abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 9 juli 2012 @ 20:50:06 #101
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_113984762
quote:
5s.gif Op maandag 9 juli 2012 20:33 schreef dennisdotcom het volgende:
Oh trouwens @Vonkenboer: moet ik nou echt vaatwasser, koelkast, oven (,quooker, plint-heater :P), wasmachine en droger allemaal een eigen groep geven of mag ik sommige dingen combineren (tot een bepaald maximum?).

En mogen de PVC buizen van die apparaten rechtstreeks naar de meterkast leiden? Ik kan in de ruimte zelf geen centraaldozen o.i.d. plaatsen. In de ruimte ernaast kan ik wel iets doen, mag dat?

Stel dat ik bijvoorbeeld oven en vaatwasser op één groep wil gooien en een blinddoos wil plaatsen in de bijkeuken waarvandaan de stroom naar de 2 fysiek niet bij elkaar zittende locaties in de keuken gaat. Kan dat zomaar?

Sorry voor deze n00b elektro vragen!
Ieder vast opgesteld toestel van 2000 watt of meer moet aangesloten worden op een eigen groep.
Dat is dus sowieso je vaatwasser, wasmachine, wasdroger, heater e.d.

Je koelkast en je oven kun je vaak wel combineren op één groep.

Leidingen van de aparte groepen kun je het best in één keer vanuit de meterkast naar de inbouwdoos leggen waar het je de wandcontactdoos in monteert. Daar hoef je niet weer extra dozen bij tussen te zetten
pi_113986340
Bedankt Vonkenboer! Ik zag trouwens ook dit topic en daar staat ook al veel interessant info in. Ik ga nog ff verder lezen. Ik denk trouwens dat ik, gelet op de apparatuur die ik heb/wil, misschien beter meteen een 12-groepenkast kan nemen. Zeker omdat ik lees dat je ook de WCD's boven het aanrechtblad in tweeën moet verdelen.

Ik heb even een schema gemaakt:

Dit is wat ik van plan ben. De draden rechts lopen denkbeeldig naar de meterkast. Waar groen en rood door de WCD van de Quooker lopen is dit natuurlijk een tekenfout en in het echt is dit geheel gescheiden. Mag dit op deze manier of moet ik nog een en ander uitleggen? De donkerblauwe stippen zijn de "openbare" WCD's voor koffiezetapparaat, mixer, etc. Daar heb ik de lijntjes even niet ingetekend omdat ik nog moet nadenken hoe ik dat het beste kan doen. De blauwe WCD's rechts in het midden bijvoorbeeld wil ik wegwerken in een betonnen staander voor het werkblad.
  Moderator maandag 9 juli 2012 @ 21:57:56 #103
92034 crew  Vonkenboer
pi_113989035
Ik weet het nog niet precies omdat ik de apparatuur nog niet heb. Maar dit kun je ongeveer aanhouden:

Aansluitwaarden:
Quooker 1600
Plint-heater 2000
Vaatwasser 2000
Oven 3600

Koelkast is niet zoveel. Nu ik het één en ander ff opgezocht heb weet ik eigenlijk ook meteen dat oven en koelkast samen niet zo'n goede combi is. Misschien vaatwasser en koelkast op één groep doen? Of kan ik de koelkast beter gewoon in de donkerblauwe groep gooien waar ook de losse apparatuur op komt? Ik zag dat dat ook redelijk vaak is genoemd in andere topics.
pi_113989583
quote:
4s.gif Op maandag 9 juli 2012 22:08 schreef dennisdotcom het volgende:
Ik weet het nog niet precies omdat ik de apparatuur nog niet heb. Maar dit kun je ongeveer aanhouden:

Aansluitwaarden:
Quooker 1600
Plint-heater 2000
Vaatwasser 2000
Oven 3600

Koelkast is niet zoveel. Nu ik het één en ander ff opgezocht heb weet ik eigenlijk ook meteen dat oven en koelkast samen niet zo'n goede combi is. Misschien vaatwasser en koelkast op één groep doen? Of kan ik de koelkast beter gewoon in de donkerblauwe groep gooien waar ook de losse apparatuur op komt? Ik zag dat dat ook redelijk vaak is genoemd in andere topics.
ik las ergens dat je de quooker niet direct wilt aanschaffen, heb je dan wel warm water nu?
of moet er nog een inbouw boilertje komen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_113989881
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 22:20 schreef densmee het volgende:
ik las ergens dat je de quooker niet direct wilt aanschaffen, heb je dan wel warm water nu?
of moet er nog een inbouw boilertje komen
Ik wilde alleen een Quooker voor kokend water. Verder heb ik hier blokverwarming en als ik het warm water open draai heb ik binnen 3 seconden ook echt warm water. Een boiler heeft dus voor mij geen enkele toegevoegde waarde.
pi_113995606
Nieuw schema.

Stippellijntjes is inbouw. Vaste lijn is opbouw.

Nu mijn vragen nog:

• Bovenin heb ik nu één groep voor de WCD's boven het aanrecht en ook één achter de inbouwkoelkast. Hiervandaan loopt echter nog een draadje door naar een WCD in de woonkamer. Ook wil ik zelf nog een dubbele WCD bijplaatsen in de woonkamer (rechtsbovenin, deze is er nu nog niet). Mijn vraag is: mag dit? Omdat het 8 doorgelust WCD's zijn... of moet ik een verdeeldoos maken en dan naar twee groepjes van 4?

• Onderaan zie je de groepen voor de oven en (eventueel later) de plint-heater. Ook heb ik daar een tweede groep voor het aanrecht voorzien (lichtblauw). Deze heeft ook een WCD onder de kastjes om later een mogelijke afzuigkap op aan te sluiten (ja, zo'n model dat uit het blad naar boven schuift). Hier hou ik met de bouw al rekening mee. Mijn vraag is: de opbouwdozen en pvc-buizen moeten aan de muur bevestigd worden of over de grond lopen? Is daar regelgeving voor (bijvoorbeeld minimale hoogte)?

Allemaal weer bedankt!
pi_113999617
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 09:18 schreef Appeltje2010 het volgende:
Bijvlagenzinvol heeft vandaag (of eigenlijk in dit topic) helaas niet echt z'n vlaag ;).

Als je niet electrisch kookt en geen extreme stroomverbruikers hebt, is het echt geen probleem om een 1x35a hoofdzekering te hebben.

Inschatting apparaten met een hoge aansluitwaarde:
(Combi)-oven: 3kw
Wasmachine: 2,3kw
Droger: 2,3kw
Plintverwarming: 2kw
Quooker: 1,6kw
Dit alles bij elkaar is 11,2kw... de Quooker staat daarbij niet lang op vol vermogen aan (verwarmt maar een kleine hoeveelheid water) en de kans dat al die apparatuur tegelijk aan staat is niet groot en zal daarbij ook voor korte tijd geen probleem zijn voor een hoofdzekering. [Quote]
35A = 8KW
Als je dus in de winter je plintververwarming aan hebt staan, en je oven staat aan (die ik inschat op 2,5KW) heb je dus niet eens meer de helft over. Staat je wasdroger dan ook nog aan, dan heb je nog maar 0,5KW over.

Ik heb zelf 3 x 25A, maar heb al echt moeten 'passen en meten' om ervoor te zorgen dat alles gewoon tegelijk aangezet kan worden. (Ik kook wel op inductie, maar heb geen Quooker en geen elektrische verwarming)

quote:
Mijn advies: lekker 1-fase houden en zo gaan uitvoeren.
Mijn advies: investeer die 190,- om er een 3 fase aansluiting van te maken.

quote:
Mijn 2e advies: probeer die inductieplaat eens ergens uit... is echt wereld, sneller dan gas nog!
Toch nog wat zinnigs. Inductie is super.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_114000612
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 03:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Mijn advies: investeer die 190,- om er een 3 fase aansluiting van te maken.
Advies wordt opgevolgd hoor! BTW, het is wel duurder want de groepenkast is ook nog eens ¤ 354,-.
pi_114000629
Nog niet veel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_114000783
Ja relatief valt het vast mee. Ik kies alvast het model met 3 aardlekschakelaars, zodat als ik extra groepen wil plaatsen dit wat gemakkelijker is. De 9e groep kom ik sowieso niet onderuit, dus die bestel ik maar alvast mee.
pi_114000824
Ben benieuwd wat er in die hoofdzekeringkast zit! Als je zo vriendelijk wilt zijn, graag foto als de Lianderman 'm open maakt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_114003713
quote:
3s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 08:36 schreef dennisdotcom het volgende:
Ja relatief valt het vast mee. Ik kies alvast het model met 3 aardlekschakelaars, zodat als ik extra groepen wil plaatsen dit wat gemakkelijker is. De 9e groep kom ik sowieso niet onderuit, dus die bestel ik maar alvast mee.
Bij 9 groepen is een 3e aardlek ook inderdaad verplicht.
Ach het is wel makkelijker en als e.e.a. toch vervangen moest worden is het wel slim maar het blijft verder geen must :).

Oh ja, je oven moet dus ook apart, ik zie Vonkenboer ergens zeggen dat die wellicht gecombineerd kan worden maar veel (electrische) ovens zitten wel boven de 2kw. Je Quooker kan wel ergens bij. Weet niet meer of het al vermeld is maar hou er ook rekening mee dat de WCD's bij het aanrechtblad over minimaal 2 groepen verdeeld moeten zijn. Je zou er ook voor kunnen kiezen om eentje daarvan met de Quooker te delen bv.
pi_114004824
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 10:54 schreef Appeltje2010 het volgende:

[..] Weet niet meer of het al vermeld is maar hou er ook rekening mee dat de WCD's bij het aanrechtblad over minimaal 2 groepen verdeeld moeten zijn.
Omdat we tegenwoordig een waterkoker hebben staan met daarnaast een koffiezetapparaat en nog een senseo. Deze drie vragen te veel vermogen voor één groep. Daarom............
Jeroentje.
pi_114006675
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 10:54 schreef Appeltje2010 het volgende:
Bij 9 groepen is een 3e aardlek ook inderdaad verplicht.
Ach het is wel makkelijker en als e.e.a. toch vervangen moest worden is het wel slim maar het blijft verder geen must :).

Oh ja, je oven moet dus ook apart, ik zie Vonkenboer ergens zeggen dat die wellicht gecombineerd kan worden maar veel (electrische) ovens zitten wel boven de 2kw. Je Quooker kan wel ergens bij. Weet niet meer of het al vermeld is maar hou er ook rekening mee dat de WCD's bij het aanrechtblad over minimaal 2 groepen verdeeld moeten zijn. Je zou er ook voor kunnen kiezen om eentje daarvan met de Quooker te delen bv.
Ik heb aan beide zijdes van de keuken een aanrechtblad? Mag ik dan gewoon het ene blad 4 wcd's op 1 groep en het andere blad ook 4 wcd's op een andere groep?
pi_114008025
Wel ja.
pi_114014372
Nu ik weer een dag heb na kunnen denken overweeg ik ook de overstap naar inductie. Qua schoonhouden en uiterlijk is dat handiger en mooier. Ook hoef ik geen gasleiding te verplaatsen.

Qua kosten is het ook handig. Ik gebruik gas alleen voor koken, omdat de verwarming via blokverwarming gaat. Je krijgt dan de prachtige situatie dat ik op de eindafrekening 2012 ¤ 5,- voor het gebruik betaalde en ¤ 128,- voor vastrecht, capaciteitstarief en meetdienst :').
pi_114017822
Ik denk dat je van die stap geen spijt krijgt. Nadeel inductie is wel dat de aanschafprijs pittig is, je nieuwe pannen nodig hebt (pannen die op gas zijn gebruikt zijn niet meer volledig recht) en er een aparte groep moet zijn maar die heb je straks toch dus da's geen probleem meer. Neem een beetje ruime plaat.

Laat mettertijd maar eens weten hoe goed het je bevalt!
pi_114018824
quote:
15s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 15:05 schreef dennisdotcom het volgende:
Je krijgt dan de prachtige situatie dat ik op de eindafrekening 2012 ¤ 5,- voor het gebruik betaalde en ¤ 128,- voor vastrecht, capaciteitstarief en meetdienst :').
Dan heb je je inductieplaat er met een paar jaar uit.
pi_114020643
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 08:16 schreef dennisdotcom het volgende:
want de groepenkast is ook nog eens ¤ 354,-.
Ik ken uiteraard je budget niet (en wat je er sowieso voor uit wilt trekken) maar je hebt ook groepenkasten met aardlekautomaten. Daar is dus elke groep uitgerust met een 16A automaat en aardlek ineen.

Is iets duurder, maar heeft als voordeel dat als je ergens een aardlek hebt, alleen die groep uitgaat, in plaats van 4 groepen tegelijk. Echt nodig is het niet, maar ik heb het zelf wel genomen. De inhoud van mijn vriezer is al meer waard dan de meerprijs voor die aardlekautomaten.
pi_114021440
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 16:21 schreef Appeltje2010 het volgende:
Ik denk dat je van die stap geen spijt krijgt. Nadeel inductie is wel dat de aanschafprijs pittig is, je nieuwe pannen nodig hebt (pannen die op gas zijn gebruikt zijn niet meer volledig recht)
Een mm krom maakt voor inductie niet uit. Wel even opletten of de pan niet 'wiebelt' als je hem op de glasplaat zet. Dan krijg je wellicht krassen op je plaat.

Je kunt sowieso al je huidige pannen gewoon uitproberen. Is een pan niet geschikt voor inductie dan zal hij niet eens warm worden (je kookplaat geeft dan ook een foutmelding want die 'ziet' de pan dan ook niet). Je inductieplaat kun je er niet mee defect maken.
pi_114029894
Bedankt voor jullie meelevende complimenten! :).

Morgen komt mijn zus langs om eens te filosoferen over het verwijderen van de muur (aan de bovenzijde op de tekening) om zo een open keuken te creëren. De setup kan grotendeels blijven zoals hij hier ingetekend is; alleen de koelkast schuift in die situatie naar linksonder.

Het is in ieder geval het overwegen waard. Heb natuurlijk al op internet even gelezen over de voor- en nadelen. Het grootste nadeel voor mij zijn de katten... even snel iets in de keuken neerzetten (buiten bereik) is er dan niet meer bij. Dat wordt dus weer een tijdje de kampführer uithangen als de dames menen op het aanrecht te mogen komen.

Ook vandaag even bij een vriend gezien hoe zo'n Pandomo-muur eruit ziet. Ik moet zeggen dat ik het gevoel heb dat het iets mooier kan, maar op zich ziet het er niet onaardig uit.
pi_114031014
Denk dat een aparte keuken mooier en rustiger is dan de boel openbreken.
pi_114034511
quote:
17s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 20:46 schreef blomke het volgende:
Ja, dat is precies wat ik ook denk. Eigenlijk is de keuken te klein om een open ruimte te maken. Je krijgt dan juist een krap gevoel in plaats van het gewenste ruimtelijke effect. Of ik moet nóg meer kastjes schrappen, maar dan krijg ik echt ruimtegebrek.
  Moderator dinsdag 10 juli 2012 @ 21:52:42 #125
92034 crew  Vonkenboer
pi_114034815
quote:
17s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 20:46 schreef blomke het volgende:
Ik denk juist dat het veel meer ruimte schept en dat het minder hokkerig is..
Dat is wel de reden dat we bij ons de muur tussen woonkamer en keuken verwijderd hebben
pi_114036562
Keuken is 2,80 bij 3,40 m. Niet bepaald hokkerig.
  Moderator dinsdag 10 juli 2012 @ 22:36:02 #127
92034 crew  Vonkenboer
pi_114037284
quote:
17s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 22:22 schreef blomke het volgende:
Keuken is 2,80 bij 3,40 m. Niet bepaald hokkerig.
Hokkerig bedoel ik in het totaalplaatje ;)
pi_114039570
Een ander nadeel is het daglicht dat dan via twee kanten binnen valt. Dat is ook een voordeel, maar in de winter en als je bijvoorbeeld een film wilt kijken (in het donker) dan moet je dus weer gordijnen of vitrage regelen.
pi_114048581
De keuken ligt in het verlengde van je kamer; haal je de muur weg, dan wordt je kamer een woonkeuken.
pi_114121305
Nou ik blijf erbij dat een open keuken in mijn huis niet handig is. Zeker niet nu ik vrij tevreden ben over de woonkamer. Een van de andere huizen op mijn galerij heeft het wel samengevoegd en dat vond ik nou niet 100% overtuigend.

Ik heb ondertussen de begroting ook redelijk uitgekristalliseerd. Het budget is ongeveer ¤ 10.000,-. Dit is de totaalprijs, dus inclusief huren gereedschap, kopen gereedschap, verf, behang, stucwerk muur, keuken, apparatuur en de vloer voor de drie op te knappen vertrekken.

De plint-heater, Quooker en afzuigkap die uit het aanrechtblad omhoog komt zijn (uit budgettaire redenen) geschrapt. Met al deze dingen houd ik wel rekening, zodat ze later nog makkelijk inpasbaar zijn zonder de hele keuken af te hoeven breken.
pi_114126958
quote:
3s.gif Op donderdag 12 juli 2012 19:32 schreef dennisdotcom het volgende:
en afzuigkap die uit het aanrechtblad omhoog komt
Daar is ook een topic over geweest hier, scheen niet echt een succes te zijn. Zelf even zoeken, anders krijg ik als boodschapper weer de schuld. :D
pi_114127910
Een vriend mocht kiezen ( van de wbv) voor een open keuken bij renovatie.

Wil die niet, want inderdaad verwarmen van grotere ruimte, nu kan de deur dicht.
En ook joelende kinderen aan de straatkant ( of andere herrie) kan hij zo buitensluiten.

Net wat je wilt, of course.
De Dames heropvoeden is ook zo wat...
~O>
pi_114148350
@Annex ja inderdaad, dat lawaai is ook een goeie, daar had ik nog niet eens aan gedacht! Voor mijn huis loopt een weg dus dit is een heel goede opmerking!

@Bijvlagenzinvol heb het gevonden en gelezen. Thanks! Op tros radar forum staat ook een en ander. Heb ook wat alternatieven gevonden die misschien beter werken. Die staan wel permanent op je blad, maar hangend blijft lastig bij mij. Nouja, ik heb nog even om er over na te denken.
pi_114316241
Nou, de groepenkast is geregeld. Liander komt op 22 augustus de nieuwe driefasemeter plaatsen. Het wordt gelijk een slimme meter. Men vervangt de gasmeter ook meteen mee.

De groepenkast wordt een dubbel exemplaar die ik voor die tijd bestel, dit is hem.

De monteur komt en haalt de oude meter weg. Ik heb dan even tijd om de oude groepenkast te verwijderen omdat hij dan spanningsloos is. Ik plaats dan de nieuwe, waarna aansluitend de Liander-monteur de nieuwe slimme meter plaatst.

Ik heb nog nooit een groepenkast vervangen maar het zal toch niet al te moeilijk zijn. Sowieso hoef ik de onderzijde niet te doen en beperkt het zich feitelijk dus tot het aansluiten van alle groepen.

[ Bericht 0% gewijzigd door dennisdotcom op 17-07-2012 17:42:26 ]
pi_114652987
Hebben er hier mensen ook ervaring met het laten vernieuwen van hun keuken? Ik heb namelijk ook al een wat oudere keuken, maar op zich ben ik over de indeling wel tevreden en ik wil niet te veel geld uitgeven. Nu lees is ik op internet ook steeds vaker dat mensen hun keuken laten vernieuwen door bijv. alleen de kastjes opnieuw te laten spuiten en dergelijke. Ik kom verschillende bedrijven tegen in mijn regio die dit doen *knip* maar ik twijfel nog erg, wellicht is een nieuwe keuken van de ikea wel net zo goedkoop (of duur)

Edit by Vonkenboer

Ik heb je link verwijderd; reclame maken is op deze manier niet toegestaan.
Wil je dat toch ? Mail dan eens naar pr@vonkenboer.nl

[ Bericht 19% gewijzigd door Vonkenboer op 25-07-2012 22:08:08 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')