abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113898890
Hallo iedereen,

Ik denk al een jaartijdje aan het verbouwen van mijn keuken en het voordeel van zo lang uitstellen is dat je denkt dat je niets vergeet. Maar uiteindelijk vergeet je altijd iets en daarom hoop ik dat jullie met mij willen meedenken.

Belangrijkste motivatie om de keuken te verbouwen:

• Keukenkastjes zijn stokoud
• Ziet er niet uit
• Ik vind een los gasfornuis en koelkast verschrikkelijk, omdat er steeds eten tussen valt

Omdat ik wil dat meerdere ruimten wat meer een geheel worden, neem ik ook de bijkeuken en de hal onder handen. In de eerste worden de muren opnieuw behangen, de kozijnen gewit en komt er een nieuwe laminaatvloer. In de hal worden de muren gewit (nu ral9010) en komt ook de nieuwe vloer. De vloer wordt doorlopend en zal in de keuken de hele ruimte beslaan; de kastjes komen dus op de vloer.

Ik woon in een flat en daarom zijn de plaats van het fornuis en spoelbak niet te vervangen. Daar moet ik het dus mee doen. Wel een probleem is de elektra, want in mijn hele huis zijn slechts drie groepen. De bedoeling is dat er vijf (!) bij komen.

Verder komt er dus een IKEA keuken in, maar dan iets gepimpt. Betonnen aanrechtblad is één van die dingen en ik wil een Quooker. Muur wordt pandomo en wil ik zelf gaan doen. Ook moet de kachel van de muur en doe ik in plaats daarvan een plint-heater. Ik dacht aan alleen een combimagnetron, maar wat is het nadeel daarvan ten opzichte van een reguliere oven?

Foto-impressie:

Alle vragen wil ik natuurlijk graag beantwoorden, maar hoop toch ook vooral op tips van jullie. De verbouwing begint als jullie genoeg tips hebben gegeven :7. Ook hangt e.e.a. af van wanneer mijn huisgenote vertrekt, want ik heb die kamer nodig voor de tijdelijke keuken tijdens de verbouwing.
pi_113899133
Een afzuigkap misschien ?
-
pi_113899245
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 18:43 schreef quo_ het volgende:
Een afzuigkap misschien ?
Dat is wel een goede, maar de IKEA heeft niets moois. Ik ga daarom even bij andere keukenboeren shoppen. Koolstoffilter is een vereiste, want ik heb geen afvoerleiding.
pi_113899521
Ikw eet niet precies wat en waarom je koelkast zo hoog is, maar wij hebben de combi oven boven de (lagere) koelkast. daardoor kan je makkelijk in- en uitschuiven en heb je makkelijk zicht op de gerechten.

Het voordeel van een single oven zie ik niet zo; wij hebben een combi met hetelucht en gebruiken dat dagelijks
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_113899578
Heb je al nagedacht over je belichting? Het is wel zo fijn als je goed licht hebt op je aanrechtblad.
Zo ik iets ben, ben ik een Hagenaar
pi_113899727
Voldoende wandcontactdozen op logische plekken. Koffiezetter, waterkoker, mixer, keukenmachine, broodrooster... dat soort apparaten.
Of hoe wil je anders je zondagse ontbijt klaarmaken met koffie voor meneer, thee voor mevrouw, verse smoothies (met verse slagroom :9 ) er bij en geroosterd brood met nog een croissantje uit de oven.

En ik mis kastruimte, of heb je een bijkeuken waar je alles neer kan zetten? (pannen, servies, ingrediënten)
Gewoon het hele stuk boven het aanrecht volhangen met kasten, met daarin ook de afzuigkap en de verlichting.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_113899984
Bedankt voor jullie tips tot zover!

@blomke: het is een koelkast met diepvries. Ik twijfelde inderdaad om een koelkast met daarboven combimagnetron te doen en de diepvries ergens anders. Nadeel daarvan is dat je twee koelapparaten hebt die samen meer energie verbruiken. Vandaar dus toch maar deze oplossing. Ik ben wel gehecht aan de vriesruimte; in de winter leg ik altijd een hele voorraad stamppot aan.

@Zomerjurkje: niet helemaal. Ik heb nu gewoon twee plafondlapen met respectievelijk 2 en 3 schijnwerpers (halogeen). Ik zou boven het aanrecht wel graag verlichting willen maken. Daarnaast kan de afzuigkap mogelijk lampen bevatten. Een verlaagd plafond met ledspots zou beter zijn, maar mijn ramen lopen tot het plafond en een verlaagd plafond maken is dus geen optie. Heb jij nog tips?

@Resistor: check! Heb er aan gedacht. Er komen er twee tussen gasfornuis en spoelbak. Ook aan beide zijdes van het aanrechtblad voor het raam komen er twee; in totaal vier dus en over de hele keuken zes. Dat moet voldoende zijn! De waterkoker keert niet terug: hij wordt vervangen door de Quooker.
Kastruimte is er toch dacht ik wel genoeg: ik heb aan de rechterzijde (misschien wat lastig te zien) drie ladenkasten van 60cm met daarin twee verdiepingen en besteklades. Links zit een apothekerskast van 30cm voor voorraad. Daarnaast onder het fornuis een pannenkast. Ook de hoekkast kan voor pannen gebruikt worden. In de kast onder de spoelbak komen de prullenbakken. Rechts komen dus de apparatuur en borden en eventueel nog wat eten.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 19:48:50 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_113901065
Mis ik nou de afwasmachine?
The love you take is equal to the love you make.
pi_113901169
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 19:48 schreef Lienekien het volgende:
Mis ik nou de afwasmachine?
Misschien heeft hij die niet nodig? :P Ik zou inderdaad voor voldoende licht op het werkblad zorgen, niets in hinderlijker dan het werklicht achter je hebben doordat je alleen maar plafondlampen hebt.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_113901564
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 19:51 schreef trovey het volgende:

Ik zou inderdaad voor voldoende licht op het werkblad zorgen, niets in hinderlijker dan het werklicht achter je hebben doordat je alleen maar plafondlampen hebt.
Werkelijk een fantastische goede tip. Ik me jaren geërgerd aan de plafondlamp en de gebrekkige verlichting op het keukenblad van onze keuken. Ik heb sinds een aantal jaren lange, dunne TL-buisjes (20 Watt meen ik) boven het aanrechtblad. Echt een verademing om bij te werken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_113901784
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 18:37 schreef dennisdotcom het volgende:
Wel een probleem is de elektra, want in mijn hele huis zijn slechts drie groepen. De bedoeling is dat er vijf (!) bij komen.
quote:
en ik wil een Quooker.
quote:
Ook moet de kachel van de muur en doe ik in plaats daarvan een plint-heater.
Ik mag hopen dat je met al deze wensen toch op zijn minst een 3 x 25A aansluiting in je woning hebt.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_113902543
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 18:47 schreef dennisdotcom het volgende:

[..]

Dat is wel een goede, maar de IKEA heeft niets moois. Ik ga daarom even bij andere keukenboeren shoppen. Koolstoffilter is een vereiste, want ik heb geen afvoerleiding.
Shop de rest van de apparatuur er ook eens bij. Even zoeken met EAN nummers en dan shopping bij Google. Heb hier met het badkamer zeker 500 euro bespaart.
Jeroentje.
  zaterdag 7 juli 2012 @ 21:01:44 #13
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_113903659
Zorg ervoor dat je aanrecht blad een waterkering heeft, scheelt veel geknoei op de vloer.
pi_113906831
@Lienekien: Ja, er is geen vaatwasser. Zou het best willen, maar er is geen ruimte voor. In dat opzicht heb ik best een onhandige keukenindeling. Heb trouwens wel een vaatwasser, die staat in de bijkeuken.

@Trovey, Blomke: Ik zal nog eens goed naar de verlichting kijken, inderdaad een aandachtspuntje. Weet nog niet hoe ik dat nou goed kan krijgen, maar ik zal eens goed kijken wat er te koop is.

@Bijvlagenzinvol: Weet niet of dit een zinvolle vlaag is, maar qua apparatuur verandert er niet zoveel. En die plint-heaters vallen ook wel weer mee. Op dit moment voldoet de elektra niet aan de voorschriften omdat je voor zware apparatuur verplicht een aparte groep moet. Dat ga ik dus fixen.

@Jpajs: Bedoel je met de IKEA apparatuur? Of bedoel je dat elders wellicht goedkopere of betere inbouwapparatuur verkrijgbaar is waarnaar ik moet zoeken via Google?

@Erasmo: Goeie tip, al vind ik het persoonlijk niet zo mooi bij betonnen bladen. Oplossing is denk ik vooral niet te veel knoeien. Dat is toch al niet zo verstandig bij beton, zelfs als het geïmpregneerd is.
pi_113908344
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:34 schreef dennisdotcom het volgende:
@Bijvlagenzinvol: Weet niet of dit een zinvolle vlaag is, maar qua apparatuur verandert er niet zoveel. En die plint-heaters vallen ook wel weer mee. Op dit moment voldoet de elektra niet aan de voorschriften omdat je voor zware apparatuur verplicht een aparte groep moet. Dat ga ik dus fixen.
Ik kan me vergissen, maar die nieuwe plint-heater zal vast 2kW nodig hebben (en zo niet, dan zal hij bar weinig warmte afgeven) en je nieuwe Quooker ook zoiets. Dat is dan 4KW. Bij 230V dus 17,4 A extra.

Vandaar dat ik dus vroeg of je een 3 x 25A aansluiting hebt, of een (wat vaker voorkomende) 1 x 35A. (of zelfs 1 x 25A)

Veel mensen denken namelijk dat als ze de groepen in de groepenkast verdubbelen, ze automatisch ook dubbel zoveel vermogen kunnen verbruiken. En dat gaat helaas heel vaak niet op.
  Moderator zaterdag 7 juli 2012 @ 23:17:38 #16
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_113908566
quote:
17s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 20:01 schreef blomke het volgende:

[..]

Werkelijk een fantastische goede tip. Ik me jaren geërgerd aan de plafondlamp en de gebrekkige verlichting op het keukenblad van onze keuken. Ik heb sinds een aantal jaren lange, dunne TL-buisjes (20 Watt meen ik) boven het aanrechtblad. Echt een verademing om bij te werken.
Die dunne tl's noemt men in vaktaal T5 tl's :)
Die hele dikke die je in wat oudere armaturen vind noemt men T8.
pi_113914024
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 23:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ik kan me vergissen, maar die nieuwe plint-heater zal vast 2kW nodig hebben (en zo niet, dan zal hij bar weinig warmte afgeven) en je nieuwe Quooker ook zoiets. Dat is dan 4KW. Bij 230V dus 17,4 A extra.

Vandaar dat ik dus vroeg of je een 3 x 25A aansluiting hebt, of een (wat vaker voorkomende) 1 x 35A. (of zelfs 1 x 25A)

Veel mensen denken namelijk dat als ze de groepen in de groepenkast verdubbelen, ze automatisch ook dubbel zoveel vermogen kunnen verbruiken. En dat gaat helaas heel vaak niet op.
Sorry dan dat ik dacht dat je me in de maling nam. De plint-heater verbruikt inderdaad zoveel en de Quooker V3 ook 1600Watt. Dus wat je zegt gaat op. Ik weet dat het uitbreiden van de groepenkast niet betekent dat je hoofdaansluiting opeens meer aan kan, maar ik zou eerlijk gezegd ook niet weten hoeveel ampère mijn verbinding momenteel is.
pi_113914376
quote:
3s.gif Op zondag 8 juli 2012 02:08 schreef dennisdotcom het volgende: maar ik zou eerlijk gezegd ook niet weten hoeveel ampère mijn verbinding momenteel is.
Ik heb ff geen jaarafrekening bij de hand, maar uit mijn hoofd zeg ik dat de aansluitwaarde daarop vermeld staat. Controleer dus eerst even wat je hebt om te verdelen, voor je het gaat verdelen.
pi_113915669
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:34 schreef dennisdotcom het volgende:
@Jpajs: Bedoel je met de IKEA apparatuur? Of bedoel je dat elders wellicht goedkopere of betere inbouwapparatuur verkrijgbaar is waarnaar ik moet zoeken via Google?
Inderdaad je keuken inbouw apparaten zoeken op internet. Meestal weet je wel wat je wel en niet aan functies wil hebben. Daarmee kan je vergelijken bij Kieskeurig voor het juiste type. Bij Kieskeurig en of Google shopping kijken waar het echt goedkoop kan.

Maak een lijstje met wat je nodig hebt. Oven blijkt bij a de goedkoopste te zijn. De gaspitten bij b. Zet van alle internet leveranciers de prijzen naast elkaar. De goedkoopste is diegene die strak tegen de marge aan levert. Uiteindelijk kregen wij 10 internet aanbieders. Die heb ik een mail gestuurd voor een strakke prijs. Daarvan bleven er drie over waaruit wij konden kiezen. En dan eerst, gratis leveren, en dan betalen is heel goed mogelijk.

Sommige aanbieders van keuken apparatuur adverteren al met gratis aansluiten.

[ Bericht 2% gewijzigd door jpajs op 08-07-2012 06:04:03 ]
Jeroentje.
pi_113917565
Bedankt voor jullie tips. Heb even bij de Mijn NUON jaarafrekening gekeken, maar ik zie het niet staan. Kan ik het niet in de meterkast ergens zien? En anders bel ik morgen maar eens op.

Voor wat betreft de apparatuur: goede tips. Overigens had ik in mijn hoofd een oven met magnetronfunctie en dacht ik dat dat een combimagnetron was, maar nu zie ik dat ik eigenlijk meer een oven met magnetronfunctie zoek. Lijkt hetzelfde, maar is het toch niet, omdat de basis anders is.

Ik dacht ook altijd dat in IKEA keukens alleen IKEA apparatuur past, maar dat is ook gewoon standaard allemaal. Hartstikke handig, want ik vertrouw een Siemens oven om een of andere reden toch gewoon meer dan een IKEA exemplaar. En die IKEA dingen zien er ook allemaal nogal ouderwets uit.
pi_113917658
Maak eens paar fotos van je meterkast en dan vooral het gedeelte waar de hoofdzekeringen zitten
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_113918063
Zal ik straks even doen als ik aangekleed ben.

Maar met jullie tips heb ik wel even nagedacht over wat nou handig is. Op de foto in het eerste bericht staat het gasfornuis links. Ik kan eventueel een nieuwe gasleiding aanleggen zodat het gasfornuis op het rechter aanrechtblad geplaatst kan worden. Het enige probleem is dan wel dat het plaatsen van een afzuigkap moeilijk wordt. Dat betekent iets dat aan het plafond kan hangen en plat is (zoiets) of een afzuigkap in het aanrecht (klik).

Voordeel van dit is dat links een stuk aanrechtblad vrij komt zodat je fatsoenlijk met de kraan kunt werken en daaronder kan dan heel mooi de vaatwasser. Op zich is dit dus perfect.

Als iemand weet waar je tegen redelijke prijzen dit soort dingen kunt kopen. Ik zie zogenaamde "Downdrafts" vanaf zo'n ¤ 2.500,-, maar dat is eigenlijk mijn absolute maximum voor dit soort speelgoed :).
pi_113918370
quote:
5s.gif Op zondag 8 juli 2012 11:19 schreef dennisdotcom het volgende:
Maar met jullie tips heb ik wel even nagedacht over wat nou handig is. Op de foto in het eerste bericht staat het gasfornuis links. Ik kan eventueel een nieuwe gasleiding aanleggen zodat het gasfornuis op het rechter aanrechtblad geplaatst kan worden.
In eerste instantie meldde je dat die posities vastgelegd waren, maar mijn eerste idee - na het zien van je opstelling - was: wissel spoelbak en oven om. Je hebt dan je spoelbak onder het raam en daar een "natte hoek" voor het voorbereiden en voorspoelen van de vaat. Links heb je dan je hele kook- en ovengebeuren. Wel zo praktisch en logisch.
pi_113918728
quote:
17s.gif Op zondag 8 juli 2012 11:33 schreef blomke het volgende:
In eerste instantie meldde je dat die posities vastgelegd waren, maar mijn eerste idee - na het zien van je opstelling - was: wissel spoelbak en oven om. Je hebt dan je spoelbak onder het raam en daar een "natte hoek" voor het voorbereiden en voorspoelen van de vaat. Links heb je dan je hele kook- en ovengebeuren. Wel zo praktisch en logisch.
Blomke, dat zou inderdaad nog beter zijn maar ook meteen echt onmogelijk. Er is op die plaats geen waterleiding en ook geen afvoer. Vooral die afvoer is lastig, omdat ik dan ook nog eens met afschot te maken heb. Ik zou dan een afvoer door de meterkast moeten maken... lijkt me niet echt gewenst. Voor het fornuis zou ik twee meter gasleiding moeten aanleggen vanaf de meterkast die aan de keuken grenst. De in de vloer gefreesde gasleiding zou ik dan afsluiten en onbruikbaar maken.

Even een tekening gemaakt:

Rood is waar waterleiding en afvoer zitten. Blauw is de huidige plek van het gas. Groen is de optie om een gasleiding te plaatsen.
pi_113918988
Afvoer en waterleiding kan je bovengronds - onder de keukenkastjes door - met afschot laten lopen.
pi_113919165
Ja I know, maar er zit toch in beide routes een deur. Ik kan moeilijk een afvoer voor de deur langs laten lopen. Voor het plan links met vaatwasser is het geen probleem, maar ik kan geen kraan in het langwerpige gedeelte maken.
pi_113920014
quote:
14s.gif Op zondag 8 juli 2012 10:54 schreef dennisdotcom het volgende:

Ik dacht ook altijd dat in IKEA keukens alleen IKEA apparatuur past, maar dat is ook gewoon standaard allemaal. Hartstikke handig, want ik vertrouw een Siemens oven om een of andere reden toch gewoon meer dan een IKEA exemplaar. En die IKEA dingen zien er ook allemaal nogal ouderwets uit.
IKEA apparatuur = Whirlpool maar dan met een IKEA naam

En ik zag hierboven het advies om apparatuur op internet te shoppen, kun je zeker doen. Wat ik wel zag toen ik een paar jaar geleden mijn keuken kocht is dat als je 5 of meer apparaten koopt van hetzelfde merk je vaak langere garantie krijgt. Een aantal merken hadden deze actie, weet niet of dat nog zo is. Apparatuur hoefde niet bij dezelfde leverancier gekocht te worden. Misschien ook iets om even naar te kijken.
pi_113920897
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 12:34 schreef TwinkleStar001 het volgende:

IKEA apparatuur = Whirlpool maar dan met een IKEA naam
Méén je dat nou? Whirlpool heb ik beroerde ervaring mee.
pi_113921665
quote:
17s.gif Op zondag 8 juli 2012 13:02 schreef blomke het volgende:
Méén je dat nou? Whirlpool heb ik beroerde ervaring mee.
Dat klopt inderdaad. En Whirlpool is weer van Philips.

Overigens zijn de (combi)magnetrons/ovens en inductiekookplaten gewoon goed van Whirlpool. De rest van het witgoed (koelkast/vriezer/vaatwasser) van Whirlpool heb ik geen ervaring mee, dus daar durf ik niks over te zeggen.
pi_113922101
Whirlpoolvaatwasser :r
pi_113922296
Interessant dit. Maar ik neig dan toch eerder naar Duitse degelijkheid. Siemens of AEG dus.
  zondag 8 juli 2012 @ 13:42:35 #32
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_113922429
quote:
17s.gif Op zondag 8 juli 2012 13:34 schreef blomke het volgende:
Whirlpoolvaatwasser :r
Haal die standaard O+ als PI toch weg, joh. Dat staat echt zó stom.
The love you take is equal to the love you make.
pi_113923129
Voor verlichting en wat extra opbergruimte is een verlicht schap misschien een optie?

http://www.keuken1design.(...)ap-1200-zl1203a.aspx

Ik heb zelf goede ervaringen hiermee. Ook met een betonnen aanrechtblad trouwens. Geen waterkering en daarvan geen spijt. Ook nu na een jaar gebruik nog geen vlekken ofzo, dus dat valt ook allemaal reuze mee.
pi_113924161
yinu, dat is best een leuk idee. Heb jij die aan de muur hangen? Mijn muur wil ik zoveel mogelijk vrij houden; hierdoor lijkt de keuken groter. Daarom kies ik ook zoveel mogelijk voor lage kasten en geen bovenkasten.

Je zou hem ook kunnen ophangen met vier staaldraden, maar ik weet niet of dat aansluitingstechnisch ook handig is. Wat ik ook mooi vind is dit en dan gaat het dus om de lampjes boven het aanrecht. Het breekt de strakke lijnen ook weer een beetje.

Qua verlichting is wel veel mogelijk zeg... weet je wat... ik fiets ff naar de Villa Arena voor wat inspiratie. Het is toch maar 5 minuten fietsen. Tot strakjes.
pi_113930977
Ik heb het schap inderdaad aan de muur hangen met daarop wat glazen potten met dingen als rijst, pasta, muesli, noten, rozijnen, etc.

Voor bij het raam bij jou lijkt me dat soort lampjes ook wel heel leuk.
pi_113933713
yinu, ja inderdaad bij het raam is het leuk, maar boven het gehoekte aanrechtblad zitten ook amper bovenkastjes dus ook daar zou het kunnen.

Alleen waar vind je nu zoiets? Net bij Villa Arena was de inspiratie matig. De keukenboeren hebben qua verlichting sowieso niets en bij de lampenboer vind je alleen lampen met vijf op een stokje.

Ik vind wat meer aanwezig ook wel leuk, zoals deze. De toch vrij moderne uitstraling die ik ga creëren krijgt zo wat meer warmte.
pi_113934020
Heb je nog foto's gemaakt van de meterkast?
pi_113935187
Ik heb mn quooker en vaatwasser op 1 groep zitten mbv een "wasmachine-droger-regelaar" (of hoe die ook mogen heten; zie bijv. http://www.electroshop.nl(...)Droger-regelaar.html).
Waarschijnlijk kun je daarmee je plintheater en quooker ook op een groep zetten; dat scheelt je weer een groep in de meterkast.

quote:
3s.gif Op zondag 8 juli 2012 02:08 schreef dennisdotcom het volgende:

[..]

Sorry dan dat ik dacht dat je me in de maling nam. De plint-heater verbruikt inderdaad zoveel en de Quooker V3 ook 1600Watt. Dus wat je zegt gaat op. Ik weet dat het uitbreiden van de groepenkast niet betekent dat je hoofdaansluiting opeens meer aan kan, maar ik zou eerlijk gezegd ook niet weten hoeveel ampère mijn verbinding momenteel is.
pi_113935612
@densmee: was het bijna vergeten. Hierbij alsnog. Er staat op de aardlekschakelaar trouwens 40A.

@sander_d: goed advies. Op dit moment gebruik ik deze manier ook voor de wasmachine en droger, maar dan gewoon steeds de stekker wisselen :P.

Overigens kunnen quooker en vaatwasser bij mij op één groep, maar plintheater en quooker niet omdat die fysiek ver van elkaar verwijderd zijn.

Met iedereen hulp heb ik al heel veel goede ideeën en inspiratie gekregen, dus daar ben ik alvast heel blij mee! Ik kan niet wachten om te beginnen (maar helaas lukt dat nu nog niet).
pi_113937635
Kastje met hoofdzekeringen?
Btw zal wel vernieuwen van je groepenkast worden; hier kan niet veel meer bij.
pi_113938024
Bedoel je het kastje rechts? Ja, daar kan ik niet bij, die is verzegeld.

Ik was ook al uitgegaan van een nieuwe groepenkast. Zal wel een model worden met 8 groepen verdeeld over 2 aardlekschakelaars, zoiets als deze.
pi_113938198
quote:
12s.gif Op zondag 8 juli 2012 19:31 schreef dennisdotcom het volgende:

Ging ons om een foto van de inhoud van dat kastje.
pi_113938610
quote:
12s.gif Op zondag 8 juli 2012 19:31 schreef dennisdotcom het volgende:
Daar heeft je fototoestel geen last van. Een foto van je hoofdschakelaar kan overigens ook al een indicatie zijn.\

Overigens: dat er op je aardlekschakelaar 40A staat zegt totaal niets. Dat is slechts de maximale stroom die hij kan hebben.

quote:
Ik was ook al uitgegaan van een nieuwe groepenkast. Zal wel een model worden met 8 groepen verdeeld over 2 aardlekschakelaars, zoiets als deze.
En dat is dus al een 3 fase groepenkast, dus daar heb je een 3 x 25A aansluiting voor nodig.
pi_113938930
U vraagt, wij draaien.

pi_113939079
dat is ook maar een 16 ampere automaat, kun je geen foto plaatsen met de complete meterkast (elektra deel)
  Moderator zondag 8 juli 2012 @ 19:57:42 #46
92034 crew  Vonkenboer
pi_113939260
quote:
10s.gif Op zondag 8 juli 2012 19:50 schreef dennisdotcom het volgende:
U vraagt, wij draaien.

[ link | afbeelding ]
Die 16A zekering kan nooit jou hoofdzekering zijn... heb je geen complete overzichtsfoto van jou groepenkast ?
pi_113939340
Vreemd, een aparte groep. Ook geen ALS eronder?
pi_113939450
Ik eet ff mijn pizza op en dan maak ik een nieuwe foto!
pi_113939565
Van zowel de hele meterkast, als van de individuele componenten die we nog niet gezien hebben: hoofdschakelaar, hoofdzekeringen en derdelijke. Wat zit er btw achter die individuele automaat?
pi_113939974
quote:
10s.gif Op zondag 8 juli 2012 19:50 schreef dennisdotcom het volgende:
U vraagt, wij draaien.

[ link | afbeelding ]
LOL, dat kan (of in ieder geval mag) nooit je hoofdzekering zijn.

Ik wacht de nieuwe foto's wel ff af. Ondertussen: Eet ze.
pi_113940437
Hele kast:

Jullie zoeken dan vast deze?

Hoop dat we er nu uit komen, haha :).
pi_113940497
je aansluiting is in elk geval maar 1 fase omdat je een 1 fase meter hebt
pi_113940553
Zo te zien heb je drie fasen onder de enkelfasige meter.Geen probleem dit om te zetten naar een 3-f kast, als je dat nodig vindt.
pi_113940611
quote:
17s.gif Op zondag 8 juli 2012 20:22 schreef blomke het volgende:
Zo te zien heb je drie fasen onder de enkelfasige meter.Geen probleem dit om te zetten naar een 3-f kast, als je dat nodig vindt.
de zekeringkast ziet er inderdaad uit als 3 fase maar volgens mij worden die ook regelmatig als 1 fase bedraad
pi_113940750
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 20:23 schreef densmee het volgende:

[..]

de zekeringkast ziet er inderdaad uit als 3 fase maar volgens mij worden die ook regelmatig als 1 fase bedraad
In dit (en vele andere) geval wel ja. Ik had het btw over de hoofdzekeringenkast.

Misschien kan Dennisdotcom een lijst maken van verbruikers > 1 kW zodat je kan inschaten of je met 1 x 35 A toe kunt, dan wel 3 x 25 moet nemen.

En even uitleg over die aparte groep naast de bestaande kast.
  Moderator zondag 8 juli 2012 @ 20:27:25 #56
92034 crew  Vonkenboer
pi_113940822
quote:
17s.gif Op zondag 8 juli 2012 20:22 schreef blomke het volgende:
Dat wil niet zoveel zeggen; zo'n zekeringkast is vaak een standaard kast.
Dat wil nog niet zomaar zeggen dat er een 3 fase aansluiting gerealiseerd kan worden, zeker niet omdat dit ook nog een appartement betreft :)

TS woont in een appartement dat kun je zien aan die stijgleiding en doorvoerkast uiterst rechts.
pi_113940945
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 20:27 schreef Vonkenboer het volgende:

Dat wil nog niet zomaar zeggen dat er een 3 fase aansluiting gerealiseerd kan worden, zeker niet omdat dit ook nog een appartement betreft :)

TS woont in een appartement dat kun je zien aan die stijgleiding en doorvoerkast uiterst rechts.
Dan is het toch volslagen logisch dat er door die stijgleiding 3 fasen lopen? Je gaat toch niet een hele flat op één fase aansluiten? Ik bedoelde btw, dat er drie fasen binnenkomen en maar één hoofdzekering (van de 3 mogelijke) in zit.
pi_113941157
@blomke: De koelkast/vriezer verbruikt net iets minder dan 1KWh als het goed is. Maar verder de keukenapparatuur: waterkoker, koffiezetapparaat, magnetron, oven, vaatwasser en de wasmachine en droger.

Straks komt er in ieder geval nog de heater bij, maar de magnetron en oven worden geïntegreerd. De quooker ga ik denk ik volledig voor voorbereiden maar (om budgettaire redenen) (nog) niet aanschaffen. De extra groep hoeft daar ook niet voor te komen, maar ik maak dus wel alvast alle leidingen; dat kan immers later niet meer.

Bedankt trouwens voor alle hulp zover! Vind het echt leuk dat iedereen zo meedenkt!

@Vonkenboer: hoe weet ik nu of dit gerealiseerd kan worden? Kan ik dat zelf onderzoeken, moet Liander dat doen of moet ik het aan de VVE vragen?
pi_113941178
quote:
17s.gif Op zondag 8 juli 2012 20:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan is het toch volslagen logisch dat er door die stijgleiding 3 fasen lopen? Je gaat toch niet een hele flat op één fase aansluiten? Ik bedoelde btw, dat er drie fasen binnenkomen en maar één hoofdzekering (van de 3 mogelijke) in zit.
maar dan is de kans weer groot dat verdieping 1 fase 1 gebruikt 2 - 2 en verdieping 3 fase 3 waarbij de hoofdzekering dan max 35 A zijn
pi_113941225
En er is zo iets als aansluitingen.nl kun je offerte aanvragen moet je even googlen
  Moderator zondag 8 juli 2012 @ 20:34:30 #61
92034 crew  Vonkenboer
pi_113941238
quote:
17s.gif Op zondag 8 juli 2012 20:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat wil nog niet zeggen dat je "zomaar" 3 fase in je appartement kunt krijgen

quote:
3s.gif Op zondag 8 juli 2012 20:33 schreef dennisdotcom het volgende:
@blomke: De koelkast/vriezer verbruikt net iets minder dan 1KWh als het goed is. Maar verder de keukenapparatuur: waterkoker, koffiezetapparaat, magnetron, oven, vaatwasser en de wasmachine en droger.

Straks komt er in ieder geval nog de heater bij, maar de magnetron en oven worden geïntegreerd. De quooker ga ik denk ik volledig voor voorbereiden maar (om budgettaire redenen) (nog) niet aanschaffen. De extra groep hoeft daar ook niet voor te komen, maar ik maak dus wel alvast alle leidingen; dat kan immers later niet meer.

Bedankt trouwens voor alle hulp zover! Vind het echt leuk dat iedereen zo meedenkt!

@Vonkenboer: hoe weet ik nu of dit gerealiseerd kan worden? Kan ik dat zelf onderzoeken, moet Liander dat doen of moet ik het aan de VVE vragen?
Dit zou je aan de VVE moeten kunnen vragen :)
pi_113941303
En ik begreep uit het eerdere bericht dat het noodzakelijk is als ik die 8-groepenkast wil plaatsen, toch? Omdat die alleen maar als 3-fasekast werkt. (ff voor de zekerheid)
  Moderator zondag 8 juli 2012 @ 20:38:03 #63
92034 crew  Vonkenboer
pi_113941440
Je kunt ook gewoon één fase kasten krijgen met 8 groepen.
Je kunt dan alleen niet alle groepen tegelijk gebruiken :)

Als je dan je vaatwasser, oven en de wasmachine aanzet tegelijkertijd dan gaat je hoofdzekering er waarschijnlijk door. Bij een 3 fase kast heb je daar geen last van.
pi_113941498
quote:
5s.gif Op zondag 8 juli 2012 20:35 schreef dennisdotcom het volgende:
En ik begreep uit het eerdere bericht dat het noodzakelijk is als ik die 8-groepenkast wil plaatsen, toch? Omdat die alleen maar als 3-fasekast werkt. (ff voor de zekerheid)
Neen, een 8 groepenkast kan ook op één fase. Je max vermogen is dan 35 x 230 = 1150 + 6900 = 8050 Watt.

Bij 3 fasen kom je op 3 x 25 x 230 = 75 x 230 = 16100 + 1150 = 17250 Watt.

Vandaar m'n vraag over de vermogens die je gaat gebruiken.

Echter zolang je niet electrisch kookt, kan je meestal wel met 1 x 35 A toe. Zeker als je niet gelijktijdig wast, droogt, de oven aan hebt en de vaatwasser aanzet.
  zondag 8 juli 2012 @ 20:41:04 #65
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_113941572
quote:
3s.gif Op zondag 8 juli 2012 11:46 schreef dennisdotcom het volgende:
Voor het fornuis zou ik twee meter gasleiding moeten aanleggen vanaf de meterkast die aan de keuken grenst. De in de vloer gefreesde gasleiding zou ik dan afsluiten en onbruikbaar maken.
Je zou ook kunnen overwegen om te koken op inductie?
KuikenGuppy
pi_113941709
quote:
1s.gif Op zondag 8 juli 2012 20:41 schreef Burdie het volgende:
Je zou ook kunnen overwegen om te koken op inductie?
Vandaar dat ik dacht dat je techmisch wel op 3 fasen over kon gaan. Vaak heb je de keuze nl. om ook electrisch te koken.
  Moderator zondag 8 juli 2012 @ 20:53:02 #67
92034 crew  Vonkenboer
pi_113942178
quote:
17s.gif Op zondag 8 juli 2012 20:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Vandaar dat ik dacht dat je techmisch wel op 3 fasen over kon gaan. Vaak heb je de keuze nl. om ook electrisch te koken.
Maar een standaardaansluiting hoeft daar niet perse op berekend te zijn.
Je zou wel kunnen koken op een 2 fase kookgroep; dan heb je maximaal de beschikking over 7360 watt. Maar dan nog moet je bij een aansluiting van 1 fase 35A niet de wasmachine en de vaatwasser gelijktijdig daarbij in gaan schakelen.
pi_113942477
In mijn "jonge" jaren, hadden enkelfasige aansluitingen, smalle hoofdzekeringenkastjes (met een -I- erop) , omdat er maar één zekering in hoefde te passen. De 3-f hoofdzekeringenkasten (met een I-I-I erop), waren zo breed als hier afgebeeld en konden naar wens met één of 3 hoofdzekeringen worden voorzien. Vandaar mijn - blijkbaar verkeerde - veronderstelling van de 3 fasen die hier binnenkomen en waar één van wordt doorgegeven.
pi_113942782
Inductie komt er bij mij niet in, ben verslaafd aan gas *).

Ik zal het in ieder geval bij de VVE navragen hoe het met de fasen zit.

Komt natuurlijk bij dat in de vijf jaar dat ik hier woon nog nooit een stop is doorgeslagen als gevolg van overbelasting. De wasmachine en droger kán ik niet eens tegelijk gebruiken omdat ik stekers wissel bij het stopcontact. De droger gebruik ik trouwens maar één keer per twee weken met alleen alle handdoeken, want ik vind het veel te veel energie slurpen verder.

Als ik kijk naar de apparatuur die er straks bij komt, dan is het eigenlijk alleen de plint-heater. En ik heb afgelopen winter slechts drie keer de kachel aangezet, met dank aan mijn Surinaamse onderbuurman die graag Surinaamse temperaturen hanteert, dus ik verwacht dat die plint-heater ook niet vaak gebruikt zal worden. Maar als het meisje hier komt wonen, is een aangename temperatuur natuurlijk wel gewenst.
pi_113942887
Staat er nog iets op die hoofdzekeringkast (onder de meter) qua teken of aanduiding?

Btw, als je zo leeft, kan je hoogstwaarschijnlijk wel met een 1 x 35 A aansluiting toe.
  Moderator zondag 8 juli 2012 @ 21:08:20 #71
92034 crew  Vonkenboer
pi_113942985
quote:
17s.gif Op zondag 8 juli 2012 20:58 schreef blomke het volgende:
In mijn "jonge" jaren, hadden enkelfasige aansluitingen, smalle hoofdzekeringenkastjes (met een -I- erop) , omdat er maar één zekering in hoefde te passen. De 3-f hoofdzekeringenkasten (met een I-I-I erop), waren zo breed als hier afgebeeld en konden naar wens met één of 3 hoofdzekeringen worden voorzien. Vandaar mijn - blijkbaar verkeerde - veronderstelling van de 3 fasen die hier binnenkomen en waar één van wordt doorgegeven.
In de HVK (hoofdverdeelkast) van een flat kan het maar zo zijn dat ieder appartement maar een één fase aansluiting heeft :)
pi_113943702
@blomke: nee, er is niets te zien behalve hetgeen op alle foto's te zien is. Ben net nog even wezen kijken.
pi_113945380
quote:
12s.gif Op zondag 8 juli 2012 21:04 schreef dennisdotcom het volgende:
Als ik kijk naar de apparatuur die er straks bij komt, dan is het eigenlijk alleen de plint-heater. En ik heb afgelopen winter slechts drie keer de kachel aangezet, met dank aan mijn Surinaamse onderbuurman die graag Surinaamse temperaturen hanteert, dus ik verwacht dat die plint-heater ook niet vaak gebruikt zal worden. Maar als het meisje hier komt wonen, is een aangename temperatuur natuurlijk wel gewenst.
Je spreekt jezelf behoorlijk tegen. Dus de plintheater is niet nodig. Maar als je meisje er komt wonen wel?

Bovendien zet je dan ook nog ff tegelijk af en toe de Quooker aan. (Het heeft weinig zin om de plintheater aan te hebben als je toch niet in de keuken bent toch?)
pi_113945520
quote:
17s.gif Op zondag 8 juli 2012 21:06 schreef blomke het volgende:
Btw, als je zo leeft leefde, kan kon je wel met een 1 x 35 A aansluiting toe.
Fixed! Je vergeet de nieuwe plintheater en de Quooker...
pi_113945576
Heb je een gewone cv radiator in de keuken?
pi_113945634
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 21:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Fixed! Je vergeet de nieuwe plintheater en de Quooker...
Met welke vermogens?
pi_113946315
Plint-heater 2KW, Quooker (komt nog niet) 1,6KW.

Inderdaad spreek ik mezelf tegen :P.
pi_113946361
quote:
17s.gif Op zondag 8 juli 2012 21:52 schreef blomke het volgende:
Met welke vermogens?
Zie vorige posts...

(Resp: 2KW en 1,6KW)
pi_113947563
Zou 't lekker op een 1 x 35 A aansluiting houden. Wij hebben vaatwasser, combi, wasmachine en droger, waterkoker. Allemaal al jaren probleemloos op een 1 x 35 A hoofdzekering en via 8 groepen verdeeld.
pi_113948133
quote:
17s.gif Op zondag 8 juli 2012 22:23 schreef blomke het volgende:
Zou 't lekker op een 1 x 35 A aansluiting houden. Wij hebben vaatwasser, combi, wasmachine en droger, waterkoker. Allemaal al jaren probleemloos op een 1 x 35 A hoofdzekering en via 8 groepen verdeeld.
Yup, en daarmee verwarm je je warm water (Quooker) en de keuken (Plintheater) ook?

Nee dus.

Een kind begrijpt dat dat niet kan. Tenzij je de rest van je leven gaat schuifelen met de inschakeltijden. Nou nou, wat een comfort zeg. Even 1 a 2 uur voor je gaat koken de plintheater aanzetten, dan weer uit, want dan heb je de Quooker nodig. En gedurende die tijd niet de wasmachine of droger aanhebben, want anders kun je de combi-oven niet gebruiken.

Mijn advies: (En hee, dat is niet bindend, kijk maar wat je ermee doet)

-Geen 3 fase (dus 3 x 25A): dump die Quooker. Hele volksstammen doen het zonder, en niemand daarvan mist hem.
-Geen 3 fase (dus 3 x 25A): vergeet die plintheater. Scheelt in de aanschaf en aanlegkosten, en als je hem toch tijdens het koken niet kunt gebruiken... Wat moet je er dan mee?
pi_113948552
Ja dat is leuk, maar ik denk niet dat ik zomaar mag kiezen een ruimte niet te voorzien van verwarming, of wel?

Er is nu een radiator, maar die is eigenlijk te klein en ik wil hem bovendien weg hebben omdat ik hem esthetisch verstorend vind.
pi_113948974
quote:
4s.gif Op zondag 8 juli 2012 22:42 schreef dennisdotcom het volgende:
Ja dat is leuk, maar ik denk niet dat ik zomaar mag kiezen een ruimte niet te voorzien van verwarming, of wel?
Lolwhut?

Koophuis toch? Waarom zou jij in wat voor vertrek dan ook verplicht een verwarming moeten hebben?

quote:
Er is nu een radiator, maar die is eigenlijk te klein en ik wil hem bovendien weg hebben omdat ik hem esthetisch verstorend vind.
Dan haal je hem weg. En klaar is klara.
pi_113949511
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 22:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Lolwhut?

Koophuis toch? Waarom zou jij in wat voor vertrek dan ook verplicht een verwarming moeten hebben?
Tja je kunt het niet doen en dan gebeurt er niets. Maar het is wel handig als je je huis wilt verkopen, dat-ie aan bepaalde voorschriften voldoet. Ik kan ook mijn toilet slopen en er een sauna van maken. En dan in de douche kakken :'). Zal geen haan naar kraaien, maar verkopen wordt lastig.

En zo is het ook met de elektra. Ik ga de boel opknappen, dus beter kan ik het nu in een keer goed doen en alles meenemen. Nu kan het. Daarom wil ik het goed doen en volgens mij hoort in een keuken gewoon een verwarming te zijn. Zeker omdat het een verder afgesloten vertrek is.

Ik kan me ook niet voorstellen dat die elektra een probleem is; ik ben toch zeker niet de enige in de flat die hier tegenaan loopt. Als die HVK die Vonkenboer noemde niet is bijgewerkt conform de huidige stand der techniek, wordt het misschien tijd dat de VVE dit in haar MOP gaat meenemen.
pi_113949794
Ohja de Quooker vervalt voorlopig ook zoals ik hierboven al vermeldde, vanwege budgettaire redenen. Die is immers later nog makkelijk bij te plaatsen.
pi_113949991
quote:
7s.gif Op zondag 8 juli 2012 23:01 schreef dennisdotcom het volgende:
Tja je kunt het niet doen en dan gebeurt er niets. Maar het is wel handig als je je huis wilt verkopen, dat-ie aan bepaalde voorschriften voldoet. Ik kan ook mijn toilet slopen en er een sauna van maken. En dan in de douche kakken :'). Zal geen haan naar kraaien, maar verkopen wordt lastig.
Wil je advies of ga je onzin uitkramen? Jij komt toch met de vraag of het toegestaan is?

1 van de eerste dingen die ik gedaan heb toen ik mijn huis kocht is JUIST de radiator in de keuken eruit halen. Omdat die godsgruwelijk in de weg zat.

quote:
En zo is het ook met de elektra. Ik ga de boel opknappen, dus beter kan ik het nu in een keer goed doen en alles meenemen. Nu kan het. Daarom wil ik het goed doen en volgens mij hoort in een keuken gewoon een verwarming te zijn. Zeker omdat het een verder afgesloten vertrek is.
Je wilt de elektra opknappen door een desnoods een 8 groepenkast op een 1 x 35A hoofdzekering te zetten? Dat noem ik nou bij uitstek een verborgen gebrek bij verkoop van een woning...

quote:
Ik kan me ook niet voorstellen dat die elektra een probleem is; ik ben toch zeker niet de enige in de flat die hier tegenaan loopt. Als die HVK die Vonkenboer noemde niet is bijgewerkt conform de huidige stand der techniek, wordt het misschien tijd dat de VVE dit in haar MOP gaat meenemen.
Yup, ik schat dat zeker 20% van je mede flatbewoners een Quooker en plintverwarming heeft. Al jaren. Waar lullen we dus over? :D

[ Bericht 18% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 08-07-2012 23:16:51 ]
pi_113950778
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 23:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Je wilt de elektra opknappen door een desnoods een 8 groepenkast op een 1 x 35A hoofdzekering te zetten? Dat noem ik nou bij uitstek een verborgen gebrek bij verkoop van een woning...

Valt mee; ook dat hebben hele volksstammen..

Afgelopen jaren heeft het bij mij ook dik prima gewerkt. Dus 1x35A hoofdzekering en 8 groepen in een huis met alle normale luxe, inclusief Quooker.
pi_113950849
quote:
Dat heb ik nooit gezegd hè :). Ik ga eerst kijken wat mogelijk is. Daarna kunnen de ambities altijd nog naar beneden bijgesteld worden.
quote:
Yup, ik schat dat zeker 20% van je mede flatbewoners een Quooker en plintverwarming heeft. Al jaren. Waar lullen we dus over? :D
Misschien woon ik wel in een flat met royale penthouses :7. Maar nee, aangezien ik in een Krachtwijk woon zal dit probleem vast niet veel spelen. Tenzij er natuurlijk wietplantages boven of onder mij zijn.
pi_113954563
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 23:25 schreef sander_d het volgende:
Afgelopen jaren heeft het bij mij ook dik prima gewerkt. Dus 1x35A hoofdzekering en 8 groepen in een huis met alle normale luxe, inclusief Quooker.
Doet me denken aan een Golfje, met van die dikke nepuitlaten eronder...

Het staat goed voor de buurt, maar je hebt er uiteraard geen flikker aan. (Wat moet je in godsnaam met 8 groepen van 16A op 1 x 35A? 3 a 4 groepen is dan toch wel echt wel het maximum (De rest is, ja wat eigenlijk? Zelfbedrog, jezelf in de maling nemen, jezelf rijk rekenen? of wat?)
pi_113957974
quote:

Klets toch geen onzin. Juist door een goede verdeling van je verbruikers over de eindgroepen, voorkóm je problemen. 8 groepen op 1 x 35 A is zo normaal als het maar kan. Pas bij elektrisch koken, komt ie noodzaak tot 3 x 25 A om de hoek kijken.
pi_113958191
Geen ruzie maken kinderen. Ik ga het even navragen en als er zo'n driefaseaansluiting kan komen is het probleem opgelost, toch? :*
pi_113958246
Dat klopt, maar de aanpassing naar 3 x 25A, vergt wel extra kosten.
pi_113958860
Bijvlagenzinvol heeft vandaag (of eigenlijk in dit topic) helaas niet echt z'n vlaag ;).

Als je niet electrisch kookt en geen extreme stroomverbruikers hebt, is het echt geen probleem om een 1x35a hoofdzekering te hebben.

Inschatting apparaten met een hoge aansluitwaarde:
(Combi)-oven: 3kw
Wasmachine: 2,3kw
Droger: 2,3kw
Plintverwarming: 2kw
Quooker: 1,6kw
Dit alles bij elkaar is 11,2kw... de Quooker staat daarbij niet lang op vol vermogen aan (verwarmt maar een kleine hoeveelheid water) en de kans dat al die apparatuur tegelijk aan staat is niet groot en zal daarbij ook voor korte tijd geen probleem zijn voor een hoofdzekering.

Mijn advies: lekker 1-fase houden en zo gaan uitvoeren.
Mijn 2e advies: probeer die inductieplaat eens ergens uit... is echt wereld, sneller dan gas nog!
pi_113959773
Het antwoord van Liander:

Via aansluitingen.nl kan ik een aanvraag indienen voor een wijziging naar driefase. De man aan de telefoon verwacht dat de flat, gezien het bouwjaar, is voorbereid op driefase. Als dit inderdaad zo is kost het wijzigen ongeveer ¤190. Wanneer het niet mogelijk is zijn er veel hogere kosten, maar kan ik zelf besluiten om het niet te doen. Aanvragen is ook de enige wijze om erachter te komen.

In de periode tot 2020 zullen veel installaties worden opgeknapt en mocht onze flat aan de beurt zijn, zal er alsnog worden voorbereid voor een driefaseaansluiting, alleen zullen de hoge kosten dan voor rekening van Liander zelf komen.

Nu is de vraag dus of het écht noodzakelijk is. Als ik kies voor een nieuwe groepenkast kies ik liever voor het modernste, dus dan maar gelijk goed. Mocht het niet kunnen, dan koop ik wel een nieuwe groepenkast die met één fase werkt.
pi_113961086
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 10:13 schreef dennisdotcom het volgende:
Nu is de vraag dus of het écht noodzakelijk is. Als ik kies voor een nieuwe groepenkast kies ik liever voor het modernste, dus dan maar gelijk goed. Mocht het niet kunnen, dan koop ik wel een nieuwe groepenkast die met één fase werkt.
Slim. Bedenk dat, naast deze kosten voor Liander, een 3-f groepenkast wel (iets) duurder is dan een 1-f groepenkast, ook bij gelijk aantal eindgroepen.
pi_113961578
@blomke: ik zag het, maar het scheelt maar drie tientjes.

Ik heb de aanvraag ingediend op aansluitingen.nl met het verzoek om direct een slimme meter te plaatsen én om meteen de nieuwe groepenkast aan te sluiten. Als die man er toch al is en ik de spullen klaar leg scheelt dat weer dubbele voorrijdkosten.
pi_113962254
Nou, offerte van Liander is al binnen. Blijkbaar kan het en kost het ¤195,-. Ik krijg binnen twee weken een telefoontje om de technische details te bespreken.
pi_113962943
Mooi! Succes met de verbouwing en veel kookplezier. We zijn benieuwd naar de vorderingen.
pi_113962980
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 11:46 schreef dennisdotcom het volgende:
Nou, offerte van Liander is al binnen. Blijkbaar kan het en kost het ¤195,-. Ik krijg binnen twee weken een telefoontje om de technische details te bespreken.
altijd doen als het volgens hun kan.
pi_113965454
Hoi, de elektra hebben we nu wel redelijk uitgekristalliseerd inderdaad. De bedoeling is om het in week 34, eind augustus, in orde te maken.

De keukenverbouwing zelf wordt pas eind dit jaar/begin volgend jaar. Meer tips daarover zijn natuurlijk van harte welkom.
pi_113983740
Oh trouwens @Vonkenboer: moet ik nou echt vaatwasser, koelkast, oven (,quooker, plint-heater :P), wasmachine en droger allemaal een eigen groep geven of mag ik sommige dingen combineren (tot een bepaald maximum?).

En mogen de PVC buizen van die apparaten rechtstreeks naar de meterkast leiden? Ik kan in de ruimte zelf geen centraaldozen o.i.d. plaatsen. In de ruimte ernaast kan ik wel iets doen, mag dat?

Stel dat ik bijvoorbeeld oven en vaatwasser op één groep wil gooien en een blinddoos wil plaatsen in de bijkeuken waarvandaan de stroom naar de 2 fysiek niet bij elkaar zittende locaties in de keuken gaat. Kan dat zomaar?

Sorry voor deze n00b elektro vragen!
  Moderator maandag 9 juli 2012 @ 20:50:06 #101
92034 crew  Vonkenboer
pi_113984762
quote:
5s.gif Op maandag 9 juli 2012 20:33 schreef dennisdotcom het volgende:
Oh trouwens @Vonkenboer: moet ik nou echt vaatwasser, koelkast, oven (,quooker, plint-heater :P), wasmachine en droger allemaal een eigen groep geven of mag ik sommige dingen combineren (tot een bepaald maximum?).

En mogen de PVC buizen van die apparaten rechtstreeks naar de meterkast leiden? Ik kan in de ruimte zelf geen centraaldozen o.i.d. plaatsen. In de ruimte ernaast kan ik wel iets doen, mag dat?

Stel dat ik bijvoorbeeld oven en vaatwasser op één groep wil gooien en een blinddoos wil plaatsen in de bijkeuken waarvandaan de stroom naar de 2 fysiek niet bij elkaar zittende locaties in de keuken gaat. Kan dat zomaar?

Sorry voor deze n00b elektro vragen!
Ieder vast opgesteld toestel van 2000 watt of meer moet aangesloten worden op een eigen groep.
Dat is dus sowieso je vaatwasser, wasmachine, wasdroger, heater e.d.

Je koelkast en je oven kun je vaak wel combineren op één groep.

Leidingen van de aparte groepen kun je het best in één keer vanuit de meterkast naar de inbouwdoos leggen waar het je de wandcontactdoos in monteert. Daar hoef je niet weer extra dozen bij tussen te zetten
pi_113986340
Bedankt Vonkenboer! Ik zag trouwens ook dit topic en daar staat ook al veel interessant info in. Ik ga nog ff verder lezen. Ik denk trouwens dat ik, gelet op de apparatuur die ik heb/wil, misschien beter meteen een 12-groepenkast kan nemen. Zeker omdat ik lees dat je ook de WCD's boven het aanrechtblad in tweeën moet verdelen.

Ik heb even een schema gemaakt:

Dit is wat ik van plan ben. De draden rechts lopen denkbeeldig naar de meterkast. Waar groen en rood door de WCD van de Quooker lopen is dit natuurlijk een tekenfout en in het echt is dit geheel gescheiden. Mag dit op deze manier of moet ik nog een en ander uitleggen? De donkerblauwe stippen zijn de "openbare" WCD's voor koffiezetapparaat, mixer, etc. Daar heb ik de lijntjes even niet ingetekend omdat ik nog moet nadenken hoe ik dat het beste kan doen. De blauwe WCD's rechts in het midden bijvoorbeeld wil ik wegwerken in een betonnen staander voor het werkblad.
  Moderator maandag 9 juli 2012 @ 21:57:56 #103
92034 crew  Vonkenboer
pi_113989035
Ik weet het nog niet precies omdat ik de apparatuur nog niet heb. Maar dit kun je ongeveer aanhouden:

Aansluitwaarden:
Quooker 1600
Plint-heater 2000
Vaatwasser 2000
Oven 3600

Koelkast is niet zoveel. Nu ik het één en ander ff opgezocht heb weet ik eigenlijk ook meteen dat oven en koelkast samen niet zo'n goede combi is. Misschien vaatwasser en koelkast op één groep doen? Of kan ik de koelkast beter gewoon in de donkerblauwe groep gooien waar ook de losse apparatuur op komt? Ik zag dat dat ook redelijk vaak is genoemd in andere topics.
pi_113989583
quote:
4s.gif Op maandag 9 juli 2012 22:08 schreef dennisdotcom het volgende:
Ik weet het nog niet precies omdat ik de apparatuur nog niet heb. Maar dit kun je ongeveer aanhouden:

Aansluitwaarden:
Quooker 1600
Plint-heater 2000
Vaatwasser 2000
Oven 3600

Koelkast is niet zoveel. Nu ik het één en ander ff opgezocht heb weet ik eigenlijk ook meteen dat oven en koelkast samen niet zo'n goede combi is. Misschien vaatwasser en koelkast op één groep doen? Of kan ik de koelkast beter gewoon in de donkerblauwe groep gooien waar ook de losse apparatuur op komt? Ik zag dat dat ook redelijk vaak is genoemd in andere topics.
ik las ergens dat je de quooker niet direct wilt aanschaffen, heb je dan wel warm water nu?
of moet er nog een inbouw boilertje komen
pi_113989881
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 22:20 schreef densmee het volgende:
ik las ergens dat je de quooker niet direct wilt aanschaffen, heb je dan wel warm water nu?
of moet er nog een inbouw boilertje komen
Ik wilde alleen een Quooker voor kokend water. Verder heb ik hier blokverwarming en als ik het warm water open draai heb ik binnen 3 seconden ook echt warm water. Een boiler heeft dus voor mij geen enkele toegevoegde waarde.
pi_113995606
Nieuw schema.

Stippellijntjes is inbouw. Vaste lijn is opbouw.

Nu mijn vragen nog:

• Bovenin heb ik nu één groep voor de WCD's boven het aanrecht en ook één achter de inbouwkoelkast. Hiervandaan loopt echter nog een draadje door naar een WCD in de woonkamer. Ook wil ik zelf nog een dubbele WCD bijplaatsen in de woonkamer (rechtsbovenin, deze is er nu nog niet). Mijn vraag is: mag dit? Omdat het 8 doorgelust WCD's zijn... of moet ik een verdeeldoos maken en dan naar twee groepjes van 4?

• Onderaan zie je de groepen voor de oven en (eventueel later) de plint-heater. Ook heb ik daar een tweede groep voor het aanrecht voorzien (lichtblauw). Deze heeft ook een WCD onder de kastjes om later een mogelijke afzuigkap op aan te sluiten (ja, zo'n model dat uit het blad naar boven schuift). Hier hou ik met de bouw al rekening mee. Mijn vraag is: de opbouwdozen en pvc-buizen moeten aan de muur bevestigd worden of over de grond lopen? Is daar regelgeving voor (bijvoorbeeld minimale hoogte)?

Allemaal weer bedankt!
pi_113999617
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 09:18 schreef Appeltje2010 het volgende:
Bijvlagenzinvol heeft vandaag (of eigenlijk in dit topic) helaas niet echt z'n vlaag ;).

Als je niet electrisch kookt en geen extreme stroomverbruikers hebt, is het echt geen probleem om een 1x35a hoofdzekering te hebben.

Inschatting apparaten met een hoge aansluitwaarde:
(Combi)-oven: 3kw
Wasmachine: 2,3kw
Droger: 2,3kw
Plintverwarming: 2kw
Quooker: 1,6kw
Dit alles bij elkaar is 11,2kw... de Quooker staat daarbij niet lang op vol vermogen aan (verwarmt maar een kleine hoeveelheid water) en de kans dat al die apparatuur tegelijk aan staat is niet groot en zal daarbij ook voor korte tijd geen probleem zijn voor een hoofdzekering. [Quote]
35A = 8KW
Als je dus in de winter je plintververwarming aan hebt staan, en je oven staat aan (die ik inschat op 2,5KW) heb je dus niet eens meer de helft over. Staat je wasdroger dan ook nog aan, dan heb je nog maar 0,5KW over.

Ik heb zelf 3 x 25A, maar heb al echt moeten 'passen en meten' om ervoor te zorgen dat alles gewoon tegelijk aangezet kan worden. (Ik kook wel op inductie, maar heb geen Quooker en geen elektrische verwarming)

quote:
Mijn advies: lekker 1-fase houden en zo gaan uitvoeren.
Mijn advies: investeer die 190,- om er een 3 fase aansluiting van te maken.

quote:
Mijn 2e advies: probeer die inductieplaat eens ergens uit... is echt wereld, sneller dan gas nog!
Toch nog wat zinnigs. Inductie is super.
pi_114000612
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 03:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Mijn advies: investeer die 190,- om er een 3 fase aansluiting van te maken.
Advies wordt opgevolgd hoor! BTW, het is wel duurder want de groepenkast is ook nog eens ¤ 354,-.
pi_114000629
Nog niet veel.
pi_114000783
Ja relatief valt het vast mee. Ik kies alvast het model met 3 aardlekschakelaars, zodat als ik extra groepen wil plaatsen dit wat gemakkelijker is. De 9e groep kom ik sowieso niet onderuit, dus die bestel ik maar alvast mee.
pi_114000824
Ben benieuwd wat er in die hoofdzekeringkast zit! Als je zo vriendelijk wilt zijn, graag foto als de Lianderman 'm open maakt.
pi_114003713
quote:
3s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 08:36 schreef dennisdotcom het volgende:
Ja relatief valt het vast mee. Ik kies alvast het model met 3 aardlekschakelaars, zodat als ik extra groepen wil plaatsen dit wat gemakkelijker is. De 9e groep kom ik sowieso niet onderuit, dus die bestel ik maar alvast mee.
Bij 9 groepen is een 3e aardlek ook inderdaad verplicht.
Ach het is wel makkelijker en als e.e.a. toch vervangen moest worden is het wel slim maar het blijft verder geen must :).

Oh ja, je oven moet dus ook apart, ik zie Vonkenboer ergens zeggen dat die wellicht gecombineerd kan worden maar veel (electrische) ovens zitten wel boven de 2kw. Je Quooker kan wel ergens bij. Weet niet meer of het al vermeld is maar hou er ook rekening mee dat de WCD's bij het aanrechtblad over minimaal 2 groepen verdeeld moeten zijn. Je zou er ook voor kunnen kiezen om eentje daarvan met de Quooker te delen bv.
pi_114004824
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 10:54 schreef Appeltje2010 het volgende:

[..] Weet niet meer of het al vermeld is maar hou er ook rekening mee dat de WCD's bij het aanrechtblad over minimaal 2 groepen verdeeld moeten zijn.
Omdat we tegenwoordig een waterkoker hebben staan met daarnaast een koffiezetapparaat en nog een senseo. Deze drie vragen te veel vermogen voor één groep. Daarom............
Jeroentje.
pi_114006675
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 10:54 schreef Appeltje2010 het volgende:
Bij 9 groepen is een 3e aardlek ook inderdaad verplicht.
Ach het is wel makkelijker en als e.e.a. toch vervangen moest worden is het wel slim maar het blijft verder geen must :).

Oh ja, je oven moet dus ook apart, ik zie Vonkenboer ergens zeggen dat die wellicht gecombineerd kan worden maar veel (electrische) ovens zitten wel boven de 2kw. Je Quooker kan wel ergens bij. Weet niet meer of het al vermeld is maar hou er ook rekening mee dat de WCD's bij het aanrechtblad over minimaal 2 groepen verdeeld moeten zijn. Je zou er ook voor kunnen kiezen om eentje daarvan met de Quooker te delen bv.
Ik heb aan beide zijdes van de keuken een aanrechtblad? Mag ik dan gewoon het ene blad 4 wcd's op 1 groep en het andere blad ook 4 wcd's op een andere groep?
pi_114008025
Wel ja.
pi_114014372
Nu ik weer een dag heb na kunnen denken overweeg ik ook de overstap naar inductie. Qua schoonhouden en uiterlijk is dat handiger en mooier. Ook hoef ik geen gasleiding te verplaatsen.

Qua kosten is het ook handig. Ik gebruik gas alleen voor koken, omdat de verwarming via blokverwarming gaat. Je krijgt dan de prachtige situatie dat ik op de eindafrekening 2012 ¤ 5,- voor het gebruik betaalde en ¤ 128,- voor vastrecht, capaciteitstarief en meetdienst :').
pi_114017822
Ik denk dat je van die stap geen spijt krijgt. Nadeel inductie is wel dat de aanschafprijs pittig is, je nieuwe pannen nodig hebt (pannen die op gas zijn gebruikt zijn niet meer volledig recht) en er een aparte groep moet zijn maar die heb je straks toch dus da's geen probleem meer. Neem een beetje ruime plaat.

Laat mettertijd maar eens weten hoe goed het je bevalt!
pi_114018824
quote:
15s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 15:05 schreef dennisdotcom het volgende:
Je krijgt dan de prachtige situatie dat ik op de eindafrekening 2012 ¤ 5,- voor het gebruik betaalde en ¤ 128,- voor vastrecht, capaciteitstarief en meetdienst :').
Dan heb je je inductieplaat er met een paar jaar uit.
pi_114020643
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 08:16 schreef dennisdotcom het volgende:
want de groepenkast is ook nog eens ¤ 354,-.
Ik ken uiteraard je budget niet (en wat je er sowieso voor uit wilt trekken) maar je hebt ook groepenkasten met aardlekautomaten. Daar is dus elke groep uitgerust met een 16A automaat en aardlek ineen.

Is iets duurder, maar heeft als voordeel dat als je ergens een aardlek hebt, alleen die groep uitgaat, in plaats van 4 groepen tegelijk. Echt nodig is het niet, maar ik heb het zelf wel genomen. De inhoud van mijn vriezer is al meer waard dan de meerprijs voor die aardlekautomaten.
pi_114021440
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 16:21 schreef Appeltje2010 het volgende:
Ik denk dat je van die stap geen spijt krijgt. Nadeel inductie is wel dat de aanschafprijs pittig is, je nieuwe pannen nodig hebt (pannen die op gas zijn gebruikt zijn niet meer volledig recht)
Een mm krom maakt voor inductie niet uit. Wel even opletten of de pan niet 'wiebelt' als je hem op de glasplaat zet. Dan krijg je wellicht krassen op je plaat.

Je kunt sowieso al je huidige pannen gewoon uitproberen. Is een pan niet geschikt voor inductie dan zal hij niet eens warm worden (je kookplaat geeft dan ook een foutmelding want die 'ziet' de pan dan ook niet). Je inductieplaat kun je er niet mee defect maken.
pi_114029894
Bedankt voor jullie meelevende complimenten! :).

Morgen komt mijn zus langs om eens te filosoferen over het verwijderen van de muur (aan de bovenzijde op de tekening) om zo een open keuken te creëren. De setup kan grotendeels blijven zoals hij hier ingetekend is; alleen de koelkast schuift in die situatie naar linksonder.

Het is in ieder geval het overwegen waard. Heb natuurlijk al op internet even gelezen over de voor- en nadelen. Het grootste nadeel voor mij zijn de katten... even snel iets in de keuken neerzetten (buiten bereik) is er dan niet meer bij. Dat wordt dus weer een tijdje de kampführer uithangen als de dames menen op het aanrecht te mogen komen.

Ook vandaag even bij een vriend gezien hoe zo'n Pandomo-muur eruit ziet. Ik moet zeggen dat ik het gevoel heb dat het iets mooier kan, maar op zich ziet het er niet onaardig uit.
pi_114031014
Denk dat een aparte keuken mooier en rustiger is dan de boel openbreken.
pi_114034511
quote:
17s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 20:46 schreef blomke het volgende:
Ja, dat is precies wat ik ook denk. Eigenlijk is de keuken te klein om een open ruimte te maken. Je krijgt dan juist een krap gevoel in plaats van het gewenste ruimtelijke effect. Of ik moet nóg meer kastjes schrappen, maar dan krijg ik echt ruimtegebrek.
  Moderator dinsdag 10 juli 2012 @ 21:52:42 #125
92034 crew  Vonkenboer
pi_114034815
quote:
17s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 20:46 schreef blomke het volgende:
Ik denk juist dat het veel meer ruimte schept en dat het minder hokkerig is..
Dat is wel de reden dat we bij ons de muur tussen woonkamer en keuken verwijderd hebben
pi_114036562
Keuken is 2,80 bij 3,40 m. Niet bepaald hokkerig.
  Moderator dinsdag 10 juli 2012 @ 22:36:02 #127
92034 crew  Vonkenboer
pi_114037284
quote:
17s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 22:22 schreef blomke het volgende:
Keuken is 2,80 bij 3,40 m. Niet bepaald hokkerig.
Hokkerig bedoel ik in het totaalplaatje ;)
pi_114039570
Een ander nadeel is het daglicht dat dan via twee kanten binnen valt. Dat is ook een voordeel, maar in de winter en als je bijvoorbeeld een film wilt kijken (in het donker) dan moet je dus weer gordijnen of vitrage regelen.
pi_114048581
De keuken ligt in het verlengde van je kamer; haal je de muur weg, dan wordt je kamer een woonkeuken.
pi_114121305
Nou ik blijf erbij dat een open keuken in mijn huis niet handig is. Zeker niet nu ik vrij tevreden ben over de woonkamer. Een van de andere huizen op mijn galerij heeft het wel samengevoegd en dat vond ik nou niet 100% overtuigend.

Ik heb ondertussen de begroting ook redelijk uitgekristalliseerd. Het budget is ongeveer ¤ 10.000,-. Dit is de totaalprijs, dus inclusief huren gereedschap, kopen gereedschap, verf, behang, stucwerk muur, keuken, apparatuur en de vloer voor de drie op te knappen vertrekken.

De plint-heater, Quooker en afzuigkap die uit het aanrechtblad omhoog komt zijn (uit budgettaire redenen) geschrapt. Met al deze dingen houd ik wel rekening, zodat ze later nog makkelijk inpasbaar zijn zonder de hele keuken af te hoeven breken.
pi_114126958
quote:
3s.gif Op donderdag 12 juli 2012 19:32 schreef dennisdotcom het volgende:
en afzuigkap die uit het aanrechtblad omhoog komt
Daar is ook een topic over geweest hier, scheen niet echt een succes te zijn. Zelf even zoeken, anders krijg ik als boodschapper weer de schuld. :D
pi_114127910
Een vriend mocht kiezen ( van de wbv) voor een open keuken bij renovatie.

Wil die niet, want inderdaad verwarmen van grotere ruimte, nu kan de deur dicht.
En ook joelende kinderen aan de straatkant ( of andere herrie) kan hij zo buitensluiten.

Net wat je wilt, of course.
De Dames heropvoeden is ook zo wat...
~O>
pi_114148350
@Annex ja inderdaad, dat lawaai is ook een goeie, daar had ik nog niet eens aan gedacht! Voor mijn huis loopt een weg dus dit is een heel goede opmerking!

@Bijvlagenzinvol heb het gevonden en gelezen. Thanks! Op tros radar forum staat ook een en ander. Heb ook wat alternatieven gevonden die misschien beter werken. Die staan wel permanent op je blad, maar hangend blijft lastig bij mij. Nouja, ik heb nog even om er over na te denken.
pi_114316241
Nou, de groepenkast is geregeld. Liander komt op 22 augustus de nieuwe driefasemeter plaatsen. Het wordt gelijk een slimme meter. Men vervangt de gasmeter ook meteen mee.

De groepenkast wordt een dubbel exemplaar die ik voor die tijd bestel, dit is hem.

De monteur komt en haalt de oude meter weg. Ik heb dan even tijd om de oude groepenkast te verwijderen omdat hij dan spanningsloos is. Ik plaats dan de nieuwe, waarna aansluitend de Liander-monteur de nieuwe slimme meter plaatst.

Ik heb nog nooit een groepenkast vervangen maar het zal toch niet al te moeilijk zijn. Sowieso hoef ik de onderzijde niet te doen en beperkt het zich feitelijk dus tot het aansluiten van alle groepen.

[ Bericht 0% gewijzigd door dennisdotcom op 17-07-2012 17:42:26 ]
pi_114652987
Hebben er hier mensen ook ervaring met het laten vernieuwen van hun keuken? Ik heb namelijk ook al een wat oudere keuken, maar op zich ben ik over de indeling wel tevreden en ik wil niet te veel geld uitgeven. Nu lees is ik op internet ook steeds vaker dat mensen hun keuken laten vernieuwen door bijv. alleen de kastjes opnieuw te laten spuiten en dergelijke. Ik kom verschillende bedrijven tegen in mijn regio die dit doen *knip* maar ik twijfel nog erg, wellicht is een nieuwe keuken van de ikea wel net zo goedkoop (of duur)

Edit by Vonkenboer

Ik heb je link verwijderd; reclame maken is op deze manier niet toegestaan.
Wil je dat toch ? Mail dan eens naar pr@vonkenboer.nl

[ Bericht 19% gewijzigd door Vonkenboer op 25-07-2012 22:08:08 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')