In totaal wist Nederland op de Olympische wielrenonderdelen maar liefst 15 gouden medailles te winnen en 16 zilveren en 9 bronzen medailles. Daarmee staat Nederland op de 4e plaats in het medailleklassement. Leontien van Moorsel, die 4 keer goud won, 1 x zilver en 1 x brons is dan ook de succesvolste Olympiër binnen deze sport. Ook België is succesvol geweest en won in totaal 6 gouden, 8 zilveren en 10 bronzen medailles (en staat daarmee 9e in het klassement).quote:Mannen Baanwielrennen
Individuele sprint
Teamsprint
Keirin
Team achtervolging
Omnium
Dames Baanwielrennen
Individuele sprint
Teamsprint
Keirin
Team achtervolging
Omnium
Wegwielrennen
Wegwedstrijd individueel Heren
Wegwedstrijd individueel Dames
Tijdrit Heren
Tijdrit Dames
BMX
BMX Individueel Heren
BMX Individueel Dames
Mountainbike
Cross-country Heren
Cross-country Dames
quote:Mannen
Keirin (m)
Teun Mulder
Ploegenachtervolging (m)
Jenning Huizenga
Levi Heimans
Tim Veldt
Arno van der Zwet
Teamsprint (m)
Roy van den Berg
Hugo Haak
Teun Mulder
mountainbike (m)
Rudi van Houts
bmx (m)
Jelle van Gorkom
Dames
keirin (v)
Willy Kanis
omnium (v)
Kirsten Wild
ploegenachtervolging (v)
Ellen van Dijk
Laura van der Kamp
Vera Koedooder
Kirsten Wild
teamsprint (v)
Yvonne Hijgenaar
Willy Kanis
bmx (v)
Lieke Klaus
wegwedstrijd (v)
Chantal Blaak
Lucinda Brand
Martine Bras
Irene van de Broek
Ellen van Dijk
Iris Slappendel
Annemiek van Vleuten
Marianne Vos
Kirsten Wild
Bijna goud zelfs.quote:
Het smeult nog na jaquote:
quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:36 schreef Marcoss het volgende:
[..]
En ook maar heel kort achter 2 eigenlijk. Maar goed, medaille is super
quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:35 schreef Coelho het volgende:
Iemand een youtube van de damesrace in Peking waar die Reade haar zekere zilver weggooide?
Zet de loader maar vast klaar voor een kopie van de Rio baan!quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:36 schreef Leatherface het volgende:
Het nabootsen van die olympische baan in Papendal werpt zijn vruchten af.
Smulders.
Maar dan is de medaille meer gebaseerd op geluk dan op kwaliteit. Ik had liever een finale met 5 racen gezien ook al kost dat NL dan de medaille.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:36 schreef Dos37 het volgende:
Wel mooi dat de finale maar één run is, dan hebben outsiders natuurlijk meer kans.
Ook maar gelijk een paar dagen coma?quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:36 schreef Littlerabbit het volgende:
Dus in de finale alles op Van Biezem met de andere Nederlander die zich dood rijdt op de andere deelnemers?
Jaquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:36 schreef Littlerabbit het volgende:
Dus in de finale alles op Van Biezem met de andere Nederlander die zich dood rijdt op de andere deelnemers?
quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:37 schreef remcoP het volgende:
Misschien moeten we voortaan ook maar de EK voetbalstadions na bouwen
Ja en ik denk dat als ze op 1 had gestaan bij de start ze met deze wedstrijd gewonnen had.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:38 schreef marcodej het volgende:
Beste start van Smulders tot nu toe, en daarna een hele goede race = brons.
lol.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:37 schreef remcoP het volgende:
Je moet wat voor Nederlandsgoud overhebben.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:37 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Ook maar gelijk een paar dagen coma?
Oh, daarom ook van Gendt zo hoog.quote:
Stom dan, dat ie die laatste run verkloot.quote:
't Is op tv hoor.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:40 schreef Oidipous het volgende:
Wat een spanning in de 1 minuut. Ongelooflijk. Dit móet een tv sport worden.
Dankzij de NOS kennen wij het niet.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:40 schreef Oidipous het volgende:
Wat een spanning in de 1 minuut. Ongelooflijk. Dit móet een tv sport worden.
Laatste run was slecht van hemquote:
quote:
Ja.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:42 schreef marcodej het volgende:
Het verliest het dus in de laatste race van de halve finale.
Zeker. Als ie die had gewonnen was hij snelste uit bocht 1 gekomenquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:42 schreef marcodej het volgende:
Het verliest het dus in de laatste race van de halve finale.
Is geen kwestie van kiezen. Ze baseren het op de laatste race en daar werd hij vijfde. Van Gendt won zijn laatste race en mocht dus gunstig starten.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:42 schreef Yonjuuni het volgende:
Tegenvaller. Kies dan ook niet baan 8....
Dit dus.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:43 schreef DeeBee het volgende:
Hier de pure aids van dit format.
Strombergs heeft verdomme het HELE toernooi nog geen heat gewonnen!
quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:43 schreef Caland het volgende:
Ach, het olympisch diploma is wel binnen
Ah, je bent Smulders alweer vergeten merk ik.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:42 schreef The_Big_Lebowski het volgende:
Weer als het erom gaat. Typisch
Maar een jaartje ouder dan Van Gerner.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:43 schreef Falco het volgende:
Naja Smulders dus vanavond bij Mart. Hoop dat ie een beetje normaal tegen haar doet.
Sowiesoquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:42 schreef Jane het volgende:
Nou, de vrouwen hebben het weer moeten doen dus.
Won de 3e heat in z'n kwartfinale.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:43 schreef DeeBee het volgende:
Nee hoor.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:43 schreef marcodej het volgende:
[..]
Ah, je bent Smulders alweer vergeten merk ik.
Maar flikt het wanneer het echt moet.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:43 schreef DeeBee het volgende:
Yup , goede timing, toch het format staat dit natuurlijk toe. Het is zo in principe een echte loterij.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:44 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Maar flikt het wanneer het echt moet.
quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:43 schreef DeeBee het volgende:
Dat wil ik nu ook weer niet zeggen, maar deze run was prut idd. En daar worden de prijzen verdeeld.quote:
Ja, liever ook 3 heats. Zou leuker zijn.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:44 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Maar flikt het wanneer het echt moet.
We hebben tot nu toe anders meer mee- dan tegenvallers gehad.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:45 schreef freaky40 het volgende:
Hockey gaat vanavond ook tegen vallen. Het is zo'n dag vandaag.
Werd net ook gezegd bij Smulders, die goed derde werd.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:45 schreef Thas het volgende:
[..]
Eerst was het boogschieten met een slecht format want NLer 4e, nu dit.
Wat een toeval toch dat ik dit nog nergens gelezen heb wanneer NLers wonnen.
Daarom, kan het nu alleen maar tegenvallen. Alhoewel, zilver is natuurlijk nog steeds goed, maar iedereen verwacht goud...quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:45 schreef marcodej het volgende:
[..]
We hebben tot nu toe anders meer mee- dan tegenvallers gehad.
Mwah.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:45 schreef marcodej het volgende:
[..]
We hebben tot nu toe anders meer mee- dan tegenvallers gehad.
Boogschieten is inderdaad bs, maar op 1 heat laten aankomen is natuurlijk belachelijk. Als je van achter wordt aangetikt kun je een medaille verliezenquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:45 schreef Thas het volgende:
[..]
Format van boogschieten was best leuk. Maar die shoot-off was ook pure aids.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:45 schreef Thas het volgende:
[..]
Ah, ok, die heb ik gemist.quote:
De run van Biezen was prima, maar verliest het door zijn startpositie.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:45 schreef The_Big_Lebowski het volgende:
[..]
Dat wil ik nu ook weer niet zeggen, maar deze run was prut idd. En daar worden de prijzen verdeeld.
quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:46 schreef Wilskracht het volgende:
Gelukkig is Smulders 18 mag ze naar Mart.
Je lult weer poep.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:46 schreef freaky40 het volgende:
[..]
Daarom, kan het nu alleen maar tegenvallen. Alhoewel, zilver is natuurlijk nog steeds goed, maar iedereen verwacht goud...
Ik riep het al voor deze finale , na de onterechte medaille van Nederland bij de vrouwen.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:45 schreef Thas het volgende:
[..]
mwah, matig.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:46 schreef marcodej het volgende:
[..]
De run van Biezen was prima, maar verliest het door zijn startpositie.
Precies. Die Colombiaan had een veel slechtere start, maar omdat hij aan de binnenkant zat, kwam hij er toch nog onderdoor.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:46 schreef marcodej het volgende:
[..]
De run van Biezen was prima, maar verliest het door zijn startpositie.
quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:46 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Boogschieten is inderdaad bs, maar op 1 heat laten aankomen is natuurlijk belachelijk. Als je van achter wordt aangetikt kun je een medaille verliezen
Ik postte dit al voor het toernooi begon, ben geen puur chauvinistische klager.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:45 schreef Thas het volgende:
[..]
Die gast heeft gewoon enkel loszittende vijzen in zijn hoofd zitten, dat kan je hem toch niet kwalijk nemen.quote:
Maar dat is juist het punt. Het is BMX, dan kun je niet elke race altijd maar even één worden en heb je wel eens een heat waar het wat minder kan gaan. Het slaat nergens op om dan één heat leidend te laten zijn.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:47 schreef AFCNiels het volgende:
Het is te makkelijk om het format de schuld te geven, door de matige race in de halve finale heeft hij zichzelf deze uitgangspositie bezorgd.
quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:48 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Ik postte dit al voor het toernooi begon, ben geen puur chauvinistische klager.
Fields verdient hier ook een medaille bijvoorbeeld!
Zijn moeder dan?quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:48 schreef TheArt het volgende:
[..]
Die gast heeft gewoon enkel loszittende vijzen in zijn hoofd zitten, dat kan je hem toch niet kwalijk nemen.
Sterker nog, als hij aan de goede kant van Strombergs zat had hij die ook kunnen verslaan met deze start.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:47 schreef TheArt het volgende:
[..]
Precies. Die Colombiaan had een veel slechtere start, maar omdat hij aan de binnenkant zat, kwam hij er toch nog onderdoor.
quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:50 schreef Caland het volgende:
GELIJK SLOPUH DAT TERREIN OP PAPENDAL
VAN MEIN BELASTINGCENTUH WORDEN ZE VIERDUH EN VIJFDUH ZAKKEVULLERS
En 3e hoor bitchquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:50 schreef Caland het volgende:
GELIJK SLOPUH DAT TERREIN OP PAPENDAL
VAN MEIN BELASTINGCENTUH WORDEN ZE VIERDUH EN VIJFDUH ZAKKEVULLERS
Maar in ieder geval wel een meevaller bij de vrouwen. Die profiteerde dan weer van dit systeem doordat ze voor het eerst écht een goede start had.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:52 schreef pmponer het volgende:
zo over kater gesproken... 2 kansen op 8 man en dan 4e en 5e erg jammer.
Smulders begon ook in acht.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:53 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Maar in ieder geval wel een meevaller bij de vrouwen. Die profiteerde dan weer van dit systeem doordat ze voor het eerst écht een goede start had.
Dan kan je wielrennen ook wel afschaffen.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:54 schreef Jane het volgende:
Ik lees hier wel veel enthousiaste mensen over deze sport, dus het zal wel aan mij liggen, maar echt fan kan ik er maar niet van worden. Tuurlijk vind ik het leuk als 'we' het goed doen en een medaille winnen, maar ik houd er gewoon niet van als de uitslag zo'n loterij is. En dan heb ik het nog niet eens over de startpositie, maar gewoon al die crashes enzo.... kweenie....
Zeven.quote:
Acht, helemaal links.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:55 schreef Nober het volgende:
[..]
Dan kan je wielrennen ook wel afschaffen.
[..]
Zeven.
Klopt, heel knap gedaan. Maar vanuit 8 was ze volledig kansloos geweest met een start zoals in alle voorgaande races. Nu start ze wel echt goed en wint ze brons. De kans is aanwezig dat de topfavorieten (die nu zowat allemaal tegenvielen) in een mogelijke heat 2 en 3 wel de beste waren.quote:
Daar staat tegenover dat Laura in baan 8 startte en wel mooi brons pakte en zelfs zicht had op zilver.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:55 schreef Daarnaast het volgende:
Maar wtf man. Als starten in een bepaalde positie bepalend kan zijn voor je einde, dan is het toch geen eerlijke systeem?
Maar wat heeft dat dan met 'profiteren van het systeem' te maken?quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:57 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Klopt, heel knap gedaan. Maar vanuit 8 was ze volledig kansloos geweest met een start zoals in alle voorgaande races. Nu start ze wel echt goed en wint ze brons.
heb je niet op de TV gekeken?quote:
Ook een verkapte jinx brengt ongeluk, zoals je zietquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:39 schreef Karina het volgende:
Kom op. Ik ga niet roepen goud en zilver
qua ongeluk brengen.
Vind ik echt niet vergelijkbaar.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:55 schreef Nober het volgende:
[..]
Dan kan je wielrennen ook wel afschaffen.
Daarom gaat er nogal wat tijd in bepalen wie welke positie krijgt.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:55 schreef Daarnaast het volgende:
Maar wtf man. Als starten in een bepaalde positie bepalend kan zijn voor je einde, dan is het toch geen eerlijke systeem?
8quote:
Misschien had ze nu wel goud als ze in een betere positie gestart was?quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:57 schreef The_Big_Lebowski het volgende:
[..]
Daar staat tegenover dat Laura in baan 8 startte en wel mooi brons pakte en zelfs zicht had op zilver.
Dat heb ik niet nodig hoorquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 18:01 schreef Jane het volgende:
Kijk allemaal nog ff de video na, alsjeblieft.
http://nos.nl/os2012/arti(...)et-brons-in-bmx.html
Het systeem van maar 1 race voor de medailles.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:58 schreef Zelva het volgende:
[..]
Maar wat heeft dat dan met 'profiteren van het systeem' te maken?
We zullen het nooit wetenquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 18:00 schreef Daarnaast het volgende:
[..]
Misschien had ze nu wel goud als ze in een betere positie gestart was?
Ik had het dan ook niet tegen jou.quote:
Voortaan zeg ik helemaal niets meerquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:58 schreef bfx het volgende:
[..]
Ook een verkapte jinx brengt ongeluk, zoals je ziet
Argentinië goud bij vrouwenhockey.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 18:02 schreef Karina het volgende:
[..]
Voortaan zeg ik helemaal niets meer
quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 17:46 schreef marcodej het volgende:
[..]
Werd net ook gezegd bij Smulders, [b]die goed derde werd.[/b]
Ben het wel met jullie eens hoor dat het BMX format beter kanquote:NLers wonnen
Mijn vrouw zou het niet erg vinden en ik kan er ook wel mee levenquote:
quote:Rwandese mountainbiker overleefde genocide
De 25-jarige Adrien Niyonshuti verloor zijn zes broertjes tijdens de genocide in Rwanda. Hijzelf overleefde de gruwel. Zondag rijdt Niyonshuti de olympische mountainbikerit, een triomf voor hem én voor Rwanda.
Adrien Niyonshuti hoeft zondag geen medaille te winnen om zijn Spelen te doen slagen. De deelname van 25-jarige mountainbiker uit Rwanda geldt al als een overwinning op zich.
Zeven jaar was Niyonshuti toen de genocide zijn land teisterde. Een drama dat 100 dagen duurde en waarbij 500.000 mensen om het leven kwamen, waaronder zijn zes broertjes. Niyonshuti overleefde de gruwel door zich samen met zijn ouders een week lang te verstoppen in de bossen.
"Heel Rwanda is trots dat hij als overlevende van de genocide nu deelneemt aan de Spelen. Het is een symbolische overwinning", zegt Kimberley Coats, marketingmanager van het Rwandese team.
Team Rwanda
Op zijn 17e nam Niyonshuti voor het eerst deel aan de Ronde van Rwanda. Twee jaar later won hij en maakte daarmee indruk op oud-renner Jock Boyer, de eerste Amerikaan in de Tour de France.
Boyer nam hem onder zijn hoede in het kader van zijn project "Team Rwanda". Daarin begeleidde hij jong wielertalent uit Rwanda.
Niyonshuti bereidde zich in Zwitserland voor op de Spelen. Hij traint bijna nooit in Rwanda, omdat hij dan voortdurend omsingeld wordt door juichende fans. "Iedereen supportert voor me. Het is de eerste keer dat een Rwandees meedoet aan topwedstrijden in het mountainbiken."
"Op een dag wil ik de Tour de France rijden. Dat is mijn grote droom", zegt hij.
Beter schaffen ze die volksliederen helemaal af, wat een onzin.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 18:44 schreef Felixa het volgende:
Jezus, laat dan ook het volkslied zien ook al is het geen Wilhelmus...
Gewoon na afloop een willekeurig nummer van Bassie en Adriaan draaien inderdaadquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 18:47 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Beter schaffen ze die volksliederen helemaal af, wat een onzin.
De winnaar mag gewoon een liedje uitkiezen.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 18:49 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Gewoon na afloop een willekeurig nummer van Bassie en Adriaan draaien inderdaad
Mwahquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 18:45 schreef Doublepain het volgende:
Die walker mag mijn BMX ook wel bespringen
bronquote:'Bronzen' BMX-sensatie Smulders: 'Ik kwam over de finish en werd gek'
10-8-12 - 19:13 bron: ANP
De verbazing viel van haar gezicht te lezen. Laura Smulders pakte vrijdag brons bij de Olympische Spelen op de wielerdiscipline BMX. 'Het is niet te geloven. Ik had niet verwacht dat ik brons kon halen. Mijn doel was een plaats in de finale en dan misschien in de top 6 rijden. Dan was ik al gelukkig geweest', vertelde de BMX'ster uit het Gelderse Horssen op de olympische crossbaan in Londen.
'Bijna iedereen in de finale is al eens wereldkampioen geweest en ik ben 18. Ik kom net kijken. Ik kwam over de finish en werd gek.'
Want bij roeien heb jij ook valpartijen met de boten waarbij je door een andere boot meegesleurd kunt worden?quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 18:56 schreef Meike26 het volgende:
Zo'n finale is heel gewoon voor die gasten, als je het vergelijkt met roeien, gaan ze toch ook niet 3 keer die 2 km afbeunen ?
Roeien is wel iets anders natuurlijk, daar kun je je race opbouwen zoals je dat zelf wil en ben je ook niet afhankelijk van bijvoorbeeld een goede start of de race van je concurrenten. Bij het BMX-en zijn de baanindeling en start wel heel erg bepalend en is het moeilijk om op het parcours zelf plaatsen te winnen, tenzij er een grote valpartij is. Het is wel apart dat je bij de kwartfinales en halve finales wel de kans geeft om jezelf te revancheren na een mindere race, maar in de finale ben je dan direct klaar.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 18:56 schreef Meike26 het volgende:
Dat is de charme van deze sport. Ja je moet geluk hebben, maar zoals die seeding dat ken ik weer niet en vind ik persoonlijk weer minder.
Zo'n finale is heel gewoon voor die gasten, als je het vergelijkt met roeien, gaan ze toch ook niet 3 keer die 2 km afbeunen ?
Je moet er gewoon zijn, dat je pech kan hebben doordat je door een ander er af word gebeukt, da's jammer, maar daar kunnen ze in de F1 weer over mee praten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |