Duitsland pakt meer medailles dan 4 jaar geleden, alleen wat minder goud. Die vind ik dus niet zo tegenvallend. Frankrijk pakt volgens mij juist weer wat minder medailles dan 4 jaar geleden.quote:Op zondag 12 augustus 2012 19:31 schreef Leatherface het volgende:
Cool.Toch best veel landen goud, waaronder een aantal verrassingen zoals Oeganda, Grenada, Trinidad & Tobago en Venezuela.
Tegenvallende landen:
Australië en Duitsland met name. China was ook minder dan in 2008, maar dat was wellicht te verwachten. Spanje en Canada waren ook zwak. Brazilië had er vast ook meer van verwacht als aanstaand gastland. Met name het verlies van de voetballers en volleyballers moet een hard gelag zijn.
Meevallers:
Nederland mag niet klagen. Wederom prima Spelen naar onze maatstaven. GB had echt een geweldige olympiade als thuisland. VS heeft ook een prima toernooi gedraaid, een pak beter dan in Peking. Frankrijk was ook goed. Hongarije weer terug op het oude niveau na enigszins teleurstellende Spelen in 2008. Rusland en Zuid-Korea bleven ongeveer op hetzelfde niveau.
Verrassingen:
Kazachstan, Iran en Nieuw-Zeeland ook wel enigszins. En eigenlijk ook wel Noord-Korea.
Oekraïne heeft wel beter gescoord dan dit hoor. In 1996 en 2004 haalden ze 9 goud, nu 7 goud.quote:Op zondag 12 augustus 2012 19:36 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Ja, je ziet duidelijk dat nieuwe landen aan het opkomen zijn; Kazachstan, Iran, Oekraïne die het weer goed doet, Wit-Rusland dat relatief hoog eindigt, Brazilië dat deze spelen in vergelijking tot eerdere vrij veel medailles heeft, Tsjechië en Kroatië die het heel goed doen, etc. Ik denk dat Brazilië volgende keer in de onderste helft van de Top 10 komt, en dan de jaren daarna niet meer buiten de Top 20 zakt.
Oekraïne was normaal het tweede Sovjet-land achter Rusland, maar Kazachstan en Wit-Rusland zijn nu ongeveer even goed. Azerbeidzjan lijkt ook in opkomst als sportland.quote:Op zondag 12 augustus 2012 19:39 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Oekraïne heeft wel beter gescoord dan dit hoor. In 1996 en 2004 haalden ze 9 goud, nu 7 goud.
Vooral worstelen en gewichtheffen ja. Maar nu zat er bijvoorbeeld ook atletiekgoud voor Kazachstan bij. De Wit-Russen wonnen het gemengd dubbel tennis, Oekraïne is een goed land geworden in het schermen en Vino was een meevaller in het wielrennen voor de Kazakken.quote:Op zondag 12 augustus 2012 19:40 schreef SuperHarregarre het volgende:
Weet je wat 't ook is met die verschuivingen, ze pakken 't van elkaar af, dus het verschilt meer tussen die regio's. Het zit allemaal in gewichtheffen en worstelen, dat soort onderdelen.
Ik las een interessant commentaar over ditzelfde onderwerp op de liveblog van The guardian. Het is daar opgevallen dat de organisatoren van Olympische spelen de OS ervoor heel goed presteren, en dat Brazilië nu daarom negatief opvalt:quote:Op zondag 12 augustus 2012 19:36 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Ik denk dat Brazilië volgende keer in de onderste helft van de Top 10 komt, en dan de jaren daarna niet meer buiten de Top 20 zakt.
quote:The view from Brazil
Jonathan Watts, The Guardian's Latin America correspondent, has just filed an overview of Brazil's performance in London as they look ahead to hosting the Games in four years' time.
Dismay here that the Brazilian men's volleyball team let the gold slip away, particularly after the football team's loss in the final despite being firm favourites. Along with sympathy, there is bound to be some soul-searching in the coming days about whether the country's most highly-rated competitors are too complacent. The same might be said of the country's Olympic strategists.
Although the women's volleyball team gave the country its big golden Olympic moment yesterday and a new crop of heroes to take forward to Rio 2016, Brazil has achieved only modest success in London - and certainly not the usually strong gains made by the next host nation.
Australia ahead of Sydney 2000, China ahead of Beijing 2008 and Team GB ahead of London all notched up significantly improved medal tallies in the preceding Games because they had long-term strategies to nurture a big crop of potential medal winners. This was one indication of the preparedness of all three host nations
But Brazil has actually sent a smaller squad to London than it did to Beijing. On the medal table, the team looks likely to finish below North Korea, New Zealand and Kazakhstan, which is not a great showing for the world's 5th biggest population and 6th biggest economy.
Of course medals are not the only measure of success. And Brazil can still improve enormously in 2016. There is huge potential here. But as with other preparations for the next Olympics, the big question is whether they will leave it too late.
Tsjechië gaat nu weer omhoog hoor, behalve bij hun eerste keer in 1996 (toen 11) hebben ze nog nooit zo veel medailles gewonnen; 4 goud is ook een evenaring van hun prestatie destijds. Maar ook bij de winterspelen zitten die in de lift.quote:Op zondag 12 augustus 2012 19:38 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Njah, Oekraïne en Wit-Rusland winnen sinds hun onafhankelijkheid wel veel medailles. Tsjechië ook wel, ik denk dat die niet eens zoveel meer medailles in totaal wonnen dan gebruikelijk, maar daar zat nu relatief veel goud bij. Kroatië was wel een positieve verrassing inderdaad, die was ik vergeten te vermelden.
Kazachstan was inderdaad een verrassing. Meestal één of twee keer goud, nu zijn ze doodleuk twaalfde geworden in de eindrangschikking.
Oh, ik heb ooit eens een spreadsheetje gemaakt van medailles en organiserende landen. Daaruit bleek trouwens dat het wel meeviel (ik had gekeken naar plaats op de medaillespiegel en hoeveelheid goud, zilver en brons.quote:Op zondag 12 augustus 2012 19:47 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ik las een interessant commentaar over ditzelfde onderwerp op de liveblog van The guardian. Het is daar opgevallen dat de organisatoren van Olympische spelen de OS ervoor heel goed presteren, en dat Brazilië nu daarom negatief opvalt:
[..]
Mwah, bij landen die gemiddeld een medaille of 3 halen zegt dat volgens mij weinig, bij dat soort landen kan het alle kanten op. Oostenrijk is zeker wel opvallend ja.quote:Op zondag 12 augustus 2012 19:53 schreef Leatherface het volgende:
Landen als Finland, Bulgarije, Estland, Portugal en België eindigen nu zonder goud, waar die vier jaar geleden nog wel in de prijzen vielen.
Ook opvallend: Oostenrijk heeft geen enkele medaille gewonnen.
Nog maar eens een artikel dat ik daarover tegenkwam:quote:Op zondag 12 augustus 2012 19:55 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
Mwah, bij landen die gemiddeld een medaille of 3 halen zegt dat volgens mij weinig, bij dat soort landen kan het alle kanten op. Oostenrijk is zeker wel opvallend ja.
quote:London 2012: Austrian athletes act like tourists, says angry minister
• Austrian sports minister attacks underperforming squad
• Promises to end 'watering can' approach to sport funding
Austria will withdraw financial support from its failed athletes in a shake-up of state sport funding, with the country's sports minister attacking their London 2012 squad as "Olympic tourists".
Norbert Darabos told the Kurier newspaper that the country's failure to win a summer Olympic Games medal for the first time in half a century proved legislation was needed to end the "watering can" approach that sprinkled money across a range of sports.
Darabos, who said he was fed up with athletes who had performed poorly gushing about the atmosphere in London, added: "The new law on promoting sports should ensure that Austria no longer produces Olympic tourists."
Austria sent 70 athletes to compete in 21 sports at London 2012 but, for the first time since the 1964 Tokyo Olympics, failed to win any medals.
"We have to change the structures in time so that we can win medals in Rio in 2016, or else we will again be on the same level as Luxembourg," said Darabos. "They won't win anything in London either."
Austria fares far better at winter sports and took home 16 medals, including four golds, from the 2010 Vancouver Winter Olympics.
4 niet-Amerikanen...quote:Op zondag 12 augustus 2012 20:07 schreef Pepersaus het volgende:
Ook interessant: de lijst van meest succesvolle zwemmers atleten
[ afbeelding ]
Wat betreft Oostenrijk viel me die mentaliteit tijdens de Grand Slam beachvolleybal in Klagenfurt ook op. Er werd toen live op de Oostenrijkse tv geloot voor het olympisch beachvolleybaltoernooi en aan de commentaren van zowel de presentator van dienst als de belangrijke mensen van het Oostenrijks olympisch comité leek het al wel dat ze allang blij waren dat er 2 teams zich gekwalificeerd hadden, laat staan dat ze ook nog eens wat moesten presteren.quote:Op zondag 12 augustus 2012 19:59 schreef beantherio het volgende:
[..]
Nog maar eens een artikel dat ik daarover tegenkwam:
[..]
Op het onderdeel COMAZUIPEN ?quote:Op zondag 12 augustus 2012 19:35 schreef Anonymousz het volgende:
[..]
had nog 1 gouden medaille van belgie verwacht
nee manquote:Op maandag 13 augustus 2012 00:02 schreef Metaan het volgende:
[..]
Op het onderdeel COMAZUIPEN ?
Wordt dat olympisch?
De NOS liet ook nog een leuk lijstje zien, alleen dan naar medailles per vierkante km. Nederland stond daarin fier bovenaanquote:Op zondag 12 augustus 2012 20:27 schreef Zelva het volgende:
Gouden medailles naar inwonertal voor de landen met 5 gouden medailles of meer:
Mag ik vragen wat daar "leuk" aan is? Volgende keer komen ze met een "medailles per abortussen", lekker relevant allemaal, wat moet je er mee..quote:Op maandag 13 augustus 2012 00:16 schreef Blik het volgende:
[..]
De NOS liet ook nog een leuk lijstje zien, alleen dan naar medailles per vierkante km. Nederland stond daarin fier bovenaan
Het is leuk omdat het aantoont dat we het als klein land helemaal niet verkeerd doen, niks meer en niks minder. Zelfde als een lijstje per inwoner, het voegt weinig toe, maar het geeft wel aan dat we goed presteren op de Olympische Spelenquote:Op maandag 13 augustus 2012 02:49 schreef Thas het volgende:
[..]
Mag ik vragen wat daar "leuk" aan is? Volgende keer komen ze met een "medailles per abortussen", lekker relevant allemaal, wat moet je er mee..
NZLquote:Kogelstootster Nadzeya Ostapchuk heeft haar gouden medaille moeten inleveren nadat ze betrapt is op het gebruik van doping. Vorige week won de Wit-Russin met overmacht het kogelstoten. Ze stootte de kogel naar 21,36 meter.
Ostapchuk werd twee keer getest, zowel op de dag van de finale als de dag ervoor. Beide urinestalen vertoonden sporen van het middel metenolon, een anabole steroide. Nu de prestatie van Ostapchuk geschrapt is gaat het goud naar de Nieuw-Zeelandse Valerie Adams, zij stootte 20,70 meter. Het zilver gaat nu naar de Russin Yevgeniya Kolodko en de Chinese Gong Lijiao krijgt alsnog een bronzen plak.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |