abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115473193
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 19:31 schreef Leatherface het volgende:
Cool. :) Toch best veel landen goud, waaronder een aantal verrassingen zoals Oeganda, Grenada, Trinidad & Tobago en Venezuela.

Tegenvallende landen:

Australië en Duitsland met name. China was ook minder dan in 2008, maar dat was wellicht te verwachten. Spanje en Canada waren ook zwak. Brazilië had er vast ook meer van verwacht als aanstaand gastland. Met name het verlies van de voetballers en volleyballers moet een hard gelag zijn.

Meevallers:

Nederland mag niet klagen. Wederom prima Spelen naar onze maatstaven. GB had echt een geweldige olympiade als thuisland. VS heeft ook een prima toernooi gedraaid, een pak beter dan in Peking. Frankrijk was ook goed. Hongarije weer terug op het oude niveau na enigszins teleurstellende Spelen in 2008. Rusland en Zuid-Korea bleven ongeveer op hetzelfde niveau.

Verrassingen:

Kazachstan, Iran en Nieuw-Zeeland ook wel enigszins. En eigenlijk ook wel Noord-Korea.
Duitsland pakt meer medailles dan 4 jaar geleden, alleen wat minder goud. Die vind ik dus niet zo tegenvallend. Frankrijk pakt volgens mij juist weer wat minder medailles dan 4 jaar geleden.

Japan heeft trouwens ook flink wat meer medailles gehaald dan 4 jaar geleden, alleen veel minder goud
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_115473201
quote:
2s.gif Op zondag 12 augustus 2012 19:36 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Ja, je ziet duidelijk dat nieuwe landen aan het opkomen zijn; Kazachstan, Iran, Oekraïne die het weer goed doet, Wit-Rusland dat relatief hoog eindigt, Brazilië dat deze spelen in vergelijking tot eerdere vrij veel medailles heeft, Tsjechië en Kroatië die het heel goed doen, etc. Ik denk dat Brazilië volgende keer in de onderste helft van de Top 10 komt, en dan de jaren daarna niet meer buiten de Top 20 zakt.
Oekraïne heeft wel beter gescoord dan dit hoor. In 1996 en 2004 haalden ze 9 goud, nu 7 goud.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_115473251
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 19:39 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Oekraïne heeft wel beter gescoord dan dit hoor. In 1996 en 2004 haalden ze 9 goud, nu 7 goud.
Oekraïne was normaal het tweede Sovjet-land achter Rusland, maar Kazachstan en Wit-Rusland zijn nu ongeveer even goed. Azerbeidzjan lijkt ook in opkomst als sportland.
pi_115473265
Weet je wat 't ook is met die verschuivingen, ze pakken 't van elkaar af, dus het verschilt meer tussen die regio's. Het zit allemaal in gewichtheffen en worstelen, dat soort onderdelen.

Om maar iets te noemen. Turkije was een echt worstelland. Van de 39 gouden medailles ooit behaald op de OS waren er 28 bij worstelen en 8 bij gewichtheffen. Die halen nu bijna niks meer.
pi_115473365
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 19:40 schreef SuperHarregarre het volgende:
Weet je wat 't ook is met die verschuivingen, ze pakken 't van elkaar af, dus het verschilt meer tussen die regio's. Het zit allemaal in gewichtheffen en worstelen, dat soort onderdelen.
Vooral worstelen en gewichtheffen ja. Maar nu zat er bijvoorbeeld ook atletiekgoud voor Kazachstan bij. De Wit-Russen wonnen het gemengd dubbel tennis, Oekraïne is een goed land geworden in het schermen en Vino was een meevaller in het wielrennen voor de Kazakken.

Incidenteel pakken ze wat in andere sporten.
pi_115473473
Egypte ook niks gehaald, historisch hebben die alleen maar goud gewonnen in gewichtheffen en worstelen. Bulgarije is bijna alles kwijt. Historisch gezien sterk in gewichtsheffen en worstelen, nu helemaal niks. Sinds 1988 haalt Bulgarije steeds minder en in 2012 dus zelfs helemaal niks.

Wat je dus ziet is alleen een verschuiving van de standaardplakken in worstelen, gewichtheffen en wat boksen. Sporten die misschien niet geheel toevallig weinig investeringen vereisen behalve een sparringspartner/gewichten.
  zondag 12 augustus 2012 @ 19:47:54 #232
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_115473573
quote:
2s.gif Op zondag 12 augustus 2012 19:36 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Ik denk dat Brazilië volgende keer in de onderste helft van de Top 10 komt, en dan de jaren daarna niet meer buiten de Top 20 zakt.
Ik las een interessant commentaar over ditzelfde onderwerp op de liveblog van The guardian. Het is daar opgevallen dat de organisatoren van Olympische spelen de OS ervoor heel goed presteren, en dat Brazilië nu daarom negatief opvalt:

quote:
The view from Brazil

Jonathan Watts, The Guardian's Latin America correspondent, has just filed an overview of Brazil's performance in London as they look ahead to hosting the Games in four years' time.

Dismay here that the Brazilian men's volleyball team let the gold slip away, particularly after the football team's loss in the final despite being firm favourites. Along with sympathy, there is bound to be some soul-searching in the coming days about whether the country's most highly-rated competitors are too complacent. The same might be said of the country's Olympic strategists.

Although the women's volleyball team gave the country its big golden Olympic moment yesterday and a new crop of heroes to take forward to Rio 2016, Brazil has achieved only modest success in London - and certainly not the usually strong gains made by the next host nation.

Australia ahead of Sydney 2000, China ahead of Beijing 2008 and Team GB ahead of London all notched up significantly improved medal tallies in the preceding Games because they had long-term strategies to nurture a big crop of potential medal winners. This was one indication of the preparedness of all three host nations

But Brazil has actually sent a smaller squad to London than it did to Beijing. On the medal table, the team looks likely to finish below North Korea, New Zealand and Kazakhstan, which is not a great showing for the world's 5th biggest population and 6th biggest economy.

Of course medals are not the only measure of success. And Brazil can still improve enormously in 2016. There is huge potential here. But as with other preparations for the next Olympics, the big question is whether they will leave it too late.
pi_115473645
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 19:38 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Njah, Oekraïne en Wit-Rusland winnen sinds hun onafhankelijkheid wel veel medailles. Tsjechië ook wel, ik denk dat die niet eens zoveel meer medailles in totaal wonnen dan gebruikelijk, maar daar zat nu relatief veel goud bij. Kroatië was wel een positieve verrassing inderdaad, die was ik vergeten te vermelden.

Kazachstan was inderdaad een verrassing. Meestal één of twee keer goud, nu zijn ze doodleuk twaalfde geworden in de eindrangschikking.
Tsjechië gaat nu weer omhoog hoor, behalve bij hun eerste keer in 1996 (toen 11) hebben ze nog nooit zo veel medailles gewonnen; 4 goud is ook een evenaring van hun prestatie destijds. Maar ook bij de winterspelen zitten die in de lift.
pi_115473860
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 19:47 schreef beantherio het volgende:

[..]

Ik las een interessant commentaar over ditzelfde onderwerp op de liveblog van The guardian. Het is daar opgevallen dat de organisatoren van Olympische spelen de OS ervoor heel goed presteren, en dat Brazilië nu daarom negatief opvalt:

[..]

Oh, ik heb ooit eens een spreadsheetje gemaakt van medailles en organiserende landen. Daaruit bleek trouwens dat het wel meeviel (ik had gekeken naar plaats op de medaillespiegel en hoeveelheid goud, zilver en brons.

Brazilië heeft nog nooit zo veel medailles gehaald en had voor hetzelfde geld ook 7 goud kunnen hebben, ze zijn een aantal gouden medailles net misgelopen.
pi_115473872
Landen als Finland, Bulgarije, Estland, Portugal en België eindigen nu zonder goud, waar die vier jaar geleden nog wel in de prijzen vielen.

Ook opvallend: Oostenrijk heeft geen enkele medaille gewonnen.
pi_115473944
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 19:53 schreef Leatherface het volgende:
Landen als Finland, Bulgarije, Estland, Portugal en België eindigen nu zonder goud, waar die vier jaar geleden nog wel in de prijzen vielen.

Ook opvallend: Oostenrijk heeft geen enkele medaille gewonnen.
Mwah, bij landen die gemiddeld een medaille of 3 halen zegt dat volgens mij weinig, bij dat soort landen kan het alle kanten op. Oostenrijk is zeker wel opvallend ja.
pi_115474111
Ierland doet het trouwens ook goed; al ligt dat aan de invoering van vrouwenboksen. Verder vind ik het altijd mooi om te zien dat Noorwegen en Slovenië het altijd zo goed doen, ondanks hun kleine inwoneraantallen (4,5 en 2 miljoen). Ze doen het beter dan andere rijke landen.
  zondag 12 augustus 2012 @ 19:59:13 #238
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_115474125
quote:
2s.gif Op zondag 12 augustus 2012 19:55 schreef Maarten-Pieter het volgende:

[..]

Mwah, bij landen die gemiddeld een medaille of 3 halen zegt dat volgens mij weinig, bij dat soort landen kan het alle kanten op. Oostenrijk is zeker wel opvallend ja.
Nog maar eens een artikel dat ik daarover tegenkwam:

quote:
London 2012: Austrian athletes act like tourists, says angry minister

• Austrian sports minister attacks underperforming squad
• Promises to end 'watering can' approach to sport funding

Austria will withdraw financial support from its failed athletes in a shake-up of state sport funding, with the country's sports minister attacking their London 2012 squad as "Olympic tourists".

Norbert Darabos told the Kurier newspaper that the country's failure to win a summer Olympic Games medal for the first time in half a century proved legislation was needed to end the "watering can" approach that sprinkled money across a range of sports.

Darabos, who said he was fed up with athletes who had performed poorly gushing about the atmosphere in London, added: "The new law on promoting sports should ensure that Austria no longer produces Olympic tourists."

Austria sent 70 athletes to compete in 21 sports at London 2012 but, for the first time since the 1964 Tokyo Olympics, failed to win any medals.

"We have to change the structures in time so that we can win medals in Rio in 2016, or else we will again be on the same level as Luxembourg," said Darabos. "They won't win anything in London either."

Austria fares far better at winter sports and took home 16 medals, including four golds, from the 2010 Vancouver Winter Olympics.
pi_115474162
Bulgarije is wel opvallend hoor. Ook Roemenië doet het relatief slecht. Lijkt alsof die deze OS kind van de rekening zijn. Roemenië schat ik gemiddeld op 5 met uitschieters naar 8, 11 en 20 goud. Dat ze er nu maar twee halen is typisch. En Bulgarij zat gemiddeld ook rond de 5 en verliest steeds meer terrein.
pi_115474214
"It's like my swag just rubbed off on everybody. It was unbelievable."
pi_115474294
Oekraïne doet het dus zelfs slechter, want in 2008 hadden ze 27 medailles. Op Sydney na hun slechtste resultaat. En alleen vanwege minder goud slechter dan Sydney, want daar haalden ze 23 medailles.
pi_115474511
Ook interessant: de lijst van meest succesvolle zwemmers atleten
Winnaar Wielerprono 2014, 2015
pi_115474586
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 20:07 schreef Pepersaus het volgende:
Ook interessant: de lijst van meest succesvolle zwemmers atleten
[ afbeelding ]
4 niet-Amerikanen... ;(

En wij zitten erbij! :D
pi_115474708
De totalen vergeleken met 2008:

VS zakt van 110 naar 104 maar haalt wel meer goud binnen (46 in 2012 ten opzichte van 36 in 2008)

China zakt van 100 naar 87 en levert daarnaast flink wat goud in (38 in 2012 ten opzichte van 51 in 2008)

GB stijgt enorm van 47 naar 65 en met name qua gouden medailles ( 29 in 2012 ten opzichte van 19 in 2008)

Rusland stijgt van 72 naar 82 (vergelijkbaar qua goud in 2008)
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  zondag 12 augustus 2012 @ 20:15:58 #245
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_115474824
Tja... Zonder zwemmen zou de VS niet veel voorstellen. Zonder schoonspringen zou China minder voorstellen. En zonder schaatsen zou Nederland niks voorstellen op de winterspelen.
pi_115474954
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 19:59 schreef beantherio het volgende:

[..]

Nog maar eens een artikel dat ik daarover tegenkwam:

[..]

Wat betreft Oostenrijk viel me die mentaliteit tijdens de Grand Slam beachvolleybal in Klagenfurt ook op. Er werd toen live op de Oostenrijkse tv geloot voor het olympisch beachvolleybaltoernooi en aan de commentaren van zowel de presentator van dienst als de belangrijke mensen van het Oostenrijks olympisch comité leek het al wel dat ze allang blij waren dat er 2 teams zich gekwalificeerd hadden, laat staan dat ze ook nog eens wat moesten presteren.
  zondag 12 augustus 2012 @ 20:27:44 #247
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_115475280
Gouden medailles naar inwonertal voor de landen met 5 gouden medailles of meer:

Nieuw-Zeeland: 1 per 886.921
Hongarije: 1 per 1.245.250
Groot-Brittannië: 1 per 2.146.965
Cuba: 1 per 2.249.585
Kazachstan: 1 per 2.396.571
Nederland: 1 per 2.789.806
Australië: 1 per 3.242.461
Zuid-Korea: 1 per 3.846.495
Frankrijk: 1 per 5.940.909
Rusland: 1 per 5.963.208
USA: 1 per 6.829.152
Duitsland: 1 per 7.441.727
Oekraïne: 1 per 7.594.308
Italië: 1 per 7.602.598
Japan: 1 per 18.281.571
China: 1 per 35.456.579
  zondag 12 augustus 2012 @ 20:31:58 #248
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_115475474
De slechts presterende landen, naar inwonertal, zijn de Filipijnen, Nigeria, Pakistan en Bangladesh. Nul medailles, ieder tussen 90 en 180 miljoen inwoners.

[ Bericht 2% gewijzigd door Lemans24 op 12-08-2012 20:38:57 ]
pi_115492256
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 19:35 schreef Anonymousz het volgende:

[..]

had nog 1 gouden medaille van belgie verwacht :{
Op het onderdeel COMAZUIPEN ?

Wordt dat olympisch?
  maandag 13 augustus 2012 @ 00:09:45 #250
189430 Anonymousz
Bedankt Voor Het Nieuwtje Hans
pi_115492929
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 00:02 schreef Metaan het volgende:

[..]

Op het onderdeel COMAZUIPEN ?

Wordt dat olympisch?
nee man
hoogspringen
Een Fokker Tijdens Oud & Nieuw: http://nl.tinypic.com/m/jsyaom/4
Een Fokker Tijdens Een Meteoroïd: http://nl.tinypic.com/m/fy3nth/4
Een Fokker Tijdens Het Warme Weer: http://nl.tinypic.com/m/ioiw5e/4
  maandag 13 augustus 2012 @ 00:16:15 #251
62913 Blik
The one and Only!
pi_115493562
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 20:27 schreef Zelva het volgende:
Gouden medailles naar inwonertal voor de landen met 5 gouden medailles of meer:

De NOS liet ook nog een leuk lijstje zien, alleen dan naar medailles per vierkante km. Nederland stond daarin fier bovenaan :)
pi_115500536
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 00:16 schreef Blik het volgende:

[..]

De NOS liet ook nog een leuk lijstje zien, alleen dan naar medailles per vierkante km. Nederland stond daarin fier bovenaan :)
Mag ik vragen wat daar "leuk" aan is? Volgende keer komen ze met een "medailles per abortussen", lekker relevant allemaal, wat moet je er mee..
Özil | Ki SY| Son HM| Lee SW| Taeguk Warriors|
  maandag 13 augustus 2012 @ 08:35:48 #253
62913 Blik
The one and Only!
pi_115502190
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 02:49 schreef Thas het volgende:

[..]

Mag ik vragen wat daar "leuk" aan is? Volgende keer komen ze met een "medailles per abortussen", lekker relevant allemaal, wat moet je er mee..
Het is leuk omdat het aantoont dat we het als klein land helemaal niet verkeerd doen, niks meer en niks minder. Zelfde als een lijstje per inwoner, het voegt weinig toe, maar het geeft wel aan dat we goed presteren op de Olympische Spelen
  maandag 13 augustus 2012 @ 13:06:10 #254
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_115508752
Nou nog een gouden erbij voor Nieuw-Zeeland vandaag, niet slecht voor zo'n klein landje
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
  maandag 13 augustus 2012 @ 13:07:02 #255
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_115508779
Kleine verandering in de medailles:
quote:
Kogelstootster Nadzeya Ostapchuk heeft haar gouden medaille moeten inleveren nadat ze betrapt is op het gebruik van doping. Vorige week won de Wit-Russin met overmacht het kogelstoten. Ze stootte de kogel naar 21,36 meter.

Ostapchuk werd twee keer getest, zowel op de dag van de finale als de dag ervoor. Beide urinestalen vertoonden sporen van het middel metenolon, een anabole steroide. Nu de prestatie van Ostapchuk geschrapt is gaat het goud naar de Nieuw-Zeelandse Valerie Adams, zij stootte 20,70 meter. Het zilver gaat nu naar de Russin Yevgeniya Kolodko en de Chinese Gong Lijiao krijgt alsnog een bronzen plak.
NZL *O*
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')