Het is moeilijk, zwaar en enorm tijdrovend. Maar ook zeer verslavend. Begin er maar niet aan.quote:Op zondag 24 juni 2012 21:48 schreef Narcotical het volgende:
Lijkt me ook mooi werk, koersen. Helaas zit dat er voor mij voorlopig nog niet in
Ben ik ook geweest met mijn ouders een jaar of wat terug. Toen hebben we een gedeelte van dat parcour gedaan. Ben benieuwd of het me nog bekend voor komt!quote:Op zondag 24 juni 2012 22:38 schreef marcodej het volgende:
Gisteren ook ge'MTB'ed, met vrienden rond Hoenderloo. Leuk, maar gewoon rechtdoor over asfalt is toch echt meer mijn ding. Ben nu ook een filmpje aan het knippen.
iets van 60 tot 150 km volgens mij. 60 is voor die criteriums. Zie wel eens afstanden voorbijkomen op facebook/twitter van mijn neefje. Hoeveelheden zou ik niet weten. 20 tot 100 man lijkt me?quote:Op zondag 24 juni 2012 22:34 schreef Oksel het volgende:
Hoeveel KM, hoe groot zijn de groepen, hoe zijn de parcours.. etc. etc.
Ik zie overigens hier NOOIT een koers voorbij razen. Ligt dat aan mij? De Zwaluwen (lokale club) moet een aantal snelle jongens hebben.. schijnbaar.
We hebben volgens mij niet echt een vast parcours gezien. We hebben met gehuurde GPS gereden, maar daar klopte niet veel van. Dus toen zijn we maar zelf al improviserend een rondje gaan rijden. Uiteindelijk 30km op de teller.quote:Op zondag 24 juni 2012 22:38 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ben ik ook geweest met mijn ouders een jaar of wat terug. Toen hebben we een gedeelte van dat parcour gedaan. Ben benieuwd of het me nog bekend voor komt!
Globaal kan je wedstrijden in NL indelen in:quote:Op zondag 24 juni 2012 22:34 schreef Oksel het volgende:
Hoeveel KM, hoe groot zijn de groepen, hoe zijn de parcours.. etc. etc.
Ik zie overigens hier NOOIT een koers voorbij razen. Ligt dat aan mij? De Zwaluwen (lokale club) moet een aantal snelle jongens hebben.. schijnbaar.
Het grootste probleem bij die "beginners" is altijd dat ze net even minder kunnen sturen, niet een wiel kunnen houden en dan binnen de kortste keren achteraan het peleton zwemmen en er dan dus afgereden worden. Dus als je niet al in de jeugd met wielrennen bent begonnen of een andere tweewieler sport beoefend hebt, wordt het waarschijnlijk toch een moeilijk verhaal om bij zo'n amateur peleton aan te sluiten.quote:Op maandag 25 juni 2012 07:07 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Als je goed in een groepje en uit de wind kan fietsen is dat wel haalbaar.
Yep, en er beslist niemand tussen laat. En degene die dat dan toch probeert even schouder tegen schouder zodat hij weet dat je je plek never nooit opgeeft.quote:Op maandag 25 juni 2012 10:54 schreef kanovinnie het volgende:
Wat versta je onder het wiel houden? Dat je in iemands wiel blijft ondanks de bochten en versnellingen?
Bij mij op de club zijn genoeg gasten die op hun 20e begonnen zijn en dit goed onder de knie hebben hoor!quote:Op maandag 25 juni 2012 10:51 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Het grootste probleem bij die "beginners" is altijd dat ze net even minder kunnen sturen, niet een wiel kunnen houden en dan binnen de kortste keren achteraan het peleton zwemmen en er dan dus afgereden worden. Dus als je niet al in de jeugd met wielrennen bent begonnen of een andere tweewieler sport beoefend hebt, wordt het waarschijnlijk toch een moeilijk verhaal om bij zo'n amateur peleton aan te sluiten.
Canyon voor dezelfde prijs betere bandenquote:Op maandag 25 juni 2012 11:08 schreef buzz1291 het volgende:
Zaterdag voor een kennis, beginnend wielertoerist even een fiets uitgezocht. Volgens mij de beste prijs prestatie verhouding die er in Nederland (oké dit was net over de grens) te vinden is voor 1000 euro.
[ afbeelding ]
Zoals alle naven..quote:Op maandag 25 juni 2012 16:21 schreef Gripper het volgende:
Gisteren therapeutisch aan de fiets gesleuteld tijdens die dagvullende regenbui. Laatste tijd af en toe wat rare klikjes in de achternaaf van mn hoge wielen (die lawaaierige supra's)
Niet zo gek: de pallen in de body waren aardig vies, er zat nog maar een klein beetje dik vet en wat zand in.
Alles goed schoongemaakt en weer goed gesmeerd met lagervet. De boel klinkt nu wat doffer, en dat is misschien wel zo fijn voor andere weggebruikers (ook al hoefde ik nooit te waarschuwen bij het inhalen, alleen maar even mn voeten stilhouden)
Die wielen zitten trouwens best goed doordacht in elkaar. In de achternaaf zitten 4 industrielagers, waarvan 2 in de body zelf.
Mavic 1 lager in de body ipv 2? Ik heb er vooralsnog geen problemen mee.quote:Op maandag 25 juni 2012 16:50 schreef eentwee het volgende:
[..]
Zoals alle naven..Oh nee bijna alle, Mavic gebruikt een lager te weinig in de body.
![]()
Welk lagervet heb je gebruikt? Te dik is niet goed namelijk, dan blijven die palletjes weer plakken en dan heb je op 'n gegeven moment geen aandrijving meer. Vooral in de winter meer kans daarop als het vet door de koude nog wat dikker wordt. Voor de luide ratel smeer je het best met alleen een beetje olie
Maar Kaas, als je over een paar duizend kilometers eens een keertje achterom kijkt, heb je door dat ene nylon lager een gerede kans dat je een slingerende pion ziet. Kan je nog duizenden km's mee doorrijden voordat je ook maar enige speling voelt en dan even die nylon buis van 2 kwartjes vervangen en hopsakee, weer goed voor tig duizend km's.quote:Op maandag 25 juni 2012 20:32 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Mavic 1 lager in de body ipv 2? Ik heb er vooralsnog geen problemen mee.
Moet ik zeggen dat ik nog niet heel veel met die wielen gereden heb, misschien een paar 1000 km's.
Nu ook al. Wat lelijk die dingenquote:Op maandag 25 juni 2012 21:26 schreef buzz1291 het volgende:
In het vorige topic hadden we het toch over helmen die voor je ogen waaien..... En wat kom ik dan tegen als de absolute nieuwe benchmark in prestaties....
[ afbeelding ]
Volgend jaar rijdt het halve prof peleton hiermee.... mark my words!
Je betaald zoveel omdat je er maar 1 koopt.quote:Op maandag 25 juni 2012 21:28 schreef kaasplankje het volgende:
Als je lagers zoekt kan je die ook bestellen of halen bij van Eyle Ruygers en Swartz in de Spaanse polder. Je moet dan wel weten wat je moet hebben want ze hebben daar koggellagers van 5mm tot een halve meter.
Ze zijn niet goedkoop die dingen, je betaald al snel 10 Euro voor een lagertje.
Dat is ook zo.quote:Op maandag 25 juni 2012 21:28 schreef kanovinnie het volgende:
Je betaald zoveel omdat je er maar 1 koopt.
quote:Op maandag 25 juni 2012 21:30 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Nee.
En bij deze ben je dus ook niet meer de soignekoning.
Hij schijnt 12 pct minder weerstand te hebben dan een Aeon en 28 pct betere airflow dan een selector (al zegt dat laatste natuurlijk niets. Maar als die airflow voldoende is, dan is zo'n schermpje natuurlijk heel wat interessanter dan een bril en kan Oakley bekant wel opdoeken met hun veel te duren brillen die mij toch nooit passen......quote:
Maar vonden we de eerste wielrenners met een zonnebril (Jan Janssen uitgezonderd) ook geen verschrikkelijk gezicht omdat we toen ineens veel minder van hun gelaatsuitdrukking konden zien?quote:Op maandag 25 juni 2012 21:30 schreef marcodej het volgende:
Zijn dat geen helmen voor op de baan? Daar zie je ze idd al. Inmiddels rijden iig Sky en Lotto al met dichte helmen (Renshaw van Rabo zag ik laatst ook met een dichte helm) en dat vind ik toch wel zo spuuglelijk.
Airflow is de luchtstroom, dus de koeling. En die was bij de eerste commerciele helmen natuurlijk ook belabberd.quote:
Precies. Dus waarom weer terug naar die tijd? De voordelen merk je niet, alleen een warme kop en je ziet er uit als een Duitser.quote:Op maandag 25 juni 2012 21:39 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Airflow is de luchtstroom, dus de koeling. En die was bij de eerste commerciele helmen natuurlijk ook belabberd.
Rij jij als je koeriert eigenlijk altijd met helm?quote:Op maandag 25 juni 2012 21:43 schreef kaasplankje het volgende:
Het lijkt me een goede helm voor koud kutterig kloteweer.
Nooit eigenlijk. Soms probeer ik 't wel maar dat duurt meestal een paar dagen.quote:Op maandag 25 juni 2012 21:45 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Rij jij als je koeriert eigenlijk altijd met helm?
Is dat niet verplicht in de fietskoerier cao?quote:
Dat verbaasd me. Wat is het probleem dan? Een Giro helm hoef ik niet op te zetten want dan staan er gelijk een paar afdrukken in mijn voorhoofd, maar een Bell Volta (BMC coureur hé) zit als gegoten. Maar ik kijk nu naar een Catlike Whisper omdat ik die wel heel erg soignée vind.quote:Op maandag 25 juni 2012 21:46 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Nooit eigenlijk. Soms probeer ik 't wel maar dat duurt meestal een paar dagen.![]()
Ja, het is natuurlijk ook meer dat als je zo veel op de fiets zit je ook een grotere kans loopt net de verkeerde automobilist/brommer/tram tegen te komen..quote:Op maandag 25 juni 2012 21:50 schreef kaasplankje het volgende:
Tja, mijn laatste zakelijke schade met de fiets is van euh, 2009 ofzo? Geen idee. Ik val bijna nooit. Toch loop je risico maar ik vind 't tot dusver aanvaardbaar.
Maar een Aeon ventileert wel lekker!quote:Op maandag 25 juni 2012 21:36 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Hij schijnt 12 pct minder weerstand te hebben dan een Aeon en 28 pct betere airflow dan een selector (al zegt dat laatste natuurlijk niets. Maar als die airflow voldoende is, dan is zo'n schermpje natuurlijk heel wat interessanter dan een bril en kan Oakley bekant wel opdoeken met hun veel te duren brillen die mij toch nooit passen......
wat heel veel mensen hier duidelijk vergeten of geheel niet weten , is dat een fietshelm eigenlijk helemaal geen bescherming bied bij verkeers ongelukken, hij is functioneel als je valt , maar voor het terug koppen van het overige verkeer heeft hij eigenlijk geen meerwaarde.quote:Op maandag 25 juni 2012 21:54 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ja, het is natuurlijk ook meer dat als je zo veel op de fiets zit je ook een grotere kans loopt net de verkeerde automobilist/brommer/tram tegen te komen..
Na het koppen van een auto, kom je toch altijd weer op de grond terecht? (geen ervaringquote:Op dinsdag 26 juni 2012 11:43 schreef dop het volgende:
[..]
wat heel veel mensen hier duidelijk vergeten of geheel niet weten , is dat een fietshelm eigenlijk helemaal geen bescherming bied bij verkeers ongelukken, hij is functioneel als je valt , maar voor het terug koppen van het overige verkeer heeft hij eigenlijk geen meerwaarde.
lees de link die ik net in de edit bijvoegquote:Op dinsdag 26 juni 2012 11:45 schreef Sautor het volgende:
[..]
Na het koppen van een auto, kom je toch altijd weer op de grond terecht? (geen ervaring) Lijkt het me wel handig om in ieder geval die smak nog op te vangen met een helm.
Altijd beter met helm dan zonder, staat ook gewoon in de linkquote:Op dinsdag 26 juni 2012 11:46 schreef dop het volgende:
[..]
lees de link die ik net in de edit bijvoeg
dat is wel heel selectief en kort samengevat wat er staat.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 11:56 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Altijd beter met helm dan zonder, staat ook gewoon in de link
Bedankt, ik krijg spontaan hongerquote:Op dinsdag 26 juni 2012 18:09 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Hey dames, een ontbijttip voor wie op de lijn wil letten.
Ik klik ook altijd redelijk van de voren al uit als ik zie dat ik moet gaan stoppen.. Maar als je een keer een noodstop moet maken dan kan je er niks aan doen en kun je altijd nog omvallenquote:Op dinsdag 26 juni 2012 20:12 schreef Sautor het volgende:
[..]
Ik klik altijd een kilometer vantevoren al uit
Ik probeer tegenwoordig zoveel mogelijk te blijven staan, ingekliktquote:Op dinsdag 26 juni 2012 21:49 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Bedankt, ik krijg spontaan honger
[..]
Ik klik ook altijd redelijk van de voren al uit als ik zie dat ik moet gaan stoppen.. Maar als je een keer een noodstop moet maken dan kan je er niks aan doen en kun je altijd nog omvallen
Ik had nog niet zo lang geleden ongeveeer hetzelfde, meteen weer 1 gekochtquote:Op woensdag 27 juni 2012 00:02 schreef Tommeke het volgende:
Ik heb wel eens een helm doormidden gebroken met een val. Had toen wat koppijn, meer niet. Als ik geen helm op had, was dat wel anders.
Hè, grote vriend! Eindelijk je eerste verstandige bijdrage op dit forum. Je hebt daar natuurlijk helemaal gelijk in. Er zullen best ongevalssituaties te bedenken zijn waarbij een wielrenhelm niet voldoende bescherming biedt. Maar ik verwacht dat wanneer een helm bij een ongeval beschadigd raakt, deze in de meeste gevallen een ernstiger letsel voorkomen heeft. Dus daarom maar gewoon altijd dragen, zou ik zeggen.quote:Op woensdag 27 juni 2012 07:41 schreef raptorix het volgende:
Volgens mij is het feit dat ze breken juist gunstig omdat dat betekend dat de kinetische energie van de val worden opgevangen in de helm.
Wat doe jij hier eigenlijk, hup trainen ´t is droog.quote:Op woensdag 27 juni 2012 18:43 schreef kanovinnie het volgende:
Wat is er trouwens met ons aller Patroon aan de hand?
Druk aan de studie en weinig fietsmoraal.quote:Op woensdag 27 juni 2012 18:43 schreef kanovinnie het volgende:
Wat is er trouwens met ons aller Patroon aan de hand?
quote:Op woensdag 27 juni 2012 18:24 schreef buzz1291 het volgende:
BTW, ik groet geen wielertoeristen of wielrenners zonder helm...... Raar hè ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |