Dit.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 21:02 schreef AldoTheApache het volgende:
1 jaartje wachtenZelf ga ik ook pas het 2e jaar in een vereniging vanwege de drukte het 1e jaar
waar ga jij heen dan?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 21:04 schreef Etsu het volgende:
[..]
Dit.
Het feit dat ik niet weet wat mij te wachten staat, wil ik het gewoon rustig doen.
Maar ik heb ook gehoord dat er niet zoveel te doen is in Delft als je niet lid bent van een leuke vereniging.. Feesten enzo zijn er natuurlijk alleen maar als je lid bent.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 21:09 schreef Pikkebaas het volgende:
Ik ben gewoon geen lid geworden, heb wel m'n studie binnen de tijd afgerond.
Viel mee, er is altijd wel wat te doen, je kan ook mee als introducee. En vergeet niet dat je als bolleboos (want je hebt tijd om te studeren) een graag geziene gast bentquote:Op woensdag 15 augustus 2012 21:16 schreef zoodan het volgende:
[..]
Maar ik heb ook gehoord dat er niet zoveel te doen is in Delft als je niet lid bent van een leuke vereniging.. Feesten enzo zijn er natuurlijk alleen maar als je lid bent.
Is best wel te combineren. Daar word je hard van!quote:Op woensdag 15 augustus 2012 21:02 schreef AldoTheApache het volgende:
1 jaartje wachtenZelf ga ik ook pas het 2e jaar in een vereniging vanwege de drukte het 1e jaar
Als lid van een vrijblijvende vereniging kan ik vertellen dat dit (vermoedelijk) op een vooroordeel berust.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 12:07 schreef Ryon het volgende:
Als je voor een vereniging gaat zou ik er eentje kiezen waarbij je een redelijk intensieve KMT hebt. Dit is namelijk een teken dat de vereniging ook echt wat verwacht van de leden en daarom ook echt veel gave dingen te bieden heeft. Hoe vrijblijvender de boel wordt, hoe tammer en hoe minder het de moeite waard is.
Ik denk dat je dat bij alle verenigingen wel ziet. Mensen worden lid van een vereniging omdat ze dat leuk vinden, niet omdat het moet. Al voor de tweede wereld oorlog was het niet meer verplicht om je bij een vereniging aan te sluiten als je ging studeren.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 14:36 schreef padlarf het volgende:
[..]
Als lid van een vrijblijvende vereniging kan ik vertellen dat dit (vermoedelijk) op een vooroordeel berust.
Ik raad zeker niet af om bij een vereniging te gaan die niet vrijblijvend is, maar dat een vrijblijvende vereniging niet de moeite waard zou zijn is echt onzin. Je ziet juist dat de mensen die daar actief zijn er echt zijn omdat ze het zelf willen, niet omdat het 'zo hoort' (waarmee ik absoluut niet wil impliceren dat dit voor die andere verenigingen andersom is).
Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen verenigingen met veel verplichtingen, en ik snap dat die verplichtingen nuttig zijn en erg leuk kunnen zijn. Ik denk alleen niet dat het nodig is om een vereniging goed te laten draaien. Althans, dat is mijn ervaring, dat zal vast per vereniging verschillen.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 14:52 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik denk dat je dat bij alle verenigingen wel ziet. Mensen worden lid van een vereniging omdat ze dat leuk vinden, niet omdat het moet. Al voor de tweede wereld oorlog was het niet meer verplicht om je bij een vereniging aan te sluiten als je ging studeren.
Net zoals bij een hockeyvereniging merk je dat het echter wel erg handig kan zijn als er wat van de leden gevraagd wordt. Mensen vinden het in eerste instantie leuk om af en toe even een wedstrijdje op zaterdag mee te pakken wanneer zij daar zelf zin in hebben, maar om een bruisend en actief verenigingsleven te hebben moeten de leden wel iets meer leveren. Twee keer per week verplicht trainen om op conditie (en de zekerheid te hebben dat het hele team op conditie blijft) te blijven zodat er op goed niveau mee gehockeyd kan worden, bardiensten moeten gedraaid worden om mooie hockeyfeesten te kunnen neerzetten en om de kantine rendabel te houden en in het weekend zijn er leden nodig die de troep opruimen en de velden bespeelbaar maken. Wat voor een hockeyclub geldt, gaat ook zeker op voor een studentenvereniging.
Het is dus een kwestie van geven en nemen. Hoe meer er door de leden gegeven wordt (al dan niet op basis met elkaar gemaakte afspraken, zoals verplicht op borrel komen en commissies draaien) hoe meer de hele club er van kan profiteren. Voor het individu wellicht vervelend dat je 3x per week 'verplichtingen' hebt. Maar het komt de hele club wel ten goede, en daar kan je dan flink van profiteren. Wanneer dit allemaal te vrijblijvend wordt, wordt er door meer mensen minder geleverd en gaan mensen sneller enkel consumeren, wat voor het collectief jammer is. Al na een weekje zie je die verplichtingen niet meer als iets vervelends, maar als iets heel vanzelfsprekends.
ik zou een jaartje wachten, er komt erg veel op je af: nieuwe stad, nieuwe studie. Ook nog eens een vereneging lijkt mij overkillquote:Op woensdag 15 augustus 2012 21:00 schreef zoodan het volgende:
Hi,
Vanaf morgen heb ik de into week in delft en daarna volgen de 2 ontgroeningsweken als je naar virgiel of dsc gaat. Ik vraag me echter af of dit goed te combineren is met mijn studie (industrieel ontwerpen) want ik ben opzich niet iemand die erg hoge cijfers haalt.
Ik moet het eerste jaar halen (45 van de 60 studiepunten).
Hoe is trouwens de ontgroening bij virgiel/dsc? Ik hoorde dat het echt kut is.
Zouden jullie een jaartje wachten of nu meteen lid worden?
maar nominaal afstuderen zit er dan natuurlijk niet meer inquote:Op donderdag 16 augustus 2012 12:07 schreef Ryon het volgende:
Het is even druk in het begin (KMT, kamer krijgen, jaarclub vorming, zuipen, studeren, bijbaantje zoeken) maar dat went relatief snel en is eigenlijk ook alleen maar leuk. Daarna zit je in een versnelling en gaat alles je een stuk makkelijker af. Studie, sporten, bijbaantje en het verenigingsleven is prima met elkaar te combineren.
Ik zou niet lid worden van en een roeivereniging en een reguliere studentenvereniging. Omdat een roeivereniging naast het roeien ook veel elementen van andere studentenverenigingen heeft lijkt het mij lastig te combineren.quote:Op zondag 19 augustus 2012 10:06 schreef zoodan het volgende:
Misschien word ik ook wel lid van roeivereniging
Waarom niet? Om nominaal af te studeren hoef je slechts een kleine zestig punten per jaar te halen. Kwestie van een paar vakken halen.quote:Op zondag 19 augustus 2012 10:14 schreef SuperImposed het volgende:
[..]
maar nominaal afstuderen zit er dan natuurlijk niet meer in
Dat kan ook. Maar als je opzoek bent naar de gezelligheid i.p.v de sport (die erg mooi is trouwens) dan zijn roeiverenigingen halfbakken bedoelingen. Veel studenten wisselen een jaartje later als zij opzoek zijn naar meer.quote:Op zondag 19 augustus 2012 10:06 schreef zoodan het volgende:
Misschien word ik ook wel lid van roeivereniging
Je zou een studievereniging kunnen overwegen. Los van dat je op een laagdrempelige manier gelijkgestemden ontmoet bieden veel studieverenigingen ook korting op de studieboeken aan.quote:Op zondag 19 augustus 2012 13:37 schreef MrMolotov het volgende:
Komend jaar ga ik studeren in Utrecht en een paar dagen terug was nog de Introductie week.
Zelf had ik ook erg veel moeite met de keuze: wel of niet bij een studentenvereniging in het eerste jaar. Toch maar gekozen voor niet, zodat ik even kan wennen aan mijn studie en het student zijn. Volgend jaar ga ik wel bij Veritas.
Wel bang dat ik me nu ga vervelen in een stad, waar ik nog haast niemand ken.
Hoe hebben jullie nieuwe mensen leren kennen/vrienden gemaakt in jullie nieuwe stad?
Gewoon via school/studie?
Inderdaad, flink wat extra vakken volgen als je toch de kans krijgt.quote:Alleen zou ik daarnaast niet weten waarom je überhaupt nominaal zou willen studerenVan de rijksoverheid krijg je twee uitloop jaren cadeau (in je bachelor en in je master). Zonde om daar geen gebruik van te maken.
Je kan dan lid worden van je studievereniging of van een sport of cultuurvereniging. Zijn meestal wel wat lossere gemeenschappen dan de studentenverenigingen maar je kunt er prima snel veel nieuwe contacten leggen.quote:Op zondag 19 augustus 2012 13:37 schreef MrMolotov het volgende:
Komend jaar ga ik studeren in Utrecht en een paar dagen terug was nog de Introductie week.
Zelf had ik ook erg veel moeite met de keuze: wel of niet bij een studentenvereniging in het eerste jaar. Toch maar gekozen voor niet, zodat ik even kan wennen aan mijn studie en het student zijn. Volgend jaar ga ik wel bij Veritas.
Hoe hebben jullie nieuwe mensen leren kennen/vrienden gemaakt in jullie nieuwe stad?
Studentenbaantje wil ook helpen.quote:Op zondag 19 augustus 2012 13:37 schreef MrMolotov het volgende:
Zal zeker lukken maar het wil altijd wel helpen als je dan de plekken opzoekt waar die gasten in hun vrije tijd vertoevenquote:Op zondag 19 augustus 2012 19:33 schreef MrMolotov het volgende:
Als ik maar gewoon snel wat gezellige gasten tegen kom die wel in zijn voor een biertje en uitgaan.
Ben ik al lang blij.
Gooi het na een werkgroep eens in de groep. Vaak genoeg na afloop nog op een terrasje gezeten en wat gegeten.quote:Op zondag 19 augustus 2012 19:33 schreef MrMolotov het volgende:
Als ik maar gewoon snel wat gezellige gasten tegen kom die wel in zijn voor een biertje en uitgaan.
Ben ik al lang blij.
quote:Op woensdag 15 augustus 2012 21:06 schreef padlarf het volgende:
Sint Jansbrug kun je ook overwegen, die hebben een relatief lichte kennismakingsperiode en verder weinig verplichtingen door het jaar heen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |