quote:Op donderdag 23 augustus 2012 13:47 schreef Ryon het volgende:
Als je mee wil voetballen op een wat hoger niveau dan moet je natuurlijk ook een beetje kunnen voetballen en bereid zijn om tijd in je team te steken. Anders ben je permanente bankzitter of kom je de selectie dagen niet door. Er wordt geselecteerd op kwaliteit en of je een toevoeging bent aan het team. Niet omdat jij toevallig iets zo graag wilt.
Jezelf aanmelden bij AFC Amsterdam of ons aller Ajax is dan ook geen garantie dat je mee mag doen met het eerste elftal. Daar moet je tijd en energie insteken. Hoe meer je geeft, hoe meer je eruit haalt. Maar vanzelf gaat het allemaal niet. Het kan best zijn dat je daardoor buiten de boot valt.
Ik vind dat je het goed verwoord en ben het ook niet met je oneens. Echter waar het bij het najagen van een profcarrière bij Ajax duidelijk is dat je goed moet kunnen voetballen, is dat bij het DSC minder duidelijk, en daar waarschuw ik voor. Daarnaast is het DSC veel hiërarchischer dan welke vereniging in Nederland dan ook. Bovendien heb je je plaats in de hiërarchie gewoon niet volledig in eigen hand.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 15:23 schreef Ryon het volgende:
Dat is natuurlijk zo. Uiteindelijk loop je gewoon met paar honderd man een heleboel bier te drinken en lol te maken. Dat is ook het mooie eraan.
Maar er zit ook een sociaal en selecterend aspect aan dat je niet moet onderschatten. Het is namelijk veel meer dan alleen bier drinken en feesten. De ene jaarclub is de andere niet en het corporale studentenleven wordt mooier en uitdagender als je goed terecht komt. Als je geveegd wordt kan dat tot een teleurstelling leiden. Je wil namelijk wel commissies kunnen draaien en midden in de vereniging staan. Anders krijg je er buitengewoon weinig van mee.
Wees dus niet bang om er volop in te gaan. Wil je bij een leuke club en in een mooi huis komen dan moet je ervan uit gaan dat je daar echt voor moet vechten. Als je alleen maar afwacht totdat het naar je toe komt dan word je voorbij gelopen door lui die, wellicht vanwege voorkennis, wel weten hoe spelletje in elkaar zit.
Ik heb sinds kort een kamer in Lombok, Utrecht. Het huis deel ik met twee anderen, maar die zijn een stuk ouder en al afgestudeerd. Dus ik ga wel door zoeken naar een wat gezelliger (echt) studentenhuis.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 03:21 schreef solo020 het volgende:
[..]
Heb jij wel een kamer in een huis met andere studenten? En doe je eigenlijk HBO of Universiteit?
Waarom leek Veritas jou het leukst?
Edit: Ik ga denk kijken voor een sportvereniging, lijkt me eigenlijk ook wel leuker dan studentenvereniging, denk dat dat me op de een of andere manier niet zo ligt. Vriend van mij zegt dat je bij studieverening ook ontgroening krijgt, klopt dat?
Z.s.m. een leuk studentenhuis zoeken zou ik zeggen! Ik had het geluk om in een studentenhuis te komen waar we met 7 a 8 van de 15 in totaal het heel gezellig hadden. Grote woonkamer, veel stapavondjes etc. 6 jaar geleden daar gaan wonen, inmiddels is iedereen zo'n 3 jaar daar weg, maar we eten nu nog met enige regelmaat samen en doen een jaarlijkse wintersport vakantiequote:Op donderdag 23 augustus 2012 19:50 schreef MrMolotov het volgende:
[..]
Ik heb sinds kort een kamer in Lombok, Utrecht. Het huis deel ik met twee anderen, maar die zijn een stuk ouder en al afgestudeerd. Dus ik ga wel door zoeken naar een wat gezelliger (echt) studentenhuis.
Verder ga ik Economie en Bedrijfseconomie studeren aan de uni.
En Veritas voelde tijdens de intro week gewoon het beste. AHC verenigingen zijn net wat meer laid-back dan het corps. Maar als jij je goed voelt bij het corps, zou ik wel zeker daar heen gaan.
3x raden waarom de bof in studentenland zo welig tiert.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:43 schreef Volgut het volgende:
En is het nou echt waar dat er veel word rondgeslet bij verenigingen? Je leest wel eens dat er relaties door kapot gaan omdat er veel tijd in een vereniging gaat zitten maar is het nou echt waar of zijn dat maar praatjes.
Dat is ook wel voor een groot deel zelfselectie. De soepele mensen zijn over het algemeen vaak lid. Wat bij een vereniging ook wel speelt is dat je veel informatie krijgt via de verticale banden (en alumni). Nou moet ik zeggen dat een hoop van die informatie ook wel herkauwde onzin is. Net als dat er wordt gedaan dat een vereniging zo'n enorm carrière voordeel zou bieden. Al is er al een summier voordeel dan nog is de effort-to-benefit kut. Dat wereldse ben ik overigens dan weer totaal niet met je eens. Ik zie vaker niet-leden die hun vleugels spreiden.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:59 schreef Skv het volgende:
Maar toch, ik denk dat het een soort levensinstelling is van jezelf niet al te serieus leren nemen, een beetje een grote bek kweken, je verhaal leren doen en niet zomaar wat van een ander aannemen. Ik vind niet-verenigingsstudenten (en afgestudeerden) vaak wat weinig werelds en naïef overkomen. Maargoed, ze vinden mij dan vast weer arrogant of bijdehand.Het matchte in ieder geval niet zo goed. Ze zei dat ze mij heel interessant vond, maar ik vond haar saai.
Ok, ja dan zou ik ook verder kijken. Zelf hoop ik ook zo snel mogelijk een echt studentenhuis te vinden, wel eentje waar je naast chillen en uitgaan ook nog serieus kan studeren. Als jij een andere kamer hebt gevonden en je oude huisgenoten zoeken een nieuwe huurder mag je mij wel een pm sturen als je wilt, mijn kamer is nog slechter.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 19:50 schreef MrMolotov het volgende:
[..]
Ik heb sinds kort een kamer in Lombok, Utrecht. Het huis deel ik met twee anderen, maar die zijn een stuk ouder en al afgestudeerd. Dus ik ga wel door zoeken naar een wat gezelliger (echt) studentenhuis.
Verder ga ik Economie en Bedrijfseconomie studeren aan de uni.
En Veritas voelde tijdens de intro week gewoon het beste. AHC verenigingen zijn net wat meer laid-back dan het corps. Maar als jij je goed voelt bij het corps, zou ik wel zeker daar heen gaan.
Het is zeker waar dat er flink geslet wordt. Maar dat heb je eigenlijk overal wel waar veel (jonge) mensen samen betrokken zijn bij een grote gemengde organisatie. Dat zie je ook bij muziekscenes, politieke jongerenorganisatie, bepaalde sportverenigingen. etc.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 16:43 schreef Volgut het volgende:
En is het nou echt waar dat er veel word rondgeslet bij verenigingen? Je leest wel eens dat er relaties door kapot gaan omdat er veel tijd in een vereniging gaat zitten maar is het nou echt waar of zijn dat maar praatjes.
Over dat laatste hoef je geen zorgen te maken. Verticale banden zijn altijd vrij sterk. Om dat echt mee te maken is het wel handig om op den duur in een commissie, huis, dispuut of verticaal terecht te komen omdat daar de binding het sterkst door wordt.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 21:21 schreef zoodan het volgende:
Ik heb heel erg zin in volgend jaar maar zit nog wel een beetje met de volgende punten in mijn achterhoofd,
hopelijk zal het goed te combineren zijn met mn studie, hiermee bedoel ik dat er niet heel veel verplichte dingen zijn..
ik heb geen idee wat ik qua kosten kan verwachten, ik drink altijd gezellig mee maar niet heel erg lomp veel. je zult bij de verticale ook zeker veel moeten betalen voor ouderejaars?
bovendien hoop ik dat er een gezellige sfeer hangt bij de zaak, niet dat je erg minachtend wordt aangekeken door ouderejaars
zijn van die verwende hoerenkoters die nooit hebben gewerkt en dan 2000 eppies per maand van papa en mama krijgen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 11:04 schreef Ryon het volgende:
[..]
Over dat laatste hoef je geen zorgen te maken. Verticale banden zijn altijd vrij sterk. Om dat echt mee te maken is het wel handig om op den duur in een commissie, huis, dispuut of verticaal terecht te komen omdat daar de binding het sterkst door wordt.
Over de eerste twee hoef je geen zorgen te maken, maar moet je ook niet te moeilijk over doen. Het corporale leven is vrij druk en daardoor ook relatief duur. Studenten die lid zijn van het corps komen over het algemeen uit bemiddelde gezinnen waar het vrij gebruikelijk is om meerdere keren per jaar op wintersport of reisvakantie te gaan en aardig wat te besteden te hebben. Natuurlijk krijgt niet iedereen 1500 euro per maand overgemaakt van hun ouders, maar als je krampachtig elke cent twee keer moet omkeren dan kan het lastig worden. Hoewel als je kiest voor het corps je over het algemeen wel dat cultuurtje gewend bent.
De meesten (zover ik kan inschatten) lenen maximaal en/of werken er bij. Zou pappie het bier betalen dan zou dat van geen degelijke opvoeding getuigen in mijn opinie.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 21:19 schreef Bangarang het volgende:
[..]
zijn van die verwende hoerenkoters die nooit hebben gewerkt en dan 2000 eppies per maand van papa en mama krijgen.
Oud, maar ik ben een laatbloeier en met wel meer dingen langzaam (en mistte de introductieweek, wat ook niet bijdroeg).quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 20:29 schreef MrMolotov het volgende:
Hoe oud was iedereen bij jullie in het eerste jaar van de vereniging? Allemaal eerstejaars studenten of overwegend ouder?
Klopt, iedereen heeft wel een mooi bijbaantje of eigen onderneming en superstufi. Ook als je al genoeg geld van moeders krijgt is het alsnog gezellig en leerzaam om lekker bij te klussen tijdens je studententijd, alleen kan je dan een stuk kritischer zijn bij welke werkgevers je aan de slag gaat. Maar een flinke bijdrage van het ouderlijk front is wel best belangrijk. Als je ouders moeite hebben met rondkomen dan is het corpsleven waarschijnlijk niet echt aan jou besteed.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 21:42 schreef tfors het volgende:
[..]
De meesten (zover ik kan inschatten) lenen maximaal en/of werken er bij. Zou pappie het bier betalen dan zou dat van geen degelijke opvoeding getuigen in mijn opinie.
Ik had hetzelfde, ben in mijn tweede jaar lid geworden (niet bij een corps), ik was net 19 toen. In mijn eerste jaar mijn p gehaald, hoefde ik me daar geen zorgen om te maken en dat beviel goed. Veel clubgenoten hadden wel gezeik met hun studie in het eerste jaar, paar net aan gehaald, paar moesten stoppen en zijn een andere studie gaan doen. Overigens zat ik nog zeker in de jongste helft van mijn jaar. Heel veel mensen waren 19 of ouder.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 20:29 schreef MrMolotov het volgende:
Mijn middelbare school maten zijn blijkbaar wel allemaal meteen lid geworden van een vereniging in hun stad.
Mijn keuze om het pas volgend jaar te doen leek eerst wel verstandig, maar voel me nou toch wel een beetje een knor.
Hoe oud was iedereen bij jullie in het eerste jaar van de vereniging? Allemaal eerstejaars studenten of overwegend ouder?
Pff wat een onzin weer dat je een ontgroening geen onzin mag vindenquote:Op woensdag 15 augustus 2012 21:03 schreef Keyos het volgende:
Hoe het bij die studentenverenigingen zit zou ik niet weten, wat ik wel weet is dat er in je post aardig wat negativisme zit om bij een studentenvereniging gaan. Je moet er alleen aan beginnen als je daar zelf 100% achter staat, het gaat tijd kosten en dat betaald zich alleen terug als je plezier hebt om je in die kringen te begeven.
Als je het waard vind om bij zo een club te gaan moet je ook niet zeuren om een ontgroening, vind je het niet waard moet je het niet doen, makkelijk zat.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |