De badkamer en de keuken mogen gewoon op één groep; eigenlijk is dit ook niet vastgesteld in de NEN1010quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 20:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik ben bezig met de elektra in mijn nieuwe huis, ik heb momenteel 3 groepen voor
1. woonkamer
2. keuken+badkamer+schuur
3. gehele bovenverdieping
Omdat ik een 2de badkamer in mijn huis aan het bouwen ben pak ik gelijk de elektra aan (alles ligt toch open ivm water/afvoer aanslutingen).
Mag de keuken en badkamer op 1 groep of mag dat niet volgens de nieuwe norm?
Zolang de cv ketel een vermogen heeft van onder de 2000 watt hoeft hij niet op een eigen groep.quote:Moet de combi cv op een losse groep of mag deze op 1 groep met de zolder (combi staat op zolder, waar 2 slaapkamers komen)?
Het is verplicht om in de keuken de wandcontactdozen boven het aanrechtblad verdeeld te hebben over 2 verschillende eindgroepen. Alle apparatuur met een vermogen boven of gelijk aan 2000 watt moeten op een eigen aparte groepquote:Is het handig om 2 groepen in de keuken te hebben of niet? Ik heb er momenteel 1 en nog nooit is er een stop doorgeslagen namelijk. Ik kook trouwens met gas.
Waarschijnlijk is jou meterkast te oud om uit te breiden; je kunt niet zomaar zonder meer een oude kast van 3 groepen uitbreiden naar 8 groepen. Meestal moet je dan de hele kast (laten) vervangen.quote:Ik heb nu dus 3 groepen, kan ik daar bijvoorbeeld 8 groepen van maken of gaat dat niet passen? Waar hangt het vanaf hoeveel groepen er passen?
Dus lekker de kast vervangen onder spanning, hoe inachtneming van de veiligheid.?quote:Op woensdag 28 oktober 2009 13:37 schreef sander_d het volgende:
Ik wilde mijn meterkast ook vervangen omdat ik meer groepen nodig had (ivm verbouwing). Toen heb ik uitgezocht wat je als particulier wel en niet mag doen, maar ik heb nergens kunnen vinden dat ik geen meterkast mocht vervangen.. (behalve dat iedereen daar een mening over heeft). Je mag alleen niks voor de meter en de meter zelf veranderen.
Dus ik heb lekker zelf in een middag mijn meterkast vervangen en de nieuw aanlegde groepen aangesloten. Uiteraard wel volgens de geldende normen die Vonkenboer al noemt en met inachtneming van de veiligheid.
[/quote]quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 22:17 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
De badkamer en de keuken mogen gewoon op één groep; eigenlijk is dit ook niet vastgesteld in de NEN1010
Je moet wel rekening houden met het maximaal te gebruiken vermogen van 1 groep; dit is 16 Ampere X 230 Volt = 3680 watt maximaal op één groep.
[..]
Zolang de cv ketel een vermogen heeft van onder de 2000 watt hoeft hij niet op een eigen groep.
Alles apparatuur met een vermogen groter dan of gelijk aan 2000 watt moet op een eigen eindgroep worden aangesloten. Dit geld o.a. voor wasmachine, wasdroger, boiler, vaatwasser, oven, elec. kookplaat e.d.
[..]
Het is verplicht om in de keuken de wandcontactdozen boven het aanrechtblad verdeeld te hebben over 2 verschillende eindgroepen. Alle apparatuur met een vermogen boven of gelijk aan 2000 watt moeten op een eigen aparte groep
[..]
Waarschijnlijk is jou meterkast te oud om uit te breiden; je kunt niet zomaar zonder meer een oude kast van 3 groepen uitbreiden naar 8 groepen. Meestal moet je dan de hele kast (laten) vervangen.
Hou er rekening mee dat je verplicht bent om een hoofschakelaar in de kast op te nemen, en dat je maar maximaal 4 groepen achter 1 aardlekschakelaar mag doen. Als leek zijn de mag je de buizen en bedrading wel aanleggen maar je mag niet zomaar zelf je meterkast gaan vervangen.
Een beetje meterkast van 8 groepen, 2 aardlekschakelaars en een hoofdschakelaar kost al snel ¤ 400,- a ¤ 500,- excl. montage.
Ik ben al een beetje bezig en bij 1 leiding kan ik moeilijk komen (ik kan geen aarde draad doortrekken). Mag ik een aarde draag door een verdeeldoosje trekken naar een ander verdeeldoosje, terwijl beide een andere groep hebben?
Niet helemaal waar. In de NEN1010 staat dat alleen mensen met een deugelijke kennis en ervaring op het gebied van elektra er aan mogen werken. En je moet (indirect) voldoen aan de NEN1010 volgens het bouwbesluit (wat weer een wet is).quote:Op woensdag 28 oktober 2009 16:05 schreef exlurker het volgende:
Natuurlijk mag iedereen in Nederland aan zijn of haar installatie werken, er is geen wet die dat verbied.
Deskundige of leek. Maakt ook niet uit waar van het materiaal vandaan komt en hoe het word gebruikt.
Er ontstaan alleen problemen als er iets fout gaat, dan mag men het gaan uitleggen aan de instantie`s en verzekering
is het niet ook verplicht om 2 verschillende groepen boven te hebben?? Dit in verband met als er 1 uitvalt er nog steeds verlichting is? of geldt dat alleen bij publieke gelegenheden?quote:
Verlichting in de woning moet verdeeld zijn over minimaal 2 aardlekschakelaars.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 16:55 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
is het niet ook verplicht om 2 verschillende groepen boven te hebben?? Dit in verband met als er 1 uitvalt er nog steeds verlichting is? of geldt dat alleen bij publieke gelegenheden?
Het was niet heel elegant, daar heb je gelijk in. Eerst hoofdzekering laten klappen. Vervolgens zonder spanning alles in orde maken en de netbeheerder de hoofdzekering terug laten plaatsen.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 15:33 schreef exlurker het volgende:
[..]
Dus lekker de kast vervangen onder spanning, hoe inachtneming van de veiligheid.?
quote:Op woensdag 28 oktober 2009 17:40 schreef sander_d het volgende:
[..]
Het was niet heel elegant, daar heb je gelijk in. Eerst hoofdzekering laten klappen. Vervolgens zonder spanning alles in orde maken en de netbeheerder de hoofdzekering terug laten plaatsen.
Dan hoop ik wel dat je alle afgaande groepen voortijdig afgeschakeld hebt; voordat je bewust zo'n grote kortsluiting hebt gemaaktquote:Op woensdag 28 oktober 2009 17:40 schreef sander_d het volgende:
[..]
Het was niet heel elegant, daar heb je gelijk in. Eerst hoofdzekering laten klappen. Vervolgens zonder spanning alles in orde maken en de netbeheerder de hoofdzekering terug laten plaatsen.
Heftig. Dat er veel kracht achter zat wist ik maar zo veelquote:
Maar wie komt controleren of de mensen die thuis aan de gang gaan een deugelijke kennis en ervaring op het gebied van elektra hebben?quote:Op woensdag 28 oktober 2009 16:24 schreef _Jeffrey_ het volgende:
[..]
Niet helemaal waar. In de NEN1010 staat dat alleen mensen met een deugelijke kennis en ervaring op het gebied van elektra er aan mogen werken. En je moet (indirect) voldoen aan de NEN1010 volgens het bouwbesluit (wat weer een wet is).
Volgens mij hoeven particulieren tegenwoordig helemaal niet meer te laten keuren. Bedrijven wel, maar da's toch effe een ander verhaal natuurlijkquote:Op woensdag 28 oktober 2009 22:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
Niemand controlleert dat. Officieel moet iedereen elke 15 jaar de elektra laten keuren, maar niemand doet dat. In mijn huis was de elektra opnieuw aangelegd en in de kruipruimte gelegd. Ze hadden schakeldraad (1.5mm) gebruikt als fase draad voor de gehele woonkamer.
Zulke beunhazen zijn er dus en niemand die het controlleert.
Ik wil de meterkast wel laten vervangen, kost ook niet zoveel. De leidingen leg ik wel opnieuw aan. Is de volgende verdeling trouwens goed:
1. keuken + badkamer1
2. keuken + schuur
3. woonkamer
4. 1ste verdieping (=2 slaapkamers+1badkamer)
5. zolder (=2 slaapkamers+combi ketel)
6. wasmachine
7. vaatwasser
8. vrij
Het hoeft ook nie tgecontrolleert te worden. Het is namelijk eigen verantwoordelijkheid. Teveel controlle maakt mensen alleen maar lui en wie moet die verplichte controle dan betalen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |