Dat is wel een goede, maar de IKEA heeft niets moois. Ik ga daarom even bij andere keukenboeren shoppen. Koolstoffilter is een vereiste, want ik heb geen afvoerleiding.quote:
Misschien heeft hij die niet nodig?quote:
Werkelijk een fantastische goede tip. Ik me jaren geërgerd aan de plafondlamp en de gebrekkige verlichting op het keukenblad van onze keuken. Ik heb sinds een aantal jaren lange, dunne TL-buisjes (20 Watt meen ik) boven het aanrechtblad. Echt een verademing om bij te werken.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 19:51 schreef trovey het volgende:
Ik zou inderdaad voor voldoende licht op het werkblad zorgen, niets in hinderlijker dan het werklicht achter je hebben doordat je alleen maar plafondlampen hebt.
quote:Op zaterdag 7 juli 2012 18:37 schreef dennisdotcom het volgende:
Wel een probleem is de elektra, want in mijn hele huis zijn slechts drie groepen. De bedoeling is dat er vijf (!) bij komen.
quote:en ik wil een Quooker.
Ik mag hopen dat je met al deze wensen toch op zijn minst een 3 x 25A aansluiting in je woning hebt.quote:Ook moet de kachel van de muur en doe ik in plaats daarvan een plint-heater.
Shop de rest van de apparatuur er ook eens bij. Even zoeken met EAN nummers en dan shopping bij Google. Heb hier met het badkamer zeker 500 euro bespaart.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 18:47 schreef dennisdotcom het volgende:
[..]
Dat is wel een goede, maar de IKEA heeft niets moois. Ik ga daarom even bij andere keukenboeren shoppen. Koolstoffilter is een vereiste, want ik heb geen afvoerleiding.
Ik kan me vergissen, maar die nieuwe plint-heater zal vast 2kW nodig hebben (en zo niet, dan zal hij bar weinig warmte afgeven) en je nieuwe Quooker ook zoiets. Dat is dan 4KW. Bij 230V dus 17,4 A extra.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:34 schreef dennisdotcom het volgende:
@Bijvlagenzinvol: Weet niet of dit een zinvolle vlaag is, maar qua apparatuur verandert er niet zoveel. En die plint-heaters vallen ook wel weer mee. Op dit moment voldoet de elektra niet aan de voorschriften omdat je voor zware apparatuur verplicht een aparte groep moet. Dat ga ik dus fixen.
Die dunne tl's noemt men in vaktaal T5 tl'squote:Op zaterdag 7 juli 2012 20:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Werkelijk een fantastische goede tip. Ik me jaren geërgerd aan de plafondlamp en de gebrekkige verlichting op het keukenblad van onze keuken. Ik heb sinds een aantal jaren lange, dunne TL-buisjes (20 Watt meen ik) boven het aanrechtblad. Echt een verademing om bij te werken.
Sorry dan dat ik dacht dat je me in de maling nam. De plint-heater verbruikt inderdaad zoveel en de Quooker V3 ook 1600Watt. Dus wat je zegt gaat op. Ik weet dat het uitbreiden van de groepenkast niet betekent dat je hoofdaansluiting opeens meer aan kan, maar ik zou eerlijk gezegd ook niet weten hoeveel ampère mijn verbinding momenteel is.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 23:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ik kan me vergissen, maar die nieuwe plint-heater zal vast 2kW nodig hebben (en zo niet, dan zal hij bar weinig warmte afgeven) en je nieuwe Quooker ook zoiets. Dat is dan 4KW. Bij 230V dus 17,4 A extra.
Vandaar dat ik dus vroeg of je een 3 x 25A aansluiting hebt, of een (wat vaker voorkomende) 1 x 35A. (of zelfs 1 x 25A)
Veel mensen denken namelijk dat als ze de groepen in de groepenkast verdubbelen, ze automatisch ook dubbel zoveel vermogen kunnen verbruiken. En dat gaat helaas heel vaak niet op.
Ik heb ff geen jaarafrekening bij de hand, maar uit mijn hoofd zeg ik dat de aansluitwaarde daarop vermeld staat. Controleer dus eerst even wat je hebt om te verdelen, voor je het gaat verdelen.quote:Op zondag 8 juli 2012 02:08 schreef dennisdotcom het volgende: maar ik zou eerlijk gezegd ook niet weten hoeveel ampère mijn verbinding momenteel is.
Inderdaad je keuken inbouw apparaten zoeken op internet. Meestal weet je wel wat je wel en niet aan functies wil hebben. Daarmee kan je vergelijken bij Kieskeurig voor het juiste type. Bij Kieskeurig en of Google shopping kijken waar het echt goedkoop kan.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:34 schreef dennisdotcom het volgende:
@Jpajs: Bedoel je met de IKEA apparatuur? Of bedoel je dat elders wellicht goedkopere of betere inbouwapparatuur verkrijgbaar is waarnaar ik moet zoeken via Google?
In eerste instantie meldde je dat die posities vastgelegd waren, maar mijn eerste idee - na het zien van je opstelling - was: wissel spoelbak en oven om. Je hebt dan je spoelbak onder het raam en daar een "natte hoek" voor het voorbereiden en voorspoelen van de vaat. Links heb je dan je hele kook- en ovengebeuren. Wel zo praktisch en logisch.quote:Op zondag 8 juli 2012 11:19 schreef dennisdotcom het volgende:
Maar met jullie tips heb ik wel even nagedacht over wat nou handig is. Op de foto in het eerste bericht staat het gasfornuis links. Ik kan eventueel een nieuwe gasleiding aanleggen zodat het gasfornuis op het rechter aanrechtblad geplaatst kan worden.
Blomke, dat zou inderdaad nog beter zijn maar ook meteen echt onmogelijk. Er is op die plaats geen waterleiding en ook geen afvoer. Vooral die afvoer is lastig, omdat ik dan ook nog eens met afschot te maken heb. Ik zou dan een afvoer door de meterkast moeten maken... lijkt me niet echt gewenst. Voor het fornuis zou ik twee meter gasleiding moeten aanleggen vanaf de meterkast die aan de keuken grenst. De in de vloer gefreesde gasleiding zou ik dan afsluiten en onbruikbaar maken.quote:Op zondag 8 juli 2012 11:33 schreef blomke het volgende:
In eerste instantie meldde je dat die posities vastgelegd waren, maar mijn eerste idee - na het zien van je opstelling - was: wissel spoelbak en oven om. Je hebt dan je spoelbak onder het raam en daar een "natte hoek" voor het voorbereiden en voorspoelen van de vaat. Links heb je dan je hele kook- en ovengebeuren. Wel zo praktisch en logisch.
IKEA apparatuur = Whirlpool maar dan met een IKEA naamquote:Op zondag 8 juli 2012 10:54 schreef dennisdotcom het volgende:
Ik dacht ook altijd dat in IKEA keukens alleen IKEA apparatuur past, maar dat is ook gewoon standaard allemaal. Hartstikke handig, want ik vertrouw een Siemens oven om een of andere reden toch gewoon meer dan een IKEA exemplaar. En die IKEA dingen zien er ook allemaal nogal ouderwets uit.
Méén je dat nou? Whirlpool heb ik beroerde ervaring mee.quote:Op zondag 8 juli 2012 12:34 schreef TwinkleStar001 het volgende:
IKEA apparatuur = Whirlpool maar dan met een IKEA naam
Dat klopt inderdaad. En Whirlpool is weer van Philips.quote:Op zondag 8 juli 2012 13:02 schreef blomke het volgende:
Méén je dat nou? Whirlpool heb ik beroerde ervaring mee.
Haal die standaardquote:
quote:Op zondag 8 juli 2012 02:08 schreef dennisdotcom het volgende:
[..]
Sorry dan dat ik dacht dat je me in de maling nam. De plint-heater verbruikt inderdaad zoveel en de Quooker V3 ook 1600Watt. Dus wat je zegt gaat op. Ik weet dat het uitbreiden van de groepenkast niet betekent dat je hoofdaansluiting opeens meer aan kan, maar ik zou eerlijk gezegd ook niet weten hoeveel ampère mijn verbinding momenteel is.
Ging ons om een foto van de inhoud van dat kastje.quote:Op zondag 8 juli 2012 19:31 schreef dennisdotcom het volgende:
Bedoel je het kastje rechts? Ja, daar kan ik niet bij, die is verzegeld.
Daar heeft je fototoestel geen last van. Een foto van je hoofdschakelaar kan overigens ook al een indicatie zijn.\quote:Op zondag 8 juli 2012 19:31 schreef dennisdotcom het volgende:
Bedoel je het kastje rechts? Ja, daar kan ik niet bij, die is verzegeld.
En dat is dus al een 3 fase groepenkast, dus daar heb je een 3 x 25A aansluiting voor nodig.quote:Ik was ook al uitgegaan van een nieuwe groepenkast. Zal wel een model worden met 8 groepen verdeeld over 2 aardlekschakelaars, zoiets als deze.
Die 16A zekering kan nooit jou hoofdzekering zijn... heb je geen complete overzichtsfoto van jou groepenkast ?quote:Op zondag 8 juli 2012 19:50 schreef dennisdotcom het volgende:
U vraagt, wij draaien.
[ link | afbeelding ]
LOL, dat kan (of in ieder geval mag) nooit je hoofdzekering zijn.quote:Op zondag 8 juli 2012 19:50 schreef dennisdotcom het volgende:
U vraagt, wij draaien.
[ link | afbeelding ]
de zekeringkast ziet er inderdaad uit als 3 fase maar volgens mij worden die ook regelmatig als 1 fase bedraadquote:Op zondag 8 juli 2012 20:22 schreef blomke het volgende:
Zo te zien heb je drie fasen onder de enkelfasige meter.Geen probleem dit om te zetten naar een 3-f kast, als je dat nodig vindt.
In dit (en vele andere) geval wel ja. Ik had het btw over de hoofdzekeringenkast.quote:Op zondag 8 juli 2012 20:23 schreef densmee het volgende:
[..]
de zekeringkast ziet er inderdaad uit als 3 fase maar volgens mij worden die ook regelmatig als 1 fase bedraad
Dat wil niet zoveel zeggen; zo'n zekeringkast is vaak een standaard kast.quote:Op zondag 8 juli 2012 20:22 schreef blomke het volgende:
Zo te zien heb je drie fasen onder de enkelfasige meter.Geen probleem dit om te zetten naar een 3-f kast, als je dat nodig vindt.
Dan is het toch volslagen logisch dat er door die stijgleiding 3 fasen lopen? Je gaat toch niet een hele flat op één fase aansluiten? Ik bedoelde btw, dat er drie fasen binnenkomen en maar één hoofdzekering (van de 3 mogelijke) in zit.quote:Op zondag 8 juli 2012 20:27 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat wil nog niet zomaar zeggen dat er een 3 fase aansluiting gerealiseerd kan worden, zeker niet omdat dit ook nog een appartement betreft
TS woont in een appartement dat kun je zien aan die stijgleiding en doorvoerkast uiterst rechts.
maar dan is de kans weer groot dat verdieping 1 fase 1 gebruikt 2 - 2 en verdieping 3 fase 3 waarbij de hoofdzekering dan max 35 A zijnquote:Op zondag 8 juli 2012 20:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan is het toch volslagen logisch dat er door die stijgleiding 3 fasen lopen? Je gaat toch niet een hele flat op één fase aansluiten? Ik bedoelde btw, dat er drie fasen binnenkomen en maar één hoofdzekering (van de 3 mogelijke) in zit.
Dat wil nog niet zeggen dat je "zomaar" 3 fase in je appartement kunt krijgenquote:Op zondag 8 juli 2012 20:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan is het toch volslagen logisch dat er door die stijgleiding 3 fasen lopen? Je gaat toch niet een hele flat op één fase aansluiten? Ik bedoelde btw, dat er drie fasen binnenkomen en maar één hoofdzekering (van de 3 mogelijke) in zit.
Dit zou je aan de VVE moeten kunnen vragenquote:Op zondag 8 juli 2012 20:33 schreef dennisdotcom het volgende:
@blomke: De koelkast/vriezer verbruikt net iets minder dan 1KWh als het goed is. Maar verder de keukenapparatuur: waterkoker, koffiezetapparaat, magnetron, oven, vaatwasser en de wasmachine en droger.
Straks komt er in ieder geval nog de heater bij, maar de magnetron en oven worden geïntegreerd. De quooker ga ik denk ik volledig voor voorbereiden maar (om budgettaire redenen) (nog) niet aanschaffen. De extra groep hoeft daar ook niet voor te komen, maar ik maak dus wel alvast alle leidingen; dat kan immers later niet meer.
Bedankt trouwens voor alle hulp zover! Vind het echt leuk dat iedereen zo meedenkt!
@Vonkenboer: hoe weet ik nu of dit gerealiseerd kan worden? Kan ik dat zelf onderzoeken, moet Liander dat doen of moet ik het aan de VVE vragen?
Neen, een 8 groepenkast kan ook op één fase. Je max vermogen is dan 35 x 230 = 1150 + 6900 = 8050 Watt.quote:Op zondag 8 juli 2012 20:35 schreef dennisdotcom het volgende:
En ik begreep uit het eerdere bericht dat het noodzakelijk is als ik die 8-groepenkast wil plaatsen, toch? Omdat die alleen maar als 3-fasekast werkt. (ff voor de zekerheid)
Je zou ook kunnen overwegen om te koken op inductie?quote:Op zondag 8 juli 2012 11:46 schreef dennisdotcom het volgende:
Voor het fornuis zou ik twee meter gasleiding moeten aanleggen vanaf de meterkast die aan de keuken grenst. De in de vloer gefreesde gasleiding zou ik dan afsluiten en onbruikbaar maken.
Vandaar dat ik dacht dat je techmisch wel op 3 fasen over kon gaan. Vaak heb je de keuze nl. om ook electrisch te koken.quote:Op zondag 8 juli 2012 20:41 schreef Burdie het volgende:
Je zou ook kunnen overwegen om te koken op inductie?
Maar een standaardaansluiting hoeft daar niet perse op berekend te zijn.quote:Op zondag 8 juli 2012 20:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Vandaar dat ik dacht dat je techmisch wel op 3 fasen over kon gaan. Vaak heb je de keuze nl. om ook electrisch te koken.
In de HVK (hoofdverdeelkast) van een flat kan het maar zo zijn dat ieder appartement maar een één fase aansluiting heeftquote:Op zondag 8 juli 2012 20:58 schreef blomke het volgende:
In mijn "jonge" jaren, hadden enkelfasige aansluitingen, smalle hoofdzekeringenkastjes (met een -I- erop) , omdat er maar één zekering in hoefde te passen. De 3-f hoofdzekeringenkasten (met een I-I-I erop), waren zo breed als hier afgebeeld en konden naar wens met één of 3 hoofdzekeringen worden voorzien. Vandaar mijn - blijkbaar verkeerde - veronderstelling van de 3 fasen die hier binnenkomen en waar één van wordt doorgegeven.
Je spreekt jezelf behoorlijk tegen. Dus de plintheater is niet nodig. Maar als je meisje er komt wonen wel?quote:Op zondag 8 juli 2012 21:04 schreef dennisdotcom het volgende:
Als ik kijk naar de apparatuur die er straks bij komt, dan is het eigenlijk alleen de plint-heater. En ik heb afgelopen winter slechts drie keer de kachel aangezet, met dank aan mijn Surinaamse onderbuurman die graag Surinaamse temperaturen hanteert, dus ik verwacht dat die plint-heater ook niet vaak gebruikt zal worden. Maar als het meisje hier komt wonen, is een aangename temperatuur natuurlijk wel gewenst.
Fixed! Je vergeet de nieuwe plintheater en de Quooker...quote:Op zondag 8 juli 2012 21:06 schreef blomke het volgende:
Btw, als je zo leeft leefde, kan kon je wel met een 1 x 35 A aansluiting toe.
Met welke vermogens?quote:Op zondag 8 juli 2012 21:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Fixed! Je vergeet de nieuwe plintheater en de Quooker...
Zie vorige posts...quote:
Yup, en daarmee verwarm je je warm water (Quooker) en de keuken (Plintheater) ook?quote:Op zondag 8 juli 2012 22:23 schreef blomke het volgende:
Zou 't lekker op een 1 x 35 A aansluiting houden. Wij hebben vaatwasser, combi, wasmachine en droger, waterkoker. Allemaal al jaren probleemloos op een 1 x 35 A hoofdzekering en via 8 groepen verdeeld.
Lolwhut?quote:Op zondag 8 juli 2012 22:42 schreef dennisdotcom het volgende:
Ja dat is leuk, maar ik denk niet dat ik zomaar mag kiezen een ruimte niet te voorzien van verwarming, of wel?
Dan haal je hem weg. En klaar is klara.quote:Er is nu een radiator, maar die is eigenlijk te klein en ik wil hem bovendien weg hebben omdat ik hem esthetisch verstorend vind.
Tja je kunt het niet doen en dan gebeurt er niets. Maar het is wel handig als je je huis wilt verkopen, dat-ie aan bepaalde voorschriften voldoet. Ik kan ook mijn toilet slopen en er een sauna van maken. En dan in de douche kakkenquote:Op zondag 8 juli 2012 22:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Lolwhut?
Koophuis toch? Waarom zou jij in wat voor vertrek dan ook verplicht een verwarming moeten hebben?
Wil je advies of ga je onzin uitkramen? Jij komt toch met de vraag of het toegestaan is?quote:Op zondag 8 juli 2012 23:01 schreef dennisdotcom het volgende:
Tja je kunt het niet doen en dan gebeurt er niets. Maar het is wel handig als je je huis wilt verkopen, dat-ie aan bepaalde voorschriften voldoet. Ik kan ook mijn toilet slopen en er een sauna van maken. En dan in de douche kakken. Zal geen haan naar kraaien, maar verkopen wordt lastig.
Je wilt de elektra opknappen door een desnoods een 8 groepenkast op een 1 x 35A hoofdzekering te zetten? Dat noem ik nou bij uitstek een verborgen gebrek bij verkoop van een woning...quote:En zo is het ook met de elektra. Ik ga de boel opknappen, dus beter kan ik het nu in een keer goed doen en alles meenemen. Nu kan het. Daarom wil ik het goed doen en volgens mij hoort in een keuken gewoon een verwarming te zijn. Zeker omdat het een verder afgesloten vertrek is.
Yup, ik schat dat zeker 20% van je mede flatbewoners een Quooker en plintverwarming heeft. Al jaren. Waar lullen we dus over?quote:Ik kan me ook niet voorstellen dat die elektra een probleem is; ik ben toch zeker niet de enige in de flat die hier tegenaan loopt. Als die HVK die Vonkenboer noemde niet is bijgewerkt conform de huidige stand der techniek, wordt het misschien tijd dat de VVE dit in haar MOP gaat meenemen.
Valt mee; ook dat hebben hele volksstammen..quote:Op zondag 8 juli 2012 23:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Je wilt de elektra opknappen door een desnoods een 8 groepenkast op een 1 x 35A hoofdzekering te zetten? Dat noem ik nou bij uitstek een verborgen gebrek bij verkoop van een woning...
Dat heb ik nooit gezegd hèquote:Op zondag 8 juli 2012 23:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Je wilt de elektra opknappen door een desnoods een 8 groepenkast op een 1 x 35A hoofdzekering te zetten? Dat noem ik nou bij uitstek een verborgen gebrek bij verkoop van een woning...
Misschien woon ik wel in een flat met royale penthousesquote:Yup, ik schat dat zeker 20% van je mede flatbewoners een Quooker en plintverwarming heeft. Al jaren. Waar lullen we dus over?![]()
Doet me denken aan een Golfje, met van die dikke nepuitlaten eronder...quote:Op zondag 8 juli 2012 23:25 schreef sander_d het volgende:
Afgelopen jaren heeft het bij mij ook dik prima gewerkt. Dus 1x35A hoofdzekering en 8 groepen in een huis met alle normale luxe, inclusief Quooker.
Klets toch geen onzin. Juist door een goede verdeling van je verbruikers over de eindgroepen, voorkóm je problemen. 8 groepen op 1 x 35 A is zo normaal als het maar kan. Pas bij elektrisch koken, komt ie noodzaak tot 3 x 25 A om de hoek kijken.quote:Op zondag 8 juli 2012 23:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Slim. Bedenk dat, naast deze kosten voor Liander, een 3-f groepenkast wel (iets) duurder is dan een 1-f groepenkast, ook bij gelijk aantal eindgroepen.quote:Op maandag 9 juli 2012 10:13 schreef dennisdotcom het volgende:
Nu is de vraag dus of het écht noodzakelijk is. Als ik kies voor een nieuwe groepenkast kies ik liever voor het modernste, dus dan maar gelijk goed. Mocht het niet kunnen, dan koop ik wel een nieuwe groepenkast die met één fase werkt.
altijd doen als het volgens hun kan.quote:Op maandag 9 juli 2012 11:46 schreef dennisdotcom het volgende:
Nou, offerte van Liander is al binnen. Blijkbaar kan het en kost het ¤195,-. Ik krijg binnen twee weken een telefoontje om de technische details te bespreken.
Ieder vast opgesteld toestel van 2000 watt of meer moet aangesloten worden op een eigen groep.quote:Op maandag 9 juli 2012 20:33 schreef dennisdotcom het volgende:
Oh trouwens @Vonkenboer: moet ik nou echt vaatwasser, koelkast, oven (,quooker, plint-heater), wasmachine en droger allemaal een eigen groep geven of mag ik sommige dingen combineren (tot een bepaald maximum?).
En mogen de PVC buizen van die apparaten rechtstreeks naar de meterkast leiden? Ik kan in de ruimte zelf geen centraaldozen o.i.d. plaatsen. In de ruimte ernaast kan ik wel iets doen, mag dat?
Stel dat ik bijvoorbeeld oven en vaatwasser op één groep wil gooien en een blinddoos wil plaatsen in de bijkeuken waarvandaan de stroom naar de 2 fysiek niet bij elkaar zittende locaties in de keuken gaat. Kan dat zomaar?
Sorry voor deze n00b elektro vragen!
ik las ergens dat je de quooker niet direct wilt aanschaffen, heb je dan wel warm water nu?quote:Op maandag 9 juli 2012 22:08 schreef dennisdotcom het volgende:
Ik weet het nog niet precies omdat ik de apparatuur nog niet heb. Maar dit kun je ongeveer aanhouden:
Aansluitwaarden:
Quooker 1600
Plint-heater 2000
Vaatwasser 2000
Oven 3600
Koelkast is niet zoveel. Nu ik het één en ander ff opgezocht heb weet ik eigenlijk ook meteen dat oven en koelkast samen niet zo'n goede combi is. Misschien vaatwasser en koelkast op één groep doen? Of kan ik de koelkast beter gewoon in de donkerblauwe groep gooien waar ook de losse apparatuur op komt? Ik zag dat dat ook redelijk vaak is genoemd in andere topics.
Ik wilde alleen een Quooker voor kokend water. Verder heb ik hier blokverwarming en als ik het warm water open draai heb ik binnen 3 seconden ook echt warm water. Een boiler heeft dus voor mij geen enkele toegevoegde waarde.quote:Op maandag 9 juli 2012 22:20 schreef densmee het volgende:
ik las ergens dat je de quooker niet direct wilt aanschaffen, heb je dan wel warm water nu?
of moet er nog een inbouw boilertje komen
Als je dus in de winter je plintververwarming aan hebt staan, en je oven staat aan (die ik inschat op 2,5KW) heb je dus niet eens meer de helft over. Staat je wasdroger dan ook nog aan, dan heb je nog maar 0,5KW over.quote:Op maandag 9 juli 2012 09:18 schreef Appeltje2010 het volgende:
Bijvlagenzinvol heeft vandaag (of eigenlijk in dit topic) helaas niet echt z'n vlaag.
Als je niet electrisch kookt en geen extreme stroomverbruikers hebt, is het echt geen probleem om een 1x35a hoofdzekering te hebben.
Inschatting apparaten met een hoge aansluitwaarde:
(Combi)-oven: 3kw
Wasmachine: 2,3kw
Droger: 2,3kw
Plintverwarming: 2kw
Quooker: 1,6kw
Dit alles bij elkaar is 11,2kw... de Quooker staat daarbij niet lang op vol vermogen aan (verwarmt maar een kleine hoeveelheid water) en de kans dat al die apparatuur tegelijk aan staat is niet groot en zal daarbij ook voor korte tijd geen probleem zijn voor een hoofdzekering. [Quote]
35A = 8KW
Mijn advies: investeer die 190,- om er een 3 fase aansluiting van te maken.quote:Mijn advies: lekker 1-fase houden en zo gaan uitvoeren.
Toch nog wat zinnigs. Inductie is super.quote:Mijn 2e advies: probeer die inductieplaat eens ergens uit... is echt wereld, sneller dan gas nog!
Advies wordt opgevolgd hoor! BTW, het is wel duurder want de groepenkast is ook nog eens ¤ 354,-.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 03:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Mijn advies: investeer die 190,- om er een 3 fase aansluiting van te maken.
Bij 9 groepen is een 3e aardlek ook inderdaad verplicht.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 08:36 schreef dennisdotcom het volgende:
Ja relatief valt het vast mee. Ik kies alvast het model met 3 aardlekschakelaars, zodat als ik extra groepen wil plaatsen dit wat gemakkelijker is. De 9e groep kom ik sowieso niet onderuit, dus die bestel ik maar alvast mee.
Omdat we tegenwoordig een waterkoker hebben staan met daarnaast een koffiezetapparaat en nog een senseo. Deze drie vragen te veel vermogen voor één groep. Daarom............quote:Op dinsdag 10 juli 2012 10:54 schreef Appeltje2010 het volgende:
[..] Weet niet meer of het al vermeld is maar hou er ook rekening mee dat de WCD's bij het aanrechtblad over minimaal 2 groepen verdeeld moeten zijn.
Ik heb aan beide zijdes van de keuken een aanrechtblad? Mag ik dan gewoon het ene blad 4 wcd's op 1 groep en het andere blad ook 4 wcd's op een andere groep?quote:Op dinsdag 10 juli 2012 10:54 schreef Appeltje2010 het volgende:
Bij 9 groepen is een 3e aardlek ook inderdaad verplicht.
Ach het is wel makkelijker en als e.e.a. toch vervangen moest worden is het wel slim maar het blijft verder geen must.
Oh ja, je oven moet dus ook apart, ik zie Vonkenboer ergens zeggen dat die wellicht gecombineerd kan worden maar veel (electrische) ovens zitten wel boven de 2kw. Je Quooker kan wel ergens bij. Weet niet meer of het al vermeld is maar hou er ook rekening mee dat de WCD's bij het aanrechtblad over minimaal 2 groepen verdeeld moeten zijn. Je zou er ook voor kunnen kiezen om eentje daarvan met de Quooker te delen bv.
Dan heb je je inductieplaat er met een paar jaar uit.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 15:05 schreef dennisdotcom het volgende:
Je krijgt dan de prachtige situatie dat ik op de eindafrekening 2012 ¤ 5,- voor het gebruik betaalde en ¤ 128,- voor vastrecht, capaciteitstarief en meetdienst.
Ik ken uiteraard je budget niet (en wat je er sowieso voor uit wilt trekken) maar je hebt ook groepenkasten met aardlekautomaten. Daar is dus elke groep uitgerust met een 16A automaat en aardlek ineen.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 08:16 schreef dennisdotcom het volgende:
want de groepenkast is ook nog eens ¤ 354,-.
Een mm krom maakt voor inductie niet uit. Wel even opletten of de pan niet 'wiebelt' als je hem op de glasplaat zet. Dan krijg je wellicht krassen op je plaat.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 16:21 schreef Appeltje2010 het volgende:
Ik denk dat je van die stap geen spijt krijgt. Nadeel inductie is wel dat de aanschafprijs pittig is, je nieuwe pannen nodig hebt (pannen die op gas zijn gebruikt zijn niet meer volledig recht)
Ja, dat is precies wat ik ook denk. Eigenlijk is de keuken te klein om een open ruimte te maken. Je krijgt dan juist een krap gevoel in plaats van het gewenste ruimtelijke effect. Of ik moet nóg meer kastjes schrappen, maar dan krijg ik echt ruimtegebrek.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 20:46 schreef blomke het volgende:
Denk dat een aparte keuken mooier en rustiger is dan de boel openbreken.
Ik denk juist dat het veel meer ruimte schept en dat het minder hokkerig is..quote:Op dinsdag 10 juli 2012 20:46 schreef blomke het volgende:
Denk dat een aparte keuken mooier en rustiger is dan de boel openbreken.
Hokkerig bedoel ik in het totaalplaatjequote:Op dinsdag 10 juli 2012 22:22 schreef blomke het volgende:
Keuken is 2,80 bij 3,40 m. Niet bepaald hokkerig.
Daar is ook een topic over geweest hier, scheen niet echt een succes te zijn. Zelf even zoeken, anders krijg ik als boodschapper weer de schuld.quote:Op donderdag 12 juli 2012 19:32 schreef dennisdotcom het volgende:
en afzuigkap die uit het aanrechtblad omhoog komt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |