de zekeringkast ziet er inderdaad uit als 3 fase maar volgens mij worden die ook regelmatig als 1 fase bedraadquote:Op zondag 8 juli 2012 20:22 schreef blomke het volgende:
Zo te zien heb je drie fasen onder de enkelfasige meter.Geen probleem dit om te zetten naar een 3-f kast, als je dat nodig vindt.
In dit (en vele andere) geval wel ja. Ik had het btw over de hoofdzekeringenkast.quote:Op zondag 8 juli 2012 20:23 schreef densmee het volgende:
[..]
de zekeringkast ziet er inderdaad uit als 3 fase maar volgens mij worden die ook regelmatig als 1 fase bedraad
Dat wil niet zoveel zeggen; zo'n zekeringkast is vaak een standaard kast.quote:Op zondag 8 juli 2012 20:22 schreef blomke het volgende:
Zo te zien heb je drie fasen onder de enkelfasige meter.Geen probleem dit om te zetten naar een 3-f kast, als je dat nodig vindt.
Dan is het toch volslagen logisch dat er door die stijgleiding 3 fasen lopen? Je gaat toch niet een hele flat op één fase aansluiten? Ik bedoelde btw, dat er drie fasen binnenkomen en maar één hoofdzekering (van de 3 mogelijke) in zit.quote:Op zondag 8 juli 2012 20:27 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat wil nog niet zomaar zeggen dat er een 3 fase aansluiting gerealiseerd kan worden, zeker niet omdat dit ook nog een appartement betreft
TS woont in een appartement dat kun je zien aan die stijgleiding en doorvoerkast uiterst rechts.
maar dan is de kans weer groot dat verdieping 1 fase 1 gebruikt 2 - 2 en verdieping 3 fase 3 waarbij de hoofdzekering dan max 35 A zijnquote:Op zondag 8 juli 2012 20:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan is het toch volslagen logisch dat er door die stijgleiding 3 fasen lopen? Je gaat toch niet een hele flat op één fase aansluiten? Ik bedoelde btw, dat er drie fasen binnenkomen en maar één hoofdzekering (van de 3 mogelijke) in zit.
Dat wil nog niet zeggen dat je "zomaar" 3 fase in je appartement kunt krijgenquote:Op zondag 8 juli 2012 20:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan is het toch volslagen logisch dat er door die stijgleiding 3 fasen lopen? Je gaat toch niet een hele flat op één fase aansluiten? Ik bedoelde btw, dat er drie fasen binnenkomen en maar één hoofdzekering (van de 3 mogelijke) in zit.
Dit zou je aan de VVE moeten kunnen vragenquote:Op zondag 8 juli 2012 20:33 schreef dennisdotcom het volgende:
@blomke: De koelkast/vriezer verbruikt net iets minder dan 1KWh als het goed is. Maar verder de keukenapparatuur: waterkoker, koffiezetapparaat, magnetron, oven, vaatwasser en de wasmachine en droger.
Straks komt er in ieder geval nog de heater bij, maar de magnetron en oven worden geïntegreerd. De quooker ga ik denk ik volledig voor voorbereiden maar (om budgettaire redenen) (nog) niet aanschaffen. De extra groep hoeft daar ook niet voor te komen, maar ik maak dus wel alvast alle leidingen; dat kan immers later niet meer.
Bedankt trouwens voor alle hulp zover! Vind het echt leuk dat iedereen zo meedenkt!
@Vonkenboer: hoe weet ik nu of dit gerealiseerd kan worden? Kan ik dat zelf onderzoeken, moet Liander dat doen of moet ik het aan de VVE vragen?
Neen, een 8 groepenkast kan ook op één fase. Je max vermogen is dan 35 x 230 = 1150 + 6900 = 8050 Watt.quote:Op zondag 8 juli 2012 20:35 schreef dennisdotcom het volgende:
En ik begreep uit het eerdere bericht dat het noodzakelijk is als ik die 8-groepenkast wil plaatsen, toch? Omdat die alleen maar als 3-fasekast werkt. (ff voor de zekerheid)
Je zou ook kunnen overwegen om te koken op inductie?quote:Op zondag 8 juli 2012 11:46 schreef dennisdotcom het volgende:
Voor het fornuis zou ik twee meter gasleiding moeten aanleggen vanaf de meterkast die aan de keuken grenst. De in de vloer gefreesde gasleiding zou ik dan afsluiten en onbruikbaar maken.
Vandaar dat ik dacht dat je techmisch wel op 3 fasen over kon gaan. Vaak heb je de keuze nl. om ook electrisch te koken.quote:Op zondag 8 juli 2012 20:41 schreef Burdie het volgende:
Je zou ook kunnen overwegen om te koken op inductie?
Maar een standaardaansluiting hoeft daar niet perse op berekend te zijn.quote:Op zondag 8 juli 2012 20:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Vandaar dat ik dacht dat je techmisch wel op 3 fasen over kon gaan. Vaak heb je de keuze nl. om ook electrisch te koken.
In de HVK (hoofdverdeelkast) van een flat kan het maar zo zijn dat ieder appartement maar een één fase aansluiting heeftquote:Op zondag 8 juli 2012 20:58 schreef blomke het volgende:
In mijn "jonge" jaren, hadden enkelfasige aansluitingen, smalle hoofdzekeringenkastjes (met een -I- erop) , omdat er maar één zekering in hoefde te passen. De 3-f hoofdzekeringenkasten (met een I-I-I erop), waren zo breed als hier afgebeeld en konden naar wens met één of 3 hoofdzekeringen worden voorzien. Vandaar mijn - blijkbaar verkeerde - veronderstelling van de 3 fasen die hier binnenkomen en waar één van wordt doorgegeven.
Je spreekt jezelf behoorlijk tegen. Dus de plintheater is niet nodig. Maar als je meisje er komt wonen wel?quote:Op zondag 8 juli 2012 21:04 schreef dennisdotcom het volgende:
Als ik kijk naar de apparatuur die er straks bij komt, dan is het eigenlijk alleen de plint-heater. En ik heb afgelopen winter slechts drie keer de kachel aangezet, met dank aan mijn Surinaamse onderbuurman die graag Surinaamse temperaturen hanteert, dus ik verwacht dat die plint-heater ook niet vaak gebruikt zal worden. Maar als het meisje hier komt wonen, is een aangename temperatuur natuurlijk wel gewenst.
Fixed! Je vergeet de nieuwe plintheater en de Quooker...quote:Op zondag 8 juli 2012 21:06 schreef blomke het volgende:
Btw, als je zo leeft leefde, kan kon je wel met een 1 x 35 A aansluiting toe.
Met welke vermogens?quote:Op zondag 8 juli 2012 21:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Fixed! Je vergeet de nieuwe plintheater en de Quooker...
Zie vorige posts...quote:
Yup, en daarmee verwarm je je warm water (Quooker) en de keuken (Plintheater) ook?quote:Op zondag 8 juli 2012 22:23 schreef blomke het volgende:
Zou 't lekker op een 1 x 35 A aansluiting houden. Wij hebben vaatwasser, combi, wasmachine en droger, waterkoker. Allemaal al jaren probleemloos op een 1 x 35 A hoofdzekering en via 8 groepen verdeeld.
Lolwhut?quote:Op zondag 8 juli 2012 22:42 schreef dennisdotcom het volgende:
Ja dat is leuk, maar ik denk niet dat ik zomaar mag kiezen een ruimte niet te voorzien van verwarming, of wel?
Dan haal je hem weg. En klaar is klara.quote:Er is nu een radiator, maar die is eigenlijk te klein en ik wil hem bovendien weg hebben omdat ik hem esthetisch verstorend vind.
Tja je kunt het niet doen en dan gebeurt er niets. Maar het is wel handig als je je huis wilt verkopen, dat-ie aan bepaalde voorschriften voldoet. Ik kan ook mijn toilet slopen en er een sauna van maken. En dan in de douche kakkenquote:Op zondag 8 juli 2012 22:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Lolwhut?
Koophuis toch? Waarom zou jij in wat voor vertrek dan ook verplicht een verwarming moeten hebben?
Wil je advies of ga je onzin uitkramen? Jij komt toch met de vraag of het toegestaan is?quote:Op zondag 8 juli 2012 23:01 schreef dennisdotcom het volgende:
Tja je kunt het niet doen en dan gebeurt er niets. Maar het is wel handig als je je huis wilt verkopen, dat-ie aan bepaalde voorschriften voldoet. Ik kan ook mijn toilet slopen en er een sauna van maken. En dan in de douche kakken. Zal geen haan naar kraaien, maar verkopen wordt lastig.
Je wilt de elektra opknappen door een desnoods een 8 groepenkast op een 1 x 35A hoofdzekering te zetten? Dat noem ik nou bij uitstek een verborgen gebrek bij verkoop van een woning...quote:En zo is het ook met de elektra. Ik ga de boel opknappen, dus beter kan ik het nu in een keer goed doen en alles meenemen. Nu kan het. Daarom wil ik het goed doen en volgens mij hoort in een keuken gewoon een verwarming te zijn. Zeker omdat het een verder afgesloten vertrek is.
Yup, ik schat dat zeker 20% van je mede flatbewoners een Quooker en plintverwarming heeft. Al jaren. Waar lullen we dus over?quote:Ik kan me ook niet voorstellen dat die elektra een probleem is; ik ben toch zeker niet de enige in de flat die hier tegenaan loopt. Als die HVK die Vonkenboer noemde niet is bijgewerkt conform de huidige stand der techniek, wordt het misschien tijd dat de VVE dit in haar MOP gaat meenemen.
Valt mee; ook dat hebben hele volksstammen..quote:Op zondag 8 juli 2012 23:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Je wilt de elektra opknappen door een desnoods een 8 groepenkast op een 1 x 35A hoofdzekering te zetten? Dat noem ik nou bij uitstek een verborgen gebrek bij verkoop van een woning...
Dat heb ik nooit gezegd hèquote:Op zondag 8 juli 2012 23:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Je wilt de elektra opknappen door een desnoods een 8 groepenkast op een 1 x 35A hoofdzekering te zetten? Dat noem ik nou bij uitstek een verborgen gebrek bij verkoop van een woning...
Misschien woon ik wel in een flat met royale penthousesquote:Yup, ik schat dat zeker 20% van je mede flatbewoners een Quooker en plintverwarming heeft. Al jaren. Waar lullen we dus over?![]()
Doet me denken aan een Golfje, met van die dikke nepuitlaten eronder...quote:Op zondag 8 juli 2012 23:25 schreef sander_d het volgende:
Afgelopen jaren heeft het bij mij ook dik prima gewerkt. Dus 1x35A hoofdzekering en 8 groepen in een huis met alle normale luxe, inclusief Quooker.
Klets toch geen onzin. Juist door een goede verdeling van je verbruikers over de eindgroepen, voorkóm je problemen. 8 groepen op 1 x 35 A is zo normaal als het maar kan. Pas bij elektrisch koken, komt ie noodzaak tot 3 x 25 A om de hoek kijken.quote:Op zondag 8 juli 2012 23:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Slim. Bedenk dat, naast deze kosten voor Liander, een 3-f groepenkast wel (iets) duurder is dan een 1-f groepenkast, ook bij gelijk aantal eindgroepen.quote:Op maandag 9 juli 2012 10:13 schreef dennisdotcom het volgende:
Nu is de vraag dus of het écht noodzakelijk is. Als ik kies voor een nieuwe groepenkast kies ik liever voor het modernste, dus dan maar gelijk goed. Mocht het niet kunnen, dan koop ik wel een nieuwe groepenkast die met één fase werkt.
altijd doen als het volgens hun kan.quote:Op maandag 9 juli 2012 11:46 schreef dennisdotcom het volgende:
Nou, offerte van Liander is al binnen. Blijkbaar kan het en kost het ¤195,-. Ik krijg binnen twee weken een telefoontje om de technische details te bespreken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |