quote:JSF per toestel weer duurder
DEN HAAG - De Joint Strike Fighter (JSF), het gevechtsvliegtuig dat de F-16 moet gaan vervangen, is weer duurder geworden.
Foto: AFP
De prijs per toestel is nu berekend op 61,5 miljoen euro. Een jaar eerder lag het nog op 60,4 miljoen, maar toen was de dollarkoers ongunstiger.
Dat blijkt uit een brief van minister Hans Hillen woensdag aan de Tweede Kamer. Toch ligt de raming van het totaal aan investeringskosten voor Nederland per 31 december vorig jaar praktisch gelijk aan het jaar ervoor. Het totaal komt uit op 7,5 miljard euro, als Nederland, zoals ooit gepland, 85 JSF-toestellen zou kopen.
Maar daar rekent in politiek Den Haag eigenlijk al niemand meer mee. Ook Hillen zei onlangs al dat het er zeker minder zullen worden. Hillen benadrukt in zijn brief dat de kostenstijging van het project is gestabiliseerd.
Die zijn ook al dik 30 jaar oud en beginnen soms wat uit elkaar te vallen.quote:Op woensdag 6 juni 2012 17:45 schreef Metalfrost het volgende:
Bezuinigen in het binnenland, we pompen de olie in slangen onder de oceaan door en we smijten het geld naar het luchtruim. Ik snap er niks meer van.
Nooit gedaan ook. Wat is er mis met de F16?
Mja, zo simpel zou het moeten zijn eigenlijk. Als ik pakweg een CD of game preorder moet Bo.l.com ook niet aankomen dat de ontwikkelaar de prijs van het spel/CD verhoogt omdat de ontwikkelkosten hoger uitvielenquote:Op woensdag 6 juni 2012 17:54 schreef Viajero het volgende:
Waarom sluiten regeringen niet een contract waar in staat:
Ik koop op deze datum 85 JSf vliegtuigen.
Ze kunnen het volgende: (XXXXXXX)
En ze kosten 60 Miljoen Euro per stuk.
Als ze dan duurder uitvallen dan kost dat het bedrijf dat ze bouwt, maar niet de regering.
En waarom stelt geen enkele politicus, ook oppositie politici, nooit die vraag?
Zwaar verouderd en niet geschikt voor toekomstige inzet tegen een steeds geavanceerder wordende vijand.quote:Op woensdag 6 juni 2012 17:45 schreef Metalfrost het volgende:
Bezuinigen in het binnenland, we pompen de olie in slangen onder de oceaan door en we smijten het geld naar het luchtruim. Ik snap er niks meer van.
Nooit gedaan ook. Wat is er mis met de F16?
Niet helemaal.quote:Op woensdag 6 juni 2012 17:58 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Zwaar verouderd en niet geschikt voor toekomstige inzet tegen een steeds geavanceerder wordende vijand.
Dan had men een vliegtuig van de plank moeten kopen, maar mat herben wou perse die JSF en hierdoor heeft jaap de hoop scheffer ook een tijdje als hoofdman van de NAVO mogen dienen. Zo zien we waar de prioriteiten liggen bij onze bestuurders. Prestige, prestige en prestige, ow en dan soms nog wat eigen gewin, en als laatste zijn ze er voor de burgers.quote:Op woensdag 6 juni 2012 17:54 schreef Viajero het volgende:
En waarom stelt geen enkele politicus, ook oppositie politici, nooit die vraag?
En juist daarom lijkt het me belangrijker dat we van tevoren een prijs afspreken. Hoewel dat natuurlijk wel de mogelijkheden op corruptie beperkt...quote:Op woensdag 6 juni 2012 17:57 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Mja, zo simpel zou het moeten zijn eigenlijk. Als ik pakweg een CD of game preorder moet Bo.l.com ook niet aankomen dat de ontwikkelaar de prijs van het spel/CD verhoogt omdat de ontwikkelkosten hoger uitvielen.
Maar goed, dit gaat niet om een game. Dit gaat om miljarden. Vele.
Dat kan niet als je een toestel aankoopt in de ontwikkelfase.quote:Op woensdag 6 juni 2012 18:01 schreef Viajero het volgende:
[..]
En juist daarom lijkt het me belangrijker dat we van tevoren een prijs afspreken. Hoewel dat natuurlijk wel de mogelijkheden op corruptie beperkt...
Ze wilden gewoon een modern toestel.Anders hadden ze net zo goed alle F16's kunnen vervangen door nieuwe F16's.quote:Op woensdag 6 juni 2012 18:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan had men een vliegtuig van de plank moeten kopen, maar mat herben wou perse die JSF en hierdoor heeft jaap de hoop scheffer ook een tijdje als hoofdman van de NAVO mogen dienen. Zo zien we waar de prioriteiten liggen bij onze bestuurders. Prestige, prestige en prestige, ow en dan soms nog wat eigen gewin, en als laatste zijn ze er voor de burgers.
Er waren toch nog 2 andere opties maar die waren niet prestigeus genoeg voor de heren toendertijd.quote:Op woensdag 6 juni 2012 18:06 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ze wilden gewoon een modern toestel.Anders hadden ze net zo goed alle F16's kunnen vervangen door nieuwe F16's.
Ja net of de politiek hier wat aan kan doenquote:Een jaar eerder lag het nog op 60,4 miljoen, maar toen was de dollarkoers ongunstiger.
Alleen de Saab. De andere waren of even oud als de F16 of ze hadden twee motoren en zouden dus veel duurder in het onderhoud zijn of ze waren te groot en dan zou de infrastructuur moeten worden aangepast wat ook niet gratis is.quote:Op woensdag 6 juni 2012 18:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Er waren toch nog 2 andere opties maar die waren niet prestigeus genoeg voor de heren toendertijd.
Dit. Alleen jammer dat pappie Amerika dan heel boos zou beginnen te kijken.quote:Op woensdag 6 juni 2012 20:05 schreef PKRChamp het volgende:
Ik blijf zeggen dat ze gewoon de Eurofighter moesten kopen, een goed toestel en extreem wendbaar.
Ik denk dat ze zelfs in de VS niet blij zijn met dit project, het kost hun vooralsnog het veelvoudige dan wat wij betalen aan de JSF. Jammer dat er besloten is dat de JSF er moest en zou komen en wij krijgen nog niet eens degene die verticaal kan opstijgen, wat een farce.quote:Op woensdag 6 juni 2012 20:07 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Dit. Alleen jammer dat pappie Amerika dan heel boos zou beginnen te kijken.
Gewoon wat van dit soort dingen kopen...dan klaar.quote:Op woensdag 6 juni 2012 20:05 schreef PKRChamp het volgende:
Ik blijf zeggen dat ze gewoon de Eurofighter moesten kopen, een goed toestel en extreem wendbaar.
Blijft een ontwerp uit 1980, en het heeft twee motoren dus je onderhoudskosten zijn hoger.quote:Op woensdag 6 juni 2012 20:05 schreef PKRChamp het volgende:
Ik blijf zeggen dat ze gewoon de Eurofighter moesten kopen, een goed toestel en extreem wendbaar.
en wie is die geavanceerde vijand/geavanceerder wordende vijand? De grootste bedreiging komt in de toekomst ergens uit het oosten. dan heeft Nederland ook tanks nodig, en een goed uitgeruste marine. Maar de tanks worden verkocht, de marine wordt uitgekleed tot Belgisch nivo met alleeen nog 2 roeiboten.quote:Op woensdag 6 juni 2012 17:58 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Zwaar verouderd en niet geschikt voor toekomstige inzet tegen een steeds geavanceerder wordende vijand.
Nee ,die JSF is lekker onderhoudsvriendelijk :quote:Op woensdag 6 juni 2012 20:20 schreef Ulx het volgende:
[..]
Blijft een ontwerp uit 1980, en het heeft twee motoren dus je onderhoudskosten zijn hoger.
2 motoren heeft ook als voordeel dat de kans om te overleven mocht er eentje geraakt zijn ook veel groter word. En voor de Eurofielen onder ons zou het een mooie kans zijn om Europese solidariteit te tonen.quote:Op woensdag 6 juni 2012 20:20 schreef Ulx het volgende:
[..]
Blijft een ontwerp uit 1980, en het heeft twee motoren dus je onderhoudskosten zijn hoger.
Voor ons een kleine prijs inderdaad. Vroeger betaalde men met het leven.quote:Op woensdag 6 juni 2012 20:31 schreef DeRakker. het volgende:
Ach je moet wat over hebben voor veiligheid en vrijheid.
Onze voorouders hebben dit betaald met hun leven en wij doen dit met geld.
China kan een potentiële tegenstander worden. Er liggen genoeg conflicten op de loer in de komende decennia. De Chinezen zijn flink aan het investeren in hun leger. Vliegdekschepen, onderzeeërs. stealth-toestellen. Lui achterover leunen en denken dat het allemaal wel los loopt, zou bijzonder naïef zijn.quote:Op woensdag 6 juni 2012 20:22 schreef Alleskids het volgende:
[..]
en wie is die geavanceerde vijand/geavanceerder wordende vijand? De grootste bedreiging komt in de toekomst ergens uit het oosten. dan heeft Nederland ook tanks nodig, en een goed uitgeruste marine. Maar de tanks worden verkocht, de marine wordt uitgekleed tot Belgisch nivo met alleeen nog 2 roeiboten.
De meest reaitische bedreiging komt van guerrilla-achtige groepen als de taliban. hoeveel geavanceerde vliegtuigen heeft de taliban?
Na 70 jaar vrede kan men het zich niet meer voorstellen.quote:Op woensdag 6 juni 2012 21:33 schreef __Saviour__ het volgende:
Lui achterover leunen en denken dat het allemaal wel los loopt, zou bijzonder naïef zijn.
De volgende oorlog gaat om grondstoffen en fossiele brandsftoffen.quote:Op woensdag 6 juni 2012 21:34 schreef waht het volgende:
[..]
Na 70 jaar vrede kan men het zich niet meer voorstellen.
Nee, om drinkwater.quote:Op woensdag 6 juni 2012 21:43 schreef Osiris024 het volgende:
[..]
De volgende oorlog gaat om grondstoffen en fossiele brandsftoffen.
Die oorlog is al begonnen. Godzijdank in verre oorden.quote:Op woensdag 6 juni 2012 21:43 schreef Osiris024 het volgende:
[..]
De volgende oorlog gaat om grondstoffen en fossiele brandsftoffen.
quote:Op woensdag 6 juni 2012 20:10 schreef Buitendam het volgende:
Bejaarden mogen tegenwoordig hun eigen rollator bij elkaar sparen van hun AOW'tje, maar gelukkig is er wel geld genoeg voor die kisten en hebben we straks wel van die kekke vliegtuigen.
Zijn dat ook die gasten die ons de onderdelen leveren zoals de chips?quote:Op woensdag 6 juni 2012 21:33 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
China kan een potentiële tegenstander worden. Er liggen genoeg conflicten op de loer in de komende decennia. De Chinezen zijn flink aan het investeren in hun leger. Vliegdekschepen, onderzeeërs. stealth-toestellen. Lui achterover leunen en denken dat het allemaal wel los loopt, zou bijzonder naïef zijn.
Het moest nog ontwikkeld worden(en nog steeds). Dan kun je moeilijk een prijs afspreken. Dit is typisch een klus op regie. Je kunt slechts bagger afleveren. De JSF zal toch moeten voldoen.quote:Op woensdag 6 juni 2012 18:05 schreef 2cv het volgende:
Dan moet je een prijs afspreken die (wat) hoger ligt dan het geraamde budget. B.v. geraamd budget + 10%.
Zou ik es moeten proberen bij m'n klanten. Na tekenen van het contract; "Ja, ehh, het wordt toch ff duurder, maar je krijgt minder waar voor je geld".quote:Op woensdag 6 juni 2012 17:54 schreef Viajero het volgende:
Waarom sluiten regeringen niet een contract waar in staat:
Ik koop op deze datum 85 JSf vliegtuigen.
Ze kunnen het volgende: (XXXXXXX)
En ze kosten 60 Miljoen Euro per stuk.
Als ze dan duurder uitvallen dan kost dat het bedrijf dat ze bouwt, maar niet de regering.
En waarom stelt geen enkele politicus, ook oppositie politici, nooit die vraag?
Wat heeft het maken van domme keuzes en het volharden in domme keuzes te maken met veiligheid en vrijheid?quote:Op woensdag 6 juni 2012 20:31 schreef DeRakker. het volgende:
Ach je moet wat over hebben voor veiligheid en vrijheid.
Onze voorouders hebben dit betaald met hun leven en wij doen dit met geld.
Het is geen domme keuze.quote:Op donderdag 7 juni 2012 08:07 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Wat heeft het maken van domme keuzes en het volharden in domme keuzes te maken met veiligheid en vrijheid?
Non argument.
Des te meer reden om niet te investeren in de zwakke versie van een vliegtuig wat van alles een beetje kan en daardoor niks goed kan terwijl de prijs/kwaliteit-verhouding aldoor en van beide kanten achteruit gaat.quote:Op woensdag 6 juni 2012 21:33 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
China kan een potentiële tegenstander worden. Er liggen genoeg conflicten op de loer in de komende decennia. De Chinezen zijn flink aan het investeren in hun leger. Vliegdekschepen, onderzeeërs. stealth-toestellen. Lui achterover leunen en denken dat het allemaal wel los loopt, zou bijzonder naïef zijn.
Dit snap ik niet. Daarnaast hebben de meest betrokken bouwers in dit project toch de nodige ervaring met het bouwen van dit soort rommel. Je moet toch na zo'n periode met een zinnige begroting kunnen komen?quote:Op woensdag 6 juni 2012 17:54 schreef Viajero het volgende:
Waarom sluiten regeringen niet een contract waar in staat:
Ik koop op deze datum 85 JSf vliegtuigen.
Ze kunnen het volgende: (XXXXXXX)
En ze kosten 60 Miljoen Euro per stuk.
Als ze dan duurder uitvallen dan kost dat het bedrijf dat ze bouwt, maar niet de regering.
En waarom stelt geen enkele politicus, ook oppositie politici, nooit die vraag?
als ze een f16 opnieuw zouden ontwikkelen vast wel, maar met een splinternieuw state-of-the-art apparaat waar veel onbekende variabelen inzitten is dat gewoon erg moeilijk. Dat is op zich niets nieuws maar had destijds wel beter meegewogen moeten worden.quote:Op donderdag 7 juni 2012 08:19 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Dit snap ik niet. Daarnaast hebben de meest betrokken bouwers in dit project toch de nodige ervaring met het bouwen van dit soort rommel. Je moet toch na zo'n periode met een zinnige begroting kunnen komen?
Het is een risico, er is voor gewaarschuwd, er is nog geen seconde positief nieuws naar buiten gekomen, en toch zetten we door.quote:Op donderdag 7 juni 2012 08:14 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Het is geen domme keuze.
Dat jij dat vindt is niet meteen een feit.
Feit is dat we hebben gekozen voor een product waar al snel veel twijfels over waren. Die hebben zich alleen maar verder opgestapeld.quote:Experimentele projecten kunnen altijd duurder uitvallen, het is tenslotte nog een experiment.
Feit is dat we nieuwe toestellen nodig hebben doordat F16 verouderd zijn en al een keer verbeterd zijn.
Of je nou Saab kiest of de JSF... dat maakt dan ook niet echt veel meer.
Waarom? De aankoopbeslissing is politiek, je pakt de nationale defensies in zodat die pro zijn, en de Amerikaanse politiek zet druk op buitenlandse regeringen. Dan heb je dat commitment binnen en betekent een duurder wordend toestel op zich meer omzet en dus meer winst.quote:Op donderdag 7 juni 2012 08:19 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Dit snap ik niet. Daarnaast hebben de meest betrokken bouwers in dit project toch de nodige ervaring met het bouwen van dit soort rommel. Je moet toch na zo'n periode met een zinnige begroting kunnen komen?
Het was vooraf te verwachten dat het ongeveer zo zou lopen. Is het dan niet juist verstandig om door te gaan aangezien dit is waar voor gekozen is? Je kunt wel blijven zwabberen.quote:Op donderdag 7 juni 2012 08:35 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Het is een risico, er is voor gewaarschuwd, er is nog geen seconde positief nieuws naar buiten gekomen, en toch zetten we door.
Nee, als het te gek wordt neem je je verlies en stop je. Maar als je iets als dit voorziet stap je er gewoon niet in natuurlijk.quote:Op donderdag 7 juni 2012 08:38 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Het was vooraf te verwachten dat het ongeveer zo zou lopen. Is het dan niet juist verstandig om door te gaan aangezien dit is waar voor gekozen is? Je kunt wel blijven zwabberen.
Zien is geloven.quote:Hoe zit het trouwens met die tegenorders? Ik had begrepen dat die net iets boven de verwachting lagen en daarmee de uitgaven in evenwicht hielden. Maar ik heb daar nog geen neutrale bron van gezien.
dat is dus de vraag, wordt het nu te gek afgezet tegen wat ingeschat is bij de oorspronkelijke keuze?quote:Op donderdag 7 juni 2012 08:39 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Nee, als het te gek wordt neem je je verlies en stop je. Maar als je iets als dit voorziet stap je er gewoon niet in natuurlijk.
Doorgaan is zwabberen. Je neemt de beslissing voor de JSF op basis van bepaalde eigenschappen tegen bepaalde kosten. Daar voldoet die dan niet aan, zowel qua prijs als qua eigenschappen niet, en dan ben je daarmee dus niet akkoord. Klaar, dat is consequent. Toch doorgaan is zwabberen.quote:Op donderdag 7 juni 2012 08:38 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Het was vooraf te verwachten dat het ongeveer zo zou lopen. Is het dan niet juist verstandig om door te gaan aangezien dit is waar voor gekozen is? Je kunt wel blijven zwabberen.
Die verwachtingen zijn ook alweer een paar keer naar beneden bijgesteld, dus het zou best kunnen dat die er eventjes boven hebben gelegen.quote:Hoe zit het trouwens met die tegenorders? Ik had begrepen dat die net iets boven de verwachting lagen en daarmee de uitgaven in evenwicht hielden. Maar ik heb daar nog geen neutrale bron van gezien.
als jij de eerste keer zakt voor je rijbewijs, stop je dan ook met lessen?quote:Op donderdag 7 juni 2012 08:43 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Doorgaan is zwabberen. Je neemt de beslissing voor de JSF op basis van bepaalde eigenschappen tegen bepaalde kosten. Daar voldoet die dan niet aan, zowel qua prijs als qua eigenschappen niet, en dan ben je daarmee dus niet akkoord. Klaar, dat is consequent. Toch doorgaan is zwabberen.
[..]
Die verwachtingen zijn ook alweer een paar keer naar beneden bijgesteld, dus het zou best kunnen dat die er eventjes boven hebben gelegen.
Niet vergelijkbaar natuurlijk, omdat er weinig keuzes zijn. Maar er zijn mensen die vervolgens pas veel later weer examen doen jaquote:Op donderdag 7 juni 2012 08:50 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
als jij de eerste keer zakt voor je rijbewijs, stop je dan ook met lessen?
Als je een keer of 6 gezakt bent stoppen velen er wel mee. En met al die tegenvallers in het JSF project zou ik toch durven te stellen dat het niet nakomen van afspraken al meer dan 6* gebeurd is.quote:Op donderdag 7 juni 2012 08:50 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
als jij de eerste keer zakt voor je rijbewijs, stop je dan ook met lessen?
na 5 keer staatsexamen, of de 5e keer...quote:Op donderdag 7 juni 2012 08:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als je een keer of 6 gezakt bent stoppen velen er wel mee. En met al die tegenvallers in het JSF project zou ik toch durven te stellen dat het niet nakomen van afspraken al meer dan 6* gebeurd is.
Er is tegenslag, en het is niet zo zwart-wit dat dit betekent dat je per direct stopt omdat het slechter loopt dan je gedacht had. Wel is het zaak om eens goed te gaan rekenen wat de gevolgen van stoppen en van doorgaan zijn, en wat de alternatieven zijn.quote:Doorgaan is zwabberen. Je neemt de beslissing voor de JSF op basis van bepaalde eigenschappen tegen bepaalde kosten. Daar voldoet die dan niet aan, zowel qua prijs als qua eigenschappen niet, en dan ben je daarmee dus niet akkoord. Klaar, dat is consequent. Toch doorgaan is zwabberen.
Haha ja... Ik zie nog die boer in Irak naast die neergeschoten Apache staanquote:Op woensdag 6 juni 2012 17:58 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Zwaar verouderd en niet geschikt voor toekomstige inzet tegen een steeds geavanceerder wordende vijand.
Als ik een auto bestel met 150 pk en 4 deuren voor 20k die over 3 maanden geleverd gaat worden, en de dealer belt mij dat er eentje wordt met 90 pk, 2 deuren en dat hij 30 k gaat kosten en pas over 2 jaar leverbaar is dan houdt het gewoon op.quote:Op donderdag 7 juni 2012 08:50 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
als jij de eerste keer zakt voor je rijbewijs, stop je dan ook met lessen?
Apaches zijn dan ook toestellen ontworpen in de tijd van de F16.quote:Op donderdag 7 juni 2012 09:12 schreef kawotski het volgende:
[..]
Haha ja... Ik zie nog die boer in Irak naast die neergeschoten Apache staan
Ingebouwde tegenslag. Je bedenkt een theoretisch fantastisch bijna gratis toestel, en als iedereen er miljoenen in heeft gestoken meld je tot je spijt dat het een iets minder fantastisch toestel word. En 10 jaar later .... kassa!quote:
Dan denkt de vijand dat het gewoon een beflijster is, en dan is hij hartstikke stealth.quote:Op donderdag 7 juni 2012 12:28 schreef sp3c het volgende:
en hij moet zo'n coole witte sjaal om
niet dat palestijnending mind you maar een echte witte als een baas!
en pinups op zijn neus laten tatoueren_O_
sold!quote:Op donderdag 7 juni 2012 12:38 schreef Weltschmerz het volgende:
Die zal rond carnaval gepland moeten worden.
Noem er eens 1?quote:Op woensdag 6 juni 2012 17:58 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Zwaar verouderd en niet geschikt voor toekomstige inzet tegen een steeds geavanceerder wordende vijand.
Afgesproken dan. Maar aangezien dit een militaire toepassing betreft hoef ik je niet uit te leggen dat het al gedurende dit topic aanzienlijk duurder is geworden. Dat gaat zo door tot aan het moment van levering, wat nog uitgesteld kan worden. Ook kan de definitieve versie wat zwaarlijviger uitvallen en dus minder presteren.quote:
Dat komt door de blindheid van de beleidsmakers, we vliegen al jaren met bemande toestelen, dus dat blijven we doen.quote:Op donderdag 7 juni 2012 12:04 schreef sp3c het volgende:
ja daarom is elke grote mogendheid natuurlijk nieuwe bemande toestellen aan het ontwikkelen atm
de VS heeft ook al heel veel slachtoffers gemaakt met bemande toestellenquote:Op donderdag 7 juni 2012 13:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat komt door de blindheid van de beleidsmakers, we vliegen al jaren met bemande toestelen, dus dat blijven we doen.![]()
En als we ook lezen dat de VS al veel slachtoffers met drones gemaakt heeft, is de richting mijns inziens toch echt onbemand.
In het kader van de mad doctrine moeten we eigenlijk dan ook onze eigen atoombom ontwikkelen.quote:Op donderdag 7 juni 2012 19:31 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik ben wel voor een vliegdekschip, vooruit dan, twee vliegdekschepen. Dan kun je als Nederland in je eentje een regio beheersen, en dat geeft macht op het wereldtoneel. Dan verder nog een kleine luchtmacht voor ondersteuning enzo, en wat grondtroepen om de wat ruwe jongens van de straat te houden en om dorpjes te bevechten.
Ben ik eigenlijk ook wel voor. Frankrijk heeft ook onevenredig veel meer in de melk te brokkelen omdat het een kernmacht is.quote:Op donderdag 7 juni 2012 19:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
In het kader van de mad doctrine moeten we eigenlijk dan ook onze eigen atoombom ontwikkelen.
Wat denk je dat een carrier-group gaat kosten en welk toestel wil je daar op laten landen ?quote:Op donderdag 7 juni 2012 19:31 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik ben wel voor een vliegdekschip, vooruit dan, twee vliegdekschepen. Dan kun je als Nederland in je eentje een regio beheersen, en dat geeft macht op het wereldtoneel. Dan verder nog een kleine luchtmacht voor ondersteuning enzo, en wat grondtroepen om de wat ruwe jongens van de straat te houden en om dorpjes te bevechten.
F14 of F18 zou moeten lukken. Desnoods de F4 van stal halen. Die staan in Arizona nog steeds aan de grond.quote:Op donderdag 7 juni 2012 20:54 schreef Osiris024 het volgende:
[..]
Wat denk je dat een carrier-group gaat kosten en welk toestel wil je daar op laten landen ?
Dus je wilt blijven vliegen met een Gen 3/4 toestel ?quote:Op donderdag 7 juni 2012 21:00 schreef Cherna het volgende:
[..]
F14 of F18 zou moeten lukken. Desnoods de F4 van stal halen. Die staan in Arizona nog steeds aan de grond.
http://www.refdag.nl/acht(...)van_arizona_1_492144
Daar zal best nog leuk spul uit te halen zijn.
Daarbij kan de politiek er toch een mooi verhaaltje bij verzinnen. Net als bij de JSF kun je nu toch ook de mensen in de nek lullen dat het een hoop werkgelegenheid bied.
welke vijand ? Amerika?quote:Op woensdag 6 juni 2012 17:58 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Zwaar verouderd en niet geschikt voor toekomstige inzet tegen een steeds geavanceerder wordende vijand.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |