[bron]quote:Het sluiten van controlepoortjes op NS-stations stuit op groeiende weerstand van gemeenten. Dat blijkt uit een rondgang van NRC Handelsblad. Leiden heeft NS gesommeerd de poortjes onmiddellijk te verwijderen omdat het station publieke ruimte is, waar mensen ook doorheen lopen als ze niet met de trein gaan. NS heeft bezwaar aangetekend.
Ook Amersfoort, Zwolle, Deventer en Haarlem eisen alternatieven voor de poortjes. Zij zijn in gesprek met NS, bevestigt de belangenvereniging van gemeenten VNG. Komt er geen oplossing, dan dreigt ook in die gemeenten een rechtszaak. Liliane ter Maat van de VNG vindt het van “groot belang” dat de “interwijkgebieden” in die gemeenten open blijven. “En dat wordt heel ingewikkeld als NS stations gaat afsluiten. Daar moet een oplossing voor komen.”
De eerste stations worden op zijn vroegst in 2013 door poortjes afgesloten. Dat is het zoveelste uitstel voor het project. Oorspronkelijk zouden de treinstations vanaf 2008 nog alleen toegankelijk zijn voor mensen met een ov-chipkaart. Op 36 van de bijna 400 treinstations zijn nu poortjes geplaatst. In 2003 dachten NS en overheid nog dat 150 stations van controlepoorten zouden worden voorzien.
Zou het makkelijk vinden. Genoeg stations waar je twee meter over het spoor kan rennen en voorbij de poortjes bent. Gratis reizen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:38 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
[bron]
Hmmm, dat betekent dat je je geliefde dus niet meer even naar de trein kunt brengen en uitzwaaien zonder dat je even moet inchecken.
En was is het doel van dit? Voorkomen van Fraude? 't heeft wel wat: als dit overal doorgevoerd is kun je de conducteurs dus schrappen, want iedereen die in de trein zit is gegarandeerd door een poortje gemoeten. Geen zwartrijden meer.
Ja, of met z'n tweeën door een poortje.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:41 schreef Hpzone het volgende:
[..]
Zou het makkelijk vinden. Genoeg stations waar je twee meter over het spoor kan rennen en voorbij de poortjes bent. Gratis reizen.
je kan de poortjes ook gewoon openduwen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:41 schreef Hpzone het volgende:
[..]
Zou het makkelijk vinden. Genoeg stations waar je twee meter over het spoor kan rennen en voorbij de poortjes bent. Gratis reizen.
dat laatste zeiden ze in Rotterdam, nog nooit zoveel incidenten geweest als de laatste jaren.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:38 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
[bron]
Hmmm, dat betekent dat je je geliefde dus niet meer even naar de trein kunt brengen en uitzwaaien zonder dat je even moet inchecken.
En was is het doel van dit? Voorkomen van Fraude? 't heeft wel wat: als dit overal doorgevoerd is kun je de conducteurs dus schrappen, want iedereen die in de trein zit is gegarandeerd door een poortje gemoeten. Geen zwartrijden meer.
Dat doe ik ook op een aantal stationsquote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:43 schreef macca728 het volgende:
[..]
je kan de poortjes ook gewoon openduwen.
bij veel stations is het ook gewoon hinderlijk, stations waar je als voetganger gewoon door kan lopen naar de andere kant, Leiden is een vb, Dordrecht ook bv.
De oplossing is hel simpel, zet de poortjes bij de perrons neer en niemand heeft er last van.
En wij maar leuk extra centjes neerleggen voor slechte service. Met zo'n monopolie kun je ook niets anders verwachten.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:44 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
Niks dan ellende van die OV chipkaart. En dan met name door dit soort ondoordacht gehannes van mensen die er waarschijnlijk goed voor betaald krijgen ook nog.
Dat is mogelijk, alleen het nadeel is als je moet overstappen of de trein komt op een ander spoor aan.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:46 schreef teknomist het volgende:
Je kunt de poortjes toch ook gewoon op het perron of bij de ingang van een perron zetten, kun je wel normaal door een station lopen...
Dat heb ik ook weleens aangekaart, maar dat is niet mogelijk volgens NS. Complete onzin natuurlijk want dat is het meest logische.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:46 schreef teknomist het volgende:
Je kunt de poortjes toch ook gewoon op het perron of bij de ingang van een perron zetten, kun je wel normaal door een station lopen...
Alleen jammer dat de uitvoering niet zo goed was als het ideequote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:45 schreef o.us het volgende:
Met de poortjes volgt inderdaad het afschaffen van de conducteurs, en in plaats van controleteams inzetten die de hele dag willekeurige treinen controleren.
Zo hou je het efficient.
Ons treinnetwerk begint net op een metro te lijken.
Nou... dit systeem is ons door meerdere partijen door de strot geramd.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:46 schreef Franknfurter het volgende:
[..]
En wij maar leuk extra centjes neerleggen voor slechte service. Met zo'n monopolie kun je ook niets anders verwachten.
Dan zet je geen poortjes neer (waarom zou je een groot station uberhaupt afsluiten) maar lezers.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:47 schreef Bundesrepublik het volgende:
[..]
Dat is mogelijk, alleen het nadeel is als je moet overstappen of de trein komt op een ander spoor aan.
Moet je eerst uitchecken, een paar minuten wachten en dan mag je weer inchecken.
Mwa, op een station als Amsterdam C of Rotterdam C lijkt mij dat onmogelijk.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:48 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat heb ik ook weleens aangekaart, maar dat is niet mogelijk volgens NS. Complete onzin natuurlijk want dat is het meest logische.
Maar op Amsterdam CS staan ze al klaar dus dat gaan ze afsluiten. Rotterdam CS ook.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:51 schreef o.us het volgende:
[..]
Mwa, op een station als Amsterdam C of Rotterdam C lijkt mij dat onmogelijk.
Dat is helemaal achterlijk, A'dam CS afsluiten.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:52 schreef macca728 het volgende:
[..]
Maar op Amsterdam CS staan ze al klaar dus dat gaan ze afsluiten. Rotterdam CS ook.
Oh je bedoelt bij het perron. Ja dat is onmogelijk, er staan wel lezers bij Rotterdam CS op het perron, maar ze zijn nog aan het verbouwen. Gewoon elk perron lezers plaatsen maar volgens NS kan dat niet omdat ze dan in de weg van de looproutes staan. (wat mij juist handig lijkt want dan kan je gelijk uitchecken)quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:51 schreef o.us het volgende:
[..]
Mwa, op een station als Amsterdam C of Rotterdam C lijkt mij dat onmogelijk.
Je mag er wel doorheen maar dan moet je een ovchipkaart met voldoende saldo hebben.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:54 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Dat is helemaal achterlijk, A'dam CS afsluiten.
Moet je om het station heenlopen om een pont te kunnen pakken. Volstrekt debiele plannen.
Ja fucking onzin dus. Dat betekent dat er minstens 10 euro op moet staan geloof ik. Als het al niet meer is. En als je nou nooit met de trein reist moet je dus 7,50 voor de chipkaart dokken en 10 euro voor het saldo. Lekker verdiend door de NS hoor.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je mag er wel doorheen maar dan moet je een ovchipkaart met voldoende saldo hebben.
En dan ben je zeker het instaptarief kwijtquote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je mag er wel doorheen maar dan moet je een ovchipkaart met voldoende saldo hebben.
Bedoel je niet de basistarief? Wanneer je uitcheckt wordt de instaptarief teruggestort.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:06 schreef kwiwi het volgende:
[..]
En dan ben je zeker het instaptarief kwijtNet als met de bus: als je op hetzelfde station in- en uitcheckt ben je het instaptarief kwijt
nee bij de NS ben je dat niet kwijt als je binnen het uur weer uitcheckt op hetzelfde station.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:06 schreef kwiwi het volgende:
[..]
En dan ben je zeker het instaptarief kwijtNet als met de bus: als je op hetzelfde station in- en uitcheckt ben je het instaptarief kwijt
Geen idee, maar ik checkte in breda een keer in, toen moesten we wisselen van bus, en was ik 90 cent kwijtquote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:07 schreef zarGon het volgende:
[..]
Bedoel je niet de basistarief? Wanneer je uitcheckt wordt de instaptarief teruggestort.
Ah oke, dat hebben ze dan wel weer fatsoenlijk geregeld.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:08 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee bij de NS ben je dat niet kwijt als je binnen het uur weer uitcheckt op hetzelfde station.
83 cent dacht ik.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:08 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Geen idee, maar ik checkte in breda een keer in, toen moesten we wisselen van bus, en was ik 90 cent kwijt
20 euro zelfs op een niet kortingskaartquote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:05 schreef Franknfurter het volgende:
[..]
Ja fucking onzin dus. Dat betekent dat er minstens 10 euro op moet staan geloof ik. Als het al niet meer is. En als je nou nooit met de trein reist moet je dus 7,50 voor de chipkaart dokken en 10 euro voor het saldo. Lekker verdiend door de NS hoor.
Zat er meer dan 35 minuten tussen de twee bussen?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:10 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ja zou kunnenIk wist alleen nog dat het wat minder dan een euro was.
quote:Instaptarief
Wanneer u op saldo reist, wordt bij het inchecken een instaptarief van uw saldo afgeschreven. Bij het uitchecken wordt het instaptarief teruggestort en worden de gereisde kilometers in rekening gebracht. Als u niet uitcheckt, betaalt u dus het volledige instaptarief.
quote:Basistarief
Wanneer u reist met het saldo op uw OV-chipkaart, betaalt u naast een tarief per kilometer ook een vast bedrag. Deze ‘vaste voet’ is alleen van toepassing op het stads- en streekvervoer. Als u binnen 35 minuten na het uitchecken overstapt, hoeft u dit basistarief niet nogmaals te betalen.
http://www.ov-chipkaart.nl/reizen/tarieven/instapenbasistarief/.quote:Hoe hoog is het basistarief?
Het landelijk vastgestelde basistarief voor 2012 is ¤ 0,83. Bij leeftijdskorting (4 tot en met 11 jaar of 65 jaar of ouder) krijgt u 34% korting op het basistarief. Deze automatische korting geldt niet voor de trein.
In Deventer kan dat mooi, de ingang naar de perrons is 1 grote trap, midden in het stationsgebouw, die kan je zo afsluiten, en dan kan men nog steeds door de tunnel lopen naar de andere wijk. Er blijft dan wel 1 perron over, dus dan worden de kosten hoger. Maar dan moet de NS de kaart-automaten etc ook allemaal verplaatsen, die staan meer aan het begin van de tunnel, waar ze vermoedelijk ook die poortjes willen zetten. Ik ben er wel een voorstander van trouwens, ondanks veel politie, camera's en beveiliging is die tunnel niet een plek waar je graag komt later op de avond.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:43 schreef macca728 het volgende:
[..]
je kan de poortjes ook gewoon openduwen.
bij veel stations is het ook gewoon hinderlijk, stations waar je als voetganger gewoon door kan lopen naar de andere kant, Leiden is een vb, Dordrecht ook bv.
De oplossing is hel simpel, zet de poortjes bij de perrons neer en niemand heeft er last van.
Nee er zat iets van 3 (?) minuten tussen, want ik moest nog speciaal een paar minuten bij die buschauffeur staan wachten om uberhaupt uit te kunnen checken...quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:12 schreef zarGon het volgende:
[..]
Zat er meer dan 35 minuten tussen de twee bussen?
In ieder geval:
[..]
[..]
[..]
http://www.ov-chipkaart.nl/reizen/tarieven/instapenbasistarief/.
20 euro, 10 euro geldt alleen voor een NS OV chipkaart met abonnement. DUS NIET voor een gewone persoonlijke OV chipkaart (alleen bij Syntus is dat laatste wel weer 10 euro)quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:05 schreef Franknfurter het volgende:
[..]
Ja fucking onzin dus. Dat betekent dat er minstens 10 euro op moet staan geloof ik. Als het al niet meer is. En als je nou nooit met de trein reist moet je dus 7,50 voor de chipkaart dokken en 10 euro voor het saldo. Lekker verdiend door de NS hoor.
Ja als je incheckt in een bus en je gaat er weer gelijk uit (uitchecken) betaal je 83 cent. Metro en tram ook.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:15 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nee er zat iets van 3 (?) minuten tussen, want ik moest nog speciaal een paar minuten bij die buschauffeur staan wachten om uberhaupt uit te kunnen checken...
Hm, raar... Dat hoort niet te gebeuren. (Het zou kunnen voorkomen wanneer je van busvervoersmaatschappij verandert, maar dat weet ik niet zeker.)quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:15 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nee er zat iets van 3 (?) minuten tussen, want ik moest nog speciaal een paar minuten bij die buschauffeur staan wachten om uberhaupt uit te kunnen checken...
Hier in Deventer niet, aangezien er 1 apart perron is van de rest. Als je niet het hele gebouw inclusief de tunnel afsluit met poortjes, kan je dus niet zonder uit- en weer in te checken van perron naar perron komen, dat zal dus betekenen dat mensen hun overstap niet meer halen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:48 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat heb ik ook weleens aangekaart, maar dat is niet mogelijk volgens NS. Complete onzin natuurlijk want dat is het meest logische.
Volgens mij niet bij HTM (omgeving Den Haag). Binnenkort weer maar eens checken.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:17 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja als je incheckt in een bus en je gaat er weer gelijk uit (uitchecken) betaal je 83 cent. Metro en tram ook.
tuurlijk wel. Als je incheckt en gelijk weer uitcheckt ben je het basistarief kwijt in bus/tramquote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:17 schreef zarGon het volgende:
[..]
Hm, raar... Dat hoort niet te gebeuren. (Het zou kunnen voorkomen wanneer je van busvervoersmaatschappij verandert, maar dat weet ik niet zeker.)
Haha ook, ik heb het zelf een keer meegemaakt, had ik mijn verkeerde kaart gebruikt. Wel teruggekregen trouwens.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:18 schreef zarGon het volgende:
[..]
Volgens mij niet bij HTM (omgeving Den Haag). Binnenkort weer maar eens checken.
Hm...quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:19 schreef macca728 het volgende:
[..]
tuurlijk wel. Als je incheckt en gelijk weer uitcheckt ben je het basistarief kwijt in bus/tram
Beetje vreemd als je bij dezelfde maatschappij gewoon in een andere bus stapt..quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:19 schreef macca728 het volgende:
[..]
tuurlijk wel. Als je incheckt en gelijk weer uitcheckt ben je het basistarief kwijt in bus/tram
nee daar heb je gelijk in, daarom zijn lezers het meest logische. Ook bij overstappen vanuit buitenland (station Utrecht bv) is het fucking irritant, dan moet je bij Utrecht helemaal naar een uitgang lopen om alsnog in te checken voor een binnenlandse reis (na aankomst uit Duitsland bv)quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:17 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Hier in Deventer niet, aangezien er 1 apart perron is van de rest. Als je niet het hele gebouw inclusief de tunnel afsluit met poortjes, kan je dus niet zonder uit- en weer in te checken van perron naar perron komen, dat zal dus betekenen dat mensen hun overstap niet meer halen.
Nee 1x maar, dat klopt toch ? 83 centquote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:20 schreef zarGon het volgende:
[..]
Hm...
Zij was trouwens aan het overstappen, dan hoort ze niet nogmaals de basistarief te betalen (mits binnen 35 minuten).
Nee daarna was ik het nóg een keer kwijt, toen ik in de andere bus stapte. Want toen heb ik gewoon het standaard tarief zoals altijd betaald.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:23 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee 1x maar, dat klopt toch ? 83 cent
Haha nee het is pas 5 jaar bekend dat de NS dit wilen hoe lang staan die poortjes al klaar (in de weg) in Leiden..... Zeker een jaar.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:24 schreef zarGon het volgende:
Maar... heeft niemand dit zien aankomen dan?
Oh dat is wel raar ja. Even terugvragen gewoon (nou ja gewoon)quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:24 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nee daarna was ik het nóg een keer kwijt, toen ik in de andere bus stapte. Want toen heb ik gewoon het standaard tarief zoals altijd betaald.
Ze hebben waarschijnlijk eerst 5 jaar koffie zitten drinken om nu eindelijk eens actie te ondernemen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
Haha nee het is pas 5 jaar bekend dat de NS dit wilen hoe lang staan die poortjes al klaar (in de weg) in Leiden..... Zeker een jaar.
Behalve bij Syntus, daar duurt het minstens 3x zo lang voor je kaart gescand isquote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:25 schreef Franknfurter het volgende:
Gewoon hetzelfde systeem hanteren als in de bus: inchecken als je de trein instapt en uitchecken als je eruit stapt. En voor iedereen die zegt dat dat superlang gaat duren: dat valt reuze mee want je hoeft alleen even je kaartje langs de lezer te halen.
Dan moet de NS de hele dienstregeling aanpassen, omdat het in- en uitstappen veel langer gaat duren.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:25 schreef Franknfurter het volgende:
Gewoon hetzelfde systeem hanteren als in de bus: inchecken als je de trein instapt en uitchecken als je eruit stapt. En voor iedereen die zegt dat dat superlang gaat duren: dat valt reuze mee want je hoeft alleen even je kaartje langs de lezer te halen.
quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:25 schreef Franknfurter het volgende:
Gewoon hetzelfde systeem hanteren als in de bus: inchecken als je de trein instapt en uitchecken als je eruit stapt. En voor iedereen die zegt dat dat superlang gaat duren: dat valt reuze mee want je hoeft alleen even je kaartje langs de lezer te halen.
maakt bij de bus/tram trouwens niet uit of je overstapt op een bus/tram/metro van andere vervoerder. Binnen 35 min betaal je dan maar 1x basistarief. Alleen bij trein overstappen op een andere vervoerder kost altijd extra instaptarief.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:22 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Beetje vreemd als je bij dezelfde maatschappij gewoon in een andere bus stapt..
Maar goed, zolang de NS dat maar niet gaat invoeren wanneer ze stations afsluiten, dat zou helemaal een mooie boel worden.
En dan zijn er altijd van die huismoeders die voor de lezer hun pas gaan zoeken waardoor iedereen weer moet wachten.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:25 schreef Franknfurter het volgende:
Gewoon hetzelfde systeem hanteren als in de bus: inchecken als je de trein instapt en uitchecken als je eruit stapt. En voor iedereen die zegt dat dat superlang gaat duren: dat valt reuze mee want je hoeft alleen even je kaartje langs de lezer te halen.
In dit geval is dat alleen niet te vergelijken, want bijvoorbeeld in London maakt het niet uit of ze metrostations afsluiten, dat is toch allemaal ondergronds en daar loop je niet doorheen omdat het de kortste route is. Echter heeft de NS blijkbaar even vergeten dat het bij treinstations niet zo werkt.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:32 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Het is gewoon weer de zoveelste ontwerpfout bij de OV chipkaart. Ik snap niet dat we een duur bedrijf hebben ingeschakeld om het wiel opnieuw uit te vinden. Kijk naar Londen, kijk naar Hong Kong, kijk naar Shanghai, allemaal perfect geregeld.
Ja preciesquote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:33 schreef kwiwi het volgende:
[..]
In dit geval is dat alleen niet te vergelijken, want bijvoorbeeld in London maakt het niet uit of ze metrostations afsluiten, dat is toch allemaal ondergronds en daar loop je niet doorheen omdat het de kortste route is. Echter heeft de NS blijkbaar even vergeten dat het bij treinstations niet zo werkt.
Dat zijn steden, of hooguit een agglomeratie.. Daar hébben ze naar gekeken, en gemeend dat ook voor een heel land toe te kunnen toepassen. Uiteraard zonder papieren (strippen)kaart voor incidenteel gebruik, en als backup, zoals bijvoorbeeld in Londen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:32 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Het is gewoon weer de zoveelste ontwerpfout bij de OV chipkaart. Ik snap niet dat we een duur bedrijf hebben ingeschakeld om het wiel opnieuw uit te vinden. Kijk naar Londen, kijk naar Hong Kong, kijk naar Shanghai, allemaal perfect geregeld.
Jij bent een 'hebber' bij het vergeten. Hm...quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:33 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Echter heeft de NS blijkbaar even vergeten dat het bij treinstations niet zo werkt.
daar zijn ook al rechtszaken over bezig, uitspraak 6 augustus.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:52 schreef De_Guidance het volgende:
Al die grote winkels op het station lopen ook omzet mis als je de poortjes sluit..
[/quote]quote:AMSTERDAM (ANP) – De voorzieningenrechter van de rechtbank Amsterdam bracht dinsdag de hele middag door in grand café 1e Klas op het centraal station in de hoofdstad. Niet voor een uitgebreide lunch, maar in het kader van een kort geding dat de eigenaar van het etablissement heeft aangespannen tegen de NS om de ov-chipkaartpoortjes die het station binnen afzienbare tijd afsluiten voor mensen zonder treinkaartje.De spoorwegen willen zich echter nog niet vastleggen op een oplossing, omdat volgens de advocaat de poortjes pas op zijn vroegst begin 2015
ja bij landelijk spoornetwerk waar uberhaupt de meeste stations open blijven hebben poortjes geen enkele zin. Kost alleen maar klauwen vol geld, alleen al aan onderhoud en reparaties (bij de metro in Rdam worden er 5 poortjes per dag vervangen/gerepareerd heb ik ergens gelezen)quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:36 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat zijn steden, of hooguit een agglomeratie.. Daar hébben ze naar gekeken, en gemeend dat ook voor een heel land toe te kunnen toepassen. Uiteraard zonder papieren (strippen)kaart voor incidenteel gebruik, en als backup, zoals bijvoorbeeld in Londen.
Dat geld is er al, dat is wat de NS en Prorail overhielden aan de verkoopt van Telfort aan BT. Daar staat ~800 miljoen van op een spaarrekening niks te doen. Overigens kregen ze daarover vanuit de 2e kamer ~1 jaar geleden het lexum. Nu willen ze het daadwerkelijk gaan uitgeven, en liggen de lokale overheden weer dwars.. Nederland ten voeten uit....quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:39 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja bij landelijk spoornetwerk waar uberhaupt de meeste stations open blijven hebben poortjes geen enkele zin. Kost alleen maar klauwen vol geld, alleen al aan onderhoud en reparaties (bij de metro in Rdam worden er 5 poortjes per dag vervangen/gerepareerd heb ik ergens gelezen)
Zijn ze daar niet bezig met een fiets- en voetgangerstunnel?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:54 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Dat is helemaal achterlijk, A'dam CS afsluiten.
Moet je om het station heenlopen om een pont te kunnen pakken. Volstrekt debiele plannen.
Ja, en alleen spoor 15 blijft buiten de poortjes om bereikbaar i.v.m. de Thalys. Die mensen zullen dan denk ik ook door de tunnel moeten om naar/van de Thalys te gaan.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:58 schreef Taperol het volgende:
[..]
Zijn ze daar niet bezig met een fiets- en voetgangerstunnel?
OV-Chipkaart is prima voor gebruik binnen een stadsregio als Amsterdam of Rotterdam, echter niet op landelijk niveau. Dat kunnen wij zeker weten vaststellen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:36 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat zijn steden, of hooguit een agglomeratie.. Daar hébben ze naar gekeken, en gemeend dat ook voor een heel land toe te kunnen toepassen. Uiteraard zonder papieren (strippen)kaart voor incidenteel gebruik, en als backup, zoals bijvoorbeeld in Londen.
Dat is inderdaad ook niet praktisch, maar aan de andere kant zijn dat geen dagelijkse reizen. Maar ik vraag me af hoe ze dat op kleine stations gaan doen, er zijn er veel die gewoon over de hele breedte toegankelijk zijn.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:03 schreef Felixa het volgende:
[..]
Ja, en alleen spoor 15 blijft buiten de poortjes om bereikbaar i.v.m. de Thalys. Die mensen zullen dan denk ik ook door de tunnel moeten om naar/van de Thalys te gaan.
Die worden niet afgesloten, de meeste blijven juist open.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:09 schreef Taperol het volgende:
[..]
Dat is inderdaad ook niet praktisch, maar aan de andere kant zijn dat geen dagelijkse reizen. Maar ik vraag me af hoe ze dat op kleine stations gaan doen, er zijn er veel die gewoon over de hele breedte toegankelijk zijn.
Ik ben benieuwd hoe ze dat in Rotterdam gana oplossen dan.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:03 schreef Felixa het volgende:
[..]
Ja, en alleen spoor 15 blijft buiten de poortjes om bereikbaar i.v.m. de Thalys. Die mensen zullen dan denk ik ook door de tunnel moeten om naar/van de Thalys te gaan.
Die poortjes staan er dus al sinds 2007 !!! Dus al 5 jaar. Lekker op tijd gereageerd (al is Groen Links er al langer mee bezig in Leiden, dat wel)quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
Haha nee het is pas 5 jaar bekend dat de NS dit wilen hoe lang staan die poortjes al klaar (in de weg) in Leiden..... Zeker een jaar.
quote:De poortjes die de NS al in 2007 op het Centraal Station plaatste, blijven in Leiden voor ophef zorgen
quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:37 schreef macca728 het volgende:
[..]
daar zijn ook al rechtszaken over bezig, uitspraak 6 augustus.
http://www.refdag.nl/nieu(...)poortjes_ns_1_647835
[..]
Dat is het zeker, maar even los van deze verschillende data: wat maakt dat uit? Of je zaak nu over 1 jaar of over 3 jaar kapot gaat omdat je klanten er niet meer bij kunnen, kapot gaat die.quote:Volgens de advocaat van de NS gaan de poortjes pas begin 2015 dicht, volgens NS zelf begin 2013, Vreemd.
Bijkomend voordeel is dat dan ook je voetreisgedrag kan worden gemonitord.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:57 schreef TheSalesman het volgende:
Jezus, dit is al zó lang bekend. Iedereen heeft later gewoon een OV-chipkaart in z'n portemonnee zitten, naast het ID-bewijs en de bankpas. Ja, er moet saldo opstaan, maar als je incheckt en vervolgens weer uitcheckt als je de tunnel/het perron verlaat, wordt er niets afgeschreven en kun je dat saldo dus gewoon bij je volgende treinreis/OV-reis gebruiken.
Ik wil niet inchecken wanneer ik geen gebruik maak van de trein.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:57 schreef TheSalesman het volgende:
Jezus, dit is al zó lang bekend. Iedereen heeft later gewoon een OV-chipkaart in z'n portemonnee zitten, naast het ID-bewijs en de bankpas. Ja, er moet saldo opstaan, maar als je incheckt en vervolgens weer uitcheckt als je de tunnel/het perron verlaat, wordt er niets afgeschreven en kun je dat saldo dus gewoon bij je volgende treinreis/OV-reis gebruiken.
En voor diegenen die een geliefde afzetten bij het station en zelf nóóit met het OV reizen: dan zeg je voor de poortjes toch gedag.
Precies, lui zoals jij zijn het probleemquote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:57 schreef TheSalesman het volgende:
Jezus, dit is al zó lang bekend. Iedereen heeft later gewoon een OV-chipkaart in z'n portemonnee zitten, naast het ID-bewijs en de bankpas. Ja, er moet saldo opstaan, maar als je incheckt en vervolgens weer uitcheckt als je de tunnel/het perron verlaat, wordt er niets afgeschreven en kun je dat saldo dus gewoon bij je volgende treinreis/OV-reis gebruiken.
En voor diegenen die een geliefde afzetten bij het station en zelf nóóit met het OV reizen: dan zeg je voor de poortjes toch gedag.
Sorry, maar ik ga nooit met het OV, wil geen OV-chipkaart en ik ga zeker geen saldo zetten op een kaart die ik niet gebruik. De NS zeker lekker rente vangen zeker?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:57 schreef TheSalesman het volgende:
Jezus, dit is al zó lang bekend. Iedereen heeft later gewoon een OV-chipkaart in z'n portemonnee zitten, naast het ID-bewijs en de bankpas. Ja, er moet saldo opstaan, maar als je incheckt en vervolgens weer uitcheckt als je de tunnel/het perron verlaat, wordt er niets afgeschreven en kun je dat saldo dus gewoon bij je volgende treinreis/OV-reis gebruiken.
En voor diegenen die een geliefde afzetten bij het station en zelf nóóit met het OV reizen: dan zeg je voor de poortjes toch gedag.
Ik moet hier met regelmaat zijn, en loop dan ook door het station (stippellijntje) omdat je anders zoals je ziet zo'n 1.5 km om moet lopen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:24 schreef MaGNeT het volgende:
In Leeuwarden scheelt het overigens ook 5 minuten lopen als je door de tunnel bij het station gaat ipv helemaal omlopen via de Schrans.
Dat is al járen een normale looproute voor duizenden mensen.
Als je dat dichtgooit zal het aantal aanrijdingen bij de spoorbomen weer flink toenemen en waarom is die tunnel er ookalweer gekomen? Voor de veiligheid van voetgangers en bereikbaarheid van station en centrum.
Hoe zou je omlopen dan? Ook een lijntje daarvoor?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:29 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ik moet hier met regelmaat zijn, en loop dan ook door het station (stippellijntje) omdat je anders zoals je ziet zo'n 1.5 km om moet lopen.
[ afbeelding ]
Jij combineert dat, ik niet... Lees het nog eens...quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:26 schreef opgebaarde het volgende:
Mooie argumenten magnet, 'rente vangen' en 'dan meer conducteurs inzetten'
Via die gele wegen die je nog net op het kaartje kunt zienquote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:31 schreef zarGon het volgende:
[..]
Hoe zou je omlopen dan? Ook een lijntje daarvoor?.
Je kan ook Frogger spelen op het spoorquote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:29 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ik moet hier met regelmaat zijn, en loop dan ook door het station (stippellijntje) omdat je anders zoals je ziet zo'n 1.5 km om moet lopen.
[ afbeelding ]
Om in te kunnen checken heb je minimaal 10 euro saldo op de kaart nodig toch? (20 in geval van anomieme OV-chipkaart, right?)quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:20 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Sorry, maar ik ga nooit met het OV, wil geen OV-chipkaart en ik ga zeker geen saldo zetten op een kaart die ik niet gebruik. De NS zeker lekker rente vangen zeker?
De NS creëert een probleem wat er nooit is geweest.
Ze zetten maar meer conducteurs op de treinen als ze denken dat er fraude is.
Damn.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:32 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Via die gele wegen die je nog net op het kaartje kunt zien
En dan nog, je koopt zo'n kaart als zwartrijder (éénmalige investering) om op het station te komen en je kan weer zwartrijden zoals vroeger.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:34 schreef zarGon het volgende:
[..]
Om in te kunnen checken heb je minimaal 10 euro saldo op de kaart nodig toch? (20 in geval van anomieme OV-chipkaart, right?)
Bovendien kost een OV-chipkaart 7,50 euro. Dus om door een station te lopen moet je 17,50/27,50 euro uitgeven..
Ik combineer het niet.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:32 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Jij combineert dat, ik niet... Lees het nog eens...
Daarnaast is het een zinloze oplossing.
Als je wil zwartrijden haal je een anonieme OV chipkaart en kan je voor 5 euro alsnog het station op.
Je pest er alleen de burger mee.
Feit is wel dat het de spontaniteit uit het leven haalt.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:35 schreef TheSalesman het volgende:
Tsja, ik hoor helaas weinig inhoud. Vraag me af of de niet OV-reizigers die zo bang zijn voor de privacy i.c.m. de OV-chipkaart ook op internet hun frustraties uiten over de tientallen camera's op snelwegen/grensovergangen die automatisch kentekens scannen etc. etc.
Typisch een gevalletje: over een paar jaar hoor je hier niemand mee over.
De controles stoppen echt niet nadat de poortjes dichtgaan.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:37 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
En dan nog, je koopt zo'n kaart als zwartrijder (éénmalige investering) om op het station te komen en je kan weer zwartrijden zoals vroeger.
Zeg nu zelf.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:38 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik combineer het niet.
Je laatste argument kan je ook werkelijk op alles toepassen... Zo schiet het niet echt op hè, jammer dat soort onderbuikargumenten
Mensen die op Internet een kaartje voor de City Nightline hebben gekocht. Probeer het perron maar te bereiken met een A4'tje met een streepjescode erop in je hand.quote:
quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:42 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zeg nu zelf.
Waarom voeren ze dit systeem in? Om zwartrijders te pesten.
Wie kunnen er nog steeds zonder problemen naar binnen? Zwartrijders die voor een paar Euro zo'n anonieme OV chipkaart halen.
Wie pest je er mee? Mensen die nooit met het OV gaan maar wel eens op of door een station moeten.
En stel: ik haal straks voor een paar tientjes zo'n kaart (incl. saldo).
Wat is dan het voordeel voor de veiligheid of het zwartrijden?
Niets: alleen de NS heeft weer een paar tientjes van me ingepikt...
Dat door/onder het station lopen als onderdeel van voetgangersroutes kan inderdaad een probleem zijn. Maar de vraag is hoeveel mensen die zelf nooit met het OV gaan en daardoor misschien geen OV-chipkaart (zullen) hebben, dit probleem betreft. Als dat een substantieel aantal is kunnen misschien andere oplossingen worden bedacht, maar dat is weer per station verschillend. Het is daarom ook goed dat gemeenten zich ermee bezig houden, maar of een rechtszaak de beste oplossing is..quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:40 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Feit is wel dat het de spontaniteit uit het leven haalt.
Want als je nooit met het OV gaat, zoals ik, dan kan je niet meer even iemand van het station oppikken hen helpen met bagage of door het station lopen om sneller te zijn.
En vergeet ook niet dat nu álle mensen die door het station willen moeten in- en uitchecken.
Als treinreiziger sta je daar rond spitstijd ook niet op te wachten vermoed ik.
Leiden heeft aan iedere kant een stuk of 4 poortjes geloof ik? Die gaan rond 8 uur 's ochtends echt wel voor opstoppingen zorgen.
En hoe ga je met je 2 lopende kinderen van 3,5 en één van 2 maanden in kinderwagen door zo'n poortje?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:44 schreef Ulx het volgende:
[..]
Mensen die op Internet een kaartje voor de City Nightline hebben gekocht. Probeer het perron maar te bereiken met een A4'tje met een streepjescode erop in je hand.
Er zijn extra brede poortjes.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:46 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
En hoe ga je met je 2 lopende kinderen van 3,5 en één van 2 maanden in kinderwagen door zo'n poortje?
Je blijft er op hameren dat er gefraudeerd kan worden met de chipkaart en haalt dit als argument aan. Ik snap het niet, met alles kan gefraudeerd worden, dus we moeten maar niks doen? Als we fraude met geen 100 maar met 80% terugdringen, moeten we het niet doen want geen 100?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:42 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zeg nu zelf.
Waarom voeren ze dit systeem in? Om zwartrijders te pesten.
Wie kunnen er nog steeds zonder problemen naar binnen? Zwartrijders die voor een paar Euro zo'n anonieme OV chipkaart halen.
Wie pest je er mee? Mensen die nooit met het OV gaan maar wel eens op of door een station moeten.
Een metro ligt ondergronds en normaal gesproken loop je niet de metro in om een stuk af te snijden omdat je net zo goed bovengronds kan lopen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:46 schreef TheSalesman het volgende:
[..]
Wat betreft het aantal poortjes op Leiden: dat weet ik niet, misschien wordt dat nog uitgebreid. Op de stations waar ik ben geweest en als ik met de metro reis (waar ze allemaal gesloten zijn), ondervind ik er geen problemen mee. Je kan er snel achter elkaar doorheen.
Ik bedoel dat die kinderen geen OV chipknip hebben en dat je ze er toch allemaal doorheen moet hebben voor dat poortje weer op slot gaat.quote:
Ik zeg niet dat er gefraudeert kan worden met de chipkaart.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:48 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Je blijft er op hameren dat er gefraudeerd kan worden met de chipkaart en haalt dit als argument aan. Ik snap het niet, met alles kan gefraudeerd worden, dus we moeten maar niks doen? Als we fraude met geen 100 maar met 80% terugdringen, moeten we het niet doen want geen 100?
De NS zal wel oa verlaging kosten en eenvoud willen. Zie buitenland en of metro's, aan sich weinig mis mee.
En precies, die mensen hebben er last van en dat zou niet mogen kunnen vind ik persoonlijk
Ook kinderen zullen een eigen OV-chipkaart moeten krijgen, zoals zij tegenwoordig ook een eigen reisdocument moeten hebben voor bv. internationale reizen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:49 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik bedoel dat die kinderen geen OV chipknip hebben en dat je ze er toch allemaal doorheen moet hebben voor dat poortje weer op slot gaat.
Ach, moet je een keer met de bus of tram heb je zo'n ding ook nodig. Om daar nou een drama van te maken is ook overdreven.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:51 schreef MaGNeT het volgende:
Niet een grote groep maar je kan moeilijk van ze verwachten dat ze een OV chipkaart aanschaffen voor die 2x dat ze door het station heen moeten.
Kijk, dat wist ik dan weer niet omdat ik geen OV chipkaart heb en wilquote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:57 schreef TheSalesman het volgende:
Misschien dat ik het mis, maar hoe wil je zwartrijden met een anonieme kaart?
Je moet dan:
- Een kaart kopen à ¤7,50
- Er saldo op zitten van minimaal ¤20 om in te kunnen checken
En vervolgens inchecken om door de poortjes te komen, waarmee ¤20 wordt afgeschreven. Als je niet uitcheckt zal die ¤20 worden ingehouden (waarschijnlijk meer dan je gemiddelde enkele ritprijs), als je wel uitcheckt.. reis je niet zwart. 't Kan zijn dat jij een trucje weet dat ik niet ken, maar ik ben benieuwd!
ook 20 euro voor een persoonlijke chipkaart (alleen 10 euro voor een NS chipkaart MET abonnement)quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:34 schreef zarGon het volgende:
[..]
Om in te kunnen checken heb je minimaal 10 euro saldo op de kaart nodig toch? (20 in geval van anomieme OV-chipkaart, right?)
Bovendien kost een OV-chipkaart 7,50 euro. Dus om door een station te lopen moet je 17,50/27,50 euro uitgeven..
Er zijn genoeg mensen die geen chipkaart hebben (omdat ze nooit met OV gaan of heel weing) of hem eenvoudig niet meenemen (voor dezelfde reden)quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:57 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ach, moet je een keer met de bus of tram heb je zo'n ding ook nodig. Om daar nou een drama van te maken is ook overdreven.
Dat laatste is wel een probleem voor toeristen hoor. Die zien door de bomen uberhaupt het bos al niet meer wat ze moeten doen (inchecken, wel uitchecken bij busoverstap, niet bij treinoverstap, persoonlijke kaart voor korting, anonieme, dagkaart, 2 ritten kaart enz enz)quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:51 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat er gefraudeert kan worden met de chipkaart.
Ik zeg dat iedereen zo'n chipkaart kan kopen, ook zwartrijders.
Je legt een extra dempel maar iemand die vaak zwartrijdt haalt voor een paar tientjes een anonieme kaart en er verandert verder niets.
Je plaagt er alleen burgers mee die door of op zo'n station moeten.
Dat de NS een probleem heeft met zwartrijders komt door de matige controle in treinen.
De pakkans is te klein en omdat men niet meer conducteurs wil aannemen moeten nu alle burgers er maar onder lijden.
Het opwerpen van een kleine drempel gaat dat probleem niet verhelpen maar veroorzaakt wel problemen voor mensen die geen OV chipkaart hebben.
Denk daarnaast ook aan toeristen die om een station heen moeten lopen om van de ene naar de andere kant van een stad te kunnen. Niet een grote groep maar je kan moeilijk van ze verwachten dat ze een OV chipkaart aanschaffen voor die 2x dat ze door het station heen moeten.
Hoe wil je daar meer poortjes plaatsen ? het station verbreden ?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:46 schreef TheSalesman het volgende:
[..]
Dat door/onder het station lopen als onderdeel van voetgangersroutes kan inderdaad een probleem zijn. Maar de vraag is hoeveel mensen die zelf nooit met het OV gaan en daardoor misschien geen OV-chipkaart (zullen) hebben, dit probleem betreft. Als dat een substantieel aantal is kunnen misschien andere oplossingen worden bedacht, maar dat is weer per station verschillend. Het is daarom ook goed dat gemeenten zich ermee bezig houden, maar of een rechtszaak de beste oplossing is..
Qua spontaniteit, tsja, wederom: misschien dat kleine clubje mensen dat nooit met het OV gaat en dus geen chipkaart heeft. Mijn vader is fervent autorijdert, maar pakt ook nog wel een paar keer per jaar de trein. Hij regelt gewoon een chipkaart via zijn werk om zijn reiskosten te vergoeden tegen die tijd. Ik kan me niet voorstellen dat het veel mensen betreft. En het worden er alleen maar minder naarmate de chipkaart verder ingeburgerd raakt.
Wat betreft het aantal poortjes op Leiden: dat weet ik niet, misschien wordt dat nog uitgebreid. Op de stations waar ik ben geweest en als ik met de metro reis (waar ze allemaal gesloten zijn), ondervind ik er geen problemen mee. Je kan er snel achter elkaar doorheen.
Gevolg van dat gratis is hier dat die tunnel in de avond door álle vrouwen wordt vermeden, en ik als niet al te potige kerel er ook voor kies om dat minuutje om te fietsen, als het es zo uitkomt. Wat mij betreft. en ik vermoed meer Deventenaren, slaan ze die poortjes er volgende week nog voor.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:58 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Kijk, dat wist ik dan weer niet omdat ik geen OV chipkaart heb en wil
Maar ik moet dus 20 Euro op zo'n kaart hebben om door een station te kunnen?
Incl. aanschaf zal ik dus 27,50 Euro kwijt zijn om iets te doen dat voorheen gemakkelijker en gratis was... Goed systeem...
maar dat is natuurlijk niet overal zo en dan kunnen ze poortjes zetten bij alle donkere tunnels en onder bruggen. Waanzin natuurlijk.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 14:42 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Gevolg van dat gratis is hier dat die tunnel in de avond door álle vrouwen wordt vermeden, en ik als niet al te potige kerel er ook voor kies om dat minuutje om te fietsen, als het es zo uitkomt. Wat mij betreft. en ik vermoed meer Deventenaren, slaan ze die poortjes er volgende week nog voor.
Jaja, welkom in Nederland. Het is redelijk schandalig hoe we ons als kuddes vee laten opdrijven. Maar als de mensen die WIJ kiezen voor de Tweede Kamer hier niets aan veranderen, wie doet het dan? Met zn allen opeens niet meer met de trein reizen zou een goede zijn, behalve dat je dat nooit voor elkaar krijgt. Ik MOET wel met de trein, anders zie ik mijn ouders nooit. Gelukkig hebben we wel nog allemaal redelijke gezondheidszorg.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 23:19 schreef stopnaald het volgende:
Wat ben ik blij met m'n auto. Mij krijg je niet aan zo'n chipkutkaart. Ik ga nog liever met een taxi, dan met het OV. En ja, ik weet dat ik me ook met de auto niet meer anoniem kan verplaatsen, want camera's en zo. En ja, daar heb ik ook een godvergeten bloedhekel aan. Ik ben verdomme een nette burger en wordt op deze manier 24/7 als een ordinaire crimineel gemonitoord, terwijl de échte criminelen vrij spel hebben (kijk maar eens hoe de politie-dekking is voor de gein, zeker 's nachts is het een lachertje). En daar betaal ik nou zoveel belasting voor, voor kutpolitici die hun werk niet doen en klotebestuurders die alleen maar aan hun bonussen denken ipv klantvriendelijkheid.
Jeetje...quote:Op zaterdag 16 juni 2012 23:19 schreef stopnaald het volgende:
Wat ben ik blij met m'n auto. Mij krijg je niet aan zo'n chipkutkaart. Ik ga nog liever met een taxi, dan met het OV. En ja, ik weet dat ik me ook met de auto niet meer anoniem kan verplaatsen, want camera's en zo. En ja, daar heb ik ook een godvergeten bloedhekel aan. Ik ben verdomme een nette burger en wordt op deze manier 24/7 als een ordinaire crimineel gemonitoord, terwijl de échte criminelen vrij spel hebben (kijk maar eens hoe de politie-dekking is voor de gein, zeker 's nachts is het een lachertje). En daar betaal ik nou zoveel belasting voor, voor kutpolitici die hun werk niet doen en klotebestuurders die alleen maar aan hun bonussen denken ipv klantvriendelijkheid.
ongetwijfeld. vooral doordat er velen zijn die wachten tot het schermpje weer gereset is na de voorganger, wat helemaal niet hoeft.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:40 schreef MaGNeT het volgende:
Leiden heeft aan iedere kant een stuk of 4 poortjes geloof ik? Die gaan rond 8 uur 's ochtends echt wel voor opstoppingen zorgen.
+6000quote:Op zaterdag 16 juni 2012 23:19 schreef stopnaald het volgende:
Wat ben ik blij met m'n auto. Mij krijg je niet aan zo'n chipkutkaart. Ik ga nog liever met een taxi, dan met het OV. En ja, ik weet dat ik me ook met de auto niet meer anoniem kan verplaatsen, want camera's en zo. En ja, daar heb ik ook een godvergeten bloedhekel aan. Ik ben verdomme een nette burger en wordt op deze manier 24/7 als een ordinaire crimineel gemonitoord, terwijl de échte criminelen vrij spel hebben (kijk maar eens hoe de politie-dekking is voor de gein, zeker 's nachts is het een lachertje). En daar betaal ik nou zoveel belasting voor, voor kutpolitici die hun werk niet doen en klotebestuurders die alleen maar aan hun bonussen denken ipv klantvriendelijkheid.
Waarschijnlijk is een rechtszaak de enige oplossing die er is.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:46 schreef TheSalesman het volgende:
[..]
Dat door/onder het station lopen als onderdeel van voetgangersroutes kan inderdaad een probleem zijn. Maar de vraag is hoeveel mensen die zelf nooit met het OV gaan en daardoor misschien geen OV-chipkaart (zullen) hebben, dit probleem betreft. Als dat een substantieel aantal is kunnen misschien andere oplossingen worden bedacht, maar dat is weer per station verschillend. Het is daarom ook goed dat gemeenten zich ermee bezig houden, maar of een rechtszaak de beste oplossing is..
Dat jouw vader het via zijn werk 'regelt' geeft al aan dat hij er zelf al niet aan zou beginnen.quote:Qua spontaniteit, tsja, wederom: misschien dat kleine clubje mensen dat nooit met het OV gaat en dus geen chipkaart heeft. Mijn vader is fervent autorijdert, maar pakt ook nog wel een paar keer per jaar de trein. Hij regelt gewoon een chipkaart via zijn werk om zijn reiskosten te vergoeden tegen die tijd. Ik kan me niet voorstellen dat het veel mensen betreft. En het worden er alleen maar minder naarmate de chipkaart verder ingeburgerd raakt.
[..]
Hoezo? Die kunnen niet naar een loket lopen om een kaartje te kopen?quote:Op zondag 17 juni 2012 01:42 schreef Stupendous76 het volgende:
Overigens zorgt de chipkaart er juist ook voor dat een grote groep mensen dus nooit meer met het openbaar vervoer gaan. Of überhaupt kunnen gaan.
We hebben toch geen kaartjes meer? Je moet vantevoren zo'n chipkaart aanschaffen, ze zijn toch niet bij een loket te koop?quote:Op zondag 17 juni 2012 01:45 schreef Ulx het volgende:
[..]
Hoezo? Die kunnen niet naar een loket lopen om een kaartje te kopen?
Jahoor, er zijn nog gewoon ouderwetsche papieren kaartjes te koop bij de NS. Enige zou de bus kunnen zijn, maar veel lokale bus-operators hebben eigen papieren (dag)kaartjes in omloop gebracht toen daar de strippenkaart uitgefaseerd werd.quote:Op zondag 17 juni 2012 08:37 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
We hebben toch geen kaartjes meer? Je moet vantevoren zo'n chipkaart aanschaffen, ze zijn toch niet bij een loket te koop?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Perronkaartjequote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:38 schreef gebrokenglas het volgende:
Hmmm, dat betekent dat je je geliefde dus niet meer even naar de trein kunt brengen en uitzwaaien zonder dat je even moet inchecken.
Als individu valt het idd wel mee maar als je een gezin hebt met 2 kinderen moet je dus eerst een initiële investering doen van 30 euro aan kaarten waar afhankelijk van het te kiezen vervoer minimaal 4 of 20 euro per kaart op gestort moet worden. Die kaarten zijn in mijn optiek geen wegwerpartikelen en de overheid zou tls en de vervoerders gewoon moeten verplichten om een aangeschafte kaart met saldo wanneer die verlopen is of als je bijvoorbeeld als toerist wederom nederland verlaat al je geinvesteerde geld minus de vervoerskosten terug te geven.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:57 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ach, moet je een keer met de bus of tram heb je zo'n ding ook nodig. Om daar nou een drama van te maken is ook overdreven.
In brabant is juist het populaire dagkaartje voor 7.50 euro de hele dag bussen afgeschaft, je kunt bij de chauffeur alleen nog maar een enkele reis voor 3euro kopen als je moet overstappen op een andere bus heb je pech en mag je wederom 3 euro betalen. Ja logisch dat mensen dan een ovchipkaart nemen of nooit meer de bus. Dan hebben we het nog niet over de verkapte prijsverhoging vn bussen gehad door het afschaffen van het zonesysteem en over te stappan naar de afgelegde weg betaal ik voor mijn busreisjes gemiddeld 30% meer. En dan reis ik meestal van een station (wat vroeger ongeveer altijd het centrum van een zone was) een kilometer of 3.quote:Op zondag 17 juni 2012 09:08 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Jahoor, er zijn nog gewoon ouderwetsche papieren kaartjes te koop bij de NS. Enige zou de bus kunnen zijn, maar veel lokale bus-operators hebben eigen papieren (dag)kaartjes in omloop gebracht toen daar de strippenkaart uitgefaseerd werd.
Het gaat toch juist over mensen die niet met de trein willen reizen?quote:Op zondag 17 juni 2012 09:38 schreef El_Matador het volgende:
Dus de gehaaste Nederlander is meer tijd kwijt door om een station heen te lopen?
Nou fucking en. Boehoe, huilie huilie. Neem je een volgende trein.
Het gaat niet om de trein nemen, het gaat om stations die tussen kant A en kant B van een stad liggen en daarmee onderdeel zijn van de looproute van mensen die van kant A naar kant B willen (en vice versa), en dus straks moeten inchecken en uitchecken omdat ze van kant A naar kant B van de stad willen lopen.quote:Op zondag 17 juni 2012 09:38 schreef El_Matador het volgende:
Dus de gehaaste Nederlander is meer tijd kwijt door om een station heen te lopen?
Nou fucking en. Boehoe, huilie huilie. Neem je een volgende trein.
Hoe jaag je mensen het OV uit.quote:Op zondag 17 juni 2012 09:40 schreef Basp1 het volgende:
In brabant is juist het populaire dagkaartje voor 7.50 euro de hele dag bussen afgeschaft, je kunt bij de chauffeur alleen nog maar een enkele reis voor 3euro kopen als je moet overstappen op een andere bus heb je pech en mag je wederom 3 euro betalen. Ja logisch dat mensen dan een ovchipkaart nemen of nooit meer de bus. Dan hebben we het nog niet over de verkapte prijsverhoging vn bussen gehad door het afschaffen van het zonesysteem en over te stappan naar de afgelegde weg betaal ik voor mijn busreisjes gemiddeld 30% meer. En dan reis ik meestal van een station (wat vroeger ongeveer altijd het centrum van een zone was) een kilometer of 3.
Ook voor hen zou het goed zijn te onthaasten. Die onzinnige stress over 20 minuutjes te laat komen.quote:Op zondag 17 juni 2012 09:48 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Het gaat toch juist over mensen die niet met de trein willen reizen?
Of gewoon naar huis willen van je werk, dat nu in 5 minuten via het station kunnen lopen, en straks 20 minuten moeten lopen omdat het station afgesloten is.quote:Op zondag 17 juni 2012 09:50 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ook voor hen zou het goed zijn te onthaasten. Die onzinnige stress over 20 minuutjes te laat komen.
Als je 20 minuten moet omlopen heb je 20 minuten minder tijd thuis om te onthaasten.quote:Op zondag 17 juni 2012 09:50 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ook voor hen zou het goed zijn te onthaasten. Die onzinnige stress over 20 minuutjes te laat komen.
quote:Op zondag 17 juni 2012 09:50 schreef El_Matador het volgende:
Ook voor hen zou het goed zijn te onthaasten. Die onzinnige stress over 20 minuutjes te laat komen.
De wereld vergaat!!quote:Op zondag 17 juni 2012 09:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of gewoon naar huis willen van je werk, dat nu in 5 minuten via het station kunnen lopen, en straks 20 minuten moeten lopen omdat het station afgesloten is.
Nope, ik ben bloedserieus.quote:
dus we gaan nu echt terug naar vroeger, perronkaartje, enkeltje in de bus, 20 vervoerders op het spoor.quote:Op zondag 17 juni 2012 09:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Perronkaartje
Het is geen kwestie van haast, naar als ik moet kiezen tussen nog geen km lopen en m'n kind na 10 minuten ophalen of 3 km lopen en m'n kind 's morgens en 's middags een half uur langer op het KDV laten zitten dan ben ik vast een waardeloze moeder dat ik dat uur liever met m'n kind in de speeltuin zit.quote:Op zondag 17 juni 2012 10:00 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De wereld vergaat!!
Waarom al die haast?
Dan ga je lekker in Singapore wonen, waar het wel allemaal goed is geregeld.quote:Op zondag 17 juni 2012 10:01 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nope, ik ben bloedserieus.
Die (sociale) stress in Nederland is niet te harden man.
Over sociale stress gesproken... er zijn veel betere plekken.quote:Op zondag 17 juni 2012 10:05 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dan ga je lekker in Singapore wonen, waar het wel allemaal goed is geregeld.
Tuurlijk, je moet 3 km (!) omlopen... wie trolt hier nou?quote:Op zondag 17 juni 2012 10:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is geen kwestie van haast, naar als ik moet kiezen tussen nog geen km lopen en m'n kind na 10 minuten ophalen of 3 km lopen en m'n kind 's morgens en 's middags een half uur langer op het KDV laten zitten dan ben ik vast een waardeloze moeder dat ik dat uur liever met m'n kind in de speeltuin zit.
Prima daar kan je mooi een eigen topic van maken, hier gaat het over poortjes die in de weg staan.quote:Op zondag 17 juni 2012 10:08 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Over sociale stress gesproken... er zijn veel betere plekken.
Het zal wel te maken hebben met de overlast die niet-treinreizigers kunnen veroorzaken in stations.quote:Op zondag 17 juni 2012 10:06 schreef Ferdo het volgende:
Het is toch niet zo moeilijk: gewoon poortjes bij de toegang tot de perrons, waar je als "oversteker" immers toch niets te zoeken hebt. Zou je denken.
Maar ja, we hebben het over de NS.
Dan ga je als reiziger wederom klagen want moet je verplicht in en uitchecken bij een overstap tussen 2 verder weg gelegen perrons. Waarmee je waarschijnlijk zelfs 2* een opstaptarief bij de ns gaat betalen.quote:Op zondag 17 juni 2012 10:06 schreef Ferdo het volgende:
Het is toch niet zo moeilijk: gewoon poortjes bij de toegang tot de perrons, waar je als "oversteker" immers toch niets te zoeken hebt. Zou je denken.
Maar ja, we hebben het over de NS.
Volgens mij zijn er niet zoveel problemen in de meeste stations toch ?quote:Op zondag 17 juni 2012 10:11 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Het zal wel te maken hebben met de overlast die niet-treinreizigers kunnen veroorzaken in stations.
Dat lijkt me logisch; je maakt gebruik van 2 treinen en betaalt dus 2 opstaptarieven.quote:Op zondag 17 juni 2012 10:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan ga je als reiziger wederom klagen want moet je verplicht in en uitchecken bij een overstap tussen 2 verder weg gelegen perrons. Waarmee je waarschijnlijk zelfs 2* een opstaptarief bij de ns gaat betalen.
Ze moeten gewoon lezers plaatsen bij alle perrons en stations vrij laten. Of gewoon kaartjes laten bestaan, hebben we ook geen stress meer om elke keer niet te vergeten uit te checken.quote:Op zondag 17 juni 2012 10:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan ga je als reiziger wederom klagen want moet je verplicht in en uitchecken bij een overstap tussen 2 verder weg gelegen perrons. Waarmee je waarschijnlijk zelfs 2* een opstaptarief bij de ns gaat betalen.
En dan moet je de overlastgevers aanpakken.quote:Op zondag 17 juni 2012 10:11 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Het zal wel te maken hebben met de overlast die niet-treinreizigers kunnen veroorzaken in stations.
Volgens mij is er veel overlast van zwervers en van zakkenrollers.quote:Op zondag 17 juni 2012 10:13 schreef macca728 het volgende:
Volgens mij zijn er niet zoveel problemen in de meeste stations toch ?
Het wordt overal omgeroepen en is een kwestie van gewenning.quote:Op zondag 17 juni 2012 10:14 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ze moeten gewoon lezers plaatsen bij alle perrons en stations vrij laten. Of gewoon kaartjes laten bestaan, hebben we ook geen stress meer om elke keer niet te vergeten uit te checken.
Je mag toch binnen een bepaalde periode overstappen?quote:Op zondag 17 juni 2012 10:13 schreef Basp1 het volgende:
Dan ga je als reiziger wederom klagen want moet je verplicht in en uitchecken bij een overstap tussen 2 verder weg gelegen perrons. Waarmee je waarschijnlijk zelfs 2* een opstaptarief bij de ns gaat betalen.
bij de treinen niet, als je van vervoerder wisselt betaal je hoe dan ook voor de 2de keer opstaptarief.quote:Op zondag 17 juni 2012 10:18 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Je mag toch binnen een bepaalde periode overstappen?
Onbegrijpelijk zeg.quote:Op zondag 17 juni 2012 10:20 schreef macca728 het volgende:
bij de treinen niet, als je van vervoerder wisselt betaal je hoe dan ook voor de 2de keer opstaptarief.
Zeker het is nog onbegrijpelijker dat de politiek al jaren steggelt over dit soort eenvoudige dingen en er vel belastinggeld doorheen jast in de vorm van debatten.quote:
dan moet je dit lezen, hoezo 1 systeem en 1 kaart.quote:
quote:Inmiddels hebben zich met de komst van de OV-chipkaart ontwikkelingen voorgedaan, die haaks staan ten opzichte van de genoemde situatie en waarmee het belang van de reiziger niet gediend is. De rekening die wordt gepresenteerd komt op het bordje van de reiziger. Als ná negen uur met korting wordt gereisd met de OV-chipkaart in de treinen van NS èn Arriva, dan wordt de reiziger geconfronteerd met:
dubbel opstaptarief;
de aanschaf van een tweede kortingskaart.
Daarbij moet worden bedacht dat veel noordelijke reizigers slechts een korte afstand afleggen van hun woonplaats naar Leeuwarden of Groningen, om daarna verder te reizen met NS. Dat betekent betrekkelijk hoge kosten voor een “snerteindje”. Omgekeerd worden reizigers (met OV-chipkaart) naar het noorden geconfronteerd met vol tarief, omdat hun NS voordeelurenkaart niet geldig is op de Arriva-trein. Het argument dat dit slechts incidenteel is gaat niet op: het is wederom de reiziger die de rekening betaalt
Je moet wel een kaart hebben met voldoende saldo. minimaal dus 27.50 investeren om als niet ov klant nog van stationstunnel gebruik te mogen maken.quote:Op zondag 17 juni 2012 10:37 schreef Nielsch het volgende:
Ik zie het probleem niet zo. Als je binnen een bepaalde tijd (ik geloof 20 minuten) ook weer uitcheckt op hetzelfde station kost het je geen geld.
Schande zeg!quote:Op zondag 17 juni 2012 10:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je moet wel een kaart hebben met voldoende saldo. minimaal dus 27.50 investeren om als niet ov klant nog van stationstunnel gebruik te mogen maken.
5 Jaar en dan ben je je 7.50 kosten van de kaart kwijt en mag je ook nog eens 2.50 euro administratiekosten gaan betalen om het resterende saldo van die kaart terug te krijgen.quote:Op zondag 17 juni 2012 10:45 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Schande zeg!
Die OVkaart is iets van 10 jaar geldig...
Omdat veel mensen vrij door het station van punt a naar b willen lopen zonder gebruik te hoeven maken van een OV chipkaart (die een hele hoop mensen niet hebben of niet mee willen nemen).quote:Op zondag 17 juni 2012 10:37 schreef Nielsch het volgende:
Ik zie het probleem niet zo. Als je binnen een bepaalde tijd (ik geloof 20 minuten) ook weer uitcheckt op hetzelfde station kost het je geen geld.
Het zou allemaal in het belang van de reizgers zijn.quote:Op zondag 17 juni 2012 10:26 schreef macca728 het volgende:
dan moet je dit lezen, hoezo 1 systeem en 1 kaart.
Soms wil in de Starbucks wat gaan drinken met maten of wat kanen bij Julia's en heb ik niet echt zin om op de tijd te letten voordat mijn saldo *poef* weg is.quote:Op zondag 17 juni 2012 10:37 schreef Nielsch het volgende:
Ik zie het probleem niet zo. Als je binnen een bepaalde tijd (ik geloof 20 minuten) ook weer uitcheckt op hetzelfde station kost het je geen geld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |