Het is ook niet mij doel, het is gewoon mijn stijl van leven. Dat ik versleten wordt voor een hautaine elitaire en arrogante klootzak, jammer, maar daar hen ik poep aan.quote:Op woensdag 18 juli 2012 14:06 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dit vind ik dan weer het andere uiterste.
Mijn doel is niet om elitair te zijn, maar eerder om nieuwsgierig en op de hoogte te blijven. Op TV kijk ik naar programma's die ik interessant vind; niet omdat een bepaalde omroep ze uitzendt. Vaak is dat aan nieuws of actualiteit verbonden, maar het kan ook amusement (satire) of human interest zijn.
Ik ben te veel muziekliefhebber om bij één zender te blijven hangen. Vaak is het radio 2 of 3, maar ook wel radio 1 (voor het nieuws). Sporadisch radio 4, als ik er zin in heb. Maar zeker niet uit principe. Ik woon in een koopappartement en ben daar trots op, maar ontleen er geen status aan.
Ik kijk af en toe sport, maar stoor me wel aan de overvloed aan live-sport op tv. Ik heb niet op voorhand een hekel aan mensen vanwege hun hobby of passie, ook niet als het sportfans zijn. Ik lees vooral (nieuws- en achtergrond-)artikelen, verder weinig literatuur, omdat ik voor mijn werk al veel lees. Ik kijk weinig films, ik ga naar concerten of naar het theater omdat de voorstelling of het concert me interessant lijkt, niet omdat dat bij mijn status hoort.
Begrijpend lezen is moeilijk, niet?quote:Op woensdag 18 juli 2012 14:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
100 euro per week. Nou nou, wat een vetpot.
Ik werd laatst met Oscar Wilde om mijn oren geslagen hier. Hangt denk ik een beetje af van je omgeving.quote:Op woensdag 18 juli 2012 14:18 schreef Luigi het volgende:
Je moet voor de grap eens op je werk vertellen dat je het leuk vind om regelmatig naar het theater te gaan. En dan niet (alleen) naar gillende cabaretiers maar ook toneel dus. De blikken! Of je van Pluto komt. Vorig seizoen naar Danton geweest bijvoorbeeld, nou, dat is voor de meeste echt 36 bruggen te ver hoor. Of er niks op televisie was en of Idols niet goed genoeg is. Dat dus. En dat terwijl wij echt niet naar van die pretentieuze meuk gaan hoor, maar ik vind het wel prachtig om over dingen na te denken, ik wist eerst amper wat van de Franse revolutie en nu dankzij Danton ben ik gaan lezen, ontdekken, leren. Maar de meeste Nederlanders lijken wel bang om hun horizon te verbreden. Bang om iets te leren, om te ontdekken dat het niet bij de voordeur stopt. Niemand is meer bezig zijn wereldbeeld op scherp te stellen, het is allemaal hapsnap en fastfoodtv.
En dat ligt niet alleen aan de politiek of de media, het begint natuurlijk al op school waar alles gericht is op het lesgeven nét onder het gemiddelde zodat ook slome Sjakie het bij kan benen. Snelle leerlingen, ontdekkingsdrift en initiatief worden natuurlijk niet op prijs gesteld of er zelfs educatief uitgeslagen. "Doe maar gewoon...".
We hebben een hele generatie beneden gemiddelde MBO'ers gekweekt en gaan daar zo ongelooflijk de prijs voor betalen...
Dat komt omdat de mores is, alles en iedereen naar beneden te trekken. Dat begint al op school, niet alleen onder elkaar, maar ook door het onderwijzend personeel.quote:Op woensdag 18 juli 2012 14:18 schreef Luigi het volgende:
Je moet voor de grap eens op je werk vertellen dat je het leuk vind om regelmatig naar het theater te gaan. En dan niet (alleen) naar gillende cabaretiers maar ook toneel dus. De blikken! Of je van Pluto komt. Vorig seizoen naar Danton geweest bijvoorbeeld, nou, dat is voor de meeste echt 36 bruggen te ver hoor. Of er niks op televisie was en of Idols niet goed genoeg is. Dat dus. En dat terwijl wij echt niet naar van die pretentieuze meuk gaan hoor, maar ik vind het wel prachtig om over dingen na te denken, ik wist eerst amper wat van de Franse revolutie en nu dankzij Danton ben ik gaan lezen, ontdekken, leren. Maar de meeste Nederlanders lijken wel bang om hun horizon te verbreden. Bang om iets te leren, om te ontdekken dat het niet bij de voordeur stopt. Niemand is meer bezig zijn wereldbeeld op scherp te stellen, het is allemaal hapsnap en fastfoodtv.
En dat ligt niet alleen aan de politiek of de media, het begint natuurlijk al op school waar alles gericht is op het lesgeven nét onder het gemiddelde zodat ook slome Sjakie het bij kan benen. Snelle leerlingen, ontdekkingsdrift en initiatief worden natuurlijk niet op prijs gesteld of er zelfs educatief uitgeslagen. "Doe maar gewoon...".
We hebben een hele generatie beneden gemiddelde MBO'ers gekweekt en gaan daar zo ongelooflijk de prijs voor betalen...
Ik kan me van de middelbare school 1 of 2 leraren herinneren die het snapten (van de tig dus). Eén leraar natuurkunde, ik snap niks van natuurkunde (en nog veel minder van wiskunde), heb er geen aanleg voor, maar oh oh oh, die man kon je enthousiast maken.quote:Op woensdag 18 juli 2012 14:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat komt omdat de mores is, alles en iedereen naar beneden te trekken. Dat begint al op school, niet alleen onder elkaar, maar ook door het onderwijzend personeel.
Mijn liefde voor literatuur heb ik eerder ondanks leraren Nederlands dan dankzij.
Je haalt me de woorden uit de mond. Op de Nederlandse TV word je doodgeknuppeld met bestaande muziek. Meezingprogramma's waarin steeds the same old shit is te horen en zelfs "de beste zangers van Nederland" waarin ze elkaars nummers coveren. Allemaal lekker veilig en vertrouwd. Nieuwe muziek moet je met een vergrootglas zoeken. Het is dat de AVRO binnenkort met een muziekprogramma komt, maar verder is het armoe troef.quote:Op woensdag 18 juli 2012 14:14 schreef bloodymary1 het volgende:
Je ziet het bijvoorbeeld ook in de muziek. Belgie heeft heel veel goede alternatieve bands die zowel nationaal als internationaal bekendheid genieten. Ik noem een Deus, Black Box Revelation, Goose, Absynthe Minded, School is Cool, Admiral Freebee en zo kan ik er wel 30 uit mijn mouw schudden. In Nederland weet ik er misschien 1 of 2.
Nee, hier lopen we met miljoenen achter Jantje Smit, Nick en Simon, Borsato en Gerard Joling aan te rennen. Waarom?????
Inmiddels gaat dit topic niet meer echt over de PVV. Maar ook weer wel.
Good ol' fashioned decadentiekritiek dus? Zoals The Closing of the American Mind, van Allan Bloom?quote:Op woensdag 18 juli 2012 14:18 schreef Luigi het volgende:
Zie je mij lachen?quote:Op woensdag 18 juli 2012 16:06 schreef oompaloompa het volgende:
Hoe verschilt in een thread met zijn allen lachen om domme mensen met het voor de tv allemaal lachen om mensen die niet kunnen zingen?
Ik zie je er ook vrij weinig constructiefs mee doen. Zolang het bij posts blijft op een internetforum "mijn collegas zijn zo dom" is het niet veel meer dan een vermakelijk tijdsverdrijf, of het nu is om te lachen of je frustraties kwijt te raken.quote:
Ja en dan noemen we het een forum.quote:Op woensdag 18 juli 2012 16:19 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik zie je er ook vrij weinig constructiefs mee doen. Zolang het bij posts blijft op een internetforum "mijn collegas zijn zo dom" is het niet veel meer dan een vermakelijk tijdsverdrijf, of het nu is om te lachen of je frustraties kwijt te raken.
Ik verwacht niet veel, vond het alleen een tikkie ironisch that's it.quote:Op woensdag 18 juli 2012 16:22 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ja en dan noemen we het een forum.
Sorry maar wat verwacht je op een laagdrempelig forum als FOK! in een topic over de PVV?. Beetje een dooddoener, nietwaar? Dit is gewoon kritiek hebben op het kritiek hebben óm het kritiek hebben.
Wat? Dat er mensen zijn die zich ergeren aan anderen mensen of aan ander gedrag? En dat die mensen ook weer bepaald gedrag vertonen? Daar is niet veel ironisch aan. Da's gewoon menselijk. Niemand is perfect, ik zal de laatste zijn om te beweren dat ik dat wel ben. Verre van.quote:Op woensdag 18 juli 2012 16:22 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik verwacht niet veel, vond het alleen een tikkie ironisch that's it.
Dan heb je een beetje de essentie van dit verhaal gemist. Het ging er om dat wij ons zorgen maken om de samenleving omdat deze vervlakt en debiliseert en daarna worden dingen opgesomd waar dit uit blijkt.quote:Op woensdag 18 juli 2012 16:19 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik zie je er ook vrij weinig constructiefs mee doen. Zolang het bij posts blijft op een internetforum "mijn collegas zijn zo dom" is het niet veel meer dan een vermakelijk tijdsverdrijf, of het nu is om te lachen of je frustraties kwijt te raken.
Ik houd je niet tegen, maar als je je er echt zorgen over maakt zou ik naast het er over "klagen" ook iets aan doen.quote:Op woensdag 18 juli 2012 16:35 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dan heb je een beetje de essentie van dit verhaal gemist. Het ging er om dat wij ons zorgen maken om de samenleving omdat deze vervlakt en debiliseert en daarna worden dingen opgesomd waar dit uit blijkt.
En als je het dan niet eens bent met een beslissing van de overheid steek je het gemeente huis in de fik. Maar ja, dat zijn kamperds, dat is natuurlijk weer een heel extreem verhaal.
Een georganiseerd protest tegen de verslechtering van het onderwijs?quote:
Ah, een idealist. Ze bestaan nog, hulde!quote:Op woensdag 18 juli 2012 16:49 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Een georganiseerd protest tegen de verslechtering van het onderwijs?
Een goed beargumenteerde brief met handtekeningen aan de minister van onderwijs?
Vrijwilligerswerk bij bijscholing kansarme kinderen?
Vrijwilliger kindervakantiewerk en de kinderen mee naar de bieb / een musuem nemen?
Het is allemaal niet zo ingewikkeld.
Nou, dat is waarom ik er over begonnen ben en wat ik ook vraag op de vorige bladzijde. Is er uberhaupt iets tegen te doen en zo ja wat?quote:Op woensdag 18 juli 2012 16:46 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik houd je niet tegen, maar als je je er echt zorgen over maakt zou ik naast het er over "klagen" ook iets aan doen.
Anders ben je in essentie niet erg anders dan de klagende niets-doende mens waaar je over klaagt.
Er zijn genoeg veranderingen nu bezig die het klimaat waarschijnlijk alleen maar slechter maken (perverse effecten langstudeerboete om maar iets te noemen). Post wat dingen die mensen er tegen kunnen doen, desnoods een virtuele handtekening.
Ik zeg niet dat je niet moet klagen, ik zeg alleen dat je naast lkagen ook nog kunt proberen echt iets te doen, hoe klein ook.
Goed punt; hij zou zich eerder moeten bezighouden met al die minder dan gemiddelde academici die de universiteitsfabrieken uitbraken dan met al die minder dan gemiddelde MBO'ers (volgens mij). Die MBO'ers houden de economie wel gaande hoor. En wat die MBO'er en academicus 's avonds op tv wil zien, of wat zij in hun vrije tijd al dan niet voor een high brow cultuur willen op doen, om andere mensen te laten zien dat ze niet van de straat zijn, lijkt me niemand wat aan te gaan, is ook geen maatschappelijk probleem, geen ethisch probleem of wat voor een probleem dan ook. The Closing of the Dutch Mind is niet zozeer een probleem van de "Mind" van MBO'ers, maar van de "Mind" van academici. Decadentiekritiek is zoals gewoonlijk weer een zooi boeboehuilhuilerij, gelardeerd met nauwelijks verholen superioriteitswanen. Meestal komen die mensen trouwens bij extreemrechts uit btw.quote:Op woensdag 18 juli 2012 16:06 schreef oompaloompa het volgende:
Hoe verschilt in een thread met zijn allen lachen om domme mensen met het voor de tv allemaal lachen om mensen die niet kunnen zingen?
bronquote:Johan Fretz: 'Waarom stuurt Geert z'n zoveelste infantiele video de wereld in? Omdat het werkt'
OPINIE - Johan Fretz − 18/07/12, 12:18
VK COLUMN Geert Wilders weet dondersgoed dat het een belachelijk idee is om uit de Europese Unie te stappen. 'Geert wil dat zelf helemaal niet, hij is namelijk niet op zijn achterhoofd gevallen', schrijft columnist Johan Fretz.
Bij het zien van de nieuwe campagnefilm van de PVV ontdekken we dat Geert Wilders niet alleen tegen Europa is, hij is ook tegen het gebruik van een fatsoenlijk camerastatief. Het shot waarin de Grote Leider op zijn, inmiddels fameuze, chronisch verontwaardigde toon hoekige kneuterigheden op de camera afvuurt, lijkt te zijn gefilmd door het motorisch gestoorde achterneefje van Jhim van Bemmel.
'Deze verkiezingen gaan maar over één ding', zegt Geert.
Gelukkig maar: ik kan amper tot twee tellen, dus deze aankondiging biedt me in deze bittere tijden soelaas. Naar wat dat ene ding is waar het op 12 september allemaal over gaat, hoef ik niet lang te gissen. Er barst pompeuze muziek los vol onheilspellende koorpartijen. Ik weet dan: de Maya's hadden gelijk, 2012 is het einde van de wereld.
Maar hoe komen we aan ons einde? Worden we verpletterd door een meteoriet, ontploft de kerncentrale in Borssele tijdens een speciaal concert van de Toppers? Nee: in de wondere videowereld van Geert zien we Europese vlaggen. Hoe kan het ook anders, we dreigen ten onder te gaan aan staatsvijand nummer 1: de Europese Unie. Europa is het nieuwe Duitsland. Natuurlijk: ook Geert's pavlov-paradepaardje de islam komt nog even plichtmatig voorbij, maar het is duidelijk dat het grote kwaad nu geen hoofddoek meer is, maar een vlag. Van Geert moeten we gewoon maar uit die hele flut-unie stappen.
Achterhoofd
Het erge is dat Geert Wilders zelf dondersgoed weet wat voor belachelijk idee dat is. Geert wil dat zelf helemaal niet, hij is namelijk niet op zijn achterhoofd gevallen. Geert is een hele slimme man. Hij weet dat Nederland met de terugkeer van de gulden helemaal geen groot welvarend dorpsplein wordt vol olijke braderieën, gouden draaiorgels en gratis breedbeeldtelevisie's ter grootte van een caravan. Geert weet dat we onszelf met zijn plan gewoon heel oud-Hollands de verdoemenis in zullen spijkerpoepen.
En toch... Toch kiest hij ervoor dat bezopen plan in z'n zoveelste infantiele video de wereld in te sturen. Waarom? Omdat het werkt, omdat het heel erg ordinair werkt. Mensen zijn allang vergeten dat we heel lang bakken met geld aan Europa verdienden (en nog steeds!), dat we een zekere mate van vreedzame harmonie op dit continent hebben bereikt die allesbehalve vanzelfsprekend is. Mensen zijn boos op hun regeringsleiders wanneer die zo goed blijken te zijn opgevoed dat ze hun buren helpen als die in de problemen zitten. In crisistijd is het helpen van de ander blijkbaar de grootste zonde. En wie dat kortzichtig en onnozel durft te noemen, wie tegen Geert's eurofobe fabeltjeskrant ingaat, is een vieze, enge eurocraat.
Dat Geert zelf regeringsverantwoordelijkheid droeg voor het wanbeleid dat dit land de afgelopen twee jaar tot stilstand bracht, vormt voor hem kennelijk geen enkele belemmering om ons nog langer te trakteren op afleidingsnonsens en stemmingmakerij. Voor Geert draait het op 12 september inderdaad maar om 1 ding: om Geert.
Je bent theologie student?quote:Op woensdag 18 juli 2012 18:59 schreef Oldie57 het volgende:
Wilders is het vleesgeworden Kwaad. Ik hoop dat die egoistische klootzak snel verdwijnt. Ik heb geen hoge pet van onze politici maar Wilders vind ik een verschrikkelijk persoon.
Perfecte analyse. Er mist hooguit nog één zinnetje: En Henk, Ingrid en de overige PVV-supporters zijn te dom om dat te doorzien.quote:
Logisch, want Europa voorkomt dat hier Wilders' achterlijke "oplossingen" daadwerkelijk in de praktijk gebracht kunnen worden. Zo bleek deze regeerperiode met Leers die permanent nul op het rekest kreeg.quote:Op donderdag 19 juli 2012 18:56 schreef Oldie57 het volgende:
Geert praatte eerst zijn achterlijke achterban een probleem met de moslims aan. Nu is volgens hem 'het probleem' Europa.
http://www.volkskrant.nl/(...)-het-Afrikaans.dhtmlquote:Dat de PVV het Afrikaans wil behouden omdat deze taal nauw verwant is aan het Nederlands, vind ik opmerkelijk. Tenslotte zijn er dichter bij huis ook mogelijkheden om de vaderlandse cultuur te beschermen. Men zou bijvoorbeeld de bezuiniging op het Rijksmuseum van Oudheden - het instituut dat (naar tijdsduur) 99,2 procent van de Nederlandse cultuur hoedt - kunnen terugdraaien. Die bezuiniging is gebaseerd op een ondoordacht, zichzelf tegensprekend advies van de Raad voor Cultuur. Maar nee, de PVV zoekt het verder van huis. Ik kan mij twee verklaringen voor die keuze voorstellen.
Historische feiten
Een eerste verklaring is gebaseerd op historische feiten. Het Afrikaans is een taal die door de Europese kolonisten tot vrij recentelijk niet als echte taal beschouwd werd. Het Nederlands was de officiële taal in bijvoorbeeld de boerenrepublieken. Het Afrikaans ontwikkelde zich als versimpelde taal waarin Europeanen, lokale Khoisan- en Bantoesprekers en slaven met elkaar spraken.
Veel van de slaven die de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) invoerde, kwamen uit Zuidoost-Azië. Velen van hen waren moslim. Ook werden lastige islamitische leiders in de koloniën in Azië soms als balling naar de Kaap gestuurd. Het Afrikaans ontwikkelde zich onder hun invloed. Het is dan ook geen verrassing dat zich onder de oudste bewaarde Afrikaanse manuscripten teksten bevinden over de islam die zijn opgesteld in Arabisch schrift.
Het Afrikaans is dus het product van immigratie en interactie tussen verschillende etnische groepen. Van een partij die dit interessante verschijnsel wil steunen, zou je redelijkerwijs verwachten dat zij denkt dat immigratie positieve kanten heeft en dat mengculturen die zo ontstaan bestaansrecht hebben en subsidie verdienen. Die veronderstelling rijmt echter niet met Wilders' tsunami-retoriek.
VOC-mentaliteit
Daaruit vloeit een tweede verklaring voor de opname van dit punt in het PVV-verkiezingsprogramma voort. Namelijk dat het binnen de 50 procent van het programma hoort waarvan Wilders zelf denkt dat het nooit uitgevoerd kan worden. Is het slechts een chauvinistische frase, waarmee men aandacht wil schenken aan de VOC-mentaliteit - kennelijk populair bij politici? De geschiedenis van de VOC in de Kaap is inderdaad interessant; de rol van de slavernij bij het functioneren van de VOC is veel minder bekend dan bij de West-Indische Compagnie. Maar of het belichten daarvan een PVV-prioriteit is?
Misschien sla ik de plank helemaal mis en ligt er iets heel anders ten grondslag aan het voornemen van de PVV om het Afrikaans te steunen. Ik vrees dat de VOC-optie dicht bij de waarheid komt. Als dat het geval is, betekent dit dat een partij die op ongeveer een vijfde van de Nederlandse stemmen kan rekenen ondoordachte losse flodders in haar verkiezingsprogramma stopt. Dat is eigenlijk best deprimerend.
Gerrit Dusseldorp, University of the Witwatersrand (Zuid-Afrika)
Voor zover ik weet worden eigenlijk alle talen in Zuid-Afrika in meer of mindere mate bedreigd door het Engels. Bij het Afrikaans valt het alleen meer op, omdat dat de enige taal was die ten tijde van de apartheid ook officiële status had. Dat universiteiten van Afrikaans naar Engels overschakelen valt op, dat universiteiten van Zulu naar Engels overschakelen niet omdat er nooit Zulu-talige universiteiten zijn geweest.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 13:26 schreef Bluesdude het volgende:
Het lijkt wel een postume steun aan apartheid of verkapt bezorgd zijn over de positie van blanken en hun taal in Zuid-Afrika. Het tweede is prima, maar de uitzonderingspositie die de PVV maakt doet toch weer aan de eerste mogelijkheid denken.
Zeg dat wel. Ze vinden "rekening houden met" al een principieel taboe, kan het nog kinderachtiger?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 13:51 schreef OProg het volgende:
http://pvv.nl/index.php/c(...)-land-niet-hier.htmlManmanman.
Inderdaadquote:Op vrijdag 20 juli 2012 13:51 schreef OProg het volgende:
*facepalm*quote:Op vrijdag 20 juli 2012 13:51 schreef OProg het volgende:
Gelukkig nog 1 partij die opkomt voor de Nederlandse cultuur, normen en waarden goedzo PVV.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 13:51 schreef OProg het volgende:
De relatie tussen werkgever en werknemer is al decennia gedicteerd door de overheid dus nu moet je niet ineens zo verbaasd doen als de overheid een keertje met een plan komt waar je het niet mee eens bent.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 17:31 schreef KoosVogels het volgende:
Dat is iets tussen de werkgever en de werknemer. Waar bemoeit de PVV zich mee?
quote:Op vrijdag 20 juli 2012 17:37 schreef KoosVogels het volgende:
De overheid komt helemaal nergens mee.
Aha, dus opzettelijk geen rekening houden met anderen hoort bij onze cultuur, normen en waarden? Alhoewel, bij de PVV-stemmende tokkies zal dat inderdaad wel zo zijn ja.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 17:29 schreef FemacampSurvivor het volgende:
[..]
Gelukkig nog 1 partij die opkomt voor de Nederlandse cultuur, normen en waarden goedzo PVV.
"Ramadan extremisten"? *proest*quote:In Turkije is heeeeeeeel veeeeeeel respect en begrip voor ramadan extremisten, een retoertje met het vliegtuig is slechts enkele honderden euros dus ik begrijp de ophef dan ook totaal niet.
... dan ben jij zeker weten een varkensvlees-terrorist. Dat slaat net zo min ergens op als jouw totale onzin.quote:Iedereen weet dat de werktijden hier van 8 tot 6 zijn en dat de Nederlandse cultuur is om in de pauze OVERDAG een lekkerbroodje met varkensvlees op te kanen. Ik krijg nu alweer honger.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |