abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:30:20 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115813090
Verkoop van levensmiddelen buiten de bebouwde kom..

Het is in Nederland vrijwel nergens of liever, niet, toegestaan levensmiddelen te verkopen buiten de bebouwde kom. Dit staan gemeentes niet toe omdat ze zo hun binnensteden willen beschermen. Is dit een goede zaak? Ik denk het niet. Het heeft als resultaat dat Supermarkten in Nederland relatief klein zijn en er geen hypermarkten zijn. Voor de consument is dit een slechte zaak.
Waarom? Omdat vastgoed in de binnensteden duur is en dat merk je terug in de prijs van de producten, het aanbod is krapper omdat er de schapruimte beperkt is. Een Hypermarkt aan de snelweg zou een ruimer assortiment kunnen voeren omdat ze een veel groter bereik hebben, en producten waar minder vraag naar is zullen ze ook kunnen voeren omdat er meer klanten zijn.
Heeft het zin de binnensteden te beschermen? Nee, dit is door de steeds snellere opkomst van internetwinkelen achterhaald. De enigen die daar onder zullen lijden zijn de grote vastgoedjongens en de overheid hoeft deze helemaal niet te beschermen.
Van de vakantie zul je ze wel kennen, de rijk gesorteerde hypermarkten in Frankrijk, Italie en Spanje. Prachtige producten, scherpe prijzen, en ook een ruime keuze aan nonfood artikelen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_115813269
Alsjeblieft niet, zulke ketens slopen de binnensteden, kijk maar in de USA, nergens is daar meer een leefbaar centrum over.
For great justice!
pi_115813272
Volgens mij zijn de producten in de Nederlandse supermarkten al zeer scherp geprijst. Scherper dan in veel van die grote winkels in onze buurlanden in elk geval. Heb er ook wel nieuwsberichten over voorbij zien komen. Zal er mee te maken hebben dat de concurrentie veel scherper is hier.

Oh, en ik vind het argument dat het niet erg prettig is wanneer de binnensteden leegstromen toch ook wel van belang. Een gevarieerd winkelaanbod brengt toch wat extra's in een binnenstad.

Blijft het grotere aanbod over, dat zou leuk zijn maar als ik in ruil daarvoor niet meer met de fiets boodschappen kan doen omdat de winkel te ver weg is :P...
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:40:51 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_115813285
Ik zou heel graag de grote "malls" zien, die ze in heel veel landen hebben. VS, Australie, maar ook Frankrijk en deels in Belgie: gewoon een drukke doorgaande weg buiten de stad, met daarlangs grote winkels met grote parkeerplaatsen. Lijkt me ideaal!
censuur :O
pi_115813311
Ik heb trouwens liever 5 kleinere supermarkten dichter bij elkaar dan één mega-markt verder weg. Ik woon dan ook in een stad en heb geen auto. Lijkt me echt killing voor de leefbaarheid van de steden.
For great justice!
pi_115813323
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:40 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik zou heel graag de grote "malls" zien, die ze in heel veel landen hebben. VS, Australie, maar ook Frankrijk en deels in Belgie: gewoon een drukke doorgaande weg buiten de stad, met daarlangs grote winkels met grote parkeerplaatsen. Lijkt me ideaal!
En dan wel GRATIS parkeren, anders gaat het bij voorbaat al mislukken...
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:44:23 #7
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_115813368
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:42 schreef tcr het volgende:

[..]

En dan wel GRATIS parkeren, anders gaat het bij voorbaat al mislukken...
gratis parkeren in Nederland¿ :')
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:44:41 #8
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_115813371
Ik woon in een historische binnenstad met een hoop kleine ondernemers en geen grote supermarkt. Voor mijn boodschappen ga ik of naar de markt op 200 meter afstand, de kleine zelfstandige, of een keer in de week de grote supermarkt aan de rand van de bebouwde kom, die alles heeft.

Grote supermarkten hebben invloed op de kleine zelfstandige, aan de andere kant veranderen de tijden. De kleine zelfstandige in de dorpskern of binnenstad, zal altijd wel blijven bestaan. Een groter 'gevaar' voor deze ondernemingen is eerder de continu stijgende huurprijs ipv concurrentie van de grote jongens.

Misschien is een oplossing juist wel om het contrast te vergroten; de kleine zelfstandige binnen de bebouwde kom en de grote jongens daar weren en aan de buitenrand plaatsen.
Op dinsdag 2 oktober 2012 14:27 schreef tong80 het volgende: _O_ :P
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:44:56 #9
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_115813379
Mits het er niet te veel worden (1 per 250.000 inwoners oid), ben ik wel voor.
Ok stelletje hokboeren
pi_115813413
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:41 schreef Q. het volgende:
Ik heb trouwens liever 5 kleinere supermarkten dichter bij elkaar dan één mega-markt verder weg. Ik woon dan ook in een stad en heb geen auto. Lijkt me echt killing voor de leefbaarheid van de steden.
gezellig met het hele gezin op zaterdagmiddag naar de mega-markt O+
pi_115813448
Nee alsjeblieft niet. Ga je liever winkelen in het historisch centrum van de stad of ga je naar één groot gebouw?
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:49:31 #12
45206 Pietverdriet
pi_115813470
quote:
13s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:40 schreef Q. het volgende:
Alsjeblieft niet, zulke ketens slopen de binnensteden, kijk maar in de USA, nergens is daar meer een leefbaar centrum over.
Het maakt juist dat de historische binnensteden in Nederland weer een woonfunctie kunnen krijgen. De meeste binnensteden in NL verschralen juist omdat er steeds minder mensen wonen omdat winkels liever een paar vierkante meter extra in de winkel hebben dan een trap naar boven
pi_115813477
hypermarkten _O_
Wǒ shì dá hóng, of the Eggman, of the Walrus
pi_115813495
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het maakt juist dat de historische binnensteden in Nederland weer een woonfunctie kunnen krijgen.
Wonen zonder voorzieningen, nee, dat is aantrekkelijk. Het zorgt er alleen maar voor dat de leegstand in de binnensteden nog verder toeneemt en ze onleefbaar worden.
For great justice!
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:52:11 #15
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_115813534
Ik moet zeggen dat ik het juist lekker vind om naar de supermarkt te kunnen lopen/fietsen, en dat er meerdere bij elkaar in de buurt zitten. Een grote hypermarkt buiten de stad zou ik leuk vinden, maar niet als vervanging van de winkels in de binnensteden.
pi_115813560
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het maakt juist dat de historische binnensteden in Nederland weer een woonfunctie kunnen krijgen. De meeste binnensteden in NL verschralen juist omdat er steeds minder mensen wonen omdat winkels liever een paar vierkante meter extra in de winkel hebben dan een trap naar boven
leuk die woonfunctie, worden de laatste actieve functies in een binnenstad (vermaak zou nog over kunnen blijven) ook weggejaagd omdat de bejaarden die in de binnenstad komen te wonen dat niet trekken vanwege alle herrie en overlast...
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:53:07 #17
45206 Pietverdriet
pi_115813562
quote:
13s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:50 schreef Q. het volgende:

[..]

Wonen zonder voorzieningen, nee, dat is aantrekkelijk. Het zorgt er alleen maar voor dat de leegstand in de binnensteden nog verder toeneemt en ze onleefbaar worden.
Binnensteden in NL gaan sowieso de winkels verliezen omdat mensen op internet inkopen. Dit maakt plaats voor horeca, bewoning en een ander aanbod.
Binnensteden zijn nu juist, als gevolg van dit beleid ongelofelijk schraal, overal dezelfde ketenwinkels vanwege de hoge huur. Nauwelijks bewoning omdat de vierkante meters van een trap naar boven meer opleveren aan winkelruimte dan aan huur van de woning erboven.
pi_115813570
Ben voor, maar dan niet in steden kleiner dan ca. 150.000 inwoners, of één / twee per provincie.
Dit zorgt er voor dat in bijvoorbeeld Frankrijk of België hele steden van 30.000 inwoners die in Nederland een bruisende stad zouden zijn, op zaterdagochtend!! helemaal uitgestorven zijn.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:54:27 #19
45206 Pietverdriet
pi_115813593
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:53 schreef 99.999 het volgende:

[..]

leuk die woonfunctie, worden de laatste actieve functies in een binnenstad (vermaak zou nog over kunnen blijven) ook weggejaagd omdat de bejaarden die in de binnenstad komen te wonen dat niet trekken vanwege alle herrie en overlast...
De tijden veranderen. Geen enkele reden voor de overheid hier nog te reguleren.
pi_115813595
Met een gewone supermarkt langs de snelweg zou ik al blij zijn. Hoeft niet perse zo'n mega-mall te zijn. Ik vind het erg hinderlijk dat ik na een rit van twee uur in de auto me nog eens een buitenwijk in moet wurmen en een parkeermeter moet vullen om m'n avondeten te bemachtigen.
pi_115813625
Eens, tijdens een zombieapocalypse zijn hypermarkten de place to be.
Maar tot die tijd doe ik mijn boodschappen liever in het centrum.
Extremistisch gematigd.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:56:10 #22
45206 Pietverdriet
pi_115813630
Een mall is trouwens compleet wat anders, dat is een overdekt winkelcentrum
pi_115813635
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:52 schreef kwiwi het volgende:
Ik moet zeggen dat ik het juist lekker vind om naar de supermarkt te kunnen lopen/fietsen, en dat er meerdere bij elkaar in de buurt zitten. Een grote hypermarkt buiten de stad zou ik leuk vinden, maar niet als vervanging van de winkels in de binnensteden.
De komst van hypermarkten gaat sowieso ten koste van bestaande supermarkten/winkels in wijken, buurten en binnensteden. Nogmaals, kijk maar naar wat Walmart heeft gedaan met de oude Main Streets in de USA.
For great justice!
pi_115813636
Nou doe maar niet. Dan blijven de centrums van de steden gezellig. Want meestal bouwt men om een supermarkt heen. Waar een supermarkt is komt ineens ook een Blokker of een kledingzaak. En zo herhaalt het zich een beetje.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_115813649
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het zorgen voor een leefbare stad is geen overheidstaak?
For great justice!
pi_115813655
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Een mall is trouwens compleet wat anders, dat is een overdekt winkelcentrum
En die hebben we toch al wel. (Kronenburg, Arnhem / Alexandirum, Rotterdam)
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:57:31 #27
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_115813663
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:56 schreef Q. het volgende:

[..]

De komst van hypermarkten gaat sowieso ten koste van bestaande supermarkten/winkels in wijken, buurten en binnensteden. Nogmaals, kijk maar naar wat Walmart heeft gedaan met de oude Main Streets in de USA.
Daarom zeg ik ook: als het erbij kan prima, maar niet ter vervanging van.
pi_115813678
Wǒ shì dá hóng, of the Eggman, of the Walrus
pi_115813688
Ik denk dat NL sowieso wel gesteld is op een gezellig dagje uit shoppen, dus heel erg hoeven we denk ik niet te vrezen (voor de écht gezellige binnensteden dan, dus niet Lelystad of Almere :P)
pi_115813692
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Binnensteden in NL gaan sowieso de winkels verliezen omdat mensen op internet inkopen. Dit maakt plaats voor horeca, bewoning en een ander aanbod.
Binnensteden zijn nu juist, als gevolg van dit beleid ongelofelijk schraal, overal dezelfde ketenwinkels vanwege de hoge huur. Nauwelijks bewoning omdat de vierkante meters van een trap naar boven meer opleveren aan winkelruimte dan aan huur van de woning erboven.
Een deel van de winkels zal inderdaad verdwijnen door online winkelen maar dit zal slechts een klein deel van de winkels zijn, waarbij de offline winkel geen toegevoegde waarde heeft ivm standaardproducten.
For great justice!
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:58:59 #31
45206 Pietverdriet
pi_115813706
quote:
5s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:57 schreef Q. het volgende:

[..]

Het zorgen voor een leefbare stad is geen overheidstaak?
Hell en verdoemenis omdat er buiten de bebouwde kom levensmiddelen worden verkocht? Moet internetwinkelen dan ook maar verboden worden?
pi_115813719
Het is helaas al wel een trend dat winkels verhuizen van het centrum naar een winkelcentra daarbuiten
pi_115813735
Ik ben er persoonlijk niet zo'n fan van. Het heeft denk ik ook iets met geografische afstand te maken. In Frankrijk stikt het ervan maar heb je ook nog goede binnensteden, alleen daar ligt het vaak ver buiten het centrum. Dat is hier niet haalbaar.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:00:24 #34
45206 Pietverdriet
pi_115813741
quote:
3s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:58 schreef Q. het volgende:

[..]

Een deel van de winkels zal inderdaad verdwijnen door online winkelen maar dit zal slechts een klein deel van de winkels zijn, waarbij de offline winkel geen toegevoegde waarde heeft ivm standaardproducten.
Maar levensmiddelen mogen niet buiten de bebouwde kom worden verkocht?
pi_115813756
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:57 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Daarom zeg ik ook: als het erbij kan prima, maar niet ter vervanging van.
Het kan er niet bij zonder ernstige negatieve gevolgen te hebben voor de bestaande winkels.
For great justice!
pi_115813762
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

(Lagere) Overheden hebben juist belang bij levende binnensteden. Dit heeft positieve invloed op het vestigingsklimaat van een gemeente. Zie geen enkele reden waarom ze zich daar niet druk over zouden mogen maken.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:01:25 #37
45206 Pietverdriet
pi_115813766
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:59 schreef VacaLoca het volgende:
Het is helaas al wel een trend dat winkels verhuizen van het centrum naar een winkelcentra daarbuiten
Jep, je ziet steeds meer industrieterreinen met een meubelboulevard, een bouwmarkt, een tuincentrum en snuisterijen bij elkaar.
pi_115813774
quote:
3s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:00 schreef Q. het volgende:

[..]

Het kan er niet bij zonder ernstige negatieve gevolgen te hebben voor de bestaande winkels.
Ik denk dat de binnenstad weinig te vrezen heeft, de wijkwinkelcentra wel.
pi_115813785
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jep, je ziet steeds meer industrieterreinen met een meubelboulevard, een bouwmarkt, een tuincentrum en snuisterijen bij elkaar.
Maar die ga je ook niet in een binnenstad neerzetten, logisch.
pi_115813791
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:01 schreef JRRY het volgende:

[..]

En dus de leefbaarheid van de wijken als niemand meer op de fiets naar de supermarkt kan en gaat. Lekker, nog meer auto's de wijken in en uit. Dat is lekker leefbaar.
For great justice!
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:02:48 #41
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_115813808
quote:
3s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:00 schreef Q. het volgende:

[..]

Het hoeft niet te betekenen dat er geen winkels in het centrum meer overblijven hoor (wellicht wat minder, maar zolang de basisdingen blijven vind ik het prima). Ook in de VS zijn er steden/dorpen die gewoon nog een centrum hebben, ondanks dat er een Walmart e.d. in de buurt liggen.
pi_115813809
quote:
3s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:58 schreef Q. het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat heel veel winkels gaan verdwijnen door internet. Wat dat betreft is het misschien al te laat voor hypermarkten hier.
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:03:06 #43
45206 Pietverdriet
pi_115813819
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:01 schreef 99.999 het volgende:

[..]

(Lagere) Overheden hebben juist belang bij levende binnensteden. Dit heeft positieve invloed op het vestigingsklimaat van een gemeente. Zie geen enkele reden waarom ze zich daar niet druk over zouden mogen maken.
Het heeft er juist voor gezorgd dat de huren in de binnensteden enorm hoog zijn, die alleen betaald kunnen worden door internationale ketens, waardoor binnensteden verschralen en leeglopen wat bewoning aangaat.
pi_115813823
quote:

[..]

Tja, die zijn al grotendeels dood...
pi_115813827
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:02 schreef Q. het volgende:

[..]

En dus de leefbaarheid van de wijken als niemand meer op de fiets naar de supermarkt kan en gaat. Lekker, nog meer auto's de wijken in en uit. Dat is lekker leefbaar.
Daar moet dan maar wat op verzonnen worden.
pi_115813840
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Verkoop van levensmiddelen buiten de bebouwde kom..

Het is in Nederland vrijwel nergens of liever, niet, toegestaan levensmiddelen te verkopen buiten de bebouwde kom. Dit staan gemeentes niet toe omdat ze zo hun binnensteden willen beschermen. Is dit een goede zaak? Ik denk het niet. Het heeft als resultaat dat Supermarkten in Nederland relatief klein zijn en er geen hypermarkten zijn. Voor de consument is dit een slechte zaak.
Waarom? Omdat vastgoed in de binnensteden duur is en dat merk je terug in de prijs van de producten, het aanbod is krapper omdat er de schapruimte beperkt is. Een Hypermarkt aan de snelweg zou een ruimer assortiment kunnen voeren omdat ze een veel groter bereik hebben, en producten waar minder vraag naar is zullen ze ook kunnen voeren omdat er meer klanten zijn.
Heeft het zin de binnensteden te beschermen? Nee, dit is door de steeds snellere opkomst van internetwinkelen achterhaald. De enigen die daar onder zullen lijden zijn de grote vastgoedjongens en de overheid hoeft deze helemaal niet te beschermen.
Van de vakantie zul je ze wel kennen, de rijk gesorteerde hypermarkten in Frankrijk, Italie en Spanje. Prachtige producten, scherpe prijzen, en ook een ruime keuze aan nonfood artikelen.
In Duitsland is het ook mislukt niet? De Wall Mart is weer weggegaan omdat het gewoon niet aansloeg bij de Duitse cultuur.
pi_115813842
inb4 Wal-Mart :r :r :r
pi_115813845
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Maar levensmiddelen mogen niet buiten de bebouwde kom worden verkocht?
Nee, daar gaat het niet om. Het gaat om die zeer grote winkels die je voorstelt ver weg buitenaf die het winkelaanbod uit de binnensteden gaan vervangen.
pi_115813880
quote:

[..]

Ook binnensteden gaan er onder lijden, dat lijkt me logisch. Een klein winkelcentrum in een woonwijk voor wat dagelijkse benodigdheden zie ik nog wel overleven.
pi_115813888
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:02 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Het hoeft niet te betekenen dat er geen winkels in het centrum meer overblijven hoor (wellicht wat minder, maar zolang de basisdingen blijven vind ik het prima). Ook in de VS zijn er steden/dorpen die gewoon nog een centrum hebben, ondanks dat er een Walmart e.d. in de buurt liggen.
http://www.mojvideo.com/v(...)1f86b6d0fc6a59a6147d
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:06:14 #51
45206 Pietverdriet
pi_115813918
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:03 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

In Duitsland is het ook mislukt niet? De Wall Mart is weer weggegaan omdat het gewoon niet aansloeg bij de Duitse cultuur.
Famila, Real
Dat Wallmarkt mislukte had een andere reden, de onbekendheid met hoe de Duitse consument wil winkelen, bv vlees wil men niet voorverpakt.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:06:21 #52
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_115813930
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:05 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ook binnensteden gaan er onder lijden, dat lijkt me logisch. Een klein winkelcentrum in een woonwijk voor wat dagelijkse benodigdheden zie ik nog wel overleven.
Neeee, mensen vinden oude binnensteden gezellig, waardoor ze eerder de zaterdagmiddag zullen doorbrengen in de oude binnenstad, op een lekker terrasje om vervolgens nog even de V&D binnen te lopen met tante Truus, dan de zaterdagmiddag doorbrengen in de lokale hypermarkt.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:06:57 #54
45206 Pietverdriet
pi_115813941
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:03 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nee, daar gaat het niet om. Het gaat om die zeer grote winkels die je voorstelt ver weg buitenaf die het winkelaanbod uit de binnensteden gaan vervangen.
Internet vervangt de winkels in de binnenstad.
pi_115813942
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Famila, Real
Dat Wallmarkt mislukte had een andere reden, de onbekendheid met hoe de Duitse consument wil winkelen, bv vlees wil men niet voorverpakt.
In Duitsland heb je trouwens nog best wel chille binnensteden.
pi_115813964
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het heeft er juist voor gezorgd dat de huren in de binnensteden enorm hoog zijn, die alleen betaald kunnen worden door internationale ketens, waardoor binnensteden verschralen en leeglopen wat bewoning aangaat.
Dat leeglopen qua bewoning valt in heel veel gevallen nog wel een beetje mee (op z'n minst). Maar wat jij voorstelt zal de verschraling enkel maar gigantisch versnellen. Ik zie de meerwaarde daar niet zo van in. Zeker wanneer je er vele zelfstandige ondernemers de nek mee omdraait.

Ben dus nog steeds wel benieuwd naar de grote voordelen van je voorstel. Houdt het op bij twee soorten extra pindakaas of heeft het nog meer voordelen?
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:08:11 #57
45206 Pietverdriet
pi_115813969
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:06 schreef JRRY het volgende:

[..]

Ondanks dat deze in de oorlog aan gort zijn gegooid en nauwelijks nog historische gebouwen hebben
pi_115814004
quote:

[..]

Neeee, mensen vinden oude binnensteden gezellig, waardoor ze eerder de zaterdagmiddag zullen doorbrengen in de oude binnenstad, op een lekker terrasje om vervolgens nog even de V&D binnen te lopen met tante Truus, dan de zaterdagmiddag doorbrengen in de lokale hypermarkt.
Op een terrasje pakken kan een binnenstad niet overleven als mensen de boodschappen uiteindelijk elders doen. Het is juist de combinatie die het sterk maakt.
pi_115814007
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ondanks dat deze in de oorlog aan gort zijn gegooid en nauwelijks nog historische gebouwen hebben
Dat wel. Maar het is er wel druk en soms zelfs ook gezellig.
Was laatst in Aachen, druk dat het was. Nou is dat ook wel een vrij grote stad, maar bijvoorbeeld Kleve (45.000 inwoners) heeft 3!! hypermarkten en de binnenstad is erg druk, drukker dan vergelijkbare steden in NL zelfs.
pi_115814016
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Internet vervangt de winkels in de binnenstad.
Deels wel, deels niet.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:10:01 #61
45206 Pietverdriet
pi_115814019
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:07 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat leeglopen qua bewoning valt in heel veel gevallen nog wel een beetje mee (op z'n minst). Maar wat jij voorstelt zal de verschraling enkel maar gigantisch versnellen. Ik zie de meerwaarde daar niet zo van in. Zeker wanneer je er vele zelfstandige ondernemers de nek mee omdraait.

Ben dus nog steeds wel benieuwd naar de grote voordelen van je voorstel. Houdt het op bij twee soorten extra pindakaas of heeft het nog meer voordelen?
Welke zelfstandige ondernemers? Die zijn nu juist degene die kunnen profiteren van de dalende huren en een veranderende binnenstad. De binnensteden in NL zijn op het moment juist zo schraal door het ingrijpen in de markt door de overheid, alleen de grote ketens kunnen de huren betalen en het vastgoed is in handen van de louche vastgoedmaffia.
pi_115814028
quote:

[..]

Ook wel veel vrij dode binnensteden.
pi_115814043
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Welke zelfstandige ondernemers? Die zijn nu juist degene die kunnen profiteren van de dalende huren en een veranderende binnenstad. De binnensteden in NL zijn op het moment juist zo schraal door het ingrijpen in de markt door de overheid, alleen de grote ketens kunnen de huren betalen en het vastgoed is in handen van de louche vastgoedmaffia.
Tja, je kijkt dus niet verder dan de lokale hoofdstraat.
pi_115814053
pi_115814084
Maar bij zo'n hypermarkt is toch helemaal geen ruimte voor kleine ondernemers, omdat die ene markt vaak al alles verkoopt zoals je zelf zegt, ook non-food artikelen. Dan ligt echt alles bij één winkel.
Oh, and that's a bad miss!
pi_115814089
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:10 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ook wel veel vrij dode binnensteden.
Zoals Oberhausen :N
Maar dat ligt dan meer aan de megamalls
pi_115814108
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:09 schreef JRRY het volgende:

[..]

Dat wel. Maar het is er wel druk en soms zelfs ook gezellig.
Was laatst in Aachen, druk dat het was. Nou is dat ook wel een vrij grote stad, maar bijvoorbeeld Kleve (45.000 inwoners) heeft 3!! hypermarkten en de binnenstad is erg druk, drukker dan vergelijkbare steden in NL zelfs.
In Meppen (35.000 inwoners) valt het mij altijd een beetje tegen in vergelijking met NL-steden van vergelijkbare omvang. Ondanks best veel Nederlanders die daar naar de lokale Kaufland gaan en ook nog even de stad in.
pi_115814130
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:12 schreef Brentmeister het volgende:
Maar bij zo'n hypermarkt is toch helemaal geen ruimte voor kleine ondernemers, omdat die ene markt vaak al alles verkoopt zoals je zelf zegt, ook non-food artikelen. Dan ligt echt alles bij één winkel.
De mobiele snackbar op het parkeerterrein kan leuk draaien :P
pi_115814131
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:13 schreef 99.999 het volgende:

[..]

In Meppen (35.000 inwoners) valt het mij altijd een beetje tegen in vergelijking met NL-steden van vergelijkbare omvang. Ondanks best veel Nederlanders die daar naar de lokale Kaufland gaan en ook nog even de stad in.
Ja. Dat bedoel ik dus. Het hoeft niet dodend te zijn voor de binnenstad. Hoe het staat gesteld met de woonwijken daar weet ik niet :)
pi_115814159
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:14 schreef 99.999 het volgende:

[..]

De mobiele snackbar op het parkeerterrein kan leuk draaien :P
Als dat al toegestaan wordt ;) Vaak hebben die hypermarkten ook allerhande warm eten te koop.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:16:47 #71
45206 Pietverdriet
pi_115814170
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:17:57 #72
45206 Pietverdriet
pi_115814198
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:12 schreef Brentmeister het volgende:
Moeten supermarkten dan ook maar verboden worden, omdat het de concurrentie aangaat met groentenboer en slager?
pi_115814200
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:16 schreef Brentmeister het volgende:

[..]

Als dat al toegestaan wordt ;) Vaak hebben die hypermarkten ook allerhande warm eten te koop.
In Duitsland staat er vaak wel een stalletje met Currywurst :9.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:18:21 #74
12621 tcr
*nix 4ever
pi_115814207
quote:
12s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:44 schreef wise het volgende:

[..]

gratis parkeren in Nederland¿ :')
Als de Hypermarkt buiten het centrum zit, bij voorkeur aan een snelweg dan wil ik niet nog eens betalen voor parkeren. Zo sluit je namelijk de 'fun-shoppers' uit. Die kunnen dan net zo goed de stad in.
pi_115814292
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:40 schreef 99.999 het volgende:
Volgens mij zijn de producten in de Nederlandse supermarkten al zeer scherp geprijst. Scherper dan in veel van die grote winkels in onze buurlanden in elk geval. Heb er ook wel nieuwsberichten over voorbij zien komen. Zal er mee te maken hebben dat de concurrentie veel scherper is hier.

Oh, en ik vind het argument dat het niet erg prettig is wanneer de binnensteden leegstromen toch ook wel van belang. Een gevarieerd winkelaanbod brengt toch wat extra's in een binnenstad.

Blijft het grotere aanbod over, dat zou leuk zijn maar als ik in ruil daarvoor niet meer met de fiets boodschappen kan doen omdat de winkel te ver weg is :P...
Er is nog een reden dat de prijzen in NL zo laag liggen. Door de grafkwaliteit die een supermarkt levert, kunnen de prijzen ook een stuk lager zijn.

Ik zie ook liever een carrefour deze kant op komen, maar dan wel met de kwaliteit die men in Frankrijk heeft. Niet een veredelde ah xxl. Maar dat zal niet aanslaan in NL omdat de grote hoeveelheid van de bevolking geen flikker geeft om goed eten.

Maxis heeft het in muiden geprobeerd, maar is daar ook weggegaan. Nu zit daar een ah xl. Voor hypermarkten is de nl'se consument niet klaar. Terwijl ze het heerlijk vinden als ze in het buitenland zijn.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_115814303
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Moeten supermarkten dan ook maar verboden worden, omdat het de concurrentie aangaat met groentenboer en slager?
Nee? Ik zeg het alleen maar omdat jij zegt dat er in de binnenstad alleen nog maar ruimte is voor de grote ketens door de hoge huren. Van mij hoeft een hypermarkt helemaal niet verboden, tenzij het betekent dat de binnensteden echt helemaal uitsterven.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:22:37 #77
45206 Pietverdriet
pi_115814311
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:18 schreef 99.999 het volgende:

[..]

In Duitsland staat er vaak wel een stalletje met Currywurst :9.
Zelfs in een gat als Kleve staan bij de Kaufland (wat geeneens echt een Hypermarkt is) een viswinkel, een bakkerij, een griekse levensmiddelen handelaar, een kiosk en een lederwarenhandelaar.
pi_115814318
Goed plan. Dat gezeur mbt het centrum is een beetje vreemd, want dit gaat vooral om boodschappen en niet om kleding, etc. (Al wordt dat wel verkocht in hypermarkten, maar je wil er niet in rondlopen.) De meeste mensen kopen al teveel boodschappen om even op de fiets mee te nemen.

Gezeur mbt concurrentie voor kleine winkelier is ook wat scheef. Dan moet je ook zuur doen over de Bijenkorf, V&D, Hema, Selexyz, MediaMarkt, Saturn, etc.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:24:07 #79
45206 Pietverdriet
pi_115814358
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:22 schreef Brentmeister het volgende:

[..]

Nee? Ik zeg het alleen maar omdat jij zegt dat er in de binnenstad alleen nog maar ruimte is voor de grote ketens door de hoge huren. Van mij hoeft een hypermarkt helemaal niet verboden, tenzij het betekent dat de binnensteden echt helemaal uitsterven.
Ze hoeven niet verboden, ze zijn in principe verboden of liever, niet mogelijk in NL en het sterven van de binnensteden als dat al gebeurd is eerder aan Internet te wijden
pi_115814493
quote:
Het bewijs dat je je klant centraal moeten zetten wil je die wat kunnen verkopen.

Zo eenvoudig is het. Ook in NL.

NL'se consument wil in NL een winkelcentrum om de hoek, of een 'gezellig' centrum in.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:32:02 #81
45206 Pietverdriet
pi_115814569
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:29 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Het bewijs dat je je klant centraal moeten zetten wil je die wat kunnen verkopen.

Zo eenvoudig is het. Ook in NL.

NL'se consument wil in NL een winkelcentrum om de hoek, of een 'gezellig' centrum in.
Bepaal jij dat? Of mag de consument dat beslissen?
pi_115814575
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:21 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Er is nog een reden dat de prijzen in NL zo laag liggen. Door de grafkwaliteit die een supermarkt levert, kunnen de prijzen ook een stuk lager zijn.

Ik zie ook liever een carrefour deze kant op komen, maar dan wel met de kwaliteit die men in Frankrijk heeft. Niet een veredelde ah xxl. Maar dat zal niet aanslaan in NL omdat de grote hoeveelheid van de bevolking geen flikker geeft om goed eten.

Maxis heeft het in muiden geprobeerd, maar is daar ook weggegaan. Nu zit daar een ah xl. Voor hypermarkten is de nl'se consument niet klaar. Terwijl ze het heerlijk vinden als ze in het buitenland zijn.
Tja als die extra 'kwaliteit' niet alleen de prijzen van de versproducten flink opdrijft maar ook die van de zelfde houdbare producten die elders flink goedkoper zijn dan kom je er inderdaad niet.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:33:21 #83
45206 Pietverdriet
pi_115814600
De prijzen in NL liggen helemaal niet laag, In Duitsland liggen ze stukken lager en de kwaliteit is ook nog eens beter.
pi_115814608
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zelfs in een gat als Kleve staan bij de Kaufland (wat geeneens echt een Hypermarkt is) een viswinkel, een bakkerij, een griekse levensmiddelen handelaar, een kiosk en een lederwarenhandelaar.
Dat lukt in Nederland in een wijkwinkelcentrum van een wat grotere stad ook wel. Met ook nog een Blokker en een Hema er bij :P.
pi_115814613
We kunnen supermarkten ook helemaal verbieden. Iedereen naar de kruidenier, gezellig. :o
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:36:24 #86
45206 Pietverdriet
pi_115814662
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:33 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat lukt in Nederland in een wijkwinkelcentrum van een wat grotere stad ook wel. Met ook nog een Blokker en een Hema er bij :P.
Waar ben je dan bang voor?
Het levensmiddelenverkoopverbod heeft ook tot gevolg dat een boerenmarkt niet van de grond komt in NL.
pi_115814693
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:22 schreef NightH4wk het volgende:
Goed plan. Dat gezeur mbt het centrum is een beetje vreemd, want dit gaat vooral om boodschappen en niet om kleding, etc. (Al wordt dat wel verkocht in hypermarkten, maar je wil er niet in rondlopen.) De meeste mensen kopen al teveel boodschappen om even op de fiets mee te nemen.

Gezeur mbt concurrentie voor kleine winkelier is ook wat scheef. Dan moet je ook zuur doen over de Bijenkorf, V&D, Hema, Selexyz, MediaMarkt, Saturn, etc.
Als die grote trekkers in of nabij een binnenstad zitten is dat eerder positief voor de kleinere winkeliers. Mensen die naar de V&D of Hema gaan lopen ook nog wel even bij een andere winkel naar binnen. Ga je naar een Hypermarkt 10 km verderop dan duik je niet nog even een winkeltje in de binnenstad in.
pi_115814744
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:33 schreef Pietverdriet het volgende:
De prijzen in NL liggen helemaal niet laag, In Duitsland liggen ze stukken lager en de kwaliteit is ook nog eens beter.
Ik had je deze link al eens eerder gegeven http://www.z24.nl/bedrijv(...)latief_goedkoop.html dit onderzoek klopt dus niet?
pi_115814805
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waar ben je dan bang voor?
Dat de binnensteden kaalgeslagen worden. Dat heb ik je toch al een aantal malen uitgelegd? En daarbij kijk ik wel iets verder dan de lokale hoofdstraat.

quote:
Het levensmiddelenverkoopverbod heeft ook tot gevolg dat een boerenmarkt niet van de grond komt in NL.
Neuh, dat is niet waar.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:44:32 #90
45206 Pietverdriet
pi_115814891
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:41 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat de binnensteden kaalgeslagen worden. Dat heb ik je toch al een aantal malen uitgelegd? En daarbij kijk ik wel iets verder dan de lokale hoofdstraat.

Wil je dan ook maar internetverkoop verbieden, want dat is veel meer een bedreiging voor winkels.
quote:
Neuh, dat is niet waar.
Gek dan toch dat ze in de UK, Frankrijk, Duitsland wel floreren, maar in NL er niet zijn...
pi_115814960
Ik stel voor: Internetwinkels moeten 10% duurder zijn (ghehe) en hypermarkten alleen in gebieden met een verzorgingsgebied van 250.000 inwoners +
pi_115814982
Zoiets als dit is wel geinig
http://www.terhuurne.nl/NL/index.php
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:48:54 #93
45206 Pietverdriet
pi_115814985
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:47 schreef JRRY het volgende:
Ik stel voor: Internetwinkels moeten 10% duurder zijn (ghehe) en hypermarkten alleen in gebieden met een verzorgingsgebied van 250.000 inwoners +
Nederland heeft niet nog meer regulering nodig, maar juist minder
pi_115815092
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik ben net terug uit Frankrijk en daar liggen de prijzen gemiddeld een dikke euro hoger bij de Carrefour / SuperU dan hier bij de AH. Alleen lokale producten zijn goedkoper en het eten het gemiddelde restaurant is goedkoper (ik zat overigens niet echt in de buurt van een grote stad, dat was al gauw 1,5 uur rijden).

Maar ik zou het wel wat vinden, een megasupermarkt buiten de bebouwde kom en een kleine kruideniers in de stad voor de vergeten boodschap op de fiets.
pi_115815184
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wil je dan ook maar internetverkoop verbieden, want dat is veel meer een bedreiging voor winkels.
Leuk dat je elke keer probeert dat er bij te halen maar dat is een heel ander type bedreiging waar een winkelier zelfs meer tegen kan doen dan tegen een hypermarkt die hem met grof geweld wegblaast.
quote:
[..]

Gek dan toch dat ze in de UK, Frankrijk, Duitsland wel floreren, maar in NL er niet zijn...
Neuh, dat is niet waar.
En het is al helemaal niet te linken aan een of ander verbod (welk verbod precies?) op de verkoop van voedsel buiten de bebouwde kom.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:15:29 #96
45206 Pietverdriet
pi_115815650
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:58 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Leuk dat je elke keer probeert dat er bij te halen maar dat is een heel ander type bedreiging waar een winkelier zelfs meer tegen kan doen dan tegen een hypermarkt die hem met grof geweld wegblaast.
Als de consument naar de hypermarkt wil, waarom moet de overheid ze dan tegenhouden?
Als de consument er niet naartoe gaat, wordt het sowieso niets. Schijnbaar vind jij dat jij en dat moet bepalen voor anderen?
quote:
Neuh, dat is niet waar.
En het is al helemaal niet te linken aan een of ander verbod (welk verbod precies?) op de verkoop van voedsel buiten de bebouwde kom.
In zover ik weet alle gemeenten in Nederland is het niet toegestaan levensmiddelen te verkopen buiten de bebouwde kom
pi_115815855
Hypermarkten zijn leuk, maar meer ook niet. Overigens vind ik het argument dat markten buiten het centrum winkeliers om zeep helpen, een tikkeltje zwak. In de meeste gevallen is er namelijk sprake van en-en, niet of-of.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_115815951
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 11:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als de consument naar de hypermarkt wil, waarom moet de overheid ze dan tegenhouden?
Als de consument er niet naartoe gaat, wordt het sowieso niets. Schijnbaar vind jij dat jij en dat moet bepalen voor anderen?
ik ben inderdaad van mening dat overheden zich mogen bemoeien met de leefbaarheid en vitaliteit van de binnensteden :). Daarover verschillen we van mening.

[..]
quote:
In zover ik weet alle gemeenten in Nederland is het niet toegestaan levensmiddelen te verkopen buiten de bebouwde kom
Ben toch wel erg benieuwd in welke wet zoiets dan is opgenomen.
Overigens kan ik me niet voorstellen dat er dan voor zaken als boerenmarkten niet eenvoudig een uitzondering gemaakt kan worden.
pi_115816008
Is de AH XL trouwens niet een soort van hypermarkt? Of wil Piet per se van die Franse apparaten waar je niet alleen je boodschappen kunt doen, maar ook gelijk een kano en een vouwwagen kunt halen?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_115816227
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:38 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik had je deze link al eens eerder gegeven http://www.z24.nl/bedrijv(...)latief_goedkoop.html dit onderzoek klopt dus niet?
Volgens mij wel, in Duitsland heb je dan wel een breder assortiment in die grote Hypermarkten maar echt goedkoper is het niet. Enige wat ik aanzienlijk goedkoper insloeg was snoepvoer voor de vogels, de rest van de boodschappen waren overwegend duurder of op hetzelfde prijspeil als in Nederland.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')