Overzicht van de voornaamste spelersquote:2012 January - Fears of new Tuareg rebellion following attacks on northern towns which prompt civilians to flee into Mauritania.
2012 March - Military officers depose President Toure ahead of the April presidential elections, accusing him of failing to deal effectively with the Tuareg rebellion. African Union suspends Mali.
2012 April - Tuareg rebels seize control of northern Mali, declare independence.
Military hands over to a civilian interim government, led by President Dioncounda Traore.
2012 May - Junta reasserts control after an alleged coup attempt by supporters of ousted President Toure in Bamako.
Pro-junta protesters storm presidential compound and beat Mr Traore unconscious.
The Tuareg MNLA and Islamist Ansar Dine rebel groups merge and declare northern Mali to be an Islamic state. Ansar Dine begins to impose Islamic law in Timbuktu. Al-Qaeda in North Africa endorses the deal.
2012 June-July - Ansar Dine and its Al-Qaeda ally turn on the MNLA and capture the main northern cities of Timbuktu, Kidal and Gao. They begin to destroy many Muslim shrines that offend their puritan views.
waar baseer jij dit op?quote:Op donderdag 5 juli 2012 18:48 schreef LinksGroentje het volgende:
In landen waar grenzen met een lineaal getrokken zijn heb je sowieso een verhoogde kans op dit soort dingen.
Op de geschiedenis van Afrika, zie grenzen vroeger en grenzen nu.quote:
Hoe bedoel je?quote:Op donderdag 5 juli 2012 19:30 schreef Specularium het volgende:
[..]
Vanwege het feit dat er grenzen worden getrokken die daar niet van nature waren.
Ik vraag me toch af hoe die grenzen van Mali tot stand zijn gekomen.quote:Op donderdag 5 juli 2012 18:48 schreef LinksGroentje het volgende:
In landen waar grenzen met een lineaal getrokken zijn heb je sowieso een verhoogde kans op dit soort dingen.
Sowieso wat specificeert men eigenlijk als zwart? De mensen in Noord-Soedan en Zuid- Egypte zijn ook behoorlijk donker.quote:Op donderdag 5 juli 2012 21:58 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ik vraag me toch af hoe die grenzen van Mali tot stand zijn gekomen.
In elk geval is er een groot verschil tussen noord en zuid. Als we Wikipedia mogen geloven woont het merendeel in het zuiden:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mali#Regions_and_cercles
Ook is het zuiden veel vochtiger:
[ afbeelding ]
Heel grof gezegd lijkt het probleem mij het omgekeerde van dat in Soedan: hier willen leden van de niet-zwarte bevolking het overwicht van de zwarte meerderheid van zich afwerpen.
Tuaregs:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Inwoners te Bamako:
[ afbeelding ]
Ja, want voor de kolonisatie leefden ze daar allemaal vredig samen, in balans met de natuur, zonder oorlogen, slavernij, vrouwenuitbuitng etc etc.quote:Op donderdag 5 juli 2012 19:24 schreef LinksGroentje het volgende:
[..]
Op de geschiedenis van Afrika, zie grenzen vroeger en grenzen nu.
Zijn dwars door volksstammen heengetrokken door onze koloniale voorouders (uit verschillende EU landen).
Afrika vroegah:
[ afbeelding ]
Verdeling van Afrika:
http://upload.wikimedia.o(...)nien-Afrikas.svg.png
Dat is wat te kort door de bocht denk ik.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 00:02 schreef Viajero het volgende:
En ten derde, on topic:
Verschrikkelijk wat er nu gebeurt. Ik ken Mali niet uit eigen ervaring, maar heb het idee dat radicalen de macht grijpen omdat de regering daar iedereen al decennialang in de steek laat...
Bedankt voor je analyse, hier leer ik vanquote:Op vrijdag 6 juli 2012 00:44 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Dat is wat te kort door de bocht denk ik.
Het moderne Mali is pas sinds begin jaren 90 een democratie. De dictatuur kon destijds omver geworpen worden omdat de machthebbers veel troepen naar het noorden moest sturen om de Toearegs, die toen al opstandig waren, te bestrijden. Vanaf die tijd gold Mali, hoewel straatarm, als een successtory tot zo'n 6 jaar geleden de Touaregs de wapens weer oppakten na spanningen met één van de andere etnische groepen in Mali en ze meer en meer werden gedwongen hun nomadische levenswijze op te geven.
De radicalen maken handig gebruik van enerzijds de onafhankelijkheidsstrijd van de Toearegs en anderzijds de geografische omstandigheden in het noorden van Mali. De orde handhaven of het bestrijden van guerrilla's in de Sahara is sowieso al geen kinnesinne maar zeker nu niet, nu er erg veel wapens beschikbaar zijn doordat er nogal wat Toearegs aan de zijde van Gadhaffi vochten en na diens val met medeneming van zware wapens huiswaarts gekeerd zijn.
Moet je maar niet in een olierijk gebied gaan wonen. Eigen schuld.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 01:37 schreef BlaZ het volgende:
Na de onafhankelijkheid van de Franse koloniën werd het woongebied van de Toeareg opgedeeld tussen vijf verschillende staten: Algerije (1962), Libië (1951), Mali (1959/60), Niger (1960) en Burkina Faso (1960). Onder de Toeareg zelf heerste de mening dat zij hun zelfstandigheid terug wensten zonder deel uit te maken van de nieuwe onafhankelijke staten.
Nomadische volkeren zijn altijd de klos als er grenzen gesteld worden.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 01:37 schreef BlaZ het volgende:
Na de onafhankelijkheid van de Franse koloniën werd het woongebied van de Toeareg opgedeeld tussen vijf verschillende staten: Algerije (1962), Libië (1951), Mali (1959/60), Niger (1960) en Burkina Faso (1960). Onder de Toeareg zelf heerste de mening dat zij hun zelfstandigheid terug wensten zonder deel uit te maken van de nieuwe onafhankelijke staten.
Het was er in ieder geval vrediger dan in Europa.quote:Op donderdag 5 juli 2012 23:59 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ja, want voor de kolonisatie leefden ze daar allemaal vredig samen, in balans met de natuur, zonder oorlogen, slavernij, vrouwenuitbuitng etc etc.
De grenzen in Afrika zijn getrokken vanuit een verdeel en heersstrategie. Je trekt de grens om twee of drie etnische groepen heen, en dan bevoordeel je een groep in ruil voor hulp bij het onderdrukken van de ander of andree twee. Dat werkt voor zowel het kolonialisme als voor het neokolonialisme, met als absoluut dieptepunt Ruanda waar de twee etnische groepen door de kolonisator gecreeerd zijn om bovengenoemde strategie.quote:Denk toch eens na. De grenzen van Maleisie en Singapore zijn ook in London bepaald, maar daar gaat het toch een stuk beter.
Die arrogantie, alsof Afrikanen kinderen zijn die niets meer zelf kunnen beslissen sinds de dekolonisatie vind ik extreem racistisch.
Hoe kom je op dat idee? Ik heb het idee dat er niet zoveel verschil tussen zit.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 10:39 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het was er in ieder geval vrediger dan in Europa.
[..]
Ja, want Maleisie en Singapore zijn ethnisch homogeen.quote:De grenzen in Afrika zijn getrokken vanuit een verdeel en heersstrategie. Je trekt de grens om twee of drie etnische groepen heen, en dan bevoordeel je een groep in ruil voor hulp bij het onderdrukken van de ander of andree twee. Dat werkt voor zowel het kolonialisme als voor het neokolonialisme, met als absoluut dieptepunt Ruanda waar de twee etnische groepen door de kolonisator gecreeerd zijn om bovengenoemde strategie.
Klopt, het extremistische Ansar Dine heeft handig gebruik gemaakt van de voor onafhankelijkheid strijdende Toearegs, het NMLA.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 09:42 schreef Augustus_Thijs het volgende:
Maar de Toearegs zijn volgens mij niet zo zeer het probleem toch?
Ja die komen inderdaad (ook) in opstand en willen graag een eigen stuk land, met alle problemen van dien.
Maar het is meer de extremistische tak, die banden heeft met al-qaida, welke nu voor alle problemen zorgt met de wensen voor de sharia en het uitbannen van muziek en afgoding in timboektoe.
Ze vliegen elkaar onderling toch juist in de haren. De toearegs zijn helemaal niet van zins om al die (strenge) wetten door te voeren, maar ze hebben de 'pech' dat er bij hun opstand ook een aantal strijders zijn meegekomen die er radicaal andere ideeën op nahouden.
Wel eens iets over gelezen. Je moet ook niet vergeten dat Europa een extreem gewelddadig continent is.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 10:46 schreef Viajero het volgende:
[..]
Hoe kom je op dat idee? Ik heb het idee dat er niet zoveel verschil tussen zit.
Weet ik niet, maar er is ook nog andere heterogeniteit dan de verdeling in 2 of 3 etnische groepen die duidelijk van elkaar verschillen.quote:Ja, want Maleisie en Singapore zijn ethnisch homogeen.
Als je grenzen trekt met het oogmerk van verdeling, zodat je makkelijk kunt heersen, dan moet je natuurlijk niet raar opkijken als die landen met diezelfde grenzen nog steeds verdeeld zijn op het moment dat je op een andere manier van heersen bent overgeschakeld.quote:Kolonialisme had natuurlijk een sterk negatief effekt, dat is overduidelijk. Maar telkens weer kolonialisme als oorzaak aan te wijzen is veel te makkelijk, er spelen veel maar factoren een rol.
Dat lijkt me nogal overdreven. De geschiedenis van Azie hangt ook van oorlogen aan elkaar. Jengis Khan was ook geen Europeaan. Over Afrika is nou eenmaal minder geschreven geschiedenis, maar het zijn ook mensen dus ik ga er vanuit dat daar ook de nodige oorlogen gevoerd zijn.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 13:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wel eens iets over gelezen. Je moet ook niet vergeten dat Europa een extreem gewelddadig continent is.
[..]
Het is natuurlijk een factor, dat ontken ik absoluut niet. Maar als dat de enige factor is dan zouden Maleisie, Singapore, Brazilie, Chile enz enz ook enorme problemen moeten hebben, die grenzen zijn ook door Europeanen getrokken.quote:Weet ik niet, maar er is ook nog andere heterogeniteit dan de verdeling in 2 of 3 etnische groepen die duidelijk van elkaar verschillen.
[..]
Als je grenzen trekt met het oogmerk van verdeling, zodat je makkelijk kunt heersen, dan moet je natuurlijk niet raar opkijken als die landen met diezelfde grenzen nog steeds verdeeld zijn op het moment dat je op een andere manier van heersen bent overgeschakeld.
Allicht, maar net zoveel is nogal onwaarschijnlijk, aangezien Europa onwaarschijnlijk gewelddadig is.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 13:41 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dat lijkt me nogal overdreven. De geschiedenis van Azie hangt ook van oorlogen aan elkaar. Jengis Khan was ook geen Europeaan. Over Afrika is nou eenmaal minder geschreven geschiedenis, maar het zijn ook mensen dus ik ga er vanuit dat daar ook de nodige oorlogen gevoerd zijn.
Niet echt. Sinds Bolivar hebben de inwoners dat vooral zelf gedaan. Ook was het kolonialisme daar veel eerder en ouder, en bestond de tactiek van een etnische groep tot elite verheffen om de rest te helpen onderdrukken nog niet. De Spanjaarden hadden de peninsulares, degenen die zelf de overtocht hadden gemaakt als hoogste bazen, met aan hun zijde de creolen, Spanjaarden van bloed die daar geboren waren, en daaronder een hele indeling van mestiezen en mulatten etc met helemaal onderaan de zuivere indianen en negers. Ook dat heeft natuurlijk zijn maatschappelijke problemen opgeleverd, maar niet zozeer staatkundige problemen.quote:Het is natuurlijk een factor, dat ontken ik absoluut niet. Maar als dat de enige factor is dan zouden Maleisie, Singapore, Brazilie, Chile enz enz ook enorme problemen moeten hebben, die grenzen zijn ook door Europeanen getrokken.
Ik had al verwacht dat je Maleisie en SIngapore zou negeren. En de grenzen van Brazilie zijn toch echt grotendeels door Europeanen getrokken, op wat minieme correcties na.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 14:32 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Allicht, maar net zoveel is nogal onwaarschijnlijk, aangezien Europa onwaarschijnlijk gewelddadig is.
[..]
Niet echt. Sinds Bolivar hebben de inwoners dat vooral zelf gedaan. Ook was het kolonialisme daar veel eerder en ouder, en bestond de tactiek van een etnische groep tot elite verheffen om de rest te helpen onderdrukken nog niet. De Spanjaarden hadden de peninsulares, degenen die zelf de overtocht hadden gemaakt als hoogste bazen, met aan hun zijde de creolen, Spanjaarden van bloed die daar geboren waren, en daaronder een hele indeling van mestiezen en mulatten etc met helemaal onderaan de zuivere indianen en negers. Ook dat heeft natuurlijk zijn maatschappelijke problemen opgeleverd, maar niet zozeer staatkundige problemen.
Dus het oogmerk tot verdeeldheid lag niet ten grondslag aan de grenzen, de grenzen zijn voornamelijk getrokken door de zelfbevrijders, de grenzen zijn ook geografischer geinspireerd (Chili begint bijvoorbeeld gewoon achter een bergketen), de bevolkingen zijn pluriformer en in die zin homogener, en die volkeren hebben meer dan eeuw langer gehad om iets van een eenheid te vormen binnen de grenzen.
Verder zeg ik niet dat het de enige factor is, ik zeg dat het een hele belangrijke factor is.
Ik weet er vrij weinig van in dit verband, dat mag voor jou geen belemmering zijn om aannames te doen die in je straatje passen, voor mij is het dat wel.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 14:45 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik had al verwacht dat je Maleisie en SIngapore zou negeren.
Dat is ook een grens tussen Spaans en Europees taalgebied, en is dus in zekere zin etnisch. Dan is het niet zo raar dat die grens een eeuw lang is bevestigd door de bevolkingen zelf. Het kolonialisme van de 16e eeuw was nou eenmaal heel anders dan dat van de 19e en 20e eeuw en heeft ook een hele andere erfenis.quote:En de grenzen van Brazilie zijn toch echt grotendeels door Europeanen getrokken, op wat minieme correcties na.
Ik vraag me af waar ik de indruk zou hebben gewekt dat er maar een factor is in dit soort conflicten. Ik zou niet een conflict in de geschiedenis aan kunnen wijzen met maar één factor dus dat lijkt mij nogal een open deur.quote:En bedankt voor je acceptatie van andere factoren, dat hoor ik nu pas voor het eerst van je.
Door zeer overtuigd alleen die ene factor te noemen als de oorzaak van het probleem. Dan gaan mensen er niet automatisch van uit dat je ook nog andere factoren meeneemt.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 14:59 schreef Weltschmerz het volgende:
ik vraag me af waar ik de indruk zou hebben gewekt dat er maar een factor is in dit soort conflicten. Ik zou niet een conflict in de geschiedenis aan kunnen wijzen met maar één factor dus dat lijkt mij nogal een open deur.
Maar dat is toch hetzelfde probleem? Normaal gesproken ontstaan grenzen van een staat om de natie heen, natie in ruime zin van het woord. Vaak zijn dat ook geografische grenzen, omdat volkeren nou eenmaal met zijn alleen aan de ene kant van bijvoorbeeld een gebergte gaan wonen of aan een kant van de berg een volk gaan vormen.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 15:08 schreef Scrutinizer het volgende:
Het bestaan van meerdere etnische groeperingen binnen Mali is ook niet de kern van het probleem in Mali, dat heeft in de moderne geschiedenis ook nooit een grote rol gespeeld. Dat de Toearegs zich willen afscheiden van Mali en een onafhankelijk Azawad willen ligt merendeels aan het feit dat die etnische groep door de nieuwe grenzen verdeeld is geraakt over meerdere landen. Volgens mij dus niet echt te vergelijken met de voorbeelden waar jullie het nu over hebben (als ik het goed begrijp.)
Je kunt het eerder vergelijken met de Koerden, die ook over meerdere landen zijn verspreid.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 15:08 schreef Scrutinizer het volgende:
Het bestaan van meerdere etnische groeperingen binnen Mali is ook niet de kern van het probleem in Mali, dat heeft in de moderne geschiedenis ook nooit een grote rol gespeeld. Dat de Toearegs zich willen afscheiden van Mali en een onafhankelijk Azawad willen ligt merendeels aan het feit dat die etnische groep door de nieuwe grenzen verdeeld is geraakt over meerdere landen. Volgens mij dus niet echt te vergelijken met de voorbeelden waar jullie het nu over hebben (als ik het goed begrijp.)
bronquote:Unicef: toenemend geweld tegen kinderen in Mali
door Judith Laanen
BUITENLAND Unicef maakt zich ernstige zorgen over toenemend geweld tegen kinderen in het noorden van Mali, meldt persbureau AP. Sinds de bezetting van het gebied door twee rebellenbewegingen eind maart zijn jongens gerekruteerd als soldaat en zijn er ook meisjes misbruikt.
Volgens Unicef zijn sinds eind maart zeker 175 jongens tussen de 12 en 18 jaar oud gerekruteerd in de gelederen van radicaalislamitische strijders en Toeareg-rebellen die de macht hebben gegrepen in dit deel van het land. Daarnaast zijn tenminste acht meisjes misbruikt, en zijn twee jongens om het leven gekomen door landmijnen. Niet-geëxplodeerde munitie zorgde voor verminking bij achttien kinderen.
SLUITING SCHOLEN MAAKT KINDEREN EXTRA KWETSBAAR
Driehonderdduizend kinderen in Noord-Mali lopen het risico slachtoffer te worden van geweld of tot kindsoldaten te worden gemaakt, omdat veel scholen in Noord-Mali na de machtsgreep in maart de deuren hebben gesloten, zei Unicef-woordvoerster Marixie Mercado. De situatie is zeker reden tot zorg, vervolgde ze, omdat de getallen slechts een ‘deel van het plaatje zijn’.
AANTAL GEVALLEN CHOLERA NEEMT IN ALARMEREND TEMPO TOE
Een bijkomend probleem is de ziekte cholera, waarvan het aantal gevallen schrikbarend snel toeneemt, aldus een woordvoerder van het bureau van de Verenigde Naties voor de Coördinatie van Humanitaire Zaken. Er zijn al 24 gevallen geconstateerd. Volgens de woordvoerder is de situatie zorgelijk vanwege de beperkte toegang die internationale hulpverleners hebben tot schoon water en sanitaire voorzieningen. Hierdoor kan de ziekte zich snel verspreiden.
bronquote:Mali wacht op de wereld
De VN Veiligheidsraad geeft voorlopig geen steun aan een interventiemacht in Mali. Die interventiemacht zou moeten komen van West-Afrikaanse landen, maar zij hebben de steun gevraagd van de VN.
De West-Afrikaanse Economische Gemeenschap Ecowas, bestaande uit vijftien West-Afrikaanse landen, wil 3000 militairen naar het noorden van Mali sturen. Daar heeft de radicaal-islamitische beweging Ansar Dine, die banden heeft met al-Qaida, de macht gegrepen.
Ansar Dine-strijders verwoestten afgelopen week verschillende heilige gebouwen in de Malinese stad Timboektoe. Daarmee werd de roep om een interventiemacht steeds groter. Bij de internationale gemeenschap is de angst groot dat Mali verandert in een tweede Afghanistan, een land waar islamitische terroristen de vrije hand hebben. Mali staat bovendien niet op zichzelf; in verschillende landen in de regio krijgen radicaal-islamitische bewegingen steeds meer macht.
Haalbaarheid
Toch blijft VN-steun aan een Ecowas-missie vooralsnog uit. De VN Veiligheidsraad zegt eerst meer informatie te willen over de doelen en de haalbaarheid van de missie voor ze steun geeft. Frankrijk pleit binnen de Veiligheidsraad al langer voor steun, maar een aantal andere landen binnen de VN is terughoudender.
De VN Veiligheidsraad kwam wel met een resolutie waarin het de verwoesting van heilige gebouwen in de Malinese stad Timboektoe veroordeelt. Ook pleit de Veiligheidsraad voor sancties tegen radicaal-islamitische strijders in het noorden van Mali.
Genocide
Maar volgens de inwoners van Mali zijn de woorden van de VN niet voldoende. Afgelopen dagen gingen in de hoofdstad Bamako honderden mensen de straat op. Ze eisen een militair ingrijpen in het noorden van Mali. Volgens hen is er geen tijd te verliezen. "We vragen de internationale gemeenschap om direct in te grijpen om een einde te maken aan de chaos en de genocide die elk moment kan beginnen", stelt een van de organisatoren van de demonstratie.
Onder de demonstranten zijn veel gevluchte inwoners uit het noorden. "We hebben alles verloren. Onze bezittingen en onze cultuur. Het is genoeg geweest nu, we willen vrijheid voor het noorden", zegt de uit Timboektoe afkomstige Mohamed Ben Ashim. Volgens Ecowas neemt het aantal radicaal-islamitische strijders en het aantal wapens in het noorden toe. Ecowas-voorzitter Kadre Desire Ouedraogo: "De situatie wordt iedere dag slechter. De humanitaire situatie in het noorden wordt gekenmerkt door mensenrechtenschendingen en schendingen van de vrijheid van burgers, en door de verwoesting van cultureel erfgoed".
De hoop van de Malinezen is nu gevestigd op een bijeenkomt van Ecowas komend weekend. De vijftien landen komen dan bij elkaar in Burkino Faso.
Ik zou niet zeggen dat er werkelijk niks interessants is (op de historische schatten na dan). Mali en Niger zouden behoorlijk wat uranium hebben.quote:Mali ex-rebels to tackle al-Qaeda
areas
The main group of Tuareg ex-rebels in Mali has agreed to help the army tackle al-Qaeda's North African branch.
Both groups roam across the Sahara Desert and correspondents say the deal could prove significant.
The agreement was brokered by Algeria's ambassador to Mali. Algeria is where al-Qaeda in the Islamic Maghreb stages most of its attacks.
Last month, the group killed a British hostage who was being held in Mali after being seized in Niger.
...
bronquote:Buurlanden doen beroep op Mali
De leiders van de West-Afrikaanse Ecowas-landen op de bijeenkomst in Burkina Faso
West-Afrikaanse landen hebben Mali opgeroepen de VN om militaire steun te vragen bij het heroveren van het noorden van Mali op moslimstrijders.
Het noorden van Mali is sinds maart in handen van extremistische moslims die banden hebben met al-Qaida. De coupplegers hebben beelden en graftombes van oude islamitische heiligen stukgeslagen. Ze beschouwen de heiligdommen als afgoderij.
Ecowas
De gemeenschap van West-Afrikaanse landen Ecowas was in Burkina Faso bijeen om de crisis in Mali te bespreken.
De landen roepen Mali ook op om voor het eind van deze maand een regering van nationale eenheid te vormen.
Strafhof
Verder wil Ecowas dat het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag oorlogsmisdadigers uit Mali gaat berechten. De ICC-hoofdaanklaagster zei eerder deze week al dat de vernietiging van religieuze en historische gebouwen een oorlogsmisdaad kan zijn.
Voor vervolging heeft het ICC wel een aangifte van een staat of de VN-Veiligheidsraad nodig.
De graftombes en begraafplaatsen staan op de werelderfgoedlijst van de Unesco. De stad Timboektoe in Mali staat bekend als de Stad van de 333 heiligen.
Toch wel weer typisch dat een klein groepje radicalen de hele boel op stelten kan zettenquote:During the 9th century, Muslim Berber and Tuareg merchants brought Islam southward into West Africa. Islam also spread in the region by the founders of Sufi brotherhoods (tariqah).
[...]
Islam as practiced in the country is reported to be relatively tolerant and adapted to local conditions. Women participate in economic and political activity, engage in social interaction, and generally do not wear veils. Islam in Mali has absorbed mystical elements, ancestor veneration and the traditional animist beliefs that still thrive. Many aspects of Malian traditional society encourage norms consistent with democratic citizenship, including tolerance, trust, pluralism, the separation of powers and the accountability of the leader to the governed.
Relations between the Muslim majority and the Christian and other religious minorities—including practitioners of traditional indigenous religions are reported to be generally stable, although there has been a few cases of instability and tension in the past. It is relatively common to find adherents of a variety of faiths within the same family. Many followers of one religion usually attend religious ceremonies of other religions, especially weddings, baptisms, and funerals.
[...]
Status of religious freedom
The constitution provides for freedom of religion and does not permit any form of religious discrimination or intolerance by the government or individual persons. There is no state religion as the constitution defines the country as a secular state and allows for religious practices that do not pose a threat to social stability and peace.
http://en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Mali
bronquote:Geweer biedt in Noord-Mali enige kans op overleven
10-07-2012 09:53
GOSSI (Al Jazeera) — Te midden van de woestijnvorming en de droogte in het noorden van Mali stijgen de spanningen ten top nu rivaliserende gewapende groepen er strijden om de controle over de verarmde regio.
Luidsprekers schallen vanaf de moskee. In de lege straten weerklinken de Koranpassages in het Arabisch en in het Tamasheq (de taal van de Toearegs): „Waar je ook bent, de dood zal je achterhalen, zelfs als je je verschanst in versterkte torens.” De zon en de hitte zijn zo intens dat ademhalen moeilijk is.
Het noorden van Mali zit in de greep van een ontvlambare mix van armoede, droogte, wapens, corruptie, marginalisering en destabilisatie sinds de val van de Libische leider Muammar Gaddafi – én misschien wel de belangrijkste reden voor de chaos: het lange lijden van de Toearegs.
Zij waren het die het huidi- ge conflict in januari van dit jaar begonnen, toen Toearegrebellen van de Nationale Beweging voor de Bevrijding van Azawad (MNLA) in opstand kwamen tegen de Malinese staat. De MNLA-strijders zeggen dat hun mensen een halve eeuw lang werden onderdrukt en gemarginaliseerd. Ze eisen nu hun eigen land.
De dorpen van de Toearegs zijn verlaten, de geur van de dood is overal, de stank onhoudbaar. Tienduizenden koeien en schapen zijn omgekomen, uitgehongerd als gevolg van de droogte van dit jaar – hun karkassen smelten in het stof.
Bij het islamitische politiebureau van Timboektoe stapt een lange, Senegalese man met korte broek uit de politiewagen, machinegeweer in de ene hand, munitieriem in de andere. Zijn naam is Abu Darr Darr, en hij staat erom bekend dat hij rond gaat in Timboektoe met een kamelenleren zweep om vrouwen aan te pakken die het wagen om zonder hidjab (hoofddoek) buiten te komen, een baan die steeds minder nodig wordt.
Jongeren uit Mali, Mauritanië, Senegal, Niger, het noorden van Nigeria en de Sahelregio komen hier naartoe om zich bij de islamitische politie van Ansar al-Din, een tak van al-Qaida, aan te sluiten. De woordvoerder vertelt dat in tegenstelling tot de seculiere rivalen van de MNLA, Ansar al-Din geen enkel belang heeft bij de vorming van een eigen staat. „We houden niet vast aan het idee van een emiraat of een eigen staat”, zegt Sanda Uld Bumana. „Onze missie is simpelweg om de shariawetgeving door te voeren in de gebieden die we controleren en de gebieden die we zullen controleren in de toekomst, insjallah.”
Het werk bij de politie geeft de jongeren iets omhanden en is beter dan maar te zitten in een dorp, lijdzaam toekijkend hoe je dieren creperen. Wie wil eindigen zoals de oude mannen die met hun halfdode schapen naar de markt trekken, als je wapens, geld, auto’s, internationale contacten en macht kunt hebben? Wanneer je iemand kunt zijn en deel kunt uitmaken van de broederschap die alles doet in de naam van Allah?
Zelfs vóór de recente conflicten was het noorden van Mali een van ’s werelds ruwste, meeste wetteloze regio’s. En dat was nog in normale tijden.
Nu, na de totale terugtrekking van de staat, en het falen van de MNLA om een vervangingsregime te installeren, is het noorden van Mali uitgegroeid tot een wereld van zwervende, gewapende groeperingen. Een wereld waarin het hebben van een geweer en het behoren bij een bende de enige kans biedt op overleven. Veel jongeren grijpen die kans met beide handen aan.
bronquote:Waarom islamisten in Mali in alle rust een sharia-staat kunnen opbouwen
Door: Sacha Kester − 12/07/12, 14:50
De wereld haalde weinig geïnteresseerd de schouders op toen er in april in het noorden van Mali een islamitische heilstaat werd uitgeroepen. Het was ver weg van alles, er lag alleen maar zand en het was toch al geen strak geregeerd gebied waar goede zaken mee werden gedaan.
Maar nu de nieuwe machthebbers het historische erfgoed van Timboektoe aan gort slaan, raakt de internationale gemeenschap enigszins bezorgd. De achteloosheid waarmee eeuwenoude heiligdommen worden vernield, doet denken aan de Taliban die in 2001 de torenhoge Boeddhabeelden opbliezen.
Maar er zijn meer overeenkomsten met Afghanistan die reden zijn tot zorg voor de internationale gemeenschap.
De Toeareg-rebellen die in het noorden van Mali voor een eigen staat vochten, hebben de handen ineen geslagen met de strijders van Ansar Dine, een groepering die gelieerd is aan Al Qaeda. Een paar dagen nadat Timboektoe was veroverd, werd de komst van de buitenlanders op de radio aangekondigd. 'Wees niet bang', zo luidde de boodschap, 'verwelkom hen!' Kort daarop reed een konvooi van jeeps de stad binnen, bemand door bebaarde mannen die uit de hele islamitische wereld afkomstig zijn. Algerije, Nigeria, Somalië en Pakistan.
Muziek en mystiek
In het gebied waar zeer gematigde moslims wonen voor wie muziek en mystiek een belangrijke rol spelen, is nu de sharia ingevoerd. Alcohol en muziek zijn verboden en ooggetuigen vertellen over lijfstraffen die in het openbaar worden uitgevoerd.
De nieuwe islamitische staat is 480.000 vierkante kilometer groot (ter vergelijking: Duitsland telt grofweg 357.000 vierkante kilometer) en er bevinden zich vliegvelden, militaire bases en trainingskampen. Bovendien loopt er een route door het gebied die gebruikt wordt om cocaïne naar Europa te smokkelen, waar degene die de regio beheerst veel geld aan kan verdienen.
Ook het materiaal dat de Verenigde Staten aan Mali had gedoneerd om de islamisten mee te bestrijden (zoals jeeps, satelliettelefoons en navigatiesystemen) zijn nu in handen van Ansar Dine, evenals de wapenopslagplaatsen waar artillerie, granaatwerpers en munitie in werden bewaard.
De kans dat het Malinese leger terug kan slaan is marginaal. Het land bevindt zich in een machtsvacuüm nadat president Amadou Toumani Toure in april door een militaire coup uit het zadel is gewerkt. De interim-leider die het land naar nieuwe verkiezingen moest leiden, ligt in een Frans ziekenhuis bij te komen van een aanval op zijn kantoor.
Goed getraind door Libië
Bovendien zijn de rebellen erg goed getraind en bewapend. Dat komt met name door de ontwikkelingen in buurland Libië. Zo had Muammer Kadaffi duizenden Toearegs onder de wapenen gebracht: een divisie van het Libische leger bestond volledig uit dit zwarte woestijnvolk. Na de val van Kadaffi keerden zij terug naar hun moederland, namen hun wapens met zich mee en vormden al snel de ruggengraat van de rebellen. Libië werd op dat moment bovendien 's werelds grootste bron van illegale wapens. Zowel Ansar Dine als de Toeareg-rebellen roken hun kans en hadden al snel meer materieel dan het nationale leger van Mali.
De VN-Veiligheidsraad heeft vorige week donderdag een resolutie aangenomen waarin de rebellen met sancties wordt gedreigd als zij het culturele erfgoed blijven vernielen, maar niemand gelooft dat zij hier erg van onder de indruk zullen zijn. Internationale interventie van bijvoorbeeld het West-Afrikaanse regionale blok Ecowas is vooralsnog ook niet erg waarschijnlijk - al was het maar omdat Nigeria vreest op dat moment nog grotere problemen te krijgen met Boko Haram, de islamisten waar het in eigen land nu al de handen vol aan heeft.
En dus kan Ansar Dine de nieuwe islamitische heilstaat in alle rust opbouwen - al betekent dit in de praktijk dat ze voornamelijk dingen afbreken. Met de kolf van hun geweren, pikhouwelen en scheppen hebben de strijders van Ansar Din nu ook de ingang van de Sidi Yahia moskee ingeslagen. Volgens de legende zou de verzegelde deur hiervan pas opengaan, als de laatste dag van de wereld was aangebroken.
Waarom is dat gelukkig?quote:Op donderdag 12 juli 2012 22:08 schreef RobertoCarlos het volgende:
Senegal stuurt gelukkig geen troepen naar Mali... zeggen ze vandaag..
bronquote:Toearegs geven afscheiding op
De Toearegrebellen die in april het noorden van Mali hebben veroverd, zijn bereid af te zien van afscheiding. Ze verklaren dat ze genoegen willen nemen met een andere vorm van onafhankelijk bestuur. De rebellen hebben dit besloten omdat hun strijd tegen het leger van Mali is gekaapt door een groep die is gelieerd aan al-Qaida.
De groep, die de sharia wil invoeren, was aanvankelijk de bondgenoot van de Toearegs. De Toearegs en hun voormalige bondgenoten riepen in het noorden de onafhankelijke staat Azawad uit, maar die werd niet erkend door de Afrikaanse Unie.
Hongerdood
De plaatsvervangend secretaris-generaal van de Verenigde Naties waarschuwt intussen voor een dramatische crisis in Mali. Op de topconferentie van de Afrikaanse Unie in Addis-Abeba, in Ethiopië, zei hij dat miljoenen mensen met de hongerdood worden bedreigd.
Hij vindt dat de Afrikaanse Unie en de Verenigde Naties moeten samenwerken om een regering van nationale eenheid in Mali mogelijk te maken.
quote:Police headquarters in Timbuktu described how a young man was beaten until he bled for talking back to Islamist authorities who had demanded his phone after the ringer played Malian music: “He frantically tried to hit the answer button in his pocket. They told him to come but the youth talked back; two Islamists whipped him with a switch until he bled, saying, ‘if we were the Malian army you wouldn’t be speaking to us like that!’”
Some residents said Islamic Police threw the residents’ phones on the ground or removed their SIM cards and returned them a few days later filled with Quranic verses.
quote:De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties steunt militair ingrijpen van Afrikaanse landen in Mali. Islamitische extremisten houden daar sinds een half jaar het noorden bezet, een gebied zo groot als Duitsland. De Veiligheidsraad heeft unaniem een resolutie aangenomen die de omringende landen toestemming geeft om het bezette gebied te heroveren. Maar dan moet er wel een goed plan liggen.
http://www.nu.nl/buitenla(...)grijpen-in-mali.htmlquote:Frankrijk wil snel ingrijpen in Mali
PARIJS - Er wordt spoedig militair ingegrepen in Mali volgens de Franse minister van Defensie Yves Le Drian.
Hij zei dinsdag dat er eerder binnen enkele weken dan binnen enkele maanden actie wordt ondernomen tegen de extremisten die zich meester hebben gemaakt van het noorden van Mali.
Zaterdag sprak de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties al zijn steun uit voor militair ingrijpen door andere Afrikaanse landen.
Le Drian noemde het gebied een vrijhaven voor terroristen en zei dat het bijeenhouden van Mali de veiligheid van Europa dient. De Europese ministers van Buitenlandse Zaken hebben maandag ingestemd met het trainen van de strijdkrachten van Mali.
Op 22 maart pleegden militairen een staatsgreep in de hoofdstad Bamako in het zuidwesten van het land.
Op 6 april verklaarde een gewapende beweging van de nomadische Toearegs, de MNLA, het noordoosten onafhankelijk. Korte tijd later werd de regio overgenomen door groepen jihadisten.
quote:Meisje Mali gegeseld wegens praten met mannen
(Novum/AP) - BAMAKO - Een tienermeisje in de Malinese stad Timboektoe heeft zestig zweepslagen gekregen. Het meisje werd door islamitische extremisten, die in het gebied de dienst uitmaken, schuldig bevonden aan het praten met mannen op straat.
Volgens de islamisten van Ansar Dine stond het meisje, van zo'n vijftien jaar, op straat met mannen te praten en werd haar meermaals gewaarschuwd hier mee op te houden, aldus een inwoner van Timboektoe. Toen het meisje geen gehoor gaf aan de bevelen van de islamisten kreeg ze er zestig keer van langs met een zweep. Volgens de inwoner van de stad, die per telefoon verslag deed van het voorval, trok de voltrekking van de straf niet veel bekijks.
In latijns-amerika sterven meer mensen door geweld dan in Afrika. Afrika wordt altijd in de media laten zien als een eeuwig hongerig geweldadig land continent. Jammer, want Afrika heeft superleuke gebieden om te bezoekenquote:Op vrijdag 6 juli 2012 13:41 schreef Viajero het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een factor, dat ontken ik absoluut niet. Maar als dat de enige factor is dan zouden Maleisie, Singapore, Brazilie, Chile enz enz ook enorme problemen moeten hebben, die grenzen zijn ook door Europeanen getrokken.
quote:'Jihadisten massaal naar Mali'
Honderden buitenlandse jihadisten zijn afgelopen weekeinde naar het noorden van Mali getrokken, waar de centrale regering de macht kwijt is geraakt aan rebellen. Zowel inwoners van de steden Timboektoe en Gao en rebellencommandanten hebben dat gezegd.
Het regionale blok Ecowas bereidt een militaire interventie voor in het noorden van Mali. De net aangekomen strijders zijn afkomstig uit onder meer Sudan. Ze komen de islamistische rebellengroepen versterken die eerder de macht grepen.
quote:
quote:Stephen Ellis is Professor in the African Studies Centre, University of Leiden.
quote:Islamic terrorists with interests in the cocaine trade have taken over northern Mali. Fuelled by narco-dollars, they are threatening further mayhem. Perhaps these same people are also the brains behind human trafficking through the Sahara to Europe, another source of misery.
Something along these lines is probably the most widely diffused message concerning the drug trade in Africa today.
It is the sort of image that Neil Carrier and Gernot Klantschnig seek to rectify by supplying us with a short, tightly organised and well informed book that provides a dispassionate view of Africa’s long relationship with psychoactive substances. Their account provides historical depth and, above all, it strives to understand the matter from an African standpoint.
The two authors, both academics with extensive experience researching the drug trade in East and West Africa respectively, discuss a wide range of relevant matters from different parts of sub-Saharan Africa in just 138 pages of text. As befits the African Arguments series, their book, while fair in its approach, is polemical in intent. Its declared target is the war on drugs that began when President Richard Nixon declared “total war” on America’s “public enemy number one” in 1972.
The war on drugs waged by successive US governments for 40 years has failed to eliminate drug consumption in the USA. It is probably the main reason for the country’s grotesque level of imprisonment, which now stands at over two million people behind bars, more than the number held in Stalin’s gulag at its height. Many professionals involved in the fight against drugs, whether law-enforcement officers or public health professionals, believe that the campaign was lost long ago.
Destroying drug production in one area simply pushes up the price of drugs in consumer markets, thereby creating higher profits for dealers. Disrupting a supply route induces traders to find a new one. Most damaging of all, the war on drugs has caused ruling elites in some states to develop close connections with professional criminals, notably in Latin America.
The ultimate nightmare for US policy-makers is of drug traders making common cause with political militants. Hence the fevered images of Al Qaeda in the Islamic Maghreb (AQIM), the official designation adopted by a militant group of Algerian origin that currently enjoys influence in northern Mali and adjacent regions of the Sahara.
People who follow world affairs quite closely, but who are not professional Africanists, probably first became aware of Africa’s role in the international drug trade when the United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC) produced a string of reports and statements in the late 2000s pinpointing a surge in exports of cocaine from South America to West Africa, and most notably to Guinea-Bissau, which soon gained a reputation as a “narco-state”.
The UNODC, as its name tells us, is dedicated to the study of the relationship between the drugs business and its criminal aspects. Although UNODC reports are written in a restrained bureaucratic style and make careful use of statistics, their law-and-order approach inevitably trails in its path other documents and newspaper articles that make extravagant use of a familiar vocabulary concerning “scourges”, “menaces” and “drug barons”. Close your eyes and you may think of Al Pacino in the film Scarface, transposed to Africa.
While trade in cocaine and heroin receives the most international attention, Carrier and Klantschnig take care to provide extensive information on the historical use, trade and cultivation of other drugs including notably cannabis and khat as well as the internationally legitimated stimulants alcohol and caffeine. They tell us that probably the main pharmaceutical threat to the health of African societies comes from pirated or fake prescription drugs, although this is not a subject they pursue at any length.
Their general thrust is to contest the widespread view that the trade in cocaine and heroin is in itself a deadly threat to Africa. Concentration on this trade obscures the question of local addiction to dangerous drugs, which appears to be quite high in South Africa and parts of East Africa. The policy of suppression adopted at American behest in Nigeria, for example, is ineffective in suppressing the trade and draws attention away from debates on local consumption and other domestic aspects of drug use and abuse.
Many Africanists, generally sympathetic to African societies and sceptical of both the moral justification and the effects of America’s insistence that other countries follow its lead in the war on drugs, will probably agree with the sentiments expressed by Carrier and Klantschnig in this book, the best general introduction to its subject by some way. Nevertheless, in the opinion of this reviewer the two authors rather underestimate the degree of political involvement in drug trading by African governments.
The one case they examine in detail is that of Guinea-Bissau, whose politics was marked by violent competition between rival factions long before large cargoes of cocaine started arriving in the country from South America. So it was, but few observers doubt that the wish to maintain pole position in the cocaine trade has now added to the problem by providing a massive incentive to new struggles. In South Africa, a chief of police has been convicted of having passed confidential information to a leading drug dealer whom he had befriended.
The drug trade perhaps risks becoming a source of sometimes violent political competition in Africa to a degree the two authors seem rather reluctant to conceive. Still, thanks to this book future debates can now assume a breadth and depth that has been lacking to date.
Naast Frankrijk biedt nu ook Duitsland hulp aan. Misschien dat er dan toch een interventie aan zit te komen binnen een aantal maanden?quote:Duitsland zou deel kunnen nemen aan een Europese trainingsmissie in Mali, om daar de regeringstroepen te helpen.
Dat zei de Duitse bondskanselier Angela Merkel maandag.
Het leger in Mali wil zo snel mogelijk ingrijpen in het noorden van het Afrikaanse land, waar rebellen het al een half jaar voor het zeggen hebben. Het roept daarbij de hulp in van de internationale gemeenschap.
.''De vrije en democratische landen kunnen niet accepteren dat internationaal terrorisme een veilige plek vindt in het noorden van Mali",' zei Merkel.
''We weten dat de Malinese troepen zwak zijn, ze hebben hulp van buitenaf nodig. Een Europese trainingsmissie is daarom niet denkbeeldig.''
http://nos.nl/artikel/432215-franse-drones-naar-mali.htmlquote:'Franse drones naar Mali'
Toegevoegd: dinsdag 23 okt 2012, 01:40
Frankrijk stuurt voor het einde van het jaar onbemande vliegtuigjes naar West-Afrika om de Malinese regering te helpen bij de strijd tegen extremisten.
Dat meldt het Amerikaanse persbureau AP op basis van gesprekken met medewerkers van het Franse ministerie van Defensie en diplomaten.
Al-Qaida
De Franse regering voert ook gesprekken met de Verenigde Staten over het beëindigen van de bezetting van Noord-Mali door islamitische extremisten. Grote delen van het West-Afrikaanse land zijn sinds een half jaar in handen van radicalen die gelieerd zijn aan al-Qaida.
Frankrijk en de VS zouden bang zijn dat Mali zich ontwikkelt tot een tweede Afghanistan waar extremisten terreuracties kunnen smeden en voorbereiden.
Wat voor interventie-opties worden besproken, is niet duidelijk. Parijs en Washington zouden bij een militair ingrijpen de voorkeur geven aan een missie die wordt geleid door troepen van de Afrikaanse Unie.
Merkel
Ook Duitsland is bereid om een bijdrage te leveren aan het heroveren van Noord-Mali. Bondskanselier Merkel zei maandag dat Duitsland het leger van Mali wil trainen en logistieke ondersteuning wil geven.
De Duitse bijdrage zou wel deel moeten uitmaken van een gezamenlijke, Europese inspanning, zei Merkel.
The Guardianquote:Mali: no rhythm or reason as militants declare war on music
Tuesday 23 October 2012
Islamist militants are banning music in northern Mali, a chilling proposition for a country where music is akin to mineral wealth
The pickup halted in Kidal, the far-flung Malian desert town that is home to members of the Grammy award-winning band Tinariwen. Seven AK47-toting militiamen got out and marched to the family home of one of the band members. He wasn't home, but the message delivered to his sister was chilling: "If you speak to him, tell him that if he ever shows his face in this town again, we'll cut off all the fingers he uses to play his guitar with."
The gang then removed guitars, amps, speakers, mics and a drum kit from the house, doused them all with petrol, and set them ablaze. In northern Mali, religious war has been declared on music.
When a rabble of different Islamist groups took control of the region in April there were fears that its rich culture would suffer. But no one imagined that music would almost cease to exist – not in Mali, a country that has become internationally renowned for its sound.
"Culture is our petrol," says Toumani Diabate, the Malian kora player who has collaborated with Damon Albarn and Björk, to name but a few. "Music is our mineral wealth. There isn't a single major music prize in the world today that hasn't been won by a Malian artist."
"Music regulates the life of every Malian," adds Cheikh Tidiane Seck, a prolific Malian musician and producer. "From the cradle to the grave. From ancient times right up to today. A Mali without music? No … I mean … give me another one!"
And yet that is the bland reality dawning on this once joy-filled land. International observers claim the leaders of the three armed Islamic groups who now control the northern Malian cities of Timbuktu, Kidal and Gao are motivated by money and power rather the dream of a caliphate in the Sahel. There are strong ties between these groups and the less than holy interests of major drug-traffickers and arms smugglers.
But many of the mujahideen that have zoned in on the conflict from all over the Muslim world are fired by an unquestionable religious zeal. The same goes for Iyad Ag Ghaly, a Touareg strong man and born-again Salafist, who founded the Ansar-ud-Deen movement at the end of last year.
"He believes in what he's doing," says Manny Ansar, director of the Festival in the Desert that has been taking place every January in and around Timbuktu and Kidal since 2001. "And that's what frightens me. I'm not convinced that he wants to kill everyone who is not a Muslim, like the people in al-Qaida do, but I've seen him giving up the fruits of this life for God."
Back in the 1990s, before he succumbed to the preaching of the Pakistani proselytising movement Tablighi Jamaat, Iyad Ag Ghaly liked to smoke cigarettes and hang out with musicians from Tinariwen. He even composed songs and poems of love, rebellion and the beauty of his desert home. Now music, and with it a major source of communal cohesion and well being, has either disappeared or gone underground throughout the territory under his control.
An official decree banning all western music was issued on 22 August by a heavily bearded Islamist spokesman in the city of Gao. "We don't want the music of Satan. Qur'anic verses must take its place. Sharia demands it," the decree says.
The ban comes in the context of a horrifically literal and gratuitous application of Sharia law in all aspects of daily life. Militiamen are cutting off the hands and feet of thieves or stoning adulterers. Smokers, alcohol drinkers and women who are not properly attired are being publicly whipped. As one well-known Touareg musician from Kidal tells me: "There's a lack of joy. No one is dancing. There are no parties. Everybody's under this kind of spell. It's strange."
Manny Ansar says: "People think that the problem is new. But the menace of al-Qaida started to have an effect on us in 2007. That's when al-Qaida people started to appear in the desert. They came to the nomad camps near Essakane [the beautiful dunes to the west of Timbuktu where the Festival in the Desert used to be held] and at first they were pleasant and said, 'Don't worry, we're Muslims like you.' Then they began to say, 'We have a common enemy, which is the west.' That's when I understood that things were going to get difficult."
The Kel Ansar
Remarkably, al-Qaida in the Islamic Maghreb (Aqim) never targeted the festival or any of the thousands of westerners who braved the journey to attend it. According to Manny Ansar, some people put this down to the fact that his tribe, the Kel Ansar, are said to be descended directly from Muhammad and are highly revered. "Others even thought that we cast spells to block their route," he says with a wry laugh. In truth, Aqim knew that if they wanted to keep the locals sweet and compliant, they were well advised not to mess with the Kel Ansar.
Not all music events were so blessed. Returning from the Tamadacht festival near the eastern town of Anderamboukane in January 2009, a British tourist, Edwin Dyer, was kidnapped and sold to Aqim, who beheaded him four months later because the British government refused to pay a ransom fee. It forced the Festival in the Desert to move into the safe confines of Timbuktu city limits in 2010.
This year in January, no doubt the last festival to be held in Timbuktu for a while occurred in an atmosphere of high alert after recent kidnappings and the murder of a German tourist by al-Qaida. The event was attended by Tinariwen, a host of other Touareg and Malian musicians and Bono.
"I was impressed by Bono's courage and that of his team," Manny says. "He asked the soldiers who were assigned to protect him to leave him be and let him roam around the town freely or go and drink tea out on the dunes. But I wondered if I wasn't a bit mad myself to let him do that. I mean, Bono, kidnapped! Imagine that." La Maison, the hotel in Timbuktu where Bono and his entourage stayed, is now the headquarters of the city's Islamic Tribunal.
Manny felt like giving up when the rebellion erupted a few days after the end of the festival. But after talking to many musicians, as well as friends and international backers, he decided to organise a Caravan of Peace and Unity that will tour West Africa and visit refugee camps in February next year. He will also be promoting the Festival in the Desert in Exile in Europe, the Middle East, the US and elsewhere. "It's my way of fighting back," he says. "Before our music was heard in Essakane. Now it'll be heard in all the big festivals in the world. So it's the opposite of what the Islamists want. It's our victory and their defeat."
Meanwhile, almost all the musicians in the north have fled the country like more than 500,000 of their fellow Malians, most of whom languish in refugee camps in Algeria, Mauritania, Niger or Burkina Faso. It is the biggest humanitarian crisis the Sahel has ever known. "There's no music up there any more," says Vieux Farka Toure, son of the king of the West African blues, the late Ali Farka Toure. "You can't switch on a radio or a TV, even at home."
The town of Niafunké just south west of Timbuktu, where Ali Farka Toure was mayor for many years, is now under Islamist control. "I know that if Ali were to awake from his tomb today," says Afel Bocoum, Toure's former sidekick and Albarn's partner on the 2002 Mali Music project, "he would just go straight back into it. He would die twice." Both Bocoum and Vieux Farka Toure have fled south to the safety of the Malian capital, Bamako, with their families.
But down south, music is also in crisis, for related reasons. The military coup that toppled President Toure on 23 March and kissed goodbye to one of Africa's most lauded democracies has left the capital fearful and economically depressed. "People just aren't used to meeting soldiers in the street, so they tend to stay at home," says Adam Thiam, one of Mali's leading journalists.
Many live music venues in the capital, such as Le Diplomat, where Toumani Diabate and his Symmetric Orchestra used to play every weekend, have closed. The same goes for hotels and restaurants, starved of their once plentiful foreign tourist clientele. Nightclubs and weddings are still thriving but the trend is to save money by hiring sound systems and DJs rather than live musicians. "People use what they earn to feed themselves, not to have fun," says Bassekou Kouyate.
But in west Africa nowadays, when the going gets tough, the rappers get going. Like Y'en A Marre, the rap collective that ignited nationwide debate during the election crisis in Senegal last year, rappers in Mali have stepped up to denounce political skulduggery, Islamism and military rule.
"I don't give a fuck what they say," was Malian rapper Amkoullel's terse answer to a question about the Islamist ban on music in the north. "We won't let them get away with it. We don't need them to teach us how to be Muslims. We're a secular tolerant country, where everyone declares their religion according to their feeling. And in any case, they know that a Mali without music is an impossibility."
Amkoullel set up his own pressure group of rappers, activists and friends called Plus Jamais Ça (Never Again). So far he has released a couple of videos, including one called SOS, which has become a YouTube hit. It has also been censored by the state broadcaster ORTM, which is still under the heavy hand of the military.
"We had this feeling that a heavy blow had been dealt to democracy," Amkoullel says of the 23 March putsch. "And it had been done in a period of popular disillusion. It's as if in the collective consciousness, democracy was a failure in Mali." Like Les Sofas de la Republique, the other rap collective raising the standard in rhyme for unity, democracy, peace and good governance, Amkoullel and his team have been organising demonstrations, debates and gigs. He has also received three death threats.
"I knew that our phones were being bugged," he says. "Then I got this call that was like, 'Yeah … we're watching you, so you'd better calm down or take the consequences.' The second message wasn't from the same person. 'You're talking too much,' they said. 'Shut up or you'll disappear and won't understand a thing.' That was much clearer!"
And yet, despite the twin-pronged threat to the culture they have made world famous, all the musicians of Mali agree it remains at the core of their identity. "I'm a Muslim, but Sharia isn't my thing," says Rokia Traoré, one of Mali's most famous international stars. "If I couldn't go up on stage anymore, I would cease to exist. And without music, Mali will cease to exist."
Als het zo belangrijk is dan moeten ze zelf maar moeite doen.quote:Op dinsdag 13 november 2012 19:25 schreef zuiderbuur het volgende:
Frankrijk hamert erop de toestand aan te pakken maar zal zelf geen troepen leveren.
quote:Militant Islamists in northern Mali say they have driven Tuareg-led rebels out of the desert town of Menaka.
But the rebels denied the claim, insisting that fighting in the area was still going on.
Regional leaders from the Economic Community of West African States (Ecowas) agreed last week to send 3,000 troops to reclaim northern Mali.
EU foreign ministers decided on Monday to send 250 military trainers to help build Mali's armed forces.
The EU is increasingly concerned that Mali could turn into a launchpad for Islamist militant attacks in the region, however Brussels has ruled out deploying the trainers in a combat role.
The UN Security Council is due to discuss the Ecowas plan in the next few weeks.
Counter claims
The Islamists from the Movement for Unity and Jihad in West Africa (Mujao) said on Monday that they had captured Menaka, close to the Niger border, in clashes that left many enemy fighters dead or wounded.
They said that members from the al-Qaeda in the Islamic Maghreb (Aqim) had fought alongside them.
map
But a spokesman for ethnic Tuareg group - known as the National Movement for the Liberation of Azawad (MNLA) - said the fighting was not yet over.
"We have not given up on Menaka," he was quoted as saying by the AFP news agency.
The two groups - who once formed an alliance against the government - also clashed in the region last week.
The Islamists and rebels captured northern Mali earlier this year following a joint offensive against government forces.
However, their alliance has since collapsed, with the Islamists taking the region's main urban centres from the MNLA, including the historic city of Timbuktu.
The Islamists have destroyed ancient shrines in Timbuktu and have imposed a strict version of Islamic law, sparking international outrage.
bronquote:Extremisten in het noordoosten van Mali hebben zondag laten weten nog meer historische bouwwerken te slopen. Ze hebben gezegd dat ze in de oude stad Timboektoe wat er over is van ketterse bouwsels aan het slopen zijn. De 'beeldenstorm' woedde er ook al in juli en in oktober, maar de extremisten van de beweging Ansar Dine hebben nog niet alles verwoest. Ze noemen het erfgoed heidens.
'Er blijft geen enkel mausoleum in Timboektoe over' aldus een zegsman van de beweging die begin april samen met andere gewapende bendes de stad veroverde. De stad was eeuwenlang een belangrijk centrum van islamitische godgeleerdheid. Timboektoe heeft daarom veel cultuurschatten verworven en is een belangrijke toeristische trekpleister geweest. In november 2011 werd er een Nederlander uit Woerden ontvoerd.
Hopelijk stationeren ze snel en veel militairen neer bij dat erfgoed!quote:Op zondag 23 december 2012 15:51 schreef Shawn het volgende:
Misschien beschikken ze juist wel over historisch besef en weten ze dat beeldenstorm ook in Nederland voorkwam.
Maar de VN Veiligheidsraad heeft groen licht gegeven voor militair ingrijpen in Mali.
Fijn, dan duurt t nog een half millennium voor ze op ons verlichte niveau zittenquote:Op zondag 23 december 2012 15:51 schreef Shawn het volgende:
Misschien beschikken ze juist wel over historisch besef en weten ze dat beeldenstorm ook in Nederland voorkwam.
lijkt me heel erg sterk dat er een land troepen gaat leveren om wat oude gebouwen te beschermenquote:Op zondag 23 december 2012 15:51 schreef Shawn het volgende:
Maar de VN Veiligheidsraad heeft groen licht gegeven voor militair ingrijpen in Mali.
Zeg dat wel, ja.quote:Op zondag 23 december 2012 16:45 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Moslims met hun beeldenstorm, het zijn net Evangelisten en Protestanten vijfhonderd jaar geleden.
Met het verschil dat Protestanten en hun ideeën tot dan toe echt onderdrukt werden door de Katholieke kerk en de macht uit Rome.quote:Op zondag 23 december 2012 16:45 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Moslims met hun beeldenstorm, het zijn net Evangelisten en Protestanten.
Er is wel iets meer aan de hand dan dat.quote:Op zondag 23 december 2012 16:27 schreef sp3c het volgende:
[..]
lijkt me heel erg sterk dat er een land troepen gaat leveren om wat oude gebouwen te beschermen
lijkt me ook niet echt een goede reden daarvoor ook
ik weet hetquote:Op zondag 23 december 2012 17:09 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Er is wel iets meer aan de hand dan dat.
Er is ook al een topic over
NWS / Conflict in Mali
Dat is, hoewel je anders zou vermoeden, ook al een tweede deel. Het eerste deel had het woord moslims in de TT, dat werd dus al gauw volgebaggerd.
Voor september 2013 sowieso niet.quote:Op zondag 23 december 2012 17:09 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik weet het
maar ik zie er geen VN troepen neerstrijken
bronquote:VN stemmen in met militaire interventie Mali
door Annemarie Coevert
BUITENLAND De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties heeft vanavond ingestemd met militaire actie om Mali te herenigen, maar eist wel eerst vooruitgang op politiek vlak en de training van de Malinese veiligheidstroepen, zo schrijft persbureau AP.
In de resolutie, die unaniem werd aangenomen door de raad, wordt benadrukt dat er zowel politiek als militair actie moet worden ondernomen om de macht in het noorden van het land te heroveren op islamitische militanten. Hier had de Afrikaanse Unie eerder om gevraagd.
Ook is verdere militaire planning nodig voordat de troepenmacht onder Afrikaanse leiding naar Noord-Mali wordt gestuurd. De Veiligheidsraad moet de geplande militaire operatie wel eerst goedkeuren.
MISSIE START OP ZIJN VROEGST SEPTEMBER 2013
Hervé Ladsous, hoofd van de VN-vredesmissies, zei niet te verwachten dat de vredesmissie voor september of oktober volgend jaar zal plaatsvinden.
Op 13 november vroeg de Afrikaanse Unie de Veiligheidsraad een militaire interventie van Mali te steunen. Onder het plan, dat de leiders van het West-Afrikaanse blok Ecowas overeenkwamen, worden 3300 militairen naar Mali gestuurd voor de periode van ten minste één jaar.
WESTEN ONGERUST OVER MALI
In de chaos na de militaire coup in maart hebben aan Al-Qaeda gelieerde rebellengroepen tweederde van Mali veroverd. In West-Afrika en Europa bestaat ongerustheid over deze ontwikkelingen. Ze hebben de bevolking, veelal gematigde moslims, een strikte vorm van het islamitisch recht, de shari’a, opgelegd.
Het Malinese leger, dat sinds de coup in een staat van wanorde verkeert, kan geen weerwerk bieden. Ex-kolonisator Frankrijk vreest dat Noord-Mali een vrijhaven voor terroristen wordt.
Het vernietigen van werelderfgoed is een oorlogsmisdaad volgens ICC.quote:Op zondag 23 december 2012 16:27 schreef sp3c het volgende:
lijkt me heel erg sterk dat er een land troepen gaat leveren om wat oude gebouwen te beschermen
lijkt me ook niet echt een goede reden daarvoor ook
Herfst komend jaar was de planningquote:Op zondag 23 december 2012 15:53 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Hopelijk stationeren ze snel en veel militairen neer bij dat erfgoed!
Verdomme, dan is er niks meer over van het erfgoed en de tombes.quote:Op zondag 23 december 2012 18:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Herfst komend jaar was de planning
Ik dacht eerst dat ik dit verkeerd gehoord had, maar het klopt dus... september 2013 terwijl die toestand begonnen is in begin 2012??quote:Op zondag 23 december 2012 17:13 schreef Scrutinizer het volgende:
MISSIE START OP ZIJN VROEGST SEPTEMBER 2013
Hervé Ladsous, hoofd van de VN-vredesmissies, zei niet te verwachten dat de vredesmissie voor september of oktober volgend jaar zal plaatsvinden.
Een maand of vier duurde dat, volgens mij. Dat was dan ook een iets eenvoudiger situatie, vooral een kwestie van Gbagbo en z'n gevolg uit het paleis te halen.quote:Op zondag 23 december 2012 18:48 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ik dacht eerst dat ik dit verkeerd gehoord had, maar het klopt dus... september 2013 terwijl die toestand begonnen is in begin 2012??
Toen Frankrijk begin 2011 zich mengde tegen Gbagbo in Ivoorkust, ging het wel iets sneller?
Je hebt het nu over een half millenium geleden hé? Wanneer gaat jouw familie Byzantium teruggeven en terug naar Mongolië?quote:Op zondag 23 december 2012 17:06 schreef De_Guidance het volgende:
Je kunt het beter met het katholieke geweld jegens joden, protestanten en homoseksuelen vergelijken inderdaad.
Of het feit dat ze elke moslim vermoordden na het veroveren van een gebied.
Yep. Afghanistan, Mali etc.. Wat dat betreft laat de islam wel zien wat voor woekerend gezwel ze is door alles van culturele waarde te vernietigen.quote:Op zondag 23 december 2012 19:22 schreef fratsman het volgende:
Als het in Egypte zo doorgaat zie ik het daar ook nog wel gebeuren...
ja maar daar houden een paar moslims geen rekening mee ....quote:Op zondag 23 december 2012 19:29 schreef fratsman het volgende:
Staan de sfinx, de piramides, tempel van Abu Simbel, etc. niet op de werelderfgoedlijst?
Dat stonden Timboektoe en de Budha beelden in Afghanistan ook...quote:Op zondag 23 december 2012 19:29 schreef fratsman het volgende:
Staan de sfinx, de piramides, tempel van Abu Simbel, etc. niet op de werelderfgoedlijst?
Daar was jij toch zo'n fan van?quote:Op zondag 23 december 2012 20:27 schreef Aloulou het volgende:
De ook op dit forum zo bejubelde Arabische lente![]()
![]()
Naieve linkschen
![]()
Nooit een fan geweest van de Arabische lente in Mali eigenlijk. Jij wel?quote:Op zondag 23 december 2012 20:49 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Daar was jij toch zo'n fan van?
Dat dat toch nooit gebeurt mag ik hopen...quote:Op zondag 23 december 2012 19:22 schreef fratsman het volgende:
Dat zeg ik al tijden, de mullahs daar willen dat ook, net als de budda in afganistanquote:Op zondag 23 december 2012 19:22 schreef fratsman het volgende:
Meteen ingrijpen dan, als het zo ver is.quote:Op zondag 23 december 2012 22:49 schreef NightH4wk het volgende:
Radical Salafi Muslim Leader Murgan Salem Al-Gohary Urges Destruction Of 'Idolatrous' Sphinx And Pyramids
De sfinx gaat er binnenkort wel aan idd. De piramides worden wat lastiger, heb je meer springstof nodig.
Hoezo is er niks religieus aan de piramides? Dat zijn natuurlijk overblijfselen uit veel oudere historische betekenisvollere religies dan die slappe Abrahamistische aftreksels waar we het tegenwoordig mee moeten stellen.quote:Op zondag 23 december 2012 23:01 schreef penny-wise het volgende:
[..]
Meteen ingrijpen dan, als het zo ver is.
Aan die piramides zit niks religieus aan toch, wat die moslims wel denken.
Ja, ik bedoel dat de piramides niet aanbeden worden zeg maar.quote:Op zondag 23 december 2012 23:04 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Hoezo is er niks religieus aan de piramides? Dat zijn natuurlijk overblijfselen uit veel oudere historische betekenisvollere religies dan die slappe Abrahamistische aftreksels waar we het tegenwoordig mee moeten stellen.
Vast wel. Er zijn zat zweeftypes die die dingen zien als portal naar een andere spirituele dimensie. En ik had begrepen dat er ook zelfs moslims zijn die dat een beetje als backup religie beschouwen. Ik snap best wel die penisnijd van die extremisten.quote:Op zondag 23 december 2012 23:10 schreef penny-wise het volgende:
[..]
Ja, ik bedoel dat de piramides niet aanbeden worden zeg maar.
Ik zal die extremisten nooit begrijpen.quote:Op zondag 23 december 2012 23:11 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Vast wel. Er zijn zat zweeftypes die die dingen zien als portal naar een andere spirituele dimensie. En ik had begrepen dat er ook zelfs moslims zijn die dat een beetje als backup religie beschouwen. Ik snap best wel die penisnijd van die extremisten.
omdat niemand zich interesseert voor mali.. bosnie is 1 dag rijden hier vandaan.quote:Op dinsdag 25 december 2012 22:28 schreef LXIV het volgende:
Grappig dat dit zo marginaal in het nieuws komt. Wanneer de Serven in Bosnië iets 'cultureels' sloopten dan stonden de kranten er vol van.
Nooit? Waarom zou een moslim dat willen slopen?quote:Op dinsdag 25 december 2012 23:05 schreef YuckFou het volgende:
Hoe lang zal t duren voor ze dat zwarte ding in Mekka willen slopen?
Als het westen daar ingrijpt zijn we imperialisten en heb je pas echt weerstand.quote:Op dinsdag 25 december 2012 22:30 schreef Madame_Paon het volgende:
Waarom is er nog steeds niet ingegrepen?
Wat mij betreft mogen die idioten allemaal [iets wat ik niet mag zeggen op FOK!].
Waarom ingrijpen dan? Omdat die idioten hun gebouwen kapot maken? Toen de taliban dat in Afghanistan deed in de jaren '90 werd er ook niet ingegrepen.quote:Op dinsdag 25 december 2012 22:30 schreef Madame_Paon het volgende:
Waarom is er nog steeds niet ingegrepen?
Wat mij betreft mogen die idioten allemaal [iets wat ik niet mag zeggen op FOK!].
quote:Frankrijk klaar voor interventie Mali
President Hollande heeft gezegd dat Frankrijk klaarstaat om de rebellen in Mali een halt toe te roepen. De militanten in Mali, die banden hebben met al-Qaida, hebben het noorden van het land in handen en zijn een opmars naar het zuiden van het land begonnen.
Hollande zei dat president Traoré van Mali de hulp van Frankrijk heeft ingeroepen om de rebellen te stoppen. In een toespraak tot Franse diplomaten zei Hollande dat hij Mali te hulp wil komen. Gisteren nam de VN-Veiligheidsraad een resolutie aan die internationaal ingrijpen mogelijk maakt.
Volgens de Franse president dreigt de ontwrichting van de hele regio in Noord-Afrika door de islamitische rebellen in Mali en is het voortbestaan van het land zelf in gevaar. Mali was vroeger een Franse kolonie en werd in 1960 onafhankelijk.
NOS-correspondent Koert Lindijer meldt op basis van ooggetuigen dat Frankrijk gisteren al troepen en wapens naar Mali heeft gestuurd. De eerste vliegtuigen met militairen zouden gisteravond in de hoofdstad Bamako zijn geland.
De islamitische rebellen bedreigen nu de stad Mopti, met 100.000 inwoners. Als die valt, is de weg naar Bamako open.
Dat lijkt me wel, die hebben veel ervaring in de woestijn.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 14:06 schreef Augustus_Thijs het volgende:
Zetten ze daar het legioen voor in ja?
Ik betwijfel of er daadwerkelijk zoveel gebeurt..quote:Op vrijdag 11 januari 2013 22:09 schreef Radegast het volgende:
Eerste luchtaanvallen zijn een feit.
http://www.reuters.com/ar(...)dUSBRE90912Q20130111
Voor de regio is het al een stevig conflict lijkt me.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 00:32 schreef sonnyspek het volgende:
Hoe groot is de kans dat dit een serieus groot conflict wordt?
Die lui zien alles als een kruistocht tegen de islam, dus dat is niks bijzonders.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 01:19 schreef Shawn het volgende:
[..]
Het wordt als de zoveelste kruistocht tegen de islam gezien, dus geen goed nieuws.
Als die jongens er goed aan de slag gaan lukt dat inderdaad wel.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 01:37 schreef sp3c het volgende:
worden al de hele dag troepen ingevlogen vanuit de CAR
waarschijnlijk para's van 2 REP (vreemdelingenlegioen) dus het zou best nog wel eens een stevig oorlogje kunnen worden!
Voornamelijk goud.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 23:44 schreef rakotto het volgende:
Hypocriet.Eens zien hoe dit uit gaat lopen. Wat voor stoffen heeft Mali aan te bieden?
wat is er nu weer hypocriet aan?quote:Op vrijdag 11 januari 2013 23:44 schreef rakotto het volgende:
Hypocriet.Eens zien hoe dit uit gaat lopen. Wat voor stoffen heeft Mali aan te bieden?
En dat is heel klein. Vooral van erg lage intensiteit, zoals dit soort opstand zich doorgaans kenmerkt.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 01:22 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Voor de regio is het al een stevig conflict lijkt me.
Dat is net ontkend door Al Shabaab. Denis Allex is nog in leven en ze hebben een persoon van de special forces te pakken gekregen.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 12:05 schreef UpsideDown het volgende:
Zeven Fransen gegijzeld. En niet alleen in Mali, in Somalië falen Franse militairen in een reddingsactie. Denis Allex van de Franse geheime dienst is daarbij omgekomen. Hij was daar gegijzeld door al-Shabaab en toen Fransen het kamp bestormden werd hij plus 2 militairen gedood.
http://nos.nl/artikel/460(...)ie-wordt-fiasco.html
Je hebt gelijk: http://nos.nl/artikel/460979-fransman-niet-gedood-bij-actie.htmlquote:Op zaterdag 12 januari 2013 12:10 schreef rakotto het volgende:
[..]
Dat is net ontkend door Al Shabaab. Denis Allex is nog in leven en ze hebben een persoon van de special forces te pakken gekregen.
Of de Fransen zijn aan het liegen of ze hebben verkeerde intel. Ik ga uit van het laatste.
En ze zeggen net dat de Fransen heel hard afgestraft gaan worden om hun gefaalde actie.
Zou wat zijn als hij niet op locatie was.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 12:19 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Je hebt gelijk: http://nos.nl/artikel/460979-fransman-niet-gedood-bij-actie.html
Een tekening is volgens die gasten al een kruistocht, dus dat zegt niet zoveel.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 01:19 schreef Shawn het volgende:
[..]
Het wordt als de zoveelste kruistocht tegen de islam gezien, dus geen goed nieuws.
Nonsens. Franse militairen in Mali, Somalië, Afghanistan, etc. in combinatie met tekeningen, is een kruistocht (militair en ideologisch).quote:Op zaterdag 12 januari 2013 12:24 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Een tekening is volgens die gasten al een kruistocht, dus dat zegt niet zoveel.
Zou dus betekenen dat Al-Quaida naast die Allex nog een tweede gijzelaar er bij heeft gekregen,. En dat er dus in ieder geval 1 Franse commondo is overleden in Somalië.quote:Er is verwarring over een reddingsactie van Franse commando's die in Somalië de Fransman Denis Allex probeerden te bevrijden. Vanochtend werd door het Franse ministerie van Defensie gemeld dat de bevrijding van de geheim agent vannacht is mislukt en dat Allex daarbij werd gedood. Ook een Franse commando kwam om het leven en een collega wordt vermist.
Al-Shabaab spreekt tegen dat de gegijzelde is gedood en zegt dat de vermiste Franse soldaat nu door hen wordt gegijzeld. De terreurgroep schrijft in een verklaring via Twitter dat Allex niet eens in de buurt was van waar de gevechten plaatsvonden en nog leeft. "De Fransen laten weer eens zien dat ze niet in staat zijn om gijzelaars te bevrijden en dat het land zich niet bekommert om zijn burgers", schrijft al-Shabaab.
De Noord-Afrikaanse tak van al-Qaida geeft over twee dagen meer duidelijkheid over het lot van Denis Allex, staat in de verklaring. Volgens NOS-correspondent Koert Lindijer zijn doorgaans meer dan de helft van de verklaringen van al-Shabaab niet waar.
Syrie is hypocriet?quote:
De Fransen lopen anders de laatste tijd continue voorop in dit soort dingen hoor. Met Libië konden ze ook bijna niet wachten tot ze met hun vliegtuigen mochten beginnen. In Syrië waren ze de eerste die de oppositie erkende als officiële vertegenwoordiger van Syrië, en volgens mij stuurden ze ook daar aan op een interventie en smokkelen ze ook wapens naar binnen voor de oppositie.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 13:30 schreef Voorschrift het volgende:
Fransen die initiatief nemen, dat is zo contra-natuurlijk dat het wel moet leiden tot ongelukken inderdaad.
Ik doelde meer op de reputatie van 't Franse leger inderdaad.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 13:42 schreef Breekfast het volgende:
[..]
De Fransen lopen anders de laatste tijd continue voorop in dit soort dingen hoor. Met Libië konden ze ook bijna niet wachten tot ze met hun vliegtuigen mochten beginnen. In Syrië waren ze de eerste die de oppositie erkende als officiële vertegenwoordiger van Syrië, en volgens mij stuurden ze ook daar aan op een interventie en smokkelen ze ook wapens naar binnen voor de oppositie.
Niet dat ze er goed in zijn, maar goed
Dat inderdaad, is toch niet te hopen dat de Fransen zulke slechte intel hebben..quote:Op zaterdag 12 januari 2013 12:23 schreef rakotto het volgende:
[..]
Zou wat zijn als hij niet op locatie was.Dat zou dan echt veel zeggen over de intel van Frankrijk. Eerste hebben ze een verkeerde aanval uitgevoerd en ten tweede hebben ze verkeerde informatie gekregen over hun eigen troepen.
Maar is het daar echt zo bedroevend mee gesteld? Of is die reputatie gewoon nog een overblijfsel van het genadeloos in de pan gehakt worden in WO2?quote:Op zaterdag 12 januari 2013 13:43 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ik doelde meer op de reputatie van 't Franse leger inderdaad.
Nouja, ik denk een combinatie van beiden. Die acties in Somalie en Mali spreken alleen wat meer tot de verbeelding omdat ze die reputatie nou eenmaal hebben. Nederlanders waren in Libie ook niet echt geweldig bezig (understatement), maar die hebben tenminste nog reputatie enigszins mee.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 14:25 schreef Augustus_Thijs het volgende:
[..]
Maar is het daar echt zo bedroevend mee gesteld? Of is die reputatie gewoon nog een overblijfsel van het genadeloos in de pan gehakt worden in WO2?
De Nederlandse defensie is helemaal een lachertje. Kijk alleen al hoe belachelijk amateuristisch die helikopter actie was in Libië destijds.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 14:28 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Nouja, ik denk een combinatie van beiden. Die acties in Somalie en Mali spreken alleen wat meer tot de verbeelding omdat ze die reputatie nou eenmaal hebben. Nederlanders waren in Libie ook niet echt geweldig bezig (understatement), maar die hebben tenminste nog reputatie enigszins mee.
[ afbeelding ]
Gelukkig denkt onze Defensie aan het volk, onze cabaretiers hebben er uren materiaal aan overgehouden.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 14:41 schreef Breekfast het volgende:
[..]
De Nederlandse defensie is helemaal een lachertje. Kijk alleen al hoe belachelijk amateuristisch die helikopter actie was in Libië destijds.![]()
Een helikopter laten landen vlak bij een paleis van Khadaffi. Een focking email versturen naar het departement van defensie om wat informatie te krijgen. Het departement wat echter gewoon gesloten is na het tijdstip van 5 uurEn dan maar gewoon de operatie uitvoeren op goed geluk.
Zelfs de Belgen lopen ons nog onder de voet als ze hier zouden binnenvallen![]()
quote:Op zaterdag 12 januari 2013 13:30 schreef Voorschrift het volgende:
Fransen die initiatief nemen, dat is zo contra-natuurlijk dat het wel moet leiden tot ongelukken inderdaad.
Geen inval/hulp in Syrie terwijl de sitiuatie daar vele malen erger is. De VN stemt in bij Mali en ze vallen in. Maar Syrie... Ho maar. Libie was precies hetzelfde geval als Syrie. Rusland en China werken tegen, maar toch werd er aangevallen en bij Syrie niet.quote:
dat maakt het nog niet hypocriet natuurlijkquote:Op zaterdag 12 januari 2013 14:55 schreef rakotto het volgende:
[..]
Geen inval/hulp in Syrie terwijl de sitiuatie daar vele malen erger is. De VN stemt in bij Mali en ze vallen in. Maar Syrie... Ho maar. Libie was precies hetzelfde geval als Syrie. Rusland en China werken tegen, maar toch werd er aangevallen en bij Syrie niet.
Het is gewoon zo dat de "wereld" er slechter bij uit is als de regering van Assad valt + er zijn niet genoeg grondstoffen in Syrie die van belang zijn.
nahquote:Op zaterdag 12 januari 2013 15:04 schreef Voorschrift het volgende:
Daarnaast is Assad ook geen gevaar voor ons, Al Qaida in Mali des te meer.
Rusland en China werkten tegen in woorden, maar hun daden (ze blokkeerden geen VN Veiligheidsraad-resolutie), daarom kon men ook ingrijpen in Libië.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 14:55 schreef rakotto het volgende:
Libie was precies hetzelfde geval als Syrie. Rusland en China werken tegen, maar toch werd er aangevallen en bij Syrie niet.
Daarnaast is Al-Qaeda in Mali een stukje zuidelijker gelegen dan Al-Qaeda in de Islamitische Maghreb.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 15:09 schreef sp3c het volgende:
[..]
nah
al qaida is meer een sticker dat er op is geplakt voor de beeldvorming, als die figuren heel dat land innemen gaan wij er op de stroom vluchtelingen die via Frankrijk de EU binnenkomt echt niets van merken
Op korte termijn wellicht niet, maar een tweede Afghanistan is niet wenselijk.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 15:09 schreef sp3c het volgende:
[..]
nah
al qaida is meer een sticker dat er op is geplakt voor de beeldvorming, als die figuren heel dat land innemen gaan wij er op de stroom vluchtelingen die via Frankrijk de EU binnenkomt echt niets van merken
Door wie dan? En waarom?quote:Op zaterdag 12 januari 2013 15:09 schreef sp3c het volgende:
[..]
nah
atm door de Fransen, verkoopt nu eenmaal makkelijkerquote:
De regering van Mali heeft specifiek Frankrijk om hulp gevraagd.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 14:55 schreef rakotto het volgende:
[..]
Geen inval/hulp in Syrie terwijl de sitiuatie daar vele malen erger is. De VN stemt in bij Mali en ze vallen in. Maar Syrie... Ho maar. Libie was precies hetzelfde geval als Syrie. Rusland en China werken tegen, maar toch werd er aangevallen en bij Syrie niet.
Het is gewoon zo dat de "wereld" er slechter bij uit is als de regering van Assad valt + er zijn niet genoeg grondstoffen in Syrie die van belang zijn.
Klopt. Dit was de reactie van de islamisten:quote:Op zaterdag 12 januari 2013 15:39 schreef Pharmacist het volgende:
De regering van Mali heeft specifiek Frankrijk om hulp gevraagd.
Ja, ja. Scherpe analyse.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 15:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
atm door de Fransen, verkoopt nu eenmaal makkelijker
net zoals je chicks met dikke tetters op een autoshow zet
is toch zo, als je op al de berichtgeving af moet gaan dan is Al Qaida de machtigste organisatie ter wereld, zitten overal bovenop en achter de schermen hebben ze snode plannen tegen de hele wereld ... je zou verwachten dat ze iets klaar zouden spelen met al die machtquote:
Het zijn idd gewoon lokale groepen Islamisten die de Sharia willen implementeren Taliban-style, in Afghanistan zijn het Afghaanse Islamisten (Taliban), in Nigeria zijn het Nigeriaanse Islamisten (Boko Haram), in Somalië zijn het Somalische Islamisten (al-Shabaab), en in Mali vechten lokale Islamisten (Ansar Dine)... al zijn er ook buitenlandse moslims die zich aansluiten bij zulke groeperingen, maar die zijn in de minderheid vergeleken met de lokale moslims, die buitenlandse moslims worden weer gebruikt om deze groeperingen weg te zetten als al-Qaeda... maar goed, het zijn allemaal Islamisten die geweld gebruiken, en ze zijn er trots op om al-Qaeda genoemd te worden, ze zullen het niet tegenspreken... alleen in het geval van de Taliban in Afghanistan is het na een decennium inmiddels hopelijk wel bekend dat de Taliban en al-Qaeda niet een en dezelfde groepering zijnquote:Op zaterdag 12 januari 2013 16:10 schreef sp3c het volgende:
is toch zo, als je op al de berichtgeving af moet gaan dan is Al Qaida de machtigste organisatie ter wereld
Nee, want die zou dan weleens naar Europa kunnen komen om hier oorlog te voeren.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 15:29 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Op korte termijn wellicht niet, maar een tweede Afghanistan is niet wenselijk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 12 januari 2013 18:24 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Nee, want die zou dan weleens naar Europa kunnen komen om hier oorlog te voeren.Nee, meestal per vliegtuig.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
Hun hekel aan ons, me dunkt.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 18:26 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Wat was ook alweer de reden dat ze even het vliegtuig pakte voor een enkeltje naar Allah?
Gebruik je grijze massa.quote:
Het zijn Algerijnse islamisten (salafisten) die vooral hun interpretatie gretig uitvoeren op de lokale mensen, algemeen bekend. Net ook op Al Jazeera zo'n gozer voorbijgekomen met duidelijk Algerijns-Arabisch accent. Algerijnse autoriteiten wisten al veel langer waar deze lui naartoe gingen (weg uit Algerije om ergens anders de boel op stelten te zetten en hun eigen interpretatie de mensen op te dringen).quote:Op zaterdag 12 januari 2013 16:19 schreef Shawn het volgende:
Het zijn idd gewoon lokale groepen Islamisten die de Sharia willen implementeren Taliban-style
Het schijnt een uiterst bloedige strijd te zijn. Frankrijk heeft zijn eigen binnenlandse veiligheid al verhoogd.quote:Volgens een legerofficier waren ''meer dan 100 rebellen'' gedood. Een winkelier in Konna zei dat hij 148 lichamen had geteld, onder wie enkele tientallen regeringssoldaten.
Ik weet niet of ik de berichtgeving van Frankrijk kan vertrouwen of niet na de intel schandalen van gisteren in Somalie.quote:Op zondag 13 januari 2013 01:26 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Het schijnt een uiterst bloedige strijd te zijn. Frankrijk heeft zijn eigen binnenlandse veiligheid al verhoogd.
http://www.nu.nl/buitenla(...)ndse-veiligheid.html
quote:Britain to send aircraft to Mali to assist French fight against rebels
Britain announced on Saturday night that it was deploying aircraft to assist French military operations against Islamist rebels in Mali as an escalation in hostilities was claimed to have killed more than 120 people.
Toch wel bijzonder dat zo'n bende Algerijnen gewoon even een complete staat in chaos storten.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 19:24 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Het zijn Algerijnse islamisten (salafisten) die vooral hun interpretatie gretig uitvoeren op de lokale mensen, algemeen bekend. Net ook op Al Jazeera zo'n gozer voorbijgekomen met duidelijk Algerijns-Arabisch accent. Algerijnse autoriteiten wisten al veel langer waar deze lui naartoe gingen (weg uit Algerije om ergens anders de boel op stelten te zetten en hun eigen interpretatie de mensen op te dringen).
Algerijnen zijn ekte bazen wat dit betreft. Zo gepiept zo gedaan.quote:Op zondag 13 januari 2013 03:11 schreef Hathor het volgende:
Toch wel bijzonder dat zo'n bende Algerijnen gewoon even een complete staat in chaos storten.
Bel Mokhtar is een Algerijn en zeer invloedrijke leider onder die gasten, en lopen er nog wel een paar rond. Hebben jarenlange ervaring opgedaan in Algerije en/of Afghanistan. De Algerijnse overheid is altijd tegen de nationalistische aspiraties geweest van Toeareg's in Noord-Mali, die al jaren een eigen land winnen. Dat komt omdat zij (toeareg activisten) ook een goede band hebben met kabylische berberactivisten die voor een eigen staat in Algerij zich inzetten...en daar is Algerije als de dood voor.quote:Op zondag 13 januari 2013 03:28 schreef Shawn het volgende:
Ansar Dine zou over 20.000 strijders beschikken, meeste van hun leden zijn Toearegs inclusief hun leider Iyad Ag Ghaly. Ze krijgen hulp van Algerijnse en Nigeriaanse jihadisten. De Algerijnse inlichtingendienst Département du Renseignement et de la Sécurité (DRS) zou banden hebben met de leider van Ansar Dine:
Dat kun je er niet uit opmaken.quote:Op zondag 13 januari 2013 02:28 schreef Zienswijze het volgende:
GB wil Frankrijk assisteren? Kunnen de Fransen dit klusje niet alleen af
Het lijkt mij dat Frankrijk zelf voldoende materiaal heeft om dit klusje te klaren. Waarom zou GB willen assisteren? Samenwerking van bondgenoten?quote:
De Algerijnse inlichtingendienst speelt dus een vies spelletje. Hoe lang duurt het nog voordat de jihadisten zich zullen keren tegen de apostatenregering van Algerije?quote:Op zondag 13 januari 2013 03:38 schreef Aloulou het volgende:
Bel Mokhtar is een Algerijn en zeer invloedrijke leider onder die gasten, en lopen er nog wel een paar rond. Hebben jarenlange ervaring opgedaan in Algerije en/of Afghanistan. De Algerijnse overheid is altijd tegen de nationalistische aspiraties geweest van Toeareg's in Noord-Mali, die al jaren een eigen land winnen. Dat komt omdat zij (toeareg activisten) ook een goede band hebben met kabylische berberactivisten die voor een eigen staat in Algerij zich inzetten...en daar is Algerije als de dood voor.
Vandaar dat de Algerijnse overheid al langer wordt gezien als dat zij een duidelijke hand hebben om in Noord-Mali bij de toeareg de nationalistische beweging te laten doen verdwijnen voor een religieuze beweging...en dat is hen gelukt. En die Ag Ghaly speelt daarbij een dubbelrol, als je in zijn geschiedenis duikt voor zijn huidige "baan" zie je dat hij banden had met Algerijnse regime.
Algerije heeft bepaalde extremisten naar Noord-Mali gelokt, de nationalistische beweging van de Toeareg's zijn ingewisseld en "opgeblazen" voor een sharia-club, Algerije heeft een extra reden om nog meer in te zetten op veiligheid vanwege "terroristen aan onze zuidelijke grens in Noord-Mali", en kan naar Frankrijk toe een hele belangrijke rol spelen omdat Algerijnse instemming met de huidige missie belangrijk is als groot buurland. Niet slecht gespeeld lijkt me zoDe grote verliezers zijn de toeareg's in Noord-Mali echter, die kunnen nu fluiten naar een eigen staat als Frankrijk daar klaar is straks.
Uiteraard. Zo is het goedkoper voor Frankrijk en heeft GB ook een stem in dit conflict.quote:Op zondag 13 januari 2013 11:35 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat Frankrijk zelf voldoende materiaal heeft om dit klusje te klaren. Waarom zou GB willen assisteren? Samenwerking van bondgenoten?
Altijd handig.quote:Op zondag 13 januari 2013 12:55 schreef Hathor het volgende:
Zelfs de Amerikanen willen nu niet achterblijven en bieden onbemande toestellen aan blijkbaar.
Dat hebben ze al deels geprobeerd begin jaren 90 met de bloedige burgeroorlog. Maar niet gewonnen.quote:Op zondag 13 januari 2013 12:11 schreef Shawn het volgende:
De Algerijnse inlichtingendienst speelt dus een vies spelletje. Hoe lang duurt het nog voordat de jihadisten zich zullen keren tegen de apostatenregering van Algerije?
Er was afgelopen week toch nog een actie van het Algerijnse leger?quote:Op zondag 13 januari 2013 14:41 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Dat hebben ze al deels geprobeerd begin jaren 90 met de bloedige burgeroorlog. Maar niet gewonnen.
Hoewel ze volgens mij zo´n zes maanden geleden nog wel een zelfmoordaanslag op overheidsfunctionarissen pleegden. Niettemin zijn ze met de jaren steeds kleiner en minder sterk geworden.
Gaat om twee transportvliegtuigen, that's all.quote:Op zondag 13 januari 2013 02:28 schreef Zienswijze het volgende:
GB wil Frankrijk assisteren? Kunnen de Fransen dit klusje niet alleen af
Zag het nu ook ja.quote:Op zondag 13 januari 2013 14:54 schreef Radegast het volgende:
Gaat om twee transportvliegtuigen, that's all
begint net, afgelegen gebied en de Fransen zijn wat geheimzinniger dan bv de Amerikanen wat dat betreftquote:Op zondag 13 januari 2013 17:03 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Zag het nu ook ja.
Vraag af waaorm er zo weinig beelden zijn. Tuurlijk is het geen Syrie wat toch wel wat meer van deze wereld is maar dan nog.
Yesh.quote:Op zondag 13 januari 2013 17:31 schreef sp3c het volgende:
eerste burgers sinds de Fransen meedoen bedoel je toch zeker?
quote:Nederland steunt Franse actie in Mali
Nederland steunt de militaire acties van Frankrijk in Mali. Minister Timmermans van Buitenlandse Zaken heeft dit in een telefoongesprek laten weten aan zijn Franse collega Fabius.
"De Franse acties zijn dringend nodig om een snelle opmars van islamitische terroristen in Mali te stoppen", zegt Timmermans. "Het leger van Mali was hier zelf niet toe in staat."
De regering van Mali heeft Frankrijk dringend verzocht te helpen bij de strijd tegen de oprukkende rebellen. Eerder gaf de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties hiervoor toestemming.
Condoleances
Volgens Timmermans heeft Nederland veel ervaring opgebouwd met ontwikkelingssamenwerking in Mali en is minister Ploumen graag bereid te onderzoeken wat Nederland kan doen om duurzame vrede naderbij te brengen.
Timmermans bracht namens Nederland condoleances over voor de gesneuvelde luitenant Damien Boiteux.
Fabius toonde zich dankbaar voor de Nederlandse steun. De Franse minister wil graag snel met de EU-ministers van Buitenlandse Zaken om de tafel om de situatie in het Afrikaanse land te bespreken.
Stuur ze maar terug naar Mali. Of waar ze dan ook vandaan komen.quote:Op maandag 14 januari 2013 09:36 schreef Dr.Nikita het volgende:
Een geruststellende gedachte dat er in London dergelijke figuren zijn.
Nu nog in NL.
Alsof die wijven een bom in elkaar kunnen zetten.quote:Op maandag 14 januari 2013 09:36 schreef Dr.Nikita het volgende:
[ afbeelding ]
Nu nog in NL.
Tis ook weer duidelijk dat ze zich voortplanten als konijnen. Smerige Sharia kutten, rot lekker op naar Mali.quote:Op maandag 14 januari 2013 09:36 schreef Dr.Nikita het volgende:
[ afbeelding ]
Nu nog in NL.
Goede sociale voorzieningen.quote:Op maandag 14 januari 2013 11:40 schreef Dr.Nikita het volgende:
Ik kan er met mijn verstand niet bij wat dergelijke mensen in de westerse wereld te zoeken hebben.
Hoge opkomst ook.quote:Op maandag 14 januari 2013 09:36 schreef Dr.Nikita het volgende:
[ afbeelding ]
Nu nog in NL.
Niet bagatelliseren het zijn er duidelijk tien!quote:Op maandag 14 januari 2013 11:47 schreef Fides het volgende:
Dat is ook het genante. Er staan 4 idioten die de papiertjes die ze vasthouden waarschijnlijk niet kunnen lezen, maar ze halen wel het (wereld)nieuws.
Yep-quote:
Waarvan de helft minderjarigquote:Op maandag 14 januari 2013 11:52 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Niet bagatelliseren het zijn er duidelijk tien!
Volgens mij liggen er in de kinderwagen nog meer velletjes voor als er nog een ninja langskomtquote:
quote:Rebellen beginnen tegenoffensief
De islamitische rebellen in Mali zijn in de stad Diabaly in het centrum van het Afrikaanse land een tegenoffensief begonnen. Het is een reactie op de luchtaanvallen die Frankrijk uitvoerde in het gebied waar de rebellen verblijven.
Dat hebben inwoners van de stad en militaire bronnen in Mali gezegd. Volgens een inwoner zijn de rebellen met militairen in gevecht verwikkeld. Zij trokken zondagavond in kleine groepen de stad binnen.
Frankrijk begon vrijdag op verzoek van de Malinese regering met luchtaanvallen op posities van de rebellen. Ook stuurde Parijs militairen om de hoofdstad Bamako tegen de opstandelingen te beschermen. De interventie kan enkele weken gaan duren.
Bonte verzameling
Martin van Vliet, onderzoeker bij het Afrika Studie Centrum en bezig met een proefschrift over falende democratie in Mali, vertelt aan BNR dat de groep rebellen een bonte verzameling is. "Er is een groep Algerijnse terroristen, die in de jaren negentig tegen een seculiere Algerijnse staat heeft gevochten. In 2003 hebben zij zich in het noorden van Mali gevestigd, waar ze al diverse regionale aanslagen hebben gepleegd, en steeds sterker zijn geworden. Ook is er een Touareg-gelieerde groep, nomaden die al vanaf de jaren zestig onafhankelijk willen worden van Mali. En dan heb je nog een groepje vechters dat door het land van brandhaard naar brandhaard trekt."
Wapenvoorraad
Ongeveer tweederde van het land is nu zo'n acht maanden in handen van deze groeperingen, zegt Van Vliet. "In dat noordelijke gebied woont tien procent van de bevolking. Het zuiden is in handen van een interim-regering, nadat er begin vorig jaar een coup gepleegd is. De Fransen hebben in eerste instantie ingegrepen om de grens tussen het noorden en zuiden te bewaken. Maar ze hebben ook bombardementen uitgevoerd op trainingscentra in het noorden. Ze willen daarmee de rebellen een echte slag toebrengen, en hun grote wapenvoorraad verkleinen."
OIC
De Organisatie voor Islamitische Samenwerking (OIC) heeft het optreden van Frankrijk veroordeeld. Zij erkent dat de VN-Veiligheidsraad er toestemming voor heeft gegeven, maar de interventie kwam te vroeg, liet secretaris-generaal Ekmeleddin Ihsanoglu van de organisatie in een verklaring weten.
NAVO
De NAVO heeft juist positief gereageerd op de Franse interventie in Mali. Het bondgenootschap zegt geen verzoek te hebben gekregen uit Parijs om bijstand.
"Er is geen verzoek binnengekomen, er is geen discussie gevoerd over de situatie in Mali, de alliantie is niet betrokken bij deze crisis'', maakte een woordvoerster bekend. "Maar we zijn allemaal natuurlijk wel bezorgd over de dreiging die kan uitgaan van terreurgroepen in Mali, niet alleen voor het land zelf, maar ook voor de regio. Daarom verwelkomen we de inzet van de hele internationale gemeenschap om de resolutie van de VN-veiligheidsraad te implementeren en de zeer snelle reactie van Frankrijk om het offensief van de terreurorganisaties terug te drijven.''
Incident dit natuurlijk.quote:
Walgelijke figurenquote:Op maandag 14 januari 2013 09:36 schreef Dr.Nikita het volgende:
[ afbeelding ]
Nu nog in NL.
Je kunt je afvragen in hoeverre die vrouwen daar allemaal vrijwillig staan.quote:Op maandag 14 januari 2013 14:42 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Walgelijke figuren![]()
Dat soort volk zou men definitief moeten verwijderen uit de Westerse samenleving.
Check. Zouden Tangue en Laverdure mee vliegen?quote:Op maandag 14 januari 2013 14:54 schreef sp3c het volgende:
kunnen we aub bij dit escalerende conflict houden voorlopig?
die vage familie met hun debiele bordjes interesseert me niet zo heel erg eerlijk gezegd
vooraan lijkt mijquote:Op maandag 14 januari 2013 15:15 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Check. Zouden Tangue en Laverdure mee vliegen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
Gevlucht om onder het juk van oa de sharia en vrouwenonderdrukking uit te komen en vervolgens in de vrije westerse wereld diezelfde dingen in te willen voerenquote:Op maandag 14 januari 2013 11:40 schreef Dr.Nikita het volgende:
Ik kan er met mijn verstand niet bij wat dergelijke mensen in de westerse wereld te zoeken hebben.
Voordat ik ontopic ga, het zijn grotendeels Pakistanen, waarschijnlijk weer dezelfde groep Pakistanen die altijd demonstreren in Londen (aanhangers van Anjem Choudary, de man die vorig jaar in Nederland was om de twee leden van Sharia4Holland te steunen).quote:Op maandag 14 januari 2013 15:27 schreef sp3c het volgende:
nou als dit vluchtelingen zijn dan eet ik mijn hoed op ... en ik heb een mooie hoed!
ze komen iig niet uit Mali als ik op hun huidskleur af mag gaan
maar goed!
ontopic pls en terug naar het conflict at hand
De mensen die voor invoering van allerlei fundamentalistische onzin pleiten zijn doorgaans niet de mensen die daarvoor gevlucht zijn.quote:Op maandag 14 januari 2013 15:24 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Gevlucht om onder het juk van oa de sharia en vrouwenonderdrukking uit te komen en vervolgens in de vrije westerse wereld diezelfde dingen in te willen voeren
Dit als reden geven is gewoon lachwekkend. En Nederland maar in de kont kruipen.quote:De mogelijkheid van 'een terroristische staat op de drempel van Frankrijk en Europa' is onaanvaardbaar, voerde de Franse minister van defensie Jean-Yves le Drian zaterdag aan als reden voor de interventie.
Aan de ene kant heb je een groep die blind alle westerse acties volgt. Als het Westen zegt: dit zijn terroristen, dan zijn het terroristen. Als het Westen zegt: dit zijn vrijheidsstrijders, dan zijn het vrijheidsstrijders.quote:Op maandag 14 januari 2013 16:41 schreef JaJammerJan het volgende:
Libië, de rebellen worden gesteund. Alle nadruk wordt gelegd op wat het regime van Ghadaffi wel niet fout zou doen of heeft gedaan. De rebellen worden gezien als vrijheidsstrijders die democratie willen en Ghadaffi wordt gezien als de duivelse dictator die al 40 jaar geleden weg had gemoeten.
Mali, de rebellen worden gebombardeerd. Alle nadruk wordt gelegd op het radicaal islamitische geloof en de misdaden die deze rebellen hebben gepleegd of gaan plegen. De rebellen worden gezien als 'islamitische terroristen', zoals Timmermans het zegt en de huidige heersers van Mali als de onschuldigen.
Dat plaatje is gewoon ontopic en wat jou interesseert doet niet ter zake.quote:Op maandag 14 januari 2013 14:54 schreef sp3c het volgende:
kunnen we aub bij dit escalerende conflict houden voorlopig?
die vage familie met hun debiele bordjes interesseert me niet zo heel erg eerlijk gezegd
Ik denk dat de partij die een paar jaar terug nog een kabinet liet vallen vanwege verlengen in Afghanistan nu niet zo happig zal zijn op een uitzending in een hoog geweld spectrum.quote:Op maandag 14 januari 2013 17:02 schreef sp3c het volgende:
ze voeren geen oorlog om het zo te laten maar om het niet nog meer te laten verslechteren
zie niet in waarom Nederland dit af zou moeten keuren oid ... wmb was er al een compagnie luchtmobiele brigade en een vlucht Apaches ter plaatse maar wat niet is kan nog komen natuurlijk
onder andere de PvdA heef jarenlang lopen roeptoeteren dat we wat in Afrika moesten gaan doen, Afrika dit, Afrika dat en vooral niet Afghanistan met die rare Amerikanen maar Afrika want Afrika is toch wel echt Afrika!!!
nu vormen ze de helft van de regering en doet zich een prima gelegenheid voor om eens wat mooie praatjes waar te maken ... maar zover zal het wel niet komen
nee als ze niet in de oppositie zitten zijn ze wat voorzichtiger maar ook toen hadden ze het over Afrika waar meer eer te behalen viel voor onze troepen of zoiets stomsquote:Op maandag 14 januari 2013 18:16 schreef Isee het volgende:
[..]
Ik denk dat de partij die een paar jaar terug nog een kabinet liet vallen vanwege verlengen in Afghanistan nu niet zo happig zal zijn op een uitzending in een hoog geweld spectrum.
http://www.npr.org/blogs/(...)s-vow-to-strike-backquote:On this fourth day of French military operations aimed at routing Islamist militants in Mali, the al-Qaida-linked rebels are "vowing to drag France into a long and brutal ground war," Reuters reports.
"France has opened the gates of hell for all the French. She has fallen into a trap which is much more dangerous than Iraq, Afghanistan or Somalia," a spokesman for the MUJWA Islamist group told Europe 1 radio, the wire service writes.
Another militant spokesman, France 24 reports, told Agence France Presse that "France has attacked Islam. We will strike at the heart of France." On where the attacks might take place, he said, "everywhere. In Bamako, in Africa and in Europe."
According to Reuters: "Launching a counter-attack far to the southwest of recent fighting, the Islamists clashed fiercely with government forces on Monday in the central town of Diabaly, residents and Malian military sources said."
Da's waar. Normaal blijven ze in de keuken.quote:Op maandag 14 januari 2013 14:46 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Je kunt je afvragen in hoeverre die vrouwen daar allemaal vrijwillig staan.
eenheden van het legioen zijn al in Maliquote:Op maandag 14 januari 2013 18:34 schreef De_Kardinaal het volgende:
Tijd voor het vreemdelingenlegioen!
Het zou het hele circus om de Kunduz missie in ieder geval nog belachelijker maken.quote:Op maandag 14 januari 2013 18:23 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee als ze niet in de oppositie zitten zijn ze wat voorzichtiger maar ook toen hadden ze het over Afrika waar meer eer te behalen viel voor onze troepen of zoiets stoms
och, de Nederlandse militair is wel wat gewend wat dat betreftquote:Op maandag 14 januari 2013 18:44 schreef Isee het volgende:
[..]
Het zou het hele circus om de Kunduz missie in ieder geval nog belachelijker maken.
Een jaar geleden hard zeuren over agenten die niet mogen vechten en garantie en niks mogen trainen voor buiten de provincie en dan nu zelf weer deelnemen aan een missie in het hoogste geweldsspectrum.
Je zou er schizofreen van worden als militair zijnde,
Mja, maar het was niet de bedoeling dat men vanuit de 'overzeese departementen' massaal naar Frankrijk verhuisde terwijl dat andersom wel kon.quote:Op maandag 14 januari 2013 18:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Frankrijk kende geen kolonies, maar overzeese departementen. Het was daar geen kolonie, maar frankrijk, met franse wetten, rechten, scholen, etc.
Heel anders dan hoe Nederland of UK dat deden.
Betere troepen heeft Frankrijk nietquote:Op maandag 14 januari 2013 18:39 schreef sp3c het volgende:
genoeg over die domme wijven!
[..]
eenheden van het legioen zijn al in Mali
IQ 68...quote:Op maandag 14 januari 2013 18:43 schreef De_Guidance het volgende:
90% van de Malinezen is trouwens moslim.
Singapore is een stadstaat gedomineerd door immigranten en seculiere Chinezen.quote:Op maandag 14 januari 2013 19:14 schreef De_Guidance het volgende:
Ik niet, Singapore heeft het hoogste IQ van de wereld en een substantiële moslimpopulatie. En ook veel andere grote conservatieve religieuze groepen.
Dus dat gelovigen per definitie een laag IQ zouden hebben lijkt mij geen correcte aanname.
Als het je alleen om moslims gaat, genoeg moslimlanden die boven christelijke landen staan.
Lijkt mij verder wel offtopic.
Heftigquote:Op maandag 14 januari 2013 19:17 schreef Shawn het volgende:
Op de website van CBS News linken ze naar deze video (Frans bombardement in Mali):
Op dezelfde site staat ook dat de bombardementen de islamistische opmars richting de Malinese hoofdstad niet hebben gestopt:
Despite intensive aerial bombardments by French warplanes, Islamist insurgents grabbed more territory in Mali Monday and moved closer to the capital, French and Malian authorities said.
http://www.cbsnews.com/83(...)teps-up-air-strikes/
hmz ... jammerquote:
Kunst er is één dag gebombardeerd.quote:Op maandag 14 januari 2013 19:17 schreef Shawn het volgende:
Op de website van CBS News linken ze naar deze video (Frans bombardement in Mali):
Op dezelfde site staat ook dat de bombardementen de islamistische opmars richting de Malinese hoofdstad niet hebben gestopt:
Despite intensive aerial bombardments by French warplanes, Islamist insurgents grabbed more territory in Mali Monday and moved closer to the capital, French and Malian authorities said.
http://www.cbsnews.com/83(...)teps-up-air-strikes/
Je fantasie slaat op hol.quote:Op maandag 14 januari 2013 19:45 schreef Bombshell het volgende:
Denk dat de fransen toch nog wel op aardig wat tegenstand gaan stuiten. En verder is het weer een oorlog tegen moslims. Ik zie het zo gebeuren dat er een keer een echte grote oorlog tussen verschillende moslim en westerse landen komt. De vraag is wat je dan doet met de moslims in de westerse landen. Dat zijn dan enorme risicos natuurlijk.
http://www.expatica.com/f(...)rvention_255439.htmlquote:France is hoping that the African troops will take on the task of helping Mali's beleaguered armed forces regain control of the north of the country from the armed Islamist groups that have run it as a fiefdom since April 2012.
Many military experts regard that scenario as optimistic and have predicted that France will be forced to commit ground troops to combat operations given the battle-hardened nature of the Islamists, many of whom are veterans of 2011 fighting in Libya.
Le Monde reported Monday that the current contingent of 550 French troops in Mali would quickly grow to around 2,500.
De rebellen in Libië hadden ook duidelijke connecties met Al Qaeda en een van de hoofdgroepen van militanten in Libië stond zelfs gewoon internationaal vermeld als terroristische organisatie.quote:Op maandag 14 januari 2013 17:28 schreef Shawn het volgende:
Heb je weleens van gedeelde belangen gehoord? Vijanden kunnen ook gedeelde belangen hebben. Maar dat ze gedeelde belangen hebben, betekent niet meteen dat al-Qaeda een westerse uitvinding is en dat al-Qaeda als smoes wordt gebruikt om soevereine landen binnen te vallen.
De twitterlink die ik net heb gepost, lees wat er boven op die pagina staat:
Harakat Al-Shabaab Al Mujahideen is an Islamic movement that governs South & Cen. Somalia & part of the global struggle towards the revival of Islamic Khilaafa.
Ik moest lachen.quote:Op maandag 14 januari 2013 21:02 schreef Nibb-it het volgende:
DEF / Waarom hebben Franse tanks achteruitkijkspiegels?
En wat stond er in dat aardrijkskunde boek van je over de boerenoorlogen?quote:Op maandag 14 januari 2013 20:21 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
De rebellen in Libië hadden ook duidelijke connecties met Al Qaeda en een van de hoofdgroepen van militanten in Libië stond zelfs gewoon internationaal vermeld als terroristische organisatie.
Maargoed, het gaat me er vooral om dat die Fransen of andere Westere strijdkrachten die humanitaire redenen echt niks kan schelen. Het is simpelweg een machtsspel om grondstoffen/gebied/invloed. Niks wat de burgers van zo'n land direct ten goede komt.
Voor de rest over die kolonies.
De Fransen en Nederlanders gingen het slechts om met hun koloniën vergeleken met Engeland. De Fransen en Nederlanders gebruikten het minste geld om de infrastructuur, het onderwijs en de economie in hun kolonie te verbeteren en gebruikten de kolonie simpelweg als grondstoffenvoorraad met goedkope arbeiders. D
De Britten daarentegen gingen nog het best om met hun koloniën vergeleken met de Fransen/Nederlanders.
In ieder geval, zo stond het in mijn Aardrijkskunde boek.
Nee? Mali is een land dat bol staat van de kunst, muziek en mystiek. Het heeft een eeuwenoude traditie van verhalenvertellers, griotten en muzikanten, die een vooraanstaande plaats in de maatschappij innemen.quote:Op maandag 14 januari 2013 20:21 schreef JaJammerJan het volgende:
Niks wat de burgers van zo'n land direct ten goede komt.
Sharia shmaria. Er spelen veel grotere belangen. Het land was altijd al islamitisch en kende in die zin altijd al islamitische wetgeving. Het is wel weer typisch dat alle aandacht alhier daarnaartoe gaat. Das het enige wat de Westerlingen angst inboezemt kennelijk - tis een beetje het stokpaardje geworden. Uiteindelijk zijn het niets meer dan buitenlandse groeperingen, gesponsord door andere landen, die pogen van Mali een satellietstaat te maken. Dat is wat er hier speelt - al jaren trouwens.quote:Op maandag 14 januari 2013 21:43 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Nee? Mali is een land dat bol staat van de kunst, muziek en mystiek. Het heeft een eeuwenoude traditie van verhalenvertellers, griotten en muzikanten, die een vooraanstaande plaats in de maatschappij innemen.
Ik denk niet dat er erg veel inwoners van dat land gebaat zijn bij de invoering van de sharia die al deze uitingen als barbaars beschouwt en deze tradities met wortel en al wil uitroeien. De enigen op wie de sharia aantrekkingskracht uitoefent zijn kinderen en jongvolwassen mannen die deze ontwikkelingen zien/zagen als een mogelijkheid de armoede te ontvluchten.
Voor de interventie was al een dermate groot gedeelte van de bevolking het noorden en de sharia ontvlucht, dat de opstandelingen moesten toegeven dat het gedeelte van het land dat zij onder hun controle hadden, daardoor vrijwel onbestuurbaar was geworden.
Dat neemt niet weg dat de bevolking van Mali wel degelijk de verliezers zijn als de de rebellen, uit welk land dan ook, gesponsord door welk land dan ook, de macht grijpen.quote:Op maandag 14 januari 2013 21:51 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Sharia shmaria. Er spelen veel grotere belangen. Het land was altijd al islamitisch en kende in die zin altijd al islamitische wetgeving. Het is wel weer typisch dat alle aandacht alhier daarnaartoe gaat. Das het enige wat de Westerlingen angst inboezemt kennelijk - Uiteindelijk zijn het niets meer dan buitenlandse groeperingen, gesponsord door andere landen, die pogen van Mali een satellietstaat te maken. Dat is wat er hier speelt.
Tuurlijk, maar dat standpunt is onderbelicht door de labiele focus op de Sharia alhier. Onze LP plaat blijft hangen, let eens op hoe de mainstream media erover bericht. Niemand geeft een reet om de bevolking van Mali.quote:Op maandag 14 januari 2013 21:54 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Dat neemt niet weg dat de bevolking van Mali wel degelijk de verliezers zijn als de de rebellen, uit welk land dan ook, gesponsord door welk land dan ook, de macht grijpen.
Natuurlijk handelt Frankrijk uit eigen interesse, is daar iets mis mee? Dat betekent NIET dat DUS de bevolking van Mali er niet bij gebaat is.quote:Op maandag 14 januari 2013 20:21 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
De rebellen in Libië hadden ook duidelijke connecties met Al Qaeda en een van de hoofdgroepen van militanten in Libië stond zelfs gewoon internationaal vermeld als terroristische organisatie.
Maargoed, het gaat me er vooral om dat die Fransen of andere Westere strijdkrachten die humanitaire redenen echt niks kan schelen. Het is simpelweg een machtsspel om grondstoffen/gebied/invloed. Niks wat de burgers van zo'n land direct ten goede komt.
Voor de rest over die kolonies.
De Fransen en Nederlanders gingen het slechts om met hun koloniën vergeleken met Engeland. De Fransen en Nederlanders gebruikten het minste geld om de infrastructuur, het onderwijs en de economie in hun kolonie te verbeteren en gebruikten de kolonie simpelweg als grondstoffenvoorraad met goedkope arbeiders. D
De Britten daarentegen gingen nog het best om met hun koloniën vergeleken met de Fransen/Nederlanders.
In ieder geval, zo stond het in mijn Aardrijkskunde boek.
Had eerder de indruk dat jij vooral schijt hebt aan bevolking van bv mali of algarije, omdat je geen kritiek wenst op de (fundamentalistische) islamquote:Op maandag 14 januari 2013 21:58 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar dat standpunt is onderbelicht door de labiele focus op de Sharia alhier. Onze LP plaat blijft hangen, let eens op hoe de mainstream media erover bericht. Niemand geeft een reet om de bevolking van Mali.
Dat is waar.quote:Op maandag 14 januari 2013 21:58 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar dat standpunt is onderbelicht door de labiele focus op de Sharia alhier. Onze LP plaat blijft hangen, let eens op hoe de mainstream media erover bericht.
Ik dus welquote:Niemand geeft een reet om de bevolking van Mali.
Ja, maar jouw indruk is doorgaans gebaseerd op de afdruk van je eigen kont in woestijnzand.quote:Op maandag 14 januari 2013 22:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Had eerder de indruk dat jij vooral schijt hebt aan bevolking van bv mali of algarije, omdat je geen kritiek wenst op de (fundamentalistische) islam
En we gaan weer schelden. Ik ben in Mali, Niger, Tsjaad, Algarije, Libie en Tunesie geweest, jij nooit verder dan naar je tante in Marokko volgens mij.quote:Op maandag 14 januari 2013 22:02 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja, maar jouw indruk is doorgaans gebaseerd op de afdruk van je eigen kont in woestijnzand.
Ik scheld niet. Ik weerspreek je suggestieve opmerking over mijn persoontje op mijn manier. Verder heeft mijn opmerking niets te maken met de vraag waar jij al of niet geweest bent. Het feit dat je Algerije tot tweemaal toe fout schrijft, vergeef ik je dan maar.quote:Op maandag 14 januari 2013 22:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En we gaan weer schelden. Ik ben in Mali, Niger, Tsjaad, Algarije, Libie en Tunesie geweest, jij nooit vrdee dan naar je tante in Marokko volgens mij.
Wat, klopt het niet?quote:Op maandag 14 januari 2013 22:06 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik weerspreek je suggestieve opmerking over mijn persoontje op mijn manier.
Kreeg toch een heel andere indrukquote:
Tja, dat zal mij verder een worst wezen. Ik ben echter niet gediend van die suggestie, dat mag wel blijken.quote:Op maandag 14 januari 2013 22:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kreeg toch een heel andere indruk
Ik zie hier geen fundi liefde in.quote:Op maandag 14 januari 2013 19:22 schreef Mutant01 het volgende:
Het liefst zou ik zien dat de Marokkaanse F16's in actie komen om daar die bebaarde mannekes een lesje te leren. Maar helaas, dat zit er niet in denk ik.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
Met uitzondering van het Touareg-tuig dan toch wel?quote:Op maandag 14 januari 2013 22:02 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Dat is waar.
[..]
Ik dus welPrachtige, (bijna belachelijk) vriendelijke mensen.
quote:Op maandag 14 januari 2013 22:37 schreef sp3c het volgende:
meer ontopic
ik vind het nog niet eens zo'n gek idee om hier Marokkaanse troepen in te zetten, die hebben een prima goed gediciplineerd leger (echt!) dat geschoold is op Franse leest en min of meer bewapend is volgens de NATO standaard
zou een perfecte force multiplier zijn voor de Franse troepenDan gaan ze zeggen dat Marokko uit Kafirs bestaan en dat de koning zsm afgezet moet worden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Religie zal altijd betrokken worden.
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |