gaan juist bijvoorbeeld speciaal naar de kleine (relatief dure) bakker omdat we hen het geld meer gunnen dan de supermarkt.
pi_115817348
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:58 schreef KoosVogels het volgende:
Oh, en een stukkie vlees van de supermarkt is exact hetzelfde als iets van de slager. Zeker uit de Randstad?
Knul, wordt eens wakker uit je droom: 90% haalt het vlees bij de zelfde groothandels. Wat denk je dan? :?
Dat je slager bij de lokale boer zijn koeien uitzoekt en zelf slacht of zo? :? Zijn ze nu echt zo naïef in de polder?
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:01:12 #133
45206 Pietverdriet
pi_115817380
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:58 schreef KoosVogels het volgende:
Vertel, worden er speciaal varkens gefokt voor de keurslager en totaal anderen voor de AH?
pi_115817408
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:00 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Wij gaan juist bijvoorbeeld speciaal naar de kleine (relatief dure) bakker omdat we hen het geld meer gunnen dan de supermarkt.
Dat is prettig, maar je geeft het zelf al toe: het is GUNNEN. Niet omdat het brood zoveel lekkerder is (en nee ik ga niet weer die discussie aan van een maand geleden, daar is al lang en breed aangetoond dat 99% vd bakkers pre-mixen gebruiken, exact gelijk aan de industriële bakkers).
pi_115817439
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vertel, worden er speciaal varkens gefokt voor de keurslager en totaal anderen voor de AH?
KoosVogels denkt ook dat de groenteboer zijn eigen groenten kweekt.

Vandaar dat 90% vd groenteboeren en slagers failliet zijn gegaan de afgelopen decennia.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:02:43 #136
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_115817443
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:01 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Dat is prettig, maar je geeft het zelf al toe: het is GUNNEN. Niet omdat het brood zoveel lekkerder is (en nee ik ga niet weer die discussie aan van een maand geleden, daar is al lang en breed aangetoond dat 99% vd bakkers pre-mixen gebruiken, exact gelijk aan de industriële bakkers).
Klopt, hoewel ze daar overigens toevallig wel lekkerder brood hebben, maar dat is inderdaad zeker niet overal zo. De meesten verkopen zelfs gewoon exact hetzelfde als in de supermarkt.
pi_115817459
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:00 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Knul, wordt eens wakker uit je droom: 90% haalt het vlees bij de zelfde groothandels. Wat denk je dan? :?
Dat je slager bij de lokale boer zijn koeien uitzoekt en zelf slacht of zo? :? Zijn ze nu echt zo naïef in de polder?
Hier gaat inderdaad niet alles via de groothandel nee. Ook gaat de slager anders om met zijn vlees. Goeie slagers althans.

Maar dit wordt een welles-nietes spelletje.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:03:52 #138
45206 Pietverdriet
pi_115817476
Tja, ik ga daarheen waar het de producten beter zijn, voor vlees moet je dan helaas tegenwoordig naar de horeca slager/groothandel.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:04:38 #139
45206 Pietverdriet
pi_115817503
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:03 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Hier gaat inderdaad niet alles via de groothandel nee. Ook gaat de slager anders om met zijn vlees. Goeie slagers althans.

Goede slagers, je bedoeld, die nog zelf slachten
pi_115817509
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)005/2005-1683-wm.htm

En dat is dan amper 10 jaar geleden. Nu is het nog veel erger.

Die zaken hebben gewoon, op een enkele specialist na, geen echte meerwaarde meer en verdwijnen.

Ik vind het ook jammer, maar voor mij hebben ze ook geen echte meerwaarde om er te kopen. Het kost me alleen maar meer tijd, ze zijn vaak gesloten als ik kan winkelen en het is duurder zonder echt betere kwaliteit te leveren. Tja.
pi_115817524
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het gaat niet over shopping malls, dat is wat anders.
Oh, oke dacht even dat dat hetzelfde was.

Dit soort Hypermarkten heb ik weinig op tegen omdat die volgens mij minder de oude winkelcentra bedreigen. Immers blijft het in het grote aanbod toch maar een beetje bij het algemene en daar ga je niet gezellig een dagje winkelen. Mijn ouders gingen altijd naar zo'n enorm ding in Turnhout en daar zie je ook niet dat die het stadscentrum kapot maakt. Volgens mij hebben we er in Nederland wel een paar gehad zoals Tref center. Alleen liep het niet zo best geloof ik.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:06:08 #142
45206 Pietverdriet
pi_115817552
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:05 schreef Arolsen het volgende:

[..]

Zoals gewoonlijk heb je wel een mening klaar, zonder dat je weet waar het over gaat.
pi_115817553
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:03 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Waar haalt jouw slager zijn vlees dan?
Ik geloof best dat hij enkele echte specialiteiten elders haalt, maar je gelooft toch niet serieus dat de karbonade ed NIET van de groothandels komen?
pi_115817562
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Maar het feit dat internet de winkels uit de binnensteden harder pakt dan een hypermarkt ontken je, je hebt schijnbaar geen zin om niet meer op internet te kunnen winkelen. Dat is met twee maten meten. Schijnbaar mogen internetaanbieders van jou wel de concurrentie aan, maar een hypermarkt niet.
ik ontken inderdaad dat het een feit is. volgens mij zijn de gevolgen van een hypermakrt veel harder en directer voor de nabijgelegen stads- en dorpscentra.

Ik koop overigens zelden of nooit via internet dus die sneer van je slaat weer nergens op.
pi_115817564
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Goede slagers, je bedoeld, die nog zelf slachten
Geen idee of die gasten zelf slachten. Wel weet ik dat een stuk karbonade van de slager doorgaans een stuk beter smaakt dan een vacuum verpakt stukje vlees van de AH.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:07:09 #146
45206 Pietverdriet
pi_115817597
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:06 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Geen idee of die gasten zelf slachten. Wel weet ik dat een stuk karbonade van de slager doorgaans een stuk beter smaakt dan een vacuum verpakt stukje vlees van de AH.
AH verkoopt vacuum verpakte karbonade? Sinds wanneer?
pi_115817608
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:06 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Waar haalt jouw slager zijn vlees dan?
Ik geloof best dat hij enkele echte specialiteiten elders haalt, maar je gelooft toch niet serieus dat de karbonade ed NIET van de groothandels komen?
Nogmaals, ik geloof maar al te graag dat de slager zijn vlees bij de groothandel haalt, maar dat betekent niet automatisch dat zijn lapjes vlees hetzelfde smaakt als AH-spul.
pi_115817624
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Participerend onderzoek
Daarom ontken je de uitkomsten van groter onderzoek dat wel statistisch verantwoord is?
pi_115817630
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:54 schreef Arolsen het volgende:
Van mij mag de kleine ondernemer wel beschermd worden tegen het grootwinkelbedrijf.
Waarom?
Zij kiezen voor een ondernemingsvorm die onvoldoende succesvol is.
De markt veranderd en als je wil overleven dan moet je je aanpassen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_115817633
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

AH verkoopt vacuum verpakte karbonade? Sinds wanneer?
Karbonade in een doosje. Hoe je het verder ook wilt noemen.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:08:56 #151
321876 Cherna
Fuck the System
pi_115817663
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:01 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Nou, ik weet het niet. Ik ben een echte broodliefhebber en merk wel degelijk het verschil. Nu moet je wel oppassen dat je een Bartje niet met een bakker gaat vergelijken zoals je vroeger allemaal de echte bakkerijen had.
Hetzelfde geld natuurlijk voor de friture. Die McDreck en Smullers dan vraag ik me af hoe mensen het de keel af krijgen.
Nu ben ik een Limburger die veel waarde hecht aan eten.
pi_115817673
quote:
Stoppende slagers vormen een trend. Net als stoppende groentemannen, reformzaken, poeliers en bakkers. Onder de klassieke middenstand is een ware kaalslag aan de gang. Waar tot voor kort een trage uitdunning gaande was, is de teloorgang van de middenstand sinds de val van Lehman Brothers in september 2008 een paar versnellingen hoger gaan draaien. In de drie jaar vóór Lehman dunde het aantal foodspeciaalzaken uit met 1,3 procent. In de drie jaar erna met 6 procent.

En dat is nog maar een gemiddelde. De zeis ging echt tekeer onder de groentemannen, slagers en poeliers. Van alle bijna 1.500 groente- en fruitwinkels die in bedrijf waren op de dag dat Lehman Brothers viel, is drie jaar later 22 procent gesloten. Van de 2.600 slagerijen is 19 procent dicht. Van de poeliers sloot 14 procent zijn winkel, zo blijkt uit cijfers van winkelteller Locatus. Bij de bakkers viel het mee. Daar sneuvelde 'slechts' 5 procent.
http://www.volkskrant.nl/(...)wijnen-Kappers.dhtml

quote:
De afgelopen vijf jaar zijn er gemiddeld twee slagerijen per week verdwenen. Vaak betreft het slagers die met pensioen willen en geen opvolger kunnen vinden.
Zij zien ook nog eens hun pensioen in rook opgaan, want dat zit in de zaak. In 2007 waren er 2480 slagerijen, anno 2012 zijn het er nog een dikke 2000. De lijst met uitgesproken faillissementen bij de rechtbank is ook lang. Afgelopen weken was het raak in onder meer Bergen op Zoom, Goes en Westervoort.
http://www.telegraaf.nl/m(...)t_straatbeeld__.html
pi_115817706
quote:
12s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:08 schreef Cherna het volgende:

[..]

Nou, ik weet het niet. Ik ben een echte broodliefhebber en merk wel degelijk het verschil. Nu moet je wel oppassen dat je een Bartje niet met een bakker gaat vergelijken zoals je vroeger allemaal de echte bakkerijen had.
Hetzelfde geld natuurlijk voor de friture. Die McDreck en Smullers dan vraag ik me af hoe mensen het de keel af krijgen.
Nu ben ik een Limburger die veel waarde hecht aan eten.
Tja, je mag het geloven of niet, maar 99% vd producten die uit een kleine bakkerij komen worden met dezelfde pre-mixen gemaakt als het fabrieksbrood.
pi_115817720
Nu is brood van de bakker natuurlijk ook weer exact hetzelfde als van de super :')
pi_115817721
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:05 schreef Arolsen het volgende:

[..]

Dit soort Hypermarkten heb ik weinig op tegen omdat die volgens mij minder de oude winkelcentra bedreigen. Immers blijft het in het grote aanbod toch maar een beetje bij het algemene en daar ga je niet gezellig een dagje winkelen. Mijn ouders gingen altijd naar zo'n enorm ding in Turnhout en daar zie je ook niet dat die het stadscentrum kapot maakt. Volgens mij hebben we er in Nederland wel een paar gehad zoals Tref center. Alleen liep het niet zo best geloof ik.
Heb het voor de gein maar even opgezocht.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maxis_(hypermarkt)

quote:
Hypermarkten geen succes

In feite zijn de megawinkels in Nederland nooit een groot succes geweest. De grootschalige gecombineerde verkoop van food en non-food onder een dak is nooit echt aangeslagen. De hypermarkten voegen in de ogen van de consument weinig tot niets toe aan wat supermarkten of Blokker-achtige winkels bieden.

Al onder de oude Maxis-vlag en het bewind van SHV, leden de winkels een vreugdeloos bestaan, al waren er individueel wel uitzonderingen. Vooral de vestiging in Venlo heeft jarenlang gefloreerd. Maar als geheel was Maxis geen sterke speler in de levensmiddelenmarkt. De winst was zelden sprankelend en er waren zelfs jaren bij dat het resultaat in rode cijfers moest worden geschreven. Zo leed Maxis in 1994 een verlies van 2 miljoen gulden.

De verkoop van de Maxis-winkels aan de Hermans Groep in 1998, leverde geen verbetering op, al had de nieuwe eigenaar grootse plannen met de megawinkels. Klanten zouden er 'live' via internet of fax de boodschappen kunnen doen en de gehaaste koper zou bestelde producten via een soort McDrive per auto kunnen ophalen. 'Ik geloof heilig in het fenomeen hypermarkt. De tijd is er rijp voor', sprak toenmalig Hermans-directeur E. Kersten tegenover Distrifood. Maar de plannen werden nooit uitgevoerd en de verwachtingen van Kersten bleken een illusie.

Sterker nog: onder de regie van de Hermans Groep ging het alleen maar bergafwaarts. Illustratief voor die ontwikkeling is de gang van zaken bij de A&P hypermarkt in Venlo. De Hermans Groep investeerde vele miljoenen in die zaak die in mei 1999 na een grondige renovatie heropende. De winkel was de nieuwe standaard voor de hypermarkten van het Tengelmann-concern, sprak directeur W. Pijper enthousiast bij de opening van de winkel. Er werd gemikt op een klantenaantal van 30.000 per week die een omzet van drie miljoen gulden in het laatje zouden moeten brengen. Dat streefcijfer is nooit gehaald, melden betrouwbare bronnen. Zelfs een omzet van twee miljoen gulden wordt niet gehaald en dat is voor een winkel van 11.000 vierkante meter (3500 vierkante meter food) en 70.000 artikelen dramatisch laag.

Ook bij de vestiging in Muiden zat de omzet al geruime tijd in een neerwaartse spiraal. Medewerkers meldden in 2001 dat 'het veel rustiger in de winkel was sinds de ombouw naar A&P'. Er zou fors marktaandeel zijn ingeleverd. Bij de A&P hypermarkt in Arnhem bleef het klantenaantal redelijk op peil, maar daalde de gemiddelde besteding. Voor de medewerkers van de filialen was de oorzaak duidelijk. Het commercieel beleid van de Hermans Groep deugde in hun ogen niet. Zo waren de prijzen in de zes filialen over de volle breedte verhoogd. Voor lage prijzen hoefden klanten niet meer in de auto te stappen, aldus het personeel, terwijl ook de folder te weinig trekkers bood. Het falende commercieel beleid was mede het gevolg van de leegloop die bij A&P hypermarkten heeft plaatsgevonden. Van het oude Maxis-management was niemand meer over.
Zo te zien zitten er weinig mensen op te wachten
pi_115817728
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:00 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Bij brood gaat het me ook om de smaak. Dat supermarktspul is niks :P
pi_115817756
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:06 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit vacuum verpakt vlees daargezien (niet dat dat trouwens per definitie slechter is). Het wordt gewoon erachter van exact dezelfde stukken afgesneden als dat je slager het doet) en dan in een bakje verkocht. Alleen ze zijn wel in vaste porties, dat wel ja.
pi_115817774
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:07 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Waarom?
Zij kiezen voor een ondernemingsvorm die onvoldoende succesvol is.
De markt veranderd en als je wil overleven dan moet je je aanpassen.
Volgens de neoliberale gedachte wel ja.

Gelukkig zijn er nog meer smaken.
pi_115817811
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:11 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit vacuum verpakt vlees daargezien (niet dat dat trouwens per definitie slechter is). Het wordt gewoon erachter van exact dezelfde stukken afgesneden als dat je slager het doet) en dan in een bakje verkocht. Alleen ze zijn wel in vaste porties, dat wel ja.
Wellicht dat het van precies dezelfde koe is. Dat kan best. Nogmaals, ik ben geen getuige van dat hele proces. Wel weet ik dat vlees van de slager doorgaans beter smaakt dan vlees van de AH. Net zoals vlees van de Dirk ook niet hetzelfde smaakt als spul van de AH.
pi_115817817
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:10 schreef KoosVogels het volgende:
Nu is brood van de bakker natuurlijk ook weer exact hetzelfde als van de super :')
Zucht. Tegen zoveel onwetendheid ga ik niet eens meer in. Al 1.000 x aangetoond, je zoekt het maar lekker op.

Ja, 99% vd bakkers gebruiken EXACT dezelfde pre-mixen van bedrijven als Zeelandia ed voor hun brood. Ik zal het je sterker vertellen: de fabrieken hebben hun omstandigheden tegenwoordig beter onder controle (watertemp, rijstemp ed).
pi_115817855
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:13 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Zucht. Tegen zoveel onwetendheid ga ik niet eens meer in. Al 1.000 x aangetoond, je zoekt het maar lekker op.

Ja, 99% vd bakkers gebruiken EXACT dezelfde pre-mixen van bedrijven als Zeelandia ed voor hun brood. Ik zal het je sterker vertellen: de fabrieken hebben hun omstandigheden tegenwoordig beter onder controle (watertemp, rijstemp ed).
Dat kan best, maar ik proef toch dat het brood van de ene bakker anders smaakt dan van een ander. Wellicht dat ze hun broodjes op precies dezelfde manier bakken, maar toch smaakt het anders.
pi_115817874
Ik ben van mening dat zo'n hypermarkt juist in minder druk bevolkte gebieden veel beter werkt. Mensen zijn daar toch al meer gewend wat verder te rijden en een one-stop-shopping is dan ideaal. Zo werkte het voor mij ook in Frankrijk het beste, juist in de meer afgelegen gebieden is zo'n megamarkt ideaal, in de grote stad is alles toch al binnen handbereik.
pi_115817900
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:14 schreef KoosVogels het volgende:
Dat kan best, maar ik proef toch dat het brood van de ene bakker anders smaakt dan van een ander. Wellicht dat ze hun broodjes op precies dezelfde manier bakken, maar toch smaakt het anders.
Is dit aangetoond met een dubbelblinde test?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:17:30 #164
321876 Cherna
Fuck the System
pi_115817942
quote:

[..]

Dit.

ff offtop. maar kan het niet laten.

Maar mocht je ooit in Maastricht komen en bent op zoek naar een zak patat zoals het hoort moet je hier wezen
http://www.tuutsje.nl/

Laat in godsnaam die troep van Reitz op de markt links leggen. Het is de naam maar is waardeloos.
pi_115817970
quote:
12s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:17 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dit.

ff offtop. maar kan het niet laten.

Maar mocht je ooit in Maastricht komen en bent op zoek naar een zak patat zoals het hoort moet je hier wezen
http://www.tuutsje.nl/

Laat in godsnaam die troep van Reitz op de markt links leggen. Het is de naam maar is waardeloos.
Nee nee, patat smaakt over hetzelfde, heb ik net geleerd.
pi_115817993
quote:
9s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:18 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nee nee, patat smaakt over hetzelfde, heb ik net geleerd.
Het gaat niet om dat er verschillen zijn, het gaat er toch om dat het ergens beduidend beter is?
pi_115818019
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:19 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Het gaat niet om dat er verschillen zijn, het gaat er toch om dat het ergens beduidend beter is?
Of iets beter is, zit hem dan ook vaak in die verschillen.
pi_115818118
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:16 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Is dit aangetoond met een dubbelblinde test?
Ik durf inderdaad wel te wedden dat ik dan het verschil tussen brood van 'mijn' bakker en dat van een supermarkt :P.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:26:07 #169
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_115818201
quote:

[..]

Ik vind het brood van mijn dichtstbijzijnde bakker niet te vreten, droge zooi die niet weg te krijgen is. Dat was echt één keer, maar nooit meer. Die van het merk Korengoud van Jan Linders is meer dan prima en ook na 2 dagen nog goed te eten. Ik ging eerst naar een andere bakker het (verse) brood halen, maar ik kon het verschil niet meer proeven met het goedkopere supermarktbrood. (en dan heb ik het niet over de goedkope (minder dan een euro) varianten)

In Roermond hebben we trouwens ook zoiets wat in de buurt komt van een hypermarkt (http://www.retailparkroermond.com/), daarvoor verplaatsen ze gewoon de rand van de bebouwde kom... De Maxis in Venlo kan ik me ook nog goed herinneren, gingen we altijd eens in de zoveel weken naartoe om dan vanalles in te slaan.
Don't let my username fool you...
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:27:24 #170
321876 Cherna
Fuck the System
pi_115818237
quote:
11s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:23 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik durf inderdaad wel te wedden dat ik dan het verschil tussen brood van 'mijn' bakker en dat van een supermarkt :P.
Het gaat meestal ook om de bereidingswijze. De hand van de bakker dus. En zo heeft iedere bakkerij ook zijn eigen specialiteit.
pi_115818277
quote:
12s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:27 schreef Cherna het volgende:

[..]

Het gaat meestal ook om de bereidingswijze. De hand van de bakker dus. En zo heeft iedere bakkerij ook zijn eigen specialiteit.
Dan is de hand van de bakker in de plaatselijke supermarkten niet al te best :P.

En brood dat meer dan 2 dagen nog goed eten is, is voor mij geen goed teken. Dat stikt van de broodverbeteraars :P

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 21-08-2012 12:29:24 ]
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:31:21 #172
321876 Cherna
Fuck the System
pi_115818351
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:28 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dan is de hand van de bakker in de plaatselijke supermarkten niet al te best :P
Bij echte bakkerijen gaat de handel ook vaak van vader/moeder op zoon of dochter over. Die houden dan hun receptuur omdat het is overgedragen. Bij supermarkten is er vaak wisseling tussen bakkers en die hebben ook een andere doel.
pi_115818425
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:54 schreef CafeRoker het volgende:
Met een gewone supermarkt langs de snelweg zou ik al blij zijn. Hoeft niet perse zo'n mega-mall te zijn. Ik vind het erg hinderlijk dat ik na een rit van twee uur in de auto me nog eens een buitenwijk in moet wurmen en een parkeermeter moet vullen om m'n avondeten te bemachtigen.
Je Albert.nl bestelling op weg naar huis kunnen oppikken bij een drive-trough vestiging zou helemaal top zijn :Y.
dag
pi_115818429
quote:
12s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:31 schreef Cherna het volgende:

[..]

Bij echte bakkerijen gaat de handel ook vaak van vader/moeder op zoon of dochter over. Die houden dan hun receptuur omdat het is overgedragen. Bij supermarkten is er vaak wisseling tussen bakkers en die hebben ook een andere doel.
Dat komt gewoon uit een fabriek en wordt hooguit afgebakken in de supermarkt. Dat zou veel constanter moeten zijn.
pi_115818481
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:13 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Wel is het brood van de bakker vele malen verser en dus lekkerder dan die van de Albert Heijn.
pi_115818519
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:36 schreef JRRY het volgende:

[..]

Wel is het brood van de bakker vele malen verser en dus lekkerder dan die van de Albert Heijn.
AH bakt ook de hele dag door.
pi_115818551
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:37 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Maar dat brood is niet te pruimen, vind ik.
pi_115818561
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:38 schreef JRRY het volgende:

[..]

Maar dat brood is niet te pruimen, vind ik.
Je kunt een boel vinden. Net was het nog niet vers.
pi_115818623
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:37 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Afbakken vanuit de diepvries, dat is niet direct echt bakken.
pi_115818625
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:38 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Je kunt een boel vinden. Net was het nog niet vers.
In de winkel is het nog vers, maar als je het een dag laat liggen is het niet meer te eten, dat is bij bakkersbrood hier niet zo, kan liggen aan bij wat voor bakker je je brood haalt.
pi_115818653
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:36 schreef JRRY het volgende:

[..]

Ha, nee hoor. AH haalt zijn brood van bakkersland en dat wordt iedere ochtend vers aangeleverd, net zoals de lokale bakker dat doet.
pi_115818681
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:40 schreef JRRY het volgende:

[..]

In de winkel is het nog vers, maar als je het een dag laat liggen is het niet meer te eten, dat is bij bakkersbrood hier niet zo, kan liggen aan bij wat voor bakker je je brood haalt.
In principe is lang houdbaar brood trouwens een crime, dat komt puur door het toevoegen van additieven.

Bij bv een Franse bakker kan je het na een dag wegflikkeren en dat hoort ook zo. Daar zitten nml. geen toevoegingen in.
pi_115818739
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:41 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Ha, nee hoor. AH haalt zijn brood van bakkersland en dat wordt iedere ochtend vers aangeleverd, net zoals de lokale bakker dat doet.
Maar het is die ochtend al wel het halve land doorgesleept, gesneden en al in een plastic zakje, dat is toch wel een verschil met vers gesneden brood van een bakker.
pi_115818798
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:44 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Maar het is die ochtend al wel het halve land doorgesleept, gesneden en al in een plastic zakje, dat is toch wel een verschil met vers gesneden brood van een bakker.
Het halve land. Nee hoor: slechts een uurtje of wat in de vrachtwagen. Doet niets onder voor dat van de bakker. Het snijden gebeurt trouwens voor 90% bij de AH zelf.
Wat denk je trouwens dat de filiaalbakker doet? Die heeft ook 1 centrale bakkerij en rijd het brood rond.
pi_115819417
Ik zie het wel zitten hoor, hypermarkten net buiten de grote steden, eentje tussen Rotterdam en Den Haag, eentje bij Amsterdam, eentje bij Utrecht, eentje bij Eindhoven en eentje bij Zwolle. Niet teveel en iedereen heeft er één binnen een uurtje.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:29:15 #186
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_115820587
Ik wist helemaal niet dat dit verboden was.

Compleet belachelijk bemoeienis van de overheid. Als mensen het leuk vinden om buiten de bebouwde kom hun spullen te kopen dan hoort dat gewoon te kunnen. Maar de socialistische fascisten hebben weer de keuzevrijheid ingeperkt, zoals op zoveel punten.
pi_115820654
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:44 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Overigens geloof ik al te graag dat alles in de Randstad hetzelfde smaakt.
pi_115820855
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 12:46 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Het halve land. Nee hoor: slechts een uurtje of wat in de vrachtwagen. Doet niets onder voor dat van de bakker. Het snijden gebeurt trouwens voor 90% bij de AH zelf.
Bij 'mijn' bakker komt er meel in en brood uit hetzelfde pand. Waar veel winkels (de AH misschien iets minder) ook echt gewoon voorgesneden brood aangeleverd krijgen elke ochtend. Het andere brood (het deel dat ze zelf afbakken en snijden) komt grotendeels via de diepvries, dan is de logisiteke keten vaak nog wat langer.

quote:
Wat denk je trouwens dat de filiaalbakker doet? Die heeft ook 1 centrale bakkerij en rijd het brood rond.
Uiteraard.
pi_115820923
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 13:29 schreef TweeGrolsch het volgende:
Ik wist helemaal niet dat dit verboden was.

Compleet belachelijk bemoeienis van de overheid. Als mensen het leuk vinden om buiten de bebouwde kom hun spullen te kopen dan hoort dat gewoon te kunnen. Maar de socialistische fascisten hebben weer de keuzevrijheid ingeperkt, zoals op zoveel punten.
Ik ben ook nog altijd wel benieuwd naar het artikel waar dit dan in zou moeten staan. Want het lijkt me stug dat het zo specifiek verboden zou zijn.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:37:36 #190
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_115820956
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 13:36 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik ben ook nog altijd wel benieuwd naar het artikel waar dit dan in zou moeten staan. Want het lijkt me stug dat het zo specifiek verboden zou zijn.
Lijkt mij ook vreemd trouwens. Denk eerder dat ze er niet zijn omdat er niet echt een markt voor is in Nederland.
pi_115820957
quote:

[..]

Ben ook niet bekend met die wet. Naar mijn weten willen supermarkten vaak juist in stadscentra zitten.
pi_115821017
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 13:37 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Lijkt mij ook vreemd trouwens. Denk eerder dat ze er niet zijn omdat er niet echt een markt voor is in Nederland.
Detailhandel op bedrijventerreinen ziet men in veel gemeenten wel als ongewenst (op grootschalige detailhandel als tuincentra, bouwmarkten etc na) maar dat heeft weer niets met de bebouwde kom te maken.
pi_115821039
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 13:37 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ben ook niet bekend met die wet. Naar mijn weten willen supermarkten vaak juist in stadscentra zitten.
Niet altijd, in stadscentra als Nijmegen, Arnhem of Groningen is het helemaal niet praktisch om als supermarkt in de binnenstad te zitten. In kleinere, minder dichtbebouwde steden doen supers het juist wel weer goed, zoals in Lelystad, Dronten of Hoofddorp.
pi_115821058
Ik wil een Walmart in Nederland.
If not now, then when.
pi_115821063
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 13:37 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het liefst hebben die een plek die goed met de auto bereikbaar is met gratis parkeren. Echt in het centrum is door alle beperkingen daar niet zo heel gewild voor een goed rendement.
pi_115821092
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 13:39 schreef JRRY het volgende:

[..]

Niet altijd, in stadscentra als Nijmegen, Arnhem of [b]Groningen [/b]is het helemaal niet praktisch om als supermarkt in de binnenstad te zitten. In kleinere, minder dichtbebouwde steden doen supers het juist wel weer goed, zoals in Lelystad, Dronten of Hoofddorp.
Maak dat de Ah wijs, die zitten daar zeker met een stuk of 5 supermarkten midden in het centrum :P
pi_115821169
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 13:40 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Maak dat de Ah wijs, die zitten daar zeker met een stuk of 5 supermarkten midden in het centrum :P
Kleine supermarkten zijn dat, waar mensen even snel de boodschapjes doen. Die supermarkten (de meeste) hebben geen parkeerplaatsen voor de deur. Ook lopen de supermarkten in het centrum van bijvoorbeeld Nijmegen veel minder dan de supermarkten net buiten de binnenstad.
Vaak komen hier de studentjes hun boodschapjes doen.
pi_115821238
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 13:39 schreef JRRY het volgende:

[..]

Niet altijd, in stadscentra als Nijmegen, Arnhem of Groningen is het helemaal niet praktisch om als supermarkt in de binnenstad te zitten. In kleinere, minder dichtbebouwde steden doen supers het juist wel weer goed, zoals in Lelystad, Dronten of Hoofddorp.
Waar zeg ik dat het niet voorkomt?
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:44:31 #199
230788 n8n
Pragmatisch
pi_115821264
Laten we van Nederland ook een mall to mall landschap maken
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
pi_115821295
quote:
17s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 13:44 schreef n8n het volgende:
Gezellig..
pi_115821324
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 13:42 schreef JRRY het volgende:

[..]

Kleine supermarkten zijn dat, waar mensen even snel de boodschapjes doen. Die supermarkten (de meeste) hebben geen parkeerplaatsen voor de deur. Ook lopen de supermarkten in het centrum van bijvoorbeeld Nijmegen veel minder dan de supermarkten net buiten de binnenstad.
Vaak komen hier de studentjes hun boodschapjes doen.
Oh, allicht. Maar ik struikelde er over de supermarkten toen ik daar woonde :P
pi_115821362
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 13:46 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Oh, allicht. Maar ik struikelde er over de supermarkten toen ik daar woonde :P
Ah OK :)
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:47:58 #203
230788 n8n
Pragmatisch
pi_115821389
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:51:47 #204
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_115821504
Waar we hier voorbij kijken is eigenlijk dat in de Nederlandse binnensteden (centrum) weliswaar supermarkten zijn, maar alleen zijn dat wel altijd 5 Albert Heijns. Plus en Jumbo die als enige nog iets tegen Albert Heijn proberen te doen richten zich op wijkcentra. In combinatie met Albert Heijn die zijn assortiment versmalt en zijn huismerk pusht zou het niet slecht zijn nieuwe spelers toe te laten.

Plus en Jumbo kunnen in de wijken blijven en met Albert Heijn concurreren.
Albert Heijn kan in de stadscentra supermarkten sluiten en huren zullen dalen voor kleinondernemers
Nieuwe spelers kunnen in Hypermarkten de markt betreden en Albert Heijn dwingen beleid te voeren in plaats van het op te leggen. Spelers als REAL of Carrefour zouden denk ik wel interesse hebben.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:52:03 #205
12621 tcr
*nix 4ever
pi_115821514
quote:
17s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 13:44 schreef n8n het volgende:
Aan B-wegen, moet toch kunnen, al die saaie weilanden schiet ook niet op ;).
pi_115821689
Als kleine ondernemer in de non-foodsector ben ik ook niet echt een voorstander van de hypermarkten. En al helemaal als het inderdaad de Walmart kant op zou gaan. In Amerika heeft Walmart een kaalslag onder de kleine ondernemers veroorzaakt, waardoor er een heleboel dorpskernen naar de knoppenb zijn gegaan.

Ik zit in een redelijk toeristisch gebied, maar wel tussen twee grote supermarkten in. Die supermarkten zorgen voor een hoop loop. Zonder die loop verlies ik een hoop omzet... De slag met internet win ik redelijk makkelijk, doordat ik een goed aanbod heb, veel van mn artikelen weet, zeer klantvriendelijk ben enzovoort. Als ik nu ook nog met extra leegloop te maken krijg, wordt het wel heel moeilijk.

Ook zie ik de huren niet snel dalen hoor. De halve Kalverstraat staat leeg, maar de prijzen blijven onverminderd hoog... Zou wel welkom zijn hoor. Ben nu 1600 euro in de maand kwijt voor vijfenveertig meter in 't vierkant...
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:58:42 #207
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_115821725
quote:

[..]

Dat is het zeker niet. Toen ik nog een Noord-Limburgse basisscholier was gingen we wel eens inkopen kopen bij de Maxis in Venlo (geen idee of ie er nog is). Dat was een typische hypermarkt.

Wel kunnen gemeenten de komst van een Hypermarkt natuurlijk dwarszitten met vergunningen etc. Maar ik zou niet weten of dat nu echt vaak gebeurt. .
pi_115821769
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 13:58 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat is het zeker niet. Toen ik nog een Noord-Limburgse basisscholier was gingen we wel eens inkopen kopen bij de Maxis in Venlo (geen idee of ie er nog is). Dat was een typische hypermarkt.

Wel kunnen gemeenten de komst van een Hypermarkt natuurlijk dwarszitten met vergunningen etc. Maar ik zou niet weten of dat nu echt vaak gebeurt. .
Weet wel dat ondernemersverenigingen zich roeren als dergelijke plannen boven komen drijven. En daar zijn veel raadsleden toch wel gevoelig voor.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 14:03:15 #209
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_115821866
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 14:00 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Weet wel dat ondernemersverenigingen zich roeren als dergelijke plannen boven komen drijven. En daar zijn veel raadsleden toch wel gevoelig voor.
Dat is zeker zo. Ik heb in Ehv nog geen dergelijke discussie meegemaakt.

Maar in Tilburg heb je in 2007-2009 de plannen voor de Shopping mall gehad. Daarvan ging in heel Brabant bijna alles op zijn achterste poten.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 14:03:30 #210
230788 n8n
Pragmatisch
pi_115821880
Heeft niet elke > middelgrote stad al een grote dirk of AH XL?
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 14:04:41 #211
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_115821918
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 14:03 schreef n8n het volgende:
Heeft niet elke > middelgrote stad al een grote dirk of AH XL?
Jawel maar dat zijn dwergjes vergeleken met een echte Hypermarkt.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 14:06:03 #212
230788 n8n
Pragmatisch
pi_115821959
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 14:04 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Jawel maar dat zijn wergjes vergeleken met een echte Hypermarkt.
ben al een keer te skateboard door een XL gegaan, wat mij betreft groot genoeg. En anders ga je naar de KVK om zo een pas voor de makro te verkrijgen
pi_115821990
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 14:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat is zeker zo. Ik heb in Ehv nog geen dergelijke discussie meegemaakt.

Maar in Tilburg heb je in 2007-2009 de plannen voor de Shopping mall gehad. Daarvan ging in heel Brabant bijna alles op zijn achterste poten.
Kan me dat ook wel voorstellen. Hoe je het ook wendt of keert, zo'n Mall trekt gewoon consumenten weg uit de andere winkelcentra.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 14:10:36 #214
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_115822107
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 14:07 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Kan me dat ook wel voorstellen. Hoe je het ook wendt of keert, zo'n Mall trekt gewoon consumenten weg uit de andere winkelcentra.
Al denk ik da zo'n hypermarkt voor stadscentra minder een bedreiging is. Ik bedoel een pubermeisje gaat toch niet lekker met dr vriendinnen winkelen in een hypermarkt.

Hypermarkten zullen denk ik eerder schadelijk zijn voor buurtwinkelcentra.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 14:12:09 #215
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_115822158
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 14:06 schreef n8n het volgende:

[..]

ben al een keer te skateboard door een XL gegaan, wat mij betreft groot genoeg. En anders ga je naar de KVK om zo een pas voor de makro te verkrijgen
Een hypermarkt is in feite een C&A, Bart Smit, Albert Heijn en een Mediamarkt ineen.
pi_115822182
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 14:10 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Al denk ik da zo'n hypermarkt voor stadscentra minder een bedreiging is. Ik bedoel een pubermeisje gaat toch niet lekker met dr vriendinnen winkelen in een hypermarkt.

Ja, misschien dat je gelijk hebt. Al geven die pubermeisjes natuurlijk ook nauwelijks geld uit. Voor een dvd-zaak, slager of visboer kan zo'n hypermarkt best nadelig zijn.
pi_115822197
quote:

[..]
Ik bedoel een pubermeisje gaat toch niet lekker met dr vriendinnen winkelen in een hypermarkt.

Van pubermeisjes hun uitgaven kunnen winkels dan ook niet bestaan.
pi_115822225
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 13:57 schreef IntensiveGary het volgende:
Als kleine ondernemer in de non-foodsector ben ik ook niet echt een voorstander van de hypermarkten. En al helemaal als het inderdaad de Walmart kant op zou gaan. In Amerika heeft Walmart een kaalslag onder de kleine ondernemers veroorzaakt, waardoor er een heleboel dorpskernen naar de knoppenb zijn gegaan.

Ik zit in een redelijk toeristisch gebied, maar wel tussen twee grote supermarkten in. Die supermarkten zorgen voor een hoop loop. Zonder die loop verlies ik een hoop omzet... De slag met internet win ik redelijk makkelijk, doordat ik een goed aanbod heb, veel van mn artikelen weet, zeer klantvriendelijk ben enzovoort. Als ik nu ook nog met extra leegloop te maken krijg, wordt het wel heel moeilijk.

Ook zie ik de huren niet snel dalen hoor. De halve Kalverstraat staat leeg, maar de prijzen blijven onverminderd hoog... Zou wel welkom zijn hoor. Ben nu 1600 euro in de maand kwijt voor vijfenveertig meter in 't vierkant...
Heel veel centra staan half leeg, soms al jaren maar ze weigeren gewoon de huurprijzen aan te passen he? Bizar. Op een gegeven moment moeten ze toch wel zou je denken.
pi_115822295
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 14:12 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Een hypermarkt is in feite een C&A, Bart Smit, Albert Heijn en een Mediamarkt ineen.
Ze zitten hier natuurlijk al: een Sligro is gewoon een hypermarkt. Alleen dan met het verbod losse dingen te kopen vaak. Je moet bv een hele tray meenemen van wijn etc
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 14:17:16 #220
230788 n8n
Pragmatisch
pi_115822326
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 14:12 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Soort woonboulevard dus. Volgens mij gaat dat alleen werken als het aanbod van winkels hetzelfde is als in de binnenstad + genoeg terrasjes e.d.. dan zit je al snel aan een mall met >50 winkels waarvan een aantal hele grote. (H&M, C&A, Bijenkorf, V&D, Hema, AH...). dan krijg je een kopie van de binnenstad en lijkt het me alleen aantrekkelijk voor waar grote steden in de omtrek ontbreken maar er wel genoeg kleine steden zijn die het zonder deze grootmachten moeten stellen. In dat opzicht wel een goed idee, vraag me alleen af hoe relevant het is gezien de grootte van Nederland en dichtheid van steden.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 14:17:38 #221
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_115822346
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 14:12 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ja, misschien dat je gelijk hebt. Al geven die pubermeisjes natuurlijk ook nauwelijks geld uit. Voor een dvd-zaak, slager of visboer kan zo'n hypermarkt best nadelig zijn.
Ik denk dat het voor ambachtelijke middenstanders a la een slager, visboer of een bakker ook wel meevalt. Immers denk ik niet dat een Hypermarkt klanten wegtrekt die niet nu al naar de supermarkt gaan.

Ik denk dat het schadelijker is voor winkeliers met goedkope kleding, audioapparatuur en populair speelgoed. En ook winkels met weinig specifieke dingen zoals Bruna (algemene lectuur) en Blokker (algemene goedkope huisraad) wel schadelijk is.
pi_115822394
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 14:17 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik denk dat het voor ambachtelijke middenstanders a la een slager, visboer of een bakker ook wel meevalt. Immers denk ik niet dat een Hypermarkt klanten wegtrekt die niet nu al naar de supermarkt gaan.

Ik denk dat het schadelijker is voor winkeliers met goedkope kleding, audioapparatuur en populair speelgoed. En ook winkels met weinig specifieke dingen zoals Bruna (algemene lectuur) en Blokker (algemene goedkope huisraad) wel schadelijk is.
Het is OOK voor de ambachtelijke middenstander schadelijk. Die hebben het al heel zwaar door de supermarkten, hoe zwaar gaan die het krijgen als je in die hypermarkt gewoon hele bakkerijen en slagerijen en visboeren hebt zitten? Want in zo'n Hyper U wordt gewoon de hele dag door vers brood gebakken, van het meel mengen, kneden tot het bakken.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 14:19:27 #223
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_115822411
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 14:13 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Van pubermeisjes hun uitgaven kunnen winkels dan ook niet bestaan.
Het is maar een voorbeeld. Maar ik denk niet dat een Hypermarkt voldoende toereikend is om het publiek dat gaat winkelen in stadscentra tevreden te stellen. Daar is het allemaal net iets teveel middelmaat voor.
pi_115822444
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 14:14 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

Heel veel centra staan half leeg, soms al jaren maar ze weigeren gewoon de huurprijzen aan te passen he? Bizar. Op een gegeven moment moeten ze toch wel zou je denken.
Zou je denken, ja. Maar van grote stappen is nog geen sprake. Ze zijn veel te bang voor grote afschrijvingen. Als er eentje gaat, moeten ze allemaal mee. Toen ik een jaartje geleden de onderhandelingen voor dit pand inging stond het al een jaar leeg en nog steeds was er weinig te doen. Zelfs niet toen ik er een vriendje van me op zette (zeer grote bedrijfsmakelaar die normaal in winkelcentra en grote instellingen doet).
pi_115822506
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bepaal jij dat? Of mag de consument dat beslissen?
Dat is toch al besloten door de NL consument? Of zie ik dat mis? Verschillende formules hebben al een voorzichtige poging gewaagd om wat grotere winkels te starten, maar de grote hoeveelheid consumenten blijft vasthouden aan het 'winkelcentrum om de hoek'.
1947-2016
pi_115822563
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 14:19 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het is maar een voorbeeld. Maar ik denk niet dat een Hypermarkt voldoende toereikend is om het publiek dat gaat winkelen in stadscentra tevreden te stellen. Daar is het allemaal net iets teveel middelmaat voor.
Zoals je weet heb ik een tijdje in Spanje gewoond en daar deed ik de boodschappen wekelijks in een hypermarkt. Zelfs voor iemand als ik - die de schurft heeft aan boodschappen/winkelen - is dat een uitje. Mooie spullen, lagere prijzen en alles onder één dak.

Als het hier ook zo zou worden zie ik dat echt wel als een gevaar voor de kleine winkelier. Als het gewoon supergrote AH's worden zal het wel redelijk loslopen, ja..
pi_115822579
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

(...)
Que? Dat 'detail' wist ik niet.
1947-2016
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 14:24:49 #228
45206 Pietverdriet
pi_115822609
quote:

[..]

Jep, denk ik ook, binnensteden hebben meer te lijden onder internetshopping dan onder een hypermarkt
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 14:26:16 #229
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_115822671
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 14:19 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Het is OOK voor de ambachtelijke middenstander schadelijk. Die hebben het al heel zwaar door de supermarkten, hoe zwaar gaan die het krijgen als je in die hypermarkt gewoon hele bakkerijen en slagerijen en visboeren hebt zitten? Want in zo'n Hyper U wordt gewoon de hele dag door vers brood gebakken, van het meel mengen, kneden tot het bakken.
Ik vraag me af of mensen voor een lekker stuk gebakken vis of ambachtelijk gemaakt brood helemaal naar een of ander desolaat industrieterrein met een hypermarkt rijden. Maargoed ik zou wel eens onderzoeken willen zien welke invloed het heeft.

Ik ben overigens geen uitgesproken voor of tegenstander van hypermarkten.
pi_115822837
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 14:26 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik vraag me af of mensen voor een lekker stuk gebakken vis of ambachtelijk gemaakt brood helemaal naar een of ander desolaat industrieterrein met een hypermarkt rijden. Maargoed ik zou wel eens onderzoeken willen zien welke invloed het heeft.

Waarom niet? Hoeveel goede slagers/bakkers zitten er nog in wijkwinkelcentra? Vrijwel niets meer (hier iig). Dat zit allemaal in het centrum en daar kan je heel slecht komen met de auto. Bij zo'n Hypermarkt knal je hem zo op het parkeerterrein.
pi_115822984
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 14:26 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik heb twee petten op; als klant juich ik het - voorzichtig - toe. Met als kanttekening dat de klant op de korte termijn kijkt en er later weleens achter kan komen dat het best k*t is als al die leuke winkeltjes opeens weg zijn. Als ondernemer krijg ik het er heel benauwd van. Nu al ben ik zeven dagen per week open en sta ik zelf om de kosten te drukken. Met de concurrentie van internet, de regeldrift & ondernemershaat van de de Gemeente Amsterdam en de pesterijtjes van de landelijke overheid heb ik eigenlijk al genoeg tegenwind, vind ik ;-)
pi_115823052
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 14:06 schreef n8n het volgende:

[..]

Om je een schaal te geven: We hebben het niet over een winkel van max 100x100m en 25 kassa's. We hebben het hier over een minimum van 3x dat.
1947-2016
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 14:35:36 #233
45206 Pietverdriet
pi_115823072
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 14:33 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Ik heb twee petten op; als klant juich ik het - voorzichtig - toe. Met als kanttekening dat de klant op de korte termijn kijkt en er later weleens achter kan komen dat het best k*t is als al die leuke winkeltjes opeens weg zijn. Als ondernemer krijg ik het er heel benauwd van. Nu al ben ik zeven dagen per week open en sta ik zelf om de kosten te drukken. Met de concurrentie van internet, de regeldrift & ondernemershaat van de de Gemeente Amsterdam en de pesterijtjes van de landelijke overheid heb ik eigenlijk al genoeg tegenwind, vind ik ;-)
Waarom heb je voor een winkel gekozen en niet voor internet?
pi_115823271
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 14:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zou toch zonde zijn als alle winkels verdwijnen.
pi_115823281
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 14:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ben begonnen met beurzen en internet. Dat groeide en uit mijn omgeving kwam de vraag naar een groter assortiment en een plek waar mensen de artikelen ook echt even konden zien en vasthouden. Ik val dan ook in de categorie 'funshopping'. Mijns inziens de enige retailcategorie die een kans op overleven heeft.

Tot voor kort deed ik het ook heel aardig. De laatste paar maanden wordt de spoeling echter wel heel erg dun en aangezien ik nog geen grote reserves heb kunnen opbouwen, is het nu even heel spannend.
pi_115823339
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 14:41 schreef JRRY het volgende:

[..]

Dat ook, ja. De stad zou aardig dood worden als alle reuring verdwijnt.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 14:48:01 #237
380115 LoganMCV
Ik doe ook maar wat
pi_115823482
Ik vind het wat overdreven om te beweren dat er geen winkels meer zouden zijn..kijk nou eens in Frankrijk. In alle grotere plaatsen heb je meer dan genoeg kleine(re) winkels en supermarkten en aan de rand zitten de grote hypermarkten.

Je kan best beiden hebben en ik juich het zeker toe..ik vind ze geweldig die mega-zaken in Frankrijk, veel groter assortiment tegen een veel lagere prijs dan in Nederland. Ook de non-food die ze verkopen is vaak goedkoper dan in Nederland.
pi_115824313
Wij hebben al de goedkoopste supermarkten en een leefbare binnenstad vind ik toch wel heel erg belangrijk.
pi_115824388
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 14:48 schreef LoganMCV het volgende:
Ik vind het wat overdreven om te beweren dat er geen winkels meer zouden zijn..kijk nou eens in Frankrijk. In alle grotere plaatsen heb je meer dan genoeg kleine(re) winkels en supermarkten en aan de rand zitten de grote hypermarkten.

Je kan best beiden hebben en ik juich het zeker toe..ik vind ze geweldig die mega-zaken in Frankrijk, veel groter assortiment tegen een veel lagere prijs dan in Nederland. Ook de non-food die ze verkopen is vaak goedkoper dan in Nederland.
Nederland is kleiner dichtbevolkter en heeft een stuk minder inwoners dan Frankrijk, niet vergelijkbaar.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 15:20:23 #240
45206 Pietverdriet
pi_115824731
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 15:09 schreef De_Guidance het volgende:
Wij hebben al de goedkoopste supermarkten en een leefbare binnenstad vind ik toch wel heel erg belangrijk.
Wel eens in Frankrijk of Spanje bij een hypermarche geweest?
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 15:21:35 #241
45206 Pietverdriet
pi_115824793
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 14:41 schreef JRRY het volgende:

[..]

Dat is geen antwoord op mijn vraag.
pi_115825216
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 15:09 schreef De_Guidance het volgende:
Zeker niet de goedkoopste hoor.

Persoonlijk vind ik de NLse wel de mooiste *)
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 15:42:15 #243
45206 Pietverdriet
pi_115825669
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 15:31 schreef JRRY het volgende:

[..]

ik denk nog in smart terug aan de carrefour in Spanje, 15 meter schap met hangende hammen, drie hoog boven elkaar...
40 meter koelvitrine met verse vis...
pi_115826371
quote:

[..]

Maar die meiskes kopen in de binnenstad ook niet meer dan een ijsje of blikje cola. Daar draait een binnenstad niet op.
Die moet het hebben van mensen die er ook echt wat kopen en die worden wel weggetrokken. Het wijkwinkelcentrum voor de dagelijkse, verse boodschap zie ik minder problemen krijgen.
pi_115826482
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 14:19 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

En je verliest 'de loop'. er komt veel minder volk langs, van alleen mensen die gericht hun waar kunnen halen kan je geen winkel runnen.
pi_115826552
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 15:31 schreef JRRY het volgende:

[..]

Diep in Oost-Europa is goedkoper maar in West-Europa zijn de Nederlandse supermarkten het goedkoopste.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 16:05:51 #247
45206 Pietverdriet
pi_115826575
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 16:03 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En je verliest 'de loop'. er komt veel minder volk langs, van alleen mensen die gericht hun waar kunnen halen kan je geen winkel runnen.
Onzin, mensen gaan gewoon 1 keer in de week hun grote boodschappen doen bij de hypermarche. De hel ende verdoemenis die je al de hele tijd preekt is onzin.
pi_115826698
_O_

Ik vind het inderdaad ook geen probleem.

Sowieso Wal-Mart _O_

Dat de overheid dit soort prachtwinkels stopt vind ik echt de grootste onzin die er maar bestaat. Als mensen toch nog in de bebouwde kom boodschappen doen, dan staat ze dat natuurlijk vrij.

De mensen die nog in de binnenstad boodschappen willen doen, ga je gang. Maar dring anderen niet op waar ketens wel en niet mogen vestigen.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 21-08-2012 16:13:13 ]
pi_115826801
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 16:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Onzin, mensen gaan gewoon 1 keer in de week hun grote boodschappen doen bij de hypermarche. De hel ende verdoemenis die je al de hele tijd preekt is onzin.
het trekt klanten weg uit de binnensteden waardoor winkels vertrekken waardoor het weer minder aantrekkelijk wordt om naar de binnenstad te gaan. dat is een trend die regelmatig in de praktijk is waargenomen en ook bepaald geen ingewikkelde materie is om te snappen volgens mij.
Hel en verdoemenis maak jij er van. Ik wijs je op de nadelen van je voorstel en die nadelen wegen voor mij zwaarder dan het voordeel van de keuze uit twee soorten extra pindakaas bij de boodschappen.
pi_115826841
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 16:12 schreef 99.999 het volgende:

[..]

het trekt klanten weg uit de binnensteden waardoor winkels vertrekken waardoor het weer minder aantrekkelijk wordt om naar de binnenstad te gaan. dat is een trend die regelmatig in de praktijk is waargenomen en ook bepaald geen ingewikkelde materie is om te snappen volgens mij.
Hel en verdoemenis maak jij er van. Ik wijs je op de nadelen van je voorstel en die nadelen wegen voor mij zwaarder dan het voordeel van de keuze uit twee soorten extra pindakaas bij de boodschappen.
Waarom is het dan zo belangrijk dat mensen per se naar de binnenstad worden gelokt? Is dat echt zo belangrijk?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-08-2012 16:15:11 ]
pi_115826909
Ja. Tenzij je van elke stad een soort Zoetermeer wil maken ;)
pi_115827068
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 16:16 schreef IntensiveGary het volgende:
Nah ja, historische binnensteden kun je altijd nog bezoeken. Het wordt er echt niet slechter op met wat minder winkeltjes :P
pi_115827102
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 16:14 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Waarom is het dan zo belangrijk dat mensen per se naar de binnenstad worden gelokt?
Voor leefbaarheid en vermaak in die binnenstad. En dat is voor de betreffende gemeente weer een punt om zich op te onderscheiden waar het gaat over het vestigingsklimaat. Een 'dode' stad trekt nu eenmaal minder dan een levendige binnenstad. Activiteiten trekken activiteiten aan, reuring is daar een mooie term voor.
Vele kleine ondernemers de nek omdraaien zodat je keus hebt uit een soort extra pindakaas, om een of andere reden trekt me dat maar matig.
pi_115827114
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 13:58 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Trefcenter?
Die is er nog steeds, maar ook supermarkten in het centrum, hoewel de duitsers steeds meer wegblijven.
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
pi_115827165
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 16:21 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Nah ja, historische binnensteden kun je altijd nog bezoeken. Het wordt er echt niet slechter op met wat minder winkeltjes :P
Blijft weinig leuks van een stad over met een gedecimeerd winkelbestand, een paar kroegjes en een koffiebar.
pi_115827179
quote:
Blijkbaar is dat het grote ideaal :D
pi_115827239
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 16:22 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Voor leefbaarheid en vermaak in die binnenstad. En dat is voor de betreffende gemeente weer een punt om zich op te onderscheiden waar het gaat over het vestigingsklimaat. Een 'dode' stad trekt nu eenmaal minder dan een levendige binnenstad. Activiteiten trekken activiteiten aan, reuring is daar een mooie term voor.
Vele kleine ondernemers de nek omdraaien zodat je keus hebt uit een soort extra pindakaas, om een of andere reden trekt me dat maar matig.
Dan verplaatsen die activiteiten zich toch gewoon buiten de bebouwde kom? De binnenstad kun je altijd nog voor de cultuur en de historie bezoeken.
pi_115827323
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 16:27 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Dan verplaatsen die activiteiten zich toch gewoon buiten de bebouwde kom? De binnenstad kun je altijd nog voor de cultuur en de historie bezoeken.
wat heeft die bebouwde kom in hemelsnaam ergens mee te maken?

Een dode stad bezoeken is weinig aan. Dat doe je een keertje, een levendige stad kom je vaker terug.
pi_115827350
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 16:27 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Het is geen museum! In een stad wordt gewoond, geleefd én gewerkt.
pi_115827431
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 16:30 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Het is geen museum! In een stad wordt gewoond, geleefd én gewerkt.
Dat lijkt mij ook een stuk aantrekkelijker :)
pi_115827605
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 16:29 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Een dode stad bezoeken is weinig aan. Dat doe je een keertje, een levendige stad kom je vaker terug.
Ik heb nou niet echt het idee dat landen waar hypermarkten zijn toegestaan het veel slechter doen in de binnensteden.

Misschien niet direct vergelijkbaar met Nederland, maar dan nog vind ik het eigenlijk niet zo'n issue. En nogmaals, mensen hebben het nog steeds zelf in de hand. We zijn niet verplicht onze troep bij Wal-Mart te halen.
pi_115827767
quote:
Inderdaad. Probleem van NL is dan ook nog dat er geen echt heel grote steden zijn en het allemaal te dicht bij elkaar in de buurt ligt.
In bv een Frankrijk heb je nog dat heel een regio gefocussed is op 1 grote centrumstad met centrumfuncties. Dat heb je hier veel minder. Alles is dichtbij en het is ook niet zo dat 1 centrum een hele regio van bepaalde functies voorziet. Ik zit met de auto net zo snel in centrum Den Haag als centrum Rotterdam bv.
pi_115827821
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 16:37 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Ik heb nou niet echt het idee dat landen waar hypermarkten zijn toegestaan het veel slechter doen in de binnensteden.
:')

Een heel continent met wel 1 (1!) levendige binnenstad!

pi_115827942
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 16:37 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Toch is dat wel heel degelijk de algemene impressie waar het gaat om dit onderwerp.

quote:
Misschien niet direct vergelijkbaar met Nederland, maar dan nog vind ik het eigenlijk niet zo'n issue. En nogmaals, mensen hebben het nog steeds zelf in de hand. We zijn niet verplicht onze troep bij Wal-Mart te halen.
Zo'n Wal-Mart is door haar omvang in staat om de concurrentie weg te drukken. Zo'n concern houdt een prijzenslag nu eenmaal langer vol dan een kleine zelfstandige.
Is het je echt zoveel waard om die hardwerkende middenstanders om zeep te helpen?
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 16:49:34 #265
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_115828009
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 16:29 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Als dat zo is dan gaan mensen dus liever naar binnensteden en zal die binnenstad dus niet dood gaan.
pi_115828044
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 16:44 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
2. Chicago is ook aardig te doen.
pi_115828223
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 16:49 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Als dat zo is dan gaan mensen dus liever naar binnensteden en zal die binnenstad dus niet dood gaan.
Omdat winkeliers daar een leuke boterham kunnen verdienen. Als de loop uit een binnenstad weggaat omdat de supermarkten en warenhuizen weggeconcureerd worden krijg je lekker wat leegstand en dat is dodelijk.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 16:56:18 #268
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_115828320
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 16:44 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
San Fransisco, Los Angeles, Miami, New York, Boston

Dat zijn echt prachtige en levendige steden. In Amerika zijn het (viel me op) vaak de havens waar het allemaal gebeurd.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 16:57:38 #269
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_115828382
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Jij bent nog nooit in de VS geweest?
pi_115828704
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 16:56 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

San Fransisco, Los Angeles, Miami, New York, Boston

Dat zijn echt prachtige en levendige steden. In Amerika zijn het (viel me op) vaak de havens waar het allemaal gebeurd.
Kom op man los angeles? Dat heeft niet eens een centrum. Miami beach is niet het centrum hè?
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 17:09:18 #271
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_115828842
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 17:05 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Kom op man los angeles? Dat heeft niet eens een centrum. Miami beach is niet het centrum hè?
Zulke grote steden hebben niet "het centrum". Dat het niet in het midden van de stad ligt maakt het niet minder gezellig en levendig.
pi_115829798
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 17:09 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Zulke grote steden hebben niet "het centrum". Dat het niet in het midden van de stad ligt maakt het niet minder gezellig en levendig.
Onzin. New York heeft wel een 'het centrum', parijs ed ook
Veel Amerikaanse hebben het niet nee, dat klopt.
En LA is niet eens een stad te noemen maar een conurbatie.
pi_115829991
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 16:14 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Waarom is het dan zo belangrijk dat mensen per se naar de binnenstad worden gelokt? Is dat echt zo belangrijk?
Ja dat is belangrijk.

Verpauperde binnenstad is niks, dan maar geen 600 soorten pindakaas.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 17:38:32 #274
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_115830005
De kernvraag is natuurlijk niet wat ons ideaalbeeld van een binnenstad is, maar of het een taak van de overheid is om levensmiddelenverkoop te verbieden langs bijvoorbeeld een snelweg.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_115830038
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 15:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wel eens in Frankrijk of Spanje bij een hypermarche geweest?
Frankrijk en Spanje moet je niet mee vergelijken. Eerder België en Duitsland.
pi_115830113
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 17:38 schreef Janneke141 het volgende:
De kernvraag is natuurlijk niet wat ons ideaalbeeld van een binnenstad is, maar of het een taak van de overheid is om levensmiddelenverkoop te verbieden langs bijvoorbeeld een snelweg.
Is dat dan op die manier verboden? Naast uiteraard wat is opgenomen in de bestemmingsplannen.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 18:29:21 #277
12621 tcr
*nix 4ever
pi_115831875
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 16:50 schreef JRRY het volgende:

[..]

2. Chicago is ook aardig te doen.
San Antonio heeft een superleuk centrum, mijn inziens een van de leukste steden van de VS.

Steden als Atlanta zullen ook niet met middenstand in het centrum ooit gezellig worden.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 18:35:35 #278
45206 Pietverdriet
pi_115832095
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 17:39 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Frankrijk en Spanje moet je niet mee vergelijken..
Waarom niet?
pi_115833638
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 18:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom niet?
Omdat de lonen er ook lager zijn (zeker in Spanje) en zoals ik al zei , die landen kennen hele andere structuren.

In het gebied waar wij zitten zijn onze supermarkten qua prijs aan de goedkope kant.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 20:01:51 #280
45206 Pietverdriet
pi_115835580
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 19:14 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Omdat de lonen er ook lager zijn (zeker in Spanje) en zoals ik al zei , die landen kennen hele andere structuren.

In het gebied waar wij zitten zijn onze supermarkten qua prijs aan de goedkope kant.
Toch hebben ze in spanje een assortiment waar een AH XXL een shabby buurtsuper bij is.
pi_115850935
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 16:47 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Toch is dat wel heel degelijk de algemene impressie waar het gaat om dit onderwerp.

[..]

Zo'n Wal-Mart is door haar omvang in staat om de concurrentie weg te drukken. Zo'n concern houdt een prijzenslag nu eenmaal langer vol dan een kleine zelfstandige.
Is het je echt zoveel waard om die hardwerkende middenstanders om zeep te helpen?
Mag ik zelf beslissen waar ik m'n geld aan uitgeef?
pi_115854483
Ik zou 't zelf niet prettig vinden eigenlijk. Een stad is toch wel een beetje een stad omdat je in 't centrum winkels, restaurants en andere uitgaansgelegenheden hebt. Als die winkels verdwijnen blijft 't overdag ook redelijk leeg, als je op een terrasje gaat zitten doe je dat ook omdat het centrum van de stad vrij druk is, mensen die rondhuppelen met tassen, een dame die iets te ver voorover buigt, of een beetje etalages kijken. Stel je dan eens een stad voor waarbij als enige reden om in de binnenstad te zijn zuipen is. Dan krijg je echt een verloederde binnenstad waar iedereen teveel zuipt, waar panden leeg staan omdat niemand zin heeft om te wonen waar mensen ladderzat tegen muren pissen.

Met andere woorden, alles verplaats zich naar suburbsen, waardoor mensen nog meer op zichzelf gaan leven en de wereld beleven vanuit hun kleine suburbs. Daar waar mensen met precies dezelfde inkomensgroep zitten, precies dezelfde huidskleur, enzovoorts. Misschien werkt 't wel geweldig op die manier, wie weet. Rijke suburbsen met private security, geen roofovervallen meer in de binnenstad want er komt toch niemand meer.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_115855415
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 01:02 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Mag ik zelf beslissen waar ik m'n geld aan uitgeef?
al geef je alles aan de lokale zwerver voor een shot heroïne, kan mij dat wat schelen?
pi_115857852
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 20:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Toch hebben ze in spanje een assortiment waar een AH XXL een shabby buurtsuper bij is.
Nou en. Al die zooi is hier ook te verkrijgen. Je moet er echter wat meer moeite voor doen. Het is niet allemaal in dezelfde winkel te vinden.

Overigens zou ik hypermarkten nooit willen verbieden en ik meen dat daarvan ook helemaal geen sprake is in ons land. Neemt niet weg dat het van mij niet zo nodig hoeft, zo'n hypermarkt hier in de buurt. Gek genoeg vind ik die enorme supermarkten dan wel weer prettig wanneer ik op vakantie ben, maar dat is een ander verhaal.
  woensdag 22 augustus 2012 @ 11:28:53 #285
45206 Pietverdriet
pi_115859511
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 10:32 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nou en. Al die zooi is hier ook te verkrijgen. Je moet er echter wat meer moeite voor doen. Het is niet allemaal in dezelfde winkel te vinden.

Je bent duidelijk nog niet in zo een hypermarcado geweest
pi_115859571
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 11:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je bent duidelijk nog niet in zo een hypermarcado geweest
Klopt. Enkel in zijn Franse en Oostenrijkse familieleden. Weet niet hoe groot het verschil is.
  woensdag 22 augustus 2012 @ 11:33:37 #287
45206 Pietverdriet
pi_115859672
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 11:30 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Klopt. Enkel in zijn Franse en Oostenrijkse familieleden. Weet niet hoe groot het verschil is.
Ga eens naar Majorca, en ga eens kijken bij de Carrefour daar, er hangt daar meer keus en meer KG spaanse ham dan er in heel Nederland is, en dat bedoel ik letterlijk.
pi_115859738
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 11:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ga eens naar Majorca, en ga eens kijken bij de Carrefour daar, er hangt daar meer keus en meer KG spaanse ham dan er in heel Nederland is, en dat bedoel ik letterlijk.
Snap wel waar je op doelt. Zie er aan de ene kant de charme ook wel van in. Het is in Frankrijk altijd genieten als je die meterslange rekken met honderden verschillende soorten wijnen ziet.

Ik betwijfel echter of de overheid bewust de komst van hypermarkten tegenwerkt.
pi_115859875
Of Spanje nou als grote voorbeeld moet dienen..

Verder heb je als Nederland gewoon een veel kleinere afzetmarkt, en met die grote dingen heb je binnen no time alle binnensteden leeg.
pi_115859935
Wat is de meerwaarde van 800 soorten ham eigenlijk ? :)

In Spanje hebben ze het allemaal in stand gehouden met geleend geld. Mag best wat minder extravagant allemaal.
  woensdag 22 augustus 2012 @ 11:43:43 #291
45206 Pietverdriet
pi_115860001
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypermarkt

quote:
In Nederland zijn supermarkten meestal klein van opzet, zeker als dit wordt vergeleken met de grote superstores of hypermarkten in het buitenland. Een reden hiervoor is de regelgeving. In de meeste gemeenteverordeningen wordt de verkoop van voedsel alleen toegestaan binnen de bebouwde kom. Veel gemeentebesturen in kleinere gemeenten zien de komst van een hypermarkt in de regio als bedreiging voor de lokale winkels en zijn vaak niet bereid mee te werken aan dergelijke initiatieven.
Lokale overheden willen geen marktwerking.
  woensdag 22 augustus 2012 @ 11:44:42 #292
45206 Pietverdriet
pi_115860031
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 11:41 schreef De_Guidance het volgende:
Wat is de meerwaarde van 800 soorten ham eigenlijk ? :)

Dat is lekker.
pi_115860190
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 11:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ergens snap ik dat ook wel. In Frankrijk vind je die gigantische apparaten vaak op een industrieterrein. De binnensteden, met name van de wat kleinere plaatsen, stellen doorgaans bar weinig voor.
  woensdag 22 augustus 2012 @ 12:03:38 #294
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_115860582
Hypermarkten zouden ze moeten verbieden.
pi_115861003
Ik ben er op zich wel voor dat het kan maar een diversiteit van aanbod door diversiteit van winkels heeft mijn persoonlijke voorkeur.

Maar ik vraag me af of het zinnig is het wegennet extra te belasten en te zorgen dat er meer met de auto boodschappen worden gedaan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 22 augustus 2012 @ 12:33:39 #296
45206 Pietverdriet
pi_115861645
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 11:50 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ergens snap ik dat ook wel. In Frankrijk vind je die gigantische apparaten vaak op een industrieterrein. De binnensteden, met name van de wat kleinere plaatsen, stellen doorgaans bar weinig voor.
Het sterven van de dorpen en kleine steden heeft in Frankrijk hele andere oorzaken, heeft er alles mee te maken dat men naar de grote steden trekt en het platteland leegloopt
pi_115861767
quote:

[..]

Ik denk eerder dat lokale overheden bang zijn voor de gevolgen voor hun gemeente. Zeker bij kleinere stadskernen kan een hypermarkt net buiten de stadskernen voor enorme gevolgen zorgen. Kleinere winkeliers die onderuit gaan, minder bezoekers naar de stadsgrenzen, daardoor gaan horecagelegenheden ook de gevolgen weer voelen en zo breidt de olievlek zich uit. Een groot bedrijf gaat er met de omzet vandoor en de lokale bevolking en bedrijfsleven zit met de gebakken peren.

Hoewel ik de schuft heb aan overheden (zeker plaatselijke, wegens enorm gebrek aan kennis en inlevingsvermogen over en naar het MKB) kan ik me de angst goed voorstellen.

[ Bericht 0% gewijzigd door IntensiveGary op 22-08-2012 12:44:03 ]
pi_115861957
quote:

[..]

Ik kan er niet rouwig om zijn. Ik vind beetje levendige binnensteden, ook in kleinere gemeentes, eigenlijk wel een pre.
pi_115862076
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 12:03 schreef betyar het volgende:
Hypermarkten zouden ze moeten verbieden.
Verbieden, verbieden...tsja, dat vind ik ook wel weer heel drastisch. Wel vind ik dat je heel goed moet kijken waar je eventueel zo'n ding neer zou zetten. Nogmaals, als kleine winkelier vind ik het vreselijke dingen en ben ik er behoorlijk bang voor. Maar als klant zie ik wel degelijk voordelen...

De overheden mogen van mij eenbehoorlijke inbreng hebben. Maar er moet wmb wel op case by case basis naar gekeken worden. Zomaar verbieden is mij te rigide.
  woensdag 22 augustus 2012 @ 13:04:23 #300
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_115862689
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 16:23 schreef sorcees het volgende:

[..]

Trefcenter?
Die is er nog steeds, maar ook supermarkten in het centrum, hoewel de duitsers steeds meer wegblijven.
Trefcenter is nu een verzameling losse winkels in één pand. Trefcenter was vroeger al de naam, toen werd het Maxis, ging toen failliet geloof ik en toen werd het weer Terfcenter als verzameling losse winkels... Officiëel mogen de winkels ook niet buiten hun eigen logo plaatsen geloof ik.
Don't let my username fool you...
  woensdag 22 augustus 2012 @ 14:40:45 #301
45206 Pietverdriet
pi_115866589
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 12:43 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Ik kan er niet rouwig om zijn. Ik vind beetje levendige binnensteden, ook in kleinere gemeentes, eigenlijk wel een pre.
Zoals ik al eerder zei, de situatie met Frankrijk is niet vergelijkbaar en binnensteden hebben te lijden onder astronomische huren en concurrentie van internet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')