Erfenis van Oostenrijks geschiedenis, het Habsburgse rijk.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 09:51 schreef stroopwafelt het volgende:
Ik ben half Nederlands/Hongaars, woon in Duitsland en heb o.a. een Oostenrijkse studiegenoot. Ik kan je vertellen dat de Oostenrijkse keuken inderdaad een mengeling is van de Duitse, Hongaarse, Italiaanse en Zwitserse. Ze noemt het zelf een soort 'best of'-keuken van Midden-Europa.
Daarom hadden die Habsburgse aristocraten hun befaamde onderlip en kin, om al dat lekkere voedsel naar binnen te werken. (werkelijke oorzaak, te veel neven en nichten aan elkaar uitgehuwelijkt)quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 09:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Erfenis van Oostenrijks geschiedenis, het Habsburgse rijk.
En dan te bedenken dat die kunstenaars nog hun best deden de mensen er mooier uit te laten zien dan ze waren.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 10:05 schreef Redcoon het volgende:
[..]
Daarom hadden die Habsburgse aristocraten hun befaamde onderlip en kin, om al dat lekkere voedsel naar binnen te werken. (werkelijke oorzaak, te veel neven en nichten aan elkaar uitgehuwelijkt)![]()
[ afbeelding ]
Bij de Duitse keuken heb ik ook niet het idee dat die zo'n sterke identiteit heeft, een beetje een allegaartje van invloeden.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 09:51 schreef stroopwafelt het volgende:
Ik ben half Nederlands/Hongaars, woon in Duitsland en heb o.a. een Oostenrijkse studiegenoot. Ik kan je vertellen dat de Oostenrijkse keuken inderdaad een mengeling is van de Duitse, Hongaarse, Italiaanse en Zwitserse. Ze noemt het zelf een soort 'best of'-keuken van Midden-Europa.
Thnx maar om de een of andere reden werkt dat ook niet en geeft een windows geluidje.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:54 schreef foodlover het volgende:
[..]
Is het antwoord al gegeven?
combi is alt + 225
| 1 | ß |
Vaag he. Ik ben toch geen computernoob maar krijg het niet voorelkaar.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 11:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Bij mij op mij Dell doet hij dat ook niet
Aparte tekens kun je ook typen door xx; te gebruiken, met in plaats van xxx een woord, afkorting of getal. In dit geval heb je 223 nodig: ß.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 12:08 schreef NanKing het volgende:
[..]
Vaag he. Ik ben toch geen computernoob maar krijg het niet voorelkaar.
Ach ja is ook ejal, ik gebruik wel dubbel s of copy paste de code van foodlover
ß ß ß ß ßquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 12:21 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Aparte tekens kun je ook typen door xx; te gebruiken, met in plaats van xxx een woord, afkorting of getal. In dit geval heb je 223 nodig: ß.
Overigens een bijzonder smaakvol topic.
Bookmarkquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 12:29 schreef lyolyrc het volgende:
[..]![]()
Met dank aan Unicode.![]()
Hier vind je alle codes.
Dat is niet typisch Duits hoor, buiten de randstad is dat vaak nog gebruikelijk, zeker op boerenbedrijven.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 14:43 schreef NanKing het volgende:
Oh ja nog iets typisch Duits niet zozeer een recept of gerecht maar het vroege warm eten, wie doet dat nog meer?
Mijn schoonfamilie eet altijd om 1 á 2 uur warm.
Dat het veelal stevige kost is, klopt, het is dan ook geen hoofse keuken, maar een keuken voor mensen die hard werken en goed leven.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 14:46 schreef gnaeus het volgende:
Overigens zou ik de Duitse keuken niet echt culinair hoogstaand willen noemen, het is vooral veel en vet met veel pasta en aardappels.
Ja, ik. Vind het vreselijk nu weer in NL te werken. Mis het warme middageten. Was ook veel fijner.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 14:43 schreef NanKing het volgende:
Oh ja nog iets typisch Duits niet zozeer een recept of gerecht maar het vroege warm eten, wie doet dat nog meer?
Mijn schoonfamilie eet altijd om 1 á 2 uur warm.
Bij mij op kantoor (in München) hebben we een complete keuken, met kookplaat, 2 magnetrons, een oven, een koelkast en een vriezer en daar wordt dagelijks gebruik van gemaakt!quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 18:53 schreef Ole het volgende:
Op je werk hoef je natuurlijk niet zelf te koken 's middags..
Laagjessalade?quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 20:16 schreef Tinkepink het volgende:
Die laagjessalade die hier tijdens ieder eetfeestje op tafel komt, is dat eigenlijk ook typisch duits?
Gelukkig nietquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 20:34 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Zuurpruimen, is dat typisch Duits???
Oeh, ja, met een paar wiezenbretzn en een mass bier in de engelse tuin bij de japanse toren.,quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 20:50 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Gelukkig niet
Obazda, dat vind ik nou echt lekker. En makkelijk zelf te maken van restjes zachte kaas en boter.
De Chinese torenquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 20:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oeh, ja, met een paar wiezenbretzn en een mass bier in de engelse tuin bij de japanse toren.,
Ja, maar Griebenschmalzquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 20:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oeh, ja, met een paar wiezenbretzn en een mass bier in de engelse tuin bij de japanse toren.,
Die heb ik ook. Geweldig dik plaatjes, kook- en feitjesboek.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 20:53 schreef Curiosity het volgende:
[ afbeelding ]
Deze heb ik hier in de kast liggen, helemaal onderop helaas, zal het boek van de week weer eens te voorschijn halen.
Ook erg lekker, smout is erg onderschat in NLquote:
Ha! De eerste bij wie ik bijval krijg over rode kool. Ik vind rode kool met appeltjes ook niet lekker maar Duitse rode kool is wel erg lekker.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 20:55 schreef Gala6183 het volgende:
In Duitsland vind ik de rode kool en zuurkool overigens ook lekkerder dan in Nederland! De rode kool is niet zo zoet en bij de zuurkool gooien ze vaak komijn. Leckah!
Ik heb mijn hele leven rodekool vies gevonden, maar duitse eet ik idd wel.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 20:59 schreef NanKing het volgende:
[..]
Ha! De eerste bij wie ik bijval krijg over rode kool. Ik vind rode kool met appeltjes ook niet lekker maar Duitse rode kool is wel erg lekker.
Ja, doei, ik heb het over mijn ervaringen met de duitse keuken, over spatzles en over de gewoonte om s middags, op je werk warm te eten. Ik hak op helemaal niemand in.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 21:17 schreef Mirjam het volgende:
RobinOok, Pietverdriet, hou in gķdsnaam eens op met dat op elkaar inhakken en oeverloos zeuren.
Jawel, en da's nou klaarquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 21:27 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja, doei, ik heb het over mijn ervaringen met de duitse keuken, over spatzles en over de gewoonte om s middags, op je werk warm te eten. Ik op helemaal niemand in.
ooh is dat t? At dat vorige maand tijdens n brunche maar vond t niet zo. Ik hou niet van pannenkoeken/poffertjes.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 21:22 schreef Spanky78 het volgende:
Hmm, sauerkraut, obazter kase en kaiserschmarren (of is dat oostenrijks?)
Kaiserschmarren, soort van dikke luchtige pannenkoeken met compote (quetschen of preiselbeeren, abrikoos):
[ afbeelding ]
en lekkerderquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 21:54 schreef NanKing het volgende:
ze zijn iig geen ballen maar meer plat dan een hollandse gehaktbal. De precieze kruiden weet ik niet. Meestal zijn ze ook wat kleiner.
.Oh. Ik doe niet aan zakjes.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 21:57 schreef Mirjam het volgende:
verdomd het zakje heb ik al weggegooid.
was zoeen knorr-fix zakje voor gehakt, werd best lekker
platgeslagen ballen moest je ervan maken
Ik heb hier juist leren koken. Sinds ik hier woon geen zakje meer aangeraakt.quote:
Ja dat zijn zequote:Op dinsdag 21 augustus 2012 22:09 schreef z80 het volgende:
hier wat meer over de frikadellen.
http://de.wikipedia.org/wiki/Frikadelle
in NL ook bekend als een Duitse biefstuk.
is dat hetzelfde ja?quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 22:09 schreef z80 het volgende:
hier wat meer over de frikadellen.
http://de.wikipedia.org/wiki/Frikadelle
in NL ook bekend als een Duitse biefstuk.
Die heb ik ook, zal 'm ook weer eens uit het rek trekken morgenquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 20:53 schreef Curiosity het volgende:
[ afbeelding ]
Deze heb ik hier in de kast liggen, helemaal onderop helaas, zal het boek van de week weer eens te voorschijn halen.
Oh dat maakte mijn oma altijd zelfquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 23:58 schreef Terpentin07 het volgende:
Donauwelle
[ afbeelding ]
En Bienenstich
[ afbeelding ]
Zo veel lekker gebak/cake in Duitsland.
Ah, dat doet me er aan denken dat ik hier nog even een keer weer langs moet gaan als ik in Hann. Münden ben:quote:Op woensdag 22 augustus 2012 19:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Vanavond krakauer rostbratwurst gegeten met kartoffelsalat, rucola en tomaten
MMM, Slordige 300 kilometer voor mij, is dat de moeite?quote:Op woensdag 22 augustus 2012 19:24 schreef charon het volgende:
[..]
Ah, dat doet me er aan denken dat ik hier nog even een keer weer langs moet gaan als ik in Hann. Münden ben:
http://www.schumann-feinkost.de/
Kan ik moeilijk beoordelen.. ik zou er niet speciaal om heen rijden denk ik, alhoewel Hann. Münden een prachtig stadje is. Wel wat voor een weekendje misschien.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 19:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
MMM, Slordige 300 kilometer voor mij, is dat de moeite?
Waar de Werra en Fulda samen de Weser worden. En daarmee het stadje nog al eens onder water staat..quote:Op woensdag 22 augustus 2012 19:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Goegel het net ff en is idd een mooi plaatsje, voor een lang weekend, hotelletje, mmm, in de herfst..
omdat het lekker is?quote:Op woensdag 22 augustus 2012 20:34 schreef Erasmo het volgende:
Iets wat ik nooit begrepen heb, waarom eten die Duitsers koude schnitzel op brood?
Lekker, broodje met schnitzel met mosterdquote:Op woensdag 22 augustus 2012 20:34 schreef Erasmo het volgende:
Iets wat ik nooit begrepen heb, waarom eten die Duitsers koude schnitzel op brood?
een goede kalfs schnitzel is koud goed te eten. beetje mosterd er bij en gaan.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 20:34 schreef Erasmo het volgende:
Dat had ik ook een keer in het ziekenhuis in Kleve, ik dacht lekker broodje schnitzel maar de schnitzel was koud. Het is niet bepaald lekker.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 20:34 schreef Erasmo het volgende:
Ja daarom! Schnitzelsemmel, Leberkassemmel, hmmmm!quote:Op woensdag 22 augustus 2012 20:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lekker, broodje met schnitzel met mosterd
- Hij is pas vandaag aangekomenquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 20:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Mijn Helmut en Hannelore Kohl kookboek komt waarschijnlijk morgen, da binn ich mal gespannt!
is dit dan af laten koelen omdat ze graag een koude schnitzel wollen of omdat hij over is?quote:Op woensdag 22 augustus 2012 20:34 schreef Erasmo het volgende:
Met het doel om ze te eten als ze koud zijn?quote:Op donderdag 23 augustus 2012 19:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Broodjes zaken hebben ze gewoon liggen.
Koud zijn ze alquote:Op donderdag 23 augustus 2012 19:48 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Met het doel om ze te eten als ze koud zijn?
Volgens mij wel, ze doen in Duitsland veel meer met maanzaad.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 09:01 schreef Gala6183 het volgende:
Is die laatste met maanzaad? De eerste keer dat ik Mohnkuchen voorgeschoteld kreeg dacht ik dat dat nooit lekker kon zijn. Was I wrong!
Inderdaad, maanzaad, verbazend lekker.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 09:01 schreef Gala6183 het volgende:
Is die laatste met maanzaad? De eerste keer dat ik Mohnkuchen voorgeschoteld kreeg dacht ik dat dat nooit lekker kon zijn. Was I wrong!
Nee, ze worden niet liever koud gegeten, of liever, kamertemperatuur, maar ook graag op kamertemperatuur.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:10 schreef Erasmo het volgende:
Ik was laatst bv bij het tankstation en daar lagen ze in broodjes naast de warmhoudvitrine, toch apart dat Duitsers ze dan alsnog koud prefereren.
Vandaag ook maar eens leberkäse geprobeerd, helaas geen huisgemaakte want hij zag er zo uit:
[ afbeelding ]
Smaak was ok maar textuur viel zwaar tegen.
Het heeft verschillende redenen. Ten eerste zorgt het ervoor dat de caissičres beweging krijgen, ten tweede checken ze meteen dat je niks onderop je kar hebt staan en ten derde kunnen ze aan de hand van de nummers de doorloopsnelheid van de karretjes bekijken. Daarmee kunnen ze bepalen hoe druk het in de winkel is/was. En daar kunnen ze dan natuurlijk hun verkooptactiek op loslatenquote:Op vrijdag 17 augustus 2012 16:30 schreef Pietverdriet het volgende:
De kassieres hebben de opdracht die in te voeren, met het excuus dat ze dan makkelijker te localiseren zijn als ze kaduuk zijn. Lijkt mij onzinnig, maar het dwingt ze wel te kijken en zien dan gelijk of er nog een krat bier staat.
Laatste kan je beter uit de kassa halenquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 11:11 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Het heeft verschillende redenen. Ten eerste zorgt het ervoor dat de caissičres beweging krijgen, ten tweede checken ze meteen dat je niks onderop je kar hebt staan en ten derde kunnen ze aan de hand van de nummers de doorloopsnelheid van de karretjes bekijken. Daarmee kunnen ze bepalen hoe druk het in de winkel is/was. En daar kunnen ze dan natuurlijk hun verkooptactiek op loslaten
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |