Dit.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 21:02 schreef AldoTheApache het volgende:
1 jaartje wachtenZelf ga ik ook pas het 2e jaar in een vereniging vanwege de drukte het 1e jaar
waar ga jij heen dan?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 21:04 schreef Etsu het volgende:
[..]
Dit.
Het feit dat ik niet weet wat mij te wachten staat, wil ik het gewoon rustig doen.
Maar ik heb ook gehoord dat er niet zoveel te doen is in Delft als je niet lid bent van een leuke vereniging.. Feesten enzo zijn er natuurlijk alleen maar als je lid bent.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 21:09 schreef Pikkebaas het volgende:
Ik ben gewoon geen lid geworden, heb wel m'n studie binnen de tijd afgerond.
Viel mee, er is altijd wel wat te doen, je kan ook mee als introducee. En vergeet niet dat je als bolleboos (want je hebt tijd om te studeren) een graag geziene gast bentquote:Op woensdag 15 augustus 2012 21:16 schreef zoodan het volgende:
[..]
Maar ik heb ook gehoord dat er niet zoveel te doen is in Delft als je niet lid bent van een leuke vereniging.. Feesten enzo zijn er natuurlijk alleen maar als je lid bent.
Is best wel te combineren. Daar word je hard van!quote:Op woensdag 15 augustus 2012 21:02 schreef AldoTheApache het volgende:
1 jaartje wachtenZelf ga ik ook pas het 2e jaar in een vereniging vanwege de drukte het 1e jaar
Als lid van een vrijblijvende vereniging kan ik vertellen dat dit (vermoedelijk) op een vooroordeel berust.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 12:07 schreef Ryon het volgende:
Als je voor een vereniging gaat zou ik er eentje kiezen waarbij je een redelijk intensieve KMT hebt. Dit is namelijk een teken dat de vereniging ook echt wat verwacht van de leden en daarom ook echt veel gave dingen te bieden heeft. Hoe vrijblijvender de boel wordt, hoe tammer en hoe minder het de moeite waard is.
Ik denk dat je dat bij alle verenigingen wel ziet. Mensen worden lid van een vereniging omdat ze dat leuk vinden, niet omdat het moet. Al voor de tweede wereld oorlog was het niet meer verplicht om je bij een vereniging aan te sluiten als je ging studeren.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 14:36 schreef padlarf het volgende:
[..]
Als lid van een vrijblijvende vereniging kan ik vertellen dat dit (vermoedelijk) op een vooroordeel berust.
Ik raad zeker niet af om bij een vereniging te gaan die niet vrijblijvend is, maar dat een vrijblijvende vereniging niet de moeite waard zou zijn is echt onzin. Je ziet juist dat de mensen die daar actief zijn er echt zijn omdat ze het zelf willen, niet omdat het 'zo hoort' (waarmee ik absoluut niet wil impliceren dat dit voor die andere verenigingen andersom is).
Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen verenigingen met veel verplichtingen, en ik snap dat die verplichtingen nuttig zijn en erg leuk kunnen zijn. Ik denk alleen niet dat het nodig is om een vereniging goed te laten draaien. Althans, dat is mijn ervaring, dat zal vast per vereniging verschillen.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 14:52 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik denk dat je dat bij alle verenigingen wel ziet. Mensen worden lid van een vereniging omdat ze dat leuk vinden, niet omdat het moet. Al voor de tweede wereld oorlog was het niet meer verplicht om je bij een vereniging aan te sluiten als je ging studeren.
Net zoals bij een hockeyvereniging merk je dat het echter wel erg handig kan zijn als er wat van de leden gevraagd wordt. Mensen vinden het in eerste instantie leuk om af en toe even een wedstrijdje op zaterdag mee te pakken wanneer zij daar zelf zin in hebben, maar om een bruisend en actief verenigingsleven te hebben moeten de leden wel iets meer leveren. Twee keer per week verplicht trainen om op conditie (en de zekerheid te hebben dat het hele team op conditie blijft) te blijven zodat er op goed niveau mee gehockeyd kan worden, bardiensten moeten gedraaid worden om mooie hockeyfeesten te kunnen neerzetten en om de kantine rendabel te houden en in het weekend zijn er leden nodig die de troep opruimen en de velden bespeelbaar maken. Wat voor een hockeyclub geldt, gaat ook zeker op voor een studentenvereniging.
Het is dus een kwestie van geven en nemen. Hoe meer er door de leden gegeven wordt (al dan niet op basis met elkaar gemaakte afspraken, zoals verplicht op borrel komen en commissies draaien) hoe meer de hele club er van kan profiteren. Voor het individu wellicht vervelend dat je 3x per week 'verplichtingen' hebt. Maar het komt de hele club wel ten goede, en daar kan je dan flink van profiteren. Wanneer dit allemaal te vrijblijvend wordt, wordt er door meer mensen minder geleverd en gaan mensen sneller enkel consumeren, wat voor het collectief jammer is. Al na een weekje zie je die verplichtingen niet meer als iets vervelends, maar als iets heel vanzelfsprekends.
ik zou een jaartje wachten, er komt erg veel op je af: nieuwe stad, nieuwe studie. Ook nog eens een vereneging lijkt mij overkillquote:Op woensdag 15 augustus 2012 21:00 schreef zoodan het volgende:
Hi,
Vanaf morgen heb ik de into week in delft en daarna volgen de 2 ontgroeningsweken als je naar virgiel of dsc gaat. Ik vraag me echter af of dit goed te combineren is met mijn studie (industrieel ontwerpen) want ik ben opzich niet iemand die erg hoge cijfers haalt.
Ik moet het eerste jaar halen (45 van de 60 studiepunten).
Hoe is trouwens de ontgroening bij virgiel/dsc? Ik hoorde dat het echt kut is.
Zouden jullie een jaartje wachten of nu meteen lid worden?
maar nominaal afstuderen zit er dan natuurlijk niet meer inquote:Op donderdag 16 augustus 2012 12:07 schreef Ryon het volgende:
Het is even druk in het begin (KMT, kamer krijgen, jaarclub vorming, zuipen, studeren, bijbaantje zoeken) maar dat went relatief snel en is eigenlijk ook alleen maar leuk. Daarna zit je in een versnelling en gaat alles je een stuk makkelijker af. Studie, sporten, bijbaantje en het verenigingsleven is prima met elkaar te combineren.
Ik zou niet lid worden van en een roeivereniging en een reguliere studentenvereniging. Omdat een roeivereniging naast het roeien ook veel elementen van andere studentenverenigingen heeft lijkt het mij lastig te combineren.quote:Op zondag 19 augustus 2012 10:06 schreef zoodan het volgende:
Misschien word ik ook wel lid van roeivereniging
Waarom niet? Om nominaal af te studeren hoef je slechts een kleine zestig punten per jaar te halen. Kwestie van een paar vakken halen.quote:Op zondag 19 augustus 2012 10:14 schreef SuperImposed het volgende:
[..]
maar nominaal afstuderen zit er dan natuurlijk niet meer in
Dat kan ook. Maar als je opzoek bent naar de gezelligheid i.p.v de sport (die erg mooi is trouwens) dan zijn roeiverenigingen halfbakken bedoelingen. Veel studenten wisselen een jaartje later als zij opzoek zijn naar meer.quote:Op zondag 19 augustus 2012 10:06 schreef zoodan het volgende:
Je zou een studievereniging kunnen overwegen. Los van dat je op een laagdrempelige manier gelijkgestemden ontmoet bieden veel studieverenigingen ook korting op de studieboeken aan.quote:Op zondag 19 augustus 2012 13:37 schreef MrMolotov het volgende:
Komend jaar ga ik studeren in Utrecht en een paar dagen terug was nog de Introductie week.
Zelf had ik ook erg veel moeite met de keuze: wel of niet bij een studentenvereniging in het eerste jaar. Toch maar gekozen voor niet, zodat ik even kan wennen aan mijn studie en het student zijn. Volgend jaar ga ik wel bij Veritas.
Wel bang dat ik me nu ga vervelen in een stad, waar ik nog haast niemand ken.
Hoe hebben jullie nieuwe mensen leren kennen/vrienden gemaakt in jullie nieuwe stad?
Gewoon via school/studie?
Inderdaad, flink wat extra vakken volgen als je toch de kans krijgt.quote:Alleen zou ik daarnaast niet weten waarom je überhaupt nominaal zou willen studerenVan de rijksoverheid krijg je twee uitloop jaren cadeau (in je bachelor en in je master). Zonde om daar geen gebruik van te maken.
Je kan dan lid worden van je studievereniging of van een sport of cultuurvereniging. Zijn meestal wel wat lossere gemeenschappen dan de studentenverenigingen maar je kunt er prima snel veel nieuwe contacten leggen.quote:Op zondag 19 augustus 2012 13:37 schreef MrMolotov het volgende:
Komend jaar ga ik studeren in Utrecht en een paar dagen terug was nog de Introductie week.
Zelf had ik ook erg veel moeite met de keuze: wel of niet bij een studentenvereniging in het eerste jaar. Toch maar gekozen voor niet, zodat ik even kan wennen aan mijn studie en het student zijn. Volgend jaar ga ik wel bij Veritas.
Hoe hebben jullie nieuwe mensen leren kennen/vrienden gemaakt in jullie nieuwe stad?
Studentenbaantje wil ook helpen.quote:Op zondag 19 augustus 2012 13:37 schreef MrMolotov het volgende:
Zal zeker lukken maar het wil altijd wel helpen als je dan de plekken opzoekt waar die gasten in hun vrije tijd vertoevenquote:Op zondag 19 augustus 2012 19:33 schreef MrMolotov het volgende:
Als ik maar gewoon snel wat gezellige gasten tegen kom die wel in zijn voor een biertje en uitgaan.
Ben ik al lang blij.
Gooi het na een werkgroep eens in de groep. Vaak genoeg na afloop nog op een terrasje gezeten en wat gegeten.quote:Op zondag 19 augustus 2012 19:33 schreef MrMolotov het volgende:
Als ik maar gewoon snel wat gezellige gasten tegen kom die wel in zijn voor een biertje en uitgaan.
Ben ik al lang blij.
quote:Op woensdag 15 augustus 2012 21:06 schreef padlarf het volgende:
Sint Jansbrug kun je ook overwegen, die hebben een relatief lichte kennismakingsperiode en verder weinig verplichtingen door het jaar heen.
Gewoon lid worden dus! Meestal wordt je zelfs verplicht om wat colleges te volgen, die verenigingen bestaan ook bij gratie van de uni. Kut wordt het wel, maar gewoon even doorzetten. Ze maken je echt niet dood ofzo.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 21:16 schreef zoodan het volgende:
[..]
Maar ik heb ook gehoord dat er niet zoveel te doen is in Delft als je niet lid bent van een leuke vereniging.. Feesten enzo zijn er natuurlijk alleen maar als je lid bent.
Alleen contributie toch? Ik dacht dat de huur van de boten daar al inzat.quote:Op zondag 19 augustus 2012 19:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hoe zijn de roeiverenigingen? Het lijkt me op zich wel leuk maar het kost nogal wat.
Nou ja, Skoll en Nereus zijn grote Amsterdamse verenigingen met een heleboel sponsoring. In Eindhoven is Theta een stuk kleinschaliger, waardoor de vaste kosten verdeeld moeten worden over minder mensen. Kan best zijn dat de contributie daardoor iets hoger ligt.quote:Op maandag 20 augustus 2012 13:32 schreef Speedy_T het volgende:
Hier in Amsterdam kost het ongeveer 130 (de helft voor duo-leden) euro, dus zo'n hoog bedrag als jij schetst kan haast niet kloppen
Mooi dat je het zo leuk vindt. Ik zou me niet tegen laten houden door het BSA, met een beetje discipline haal je dat echt welquote:Op maandag 20 augustus 2012 17:15 schreef zoodan het volgende:
ik ben net bij de infomarkt geweest en virgiel! heel erg leuk allemaalkrijg er wel zin in alleen twijfel nog door de BSA van 45 punten
Discipline is het woord gedurende je eerste jaarquote:Op maandag 20 augustus 2012 17:15 schreef zoodan het volgende:
ik ben net bij de infomarkt geweest en virgiel! heel erg leuk allemaalkrijg er wel zin in alleen twijfel nog door de BSA van 45 punten
Doenquote:Op zondag 19 augustus 2012 10:06 schreef zoodan het volgende:
Maar ben jij het met me eens dat lid worden van een gezelligheidsvereniging en een roeivereniging iets te veel van het goede is?quote:Op maandag 20 augustus 2012 18:22 schreef vriendelijkevriend het volgende:
[..]
DoenEen studentenroeivereniging kan ook een prima alternatief zijn van een gezelligheidsvereniging. Er zijn zat roeileden die zelden roeien. Als je erg enthousiast wordt van de DSC-sfeer dan is Laga een logische keuze, en anders is Proteus is ook een erg mooie vereniging.
Ja. Ik ken er wel voorbeelden van, maar dan conflicteert alles constant. Ik zou wel één van beiden kiezen. Niet nergens lid worden dus.quote:Op maandag 20 augustus 2012 18:30 schreef padlarf het volgende:
[..]
Maar ben jij het met me eens dat lid worden van een gezelligheidsvereniging en een roeivereniging iets te veel van het goede is?
Waarom? Waarom wel lid worden/blijven van een roeivereniging zonder datgene te doen waarvoor die is opgericht? Ik zie dat bij een de meeste andere sporten niet zo snel gebeuren.quote:DoenEen studentenroeivereniging kan ook een prima alternatief zijn van een gezelligheidsvereniging. Er zijn zat roeileden die zelden roeien.
In vergelijking met de wedstrijdroeiers is een keer per week roeien natuurlijk al zeldenquote:Op maandag 20 augustus 2012 21:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Waarom? Waarom wel lid worden/blijven van een roeivereniging zonder datgene te doen waarvoor die is opgericht? Ik zie dat bij een de meeste andere sporten niet zo snel gebeuren.
Ah zo.quote:Op maandag 20 augustus 2012 21:44 schreef padlarf het volgende:
[..]
In vergelijking met de wedstrijdroeiers is een keer per week roeien natuurlijk al zelden
Zo kunnen dingen lopen. In het begin roei je zo nu en dan, en daarna ontdek je dat je passie ligt bij het coachen, faciliteren van het borrelen, het koken voor 100+ man, klussen aan het pand/de botenloods, repareren van het materieel, het rijden op een vrachtwagen met een aanhanger met boten van 18 meter, schrijven voor het krantje, maken van een jaarboek/almanak, maken van foto's, spelen in de huisband, etc. Dan heb je ook een prima plekje binnen de vereniging.quote:Op maandag 20 augustus 2012 21:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Waarom? Waarom wel lid worden/blijven van een roeivereniging zonder datgene te doen waarvoor die is opgericht? Ik zie dat bij een de meeste andere sporten niet zo snel gebeuren.
Tip: corps ipv koor. Als je het daar fout doet krijg je waarschijnlijk een iets minder vriendelijke reactiequote:Op dinsdag 21 augustus 2012 04:56 schreef zoodan het volgende:
Het wordt zekerweten het koor of virgiel! Wat een prachtige feesten vanacht!
Dan mag je jezelf voorbereiden op een intensieve KMT (waar opzich niks mis mee is), maak zsm de keuze dan kan je op je gemakje dingen voor je paklijst regelen. De paklijsten voor een kmt zijn namelijk nogal groot.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 04:56 schreef zoodan het volgende:
Het wordt zekerweten het koor of virgiel! Wat een prachtige feesten vanacht!
Maar... nu lijken ze allemaal nog zo aardig!quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 08:35 schreef padlarf het volgende:
Tip: corps ipv koor. Als je het daar fout doet krijg je waarschijnlijk een iets minder vriendelijke reactie
Toen ik dat zei werden ze boos dat ik geen koor zei. Eikels.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 08:35 schreef padlarf het volgende:
[..]
Tip: corps ipv koor. Als je het daar fout doet krijg je waarschijnlijk een iets minder vriendelijke reactie
Klopt, je schrijft corps, en je zegt koor.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 13:08 schreef DeParo het volgende:
[..]
Toen ik dat zei werden ze boos dat ik geen koor zei. Eikels.
Wordt met de zaak niet vooral verwezen naar de sociëteit? Hoe dan ook, het zal er bij jou de komende tijd wel goed ingehamerd worden hoe het precies zit, terwijl je met een wortel in je kont en een brandende kaars in je mond gezellig samen met de anderen urenlang een zwerm bijen mag nadoen, dus maak je geen zorgenquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 16:41 schreef zoodan het volgende:
Het corps wordt hier vooral "de zaak" genoemd, hele vette vereniging ook
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ok stelletje hokboeren
Ze feuten je.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 16:43 schreef Insektenvernichter het volgende:
Ik moet voor mijn 'introductieweek' v/d studentenvereniging o.a. meenemen:
- haddeldep ??
- mediaan ?? (dit heeft toch met wiskunde te maken?)
Heeft iemand enig idee wat deze dingen zijn, google levert helaas niks op.
Idee: anticipatie.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 16:43 schreef Insektenvernichter het volgende:
Ik moet voor mijn 'introductieweek' v/d studentenvereniging o.a. meenemen:
- haddeldep ??
- mediaan ?? (dit heeft toch met wiskunde te maken?)
Heeft iemand enig idee wat deze dingen zijn, google levert helaas niks op.
Dat dacht ik dus ook al, maar zolang je niks zeker weet...quote:
Ik zat eraan te denken om zelf iets in elkaar te knutselen en dan zeggen van: kijk dit is nou een haddeldep! Want het zal wel niet bestaan ofc.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 17:22 schreef Ryon het volgende:
Haddeldep klinkt duur. Ik zou gewoon iets kopen en daar heel veel geld aan uitgeven. Beetje patsen met je paklijst moet kunnen.
Beter doe je inderdaad zoiets dan dat je helemaal niks meeneemt. Wordt altijd wel gewaardeerd (ook al praten ze je hard de grond in zodra je er mee aan komt zettenquote:Op woensdag 22 augustus 2012 17:53 schreef Insektenvernichter het volgende:
[..]
Dat dacht ik dus ook al, maar zolang je niks zeker weet...
[..]
Ik zat eraan te denken om zelf iets in elkaar te knutselen en dan zeggen van: kijk dit is nou een haddeldep! Want het zal wel niet bestaan ofc.
Dat is een goeie ga ik doen.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 19:00 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Potje pindakaas nemen (of liever: iets exotischer), etiket eraf halen, op je allermooist een etiket maken dat het product "Háddeldëpp" (nu met verbeterde smaak) aanprijst in een fantasietaal en stug blijven volhouden dat je 't na veel rondbellen via een vriend van je oom kon importeren uit Oezbekistan per koerier. En angstig vragen of het wel het goede is, want dat je gemist had dat het net iets anders geschreven werd...
Het lijkt haast het echte leven welquote:Op woensdag 22 augustus 2012 19:53 schreef Hyperdude het volgende:
Bij iedere club lopen grote eikels/(en buiten Delft trutten) rond; daar moet je een beetje doorheen leren kijken.
Nou nou... Ik heb ook weinig op met het corps, ik zou er niet passen. Maar anderen gedijen er uitstekend, en als je er goed gedijt kun je een prachttijd hebben. Enkelen komen daar te laat achter, en daarvan gaan er weer enkelen wrok koesteren en anti-propaganda verspreiden.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 20:31 schreef verticale123456789 het volgende:
Bij deze even een waarschuwing voor iedereen die overweegt lid te worden van het DSC: doe het niet.
Het DSC is een extreem hiërarchische vereniging, als je daar niet hoog genoeg in de hiërarchie staat dan is het lidmaatschap een stuk minder leuk, sterker nog, dan is het een verspilling van tijd, geld en energie. Andere verenigingen zijn misschien iets minder mooi, echter wel voor alle leden leuk, en niet voor slechts een select gezelschap.
Tjah, het kan best zijn dat je geveegd wordt en daardoor een kuttijd hebt. Je denkt dan lid te worden en een club te krijgen met 14 mooie bazen en een mooi prominent huis naast de uni, maar komt in een clubje terecht met negen gasten die even initiatiefloos zijn als jijzelf, je kamer is een coorporatie woning 20 minuten buiten het centrum omdat je niet door de hospiteerrondes heen kwam en op de sociëteit is het jouw clubje dat of niet komt opdagen, of al na twee bier loeihard de wc in gesmeten wordt. Commissies mag je niet doen om de simpele reden dat niemand jouw kop kent of wil leren kennen en meisjes praten niet met jou omdat ze denken dat je een kneus bent. Geld om mee te gaan op wintersport heb je niet en geile momenten maak je alleen mee als je thuis youporn aanzwengelt i.p.v bij Evelien in bed.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 20:42 schreef vriendelijkevriend het volgende:
[..]
Nou nou... Ik heb ook weinig op met het corps, ik zou er niet passen. Maar anderen gedijen er uitstekend, en als je er goed gedijt kun je een prachttijd hebben. Enkelen komen daar te laat achter, en daarvan gaan er weer enkelen wrok koesteren en anti-propaganda verspreiden.
Het zal wel even flink doorbijten zijn, maar ik hoop dat je een goeie beslissing hebt gemaakt en dat je daar de komende jaren mooie tijden gaat beleven.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 22:27 schreef zoodan het volgende:
ingeschreven bij het corps2 weken heel hard afzien haha die paklijst is verschillelijk!
Goed dat je het zegt, nu kan ik nog veranderen. En heb jou je lach ontnomenquote:Op woensdag 22 augustus 2012 19:37 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Maar wel bedenken dat als die andere slimme kutstudenten gaan googelen op haddeldep dit topic tevoorschijn komt, als het eenmaal door google geïndexeerd is (binnen nu en 24u schat ik). Dus dat jouw mede-nullen dit eveneens zullen vinden, en de organisatoren van jouw "introductieweek" ook, als ze de moeite nemen. En jij dan dus van originele grapjas degradeert tot fantasieloze fokker.
Kortom: je ben de klos. Ik kan enkel voor je bidden dat het niet om haddeldep ging, maar om iets vergelijkbaars.
Leuk stukje en waarschijnlijk van toepassing op willekeurig corps, echter niet op het DSC waar het net wat anders werkt dan op een willekeurig corps of AHC vereniging. Zoals ik al zei is het DSC in vergelijking met welke andere vereniging dan ook in Nederland zeer hiërarchisch. Sta je niet helemaal bovenaan in die hiërarchie dan is er gewoon weinig aan, dan mag je geen bestuur doen, kom je op saaie borreldagen terecht, dat soort dingen. Nou is die hiërarchie enigszins self-made, maar iedereen gaat er wel in mee, en om nou met je verticale de boel kort en klein te gaan slaan om je eisen kracht bij te zetten gaat natuurlijk wat ver.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 20:58 schreef Ryon het volgende:
[..]
Tjah, het kan best zijn dat je geveegd wordt en daardoor een kuttijd hebt. Je denkt dan lid te worden en een club te krijgen met 14 mooie bazen en een mooi prominent huis naast de uni, maar komt in een clubje terecht met negen gasten die even initiatiefloos zijn als jijzelf, je kamer is een coorporatie woning 20 minuten buiten het centrum omdat je niet door de hospiteerrondes heen kwam en op de sociëteit is het jouw clubje dat of niet komt opdagen, of al na twee bier loeihard de wc in gesmeten wordt. Commissies mag je niet doen om de simpele reden dat niemand jouw kop kent of wil leren kennen en meisjes praten niet met jou omdat ze denken dat je een kneus bent. Geld om mee te gaan op wintersport heb je niet en geile momenten maak je alleen mee als je thuis youporn aanzwengelt i.p.v bij Evelien in bed.
Dan verzuur je, stop je (word je 'oud-lid') en bouw je een haat op tegen die hele takkezooi die te pas en te onpas verspreid moet worden. Stukje zelfreflectie ('misschien ben ik zelf gewoon niet zo gaaf en ondernemend als ik altijd dacht') ontbreekt dan vaak.
http://nl.wikipedia.org/w(...)tgroeningspraktijkenquote:Op donderdag 23 augustus 2012 02:22 schreef Insektenvernichter het volgende:
Wat moesten anderen hier doen bij hun ontgroening?
Sommige dingen zijn echtquote:Op donderdag 23 augustus 2012 02:42 schreef ejiraM het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/w(...)tgroeningspraktijken
Een mooie combinatie van een aantal van deze dingen, aangevuld met andere dingen
Is dat niet ongeveer wat Ryon ook zegt? Het is leuk als je er tussen past, en geaccepteerd zo. Maar dat is in principe overal in het leven zo. Als jij niet kan voetballen, maar toch in het eerste elftal van een redelijk hoge club speelt, is dat ook niet tof. Als jij net iets minder scherp bent dan je collega's nodigen ze je ook niet uit.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 02:10 schreef verticale123456789 het volgende:
[..]
Leuk stukje en waarschijnlijk van toepassing op willekeurig corps, echter niet op het DSC waar het net wat anders werkt dan op een willekeurig corps of AHC vereniging. Zoals ik al zei is het DSC in vergelijking met welke andere vereniging dan ook in Nederland zeer hiërarchisch. Sta je niet helemaal bovenaan in die hiërarchie dan is er gewoon weinig aan, dan mag je geen bestuur doen, kom je op saaie borreldagen terecht, dat soort dingen. Nou is die hiërarchie enigszins self-made, maar iedereen gaat er wel in mee, en om nou met je verticale de boel kort en klein te gaan slaan om je eisen kracht bij te zetten gaat natuurlijk wat ver.
Verstand op nul, en gaanquote:Op donderdag 23 augustus 2012 02:43 schreef Insektenvernichter het volgende:
[..]
Sommige dingen zijn echt. Daar zou ik niet aan meedoen, er is ook nog zoiets als eigenwaarde.
Ik lees dingen over uit wc-potten drinken enzovoort. Daar doe ik niet aan mee, en wie het laatst lacht lacht het best geldt dan ook nog een keer.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 02:46 schreef ejiraM het volgende:
[..]
Verstand op nul, en gaan
Bovendien zwicht je op zo'n moment eerder voor bepaalde dingen dan je zou verwachten
Oh nee, dat zou ik ook niet doen hoorquote:Op donderdag 23 augustus 2012 02:49 schreef Insektenvernichter het volgende:
[..]
Ik lees dingen over uit wc-potten drinken enzovoort. Daar doe ik niet aan mee, en wie het laatst lacht lacht het best geldt dan ook nog een keer.
Het kan nog extremer.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 02:50 schreef ejiraM het volgende:
[..]
Oh nee, dat zou ik ook niet doen hoorMaar dan pik je ook meteen wel de meest extreme eruit
Ik ga dit jaar ook in Utrecht studeren, ben alleen niet naar de introductie week geweest. Daarom heb ik ook geen goed beeld van de verschillende verenigingen. Heb wel een grote envelop thuis gekregen met foldertjes van de verschillende verenigingen. Nu ben ik erachter gekomen dat dat als je lid wilt worden je dus al een hele introductieweek moet volgen die nu zo ongeveer al bezig is bij veel verenigingen.quote:Op zondag 19 augustus 2012 13:37 schreef MrMolotov het volgende:
Reken er alleen wel op dat de meeste HBO'ers niet op kamers zitten en vooral weer richting ouderlijk huis gaan eind van de dag. Snelste manier om mensen te leren kennen blijft op kamers gaan en een vereniging.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 03:21 schreef solo020 het volgende:
[..]
Heb het idee dat het bij HBO wat makkelijker is om nieuwe contacten te leggen, omdat het wat schoolser en minder massaal is. Tijdens hoorcolleges van de Universiteit kan je niet echt nieuwe contacten leggen lijkt mij, omdat je met paar honderd man in een zaal zit en je elke keer weer naast een andere vreemde zit. Is het tijdens werkcolleges wat makkelijker om nieuwe contacten te leggen?
"Gaaf genoeg bent om bij zo'n club te horen"quote:Op donderdag 23 augustus 2012 02:45 schreef ejiraM het volgende:
[..]
Bovendien moet je natuurlijk ook wel deels in jezelf geloven, geloven dat jij gaef genoeg bent om bij zo'n club te horen, dat jij degene bent die wel op dag X en in jaarclub Y thuishoort. Wanneer jij twijfelt, en wacht op signalen dat je geaccepteerd wordt gaat het eigenlijk al mis. Je moet zelfverzekerd zijn en laten zien waarom jij bij ze past
Hij brengt het een beetje als een kneus, maar je moet die lui wel overtuigen dat je het waard bent. That's it.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 09:36 schreef Boomeister het volgende:
[..]
"Gaaf genoeg bent om bij zo'n club te horen", Mag ik een teiltje?
Dat is natuurlijk wel de mindset die je moet hebben in de opstartfase van je leven. Jezelf bewijzen. Op het gebied van je studie, werk, en ook een netwerk (zoals studentenvereniging).quote:Op donderdag 23 augustus 2012 09:36 schreef Boomeister het volgende:
[..]
"Gaaf genoeg bent om bij zo'n club te horen", Mag ik een teiltje?
Hij is een zij, en ik verwoordde het wellicht verkeerdquote:Op donderdag 23 augustus 2012 09:38 schreef Skv het volgende:
[..]
Hij brengt het een beetje als een kneus, maar je moet die lui wel overtuigen dat je het waard bent. That's it.
Om het even, maar kom niet aanzetten met 'gaef' enzo, dat is echt enorm sjaarzerig.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 09:58 schreef ejiraM het volgende:
[..]
Hij is een zij, en ik verwoordde het wellicht verkeerd![]()
Maar bedoel meer dat als jij elke borrel in een hoekje staat te wachten in de veronderstelling dat ze vanzelf een keer gaan zien hoe leuk jij bent, dat het dan natuurlijk niet werkt![]()
En natuurlijk, er zijn zat mensen die zo'n studentenvereniging helemaal niet leuk vinden, maar dan wordt je natuurlijk geen lid! Lijkt me dat als je überhaupt lid wordt dat je dan niets tegen je studentenvereniging hebt, anders doe je iets verkeerd
Ach, is er tenminste nog iets sjaarzerig aan mequote:Op donderdag 23 augustus 2012 10:01 schreef Skv het volgende:
[..]
Om het even, maar kom niet aanzetten met 'gaef' enzo, dat is echt enorm sjaarzerig..
quote:Op donderdag 23 augustus 2012 10:08 schreef ejiraM het volgende:
[..]
Ach, is er tenminste nog iets sjaarzerig aan me![]()
Ja maar goed, das overal zo.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 09:58 schreef ejiraM het volgende:
[..]
Maar bedoel meer dat als jij elke borrel in een hoekje staat te wachten in de veronderstelling dat ze vanzelf een keer gaan zien hoe leuk jij bent, dat het dan natuurlijk niet werkt![]()
quote:Op donderdag 23 augustus 2012 10:45 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Het beste ontgroeningsverhaal dat ik hoorde was geblinddoekt een flinke hoogte (dak?) opgeleid worden, over iets smals moeten lopen en er "per ongeluk" afgestoten worden - en op een enorm zacht kussen vallen. Originele methode om de zwakken van geest (en hartpatiënten) van het koren te scheiden.
Om de analogie met sport door te trekken: ik kan bij mijn voetbal club in een laag team spelen maar toch bij die club een leuke tijd hebben. Sterker nog, ik zou een middelmatige voetballer kunnen zijn en toch in het bestuur van de KNVB kunnen zitten. Bij het DSC ligt dat wat anders.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 02:45 schreef ejiraM het volgende:
[..]
Is dat niet ongeveer wat Ryon ook zegt? Het is leuk als je er tussen past, en geaccepteerd zo. Maar dat is in principe overal in het leven zo. Als jij niet kan voetballen, maar toch in het eerste elftal van een redelijk hoge club speelt, is dat ook niet tof. Als jij net iets minder scherp bent dan je collega's nodigen ze je ook niet uit.
Waarom is dat allemaal geaccepteerder dan bij een studentenvereniging? Overal, maar dan ook overal van peuterzaal tot bejaardentehuis en alles er tussenin wordt je genegeerd of erger op het moment dat je ergens niet bijpast. Maar opeens, bij een studentenvereniging is het een schande. Ik ben het eens met Ryon dat mensen af en toe wat zelfkennis en zelfreflectie missen.
Een vereniging is eigenlijk ook gewoon een belangrijk stuk ervaring die je meekrijgtquote:Op donderdag 23 augustus 2012 15:23 schreef Ryon het volgende:
Dat is natuurlijk zo. Uiteindelijk loop je gewoon met paar honderd man een heleboel bier te drinken en lol te maken. Dat is ook het mooie eraan.
Maar er zit ook een sociaal en selecterend aspect aan dat je niet moet onderschatten. Het is namelijk veel meer dan alleen bier drinken en feesten. De ene jaarclub is de andere niet en het corporale studentenleven wordt mooier en uitdagender als je goed terecht komt. Als je geveegd wordt kan dat tot een teleurstelling leiden. Je wil namelijk wel commissies kunnen draaien en midden in de vereniging staan. Anders krijg je er buitengewoon weinig van mee.
Wees dus niet bang om er volop in te gaan. Wil je bij een leuke club en in een mooi huis komen dan moet je ervan uit gaan dat je daar echt voor moet vechten. Als je alleen maar afwacht totdat het naar je toe komt dan word je voorbij gelopen door lui die, wellicht vanwege voorkennis, wel weten hoe spelletje in elkaar zit.
Klopt helemaal. Hoewel ik ook 3,5 jaar een relatie heb gehad met een meisje die ik ken van de vereniging. Sinds het uit is al wel weer drie anderen van binnen de club gehad (en een aantal van andere verenigingen). Het trekt elkaar wel aan op de één of andere manier. Heb ook ff gedate met een meisje van buiten het studentenwereldje maar die vond ik doodsaai.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:43 schreef Volgut het volgende:
En is het nou echt waar dat er veel word rondgeslet bij verenigingen? Je leest wel eens dat er relaties door kapot gaan omdat er veel tijd in een vereniging gaat zitten maar is het nou echt waar of zijn dat maar praatjes.
Oke, maar het is toch niet zo dat je hele leven een beetje om die vereniging gaat draaien en je je andere vrienden gaat vergeten omdat het allemaal zo spannend is of zo, want als ik het goed begrijp gaat het er redelijk heftig aan toe?quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:52 schreef Skv het volgende:
[..]
Klopt helemaal. Hoewel ik ook 3,5 jaar een relatie heb gehad met een meisje die ik ken van de vereniging. Sinds het uit is al wel weer drie anderen van binnen de club gehad (en een aantal van andere verenigingen). Het trekt elkaar wel aan op de één of andere manier. Heb ook ff gedate met een meisje van buiten het studentenwereldje maar die vond ik doodsaai.
Ligt er aan hoe je er zelf mee omgaat. Er zijn veel mensen uit mijn omgeving die gewoon hun vrienden van thuis in het weekend nog naast hebben, lid zijn van een sportclub, huisgenoten van andere verenigingen (of zonder vereniging hebben) etc.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:53 schreef Volgut het volgende:
[..]
Oke, maar het is toch niet zo dat je hele leven een beetje om die vereniging gaat draaien en je je andere vrienden gaat vergeten omdat het allemaal zo spannend is of zo, want als ik het goed begrijp gaat het er redelijk heftig aan toe?
Oke, ligt dus ook aan je eigen instelling. Logisch ook! En hoezo vond je het meisje buiten die vereniging dan eigenlijk saai? Dat heeft dus echt te maken met het feit dat jouw leven anders is als die van haar en dat komt weer door de vereniging?quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:55 schreef Skv het volgende:
[..]
Ligt er aan hoe je er zelf mee omgaat. Er zijn veel mensen uit mijn omgeving die gewoon hun vrienden van thuis in het weekend nog naast hebben, lid zijn van een sportclub, huisgenoten van andere verenigingen (of zonder vereniging hebben) etc.
Moet wel zeggen dat ik redelijk diep in het studentenleven zit/zat. Op een stuk of vijf, zes, na zijn al mijn vrienden lid, ik ga op vakantie met mn jaarclub, dispuut etc. Jaar bestuur gedaan, paar grote commissies. Gewoond op een traditioneel studentenhuis. Vriendin van dezelfde club.
Maar ach, het is net wat je zelf wil natuurlijk. Bij mij is het ook maar zo gelopen, heb nergens spijt van.
We hadden wel genoeg raakvlakken (veel reizen, interesses etc). Zij heeft nooit bij een studentenvereniging gezeten en ik zit er middenin. ZIj is ook al een jaar aan het werk (ik begin volgende weekquote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:57 schreef Volgut het volgende:
[..]
Oke, ligt dus ook aan je eigen instelling. Logisch ook! En hoezo vond je het meisje buiten die vereniging dan eigenlijk saai? Dat heeft dus echt te maken met het feit dat jouw leven anders is als die van haar en dat komt weer door de vereniging?
Ja, als je leven heel erg verschillend is (bijv: jij gaat net studeren of zit er vol in) en de ander werkt dan sta je allebei heel anders in het leven. Maar dacht dat het alleen maar te maken had met de vereniging.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:59 schreef Skv het volgende:
[..]
We hadden wel genoeg raakvlakken (veel reizen, interesses etc). Zij heeft nooit bij een studentenvereniging gezeten en ik zit er middenin. ZIj is ook al een jaar aan het werk (ik begin volgende week). Denk dat dat er ook wel mee te maken heeft.
Maar toch, ik denk dat het een soort levensinstelling is van jezelf niet al te serieus leren nemen, een beetje een grote bek kweken, je verhaal leren doen en niet zomaar wat van een ander aannemen. Ik vind niet-verenigingsstudenten (en afgestudeerden) vaak wat weinig werelds en naïef overkomen. Maargoed, ze vinden mij dan vast weer arrogant of bijdehand.Het matchte in ieder geval niet zo goed. Ze zei dat ze mij heel interessant vond, maar ik vond haar saai.
Komt wel goed. Als je geen introvert muurbloempje bent vind je al redelijk snel een plek. Maar leuk wordt het sowieso wel.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 17:07 schreef Volgut het volgende:
[..]
Ja, als je leven heel erg verschillend is (bijv: jij gaat net studeren of zit er vol in) en de ander werkt dan sta je allebei heel anders in het leven. Maar dacht dat het alleen maar te maken had met de vereniging.![]()
Hahaha oke, ben zeer benieuwd hoe ik het ga ervaren allemaal. Ben van mezelf al niet bloedserieus en ben ook niet op mijn mondje gevallen. En iets zomaar voor waar aannemen doe ik al helemaal niet. Maar ja, ben wel helemaal alleen in een nieuwe grote stad.Maar weet wel dat ik het leuk ga vidnen. En saaie mensen zijn niet zo leuk, maar saaie mensen vinden elkaar wel.
Ik maak snel contact dus dat zie ik ook wel goed komen allemaal, maak ik me ook niet druk om. Ik twijfel alleen erg. Het is dat ik geen mensen wil verliezen door bij een vereniging te gaan en ik hoor best wilde verhalen. Mijn bijna-vriendje vindt het niet zo tof dat ik misschien bij een vereniging ga omdat hij weet hoe het eraan toe gaat. Maar het is ook niet zo dat ik een losgeslagen slet of meeloper ben dus ik moet het maar gewoon doen.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 17:17 schreef Ryon het volgende:
[..]
Komt wel goed. Als je geen introvert muurbloempje bent vind je al redelijk snel een plek. Maar leuk wordt het sowieso wel.
Het verenigingsleven kan wel een goede tijdvreter zijn als je er je draai in vindt. Dan wil je geen borrel of activiteit missen en dat is soms wel lastig als je ook nog een knorrig vriendje/vriendinnetje ergens hebt rondzwerven die ook wel eens wat met je wil gaan doen. Maar high school sweathearts zijn vaak toch geen blijvertjes.
Dat zou inderdaad een behoorlijk onhandig zijn om dat te laten meespelenquote:Op donderdag 23 augustus 2012 17:26 schreef Volgut het volgende:
[..]
Ik maak snel contact dus dat zie ik ook wel goed komen allemaal, maak ik me ook niet druk om. Ik twijfel alleen erg. Het is dat ik geen mensen wil verliezen door bij een vereniging te gaan en ik hoor best wilde verhalen. Mijn bijna-vriendje vindt het niet zo tof dat ik misschien bij een vereniging ga omdat hij weet hoe het eraan toe gaat. Maar het is ook niet zo dat ik een losgeslagen slet of meeloper ben dus ik moet het maar gewoon doen.Het is ook dom om het voor een nog niet eens relatie niet te doen.
quote:Op donderdag 23 augustus 2012 13:47 schreef Ryon het volgende:
Als je mee wil voetballen op een wat hoger niveau dan moet je natuurlijk ook een beetje kunnen voetballen en bereid zijn om tijd in je team te steken. Anders ben je permanente bankzitter of kom je de selectie dagen niet door. Er wordt geselecteerd op kwaliteit en of je een toevoeging bent aan het team. Niet omdat jij toevallig iets zo graag wilt.
Jezelf aanmelden bij AFC Amsterdam of ons aller Ajax is dan ook geen garantie dat je mee mag doen met het eerste elftal. Daar moet je tijd en energie insteken. Hoe meer je geeft, hoe meer je eruit haalt. Maar vanzelf gaat het allemaal niet. Het kan best zijn dat je daardoor buiten de boot valt.
Ik vind dat je het goed verwoord en ben het ook niet met je oneens. Echter waar het bij het najagen van een profcarrière bij Ajax duidelijk is dat je goed moet kunnen voetballen, is dat bij het DSC minder duidelijk, en daar waarschuw ik voor. Daarnaast is het DSC veel hiërarchischer dan welke vereniging in Nederland dan ook. Bovendien heb je je plaats in de hiërarchie gewoon niet volledig in eigen hand.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 15:23 schreef Ryon het volgende:
Dat is natuurlijk zo. Uiteindelijk loop je gewoon met paar honderd man een heleboel bier te drinken en lol te maken. Dat is ook het mooie eraan.
Maar er zit ook een sociaal en selecterend aspect aan dat je niet moet onderschatten. Het is namelijk veel meer dan alleen bier drinken en feesten. De ene jaarclub is de andere niet en het corporale studentenleven wordt mooier en uitdagender als je goed terecht komt. Als je geveegd wordt kan dat tot een teleurstelling leiden. Je wil namelijk wel commissies kunnen draaien en midden in de vereniging staan. Anders krijg je er buitengewoon weinig van mee.
Wees dus niet bang om er volop in te gaan. Wil je bij een leuke club en in een mooi huis komen dan moet je ervan uit gaan dat je daar echt voor moet vechten. Als je alleen maar afwacht totdat het naar je toe komt dan word je voorbij gelopen door lui die, wellicht vanwege voorkennis, wel weten hoe spelletje in elkaar zit.
Ik heb sinds kort een kamer in Lombok, Utrecht. Het huis deel ik met twee anderen, maar die zijn een stuk ouder en al afgestudeerd. Dus ik ga wel door zoeken naar een wat gezelliger (echt) studentenhuis.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 03:21 schreef solo020 het volgende:
[..]
Heb jij wel een kamer in een huis met andere studenten? En doe je eigenlijk HBO of Universiteit?
Waarom leek Veritas jou het leukst?
Edit: Ik ga denk kijken voor een sportvereniging, lijkt me eigenlijk ook wel leuker dan studentenvereniging, denk dat dat me op de een of andere manier niet zo ligt. Vriend van mij zegt dat je bij studieverening ook ontgroening krijgt, klopt dat?
Z.s.m. een leuk studentenhuis zoeken zou ik zeggen! Ik had het geluk om in een studentenhuis te komen waar we met 7 a 8 van de 15 in totaal het heel gezellig hadden. Grote woonkamer, veel stapavondjes etc. 6 jaar geleden daar gaan wonen, inmiddels is iedereen zo'n 3 jaar daar weg, maar we eten nu nog met enige regelmaat samen en doen een jaarlijkse wintersport vakantiequote:Op donderdag 23 augustus 2012 19:50 schreef MrMolotov het volgende:
[..]
Ik heb sinds kort een kamer in Lombok, Utrecht. Het huis deel ik met twee anderen, maar die zijn een stuk ouder en al afgestudeerd. Dus ik ga wel door zoeken naar een wat gezelliger (echt) studentenhuis.
Verder ga ik Economie en Bedrijfseconomie studeren aan de uni.
En Veritas voelde tijdens de intro week gewoon het beste. AHC verenigingen zijn net wat meer laid-back dan het corps. Maar als jij je goed voelt bij het corps, zou ik wel zeker daar heen gaan.
3x raden waarom de bof in studentenland zo welig tiert.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:43 schreef Volgut het volgende:
En is het nou echt waar dat er veel word rondgeslet bij verenigingen? Je leest wel eens dat er relaties door kapot gaan omdat er veel tijd in een vereniging gaat zitten maar is het nou echt waar of zijn dat maar praatjes.
Dat is ook wel voor een groot deel zelfselectie. De soepele mensen zijn over het algemeen vaak lid. Wat bij een vereniging ook wel speelt is dat je veel informatie krijgt via de verticale banden (en alumni). Nou moet ik zeggen dat een hoop van die informatie ook wel herkauwde onzin is. Net als dat er wordt gedaan dat een vereniging zo'n enorm carrière voordeel zou bieden. Al is er al een summier voordeel dan nog is de effort-to-benefit kut. Dat wereldse ben ik overigens dan weer totaal niet met je eens. Ik zie vaker niet-leden die hun vleugels spreiden.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:59 schreef Skv het volgende:
Maar toch, ik denk dat het een soort levensinstelling is van jezelf niet al te serieus leren nemen, een beetje een grote bek kweken, je verhaal leren doen en niet zomaar wat van een ander aannemen. Ik vind niet-verenigingsstudenten (en afgestudeerden) vaak wat weinig werelds en naïef overkomen. Maargoed, ze vinden mij dan vast weer arrogant of bijdehand.Het matchte in ieder geval niet zo goed. Ze zei dat ze mij heel interessant vond, maar ik vond haar saai.
Ok, ja dan zou ik ook verder kijken. Zelf hoop ik ook zo snel mogelijk een echt studentenhuis te vinden, wel eentje waar je naast chillen en uitgaan ook nog serieus kan studeren. Als jij een andere kamer hebt gevonden en je oude huisgenoten zoeken een nieuwe huurder mag je mij wel een pm sturen als je wilt, mijn kamer is nog slechter.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 19:50 schreef MrMolotov het volgende:
[..]
Ik heb sinds kort een kamer in Lombok, Utrecht. Het huis deel ik met twee anderen, maar die zijn een stuk ouder en al afgestudeerd. Dus ik ga wel door zoeken naar een wat gezelliger (echt) studentenhuis.
Verder ga ik Economie en Bedrijfseconomie studeren aan de uni.
En Veritas voelde tijdens de intro week gewoon het beste. AHC verenigingen zijn net wat meer laid-back dan het corps. Maar als jij je goed voelt bij het corps, zou ik wel zeker daar heen gaan.
Het is zeker waar dat er flink geslet wordt. Maar dat heb je eigenlijk overal wel waar veel (jonge) mensen samen betrokken zijn bij een grote gemengde organisatie. Dat zie je ook bij muziekscenes, politieke jongerenorganisatie, bepaalde sportverenigingen. etc.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:43 schreef Volgut het volgende:
Over dat laatste hoef je geen zorgen te maken. Verticale banden zijn altijd vrij sterk. Om dat echt mee te maken is het wel handig om op den duur in een commissie, huis, dispuut of verticaal terecht te komen omdat daar de binding het sterkst door wordt.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 21:21 schreef zoodan het volgende:
Ik heb heel erg zin in volgend jaar maar zit nog wel een beetje met de volgende punten in mijn achterhoofd,
hopelijk zal het goed te combineren zijn met mn studie, hiermee bedoel ik dat er niet heel veel verplichte dingen zijn..
ik heb geen idee wat ik qua kosten kan verwachten, ik drink altijd gezellig mee maar niet heel erg lomp veel. je zult bij de verticale ook zeker veel moeten betalen voor ouderejaars?
bovendien hoop ik dat er een gezellige sfeer hangt bij de zaak, niet dat je erg minachtend wordt aangekeken door ouderejaars
zijn van die verwende hoerenkoters die nooit hebben gewerkt en dan 2000 eppies per maand van papa en mama krijgen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 11:04 schreef Ryon het volgende:
[..]
Over dat laatste hoef je geen zorgen te maken. Verticale banden zijn altijd vrij sterk. Om dat echt mee te maken is het wel handig om op den duur in een commissie, huis, dispuut of verticaal terecht te komen omdat daar de binding het sterkst door wordt.
Over de eerste twee hoef je geen zorgen te maken, maar moet je ook niet te moeilijk over doen. Het corporale leven is vrij druk en daardoor ook relatief duur. Studenten die lid zijn van het corps komen over het algemeen uit bemiddelde gezinnen waar het vrij gebruikelijk is om meerdere keren per jaar op wintersport of reisvakantie te gaan en aardig wat te besteden te hebben. Natuurlijk krijgt niet iedereen 1500 euro per maand overgemaakt van hun ouders, maar als je krampachtig elke cent twee keer moet omkeren dan kan het lastig worden. Hoewel als je kiest voor het corps je over het algemeen wel dat cultuurtje gewend bent.
De meesten (zover ik kan inschatten) lenen maximaal en/of werken er bij. Zou pappie het bier betalen dan zou dat van geen degelijke opvoeding getuigen in mijn opinie.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 21:19 schreef Bangarang het volgende:
[..]
zijn van die verwende hoerenkoters die nooit hebben gewerkt en dan 2000 eppies per maand van papa en mama krijgen.
Oud, maar ik ben een laatbloeier en met wel meer dingen langzaam (en mistte de introductieweek, wat ook niet bijdroeg).quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 20:29 schreef MrMolotov het volgende:
Hoe oud was iedereen bij jullie in het eerste jaar van de vereniging? Allemaal eerstejaars studenten of overwegend ouder?
Klopt, iedereen heeft wel een mooi bijbaantje of eigen onderneming en superstufi. Ook als je al genoeg geld van moeders krijgt is het alsnog gezellig en leerzaam om lekker bij te klussen tijdens je studententijd, alleen kan je dan een stuk kritischer zijn bij welke werkgevers je aan de slag gaat. Maar een flinke bijdrage van het ouderlijk front is wel best belangrijk. Als je ouders moeite hebben met rondkomen dan is het corpsleven waarschijnlijk niet echt aan jou besteed.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 21:42 schreef tfors het volgende:
[..]
De meesten (zover ik kan inschatten) lenen maximaal en/of werken er bij. Zou pappie het bier betalen dan zou dat van geen degelijke opvoeding getuigen in mijn opinie.
Ik had hetzelfde, ben in mijn tweede jaar lid geworden (niet bij een corps), ik was net 19 toen. In mijn eerste jaar mijn p gehaald, hoefde ik me daar geen zorgen om te maken en dat beviel goed. Veel clubgenoten hadden wel gezeik met hun studie in het eerste jaar, paar net aan gehaald, paar moesten stoppen en zijn een andere studie gaan doen. Overigens zat ik nog zeker in de jongste helft van mijn jaar. Heel veel mensen waren 19 of ouder.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 20:29 schreef MrMolotov het volgende:
Mijn middelbare school maten zijn blijkbaar wel allemaal meteen lid geworden van een vereniging in hun stad.
Mijn keuze om het pas volgend jaar te doen leek eerst wel verstandig, maar voel me nou toch wel een beetje een knor.
Hoe oud was iedereen bij jullie in het eerste jaar van de vereniging? Allemaal eerstejaars studenten of overwegend ouder?
Pff wat een onzin weer dat je een ontgroening geen onzin mag vindenquote:Op woensdag 15 augustus 2012 21:03 schreef Keyos het volgende:
Hoe het bij die studentenverenigingen zit zou ik niet weten, wat ik wel weet is dat er in je post aardig wat negativisme zit om bij een studentenvereniging gaan. Je moet er alleen aan beginnen als je daar zelf 100% achter staat, het gaat tijd kosten en dat betaald zich alleen terug als je plezier hebt om je in die kringen te begeven.
Als je het waard vind om bij zo een club te gaan moet je ook niet zeuren om een ontgroening, vind je het niet waard moet je het niet doen, makkelijk zat.
Ik heb nooit gezegd dat je de ontgroening geen onzin mag vinden, wat ik wel aangeef is dat als je er écht bij wilt gaan, de ontgroening geen issue zou moeten zijn.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 23:56 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Pff wat een onzin weer dat je een ontgroening geen onzin mag vinden
Oh, ik heb bij voorbaat al iets principieel tegen ontgroeningen.. Stelletje kleuters.quote:Op zondag 26 augustus 2012 00:05 schreef Keyos het volgende:
[..]
Ik heb nooit gezegd dat je de ontgroening geen onzin mag vinden, wat ik wel aangeef is dat als je er écht bij wilt gaan, de ontgroening geen issue zou moeten zijn.
Ok, dan doe je niet mee aan een ontgroening. Maar wat is er mis mee als anderen daar wel aan mee willen doen?quote:Op zondag 26 augustus 2012 00:06 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Oh, ik heb bij voorbaat al iets principieel tegen ontgroeningen.. Stelletje kleuters.
Dus het is wel een issue.
Niks hoor, van mij mogen ze... Maar het wordt dus wel degelijk opgedrongen door verenigingen wil je aansluiten bij een vereniging.quote:Op zondag 26 augustus 2012 00:08 schreef padlarf het volgende:
[..]
Ok, dan doe je niet mee aan een ontgroening. Maar wat is er mis mee als anderen daar wel aan mee willen doen?
Bij de meeste verenigingen kun je inderdaad geen lid worden zonder ontgroening te lopen.quote:Op zondag 26 augustus 2012 00:18 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Niks hoor, van mij mogen ze... Maar het wordt dus wel degelijk opgedrongen door verenigingen wil je aansluiten bij een vereniging.
10 dagen niet douchen dat soort ongein...quote:Op zondag 26 augustus 2012 00:19 schreef padlarf het volgende:
[..]
Bij de meeste verenigingen kun je inderdaad geen lid worden zonder ontgroening te lopen.
Klinkt eigenlijk basisschool achtig.... Pesters idee...quote:Op zondag 26 augustus 2012 00:58 schreef solo020 het volgende:
Vind het nogal kansloos als je je vrijwillig laat vernederen om ergens bij te willen horen. Mijn eigenwaarde is er iig te groot voor. Als je je afvraagt of je voor oudere jaars drank moet betalen en of diezelfde personen ook nog eens op je neerkijken is er denk iets goed mis.
Gebeurt dus niet want het is een verplicht onderdeel van...quote:Op zondag 26 augustus 2012 01:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat betreft die ontgroeningen: leven en laten leven. Zolang het maar op vrijwillige basis is en de mensen weten waar ze voor kiezen.
Klopt, maar je wordt niet verplicht om lid te wordenquote:Op zondag 26 augustus 2012 01:15 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Gebeurt dus niet want het is een verplicht onderdeel van...
Wil je het een, moet het ander ook.
Dat het verplicht is als je bij een studentenclubje wiltquote:Op zondag 26 augustus 2012 01:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Niemand dwingt je om lid te worden van zo'n studentenclubje. Wat is het probleem?
Dat is zo, maar dat trotse gezeik over die ontgroeningen is ook maar zielig naar mijn mening, ik hekel sowieso al opdringerig gedrag naar andere mensen...quote:Op zondag 26 augustus 2012 01:18 schreef padlarf het volgende:
[..]
Klopt, maar je wordt niet verplicht om lid te worden
Je kan ook bij een studievereniging, dat is weer iets anders dan een studentenvereniging geloof ikquote:Op zondag 26 augustus 2012 01:25 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Dat het verplicht is als je bij een studentenclubje wiltKon je zelf ook wel bedenken lijkt me.
Ik vind de verwachting stellen dat je toch wel probeert minimaal 2x per week aanwezig te zijn niet een slecht idee.. Je wilt bij een clubje horen, dan mag je ook wel met het clubje in de weer zijn natuurlijk...quote:Op zondag 26 augustus 2012 01:26 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Je kan ook bij een studievereniging, dat is weer iets anders dan een studentenvereniging geloof ik
Heb zelf ook niks met studentenvereniging. Vind het hele concept ontgroening te walgelijk voor woorden, en dat verplicht borrelen, verplicht dit dat staat me echt niet aan.
Ja maar iedereen hoort dat voor zichzelf te bepalen, iemand hoeft je dat niet op te leggen.quote:Op zondag 26 augustus 2012 01:28 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ik vind de verwachting stellen dat je toch wel probeert minimaal 2x per week aanwezig te zijn niet een slecht idee.. Je wilt bij een clubje horen, dan mag je ook wel met het clubje in de weer zijn natuurlijk...
Anders kan je net zo goed niet bij het clubje.
Als jij wegens omstandigheden niet vaak komt opdagen is dat anders dan als je je nauwelijks verbindt met het clubje...quote:Op zondag 26 augustus 2012 01:29 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ja maar iedereen hoort dat voor zichzelf te bepalen, iemand hoeft je dat niet op te leggen.
Ja oke, daar heb je wel gelijk inquote:Op zondag 26 augustus 2012 01:35 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Als jij wegens omstandigheden niet vaak komt opdagen is dat anders dan als je je nauwelijks verbindt met het clubje...
Als je het 2e niet doet, dan hoor je er niet bij, en dat is wat betrefd een studentenvereniging verkeerd... Mensen zitten daar om met elkaar ook een diepe band te maken lijkt mij.
Ja, echt he.quote:Op zondag 26 augustus 2012 01:05 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Klinkt eigenlijk basisschool achtig.... Pesters idee...
Vaak wordt er door verenigingen geheimzinnig gedaan over de ontgroening, omdat anders niemand lid wordt. Dat je de ontgroening een beetje een verassing wilt houden kan ik wel begrijpen, maar iets meer openheid zou beter zijn in mijn ogen. Een ontgroening van twee weken die zwaar en kut is, is niet niks. Als je eerstejaars studenten bij een introductieweek van de stad niet goed genoeg voorlicht over de ontgroening komt het bij mij niet over als vrijwillig. Zullen vast ook nog wel paar mensen zijn die zich inschrijven voor een vereniging als ze dronken zijn bij een feestje bij die vereniging tijdens de introductieweek.quote:Op zondag 26 augustus 2012 01:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat betreft die ontgroeningen: leven en laten leven. Zolang het maar op vrijwillige basis is en de mensen weten waar ze voor kiezen.
De meeste studenten die lid worden bij een vereniging met een KMT (dat zijn vaak de twee grote per stad) weten over het algemeen dondersgoed waar zij aan beginnen. Die verenigingen staan bekend om hun tradities en dat zij het een en ander aan hun leden te bieden hebben, maar ook dat zij het een en ander van hun leden verwachten. De leden maken de vereniging, dus je wil wel mensen hebben die ook wat kunnen.quote:Op zondag 26 augustus 2012 01:49 schreef solo020 het volgende:
[..]
Ja, echt he.
[..]
Vaak wordt er door verenigingen geheimzinnig gedaan over de ontgroening, omdat anders niemand lid wordt. Dat je de ontgroening een beetje een verassing wilt houden kan ik wel begrijpen, maar iets meer openheid zou beter zijn in mijn ogen. Een ontgroening van twee weken die zwaar en kut is, is niet niks. Als je eerstejaars studenten bij een introductieweek van de stad niet goed genoeg voorlicht over de ontgroening komt het bij mij niet over als vrijwillig. Zullen vast ook nog wel paar mensen zijn die zich inschrijven voor een vereniging als ze dronken zijn bij een feestje bij die vereniging tijdens de introductieweek.
Nou nou nou zeg. De meesten die lid worden hebben genoeg eigenwaarde. Een KMT is kut, maar het is wel allemaal een spelletje. Sterker nog, wat is je probleem? Beetje gepest tijdens de colleges door mensen die lid zijn? Niemand heeft je gevraagd om je mening hier.quote:Op zondag 26 augustus 2012 00:58 schreef solo020 het volgende:
Vind het nogal kansloos als je je vrijwillig laat vernederen om ergens bij te willen horen. Mijn eigenwaarde is er iig te groot voor. Als je je afvraagt of je voor oudere jaars drank moet betalen en of diezelfde personen ook nog eens op je neerkijken is er denk iets goed mis.
Natuurlijk moeten er leden zijn die wat willen doen voor de vereniging om hem in stand te houden. M.i. is daar alleen geen ontgroening voor nodig. Alleen studentenvereniging hebben een ontgroening, er zijn nog veel meer andere soorten verenigingen zonder ontgroening waar de leden genoeg doen voor de vereniging. Verder zie ik het probleem niet om iedereen lid te laten worden, tenzij ze natuurlijk rotzooi gaan trappen. Daarvoor kan je goede huisregels opstellen om die mensen weg te krijgen. Als leden lid worden en uiteindelijk nooit naar de vereniging gaan hebben ze alleen zichzelf ermee, omdat zij contributie betalen zonder er voordeel uit te halen.quote:Op zondag 26 augustus 2012 10:28 schreef Ryon het volgende:
[..]
De meeste studenten die lid worden bij een vereniging met een KMT (dat zijn vaak de twee grote per stad) weten over het algemeen dondersgoed waar zij aan beginnen. Die verenigingen staan bekend om hun tradities en dat zij het een en ander aan hun leden te bieden hebben, maar ook dat zij het een en ander van hun leden verwachten. De leden maken de vereniging, dus je wil wel mensen hebben die ook wat kunnen.
Wat een KMT is, is denk wel algemeen bekend. Mensen die verwachten dat het puur om verveling van oudere jaars en vernedering draait hebben het niet begrepen, maar die worden dan ook geen lid. Simpel afschrikmechanisme om al een boel lui buiten de deur te houden. Niet elke banjo hoeft ook lid te worden. Kwaliteit voor kwantiteit, vandaar ook dat de meeste verenigingen limieten hebben aan het aantal aspirant-leden dat per jaar mee mag doen.
Als je je afvraagt of je drank voor de oudere jaars moet betalen en of zij op je neerkijken vind ik toch echt getuigen van geen eigenwaarde.quote:Op zondag 26 augustus 2012 11:10 schreef Physics het volgende:
[..]
Nou nou nou zeg. De meesten die lid worden hebben genoeg eigenwaarde. Een KMT is kut, maar het is wel allemaal een spelletje. Sterker nog, wat is je probleem? Beetje gepest tijdens de colleges door mensen die lid zijn? Niemand heeft je gevraagd om je mening hier.
Maat van mij zit daar nu ook, bij KSV. Ben benieuwd naar zijn verhalen.quote:Op zondag 26 augustus 2012 15:39 schreef Depater het volgende:
Net wel weer een mooi verhaal doorgestuurd gekregen van een meid die de ontgroening van KSV in wageningen niet zo heel chill vondt
Leuk man, zo'n studentenontgroening. Dit is het resultaat van 1 dag fysiek en mentaal gekleineerd te worden. Gelukkig heb ik nog eigenwaarde en zelfrespect. Die 5 dagen durende 'marteling' is het me niet waard om zo veel mensen te leren ken
nen. Ik ben zelf wel competent genoeg om contacten te leggen. Daarom ben ik dan ook tevreden vertrokken. Maar oké, zo heb ik wel genoeg gezeurd. Ik heb verder een fantastische AID-week gehad in Wageningen!!
https://fbcdn-sphotos-a-a(...)261_1859903801_n.jpg
Ik denk eigenlijk heel naar dat eerste.. Fysieke mishandeling is niet toegestaan, en ik kan me niet voorstellen dat al jaren ruim 100 (lijkt me?) AL'en het zover laten komenquote:Op zondag 26 augustus 2012 16:53 schreef MrMolotov het volgende:
[..]
Maat van mij zit daar nu ook, bij KSV. Ben benieuwd naar zijn verhalen.
Maar is dat meisje nou gewoon erg onhandig, en stoot ze vaak haar benen, of is ze gewoon getrapt door iemand?
Wie zal het zeggen? In zo'n grote groep met veel onvolwassen mensen zijn er natuurlijk altijd wat mensen die het niet helemaal begrijpen en die doorslaan.quote:Ik denk eigenlijk heel naar dat eerste.. Fysieke mishandeling is niet toegestaan, en ik kan me niet voorstellen dat al jaren ruim 100 (lijkt me?) AL'en het zover laten komen. Mocht dit echt door fysieke mishandeling komen, dan verwacht ik komende dagen meer meldingen...
Denk dat ze het zelf gewoon kut vindt dat ze is gestopt, en niet als faler te boek wil staan. Dus verhaal omdraaien, zodat de mensen die doorgaan falers zijn
Er zijn een heleboel regels voor de ontgroening, vooral over wat de AL´en wel of niet mogen.. Die mogen sowieso geen alcoholquote:Op zondag 26 augustus 2012 17:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Is er bij de meeste studentenclubs een verbod op alcohol bij de leden die ontgroenen? Dat lijkt me sowieso verstandig, ook voor de aspirant-leden. Of in ieder geval een lage limiet (2 pilsjes).
Oh, dat zal vast. Maar mocht het naar buiten komen, dan zijn de verenigingen hun subsidie vanuit de universiteit kwijt, en daar word je als vereniging niet bepaald gelukkig van..quote:Op zondag 26 augustus 2012 18:07 schreef Yreal het volgende:
Maar goed, dat er regels zijn, wil niet zeggen dat ze neit gebroken worden...
Dat lijkt me niet erg handig aangezien juist het drinken van alcohol ervoor kan zorgen dat je te ver gaat tijdens de ontgroening. Je kan immers alles heel wat slechter inschatten wanneer je wat drankjes op hebt.quote:Volgens mij mogen de ontgroeners wel alcohol drinken, en is daar geen regel over.
Om hoeveel subsidie gaat het?quote:Op zondag 26 augustus 2012 18:13 schreef ejiraM het volgende:
[..]
Oh, dat zal vast. Maar mocht het naar buiten komen, dan zijn de verenigingen hun subsidie vanuit de universiteit kwijt, en daar word je als vereniging niet bepaald gelukkig van..
Kan meestal niet, maar is afhankelijk van de vereniging. Zijn verenigingen waar je, meen ik, halverwege het collegejaar lid kan worden.quote:Op zondag 26 augustus 2012 18:20 schreef AldoTheApache het volgende:
Weet iemand hoe het zit als je na de introductieweek je nog wilt inschrijven?
Wellicht ook deze week nog, zodat je de NKT mee kan lopen.quote:Op zondag 26 augustus 2012 18:38 schreef Nelis89 het volgende:
[..]
Kan meestal niet, maar is afhankelijk van de vereniging. Zijn verenigingen waar je, meen ik, halverwege het collegejaar lid kan worden.
De verenigingen met ontgroening iig niet. De verenigingen zonder ontgroening willen daar nog wel eens wat losser in zijn.quote:Op zondag 26 augustus 2012 18:20 schreef AldoTheApache het volgende:
Nee hoor er zijn ook meer gematigde verenigingen zonder ontgroening. Dus als je een ontgroening niet ziet zitten kun je daar lid van worden.quote:Op zondag 26 augustus 2012 01:25 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Dat het verplicht is als je bij een studentenclubje wiltKon je zelf ook wel bedenken lijkt me.
Bij sommige verenigingen kan je nog na-intro lopenquote:Op zondag 26 augustus 2012 18:20 schreef AldoTheApache het volgende:
Goed stukje, zo heb ik weer een keer wat verhalen te vertellen buiten Fok!quote:Op zondag 26 augustus 2012 18:47 schreef ejiraM het volgende:
[..]
Wellicht ook deze week nog, zodat je de NKT mee kan lopen.
@Bram; ik heb geen idee, zal even kijken of ik iets kan vinden over de hoogte van de subsidie![]()
Nog niets gevonden, maar wel een artikel waarin een aantal misdragingen staan opgesomd; http://www.studenten.net/lifestyle/lifestyle/18193. Verbazingwekkend veel ook nog de laatste jaren..
Aan de andere kant valt het ook wel mee gezien het aantal eerstejaars dat zich aanmeldt.quote:Op zondag 26 augustus 2012 18:47 schreef ejiraM het volgende:
[..]
Wellicht ook deze week nog, zodat je de NKT mee kan lopen.
@Bram; ik heb geen idee, zal even kijken of ik iets kan vinden over de hoogte van de subsidie![]()
Nog niets gevonden, maar wel een artikel waarin een aantal misdragingen staan opgesomd; http://www.studenten.net/lifestyle/lifestyle/18193. Verbazingwekkend veel ook nog de laatste jaren..
Studentenverenigingen zijn verbonden aan de universiteit in de stad waar zij zijn gevestigd. De corpora en veel van de AHC verenigingen zijn onderdeel (al sinds oudsher) van de universiteiten en de kleinere verenigingen zijn er aan verbonden. Universiteiten willen graag enig invloed uitoefenen op de studentikoze subcultuur, en om die reden worden er ook (bescheiden of forse) subsidies verleend. Of dit nut heeft is een vraag apart. Kleine verenigingen kunnen niet zonder, de grote lenen in tijden van crisis juist weer geld aan de universiteit. Het is een kwestie van balans. Zeker als je bedenkt dat het ledenbestand van de universiteiten en de verenigingen sterk (om logische redenen) met elkaar overeenkomt. Maar dat vermogende oud-studenten in de praktijk de voorkeur geven aan hun (corporale) club dan aan hun alma mater als de poetslap getrokken moet worden. Ondanks dat beide in hoog vaandel staan.quote:Op zondag 26 augustus 2012 18:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Om hoeveel subsidie gaat het?
Ik gun iedereen zijn pleziertje maar ik vind dat universiteiten dat geld moeten besteden aan studentenclubs. Ik denk dat ik ook tegen de subsidie van sportfaciliteiten ben, ik heb dan liever dat de overheid in zulke plaatsen goede sportfaciliteiten regelt voor alle burgers en dat ook studenten daar gebruik van kunnen maken.
Zoveel mogelijk zuipen is niet het doel van een studentenvereniging. Het wordt er wel gedaan maar dat gebeurt overal wel in de wereld van adolecenten. De redenen waarom leden van een studentenvereniging zich daartoe aangetrokken voelen zijn toch anders.quote:Op maandag 27 augustus 2012 17:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je hebt dan echter niet per se studentenverenigingen nodig, dat gaat ook met sportverenigingen, de roeiclub, theaterverenigingen, muziekverenigingen enz.
Dat vind ik nu zo jammer aan studentenclubs: het draait alleen maar om feesten en drinken, en misschien een beetje netwerken. Waarom niet er activiteiten aan koppelen waarmee je jezelf ook nog wat kan ontwikkelen? Neem bijvoorbeeld de acteerclub van Cambridge University, veel bekende acteurs zijn daar begonnen, o.a. Hugh Laurie. Waarom niet investeren in zulke zaken in plaats van het zoveel mogelijk zuipen. Misschien ietwat kort door de bocht maar jullie (met name Ryon en Hexagon) begrijpen vast wel wat ik bedoel.
quote:Op maandag 27 augustus 2012 17:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je hebt dan echter niet per se studentenverenigingen nodig, dat gaat ook met sportverenigingen, de roeiclub, theaterverenigingen, muziekverenigingen enz.
Dat vind ik nu zo jammer aan studentenclubs: het draait alleen maar om feesten en drinken, en misschien een beetje netwerken. Waarom niet er activiteiten aan koppelen waarmee je jezelf ook nog wat kan ontwikkelen? Neem bijvoorbeeld de acteerclub van Cambridge University, veel bekende acteurs zijn daar begonnen, o.a. Hugh Laurie. Waarom niet investeren in zulke zaken in plaats van het zoveel mogelijk zuipen. Misschien ietwat kort door de bocht maar jullie (met name Ryon en Hexagon) begrijpen vast wel wat ik bedoel.
De ontplooiing zit voor een deel in het feit dat dat zuipen en feesten mogelijk gemaakt moet worden. Je kan namelijk niet zuipen en feesten zonder datquote:Op maandag 27 augustus 2012 18:27 schreef DanielBackward het volgende:
[..]
Dit filmpje laat in 't kort zien wat een studentenvereniging als M inerva bijvoorbeeld allemaal te bieden heeft, zoals je (terecht) aankaart is het voornamelijk feesten & zuipen, maar er zijn wel degelijk andere activiteiten. Of hiervan het beoogde doel is om jezelf te ontplooien, tja daar heb ik mijn twijfels over.
Je hebt volledig gelijk, ik neem mijn vorige standpunt terug.quote:Op maandag 27 augustus 2012 18:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De ontplooiing zit voor een deel in het feit dat dat zuipen en feesten mogelijk gemaakt moet worden. Je kan namelijk niet zuipen en feesten zonder dat
-Er drank gekocht en getapt moet worden
-Feesten moeten worden georganiseerd
-De soos moet worden onderhouden
-Contatcen onderhouden moeten worden met sponsors
-Er een dj commissie is
-Er jaarlijks nieuwe leden geworven worden om de vereniging voort te laten bestaan
-Dit geheel wordt aangestuurd door een dagelijks bestuur
Dit en nog veel meer gebeurt er achter de schermen en het wordt leden dan ook duidelijk gemaakt dat de vereniging niet vanzelf draait maar dat dit de verantwoordelijkheid van alle leden is. Het organiseren van deze dingen is erg leerzaam en is ontplooiing.
Wat Hexagon ook zegt, een vereniging is meer dan alleen een plek waar een biertje voor een paar centen gedronken wordt met wat random gasten (ook wel een goedkope kroeg genoemd) maar is een organisatie waarin mensen elkaar leren kennen en de ruimte krijgen om allerlei verschillende activiteiten te met elkaar te ondernemen, waarmee je een zooi vrienden kan maken en tegelijkertijd ook nog her en der wat competenties kan ontwikkelen. Dat klinkt gay, maar werkt verdraaid goed.quote:Op maandag 27 augustus 2012 17:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
quote:Op maandag 27 augustus 2012 18:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De ontplooiing zit voor een deel in het feit dat dat zuipen en feesten mogelijk gemaakt moet worden. Je kan namelijk niet zuipen en feesten zonder dat
-Er drank gekocht en getapt moet worden
-Feesten moeten worden georganiseerd
-De soos moet worden onderhouden
-Contatcen onderhouden moeten worden met sponsors
-Er een dj commissie is
-Er jaarlijks nieuwe leden geworven worden om de vereniging voort te laten bestaan
-Dit geheel wordt aangestuurd door een dagelijks bestuur
Dit en nog veel meer gebeurt er achter de schermen en het wordt leden dan ook duidelijk gemaakt dat de vereniging niet vanzelf draait maar dat dit de verantwoordelijkheid van alle leden is. Het organiseren van deze dingen is erg leerzaam en is ontplooiing.
In mijn ogen twee hele goede posts, waar weinig aan toe te voegen valt. Ik kan wel uit mijn eigen ervaring bevestigen dat je naast het feesten ook veel kunt leren. Zo heb ik in de almanakcommissie gezeten ( schrijven, opmaak, redactiewerk), de activiteitencommissie (themafeesten en sporttoernooien organiseren) en ben ik een jaar lang verantwoordelijk geweest voor het pand (begin 18e eeuw gebouwd). Vooral de laatste functie was erg leerzaam. Aansturen van een groep vrijwilligers, communicatie met de ALV, communicatie met aannemers en loodgieters e.d., grote klusprojecten organiseren en begeleiden, plannen opstellen voor de lange termijn etc.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 12:09 schreef Ryon het volgende:
[..]
Wat Hexagon ook zegt, een vereniging is meer dan alleen een plek waar een biertje voor een paar centen gedronken wordt met wat random gasten (ook wel een goedkope kroeg genoemd) maar is een organisatie waarin mensen elkaar leren kennen en de ruimte krijgen om allerlei verschillende activiteiten te met elkaar te ondernemen, waarmee je een zooi vrienden kan maken en tegelijkertijd ook nog her en der wat competenties kan ontwikkelen. Dat klinkt gay, maar werkt verdraaid goed.
Natuurlijk gaat het ook om heel veel lol maken, en dat is een redelijk oppervlakkige bedoeling, maar wel de reden waarom je elke dag weer met een big smile richting de alma mater vertrekt om daar lekker de intellectueel te kunnen gaan uithangen. De universiteit en de vereniging vullen elkaar als het ware aan. Op de universiteit ben je compleet bezig met je studie, op de vereniging doe je aan debat, sport, cabaret en bier drinken. Buitengewoon mooie combinatie.
enquote:Hij had minder met het studentenleven dan zijn bijnaam prins pils deed vermoeden, blijkt uit een nieuwe biografie van prins Willem-Alexander. Mij werd verteld hoe de wereld in elkaar zit door mensen die niet meer hadden gezien dan hun ouderlijk huis, middelbare school en hockeyclub.
quote:Toch bleef het beeld van de losbol bestaan. Zeker toen de Willem-Alexander op 21 mei 1988, een dag na het Dame Blanche - het Minerva-gala waarop iedereen, ook zijn twee bewakers, in het wit moet verschijnen - met zijn auto uit de bocht vloog. Op de Plesmanlaan waar een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur gold, had hij 65 gereden. Hij belandde in de sloot, die door omwonenden werd omgedoopt tot Prins Willem-Alexander-kanaal.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |