Tijd is ook aan verandering onderhevig als concept. Voor en na Einstein had men daar ook verschillende opvattingen over. Waren de opvattingen voor deze nieuwe visie dan onwaar of onjuist? Nee, maar erna wel terwijl er qua werkelijkheid er niets veranderd is. Begrippen zijn ook aan verandering onderhevig.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 20:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat betekent nog niet dat tijd zich voor een vlieg anders gedraagt dan voor een mens. Einstein's relativiteit is voor een vlieg net zo waar als voor een mens - mocht zo'n beest ooit het vermogen ontwikkelen om zich daarin te verdiepen.
En daarmee is dit wederom een semantisch argument, geen uitspraak over de realiteit. Zoals gezegd: als je begrippen mag herdefinieren dan kun je van de grootst mogelijke onzin ware uitspraken maken.
Bovendien is er geen enkele reden om te veronderstellen dat de schrijver van de Bijbel met 'dag' eigenlijk 'vele miljoenen jaren' bedoelde. En zelfs als hij dat er desondanks *toch* mee bedoelde, dan was het gezien de interpretatie van 'dag' in de tijd dat de Bijbel werd geschreven minimaal een zeer misleidende tekst. Dusdanig misleidend dat je alhaast moet concluderen dat misleiden de intentie van de schrijver was.
quote:Op vrijdag 27 juli 2012 20:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Aha, dus wanneer men het heeft over een 'almachtige god' dan bedoelt men eigenlijk dat god slechts almachtig is binnen een niet volledige (en vooralsnog ongedefinieerde) deelverzameling van het bestaan?
Heel gek, maar ik betwijfel of er veel gelovigen zijn die die uitleg daaraan geven.
quote:Meanings
Between people of different faiths, or indeed between people of the same faith, the term omnipotent has been used to connote a number of different positions. These positions include, but are not limited to, the following:
A deity is able to do absolutely anything, even the logically impossible, i.e., pure agency.
A deity is able to do anything that it chooses to do.[1]
A deity is able to do anything that is in accord with its own nature (thus, for instance, if it is a logical consequence of a deity's nature that what it speaks is truth, then it is not able to lie).
Hold that it is part of a deity's nature to be consistent and that it would be inconsistent for said deity to go against its own laws unless there was a reason to do so.[2]
A deity is able to do anything that corresponds with its omniscience and therefore with its worldplan.
Under many philosophical definitions of the term "deity", senses 2, 3 and 4 can be shown to be equivalent. However, on all understandings of omnipotence, it is generally held that a deity is able to intervene in the world by superseding the laws of physics, since they are not part of its nature, but the principles on which it has created the physical world. However many modern scholars (such as John Polkinghorne) hold that it is part of a deity's nature to be consistent and that it would be inconsistent for a deity to go against its own laws unless there were an overwhelming reason to do so.[2]
The word "Omnipotence" derives from the Latin term "Omni Potens", meaning "All-Powerful" instead of "Infinite Power" implied by its English counterpart. The term could be applied to both deities and Roman Emperors. Being the one with "All the power", it was not uncommon for nobles to attempt to prove their Emperor's "Omni Potens" to the people, by demonstrating his effectiveness at leading the Empire. [3]
http://en.wikipedia.org/wiki/Omnipotence
Het zal me, met alle respect, aan m'n reet roesten. Of je leest hem letterlijk, maar dan bevat de Bijbel aantoonbare onwaarheden. Of je leest hem allegorisch, maar dan bevat de Bijbel uiteindelijk geen enkele waarheidsclaim.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 20:26 schreef De_Kardinaal het volgende:
De vraag is meer waarom jij vindt dat de bijbel letterlijk en niet allegorisch gelezen dient te worden.
Tuurlijk bevat zelfs al je de bijbel compleet allegorisch leest het nog steeds een waarheid (niet een claim, want het is waar en onweerlegbaar) namelijk de zogenaamde 'ultimate sacred postulates'. Dat is wat een gelovige onderscheid van de niet of anders gelovigen. Geloof is geloven, niet weten.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 20:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het zal me, met alle respect, aan m'n reet roesten. Of je leest hem letterlijk, maar dan bevat de Bijbel aantoonbare onwaarheden. Of je leest hem allegorisch, maar dan bevat de Bijbel uiteindelijk geen enkele waarheidsclaim.
Ik constateer slechts dat gelovigen met beide varianten moeite hebben.
Vertel.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 20:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
Tuurlijk bevat zelfs al je de bijbel compleet allegorisch leest het nog steeds een waarheid (niet een claim, want het is waar en onweerlegbaar) namelijk de zogenaamde 'ultimate sacred postulates'.
quote:Op vrijdag 27 juli 2012 20:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
Dat is wat een gelovige onderscheid van de niet of anders gelovigen. Geloof is geloven, niet weten.
Je gelooft dat het waarheid is, en dat kan niet genoeg benadrukt worden. Evenzo kan het niet genoeg benadrukt worden dat je a) geen goede argumenten hebt om dit geloven, en b) dat deze overtuigingen niet falsificeerbaar zijn.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 16:51 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar ik zeg gewoon dat de bijbel waarheid is.
quote:
Lastig exact uit te leggen, prima te googlen.quote:The most sacred beliefs of a religion that define the essential basis for the rest of its ideology, a religion's Ultimate Sacred Postulates, are assertions that cannot be proved or disproved because the claims they have no empirical referents in the world of ordinary experience. A religion's Ultimate Sacred Postulates often play a central role in its liturgical orders.
http://highered.mcgraw-hi(...)chapter_summary.html
Zie definitie erboven.quote:[..]
Je gelooft dat het waarheid is, en dat kan niet genoeg benadrukt worden. Evenzo kan het niet genoeg benadrukt worden dat je a) geen goede argumenten hebt om dit geloven, en b) dat deze overtuigingen niet falsificeerbaar zijn.
Is je probleem nuquote:Op vrijdag 27 juli 2012 20:06 schreef De_Kardinaal het volgende:
Zoals gezegd de definitie van de seconde is periode afhankelijk en aan verandering onderhevig.
Ik was eigenlijk meer geinteresseerd in die postulaten zelf. Dat jij onfalsificeerbare uitspraken als waarheden uitlegt weten we nu wel.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 20:50 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
[..]
Lastig exact uit te leggen, prima te googlen.
[..]
Zie definitie erboven.
Tja, eigenlijk is dat de theorie van rappaport die dat zegt en prima toepasbaar is aangaande geloofsuitspraken. Maar ik kan het niet helpen dat jij de merites ervan niet inziet.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 20:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik was eigenlijk meer geinteresseerd in die postulaten zelf. Dat jij onfalsificeerbare uitspraken als waarheden uitlegt weten we nu wel.
Heb ik ergens een probleem mee dan? Ik denk dat je je meer moet richten op de poster die zei dat de bijbel de waarheid is? Ander is het meer jouw probleem dan het mijne vermoed ik.quote:
Ik heb gewoon problemen met het gebruik van de term 'waarheid' waar men eigenlijk 'geloofsovertuiging' bedoelt. Dat zijn twee verschillende zaken.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 21:04 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Tja, eigenlijk is dat de theorie van rappaport die dat zegt en prima toepasbaar is aangaande geloofsuitspraken. Maar ik kan het niet helpen dat jij de merites ervan niet inziet.
Voor jou wel, voor een gelovige niet. Waarom zou men in onwaarheden geloven? Ik denk dat je gewoon moeite hebt dat geloofsuitspraken niet altijd gekoppeld zijn aan empirische referentiepunten.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 21:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb gewoon problemen met het gebruik van de term 'waarheid' waar men eigenlijk 'geloofsovertuiging' bedoelt. Dat zijn twee verschillende zaken.
Wat men gelooft moet men maar lekker zelf weten, zolang ik er maar geen last van heb. Maar als gelovigen hun geloof presenteren als waarheid, dan heb ik daar wel een probleem mee. En wel omdat het afbraak doet aan dit begrip in die gevallen dat het gebruik ervan wel terecht is.
Nee, ik heb er alleen moeite mee dat geloofsuitspraken die niet aan empirische referentiepunten kunnen worden gekoppeld waarheden genoemd worden. Wat je gelooft moet je zelf weten, maar doe niet alsof het het soort waarheid is dat wel empirisch verifieerbaar is. het is een opzettelijke misbruik van een begrip om het geloof en de kerk krachtiger over te laten komen.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 21:18 schreef De_Kardinaal het volgende:
Voor jou wel, voor een gelovige niet. Waarom zou men in onwaarheden geloven? Ik denk dat je gewoon moeite hebt dat geloofsuitspraken niet altijd gekoppeld zijn aan empirische referentiepunten.
Nee. Maar waarom zou je het niet gewoon een geloofsovertuiging noemen in het gezelschap van mensen die die overtuiging niet delen? Dat het een geloofsovertuiging betreft, daar ben je het dan in elk geval over eens.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 21:18 schreef De_Kardinaal het volgende:
Dat tweede ontgaat mij compleet. Verwacht je dan dat iemand zijn of haar geloof presenteert als zijnde een onwaarheid dan? Dat lijkt mij dan weer verre van logisch.
Ik vermaak me wel kostelijk met de fantasie en inventiviteit die je aan de dag legt om nog enige geloofwaardigheid te persen uit een sprookjesboek uit de ijzertijd. Jij bent echt een nummer één uit de acht zaligheden.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 21:04 schreef De_Kardinaal het volgende:
Heb ik ergens een probleem mee dan? Ik denk dat je je meer moet richten op de poster die zei dat de bijbel de waarheid is? Ander is het meer jouw probleem dan het mijne vermoed ik.
Dat heb ik niet gezegd dat het empirisch verifieerbaar dient te zijn. In de daar straks gegeven definitie van ultimate sacred postulates staat het er zelfs bij dat ze dat niet zijn.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 21:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, ik heb er alleen moeite mee dat geloofsuitspraken die niet aan empirische referentiepunten kunnen worden gekoppeld waarheden genoemd worden. Wat je gelooft moet je zelf weten, maar doe niet alsof het het soort waarheid is dat wel empirisch verifieerbaar is. het is een opzettelijke misbruik van een begrip om het geloof en de kerk krachtiger over te laten komen.
Verkeerd gebruik van woorden? Wat een onzin. De strijd der kabeljauwen en hoeken gaat ook niet over een strijd tussen vissen en vishaakjes enzovoort. Hier ga ik niet eens verder op in want dit heeft niets met geloof of religie te maken.quote:Het is daar ook niet het enige voorbeeld van trouwens. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van familiaire woorden in de kerk: Vader, Zusters, Broeders. Nee, die mensen zijn geen familie van elkaar in de gebruikelijke zin van het woord. De terminologie wordt gebruikt om de binding te versterken, maar feitelijk is het gewoon een verkeerd gebruik van die woorden.
Het blijft dan gewoon jouw waarheid die niet gedeeld hoeft te worden door anderen. Of je dat nu wel of geen geloofsovertuiging noemt. Het hanteren van een wetenschappelijk paradigma is ook een geloofsovertuiging al zou niemand dat zo snel noemen.quote:Nee. Maar waarom zou je het niet gewoon een geloofsovertuiging noemen in het gezelschap van mensen die die overtuiging niet delen? Dat het een geloofsovertuiging betreft, daar ben je het dan in elk geval over eens.
Zie definitie usp. Het is waar omdat men het gelooft en dat is vaak niet gekoppeld aan empirische referentiepunten. Hoe moet iemand dat verdedigingen dan als de andere over hele andere axiomata beschikt?quote:Je mag het ook een waarheid noemen, maar dan vind ik het niet onredelijk dat iemand die die overtuiging niet deelt van je verwacht dat je die uitspraak dan ook verdedigt.
Maar ik wel.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 21:41 schreef De_Kardinaal het volgende:
Dat heb ik niet gezegd dat het empirisch verifieerbaar dient te zijn.
Jij gaat er vanuit dat ik de bijbel letterlijk lees en alles als feiten aanneem? Als dat zo is dan zijn we klaar met discussiëren. Tegen dergelijke vooringenomenheid is dat zinloos.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 21:41 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik vermaak me wel kostelijk met de fantasie en inventiviteit die je aan de dag legt om nog enige geloofwaardigheid te persen uit een sprookjesboek uit de ijzertijd. Jij bent echt een nummer één uit de acht zaligheden.
Dat was wel duidelijk. Het lijkt mij wel lastig om te discussiëren met gelovigen als je moeite hebt met de basis van geloven in het algemeen te accepteren. Zeker als je gelovigen treft die jouw axiomata weer niet delen.quote:
Wees dan eens wat duidelijker joh, en blijf zo niet rond de hete brij draaien. Probeer eens met wat minder woorden en klare wijn. Misschien praten we wel naast elkaar, en dat is verloren tijd en energie.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 21:48 schreef De_Kardinaal het volgende:
Jij gaat er vanuit dat ik de bijbel letterlijk lees en alles als feiten aanneem? Als dat zo is dan zijn we klaar met discussiëren. Tegen dergelijke vooringenomenheid is dat zinloos.
En ja, ik heb hier ook moeite mee. En waarom, omdat gelovigen nooit de moeite gedaan hebben, en ik zeg duidelijk gelovigen, geen enkele moeite doen eens te onderzoeken waar ze nu eigenlijk in geloven en waarom ze daarin geloven. Zie ik hier een onderbouw ? Neen. Ho, dat heb je als gelovige niet nodig. Bullshit !! Kun je net zo goed in Thor of Zeus geloven. Maar daar weten ze natuurlijk niks over, en die figuren uit de bijbel toevallig wel. Maar waarvan die verhalen vandaan komen, wie ze geschreven hebben en wanneer die geschreven zijn ? Na-da !! Analfabeten m.b.t. hun eigen geloof. En nu heb ik het nog niet over één bepaalde god of goden. Dat kan men op de dag van vandaag nog niet uitsluiten of bevestigen. Er is zelfs geen mens die een beschrijving van hun god kan geven. Zoals de god uit de bijbel? Naar het beeld en gelijkenis van..? Dat is het godsbeeld van een holbewoner, van een ' arme van geest '. En ja, ik heb begrip voor mentaal andersvaliden, maar niet voor een normaal denkend mens die gelooft in engelen, duivels, zombies en opstijgende idolen. Dat is dus klaar duidelijk dat ik voor dat soort gelovigen totaal geen begrip heb. Weet je, de tijd dat ze hier hun klinkklare verzinsels tikken zouden ze nuttiger gebruiken om er eens wat naslagwerken op na te slaan. Stukken beter dan zich wat op wiki te vergapen. Maar nee hoor, stel dat ze tot de ontdekking komen dat ze het helemaal niet bij het rechte eind hadden, hun hele leven. Wat een afgang zeg, voor zichzelf te moeten constateren dat ze er al de tijd niks van begrepen hebben en hun geloof zoveel waarde had als geloven in de kerstman. Maak ik mezelf duidelijk genoeg ? En nu kan ik er nog een mooie verpakking om doen, wat blijkbaar ook voor die gelovigen zéér belangrijk is, meer dan de inhoud, maar daar doe ik niet aan.quote:Het lijkt mij wel lastig om te discussiëren met gelovigen als je moeite hebt met de basis van geloven in het algemeen te accepteren. Zeker als je gelovigen treft die jouw axiomata weer niet delen.
Ik weet zijn antwoord niet, maar moorden, verkrachten en plunderen lijken mij helemaal niet zo leuk.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 12:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Geef eens antwoord. Waarom doe je niet precies waar je zin in hebt, inclusief moord, verkrachting, plundering et cetera, als Jezus toch al jouw zonden heeft weggenomen?
Tja, zoals Hans Teeuwen al aantoonde: "Hé, da's gek. Ik heb hier een briefje waarop geschreven staat dat god niet bestaat."quote:Op vrijdag 27 juli 2012 16:51 schreef sjoemie1985 het volgende:
hoezo verkopen van een leugen, jij vindt misschien dat het een leugen is.
Maar ik zeg gewoon dat de bijbel waarheid is.
Ik vond de koran schrikbarend saai en vroeg me af of mijn herinneringen aan de bijbel nou geromantiseerd waren. Dus ik nog een keer aan genesis begonnen.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 22:08 schreef BerjanII het volgende:
Hebben jullie al eens gehoord van de cultus van Mozes? Philo van alexandrie heeft er nog veel over geschreven. De mensen die lid waren van zo'n cultus legden de bijbel allegorisch uit.
Wel veel inlegkunde, maar de mensen die de bijbel allegorisch uitlegden konden aan de hand van Genesis de eerste miljoenen jaren van de Aarde uitleggen.
Dat de Joden dus zowel letterlijk als geheim (innerlijk, allegorisch, esoterisch) dachten is voor mij vast staand.
Dat mensen dan menen dat het Oude Testament enkel letterlijk uitgelegd moet worden is een beetje eenkennig. Die mensen hebben teveel een Westerse verlichte geest, en snappen weinig van de oudheid.
http://www.bol.com/nl/p/p(...)#product_description
Ga ik morgen ophalen uit mijn bibliotheek, lijkt mij erg interessant.
Dus mensen: Vergeet het maar dat de mensen de Joodse geschriften enkel letterlijk uitlegden. Het is geschiedenis (valse en vooral wat geromantiseerd met de Joden in de rol van helden) en mythe (maar zeker niet zoals wij nu mythe zien) door elkaar gemixt.
Het boek waarin Rambo het hoofdpersonage is, is best aardig geschreven.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 22:37 schreef Kees22 het volgende:
Dus ik vind het oude testament niet echt interessant meer. Niet veel interessanter dan Rambo.
Ja, dat vind een niet jood. Maar Joden vinden dit schitterende verhalen over hun volk. Net zoals Nederlanders de verhalen van verzetshelden schitterend vinden en niet denken aan die Duitsers die men gedood heeft of die landverraders die men vermoord heeft of die meisjes die men kaal liet scheren.quote:Ik vond de koran schrikbarend saai en vroeg me af of mijn herinneringen aan de bijbel nou geromantiseerd waren. Dus ik nog een keer aan genesis begonnen.
Joden in de rol van helden? Grote klootzakken waren het, deels in opdracht van hun god maar deels ook uit eigen beweging. Moord en doodslag, list en bedrog, verkrachting en overspel. Je stervende vader opzettelijk bedriegen om zijn zegen te krijgen. Je jongste broer niet doodmaken maar verkopen, omdat dat meer oplevert. Het door god aan jou geschonken land verlaten omdat het ergens anders beter toeven is.
Dus ik vind het oude testament niet echt interessant meer. Niet veel interessanter dan Rambo.
Ik denk helemaal niet dat het allemaal letterlijk bedoeld is of dat je het alleen letterlijk kunt opvatten.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 22:48 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Ja, dat vind een niet jood. Maar Joden vinden dit schitterende verhalen over hun volk. Net zoals Nederlanders de verhalen van verzetshelden schitterend vinden en niet denken aan die Duitsers die men gedood heeft of die landverraders die men vermoord heeft of die meisjes die men kaal liet scheren.
En kun je je verdiepen in de tijd waarin het geschreven is? Zoals Hawkins ook duidelijk maakt in zijn boek "god als misvatting" kun je de tijdsgeest van nu (die ver geëvolueerd is) niet vergelijken met de tijdsgeest van toen. Zoals de geschriften van de hindoes ook gaan over oorlog en ellende, zo gaan de verhalen van de Joden ook over oorlog en ellende. Dat spreekt de massa aan.
De priesterklasse heeft de geschriften geschreven. Voor het gewone volk "mooie" verhalen om bij het kampvuur te vertellen. Voor de ingewijden (denk maar aan de priesters) een verhaal met een boodschap, die men pas kan weten met bepaalde sleutels.
Jullie zijn net zoals de christenen die menen dat het letterlijk bedoeld is. Als je dat denkt, en van daaruit gaat discussiëren dan kom je er nooit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |