[bron]quote:Het sluiten van controlepoortjes op NS-stations stuit op groeiende weerstand van gemeenten. Dat blijkt uit een rondgang van NRC Handelsblad. Leiden heeft NS gesommeerd de poortjes onmiddellijk te verwijderen omdat het station publieke ruimte is, waar mensen ook doorheen lopen als ze niet met de trein gaan. NS heeft bezwaar aangetekend.
Ook Amersfoort, Zwolle, Deventer en Haarlem eisen alternatieven voor de poortjes. Zij zijn in gesprek met NS, bevestigt de belangenvereniging van gemeenten VNG. Komt er geen oplossing, dan dreigt ook in die gemeenten een rechtszaak. Liliane ter Maat van de VNG vindt het van “groot belang” dat de “interwijkgebieden” in die gemeenten open blijven. “En dat wordt heel ingewikkeld als NS stations gaat afsluiten. Daar moet een oplossing voor komen.”
De eerste stations worden op zijn vroegst in 2013 door poortjes afgesloten. Dat is het zoveelste uitstel voor het project. Oorspronkelijk zouden de treinstations vanaf 2008 nog alleen toegankelijk zijn voor mensen met een ov-chipkaart. Op 36 van de bijna 400 treinstations zijn nu poortjes geplaatst. In 2003 dachten NS en overheid nog dat 150 stations van controlepoorten zouden worden voorzien.
Zou het makkelijk vinden. Genoeg stations waar je twee meter over het spoor kan rennen en voorbij de poortjes bent. Gratis reizen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:38 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
[bron]
Hmmm, dat betekent dat je je geliefde dus niet meer even naar de trein kunt brengen en uitzwaaien zonder dat je even moet inchecken.
En was is het doel van dit? Voorkomen van Fraude? 't heeft wel wat: als dit overal doorgevoerd is kun je de conducteurs dus schrappen, want iedereen die in de trein zit is gegarandeerd door een poortje gemoeten. Geen zwartrijden meer.
Ja, of met z'n tweeën door een poortje.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:41 schreef Hpzone het volgende:
[..]
Zou het makkelijk vinden. Genoeg stations waar je twee meter over het spoor kan rennen en voorbij de poortjes bent. Gratis reizen.
je kan de poortjes ook gewoon openduwen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:41 schreef Hpzone het volgende:
[..]
Zou het makkelijk vinden. Genoeg stations waar je twee meter over het spoor kan rennen en voorbij de poortjes bent. Gratis reizen.
dat laatste zeiden ze in Rotterdam, nog nooit zoveel incidenten geweest als de laatste jaren.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:38 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
[bron]
Hmmm, dat betekent dat je je geliefde dus niet meer even naar de trein kunt brengen en uitzwaaien zonder dat je even moet inchecken.
En was is het doel van dit? Voorkomen van Fraude? 't heeft wel wat: als dit overal doorgevoerd is kun je de conducteurs dus schrappen, want iedereen die in de trein zit is gegarandeerd door een poortje gemoeten. Geen zwartrijden meer.
Dat doe ik ook op een aantal stationsquote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:43 schreef macca728 het volgende:
[..]
je kan de poortjes ook gewoon openduwen.
bij veel stations is het ook gewoon hinderlijk, stations waar je als voetganger gewoon door kan lopen naar de andere kant, Leiden is een vb, Dordrecht ook bv.
De oplossing is hel simpel, zet de poortjes bij de perrons neer en niemand heeft er last van.
En wij maar leuk extra centjes neerleggen voor slechte service. Met zo'n monopolie kun je ook niets anders verwachten.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:44 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
Niks dan ellende van die OV chipkaart. En dan met name door dit soort ondoordacht gehannes van mensen die er waarschijnlijk goed voor betaald krijgen ook nog.
Dat is mogelijk, alleen het nadeel is als je moet overstappen of de trein komt op een ander spoor aan.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:46 schreef teknomist het volgende:
Je kunt de poortjes toch ook gewoon op het perron of bij de ingang van een perron zetten, kun je wel normaal door een station lopen...
Dat heb ik ook weleens aangekaart, maar dat is niet mogelijk volgens NS. Complete onzin natuurlijk want dat is het meest logische.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:46 schreef teknomist het volgende:
Je kunt de poortjes toch ook gewoon op het perron of bij de ingang van een perron zetten, kun je wel normaal door een station lopen...
Alleen jammer dat de uitvoering niet zo goed was als het ideequote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:45 schreef o.us het volgende:
Met de poortjes volgt inderdaad het afschaffen van de conducteurs, en in plaats van controleteams inzetten die de hele dag willekeurige treinen controleren.
Zo hou je het efficient.
Ons treinnetwerk begint net op een metro te lijken.
Nou... dit systeem is ons door meerdere partijen door de strot geramd.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:46 schreef Franknfurter het volgende:
[..]
En wij maar leuk extra centjes neerleggen voor slechte service. Met zo'n monopolie kun je ook niets anders verwachten.
Dan zet je geen poortjes neer (waarom zou je een groot station uberhaupt afsluiten) maar lezers.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:47 schreef Bundesrepublik het volgende:
[..]
Dat is mogelijk, alleen het nadeel is als je moet overstappen of de trein komt op een ander spoor aan.
Moet je eerst uitchecken, een paar minuten wachten en dan mag je weer inchecken.
Mwa, op een station als Amsterdam C of Rotterdam C lijkt mij dat onmogelijk.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:48 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat heb ik ook weleens aangekaart, maar dat is niet mogelijk volgens NS. Complete onzin natuurlijk want dat is het meest logische.
Maar op Amsterdam CS staan ze al klaar dus dat gaan ze afsluiten. Rotterdam CS ook.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:51 schreef o.us het volgende:
[..]
Mwa, op een station als Amsterdam C of Rotterdam C lijkt mij dat onmogelijk.
Dat is helemaal achterlijk, A'dam CS afsluiten.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:52 schreef macca728 het volgende:
[..]
Maar op Amsterdam CS staan ze al klaar dus dat gaan ze afsluiten. Rotterdam CS ook.
Oh je bedoelt bij het perron. Ja dat is onmogelijk, er staan wel lezers bij Rotterdam CS op het perron, maar ze zijn nog aan het verbouwen. Gewoon elk perron lezers plaatsen maar volgens NS kan dat niet omdat ze dan in de weg van de looproutes staan. (wat mij juist handig lijkt want dan kan je gelijk uitchecken)quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:51 schreef o.us het volgende:
[..]
Mwa, op een station als Amsterdam C of Rotterdam C lijkt mij dat onmogelijk.
Je mag er wel doorheen maar dan moet je een ovchipkaart met voldoende saldo hebben.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:54 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Dat is helemaal achterlijk, A'dam CS afsluiten.
Moet je om het station heenlopen om een pont te kunnen pakken. Volstrekt debiele plannen.
Ja fucking onzin dus. Dat betekent dat er minstens 10 euro op moet staan geloof ik. Als het al niet meer is. En als je nou nooit met de trein reist moet je dus 7,50 voor de chipkaart dokken en 10 euro voor het saldo. Lekker verdiend door de NS hoor.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je mag er wel doorheen maar dan moet je een ovchipkaart met voldoende saldo hebben.
En dan ben je zeker het instaptarief kwijtquote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je mag er wel doorheen maar dan moet je een ovchipkaart met voldoende saldo hebben.
Bedoel je niet de basistarief? Wanneer je uitcheckt wordt de instaptarief teruggestort.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:06 schreef kwiwi het volgende:
[..]
En dan ben je zeker het instaptarief kwijtNet als met de bus: als je op hetzelfde station in- en uitcheckt ben je het instaptarief kwijt
nee bij de NS ben je dat niet kwijt als je binnen het uur weer uitcheckt op hetzelfde station.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:06 schreef kwiwi het volgende:
[..]
En dan ben je zeker het instaptarief kwijtNet als met de bus: als je op hetzelfde station in- en uitcheckt ben je het instaptarief kwijt
Geen idee, maar ik checkte in breda een keer in, toen moesten we wisselen van bus, en was ik 90 cent kwijtquote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:07 schreef zarGon het volgende:
[..]
Bedoel je niet de basistarief? Wanneer je uitcheckt wordt de instaptarief teruggestort.
Ah oke, dat hebben ze dan wel weer fatsoenlijk geregeld.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:08 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee bij de NS ben je dat niet kwijt als je binnen het uur weer uitcheckt op hetzelfde station.
83 cent dacht ik.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:08 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Geen idee, maar ik checkte in breda een keer in, toen moesten we wisselen van bus, en was ik 90 cent kwijt
20 euro zelfs op een niet kortingskaartquote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:05 schreef Franknfurter het volgende:
[..]
Ja fucking onzin dus. Dat betekent dat er minstens 10 euro op moet staan geloof ik. Als het al niet meer is. En als je nou nooit met de trein reist moet je dus 7,50 voor de chipkaart dokken en 10 euro voor het saldo. Lekker verdiend door de NS hoor.
Zat er meer dan 35 minuten tussen de twee bussen?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:10 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ja zou kunnenIk wist alleen nog dat het wat minder dan een euro was.
quote:Instaptarief
Wanneer u op saldo reist, wordt bij het inchecken een instaptarief van uw saldo afgeschreven. Bij het uitchecken wordt het instaptarief teruggestort en worden de gereisde kilometers in rekening gebracht. Als u niet uitcheckt, betaalt u dus het volledige instaptarief.
quote:Basistarief
Wanneer u reist met het saldo op uw OV-chipkaart, betaalt u naast een tarief per kilometer ook een vast bedrag. Deze ‘vaste voet’ is alleen van toepassing op het stads- en streekvervoer. Als u binnen 35 minuten na het uitchecken overstapt, hoeft u dit basistarief niet nogmaals te betalen.
http://www.ov-chipkaart.nl/reizen/tarieven/instapenbasistarief/.quote:Hoe hoog is het basistarief?
Het landelijk vastgestelde basistarief voor 2012 is ¤ 0,83. Bij leeftijdskorting (4 tot en met 11 jaar of 65 jaar of ouder) krijgt u 34% korting op het basistarief. Deze automatische korting geldt niet voor de trein.
In Deventer kan dat mooi, de ingang naar de perrons is 1 grote trap, midden in het stationsgebouw, die kan je zo afsluiten, en dan kan men nog steeds door de tunnel lopen naar de andere wijk. Er blijft dan wel 1 perron over, dus dan worden de kosten hoger. Maar dan moet de NS de kaart-automaten etc ook allemaal verplaatsen, die staan meer aan het begin van de tunnel, waar ze vermoedelijk ook die poortjes willen zetten. Ik ben er wel een voorstander van trouwens, ondanks veel politie, camera's en beveiliging is die tunnel niet een plek waar je graag komt later op de avond.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:43 schreef macca728 het volgende:
[..]
je kan de poortjes ook gewoon openduwen.
bij veel stations is het ook gewoon hinderlijk, stations waar je als voetganger gewoon door kan lopen naar de andere kant, Leiden is een vb, Dordrecht ook bv.
De oplossing is hel simpel, zet de poortjes bij de perrons neer en niemand heeft er last van.
Nee er zat iets van 3 (?) minuten tussen, want ik moest nog speciaal een paar minuten bij die buschauffeur staan wachten om uberhaupt uit te kunnen checken...quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:12 schreef zarGon het volgende:
[..]
Zat er meer dan 35 minuten tussen de twee bussen?
In ieder geval:
[..]
[..]
[..]
http://www.ov-chipkaart.nl/reizen/tarieven/instapenbasistarief/.
20 euro, 10 euro geldt alleen voor een NS OV chipkaart met abonnement. DUS NIET voor een gewone persoonlijke OV chipkaart (alleen bij Syntus is dat laatste wel weer 10 euro)quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:05 schreef Franknfurter het volgende:
[..]
Ja fucking onzin dus. Dat betekent dat er minstens 10 euro op moet staan geloof ik. Als het al niet meer is. En als je nou nooit met de trein reist moet je dus 7,50 voor de chipkaart dokken en 10 euro voor het saldo. Lekker verdiend door de NS hoor.
Ja als je incheckt in een bus en je gaat er weer gelijk uit (uitchecken) betaal je 83 cent. Metro en tram ook.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:15 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nee er zat iets van 3 (?) minuten tussen, want ik moest nog speciaal een paar minuten bij die buschauffeur staan wachten om uberhaupt uit te kunnen checken...
Hm, raar... Dat hoort niet te gebeuren. (Het zou kunnen voorkomen wanneer je van busvervoersmaatschappij verandert, maar dat weet ik niet zeker.)quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:15 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nee er zat iets van 3 (?) minuten tussen, want ik moest nog speciaal een paar minuten bij die buschauffeur staan wachten om uberhaupt uit te kunnen checken...
Hier in Deventer niet, aangezien er 1 apart perron is van de rest. Als je niet het hele gebouw inclusief de tunnel afsluit met poortjes, kan je dus niet zonder uit- en weer in te checken van perron naar perron komen, dat zal dus betekenen dat mensen hun overstap niet meer halen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 10:48 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat heb ik ook weleens aangekaart, maar dat is niet mogelijk volgens NS. Complete onzin natuurlijk want dat is het meest logische.
Volgens mij niet bij HTM (omgeving Den Haag). Binnenkort weer maar eens checken.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:17 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja als je incheckt in een bus en je gaat er weer gelijk uit (uitchecken) betaal je 83 cent. Metro en tram ook.
tuurlijk wel. Als je incheckt en gelijk weer uitcheckt ben je het basistarief kwijt in bus/tramquote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:17 schreef zarGon het volgende:
[..]
Hm, raar... Dat hoort niet te gebeuren. (Het zou kunnen voorkomen wanneer je van busvervoersmaatschappij verandert, maar dat weet ik niet zeker.)
Haha ook, ik heb het zelf een keer meegemaakt, had ik mijn verkeerde kaart gebruikt. Wel teruggekregen trouwens.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:18 schreef zarGon het volgende:
[..]
Volgens mij niet bij HTM (omgeving Den Haag). Binnenkort weer maar eens checken.
Hm...quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:19 schreef macca728 het volgende:
[..]
tuurlijk wel. Als je incheckt en gelijk weer uitcheckt ben je het basistarief kwijt in bus/tram
Beetje vreemd als je bij dezelfde maatschappij gewoon in een andere bus stapt..quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:19 schreef macca728 het volgende:
[..]
tuurlijk wel. Als je incheckt en gelijk weer uitcheckt ben je het basistarief kwijt in bus/tram
nee daar heb je gelijk in, daarom zijn lezers het meest logische. Ook bij overstappen vanuit buitenland (station Utrecht bv) is het fucking irritant, dan moet je bij Utrecht helemaal naar een uitgang lopen om alsnog in te checken voor een binnenlandse reis (na aankomst uit Duitsland bv)quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:17 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Hier in Deventer niet, aangezien er 1 apart perron is van de rest. Als je niet het hele gebouw inclusief de tunnel afsluit met poortjes, kan je dus niet zonder uit- en weer in te checken van perron naar perron komen, dat zal dus betekenen dat mensen hun overstap niet meer halen.
Nee 1x maar, dat klopt toch ? 83 centquote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:20 schreef zarGon het volgende:
[..]
Hm...
Zij was trouwens aan het overstappen, dan hoort ze niet nogmaals de basistarief te betalen (mits binnen 35 minuten).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |