Hier weer verder.quote:De economische en sociale problemen in onze maatschappij worden niet veroorzaakt door de vrije markt, maar door bemoeizucht van de Staat. Een welvarende, sociale en vredelievende wereld is alleen mogelijk als we het juk van de Staat van ons afschudden en kiezen voor vrijwillige samenwerking.
Dan moeten ze bang zijn voor concurrentie. Albert Heijn kan namelijk elk moment met een kopie-Aldi beginnen die minder winst maakt en het dus nog goedkoper doet. Als Aldi met hun winst de producten zo goedkoop mogelijk zou maken, zouden ze niet bang hoeven zijn voor concurrentie. Dan wordt het totaal oninteressant om die markt te betreden.quote:
Nee hoor, we blijven lekker verder neuzelen over wat een monopolie is of niet.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 22:34 schreef DroogDok het volgende:
Is alles niet al gezegd ondertussen? Wachten tot er weer wat nieuws in de media komt denk ik.
Ik heb je al meerdere malen in het vorige topic een hint gegeven, maar denk je serieus dat concurrentie alleen op basis van prijs voorkomt?quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 22:35 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Dan moeten ze bang zijn voor concurrentie. Albert Heijn kan namelijk elk moment met een kopie-Aldi beginnen die minder winst maakt en het dus nog goedkoper doet. Als Aldi met hun winst de producten zo goedkoop mogelijk zou maken, zouden ze niet bang hoeven zijn voor concurrentie. Dan wordt het totaal oninteressant om die markt te betreden.
Als het product hetzelfde is denk ik dat ja.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 22:38 schreef teknomist het volgende:
[..]
Ik heb je al meerdere malen in het vorige topic een hint gegeven, maar denk je serieus dat concurrentie alleen op basis van prijs voorkomt?
Dat is een gewaagde aanname.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 22:39 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Als het product hetzelfde is denk ik dat ja.
Er zijn maar enkele overheidsorganen waar direct op te stemmen valt. Het overgrote merendeel van de overheidsorganen zijn apolitieke ambtenaren of indirect gekozen ambtenaren. Dat jij de overheid voorstelde als datgene waar je direct op stemde vond ik dus nogal vreemd.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 22:26 schreef teknomist het volgende:
[..]
Ik noem als bezwaar van overheden dat je ze maar 1 keer in de 4 jaar kan kiezen, als tegenargument noem jij dat de overheid meer is dan alleen de TK, ik breng daar vervolgens tegenin dat voor andere overheden zoals gemeentes en provincies, precies hetzelfde geldt. Vervolgens kom je met het ultieme alles parerende tegenargument "dus?"
Ja kiezers bepalen heel vaak wat. Jij pakt nu expres 2 voorbeelden die te maken hebben met de EU. Voorbeelden waarin er wel degelijk democratie aanwezig is maar niet per se direct. Of dacht je dat die EU ambtenaren allemaal apolitieke technocraten zijn die hun eigen religie volgen? Nee. Dat zijn mensen die gekozen zijn in het land van herkomst om hun land op een bepaalde manier te vertegenwoordigen bij de EU.quote:[..]
[..]
Denk je nou echt de kiezers iets bepalen? Neem bijvoorbeeld het referendum over de Europese grondwet? Hebben de Nederlandse kiezers kunnen meebeslissen over het ESM? Stond het Kunduz-akkoord ook in de verkiezingsprogramma's van 3 jaar geleden?
Ja. Jij bent overduidelijk een fan van de stropoppen. Ik zeg helemaal nergens dat de politici er alleen maar zitten om de belangen van de burgers te behartigen. En ik zou het waarderen als je er mee kapte om mijn argumenten te verdraaien om zo vorm te geven aan een domme absolutistische tegenhanger van jouw radicale ideeen.quote:[..]
[..]
Wat precies de reikwijdte van de overheid moet zijn, daar kun je over discussiëren, maar in hemelsnaam zeg niet dat al die politici er alleen maar zitten om de belangen van burgers te behartigen... Klinkt meer als een soort van Stockholm-syndroom richting de overheid.
De totale winst = netto winst per verkocht product x aantal verkochte producten. Als een bedrijf de prijs omhoog doet neigen consumenten naar concurrenten toe die een gunstigere prijs vragen. Hierdoor gaat het aantal verkochte producten in bovenstaand rekensommetje dus omlaag. Om te voorkomen dat een bedrijf marktaandeel aan concurrenten verliest, zal deze de prijs zo laag mogelijk houden, met meestal natuurlijk als grens het omslagpunt waarop een verdere verlaging van de prijs niet leidt tot een hogere totale winst. Oftewel: omdat bedrijven bang zijn voor concurrentie houden ze de prijs laag.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 22:35 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Dan moeten ze bang zijn voor concurrentie. Albert Heijn kan namelijk elk moment met een kopie-Aldi beginnen die minder winst maakt en het dus nog goedkoper doet. Als Aldi met hun winst de producten zo goedkoop mogelijk zou maken, zouden ze niet bang hoeven zijn voor concurrentie. Dan wordt het totaal oninteressant om die markt te betreden.
Een monopolie wil juist zeggen dat er één aanbieder is. Dus dat de prijzen zo hoog kunnen worden als die aanbieder maar wil.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:03 schreef PKRChamp het volgende:
Ik snap de gedachtegang hier niet, als er een monopolie bestaat op een bepaald product is dat toch niet erg want waarschijnlijk betaal je dan de beste prijs voor het beste product.
Wil er een andere speler op de markt komen met een beter product of een lagere prijs dan moet de geen die de monopolie wil behouden zijn product verbeteren of goedkoper aanbieden. Hoe je het ook draait of keert, de consument wint.
Alleen word dat nogal lastig in een vrije markt, als er een ander opstaat die een beter product of gelijkwaardig product voor een lagere prijs op de markt kan brengen dan is de monopolist gedwongen om of zijn prijzen te verlagen of nog een beter product op de markt te brengen. Dus de consument wint hier gewoon.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:13 schreef Tchock het volgende:
[..]
Een monopolie wil juist zeggen dat er één aanbieder is. Dus dat de prijzen zo hoog kunnen worden als die aanbieder maar wil.
Daarom komen monopolies ook alleen maar voor bij producten waar dat niet kan, of extreem moeilijk isquote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:15 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Alleen word dat nogal lastig in een vrije markt, als er een ander opstaat die een beter product of gelijkwaardig product voor een lagere prijs op de markt kan brengen dan is de monopolist gedwongen om of zijn prijzen te verlagen of nog een beter product op de markt te brengen. Dus de consument wint hier gewoon.
Dus daarom betaal je dus altijd de juiste prijs, als het zo moeilijk is om zo`n product op de markt te brengen mag daar men ook diep voor in de buidel tasten daar is helemaal niets mis mee.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:17 schreef Tchock het volgende:
[..]
Daarom komen monopolies ook alleen maar voor bij producten waar dat niet kan, of extreem moeilijk is
Je snapt het echt niet hèquote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:19 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Dus daarom betaal je dus altijd de juiste prijs, als het zo moeilijk is om zo`n product op de markt te brengen mag daar men ook diep voor in de buidel tasten daar is helemaal niets mis mee.
Dat is precies wat ik zeg. En als die prijs dan zo laag mogelijk is, hoeven ze dus niet bang te zijn voor concurrentie. Als nieuwe partij heb je namelijk geen andere keuze dan de prijs hetzelfde te maken als de rest. Lager is niet mogelijk (want het was al de laagst mogelijke prijs) en hoger gaat je geen klanten opleveren, die lopen wel naar de concurrent.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:12 schreef LMv het volgende:
[..]
De totale winst = netto winst per verkocht product x aantal verkochte producten. Als een bedrijf de prijs omhoog doet neigen consumenten naar concurrenten toe die een gunstigere prijs vragen. Hierdoor gaat het aantal verkochte producten in bovenstaand rekensommetje dus omlaag. Om te voorkomen dat een bedrijf marktaandeel aan concurrenten verliest, zal deze de prijs zo laag mogelijk houden, met meestal natuurlijk als grens het omslagpunt waarop een verdere verlaging van de prijs niet leidt tot een hogere totale winst. Oftewel: omdat bedrijven bang zijn voor concurrentie houden ze de prijs laag.
Concurrentie is geen knop die een bedrijf even uit kan zetten door simpelweg lagere prijzen te vragen dan alle concurrenten. Concurrentie is een continue proces.
Ook in een niche waar een marktactor opereert die break-even speelt, kan concurrentie optreden.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 22:35 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Dan was het niet de laagst mogelijke prijs.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:30 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ook in een niche waar een marktactor opereert die break-even speelt, kan concurrentie optreden.
Iemand kan namelijk zijn bedrijfsprocessen optimaliseren, waardoor zelfs met lagere prijzen winst gegenereert kan worden.
Daar keek jij niet naar, je vroeg naar de winstcijfers.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:31 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Dan was het niet de laagst mogelijke prijs.
Ik zeg niet dat als een bedrijf geen winst maakt de prijs niet lager kan (door optimalisatie), ik zeg dat als een bedrijf wel winst maakt dat de prijs lager kan, en ze dus bang moeten zijn voor concurrenten die ze gaan kopiëren.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:36 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Daar keek jij niet naar, je vroeg naar de winstcijfers.
En dat hangt dan weer van de winstcijfers versus investeringscijfers af.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:38 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat als een bedrijf geen winst maakt de prijs niet lager kan (door optimalisatie), ik zeg dat als een bedrijf wel winst maakt dat de prijs lager kan, en ze dus bang moeten zijn voor concurrenten die ze gaan kopiëren.
Volgens mij snap jij het niet, de mogelijkheden zijn eindeloos. Dat bedrijven hun vingers er niet aan willen branden is een ander verhaal. Maar in principe kan een monopolie altijd doorbroken worden.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:21 schreef Tchock het volgende:
[..]
Je snapt het echt niet hèHet gaat dus over producten die simpelweg niet aangeboden kunnen worden. Bijvoorbeeld olie door bedrijven die geen pijpleiding bezitten, telecom door bedrijven die geen eigen netwerk hebben.
Maar is dat dan de schuld van de vrije markt?quote:Voorbeeldje: in Amsterdam ontstaat een (soort van) monopolie omdat de rondvaartmaatschappijen uit de vorige eeuw nog mogen varen, maar er geen nieuwe vergunningen uitgegeven worden. Dus op termijn blijven er maar één of twee aanbieders over.
Wel een aardige passage voor u wellicht:quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:44 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Volgens mij snap jij het niet, de mogelijkheden zijn eindeloos. Dat bedrijven hun vingers er niet aan willen branden is een ander verhaal. Maar in principe kan een monopolie altijd doorbroken worden.
[..]
Maar is dat dan de schuld van de vrije markt?
De vrije markt werkt niet altijd.quote:Dus wie is de sukkel in de beursgang van Facebook afgelopen week? De eerste kandidaat is Facebook zelf. Het bedrijf betaalde de bank Morgan Stanley liefst 35 miljoen dollar om de beursgang te begeleiden. Er was een heel consortium van banken dat tezamen zo’n 176 miljoen dollar kreeg.
Waarom betaalde Facebook zoveel? Ik praat erover met ‘John’, die jarenlang beursgangen begeleidde. Het is een werkelijk sympathieke en goedlachse vent, Engels en midden veertig. In de jaren voor hij afknapte op het wereldje verdiende hij zeker een miljoen pond per jaar.
Het is eenvoudig, zegt John. Bedrijven betalen zulke gigantische bedragen omdat de grote mondiale banken een kartel vormen. „Ze hebben geen keus.”
Volgens de economische theorie trekken lucratieve marges nieuwkomers aan, die deze tarieven doen dalen. Maar aan de top van de vrije markt heerst geen vrije markt. De barrières voor toetreding zijn gigantisch en „topmannen betalen liever de hoofdprijs dan dat ze in zee gaan met een onbekende partij. Reputatie is alles. Een bestuursvoorzitter wordt primair afgerekend op het rond krijgen van de deal, niet op wat die kost.”
Uiteraard. Er zijn wel meer voorwaarden, zoals dat de informatieverlening goed moet zijn. Er kunnen ook geen concurrenten komen. Dat ontken ik niet.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:41 schreef GSbrder het volgende:
[..]
En dat hangt dan weer van de winstcijfers versus investeringscijfers af.
Als Aldi 20 miljoen winst maakt (om maar eens een bedrag uit de lucht te grijpen), maar AH om toe te kunnen treden tot die markt 200 miljoen moet investeren en daarmee een klein beetje van de winst van de Aldi weg kan snoepen, hoeft Aldi, hoewel winstgevend, nog niet direct te vrezen voor concurrentie.
De laagst mogelijke prijs, ook dat is natuurlijk weer een mooi begrip.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:52 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Uiteraard. Er zijn wel meer voorwaarden, zoals dat de informatieverlening goed moet zijn. Er kunnen ook geen concurrenten komen. Dat ontken ik niet.
Ik zeg niet dat als je niet de laagst mogelijke prijs hebt, er hoe dan ook concurrenten komen. Mijn stelling is dat als je al de laagst mogelijke prijs in de markt hebt, je niet bang hoeft te zijn voor concurrentie. Het feit dat Standard Oil wel bang was voor concurrentie, geeft aan dat ze dus niet de laagst mogelijke prijs hanteerden.
Nee dat kan niet. Op een gegeven moment wordt er verlies gedraaid.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:53 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De laagst mogelijke prijs, ook dat is natuurlijk weer een mooi begrip.
De prijs kan altijd lager, totdat producten gratis aangeboden worden.
Maar dan? Is de markt dan vrijer?
S.O. was op een gegeven moment producten zo laag aan het prijzen dat ze verlies draaiden.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:54 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Nee dat kan niet. Op een gegeven moment wordt er verlies gedraaid.
Op een gegeven moment. Na een jarenlange monopoliepositie.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:54 schreef GSbrder het volgende:
[..]
S.O. was op een gegeven moment producten zo laag aan het prijzen dat ze verlies draaiden.
En dan? Is de markt dan vrijer?
Is dat relevant?quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:55 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Op een gegeven moment. Na een jarenlange monopoliepositie.
Ik zeg niet dat monopolies nooit eindigen.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:56 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Is dat relevant?
Denk jij dat er zonder de Sherman Act geen einde was gekomen aan het Rockefeller-imperium?
Wat is jouw stelling dan?quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:57 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat monopolies nooit eindigen.
Private monopolies zijn slecht voor de consument, die een te hoge prijs betaalt.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:58 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Wat is jouw stelling dan?
Zijn monopolies altijd schadelijk?
Is dat altijd het geval?quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:59 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Private monopolies zijn slecht voor de consument, die een te hoge prijs betaalt.
Nee dat is niet altijd zo. Als de vraag naar het product zo laag is dat er geen winst of slechts verlies mee te behalen valt, gebeurt dat niet. Maar dan is het bedrijf gauw uitgekeken. In de praktijk is een monopolieprijs dus hoger dan de prijs in perfecte concurrentie zou zijn.quote:
In veel gevallen zijn private monopolies algemeen geaccepteerd.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:03 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Nee dat is niet altijd zo. Als de vraag naar het product zo laag is dat er geen winst of slechts verlies mee te behalen valt, gebeurt dat niet. Maar dan is het bedrijf gauw uitgekeken. In de praktijk is een monopolieprijs dus hoger dan de prijs in perfecte concurrentie zou zijn.
Omdat er over die diensten geen auteursrecht heerst. Goed trouwens dat je patenten noemt, want in een Liberalistische staat zijn die dus ook geen cent waard. Dus kunnen bedrijven als Apple en Samsung geen producten meer ontwikkelen die niet elders voor minder geld worden nagemaakt.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:05 schreef GSbrder het volgende:
[..]
In veel gevallen zijn private monopolies algemeen geaccepteerd.
Bijvoorbeeld copyright of een patent. Waarom mag dat wel, maar mag het niet in het geval van een bedrijf dat een dienst levert; blijkbaar zo uniek en bijzonder, dat geen ander bedrijf er mee kan concurreren, tenminste niet in die vorm dat er sprake is van “perfecte” concurrentie?
En waarom zijn patenten geen eigendom?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:08 schreef Tchock het volgende:
[..]
Omdat er over die diensten geen auteursrecht heerst. Goed trouwens dat je patenten noemt, want in een Liberalistische staat zijn die dus ook geen cent waard. Dus kunnen bedrijven als Apple en Samsung geen producten meer ontwikkelen die niet elders voor minder geld worden nagemaakt.
Omdat intellectueel eigendom niet bestaat buiten de wet.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:09 schreef GSbrder het volgende:
[..]
En waarom zijn patenten geen eigendom?
Waarom is inbreuk op copyright geen diefstal?
Monopolies zijn inderdaad niet verboden. Maar bewust een monopolie proberen te creëren of je monopoliepositie misbruiken om een ander monopolie te maken (zie Internet Explorer) is wel verboden.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:05 schreef GSbrder het volgende:
[..]
In veel gevallen zijn private monopolies algemeen geaccepteerd.
Bijvoorbeeld copyright of een patent. Waarom mag dat wel, maar mag het niet in het geval van een bedrijf dat een dienst levert; blijkbaar zo uniek en bijzonder, dat geen ander bedrijf er mee kan concurreren, tenminste niet in die vorm dat er sprake is van “perfecte” concurrentie?
Oh? Daar zijn liberalen en libertariers het niet over eens.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:10 schreef Tchock het volgende:
[..]
Omdat intellectueel eigendom niet bestaat buiten de wet.
Maar een simpele schrijver die zijn boekje laat drukken bij een drukker, hoeft ook in jouw ideale wereld niet te vrezen van een rijke uitbuiter met een kopieerapparaat, of welquote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:13 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Monopolies zijn inderdaad niet verboden. Maar bewust een monopolie proberen te creëren of je monopoliepositie misbruiken om een ander monopolie te maken (zie Internet Explorer) is wel verboden.
Ik ben ook geen groot fan van het copyright- en patentsysteem zoals het nu is ingericht, en het drijft inderdaad de prijs op. De reden voor het patentsysteem is dat men innovatie wil belonen en bedrijfsgeheimen te voorkomen, en voor auteursrecht vooral een hoop lobbywerk van Disney.
Defineer een patent eens dan? Zonder de wet? En natuurlijk ook zonder het overheidsorgaan dat patentaanvragen regelt, het EPO?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:13 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Oh? Daar zijn liberalen en libertariers het niet over eens.
Objectivisten hebben er een andere mening over dan anarcho-kapitalisten, ik vind copyright een glibberig terrein, maar MilaNL had er wel degelijk een stellige mening over.
Elke werker heeft recht op het product van zijn geest?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:14 schreef Tchock het volgende:
[..]
Defineer een patent eens dan? Zonder de wet? En natuurlijk ook zonder het overheidsorgaan dat patentaanvragen regelt, het EPO?
Nee dat hoeft niet. Ik ben niet tegen intellectueel eigendom, maar de wetgeving is behoorlijk extreem op dit gebied. Als Apple een patent heeft op de ronde hoekjes van de iPad en dus de enige is die ronde hoekjes mag maken denk ik niet dat dit innovatie bevordert, en ik denk wel dat het concurrentie uit de markt drukt, en dus de prijs hoger houdt dan nodig.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:14 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar een simpele schrijver die zijn boekje laat drukken bij een drukker, hoeft ook in jouw ideale wereld niet te vrezen van een rijke uitbuiter met een kopieerapparaat, of wel?
En hoe leggen we dat vast? Weer door een bedrijf, dat zijn eigen regels en normen bepaalt?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:16 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Elke werker heeft recht op het product van zijn geest?
Correct, iedereen is het wel eens dat de implementatie in de huidige wetgeving wel erg ver doorgevoerd is.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:18 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Nee dat hoeft niet. Ik ben niet tegen intellectueel eigendom, maar de wetgeving is behoorlijk extreem op dit gebied. Als Apple een patent heeft op de ronde hoekjes van de iPad en dus de enige is die ronde hoekjes mag maken denk ik niet dat dit innovatie bevordert, en ik denk wel dat het concurrentie uit de markt drukt, en dus de prijs hoger houdt dan nodig.
Ook het copyright dat tot 70 jaar na de dood van de auteur geldig blijft gaat me erg ver.
Moet ik daar een oplossing voor vindenquote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:18 schreef Tchock het volgende:
[..]
En hoe leggen we dat vast? Weer door een bedrijf, dat zijn eigen regels en normen bepaalt?
Nee, maar het lijkt me een uitstekend voorbeeld van een aspect waar overheidsregulering vitaal is maar waar libertariërs heel erg tegen zijn. Dus ik vroeg me af of je er over na hebt gedacht.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:19 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Moet ik daar een oplossing voor vinden?
Oh, natuurlijk heb ik daar over nagedacht.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:20 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nee, maar het lijkt me een uitstekend voorbeeld van een aspect waar overheidsregulering vitaal is maar waar libertariërs heel erg tegen zijn. Dus ik vroeg me af of je er over na hebt gedacht.
Waarom stem je dan op een bij voorbaat kansloze partij als de LP, en niet op een meer liberale rechtse partij als de VVD?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:23 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Oh, natuurlijk heb ik daar over nagedacht.
Het is een van de redenen waarom het nooit tot een libertaire staat zal komen. Dat is dan ook niet mijn illusie; ik ben geen radicale extremist die alle vormen van regering/regulatie en overheid wil inbannen, ik wil de rol van de overheid; voornamelijk daar waar zij het meest schadelijk is, beperken.
Ik stem niet op de LP, hoe kom je daar nu bijquote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:25 schreef Tchock het volgende:
[..]
Waarom stem je dan op een bij voorbaat kansloze partij als de LP, en niet op een meer liberale rechtse partij als de VVD?
Oh, sorryquote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:26 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik stem niet op de LP, hoe kom je daar nu bij?
Die club is een beetje van het padje af.
Haha, geeft nietquote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:27 schreef Tchock het volgende:
[..]
Oh, sorryIk dacht dat ergens gelezen te hebben
Mijn excuses
De wiki: http://wiki.mises.org/wiki/Costs_of_Intellectual_Propertyquote:Inordinately broad patents are especially problematic. For nearly a quarter of a century, for example, James Watt was able to prevent other engineers from constructing new types of steam engine, even under license from himself. At least one historian argues that the Industrial Revolution did not really take off until 1785, the year Watts patent expired.
During the period of Watt's patents the United Kingdom added about 750 horsepower of steam engines per year. In the thirty years following Watt's patents, additional horsepower was added at a rate of more than 4,000 per year. Moreover, the fuel efficiency of steam engines changed little during the period of Watt's patent; while between 1810 and 1835 it is estimated to have increased by a factor of five.
Many new improvements to the steam engine, such as those of William Bull, Richard Trevithick, and Arthur Woolf, became available by 1804: although developed earlier these innovations were kept idle until the Boulton and Watt patent expired.
Ironically, Watt's own efforts at developing a superior steam engine were hindered by the very same patent system he used to keep competitors at bay. When the patents expired, far from being driven out of business "Boulton and Watt for many years afterwards kept up their price and had increased orders.
De reden dat een bedrijven een zo laag mogelijke prijs rekenen is omdat ze bang zijn voor concurrentie. Op dezelfde manier is de reden dat je geen gloeiende kookplaten aanraakt dat je bang bent je te verbranden. Als jij besluit geen gloeiende kookplaten aan te raken wilt dat niet zeggen dat jij gestopt bent bang te zijn je te verbranden, dat wilt juist zeggen dat zolang jij je aan dat besluit houdt, jij bang bent je te verbranden.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:52 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Mijn stelling is dat als je al de laagst mogelijke prijs in de markt hebt, je niet bang hoeft te zijn voor concurrentie. Het feit dat Standard Oil wel bang was voor concurrentie, geeft aan dat ze dus niet de laagst mogelijke prijs hanteerden.
Jammer om te lezen dat je dit zo ziet. Kun je vertellen op welke punten je bezwaar zo groot is dat je denkt dat ze 'van het padje af' zijn?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 00:26 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Die club is een beetje van het padje af.
Financieel onhaalbaar waarvoor? Voor de staat? Maar de LP wilt tegelijkertijd de overheidsuitgaven drastisch verlagen (het is een package deal, als je punten gaat selecteren krijg je geen juist beeld van de gunstigheid van de LP). Voor de economie dan? Maar die krijgt juist een boost door een verlaging van belastingen en accijnzen op benzine.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 01:16 schreef GSbrder het volgende:
0,50 ¤ p/liter benzine, dat is gewoon financieel onhaalbaar, ook al heeft de Libertarische Partij de staatsschuld niet zo uit de hand laten lopen.
Bij een Libertarische partij zou er helemaal geen staatsschuld zijn en met de hoge brandstofprijzen tref je juist de zwakkeren in de samenleving...quote:Op woensdag 15 augustus 2012 01:16 schreef GSbrder het volgende:
O.a. stemmentrekkerij door te snel, teveel te willen.
0,50 ¤ p/liter benzine, dat is gewoon financieel onhaalbaar, ook al heeft de Libertarische Partij de staatsschuld niet zo uit de hand laten lopen.
Alleen is het toetreden voor die concurrent niet zo makkelijk als jij het doet voorkomen. De monopolist kan afspraken maken met toeleveranciers "als je aan hem levert, lever je niet meer aan mij". Op deze manier is de concurrentie snel voorbij, een leverancier levert liever aan een grote speler met een zekere omzet dan aan een nieuwkomer met onzeker vooruitzichten.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:03 schreef PKRChamp het volgende:
Ik snap de gedachtegang hier niet, als er een monopolie bestaat op een bepaald product is dat toch niet erg want waarschijnlijk betaal je dan de beste prijs voor het beste product.
Wil er een andere speler op de markt komen met een beter product of een lagere prijs dan moet de geen die de monopolie wil behouden zijn product verbeteren of goedkoper aanbieden. Hoe je het ook draait of keert, de consument wint.
Omdat ze belasting nogal halsstarrig diefstal blijven noemen.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 01:12 schreef LMv het volgende:
[..]
Jammer om te lezen dat je dit zo ziet. Kun je vertellen op welke punten je bezwaar zo groot is dat je denkt dat ze 'van het padje af' zijn?
En roof. Is dat dan niet zo. De maffia opereert op precies dezelfde manier en dan heet het wel roof, afpersing en diefstal.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 07:33 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Omdat ze belasting nogal halsstarrig diefstal blijven noemen.
Je gelooft ook in sprookjes?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 05:58 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Bij een Libertarische partij zou er helemaal geen staatsschuld zijn
Als de Libertarische Partij nu de enige partij zou zijn dan erfde die uiteraard ook die staatsschuld, de werkelozen, de 1 miljoen WAOers en de 3,5 miljoen AOWers. Daar verander je niets aan. Als het land uiteindelijk van al die verplichtingen af zou zijn dan is er ook geen staatsschuld meer. De overgang van de huidige socialistische maatschappij naar een Libertarische kost een generatie. De schoolverlaters van nu kunnen beginnen met minder belasting betalen dan de overige mensen. Die kunnen er voor kiezen of ze mee willen in het Libertarisme of dat ze aanspraak blijven maken op ne blijven betalen voor de socialistisch heilstaat.quote:
Natuurlijk! Net zoiets als wat Iran claimt: in Iran zijn geen homo's.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 08:21 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als de Libertarische Partij nu de enige partij zou zijn dan erfde die uiteraard ook die staatsschuld, de werkelozen, de 1 miljoen WAOers en de 3,5 miljoen AOWers. Daar verander je niets aan.
Toch niet. De socialistische heilstaat kan alleen in stand gehouden worden met dwang de Libertarische met vrijheid. Vrijheid is voor de mens een natuurlijke staat.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 08:34 schreef 99.999 het volgende:
Je beseft dat je libertarische heilstaat nauwelijks afwijkt van de socialistische? Beide zijn utopische zaken waar men vooral op hoopt maar die in de praktijk kansloos zijn.
Alleen een lijk is arbeidsongeschikt. Kanker kan iedereen krijgen en dood gaan we allemaal. Wat heeft dat te maken met leven in een vrije samenleving?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 09:00 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Natuurlijk! Net zoiets als wat Iran claimt: in Iran zijn geen homo's.
Arbeidsongeschikten bestaan niet in een Libertarische samenleving, niemand krijgt meer kanker, iedereen poept regenbogen.
Neuh, ook je libertarische samenleving kan je alleen met dwang verkrijgen (anders komt deze er nooit als ook maar 1 persoon tegen is en zijn we ook klaar met iedere discussie).quote:Op woensdag 15 augustus 2012 09:09 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Toch niet. De socialistische heilstaat kan alleen in stand gehouden worden met dwang de Libertarische met vrijheid. Vrijheid is voor de mens een natuurlijke staat.
Die ene persoon kan het hooguit niet eens zijn met de vrijheid en de verworvenheden van een ander. In een Libertarische samenleving ontbreekt iedere vorm van dwang. Hoe moeilijk is dat te begrijpen. Leg mij maar eens uit waar die dwang uit zou bestaan....quote:Op woensdag 15 augustus 2012 09:15 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Neuh, ook je libertarische samenleving kan je alleen met dwang verkrijgen (anders komt deze er nooit als ook maar 1 persoon tegen is en zijn we ook klaar met iedere discussie).
En hoewel de nuances iets verschillen zijn het beide utopische samenlevingsvormen en die werken per definitie vooral ellende in de hand.
Er komt dwang om te stoppen met AOW-uitkeringen. er komt dwang om te stoppen met collectieve verzekeringen (zodat het voor heel veel mensen heel veel duurder gaat worden), er komt dwang om allerlei dubieuze tolwegen en dergelijke in het leven te roepen, er komt dwang om verworven zekerheden om te geven, de kans op slavernij neemt stevig toe.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 09:17 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Die ene persoon kan het hooguit niet eens zijn met de vrijheid en de verworvenheden van een ander. In een Libertarische samenleving ontbreekt iedere vorm van dwang. Hoe moeilijk is dat te begrijpen. Leg mij maar eens uit waar die dwang uit zou bestaan....
Het probleem is dat om een libertarische staat tot een succes te maken, iedereen gelijkgeschakeld dient te worden. Ingezetenen dienen omgevormd te worden tot een homo economicus, willen zij zich kunnen handhaven in een dergelijke samenleving. Want die vrijheid waar jij op doelt, is natuurlijk een farce. Ook in een libertarische samenleving dien je je te bewegen binnen duidelijke kaders.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 09:09 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Toch niet. De socialistische heilstaat kan alleen in stand gehouden worden met dwang de Libertarische met vrijheid. Vrijheid is voor de mens een natuurlijke staat.
Er komt een vrije keuze of en hoe je voor je pensioen wilt sparen. Er komt een vrije keuze of en hoe je je wilt verzekeren tegen ziekte en arbeidsongeschiktheid. Je gaat op een andere manier betalen voor het gebruik van wegen maar minder dan nu omdat je via het betalen voor mobiliteit niet allemaal andere zaken hoeft te financieren. De verworven zekerheden zijn lucht gefinancierd met schuld. Alle transacties tussen mensen geschied op basis van onderlinge afspraken en wederzijdse goedkeuring. Hoe kan dat leiden tot slavernij. Het huidige systeem is nu juist gebaseerd op slavernij en gedwongen altruïsme.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 09:26 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Er komt dwang om te stoppen met AOW-uitkeringen. er komt dwang om te stoppen met collectieve verzekeringen (zodat het voor heel veel mensen heel veel duurder gaat worden), er komt dwang om allerlei dubieuze tolwegen en dergelijke in het leven te roepen, er komt dwang om verworven zekerheden om te geven, de kans op slavernij neemt stevig toe.
Het is nogal wat en nogal negatief allemaal.
Je hoeft je niet aan te passen. Jij en jij alleen bepaalt hoe je je leven wilt leiden. Er kunnen in de maatschappij groepen ontstaan die anderen bijstaan. De SP zou zo'n groep kunnen zijn.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 09:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het probleem is dat om een libertarische staat tot een succes te maken, iedereen gelijkgeschakeld dient te worden. Ingezetenen dienen omgevormd te worden tot een homo economicus, willen zij zich kunnen handhaven in een dergelijke samenleving. Want die vrijheid waar jij op doelt, is natuurlijk een farce. Ook in een libertarische samenleving dien je je te bewegen binnen duidelijke kaders.
Filosofen zoals Jeremy Bentham dachten zelfs dat mensen onder dwang moesten worden omgevormd tot de homo economicus, wil de samenleving een succes worden. En een Ayn Rand laat het vraagstuk over wat er moet gebeuren met degene die zich niet aanpassen, heel slim beantwoord.
Ben je door je argumenten heen?quote:Op woensdag 15 augustus 2012 09:33 schreef 99.999 het volgende:
Je lult er creatief omheen. Maar goddank krijgen we deze llende nooitte verstouwen want zolang 1 persoon ( ikke) tegen is mag men nooit tot al die negatieve veranderingen gedwongen worden, toch?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |