Crowned | donderdag 9 augustus 2012 @ 15:54 |
Meld hier: • Wanneer je begonnen bent of wanneer je gaat beginnen met lessen. • Hoeveel lessen je hebt gehad. • Hoe vaak je instructeur al heeft moeten ingrijpen en wat je denkt daaraan te gaan doen. • Wanneer je examen hebt en mentale steun kan gebruiken. • Wanneer je geslaagd bent. De geslaagden van 2004 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2005 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2006 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2007 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2008 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2009 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2010 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2011 zijn o.a. hier te vinden. Geslaagden 2012: • Keskiyo (2 januari) • Daantke (3 januari) • Chocolate-chick (3 januari) • Pino112 (13 januari) • Greenpeas (16 januari) • Repeating (26 januari) • Swomp (27 januari) • zeebeschuit (27 januari) • EdNoolk (30 januari) • XxSwollie (30 januari) • Morenoo (15 februari) • Marrije (17 februari) • Mieska (24 februari) • Barbapapapamama (5 maart) • Etsu (19 maart) • Dutchlike (20 maart) • lindsay.ooh-00 (21 maart) • HeetBoven (21 maart) • RichardRichard (27 maart) • Pinklady89 (4 april) (BE) • Pizza_Boom (12 april) (BE) • meneer_valk (13 april) • Warsaw (19 april) • Hartigan (19 april) • Crientj (23 april) • .aeon (23 april) • Prequel (23 april) • Me031093 (24 april) • Keselo (4 mei) • Mss (24 mei) • mitchelll018 (30 mei) • Aardbeilove (30 mei) • IrCute (31 mei) • mapampa (1 juni) • Ridocar (20 juli) (LZV) • Crowned (9 augustus) Iedereen die de komende tijd theorie en/of praktijkexamen heeft. Succes! De OP is hier terug te vinden. [ Bericht 0% gewijzigd door Crowned op 09-08-2012 17:17:42 ] | |
Crowned | donderdag 9 augustus 2012 @ 15:55 |
Vanmorgen ben ik geslaagd voor mijn praktijk! Eindelijk! Kort samengevat: Geweldige examinator, vervelende zon, kutroute en bijna een ongeluk, maar hij is wel binnen! | |
Clemenza | donderdag 9 augustus 2012 @ 16:12 |
Gefeliciteerd! Hoe vaak lest iedereen trouwens? Ik les op het moment twee keer per week (twee blokken/lessen van 50 minuten per uur), maar ik wil eigenlijk drie keer per week gaan lessen | |
Ridocar | donderdag 9 augustus 2012 @ 16:54 |
Hee, Ik heb ook m'n LZV gehaald (20 juli) en sta niet in de op. M'n ego! Wat doen jullie? | |
Crowned | donderdag 9 augustus 2012 @ 17:19 |
Je staat er nu bij. Nog gefeliciteerd! | |
Pizza_Boom | donderdag 9 augustus 2012 @ 17:50 |
Jou buitensluiten. Jij bent zo'n vervelende vrachtwagen die alleen maar traag is en de boel ophoudt! | |
KNAK | donderdag 9 augustus 2012 @ 20:37 |
Ben nu een maandje bezig met rijden, gaat me prima af. Enige schokkende dat het 60 eur kost voor een volle tank Ik ben dit weekend op een prive terrein te vinden met wat scheur mogelijkheden. Wat het opentrekken van het gas betreft, in zn 1 hard optrekken, tot hoeveel toeren heeft dit nut en moet je naar zn 2? (en tot hoever blijf je in zn 2 doorgaan voor de 3 aan de beurt is?) | |
mitchelll0181 | donderdag 9 augustus 2012 @ 20:40 |
60 mazzelaar.. Gisteren 102,40 .. Dat doet pijn | |
KNAK | donderdag 9 augustus 2012 @ 20:45 |
Ik ben begin dit jaar terug gekomen naar NL, heb 11 jaar rond een halve eur/liter moeten betalen, dan zijn deze prijzen wel ernstig. 100 eur is helemaal van een - niveau | |
mitchelll0181 | donderdag 9 augustus 2012 @ 20:46 |
Hahahaha ja dat is zeker schrikken dan! Zit ook te overwegen om op gas over te gaan.. Is gewoon niet leuk meer .. Naar mn werk gaan kost me geld epic fail | |
Martijn93 | donderdag 9 augustus 2012 @ 20:51 |
Aan het einde van het maximale koppel schijnt het beste te zijn, omdat je dan in de volgende versnelling weer terug valt naar een goed toerental waardoor je dus rond het goede koppel blijft zitten. Maar precies weet ik het ook niet, er is zelfs een topic over geweest. | |
H-D | donderdag 9 augustus 2012 @ 20:53 |
Idd mij kost een volle tank ook ruim meer dan 100¤ | |
Martijn93 | donderdag 9 augustus 2012 @ 20:56 |
Het gaat niet om de kosten, het gaat om hoeveel km je met 1 liter kunt rijden. Met de bedrijfswagen zit een volle tank ook op zo'n ¤90 denk ik, maar daar betaal ik toch niet aan gelukkig. | |
H-D | donderdag 9 augustus 2012 @ 21:08 |
Ja dat snap ik. Maar het ging er gewoon even om dat ¤60 euro voor een tank best schappelijk klinkt onder normale omstandigheden. Anyway ik denk iets van 6-7 km op 1liter benzine. | |
Pizza_Boom | vrijdag 10 augustus 2012 @ 13:09 |
Als ik voor 60 euro tank was mijn tank praktisch leeg, gaat 43 liter in. Ik doe minimaal 14km per liter. Maar hd, jij rijdt toch een v70? Dan is 7km de liter netjes. | |
Ridocar | vrijdag 10 augustus 2012 @ 16:22 |
Dankje, het kostte me net zoveel zenuwen als toen ik m'n andere rijbewijzen haalde. Je blijft zenuwachtig, al heb je 100 jaar ervaring... True, maar ik mag ook nergens inhalen (ook niet waar het wel mag), dus ik hoop dat ik niet veel in de weg rij... | |
Pizza_Boom | vrijdag 10 augustus 2012 @ 17:44 |
Ach, ik hobbel ATM graag achter de vrachtwagens aan hoor. Lekker rustig tempo, niet telkens gassen en remmen, lekker relaxed. | |
H-D | vrijdag 10 augustus 2012 @ 20:50 |
Ik rij een Alfa | |
Pizza_Boom | vrijdag 10 augustus 2012 @ 20:53 |
Is ook een zuipbeest. Althans, aannemende dat je een redelijk formaatje rijdt. | |
H-D | vrijdag 10 augustus 2012 @ 21:21 |
3.0 V6 van Alfa wil wel hr | |
Pizza_Boom | vrijdag 10 augustus 2012 @ 21:25 |
Dat bedoel ik dus! | |
H-D | vrijdag 10 augustus 2012 @ 21:34 |
Hehe rijdt wel ontzettend leuk! Wat rij jij ook alweer? | |
Pizza_Boom | vrijdag 10 augustus 2012 @ 21:43 |
'n AX 1.1. Voor het mooie te hoog op de poten, maar dat geeft wel een leuke bodemvrijheid. Totaan 80 a 100 verkijken vele zich nog op zo'n hok, vooral als je hem vloert en richting rev. limiter jaagt. En daar ben ik wel goed in. Zit weinig vermogen in, maar weegt ook geen drol. Enne, met vmax maal 2 over verkeersdrempels heen (op enkele na). | |
H-D | vrijdag 10 augustus 2012 @ 21:47 |
Hmm het zou niks voor mij zijn denk ik Boys of Summer blijft een goed nummer btw | |
Pizza_Boom | vrijdag 10 augustus 2012 @ 21:56 |
Je bent de eerste die hem herkent! En ach, het rijdt echt wel lache. Hard gaat het niet, als ik 150 rijd dan loopt ie ergens in de 5200 rpm ofzo, 165 is de fabrieksaangegeven top (en die heb ik op GPS al gereden ), maar verder op binnendoorweggetjes met sjonnies die hem niet kennen is het altijd leuk. Lopen te drukken totdat jij inene omhoog schiet en zij vol in de remmen gaan om hun tupperware niet te verneuken. Verder heb je bij 150 echt het gevoel dat je hard gaat En snelheid vasthouden met een leeg ongeremd tandemassertje een heuveltje op is best lastig. Verder moet je er niet als een oude lul mee gaan rijden, dan is het niet vooruit te branden, maar een beetje gul met je gas en je komt knap met het verkeer mee (en als je van achter een vrachtwagen naar links wilt natuurlijk even terug naar zijn 4). Ander voordeel aan de mijne is, is dat het eigenlijk kwa aankleding zo'n beetje een GTItje is. Bumpers&skirts, maar ook stoelen, dashboard (ik heb een toerenteller!) of bijv. de harde hoedenplank. Voorlopig voldoet het prima voor mij, helemaal met de luxe aankleding (en vooral: de betere en meer steun gevende stoelen!). En het grootste voordeel: De brandstofkosten. Vandaag getankt, 533 km op 3/4e van de tank. Ging 31 liter in, das 1:17.2! En dat is leuk hoor, met de huidige brandstofprijzen. Weinig ecohokken en andere kleine hokken die daar daadwerkelijk onder komen (ja, fabrieksopgaaf, maar is die reëel?). | |
H-D | vrijdag 10 augustus 2012 @ 22:10 |
Heb je gedmed | |
Andyy | vrijdag 10 augustus 2012 @ 23:32 |
Niet waar. Je hebt vaak wel meer koppel tot je beschikking dan, maar door de bakverhoudingen heb je aan de wielen meer koppel. Dus doortrekken tot de toerenbegrenzer is in veel gevallen het snelst. | |
#ANONIEM | zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:42 |
Gisteren mijn eerste twee rijlessen gehad . Ging best goed, auto sloeg een keertje af helaas.. Verder ging het schakelen wel redelijk, ik keek al erg goed zei de instructeur en de niet al te scherpe bochten mocht ik met ongeveer 70 km/u maken .. Ook een klein stukje snelweg gedaan! [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 11-08-2012 21:42:38 ] | |
princess-a | zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:52 |
70 km/u door een glooiende bocht vind ik nog best heftig hoor! Zeker in het begin Vond je het leuk? | |
#ANONIEM | zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:53 |
Ik vond het ook een beste snelheid ja , maar hij zei dat het prima kon met hoe ik reed. Ja zeker heel leuk! Ook echt ver gereden, maar dat is het voordeel met twee lessen achter elkaar! | |
Pizza_Boom | zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:35 |
Dat soort fratsen leer je wel af als je een keer onbedoeld achterste voren komt te staan en de vangrail heel dichtbij ziet komen... Niet raken is dan heilig | |
#ANONIEM | zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:38 |
Ik moest van de instructeur dat tempo aanhouden, maar de bochten waren ook echt niet scherp | |
tomaat52 | zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:42 |
Kut, mijn leskaart ligt nog in de leswagen. | |
H-D | zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:43 |
Leskaart? | |
tomaat52 | zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:45 |
Ja, zo'n ding waar de datums in staan en wat je al gedaan hebt. | |
H-D | zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:07 |
Oooh zo'n ding. Mawr die bewaard je instructeur toch ? | |
tomaat52 | zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:08 |
Nee? Dan weet je toch niet zelf de datum. Tis wel handig zo. | |
H-D | zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:11 |
Ja die moest je, iig bij mij, zelf in je agenda zetten op die kaart stond wat je al gedaan had en in welke les en hoe goed dat ging. | |
tomaat52 | zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:12 |
De leerlingen houden de kaart bij en de instructrice schrijft alles voor haarzelf op in de agenda. | |
H-D | zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:20 |
Lol precies andersom waar les je eigenlijk in? | |
tomaat52 | zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:21 |
Ja. Een Peel P50. Nee, een VW Polo Bluemotion 3 cilinder diesel. | |
H-D | zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:22 |
Wil dat een beetje? | |
tomaat52 | zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:24 |
Vanaf ongeveer 1900 toeren komt de turbo in werking en dan gaat ie best aardig. Alleen een auto inhalen op de snelweg in z'n 5 gaat zeer traag. Invoegen doe ik ook in z'n 4 tot ik 110 km/u rij, daarna zet ik 'm in de 5. | |
H-D | zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:30 |
Hmm ja dacht al zoiets. Dus inhalen=terug naar 3/4 ? Zou je 'm zelf kopen? | |
Oceanview | zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:32 |
1 maandje mijn rijbewijs en alweer 1000km erop. | |
H-D | zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:34 |
Meteen een auto gekocht of die van je ouders geleend? | |
tomaat52 | zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:35 |
Inhalen is inderdaad terug naar z'n 4. En nee, sowieso heb ik het niet op een 3 cilinder motor, sommige knoppen zitten onhandig en mist dus een beetje pit. Het verbruik schiet soms drastisch omhoog als je het schakel-aanduiding dinges gebruikt. | |
H-D | zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:41 |
Je hebt natuurlijk liever een mooie 6,8 of 12cillinder. Snap ik helemaal Schakelindicator heet zoiets sowieso zul je veel gaan verbruiken denk ik aangezien je pit mist...dus dan jaag je 'm altijd vol in z'n toeren. | |
Oceanview | zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:41 |
ik ben nog 17 maar we zijn nu op vakantie dus mocht ik een deel rijden ook meteen geleerd hoe je door de bergen moet rijden | |
tomaat52 | zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:42 |
Liever een rustige 4 cilinder dan zo'n 3 cilinder kreng dat je hoog in de toeren moet poffen. | |
tomaat52 | zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:42 |
Niet zorgen dat je in een ravijn klapt... | |
H-D | zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:45 |
Ooh leuk waar mocht je in rijden? | |
Oceanview | zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:45 |
mwah stijging van 6%+ echt voelen dat de auto bijna niets meer doet in minder dan 1 seconde terug naar zijn 4 ik voel mij dan een coureur | |
H-D | zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:45 |
Jaa ook dat. Maar eigenlijk gewoon een mooie 6 of 8 cillinder.:D | |
Oceanview | zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:48 |
Bordeaux 300/400 km en Madrid 200/300km. | |
H-D | zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:52 |
Maar waarin Wel mooi trouwens Bordeaux! | |
Oceanview | zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:59 |
Simpel autotje Mazda Demio | |
H-D | zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:59 |
Zijn wel aardig ruim ofniet | |
Oceanview | zondag 12 augustus 2012 @ 00:07 |
ja hoor leuk autotje ook weinig dode hoeken en is gewoon vooruit te branden itt tot rijlesauto. | |
H-D | zondag 12 augustus 2012 @ 00:22 |
Hij ziet er idd heel overzichtelijk uit en wat is het? 2.0 benzine ofzo? | |
tomaat52 | zondag 12 augustus 2012 @ 00:33 |
Diep ronkende Amerikaanse V8. Klinkt zo veel beter dan die pauper tupperware-auto's. | |
H-D | zondag 12 augustus 2012 @ 00:45 |
Hmm ben zelf niet zo heel into Amerikaans tbh | |
Oceanview | zondag 12 augustus 2012 @ 01:41 |
1.5 Benzine redelijk 92pk dacht ik | |
H-D | zondag 12 augustus 2012 @ 11:33 |
Oh oke nja het is ook niet zo'n zware auto denk ik, dus dan wil dat wel | |
tomaat52 | zondag 12 augustus 2012 @ 11:46 |
Zodra ik mijn rijbewijs heb kan ik rondkarren in een H200 en een Kangoo. Laatst de H200 voor het huis gezet en daarna weer terug het parkeervak in. Damn, wat is dat anders sturen zeg. Zeer direct en de wagen zelf is veel langer. En als je de koppeling te snel laat opkomen schiet je weg zonder dat de motor afslaat. | |
H-D | zondag 12 augustus 2012 @ 11:51 |
Hebben jullie een bedrijf ofzo? Het lijkt mij ook heel anders idd, ook nog nooit in een bus gereden eigenlijk. | |
IrCute | zondag 12 augustus 2012 @ 12:39 |
Je mag met een 2todrive rijbewijs toch helemaal niet in het buitenland rijden? | |
Oceanview | zondag 12 augustus 2012 @ 12:42 |
ksssst niks zeggen . | |
tomaat52 | zondag 12 augustus 2012 @ 13:39 |
Hadden. H200 was voor het bedrijf en de Kangoo voor m'n moeder om met de honden naar een weiland of zo te gaan. | |
H-D | zondag 12 augustus 2012 @ 13:52 |
Ah op die manier. Maar als het 'hadden' is komt er dus binnenkort iets anders? | |
tomaat52 | zondag 12 augustus 2012 @ 14:13 |
Nee, de Hyundai is geen stuiver meer waard, dus die gaan we oprijden. | |
H-D | zondag 12 augustus 2012 @ 14:15 |
Ja dat is ook wel weer een punt idd. Maar is dit niet meer iets voor het Autorijtopic ofzo? | |
tomaat52 | zondag 12 augustus 2012 @ 14:19 |
Neuh, want ik stop nu met de SC. | |
H-D | zondag 12 augustus 2012 @ 14:21 |
Heel goed | |
Andyy | zondag 12 augustus 2012 @ 14:54 |
Wacht maar tot je leert heel and toe'en. | |
Oceanview | zondag 12 augustus 2012 @ 16:16 |
Leg uit? Even opgezocht dit kende ik al alleen staan de pedalen hier tever uit elkaar. [ Bericht 16% gewijzigd door Oceanview op 12-08-2012 16:25:21 ] | |
EchteZwareVanNelle | maandag 13 augustus 2012 @ 14:18 |
Zometeen mijn eerste rijles. Op zich wel zin in. | |
tomaat52 | maandag 13 augustus 2012 @ 17:25 |
Hehe. De Polo kan diesel zuipen als de zieke. 9L/100 km. | |
das_phantom | dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:27 |
En hoe was t ? | |
EchteZwareVanNelle | woensdag 15 augustus 2012 @ 01:50 |
Geweldig. Alleen nog niet geschakeld, maar dat komt de komende lessen nog wel. Heb wel zin in de volgende rijles.Die helaas ivm vakantie pas over 2 weken is. | |
Oceanview | woensdag 15 augustus 2012 @ 06:22 |
Dan kon je deze les liever pas over 2 weken plannen nu is het soort voor niks les. | |
EchteZwareVanNelle | woensdag 15 augustus 2012 @ 12:17 |
Mijn instructeur gaat op vakantie. Kon ik dus niet weten toen dit werd ingepland. | |
DX11 | woensdag 15 augustus 2012 @ 12:23 |
40 uur gehad. Ik had gehoopt er nu te zijn. 10 uur bijgekocht, hoop dat ik er dan echt ben. Ben er wel een beetje klaar mee. Gelukkig ging de laatste les vrij goed. | |
Sick_Little_Monkey | woensdag 15 augustus 2012 @ 12:34 |
Ik begin het ook goed zat te worden. Heb 50 lessen gehad en ik ben nog steeds niet op examenniveau. Ik baal echt van mezelf... | |
Oceanview | woensdag 15 augustus 2012 @ 12:36 |
Oh ja kut dan | |
EchteZwareVanNelle | woensdag 15 augustus 2012 @ 12:47 |
Ach, het is maar 2 weken | |
Oceanview | woensdag 15 augustus 2012 @ 13:26 |
het is dat het je eerste les was want toen ik zelf 1 week vakantie had moest ik de les daarna weer wennen aan alles | |
LDS | woensdag 15 augustus 2012 @ 16:22 |
Ik had mijn vierde les ofzo, ging echt debiel kut, toen ging ik 3 weken op vakantie en reed ik als herboren Inmiddels 10 lessen gehad, gaat wel reddelijk heb ik t gevoel. | |
EchteZwareVanNelle | woensdag 15 augustus 2012 @ 17:01 |
Dat kan ik me voorstellen, je rijdt dan sowieso al niet veel, en dan is een hele week niet rijden al snel te veel | |
erythropoeet | woensdag 15 augustus 2012 @ 18:01 |
Ik heb vrijdag mijn theorie examen. Spannend! | |
DX11 | woensdag 15 augustus 2012 @ 19:29 |
Ik heb sowieso maar 1 les (2 uur) per week. Misschien dat het daarom wat langzamer gaat. | |
Andyy | woensdag 15 augustus 2012 @ 20:15 |
Je kan beter teveel lessen doen dan falen voor je examen, is vaak een stuk goedkoper | |
padlarf | donderdag 16 augustus 2012 @ 19:50 |
He, wat toevallig, ik heb morgen ook theorie examen Heb al duuzend proefexamens gemaakt, dus als het goed is moet het lukken. Heeft er iemand nog tips? | |
erythropoeet | donderdag 16 augustus 2012 @ 20:50 |
eentje, neem een zakdoek mee tegen het zweet voor als er geen airco in de ruimte is, het wordt lekker warm morgen ;-) | |
Clemenza | donderdag 16 augustus 2012 @ 20:59 |
Morgen mijn dertiende en veertiende les Begint echt lekker te gaan! | |
Daantke | donderdag 16 augustus 2012 @ 21:02 |
Niet corrigeren, beter eerst even wat langer nadenken. Zowel met m'n B als mn A theorie (gisteren) zaten er mensen naast me die het wel deden en beide hadden ze minstens drie of vier vragen te laat (=niet) beantwoord door het corrigeren. | |
erythropoeet | donderdag 16 augustus 2012 @ 21:55 |
Ik had ook een vraagje, lijken de foto's en vraagstelling meer op die van de CD's van Verjo of op de CD's van VekaBest? De CD van Verjo gaat me namelijk makkelijk af, maar bij die van VekaBest vind ik de foto's en vraagstelling vaak wat vaag. Daar heb ik dan ook veel meer problemen mee. | |
pfefferkatze | donderdag 16 augustus 2012 @ 22:13 |
Vond Verjo veel meer op CBR-stijl lijken, qua antwoordmogelijkheden en foto's en wat er wel/niet aangegeven is op foto's. Zaten ook letterlijk vragen tussen bij Verjo die ik de dag er na bij het CBR had. Als je de praktijkexamens van Verjo haalt, moet je het bij CBR ook wel kunnen halen aangezien die van Verjo moeilijker waren, in mijn ervaring. | |
erythropoeet | donderdag 16 augustus 2012 @ 22:17 |
Je haalt met je antwoord een stukje van mijn examenspanning weg RacerDKB, dank je daarvoor. Ik rammel het CD'tje van Verjo nog maar eens in mijn laptop. | |
pfefferkatze | donderdag 16 augustus 2012 @ 22:20 |
Welke versie van Verjo heb je? Zolang er ook gevarenherkenning tussen zit, zit je goed. Kan je dat ook oefenen, en heb je ook vragen die CBR gebruikt. | |
erythropoeet | donderdag 16 augustus 2012 @ 22:50 |
Ik heb de nieuwste versie, van februari 2012. Gevaarherkenning zit er ook bij. | |
Jaapo | donderdag 16 augustus 2012 @ 23:24 |
Tip aan iedereen die voor z'n theorie wil leren: www.itheorie.nl Kost 69 euro, maar je kan per onderwerp een toets afleggen en je hebt ook beschikking tot 50 oefenexamens zodat je heel goed kan oefenen. Je krijgt bij alle vragen een goede uitleg, ongeacht of de vraag goed of fout beantwoord was. Ik heb er iig heel veel aan gehad, sommige vragen kreeg ik ook letterlijk op het CBR examen. | |
erythropoeet | donderdag 16 augustus 2012 @ 23:41 |
Dank je voor de tip Jaapo. Mocht ik morgen onverhoopt niet slagen, zal ik me eens in de link verdiepen. | |
DX11 | donderdag 16 augustus 2012 @ 23:46 |
Vind ik best duur aangezien de theorie 30 euro is en een boek 15 (of gratis, als je in de bieb zelf gaat leren) | |
pfefferkatze | donderdag 16 augustus 2012 @ 23:53 |
Boek + cd lenen van vriend/bibliotheek = ¤0 In 1 keer gehaald, 3 fout bij normale deel en 0 bij gevarenherkenning. Nu helaas al 2,5 week geen les gehad, mis het rijden echt. 14 september afrijden | |
Ferdo | donderdag 16 augustus 2012 @ 23:55 |
Ook lullig: een vriendin van mijn nichtje die haar rijexamen mist omdat haar instructeur zich had verslapen. | |
-Erick- | vrijdag 17 augustus 2012 @ 00:00 |
Morgen afrijden voor de 2de keer om 14:00.. hoop echt dat ik het dit keer haal. Ben er nu inmiddels wel een beetje klaar mee edit: vandaag dus | |
das_phantom | vrijdag 17 augustus 2012 @ 13:44 |
veel succes! hier lekker een diepe terugval en zeer binnenkort examen . hopelijk stijg ik boven mezelf uit en haal ik het op een of andere manier. | |
drumstickNL | vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:00 |
Ik krijg zojuist (eindelijk) een factuur van mijn rijschool voor het examen B; nu staat hier 195 euro op excl. het uurtje les ervoor. Op de site van het CBR staat dat dit examen 94,75 kost, is dit niet enigszins veel? Natuurlijk heb je wel administratie kosten en het gebruik van de lesauto maar dit is ruim 100 euro meer. | |
DX11 | vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:01 |
Haha, je bent nog goedkoop uit volgens mij. | |
DX11 | vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:02 |
Volgens mij is 230 exclusief de les ervoor een heel normaal tarief. | |
drumstickNL | vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:05 |
Blijft het feit dat het 100 euro meer is dan de "aanschaf" prijs. | |
DX11 | vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:06 |
Klopt. Het zou moeten kunnen voor die 95 euro. Maarja, ze willen geld verdienen, en aangezien iedere rijschool rond de 200 zit, zeurt er niemand | |
drumstickNL | vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:09 |
Lekker is dat voor de mensen die 3/4 keer over het examen doen. | |
DX11 | vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:13 |
Denk dat veel mensen dat wel van zich zelf verwachten, dan neem je toch lekker zon pakket met "slaaggarantie" (gratis herkansen), dan ben je sowieso 500 duurder uit ofzo, maar mag je wel 10x overdoen ofzo als je dat nodig hebt. | |
vannelle | vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:09 |
Is van tevoren bekend. Te duur? Niet aan beginnen dan, óf gewoon niet zeuren. Edit: Is niet persoonlijk bedoeld maar algemeen gesproken. | |
-Erick- | vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:14 |
Zojuist geslaagd voor mijn rijbewijs Jammer dat ik mijn pasje pas maandag kan aanvragen Sta te trappelen om te mogen rijden. Had echt een relaxte vrouw... beter kon ik het niet treffen, alleen maar gelachen in de auto. | |
DX11 | vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:14 |
Gefeliciteerd! | |
Gezicht | vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:16 |
Net weer een zo goed als vlekkeloze les gehad, 6 September examen. | |
padlarf | vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:30 |
theorie in de pocket | |
Ridocar | vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:46 |
Je weet dat je niet mag rijden in het buitenland als je nog geen 18 bent? --edit-- spuit 11 die ik ben. was al genoemd.. Maar dan nog, 17 jaar, zonder geldig rijbewijs, in het buitenland,onverzekerd... Ik zou het er niet op wagen. | |
erythropoeet | zaterdag 18 augustus 2012 @ 01:01 |
Ik ben ook geslaagd voor mijn theorie. Dat viel me mee zeg! Geen enkel oefenexamen ging zo gemakkelijk als het echte examen. Maar 4 fout voor gevaarherkenning en 2 voor de verkeerskennis/inzichtvragen. Morgen gaat de instructeur gelijk de TTT aanvragen zei hij. Ben benieuwd hoe ik daar mee weg kom. | |
tomaat52 | zaterdag 18 augustus 2012 @ 13:26 |
Ik zweette zowat de auto uit... Rijden ging niet zo geweldig omdat ik zowat dood ding van de hitte. | |
EchteZwareVanNelle | zaterdag 18 augustus 2012 @ 13:57 |
Geen airco in de auto? | |
Peanutnootje | zaterdag 18 augustus 2012 @ 15:06 |
Gefeliciteerd | |
#ANONIEM | zaterdag 18 augustus 2012 @ 17:47 |
Praktijk geslaagd. Het ging ellendig en het was klote. | |
Ferdo | zaterdag 18 augustus 2012 @ 21:50 |
Da's het enige wat telt, gefeliciteerd! | |
#ANONIEM | zaterdag 18 augustus 2012 @ 21:51 |
Bedankt, en je hebt gelijk. | |
Ferdo | zaterdag 18 augustus 2012 @ 22:09 |
Toch zullen velen hier nieuwsgierig zijn naar het verloop. | |
#ANONIEM | zaterdag 18 augustus 2012 @ 22:11 |
Niet iets om over naar huis te schrijven, zo slecht ging het. Op het nippertje gehaald, omdat mijn keren slecht ging. Fileparkeren werd niet gevraagd maar goed ook want ik kan dat niet. | |
Pizza_Boom | zaterdag 18 augustus 2012 @ 22:26 |
We willen graag een uitgebreid verslag... | |
hemarookworst | zondag 19 augustus 2012 @ 23:12 |
Na een jaar gestopt te zijn door omstandigheden, binnenkort weer beginnen. Hoop dat ik de standaardhandelingen nog weet voor ik kan wegrijden. Had al enige rijervaring, mijn laatste les was kijken en gelijkwaaridge kruispunten. Maar zoals gezegd, jaar geleden, dus behoorlijk weggezakt. Dus hoop zoveel mogelijk zelf te doen. iig sturen.gassen, schakelen, koppelen en remmen met wat kijken. ff de handelingen en alles op een rijtje voor men gaat wegrijden, verbeter me aub als het fout is. Heb ik dit iig als een soort geheugensteuntje voor m'n eerste les. - verstellen stoel en spiegels - sleutel in contact draaien - wachten tot de lampjs branden - motor starten - kijken - richting geven - handrem los, voetrem vast - naar z'n 1 - koppeling op laten komen en gas geven Dit was ff alles uit mijn hoofd. | |
IrCute | zondag 19 augustus 2012 @ 23:14 |
Ik was zelf ook een jaar gestopt na 30 lessen oid. Ging daarna eigenlijk bijna net zo goed als toen ik gestopt was. | |
Gezicht | zondag 19 augustus 2012 @ 23:28 |
Moet je je al die stappen serieus zo naar boven halen? Na een paar keer gaat dat toch automatisch... ...Maar na een jaar niet te hebben gereden kan ik me wel voorstellen dat je het een en ander misschien kwijt bent. | |
hemarookworst | zondag 19 augustus 2012 @ 23:48 |
Ja daarom. Overmorgen mijn 'eerste' rijles. | |
-Erick- | maandag 20 augustus 2012 @ 12:38 |
Handrem los, voetrem vast? Waarom niet gewoon koppeling indrukken. Ik had in 2007 ook een stuk of 40 rijlessen gehad maar was gestopt, kon vrijwel direct weer rijden in 2012. Wil nog net niet zeggen dat het zoiets is als fietsen.. maar je pakt het echt snel op waarschijnlijk. Nu net nog rijbewijs aangevraagd... 66 EURO.. Nog niet eens met spoed, want dat was nog eens 33.90 extra. Ik ga niet klagen! Vrijdag ophalen en dan scheuren | |
Andyy | maandag 20 augustus 2012 @ 12:51 |
Waarom zou je wachten op de lampjes? Nooit gedaan, in geen 1 auto. | |
borisz | maandag 20 augustus 2012 @ 12:52 |
Nu echt eens stappen zetten om een rijschool uit te zoeken . Tips voor omgeving IJmuiden mogen gepost worden . | |
DX11 | maandag 20 augustus 2012 @ 12:53 |
Dat doe je uiteraard ook, maar de voetrem erop is altijd wel handig voordat je weg rijd, zodat je nergens tegenaan rolt. | |
vannelle | maandag 20 augustus 2012 @ 17:38 |
Verder zou ik em eerst in z'n 1 zetten, dan kijken en richting aangeven als de weg vrij is, nóg een keer kijken en dan pas gaan. | |
hemarookworst | maandag 20 augustus 2012 @ 20:57 |
Moest dat altijd van de instructeur. | |
hemarookworst | maandag 20 augustus 2012 @ 20:58 |
Zou natuurlijk kunnen idd. Even kijken hoe de instructeur dat hanteert dan | |
vannelle | maandag 20 augustus 2012 @ 21:31 |
Geloof me, bij een zijdelingse verplaatsing of wegrijden is het altijd kijken, richting aangeven, nóg een keer kijken en dan pas gaan. | |
H-D | maandag 20 augustus 2012 @ 21:56 |
Iets met motormanagement de tijd geven enzo. | |
Pizza_Boom | maandag 20 augustus 2012 @ 22:29 |
Zodra ik instap trap ik bijna direct voetrem en koppeling in, zeg maar gelijktijdig met starten. | |
Pizza_Boom | maandag 20 augustus 2012 @ 22:37 |
Eventuele oude diesel even laten voorgloeien als het koud is (alhoewel ik daar meestal ook schijt aan heb). Komisch verhaal daarover trouwens, reed ooit eens in de wagen van een vriend van mij, oude Jetta diesel automaat, kortom, geen gang in. Ik stap in, gordel om enzo en gooi contact aan en start meteen. Hij helemaal panisch, contact uit en wachten totdat hij zijn voorgloeilampje aan/uit schakelde (een van de twee), want dat moest volgens zijn vader... Heb hem tot op de dag van vandaag nog niet verteld dat voorgloeien (dat dat het uberhaupt is) pas zin heeft als het echt koud is vanwege het aanslaan enzo. | |
DX11 | maandag 20 augustus 2012 @ 22:37 |
Ja precies, met starten koppeling in, en dan voetrem erop voordat je de handrem eraf haalt. | |
Pizza_Boom | maandag 20 augustus 2012 @ 22:38 |
Meteen koppeling in Nu scheelt het ook dat voor ons huis de oprit schuin afloopt naar de weg en om weg te komen ik de voetrem wel MOET gebruiken. | |
H-D | maandag 20 augustus 2012 @ 22:39 |
Stond in het theorieboek | |
Pizza_Boom | maandag 20 augustus 2012 @ 22:43 |
Ach, er staat wel meer in zo'n boek. Kan me er verder niets van herinneren, maarja, lang lang geleden hè CBR heeft ook zoiets bij BE: Remproef. Lees: Ga 10 km/h rijden en ram vol je rem in. Hoor je plof achter je, dan weet je dat de auto harder remt dan de aanhanger en de cilinder van het oploopdeel weer een extra klap heeft gehad. Dat de mogelijkheid bestaat dat alle vier de remkabels van je wielen zijn doorgesneden, die je zo niet ontdekt, doet er niet toe. Goed, prima, CBR wil het, doen we het bij het wegrijden toch mooi even. Eens, maar nooit meer dus. | |
vannelle | maandag 20 augustus 2012 @ 23:02 |
Als je na het remmen achteruit wilt rijden merk je wel of de kabels goed zijn of niet. | |
LDS | dinsdag 21 augustus 2012 @ 19:36 |
Donderdag theorie. Op zo'n oefencd slaag ik wel vaak, maar daar zitten soms zulke vreemde taaltechnische constructies in, mag hopen dat dat bij t CBR beter is | |
Pizza_Boom | dinsdag 21 augustus 2012 @ 22:30 |
Maar daar heb je met de remtest van het CBR dus niets aan, want die test helemaal niets. | |
Hartm | donderdag 23 augustus 2012 @ 10:09 |
Gisteren theorie examen gehad en geslaagd Was voor mij de 2de keer en ik kreeg gewoon precies hetzelfde examen als mijn vorige keer Verre van erg natuurlijk! | |
#ANONIEM | donderdag 23 augustus 2012 @ 12:20 |
Net 2 uur les gehad en hij is niet afgeslagen Wel moet het schakelen nog wat vloeiender bij mij.. | |
das_phantom | donderdag 23 augustus 2012 @ 12:31 |
Haha, netjes beiden ;-). Schakelen komt vanzelf goed met de tijd! Laatst iemand gezakt omdat ie sommige bochten in drie nam ipv twee. Vind dat eigenlijk behoorlijk persoonlijk hoe je een bocht wil en wat je aankan. Mja zal ook niet het hele verhaal zijn geweest | |
DX11 | donderdag 23 augustus 2012 @ 12:33 |
Nou ik merk wel vaak dat als ik een bocht 1 versnelling te hoog neem, dan moet je met je voet op de rem, of misschien zelfs met de koppeling, de bocht door. En dat is nooit mooi vloeiend. | |
LDS | donderdag 23 augustus 2012 @ 12:35 |
Bah, gezakt voor mn theorie. Als je 5 vragen krijgt waar niks over wordt gezegd in je boek en je slecht bent in gokken gaat t lastig | |
DX11 | donderdag 23 augustus 2012 @ 12:53 |
Vraag me af wat jij voor boek hebt dan.. | |
H-D | donderdag 23 augustus 2012 @ 12:58 |
Goed bezig! | |
#ANONIEM | donderdag 23 augustus 2012 @ 12:58 |
Ik wou het eigenlijk in het rechtentopic doen maar dat zal eriksd wel niet zo leuk vinden | |
H-D | donderdag 23 augustus 2012 @ 12:59 |
Who cares gewoon doen | |
vannelle | donderdag 23 augustus 2012 @ 13:15 |
Ik heb het niet over het CBR maar over remwerking. | |
Ridocar | donderdag 23 augustus 2012 @ 14:14 |
Dat herinner ik mij ook bij m'n BE lessen. (ja, ik heb ooit BE gehaald, nog lang voor ik C en CE ging doen) Ik snapte ook niet hoe je op deze manier de remwerking kan testen. Met de trekker oplegger (ws ook met een BE-combi, omdat die technisch vrijwel overeenkomt met een 'gewone' combinatie, luchtslangen, ABS-stekker, de hele krulzut) heeft het trouwens wel zin om de remproef te doen, maar dan om een andere reden. De oplegger remt namelijk standaard harder dan de trekker, dus mocht deze niet goed vastzitten, dan glijdt ie er een stukje af. (niet te snel rijden, anders staat 'ie op straat.) | |
vannelle | donderdag 23 augustus 2012 @ 14:29 |
En om die reden probeer ik altijd vooruit te rijden direct na aankoppelen en zonder lucht en zo aan te sluiten. Wel ff luchtvering in hoogste stand uiteraard want anders gaan de pootjes krom. | |
LDS | donderdag 23 augustus 2012 @ 15:53 |
Iets van Smit en de cdrom van EduDrive. Maar als je 650 oefenvragenmaakt en je krijgt een aantal compleet andere vraagstellingen (bijvoorbeeld over crashgevaar en verkapte gevaarherkenning bij je wetkennis) gaat bij mij t licht uit... | |
Ridocar | donderdag 23 augustus 2012 @ 16:28 |
Normaal gesproken doe ik dat ook. Het vervelende is alleen die koelaggregaat aan de voorkant van de oplegger waar je niet tussenkomt om de slangen aan te sluiten. Daarom mijn volgorde: - Schotel net onder de oplegger rijden, vering omhoog. - Slangen aansluiten. - Poten omhoog - Rondje oplegger lichtencontrole, ladingcontrole. - Achteruit inschakelen. - Bij de nieuwe Volvo's knopje indrukken om de opleggerrem te activeren, aankoppelen, en vooruit met hetzelfde knopje ingedrukt, als 'ie blijft staan is het goed. - Bij oudere Daf XF's rem lichtjes intrappen en met de koppeling door de remmen van de trekker achteruit rijden. Oplegger remt harder, dus die blijft op z'n plek. Aankoppelen, vooruit rijden, rem trappen om zeker te zijn dat de oplegger niet loskomt. En langzaam de eerste bocht door. als 'ie dan nog niet loskomt is het goed. Ja, de methode zoals jij beschreef heb ik geleerd bij m'n lessen CE, maar dan heb je geen koelmotor, en dus zeeën van ruimte tussen cabine en kopschot. De XF-methode werkt ook niet met automaat, die vertikken het om gas te geven als de rem is ingetrapt. In dat geval moet ik de oplegger op z'n poten laten staan als ik de kingpin in de schotel wil rijden. Het kan wel met de handrem, maar dat is lastig te doseren. [ Bericht 6% gewijzigd door Ridocar op 23-08-2012 16:40:23 ] | |
Daantke | donderdag 23 augustus 2012 @ 17:38 |
tja, met rijles leer je om alle bochten in z'n twee te doen, daarna ben je er doorgaans snel van af en ga je alleen nog naar 2 als je 'm niet met een normale snelheid kan nemen. | |
-Erick- | donderdag 23 augustus 2012 @ 19:23 |
Balen! Volgens mij heb je een slecht boek. Ik had een CD-Rom waar alle info op stond inclusief oefen vragen, andere oefen toetsen gemaakt van andere CD's/online en ook hetzelfde probleem. Later nog een theorieboek van Verjo doorgelezen die erg uitgebreid was, daarmee kwam ik er met gemak doorheen. Als ik nu een Theorie examen maak faal ik ook erg hard hoor Ben eigenlijk al veel kwijt.. Theorie Examen eind maart gehad haha. Gewoon even flink stampen voor de volgende keer. Suc6 | |
mitchelll0181 | donderdag 23 augustus 2012 @ 19:27 |
Sorry dubbelpost | |
mitchelll0181 | donderdag 23 augustus 2012 @ 19:28 |
Ik heb op 30 mei mn rijbewijs gehaald, nu is mn vriendin bezig.. had zon examen gedaan op de pc .. echt de helft fout ofzo Maar hey.. t belangrijkste doe je vanzelf wel int verkeer .. | |
-Erick- | donderdag 23 augustus 2012 @ 19:34 |
Eens Morgen mijn rijbewijs ophalen, dan voor het eerst alleen de weg op.. lijkt me wel erg vreemd allemaal Heb een benzine auto, is het beter om eerst iets gas te geven voordat je de koppeling op laat komen? Heb er zon strond hekel aan als de auto afslaat.. [ Bericht 6% gewijzigd door -Erick- op 23-08-2012 19:46:00 ] | |
Pizza_Boom | donderdag 23 augustus 2012 @ 19:42 |
Je test ook helemaal niets. Overigens, voor controle van het vast hebben van de aanhanger is er een mooier trucje: Gewoon je neuswiel uitdraaien en je wagen ermee optillen. Een bocht in zijn 2 hoog op toeren vind ik wel lekker. Ben je daarna rap weer door. | |
tomaat52 | donderdag 23 augustus 2012 @ 22:08 |
Maar hoe trekken jullie op? Eerst een beetje gas geven en dan de koppeling laten opkomen of eerst tot aangrijpingspunt en dan gas geven? Die laatste methode vind ik eigenlijk ruk. | |
Pizza_Boom | donderdag 23 augustus 2012 @ 22:11 |
Gas geven en koppeling op laten komen vaak gelijktijdig. Ook met doorschakelen. Bij bepaalde auto's zelfs eerst meer gas geven voordat de koppeling komt om een klap op de bak te voorkomen. | |
Pizza_Boom | donderdag 23 augustus 2012 @ 22:14 |
Ga eerst eens een paar rondjes rijden op een parking met je pa/ma naast je (en laat hem/haar erheen rijden). Kan je even rustig wennen aan de auto zonder iedereen in de weg te zitten/lastig te vallen als ie af slaat. | |
tomaat52 | donderdag 23 augustus 2012 @ 22:18 |
Ze leert mij nu aan om eerst tot aangrijpingspunt en dan gas geven. Is voor mijn gevoel 10 keer niks. | |
Pizza_Boom | donderdag 23 augustus 2012 @ 22:20 |
Niet als je een beetje vlot wilt optrekken. Maar dat zijn diesels, die krijg je niet zo snel afgeslagen. Ik merk, zeker als ie koud is, wanneer ik te weinig gas geef dat ie gaat bokken. | |
tomaat52 | donderdag 23 augustus 2012 @ 22:24 |
Een 3 cilindertje slaat snel af hoor. | |
Pizza_Boom | donderdag 23 augustus 2012 @ 22:25 |
Wacht maar totdat je in een benzine uitvoering gaat rijden. | |
tomaat52 | donderdag 23 augustus 2012 @ 22:32 |
Daar ben ik ook bang voor. | |
Pizza_Boom | donderdag 23 augustus 2012 @ 22:34 |
Daarom, ook voor jou, eerst eens op een lege parking met pa/ma wat rondjes rijden (en veel stoppen/optrekken). | |
H-D | donderdag 23 augustus 2012 @ 22:42 |
Of gewoon lekker automaat gaan rijden! | |
tomaat52 | donderdag 23 augustus 2012 @ 22:43 |
Beide auto's rijden op diesel... En met mijn vaders busje is optrekken te makkelijk. Slaat bijna niet af. Automaat. Schakelen is leuk. | |
H-D | donderdag 23 augustus 2012 @ 22:44 |
Automaat is heerlijk. En dan neem je gewoon een tiptronic automaat voor de momenten dat je zin hebt om te schakelen. Werkt prima. | |
tomaat52 | donderdag 23 augustus 2012 @ 22:45 |
Lijkt me nog steeds niet leuk. | |
H-D | donderdag 23 augustus 2012 @ 22:49 |
Is wel maar ook een kwestie van smaak I guess. | |
Pizza_Boom | donderdag 23 augustus 2012 @ 22:50 |
Automaat is heerlijk filerijden. | |
tomaat52 | donderdag 23 augustus 2012 @ 22:51 |
Ik denk het. | |
Pizza_Boom | donderdag 23 augustus 2012 @ 22:52 |
Zorg jij nou eerst maar dat je je rijbewijs haalt, voordat je gaat miepen over automaten en schakelbakken. Met een automaat een stoplichtsprintje doen is, zeker met een knappe wagen, altijd lache. | |
H-D | donderdag 23 augustus 2012 @ 22:55 |
Sowieso is schakelen nu nog nieuw en dus leuk. Want alles wat nieuw is is leuk. Later verandert ook je perspectief waarschijnlijk. | |
tomaat52 | donderdag 23 augustus 2012 @ 22:57 |
Het lijkt me zo saai om alleen maar gas te geven en te remmen. | |
Pizza_Boom | donderdag 23 augustus 2012 @ 22:59 |
Wat denk je dat je op de snelweg doet? | |
H-D | donderdag 23 augustus 2012 @ 23:00 |
Maar het geeft ook veel voordelen in files/stad enzo. En met tiptronic heb je wel nog de schakelhandeling gewoon. En wat ik zei nu is ook alles nog nieuw en spannend voor je. Probeer het anders gewoon eens uit dan weet je hoe het is en waar je over praat.:) | |
Andyy | donderdag 23 augustus 2012 @ 23:48 |
Afhankelijk van de koppel van de motor: 2000-4000 toeren per minuut laten draaien en de koppeling los laten schieten. Tiptronic? Bijna alle moderne automaten kan je zelf de versnelling kiezen, VAg heeft een idiote manier van schakelen, van je af is op en naar je toe is terugschakelen BMW heeft het tenminste op de juiste manier. Maar je kan alsnog niet heel and toe'en dan. | |
tomaat52 | donderdag 23 augustus 2012 @ 23:50 |
Leuk, rokende bandjes bij het stoplicht. | |
Andyy | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:07 |
Of als je rustig weg wilt rijden, rond de 1200-1500 tpm en dan gewoon op laten komen (niet te langzaam, maar ook niet te snel ) | |
H-D | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:11 |
Ja dat weet ik. Maar ik ging even niet uit van de moderen auto's. Aangezien de persoon in kwestie ook net zn rijbewijs heeft straks. Bij mij werkt dat ook zo overigens. Heb al eerder een auto gehad die dat ook had. Geen problemen mee verder. Snap sowieso niet waarom mensen daar zo moeilijk over doen | |
DX11 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:14 |
Gas geven voordat de koppeling bij het aangrijpingspunt is? Wist niet eens dat dat kon dacht dat dat slecht voor de auto is ofzo.. | |
pfefferkatze | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:16 |
Je kan alvast een heel klein beetje gas geven, dat helpt als je de motor veel af laat slaan. Maakt wel meer herrie (toeren). | |
tomaat52 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:21 |
Dat bedoel ik. 1000 lijkt me al genoeg. | |
DX11 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:21 |
Ik heb wel vaak de neiging bij het stoplicht, koppeling in te houden en dan herrie te maken met t gas. Maar dat vind de instructeur nooit leuk | |
H-D | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:23 |
Waarom zou je ook? | |
tomaat52 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:23 |
En laatst waren mijn instructrice en ik zaten laatst te schelden op een te trage leswagen voor ons. _! | |
DX11 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:24 |
Omdat t geluid tof is. | |
Andyy | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:28 |
Het voelt onnatuurlijk aan vind ik, bij het schakelen in met een handbak trek je 'm ook naar je toe als je wilt opschakelen. Of van je af, maar dan scheer naar rechts, maar dat is dan weer anders dan recht naar achter. Is het niet. (bijna) Alle lesauto's zijn diesels of ander traag afragpoep. | |
H-D | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:29 |
Want waar les je in? Maar het komt toch een beetje uhm raar zullen we maar zeggen over als je een leswagen hoort revven bij het stoplicht.... | |
H-D | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:29 |
Hmm heb er zelf geen problemen mee. Went ook wel gewoon I guess. | |
DX11 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:30 |
Die nieuwste polo, klinkt best tof. Zal me een worst wezen, ik vind t leuk De instructeur niet, maar ik doe t niet al te vaak | |
tomaat52 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:30 |
Ik zou me de tering lachen als de motor dan afslaat bij het optrekken. | |
tomaat52 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:30 |
Bluemotion hell? | |
DX11 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:32 |
Dacht t niet. T is in ieder geval een redelijk vlotte auto, soms trap ik te veel op zn staart en kan ik mezelf behoorlijk de stoel in drukken (perongelijk). Ja, ik moet nog een hoop leren | |
Andyy | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:33 |
Polo's klinken niet echt fantastisch hoor. Het is pas leuk als het borrelt en daadwerkelijk leuk klinkt. | |
H-D | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:35 |
Oke een Polo klinkt niet tof. Die klinkt standaard. Misschien rauw op z'n best Maargoed als jij het mooi vindt en er blij van wordt | |
DX11 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:36 |
T is de enige auto die ik ooit zelf heb laten revven, dus hoe moet ik nou weten hoe andere auto's in vergelijking klinken. Ik vind t leuk klinken, laat me lekker | |
DX11 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:38 |
Ach nee ik klets. Hiervoor leste ik in een Fiat Punto Evo, maar die was sowieso minder vlot. | |
Andyy | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:39 |
Onze auto borrelt, ploft en klinkt rauw op een goede manier. Nu vind ik de meeste auto's bagger klinken Maar wacht maar tot je in leukere auto's stapt met leukere motoren | |
H-D | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:40 |
Je moet natuurlijk vooral doen wat je niet laten kunt maar ik zou het toch echt enigzins lachwekkend vinden om een adspirant automobilist in een lesauto te zien/horen revven bij een stoplicht | |
KNAK | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:40 |
2 maanden rijbewijs en het gaat prima Echter, met optrekken, koppeling in, pook in zn 1, laten opkomen van koppeling en dan gas erbij Vervolgens krijg ik het voor elkaar dat ie naar bijna 2000 toeren gaat (flink gebrom van de motor) en dat ik dan pas vooruit ga... Volgens mij druk ik te snel/te ver mn gas in, is het niet? | |
H-D | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:40 |
Maar dat inderdaad.^^ | |
H-D | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:41 |
Of je koppeling teveel laten slippen. | |
-Erick- | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:42 |
Haha maar dan niet in deze auto Ik ga morgen eens proberen vlot op te trekken door flink wat toeren te maken en de koppeling los te laten Wou dat eigenlijk in de les auto altijd doen.. maar toch niet gedaan. | |
KNAK | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:42 |
Te langzaam op laten komen bedoel je? | |
H-D | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:43 |
Ja precies. Dat je eigenlijk niet goed op je aangrijpingspunt zit maar wel (veel) gas geeft. Dan gebeurd er vrij weinig.. | |
DX11 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:44 |
Dus ff voor de duidelijkheid, als ik gas geef tot bijv 2000 toeren, en dan in 1x heel snel de koppeling op laat komen, dan rijd ik veel sneller weg? En dat is niet slecht voor de auto? | |
KNAK | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:44 |
Minder gas of sneller koppeling op laten komen verhelpt dit? Ik ben er trouwnes nog steeds niet uit wat beter is wat optrekken betreft; Koppeling omhoog laten komen en gas bijgeven als ie vooruit gaat of gas indrukken tot een x-aantal toeren en dan koppeling op laten komen | |
H-D | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:48 |
Ik zou beide doen. Minder gas (2000rpm is nou niet meteen noodzakelijk) en sneller op laten komen en pas even laten slippen op je aangrijpingspunt echt. Niet daar net voor. Dan trek je gruwelijk langzaam weg met een bak herrie omdat je veel gas moet geven. | |
DX11 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:50 |
Maar stel dat ik dus wel 2000rpm doe (later in mn eigen auto bijv) en ik laat de koppeling in 1x omhoog knallen, dan gaat dat gewoon goed? | |
H-D | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:53 |
Dat is natuurlijk niet de manier om het te doen. Beste is volgens mij wel om 'm gewoon even te laten slippen. Wat jij beschrijft heb ik weleens gedaan in een auto met een gare koppeling ( dan heb je bijna geen aangrijpingspunt meer) en je kan nou niet echt zeggen dat dat lekker aanvoelt ofzo. | |
DX11 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:56 |
Dan sloop ik zeker langzaam de koppeling? Heb het nog nooit geprobeerd hoor, maar heb nu wel de neiging met volgende les wat vlotter weg te rijden door meer gas te geven en sneller de koppeling omhoog te doen. | |
-Erick- | vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:59 |
Ik ben ook erg nieuwsgierig en ga het morgen proberen.. Maar vraag het aan je instructeur, die weet echt wel hoe dat moet Ik geloof dat het normaal is om gewoon de koppeling op te laten komen en bij het aangrijpingspunt gas te geven, afhankelijk van hoeveel gas je geeft de koppeling volledig los te laten. Het lijkt mij niet goed als je eerst gas geeft en daarna de koppeling snel op laat komen, krijg je een soort van schok/klap. Maarja wie ben ik, moet nog 7 uur en 30 min wachten voordat ik mijn rijbewijs heb haha. Hoef alleen maar een petje op te zetten en kan zo door als tuig in mijn golf 4 | |
Andyy | vrijdag 24 augustus 2012 @ 01:02 |
Slecht voor de koppeling Slecht voor de banden Alhoewel dat er natuurlijk afhangt van de motor dat erin ligt, als die z'n maximum koppel dan al heeft is het natuurlijk slechter, is het een gemiddelde ongeblazen blok valt het wel mee. Maar je komt er wel het snelst mee weg (mits je de wielspin tot een minimum beperkt) | |
H-D | vrijdag 24 augustus 2012 @ 01:04 |
Ik denk het wel ja. Snel wegrijden kan ook zonder de koppeling in een keer omhoog te laten klappen. | |
H-D | vrijdag 24 augustus 2012 @ 01:06 |
Is het ook een V5/VR6 ? | |
-Erick- | vrijdag 24 augustus 2012 @ 01:23 |
Haha nee een 1.6 | |
Ridocar | vrijdag 24 augustus 2012 @ 05:35 |
Leuk, een klapperende aandrijflijn. Beginners die gaan schakelen, niet teveel nadenken. Gewoon doen. | |
DX11 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 08:38 |
Herkenbaar, ik wil ook een golf, maar als ik dan zo ga rijden, moet ik eigenlijk al een petje gaan kopen om aan het stereotype te voldoen | |
H-D | vrijdag 24 augustus 2012 @ 10:56 |
Scheelt wel weer verzekering enzo Waarom wil je een Golf? | |
vannelle | vrijdag 24 augustus 2012 @ 11:13 |
Met 2000 toeren de koppeling ineens loslaten levert geen wielspin op, alleen maar stilte. Zeker weten dat de auto afslaat op zo'n manier. | |
Andyy | vrijdag 24 augustus 2012 @ 12:47 |
Ik zeg ook, ligt aan de motor. Als je met die ecohok rijdt levert het inderdaad meestal geen wielspin op. Blok dat in onze auto ligt levert vanaf 1250 tpm al zijn maximum koppel, dus reken maar op wielspin als je dat doet. (en de meeste niet-ecohokken die niet onderbemotoriseerd zijn spinnen dan ook al) | |
-Erick- | vrijdag 24 augustus 2012 @ 12:47 |
Oeh oeh heb net mijn Führerschein opgehaald, dadelijk ff rijden! Stiekem toch wel een beetje gespannen, alleen om het feit dat de motor afslaat haha. Ik lijk wel een wijf! | |
DX11 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 13:24 |
Ik wil een beetje vlotte auto dus ga denk ik voor een GTI. Hopelijk kan ik tegen die tijd een fatsoenlijke 2ehandse vinden. | |
-Erick- | vrijdag 24 augustus 2012 @ 15:00 |
Zo even een uurtje gereden... ging erg lekker De motor is me niet 1x afgeslagen.. koppeling is zelfs fijner als die van mijn les auto, super licht erg fijn! Volgens mij was mijn lesauto een 2liter diesel, rij nu een 1.6 benzine, hij spuit vooruit. Moet rustig aandoen met het gas haha. Ben eerst even een paar rondjes om het huizenblok heen gegaan om aan de auto te wennen, toen maar even een 80km/u weg gepakt. Daarna een beetje door Deventer heen lopen scheuren. Moest wel vol in de ankers omdat een auto heel erg laat richting aangaf voor een tank station, had ook wat meer afstand moeten houden aangezien zijn achteruitkijkspiegel geblokkeerd was door een paar kussens. Wat betreft snel optrekken.. dat heb ik even geprobeerd, dat revven werd me niet in dank afgenomen omdat mensen voor de ramen stonden te kijken | |
-Dries- | vrijdag 24 augustus 2012 @ 15:26 |
Dus. Wat gebeurt er als je gaat schakelen zonder de koppeling in te trappen? Ik kan het beter hier vragen dan zelf uitproberen | |
Repeating | vrijdag 24 augustus 2012 @ 15:32 |
KRRGGGAAHHGGRRS | |
#ANONIEM | vrijdag 24 augustus 2012 @ 15:37 |
Vandaag wederom rijles gehad en hij zei zo: ''Ja, het gaat steeds beter hè?''. Ik zo ''Ja, hij slaat niet meer zoveel af als voor de vakantie''. Hij: ''Ja, dat merk ik bij iedereen dat dat bij deze nieuwe auto minder gebeurt''. En ik dacht nog wel dat ik beter geworden was | |
Ridocar | vrijdag 24 augustus 2012 @ 15:49 |
Eerst een open deur: De koppeling zorgt ervoor dat de motor wordt losgekoppeld van de wielen. Op beide kanten, dus aan de motorzijde en aan de wielen, komen krachten te staan. Als je aan het rijden bent en je geeft gas krijgen de wielen de kracht van de motor. Andersom gebeurt het ook, als je het gas loslaat, krijgt de motor de krachten van de wielen (dit wordt ook 'op de motor remmen' genoemd) In beide gevallen wordt de versnellingsbak belast. Als je dan besluit om te schakelen (terwijl die krachten optreden, zonder de koppeling in te trappen) krijg je dat bijna niet voor elkaar. Reden zijn de synchromeshringen in de versnellingsbak. Als die dingen er niet in zouden zitten zou het knap lastig zijn om te schakelen. Maar die synchromeshes kunnen het toerenverschil maar een beetje opvangen. Als de koppeling dus is ingedrukt. niet zonder koppeling. Zeker niet als er enorme krachten werken op de versnellingsbak. Je krijgt de pook gewoon niet in de versnelling geduwd. Tegelijkertijd slijten de synchromeshes op zo'n moment enorm hard. Uiteindelijk kun je 'm wel in een versnelling drukken, als je maar hard genoeg duwt/trekt, maar gezond is het niet. Je hebt van die malloten die denken te kunnen schakelen zonder koppeling. 'ja, als ik net genoeg gas geef dat de motor precies dat toerental draait en dan de versnelling erin leg....' Geloof me, je bak kan dat niet hebben. Zelfs robotbakken (soort handgeschakelde automaten) hebben een koppeling. | |
tomaat52 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 16:05 |
Waarom heeft een auto toch een koppelingspedaal.. Ach, laat dat volk toch lekker de bak slopen. | |
mitchelll0181 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 16:27 |
Het kan, maar niet aan te raden.. en nee daar krijg je geen gekke geluiden van als je het goed doet | |
Klatjeblei | vrijdag 24 augustus 2012 @ 17:33 |
lol heb al weken me rijbewijs maar nog maar 1 keer gereden (in die van me pa) sjonge jonge luxe zeggen ze dan, loop nog steeds te rennen om de bus te halen. als ik het huis klaar heb word het wel een prioriteit een auto bedoel ik dan he | |
pietkanarie | vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:16 |
Zijn er meer mensen die zo weinig feeling hebben/hadden met de rem? Ik probeer echt rustig in te trappen maar sta ineens, boem, stil. Echt met een schok. Had van tevoren gedacht vooral het schakelen moeilijk te vinden. Het opschakelen gaat opzich steeds een beetje meer vanzelf, terugschakelen gaat soms wat schokkeriger. Maar had niet verwacht dat ik dat remmen zo lastig zou vinden. Da's ook niet op te lossen met een automaat want ook daarin moet je remmen natuurlijk. | |
mitchelll0181 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:20 |
... Wtf .. Leg gewoon je voet erop en rem met de bovenkant van je schoen .. Dan kan je heel subtiel remmen hoor.. | |
mitchelll0181 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:21 |
Naja .. Koop dan gewoon een autotje van 200-300 euro met apk .. Kan je iig rijden | |
pietkanarie | vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:31 |
Klopt, dat probeer ik inderdaad. Maar goed, pas drie lessen gehad.... nooit moeite mee gehad (in het begin??) | |
mitchelll0181 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:33 |
Nee niet dat ik me kan herrineren .. Maar zeker met autos met rembekrachtiging moet je dit heel subtiel bedienen .. Ik bedien mijn auto met mn tenen simpel gezegd .. Makkelijk te doseren en werkt goed .. | |
DX11 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:33 |
Ik remde in het begin ook te hard hoor. Volgens mij tilde ik me voet op oid, deed het in ieder geval verkeerd. Komt vanzelf goed. | |
pietkanarie | vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:39 |
Het zou best wel eens kunnen dat ik teveel mijn hele voet gebruik. Ik zal het eens proberen meer met mijn tenen te doen, misschien gaat het dan als vanzelf wat subtieler. En delano.888... goed te lezen dat ik niet de enige ben en dat het bij jou ook vanzelf is goed gekomen. Dan zal ik het ook nog wel gaan leren . Vanaf nu ook weer iedere week rijles dat scheelt al. Er hadden nu ook drie weken tussen gezetten. Was de feeling, voor zover die er was, helemaal kwijt. Op het eind kwam het weer een klein beetje terug. | |
princess-a | vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:48 |
Wat had je verwacht na 3 lessen dan? ik remde in het begin ook wel eens iets te abrupt, paar keer ervaren en dan snap je snel genoeg hoe het beter kan | |
mitchelll0181 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:54 |
Owja wat delano zegt moet je ook op letten idd! Laat je hak op de vloer staan en bedien met je tenen Komt helemaal goed dan | |
pietkanarie | vrijdag 24 augustus 2012 @ 20:12 |
Tja, ik verwacht niet veel na drie lessen maar het is meer dat ik niet had verwacht dat die feeling zo lastig was dat ik het na drie lessen nog steeds best lastig vind. Maar inderdaad, als ik het vaak genoeg ervaar leer ik het als het goed is vanzelf. En ik zal er ook op letten dat ik m'n hak op de grond laat staan! | |
H-D | vrijdag 24 augustus 2012 @ 21:51 |
Euhm ik zou dan gewoon eem vlotte auto kopen die geen Golf GTI is ik bedoel het is zó stigmatiserend...een Golf GTI | |
tomaat52 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 21:54 |
Ik denk dat mij eerste auto een oude Lantra of Pony gaat worden. Onverwoestbaar en goedkoop. | |
H-D | vrijdag 24 augustus 2012 @ 21:55 |
Maar het design enzo dan? :x | |
tomaat52 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 22:41 |
Stiekem vind ik de Lantra wel wat hebben. Spuuglelijk maar heeft toch wel wat. | |
DX11 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 22:48 |
Nog tips voor betrouwbare vlotte auto's? | |
H-D | vrijdag 24 augustus 2012 @ 22:49 |
Aah oke. Nja zelf weten natuurlijk | |
H-D | vrijdag 24 augustus 2012 @ 22:50 |
Hoe vlot wil je eigenlijk? | |
DX11 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:00 |
Zoals een golf GTI dus | |
H-D | vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:07 |
Een Clio Williams of een Saxo VTS. Veel authentieker dan een Golf GTI. Of een Alfa 145 QV. Maar wat is je budget enzo? Maak anders een eigen topic want dit hoort hier niet echt | |
Andyy | vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:08 |
NSX, 370Z, GT-R, BRZ, Supra, Snellere Impreza's, etc. | |
tomaat52 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:09 |
Morgen weer rijles. Ik weet zeker dat het deze les beter gaat dan de vorige omdat het nu niet zo warm is. | |
Pizza_Boom | vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:10 |
Heeft dat ermee te maken dan? Een beetje lesauto heeft toch gewoon airco? | |
H-D | vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:10 |
Geen airco? | |
tomaat52 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:13 |
Instructrice begon erover dat ze er niet tegen kon en de volgende dag dan hees is etc. Dus laat dan maar... | |
Pizza_Boom | vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:14 |
Pfff. Vrouwen en autorijden... | |
-Erick- | vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:15 |
Remmen voor een stoplicht? Dus volledig tot stilstand komen, dat je dus een schok krijgt wanneer je helemaal stil staat. Ik had dit ook in het begin, wat je moet doen is eerder beginnen met remmen door goed je snelheid eruit te halen en dan langzaam de rem los laten zodat je nog wat door rolt. Bij het langzaam rollen langzaam de rem indrukken zodat je niet opeens PLOP stilstaat :p Mja ik ben natuurlijk ook geen instructeur en heb mijn rijbewijs pas een dag.. maar het heeft puur te maken dat je de rem echt volledig indrukt. Geen fans aan beide kanten? Per stoel verstelbaar (was in mijn leswagen wel zo). Ik kon echt niet rijden zonder airco/fans hoor.. zweet brak me uit. | |
H-D | vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:17 |
Wtf als het 30 graden is fzo is het zwaar zonder airco mag je wel...de ramen open? | |
tomaat52 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:18 |
Toen was het hier 35 graden, bovendien is mijn leswagen zwart. Ja, dat wel. Maar ik haat dat gedreun op mijn oren van de wind. | |
Pizza_Boom | vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:18 |
Is gewoon het moment dat jouw voertuig stilstaat, maar jijzelf nog snelheid hebt (massatraagheid). Is ook een reden dat bijv. veel treinmachinisten, maar ook buschauffeurs, vlak voor stilstand de rem lossen. Kom je een stuk gemoedelijker tot stilstand omdat je dan het laatste metertje remt op normale wrijving.Hij heeft al iets laten vallen over een 3 cilinder, zal dus wel een aygo ofzo zijn. En dat zal dan natuurlijk niet mogen, want niet goed voor het milieu. | |
tomaat52 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:19 |
Polo Bluemotion met AC. | |
Pizza_Boom | vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:20 |
Fixed | |
tomaat52 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:20 |
| |
DX11 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:21 |
Denk dat mijn eerste auto een Alfa wordt. Gave bakkies. | |
Pizza_Boom | vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:21 |
H-D? Kom er maar in! | |
H-D | vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:23 |
Jajajajajaaaa! Doen! Eindelijk iemand die het begrijpt Alfa is nja Alfa. Sub zero coolness. | |
H-D | vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:23 |
Done | |
DX11 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:23 |
Petje drbij, helemaal klaar. | |
H-D | vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:23 |
Neee doe dat nou niet. | |
DX11 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:24 |
JK | |
DX11 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:25 |
Jup, het word een Alfa. | |
H-D | vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:26 |
.?? | |
-Erick- | vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:26 |
Belangrijk onderdeel van Alfa rijden is rechts inhalen! | |
DX11 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:27 |
Gaat helemaal goed komen. Zoek t maar op | |
tomaat52 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:28 |
Mijn (hopelijk) toekomstige auto is wel snel genoeg voor mij. | |
H-D | vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:30 |
Ooh die JK...nee dan is het goed Welke Alfa wordt het? | |
DX11 | vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:31 |
Ik ben eigenlijk wel een beetje verliefd op een zwarte 145 qv. Hopelijk kan ik die over een paar maandjes betaalbaar vinden. Eigenlijk is elke Alfa wel mooi trouwens, die neus! Wil alleen wel airco eigenlijk, dat maakt t was lastiger. | |
H-D | vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:45 |
Ja elke Alfa is mooi. 145 QV is een leuk als je van Hot Hatches houdt idd neem anders een 147...grotere kans op airco. De 147 is trouwens als GTA ( met 3.2 V6) een serieuze hot hatch maar wss niet meer heel betaalbaar als 1e auto. En erg erg erg duur om te verzekeren. 145 QV is leuker dan als 1e auto. | |
mitchelll0181 | zaterdag 25 augustus 2012 @ 11:47 |
Alfa ... Nee bedankt .. Storingsgevoelig | |
vannelle | zaterdag 25 augustus 2012 @ 11:52 |
Borrelpraat. Heb meerdere Alfa's gehad en jaren storingsvrij gereden. | |
H-D | zaterdag 25 augustus 2012 @ 11:52 |
Valt bij nieuwere Alfa's best mee. En sowieso als je Italiaans rijdt moet je leren leven met kleine dingetjes zo nu en dan. Hoort erbij. Part of the deal. | |
-Dries- | zaterdag 25 augustus 2012 @ 14:31 |
Als je moet terugschakelen is het beter om éérst af te remmen en daarna terug te schakelen of kan je eerst terugschakelen om daarna af te remmen? Of maakt het niet uit? |