abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport zaterdag 11 augustus 2012 @ 10:56:47 #101
274204 crew  Mexicanobakker
pi_115417994
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 10:55 schreef Leatherface het volgende:
Nu Oekraïens goud. Weer een troostprijs voor Spanje.
Litouwen zilver en Rusland brons dacht ik. Al was dat echt een foto finish
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_115418080
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 10:56 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Klopt, maar het is wel erg vaak net niet. :(
Het punt met Spanje is, ze blinken uit in voetbal, (weg)wielrennen en tennis met Nadal. Maar daar zijn niet zo gek veel medailles in te winnen.

Komt bij dat het voetbaltoernooi veredelde juniorenteams heeft. Daar liggen de verhoudingen toch iets anders. In het wielrennen op de weg sprak het parcours niet in Spaans voordeel en dan moesten ze ook nog de grootste kanshebber op dat traject (Freire) missen. Nadal was er in het tennis niet bij door een blessure. In het baanwielrennen hadden ze voorheen een topper met Llaneras, maar die is gestopt en de discplines waar Spanjaarden eventueel kansen hadden zijn niet Olympisch. Verder zijn de Britten daar gewoon té oppermachtig.

Tel dat bij elkaar op en dan valt het tegen. Natuurlijk heeft Spanje wel wat toppers in taekwondo en kanovaren, maar daar win je ook geen sloot medailles mee.

[ Bericht 1% gewijzigd door Leatherface op 11-08-2012 11:06:50 ]
pi_115418311
quote:

[..]

Ik denk trouwens dat het niveau van de Spaanse sport in het algemeen niet zozeer gedaald is. De voetballers wonnen gewoon weer het EK, Nadal Roland Garros, Alonso is een grote kanshebber in de F1, Lorenzo koerst af op de MotoGP-titel en Contador zie ik ook wel weer de Vuelta winnen. De omstandigheden zitten gewoon niet echt mee voor Spanje deze Olympiade.

Kijk, zo'n sportzomer als 2008 (alle drie de grote rondes gewonnen met Contador en Sastre, Nadal die de dubbel RG-Wimbledon pakt, de voetballers die het EK winnen, goud voor onder meer Sam Sanchez en Nadal op de Spelen) is uniek. Natuurlijk een talentvolle lichting, maar dat die successen allemaal nét in één sportzomer samenvallen is een honderdste tref.
pi_115418451
quote:

[..]

Spanje had trouwens vroeger goede midden- en langeafstandslopers als Fermin Cacho, Martin Fiz, Fabio Roncero en nog wat namen. Wat is er eigenlijk met de Spaanse atletiek gebeurd? En Gervasio Deferr heeft ook niet direct een opvolger in het turnen.
pi_115418519
NZ goud in het kanovaren voor dames. Vijfde goud al voor Kiwiland. _O_ Fantastische Spelen beleven ze. Ze eindigen niet eens zover onder grote broer Australië. :D
  Redactie Sport zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:23:37 #106
pi_115418537
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 11:19 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Spanje had trouwens vroeger goede midden- en langeafstandslopers als Fermin Cacho, Martin Fiz, Fabio Roncero en nog wat namen. Wat is er eigenlijk met de Spaanse atletiek gebeurd? En Gervasio Deferr heeft ook niet direct een opvolger in het turnen.
Turnen was 4 jaar geleden nog goud waard, maar dit keer was het matig.
Middellange afstand heb je nu Afrikanen en mensen uit het islamgebied.

Goud voor NZL bij kanoen, Hongarije zilver en Oekraine brons
pi_115418559
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 11:23 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Turnen was 4 jaar geleden nog goud waard, maar dit keer was het matig.
Middellange afstand heb je nu Afrikanen en mensen uit het islamgebied.

Goud voor NZL bij kanoen, Hongarije zilver en Oekraine brons
Ja, geweldige Spelen beleeft NZ. Hebben ze het ooit eerder zo goed gedaan?

NZ heeft blijkbaar het momentum sinds ze het rugby-WK wonnen. :0
  Redactie Sport zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:25:36 #108
pi_115418579
Hongarije en Oekraine trouwens andersom :P

NZL heb ik inderdaad nog nooit zo'n geweldige spelen zien beleven, al hadden ze altijd wel een paar keer goud
pi_115418644
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 11:25 schreef Mexicanobakker het volgende:
Hongarije en Oekraine trouwens andersom :P

NZL heb ik inderdaad nog nooit zo'n geweldige spelen zien beleven, al hadden ze altijd wel een paar keer goud
Vooral een land van watersporten. Het is natuurlijk ook een land van twee eilanden. Overal hebben ze water om zich heen. En dan hebben ze ook nog tegenwoordig goede baanwielrenners en die kogelstootster Adams die de vorige keer goud pakte en nu zilver.

Die Nieuw-Zeelanders weten waar ze hun medailles kunnen pakken en daar focussen ze zich blijkbaar goed op. Over vier jaar is trouwens sevens rugby olympisch. Hebben ze ook kans op goud.
pi_115418835
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 03:36 schreef emokid het volgende:

[..]

Het meerendeel van de bevolking daar geeft geen ruk om de Spelen. Het is juist voor grote landen met een grote populatie en slecht geconcentreerde welvaart, moeilijk om atleten te "kweken" en daarbij facilteiten beschikbaar stellen en te verbeteren. De faciliteiten zoals ze nu zijn voor bijv. zwemmen is dat vooral de "rijken" toegang hebben.

Vergeet ook niet dat men daar geboren wordt om een voetballer te worden.
Vergeet ook niet dat volleybal erg populair is in Brazilië. Ze kunnen ook daar wel 10 wereldelftallen opstellen. Ook het beachvolleybal is erg populair. Het is dat er restricties aan zaten, maar anders hadden ze bij zowel de mannen als de vrouwen wel 3 of 4 teams kunnen sturen die mee konden doen voor de medailles. De resultaten vielen uiteindelijk erg tegen voor ze op het zand, met enkel zilver en brons.
pi_115419763
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 11:35 schreef TheArt het volgende:

[..]

Vergeet ook niet dat volleybal erg populair is in Brazilië. Ze kunnen ook daar wel 10 wereldelftallen opstellen. Ook het beachvolleybal is erg populair. Het is dat er restricties aan zaten, maar anders hadden ze bij zowel de mannen als de vrouwen wel 3 of 4 teams kunnen sturen die mee konden doen voor de medailles. De resultaten vielen uiteindelijk erg tegen voor ze op het zand, met enkel zilver en brons.
Ik denk wel dat emokid een punt heeft voor wat betreft toegankelijkheid van zwemmen, dat het in ontwikkelingslanden vrijwel alleen voor de beter bedeelden is weggelegd.

Als we naar Cielo Filho kijken. Die studeert of studeerde aan een Amerikaanse uni. Hij spreekt prima Engels. Dat is geen jongen uit de sloppenwijken van Salvador de Bahía. Cielo Filho komt op zijn minst uit de gegoede middenklasse.
pi_115419813
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 12:16 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Ik denk wel dat emokid een punt heeft voor wat betreft toegankelijkheid van zwemmen, dat het in ontwikkelingslanden vrijwel alleen voor de beter bedeelden is weggelegd.

Als we naar Cielo Filho kijken. Die studeert of studeerde aan een Amerikaanse uni. Hij spreekt prima Engels. Dat is geen jongen uit de sloppenwijken van Salvador de Bahía. Cielo Filho komt op zijn minst uit de gegoede middenklasse.
Daar twijfel ik ook niet aan. Ik doelde alleen op dat niet enkel en alleen voetbal telt in Brazilië, maar dat ook het volleybal populair is. Natuurlijk een stuk minder dan het voetbal, maar wel populair en veel beoefend.
pi_115419862
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 12:18 schreef TheArt het volgende:

[..]

Daar twijfel ik ook niet aan. Ik doelde alleen op dat niet enkel en alleen voetbal telt in Brazilië, maar dat ook het volleybal populair is. Natuurlijk een stuk minder dan het voetbal, maar wel populair en veel beoefend.
Ow, ja volleybal is daar een grote sport en ook wel in Italië bijvoorbeeld. Maar Brazilië is niet echt een allround sportland volgens mij. Voetbal staat uiteraard wel absoluut op één. Ik vraag me af hoe populair judo en turnen zijn, waar ze ook medailles mee pakken.
pi_115420801
China heeft vanmorgen de magische grens van 200 gouden olympische plakken in de geschiedenis van de Zomerspelen behaald. Het dikst bevolkte land ter wereld is het vijfde land in de historie van de moderne Olympische Spelen die dat aantal heeft gehaald.

Ik vind eigenlijk dat NL het met 78 goud tot nu toe ook niet slecht doet (in vergelijking).
pi_115420855
Ook een leuke statistiek: het aantal landen dat een medaille haalt in een sport.

Atletiek 40
Judo 23
Zwemmen 19
Roeien 18
Wielrennen 16
Turnen 15
Zeilen 15
pi_115421534
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 13:01 schreef TheArt het volgende:
Ook een leuke statistiek: het aantal landen dat een medaille haalt in een sport.

Atletiek 40
Judo 23
Zwemmen 19
Roeien 18
Wielrennen 16
Turnen 15
Zeilen 15
Leuk. Ik had het idee dat de medailles toch een stukje minder internationaal verdeeld waren bij het zwemmen dan vorige Spelen. Toen wonnen landen als Zimbabwe, Brazilië, Zuid-Korea goud. Verder had je bijvoorbeeld Noorwegen Slovenië en Servië in de medailles.

Nu was Amerika toch wel erg dominant en wonnen ook Frankrijk en China een sloot medailles. Ik had het idee dat in Peking toch minder sprake was van dominantie door één land. De VS pakte toen maar twaalf goud t.o.v. 19 stuks nu.

Uiteraard hadden we nu een verrassing uit Litouwen en een aantal Zuid-Afrikaanse titels, maar overall gezien zijn het toch meer de klassiek grote zwemlanden die de medailles pakten. Weinig nieuwe landen aan het front.
pi_115421634
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 13:27 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Leuk. Ik had het idee dat de medailles toch een stukje minder internationaal verdeeld waren bij het zwemmen dan vorige Spelen. Toen wonnen landen als Zimbabwe, Brazilië, Zuid-Korea goud. Verder had je bijvoorbeeld Noorwegen Slovenië en Servië in de medailles.

Nu was Amerika toch wel erg dominant en wonnen ook Frankrijk en China een sloot medailles. Ik had het idee dat in Peking toch minder sprake was van dominantie door één land. De VS pakte toen maar twaalf goud t.o.v. 19 stuks nu.

Uiteraard hadden we nu een verrassing uit Litouwen en een aantal Zuid-Afrikaanse titels, maar overall gezien zijn het toch meer de klassiek grote zwemlanden die de medailles pakten. Weinig nieuwe landen aan het front.
Bij dat soort derdewereldlanden op zwemgebied moet je het toch vaak hebben van éénlingen, exceptionele talenten die in één keer boven komen drijven. En de ene keer komt zo'n talent uit Litouwen zoals nu en de andere keer uit Zimbabwe. Je kan gewoon niet verwachten dat elke keer maar die eenlingen uit Afrika, Zuid-Amerika of minder grote landen uit Azië komen.
pi_115421679
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 13:01 schreef TheArt het volgende:

Atletiek 40
Judo 23
Zwemmen 19
Roeien 18
Wielrennen 16
Turnen 15
Zeilen 15
En het aantal medailles wat wordt verdeeld in een sport? Hoe zit het daarmee?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115421687
quote:
3s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 13:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En het aantal medailles wat wordt verdeeld in een sport? Hoe zit het daarmee?
Tel zelfs even zou ik zeggen ;)
pi_115421692
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 13:32 schreef TheArt het volgende:

[..]

Bij dat soort derdewereldlanden op zwemgebied moet je het toch vaak hebben van éénlingen, exceptionele talenten die in één keer boven komen drijven. En de ene keer komt zo'n talent uit Litouwen zoals nu en de andere keer uit Zimbabwe. Je kan gewoon niet verwachten dat elke keer maar die eenlingen uit Afrika, Zuid-Amerika of minder grote landen uit Azië komen.
Da's waar. Maar overall kwamen die eenlingen toch iets minder vaak bovendrijven dan vier jaar geleden had ik het idee. Maar dat is misschien meer gevoelsmatig dan dat dit feitelijk kan worden vastgesteld.

Coventry staat trouwens wel lang aan de top voor derdewereldzwemland Zimbabwe. Maar die traint en woont dan ook vooral in de VS.
pi_115421813
Snelwandelen 50 km

1. Rusland (Kirdyapkin)
2. Australië (Tallent)
3. China (Si)
pi_115422468
Volleybal (v)
Japan brons
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
pi_115422693
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 01:49 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou en? Dat weerhoudt idd Badminton en Tafeltennis niet van een Olympische status.
Tafeltennis:
Duitsland
Korea
China
Japan
Singapore
Hong Kong

Totaal aantal inwoners: 1612 miljoen

Badminton:

Korea
China
Japan
Maleisïe

Totaal inwoners: 1544 miljoen

Voor de rest overal semipopulair, ook in Nederland naar mijn idee populairder dan korfbal, zo ook in Denemarken, etc.

quote:
8s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 14:00 schreef Beach het volgende:
Volleybal (v)
Japan brons
:'( :(
was wel beste chicks-wedstrijd van het OS :@
Özil | Ki SY| Son HM| Lee SW| Taeguk Warriors|
pi_115423261
Duitsland maar 10 keer goud, dat is énorm teleurstellend voor hen, als je de vorige spelen bekijkt zakken ze steeds dieper weg

33,20,13,13,16

Vrees dat het ook op de winterspelen minder zal zijn nu Neuner stopt en eigenlijk Duitsland geen absolute topbiatleten meer heeft
pi_115423907
Je zal maar 10x goud halen..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')