Epke komt zonder meer in mijn lijst van extra bijzondere Nederlandse medailles. Zonderland, Van der Weijden, Van Velde, VDH in Athene, de waterpolodames, Sauerbreij. Alle Nederlandse olympische titels zijn mooi, maar deze gaven mij een enorm euforisch gevoel.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 18:51 schreef Metaan het volgende:
Die turn medaille blijft wel de allermooiste.
Alleen te benaderen door goud op de 4 x 100.
Niet echt mogelijk tenzij een paar goede teams het befaamde stokje uit hun handen laten donderen.
We mogen hopen natuurlijk.
Iedereen vergeet Ellen van Langen in 1992quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 18:56 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Epke komt zonder meer in mijn lijst van extra bijzondere Nederlandse medailles. Zonderland, Van der Weijden, Van Velde, VDH in Athene, de waterpolodames, Sauerbreij. Alle Nederlandse olympische titels zijn mooi, maar deze gaven mij een enorm euforisch. Bij Kromowidjojo, Kramer, Inge de Bruijn, Van Moorsel, Vos heb ik dat al minder. Misschien ook wel omdat dat gewoon verwachte titels waren.
Maar dat heb ik dus nooit bewust meegemaakt. Natuurlijk was dat een mooie titel, maar ik was toen negen. Het is natuurlijk vooral een lijstje op basis van persoonlijke beleving.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 18:57 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Iedereen vergeet Ellen van Langen in 1992
Niet! Kijk mijn postquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 18:57 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Iedereen vergeet Ellen van Langen in 1992
Ik sprong nog net niet door de kamer, maar ik vond het zo vet.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 19:01 schreef SuperHarregarre het volgende:
Epke was extra speciaal, vooral door de volgorde waarin werd geturnd eigenlijk. Het leek zo onmogelijk en dan gebeurt 't toch. Ik sprong gewoon door de kamer.Voor turnen!
En dat commentaar van Hans maakte het nog mooier dan het al was. Dat commentaar deed me een beetje denken (qua enthousiasme) aan Jack van Gelder na de wereldgoal van Bergkamp in 1998 tegen Argentinie.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 19:05 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Ik sprong nog net niet door de kamer, maar ik vond het zo vet.
Ik vond de oefening op zich al zo gaaf, dat het me op dat moment niet uitmaakte welke kleur eremetaal het zou worden. Achteraf was het een kater als het niet meer dan zilver opleverde, maar de gouden medaille an sich valt voor mij in het niets bij de oefening zelf.
Ja, Tuitert had ik er eigenlijk ook bij moeten zetten, maar dat moment heb ik niet echt beleefd omdat ik op die dag niet in de gelegenheid kwam om de race te bekijken. Ik las de uitslag vol verwondering op teletekst en zag de beelden later terug, maar dan mis je toch net dat waw-gevoel.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 19:05 schreef DutchSL het volgende:
Mooiste schaatsgoud was voor mij Mark Tuitert in Canada en Marianne Timmer in Japan.
Mooiste zomergoud Epke inderdaad, Mark Huizinga en de volleyballers.
quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 18:56 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Epke komt zonder meer in mijn lijst van extra bijzondere Nederlandse medailles. Zonderland, Van der Weijden, Van Velde, VDH in Athene, de waterpolodames, Sauerbreij. Alle Nederlandse olympische titels zijn mooi, maar deze gaven mij een enorm euforisch gevoel.
Die van van der Weijden heb ik niet gezien, alweer die tijdverschil met Peking. Je moest volgens mij heeeel vroeg opstaan. Voor mij was dan ook die waterpolodames heel speciaal. En ach, ik heb net zo goed gejuicht bij de overwinningen van Kromo en Vos. Ik bedoel het is natuurlijk ook weer niet van zelfsprekend.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 18:56 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Epke komt zonder meer in mijn lijst van extra bijzondere Nederlandse medailles. Zonderland, Van der Weijden, Van Velde, VDH in Athene, de waterpolodames, Sauerbreij. Alle Nederlandse olympische titels zijn mooi, maar deze gaven mij een enorm euforisch gevoel.
Bij Kromowidjojo, Kramer, Inge de Bruijn, Van Moorsel, Vos heb ik dat al minder. Misschien ook wel omdat dat gewoon verwachte titels waren. Die gouden medailles calculeerde ik vooraf al zo'n beetje in. Dan is de opwinding ook minder groot. Hoewel Sauerbreij natuurlijk wel topfavoriete was en Zonderland ook, maar het risico op falen is toch wel groot in die sporten.
Liever meer medailles dan. Die top 10 plaats is me niet heilig, maar ik vind een plaats tegen de top of in de subtop toch wel iets wat je van Nederland mag verwachten.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 19:33 schreef The_Big_Lebowski het volgende:
Wat is eigenlijk van meer waarde voor bv het NOC* of voor jullie persoonlijk;
Met meer (gouden) medailles buiten de top-10 eindigen of met minder (gouden) medailles in de top-10.
?
Ik vind de goud/zilver/brons verhouding niet zo spannend eigenlijk... al is een paar keer goud natuurlijk wel het mooist... ik vind het aantal medailles eigenlijk belangrijkerquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 19:33 schreef The_Big_Lebowski het volgende:
Met meer (gouden) medailles buiten de top-10 eindigen of met minder (gouden) medailles in de top-10.
?
Meer medailles. In de klassering ben je toch min of meer afhankelijk wat andere landen doen.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 19:33 schreef The_Big_Lebowski het volgende:
?
Conversion van deelnemende atleten naar medailles vind ik ook wel belangrijk. Dat we geen modderfiguur slaan met allemaal atleten die laatste worden.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 19:37 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik vind de goud/zilver/brons verhouding niet zo spannend eigenlijk... al is een paar keer goud natuurlijk wel het mooist... ik vind het aantal medailles eigenlijk belangrijker
Daar scoort Nederland altijd wel prima... we sturen nooit prutsers naar de Spelen, iedereen heeft top 8 potentieelquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 19:39 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Conversion van deelnemende atleten naar medailles vind ik ook wel belangrijk. Dat we geen modderfiguur slaan met allemaal atleten die laatste worden.
Wut?quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 19:47 schreef Daarnaast het volgende:
Saurbrei heeft toch ook een kans op medaille vanavond? Volgens mij de vraag eerder welke kleur dan of er een medaille valt.
Dan moet ze toch bepaalde prestaties op de Holland camping verrichten.... geen idee of dat al een Olympische discipline isquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 19:47 schreef Daarnaast het volgende:
Saurbrei heeft toch ook een kans op medaille vanavond? Volgens mij de vraag eerder welke kleur dan of er een medaille valt.
Gouden medaille voor in zoveel mogelijk tentjes slapen op de oranje campingquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 19:51 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Dan moet ze toch bepaalde prestaties op de Holland camping verrichten.... geen idee of dat al een Olympische discipline is.
Absoluut. Ik hield wel rekening met een gouden medaille of vijf, maar dat het totaal van Peking zou worden overtroffen had ik toch niet gedacht.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 22:36 schreef SuperHarregarre het volgende:
Had niet verwacht dat we Beijing zouden halen, laat staan verbeteren. Goed werk dus.
Prima!quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 22:34 schreef tong80 het volgende:
1. Verenigde Staten 41 25 26 92
2. China 37 25 19 81
3. Groot-Brittannië 25 15 15 55
4. Rusland 15 21 25 61
5. Zuid-Korea 12 7 6 25
6. Duitsland 10 17 12 39
7. Frankrijk 8 9 12 29
8. Hongarije 8 4 3 15
9. Australië 7 14 10 31
10. Italië 7 6 6 19
11. NEDERLAND 6 5 8 19
12. Kazachstan 6 0 3 9
13. Japan 5 14 15 34
Sluit ik me bij aan.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 22:33 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Top 10 gaan we net niet halen. Maar behoud van plek 11 vind ik ook prima.
quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 22:36 schreef SuperHarregarre het volgende:
Had niet verwacht dat we Beijing zouden halen, laat staan verbeteren. Goed werk dus.
Enige wat nog komt voor de Nederlanders is dat ja. En Rudi van Houts met de mountainbike.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 22:38 schreef Scorpion_17 het volgende:
Alleen nog kans op medaille bij de hockeyheren? (en 4x100m estafette maar die kans is klein)
Ik was haast de enige die volgens mij verwacht had dat Nederland Peking zou overtreffen. Op 6 of 7 gouden medailles had ik dan weer niet gerekend. Ik had 5 verwacht ofzo, maar dit overtreft het toch welquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 22:37 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Absoluut. Ik hield wel rekening met een gouden medaille of vijf, maar dat het totaal van Peking zou worden overtroffen had ik toch niet gedacht.
Maar zeg eerlijk, had je Smulders verwacht?quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 23:26 schreef TheArt het volgende:
[..]
Ik was haast de enige die volgens mij verwacht had dat Nederland Peking zou overtreffen. Op 6 of 7 gouden medailles had ik dan weer niet gerekend. Ik had 5 verwacht ofzo, maar dit overtreft het toch wel
Huh wat? Daar weet ik niks vanquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 18:54 schreef The_Big_Lebowski het volgende:
De medailles die er bij elke OS een beetje (of juist heel veel) uitschieten zijn deze;
2000: Tennis/Boogschieten
2004: Badminton
Taekwondogoud voor Zuid-Korea, Hwang Gyeongseon met d'r 2e gouden plak op rijquote:
Ik had niet verwacht dat het het totaalaantal zou overtreffen, maar ik had toch wel op een goud of 6,7 gerekend.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 23:26 schreef TheArt het volgende:
[..]
Ik was haast de enige die volgens mij verwacht had dat Nederland Peking zou overtreffen. Op 6 of 7 gouden medailles had ik dan weer niet gerekend. Ik had 5 verwacht ofzo, maar dit overtreft het toch wel
Ik denk dat ze nu ook op een hogere plaats eindigen. Vorige keer zevende, nu toch wel minimaal zesde. Wie weet blijven ze zelfs Duitsland nog voor (als de Duitsers geen kanogoud meer pakken en ze morgen de hockeyfinale verliezen) en eindigen ze op plek vijf.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 23:33 schreef Thas het volgende:
[..]
Taekwondogoud voor Zuid-Korea, Hwang Gyeongseon met d'r 2e gouden plak op rij
13 goud nu, evenaring van record 4 jaar geleden
Tuurlijk niets, niemand. Maar dit soort verrassingen heb je elke Spelen wel. Ik had daarentegen wel op een paar anderen gerekend, die het net niet haalden. Eigenlijk ligt het aantal tegenvallers/net-nietjes nog wel hoger dan het aantal verrassingen (eigenlijk alleen Schröder, Smulders en voor een deel de springruiters).quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 23:30 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Maar zeg eerlijk, had je Smulders verwacht?
Dan zouden andere landen het slechter moeten doen dan vorige keer, dat zou best kunnen maar ik heb geen kijk op hoeveel kanshebbers zij nog hebben.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 23:36 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Ik denk dat ze nu ook op een hogere plaats eindigen. Vorige keer zevende, nu toch wel minimaal zesde. Wie weet blijven ze zelfs Duitsland nog voor (als de Duitsers geen kanogoud meer pakken en ze morgen de hockeyfinale verliezen) en eindigen ze op plek vijf.
Ik had wel verwacht dat Nederland gewoon goed zou presteren. Natuurlijk vielen de Tour en het EK enorm tegen en was de stemming soms enorm negatief op het forum hier en in sommige media, maar ik heb altijd wel vertrouwen gehad in de zwemdames, zeilploeg en Zonderland. En zelfs had ik stiekem wel op een medaille van Mulder als carrière beloning gerekend.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 23:36 schreef TheArt het volgende:
[..]
Tuurlijk niets, niemand. Maar dit soort verrassingen heb je elke Spelen wel. Ik had daarentegen wel op een paar anderen gerekend, die het net niet haalden. Eigenlijk ligt het aantal tegenvallers/net-nietjes nog wel hoger dan het aantal verrassingen (eigenlijk alleen Schröder, Smulders en voor een deel de springruiters).
Korea presteert ongeveer op het niveau van vier jaar geleden. Maar het is meer dat Duitsland, Australië en Rusland tegenvielen. Daardoor komt Korea hoger uit in het klassement, zonder daadwerkelijk veel meer medailles te pakken.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 23:38 schreef Thas het volgende:
[..]
Dan zouden andere landen het slechter moeten doen dan vorige keer, dat zou best kunnen maar ik heb geen kijk op hoeveel kanshebbers zij nog hebben.
De mannen hebben het qua prestaties een stuk beter gedaan dan 4 jaar geleden, moet daar wel bij gezegd worden.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 23:49 schreef -0- het volgende:
Wel een interessante vraag is trouwens of in Nederland de mannensport achterblijft of dat de vrouwensport juist achterblijft in de rest van de wereld.
Vrouwen hebben veel meer medailles als de mannen.
Lol als je op die man zou hebben gegokt dan ben je nu echt een rijk man, totaal onverwacht!quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 23:48 schreef Leatherface het volgende:
Laatste goud van vandaag gaat naar Argentinië (Sebastian Crismanich, taekwondo heren).
Zilver voor Spanje, brons voor Italië en GB.
Onverwacht goud ook voor de Argentijnen. Hadden ze misschien niet meer op gerekend nadat de hockeydames verloren.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 23:55 schreef Doler12 het volgende:
[..]
Lol als je op die man zou hebben gegokt dan ben je nu echt een rijk man, totaal onverwacht!
Tunesie was wel verwacht en Colombia, Letland en Argentinië op gehoopt. Bahama's was ook zeker mogelijk maar absoluut niet verwacht.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 23:57 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Onverwacht goud ook voor de Argentijnen. Hadden ze misschien niet meer op gerekend nadat de hockeydames verloren.
Vandaag trouwens veel landen die op de valreep nog een gouden medaille pakten. Argentinië, Tunesië, Colombia, Bahama's, Letland.
Ik wist eerlijk gezegd niet dat Mellouli zich op dat marathonzwemmen had gestort. Maar toen ik eenmaal hoorde dat ie in de kopgroep lag, zag ik het wel ook gebeuren dat ie het ook zou afmaken.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 00:14 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Tunesie was wel verwacht en Colombia, Letland en Argentinië op gehoopt. Bahama's was ook zeker mogelijk maar absoluut niet verwacht.
Argentinië is natuurlijk een meevaller na de verloren hockeyfinalequote:Op zaterdag 11 augustus 2012 00:18 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Ik wist eerlijk gezegd niet dat Mellouli zich op dat marathonzwemmen had gestort. Maar toen ik eenmaal hoorde dat ie in de kopgroep lag, zag ik het wel ook gebeuren dat ie het ook zou afmaken.
Strombergs had ik ergens wel verwacht, ja. Die Colombiaanse kende ik niet, maar ze schijnt al wereldkampioen te zijn geweest. De Argentijnse teakwondo-man schijnt wel een verrassing te zijn.
Putas desde Holanda.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 00:18 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Argentinië is natuurlijk een meevaller na de verloren hockeyfinale
Ja zelfs als de mannen hockeygoud winnen schieten we daar eigenlijk niets mee op. Churandy en zijn vrienden moeten nog even Bolt en Blake hun ass kicken dan praten we weer zakenquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 00:54 schreef kilon het volgende:
Kazachstan heeft nog 2 man in de finales van boxen. Ze kunnen dus weer over ons heen.
Maar top 10 is sowieso niet echt reëel. Alleen in Sydney eindigden we als 8ste maar normaal zitten we gewoon in de top 15. En nu weer. Precies wat we kunnen verwachten dus.
hoeren uit hollandquote:
Meevaller? Plek waar ze horen.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 00:18 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Argentinië is natuurlijk een meevaller na de verloren hockeyfinale
In Rio haalt Brazilie 40x goud.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 01:13 schreef hellsgate het volgende:
waarom doen landen als brazilie en argentie het eigenlijk zo slecht?
omdat ze alleen goede voetballers producerenquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 01:13 schreef hellsgate het volgende:
Ja en op alle andere jurysporten. OS organiseren = 10 x goud gratis. "Het blijft mensenwerk hequote:Op zaterdag 11 augustus 2012 01:13 schreef The_Big_Lebowski het volgende:
[..]
In Rio haalt Brazilie 40x goud.![]()
Ze winnen o.a. de dressuur op een ezel.
quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 01:18 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja en op alle andere jurysporten. OS organiseren = 10 x goud gratis. "Het blijft mensenwerk he"
met 170 miljoen inwoners vind ik het resultaat dan ook niet echt om over naar huis te schrijven.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 01:16 schreef Thomas-sama het volgende:
[..]
omdat ze alleen goede voetballers produceren
Driekwart daarvan weet niet eens dat er Olympische spelen bestaan en van wie het wel weten heeft de helft geen TV of internet.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 01:21 schreef hellsgate het volgende:
[..]
met 170 miljoen inwoners vind ik het resultaat dan ook niet echt om over naar huis te schrijven.
Ze kunnen het gewoon niet hebben dat Korea 8 medailles minder heeft maar wel veel meer goud, dus daarom dat gezeik over die eilandjes nuquote:
eigenlijk moeilijk voor te stellen hoe goed wij het hier eigenlijk hebben...quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 01:23 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Driekwart daarvan weet niet eens dat er Olympische spelen bestaan en van wie het wel weten heeft de helft geen TV of internet.
Mja, iddquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 01:31 schreef hellsgate het volgende:
[..]
eigenlijk moeilijk voor te stellen hoe goed wij het hier eigenlijk hebben...
Waarom kunnen Brazilië en Argentinië ieder 2 wereldelftallen (dus in totaal 4) opstellen in voetbal?quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 01:13 schreef hellsgate het volgende:
Waarom kunnen Nederland en België ieder 2 wereldelftallen (dus in totaal 4) opstellen in korfbal?quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 01:41 schreef Thas het volgende:
[..]
Waarom kunnen Brazilië en Argentinië ieder 2 wereldelftallen (dus in totaal 4) opstellen in voetbal?
Omdat die sport nergens anders semi-populair is.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 01:42 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Waarom kunnen Nederland en België ieder 2 wereldelftallen (dus in totaal 4) opstellen in korfbal?
Nou en? Dat weerhoudt idd Badminton en Tafeltennis niet van een Olympische status.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 01:43 schreef Thas het volgende:
[..]
Omdat die sport nergens anders semi-populair is.
Populair genoeg in onder meer het zuiden en oosten van Azië.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 01:49 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou en? Dat weerhoudt idd Badminton en Tafeltennis niet van een Olympische status.
Het meerendeel van de bevolking daar geeft geen ruk om de Spelen. Het is juist voor grote landen met een grote populatie en slecht geconcentreerde welvaart, moeilijk om atleten te "kweken" en daarbij facilteiten beschikbaar stellen en te verbeteren. De faciliteiten zoals ze nu zijn voor bijv. zwemmen is dat vooral de "rijken" toegang hebben.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 01:13 schreef hellsgate het volgende:
Maak daar maar 200 miljoen van.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 01:21 schreef hellsgate het volgende:
[..]
met 170 miljoen inwoners vind ik het resultaat dan ook niet echt om over naar huis te schrijven.
Klopt, maar het is wel erg vaak net niet.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 10:53 schreef Leatherface het volgende:
Ja, het zijn toch tamelijk teleurstellende Spelen voor Spanje. Misschien kunnen ze er nog een gouden medaille of twee meer winnen, maar toch. Het blijkt wel dat Spanje het doorgaans niet van de OS moet hebben. Canada is trouwens ook dramatisch met slechts één keer goud.
Litouwen zilver en Rusland brons dacht ik. Al was dat echt een foto finishquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 10:55 schreef Leatherface het volgende:
Nu Oekraïens goud. Weer een troostprijs voor Spanje.
Het punt met Spanje is, ze blinken uit in voetbal, (weg)wielrennen en tennis met Nadal. Maar daar zijn niet zo gek veel medailles in te winnen.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 10:56 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Klopt, maar het is wel erg vaak net niet.
Ik denk trouwens dat het niveau van de Spaanse sport in het algemeen niet zozeer gedaald is. De voetballers wonnen gewoon weer het EK, Nadal Roland Garros, Alonso is een grote kanshebber in de F1, Lorenzo koerst af op de MotoGP-titel en Contador zie ik ook wel weer de Vuelta winnen. De omstandigheden zitten gewoon niet echt mee voor Spanje deze Olympiade.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 10:56 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Spanje had trouwens vroeger goede midden- en langeafstandslopers als Fermin Cacho, Martin Fiz, Fabio Roncero en nog wat namen. Wat is er eigenlijk met de Spaanse atletiek gebeurd? En Gervasio Deferr heeft ook niet direct een opvolger in het turnen.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 10:56 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Turnen was 4 jaar geleden nog goud waard, maar dit keer was het matig.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 11:19 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Spanje had trouwens vroeger goede midden- en langeafstandslopers als Fermin Cacho, Martin Fiz, Fabio Roncero en nog wat namen. Wat is er eigenlijk met de Spaanse atletiek gebeurd? En Gervasio Deferr heeft ook niet direct een opvolger in het turnen.
Ja, geweldige Spelen beleeft NZ. Hebben ze het ooit eerder zo goed gedaan?quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 11:23 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Turnen was 4 jaar geleden nog goud waard, maar dit keer was het matig.
Middellange afstand heb je nu Afrikanen en mensen uit het islamgebied.
Goud voor NZL bij kanoen, Hongarije zilver en Oekraine brons
Vooral een land van watersporten. Het is natuurlijk ook een land van twee eilanden. Overal hebben ze water om zich heen. En dan hebben ze ook nog tegenwoordig goede baanwielrenners en die kogelstootster Adams die de vorige keer goud pakte en nu zilver.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 11:25 schreef Mexicanobakker het volgende:
Hongarije en Oekraine trouwens andersom
NZL heb ik inderdaad nog nooit zo'n geweldige spelen zien beleven, al hadden ze altijd wel een paar keer goud
Vergeet ook niet dat volleybal erg populair is in Brazilië. Ze kunnen ook daar wel 10 wereldelftallen opstellen. Ook het beachvolleybal is erg populair. Het is dat er restricties aan zaten, maar anders hadden ze bij zowel de mannen als de vrouwen wel 3 of 4 teams kunnen sturen die mee konden doen voor de medailles. De resultaten vielen uiteindelijk erg tegen voor ze op het zand, met enkel zilver en brons.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 03:36 schreef emokid het volgende:
[..]
Het meerendeel van de bevolking daar geeft geen ruk om de Spelen. Het is juist voor grote landen met een grote populatie en slecht geconcentreerde welvaart, moeilijk om atleten te "kweken" en daarbij facilteiten beschikbaar stellen en te verbeteren. De faciliteiten zoals ze nu zijn voor bijv. zwemmen is dat vooral de "rijken" toegang hebben.
Vergeet ook niet dat men daar geboren wordt om een voetballer te worden.
Ik denk wel dat emokid een punt heeft voor wat betreft toegankelijkheid van zwemmen, dat het in ontwikkelingslanden vrijwel alleen voor de beter bedeelden is weggelegd.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 11:35 schreef TheArt het volgende:
[..]
Vergeet ook niet dat volleybal erg populair is in Brazilië. Ze kunnen ook daar wel 10 wereldelftallen opstellen. Ook het beachvolleybal is erg populair. Het is dat er restricties aan zaten, maar anders hadden ze bij zowel de mannen als de vrouwen wel 3 of 4 teams kunnen sturen die mee konden doen voor de medailles. De resultaten vielen uiteindelijk erg tegen voor ze op het zand, met enkel zilver en brons.
Daar twijfel ik ook niet aan. Ik doelde alleen op dat niet enkel en alleen voetbal telt in Brazilië, maar dat ook het volleybal populair is. Natuurlijk een stuk minder dan het voetbal, maar wel populair en veel beoefend.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 12:16 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Ik denk wel dat emokid een punt heeft voor wat betreft toegankelijkheid van zwemmen, dat het in ontwikkelingslanden vrijwel alleen voor de beter bedeelden is weggelegd.
Als we naar Cielo Filho kijken. Die studeert of studeerde aan een Amerikaanse uni. Hij spreekt prima Engels. Dat is geen jongen uit de sloppenwijken van Salvador de Bahía. Cielo Filho komt op zijn minst uit de gegoede middenklasse.
Ow, ja volleybal is daar een grote sport en ook wel in Italië bijvoorbeeld. Maar Brazilië is niet echt een allround sportland volgens mij. Voetbal staat uiteraard wel absoluut op één. Ik vraag me af hoe populair judo en turnen zijn, waar ze ook medailles mee pakken.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 12:18 schreef TheArt het volgende:
[..]
Daar twijfel ik ook niet aan. Ik doelde alleen op dat niet enkel en alleen voetbal telt in Brazilië, maar dat ook het volleybal populair is. Natuurlijk een stuk minder dan het voetbal, maar wel populair en veel beoefend.
Leuk. Ik had het idee dat de medailles toch een stukje minder internationaal verdeeld waren bij het zwemmen dan vorige Spelen. Toen wonnen landen als Zimbabwe, Brazilië, Zuid-Korea goud. Verder had je bijvoorbeeld Noorwegen Slovenië en Servië in de medailles.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 13:01 schreef TheArt het volgende:
Ook een leuke statistiek: het aantal landen dat een medaille haalt in een sport.
Atletiek 40
Judo 23
Zwemmen 19
Roeien 18
Wielrennen 16
Turnen 15
Zeilen 15
Bij dat soort derdewereldlanden op zwemgebied moet je het toch vaak hebben van éénlingen, exceptionele talenten die in één keer boven komen drijven. En de ene keer komt zo'n talent uit Litouwen zoals nu en de andere keer uit Zimbabwe. Je kan gewoon niet verwachten dat elke keer maar die eenlingen uit Afrika, Zuid-Amerika of minder grote landen uit Azië komen.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 13:27 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Leuk. Ik had het idee dat de medailles toch een stukje minder internationaal verdeeld waren bij het zwemmen dan vorige Spelen. Toen wonnen landen als Zimbabwe, Brazilië, Zuid-Korea goud. Verder had je bijvoorbeeld Noorwegen Slovenië en Servië in de medailles.
Nu was Amerika toch wel erg dominant en wonnen ook Frankrijk en China een sloot medailles. Ik had het idee dat in Peking toch minder sprake was van dominantie door één land. De VS pakte toen maar twaalf goud t.o.v. 19 stuks nu.
Uiteraard hadden we nu een verrassing uit Litouwen en een aantal Zuid-Afrikaanse titels, maar overall gezien zijn het toch meer de klassiek grote zwemlanden die de medailles pakten. Weinig nieuwe landen aan het front.
En het aantal medailles wat wordt verdeeld in een sport? Hoe zit het daarmee?quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 13:01 schreef TheArt het volgende:
Ook een leuke statistiek: het aantal landen dat een medaille haalt in een sport.
Atletiek 40
Judo 23
Zwemmen 19
Roeien 18
Wielrennen 16
Turnen 15
Zeilen 15
Tel zelfs even zou ik zeggenquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 13:34 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
En het aantal medailles wat wordt verdeeld in een sport? Hoe zit het daarmee?
Da's waar. Maar overall kwamen die eenlingen toch iets minder vaak bovendrijven dan vier jaar geleden had ik het idee. Maar dat is misschien meer gevoelsmatig dan dat dit feitelijk kan worden vastgesteld.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 13:32 schreef TheArt het volgende:
[..]
Bij dat soort derdewereldlanden op zwemgebied moet je het toch vaak hebben van éénlingen, exceptionele talenten die in één keer boven komen drijven. En de ene keer komt zo'n talent uit Litouwen zoals nu en de andere keer uit Zimbabwe. Je kan gewoon niet verwachten dat elke keer maar die eenlingen uit Afrika, Zuid-Amerika of minder grote landen uit Azië komen.
Tafeltennis:quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 01:49 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou en? Dat weerhoudt idd Badminton en Tafeltennis niet van een Olympische status.
quote:
Is Nederland nog nooit gelukt, wel een keer 12 gouden maar toen hadden we Inge de Bruijn, Leontien van Moorsel, Pieter van den Hoogenband. Opzich hadden we dit jaar de 10 wel kunnen halen want 4x100m estafette, Marit Bouwmeester, Adelinde Cornelissen, Edith Bosch en Henk Grol konden voor goud gaan.quote:
Opvallend vindt ik toch wel de 0 medailles voor Oostenrijk.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 16:01 schreef Nober het volgende:
Panama heeft dit jaar geen medaille, in Beijing won Irving Saladino nog het goud bij verspringen.
Bahamas doen het slechter dan in 2004 al scheelt dat maar één bronzen medaille, beide keren één gouden.
Féliz Sanchez won in 2004 ook het goud op de 400m Horden, in 2008 Manuel Félix Diaz (boksen) met goud voor Dominikaanse Republiek.
Trinidad&Tobago hadden in Beijing 2 zilveren dus ze gaan er op achteruit met de 2 bronzen medailles in London.
Zimbabwe trouwens ook 0 medailles terwijl ze in Beijing nog 1 gouden en 3 zilveren hadden.
Kirsty Coventry @ Zimbabwequote:Op zaterdag 11 augustus 2012 16:01 schreef Nober het volgende:
Panama heeft dit jaar geen medaille, in Beijing won Irving Saladino nog het goud bij verspringen.
Bahamas doen het slechter dan in 2004 al scheelt dat maar één bronzen medaille, beide keren één gouden.
Féliz Sanchez won in 2004 ook het goud op de 400m Horden, in 2008 Manuel Félix Diaz (boksen) met goud voor Dominikaanse Republiek.
Trinidad&Tobago hadden in Beijing 2 zilveren dus ze gaan er op achteruit met de 2 bronzen medailles in London.
Zimbabwe trouwens ook 0 medailles terwijl ze in Beijing nog 1 gouden en 3 zilveren hadden.
Nogal een understatement. Zijn zelfs met bijv. voetbal niet goed. Maar goed, in Israel houden ze zich veelal met andere zaken bezig zoals je ziet.quote:
quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 17:05 schreef ItaloDancer het volgende:
Vreemd wel, op de OS stikt het van de schietonderdelen. Alhoewel, de Israëliërs staan natuurlijk ook niet bekend om hun precisie.
Hun hoop voor de komende generaties is vervlogen in 1972...quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 16:57 schreef emokid het volgende:
[..]
Nogal een understatement. Zijn zelfs met bijv. voetbal niet goed. Maar goed, in Israel houden ze zich veelal met andere zaken bezig zoals je ziet.
Lijkt me erg sterk. Ik zie geen event meer waar 1 van de 2 nog goud kan pakken, save de beide vijfkampen die in dat soort landen nogal prestigieus zijn.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 17:16 schreef ItaloDancer het volgende:
Leatherface, zie je wel dat het helemaal niet zo goed was dat Hongarije goud pakte ten koste van Oekraïne. Anders hadden we top-10 kunnen staan na vanavond, al weet ik niet of Hongarije nog ijzers in het vuur heeft.
Zes goud zelfs voor Rusland vandaag in totaal.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 21:47 schreef Leatherface het volgende:
Russen hebben vandaag een goede dag met de atletiek. Vier keer goud.
Vandaag ook twee gouden medailles voor Azerbeidzjan met het worstelen en een gouden medaille voor Trinidad & Tobago met het speerwerpen en uiteraard het Mexicaans voetbalgoud.
Halen dan toch zeker 20 keer goud, Alles daaronder is echt te weinig voor Rusland.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 22:04 schreef emokid het volgende:
[..]
Zes goud zelfs voor Rusland vandaag in totaal.
Er zijn nu twee trotse Porsche Cayenne eigenaren.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 21:47 schreef Leatherface het volgende:
Russen hebben vandaag een goede dag met de atletiek. Vier keer goud.
Vandaag ook twee gouden medailles voor Azerbeidzjan met het worstelen en een gouden medaille voor Trinidad & Tobago met het speerwerpen en uiteraard het Mexicaans voetbalgoud.
Oliestaat ten voeten uit.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 22:20 schreef Doler12 het volgende:
[..]
Er zijn nu twee trotse Porsche Cayenne eigenaren.![]()
http://www.chinadaily.com(...)content_6555349.html
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 22:42 schreef horned_reaper het volgende:
De eindstand voor Nederland is dus:
6 maal goud
6 maal zilver
8 maal brons
Totaal = 20
Best netjes toch?
Komt heel misschien nog een MTB-medaille bij voor Rudi van Houts, maar dat is niet echt reëel.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Edit - ow, je had dat al in de tags gezet.![]()
quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 22:42 schreef horned_reaper het volgende:
De eindstand voor Nederland is dus:
6 maal goud
6 maal zilver
8 maal brons
Totaal = 20
Best netjes toch?
Ik vind het zeer netjesSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
cuba doet het ook goedquote:
Maar ze komen toch onder Nederland. Er komt als ik het goed tel nog hooguit één keer Cubaans goud bij. Ze staan nu op vijf, maar het kunnen er zes worden. Nederland heeft wel een hogere totaalscore.quote:
Zullen ze in Rusland wel een medaillespiegel maken waarin brons het zwaarste teltquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 22:53 schreef Anonymousz het volgende:
rusland gaat waarschijnlijk winnen met de meeste brons
quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 22:54 schreef -0- het volgende:
[..]
Zullen ze in Rusland wel een medaillespiegel maken waarin brons het zwaarste telt
Ze halen de meeste medailles toch doorgaans met atletiek en worstelen. De judoka's deden het trouwens ook goed. Je moet eigenlijk nooit te vroeg conclusies trekken wanneer een land na een paar dagen nog weinig medailles heeft. Je moet ook altijd de programmering erbij pakken. Zo winnen veel Oostbloklanden pas in de laatste week veel medailles, als de atletiek en het worstelen beginnen.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 22:58 schreef Nober het volgende:
Tock knap dat Rusland nog zoveel goud heeft gehaald, stonden toch een tijdje op 7. Ging ook wel hard want gisteren 3 gouden en vandaag 6 erbij met nog kansen om de 23 te evenaren.
en uk zit op 28 goud ben benieuwd dat ze de 30 gaan halenquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:03 schreef Leatherface het volgende:
Zuid-Korea gaat trouwens waarschijnlijk als vijfde eindigen. Ik zie niet direct in waar Duitsland morgen nog kanshebbers heeft, of het moet de vijfkamp bij de vrouwen zijn.
Maar dat ligt meer aan het feit dat Duitsland en Australië minder wonnen. De Zuid-Koreaanse medailleoogst is ongeveer hetzelfde als vier jaar geleden.
Ze hebben volgens mij nog zeker één boksfinalist.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:09 schreef Anonymousz het volgende:
[..]
en uk zit op 28 goud ben benieuwd dat ze de 30 gaan halen
1 goud te weinig voor een écht goede Spelen wmb. Nu was het gewoon een goede. Hockeymannen hadden de slagroom op de taart kunnen zijn.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 22:54 schreef The_Big_Lebowski het volgende:
6 GOUD
6 ZILVER
8 BRONS
20 medailles.
Ik ben tevreden.![]()
was wel te verwachtenquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:22 schreef horned_reaper het volgende:
jammer, Japan dus toch nog voorbij Nederland
Hopen dan dat Kazachstan geen gouden medailles meer wint met boksen.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:23 schreef horned_reaper het volgende:
Dan zal Nederland wel 13de gaan eindigen.... belooft wat voor volgend jaar. Nummer 13![]()
Oh, ze hebben het zeker prima gedaan. Maar je mag sowieso teleurgesteld zijn als je een finale verliest. Zeker met de manier waarop en gezien de rest van het toernooi, waardoor je misschien wel had moeten winnen.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:14 schreef The_Big_Lebowski het volgende:
Die hockeymannen werden vooraf niet eens als medaillewinnaar ingeschaald. Prima gedaan.
1e goud voor servie?quote:
Ja, eerste goud ooit ook voor Servië als onafhankelijk land (dus zonder Joegoslavië en zonder Montenegro erbij).quote:
Jah en dan zouden er twee andere landen doorgestoten zijn naar de halve finales van het waterpoloquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:39 schreef Leatherface het volgende:
Als Joegoslavië nou gewoon één land was gebleven zaten die toch dicht tegen de top 15.
Ja, dat is ook wel zo. Maar toch zou dat een goed sportland zijn geweest. Ze konden natuurlijk veel middelen en kennis dan samenbundelen.,quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:40 schreef Columbiafan het volgende:
[..]
Jah en dan zouden er twee andere landen doorgestoten zijn naar de halve finales van het waterpolo
Zekers, ik vind het bijzonder knap dat ze zelfs met een ploeg die in theorie in minstens drie gesplitst is toch nog allemaal in de halve finales staan. Toont aan hoe sterk die sport daar in de breedte is, knapquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:42 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Ja, dat is ook wel zo. Maar toch zou dat een goed sportland zijn geweest. Ze konden natuurlijk veel middelen en kennis dan samenbundelen.,
Als het Romeinse rijk nog had bestaan...quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:39 schreef Leatherface het volgende:
Als Joegoslavië nou gewoon één land was gebleven zaten die toch dicht tegen de top 15.
Wat is er volgend jaar dan?quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:23 schreef horned_reaper het volgende:
Dan zal Nederland wel 13de gaan eindigen.... belooft wat voor volgend jaar. Nummer 13![]()
Natuurlijk mag dat!quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:24 schreef marcodej het volgende:
[..]
Oh, ze hebben het zeker prima gedaan. Maar je mag sowieso teleurgesteld zijn als je een finale verliest.
Dat is te moeilijk, te arbitrair. Je telt òf het aantal goud, òf het aantal medailles. Je gaat niet met punten werken. En uiteindelijk gaat het natuurlijk om het aantal titels.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:16 schreef geitenbrei het volgende:
Dit zal vast al besproken zijn, maar waarom telt goud zo zwaar? Is dit wel eens officieel besproken?
Zilver en brons fungeren eigenlijk als doelsaldo. Imo is het beter als goud voor drie (á vier) telt, zilver voor twee en brons voor 1.
quote:Op zondag 12 augustus 2012 16:03 schreef Bundesrepublik het volgende:
Kazachstan is Nederland voorbij.
Met 12 medailles 7 keer goud halen, hoe doen ze het toch...quote:Op zondag 12 augustus 2012 16:03 schreef Bundesrepublik het volgende:
Voor die wedstrijd hebben ze dus genoeg geld betaald aan de scheidsrechters lolquote:Op zondag 12 augustus 2012 16:03 schreef Bundesrepublik het volgende:
Met een zilver gaan ze ons ook voorbij, maar dat terzijde.quote:Op zondag 12 augustus 2012 18:13 schreef kilon het volgende:
Er is nog 1 medaille te winnen deze Spelen, bij de Moderne Vijfkamp voor vrouwen.
Hierbij is het nog mogelijk dat een Oekraïense goud pakt, al staat ze zesde met 17 seconden achterstand. Mocht dit gebeuren wordt Nederland 14e in de medaillespiegel. Anders eindigen we op plaats 13.
Tweede helft is atletiek eerste helft is zwemmen.quote:Op zondag 12 augustus 2012 17:10 schreef Lemans24 het volgende:
Nederland doet het meestal niet best in de laatste dagen van de Spelen hè?
4 jaar geleden stond nl 12e?quote:Op zondag 12 augustus 2012 18:28 schreef Leatherface het volgende:
Jammer van die ene Kazakse bokstitel.Dertien is toch wel het ongeluksnummer.
Maar prima Spelen voor Nederland. Ik ben er mee in mijn nopjes.
quote:Op zondag 12 augustus 2012 19:14 schreef Columbiafan het volgende:
Wel prachtig die gouden medaille voor Uganda nog
had nog 1 gouden medaille van belgie verwachtquote:Op zondag 12 augustus 2012 19:31 schreef Leatherface het volgende:
Cool.Toch best veel landen goud, waaronder een aantal verrassingen zoals Oeganda, Grenada, Trinidad & Tobago en Venezuela.
Tegenvallende landen:
Australië en Duitsland met name. China was ook minder dan in 2008, maar dat was wellicht te verwachten. Spanje en Canada waren ook zwak. Brazilië had er vast ook meer van verwacht als aanstaand gastland. Met name het verlies van de voetballers en volleyballers moet een hard gelag zijn.
Meevallers:
Nederland mag niet klagen. Wederom prima Spelen naar onze maatstaven. GB had echt een geweldige olympiade als thuisland. VS heeft ook een prima toernooi gedraaid, een pak beter dan in Peking. Frankrijk was ook goed. Hongarije weer terug op het oude niveau na enigszins teleurstellende Spelen in 2008. Rusland en Zuid-Korea bleven ongeveer op hetzelfde niveau.
Verrassingen:
Kazachstan, Iran en Nieuw-Zeeland ook wel enigszins. En eigenlijk ook wel Noord-Korea.
Njah, Oekraïne en Wit-Rusland winnen sinds hun onafhankelijkheid wel veel medailles. Tsjechië ook wel, ik denk dat die niet eens zoveel meer medailles in totaal wonnen dan gebruikelijk, maar daar zat nu relatief veel goud bij. Kroatië was wel een positieve verrassing inderdaad, die was ik vergeten te vermelden.quote:Op zondag 12 augustus 2012 19:36 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Ja, je ziet duidelijk dat nieuwe landen aan het opkomen zijn; Kazachstan, Iran, Oekraïne die het weer goed doet, Wit-Rusland dat relatief hoog eindigt, Brazilië dat deze spelen in vergelijking tot eerdere vrij veel medailles heeft, Tsjechië en Kroatië die het heel goed doen, etc. Ik denk dat Brazilië volgende keer in de onderste helft van de Top 10 komt, en dan de jaren daarna niet meer buiten de Top 20 zakt.
Duitsland pakt meer medailles dan 4 jaar geleden, alleen wat minder goud. Die vind ik dus niet zo tegenvallend. Frankrijk pakt volgens mij juist weer wat minder medailles dan 4 jaar geleden.quote:Op zondag 12 augustus 2012 19:31 schreef Leatherface het volgende:
Cool.Toch best veel landen goud, waaronder een aantal verrassingen zoals Oeganda, Grenada, Trinidad & Tobago en Venezuela.
Tegenvallende landen:
Australië en Duitsland met name. China was ook minder dan in 2008, maar dat was wellicht te verwachten. Spanje en Canada waren ook zwak. Brazilië had er vast ook meer van verwacht als aanstaand gastland. Met name het verlies van de voetballers en volleyballers moet een hard gelag zijn.
Meevallers:
Nederland mag niet klagen. Wederom prima Spelen naar onze maatstaven. GB had echt een geweldige olympiade als thuisland. VS heeft ook een prima toernooi gedraaid, een pak beter dan in Peking. Frankrijk was ook goed. Hongarije weer terug op het oude niveau na enigszins teleurstellende Spelen in 2008. Rusland en Zuid-Korea bleven ongeveer op hetzelfde niveau.
Verrassingen:
Kazachstan, Iran en Nieuw-Zeeland ook wel enigszins. En eigenlijk ook wel Noord-Korea.
Oekraïne heeft wel beter gescoord dan dit hoor. In 1996 en 2004 haalden ze 9 goud, nu 7 goud.quote:Op zondag 12 augustus 2012 19:36 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Ja, je ziet duidelijk dat nieuwe landen aan het opkomen zijn; Kazachstan, Iran, Oekraïne die het weer goed doet, Wit-Rusland dat relatief hoog eindigt, Brazilië dat deze spelen in vergelijking tot eerdere vrij veel medailles heeft, Tsjechië en Kroatië die het heel goed doen, etc. Ik denk dat Brazilië volgende keer in de onderste helft van de Top 10 komt, en dan de jaren daarna niet meer buiten de Top 20 zakt.
Oekraïne was normaal het tweede Sovjet-land achter Rusland, maar Kazachstan en Wit-Rusland zijn nu ongeveer even goed. Azerbeidzjan lijkt ook in opkomst als sportland.quote:Op zondag 12 augustus 2012 19:39 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Oekraïne heeft wel beter gescoord dan dit hoor. In 1996 en 2004 haalden ze 9 goud, nu 7 goud.
Vooral worstelen en gewichtheffen ja. Maar nu zat er bijvoorbeeld ook atletiekgoud voor Kazachstan bij. De Wit-Russen wonnen het gemengd dubbel tennis, Oekraïne is een goed land geworden in het schermen en Vino was een meevaller in het wielrennen voor de Kazakken.quote:Op zondag 12 augustus 2012 19:40 schreef SuperHarregarre het volgende:
Weet je wat 't ook is met die verschuivingen, ze pakken 't van elkaar af, dus het verschilt meer tussen die regio's. Het zit allemaal in gewichtheffen en worstelen, dat soort onderdelen.
Ik las een interessant commentaar over ditzelfde onderwerp op de liveblog van The guardian. Het is daar opgevallen dat de organisatoren van Olympische spelen de OS ervoor heel goed presteren, en dat Brazilië nu daarom negatief opvalt:quote:Op zondag 12 augustus 2012 19:36 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Ik denk dat Brazilië volgende keer in de onderste helft van de Top 10 komt, en dan de jaren daarna niet meer buiten de Top 20 zakt.
quote:The view from Brazil
Jonathan Watts, The Guardian's Latin America correspondent, has just filed an overview of Brazil's performance in London as they look ahead to hosting the Games in four years' time.
Dismay here that the Brazilian men's volleyball team let the gold slip away, particularly after the football team's loss in the final despite being firm favourites. Along with sympathy, there is bound to be some soul-searching in the coming days about whether the country's most highly-rated competitors are too complacent. The same might be said of the country's Olympic strategists.
Although the women's volleyball team gave the country its big golden Olympic moment yesterday and a new crop of heroes to take forward to Rio 2016, Brazil has achieved only modest success in London - and certainly not the usually strong gains made by the next host nation.
Australia ahead of Sydney 2000, China ahead of Beijing 2008 and Team GB ahead of London all notched up significantly improved medal tallies in the preceding Games because they had long-term strategies to nurture a big crop of potential medal winners. This was one indication of the preparedness of all three host nations
But Brazil has actually sent a smaller squad to London than it did to Beijing. On the medal table, the team looks likely to finish below North Korea, New Zealand and Kazakhstan, which is not a great showing for the world's 5th biggest population and 6th biggest economy.
Of course medals are not the only measure of success. And Brazil can still improve enormously in 2016. There is huge potential here. But as with other preparations for the next Olympics, the big question is whether they will leave it too late.
Tsjechië gaat nu weer omhoog hoor, behalve bij hun eerste keer in 1996 (toen 11) hebben ze nog nooit zo veel medailles gewonnen; 4 goud is ook een evenaring van hun prestatie destijds. Maar ook bij de winterspelen zitten die in de lift.quote:Op zondag 12 augustus 2012 19:38 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Njah, Oekraïne en Wit-Rusland winnen sinds hun onafhankelijkheid wel veel medailles. Tsjechië ook wel, ik denk dat die niet eens zoveel meer medailles in totaal wonnen dan gebruikelijk, maar daar zat nu relatief veel goud bij. Kroatië was wel een positieve verrassing inderdaad, die was ik vergeten te vermelden.
Kazachstan was inderdaad een verrassing. Meestal één of twee keer goud, nu zijn ze doodleuk twaalfde geworden in de eindrangschikking.
Oh, ik heb ooit eens een spreadsheetje gemaakt van medailles en organiserende landen. Daaruit bleek trouwens dat het wel meeviel (ik had gekeken naar plaats op de medaillespiegel en hoeveelheid goud, zilver en brons.quote:Op zondag 12 augustus 2012 19:47 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ik las een interessant commentaar over ditzelfde onderwerp op de liveblog van The guardian. Het is daar opgevallen dat de organisatoren van Olympische spelen de OS ervoor heel goed presteren, en dat Brazilië nu daarom negatief opvalt:
[..]
Mwah, bij landen die gemiddeld een medaille of 3 halen zegt dat volgens mij weinig, bij dat soort landen kan het alle kanten op. Oostenrijk is zeker wel opvallend ja.quote:Op zondag 12 augustus 2012 19:53 schreef Leatherface het volgende:
Landen als Finland, Bulgarije, Estland, Portugal en België eindigen nu zonder goud, waar die vier jaar geleden nog wel in de prijzen vielen.
Ook opvallend: Oostenrijk heeft geen enkele medaille gewonnen.
Nog maar eens een artikel dat ik daarover tegenkwam:quote:Op zondag 12 augustus 2012 19:55 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
Mwah, bij landen die gemiddeld een medaille of 3 halen zegt dat volgens mij weinig, bij dat soort landen kan het alle kanten op. Oostenrijk is zeker wel opvallend ja.
quote:London 2012: Austrian athletes act like tourists, says angry minister
• Austrian sports minister attacks underperforming squad
• Promises to end 'watering can' approach to sport funding
Austria will withdraw financial support from its failed athletes in a shake-up of state sport funding, with the country's sports minister attacking their London 2012 squad as "Olympic tourists".
Norbert Darabos told the Kurier newspaper that the country's failure to win a summer Olympic Games medal for the first time in half a century proved legislation was needed to end the "watering can" approach that sprinkled money across a range of sports.
Darabos, who said he was fed up with athletes who had performed poorly gushing about the atmosphere in London, added: "The new law on promoting sports should ensure that Austria no longer produces Olympic tourists."
Austria sent 70 athletes to compete in 21 sports at London 2012 but, for the first time since the 1964 Tokyo Olympics, failed to win any medals.
"We have to change the structures in time so that we can win medals in Rio in 2016, or else we will again be on the same level as Luxembourg," said Darabos. "They won't win anything in London either."
Austria fares far better at winter sports and took home 16 medals, including four golds, from the 2010 Vancouver Winter Olympics.
4 niet-Amerikanen...quote:Op zondag 12 augustus 2012 20:07 schreef Pepersaus het volgende:
Ook interessant: de lijst van meest succesvolle zwemmers atleten
[ afbeelding ]
Wat betreft Oostenrijk viel me die mentaliteit tijdens de Grand Slam beachvolleybal in Klagenfurt ook op. Er werd toen live op de Oostenrijkse tv geloot voor het olympisch beachvolleybaltoernooi en aan de commentaren van zowel de presentator van dienst als de belangrijke mensen van het Oostenrijks olympisch comité leek het al wel dat ze allang blij waren dat er 2 teams zich gekwalificeerd hadden, laat staan dat ze ook nog eens wat moesten presteren.quote:Op zondag 12 augustus 2012 19:59 schreef beantherio het volgende:
[..]
Nog maar eens een artikel dat ik daarover tegenkwam:
[..]
Op het onderdeel COMAZUIPEN ?quote:Op zondag 12 augustus 2012 19:35 schreef Anonymousz het volgende:
[..]
had nog 1 gouden medaille van belgie verwacht
nee manquote:Op maandag 13 augustus 2012 00:02 schreef Metaan het volgende:
[..]
Op het onderdeel COMAZUIPEN ?
Wordt dat olympisch?
De NOS liet ook nog een leuk lijstje zien, alleen dan naar medailles per vierkante km. Nederland stond daarin fier bovenaanquote:Op zondag 12 augustus 2012 20:27 schreef Zelva het volgende:
Gouden medailles naar inwonertal voor de landen met 5 gouden medailles of meer:
Mag ik vragen wat daar "leuk" aan is? Volgende keer komen ze met een "medailles per abortussen", lekker relevant allemaal, wat moet je er mee..quote:Op maandag 13 augustus 2012 00:16 schreef Blik het volgende:
[..]
De NOS liet ook nog een leuk lijstje zien, alleen dan naar medailles per vierkante km. Nederland stond daarin fier bovenaan
Het is leuk omdat het aantoont dat we het als klein land helemaal niet verkeerd doen, niks meer en niks minder. Zelfde als een lijstje per inwoner, het voegt weinig toe, maar het geeft wel aan dat we goed presteren op de Olympische Spelenquote:Op maandag 13 augustus 2012 02:49 schreef Thas het volgende:
[..]
Mag ik vragen wat daar "leuk" aan is? Volgende keer komen ze met een "medailles per abortussen", lekker relevant allemaal, wat moet je er mee..
NZLquote:Kogelstootster Nadzeya Ostapchuk heeft haar gouden medaille moeten inleveren nadat ze betrapt is op het gebruik van doping. Vorige week won de Wit-Russin met overmacht het kogelstoten. Ze stootte de kogel naar 21,36 meter.
Ostapchuk werd twee keer getest, zowel op de dag van de finale als de dag ervoor. Beide urinestalen vertoonden sporen van het middel metenolon, een anabole steroide. Nu de prestatie van Ostapchuk geschrapt is gaat het goud naar de Nieuw-Zeelandse Valerie Adams, zij stootte 20,70 meter. Het zilver gaat nu naar de Russin Yevgeniya Kolodko en de Chinese Gong Lijiao krijgt alsnog een bronzen plak.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |